صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " به جای تمرکز بر تعویض افراد به تغییر ، بهبود و ارتقای رویکردها بیندیشیم "
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

آقای نماینده ! به جای دخالت در عزل و نصب ها به توسعه استان همت گماریم

اخیرا سید صفدر حسینی از فعالان فرهنگی اجتماعی خرمدره از سوی مدیر کل آموزش و پرورش زنجان به عنوان مدیر آموزش و پرورش خرمدره منصوب و قبل از تشکیل مجلس جدید معارفه شده است. ظاهرأ آقای شجاعی نماینده منتخب منطقه پس از روی کار آمدنش به بهانه عدم مشورت با ایشان ساز مخالفت با مدیر جدید آموزش و پرورش زده و برای پیشبرد کارش به استاندار و وزارت فشار می آورد تا…
  • " پرسش از رئیس جدید مجلس آن است که آیا این الگوی ناکارآمد فقط در دستگاه های اجرایی جریان دارد و سایر قوا و ارکان نظام در کارآمدی کامل به سر می برند ؟ آیا " مدیریت علمی و کارآمد " بر همان مجلس و یا قوه مقننه در تمام ابعاد حکمفرماست ؟ در سال 1397 با تعطیل یا لغو هر یک روز جلسه علنی مجلس می‌ شد بیش از ۱۷ هزار کلاس درسی را به سیستم گرمایشی مجهز کرد. آیا عصاره مدیریت جهادی مورد نظر قالیباف همین سامانه 137 شهرداری است ! نتیجه مدیریت این آقایان در 40 سال گذشته با مفروضات ذهنی که دارند در حوزه " فرهنگ و آموزش " چه بوده است ؟ در غیاب نهادهای ناظر کارآمد موثر و استیلای روزمرگی و بی خیالی بر این گونه واحدها که آن ها را از هویت و کارکرد سازمانی " تهی " کرده است و مهم تر از آن فقدان " حوزه عمومی " در سپهر عمومی ؛ این شبکه های اجتماعی و مجازی هستند که هر از چندگاهی تلنگری بر این مسئولان و مقامات می نوازند... "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آقایان مجلس نشین ! مدیریت ، مدیریت است ! اولویت های " فرهنگی " آن هایی نیستند که شما تصور کرده اید ! مطلب ویژه

پس از شروع به کار مجلس یازدهم ، محمدباقر قالیباف رئیس این مجلس در نخستین نطق پیش از دستور خود گفت : "  الگوی مدیریتی دستگاه‌های اجرایی ناکارآمد است و مجلس با دولت منطقی و انقلابی خواهد بود. او گفت "اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه اجرایی کشور است، که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی، و تمرکز بر نگاه…
  • " وقتی منافع ملی در تک تک رفتارهای ما قربانی خود خواهی های ما می شود خروجی جز این نیز نمی توان مشاهده کرد "
  • اکبر زارعین ریزی

برگزاری امتحانات نهایی و ناموس نظام آموزشی ؟!

  سال ها در لنجان اصفهان در کنار معلمی به کشت برنج مشغول بودم ، اینقدر بر اثر سنت گذشته؛ بهار و تابستان که می شد پر حرارت مشغول کشت برنج بودم که متوجه آسیب شناسی این کار نبودم. آب که حدود لیتری ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان برای تهیه اش در فلات مرکزی ایران هزینه  می شد؛ به راحتی هزینه می کردیم تا با مصرف ۸۰۰۰ لیتر آب یک کیلو برنج…
  • " مسؤلین نمی‌دانند چه سرمایه‌ای در حال سوختن است "
  • مزبان حبیبی

در سکوت بلوط، در سوگ ریواس ؛ در انتظار معجزه‌ام

اصالتم، سال‌هاست به ریشه‌های بلوط پیری گره خورده که اکنون تن نحیف‌اش در حال سوختن است. عمری‌است که گره خورده‌ام به: چوقابه نوزینبه اسب و برنوبه چویل و ریواس و گردوبه بلوط پیر زردکوهکه همگی در حال سوختن هستند و منتظر معجزه پرودگار بَلیٖط پیر زَردِه، ناله دارهبَلٰامْ أَوْرٖی بیا، بارون بِوٰارِه(بلوط‌ پیر زردکوه ناله می‌کند تا شاید ابری بیاید و باران ببارد.) نظاره کردن فرار آهوان و قوچ‌های بختیاری از شعله‌های…
  • مردم نام های بزرگ را عزیز می دارند و افکار بزرگ را خوار می شمارند؟!... همیشه در دنیا آنها که می فهمند معدودند اما همین عده معدود عاقبت دنیا را غرق در نور دانایی خواهند کرد"
  • عبدالله افراسیابی / همکار صدای معلم

درخشش دانشمندان ایرانی در جهان

نام ایران و ایرانی و به خصوص اندیشمندان و متفکران بزرگ ایرانی از قدیم الایام همچون ستاره ای درخشان و تابنده درخشش داشته و نه تنها ایران بلکه جهان را مزین نموده است. همین موضوع خود می تواند به منزله امیدی همیشگی و مستمر فرا راه ایرانیان با هر دین و مذهب و آئین قرار گیرد و فتح قلل رفیع علم را در اشلی گسترده نصیب ایران و ایرانیان نماید. همیشه در…
  • " چرا که زیستن در خوابِ غفلت ؛ نمی اَرزَد به بیش از یک قرانی "
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

تحجّر چیست می خواهی بدانی؟

تحجّر چیست می خواهی بدانی؟رَهی  از  آن  به  یُمنِ  نکته  دانی؟چرا  که  زیستن  در خوابِ  غفلتنمی  اَرزَد  به  بیش  از  یک  قرانیدر اینجا عقل و جهل اندر ستیزَندطرفدارانِ   هر   یک   پاسبانیکنند ،  از  باورِ  خود  تا  توانندبدست آرَند شایَد ، لقمه نانیمیانِ آن دو فرق است ، از کجاها؟ببایَد  یافت  نانِ  زندگانیبگویند اجتماعِ عقل خواهانکه بی تدبیر دارد ، ناتوانیکتابِ  زندگانی را  ز   اوّلبه تغییرِ مناسب گر نخوانیتو را حاصل ز عمرت…
  • " در جامعه کنونی هر روز در حال نوعی عقب رفت فرهنگی هستیم. این عقب رفت فرهنگی به گونه ­ای در حال بی ارزش کردن مفاهیم ارزشمند در جامعه ما شده است که اگر زود به خود نیاییم و این معضلات را درست نکنیم باید شاهد پسرفت و بلکه از بین رفتن فرهنگ ریشه دار ایران باشیم "
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد/ هنرآموز کامپیوتر - ماهشهر

تحقیر معلمان و مدیریت های ناکارآمد ؟!

  دیر زمانی نیست جامعه معلم­ها با طرحی به نام رتبه ­بندی هر لحظه در حال التهاب و نوسان به سر می­ برد. این التهاب و سردرگمی به دلیل این است که هیچ هماهنگی و هیچ مدیریت کارآمدی و به شکلی واضح هیچ علاقه­ ای برای رفع مشکل معیشت معلم­ها در سطح مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه­ ریزی و در راس آن ریاست جمهوری  و مجلس…
  • " اولین جمله ای که ما در اول دبستان می آموزیم چیست؟ بابا آب داد ... "
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

قتل رومینا و فقر فرهنگی ؟!

 قتل رومینا به دست پدرش و آتش زدن دختری در سلیمان داراب رشت توسط برادرش در خرداد ۱۳۹۹ هر انسانی را بر آشفته می کند.انگیزه ناموس کشی (Honor Killing) این‌ است که زن در برخی فرهنگ های جاهل با تمام و کمال در اختیار مرد است و خانواده به خاطر حفظ تعصبات خود زنان را به قتل می‌رسانند . بستگان نزدیک مثل پدر، برادر، همسر، دایی، عمو و حتی یکی از زن…
  • " باید ساختار تعلیم و تربیت تجدید نظر جدی شود. برای شروع بایستی با تکیه بر سواد رسانه و رسانه ملی به پیش گیری از همه آسیب های اجتماعی و دوران پیش دبستانی پرداخت. ای کاش برای جامعه معلمان هم یک نظام معلمی مثل نظام مهندسی و پزشکی بود که به حق و حقوق واقعی خود می رسیدند "
  • جواد نوبختي / عضو شورای عالی آموزش و پرورش با رای مستقیم فرهنگيان سراسر كشور

سخنی با رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

نمی دانم که درد سالهای رفته وحرف های ناگفته در دل و صدای مانده در گلو را چطور بیان کنم ؟ همیشه معلم را هم طراز انبیا خواندیم و جوهره کارش را عشق نامیدیم و همیشه این ادعا در حد شعار باقی ماند.  28 سال در کف کلاسهای چند پایه مناطق محروم بدونِ امکانات عاشقانه کار کردیم و امروز هم در مدارس شهری اما هنوز آن چنان تغییری در ساختار تعلیم و تربیت…
  • " دانشگاه‌های دولتی و روزانه بابت هزینه آموزش حق دریافت مبلغی را ندارند و حتی در دوران کرونا نیز اکثر دانشگاه های غیر دولتی/غیر انتفاعی و پیام‌‌نور و آزاد و دوره‌ های شبانه دانشگاه‌های دولتی در شهریه آموزشی خود تخفیفاتی را قائل شده اند (که البته محل اشکال و اعتراض فراوان است) ، لیکن دانشگاه فرهنگیان که در مقطع کارشناسی فقط دارای پذیرش روزانه است و به نوعی دانشگاهی بورسیه نیز محسوب می شود ، در اقدامی غیر متعارف هزینه آموزش مجازی و هزینه نگهداری خوابگاه های خالی را از همه دانشجویان (حتی بخشی از دانشجویان که تحت شرایطی استثنائی از حضور در خوابگاه معاف هستند!) به میزان ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان کسر می کند "

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بابت آموزش مجازی و خوابگاه ملزم به پرداخت هزینه اند !

دانشگاه فرهنگیان که پس از افزایش پذیرش طی سالیان اخیر پرجمعیت‌ترین دانشگاه دولتی کشور به شمار می‌آید ، با تصویب هیات امنای آن دانشگاه ، در دوران کرونا و تعطیلی خوابگاه ها ، غذاخوری و آموزش حضوری ، از دانشجویان ماهیانه قریب به ۶۰۰ هزار تومان دریافت می کند ! دانشجویان کارشناسی این دانشگاه که بنا بر قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش (مصوب ۱۳۶۹ و جهت تشویق و جذب…
  • " رومینا اولین و آخرین قربانی گفتمان های جنسیتی برخاسته از ارزش های فرهنگی نیست و نخواهد بود. سال های بسیاری است که دخترانی همچون او به دلیل انتظارات فرهنگی و عقاید و باورهای مشترک که به اشتباه هنجار نامیده شده اند از قطار زندگی جا مانده اند "
  • آذین محمدی/ دانش‌آموخته کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران

رومینا و دخترانی که از قطار زندگی جا مانده اند مطلب ویژه

چند روزی از مرگ رومینای چهارده ساله که در خواب به دست پدرش به قتل رسیده است می گذرد. چند روزی که برای مادرش شاید به معنای چندین سال باشد و برای پدرش شاید احساسی آمیخته با غم و یا شادی در جهت برآورده شدن آن چیزی است که انتظارات فرهنگی در آن نقش داشتند. انتظاراتی که منجر به افزایش استرس و اضطراب فرد می شود و در صورت برآورده نشدن آن…
  • " برخی از افراد از این بحران هویت نوجوانی عبور می‌کنند و دارای یک «هسته هویتی و ارزشی» می‌شوند که آن‌ها را از همرنگ جماعت شدن و تقلید افراطی نجات می‌دهد ولی برخی از افراد دهه‌ها از عمرشان را در همین حال نوجوانانه به سر می‌برند و رای و نظرشان تابع رای و نظر گروهی است که عضو آن هستند. در این گروه از مردم، نمی‌توانید تفکر نقاد و استقلال رای بیابید، فرد سخن‌گوی گروهی است که عضو آن است "
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌پزشک

عضویت و تفکر

یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان، پذیرفته شدن و تعلق داشتن است. اغلب انسان‌ها از انزوا و طرد شدن می‌ترسند و علاقه مندند که به‌عنوان عضو یک گروه مورد پذیرش قرار گیرند. در بحران نوجوانی (که نوجوان نسبت به والدینش دیدی انتقادی و نگرشی عصیان‌گر پیدا می‌کند) نیاز به تعلق از خانواده به محیط بیرون انتقال پیدا می‌کند و نوجوان به‌شدت تحت تاثیر الگوهای تفکر و رفتار «گروه رفقا» قرار می‌گیرد و ما…
  • با کدام اندیشه سازَد داس را ؟
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

در سوگِ رومینا

گفت  روزی  آینه  اَلماس  رامی شکافی از چه عام و خاص را ؟کی خراشیدن ، شکستن ، ریختنشأنت افزایَد ؟ عَوامُ النّاس راما رومینا را نشان زان داده ایمتا  بیابی  ریشه ی  خنّاس  رابعد از این بر سَر بُریدن ها مِثالبَر  نیاری  غیرتِ  عبّاس  رابر نِگَر در  کارگاهِ  خویشتنتِرمِه می بافند ؟ یا کَرباس را ؟گفت اَلماسش ، سخن کوتاه کُنمن به تابوتش نهادم ! یاس راکیست تا نشکسته ای کُن بر…
  • " سال هاست در مورد مدرسه محوری سخن گفته می شود و طرح های مختلفی ارائه می گردد . در حالی که استقلال مدرسه هر سال بیش از سال قبل کاهش می یابد . تغییر ساختار وزرات آموزش و پرورش و واحد های استانی و شهرستانی آن باید مهندسی و بازتعریف شوند و حدود دخالت در امور مدرسه مشخص گردد . همچنین نقش نظارتی و هدایتی ادارات کل و ادارات نیز به صورت واضح و روشن تبیین شود "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

سریال بی حاصل تغییر ساختار اداری آموزش و پرورش مطلب ویژه

1 . مدت هاست در سطح وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل و ادارت بحث تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش وبه ویژه انحلال معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی  انسانی مطرح است و در طول هفته های گذشته حتی اخباری از ادغام معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه و تشکیل یک معاونت آموزش و ادغام معاونت تربیت بدنی و سلامت در معاونت پرورشی  منتشر شده بود که از قرار معلوم…
  • " عجیب است که در چنین نظام تربیتی، عده‌ای از متولیان فرهنگ و تربیت کشور، از ترغیب کودکان به تفکر انتقادی هم حرف می‌زنند. کدام بسترها و زمینه‌ها برای اندیشیدن، مستقل بودن، ایراد گرفتن و نقد کردن فراهم کرده‌ایم که به بچه‌ها حس پرواز و شنا کردن دست بدهد؟ "
  • ابراهیم اصلانی

به ماهی شنا یاد نمی‌دهند !

نزدیکی‌های خانه‌مان مغازه‌ای است که همیشه جلوی آن، یک طوطی خاکستری در قفسی دیده می‌شود. طوطی گاهی چیزهایی می‌گوید، اما هر وقت که دلش بخواهد. هر بار که این طوطی را می‌بینم، از خودم می‌پرسم: پرنده بودن برای او چه معنایی دارد؟ وقتی نتوان پرید، چه فایده که اسمت پرنده باشد! درست است که این طوطی بال و پرِ پریدن دارد، اما اجازه‌اش را ندارد. لازم نیست کسی به طوطی پریدن یاد…
  • " جامعه‌ی بدوی کوریست که اسیر تاریکی خویش است. تفاوت مدنیت با بدویت در این است که جامعه‌ی مدنی اسیر سنت و تقلید نیست و منعطف است و پذیرای تغییرات لازم و عقلانی اما جامعه‌ی بدوی جامعه‌ایست خالی از عقلانیت و منطق و اسیر مطلق تقلید از سنت "
  • سیدمرتضی حسینی

بدویت و خونی که بر گردن همه‌ی ماست

پدری دختر خود را سر برید و قوانین کشور ما هم جزای چندانی برای او در چنته ندارد، چون طبق یک سنت بدوی، پدر صاحب خون فرزند خویش است.  بخش بزرگی از قوانین ما، قوانین بدوی هستند و محمل عقلانی و منطقی ندارند. در زبان ترکی خودمان مثل زیبایی وجود دارد: " کور توتدوغون بوراخماز " . جامعه‌ی بدوی کوریست که اسیر تاریکی خویش است. تفاوت مدنیت با بدویت در این است…
  • " جای خالی تدبیر و هوشمندی در آموزش‌ و پرورش برای پیش‌بینی احتمالات بحران کرونا "
  • ابراهیم اصلانی

والدین نگران؛ مدارس بلاتکلیف؛ مدیران سرگردان مطلب ویژه

از اوائل اسفند ماه 1398 که بحران کروناویروس به شکل جدی دامنگیر جامعۀ ایران شد، مشاغل و صنوف گوناگون هر یک به نوعی از این وضعیت لطمه خوردند. در این میان، شرایط مدارس متفاوت بود و متأسفانه در این مدت، تنوع مشکلات ایجاد شده برای مدارس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از زمان بروز بحران کروناویروس، مشکلات آموزش‌ و پرورش بیشتر در جنبه‌های تربیتی و آموزشیبه چشم آمده است، اما اگر…
  • " آن قدر که ما شغل مان را جدی گرفتیم، وزارت متبوعمان جدی نگرفت "
  • محمد میرمحدث

سطری از ظرائف و طرائف معلمی در ماهنشان مطلب ویژه

کیلومترها دور از شهر ما (زنجان) پشت گردنه‌ها و گدیک‌های برف‌گیر و صعب‌العبور، کنار رود مشهور و حیات‌بخش«قیزیل اوزن»، شهری کوچک آرمیده است. شهری که ریشه در اعماق تاریخ و جغرافیای زندگی طولانی‌ترین رود ایران دارد با بهاران و پائیزهای بسیار دل‌انگیز، به خصوص وقتی سیلاب باران کوه‌ها و تپه‌ها و درختان گرد گرفته را می‌شوید و رود می‌خروشد. حقیقتاً ادیب آب دیده و طعم  سرد و گرم روزگار چشیده‌ای بوده آن…
  • " مشکل اساسی جامعه ما آنست که ترجیح می دهیم راجع به این رفتارها صحبت نکنیم.آنها را پنهان کنیم تا وقتی داس پدر رومینا غرق به خون می شود "
  • دکتر صادق زیباکلام

پدرانِ دیگرِ بدونِ داسِ رومینا

همه تصور می کنیم رومینا یک پدرداشت که او را با داس به قتل می رساند.اما عمیق‌تر که نگاه کنیم، رومینا پدران بسیار دیگری هم دارد که فقط داس دستشان نیست. یکی از آنها خانواده مرحومه دکتر فاطمه زیباکلام استاد علوم تربیتی دانشگاه تهران به هنگام مراسم وی بود.همسرشان استاد دانشگاه پلی تکنیک، دوبرادرشان اساتید علوم سیاسی و فلسفه دانشگاه تهران، خواهرشان دبیر، برادر کوچکترشان مهندسی هواپیما ،سه تن ازفرزندان آن مرحومه…
  • " « ﺗﻤﺪﻥ‏» ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ "ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ" ، "ﻣسئولاﻧﻪ" ، "ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ" ﻭ ﺑﻪ " ﻏﺎﻳﺖ ﻣﻨﻈﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪ " ﺷﻮﺩ . "ﺯﻣﻴﻨﻪی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻤﺪﻥ" ، ﻧﻪ "ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ، نه ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ، نه ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ، نه کلیسا، بلکه‏ «ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ‏» ﻭ ‏«ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ‏» ﺍﺳﺖ. ولی در ایران آموزش و پرورش فقیرترین نهاداست ! "
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

" تمدن " و " مدنیت " به این می گویند ! مطلب ویژه

ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻳﻚ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﺭﺥ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺧﻮﺩ ، ﺳﻴﻤﯽ ﺑﻪ ﺿﺨﺎﻣﺖ ﻳﻚﻫﺰﺍﺭﻡ ﺗﺎﺭ ﻣﻮﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﻭﺭ ﻗﺮﻗﺮﻩﺍﯼ ﭘﻴﭽﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﺭﻗﻴﺒﺶ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ . ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻌﺪ ﻛﻤﭙﺎﻧﯽ ﮊﺍﭘﻨﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﻛﻪ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﻓﻮﺍﺻﻞ ﻣﻨﻈﻢ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ!با این حال ﺁﻧﻬﺎیی ﻛﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ ﺷﻜﻮﻩ ِ ﺗﻤﺪﻥ ﮊﺍﭘﻦ ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮﮊﻳﻚ ﺁﻥ ﺑﺮﻣﯽﺧﻴﺰﺩ، ﺩﭼﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩﺍﻧﺪﻳﺸﯽ ﻭ ﺳﻄﺤﯽﻧﮕﺮﯼ ﺍﻧﺪ…
  • " ما در عصر نادانی هستیم و برای عبور از این مرحله باید برای بسط آگاهی تلاش کنیم "
  • اکبر منتجبی

بابا با " داس " آمد !

قتل رومینا اشرفی دختر زیبا و  ۱۳ ساله‌ی تالشی، به‌دست پدر نااهل خود همچنان داغ است. و همچنان تازه. جزییات خبر قتل و آگاه شدنمان از نفرت پدر از دخترش جز آن که به ما یادآوری کند در عصر جاهلیت به‌سر می‌بریم، هیچ دردی‌ را دوا نمی‌کند. بله ، تلخ است اما ما هنوز در عصر جاهلیت به‌سر می‌بریم و در این قتل و قتل‌های دختران دیگر به دست پدرانشان شریک هستیم.…
  • " دولت ­ها هستند که مشخص می­ کنند جامعه چطور فکر کند. آنچه که در رسانه منتشر می­ سازند بیان کننده آن است که دولت­ها در چه اندیشه­ ای هستند. القایی که رسانه مسبب آن می­ شود شاید هیچ کلاس درس و معلمی نتواند آن اندازه موثر واقع شود "
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد/ هنرآموز کامپیوتر - ماهشهر

« شما معلمان در خانه نشسته ­اید و حقوق راحت و بی دردسر می­ گیرید» ؟!

  چند روز پیش در تاکسی از راننده شنیدم : « شما معلمان در خانه نشسته ­اید و حقوق راحت و بی دردسر می­ گیرید»، آن چنان قلبم به درد آمد که هر چه خواستم سکوت کنم برایم ناگوار بود. آری این وضعیت هر روز من است. از افرادی که شغل های دیگری دارند و درآمدی بهتر دارند این جمله سخیف و دردآور را می­شنوم. بارها از خودم سئوال کردم که چرا…
  • " آيا رومينا به حقوق فرزندي‌اش آگاهي داشت؟ آيا او در مدرسه يا هر جاي ديگري در خصوص خشونت خانگي يا هر تهديد ديگري که ممکن است يک دختر نوجوان را تهديد کند آموزش ديده بود؟ آيا نظام آموزش و پرورش ما در قبال بروز چنين مسائلي مسئوليتي دارد؟ آيا معلمان و مديران مدرسه مسئوليت داشتند وضعيت روحي او را زير نظر داشته و نسبت به بروز واقعه‌اي نظير فرار او با يک پسر حساسيت نشان دهند؟ "
  • محمد فاضلي / عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي

13 پرسش درباره قتل رومینا دانش آموز 13 ساله تالشی

رومينا دختر سيزده ساله‌اي که با پسري از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگيري و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسي، کشته شده است. چند خبرنگار از صبح تا حالا خواسته‌اند تحليلم را بنويسم، اما من چند سؤال دارم.  يک. آيا رومينا به حقوق فرزندي‌اش آگاهي داشت؟ آيا او در مدرسه يا هر جاي ديگري در خصوص خشونت خانگي يا هر تهديد ديگري که ممکن است يک…
  • " فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي تصور ساده‌انگارانه از کنترل و مديريت فضای مجازی است. امروز فرصتي است تا متوجه شويم که چگونه رواج فيلترشکن‌ها باعث کاهش امنيت کودکان و نوجوانان در فضاي مجازي شده است و چقدر اصرار بر ادامه فيلترينگ باعث تعطيل شدن کسب و کارهاي نو پا و ريسک‌پذير شدن سرمايه‌گذاري در فضاي مجازي شده است "
  • حسين طاهري‌ فرد / دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی

فضاي مجازي؛ انبوهي موافق، انبوهي مخالف مطلب ویژه

در جامعه امروز رسانه‌ها‌ به عنوان رکن چهارم دموکراسي، رسالت جريان آزاد اطلاعات و اخبار را بر عهده دارند و زبان گوياي جامعه براي انتقال مطالبات به حاکميت هستند تا از اين طريق به شفافيت عملکرد مسئولان، منطقي نمودن مطالبات مردم و واقعي کردن قضاوت افکار عمومي کمک نمايند. يکی از اساسی‌ترين وظايف دولت‌ها فراهم کردن امکانات لازم براي گردش آزاد اطلاعات و فضاي باز رسانه‌اي مي‌باشد و دسترسي شهروندان به رسانه‌های…
  • " به هر تقدیر چهل سال از انقلاب می‌گذرد و همچنان، کیفیت و توزیع آموزش در وزارت آموزش و پرورش نیازمند بازبینی است. متاسفانه، اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و مستقلین به عدالت آموزشی توجه ویژه نداشته‌اند. جالب اینکه هم‌اکنون غیر از مدارس فرهنگ، نهادهای انقلابی هم تاسیس مدارس غیرانتفاعی را دنبال می‌کنند! "
  • حمیدرضا جلایی‌پور

آموزش عمومی؛ شرط توسعه عادلانه

اگر همزمان آزادیخواه و عدالت‌جو هستیم، "آموزش عمومی" را دست‌کم نگیریم. اتفاقا توجه به عدالت یعنی توجه به کیفیت و کمیت توزیع آموزش عمومی در سطح کشور. نابرابری در آموزش عمومی به نابرابری‌های کلان در جامعه منجر می‌شود. در "توسعه عادلانه" (متاثر از نظریه‌های متاخر عدالت، نه نظریه مطلق‌نگرانه عدالت چپ ارتدوکس، که دغدغه روش نداشت) نقش مدارس مثل نقش لوله‌کشی آب برای شهروندان یک شهر است. لوله‌کشی آب حتی‌الامکان نباید "عمومی"…
  • چرا وقتی صحبت از حقوق ملت است، به سادگی از اصول قانون‌اساسی هم عبور می‌کنیم اما وقتی زمان تنبیه ملت باشد قانون بدون هیچ کم‌ و کاستی باید اجرا شود!
  • مزبان حبیبی

ضرورت رنسانس در آمورش‌ و پرورش ایران

   این روزها آموزش‌ و پرورش ایران، به شدت نیاز به یک رنسانس دارد ؛ در اولین قدم و برای شروع تغییرات مثبت در فرآیند آموزش و تربیت فرزندانمان، بهترین کار انتخابات سراسری فرهنگیان برای انتخاب وزیر، مدیران کل و رؤسای ادارات است.   به نحوه برخورد با دو اصل زیر از قانون‌اساسی، توجه کنید. باید ریشه تمام مشکلات، چالش‌ها و بحران‌های کشور را در نحوه مواجهه جامعه با این دو قانون…
  • " انسان مدرن برای هر کار و کنش و عملی وقت کافی دارد الا برای پرداختن به "فراغت" در مفهموم فلسفی آن "
  • فرهاد قنبری

انسان بدون فراغت

افلاطون برای کار یدی ارزش و احترام کمی قائل بود اما برای فراغتی که به وسیله شهروندان لایق به خوبی مورد استفاده قرار می گرفت اهمیت زیادی داشت. فراغت مد نظر افلاطون صرف اجرای موسیقی، نمایشنامه، ورزش و تعلیم دادن اصول می شد. از نظر او برای اندیشیدن،‏ تامل و خودسازی و نیل به خوشبختی باید وقت آزاد داشت.ارسطو فلسفه زندگی را چگونگی کسب سعادت و خوشبختی می دانست. او معتقد بود…
  • " در کابینه علی سهیلی ؛ دکتر سیاسی به وزارت فرهنگ رسید . او در این دوره از وزارتش، لایحه «آموزش و پرورش اجباری و مجانی» را در ششم امرداد ۱۳۲۲ به تصویب مجلس شورای ملی رساند و دولت موظف شد ظرف ده سال، آموزش دبستان را در سراسر کشور همگانی و اجباری و مجانی کند "
  • گرد آوری : اکبر زارعین ریزی

علی اکبر سیاسی و ۹۵ سال زیسته ی قابل تامل

به مناسب ۶ خرداد سالروز درگذشت علی اکبر سیاسی 30 سال پیش علی‌اکبر سیاسی در ۶ خرداد ۶۹ ش درگذشت (۱۲۷۴–۱۳۶۹) . روانشناس، مؤلف، سیاستمدار، موسس و رئیس دانشگاه تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳، و چند بار وزیر در دولت ایران بود.علی‌اکبر سیاسی در سال ۱۲۷۴ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانه و بعد در مدرسه خرد و مدرسه سلطانی انجام داد. سپس وارد مدرسه سیاسی شد.…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان کرمانشاه برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

در اجتماعِ با خردان زیستم به آن

شاید بخندیَم که چرا شعرِ خویش راهر روز در میانِ دفترم انبار می کنماز هفت سالگی سرِ این کار یک سرهبا هر چه بود شوق و توان کار می کنمراهی به نشرِ مردمی اَش تا کنون نبودمن هم کسی نه ، خدمتِ در بار می کنمبر بوستانِ شعر و ادب جایِ سَرو و گُلدانم خودم چه دسته گلی بار می کنمسربازِ جبهه یِ  اَدَبَم  گاه گاه  همپیکار چون  سپهبُدِ تیمسار  می  کنمپیری …
  • " عدالت آموزشی تلاشی مستمر برای گذار از مدرسه صدقه بگیر به مدرسه به معنای واقعی آن در جهت تامین فرصت آموزش و پرورش به نسبت برابر برای همه است. در آموزشی و پرورشی که تنوع بالای مدارس و کیفیت فاحش آموزش در آن ها به رسمیت شناخته شده است عدالت آموزشی به معنای واقعی با موانع ذهنی و عملی فراوانی روبه رو است . این تنوع و اختلاف ها اگر در جهت حل مشکلات مدارس محروم نباشد قابل پذیرش نیست و فقط به کالایی شدن آموزش و پرورش و طبقاتی شدن آن می انجامد "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

واکاوی مسئله عدالت آموزشی مطلب ویژه

عدالت خواهی به عنوان یک خواسته اساسی همیشه مورد توجه جامعه ایران بوده است و حضور آن در انقلاب اسلامی و بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی چهل سال گذشته قابل مشاهده  می باشد. ازاین رو سخن گفتن از عدالت در جامعه ایران پررنگ ولی در بیشتر موارد شعاری است زیرا سخن از عدالت گفتن دو وجه دارد؛  گاهی از بی عدالتی سخن گفته می شود و گاهی تلاش می شود که…
  • " آن پنج وزیری که اجرای رتبه‌بندی را در هفته آینده و هفته معلم وعده داده بودند، نمی‌دانستند که هنوز در هیئت دولت تصویب نشده‌ است؟ "
  • مزبان حبیبی

طبل رتبه‌بندی معلمان، فقط برای آبروریزی نواخته می‌شود؟

حدود ده سالی هست که موضوع رتبه‌بندی معلمان، مهمترین تیتر خبری کشور در مورد آموزش‌ و پرورش است و شاید تنها خبری باشد که توانسته به اندازه اخبار کرونا منتشر شود. باور کنید که تمام ایرانیان از جزئیات رتبه‌بندی و همه بندهای امتیازات آن‌ مطلع هستند.چند وقت پیش در اینستاگرام، همان زمانی که رئیس‌جمهور خبر غیرواقعی افزایش حقوق معلمان را داده بود، یک نفر ایتالیایی پرسید: صحت دارد که حقوق معلمانِ ایران…
  • " پرورش روحیه علمی در جهان بیش از همه در مدارس صورت می گیرد. دانش آموزانی که می آموزند ساعی، خلاق و ملتزم به اخلاق علمی تربیت شوند. در ایران اما ایدئولوژی به مثابه سازه ای انتزاعی، دستوری، نقد ناپذیر و عمودی دست اندرکار پرورش دانش آموزان برای تحقق آرمان های سیاسی است! "
  • دکتر مهران صولتی/ جامعه شناس

موانع سیاسی رشد علم در ایران

   تمام کشورهایی که به توسعه رسیده اند بنیاد تصمیمات خود را بر پذیرش و تقویت علم مدرن مبتنی کرده اند. علمی که تکرار پذیر، همگانی، مساله مند و ابطال پذیر است. این فرآیند در غرب از دوره رنسانس آغاز شد و کشورهای دیگر جهان هم به آن پیوستند. پذیرش علم البته منوط به رفع موانع و کسب آمادگی هایی است که در ممالک مختلف، متفاوت  است. موانعی که هم در حکومت…
  • " طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان " که از سال 1383 مطرح گردید می توانست با برنامه ریزی های لازم و نگرش علمی و غیرایدئولوژیک پایه گذار مفهوم " معلم حرفه ای " در نظام آموزشی ایران باشد اما روزمرگی ، سیاست زدگی و نگاه ابزاری به کارکرد آموزش و عاملان آن موجب شد تا همان طرح ناقص هم در سایه بی خردی و ناکارآمدی مسئولان و مدیران غیرپاسخ گو حذف گردد . اگر قرار است گشایشی در این ساز و کارها صورت گیرد ضمن پای بندی به مراحلی که شرح آن رفت ؛ در مرحله نخست باید نگاهی نو و جهانی بر مفهوم " مشارکت " و الزامات آن در نظام آموزشی ایران انداخت "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

«رتبه‌بندی معلمان» بیراهه نیست ! مطلب ویژه

موضوع " رتبه بندی معلمان " در حال حاضر به بحث روز در جامعه فرهنگیان و البته به کلافی سردرگم تبدیل شده است . نخستین ایراد و یا نقص تئوریک که بر این موضوع وارد است آن است که حساب  " رتبه بندی معلمان " به عنوان یک برنامه موکد در سند تحول بنیادین باید از اصول و بندهای قانون مدیریت خدمات کشوری تفکیک شود . در واقع مشکل نخستین و غالب…
  • " متاسفانه شیوه ­های بوروکراسی اداری که در نظام ایران حاکم است، شنیده شدن صدای معلم را و حتی در گستره عام، صدای جامعه را در انزوا و سکوت وا نهاده و نادیده می­­ گیرد "
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد / هنر آموز کامپیوتر

معلم صدای جامعه است ؛ قدرش بدارید !

  دیر زمانی نیست که جامعه معلم­های این سرزمین درگیر مشکلاتی است که  بیان این مشکلات گاهی سبب شده به زبانی تند بیان شود. زبانی که اگر به وقتش شنیده می­ شد، شاید به تندی باز نمی­ گشت و شاید محبوس نمی­ شد.  در جامعه معلم را به عنوان فرهنگ­­ ساز می­ شناسند. فردی که نسل را از نقطه­ ای به نقطه­ ای رفیع به پرواز در می­ آورد. در این سیر…
  • " صدای دلهای تکیده ای که هیچ ارزشی برای وزارت آموزش وپرورش ندارد "
  • ابراهیم عباسی/ استان گلستان

صدای معلمان حق التدریس را بشنوید !

باسلام بنده یک معلم حق التدریس هستم. با سابقه ۱۲ساله. اگر از شما فرهنگیان عزیز سوال کنم که به نظر شما حقوق مامعلمان حق التدریس چقدر است چه پاسخ می دهید؟ شاید تعجب کنید که میانگین حقوق ما در یک سال تحصیلی شاید به ماهی ۷۵۰ هزارتومان هم نمی رسد. به هرنماینده مجلس و یا وزرای آموزش و پرورش هر دوره درطول این سنوات، مشکلات معیشتی را گزارش کرده ایم ولی هیچ…
  • " بعد از هشت سال شعار و هزاران بار اعلام خبر، رتبه‌بندی معلمان فقط پنج ماه اجرا شد و معلوم شد که اعتبار رتبه‌بندی، از ردیفی در بودجه بوده که شش سال است سایر کارمندان دولت دریافت می‌کنند و در واقع با نوعی فریب‌کاری، مصوبه دیگری از دولت را با نام رتبه‌بندی برای معلمان اجرا کرده‌اند و در تمام این مدت، دولت و وزارت آموزش‌ و پرورش از این موضوع مطلع بوده‌اند "
  • مزبان حبیبی

رتبه‌بندی معلمان با چاشنی حقارت‌ !

غم‌انگیز است یادآوری دیدگاه‌های متولیان برنامه‌ریزی کشور، در مورد معلمان و این‌که نظام سیاسی کشور، پیشوند اسلامی دارد، آزاردهنده‌تر است. اگر می‌خواهیم چالش‌های اجتماعی را با کمترین هزینه پشت سر بگذاریم باید برای اجرای اصل سی‌ام قانون‌اساسی درباره تحصیل دانش‌آموزان و هم‌چنین قوانین مربوط به معیشت معلمان آنها، همت ویژه داشته باشیم، که تا کنون رویه مرسوم خلاف آن را نشان می‌دهد.در سیستم فعلی که دغدغه اصلی معلمان و دانش‌آموزان، مسائل مالی…
  • آیا قبول مدیریت سازمان پژوهش برای اندکی بیش از یک سال، تصمیمی به سزا و شایسته بوده است؟
  • علی جعفرآبادی

حکایت قلب آموزش و پرورش !

خبر کوتاه بود: حسن ملکی رسما رییس سازمان پژوهش شد. آقای ذوعلم پس از یک سال و اندی خدمت در سازمان پژوهش بازنشسته و حسن ملکی جانشین او شد. کمی به قبل بازگردیم. بیست و هفت اسفند 1396 خبری منتشر شد مبنی بر استعفای محی الدین بهرام محمدیان از ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.او یک دهه ریاست این سازمان را عهده دار بود و نهایتا در متن استعفایش آورده بود:…
  • " در دهه هشتاد لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق‌ها در واقع برای پاسخگویی به کارمندان و معلمان ناراضی از تبعیض به راه افتاد، ولی وقتی این لایحه پس از کش و قوس‌های فراوان مصوب گردید از این لایحه چیزی دست معلمان ناراضی را نگرفت. دولتمردان برای سرگرم کردن معلم‌ها این بار نظام رتبه‌بندی را در پنج رسته مطرح کردند. خلاصه سال‌ها وزرا در دول مختلف با نظام پرداخت هماهنگ و سپس نظام رتبه‌بندی با روح و روان معلمی بازی کرده و عملاً با مقصر قلمداد کردن وزرای قبلی حل مشکل رتبه‌بندی را با زرنگی تمام به دوش دولت و وزیر بعدی حواله کردند "
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم در استان البرز

تبعیض های درون دستگاهی و برون دستگاهی برای معلمان ؟!

معلمان به عنوان یکی از وفادارترین نیروهای نظام همواره از تبعیض منزلتی و معیشتی خود در دو سطح درون دستگاهی و برون دستگاهی به شدت در رنج هستند. تبعیض درونی یعنی یک معلم تنها حقوق خشک و خالی و بدون هر گونه مزایای جانبی مطابق با حکم کارگزینی دریافت می کنند، در حالی که همکاران وزارتی به طور پنهان و آشکار ردیف‌های دریافتی و مزایای جانبی دیگری دارند که سایر معلمها از…
  • " بدون ترديد در اين شرايط براي خانواده‌ها، حفظ سلامت فرزندانشان نسبت به مباحث آموزشي اولويت بالاتري دارد و انتظار دارند که دستگاه‌هاي مسئول «وزارت آموزش‌ و پرورش و وزارت بهداشت» با اجراي کامل و دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي و نظارت بر آنها سلامت فرزندانشان را تضمين نمايند "
  • حسين طاهري‌ فرد

بازگشايي مدارس روي لبه هشدار ؟!

از  27 ارديبهشت ماه براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، تمامي مدارس کشور با رعايت پروتکل‌هاي ايمني و سلامت به‌مدت يک‌ماه باز خواهند بود. با توجه به برنامه‌ريزي و تمهيدات انجام گرفته در خصوص بازگشايي مدارس، دانش‌آموزان مي‌توانند به صورت «کاملا اختياري و داوطلبانه» و بر اساس نياز به دريافت خدمات و رفع مشکلات درسي به مدرسه مراجعه نمايند و حضور کليه‌ مديران، کادر اجرايي و کادر…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور