صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " به ضرس قاطع می توان گفت به منظور دستیابی به نظام اداری شایسته و مطلوب در سیستم ستادی آموزش و پرورش در ابتدای راه هستیم و چنانچه این نظام بر اساس شاخص های شناخته شده جهانی اصلاح و به روز نگردد توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … محقق نخواهد شد "
  • محمدرضا شهریاری/ دانشجوی دکتری عرفان - مسوول دفتر سازمان معلمان شهرری

موانع تحقق سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی در آموزش و پرورش مطلب ویژه

از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392با هدف ایجاد  سلامت اداری و صیانت از حقوق  شهروندی ،هر از چندگاهی اشاره ای به اراده ی دولت بر تحقق سلامت اداری و تحقق حقوق شهروندی در دستگاه های حاکمیتی می شد تا آنکه سرانجام، نهادهای دولتی از جمله وزارت آموزش و پرورش مکلف شدند که مطابق ماده يك مصوبه شماره 192087/ت 50328 هـ تاريخ 28/12/1392 هيات محترم وزيران و در راستای اجراي…
  • " سال‌هاست در سايه عنوان موسسه غيرتجاري انتفاعي و آنچه به عنوان اساسنامه صندوق آمده، سود شركت‌ها و صندوق ذخيره فرهنگيان منحرف مي‌شود و تخلفات كلاني كه در گزارش تحقيق و تفحص از صندوق آمده نيز همجنس اين مشكلات است. با محاسبه سود صد تا چند هزار درصدي سهام شركت‌هاي بورسي از مهرماه 97 تا به امروز به راحتي مي‌توان دريافت اگر معلمان در اساس‌نامه صندوق به جاي سرمايه‌گذار، سهام‌دار ناميده مي‌شدند، امروز وضعيت بسيار متفاوتي را از نظر مالي تجربه مي‌كردند "
  • علی بهشتی نیا

سهم معلمان از صندوق ذخيره فرهنگيان

از آخرين بازخواني آمار صندوق ذخيره فرهنگيان چندين ماه مي‌گذرد. بي‌خبر بودن از صندوق ذخيره فرهنگيان، دو نعمت بزرگ براي معلمان و دست‌اندركاران صندوق دارد، براي معلمان از آن جهت كه حرص بيهوده نمي‌خورند و عصباني نمي‌شوند و براي دست‌اندركاران هم از آن جهت كه عصبانيت فرهنگيان آزارشان نمي‌دهد. از آخرين دغدغه فرهنگيان، يعني اعمال رتبه‌بندي مدتي نگذشته است كه گزارش غارت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه در رسانه‌ها داغ مي‌شود…
  • " در دورانی که زبان و فرهنگ فارسی مورد بی مهری واقع شده بود و زیاده روی در عربی مآبی عده ای از ایرانیان ِاهل قلم ، زمینه ی گرایش های میهن دوستی و پاسداری از زبان فارسی را بیش از پیش فراهم کرده بود ، در چنین شرایطی فردوسی برای حفظ زبان و فرهنگ ایرانیان به کاری سِتُرگ یعنی خلق شاهنامه دست می زند . فردوسی ، صدای مردم عصر خویش را در شاهنامه منعکس می کند و ارزش های ملّی و افتخارات گذشته ی ایرانیان را در برابر آنان مجسّم می کند "
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

فردوسی ؛ ستایشگر خِرَد و عدالت و قدیمی ترین آموزگار ملّت ایران مطلب ویژه

به مناسبت 25 اردیبهشت  روز  بزرگداشت  فردوسی : ادبیّات حماسی قدیمی ترین نوع ادبی است و به آن دسته از آثاری گفته می شود که در آنها حوادثی خارق العاده با زمینه های ملّی و قهرمانی رخ می دهد ، این گونه آثار که معمولا به صورت داستان عرضه شده اند ، جنبه هایی از فرهنگ ، اعتقادات و آیین های اقوام پیشین را به تصویر می کشند . آزادمنشی ، وطن…
  • " در چند دهه گذشته هیچ حوزه ای مانند آموزش و پرورش؛ آزمایشگاه تصمیمات مدیران نبوده است "
  • دکتر نظام بهرامی کمیل

معلمی و سختی های آن

 به نظر می رسد امروزه سختی کار معلمی در مقایسه با بسیاری از مشاغل بیشتر شده که برخی از دلایل آن به شرح زیر است:  ۱. مرور زمان از سختی سایر مشاغل کاسته و به سختی کار معلمی افزوده است.در گذشته کارهایی مانند رانندگی، بنایی، نجاری یا کار در کارخانه و کار کشاورزی بسیار خطرناک تر و سخت تر از امروز بود. اکثر مشاغل نیازمند صرف انرژی زیاد بود و کارها به…
  • " هفته معلم هم گذشت ! "
  • حسین رمضان پور/ فعال فرهنگی خراسان شمالی - بجنورد

بحث نخ نمای افزایش حقوق و بازی با افکار عمومی معلمان ؟!

درست در روزهایی که کشور درگیر کرونا شد و کسی نیز حواسش به بحث چگونگی اعمال امتیازات فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش نبود؛ باز هم دوباره جناب نوبخت که تبری بر بدنه فرهنگیان و از جنس معلمان هستند؛ حماسه آفرید و با تلفیق بحث امتیازات فصل دهم با حق شغل حرفه ای که قبلا با هزاران هیاهو برای ترمیم حقوقی فرهنگیان بعد از سال ها به…
  • " درک جایگاه خیل وسیع معلمان بادر نظر گرفتن موارد فوق و حساسیت به اینکه نهادی موازی با دولت در آموزش و پرورش دخالت موثر داشته باشد مهم ترین عامل مسکوت ماندن طرح سازمان نظام معلمی است .وجود هسته های سخت سنتی که در قالب تشکل ها و تفکرات متفاوت و گاه با چهره ای تحول خواه حضور دارند مهم ترین مانع برای سیاست ورزی تحول خواه می باشد . بخش زیادی از معلمان منفعلانه با مقوله سیاست ورزی برای تحول خواهی برخورد می کنند و تشکل های معلمان نیز از حصار سخت تصورهای خود خارج نمی شوند "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

سیاست ورزی و تحول خواهی در آموزش و پرورش مطلب ویژه

آموزش و پرورش نهادی گسترده و وسیع  و در نوع خود بی نظیر است که از قلب پایتخت تا دورترین نقاط کشور مشغول به فعالیت می باشد. در این  " ابر وزارتخانه "  سخن گفتن از سیاست ورزی  سهل ممتنع است چون از یک سو تمام تارو پود این نهاد و تمام تصمیم گیری های آن آغشته  به سیاست است ولی از سوی دیگر روال ظاهری  و عرف آن اینست که همه…
  • " هفته گرامی داشت مقام معلم برای پاسداشت و تجلیل از اقدامات ارزنده معلمی است. تجلیل که نشدند حداقل آنها را به آه کشاندن نرسانید. در این چند سال هر چه گفتیم این را شنیدیم که برخی از اتهامات وارده به معلمان از دسترس قانونی دولت و وزارت آموزش و پرورش خارج است هرچند که نمی‌توان به عقل پذیرفت که در این میان نمایندگان دولت نقشی ندارند و صفر تا صد آن به قوه قضائیه و دیگر نهادها بستگی دارد اما با این وجود برای دستگاه رسیدگی به جرائم چندان دشوار نخواهد بود که در بین پرونده‌های قتل، غارت، اختلاس و امنیتی نگاه منطقی‌تر و منصفانه‌تری به معلمانی داشته باشد که نه از خزانه این مملکت غارت کرده‌اند و نه قصد اغتشاش و برهم زدن آرامشی را دارند "
  • زهرا علی اکبری

« معلم باید حتی بیش از دیگران آزادی بیان داشته باشد » مطلب ویژه

چطور مي‌توان دانش‌آموز نقاد، پرسشگر و تحلیل‌گر تربيت كرد در صورتي كه معلمان بارها در قبال نقدهايي كه به نظام آموزشي و برخي از سياست‌ها و تصميمات آن داشته‌اند مورد مواخذه قرار گرفته‌اند؟ چطور مي‌توان از اجراي راهكار سند تحول بنیادین مبني‌ بر تربيت تمام ساحتي سخن به زبان آورد و از آن سند حمایت کرد در حالی  كه همان معلمي كه بايد در كلاس درس و مدرسه چنين دانش آموزي را…
  • " واقعیت این است که سیستم تعلیم و تربیت در کشورها، متأثر از سیاست های کلی نظام های حاکم و ایدئولوژی های مورد نظر حکومت ها نیز هست. گاهی نفوذ سیاست و ایدئولوژی در برنامه های آموزشی تا حدی ست که حتی دانش تجربی و طب و مهندسی و زبان و ادبیات نیز از دخالت و گزند آن در امان نیست چه رسد به تحمیل مواد درسی کم مایه و غیر ضرور به برنامه آموزشی "
  • حمزه علی نصیری

کووید ۱۹ و پرده برداری از ماهیت مواد آموزشی مطلب ویژه

کووید۱۹ نشان داد که؛ چه درسهایی نیاز به تدریس دارند و چه درسهایی را می‌توان در حاشیه برنامه درسی گنجاند و به صورت خود خوان به سرمنزل مقصود رساند. برخی از موضوعات و آموزه ها هستند که نیاز به شرح و بسط و واکاوی و جراحی و مشاهده و آزمایش و استنتاج دارند و باید از طریق افراد متخصص و صاحب نظر توضیح داده شوند تا یادگیرنده بتواند آنها را بفهمد و آمادگی…
  • " با در نظر گرفتن اینکه تاکنون چه میزان وقت و هزینه برای راه اندازی شبکه شاد شده و خانواده ها چه میزان به آن اطمینان کرده و محتوا بین معلم و دانش آموز بارگذاری و تبادل شده است، بی تردید اینکه همه اینها فراموش کرده و بعد از مدتی سراغ یک نرم‌افزار دیگر برویم یعنی اتلاف سرمایه "
  • محمد حسن نژاد/ کارشناس رسانه و تعلیم و تربیت

رستگاری با " شاد " ؛ آری یا خیر ؟ مطلب ویژه

  شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) بی تردید یکی از دستاوردهای مهم نظام آموزشی کشورمان در دوران شیوع ویروس کرونا است اما این شبکه مشکلات اساسی دارد که باید آنها را هم در نظر داشت و برای رفع آن برنامه ریزی نمود. ویروس کرونا هم اکنون تمام جهان را در برگرفته، قریب 3.5 میلیون نفر مبتلا دارد و همچنان تلفات می گیرد. این ویروس ناشناخته غیر از تاثیرات و صدماتی که بر…
  • " یاد آقای زند فراش مدرسه‌مان در روز معلم گرامی باد "
  • حسین حسینی نژاد

معلمان من

آقای زندآقای زند همه کاره مدرسه بود. معلم، معاون، مدیر، سرایدار، ولی، دایه، فروشنده و...با قدی کوتاه، ابروهای پرپشت، صورتی آفتاب سوخته. خوش رو و فرز. رفت و آمدش با دوچرخه بود. مانده بودیم با آن پاهای کوتاه چه جوری دوچرخه بیست و هشت را می راند.ویژگی ممتازی داشت که او را یک سر و گردن از بقیه بالاتر می برد. در نگاه اول نمی شد بفهمی معلم است یا سرایدار، فرّاش…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

گفت تکرار است تاریخِ جهان

گفت  تکرار  است  تاریخِ  جهانبارها ، در هر مکان و هر زمانگفتمش جانا درست اندیشه کنباشَد این تکرار ها بر ما عیانذاتِ آدم ها میانِ نیک و بَدثابت است و فرق در ابزارِ آنذاتِ بد در پیش و اکنون هر کجا  این  حوادث  را  بسازد بی گمانزین سبب در داوری گوییم مااتّفاقی این چنین باشَد ، همانرویدادیکه به صدها سال پیشروی داده در حیاتِ دیگرانفی المَثَل فرعون با ابزارِ خودپشتِ ارواحِ مقدّس…
  • " زمانی که اقتصاددانان طرفدار بازار با پرداختی های پوپولیستی دولتها، با تعیین دستوریِ حداقل دستمزد که فایده ای جز پز دادن دولتها ندارد، با ورود بی حساب و کتاب دولت و کنترل بخشنامه ای اقتصاد از طرف آن و یا استخدام های فله ای که علاوه بر مضرات فراوان در نهایت به کمبود پول برای پرداخت حقوق مناسب منجر می شود مخالفت می کنند، از سوی عده ای به ضدمردمی بودن و طرفداری از سرمایه داری زالوصفت متهم می شوند "
  • نجات بهرامی

تورم که بیاید پرداختی های دولت هم دردی را دوا نمی کند !

  دو سه سال پیش یک واحد آپارتمان ۸۰ متری با عمر ۱۰-۱۵ سال در مرکز شهر و جاهایی مابین خیابان انقلاب و بلوار کشاورز را هر کسی می توانست با مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان و حتی کمتر خریداری کند. مدتی کوتاه بعد از آن بود که ناگهان انفجار قیمتِ ملک همه متقاضیان آپارتمانهایی با ویژگی های فوق را ناامید کرد و قیمت آنها را تا یک میلیارد تومان هم بالا…
  • " کمتر کسی در این اوضاع کرونایی بوی بهبود از اوضاع جهان می شنید اما حرکت خودجوش اغلب معلمان در ایجاد کلاس در پیام‌رسان های داخلی و خارجی با اقبال وزارت نشینان مواجه شد "
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

" روز معلم " در اردیبهشتی متفاوت تر از هر سال

 امسال با شیوع بیماری کرونا تدریس در کلاس های مجازی تجربه ای متفاوت را برای معلمان رقم زد .کمتر کسی در این اوضاع کرونایی بوی بهبود از اوضاع جهان می شنید اما حرکت خودجوش اغلب معلمان در ایجاد کلاس در پیام‌رسان های داخلی و خارجی با اقبال وزارت نشینان مواجه شد. اواخر فروردین زمزمه راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی با نام اختصاری « شاد » به گوش جامعه فرهنگی کشور رسید. …
  • حمید جعفرپور بغداد آباد/ نماینده فرهنگیان خرید خدمات آموزشی استان یزد

وزارت آموزش و پرورش در مورد " وضعیت معلمان خرید خدمات آموزشی در استان یزد " پاسخ گو باشد !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی در استان یزد برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " چه خوب است که دفاتر حقوقی آموزش و پرورش قبل از بروز فاجعه از معلمان حمایت حقوقی کنند و معلمان هم قبل از رسیدن مساله به نقطه بن بست ، دنبال حمایت حقوقی بروند. شاید اگر این معلم از حمایت حقوقی ادعایی آموزش و پرورش برخوردار بود، این فاجعه رقم نمی خورد "
  • شیرزاد عبداللهی

خود سوزی یک معلم در مسجد سلیمان و قصه حمایت های حقوقی آموزش و پرورش از کارکنان !

پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال 99 ، یک معلم، در شهرستان مسجد سلیمان در اعتراض به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش توسط پرسنل اجرائیات شهرداری، اقدام به خودسوزی کرد. شهرداری مدعی بود که دیوار خانه در حریم خیابان قرار دارد. کوروش مودت، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: “امروز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یک معلم در مسجد سلیمان پس از اینکه پرسنل اجرائیات شهرداری اقدام به تخریب قسمتی از…
  • " در آثار مرادی کرمانی، بی سوادی، فقر فرهنگی، خرافات و مشکلات کودکان و نوجوانان در آموزش و بهداشت و نظائر آن ارائه شده اند.او در قصه هایش هم از کارکرد خانواده ناامید است و هم از عملکرد نظام آموزشی ناراضی است.ما تازیانه استبدادهای گوناگون را سده های بسیاری بر گوشت و پوست فرهنگ و میهن خویش احساس کرده ایم. ما بسیار ترسیده ایم و کمتر ترسانده ایم.این داستان نیز درحقیقت به همین خاطره ازلی ما پرداخته است.لبخند انار، قصه تقابل خشونت و عطوفت است.داستان روبه روشدن درستی با درشتی است.با مطالعه زندگی و آثار مرادی کرمانی، بی اختیار تقابل عجیبی در ذهن زنده می شود؛ در برابر معلمانی که کمتر شوق تغییر و تحول در خود و دانش آموزان دارند و بیشتر حقوق بگیر و کارمندند ! "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

شما که غریبه نیستید! (تاملی در اشارات مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی)* مطلب ویژه

  مقدمه اسمش هوشنگ بود اما بچه ها او را «هوشو»صدا می کردند.خانه شان دریکی از روستاهای کرمان بود.به درستی یاد نمی داد مادرش را دیده باشد. هفت هشت بهار بیشتر در کوچه ها ندویده بود که پدر گمشده اش را پیدا کرد.پدری که دیگر نای پدری کردن برایش نداشت.با این حال سالها نگاهش داشت تا ببیند که پدری هم دارد. تقدیر می خواست تا بچه ی مردم بشود. بیشتر زیرپروبال عمو…
  • " آمادگی برای وقوع زلزله در ایران مثل آمادگی برای مقابله با هر بحران طبیعی چیزی در حد صفر است "

زلزله در تهران

  در هیچ برهه ای از تاریخ، هیچ بشری قادر به پیش بینی زلزله نبوده است.تهران اگر بر روی گسل قرار دارد در چند صد سال گذشته هم بر روی همین گسل ها قرار داشته است و احتمال وقوع زلزله ویرانگر تهران به همان میزان سالها و دهه های گذشته است. آمادگی برای وقوع زلزله در ایران مثل آمادگی برای مقابله با هر بحران طبیعی چیزی در حد صفر است. مدیریت زلزله…
  • " فرخ رو پارسا آنجا و آنگاه که در 1347 به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ ایران راهی وزارت آموزش و پرورش می شد، کوله باری تاریخی از فعالیتهای زنان در راستای دستیابی به حقوق ابتدایی سرکوب شده خود در جامعه ایرانی را بر دوش داشت که بر آن بود تا با ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی به ایجاد و تقویت مبانی دستیابی به آن حقوق بپردازد "

18 اردیبهشت سالمرگ " فرخ رو پارسا " نخستین وزیر زن در تاریخ ایران مطلب ویژه

فخرآفاق پارسا وقتی در ابتدای سده معاصر نشریه ای با مشی دفاع از حقوق زنان با عنوان "جهان زنان" منتشر و در ادامه با مقالاتی در همین راستا غوغایی بر پا کرد، نمی دانست که در میانه همین سده نام دختر او به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. اواخر دوران قاجار و پس از دمیدن روح ِ عدالت خواهی و آزادی طلبی در میان مردم ایران ظل…
  • " کشوری که هرم خردمندی در آن وارونه باشد، یعنی هرچه بالاتر روی بیشتر از جنس خردمندان بیابی، جامعه ی رهیده ایست "
  • پدرام سلطانی

" آداب خردمندی "

 در ١٥ سال گذشته در صدها نشست و جلسه و گفت و گو در سطوح مختلف و موضوعات گوناگون شرکت داشته ام و با اشخاص زيادى در حاكميت، بخش خصوصى، جامعه ى مدنى و اقشار گوناگون همنشين بوده ام. این حضور فراوان و متنوع بیشترین بهره ای که برایم داشته است، آشنا شدن با انواع رفتار، گفتار و کردار و یافتن فرصت مقایسه ی آنها با یکدیگر بوده است. در این مدت…
  • " گسترش بدون فراهم آوری زیرساخت های لازم در موضوع کلی " تنوع مدارس " که مدارس غیرانتفاعی نیز زیرمجموعه ی آن هاست موجب شکل گیری و فربه شدن " رویکرد اقتصادی " به آموزش گردیده است و این رویکرد در بلند مدت منجر به نزول كیفيت آموزشی و تربيتي سطوح مختلف آموزش و پرورش شده است . برخی و شاید بسیاری از کارشناسان درخشش گلخانه ای دانش آموزان در کنکور را معیاری برای صحیح بودن راندمان آموزشی و حتی فلسفه آن می دانند در حالی که واقعا چنین نیست و معیار برای موفقیت و اثربخش بودن یک نظام آموزشی را می توان در نگاهی دیگر و البته متفاوت با " بینش روزمره " و فرضا در کسب مهارت های زندگی و تربیت شهروندان مسئول و پرسشگر دانست "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

مدارس غیرانتفاعی ؛ پارادوکسی در عدالت آموزشی با کارنامه ای غیرشفاف ؟! مطلب ویژه

انگار در جامعه ما جدایی و انفکاک میان فلسفه تاسیس یک پدیده با آن چه در بعدا رخ می دهد و البته شباهت چندانی با اصل " تکامل " ندارد به یک اصل بدیهی و عام تبدیل شده است .مسئولان و مقامات دائما و در تریبون های متعدد عنوان می کنند که هدف از تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی در کنار صرفه جویی برای دولت، افزایش کیفیت و تحول و پیشرفت در…
  • " آیا ناتمام ماندن قصه درس ها در آموزش و پرورش شبیه تجربه زیسته حکومت در چهار دهه گذشته نیست؟ "
  • علیرضا هاشمی سنجانی

یک نکته معلمانه! ( تاملی بر اسلامی شدن علوم انسانی در جامعه شناسی 3 متوسطه )

گویند فردی قصد خواندن نماز صبح در مسجد کرد، وضو ساخت و به سمت مسجد راه افتاد. بین راه شیطان را دید. شیطان از او پرسید برای چه نماز می گزاری؟ بحث با شیطان به قصد زمین زدن و پوزه اش را به خاک مالیدن، آن قدر طول کشید که آفتاب برآمد و نمازش قضا شد. من معلم متوسطه دوم - رشته انسانی هستم و معمولا سال دوازدهم انسانی (کنکور) درس می…
  • " باید به صورت جدی به دنبال اتخاذ راهبردهای برای حل این مشکل گشت تا شکاف عظیمی در نابرابری‌های آموزشی پدیدار نگردد "
  • دکتر سیدعلی خالقی نژاد/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

داشتن برنامه برای بازگشایی مدارس و تقویت آموزش مجازی مطلب ویژه

 بسته‌شدن مدارس _با همه‌گیرشدن ویروس کرونا_ در دو قرن اخیر پدیده‌ای بی‌سابقه‌ای بود و با سرعت فزاینده‌ای فضای آموزش مدارس در دنیا را به سمت وب و تلویزیون برد. چالش آغاز شد، بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان سواد دیجیتالی کافی نداشتند، زیرساخت‌ها آمده نبود و همه خانواده‌ها و دانش‌آموزان به تلفن‌ هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ دسترسی نداشتند. معلمان و دانش‌آموزان و سیاست‌گذران ایرانی هم این چالش را با تمام وجود احساس…
  • " حجم پیام های ارسالی از طرف وزارت بهداشت در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و یادآوری هزار باره ی این نکته که دست ها را بشوییم و در آستین لباسمان عطسه و سرفه کنیم و یا توضیح درباره ی آن که ویروس چیست و چه فرقی با باکتری دارد و هزاران اطلاعات دیگر که در این روزها دریافت می کنیم، این سوال را ایجاد می کند که ۹ سال خواندن درس هایی چون علوم و بهداشت چه دانش کاربردی را در اختیار دانش آموزان قرار داده است؟ "
  • لعیا خاکی/ دبیر علوم اجتماعی مدارس بندر گز

آیا کرونا نظام آموزش و پرورش کشور را از خواب زمستانی اش بیدار می کند؟ مطلب ویژه

بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس در ایران می گذرد، هر چند که آموزش در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی تعطیل نیست. اما این سوال همیشگی دانش آموزان که: این درس ها به چه کار من می آید؟ این روزها واضح تر و بلندتر از همیشه پرسیده می شود. این روزها که همه ی دانش آموزان در خانه به سر می برند و تمامی مراکز فرهنگی و هنری و ورزشی…
  • " گذشته از وجه حقوقیِ ماجرا، در این شرایط اگر بناست از معلم تقدیر شود باید به جای پُرگویی‌های بی‌معنا، به نقد خود اُتوریته‌ی معلمی و جایگاهِ "اربابِ معرفتیِ" استاد و اسطوره‌ی اینک دیگر کسالت‌بارِ "کلاس درس" پرداخت. اگر قدرشناسی‌ای هم بناست صورت پذیرد، باید برخاسته از مواجهه‌‌ای انتقادی و نقد اسطوره‌ها باشد "
  • محمدمهدی اردبیلی

روزِ چوبِ معلم ؟!

فرهنگ فریبکاری که با همدستیِ مردم و نهادهای فرهنگی به نام‌گذاری روزها می‌پردازد، فارغ از وجه تسمیه‌ی هر رویداد، هدفی جز ابتذالِ مناسکی و پنهان کردنِ مسائل ندارد. همان بلایی که پیش‌تر بر سر عید و زن و مادر و پدر و عشق آمد، اکنون بر سر معلم آمده است. روزی برای معلم در تقویم، و مجموعه‌ای از تبریکات و تمجیدهای اغراق‌شده از معلم در مقام قدیس، آن هم در شرایطی که…
  • " پرسشی که وجدان بیدار انسان‌های آزاده را همواره می‌آزارد این است که چرا علی‌رغم نقش ممتاز معلم در جامعه و آموزه‌های دینی و تمدنی ما، معلمان همیشه در سیر نزولی منزلت و سقوط آزاد معیشتند؟ چرا یک معلم پس از دو دهه رکب خوردن از سیاسیون در خصوص نظام هماهنگ پرداخت‌ها که بعدا به نظام رتبه‌بندی معلمان تقلیل یافت، تاکنون سرش بی‌کلاه و اوضاعش در سراشیبی سقوط و نابه سامانی است؟ به راستی چرا فرهنگیان هیچ‌گاه در اولویت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کلان نبوده و شعار درمانی تنها نصیب‌شان در دولت های مختلف است؟ "
  • رضا قاسم پور

معلمی را می شناسم ...

* معلمی می‌شناسم که با حقوق ناچیزش تجهیزات طبی میلیونی برای شاگرد معلولش خریداری می‌کند... *معلمی می‌شناسم که با عشق در کوچه پس‌کوچه‌های مناطق محروم زنجان، با افتخار در منزل محقر دانش‌آموزانش با آنها دیدار کرده و به لبخندی از سر مهر، قلب کوچک دانش‌آموز دلشکسته‌اش را شاد می‌کند. * معلمی می‌شناسم که با پس‌اندازش در اطرافات آغ تپه کرج برای دانش‌آموزش گوشی هوشمند می‌خرد تا شاگردش از کلاس شاد عقب نماند.…
  • " به جای حسادت کردن به دیگران و تلاش برای کوچک نشان دادن کار آنها، خودمان را بزرگ کنیم. به رشد خودمان فکر کنیم "
  • احسان محمدی

حسادت شغل اول ماست !

قبلاً جدی نمی‌گرفتم و حتی فکر می‌کردم که حسادت شغل دوم بسیاری از ماست. حالا ایمان دارم که شغل اول خیلی از ما ایرانی‌ها حسادت است، شغلی که بابت‌اش حقوق هم نمی‌دهند! بیشتر ما (البته به جز شما) به هر کس که یک قدم جلوتر رفته، یک پله بالاتر ایستاده یا حتی یک لبخند بیشتر روی صورتش نشسته باشد حسودی‌مان می‌شود. چون رشدکردن توام با رنج و دشواری است، لم می‌دهیم و…
  • " شاد را باید در ادامه آموزش و پرورشی دید که در این سال ها بیشتر از قبل ماهیت خود را باخته و رسالت خود را گم کرده است. شاد را باید در کلیت جامعه ایرانی دید در هر سطوح و جایگاهی،چه فردی و چه سازمانی، از آمار پرحاشیه کرونا تا ابداع و اختراع و درمان ها که فقط در جامعه ی ما خریدار دارد "
  • علی مهدوی فرهنگی شاغل در آذربایجان شرقی

" شاد " ... هیاهو برای هیچ! مطلب ویژه

  این روزها همه از شاد می گویند و می نویسند، از منتقدانی که آن را ناکارآمد قلمداد می کنند و از مسئولانی که آن را تحولی شگرف و کاری سترگ در حوزه تعلیم و تربیت می پندارند! و از معلمان، خانواده ها و دانش آموزانی که گلایه می کنند. جدای از جو هیجان زده این روزها که شامل تهدید و اجبارها از یک سو و گلایه های به حق از سویی…
  • " در مدارس این کشورها روش های آینده پژوهی، خردگرایی، تفکرانتقادی و فن تولید استدلال به دانش آموز یاد داده می شود و سعی نمی کنند دانش آموز را گذشته نگر و دنیا گریز تربیت کنند "
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

مسئله‌ی پژوهش در آموزش و پرورش ؟

در حال حاضر ما تعداد زیادی پژوهشگاه راه انداخته‌ایم، ولی هنوز مفهوم پژوهش در آموزش و پرورش راه خودش را باز نکرده است . کتابهایی که در مدارس ششم ابتدایی تحت عنوان "تفکر و پژوهش" و "کار و فن آوری" تدریس می شوند بسیار ساده و غیرحرفه ای بوده و مناسب برای دوره اول ابتدایی هستند. با ساختن پژوهشگاه و جمع کردن چند نفر دکتر که مسئله‌ی پژوهش در آموزش و پرورش…
  • " رییس سازمان مدارس غیر دولتی این پاسخ را بدهد که چه اصراری وجود دارد بر اینکه مدارس شبکه ای را نصب کنند که از آن بهره آموزشی و پرورشی نمی‌برند؟ "

تهدید مدارس غیر دولتی به کسر شهریه مدارس در سامانه مدارس غیر دولتی در صورت عدم نصب اپلیکشن شاد ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " برای تحقق جامعه‌ و زیستِ انسانی ناگزیریم بیاموزیم؛ آموختنی که در نوع رسمیِ آن، آموزش به واسطه‌ی معلم است و در نوع غیر رسمی، خودخوانی؛ که با توجه به آمار مطالعه‌ی بسیار کم؛ حتی اگر حساب به خروار! کنیم جز دیناری از آن در نمی‌آید "
  • حامد جلالی/ معلم و دبیر سابق مجمع اسلامی دانشگاه شهید رجایی

در این بیغوله‌ی آمورش و پرورش ؟! مطلب ویژه

برای تحقق جامعه‌ و زیستِ انسانی ناگزیریم بیاموزیم؛ آموختنی که در نوع رسمیِ آن، آموزش به واسطه‌ی معلم است و در نوع غیر رسمی، خودخوانی؛ که با توجه به آمار مطالعه‌ی بسیار کم؛ حتی اگر حساب به خروار! کنیم جز دیناری از آن در نمی‌آید. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آموزش، شیوه‌ی صحیح ارتباط است. ارتباطی که این روزها با کرونا  به‌کل مختل شده است. کاش همکار فعال صنفی‌مان را لااقل اخراج نمی‌کردید.…
  • " بسیاری از افرادی که در جایگاه معلم و استاد قرار گرفته اند اندک احترام و شانیتی برای خود و شاگردان و دانشجویان قائل نبوده اند و بذری جز کوته بینی و خشونت و خشم و پرخاشگری و دگماتیسم و غیرستیزی و جزم اندیشی و خرافات و جهل نکاشته اند..وقتی از معلم سخن می گوییم این مبلغان نادانی و نفرت منطورمان نیست "
  • فرهاد قنبری

معلم کیست ؟

هر انسانی برای رشد و تعالی فکری و فرهنگی در هر سن و جایگاهی نیاز به معلم و راهنما دارد و به همین دلیل است که معلم جایگاه رفیعی داشته و بار معنایی و احترام عمیقی را می طلبد. اما تکریم جایگاه معلم به این معنا نیست که هر فردی که در طول تحصیل انسان در جایگاه "معلم" و "استاد" حاضر شده لایق این تکریم باشد و یا به عنوان معلم محترم…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

با خدا عهد ببستم که معلّم مانَم

پسرم گفت پدر روزِ معلّم خوش باشفقط امروز نگو او چه شود ؟ فردا هاشپدر  و  مادرِ  شاگردِ  تو  هستند  هنوزاین همه هست رئیس و راسا هم سرِ جاشآنقَدَر پیشِ من و مادر و خواهر گفتینگذاری به یکی هیچ کس حتّی پَزَد آش !همه می ترسیم از آن جیغِ بنفشِ مادرشده خسته به تو گویَد سرِ هر دعوا هاشیا اجازه آقا ! ما را تویِ دفتر بنویستهِ لیست اَت ! علی و…
  • " وقتی بدون حضور هیچ مسئولی کار این قدر روان جلو می‌رود در این صورت آنها در ایام حضور دقیقا چه‌کار می‌کنند و چه تسهیلی دارند؟ حضورشان مفیدتر است یا غیبت شان؟ و اصلا مأموریت شان چیست؟ بیایند و به رسانه‌های تخصصی توضیح بدهند ! "
  • ابوالقاسم صفدری / عضو سازمان معلمان ایران در بجنورد

رونمایی کرونا از ظرفیت‌ جدید معلمان مطلب ویژه

کمتر اتفاقی‌ است که کاملا سیاه یا کاملا سفید باشد. مهمان مشترک این روزهای کره خاکی‌ ما هم از آن جمله است که به‌رغم خسارات جانی و مالی جبران ناپذیرش ظرفیت‌ها و دستاوردهایی هم داشته‌‌است. توسعه تجهیزات آزمایشگاهی، ارتقای فرهنگ بهداشت مردم، وقوف جامعه مدعی جهانی به نقص خود و مراتبی از همدلی جهانی از جمله مهم‌ترین این دستاوردهاست. هدف این یادداشت اما بررسی اثرات این اتفاق در حوزه آموزش‌ و پرورش…
  • " آموزش و پرورش از بین موارد سی گانه اثربخشی استیفن رابینز فقط رویکرد رسیدن به هدف را مورد توجه قرار داده است که اثربخشی سازمانی باید بر حسب میزان تحقق اهداف آن سنجیده شود و به وسایل و امکانات و فرآیندهای به کار گرفته شده توجهی ندارد . تحول بنیادین یعنی اعتماد به معلمان و حرکت از نظام تکرار و عادت به نظام خلاقیت و حرکت "
  • جلال جلیلی نوش آبادی/ شاغل در آموزش و پرورش کاشان - کارشناس ارشد مدیریت

نظام آموزشی نیازمند تحول اساسی در نگرش مدیران آن است

شرایط دوران کرونا، یک فرصت مناسب برای مدیریت سازمان به ویژه مدیریت بحران بود و در این بین، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همراه با وزارت آموزش و پرورش بیشترین توجه شهروندان را به خود جلب کرده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  اولین گزارش های خود با تشریح تلاش همه جانبه کادر پزشکی، کمبود امکانات مادی این مجموعه را یادآوری کرد و فرهنگ سپاس از کادر درمانی را…
  • " دوازده اردیبهشت هرسال یادآور پاسخ اندیشه با گلوله است. چه سال 1340 از لوله تفنگ یک نظامی یا سال 1358 از لوله تفنگ یک مذهبی شلیک شود. چه بر سر یک معلم یا بر سر یک روحانی. اصلا روزها زیاد مهم نیستند، مهم ، روز آفرینان و حماسه سازان آن روز هستند که تا همیشه نعششان چونان چراغی ، فرا روی راه معلمان آگاه و هوشیار قرار خواهد گرفت تا هم خود تا صبح رهایی بیدار بمانند و هم نسل آینده را بیدار نگاه دارند "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

نگاهی به تاریخچه " روز معلم " مطلب ویژه

  الف: روز اول:      نگون بختی روز و روزگار معلمان، امروزی نیست. شاید از همان روزی است که معلم به شمع تشبیه شد که ناگزیر از سوختن و ساختن است. حتی در دهه سی نیز فرهنگیان، وضع خوبی نداشتند. تا سال 1339 باشگاه مهرگان تنها سازمان صنفی معلمان بود که اوضاع معلمان را رصد می کرد و به سمع و نظر مردم می رساند. معلمانی که شرایط اسفناکی داشتند. شرایطی که داد…
  • " مواردی که در زیر به عنوان فرصت و چالش برنامه شبکه آموزش دانش آموزان(شاد) بیان می شود در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن از رسالت اصلی نرم افزار، می تواند به ضد خود تبدیل شده و خسارت هایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه ایجاد کند "
  • یونس جاویدنسب/ متخصص تعلیم و تربیت و معاون اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

آسیب شناسی شبکه شاد ؛ فرصت ها و چالش ها

-روند آموزش و یادگیری در سیر تاریخی خود همواره با الهام از تجارب قبلی به تکمیل روش های گذشته منجر شده است. آموزش های یک طرفه و قدرت مدار به سبک های تعاملی و گروه مدار هدایت شده و روش های مبتنی  بر تفکر واگرا بر تفکر همگرا غالب شده است. آموزش دهنده به عنوان مرجع قدرت و دانای کامل، جای خود را به تسهیل گر و راهبر داده است. تکنولوژی به…
  • مسئولان و مقامات وزارت آموزش و پرورش با عملکرد غیرقابل دفاع ، غیرحرفه ای و تحقیرآمیز خود در شبکه شاد چگونه و با کدام توجیه می خواهند در آینده باز هم شعار " مدرسه محوری " را سر بدهند ؟!
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

نیاز واقعی نظام آموزشی ما برای خروج از بحران ناکارآمدی و بحران هویت ؛ معلم فکور ، منتقد و حرفه ای است مطلب ویژه

از قدیم گفته اند ؛ می خواهی آدم ها را بشناسی باید آن ها را در موقعیت های سخت مورد آزمون قرار دهی ... بحران " کرونا " در کنار مصائب و تلخی های فراوانی که به همراه داشت اما واجد برخی تغییرات و آزمون های فیصله بخش هم بود . در این مدت مسئولان و مقامات ریز و درشت در این وزارتخانه نشان دادند که به " مدرسه " و "…
  • " وجود تبعیضات فاحش و تفاوت چند برابری در میزان حقوق و دستمزدها، فاقد هر گونه توجیه منطقی و عقلایی است و باید از میان برداشته شود. این توجیه پذیر نیست که مثلاً کارمند ستادی دو برابر معلم مدرسه، از بیت المال متنعم باشد "
  • حمزه علی نصیری

معیار و مقدار "حق" را جلسه باید تعیین کند یا واقعیت؟

  در پی اعتراضات معلمان نسبت به عدم تحقق وعده های مسئولان و کنار گذاشته شدن طرح رتبه بندی و ادغام آن با قوانین دیگر و... باز هم سلسله جلساتی در جریان است و چگونگی اجرای طرح رتبه بندی معلمان و میزان افزایش حقوق آنان در حال بررسی است.  در نگاه اول، حضور نمایندگانی از تشکلهای صنفی در کنار رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و…
  • " به جای اینکه سعی کنید به اجبار، معلم و دانش آموز را همزمان سرکلاس مجازی بنشانید از آموزش آنلاین غیرهمزمان با تولید محتوای آموزشی مناسب استفاده کنید. به معلمان اعتماد کنید؛ قطعا آنها بهتر از شما و مشاوران شما می دانند چگونه در این شرایط، به وظایف خود عمل کنند. این که شما بدون نظرخواهی به جای مدیران ، معلمان و دانش آموزان بنشینید و تصمیم بگیرید و اجبار و تهدید کنید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نخواهد بود "
  • علی حاجی/ معلم و فعال صنفی

« شاد » غم انگیزترین و اجباری ترین اپلیکیشن ! مطلب ویژه

در پی شیوع ویروس کرونا درکشورمان و متعاقب آن تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور از هفته اول اسفندماه تعطیل شد. وزارتخانه آموزش و پرورش با شعار " آموزش تعطیل نمی‌شود" نخست، با پخش دروس باقی‌مانده کتابهای درسی از طریق صداوسیما و در کنار آن تشکیل گروههای کلاسی در تلگرام و واتساپ و... توسط مدیران و معلمان آموزش را پیگیری می کرد.  بعد از نزدیک دو ماه فعالیت معلمان…
  • مشاور وزیر آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم پاسخ داد ؛

" دیکتاتور نیستیم ! معلمان و دانش آموزان برای عضو شدن در شبکه شاد هیچ اجباری ندارند " ! مطلب ویژه

گروه رسانه/ امروز یکشنبه 7 اردیبهشت 99 ؛ « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : "  پرسش از عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در مورد " قانون " و " دیکتاتوری " ؟! " از رفتار آمرانه و خلاف قانون وزارت آموزش و پرورش در زمینه " شبکه شاد " انتقاد کرد . ( این جا ) در این گزارش آمده بود : " پرسش « صدای معلم…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور