از زمانی که وزارت آموزش و پرورش و خاصه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه با حذف رتبه بندی معلمان و اجرای شبهه ناک و پرمساله فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری شیب تند " تبعیض " را بیشتر کرده و معلمان بیشتری را به سوی " خط فقر مطلق " سوق داده اند ؛ معلمان هم با تشکیل گروه ها در شبکه های اجتماعی و نوشتن یادداشت و مقالات…
«هرکه یار فرهنگیان نشود، الله هم یارش نمی شود؛ چه فارس باشد و چه ترک و چه ترکمن!»
راستی که حرص ایستادن و ماندن بر سر پست های اداری، انسان را به چه کارها که وا نمی دارد. آسمان ریسمان بافتن جناب معاون وزیر در طرح یک دعوی نامتعارف ، آدم را به هم یاد سوفیست های عصر یونان می اندازد و هم به یاد حکایت نوشتن و نقاشی کردن کلمه « مار » که؛ نقاشی ، خلقی را به واسطه نقاشی اش می فریبد والا در اصل چیزی بیش…
" بیگانه شدن رسانه ملی و شبکه های به ظاهر موضوعی با مخاطبان اصلی و محوری خود ،که صرفا در اثر عدم مفاهمه مدیریتی بوده است؛ موجب بلاتکلیفی برنامه سازان و نیز تقسیم شبکه ها به درجه یک و دو شده است. تجربه تلخ ایجاد یا مشارکت رسانه ملی در یک طرح اقتصادی -آموزشی و نیز ورود ناشیانه آموزش و پرورش به ایجاد بخش تلویزیون تعاملی ازهمین جنس، و ناشی از فقدان فهم و زبان مشترک مدیران دو نهاد فرهنگی درعدم استفاده از ظرفیت متقابل بوده است "
این یک قانون نانوشته است که اگر انسان به اختیار دست به تغییر نزند ،جبر زمانه ناگزیر به تغییرش می کند. یادم می آید ده سال پیش و مکرر به مقامات در وزارت خانه (وقتی مدیر کل فرهنگی و هنری بودم ) و در سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی (وقتی که مسئولیت ارتباطات رسانه ای را داشتم)، موضوع ظرفیت رسانه ملی را در قالب طرح توجیهی رسانه آموزشی دادم. و در مناسبت…
«با وجود تصويب اعتبار رتبهبندي در لايحه بودجه ۹۸، بر اساس کدام مواد و اصول قانوني امتياز و مبالغ وابسته به آن در اختيار افزايش فصل ده قرار گرفت؟ به استناد کدام بند قانون برنامه ششم توسعه يا فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري، اجازه اجراي همزمان رتبهبندي و افزايش ۵۰ درصدي امتيازات فصل ده را نداريد؟ آقاي مسئول؛ مستندات ارقام اضافه شده به حقوق معلمان، موجود و قابل راستي آزمايي است ؛ پس لطفا به جاي ارائه آمار غير واقعي و اصرار بر رسانهاي کردن آن، بابت تاخير در اجراي قانون رتبهبندي و ناتواني در دفاع از حقوق معلمان عذرخواهي نمایيد و براي رفع موانع قانوني اجراي کامل رتبهبندي، طبق ماده 63 قانون برنامه ششم تلاش نماييد ! »
اين روزها اظهارات علي الهيارترکمن، در رابطه با اجراي فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري و افزايش 5 / 1 تا 2 ميليون توماني به حقوق معلمان باعث موجي از اعتراضات شده است. شوربختانه بيتدبيري معاون مالي وزارت آموزشوپرورش در تعميم مقدار افزايش حقوق به تمامي جامعه معلمان از يک سو و مصاحبه هاي پي در پي او با صداوسيما براي توجيه گفتههاي قبلي خود از سوي ديگر باعث تشديد نارضايتي معلمان…
" باز هم انتخاب بین بد و بدتر مقامات آموزشی محترم ! "
از واژه "مقامات" به جای "مدیران" یا "مسیولان" استفاده کردم، چون ریشه دار ترین چیزی که در اداره کشور به چشم نمی خورد "مدیریت" و "مسئولیت پذیری" است. ۱- استانداردهای تحصیل در ایران به حدی پایین است که اگر به هر دلیلی حتی دو ماه مدارس تعطیل شوند، آب از آب تکان نمی خورد. ۲- از سال ۸۰ که امتحانات از سه نوبتی به دو نوبتی تبدیل شد، معلم نماها (نه معلمان)…
" متولیان امر مراقبت در برابر آسیب ها معمولاً در مقام شعار، حرف از برنامهريزي براي جلب مشاركت خانوادهها، ذينفعان محلي و تشكلهاي دانشآموزي و استفاده از ظرفيتهاي آنها می زنند اما در مقام عمل نه از ظرفیت انجمن های اولیاء و مربیان و نه اُمنای محله استفاده نمی شود و کارکرد تشکل های دانش آموزی هم صرفاً محدود به استفاده ابزاری جهت مجلس آرایی و تشریفات و خیرمقدم مراسم ها از سوی چند دانش آموز عضو تشکیلات پیشتازان با لباس فرم می شود "
محمدرضا شهریاری/ فرهنگی و فعال در حوزه سازمان های مردم نهاد پیشگیری از آسیب ها و اعتیاد
مصونيت بخشي و توانمند سازي معلمان و كاركنان مدارس براي مواجهه فعال با آسيب هاي اجتماعي دانشآموزان و دهها وظیفه ی دیگر به عنوان تکالیف دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش قید شده است، اما نگارنده به عنوان یک فرهنگی و کنشگر اجتماعی که بالغ بر دو دهه در عرصه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت و در زمینه ی پیشگیری از…
" وقتی این قانون بعد از ده سال در آموزش و پرورش اجرا میشود، انتظار داشتیم بابت تاخیر در اجرای قانون، از فرهنگیان عذرخواهی کنید، نه اینکه بدون حضور منتقدان و معلمان مطلع، برای توجیه ناتوانی، طلبکارانه آمار ضد و نقیض و غیرواقع ارائه دهید "
با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش، یک بند از حقوق معلمان حذف و بند دیگری تقریبا با همان مبلغ به حقوق اضافه شده است. معاونت مالی وزارت آموزش و پرورش در یک حرکت بسیار عجیب، با تنیدن واقعیت، سفسطه و خیال، همچنین محاسبات بسیار دور از واقعیت، اعلام نمودند که بهطور متوسط یک نیم تا دو میلیون تومان به حقوق تمام معلمان اضافه شده است. چند…
" به هر حال با هابز هم عقیده یا مخالف باشیم باید بپذیریم که بخش (هر چند معدودی) از افراد هر جامعه، اجتماعی و تربیت نشده اند و باید با شمشیر و سد راه و قوه قهریه ملزم و مجبور به احترام به حقوق دیگران شوند "
جمعه 16 اسفند 1398 : رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک سنگین در محور کرج- چالوس خبر داد. اینکه عده ای اندک فهمی از زیست اجتماعی و حقوق "دیگری" ندارند و تفاوت زندگی فردی و جمعی را نمی دانند را باید معلول نظام آموزشی و فرهنگی و دهها عامل تربیتی و تاریخی و.. دانست که خود بحث دیگریست. اما وظیفه نهادی به نام حکومت و دولت به…
" کتاب ها و واحدهایی که ما گذراندیم همه مربوط به دنیای شیرین کلاس واقعی بودند و کرونا یک تنه نشان داد که تربیت معلم نتوانسته برای روز مبادا ته مانده تجهیزات مجازی را به متربیانش بدهد. در این دیار کرونا ویروس تنها دستگاه تنفس ها را مختل نمی کند، بلکه دستگاه آموزشی را هم از کار می اندازد؛ چون هنوز عباس ها و امیرعلی هایی هستند که فقط دنیای واقعی را دارند. به جنگ با این ویروس (یا هر ویروس مخرب دیگری) رفتند، تنها با سلاح علم میسر می شود و این ما هستیم که علم را در کلاس های واقعی ( و مجازی) پایه ریزی می کنیم. آموزش مجازی حتما آنتی ویروس قوی است اما نیازمند بستری دارد تا حقیقتا انجام بپذیرد "
زهرا عرب سلمانی/ آموزگار پایه چهارم از منطقه پیشوا
صدای من را از نیمه اسفند ماه 1398 می شنوید.چند روزی است که همه دل نگرانیم، می ترسیم ، به دنبال ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده می گردیم.چند روزی است که یکدیگر را در آغوش نکشیده ایم، شنیدن این جمله دیگر به اندازه روزهای اول برایمان جالب نیست: " چون دوستتان دارم به شما دست نمی دهم. " زبانمان این جمله را می گوید اما چشمانمان جار می زند چون…
" عزت خود را بالاتر از آن میبینم که آقای اللهیار ترکمن را مخاطبم قرار دهم؛ که اگر ایشان گوشی برای شنیدن صدای معلمان داشتند، کار به اینجا نمیکشید! مگر مرتبا طی این سالها گفته نشد که هدف از نظام رتبهبندی، نه صِرف افزایش حقوق معلمان که استقرار نظام «پرداخت با توجه به تخصص و شایستگی» آنهاست؟ پس چطور و با چه تحلیلی به یکباره ساختمان نیمهتمام «شایستگی» با زلزله «امتیازات فصل ده» فروریخت؟! طوری که نه تنها شایستگی به حاشیه رانده شد که تفاوتهای انگیزه بخشی که طی این سالها با رتبهبندی ایجاد شده بود، به یکباره از بین رفت! "
ابوالقاسم صفدری/ فعال فرهنگی و عضو سازمان معلمان ایران در بجنورد
هفته پیش بود که میخواستم نقدی بر آزمونهای رتبهبندی معلمان بنویسم؛ از اینکه اصلا چرا در ارگانهای دیگر این همه افزایش حقوق، پاداش و مزایا نهتنها بدون آزمون که حتی بیخبر و صدا انجام میگیرد؛ اما در ارگان آموزش و پرورش چندرغاز افزایش حقوق اینهمه سر و صدا و سین و جیم دارد؟! آن هم در قبال نیروهایی که از ریزترین صافیهای استخدامی گذشته و با دورههای ضمن خدمت مورد تایید خودشان…
" استناد آقای اللهیار ترکمن به کدام قانون است ؟ آیا در بحث رتبه بندی و افزایش 50 درصد ، قانون اجرا شده است؟ و چه شد که افزایش حقوق 50 درصدی تمام مزایای رتبه بندی را از بین برد و موجب خسران ده ها هزار معلم باسابقه و دارای رتبه برتر شد؟ "
"هر بلایی کز آسمان فرود آید / گرچه بر دیگری قضا باشد / به زمین نارسیده می پرسد / خانه انوری کجا باشد " این قطعه را در قدح انوری شاعر قرن ششم هجری سروده اند و اشاره به بداقبالی اوست. حالا حکایت معلمان است و افزایش 50 درصدی حقوق که در رسانه ها، سکه تبلیغاتی اش را به نام معلمان زده اند، اما در واقعیت نوع جدیدی از تبعیض علیه بخش…
" مدرسه باید با تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در سطح ملی و بین المللی هم سو و هم جهت باشد در غیر این صورت، منسوخ خواهد شد و آموزش های غیر رسمی و فرا ملی جای آن را خواهد گرفت. آموزش در جهت تقویت رفتارهای عقلانی، حس هم دردی نسبت به انسانیت، تقویت احساس هویت ملی، پرهیز از قضاوت های قالبی و كلیشه ای، كسب تصویری واقعی از دنیای خارج و نهایتاً، آموزش جهانمندی در سه سطح شناختی، مهارتی و نگرشی باید صورت گیرد. تا افراد مهارت ارتباط جهانی را كسب كنند "
مقدمه: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع از اهمیت زیادی بر خوردار است، داشتن مهارت اجتماعی دانش آموزان است.مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می شود که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موثر داشته و از عکس العمل های نا معقول اجتماعی خودداری کند. ( گرشام و الیوت 1984 ) آموزش مهارت اجتماعی بر پایه این اصل…
" وزیر آموزش و پرورش روند افزایش حقوق معلمان طبق طرح رتبه بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به صورت شفاف با حضور رسانه های حوزه آموزش و پرورش تشریح نماید "
حقوق پایین و مشکلات معیشتی معلمان از دیرباز تا کنون مسئله ای اساسی و چالشی روشن بوده است اما با وجود تلاش معلمان، این موضوع از سوی دولت ها و مجلس ها مورد توجه و اهتمام عملی قرار نگرفته است و تنها به ابزاری برای مصاحبه نمایندگان و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای ریاست جمهوری در بزنگاه انتخابات و وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به هنگام گرفتن رای اعتماد تبدیل شده است…
« صدای معلم » درگذشت این معلمان را تسلیت می گوید »
گروه استان ها و شهرستان ها/ سه شنبه 13 اسفند « سعید مغازه ای » معاون دبیرستان ماندگار امام صادق ع (حکیم نظامی معروف قم ) بر اثر بیماری کرونا درگذشت . « عباس مرادی » از فرهنگیان قم به « صدای معلم » گفت : " جنازه را تحویل خانواده نمی دهند . گفته اند خودشان دفن می کنند .ایشان جانباز جنگ بوده ولی اجازه دفن درگلزار شهدای قم را به خانواده…
رویِ سکّویِ درِ میکده ایدید بنشسته یکی ، مِی زده ایگشته دیوانه چنین کرد ، گمانحرف می زد به زمین و به زمانکی که چرخید و نپرسید چرا ؟ره ز اینجا بروَد تا به کجا ؟از منِ رفته به سیّاره ی نورباز بر گشته از آن عالمِ دوربا چه تدبیر از این دایره یک بار جهیددورِ خود دور زدن را برهانید و رهیدلحظه ای مِی زده اش گفت بیا مِی بزنیممرکبِ دور…
" شبکه آموزش از قرق «موسسات آموزش بیزارکنِ تست زن با شومن های معلم نما» رهایی پیدا کرده و فضا در اختیار «معلمان رسمی و کلاس دیده آموزش و پرورش» قرار گرفته است. این یکی از اتفاقات مبارکی است که بلای ترسناک کرونا به ارمغان آورده است. این برنامه های آموزش یک نوع نود معلمی است که به معلمان کشور کمک می نماید در فرصت موجود به شیوۀ کار خود بیندیشند "
الان قریب یک هفته هست که شبکه آموزش از قرق «موسسات آموزش بیزارکنِ تست زن با شومن های معلم نما» رهایی پیدا کرده و فضا در اختیار «معلمان رسمی و کلاس دیده آموزش و پرورش» قرار گرفته است. خب این یکی از اتفاقات مبارکی است که بلای ترسناک کرونا به ارمغان آورده است. بنده می بینم در برخی گروهها همکاران درباره نحوه تدریس معلمان در شبکه آموزش صحبت می کنند، نقد…
" بودجه سال ۹۹ غیرواقعی است و بهدور از شرایط تحریم و متوهمانه بسته شده است و رقم بودجهای مربوط به فروش نفت بر اساس واقعیت موجود نیست؛ بودجهای که بیشترین بار و فشار را بر مردم وارد میکند و به کوچکتر شدن سفره مردم میانجامد و زیر خط فقر بودن را بزرگتر میکند"
شاهکار جدیدی از مجلس را شاهدیم؛ چند روزی نگذشته بود که از مرخصی بازگشتند و به بهانه کرونا عجایبی از آنها مشاهده میشود. از تست شدن کرونایی و با توجه به اینکه تست این بیماری بسیار گران است و کیتهای تشخیصی هم در حداقل قرار دارد تا کیف مخصوص بهداشتی و.... این نمایندگان دلسوز ملت چنان خود را جدای از ملت میدانند و یا تافته جدابافته میدانند و در حالی که مردم…
" سوالی که مطرح است، این است که با اجرای کدام بخش از سند تحول بنیادین، چنین محاسباتی آموزش داده میشود؟ "
بیش از ده سال است که دولت، با تمام توان از تمام رسانهها تبلیغ اجرای نظام رتبهبندی معلمان را کرد و دقیقا چند ماه مانده به انتخابات مجلس و با کلی منت و چندین بار اعلام عمومی، رتبهبندی فرهنگیان در بهمنماه اجرایی شد. صرف نظر از ایرادات فراوان به نوع اجرا و بیسلیقگیهای بسیار در صدور احکام، پس از آن همه تعلل در اجرای قانون، همان رتبهبندی سابق را با افزایش…
" آیا تربیتهای امروزی، جوانان قوی، مقاوم و باتدبیر پرورش داده است که روحیهٔ ایثار را در خود پرورده باشند، یا اینکه راحتطلبی، فرافکنی و منفعتطلبی شخصی را بهعنوان اوج تدبیر به آنها معرفی کرده و محبت و همراهی را فقط بهعنوان لقلقههای عاشقانه به آنان آموخته است؟ از واقعیتهای امروز جامعهٔ ما این است که ارزشهایی مثل صبوری و از خود گذشتگی که از فاکتورهای موفقیت در زندگی متأهلی است، کمرنگ شده و مدام صحبت از حق و حقوق است؛ رویهٔ جاری در زندگی اخلاق نیست، بلکه حقوق فردی است "
طبق روال معمول جامعهٔ ما، برای یک ازدواج همهچیز به سرعت اتفاق میافتد؛ آشنایی، خواستگاری، برگزاری جشن و شروع زندگی... زندگی خیلی آرام و زیبا شروع میشود؛ وعدههای همراهی در فراز و نشیبها و خرج محبت تا انتهای دنیا، چاشنی زندگی است، اما آیا فرزندان بالغ شدهٔ ما که اکنون سکان یک زندگی را بهدست گرفتهاند، نگاه روشن و تعریف دقیق و واقعی از زندگی و فراز و نشیبهای آن دارند؟ آیا…
" عمده فعالیت اکثر این تشکل ها معطوف به موسم انتخابات و دعوت از فرهنگیان جهت مشارکت آن ها در فرایند انتخابات و نیز لابی گری جهت تصدی مناصب خاص مدیریتی بعد از انتخابات بوده است "
داود محمدی/ دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی
چرا تشکل های صنفی - سیاسی معلمان مانند انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه، سازمان معلمان ایران ، کانون تربیت اسلامی و ....در چنین روزهای استمرار بی عدالتی و جفای حاکم بر فرهنگیان در خواب زمستانی به سر می برند؟ (تشکل های صنفی - سیاسی که با نام معلمان در فصل های رویش قدرت جهت تحکیم جایگاه قدرت و منصب هم مسلکان نزدیک حزبی سر…
" تکلیف رسیدگی و پاسخ گویی به تخلفات چه می شود ؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان فارس برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" بنیانگذار گروه صنعتی ایران خودرو ( ایران ناسیونال سابق) و خیر بزرگ مدرسه ساز دارای چند نشان و لقب اروپایی بود، از جمله نشان «فرمانده عالی امپراتوری بریتانیا» CBE که از عالیترین نشانهای لیاقت در بریتانیا و تنها یک درجه پایینتر از لقب سِر است "
بنیانگذار گروه صنعتی ایرانخودرو (ایران ناسیونال سابق)، نهم اسفند ماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت.بیمه آسیا، مبل یران، فروشگاه کورش، کارخانه بریجستون، پیستونسازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله نامهای آشنایی هستندکه برادران خیامی پایهگذار آنها بودند."محمود خیامی" دارای چند نشان و لقب اروپایی بود، از جمله نشان «فرمانده عالی امپراتوری بریتانیا» CBE که از عالیترین نشانهای لیاقت در بریتانیا و تنها یک درجه پایینتر از…
" پاسخ به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ، علی اللهیار ترکمن ؛ معلمی که با " حس تبعیض " و " له شدگی در سیستم " سر کلاس حضور پیدا کند چه تحولی می خواهد در سیستم و نظام آموزشی ایجاد کند ؟ "
نگارش احکام جدید و صدور آن ها بسیاری از معلمان را از این گونه محاسبات به شدت عصبانی و آزرده خاطر ساخته است . در کجای دنیا اموال و دارایی های آموزش و پرورش را می فروشند و از طریق آن مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت می کنند ؟ از سوی دیگر بازنشستگان ، نیروهای خدماتی و ذی نفعانی که هر یک به گونه ای در فرآیند " آموزش " مشارکت…
" توسعه در ایران هم به میهن پرستی شهروندانش نیاز دارد هم به سرمایه و تخصص آنها ، هم به تعهد و گذشت و هم به شرافت و اخلاق انسانی ، تا ایران بماند و بتواند به آستانه ی توسعه یافتگی دست یابد . فرزندان ایران باید این بزرگان را بشناسند و از آنان بیاموزند . این آموزش بر عهده ی نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش است که کمترین آن اختصاص درسی برای آشنایی دانش آموزان ایرانی با زندگی و تکاپوی ایران سازی این بزرگان است . آموزگاران ایرانی در انتظار ورود توران میرهادی ها ، احمد و محمود خیامی ها به کتاب های درسی هستند . نمی توان خواستار تعلق خاطر نسل آینده به موطن و مردم خود و منافع ملی شد ولی بزرگان میهن را ارج نگذاشت و قدر ندانست "
احمد خیامی در گذشته به تاریخ هفتم خرداد ۱۳۷۹ و محمود خیامی که در روز نهم اسفند ۱۳۹۸ درگذشت ، دو برادر بودند که هم نام نیک از خود به یادگار گذاشتند ، هم درس ایران دوستی ، خدمتگزاری ، مردم گرایی ، اخلاق باوری و گذشت و آبادی و آبادانی میهن را برای نیل به توسعه به ایرانیان آموختند . زندگی این دو برادر زاده ی شهر مشهد با واقعه ای…
" معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به جای شفاف سازی و تلاش در جهت اصلاح نگارش صورت گرفته در حرکتی فرار به جلوگونه فرهنگیان را به عدم اطلاع از قانون متهم و اجرای آن را به باز بودن برنامه ششم توسعه موکول نمودند ! "
دیروز صبح جهت تهیه صبحانه به سوپر مارکت محله که از قضا فرزندایشان در مدرسه ما مشغول به تحصیل می باشد مراجعه کردم ، در حین تهیه اقلام مورد نیاز همزمان چند مشتری دیگر مشغول خرید و گفت و گو در مورد بحث این روزها و مصائب کرونا بودندکه آقای فروشنده حقیر را مورد خطاب قرار داده و گفت : آقای ... حقوقتان از اول اسفند ۵۰ درصد زیاد شده و احتمالا…
" نگاه متوازن به نیازهای فرهنگی، هنری ، فنی ورزشی ، مهارتی و...موجب می شود تا ليست نیاز دانش آموزان در مدرسه تأمین شود و مدرسه به جایگاه خود که حلقه وصل خانه و جامعه و شیب ملایم برای جامعه پذیری است برسد "
وقتی برای پذیرش مدیرکلی یکی از استانها به شورای معاونین وزارت خانه دعوت شدم ، به دوستان جلسه گفتم من ترجیح می دهم به جای مدیر کلی استان، مدیر یک مدرسه و یا مجتمع باشم تا ایده و دریافت هایم را در ایجاد فضای فرهنگی و تربیتی و آموزشی پیاده سازی کنم. هنوز هم اعتقاد دارم ما در بازنمائى مدرسه اى که کارگاه مهارت آموزی و زندگی باشد ،ضعف ورخوت های زیادی…
" اگر هدف از چنین آزمون ناروایی افزایش سطح معلومات است چرا مدارک به محاق رفته فرهنگیان را اعمال نمی نمایید؟ "
با سلام و ارادت به محضر ملت شریف ایران چند روز پیش برای بار دوم آزمون رتبه بندی از فرهنگیان به عمل آمد .البته در رتبه 5 همراه با تغییرات جوی کشور تغییراتی در برخی منابع از منابع 11 گانه آزمون ایجاد گردید.طراحی سوالات غیر استاندارد و منابع حجیم 11 گانه به چه معناست؟ آقای ترکمن در رسانه ها اعلام می دارند که حداقل نمره قبولی 50 می باشد اما در روز…
" یگانه راه مبارزه با طاعون، شرافت است. آلبر کامو " بیش از یک هفته است که پس از رسانه ای شدن ورود ویروس کرونا به ایران این موضوع به بحث روز کشور و البته نگرانی غالب جامعه تبدیل شده است . البته ورود این ویروس های " ناخوانده " به کشور ما سوژه جدیدی نیست . قبلا هم مواردی مانند شیوع انواع آنفلونزا ، تب کریمه کنگو ، سارس و... مطرح…
" سوال اینجاست که مدیران مدارس در شرایطی که مواد ضدعفونی کننده در بازار به شدت کمیاب بوده و شکل قاچاق به خود گرفته است. مدیران با پول نداشتهٔ مدارس چگونه و به چه صورتی باید لوازمات این مهم را روزانه فراهم نمایند؟ "
1- "با سلام مدیر محترمجهت آمادهسازی مدرسه برای حضور دانشآموزان با هماهنگی عوامل اجرایی مدرسه نسبت به پیگیری (بهداشت عمومی، ضدعفونی فضا، کنترل سیستم گرمایش و...) اقدام نمایید.روابط عمومی ناحیه ... کرج" 2- مديران محترمبا عنايت به ضرورت ضدعفونی کردن محيط آموزشگاهها، اقلام مورد نياز را، فردا پنجشنبه 8 اسفند، از انبار ناحيه 2 واقع در کوچه امام جمعه، دريافت نماييد.مدارس دوره اول و دوم متوسطه: از ساعت 10 تا 11مدارس ابتدايی:…
" امروز دوره نسخه های اداری و آمرانه و نیاز سنجی های یک سویه و بعضا تحمیلی گذشته است. زمانه اقتضا می کند تا برآیندها بر عیار رفتارهای محیطی و بیرونی دانش آموزان سنجیده شود "
معلم مدرسه که بودم ،به دانش آموزان کلاسم گفتم هرکس هر کار نیکی که درهفته انجام داده است برایم نقل کند. امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه های هیجانی و جریانی درآید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت های خود بپردازد. یکی گفت: من دست مادرم را بوسیدم. دیگری گفت: پدرم برمن خشم گرفت و توبیخ کرد اما من به ايشان اخم نكردم.سومی گفت: مبلغی پول پیدا کردم،…
" دولت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش این بار دوباره ثابت کردند که با اعمال ناقص و پرصدای رتبه بندی و اجرای نامناسب و تک سویه افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری همچنان بر ادامه روند ناعادلانه بین معلمان با سایر کارکنان حتی کارکنان اداری و مدیریتی آموزش و پرورش تاکید دارند "
داود محمدی/ دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی
در بحث از اهمیت کارکرد حرفه معلمی، همین بس که تحقق هر نوع هدفی از اهداف آموزش و پرورش به صورت مستقیم از طریق فرایندهای آموزشی و پرورشی مرتبط با عملکرد معلمان ممکن می باشد و تمام تلاش های ستادی درون و بیرون آموزش و پرورش نیز در راستای فراهم نمودن شرایط تسهیل گری جهت تحقق اهداف فوق مورد نظر می باشد. داستان وضعیت منزلتی و شرایط معیشتی معلمان همواره یک داستان…
وزیر آموزش و پرورش در سایت رسمی این وزارتخانه گفته است: با تصویب هیئت دولت اعتباری برای تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.به گفته حاجی میرزایی: تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی مورد نیازشان از طریق سرانه بهداشتی هر دانشآموز تأمین میشود.وی درباره مبحث سلامت دانش آموزان نیز به خانوادهای اطمینان داده است: مردم مطمئن باشند که ما متناسب با سیاستهایی که وزارت بهداشت اعلام کند، هر…
" عموم ما منظور از كيفيت زندگي را در كنار افزايش و بهبود وضعيت ضروريات زندگي مثل خوراك و نوشاك و پوشاك و مسكن و استراحت و... به تلاش در جهت افزايش مطلوبهاي اجتماعي يعني ثروت و قدرت و شهرت و احترام و علم و... منحصر ميدانيم. در حالي كه از قضا آنچه آن افراد را شاخص ساخته، فراتر رفتن از اين مقدار است، يعني پا را از مرزهاي «خود» و نيازها و مطلوبهاي آن فراتر ميگذارند و به ديگران و به هستي در معناي عام آن فكر ميكنند "
اخبار اين روزها ما را از همه سو محاصره كردهاند و اجازه نميدهند كه يك لحظه نفس بكشيم. يك روز خبر گران شدن بنزين، پشت سر آن اخبار اعتراضها، ديگر روز خبر حمله تروريستي، بعد از آن سقوط هواپيما و حالا هم كرونا. از صبح كه چشم از خواب باز ميكنيم، با سيل اخبار و پيامهاي صوتي و تصويري و متني مواجه ميشويم كه انذار ميدهند كه اين كار را كنيد و…
" اولیا و معلمان نیز به امور تربیتی چنان نمی نگرند که به امور آموزشی توجه می کنند . یکی از علل موثر در این امر شاید دراین بوده است که تشکیل امور تربیتی مربوط به دوران تأسیس و گذر نظام سیاسی کشور بوده است. نه نسل کودک و نوجوان الان مثل نسل سال های قبل، به این امور وابسته است و نه مربیان حاضر نظیر مربیان پیشین، دلبسته است "
نظام آموزشی ما مثل نظام اسلامی ما، مثل خودش هست و شبیه هیچ یک از نظام هایی که می شناسیم، نیست. جایی که ما هستیم نه فقط دیانت ما که آموزش ما نیز عین سیاست ماست . الان بابزرگ شدن این وزارتخانه، مشکلات آن نیز بزرگ و به روز گشته و در شرایط فعلی دچار یک رکود در نفوذ اجتماعی شده است. از آن میان ، تعیین تکلیف قطعی امور تربیتی…
" رجاء واثق دارد با چنین اهتمامی، آموزش و پرورش به عنوان نهاد وظیفه شناس هر چه بیشتر در کنار خانواده های ایرانی قرار خواهد گرفت "
گروه رسانه/ در راستای ترویج تفکر انتقادی و فرهنگ گفت و گو و نیز توجه به شیوع ویروس کرونا که موضوع روز جامعه ایران است « صدای معلم » پیش تر نظر دو نفر از صاحب نظران را منتشر کرد . سید حسن الحسینی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این مورد مطلبی برای صدای معلم ارسال نموده است .
" هر وقت شفافیت در جامعه باشد اعتماد بالا می رود و شایعات کاهش می یابد "
یکی از مدرن ترین رویکردها و ابزارهایی که دولت ها برای حکمرانی بهتر به کار می برند ، شفافیت می باشد. تنها راه جلوگیری از فساد اداری و مالی شفافسازی امور است. در همه جای دنیا برای کنترل و مبارزه با فساد از ابزار شفاف سازی و از طریق قانون و دولت الکترونیک استفاده می کنند. امام علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه میفرمایند : بدانید که حق شما در…
" ترسناک تر از کرونا نظام فرهنگی و آموزشی و اخلاقی فروپاشیده در این جامعه است که در زمان های بحرانی به طرز غم انگیزی خود را نشان می دهد "
گروه رسانه/ ترسناک تر از کرونا یا هر بیماری دیگری همین افراد حق به جانبی هستند که به بیمارستان اختصاص داده شده به بیماران کرونا حمله کرده و آنجا را آتش زده اند و پس از آن با قیافه حق به جانب دوربین به دست گرفته و از مظلومیت خود سخن می گویند. ترسناک تر از کرونا نظام فرهنگی و آموزشی و اخلاقی فروپاشیده در این جامعه است که در زمان های…
قلبِ مسئولینِ ما یک ماه پیششد به بیمارانِ ووهان ریش ریشتحفه یِ نا قابلی از ماسک راهدیه فرمودندشان در جعبه هاتا که بذرِ دوستی ها بِشکُفَدگر چون آن ووهان شدیم از جا پَرَددر برابر ، ماسکِ ما را یک به صداَلکُل و کپسولِ اُکسیژن دَهَدگویی اکنون هر یک از ما خسته اندمرزها را رویِ ما هم بسته اندیادم آمد اِتّفاقِ دیگریدر شکستِ جعفرِ پیشه وَریرفت باکو کرد کشور را چو ترکتا رسیدش…
" دموکراسی قرص مُسکّن نیست، بلکه باور است: باوری که در اعماق وجودی انسانها ریشه دوانده است. دموکراسی صرفاً میزگرد، سخنرانی و راهپیمایی نیست بلکه باورهای ناخودآگاهِ نخبگان سیاسی و فکری یک جامعه است که طی سالها و در یک نظام آموزشی مشترک، آنها را درونی (Internalize) کرده اند. تا زمانی که متون نخوانیم، به توافق و اجماع نرسیم، با هم تصمیم نگیریم، برای افراد توانا جا باز نکنیم و به اندیشه های گوناگون احترام نگذاریم، همچنان در سعی و خطاها، بقا خواهیم داشت. سرنوشتِ ملتها در گروی افکارِ اکثریتِ آنها است. دموکراسی سالها تمرین می خواهد "
وقتی مشکلات روی هم انباشته می شوند، بعضی به واژه و مفهوم دموکراسی متوسل می شوند و تحقق آن را به عنوان راه حل مطرح می کنند. البته اگر نروژ، سوئد، دانمارک و آلمان نمونه های دموکراتیک تلقی شوند، این قضاوت منطقی است. اما آیا افراد می دانند دموکراتیک شدن چه فرایندها، اصول و تمرین های سختی در بر دارد؟ این افراد چقدر متون و ادبیات دموکراسی را خوانده اند و بر…
" ویروس عزیز از شما چه پنهان اصلا ستاد مدیریت بحران ما ، خودش دچار بحران است و دیگر توان مدیریت کرونا را ندارد . اگر باور نداری صف های ماسک را در کشور ما ببین ! "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
خدمت ویروس کرونای عزیز با سلام و احترام جناب ویروس ، ظاهرا تازگی به کشور ما هم نزول اجلال کرده ای ! جانم به قربانت ! نانت نبود ؟ آبت نبود ؟ به ایران آمدنت برای چه بود ؟ ! ما خودمان سالهاست ویروس زده ایم. ویروس هایی به جانمان افتاده اند که زیر بار آنها کمر خم کرده ایم . ویروس اختلاس ، ویروس احتکار ، ویروس تحریم ، ویروس شعار…