صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " واقعیت منطقی این است که هیچ واقعه و تحول تاریخی در خلأ اتفاق نمی‌افتد و تمامی وقایع، حوادث و تحولات بزرگ تاریخی باید رد پایی برای عرضه به آیندگان بر روی یا زیر خاک داشته باشند "
  • سیدمرتضی حسینی

پوریم، از تورات تا واقعیت مطلب ویژه

امروز 19 اسفند 1398 هجری شمسی برابر با 14 رجب 1441 هجری قمری، 9 مارس 2020 میلادی و 13 آدار 5780 تاریخ تقویم عبری- یهودی است. طبق تقویم اخیر و مندرجات یکی از مهم‌ترین کتب عهد عتیق؛ یعنی کتاب اِستِر، این روز، سال‌روز حادثه و واقعه‌ای بسیار مهم در تاریخ قوم یهود، شرق میانه و شرق نزدیک است. هم‌اکنون در بین تمامی یهودیان جهان به ویژه یهودیان ساکن سرزمین‌های اسلامی از جمله…
  • " همه این ناملایمات تلخ و آزاردهنده ریشه در جهالت ، بی نظمی ، مسئولیت گریزی ، قانون‌گریزی , طمع ورزی ، دروغ گویی ، ریاکاری ، پنهانکاری ، تملق و چاپلوسی و عدم صداقت در کردار و گفتار و توجه محض به منافع فردی و دردهای مزمن و مهلک دیگری دارند که تنها از طریق آموزش نوین و تربیت صحیح و علمی محقق خواهند شد هرچند که این صفات ناپسند اخلاقی و انسانی متوجه مدیران و مجریان امور باشند "
  • نادر شمیع زاده/ فعال اجتماعی و بازنشسته فرهنگی

بحران های مختلف اجتماعی در فقدان تربیت و آموزش مؤثر همگانی در مدارس ایران

  امروزه به مدد فن آوری های متجددانه ، رسانه های ارتباطی ،  اطلاعاتی ، مخابراتی  صوتی و تصویری و مکتوب فراوانی در دسترس اکثریت افراد جامعه قرار گرفته است . به طوری که حتی کتابهای الکترونیکی ، ماهواره ، اینترنت ، تلفن همراه و دیگر ابزارهای مجازی نوینی چون تلگرام ، واتس آپ ، فیس بوک و...... هم جزیی از افراد خانواده محسوب شده و مطمئنأ بیشتر از افراد و روابط…
  • " در دیالکتیک ارباب و بنده ی هگل، اصالت با ارباب است چرا که عمل او از نوع " کنشی " می باشد و ابتکار عمل با اوست، میدان بازی را طراحی و قوانین آن را تعریف می کند ولی عمل بنده " واکنشی" به رفتار ارباب می باشد، می کوشد تا ارباب را نفی کند در حالی که همزمان او را به عنوان دشمن خود به رسمیت می شناسد و در زمینی بازی می کند که او قوانین اش را طراحی کرده است. لذا همواره نقشی فرعی را ایفا می کند، و چشم به تک ارباب دارد تا پاتکی را به اجرا گذارد "
  • دکتر مهران صولتی/ جامعه شناس

زنان باید زمین بازی را خود طراحی کنند!

   امروز هشتم مارس، روز جهانی زن است. زنان جامعه ما می خواهند با مردان برابر شوند، در همه چیز؛ از جمله در فرصت های تحصیلی، اشتغال، ازدواج و برخورداری از تمام مزایای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی. از همین رو می کوشند تا ثابت کنند تفاوت آنها با مردان حداکثر مربوط به امور بیولوژیک است نه سایر موارد، چرا که سایر تفاوت ها را نوعی "برساخت اجتماعی " و ناشی از…
  • " کرونا به روشنی نشان داد که تمام جادو و جمبل‌ها در قالب طب سنتی و.... در چهار گوشه جهان در برابر این ویروس زمین‌گیر شده و چشم امید همه، نهایتاً به ساحت علم پزشکی معطوف گشته است "
  • رضا قاسم پور

درس های کرونا !

 در تاریخ وقتی فتوحات تموچین (چنگیزخان مغول) را مرور می‌کنیم، از سرعت و قدرت این مرد افسانه‌ای متحیر می‌شویم.مردی که با اتحاد قبایل بدوی مغولستان و با گذر از دیوار بزرگ و نفوذ ناپذیر چین جهان را متعجب می‌سازد.  فتح چین بزرگ با آن ابعاد، عطش کشورگشایی چنگیزخان را خاموش نمی‌کند. وی و سردارانش علاوه بر ایران، هند و آناتولی نیمی از اروپا و روسیه را به زنجیر می‌کشد و با چهار…
  • " از مدیران محترم آموزش و پرورش باید پرسید که ساخت یک ال ام اس قوی برای معلمان ایرانی چقدر هزینه و وقت نیاز دارد که در طول بیست سال گذشته قادر به طراحی و آموزش آن به معلمان نبوده اند؟ پاسخ واضح است، آموزش و پرورش که کاری بسیار تخصصی است، از نیروهای متخصص خالی شده است "
  • دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

خلق گونه های " آموزش آنلاین کرونایی عجیب الخلقه " در آموزش و پروش ! مطلب ویژه

همه مربیان و مدرسان آنلاین مطلع هستند که تدریس آنلاین ابزارها و قواعد خاصی دارد. مثلا تدریس آنلاین رسمی از طریق سیستم LMS امکان پذیر است. ( 1 ) این در حالی است که این روزها به دلیل تعطیلی مدارس به خاطر شیوع کرونا اقدامات عجیب و راه کارهای مضحکی برای یاددهی یادگیری آنلاین در حال انجام است که  هر مربی آنلاینی را دچار بهت و حیرت و البته غصه می کند.…
  • پاسخ به شبهات و لجبازی های کودکانه و بی منطق معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و اظهارات مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ؛
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بی توجهی به اجرای درست و کامل قانون مدیریت خدمات کشوری و دور زدن قانون توسط مسئولان چه ربطی به سند 2030 دارد ؟! مطلب ویژه

از زمانی که وزارت آموزش و پرورش و خاصه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه با حذف رتبه بندی معلمان و اجرای شبهه ناک و پرمساله فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری شیب تند " تبعیض " را بیشتر کرده و معلمان بیشتری را به سوی " خط فقر مطلق " سوق داده اند ؛ معلمان هم با تشکیل گروه ها در شبکه های اجتماعی و نوشتن یادداشت و مقالات…
  • «هرکه یار فرهنگیان نشود، الله هم یارش نمی شود؛ چه فارس باشد و چه ترک و چه ترکمن!»
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

ماجرای افزایش 50 درصدی حقوق معلمان و حکایت " خانواده قوچعلی " !

راستی که حرص ایستادن و ماندن بر سر پست های اداری، انسان را به چه کارها که وا نمی دارد. آسمان ریسمان بافتن جناب معاون وزیر در طرح یک دعوی نامتعارف ، آدم را به هم یاد سوفیست های عصر یونان می اندازد و هم به یاد حکایت نوشتن و نقاشی کردن کلمه « مار » که؛  نقاشی ، خلقی را به واسطه نقاشی اش می فریبد والا در اصل چیزی بیش…
  • " بیگانه شدن رسانه ملی و شبکه های به ظاهر موضوعی با مخاطبان اصلی و محوری خود ،که صرفا در اثر عدم مفاهمه مدیریتی بوده است؛ موجب بلاتکلیفی برنامه سازان و نیز تقسیم شبکه ها به درجه یک و دو شده است. تجربه تلخ ایجاد یا مشارکت رسانه ملی در یک طرح اقتصادی -آموزشی و نیز ورود ناشیانه آموزش و پرورش به ایجاد بخش تلویزیون تعاملی ازهمین جنس، و ناشی از فقدان فهم و زبان مشترک مدیران دو نهاد فرهنگی درعدم استفاده از ظرفیت متقابل بوده است "
  • محمد ابراهیم محمدی / فعال رسانه و ارتباطات

جبر " کرونا " و فرصتی طلایی برای بومی سازی شبکه آموزش برای دانش آموزان و معلمان مطلب ویژه

این یک قانون نانوشته است که اگر انسان به اختیار دست به تغییر نزند ،جبر زمانه ناگزیر به تغییرش می کند. یادم می آید ده سال پیش و مکرر به مقامات در وزارت خانه (وقتی مدیر کل فرهنگی و هنری بودم ) و در سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی (وقتی که مسئولیت ارتباطات رسانه ای را داشتم)، موضوع ظرفیت رسانه ملی را در قالب طرح توجیهی رسانه آموزشی دادم. و در مناسبت…
  • «با وجود تصويب اعتبار رتبه‌بندي در لايحه بودجه ۹۸‌، بر اساس کدام مواد و اصول قانوني امتياز و مبالغ وابسته به آن در اختيار افزايش فصل ده قرار گرفت؟ به استناد کدام بند قانون برنامه ششم توسعه يا فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري، اجازه اجراي همزمان رتبه‌بندي و افزايش ۵۰ درصدي امتيازات فصل ده را نداريد؟ آقاي مسئول؛ مستندات ارقام اضافه شده به حقوق معلمان، موجود و قابل راستي آزمايي است ؛ پس لطفا به جاي ارائه آمار غير واقعي و اصرار بر رسانه‌اي کردن آن، بابت تاخير در اجراي قانون رتبه‌بندي و ناتواني در دفاع از حقوق معلمان عذرخواهي نمایيد و براي رفع موانع قانوني اجراي کامل رتبه‌بندي، طبق ماده 63 قانون برنامه ششم تلاش نماييد ! »
  • حسين طاهري‌فرد/ فعال فرهنگي و رسانه‌اي

معلمان گرفتار ناکارآمدي و بي‌برنامگي وزارت آموزش و پرورش و معاون پشتیبانی : «حق شغل حرفه‌اي» را برگردانید ! مطلب ویژه

اين روزها اظهارات علي الهيارترکمن، در رابطه با اجراي فصل دهم قانون مديريت خدمات کشوري و افزايش  5 / 1 تا 2 ميليون توماني به حقوق معلمان باعث موجي از اعتراضات شده است. شوربختانه بي‌تدبيري معاون مالي وزارت آموزش‌وپرورش در تعميم مقدار افزايش حقوق به تمامي جامعه معلمان از يک سو و مصاحبه هاي پي در پي او با صداوسيما براي توجيه گفته‌هاي قبلي خود از سوي ديگر باعث تشديد نارضايتي معلمان…
  • " باز هم انتخاب بین بد و بدتر مقامات آموزشی محترم ! "
  • علیرضا کاشفی

نقد و پیشنهادی موجز تقدیم مقامات آموزشی نگران تحصیل فرزندان ( ! )

از واژه "مقامات" به جای "مدیران" یا "مسیولان" استفاده کردم، چون ریشه دار ترین چیزی که در اداره کشور به چشم نمی خورد "مدیریت" و "مسئولیت پذیری" است. ۱- استانداردهای تحصیل در ایران به حدی پایین است که اگر به هر دلیلی حتی دو ماه مدارس تعطیل شوند، آب از آب تکان نمی خورد.  ۲- از سال ۸۰ که امتحانات از سه نوبتی به دو نوبتی تبدیل شد، معلم نماها (نه معلمان)…
  • " متولیان امر مراقبت در برابر آسیب ها معمولاً در مقام شعار، حرف از برنامه‌ريزي براي جلب مشاركت خانواده‌ها، ذينفعان محلي و تشكل‌هاي دانش‌آموزي و استفاده از ظرفيت‌هاي آنها می زنند اما در مقام عمل نه از ظرفیت انجمن های اولیاء و مربیان و نه اُمنای محله استفاده نمی شود و کارکرد تشکل های دانش آموزی هم صرفاً محدود به استفاده ابزاری جهت مجلس آرایی و تشریفات و خیرمقدم مراسم ها از سوی چند دانش آموز عضو تشکیلات پیشتازان با لباس فرم می شود "
  • محمدرضا شهریاری/ فرهنگی و فعال در حوزه سازمان های مردم نهاد پیشگیری از آسیب ها و اعتیاد

نگاهی به وظایف مغفول مانده دفتر مراقبت آموزش و پرورش در برابر آسیب های اجتماعی مطلب ویژه

  مصونيت بخشي و توانمند سازي معلمان و كاركنان مدارس براي مواجهه فعال با آسيب هاي اجتماعي دانش‌آموزان و دهها وظیفه ی دیگر  به عنوان تکالیف دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش قید شده است، اما نگارنده به عنوان یک فرهنگی و کنشگر اجتماعی که بالغ بر دو دهه در عرصه سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت  و در زمینه ی پیشگیری از…
  • " وقتی این قانون بعد از ده سال در آموزش‌ و پرورش اجرا می‌شود، انتظار داشتیم بابت تاخیر در اجرای قانون، از فرهنگیان عذرخواهی کنید، نه این‌که بدون حضور منتقدان و معلمان مطلع، برای توجیه ناتوانی، طلبکارانه آمار ضد و نقیض و غیرواقع ارائه دهید "
  • مزبان حبیبی/ تحلیل‌گر مبتنی بر ریاضیات

دو دلیل برای رد اظهارات معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد افزایش 50 درصدی حقوق معلمان !

با اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در آموزش‌ و پرورش، یک بند از حقوق معلمان حذف و بند دیگری تقریبا با همان مبلغ به حقوق اضافه شده است.  معاونت مالی وزارت آموزش‌ و پرورش در یک حرکت بسیار عجیب، با تنیدن واقعیت، سفسطه و خیال، هم‌چنین محاسبات بسیار دور از واقعیت، اعلام نمودند که به‌طور متوسط یک‌ نیم تا دو میلیون تومان به حقوق تمام معلمان اضافه شده‌ است. چند…
  • " به هر حال با هابز هم عقیده یا مخالف باشیم باید بپذیریم که بخش (هر چند معدودی) از افراد هر جامعه، اجتماعی و تربیت نشده اند و باید با شمشیر و سد راه و قوه قهریه ملزم و مجبور به احترام به حقوق دیگران شوند "

ترافیک سنگین در محور کرج- چالوس در اوج بحران ویروس " کرونا " ؟!

جمعه 16 اسفند 1398 : رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک سنگین در محور کرج- چالوس خبر داد. اینکه عده ای اندک فهمی از زیست اجتماعی و حقوق "دیگری" ندارند و تفاوت زندگی فردی و جمعی را نمی دانند را باید معلول نظام آموزشی و فرهنگی و دهها عامل تربیتی و تاریخی و.. دانست که خود بحث دیگریست. اما وظیفه نهادی به نام حکومت و دولت به…
  • " کتاب ها و واحدهایی که ما گذراندیم همه مربوط به دنیای شیرین کلاس واقعی بودند و کرونا یک تنه نشان داد که تربیت معلم نتوانسته برای روز مبادا ته مانده تجهیزات مجازی را به متربیانش بدهد. در این دیار کرونا ویروس تنها دستگاه تنفس ها را مختل نمی کند، بلکه دستگاه آموزشی را هم از کار می اندازد؛ چون هنوز عباس ها و امیرعلی هایی هستند که فقط دنیای واقعی را دارند. به جنگ با این ویروس (یا هر ویروس مخرب دیگری) رفتند، تنها با سلاح علم میسر می شود و این ما هستیم که علم را در کلاس های واقعی ( و مجازی) پایه ریزی می کنیم. آموزش مجازی حتما آنتی ویروس قوی است اما نیازمند بستری دارد تا حقیقتا انجام بپذیرد "
  • زهرا عرب سلمانی/ آموزگار پایه چهارم از منطقه پیشوا

ویروس کرونا و آموزش مجازی : " تعداد اعضا 15 نفر! " مطلب ویژه

صدای من را از نیمه اسفند ماه 1398 می شنوید.چند روزی است که همه دل نگرانیم، می ترسیم ، به دنبال ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده می گردیم.چند روزی است که یکدیگر را در آغوش نکشیده ایم، شنیدن این جمله دیگر به اندازه روزهای اول برایمان جالب نیست: " چون دوستتان دارم به شما دست نمی دهم. " زبانمان این جمله را می گوید اما چشمانمان جار می زند چون…
  • " عزت خود را بالاتر از آن می‌بینم که آقای اللهیار ترکمن را مخاطبم قرار دهم؛ که اگر ایشان گوشی برای شنیدن صدای معلمان داشتند، کار به اینجا نمی‌کشید! مگر مرتبا طی این سالها گفته نشد که هدف از نظام رتبه‌بندی، نه صِرف افزایش حقوق معلمان که استقرار نظام «پرداخت با توجه به تخصص و شایستگی‌» آنهاست؟ پس چطور و با چه تحلیلی به یکباره ساختمان نیمه‌تمام «شایستگی» با زلزله «امتیازات فصل ده» فروریخت؟! طوری که نه تنها شایستگی به حاشیه رانده شد که تفاوت‌های انگیزه‌ بخشی که طی این سالها با رتبه‌بندی ایجاد شده بود، به یکباره از بین رفت! "
  • ابوالقاسم صفدری/ فعال فرهنگی و عضو سازمان معلمان ایران در بجنورد

موسپیدانی که هم‌چنان از دست معلمانشان می‌افتند! مطلب ویژه

هفته پیش بود که می‌خواستم نقدی بر آزمون‌های رتبه‌بندی معلمان بنویسم؛ از اینکه اصلا چرا در ارگان‌های دیگر این‌ همه افزایش حقوق، پاداش و مزایا نه‌تنها بدون آزمون که حتی بی‌خبر و صدا انجام می‌گیرد؛ اما در ارگان آموزش و پرورش چندرغاز افزایش حقوق این‌همه سر و صدا و سین و جیم دارد؟! آن هم در قبال نیروهایی که از ریزترین صافی‌های استخدامی گذشته و با دوره‌های ضمن خدمت مورد تایید خودشان…
  • " استناد آقای اللهیار ترکمن به کدام قانون است ؟ آیا در بحث رتبه بندی و افزایش 50 درصد ، قانون اجرا شده است؟ و چه شد که افزایش حقوق 50 درصدی تمام مزایای رتبه بندی را از بین برد و موجب خسران ده ها هزار معلم باسابقه و دارای رتبه برتر شد؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

هدف رتبه بندی معلمان ، ایجاد رقابت و افزایش کیفیت و هدف بخشنامه 50 درصدی رفع تبعیض و اجرای عدالت است. چگونه می توان این دو را به هم پیوند زد؟!

"هر بلایی کز آسمان فرود آید / گرچه بر دیگری قضا باشد / به زمین نارسیده می پرسد / خانه انوری کجا باشد " این قطعه را در قدح انوری شاعر قرن ششم هجری سروده اند و اشاره به بداقبالی اوست. حالا حکایت معلمان است و افزایش 50 درصدی حقوق که در رسانه ها، سکه تبلیغاتی اش را به نام معلمان زده اند، اما در واقعیت نوع جدیدی از تبعیض علیه بخش…
  • " مدرسه باید با تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در سطح ملی و بین المللی هم سو و هم جهت باشد در غیر این صورت، منسوخ خواهد شد و آموزش های غیر رسمی و فرا ملی جای آن را خواهد گرفت. آموزش در جهت تقویت رفتارهای عقلانی، حس هم دردی نسبت به انسانیت، تقویت احساس هویت ملی، پرهیز از قضاوت های قالبی و كلیشه ای، كسب تصویری واقعی از دنیای خارج و نهایتاً، آموزش جهانمندی در سه سطح شناختی، مهارتی و نگرشی باید صورت گیرد. تا افراد مهارت ارتباط جهانی را كسب كنند "
  • موسی مرحمتی/ کهگیلویه و بویراحمد

راهکارهایی برای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان کم توان ذهنی ( ویژه مدارس استثنایی ) مطلب ویژه

مقدمه: طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی و دیگر مقاطع از اهمیت زیادی بر خوردار است، داشتن مهارت اجتماعی دانش آموزان است.مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می شود که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موثر داشته و از عکس العمل های نا معقول اجتماعی خودداری کند. ( گرشام و الیوت 1984 ) آموزش مهارت اجتماعی بر پایه این اصل…
  • " وزیر آموزش و پرورش روند افزایش حقوق معلمان طبق طرح رتبه بندی و افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را به صورت شفاف با حضور رسانه های حوزه آموزش و پرورش تشریح نماید "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

بر چه اساسی رتبه بندی معلمان به افزایش فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری گره زده می شود؟

حقوق پایین و مشکلات معیشتی معلمان از دیرباز تا کنون مسئله ای اساسی و چالشی روشن بوده است اما با وجود تلاش معلمان، این موضوع از سوی دولت ها و مجلس ها مورد توجه و اهتمام عملی قرار نگرفته است و تنها به ابزاری برای مصاحبه نمایندگان و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای ریاست جمهوری در بزنگاه انتخابات و وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش به هنگام گرفتن رای اعتماد تبدیل شده است…
  • « صدای معلم » درگذشت این معلمان را تسلیت می گوید »

درگذشت دو همکار فرهنگی در قم بر اثر بیماری کرونا

گروه استان ها و شهرستان ها/ سه شنبه 13 اسفند « سعید مغازه ای » معاون دبیرستان ماندگار امام صادق ع (حکیم نظامی معروف قم ) بر اثر بیماری کرونا درگذشت . « عباس مرادی » از فرهنگیان قم به « صدای معلم » گفت : " جنازه را تحویل خانواده نمی دهند . گفته اند خودشان دفن می کنند .ایشان جانباز جنگ بوده ولی اجازه دفن درگلزار شهدای قم را به خانواده…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

گرچه تقلید کنم از دگری ! بیمارم

رویِ  سکّویِ  درِ  میکده  ایدید  بنشسته  یکی ، مِی زده ایگشته دیوانه چنین کرد ، گمانحرف می زد به زمین و به زمانکی  که  چرخید و  نپرسید  چرا ؟ره  ز  اینجا  بروَد  تا  به  کجا ؟از  منِ  رفته  به  سیّاره ی  نورباز  بر  گشته  از  آن  عالمِ  دوربا چه تدبیر از این دایره یک بار جهیددورِ خود دور زدن را برهانید و رهیدلحظه ای مِی زده اش گفت بیا مِی بزنیممرکبِ دور…
  • " شبکه آموزش از قرق «موسسات آموزش بیزارکنِ تست زن با شومن های معلم نما» رهایی پیدا کرده و فضا در اختیار «معلمان رسمی و کلاس دیده آموزش و پرورش» قرار گرفته است. این یکی از اتفاقات مبارکی است که بلای ترسناک کرونا به ارمغان آورده است. این برنامه های آموزش یک نوع نود معلمی است که به معلمان کشور کمک می نماید در فرصت موجود به شیوۀ کار خود بیندیشند "
  • حسین ملاحسنی/ دبیر ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر ری

به بهانه حضور معلمان رسمی آموزش و پرورش در شبکۀ آموزش مطلب ویژه

  الان قریب یک هفته هست که شبکه آموزش از قرق «موسسات آموزش بیزارکنِ تست زن با شومن های معلم نما» رهایی پیدا کرده و فضا در اختیار «معلمان رسمی و کلاس دیده آموزش و پرورش» قرار گرفته است. خب این یکی از اتفاقات مبارکی است که بلای ترسناک کرونا به ارمغان آورده است. بنده می بینم در برخی گروهها همکاران درباره نحوه تدریس معلمان در شبکه آموزش صحبت می کنند، نقد…
  • " بودجه سال ۹۹ غیرواقعی است و به‌دور از شرایط تحریم و متوهمانه بسته شده است و رقم بودجه‌ای مربوط به فروش نفت بر اساس واقعیت موجود نیست؛ بودجه‌ای که بیشترین بار و فشار را بر مردم وارد می‌کند و به کوچک‌تر شدن سفره مردم می‌انجامد و زیر خط فقر بودن را بزرگ‌تر می‌کند"
  • علیرضا کفایی

تعطیلی مجلس به بهانه کرونا ... کمیسیون تلفیق در راس امور ؟!

شاهکار جدیدی از مجلس را شاهدیم؛ چند روزی نگذشته بود که از مرخصی بازگشتند و به بهانه کرونا عجایبی از آنها مشاهده می‌شود. از تست شدن کرونایی و با توجه به اینکه تست این بیماری بسیار گران است و کیت‌های تشخیصی هم در حداقل قرار دارد تا کیف مخصوص بهداشتی و.... این نمایندگان دلسوز ملت چنان خود را جدای از ملت می‌دانند و یا تافته جدابافته می‌دانند و در حالی که مردم…
  • " سوالی که مطرح است، این است که با اجرای کدام بخش از سند تحول بنیادین، چنین محاسباتی آموزش داده می‌شود؟ "
  • مزبان حبیبی

تحول بنیادین در ریاضیات و محاسبات وزارت آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

  بیش از ده سال است که دولت، با تمام توان از تمام رسانه‌ها تبلیغ اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان را کرد و دقیقا چند ماه مانده به انتخابات مجلس و با کلی منت و چندین بار اعلام عمومی، رتبه‌بندی فرهنگیان در بهمن‌ماه اجرایی شد. صرف نظر از ایرادات فراوان به نوع اجرا و بی‌سلیقگی‌های بسیار در صدور احکام، پس از آن‌ همه تعلل در اجرای قانون، همان رتبه‌بندی سابق را با افزایش…
  • " آیا تربیت‌های امروزی، جوانان قوی، مقاوم و باتدبیر پرورش داده است که روحیهٔ ایثار را در خود پرورده باشند، یا اینکه راحت‌طلبی، فرافکنی و منفعت‌طلبی شخصی را به‌عنوان اوج تدبیر به آن‌ها معرفی کرده و محبت و همراهی را فقط به‌عنوان لقلقه‌های عاشقانه به آنان آموخته است؟ از واقعیت‌های امروز جامعهٔ ما این است که ارزش‌هایی مثل صبوری و از خود گذشتگی که از فاکتورهای موفقیت در زندگی متأهلی است، کمرنگ شده و مدام صحبت از حق و حقوق است؛ رویهٔ جاری در زندگی اخلاق نیست، بلکه حقوق فردی است "
  • زهرا نصیری/ آموزگار مقطع ابتدایی - روزنامه نگار

فرزندان طلاق و تربیت های امروزی ... اگر مادرم مرا دوست داشت، چرا رفت؟!

طبق روال معمول جامعهٔ ما، برای یک ازدواج همه‌چیز به سرعت اتفاق می‌افتد؛ آشنایی، خواستگاری، برگزاری جشن و شروع زندگی... زندگی خیلی آرام و زیبا شروع می‌شود؛ وعده‌های همراهی در فراز و نشیب‌ها و خرج محبت تا انتهای دنیا، چاشنی زندگی است، اما آیا فرزندان بالغ‌ شدهٔ ما که اکنون سکان یک زندگی را به‌دست گرفته‌اند، نگاه روشن و تعریف دقیق و واقعی از زندگی و فراز و نشیب‌های آن دارند؟ آیا…
  • " عمده فعالیت اکثر این تشکل ها معطوف به موسم انتخابات و دعوت از فرهنگیان جهت مشارکت آن ها در فرایند انتخابات و نیز لابی گری جهت تصدی مناصب خاص مدیریتی بعد از انتخابات بوده است "
  • داود محمدی/ دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی

انفعال تشکل های صنفی - سیاسی معلمان در برابر چالش های صنفی معلمان و چند پرسش ؟

چرا تشکل های صنفی - سیاسی معلمان مانند انجمن اسلامی معلمان، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، کانون فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه، سازمان معلمان ایران ، کانون تربیت اسلامی و ....در چنین روزهای استمرار بی عدالتی و جفای حاکم بر فرهنگیان در خواب زمستانی به سر می برند؟ (تشکل های صنفی - سیاسی که با نام معلمان در فصل های رویش قدرت جهت تحکیم جایگاه قدرت و منصب هم مسلکان نزدیک حزبی سر…
  • " تکلیف رسیدگی و پاسخ گویی به تخلفات چه می شود ؟ "
  • فرهنگی/ شیراز

انتقاد از نحوه ی انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس توسط وزیر

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان فارس برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌ خودرو ( ایران‌ ناسیونال سابق) و خیر بزرگ مدرسه ساز دارای چند نشان و لقب اروپایی بود، از جمله نشان «فرمانده عالی امپراتوری بریتانیا» CBE که از عالی‌ترین نشان‌های لیاقت در بریتانیا و تنها یک درجه پایین‌تر از لقب سِر است "
  • فرشته قبادی/ مدیر سابق هنرستان محمودیه ۸ مشهد

" محمود خیامی "

بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌ ناسیونال سابق)، نهم اسفند ماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت.بیمه آسیا، مبل یران، فروشگاه کورش، کارخانه بریجستون، پیستون‌سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت و معدن از جمله نام‌های آشنایی هستندکه برادران خیامی پایه‌گذار آنها بودند."محمود خیامی" دارای چند نشان و لقب اروپایی بود، از جمله نشان «فرمانده عالی امپراتوری بریتانیا» CBE که از عالی‌ترین نشان‌های لیاقت در بریتانیا و تنها یک درجه پایین‌تر از…
  • " پاسخ به معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ، علی اللهیار ترکمن ؛ معلمی که با " حس تبعیض " و " له شدگی در سیستم " سر کلاس حضور پیدا کند چه تحولی می خواهد در سیستم و نظام آموزشی ایجاد کند ؟ "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آقای وزیر ! معلمان از احکام افزایش 50 درصدی ناراحت و عصبانی هستند ؛ تحول واقعی را که می گفتید همین بود ؟! مطلب ویژه

نگارش احکام جدید و صدور آن ها بسیاری از معلمان را از این گونه محاسبات به شدت عصبانی و آزرده خاطر ساخته است . در کجای دنیا اموال و دارایی های آموزش و پرورش را می فروشند و از طریق آن مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت می کنند ؟ از سوی دیگر بازنشستگان ، نیروهای خدماتی و ذی نفعانی که هر یک به گونه ای در فرآیند " آموزش " مشارکت…
  • " توسعه در ایران هم به میهن پرستی شهروندانش نیاز دارد هم به سرمایه و تخصص آنها ، هم به تعهد و گذشت و هم به شرافت و اخلاق انسانی ، تا ایران بماند و بتواند به آستانه ی توسعه یافتگی دست یابد . فرزندان ایران باید این بزرگان را بشناسند و از آنان بیاموزند . این آموزش بر عهده ی نظام آموزشی و وزارت آموزش و پرورش است که کمترین آن اختصاص درسی برای آشنایی دانش آموزان ایرانی با زندگی و تکاپوی ایران سازی این بزرگان است . آموزگاران ایرانی در انتظار ورود توران میرهادی ها ، احمد و محمود خیامی ها به کتاب های درسی هستند . نمی توان خواستار تعلق خاطر نسل آینده به موطن و مردم خود و منافع ملی شد ولی بزرگان میهن را ارج نگذاشت و قدر ندانست "
  • حسین میرزانیا/ همکار صدای معلم

" درس میهن دوستی خیامی ها " مطلب ویژه

احمد خیامی در گذشته به تاریخ هفتم خرداد ۱۳۷۹ و محمود خیامی که در روز نهم اسفند ۱۳۹۸ درگذشت ، دو برادر بودند که هم نام نیک از خود به یادگار گذاشتند ، هم درس ایران دوستی ، خدمتگزاری ، مردم گرایی ، اخلاق باوری و گذشت و آبادی و آبادانی میهن را برای نیل به توسعه به ایرانیان آموختند . زندگی این دو برادر زاده ی شهر مشهد با واقعه ای…
  • " معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به جای شفاف سازی و تلاش در جهت اصلاح نگارش صورت گرفته در حرکتی فرار به جلوگونه فرهنگیان را به عدم اطلاع از قانون متهم و اجرای آن را به باز بودن برنامه ششم توسعه موکول نمودند ! "
  • عبدالرضا خسروی/ همکار صدای معلم - بروجرد

هم پوشانی افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری با رتبه بندی معلمان و ابهامات و پرسش هایی که همچنان پابرجاست ! مطلب ویژه

دیروز صبح جهت تهیه صبحانه به سوپر مارکت محله که از قضا فرزندایشان در مدرسه ما مشغول به تحصیل می باشد مراجعه کردم ، در حین تهیه اقلام مورد نیاز همزمان چند مشتری دیگر مشغول خرید و گفت و گو در مورد بحث این روزها و مصائب کرونا بودندکه آقای فروشنده حقیر را مورد خطاب قرار داده و گفت : آقای ... حقوقتان از اول اسفند ۵۰ درصد زیاد شده و احتمالا…
  • " نگاه متوازن به نیازهای فرهنگی، هنری ، فنی ورزشی ، مهارتی و...موجب می شود تا ليست نیاز دانش آموزان در مدرسه تأمین شود و مدرسه به جایگاه خود که حلقه وصل خانه و جامعه و شیب ملایم برای جامعه پذیری است برسد "
  • محمدابراهیم محمدی/ مدیرکل اسبق فرهنگی و هنری

نهاد امور تربیتی و مرزهای تربیت

وقتی برای پذیرش مدیرکلی یکی از استانها به شورای معاونین وزارت خانه دعوت شدم ، به دوستان جلسه گفتم من ترجیح می دهم به جای مدیر کلی استان، مدیر یک مدرسه و یا مجتمع باشم تا ایده و دریافت هایم را در ایجاد فضای فرهنگی و تربیتی و آموزشی پیاده سازی کنم. هنوز هم اعتقاد دارم ما در بازنمائى مدرسه اى که کارگاه مهارت آموزی و زندگی باشد ،ضعف ورخوت های زیادی…
  • " اگر هدف از چنین آزمون ناروایی افزایش سطح معلومات است چرا مدارک به محاق رفته فرهنگیان را اعمال نمی نمایید؟ "
  • سیروس خزایی/ لرستان

آزمون رتبه بندی یا کرونای روحی معلمان ؟! مطلب ویژه

با سلام و ارادت به محضر ملت شریف ایران چند روز پیش برای بار دوم آزمون رتبه بندی از فرهنگیان به عمل آمد .البته در رتبه 5 همراه با تغییرات جوی کشور تغییراتی در برخی منابع از منابع 11 گانه آزمون ایجاد گردید.طراحی سوالات غیر استاندارد و منابع حجیم 11 گانه به چه معناست؟ آقای ترکمن در رسانه ها اعلام می دارند که حداقل نمره قبولی 50 می باشد اما در روز…
  • " یگانه راه مبارزه با طاعون، شرافت است "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بحران کرونا چالش های مدیریتی و فقر فرهنگی را عیان تر کرد ! مطلب ویژه

" یگانه راه مبارزه با طاعون، شرافت است. آلبر کامو " بیش از یک هفته است که پس از رسانه ای شدن ورود ویروس کرونا به ایران این موضوع به بحث روز کشور و البته نگرانی غالب جامعه تبدیل شده است . البته ورود این ویروس های " ناخوانده " به کشور ما سوژه جدیدی نیست . قبلا هم مواردی مانند شیوع انواع آنفلونزا ، تب کریمه کنگو ، سارس و...  مطرح…
  • " سوال اینجاست که مدیران مدارس در شرایطی که مواد ضدعفونی کننده در بازار به شدت کمیاب بوده و شکل قاچاق به خود گرفته است. مدیران با پول نداشتهٔ مدارس چگونه و به چه صورتی باید لوازمات این مهم را روزانه فراهم نمایند؟ "
  • رضا قاسم پور

ویروس کرونا و پرسش از عملکرد مدیرکل بهداشت و درمان استان البرز ؟

1- "با سلام مدیر محترمجهت آماده‌سازی مدرسه برای حضور دانش‌آموزان با هماهنگی عوامل اجرایی مدرسه نسبت به پیگیری (بهداشت عمومی، ضدعفونی فضا، کنترل سیستم گرمایش و...) اقدام نمایید.روابط عمومی ناحیه ... کرج" 2- مديران محترمبا عنايت به ضرورت ضدعفونی کردن محيط آموزشگاه‌ها، اقلام مورد نياز را، فردا پنجشنبه 8 اسفند، از انبار ناحيه 2 واقع در کوچه امام جمعه، دريافت نماييد.مدارس دوره اول و دوم متوسطه: از ساعت 10 تا 11مدارس ابتدايی:…
  • " امروز دوره نسخه های اداری و آمرانه و نیاز سنجی های یک سویه و بعضا تحمیلی گذشته است. زمانه اقتضا می کند تا برآیندها بر عیار رفتارهای محیطی و بیرونی دانش آموزان سنجیده شود "
  • محمدابراهیم محمدی

ارزشیابی میدانی و نیازسنجی ؛ حلقه مفقوده در امور تربیتی

معلم مدرسه که بودم ،به دانش آموزان کلاسم گفتم هرکس هر کار نیکی که درهفته انجام داده است برایم نقل کند. امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه های هیجانی و جریانی درآید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت های خود بپردازد. یکی گفت: من دست مادرم را بوسیدم. دیگری گفت: پدرم برمن خشم گرفت و توبیخ کرد اما من به ايشان اخم نكردم.سومی گفت: مبلغی پول پیدا کردم،…
  • " دولت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش این بار دوباره ثابت کردند که با اعمال ناقص و پرصدای رتبه بندی و اجرای نامناسب و تک سویه افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری همچنان بر ادامه روند ناعادلانه بین معلمان با سایر کارکنان حتی کارکنان اداری و مدیریتی آموزش و پرورش تاکید دارند "
  • داود محمدی/ دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی

رسم دیرین معلم کٌشی با پروپاگاندای رتبه بندی و تکرار دوباره حکایت تلخ معلم ایرانی مطلب ویژه

در بحث از اهمیت کارکرد حرفه معلمی، همین بس که تحقق هر نوع هدفی از اهداف آموزش و پرورش به صورت مستقیم از طریق فرایندهای آموزشی و پرورشی مرتبط با عملکرد معلمان ممکن می باشد و تمام تلاش های ستادی درون و بیرون آموزش و پرورش نیز در راستای فراهم نمودن شرایط تسهیل گری جهت تحقق اهداف فوق مورد نظر می باشد. داستان وضعیت منزلتی و شرایط معیشتی معلمان همواره یک داستان…
  • آنچه به دید می‌آید و آنچه به دیده می‌گذرد !
  • علی زینلی/ دبیر استان هرمزگان

آیا تمهیدات وزارت آموزش پرورش برای مقابله با بیماری جدید کرونا به اولیا و دانش آموزان اطمینان خاطر می‌دهد؟ مطلب ویژه

وزیر آموزش‌ و پرورش در سایت رسمی این وزارتخانه گفته است: با تصویب هیئت دولت اعتباری برای تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی در اختیار آموزش‌ و پرورش قرار می‌گیرد.به گفته حاجی میرزایی: تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی مورد نیازشان از طریق سرانه بهداشتی هر دانش‌آموز تأمین می‌شود.وی درباره مبحث سلامت دانش آموزان نیز به خانواده‌ای اطمینان داده است: مردم مطمئن باشند که ما متناسب با سیاست‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کند، هر…
  • " عموم ما منظور از كيفيت زندگي را در كنار افزايش و بهبود وضعيت ضروريات زندگي مثل خوراك و نوشاك و پوشاك و مسكن و استراحت و... به تلاش در جهت افزايش مطلوب‌هاي اجتماعي يعني ثروت و قدرت و شهرت و احترام و علم و... منحصر مي‌دانيم. در حالي كه از قضا آنچه آن افراد را شاخص ساخته، فراتر رفتن از اين مقدار است، يعني پا را از مرزهاي «خود» و نيازها و مطلوب‌هاي آن فراتر مي‌گذارند و به ديگران و به هستي در معناي عام آن فكر مي‌كنند "
  • محسن آزموده

بايد زندگي كرد، قبل مردن

 اخبار اين روزها ما را از همه سو محاصره كرده‌اند و اجازه نمي‌دهند كه يك لحظه نفس بكشيم. يك روز خبر گران شدن بنزين، پشت سر آن اخبار اعتراض‌ها، ديگر روز خبر حمله تروريستي، بعد از آن سقوط هواپيما و حالا هم كرونا. از صبح كه چشم از خواب باز مي‌كنيم، با سيل اخبار و پيام‌هاي صوتي و تصويري و متني مواجه مي‌شويم كه انذار مي‌دهند كه اين كار را كنيد و…
  • " اولیا و معلمان نیز به امور تربیتی چنان نمی نگرند که به امور آموزشی توجه می کنند . یکی از علل موثر در این امر شاید دراین بوده است که تشکیل امور تربیتی مربوط به دوران تأسیس و گذر نظام سیاسی کشور بوده است. نه نسل کودک و نوجوان الان مثل نسل سال های قبل، به این امور وابسته است و نه مربیان حاضر نظیر مربیان پیشین، دلبسته است "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

به بهانه 8 اسفند ؛ " روز امور تربیتی "

  نظام آموزشی ما مثل نظام اسلامی ما، مثل خودش هست و شبیه هیچ یک از نظام هایی که می شناسیم، نیست. جایی که ما هستیم نه فقط دیانت ما که آموزش ما نیز عین سیاست ماست . الان بابزرگ شدن این وزارتخانه، مشکلات آن نیز بزرگ و به روز گشته و در شرایط فعلی دچار یک رکود در نفوذ اجتماعی  شده است. از آن میان ، تعیین تکلیف قطعی امور تربیتی…
  • " رجاء واثق دارد با چنین اهتمامی، آموزش و پرورش به عنوان نهاد وظیفه شناس هر چه بیشتر در کنار خانواده های ایرانی قرار خواهد گرفت "

نظر و پیشنهاد معاون پیشین وزارت آموزش و پرورش در مورد شیوع ویروس کرونا

گروه رسانه/ در راستای ترویج تفکر انتقادی و فرهنگ گفت و گو و نیز توجه به شیوع ویروس کرونا که موضوع روز جامعه ایران است « صدای معلم » پیش تر نظر دو نفر از صاحب نظران را منتشر کرد . سید حسن الحسینی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این مورد مطلبی برای صدای معلم ارسال نموده است .

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور