صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " وزارت آموزش و پرورش از نظرات معلمان استفاده کند "
  • رضا قاسم پور

کرونا و امتحان پایانی دانش آموزان

به دلیل اهمیت و حساسیت ویژه امتحانات خردادماه قدیمی‌ترها می‌گفتند که: "امتحانات ناموس آموزش و پرورش است." و البته این جمله‌ای چالشی، قابل بحث و نهایتا درست می‌باشد. سال جاری از پرمسئله‌ترین سال‌های تحصیلی در تاریخ آموزش و پرورش ایران است. سیل، آلودگی هوا، اعتراضات و اغتشاشات، سقوط هواپیمای مسافربری، انتخابات مجلس و نهایتا شیوع ویروس کرونا گوشه‌هایی از حوادث ناگوار سال جاری آموزشی بوده و عملا کم و کیف امتحانات نوبت…
  • " آیا دستگاه آموزش و پرورش به راستی آنقدر بی سرو سامان است که هر مسئولی هر آنچه را که در لحظه به ذهنش می رسد رسانه ای می کند بی آنکه به پیامدهای آن واقف باشد؟ آیا در همه دستگاه های دولتی وضع بدین گونه است؟ "
  • مسعود مُشیِّدی/ دانشجوی دکترای زبان شناسی - دبیر آموزش و پرورش ، استان مرکزی

اعتمادسوزی در آموزش و پرورش بدون هزینه ؟!

  در خبر 20:30 شامگاه 14 اسفند 98 و در لابه لای اخبار ناراحت کننده مربوط به کرونا، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش آقای الهیار ترکمن مدعی شد که با افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق فرهنگیان از  5 / 1 تا 2 میلیون تومان افزایش یافته است و این افزایش از اسفندماه سال جاری اجرایی خواهد شد. این خبر در حالی از…
  • " اگر قرار است در شرایط بحرانی کارها را بر اساس عشق و ایمان و فداکاری معلمان پیش ببریم ، پس نقش برنامه ریزی و پشتیبانی ستاد وزارتخانه و ادارات کل چه می شود؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

معلمان با هزینه شخصی و خودجوش آموزش آنلاین بدهند!

....و در این روزها کم نیستند معلمان عاشقی که در ساعت های قرنطینه به یاد بچه های محروم ومعصوم کلاسشان گریستند و با هزینه شخصی جزوه های درسی آماده کردند تا درصورت کسب مجوزهای لازم با وسیله شخصی، در مناطق محروم دست تک تک دانش آموزان برسانند. فرهنگیانی که برای رفع نیاز و تهیه تلویزیون دانش آموزان حاشیه شهر همیشه از آبرو و داشته های خود مایه گذاشته اند. و همکارانی که…
  • " سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . پیشنهاد می شود در این مقطع از اصرار بر هر طرح شتاب زده و بدون پشتوانه کارشناسی و بستر لازم اجرایی همچون شبکه شاد صرف نظر و عملیاتی ساختن هر طرح زمان بر نیازمند پیش نیازهایی از پیش تمهید شده بعد از رفع همه موانع و چالش ها ، به سال های آتی موکول گردد "
  • محمودرضا اسفندیار/ کارشناس حوزه آموزش و پرورش

انجامی متفاوت ؛ آغازی با طرحی نو مطلب ویژه

سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که  می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . اما نگارنده سطور بر خود فرض می داند به فرادستان حوزه ستادی در راستای اجابت به…
  • " یکی از رسالت های اساسی در نظام آموزش و پرورش دنیا پرورش قدرت تفکر دانش آموز و ارتقای انگیزه و بینش دانش آموزان برای یک زندگی سالم و سازنده است "
  • عنایت صادقی/ رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان

منطق اجتهاد محور و منطق تقلید محور در نظام آموزشی " پروکروستسی "؟!

  آموزش و پرورش کلید موفقیت چهار عنصر نوگرایی یعنی ، علم و تکنولوژی ،کشاورزی و دفاع و صنعت است . امروز کلیه ی صاحب نظران تعلیم و تربیت روی این مقوله برنامه ریزی دقیق و اصولی دارند که حقیقتا به زعم خیلی از علمای تعلیم و تربیت راهگشا و کارگشا بوده است . صاحب نظرانی که نظریه پردازی آنها گوش فلک را کر می کند  به درون مدارس بیایند و  با…
  • " و در خلوت خویش به این پرسش فکر کرد که چگونه می توان در نگاه مصرفی به آموزش و پرورش ترک هایی انداخت و گفتمان سرمایه انسانی را به بطن جامعه برد که در پی آن افکار عمومی نیز مطالبه گر ارتقای شان و شرایط معیشتی معلمان فرزندانشان شوند؟ "
  • روزبه محمدخانی

نگاهی به احوال کرونایی و لزوم بازنگری در هویت تاریخی و حرفه ای معلمان مطلب ویژه

 در این روزها و احوال کرونایی مردم ، کمپین های پی گیری مطالبات  معلمان در فضای مجازی با حضور پرشمار همکاران، در جریان است .اینکه کمپین های مجازی تا چه حد می توانند در تحقق مطالبات موثر باشند بحث دیگری را می طلبد.گاها هم مواضع متضاد و تقابلی در میان گرداندگان و مدیران کمپین ها دیده می شود!قاعدتا اگر هدف یکی ست بایست هم افزایی و همکاری شود.چرا که تقابل ها موجب…
  • " اگر این ویروس منحوس! نبود نمی دانستیم چقدر جلسات مدیران کم حاصل و خیلی از کارهای اداری برای جامعه کم فایده است و نیز این که بسیاری از کارها را به شکل دیگر و با هزینه های بسیار پایین تر هم می شود انجام داد! "
  • محمدابراهیم محمدی

کرونا ؛ مطبوعات ، بوروکراسی اداری و یک پیچ تاریخی !

کرونا به رغم تولید هزینه های زیاد درس و پیام های فراوان را به ما آموخت . امروز شمارگان همین رسانه های برخوردار از خدمات حمایتی و سوبسیدی که غالبا دولتی و حاکمیتی است به حداقل هایی که غالبا سهمیه اداری و نهادهای دولتی است رسیده است؛ بهتر است این رویداد کرونایی آغازی باشد برای مهاجرت جدی روزنامه ها از شکل فیزیکی به مجازی و الکترونیکی!اگر این ویروس منحوس! نبود  نمی دانستیم…
  • " چرا با دور زدن قانون، بخشنامه ۱۸۵۱۷۹ رتبه بندی معلمان را به کادر اداری تسری می دهید در حالی که در سال ۹۴ به موازات رتبه‌بندی معلمان فوق‌العاده ویژه اداری اجرا می شود اما حق شغل حرفه‌ای معلمان جزء 50 درصد فصل دهم محسوب و حذف می شود؟ "
  • محمد علی مرادی/ همدان

چند پرسش از معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد تبعیض درون سازمانی !

با سلام خدمت همکاران محترم و هر آن کسی که مخاطب این نوشته قرار می گیرد. سوالم این است که بر اساس رای شماره ۶۵۳/۹۶/ه مورخ ۹۷/۰۷/۱۰ دیوان عدالت اداری در خصوص ماده ۹۹ پرداخت اضافه کاری منوط به کار اضافی و خارج از ساعات کار اداری می‌باشد، اما همه می دانیم که این هدف هیچ وقت محقق نمی شود زیرا کارمندان اداری اولا ۱۷۶ ساعت موظفی را انجام نمی دهند و…
  • " چونان هماره تاریخ این چند دهه، متولیان امر یا در خوابند یا خواب می نمایند. بیش از یک ماه از توقف ناچار آموزش گذشته است و وقتی گمانه ها بر آن شد که ممکن است بازگشایی مدارس به این سرعت و زودی ها نباشد ،گوش به فرمان های وزارتی و "ستاد" دست به کار شده اند تا "خلق الساعه" بخواهند کاری کنند تا عریضه خالی نباشد "
  • غلامحسین فارسی/ شاعر و منتقد ادبی- دبیر ادبیات ناحیه سه اصفهان

از " کرونا " به " شاد"

ظهر جمعه پانزدهم فروردین ،همه جا تعطیل و قرنطینه کرونا ،حاکم بی رقیب این روزها. ناچار برای خرید روزانه به میدان تجاری نزدیک خانه می روی.چند خرید جزیی .پسر جوان فروشنده که می داند تو "معلم"ی و تو را همیشه "استاد" صدا می زند به زبان در می آید که : - استاد برای شما که خوب شده است، از کی تعطیلین، دیگه تابستونا کم بود ،حالا "کرونا" بیشتر تعطیلتون کرده... نگاهش…
  • " موضوع مورد بحث در این نوشتار این است که مادر اديسون چگونه و بر چه اصلی توانست کودکی که نظام آموزشی روی او برچسب «کودن» زد را به نابغه قرن تبدیل کند؟ "
  • سید طاهر سیدی نظرلو / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز و مدرس دانشگاه فرهنگیان تبریز

اثر پیگمالیون در تعلیم و تربیت

اواخر بهمن ماه بود که برای روز مادر دنبال متنی برای تبریک روز مادر بودم که به داستان واقعی مادر ادیسون و خدمت بزرگ او به بشریت برخوردم. شرح واقعه از این قرار است که ادیسون در پایه دوم دبستان بود که روزی به خانه بازگشت و یادداشتی به مادرش داد و گفت : این را آموزگارم داد گفت فقط مادرت بخواند. مادر در حالی که اشک در چشمان داشت یادداشت برای…
  • “من نمی‌دانم، این رسم ماست. همه این کارو میکنن”

پارادایم چیست ؟

گروهی از دانشمندان ۵ میمون را در قفسی قرار دادند.در وسط قفس یک نردبان و بالای نردبان دسته ای موز گذاشتند.هر زمانی که میمونی بالای نردبان می‌رفت تا موزها را بردارد، دانشمندان بر روی سایر میمون‌ها آب سرد می‌پاشیدند.پس از مدتی، هر وقت که میمونی بالای نردبان می‌رفت سایرین او را کتک می‌زدند.مدتی بعد هیچ میمونی علی‌رغم وسوسه‌ای که داشت جرات بالا رفتن از نردبان را به خود نمی‌داد.دانشمندان تصمیم گرفتند که…
  • گفت و گو با نمایند‌ه شهرستان‌های زنجان و طارم و عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس ؛
  • رضا قاسم پور

دریافتی معلمان باید مبنای حقوق کارکنان دولت باشد

به بهانه فعالیت‌های چشمگیر و انسان دوستانه طارمی‌های مقیم مرکز در خصوص مهار کرونا در شهرستان طارم تماسی با دکتر علی وقفچی نمایند‌ه شهرستان‌های زنجان و طارم و عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس داشتم.وی ضمن تشریح فعالیت‌های جهادی خیرین استان در خصوص مهار کرونا توضیحی در خصوص اوضاع و احوال نامناسب فرهنگیان کشور داد.وقفچی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش گفت: دولت و وزیر آموزش و پرورش توجهی به خواسته‌های به حق…
  • " به نظر می رسد ؛ تاراج سرمایه اجتماعی در خانواده آموزش و پرورش بیشتر توسط افراد و مقاماتی صورت می گیرد که بر اساس اصل " کار را باید به کاردان سپرد " در جایگاه واقعی و قانونی خود قرار نگرفته و به کسی هم پاسخ گو نیستند "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

در حاشیه ی اطلاعیه پرسش برانگیز روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش بیرجند و چند پرسش ! مطلب ویژه

" با سلام و احترام کشور در شرایط خاصی است ، ولی مردم حافظه بسیار خوبی دارند و با دقت همه رفتارها را زیر نظر دارند .... *عده ای قلیل و اندکی از معلمان و مدیران در منزل نشسته اند و در کنار خانواده ، تنها دغدغه آن ها این است که لپ تاپ و گوشی هوشمندشان چگونه در اختیار فرزندانشان باشد که هم خودشان تدریس کنند و هم فرزندانشان از آموزش…
  • " کاش مسئولین آموزش و پرورش به این باور می رسیدند که سپردن آموزش های مجازی به مدارس تا چه اندازه سبب افزایش استقلال، مسئولیت پذیری، پاسخ گویی، بهبود کیفیت، اثر بخشی آموزش ها و ایجاد تصمیم گیری های صحیح آموزشی در مورد نیازهای خود مدارس خواهد شد "
  • علی تفکری/ قائم مقام سازمان معلمان ایران

شبکه آموزشی شاد و شعار مدرسه محوری ؟!

از ابتدای سال تحصیلی تا شروع امتحانات نوبت اول، دانش آموزان باید مجموعا ۶۴ روز در کلاس درس حاضر می شدند. اما تعطیلات ۱۲ روزه در تهران به دلایلی چون بارش برف، لغزندگی معابر و آلودگی هوا در کنار ۴ روز تعطیلات رسمی، سبب شد تا دانش آموزان تهرانی از یک چهارم روزهای آموزشی در نیمسال اول محروم شوند. این در حالی بود که با توجه به تعطیلات ناشی از بارندگی، احتمال…
  • " کاش یادی می کردید از جایگاه و پایگاه معلم به عنوان موتور اصلی شکل گیری فرایند آموزش مستمر و پایدار و نظرات آنها را از تمام مناطق کشور دریافت می نمودید و با تجزیه و تحلیل نظرات آنها تصمیم می گرفتید ! "
  • محمدعلی پورسردار از فرهنگیان استان ایلام شهرستان آبدانان

نقدی بر عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مورد شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد)

  با ورود ویروس کرونا و شیوع این بیماری در سراسر کشور از اول اسفندماه ،مدارس تعطیل و چرخه آموزش دچار یک وقفه ی اجباری شد.  مدیران و معلمین شریف ،از نقاط برخوردار گرفته تا دورافتاده ترین مناطق کشورمان با تشکیل گروه‌های دانش آموزی در فضای مجازی و تماس تلفنی و پیامکی بدون دستورات و بخشنامه های تکراری ، علیرغم مشکلات عدیده ای که در روند اطلاع رسانی با آن مواجه بودند،…
  • « روش کارآمد خودت را کنار بگذار و به‌جای آن یکی از پیام‌رسان‌های بنجل ما را نصب کن! »
  • محمدرضا حیدری/ آموزگار - قم

ناشاد از شبکه شاد!

پنج سال است که برای کلاس‌ خودم کانالی در تلگرام ساخته‌ام و مثل یک کلاس درس مجازی از آن استفاده می‌کنم. در تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلی‌هایی که گاه و بی‌گاه گریبان‌گیر مدارس شده هم از این طریق با بچه‌ها در ارتباط بوده‌ام. این بار هم از همان روزهای اول ( که آقای روحانی از عادی شدن شرایط در شنبه پیش‌رو سخن می‌گفت ) به لطف یکی از دوستان، صاحب یک کلاس…
  • " وزارت آموزش و پرورش علیرغم تبلیغات برای پذیرش سواد رسانه‌ای و تلاش در راستای نهادینه نمودن آن در مجموعه تحت برنامه ریزی و مدیریت خود، تبلیغات برای هوشمند سازی کلاس های درسی و .... اندر خم یک کوچه تأمین ابتدایی ترین نیازهای آموزشی حضوری خود که همان فضا و تجهیزات است سال هاست در این باتلاق بی پایان گیر کرده است . پرسش اینجاست با کدام آموزش رسانه‌ای برای معلمان و دانش آموزان، تجهیزات و بودجه این گونه حق به جانب برای عملی نمودن این نوع آموزش بخشنامه صادر می نمایید؟ "
  • عثمان عباسی

آموزش آنلاین یا رفع تکلیف؟! مطلب ویژه

 یکی از تحولات در  آموزش های نوین جهت توسعه همه جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و ... یک جامعه، آموزش آنلاین است . کشورهای توسعه یافته جهان سال‌هاست در کنار  آموزش های حضوری، آموزش های آنلاین را با پیشرفته ترین متد و ابزارهای به روز جهت تکمیل یا جایگزین نمودن آموزشهای حضوری پذیرفته اند و بستر و زیربناهای لازم را هم برای فراگیری به این شیوه آموزشی در…
  • " نظام آموزشی باید تمهیداتی بیندیشد تا دانش آموزان نسبت به جامعه احساس تعهد و مشارکت کنند و البته در برابر سو استفاده های جنسی و جسمی احتمالی هوشیار باشند. اضافه بر این ها باید بتوانند به برقراری ارتباط با دیگران با کمترین خطر بکوشند و در تمام این موارد غافل از تفکر انتقادی نبست به افراد و اوضاع نباشند. حرف و حدیث جدی و شوخی بسیار در باره کرونا گفته شد و باز گفته می شود. به طوری که گویی گونه جدیدی به نام ادبیات کرونایی ، جای خودش را در فرهنگ مکتوب ما باز کرده است. این ها به علاوه لرزه ای که در بنیان های جامعه درانداخته است، خبر از آن دارد که باید آن را جدی گرفت. اکنون اگرچه تهدیدی برای تمام هستی ما به شمار می رود اما با تمهیدات خاص می توان از آن به عنوان فرصتی استفاده کرد تا به بازسازی و نوسازی ابعاد اجتماع پرداخت که یکی از آنها، آموزش و پرورش است "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

کرونا ؛ از چالش تا تغییر نگرش در آموزش و پرورش مطلب ویژه

مقدمه:      کرونا اگرچه به مثابه رنسانس نبود اما اینقدر بود که آرامش مان را به هم بزند. این ویروس آمده تا راحت ها را ناراحت کند. تنها تن و روانمان را نلرزاند که بنیان های جامعه مان را هم به لرزه انداخت. تمام معیارها را دستخوش آشفتگی و دردسرساخت. مثلا بستن درگاه آستانه مقدس رضوی یا تعطیلی متوالی نماز جمعه در یک جامعه اسلامی، چیزهایی بود که در تصور هیچ کس نبود.…
  • " کانال آموزش و پرورش استان در آپارات کمتر از ۳۰۰ عضو دارد و به قول یکی از کارشناسان آموزش و پرورش فقط سرگروه های آموزشی آن را تعقیب می کنند و محتوای تولید شده‌ همدیگر را مشاهده می کنند، گواه این ادعا تعداد انگشت شمار بازدید از این تولیدات ارزشمند است.در فضای ایتا و سروش هم متاسفانه تعداد بسیار اندکی آموزش و پرورش را تعقیب می کنند و ارتباط سازمان با مخاطبان کاملآ قطع می باشد "
  • سید آرش حسینی/ خوزستان

انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش خوزستان : آفتابه لگن صد دست، شام و ناهار هیچ !

 گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستان و نیز اولیای دانش آموز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " هیچ گونه مصوبه قانونی از سوی مراجع ذی صلاح در این زمینه وجود ندارد "
  • سیدمرتضی حسینی

آیا وزارت آموزش و پرورش به استلزامات قانونی و حقوقی تدریس مجازی واقف است و وقعی می نهد ؟ مطلب ویژه

مدیریت محترم ....با سلام و ضمن تشکر از حضرت عالی/ سرکار علیه  به خاطر حساسیتی که نسبت به سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان داشته و در این مدتی که تعطیلی ناگزیر مدارس به سبب شیوع بیماری کرونا پیش آمده، پی‌گیر مسائل درسی و درگیر تلاش برای جبران عقب ماندگی درسی دانش‌آموزان بوده و هستید. ما معلمین نیز همچون شما دغدغه‌ی این مسئله را داشته و انگیزه‌ی شما در این مجموعه تلاش‌ها را درک نموده…
  • انتقاد از " شبکه شاد " وزارت آموزش و پرورش ؛
  • معلم/ تهران

لطفا با مسواک معلم ؛ دندان دانش آموزان را مسواک نزنید!

گام مهم در تدوین و طراحی یک برنامه ، درنظر گرفتن امکانات مادی و معنوی آن طرح است. به عبارت دیگر پیش بینی نرم افزار و سخت افزار اجرای یک برنامه و طرح سراسری و مقیاس بزرگ ، بدیهی ترین  اصل می باشد به طوری که می توان گفت هر طرحی بدون تمهید امکانات به خیال‌پردازی  شبیه می شود .درباره « شبکه شاد » که  این روزها مطرح شده که نقدهای فراوانی…
  • " پایان فضیلت، پایان حیات اجتماع هست "
  • مقصود فراستخواه

در ستایشِ « خِردِ انتقادی »

گروه رسانه/ « مقصود فراستخواه » در صفحه اینستاگرام خود نوشت : " تفکر انتقادی، تفنّن نخبه گرایانه نیست. رنجِ آگاهی بردن و کوله بار سنگینِ خِردورزی کشیدن، از ارزش های شریف بشری و فضیلتی مدنی است.   شهامتی است ایستادن و در پناه موهومِ خرافات و باورهای ذهن نابالغ نخزیدن و دشواریِ راه به¬ کار بستنِ عقل نقاد و سنجش گر  را به جان خریدن.هر ملتی که خردِ انتقادیِ آزاد در او…
  • " اعمال این سیاست - برنامه مجازی شاد (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان)- گرچه با امریه و الزامات اداری توأم است اما گذشته نشان داده است که مردم به دلیل عدم اعتماد، نسبت به نسخه‌های سفارشی رسمی واکنش سلبی نشان داده‌اند. راه‌اندازی کمپین اعتراضی به الزام و اجبار مدارس و معلمان در استفاده از این پیام‌رسان نمونه‌ای از این واکنش‌هاست "
  • احمد شبانی بانه

مدرسه و خانواده در ایرانِ پساکرونا مطلب ویژه

در چند ماه اخیر با پیدایش ویروس کرونا در کشور چین، از همان آغاز، بیم آن می‌رفت که به دلیل ارتباط گسترده سیاسی ـ بازرگانی ایران با کشور چین، این ویروس مرگبار و سرسخت نیز به زودی سر از ایران درآورد. اگرچه از همان ابتدا، از جانب افراد دلسوز ـ اما غیرمسئول ـ نگرانی‌هایی توأم با انذار ابراز شد لیکن برخی از مسئولان امر، با مردود دانستن و ابطال‌انگاری مسأله، در صدد…
  • " ویروس کرونا بار دیگر مزیت نظام های دموکراتیک را بر نظام های توتالیتر و شبه توتالیتر نشان داد. در نظام های دموکراتیک انسان ها در سلامت و ابتلا و مرگ انسان واقعی هستند. اما در نظام های توتالیتر و شبه توتالیتر ، آدم های صرفا عدد هستند که بنا به مصلحت کم و زیاد می شوند "
  • شیرزاد عبداللهی

چرا ویروس کرونا در چین مهربان بود و در کشورهای دموکراتیک بی رحم؟!

اطلاع رسانی دولت چین درباره شیوع کرونا در این کشور غیرشفاف و حاوی اطلاعات غلط درباره مقیاس ، طبیعت و میزان عفونت این بیماری بود. یک وزیر کابینه انگلستان این اتهامات را علیه چین مطرح کرد. انتظار می رود دولت بریتانیا بابت پنهانکاری و گزارش های گمراه کننده از دولت چین توضیح بخواهد. سوء استفاده سیاسی چین از بحران کرونا برای به دست آوردن منافع اقتصادی نیز خشم دولتمردان انگلیس را برانگیخته…
  • " یکی از چالش های جدی عدم انسجام بین نیروهای صف و ستاد این است که نیروهای صف ، ستادی ها را از نظر صلاحیت های حرفه ای و تخصصی از خود برتر ندانسته و به قدرت راهبری آموزشی آنها ایمان و باور ندارند و در مقابل نیروهای ستادی نیز به نقش و جایگاه نیروهای صف در تصمیم گیری های کلان آن چنان که باید و شاید پای بند نیستند "
  • علی قربانی/ فرهنگی از استان لرستان

اعتماد معلم مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است و باید آن را پاس داشت مطلب ویژه

امروزه بر صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت پوشیده نیست که رویکرد سیستمی یکی از مقبول ترین و کاربردی ترین روش هایی است که می تواند آموزش و پرورش را در پیشبرد اهداف خود کمک کند. در رویکرد سیستمی به آموزش و پرورش که بر مبنای کل نگری بنیان گذاشته شده، هر پدیده به عنوان یک سیستم از یک سو در درون خود از اجزایی تشکیل شده که با ارتباطات موثر بین…
  • فرهنگ یعنی: مطالعه گر، پرسشگر و کنجکاو باشیم...!
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

تهاجم فرهنگی معکوس یا صدور فرهنگ ایرانیان ؟! مطلب ویژه

طی ۴۱ سال گذشته در اکثر نهادهای رسمی مانند صدا و سیما و...ستاد مبارزه با تهاجم فرهنگی تشکیل شده و باصرف هزاران میلیارد تومان از بودجه کشور مدعی مبارزه با تهاجم فرهنگ بیگانه هستند لیکن امروزه شاهد نهادینه شدن همان فرهنگ ها درجامعه و حتی نفوذ معکوس و صدور آن به خارج هستیم.در سال های اخیر ایرانی ها در عمل سزارین، تنوع فرهنگی، عمل های زیبایی، ساپورت پوشی و...آن قدر پیش رفته…
  • "آقای حاجی میرزایی ! با تبعیض در احکام و بخشنامه‌های دستوری، بیش از این معلمان را در مقابل خود قرار ندهید ! "
  • رضوان آخانی/ دبیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش و سایر مقامات در شبکه های خارجی توئیت می کنند و پیام می دهند ؛ اما از معلمان می خواهند از پیام رسان های داخلی استفاده کنند !

  مقام عالی وزارت آموزش و پرورش با گوشی آیفون که ضریب امنیت بیشتری نسبت به بقیه گوشی‌های همراه دارد؛ در شبکه مجازی فیلتر شده خارجی؛ توئیت می‌کنند که معلمان با استفاده از پیام رسان‌های داخلی در روزهای قرنطینه به امر آموزش ادامه دهند و هر روز همکاران ایشان در حوزه‌های ستادی، بخشنامه صادر می‌کنند که معلمان ملزم به استفاده از پیام رسان‌های داخلی هستند. آقای وزیر؛ این سوال را از  جناب…
  • "لطفا داوطلبان جبهه های مقابله که فقط نبرد را می پسندند و همه ی کسانی که می دانند ، کوچکترین نظر آنان می تواند ، مسئولیت خطیر انسانی را در امر طبیعی امداد و کمک به حفظ بشر به خصوص در استفاده از آموزش به طور علمی توجیه کند ، بدون افراط و تفریط و نه البته به عنوان معلمان بدون مرز سر خود ، بدون تجربه و هماهنگی متخصصان حوزه ی آموزش و پرورش ، ناگهان وارد چرخه ی آموزش نکنند !"
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

پیرامون " قرنطینه " و " بحران مدیریت " مطلب ویژه

   قرنطینه یا قَرَنطین به معنی محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرساز است. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان‌ها انجام می‌شود. ولی در پاره‌ای موارد برخی جانوران نیز قرنطینه می‌شوند.خاستگاه واژه ی قرنطینه به ونیز باز می‌گردد . ریشه واژه قرنطینه از ایتالیاییQuarantina یا Quarantagiorniگرفته شده و به معنی دوره ی چهل روزه است. در زبان فارسی قرنطینه از واژه ی زبان فرانسویQuarantaine -…
  • " هنگام گفت‌وگو نگویید که شما بهتر از آنها می دانید. بپذیرید که کودکان شما ممکن است دلایل بهتری از شما داشته باشند. حرف نادرست فرزند خود را با استدلال به آنها نشان دهید چون حتی اگر بر سر چیزی قانع نشوند، اما مدت ها به جریان گفت‌وگو فکر می کنند "
  • یحیی قائدی / دانشیار دانشگاه خوارزمی، مروّج فلسفه برای کودکان

چگونه در خانواده با فرزندمان یک گفت‌وگوی درست و مؤثر داشته باشیم؟

  یکی از دشواری های والدین در خانواده، از دست رفتن فرصت های گفت‌وگو با فرزندان است. این مشکل در خانواده ها یا به سبب والدین است که مایل نیستند همراه و همپای فرزندانشان بزرگ شوند و فکر می کنند کودکان باید دربست و تمام و کمال حرف های آنها را بپذیرند و یا به سبب کودکان است که آرام آرام اعتمادشان را به تسلط و همه چیز دانیِ والدین از دست می…
  • " رفتار تکانشی مسئولین آموزش و پرورش پیشتر پرچم سفید تسلیم در برابر تکنولوژی را به اهتزاز درآورده بود، چه آن هنگام که الکترونیزه کردن مدارس را با نام هوشمندسازی بر جهان نمادین ایرانیان تحمیل نمودند و چه اکنون که بدون در نظر گرفتن نظرات متخصصان حوزه‌ی فضای مجازی در حال تحمیل آن بر معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء هستند "
  • فرزاد صفی‌خان‌ پور

نقدی بر آموزش و پرورش قرنطینه‌ای

امیل دورکیم، یکی از دلایل بحرانی و آنومیک شدن جامعه را سرعت ناگهانی تغییرات اجتماعی می‌دانست. پیامدهای ناشی از شیوع کرونا از لحاظ سرعت تغییرات اجتماعی در تاریخ وقایع آدمی بی‌نظیر می‌نمایاند، پدیده‌ای که سراسر جهان را در نوردیده و ملت‌ها و دولت‌ها را درگیر خود ساخته است.بر این اساس سرعت در مواجهه با کرونا عنصر کلیدی محسوب می‌شود، سرعتی که ناشی از تکرار و تمرین و پیش آمادگی خرده نظام‌ها باشد.…
  • " جامعه آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است جایگاهی درخور و هویتی قابل دفاع برای خود تعریف نماید و در شکل گیری این هویت ناقص بیش از هرکس خود فرهنگیان مقصرند! "
  • ابراهیم کیانی مهر/ دبیر تاریخ شهرکرد

صدور احکام تبعیض آمیز ناشی از افزایش امتیازات فصل دهم و چند پرسش ؟ مطلب ویژه

روزهای پایانی سال 98 آزمونی سخت و سنگین برای فرهنگیان بود.فرهنگیانی که سالها برای احقاق حقوق تضییع شده و رفع تبعیض تاریخی و فاجعه بار برون سازمانی خود در قیاس با سایر کارمندان دولت تلاش می کردند به یکباره با صدور احکامی منفعت طلبانه و غیر کارشناسی قربانی تبعیض درون سازمانی نیز گردیدند! فرهنگیان مصرانه انتظار دارند وزیر محترم،معاونین ایشان، مدیران کل حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش از یکسو و مدیران…
  • " وقتی خود ما با نوشتن بیگانه ایم و به طور جدی به آن نپرداخته ایم چطور انتظار و توقع خوب نوشتن را از فراگیران مان داریم ؟ "
  • حمیده اسدی/ دبیر نگارش - استان اصفهان

چرا نویسندگی و نگارش در مدارس ما هنوز به دیده ی اغماض نگریسته می شود ؟ مطلب ویژه

 برای نوشتن و تقویت حس و مهارت  نویسندگی در فراگیران در هر قالبی ، حتما و الزاما باید آثار نویسندگان دیگر ، به خصوص نویسندگان خوب و شاخص چهان و  خودمان  را مطالعه کنیم . برای همین منظور به خود و  دانش آموزان مان تاکید کنیم که رمان و آثار شاهکار ادبی جهان را بخوانند و از مطالعه و گشت و گذار در سایت های بی محتوا و مخرب با سوژه های…
  • " رسالت غایی آموزش و پرورش تقویت پیام رسان های داخلی می باشد که به نظر می رسد هنوز نتوانسته زیر ساخت های لازم را برای رقابت با دیگر پیام رسان های مشابه فراهم نماید . محرومیت حدود 50 درصد دانش آموزان از امکانات اولیه برای پیوستن به طرح مدرسه مجازی عملا ناکارآمدی و نمایشی بودن این شیوه آموزش را به اثبات خواهد رساند "
  • امیر اسماعیلی/ فعال فرهنگی

کرونا و استلزامات طرح آموزش مجازی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

در پی ورود میهمانی ناخوانده و ناشناخته به نام کرونا ویروس به کشور ایران که همزمان شیوع جهانی آن موجب نگرانی تمام مردم جهان و تعطیلی تقریبی نیمی از اقتصاد و آموزش درسراسر دنیا گردید ، اما این ویروس فارغ از ایجاد مصائب بی شمار برای بشر امروزی ، زمینه ای فراهم کرد تا به طور جدی تلاش برای تبدیل تهدیدات به فرصت به خصوص در  آموزش و پرورش آغاز شود با…
  • اگر سازمان نظام معلمی بود ؛ آیا باز هم می توانستند " رتبه بندی معلمان " را ذبح کرده و حرفه معلمی را تحقیر کنند ؟!
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

" انفجار نادانی " در آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

پیش از ورود به بحث می خواهم داخل پرانتز اشاره داشته باشم به رفتارهای جامعه ایرانی در روزهای شیوع و به قولی " پیک " کرونا . علی رغم هشدارهای مسئولان و مقامات و بعضا توصیه های اندرزگونه مبنی بر " ماندن در خانه " و پرهیز از سفر باز هم تعدادی از مردم بی توجه بار خود را بستند و گام در جاده نهادند . در شبکه های مجازی ، خبرنگار…
  • " رفتارهای عجیب و نامتعارفی که امروزه از سوی برخی نوجوانان (به اصطلاح نسل جدید) مشاهده می شود، نتیجه غیر مستقیم کارکرد دولتی است که وظیفه خود در حوزه عمومی را رها کرده و سالهاست که تلاش می کند با دخالت در حوزه خصوصی افراد "نقش پدر مقتدر و عبوس" را ایفا کند. نقشی که حاکمیت نه تنها در ایفای آن شکست خورده، بلکه باعث شده اقتدار والدین و تمام نهادهای اجتماعی فرو بریزد "
  • فرهاد قنبری

نسلی که هیچ انتقادی را نمی پذیرد و هیچ « غیری» را نمی بیند !

رفتارهای عجیب و نامتعارفی که امروزه از سوی برخی نوجوانان (به اصطلاح نسل جدید) مشاهده می شود، نتیجه غیر مستقیم کارکرد دولتی است که وظیفه خود در حوزه عمومی را رها کرده و سالهاست که تلاش می کند با دخالت در حوزه خصوصی افراد "نقش پدر مقتدر و عبوس" را ایفا کند. نقشی که حاکمیت نه تنها در ایفای آن شکست خورده، بلکه باعث شده اقتدار والدین و تمام نهادهای اجتماعی فرو…
  • " نظام متمرکز آموزش و پرورش نمی‌تواند بهترین گزینه برای آموزش و پرورش امروز ما باشد. چنان که دیدیم تصمیم‌گیری و اقدام سریع در جهت تشکیل کلاس های مجازی از سطوح پایین آموزش و پرورش آغاز شد که نهایتاً با صدور بخشنامه‌های وزارتی مهر تایید بر آن گذاشته شد "
  • لیلا جعفری/ معلم ناحیه۲ زنجان

توقف آموزش در مرام معلمان نبود مطلب ویژه

صفحه اول : کرونا از دروازه های ایران گذشته بود قبل از آنکه مردم ایران فرصت کنند بپرسند《کیه کیه در میزنه؟》. اژدهای نامرئی چینی در حالیکه در شکم قلمبه اش مردمانی بلعیده شده از چین را داشت، زیر پوست ایران آهسته و بی صدا شروع به خزیدن کرده بود و یکی پس از دیگری پرچم های برافراشته انکار را  بر زمین می‌انداخت. او دنبال طعمه‌هایی جدید در کوچه و خیابان ایران منتظر…
  • " بیاموزیم بیشتر قدردان لحظاتمان باشیم ، با تقویت باورهای سازنده خود را مهیای رویارویی منطقی با تحولات پیش رو کنیم تا در این چرخه بمانیم و چه بسا نقش آفرینی بهتری داشته باشیم "
  • محمودرضا اسفندیار

" کرونا و درس چگونه زیستن " مطلب ویژه

شاید برای بیان این حرف  قدری زود باشد اما تجربه به ما آموخت گاهی زود دیر می شود...نمی دانم تا امروز روزگار را چگونه گذراندیم یا چگونه بر ما گذشت ؟ هر چه بود فقط باید چراغی شود برای راه آینده ای که ابتدای ان با چالشی بزرگ روبه رو هستیم ...کوتاه بگویم و شاید این برداشت ناصواب باشد؛ شواهد و قرائن از آینده ای مبهم اما سرشار از هیجانات مثبت و…
  • " تئوری توطئه محبوب ­ترین تئوری نزد تفکر ایدئولوژیک است "
  • دکتر موسی غنی نژاد

کرونا آزمونی سخت برای کاسبان تفکر ایدئولوژیک ! مطلب ویژه

فکر ایدئولوژیک مانند آینه معوج عمل می­ کند و دنیای واقعی را مطابق اعوجاجی که دارد کج و کوله انعکاس می ­دهد. آفت تفکر ایدئولوژیک کم و بیش در همه جوامع به درجاتی وجود دارد اما به دلایلی، که اینجا فرصت پرداختن به آنها نیست، در جوامع جهان سومی به ویژه در کشور ما مدت­های طولانی است که نوع خاصی از این تفکر سیطره دارد. تفکر ایدئولوژیک زمانی­ که اهرم ­های قدرت…
  • " از خودتان بپرسید آیا با کسانی دوست هستم، که از من باهوش‌ترند و مرا به نقد می‌کشند یا کسانی هستند که هم‌رده من یا پایین‌ترند و بیشتر مرا تأیید می کنند؟ "
  • علی حقیقت جو

انفجار نادانی !

کاواساکی مشاور مدیریت و از مشاوران  شرکت Apple، پدیده‌ای را در سازمان های اداری و صنعتی عنوان می‌کند که استیو جابز از آن به عنوان «انفجار نادانی» نام می برد! مدیران درجه یک، کسانی را استخدام می‌کنند که از خودشان بهتر و تواناتر هستند؛ اما افراد درجه دو و پایین‌تر، با نگرانی از دست دادن جایگاه خود، افرادی از خود پایین‌تر را استخدام می کنند و همین طور نفرات رده‌های پایین‌تر نیز…
  • حقوق معلمان افزایش می یابد ! از مهر ماه سال آینده بین 400 تا 600 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه می شود !
  • علی قربانی/ فرهنگی از استان لرستان

افزایش حقوق ؛ به نام معلم ، به کام دیگران ؟! مطلب ویژه

اگر به آرشیو رسانه های  دیداری و شنیداری کشور سری بزنیم این عناوین را سرخط اخبار بسیاری از رسانه ها خواهیم یافت که از زبان مسئولین آموزش و پرورش در ماههای مختلف سال از افزایش حقوق فرهنگیان خبر می دهند .  نکته قابل توجه این اخبار اینجاست که بر خلاف بسیاری از دستگاههای اجرایی که بدون بوق و کرنا و در سکوت کامل خبری به انحاء مختلف تلاش می کنند تا به…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور