خطای سوم به کارگیری زبان ارعاب و تهدید علیه معلمان است؛ وقتی می گوید : "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود"، نه تنها با این تهدید، نفرت و دلسردی به میان این قشر نجیب می آورد، بلکه ذهن ها را از واقعیت دور می سازد و به جای اینکه نقاط ضعف برنامه "شاد" را واکاوی و برطرف کند، کاربران را متهم به کارشکنی و ذهن مردم و مسئولان را به بیراهه می برد
اخیراً آقای قنبرعلی خوش آیینه، معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفته "برنامه شاد، هیچ مشکلی ندارد و معلمان کم کاری می کنند و بهانه می آورند". و تهدید کرده که؛ "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود".ایشان در این اظهارات ناپخته خود، مرتکب سه فقره خطا شده که دو مورد آنها حق الناس…
" صدا و سیما با این همه بودجه و پرسنل در نهایت چه دستاوردی دارد و تا چه اندازه توانسته است مخاطب، حتی مخاطب ایرانی را جذب برنامه های خود کند؟ "
ظاهرا یکی از مسئولان صدا و سیما بیان کرده که این سازمان سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان فقط حقوق پرسنلی پرداخت می کند! چند سال قبل هم در مجادله ای که بین علی لاریجانی و ضرغامی رییس بعدی این سازمان درگرفت، متوجه این نکته شدیم که این سازمان حدود ۳۵ هزار نفر نیرو استخدام کرده و به آنها حقوق می دهد. برای درک بهتر موضوع مقایسه ای کوتاه انجام دهیم. سرویس…
" دیوارها که ریخت همگان دانش آموزانی دیدند با فقر حرکت، فقر شادابی، فقر تفکر انتقادی، فقر جست و جو گری، فقر خرد جمعی. در عوض کوله پشتی هایی نمایان است که به غیر از کمر ،روان دانش آموزان را هم خسته کرده است. فلسفه و جهان بینی و ایدئولوژی حاکم بر آموزش و پرورش باید بازسازی شوند. تصمیم گیران حوزه آموزش و پرورش باید پوست اندازی کنند و مقدمات دمیدن روح توسعه در جامعه با استفاده از مدارس پیشرو را فراهم سازند "
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
کرونا ویروس کوچکی که توانست دیوارهای مدارس را فرو بریزد.اکنون مدارس عریان شده را همگان نظاره می کنند. دو چهره اکنون از پس این فروریزش دیوار از مدرسه هویداست : چهره منفی و چهره مثبت . در چهره منفی دانش آموزانی می بینیم که جسم و روحشان خمیده و فسرده در لابه لای سنت های حاکم بر مدرسه شده است. مدرسه قرار بود خانه دوم بچه ها شود اکنون اما با…
" آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش تربیت و آموزش دانشجو را به نهاد متخصص آن یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسپارد ؟ «دانشگاه فرهنگیان» و «شاد» دو تجربه از آموزش و پرورشی ست که می خواهد مرد همه ی میدان ها باشد، می خواهد بگوید سالیانه هزاران نفر را در دانشگاه فرهنگیان تعلیم می دهد و میلیون ها نفر را در شاد عضو کرده است، اما برایش مهم نیست که کیفیت این آموزش ها چگونه صورت می گیرد "
پرده اول؛ دانشگاه فرهنگیاندانشگاه فرهنگیان سال 1390 در زمان وزارت حمیدرضا حاجی بابایی تاسیس شد . تاسیس و پذیرش دانشجو در این دانشگاه تقریبا از آخرین اقدامات مهم حمیدرضا حاجی بابایی بود؛ او این دانشگاه را قلب آموزش و پرورش می دانست. اما هیچ کس نمی پرسید این دانشگاه و به تعبیرِ او قلب آموزش و پرورش آیا ساده ترین امکانات جهت تاسیس یک محیط آکادمیک را دارد یا نه؟عده ی کثیری…
" بر اساس تحقیقی که روی موضوع تقدیرگرایی صورت گرفته نشان دهنده ی آن است که تقدیرگرایی به عنوان یکی از عناصر خرده فرهنگ دهقانی و جامعه سنتی وبه مثابه نوعی باور فرهنگی، متاثر از ساختارهای اجتماعی، واقعیت ها و نیروهای روانی و شرایط فرهنگی است "
مفهوم تقدیرگرایی به طور خلاصه می توان تقدیرگرایی را مترادف با اعتقاد به بی تاثیر بودن عمل انسان برسیر رویدادها دانست. در ذهن تقدیرگرایان پدیده ها یا متاثر از عوامل ماورالطبیعه اند و یا ناشی از تشکیلاتی مرموز و پشت پرده ولی پرقدرت که با تصمیمات و سیاست های خود ساختارهایی را به وجودآورده اند و مردم ناچارندطبق قاعده ای که آنان تولیدمی کنند به ایفای نقش محتوم خود بپردازند. تقدیرگرایی با…
" راهحل اصلی برای این مشکلات ساختاری آزاردهنده در آموزش و پرورش، بازتعریف تمام فرآیندهایی است که باعث ایجاد ناامیدی و نارضایتی شغلی شدهاند ؛ تا زمانی که معلمان، به طور مستقیم در تمام تصمیمسازیها و تصمیمگیریها دخالت نداشته باشند، هر طرحی علاوه بر محکوم بودن به شکست، قطعا یک فکاهی است نه واقعیت "
حس بسیار بدی است وقتی میدانید کسانی برای امورات حیاتی در آموزش و پرورش تصمیم میگیرند که حتی الفبای آموزش را نیز نمیدانند. به سالهای آخر خدمت و موسم بازنشستگی نزدیک میشوم و همچنان در تلاش برای تحقق اصل سیام قانوناساسی، افسوس راهی پر درد در پیش است. ز آز و فزونی، به یکسو شویمبه نادانی خویش، خستو شویم ازین تاج شاهی و تخت بلندنجوییم جز داد و آرام و پند بسیار…
" این همه گفتیم و نگفتیم که راه اندازی شبکه شاد، یک فایده کاری هم داشت و آن اهمیت دادن جدی و البته ناگزیر نظام آموزشی به استفاده از فن آوری های نوین در آموزش است. ریشه کن شدن ویروس در روزهای آینده نیز ، فرصت تازه ای خواهد بود تا مسئولین ضمن رفع نواقص کار، زمینه استفاده راحت از آن را برای همه دانش آموزان در دوران پساکرونایی فراهم سازند "
نه انقلاب و نه جنگ، چندان کلاس های درس را تعطیل نکرد که کرونا کرد! با حضور این ویروس بد بنیاد و شروع شبکه شاد، سراسیمگی نظام آموزشی آشکار شد. این همه سال و آن همه سعی، مدارس بی هوش ما را هوشمند نکرد تا این که کرونا به داد نظام آموزشی رسید و انگار خیال بسیاری از مسئولین را بابت تمام بی خیالی هایشان، تخت کرد.با احترام به تلاش تمام دست…
" ساختار پیشنهادی آقای ذوعلم که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان امور اداری و استخدامی و حتی بدون مجوز هیات امنای محترم این سازمان اتفاق افتاد و به نام حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری در سازمان اجرا شد، دارای ایرادات قانونی و اداری و اجرایی فراوانی بود که مورد اعتراض قاطبه صاحب نظران و متخصصان و کارشناسان و حتی مدیران سازمان پژوهش بوده و هست؛ اما به اجبار و الزام اجرایی شد "
گروه اخبار/ پرتال سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشت : " دکتر ذوعلم ضمن تأکید برحضور فعال خود در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تا مشخص شدن فرد جدید توسط مقام عالی وزارت به عنوان رییس این سازمان، اظهار داشت: قانونمندی و قانون مداری چیزی است که باید به صورت عملی به فرزندان آینده این سرزمین آموزش دهیم. به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام…
" آموزش و پرورش در ایران قبل از کرونا هیچ وقت نتوانست نسلی را تربیت کند که استبداد را نفی و خرافات را پس بزند و شاهد عینی این گونه تربیت، نسلی هستند که هنوز در مساله کرونا دست از خرافات برنداشته و در برابر ندانم کاری های مسئولان اجرایی سکوت اختیار کرده اند. در ایران گفتمان غالب در مورد کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی حتی بر خلاف سند تحول بنیادین (اهداف کلان 7-5-3-2-1) تهدید آمیز بوده ، هر چند با استفاده نابه جا از واژه هوشمند سازی کلاس های درس در مدارس تلاش زیادی داشته ایم که نشان دهیم همسو با تغییرات جهانی نظام های آموزشی ، آموزش و پرورش ما نیز در حال تحول است ! "
حیدر بایزیدی / کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه
چه بخواهیم و چه نخواهیم به جبر ویروس کرونا ،جهان در حال شخم خوردن است! رویشی دیگر برای انسان در راه است، قضیه فقط مسایل بهداشتی نیست ، تغییراتی شگرف در همه قلمرو های حیات در حال وقوع است، ، قطعا بینش ها و نگرش ها شخم خواهند خورد و مدیریت جهان تغییر خواهدکرد...!آموزش و پرورش در ایران قبل از کرونا هیج وقت نتوانست نسلی را تربیت کند که استبداد را…
" گوشی تلفن همراه یک وسیله شخصی است و اجبار معلم و مدیر و خانواده به نصب اپلیکیشن شاد روی ابزار شخصی از نظر حقوقی و تربیتی ایراد دارد "
این یک قاعده زندگی است که هرجا سخن از کارهای محیرالعقول و غیرعادی درمیان است، یک جای کار می لنگد و قرار است زیر پوشش قهرمانی تک چهره ها، ناتوانی ها و اشکالات سازماندهی و مدیریت و کمبود امکانات را بپوشانند. به این خبر دقت کنید: "با اینکه خبر مرگ ناگهانی نوجوانش را به او دادند خانم معلم هرمزگانی حاضر نشد کلاس مجازی خود را ترک کند. او با چشمهایی اشک بار…
" چرا اساساً به موضوع افکار سنجی در سازمان ها توجهی نمی شود؟! چرا واحدهای عریض و طویل پاسخگویی به شکایات و حراست و تخلفات اداری در زمینه ی صیانت و احیاء حقوق تضییع شده کارکنان، دانش آموزان و اولیاء در عمل جز توصیه به صبر و تقوا و گذشت، کارایی ندارند؟! چرا مدیران ارشد این همه محافظه کاری می کنند؟! چرا تمام بار اجرایی سازمان ها بر دوش کارشناسان و کارشناس مسوولان قرار دارد و مسوولین رده های بالاتر فقط بهره بردار از تسهیلات هستند؟! و تا کی قرار است عده ای معدود نقش ماشین امضاء و سخنران واحد تمام همایش ها و برنامه ها و مناسبت ها را ایفاء کنند و کارکنان زیرمجموعه نقش سیاهی لشکر جهت پر نمودن صندلی ها و شنونده را متحمل بشوند؟! "
محمدرضا شهریاری/ دانشجوی دکتری - مسوول دفتر سازمان معلمان شهرری
موضوع کم کاری برخی از کارمندان ستادی همواره یکی از موضوعاتی بوده است که در بیش از دو دهه فعالیت در آموزش و پرورش و ارتباطی که به واسطه ی فعالیت در عرصه سازمان های مردم نهاد در تعامل با نهادهای مختلف دولتی داشته ام ،دغدغه ام بوده است و با آن بیگانه نیستم ، و معمولاً مدیران کارآمد و مجرب، بروز اختلال در فرآیند کار طبیعی می دانند، با پدید آمدن…
" تبدیل رتبه بندی به موضوعی رفاهی برای افزایش حقوق خلاف قانون است. بعضی همکاران استدلال می کنند که عنوان و محل تامین اعتبار چه فرقی می کند؟ مهم این است که مبلغی به حقوق ها اضافه شود. با چنین دیدگاهی سال 94 و 98 کسی اعتراض نکرد که چرا هزینه رتبه بندی را از فصل 10 تامین می کنید؟ تا اینکه بخشنامه افزایش 50 درصد پیش آمد و معلوم شد که سر معلمان کلاه رفته است ! "
اشکال کار سازمان برنامه در سال 94 تا 98 این بود، که اعتبارات رتبه بندی معلمان را از محل اعتبارات فصل 10 تامین کردند. حالا استدلال می کنند که بخشنامه افزایش 50 درصد حقوق کارمندان (اسفند 98 ) برای معلمان به صورت ناقص اجرا شده، زیرا معلمان قسمتی از مزایای بخشنامه 50 درصد را در قالب رتبه بندی پیش خور کرده اند. آقای نوبخت و ترکمن ناگهان متوجه این ظلم شده اند…
" بنابر قوانین و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش نمیتواند بر خلاف این قوانین و اسناد مزبور اقدام به فعلی کند که نافی قوانین، عدالت آموزشی و حق برابر شهروندان از امکانات و وسایل تسهیل کننده آموزش باشد. الزام خانوادهها و معلمان به نصب نرمافزار به اصطلاح «شاد» بر روی گوشیهای هوشمند، شاید موجب طیب خاطر وزیر و مجموعه حامی این مأموریت شود، اما در میدان زندگیِ خانوادههای محروم و افراد کمدرآمد جامعه، موجب ملال است. با این حال اگرچه نام نرم افزار، «شاد» است، اما برای برخی از فرزندان این مملکت حامل شادی نیست بلکه پیامآور غم است. در این روزگار صعب و سخت از متولیان تربیت رفتارهای ضد تربیتی، زیبندە نیست! زبان تربیت، زبان عطوفت و نرمش است. با زبان تهدید و انذارهای زبر اداری، نمی توان مدعی پداگوژی بود "
یکی از عارضههای بسیار جدی دوره پساکرونا، وضعیت آموزش در کشورهایی است که از زیرساختهای لازم برای آموزش کارآمد برخوردار نیستند. ایران از جمله این کشورهاست. در اینجا مفهومی که میتواند به کمک این بحث بیاید، «مدارس هوشمند» است. حال پرسش این است که هوشمندسازی مدارس، در کجای حل این عارضه نقش ایفاء میکند؟ اگرچه سابقه هوشمندسازی مدارس در ایران به سال 1380 باز میگردد و به دنبال آن روند اجرایی این…
" زمانه ما تفاوت چندانی با دوره سعدی پیدا نکرده است. ضعف در عدالت اجتماعی ، قحط وجدان کاری، ریاکاری و امثال آن از جمله گزاره های شعر سعدی اند که هنوز در میانه ما وجود دارند. می توان با بهره گیری از حرف های او ، رویكردی متعادل به زندگی روزمره داشت و ریشه بسیاری از منازعات و كشمكش ها را در جامعه خشكاند "
شعر سعدی برای ما یک تفنن نیست. سعدی مثل حافظ در حافظه تاریخی ما ادامه پیدا کرده است .سعدی جامعه آرمانی را در برابر جامعه واقعی به تصویر میکشد. وی دركار تعليم و تربيت كودكان يا جوانان و يا گروه خاصي نيست. او تلاش مي كند تا رايحه تربيت را در جامعه نشان دهد؛ براي همين است كه موضوع هاي متفاوتي از قبيل؛ سكوت، پرهیز از سخن ناروا، تواضع، غيبت ، سخن…
" آیا ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در اداره کل آموزش و پرورش استان فارس محلی از اعراب دارد؟ "
انتصاب مسئولین در رده های مختلف اداری، یکی از مسائل مهم و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است، چرا که مهمترین عامل دوام یک حکومت فرزانگی و شایستگی مسئولین آن نظام می باشد. تا آنجا که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : "یستدل علی ادبار الدول باربع : تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تأخير الافاضل" (غررالحکم صفحه ۳۴۲). چهار عامل باعث شکست دولت ها می شود: …
در این شرایط بحرانی که صدا و سیما و دولت از مردم میخواهند با یکدیگر مهربان باشند و برای آسایش جامعه ایثار و فداکاری کنند ، خود هیچ قدم موثری در شرایط فعلی در جهت آموزش همگانی بر نمیدارند و به جای رفع فیلتر شبکه های مجازی مانند تلگرام و یوتیوب که بستری مناسب تر برای آموزش هستند ، ظرفیت پاسخ گویی به حجم بالای پیام ها و رسانه های آموزشی دارند و دارای آرشیو فوق العاده از فیلم ها و فایل های درسی هستند به فکر کشف دوباره آتش و " آزمودن آزموده" افتاده اند
در این روزهای مبادا که تمام سیستم های آموزشی دنیا فلج شده ، وزارت آموزش و پرورش در تصمیمی کارشناسی نشده به فکر ساخت شبکه ای اجتماعی برای آموزش مجازی دانش آموزان افتاده است . داستان از آنجا شروع شد که تعداد زیادی از معلمان بعد از آنکه فهمیدند تعطیلات نسبتا طولانی مدت خواهد بود به صورت خودجوش شروع به راه اندازی گروه های درسی در شبکه های مجازی شناخته شده…
" نگاه از بالا به پایین، قیم مابانه و ناچیز شمردن نیازها و اختیارات واقعی معلمان و دانش آموزان تکرار داستان غم انگیز افول آموزش پرورش متمرکز ماست "
بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرندچو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار با توجه به شیوع ویروس کرونای میکروسکوپی، بحران جدی جهانی و تهدید سلامت و جان همۀ افراد، مدارس به عنوان یک محیط اجتماعی با ریسک بالای انتقال ویروس، از اول اسفند 89 تعطیل شد. اما آموزش کتاب های درسی در گروه های واتس آپ یا تلگرام با تلاش و پیگیری مدیران،…
24 اسفند 1393 : " منابع مالی تامین کننده نظام رتبه بندی معلمان مشخص نشده و یا شفاف نیست. اجرای نظام رتبه بندی معلمان اگر مطابق اصول و قواعد علمی و نیز آماده سازی زیرساخت های مربوطه صورت نپذیرد و در اجرای آن شتاب زدگی صورت گرفته و بدون کارشناسی و بازخورد اجرا شود به سرنوشت طرح های قبلی دچار خواهد شد. پیشنهاد می شود قبل از تصویب و اجرای نظام رتبه بندی، مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش به صورت ریشه ای و در یک فرآیند کارشناسی حل شود. اگر قرار است در مورد معیشت و اقتصاد معلمان کاری صورت گیرد بهتر است به همان قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین مصوب قبلی مراجعه شود. سازمان نظام معلمی " باید عهده دار اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تنها مرجع صدور صلاحیت های حرفه ای و تخصصی برای تدریس و حرفه معلمی باشد. "
" اغلب بین افراد همه افراد و اراده عمومی تفاوت بسیار است . دومی فقط نفع مشترک را در نظر می گیرد ، لیکن اولی نفع خصوصی را می خواهد و حاصل جمع اراده های افراد است . حال اگر از این حاصل جمع منها و بعلاوه هایی که یکدیگر را خنثی می کنند حذف نمائید آن چه باقی می ماند اراده عمومی است . " ( 1 ) پیش از نگارش…
" شایسته است حال که دولت به موضوع ورود پیدا کرده است طبق طرح رتبه بندی و سند تحول بنیادین، جدولی تهیه شود و امتیازات حاصل از کسب رتبه های ۱ تا ۵ به صورت شفاف مشخص و به معلمان اعلام شود؛ به طوری که هر معلم بداند بعد از کسب رتبه بالاتر با مدرک کارشناسی/ ارشد/ دکتری تخصصی و با سنوات و دیگر شاخص ها چه امتیازی به حکم او افزوده خواهد شد "
بهبود معیشت و افزایش یافتن حقوق یکی از مطالبات معلمان می باشد ؛ در سال ۹۸ دو موضوع جهت افزایش حقوق پیش آمد: یکی اجرای افزایش حقوق ناشی از اجرای "طرح رتبه بندی" بود و دیگری "افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری" که با تاخیر چند ساله برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود. در بهمن ماه ۹۸ احکام جدیدی در قالب طرح رتبه بندی صادر…
" در جامعه ما و در میان مدیران سیاسی و حتی فرهنگی و آموزشی انواع این کژتابی های مفهومی رواج دارد. ما نیاز به یک جریان نقّاد داریم که این کژتابی ها و تلقی های ضدتوسعه و تحول را بنمایاند و انگاره های ناصحیح جامعه را نسبت به نهاد بسیار خطیر و آینده ساز مدرسه اصلاح کند و معلمان، مدیران مدارس و والدین را نسبت به برخی ذهنیت هایی که دارند، به تأمل وادارد "
سه تلقیِ مسموم از مدرسه و ضرورت تحرک و هوشمندی آموزش و پرورش : ۱. تلقیِ انتخاباتی نگاه برخي سیاسیون جامعه ما به مدرسه و نهاد آموزش و پرورش به عنوان سازمان رأی و محلی برای تقسیم پست و جایگاه بین اقوام و اعضای ستاد انتخاباتی خود است. این نگاه بسیار تلخ و دلسرد کننده است. نهاد محجوب و نجیب آموزش و پرورش در سالیان متمادی، نمایندگان بسیاری از طیف های مختلف را…
" هر یک از تشکل های شرکت کننده در نشست مورد نظر، پس از برگزاری آن در گزارشی دقیق و با پرهیز از کلی گویی های مبهم، جزییات استدلال ها و دفاعیات فنی و منطقی خود از حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته در جلسه مزبور را به جامعه فرهنگی کشور ارائه نمایند تا معلوم گردد چگالی این نمایندگی ها در چه سطحی است؟ "
گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در لایو ( برنامه زنده ) اینستاگرامی با فرهنگیان به سؤالات آنها در مواردی مانند حذف رتبه بندی معلمان ، افزایش فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ، تبعیض شکل گرفته میان معلمان و اداری ها ، همسانسازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و... پاسخ داد . همچنین نوبخت رئیس سازمان برنامه…
" مطالب مزبور خیلی به مسایل مالی و پول ارتباطی ندارد بلکه بخش اعظمی از مشکلات با مدیریت و درایت صحیح قابل حل می باشد "
گروه استان ها و شهرستان ها نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان شهریار برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" مطابق اصل سی ام قانون اساسی ؛ دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفايی کشور به طور رایگان گسترش دهد. آیا کتاب درسی جزو وسایل آموزش و پرورش و تحصیل محسوب نمی شود؟
*این روزها آدم ها از پشت پنجره آپارتمان ها بیرون را می نگرند.* ماه هاست که در حصار خانه به نوعی زندانی اند. خیابان ها انگاری گرد مرگ پاشیده اند و دست به قلم شدن و نوشتن بسیار سخت است. اما وقتی در خبرها می آید، دختر ایلامی که تنها ۱۲ بهار از زندگی را گذرانده، مجبور می شود به علت فقر شدید مالی و نداشتن یک دست لباس عید خودکشی کند،…
" ای کاش قانونی در آموزش و پرورش وجود داشت که حضور حداقل یک دهه از سنوات سی ساله معلمی را به عنوان پیش شرط برای مناصب اداری و ستادی معین می کرد تا مدیران ستادی هنگام برنامه ریزی و سیاست گذاری بتوانند معلم را درک کرده و متناسب با فعالیت و نتایج عملکرد او در بلند مدت برای خدمات رسانی به قشر فرهیخته و فرهنگی معلمان سیاست گذاری کنند "
شاید امروز کمتر کسی است که در ارج و قداست فعالیت کادر درمان کشور سخن نگوید . این نگاه را بیش از هر چیز دیگری باید مدیون و مرهون اقدام شجاعانه و بی بدیل وزیر بهداشت و درمان کشور به عنوان عالی ترین مقام مسئول در این وزارتخانه دانست که در مکاتبه با رهبر معظم انقلاب تقاضا کردند تا کادر درمان بیماران کرونایی در صورت ابتلا و فوت در زمره شهیدان راه…
" پرتال وزارت آموزش و پرورش باید جایی برای انتشار نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش باشد ؛ آیا بزرگی این واژه ها را می دانیم و پشت این حرف ها استدلالی وجود دارد؟ هدف از چنین مصاحبه ها، سخنرانی ها و حرف های درشت و بزرگی در مقیاس تاریخ ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش چیست؟ "
گروه رسانه/ محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران کل حوزه ستادی که با موضوع شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) برگزار شد، گفت : شبکه شاد یکی از افتخارات ملی و نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش است. ( این جا ) وی با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، راه اندازی این شبکه نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش است، افزود: با وجود شبکه شاد،…
مرحوم مهدی محمد زاده، 1399-1343 خورشیدی: زنده یاد مهدی محمد زاده متولد اول شهریور ۱۳۴۳ خورشیدی فرزند موسی و ساکن و اهل تربت حیدریه بود . وی تحصیلات ابتدایی تا پایان دوره ی متوسطه را در زادگاهش تربت حیدریه سپری نمود. او پیش از اشتغال تحصیل در دوره ی ابتدایی مکتب آقای شیخ عبدالحسین رفیع زاده را تجربه کرده بود ، وی هم چنین دو سال از دوران تحصیلات خود را در…
" آیا وزیر آموزش و پرورش و مسئولان امر شرمندگی پدری را در برابر فرزندانش به دلیل نداشتن موبایل به روز درک می کنند؟ آیا مسئولان دولت و آموزش و پرورش می توانند کارنامه خود را برای گسترش عدالت آموزشی ارائه دهند ؟ آیا رئیس جمهور محترم به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و دولت به عنوان نهادی که زیر نظر رئیس جمهور باید به قانون اساسی جامه عمل بپوشانند می تواند به مردم پاسخ دهند که چه برنامه ای برای آموزش به مثابه حق داشته اند؟ "
بحران کرونا بر همه چیز و همه شئون حیات بشر تاثیر گذاشته است و چهره جهان را دگرگون ساخته است و طبیعی است که حیات اجتماعی جامعه ما و آموزش و پرورش ما نیز تحولات و تغییرات زیادی به خود دیده است و خواهد دید . با فراگیری بحران کرونا و تعطیلی مدارس بر لزوم جدی گرفتن روش های نوین تدریس که بتواند آموزش و پرورش را تا خانه های دانش آموزان…
" بحران کرونا ويروس در ايران نشان داد که عليرغم تمامي کارهاي صورت گرفته در زمينه آموزشهاي نوين، آموزش وپرورش در استفاده از فن آوريهاي نوين (هوشمندسازي مدارس) به معني واقعي و نه شعاري، حتي در مقايسه با کشورهاي منطقه چقدر فاصله دارد "
سال تحصيلي 1399-1398 شبيه هيچ سالي نيست. به جرات ميتوان گفت سال تحصيلي جاري به خاطر انواع و اقسام تعطيليها، يکي از کوتاه ترين دورههاي آموزشي است. شيوع کرونا از اسفندماه کليه مدارس کشور را به طور کامل به تعطيلي کشاند و جريان رسمي آموزش را از مسير هميشگي خود خارج کرد. شوربختانه از بدو شيوع کرونا، به دليل نبود زير ساخت مناسب جهت ارائه آموزش بر بستر فضاي مجازي، حال ناخوش…
" طبق مندرجات برنامه ششم توسعه در بخش بند ICT ، باید تا پایان کار دولت دوازدهم امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانهای آموزشی، استعداد سنجی و آموزش مهارتهای حرفهای برای دانش آموزان فراهم شود که اخیراً این موضوع هم جزء اولویتهای تصویب شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است. بر اساس ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه، باید ارائهی مهارتهای فنی و اجتماعی بهصورت رایگان برای تمامی دانشآموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ صورت بگیرد "
اگر به تاریخچه آموزش و پرورش برگردیم تا چند دهه قبل ، آموزش های رایج در مدارس کشور مبتنی بر روش های سنتی ، معلم محور و صرفاً شـنیداری بود. در این روش معلم متکلم و دانش آموزان بیشتر شنونده بودند و حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضی پوسترهای رنگی بـر روی تختـه سـیاه کلاس و آموزش مجسم مفاهیم با استفاده از برخی وسایل ساده ، ابتدایی و…
محسن سلگی در این مطلب که آن را تقدیم به استاد عبدالحسین خسروپناه کرده است، آورده است: باید اندیشیدن و پرواز را شکار کرد. آشکارگی جان گشا و جهان گشا درین است. شکار اندیشه ها مانند ربودن و شکار پرنده است. چه بسا این ربودن و شکار به مرگ اندیشه یا دست کم فسوس و فسردگی_تحریف و انتحال- آن منجر شود. اما اندیشیدن پیکری ندارد؛ بی شمایل است و بس نامتعین که نه…
ویروس کرونا جنگی تمام عیار علیه انسان های سراسر دنیا آغاز کرده است . بر نوع حکمرانی و سیاست گذاری دولت ها نوری خیره کننده تابانده و اعمال سیاسگذاری تاکنونی آنها را به چالش کشیده است . آنان که براساس علم سیاست ، برنامه ریزی نکرده اند ، آنان که دور اندیش نبوده اند ، شغل پایدار ایجاد نکرده اند ، عدالت اجتماعی برقرار نکرده اند ، بر اقتصاد ی سوداگرانه…
عزیزِ دانش آموزم ، حجازیشنیدم می کنی آیلاند بازیمن هم دیدم که آن بانوی آیلاندچه درس می داد ! با سوز و گدازیبه یادت باشَد این آیلاند و آنلاینقرار دادی بُوَد ، در واژه سازیکچل با زلفعلی گفتن و گر نهبه مو می شد نصیبش دست یازیتو بهتر ، آن ببینی یک معلّمبه آبی کی کشانَد ؟ جا نمازیزنَد از آسِ جان در نقشِ عیسی'چه بازیها کُنَد ! در عشقبازیچگونه هست ؟…
گروه اخبار/ در پی درگذشت پدر « طاهره نقی ئی » دبیر کل سازمان معلمان ایران که خود از معلمان فرهیخته شهرستان شاهرود بود ؛ « سیدرازی طبیب » از فرهنگیان پیش کسوت تهران پیام تسلیتی را خطاب به ایشان مرقوم نموده اند .
ویروس کرونا با نام علمی (Covid 19) که در مدت کوتاهی عالم گیر شد، همراه با فوتی های روز افزون در جهان ، بسیاری از برنامه های عادی زندگی را نیز در جوامع مختلف تغییر داده است. در عرصه آموزش و پرورش بنا بر گفته های مسوولین ، این روزها بیش از یک میلیارد دانش آموز در کشورهای درگیر کرونا در تعطیلات به سر می برند ؛ با این حال کمتر…
" وزارت آموزش و پرورش از نظرات معلمان استفاده کند "
به دلیل اهمیت و حساسیت ویژه امتحانات خردادماه قدیمیترها میگفتند که: "امتحانات ناموس آموزش و پرورش است." و البته این جملهای چالشی، قابل بحث و نهایتا درست میباشد. سال جاری از پرمسئلهترین سالهای تحصیلی در تاریخ آموزش و پرورش ایران است. سیل، آلودگی هوا، اعتراضات و اغتشاشات، سقوط هواپیمای مسافربری، انتخابات مجلس و نهایتا شیوع ویروس کرونا گوشههایی از حوادث ناگوار سال جاری آموزشی بوده و عملا کم و کیف امتحانات نوبت…
" آیا دستگاه آموزش و پرورش به راستی آنقدر بی سرو سامان است که هر مسئولی هر آنچه را که در لحظه به ذهنش می رسد رسانه ای می کند بی آنکه به پیامدهای آن واقف باشد؟ آیا در همه دستگاه های دولتی وضع بدین گونه است؟ "
مسعود مُشیِّدی/ دانشجوی دکترای زبان شناسی - دبیر آموزش و پرورش ، استان مرکزی
در خبر 20:30 شامگاه 14 اسفند 98 و در لابه لای اخبار ناراحت کننده مربوط به کرونا، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش آقای الهیار ترکمن مدعی شد که با افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق فرهنگیان از 5 / 1 تا 2 میلیون تومان افزایش یافته است و این افزایش از اسفندماه سال جاری اجرایی خواهد شد. این خبر در حالی از…
" اگر قرار است در شرایط بحرانی کارها را بر اساس عشق و ایمان و فداکاری معلمان پیش ببریم ، پس نقش برنامه ریزی و پشتیبانی ستاد وزارتخانه و ادارات کل چه می شود؟ "
....و در این روزها کم نیستند معلمان عاشقی که در ساعت های قرنطینه به یاد بچه های محروم ومعصوم کلاسشان گریستند و با هزینه شخصی جزوه های درسی آماده کردند تا درصورت کسب مجوزهای لازم با وسیله شخصی، در مناطق محروم دست تک تک دانش آموزان برسانند. فرهنگیانی که برای رفع نیاز و تهیه تلویزیون دانش آموزان حاشیه شهر همیشه از آبرو و داشته های خود مایه گذاشته اند. و همکارانی که…
" سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . پیشنهاد می شود در این مقطع از اصرار بر هر طرح شتاب زده و بدون پشتوانه کارشناسی و بستر لازم اجرایی همچون شبکه شاد صرف نظر و عملیاتی ساختن هر طرح زمان بر نیازمند پیش نیازهایی از پیش تمهید شده بعد از رفع همه موانع و چالش ها ، به سال های آتی موکول گردد "
سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . اما نگارنده سطور بر خود فرض می داند به فرادستان حوزه ستادی در راستای اجابت به…
" یکی از رسالت های اساسی در نظام آموزش و پرورش دنیا پرورش قدرت تفکر دانش آموز و ارتقای انگیزه و بینش دانش آموزان برای یک زندگی سالم و سازنده است "
عنایت صادقی/ رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان
آموزش و پرورش کلید موفقیت چهار عنصر نوگرایی یعنی ، علم و تکنولوژی ،کشاورزی و دفاع و صنعت است . امروز کلیه ی صاحب نظران تعلیم و تربیت روی این مقوله برنامه ریزی دقیق و اصولی دارند که حقیقتا به زعم خیلی از علمای تعلیم و تربیت راهگشا و کارگشا بوده است . صاحب نظرانی که نظریه پردازی آنها گوش فلک را کر می کند به درون مدارس بیایند و با…
" و در خلوت خویش به این پرسش فکر کرد که چگونه می توان در نگاه مصرفی به آموزش و پرورش ترک هایی انداخت و گفتمان سرمایه انسانی را به بطن جامعه برد که در پی آن افکار عمومی نیز مطالبه گر ارتقای شان و شرایط معیشتی معلمان فرزندانشان شوند؟ "
در این روزها و احوال کرونایی مردم ، کمپین های پی گیری مطالبات معلمان در فضای مجازی با حضور پرشمار همکاران، در جریان است .اینکه کمپین های مجازی تا چه حد می توانند در تحقق مطالبات موثر باشند بحث دیگری را می طلبد.گاها هم مواضع متضاد و تقابلی در میان گرداندگان و مدیران کمپین ها دیده می شود!قاعدتا اگر هدف یکی ست بایست هم افزایی و همکاری شود.چرا که تقابل ها موجب…