" برخی از افراد از این بحران هویت نوجوانی عبور میکنند و دارای یک «هسته هویتی و ارزشی» میشوند که آنها را از همرنگ جماعت شدن و تقلید افراطی نجات میدهد ولی برخی از افراد دههها از عمرشان را در همین حال نوجوانانه به سر میبرند و رای و نظرشان تابع رای و نظر گروهی است که عضو آن هستند. در این گروه از مردم، نمیتوانید تفکر نقاد و استقلال رای بیابید، فرد سخنگوی گروهی است که عضو آن است "
یکی از مهمترین نیازهای انسان، پذیرفته شدن و تعلق داشتن است. اغلب انسانها از انزوا و طرد شدن میترسند و علاقه مندند که بهعنوان عضو یک گروه مورد پذیرش قرار گیرند. در بحران نوجوانی (که نوجوان نسبت به والدینش دیدی انتقادی و نگرشی عصیانگر پیدا میکند) نیاز به تعلق از خانواده به محیط بیرون انتقال پیدا میکند و نوجوان بهشدت تحت تاثیر الگوهای تفکر و رفتار «گروه رفقا» قرار میگیرد و ما…
گفت روزی آینه اَلماس رامی شکافی از چه عام و خاص را ؟کی خراشیدن ، شکستن ، ریختنشأنت افزایَد ؟ عَوامُ النّاس راما رومینا را نشان زان داده ایمتا بیابی ریشه ی خنّاس رابعد از این بر سَر بُریدن ها مِثالبَر نیاری غیرتِ عبّاس رابر نِگَر در کارگاهِ خویشتنتِرمِه می بافند ؟ یا کَرباس را ؟گفت اَلماسش ، سخن کوتاه کُنمن به تابوتش نهادم ! یاس راکیست تا نشکسته ای کُن بر…
" سال هاست در مورد مدرسه محوری سخن گفته می شود و طرح های مختلفی ارائه می گردد . در حالی که استقلال مدرسه هر سال بیش از سال قبل کاهش می یابد . تغییر ساختار وزرات آموزش و پرورش و واحد های استانی و شهرستانی آن باید مهندسی و بازتعریف شوند و حدود دخالت در امور مدرسه مشخص گردد . همچنین نقش نظارتی و هدایتی ادارات کل و ادارات نیز به صورت واضح و روشن تبیین شود "
1 . مدت هاست در سطح وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل و ادارت بحث تغییر ساختار وزارت آموزش و پرورش وبه ویژه انحلال معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی مطرح است و در طول هفته های گذشته حتی اخباری از ادغام معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه و تشکیل یک معاونت آموزش و ادغام معاونت تربیت بدنی و سلامت در معاونت پرورشی منتشر شده بود که از قرار معلوم…
" عجیب است که در چنین نظام تربیتی، عدهای از متولیان فرهنگ و تربیت کشور، از ترغیب کودکان به تفکر انتقادی هم حرف میزنند. کدام بسترها و زمینهها برای اندیشیدن، مستقل بودن، ایراد گرفتن و نقد کردن فراهم کردهایم که به بچهها حس پرواز و شنا کردن دست بدهد؟ "
نزدیکیهای خانهمان مغازهای است که همیشه جلوی آن، یک طوطی خاکستری در قفسی دیده میشود. طوطی گاهی چیزهایی میگوید، اما هر وقت که دلش بخواهد. هر بار که این طوطی را میبینم، از خودم میپرسم: پرنده بودن برای او چه معنایی دارد؟ وقتی نتوان پرید، چه فایده که اسمت پرنده باشد! درست است که این طوطی بال و پرِ پریدن دارد، اما اجازهاش را ندارد. لازم نیست کسی به طوطی پریدن یاد…
" جامعهی بدوی کوریست که اسیر تاریکی خویش است. تفاوت مدنیت با بدویت در این است که جامعهی مدنی اسیر سنت و تقلید نیست و منعطف است و پذیرای تغییرات لازم و عقلانی اما جامعهی بدوی جامعهایست خالی از عقلانیت و منطق و اسیر مطلق تقلید از سنت "
پدری دختر خود را سر برید و قوانین کشور ما هم جزای چندانی برای او در چنته ندارد، چون طبق یک سنت بدوی، پدر صاحب خون فرزند خویش است. بخش بزرگی از قوانین ما، قوانین بدوی هستند و محمل عقلانی و منطقی ندارند. در زبان ترکی خودمان مثل زیبایی وجود دارد: " کور توتدوغون بوراخماز " . جامعهی بدوی کوریست که اسیر تاریکی خویش است. تفاوت مدنیت با بدویت در این است…
" جای خالی تدبیر و هوشمندی در آموزش و پرورش برای پیشبینی احتمالات بحران کرونا "
از اوائل اسفند ماه 1398 که بحران کروناویروس به شکل جدی دامنگیر جامعۀ ایران شد، مشاغل و صنوف گوناگون هر یک به نوعی از این وضعیت لطمه خوردند. در این میان، شرایط مدارس متفاوت بود و متأسفانه در این مدت، تنوع مشکلات ایجاد شده برای مدارس کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از زمان بروز بحران کروناویروس، مشکلات آموزش و پرورش بیشتر در جنبههای تربیتی و آموزشیبه چشم آمده است، اما اگر…
" آن قدر که ما شغل مان را جدی گرفتیم، وزارت متبوعمان جدی نگرفت "
کیلومترها دور از شهر ما (زنجان) پشت گردنهها و گدیکهای برفگیر و صعبالعبور، کنار رود مشهور و حیاتبخش«قیزیل اوزن»، شهری کوچک آرمیده است. شهری که ریشه در اعماق تاریخ و جغرافیای زندگی طولانیترین رود ایران دارد با بهاران و پائیزهای بسیار دلانگیز، به خصوص وقتی سیلاب باران کوهها و تپهها و درختان گرد گرفته را میشوید و رود میخروشد. حقیقتاً ادیب آب دیده و طعم سرد و گرم روزگار چشیدهای بوده آن…
" مشکل اساسی جامعه ما آنست که ترجیح می دهیم راجع به این رفتارها صحبت نکنیم.آنها را پنهان کنیم تا وقتی داس پدر رومینا غرق به خون می شود "
همه تصور می کنیم رومینا یک پدرداشت که او را با داس به قتل می رساند.اما عمیقتر که نگاه کنیم، رومینا پدران بسیار دیگری هم دارد که فقط داس دستشان نیست. یکی از آنها خانواده مرحومه دکتر فاطمه زیباکلام استاد علوم تربیتی دانشگاه تهران به هنگام مراسم وی بود.همسرشان استاد دانشگاه پلی تکنیک، دوبرادرشان اساتید علوم سیاسی و فلسفه دانشگاه تهران، خواهرشان دبیر، برادر کوچکترشان مهندسی هواپیما ،سه تن ازفرزندان آن مرحومه…
" « ﺗﻤﺪﻥ» ﻣﺤﺼﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ "ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ" ، "ﻣسئولاﻧﻪ" ، "ﻫﻮﺷﻤﻨﺪﺍﻧﻪ" ﻭ ﺑﻪ " ﻏﺎﻳﺖ ﻣﻨﻈﻢ ﺗﻮﻟﻴﺪ " ﺷﻮﺩ . "ﺯﻣﻴﻨﻪی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺗﻤﺪﻥ" ، ﻧﻪ "ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ، نه ﻛﺎﺭﺧﺎﻧﻪ، نه ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ، نه کلیسا، بلکه «ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ» ﻭ «ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ » ﺍﺳﺖ. ولی در ایران آموزش و پرورش فقیرترین نهاداست ! "
قتل رومینا اشرفی دختر زیبا و ۱۳ سالهی تالشی، بهدست پدر نااهل خود همچنان داغ است. و همچنان تازه. جزییات خبر قتل و آگاه شدنمان از نفرت پدر از دخترش جز آن که به ما یادآوری کند در عصر جاهلیت بهسر میبریم، هیچ دردی را دوا نمیکند. بله ، تلخ است اما ما هنوز در عصر جاهلیت بهسر میبریم و در این قتل و قتلهای دختران دیگر به دست پدرانشان شریک هستیم.…
" دولت ها هستند که مشخص می کنند جامعه چطور فکر کند. آنچه که در رسانه منتشر می سازند بیان کننده آن است که دولتها در چه اندیشه ای هستند. القایی که رسانه مسبب آن می شود شاید هیچ کلاس درس و معلمی نتواند آن اندازه موثر واقع شود "
چند روز پیش در تاکسی از راننده شنیدم : « شما معلمان در خانه نشسته اید و حقوق راحت و بی دردسر می گیرید»، آن چنان قلبم به درد آمد که هر چه خواستم سکوت کنم برایم ناگوار بود. آری این وضعیت هر روز من است. از افرادی که شغل های دیگری دارند و درآمدی بهتر دارند این جمله سخیف و دردآور را میشنوم. بارها از خودم سئوال کردم که چرا…
" آيا رومينا به حقوق فرزندياش آگاهي داشت؟ آيا او در مدرسه يا هر جاي ديگري در خصوص خشونت خانگي يا هر تهديد ديگري که ممکن است يک دختر نوجوان را تهديد کند آموزش ديده بود؟ آيا نظام آموزش و پرورش ما در قبال بروز چنين مسائلي مسئوليتي دارد؟ آيا معلمان و مديران مدرسه مسئوليت داشتند وضعيت روحي او را زير نظر داشته و نسبت به بروز واقعهاي نظير فرار او با يک پسر حساسيت نشان دهند؟ "
رومينا دختر سيزده سالهاي که با پسري از خانه فرار کرده بود، بعد از دستگيري و بازگرداندن به خانه، توسط پدرش، با داس، در قتلی ناموسي، کشته شده است. چند خبرنگار از صبح تا حالا خواستهاند تحليلم را بنويسم، اما من چند سؤال دارم. يک. آيا رومينا به حقوق فرزندياش آگاهي داشت؟ آيا او در مدرسه يا هر جاي ديگري در خصوص خشونت خانگي يا هر تهديد ديگري که ممکن است يک…
" فيلترينگ شبکههاي اجتماعي تصور سادهانگارانه از کنترل و مديريت فضای مجازی است. امروز فرصتي است تا متوجه شويم که چگونه رواج فيلترشکنها باعث کاهش امنيت کودکان و نوجوانان در فضاي مجازي شده است و چقدر اصرار بر ادامه فيلترينگ باعث تعطيل شدن کسب و کارهاي نو پا و ريسکپذير شدن سرمايهگذاري در فضاي مجازي شده است "
در جامعه امروز رسانهها به عنوان رکن چهارم دموکراسي، رسالت جريان آزاد اطلاعات و اخبار را بر عهده دارند و زبان گوياي جامعه براي انتقال مطالبات به حاکميت هستند تا از اين طريق به شفافيت عملکرد مسئولان، منطقي نمودن مطالبات مردم و واقعي کردن قضاوت افکار عمومي کمک نمايند. يکی از اساسیترين وظايف دولتها فراهم کردن امکانات لازم براي گردش آزاد اطلاعات و فضاي باز رسانهاي ميباشد و دسترسي شهروندان به رسانههای…
" به هر تقدیر چهل سال از انقلاب میگذرد و همچنان، کیفیت و توزیع آموزش در وزارت آموزش و پرورش نیازمند بازبینی است. متاسفانه، اصلاحطلبان، اصولگرایان و مستقلین به عدالت آموزشی توجه ویژه نداشتهاند. جالب اینکه هماکنون غیر از مدارس فرهنگ، نهادهای انقلابی هم تاسیس مدارس غیرانتفاعی را دنبال میکنند! "
اگر همزمان آزادیخواه و عدالتجو هستیم، "آموزش عمومی" را دستکم نگیریم. اتفاقا توجه به عدالت یعنی توجه به کیفیت و کمیت توزیع آموزش عمومی در سطح کشور. نابرابری در آموزش عمومی به نابرابریهای کلان در جامعه منجر میشود. در "توسعه عادلانه" (متاثر از نظریههای متاخر عدالت، نه نظریه مطلقنگرانه عدالت چپ ارتدوکس، که دغدغه روش نداشت) نقش مدارس مثل نقش لولهکشی آب برای شهروندان یک شهر است. لولهکشی آب حتیالامکان نباید "عمومی"…
چرا وقتی صحبت از حقوق ملت است، به سادگی از اصول قانوناساسی هم عبور میکنیم اما وقتی زمان تنبیه ملت باشد قانون بدون هیچ کم و کاستی باید اجرا شود!
این روزها آموزش و پرورش ایران، به شدت نیاز به یک رنسانس دارد ؛ در اولین قدم و برای شروع تغییرات مثبت در فرآیند آموزش و تربیت فرزندانمان، بهترین کار انتخابات سراسری فرهنگیان برای انتخاب وزیر، مدیران کل و رؤسای ادارات است. به نحوه برخورد با دو اصل زیر از قانوناساسی، توجه کنید. باید ریشه تمام مشکلات، چالشها و بحرانهای کشور را در نحوه مواجهه جامعه با این دو قانون…
" انسان مدرن برای هر کار و کنش و عملی وقت کافی دارد الا برای پرداختن به "فراغت" در مفهموم فلسفی آن "
افلاطون برای کار یدی ارزش و احترام کمی قائل بود اما برای فراغتی که به وسیله شهروندان لایق به خوبی مورد استفاده قرار می گرفت اهمیت زیادی داشت. فراغت مد نظر افلاطون صرف اجرای موسیقی، نمایشنامه، ورزش و تعلیم دادن اصول می شد. از نظر او برای اندیشیدن، تامل و خودسازی و نیل به خوشبختی باید وقت آزاد داشت.ارسطو فلسفه زندگی را چگونگی کسب سعادت و خوشبختی می دانست. او معتقد بود…
" در کابینه علی سهیلی ؛ دکتر سیاسی به وزارت فرهنگ رسید . او در این دوره از وزارتش، لایحه «آموزش و پرورش اجباری و مجانی» را در ششم امرداد ۱۳۲۲ به تصویب مجلس شورای ملی رساند و دولت موظف شد ظرف ده سال، آموزش دبستان را در سراسر کشور همگانی و اجباری و مجانی کند "
به مناسب ۶ خرداد سالروز درگذشت علی اکبر سیاسی 30 سال پیش علیاکبر سیاسی در ۶ خرداد ۶۹ ش درگذشت (۱۲۷۴–۱۳۶۹) . روانشناس، مؤلف، سیاستمدار، موسس و رئیس دانشگاه تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳، و چند بار وزیر در دولت ایران بود.علیاکبر سیاسی در سال ۱۲۷۴ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه و بعد در مدرسه خرد و مدرسه سلطانی انجام داد. سپس وارد مدرسه سیاسی شد.…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان کرمانشاه برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
شاید بخندیَم که چرا شعرِ خویش راهر روز در میانِ دفترم انبار می کنماز هفت سالگی سرِ این کار یک سرهبا هر چه بود شوق و توان کار می کنمراهی به نشرِ مردمی اَش تا کنون نبودمن هم کسی نه ، خدمتِ در بار می کنمبر بوستانِ شعر و ادب جایِ سَرو و گُلدانم خودم چه دسته گلی بار می کنمسربازِ جبهه یِ اَدَبَم گاه گاه همپیکار چون سپهبُدِ تیمسار می کنمپیری …
" عدالت آموزشی تلاشی مستمر برای گذار از مدرسه صدقه بگیر به مدرسه به معنای واقعی آن در جهت تامین فرصت آموزش و پرورش به نسبت برابر برای همه است. در آموزشی و پرورشی که تنوع بالای مدارس و کیفیت فاحش آموزش در آن ها به رسمیت شناخته شده است عدالت آموزشی به معنای واقعی با موانع ذهنی و عملی فراوانی روبه رو است . این تنوع و اختلاف ها اگر در جهت حل مشکلات مدارس محروم نباشد قابل پذیرش نیست و فقط به کالایی شدن آموزش و پرورش و طبقاتی شدن آن می انجامد "
عدالت خواهی به عنوان یک خواسته اساسی همیشه مورد توجه جامعه ایران بوده است و حضور آن در انقلاب اسلامی و بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی چهل سال گذشته قابل مشاهده می باشد. ازاین رو سخن گفتن از عدالت در جامعه ایران پررنگ ولی در بیشتر موارد شعاری است زیرا سخن از عدالت گفتن دو وجه دارد؛ گاهی از بی عدالتی سخن گفته می شود و گاهی تلاش می شود که…
" آن پنج وزیری که اجرای رتبهبندی را در هفته آینده و هفته معلم وعده داده بودند، نمیدانستند که هنوز در هیئت دولت تصویب نشده است؟ "
حدود ده سالی هست که موضوع رتبهبندی معلمان، مهمترین تیتر خبری کشور در مورد آموزش و پرورش است و شاید تنها خبری باشد که توانسته به اندازه اخبار کرونا منتشر شود. باور کنید که تمام ایرانیان از جزئیات رتبهبندی و همه بندهای امتیازات آن مطلع هستند.چند وقت پیش در اینستاگرام، همان زمانی که رئیسجمهور خبر غیرواقعی افزایش حقوق معلمان را داده بود، یک نفر ایتالیایی پرسید: صحت دارد که حقوق معلمانِ ایران…
" پرورش روحیه علمی در جهان بیش از همه در مدارس صورت می گیرد. دانش آموزانی که می آموزند ساعی، خلاق و ملتزم به اخلاق علمی تربیت شوند. در ایران اما ایدئولوژی به مثابه سازه ای انتزاعی، دستوری، نقد ناپذیر و عمودی دست اندرکار پرورش دانش آموزان برای تحقق آرمان های سیاسی است! "
تمام کشورهایی که به توسعه رسیده اند بنیاد تصمیمات خود را بر پذیرش و تقویت علم مدرن مبتنی کرده اند. علمی که تکرار پذیر، همگانی، مساله مند و ابطال پذیر است. این فرآیند در غرب از دوره رنسانس آغاز شد و کشورهای دیگر جهان هم به آن پیوستند. پذیرش علم البته منوط به رفع موانع و کسب آمادگی هایی است که در ممالک مختلف، متفاوت است. موانعی که هم در حکومت…
" طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان " که از سال 1383 مطرح گردید می توانست با برنامه ریزی های لازم و نگرش علمی و غیرایدئولوژیک پایه گذار مفهوم " معلم حرفه ای " در نظام آموزشی ایران باشد اما روزمرگی ، سیاست زدگی و نگاه ابزاری به کارکرد آموزش و عاملان آن موجب شد تا همان طرح ناقص هم در سایه بی خردی و ناکارآمدی مسئولان و مدیران غیرپاسخ گو حذف گردد . اگر قرار است گشایشی در این ساز و کارها صورت گیرد ضمن پای بندی به مراحلی که شرح آن رفت ؛ در مرحله نخست باید نگاهی نو و جهانی بر مفهوم " مشارکت " و الزامات آن در نظام آموزشی ایران انداخت "
موضوع " رتبه بندی معلمان " در حال حاضر به بحث روز در جامعه فرهنگیان و البته به کلافی سردرگم تبدیل شده است . نخستین ایراد و یا نقص تئوریک که بر این موضوع وارد است آن است که حساب " رتبه بندی معلمان " به عنوان یک برنامه موکد در سند تحول بنیادین باید از اصول و بندهای قانون مدیریت خدمات کشوری تفکیک شود . در واقع مشکل نخستین و غالب…
" متاسفانه شیوه های بوروکراسی اداری که در نظام ایران حاکم است، شنیده شدن صدای معلم را و حتی در گستره عام، صدای جامعه را در انزوا و سکوت وا نهاده و نادیده می گیرد "
دیر زمانی نیست که جامعه معلمهای این سرزمین درگیر مشکلاتی است که بیان این مشکلات گاهی سبب شده به زبانی تند بیان شود. زبانی که اگر به وقتش شنیده می شد، شاید به تندی باز نمی گشت و شاید محبوس نمی شد. در جامعه معلم را به عنوان فرهنگ ساز می شناسند. فردی که نسل را از نقطه ای به نقطه ای رفیع به پرواز در می آورد. در این سیر…
" صدای دلهای تکیده ای که هیچ ارزشی برای وزارت آموزش وپرورش ندارد "
باسلام بنده یک معلم حق التدریس هستم. با سابقه ۱۲ساله. اگر از شما فرهنگیان عزیز سوال کنم که به نظر شما حقوق مامعلمان حق التدریس چقدر است چه پاسخ می دهید؟ شاید تعجب کنید که میانگین حقوق ما در یک سال تحصیلی شاید به ماهی ۷۵۰ هزارتومان هم نمی رسد. به هرنماینده مجلس و یا وزرای آموزش و پرورش هر دوره درطول این سنوات، مشکلات معیشتی را گزارش کرده ایم ولی هیچ…
" بعد از هشت سال شعار و هزاران بار اعلام خبر، رتبهبندی معلمان فقط پنج ماه اجرا شد و معلوم شد که اعتبار رتبهبندی، از ردیفی در بودجه بوده که شش سال است سایر کارمندان دولت دریافت میکنند و در واقع با نوعی فریبکاری، مصوبه دیگری از دولت را با نام رتبهبندی برای معلمان اجرا کردهاند و در تمام این مدت، دولت و وزارت آموزش و پرورش از این موضوع مطلع بودهاند "
غمانگیز است یادآوری دیدگاههای متولیان برنامهریزی کشور، در مورد معلمان و اینکه نظام سیاسی کشور، پیشوند اسلامی دارد، آزاردهندهتر است. اگر میخواهیم چالشهای اجتماعی را با کمترین هزینه پشت سر بگذاریم باید برای اجرای اصل سیام قانوناساسی درباره تحصیل دانشآموزان و همچنین قوانین مربوط به معیشت معلمان آنها، همت ویژه داشته باشیم، که تا کنون رویه مرسوم خلاف آن را نشان میدهد.در سیستم فعلی که دغدغه اصلی معلمان و دانشآموزان، مسائل مالی…
آیا قبول مدیریت سازمان پژوهش برای اندکی بیش از یک سال، تصمیمی به سزا و شایسته بوده است؟
خبر کوتاه بود: حسن ملکی رسما رییس سازمان پژوهش شد. آقای ذوعلم پس از یک سال و اندی خدمت در سازمان پژوهش بازنشسته و حسن ملکی جانشین او شد. کمی به قبل بازگردیم. بیست و هفت اسفند 1396 خبری منتشر شد مبنی بر استعفای محی الدین بهرام محمدیان از ریاست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.او یک دهه ریاست این سازمان را عهده دار بود و نهایتا در متن استعفایش آورده بود:…
" در دهه هشتاد لایحه نظام هماهنگ پرداخت حقوقها در واقع برای پاسخگویی به کارمندان و معلمان ناراضی از تبعیض به راه افتاد، ولی وقتی این لایحه پس از کش و قوسهای فراوان مصوب گردید از این لایحه چیزی دست معلمان ناراضی را نگرفت. دولتمردان برای سرگرم کردن معلمها این بار نظام رتبهبندی را در پنج رسته مطرح کردند. خلاصه سالها وزرا در دول مختلف با نظام پرداخت هماهنگ و سپس نظام رتبهبندی با روح و روان معلمی بازی کرده و عملاً با مقصر قلمداد کردن وزرای قبلی حل مشکل رتبهبندی را با زرنگی تمام به دوش دولت و وزیر بعدی حواله کردند "
معلمان به عنوان یکی از وفادارترین نیروهای نظام همواره از تبعیض منزلتی و معیشتی خود در دو سطح درون دستگاهی و برون دستگاهی به شدت در رنج هستند. تبعیض درونی یعنی یک معلم تنها حقوق خشک و خالی و بدون هر گونه مزایای جانبی مطابق با حکم کارگزینی دریافت می کنند، در حالی که همکاران وزارتی به طور پنهان و آشکار ردیفهای دریافتی و مزایای جانبی دیگری دارند که سایر معلمها از…
" بدون ترديد در اين شرايط براي خانوادهها، حفظ سلامت فرزندانشان نسبت به مباحث آموزشي اولويت بالاتري دارد و انتظار دارند که دستگاههاي مسئول «وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت» با اجراي کامل و دقيق پروتکلهاي بهداشتي و نظارت بر آنها سلامت فرزندانشان را تضمين نمايند "
از 27 ارديبهشت ماه براساس دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش، تمامي مدارس کشور با رعايت پروتکلهاي ايمني و سلامت بهمدت يکماه باز خواهند بود. با توجه به برنامهريزي و تمهيدات انجام گرفته در خصوص بازگشايي مدارس، دانشآموزان ميتوانند به صورت «کاملا اختياري و داوطلبانه» و بر اساس نياز به دريافت خدمات و رفع مشکلات درسي به مدرسه مراجعه نمايند و حضور کليه مديران، کادر اجرايي و کادر…
" عقلی مصلحت اندیش و عافیت طلب هم اگر در میان بود، حتما همین را می گفت : اکنون که زمانه با تو نمی سازد بیا و تو با زمانه بساز. پا بگذار روی دل بخت برگشته ات. صد نوشته که سهل است، هزاران نوشته تو هم هیچ چیز را تغییر نخواهد نداد. بدبخت، گنگ خوابدیده ای. بیکاری می نویسی؟ بنشین و مثل بقیه با نگاهی عاقل اندر سفیه، فقط ببین و بخوان و برو. اولش کمی سخت است اما عادت می کنی .... کاری هم ندارند که دنیا را آب ببرد و یا نسل بشر را کرونا ریشه کن کند. همه هم گوشی به دست ، منتظر از در درآمدن قهرمان هستند ! "
یک عمری را تموم کن/ کاغذ و قلم حروم کن کتاب که شد بریز دور / سوخت تون حموم کن قلم و دوات، گشنه ی لات / به خدا دلم می سوزه برات! اینها را در خواب داشتم به خودم می گفتم. دلسوز خودم شده بودم و یک ریز با خودم حرف می زدم که؛ به من چه اوضاع چرا این جوریه؟ به من چه هیچ کس سرجایش نیست؟ به من چه،…
" جرات آموزی یکی از مفاهیم مهم در رابطه با درمان این اختلال است "
آذین محمدی/ دانشآموخته کارشناسی ارشد انسانشناسی دانشگاه تهران
مفاهیم جنس و جنسیت در مطالعات جنسیتی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ هر دو منجر به تمایز میان زنان و مردان از یکدیگر می شوند، اما یکی از منظر ویژگی های زیستی و دیگری از منظر گفتمان های جنسیتی که صفات مرتبط با زنانه بودن و مردانه بودن را می سازند. فرهنگ جنسیتی مجموعه ای از ارزش ها، باورها و انتظاراتی است که برای زنان و مردان تعریف می شود. زنان و…
" چرا در این جامعه میان آن چه ابتدا در کاغذ می آید با آن چه در عرصه عمل مشاهده می شود تفاوت بسیار زیادی مشاهده می شود ؟ هزینه های مدیریت بیمار و ناکارآمدی سیستم تا کی باید تحمل شود ؟ انگار در این جامعه اگر قرار است کاری صورت نگیرد و یا به گونه ای مردم را سر کار بگذارند ؛ خبر از تشکیل کار گروه ، کمیته کاری ، راه اندازی سامانه ، اعلام شماره تلفن و... می دهند ! "
پیش از ورود به این بحث لازم است تا مروری بر تجربیات زیسته خود در مورد برخی امور شهرداری ( تهران ) داشته باشم . بسیار کم پیدا می شود که شهروندی با سامانه 137 آشنایی نداشته باشد . روزنامه همشهری در سال 1386 چنین می نویسد : ( این جا ) " امروزه جوامع بشری با توجه به رشد فزاینده ارتباطات و اطلاعات، نیاز به مدیریت خاصی دارند که بتوانند از…
" چه گنجی ! به دربارِ سلطان نداد ؛ تهِ توبره یِ جهلِ جاهل نهاد "
شنیدم که فردوسیِ زنده یادبه ایران و ایرانی ارجی بدادیکی پند را از هزاران نگاشتدر آن شاهنامه که تازی نداشتنیامَد به محمود خوش کارِ اوفرستاده بفرست دیدارِ اوبه فرمانِ سلطانِ خود کامه راسِتانَد از او متنِ شه نامه راز فردوسی آن دَم که تمکین ندیدچو اسپندِ در آتش از جا پریدبگفتا به بندی کنندش اسیربه همراهِ چوپانِ نادان و پیرز هم صحبتِ جاهلش تا رَهَدکتابِ خودش را به ما ، می دهداطاعت…
" بحران ناشی از پاندمی کرونا به حساس شدن اذهان کمک کرده است و ذهن ها آمادکی بیشتری برای اندیشیدن به بهداشت، اقتصاد و آموزش و پرورش پیدا کرده اند. در این شرایط گفت و گوها ممکن است زاینده و پرثمر باشد و به نظر می رسد تحت هر عنوانی که به مسایل آموزش و پرورش پرداخته شود، مفید و معنادار خواهد بود "
گفت و گو ابزار ضروری برای نزدیک شدن به حقیقت است. حقیقت سیال و رقصان است و کسی نمی تواند مدعی کشف کامل حقیقت باشد. معرفت به صورت جمعی ساخته می شود.یعنی، ماهیت جمعی و بین الاذهانی دارد. بدون تضارب آرا، ذهن انسان به تصلب و تحجر و صاحب آن به تعصب کشیده می شود. رسالت اصلی اصحاب تعلیم و تربیت، برانگیختن بحث و گفت و گو و دامن زدن به آن…
برخی کشورها از فنلاند تا ویتنام و چین و برخی ایالتهای آمریکا مدارس را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند اندازه گیری دمای بدن دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه ، استفاده دانش آموزان از ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، الزام دانش آموزان به شستن دستها با صابون مایع ، ضد عفونی کردن روزانه محیط مدارس و عدم حضور معلمان مسن و یا دارای بیماری های زمینه ای، مدارس را بازگشایی کرده اند. آیا ستاد مبارزه با کرونا که اجازه بازگشایی مدارس را داده است ، رعایت این دستورالعمل را الزامی کرده است و بر اجرای آنها نظارت دارد؟
به رغم تلفات و صدمات انسانی و اقتصادی ویروس کرونا، سال تحصیلی 98-99 یکی از شادترین و به یاد ماندنی ترین سالهای تحصیلی برای دانش آموزان گریزان از درس و مدرسه خواهد بود. این همه تعطیلی و ولشدگی را دانش آموزان به خواب هم نمی دیدند. سال تحصیلی احتمالا در خرداد ماه با کمی تاخیر به پایان می رسد. آموزش آنلاین جدا از فعالیت پراکنده تعدادی از همکاران مسئول، بیشتر نمایش و…
" به ضرس قاطع می توان گفت به منظور دستیابی به نظام اداری شایسته و مطلوب در سیستم ستادی آموزش و پرورش در ابتدای راه هستیم و چنانچه این نظام بر اساس شاخص های شناخته شده جهانی اصلاح و به روز نگردد توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و … محقق نخواهد شد "
از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392با هدف ایجاد سلامت اداری و صیانت از حقوق شهروندی ،هر از چندگاهی اشاره ای به اراده ی دولت بر تحقق سلامت اداری و تحقق حقوق شهروندی در دستگاه های حاکمیتی می شد تا آنکه سرانجام، نهادهای دولتی از جمله وزارت آموزش و پرورش مکلف شدند که مطابق ماده يك مصوبه شماره 192087/ت 50328 هـ تاريخ 28/12/1392 هيات محترم وزيران و در راستای اجراي…
" سالهاست در سايه عنوان موسسه غيرتجاري انتفاعي و آنچه به عنوان اساسنامه صندوق آمده، سود شركتها و صندوق ذخيره فرهنگيان منحرف ميشود و تخلفات كلاني كه در گزارش تحقيق و تفحص از صندوق آمده نيز همجنس اين مشكلات است. با محاسبه سود صد تا چند هزار درصدي سهام شركتهاي بورسي از مهرماه 97 تا به امروز به راحتي ميتوان دريافت اگر معلمان در اساسنامه صندوق به جاي سرمايهگذار، سهامدار ناميده ميشدند، امروز وضعيت بسيار متفاوتي را از نظر مالي تجربه ميكردند "
از آخرين بازخواني آمار صندوق ذخيره فرهنگيان چندين ماه ميگذرد. بيخبر بودن از صندوق ذخيره فرهنگيان، دو نعمت بزرگ براي معلمان و دستاندركاران صندوق دارد، براي معلمان از آن جهت كه حرص بيهوده نميخورند و عصباني نميشوند و براي دستاندركاران هم از آن جهت كه عصبانيت فرهنگيان آزارشان نميدهد. از آخرين دغدغه فرهنگيان، يعني اعمال رتبهبندي مدتي نگذشته است كه گزارش غارت صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك سرمايه در رسانهها داغ ميشود…
" در دورانی که زبان و فرهنگ فارسی مورد بی مهری واقع شده بود و زیاده روی در عربی مآبی عده ای از ایرانیان ِاهل قلم ، زمینه ی گرایش های میهن دوستی و پاسداری از زبان فارسی را بیش از پیش فراهم کرده بود ، در چنین شرایطی فردوسی برای حفظ زبان و فرهنگ ایرانیان به کاری سِتُرگ یعنی خلق شاهنامه دست می زند . فردوسی ، صدای مردم عصر خویش را در شاهنامه منعکس می کند و ارزش های ملّی و افتخارات گذشته ی ایرانیان را در برابر آنان مجسّم می کند "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
به مناسبت 25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی : ادبیّات حماسی قدیمی ترین نوع ادبی است و به آن دسته از آثاری گفته می شود که در آنها حوادثی خارق العاده با زمینه های ملّی و قهرمانی رخ می دهد ، این گونه آثار که معمولا به صورت داستان عرضه شده اند ، جنبه هایی از فرهنگ ، اعتقادات و آیین های اقوام پیشین را به تصویر می کشند . آزادمنشی ، وطن…
" در چند دهه گذشته هیچ حوزه ای مانند آموزش و پرورش؛ آزمایشگاه تصمیمات مدیران نبوده است "
به نظر می رسد امروزه سختی کار معلمی در مقایسه با بسیاری از مشاغل بیشتر شده که برخی از دلایل آن به شرح زیر است: ۱. مرور زمان از سختی سایر مشاغل کاسته و به سختی کار معلمی افزوده است.در گذشته کارهایی مانند رانندگی، بنایی، نجاری یا کار در کارخانه و کار کشاورزی بسیار خطرناک تر و سخت تر از امروز بود. اکثر مشاغل نیازمند صرف انرژی زیاد بود و کارها به…
درست در روزهایی که کشور درگیر کرونا شد و کسی نیز حواسش به بحث چگونگی اعمال امتیازات فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش و پرورش نبود؛ باز هم دوباره جناب نوبخت که تبری بر بدنه فرهنگیان و از جنس معلمان هستند؛ حماسه آفرید و با تلفیق بحث امتیازات فصل دهم با حق شغل حرفه ای که قبلا با هزاران هیاهو برای ترمیم حقوقی فرهنگیان بعد از سال ها به…