صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " آیا ماده ۵۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در اداره کل آموزش و پرورش استان فارس محلی از اعراب دارد؟ "
  • غفار جلالی/ معلم

مدیریت و یا مریدیت ؟! مطلب ویژه

  انتصاب مسئولین در رده های مختلف اداری، یکی از مسائل مهم و از وظایف خطیر حکومت اسلامی است، چرا که مهمترین عامل دوام یک حکومت فرزانگی و شایستگی مسئولین آن نظام می باشد. تا آنجا که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند : "یستدل علی ادبار الدول باربع : تضییع الاصول و التمسک بالفروع و تقدیم الاراذل و تأخير الافاضل" (غررالحکم صفحه ۳۴۲). چهار عامل باعث شکست دولت ها می شود: …
  • در این شرایط بحرانی که صدا و سیما و دولت از مردم می‌خواهند با یکدیگر مهربان باشند و برای آسایش جامعه ایثار و فداکاری کنند ، خود هیچ قدم موثری در شرایط فعلی در جهت آموزش همگانی بر نمی‌دارند و به جای رفع فیلتر شبکه های مجازی مانند تلگرام و یوتیوب که بستری مناسب تر برای آموزش هستند ، ظرفیت پاسخ گویی به حجم بالای پیام ها و رسانه های آموزشی دارند و دارای آرشیو فوق العاده از فیلم ها و فایل های درسی هستند به فکر کشف دوباره آتش و " آزمودن آزموده" افتاده اند
  • محمد کرم پور/ دبیر فیزیک شهرستان رومشکان

شبکه شاد : "کشف دوباره آتش" !

  در این روزهای مبادا که تمام سیستم های آموزشی دنیا فلج شده ، وزارت آموزش و پرورش در تصمیمی کارشناسی نشده به فکر ساخت شبکه ای اجتماعی برای آموزش مجازی دانش آموزان افتاده است . داستان از آنجا شروع شد که تعداد زیادی از معلمان بعد از آنکه فهمیدند تعطیلات نسبتا طولانی مدت خواهد بود به صورت خودجوش شروع به راه اندازی گروه های درسی در شبکه های مجازی شناخته شده…
  • " نگاه از بالا به پایین، قیم مابانه و ناچیز شمردن نیازها و اختیارات واقعی معلمان و دانش آموزان تکرار داستان غم انگیز افول آموزش پرورش متمرکز ماست "
  • شیرین فراهانی/ مدیر دبستان اردیبهشت - ناحیه 3 کرج

آموزش تحمیلی مجازی با چاشنی دستور و نگاه غیرکارشناسانه ؟!

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرندچو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار با توجه به شیوع ویروس کرونای میکروسکوپی، بحران جدی جهانی و تهدید سلامت و جان همۀ افراد، مدارس به عنوان یک محیط اجتماعی با ریسک بالای انتقال ویروس، از اول اسفند 89 تعطیل شد. اما آموزش کتاب های درسی در گروه های واتس آپ یا تلگرام با تلاش و پیگیری مدیران،…
  • 24 اسفند 1393 : " منابع مالی تامین کننده نظام رتبه بندی معلمان مشخص نشده و یا شفاف نیست. اجرای نظام رتبه بندی معلمان اگر مطابق اصول و قواعد علمی و نیز آماده سازی زیرساخت های مربوطه صورت نپذیرد و در اجرای آن شتاب زدگی صورت گرفته و بدون کارشناسی و بازخورد اجرا شود به سرنوشت طرح های قبلی دچار خواهد شد. پیشنهاد می شود قبل از تصویب و اجرای نظام رتبه بندی، مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش به صورت ریشه ای و در یک فرآیند کارشناسی حل شود. اگر قرار است در مورد معیشت و اقتصاد معلمان کاری صورت گیرد بهتر است به همان قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین مصوب قبلی مراجعه شود. سازمان نظام معلمی " باید عهده دار اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تنها مرجع صدور صلاحیت های حرفه ای و تخصصی برای تدریس و حرفه معلمی باشد. "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

در حاشیه نشست تشکل های فرهنگیان با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور : همچنان سوراخ دعا را گم کرده اند ! مطلب ویژه

" اغلب بین افراد همه افراد و اراده عمومی تفاوت بسیار است . دومی فقط نفع مشترک را در نظر می گیرد ، لیکن اولی نفع خصوصی را می خواهد و حاصل جمع اراده های افراد است . حال اگر از این حاصل جمع منها و بعلاوه هایی که یکدیگر را خنثی می کنند حذف نمائید آن چه باقی می ماند اراده عمومی است . " ( 1 ) پیش از نگارش…
  • " شایسته است حال که دولت به موضوع ورود پیدا کرده است طبق طرح رتبه بندی و سند تحول بنیادین، جدولی تهیه شود و امتیازات حاصل از کسب رتبه های ۱ تا ۵ به صورت شفاف مشخص و به معلمان اعلام شود؛ به طوری که هر معلم بداند بعد از کسب رتبه بالاتر با مدرک کارشناسی/ ارشد/ دکتری تخصصی و با سنوات و دیگر شاخص ها چه امتیازی به حکم او افزوده خواهد شد "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

آیا ورود دولت و معاون رئیس جمهور در بحث اجرای "طرح رتبه بندی" و " افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری"، منجر به اجرای تمام و کمال قانون خواهد شد؟

بهبود معیشت و افزایش یافتن حقوق یکی از مطالبات معلمان می باشد ؛ در سال ۹۸ دو موضوع جهت افزایش حقوق پیش آمد: یکی اجرای افزایش حقوق ناشی از اجرای "طرح رتبه بندی" بود و دیگری "افزایش ۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری" که با تاخیر چند ساله برای کارکنان وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود. در بهمن ماه ۹۸ احکام جدیدی در قالب طرح رتبه بندی صادر…
  • " در جامعه ما و در میان مدیران سیاسی و حتی فرهنگی و آموزشی انواع این کژتابی های مفهومی رواج دارد. ما نیاز به یک جریان نقّاد داریم که این کژتابی ها و تلقی های ضدتوسعه و تحول را بنمایاند و انگاره های ناصحیح جامعه را نسبت به نهاد بسیار خطیر و آینده ساز مدرسه اصلاح کند و معلمان، مدیران مدارس و والدین را نسبت به برخی ذهنیت هایی که دارند، به تأمل وادارد "
  • مرتضی نظری

سه تلقیِ مسموم از مدرسه و ضرورت تحرک و هوشمندی آموزش و پرورش

سه تلقیِ مسموم از مدرسه و ضرورت تحرک و هوشمندی آموزش و پرورش :  ۱. تلقیِ انتخاباتی نگاه برخي سیاسیون جامعه ما به مدرسه و نهاد آموزش و پرورش به عنوان سازمان رأی و محلی برای تقسیم پست و جایگاه بین اقوام و اعضای ستاد انتخاباتی خود است. این نگاه بسیار تلخ و دلسرد کننده است. نهاد محجوب و نجیب آموزش و پرورش در سالیان متمادی، نمایندگان بسیاری از طیف های مختلف را…
  • " هر یک از تشکل های شرکت کننده در نشست مورد نظر، پس از برگزاری آن در گزارشی دقیق و با پرهیز از کلی گویی های مبهم، جزییات استدلال ها و دفاعیات فنی و منطقی خود از حقوق فرهنگیان شاغل و بازنشسته در جلسه مزبور را به جامعه فرهنگی کشور ارائه نمایند تا معلوم گردد چگالی این نمایندگی ها در چه سطحی است؟ "
  • اسدالله حیرانی

نمایندگان معلمان یا همنوردان سیاسی ؟

گروه تشکل ها/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در لایو ( برنامه زنده ) اینستاگرامی با فرهنگیان به سؤالات آنها در مواردی مانند حذف رتبه بندی معلمان ، افزایش فصل دهم از قانون مدیریت خدمات کشوری ، تبعیض شکل گرفته میان معلمان و اداری ها ، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان و...  پاسخ داد . همچنین نوبخت رئیس سازمان برنامه…
  • " مطالب مزبور خیلی به مسایل مالی و پول ارتباطی ندارد بلکه بخش اعظمی از مشکلات با مدیریت و درایت صحیح قابل حل می باشد "
  • بابک. س

نامه ی دریافتی ؛ چند پرسش از مدیریت آموزش و پرورش شهریار

گروه استان ها و شهرستان ها نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان شهریار برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " مطابق اصل سی ام قانون اساسی ؛ دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودكفايی کشور به طور رایگان گسترش دهد. آیا کتاب درسی جزو وسایل آموزش و پرورش و تحصیل محسوب نمی شود؟
  • غفار جلالی/ معلم

آزمودن خطا یا خطاهای هوشمند در آموزش و پرورش ؟!

  *این روزها آدم ها از پشت پنجره آپارتمان ها بیرون را می نگرند.* ماه هاست که در حصار خانه به نوعی زندانی اند. خیابان ها انگاری گرد مرگ پاشیده اند و دست به قلم شدن و نوشتن بسیار سخت است. اما وقتی در خبرها می آید، دختر ایلامی که تنها ۱۲ بهار از زندگی را گذرانده، مجبور می شود به علت فقر شدید مالی و نداشتن یک دست لباس عید خودکشی کند،…
  • " ای کاش قانونی در آموزش و پرورش وجود داشت که حضور حداقل یک دهه از سنوات سی ساله معلمی را به عنوان پیش شرط برای مناصب اداری و ستادی معین می کرد تا مدیران ستادی هنگام برنامه ریزی و سیاست گذاری بتوانند معلم را درک کرده و متناسب با فعالیت و نتایج عملکرد او در بلند مدت برای خدمات رسانی به قشر فرهیخته و فرهنگی معلمان سیاست گذاری کنند "
  • علی قربانی/ فرهنگی استان لرستان

وزیری که برای " معلمان " فوت شده بر اثر کرونا حتی " پیام تسلیت " هم صادر نکرد ؟! مطلب ویژه

شاید امروز کمتر کسی است که در ارج و قداست فعالیت کادر درمان کشور سخن نگوید . این نگاه را بیش از هر چیز دیگری باید مدیون و مرهون اقدام شجاعانه و بی بدیل وزیر بهداشت و درمان کشور به عنوان عالی ترین مقام مسئول در این وزارتخانه  دانست که در مکاتبه با رهبر معظم انقلاب تقاضا کردند تا کادر درمان بیماران کرونایی در صورت ابتلا و فوت در زمره شهیدان راه…
  • " پرتال وزارت آموزش و پرورش باید جایی برای انتشار نظرات همه ذی نفعان آموزش و پرورش باشد ؛ آیا بزرگی این واژه ها را می دانیم و پشت این حرف ها استدلالی وجود دارد؟ هدف از چنین مصاحبه ها، سخنرانی ها و حرف های درشت و بزرگی در مقیاس تاریخ ۱۰۰ ساله آموزش و پرورش چیست؟ "

مدیران آموزش و پرورش در توهم " برتری و قهرمان بازی " ؟!

گروه رسانه/ محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران کل حوزه ستادی که با موضوع شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) برگزار شد،  گفت : شبکه شاد یکی از افتخارات ملی و نقطه عطفی در تاریخ آموزش‌ و پرورش است. ( این جا ) وی با بیان اینکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، راه اندازی این شبکه نقطه عطفی در تاریخ آموزش ‌و پرورش است، افزود: با وجود شبکه شاد،…
مرحوم مهدی محمد زاده، 1399-1343 خورشیدی: زنده یاد مهدی محمد زاده متولد اول شهریور ۱۳۴۳ خورشیدی فرزند موسی و ساکن و اهل تربت حیدریه بود . وی تحصیلات ابتدایی تا پایان دوره ی متوسطه را در زادگاهش تربت حیدریه سپری نمود. او پیش از اشتغال تحصیل در دوره ی ابتدایی مکتب آقای شیخ عبدالحسین رفیع زاده را تجربه کرده بود ، وی هم چنین دو سال از دوران تحصیلات خود را در…
  • " آیا وزیر آموزش و پرورش و مسئولان امر شرمندگی پدری را در برابر فرزندانش به دلیل نداشتن موبایل به روز درک می کنند؟ آیا مسئولان دولت و آموزش و پرورش می توانند کارنامه خود را برای گسترش عدالت آموزشی ارائه دهند ؟ آیا رئیس جمهور محترم به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی و دولت به عنوان نهادی که زیر نظر رئیس جمهور باید به قانون اساسی جامه عمل بپوشانند می تواند به مردم پاسخ دهند که چه برنامه ای برای آموزش به مثابه حق داشته اند؟ "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

شبکه اجتماعی دانش آموزان ( شاد) و تشدید اختلاف طبقاتی در آموزش و پرورش مطلب ویژه

بحران کرونا بر همه چیز و همه شئون حیات بشر تاثیر گذاشته است و چهره جهان را دگرگون ساخته است و طبیعی است که حیات اجتماعی جامعه ما و آموزش و پرورش ما نیز تحولات و تغییرات زیادی به خود دیده است و خواهد دید . با فراگیری بحران کرونا و تعطیلی مدارس بر لزوم جدی گرفتن روش های نوین تدریس که بتواند آموزش و پرورش را تا خانه های دانش آموزان…
  • " بحران کرونا ويروس در ايران نشان داد که علي‌رغم تمامي کارهاي صورت گرفته در زمينه آموزش‌هاي نوين، آموزش‌ و‌پرورش در استفاده از فن آوري‌هاي نوين (هوشمند‌سازي مدارس) به معني واقعي و نه شعاري، حتي در مقايسه با کشور‌هاي منطقه چقدر فاصله دارد "
  • حسين طاهري‌ فرد/ فعال فرهنگي و رسانه‌اي

شبکه شاد ، حلقه بسته مديران ستادي و مديريت « آزمون و خطا » ؟! مطلب ویژه

سال تحصيلي 1399-1398 شبيه هيچ سالي نيست. به جرات مي‌توان گفت سال تحصيلي جاري به خاطر انواع و اقسام تعطيلي‌ها، يکي از کوتاه‌ ترين دوره‌هاي آموزشي است. شيوع کرونا از اسفندماه کليه مدارس کشور را به طور کامل به تعطيلي کشاند و جريان رسمي آموزش را از مسير هميشگي خود خارج کرد. شوربختانه از بدو شيوع کرونا، به دليل نبود زير ساخت مناسب جهت ارائه آموزش بر بستر فضاي مجازي، حال ناخوش…
  • " طبق مندرجات برنامه ششم توسعه در بخش بند ICT ، باید تا پایان کار دولت دوازدهم امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانه‌ای آموزشی، استعداد سنجی و آموزش مهارت‌های حرفه‌ای برای دانش آموزان فراهم شود که اخیراً این موضوع هم جزء اولویت‌های تصویب شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است. بر اساس ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه، باید ارائه‌ی مهارت‌های فنی و اجتماعی به‌صورت رایگان برای تمامی دانش‌آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ صورت بگیرد "
  • علی قربانی/ فرهنگی از آموزش و پرورش لرستان

بحران کرونا و ناتوانی آموزش و پرورش در تحقق مدارس هوشمند و الکترونیک مطلب ویژه

اگر به تاریخچه آموزش و پرورش برگردیم تا چند دهه قبل ، آموزش های رایج در مدارس کشور مبتنی بر روش های سنتی ،  معلم محور  و صرفاً  شـنیداری بود.  در این روش معلم  متکلم  و دانش آموزان بیشتر شنونده بودند و حداکثر اقدام تصویری در خصوص موضوعات مورد آموزش، نصب بعضی پوسترهای رنگی بـر روی تختـه سـیاه کلاس  و آموزش مجسم مفاهیم با استفاده از برخی وسایل ساده ،  ابتدایی و…
  • " اندیشیدن، پرواز است و آموختنی "
  • محسن سلگی

"پرواز را با پرواز نمی آغازند"

محسن سلگی در این مطلب که آن را تقدیم به استاد عبدالحسین خسروپناه کرده است، آورده است: باید اندیشیدن و پرواز را شکار کرد. آشکارگی جان گشا و جهان گشا درین است. شکار اندیشه ها مانند ربودن و شکار پرنده است. چه بسا این ربودن و شکار به مرگ اندیشه یا دست کم فسوس و فسردگی_تحریف و انتحال- آن منجر شود. اما اندیشیدن پیکری ندارد؛ بی شمایل است و بس نامتعین که نه…
  • " نیازمند یک خانه تکانی ذهنی هستیم "
  • عباس کاظمی/ عضو سازمان معلمان ایران

یک با یک برابر نیست !

  ویروس کرونا جنگی تمام عیار علیه انسان های سراسر دنیا آغاز کرده است . بر نوع حکمرانی و سیاست گذاری  دولت ها نوری خیره کننده تابانده و اعمال سیاسگذاری تاکنونی آنها را به چالش کشیده است . آنان که براساس علم سیاست ، برنامه ریزی نکرده اند ، آنان که دور اندیش نبوده اند ، شغل پایدار ایجاد نکرده اند ، عدالت اجتماعی برقرار نکرده اند ، بر اقتصاد ی سوداگرانه…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

من هم دیدم که آن بانوی آیلاند ؛ چه درس می داد ! با سوز و گدازی

عزیزِ  دانش  آموزم  ،  حجازیشنیدم  می کنی  آیلاند  بازیمن هم دیدم که آن بانوی آیلاندچه درس می داد ! با سوز و گدازیبه یادت باشَد این آیلاند و آنلاینقرار دادی بُوَد ، در واژه سازیکچل با زلفعلی گفتن و گر نهبه مو می شد نصیبش دست یازیتو بهتر ، آن ببینی یک معلّمبه آبی کی کشانَد ؟ جا نمازیزنَد از آسِ جان در نقشِ عیسی'چه بازیها کُنَد ! در عشقبازیچگونه هست ؟…
گروه اخبار/ در پی درگذشت پدر « طاهره نقی ئی » دبیر کل سازمان معلمان ایران که خود از معلمان فرهیخته شهرستان شاهرود بود ؛ « سیدرازی طبیب » از فرهنگیان پیش کسوت تهران پیام تسلیتی را خطاب به ایشان مرقوم نموده اند .
  ویروس کرونا با نام علمی (Covid 19) که در مدت کوتاهی عالم گیر شد، همراه با فوتی های روز افزون در جهان ، بسیاری از برنامه های عادی زندگی را نیز در جوامع مختلف تغییر داده است. در عرصه آموزش و پرورش  بنا بر گفته های مسوولین ، این روزها بیش از یک میلیارد دانش آموز در کشورهای درگیر کرونا در تعطیلات به سر می برند ؛ با این حال  کمتر…
  • " وزارت آموزش و پرورش از نظرات معلمان استفاده کند "
  • رضا قاسم پور

کرونا و امتحان پایانی دانش آموزان

به دلیل اهمیت و حساسیت ویژه امتحانات خردادماه قدیمی‌ترها می‌گفتند که: "امتحانات ناموس آموزش و پرورش است." و البته این جمله‌ای چالشی، قابل بحث و نهایتا درست می‌باشد. سال جاری از پرمسئله‌ترین سال‌های تحصیلی در تاریخ آموزش و پرورش ایران است. سیل، آلودگی هوا، اعتراضات و اغتشاشات، سقوط هواپیمای مسافربری، انتخابات مجلس و نهایتا شیوع ویروس کرونا گوشه‌هایی از حوادث ناگوار سال جاری آموزشی بوده و عملا کم و کیف امتحانات نوبت…
  • " آیا دستگاه آموزش و پرورش به راستی آنقدر بی سرو سامان است که هر مسئولی هر آنچه را که در لحظه به ذهنش می رسد رسانه ای می کند بی آنکه به پیامدهای آن واقف باشد؟ آیا در همه دستگاه های دولتی وضع بدین گونه است؟ "
  • مسعود مُشیِّدی/ دانشجوی دکترای زبان شناسی - دبیر آموزش و پرورش ، استان مرکزی

اعتمادسوزی در آموزش و پرورش بدون هزینه ؟!

  در خبر 20:30 شامگاه 14 اسفند 98 و در لابه لای اخبار ناراحت کننده مربوط به کرونا، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش آقای الهیار ترکمن مدعی شد که با افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق فرهنگیان از  5 / 1 تا 2 میلیون تومان افزایش یافته است و این افزایش از اسفندماه سال جاری اجرایی خواهد شد. این خبر در حالی از…
  • " اگر قرار است در شرایط بحرانی کارها را بر اساس عشق و ایمان و فداکاری معلمان پیش ببریم ، پس نقش برنامه ریزی و پشتیبانی ستاد وزارتخانه و ادارات کل چه می شود؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

معلمان با هزینه شخصی و خودجوش آموزش آنلاین بدهند!

....و در این روزها کم نیستند معلمان عاشقی که در ساعت های قرنطینه به یاد بچه های محروم ومعصوم کلاسشان گریستند و با هزینه شخصی جزوه های درسی آماده کردند تا درصورت کسب مجوزهای لازم با وسیله شخصی، در مناطق محروم دست تک تک دانش آموزان برسانند. فرهنگیانی که برای رفع نیاز و تهیه تلویزیون دانش آموزان حاشیه شهر همیشه از آبرو و داشته های خود مایه گذاشته اند. و همکارانی که…
  • " سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . پیشنهاد می شود در این مقطع از اصرار بر هر طرح شتاب زده و بدون پشتوانه کارشناسی و بستر لازم اجرایی همچون شبکه شاد صرف نظر و عملیاتی ساختن هر طرح زمان بر نیازمند پیش نیازهایی از پیش تمهید شده بعد از رفع همه موانع و چالش ها ، به سال های آتی موکول گردد "
  • محمودرضا اسفندیار/ کارشناس حوزه آموزش و پرورش

انجامی متفاوت ؛ آغازی با طرحی نو مطلب ویژه

سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با فراز و فرودهایی منحصر به فرد به انجام زودهنگام خود رسیده است که  می تواند در صورت اتخاذ تصمیمات یکسو نگرانه متمرکز در حوزه ستادی ، فارغ از بارش فکری کارشناسان در حوزه های استانی و مناطق ، سال تحصیلی جاری را به دراماتیک ترین سال ۴ دهه اخیر تبدیل کند . اما نگارنده سطور بر خود فرض می داند به فرادستان حوزه ستادی در راستای اجابت به…
  • " یکی از رسالت های اساسی در نظام آموزش و پرورش دنیا پرورش قدرت تفکر دانش آموز و ارتقای انگیزه و بینش دانش آموزان برای یک زندگی سالم و سازنده است "
  • عنایت صادقی/ رئیس اداره فرهنگی و هنری اردوها و فضاهای پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان

منطق اجتهاد محور و منطق تقلید محور در نظام آموزشی " پروکروستسی "؟!

  آموزش و پرورش کلید موفقیت چهار عنصر نوگرایی یعنی ، علم و تکنولوژی ،کشاورزی و دفاع و صنعت است . امروز کلیه ی صاحب نظران تعلیم و تربیت روی این مقوله برنامه ریزی دقیق و اصولی دارند که حقیقتا به زعم خیلی از علمای تعلیم و تربیت راهگشا و کارگشا بوده است . صاحب نظرانی که نظریه پردازی آنها گوش فلک را کر می کند  به درون مدارس بیایند و  با…
  • " و در خلوت خویش به این پرسش فکر کرد که چگونه می توان در نگاه مصرفی به آموزش و پرورش ترک هایی انداخت و گفتمان سرمایه انسانی را به بطن جامعه برد که در پی آن افکار عمومی نیز مطالبه گر ارتقای شان و شرایط معیشتی معلمان فرزندانشان شوند؟ "
  • روزبه محمدخانی

نگاهی به احوال کرونایی و لزوم بازنگری در هویت تاریخی و حرفه ای معلمان مطلب ویژه

 در این روزها و احوال کرونایی مردم ، کمپین های پی گیری مطالبات  معلمان در فضای مجازی با حضور پرشمار همکاران، در جریان است .اینکه کمپین های مجازی تا چه حد می توانند در تحقق مطالبات موثر باشند بحث دیگری را می طلبد.گاها هم مواضع متضاد و تقابلی در میان گرداندگان و مدیران کمپین ها دیده می شود!قاعدتا اگر هدف یکی ست بایست هم افزایی و همکاری شود.چرا که تقابل ها موجب…
  • " اگر این ویروس منحوس! نبود نمی دانستیم چقدر جلسات مدیران کم حاصل و خیلی از کارهای اداری برای جامعه کم فایده است و نیز این که بسیاری از کارها را به شکل دیگر و با هزینه های بسیار پایین تر هم می شود انجام داد! "
  • محمدابراهیم محمدی

کرونا ؛ مطبوعات ، بوروکراسی اداری و یک پیچ تاریخی !

کرونا به رغم تولید هزینه های زیاد درس و پیام های فراوان را به ما آموخت . امروز شمارگان همین رسانه های برخوردار از خدمات حمایتی و سوبسیدی که غالبا دولتی و حاکمیتی است به حداقل هایی که غالبا سهمیه اداری و نهادهای دولتی است رسیده است؛ بهتر است این رویداد کرونایی آغازی باشد برای مهاجرت جدی روزنامه ها از شکل فیزیکی به مجازی و الکترونیکی!اگر این ویروس منحوس! نبود  نمی دانستیم…
  • " چرا با دور زدن قانون، بخشنامه ۱۸۵۱۷۹ رتبه بندی معلمان را به کادر اداری تسری می دهید در حالی که در سال ۹۴ به موازات رتبه‌بندی معلمان فوق‌العاده ویژه اداری اجرا می شود اما حق شغل حرفه‌ای معلمان جزء 50 درصد فصل دهم محسوب و حذف می شود؟ "
  • محمد علی مرادی/ همدان

چند پرسش از معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد تبعیض درون سازمانی !

با سلام خدمت همکاران محترم و هر آن کسی که مخاطب این نوشته قرار می گیرد. سوالم این است که بر اساس رای شماره ۶۵۳/۹۶/ه مورخ ۹۷/۰۷/۱۰ دیوان عدالت اداری در خصوص ماده ۹۹ پرداخت اضافه کاری منوط به کار اضافی و خارج از ساعات کار اداری می‌باشد، اما همه می دانیم که این هدف هیچ وقت محقق نمی شود زیرا کارمندان اداری اولا ۱۷۶ ساعت موظفی را انجام نمی دهند و…
  • " چونان هماره تاریخ این چند دهه، متولیان امر یا در خوابند یا خواب می نمایند. بیش از یک ماه از توقف ناچار آموزش گذشته است و وقتی گمانه ها بر آن شد که ممکن است بازگشایی مدارس به این سرعت و زودی ها نباشد ،گوش به فرمان های وزارتی و "ستاد" دست به کار شده اند تا "خلق الساعه" بخواهند کاری کنند تا عریضه خالی نباشد "
  • غلامحسین فارسی/ شاعر و منتقد ادبی- دبیر ادبیات ناحیه سه اصفهان

از " کرونا " به " شاد"

ظهر جمعه پانزدهم فروردین ،همه جا تعطیل و قرنطینه کرونا ،حاکم بی رقیب این روزها. ناچار برای خرید روزانه به میدان تجاری نزدیک خانه می روی.چند خرید جزیی .پسر جوان فروشنده که می داند تو "معلم"ی و تو را همیشه "استاد" صدا می زند به زبان در می آید که : - استاد برای شما که خوب شده است، از کی تعطیلین، دیگه تابستونا کم بود ،حالا "کرونا" بیشتر تعطیلتون کرده... نگاهش…
  • " موضوع مورد بحث در این نوشتار این است که مادر اديسون چگونه و بر چه اصلی توانست کودکی که نظام آموزشی روی او برچسب «کودن» زد را به نابغه قرن تبدیل کند؟ "
  • سید طاهر سیدی نظرلو / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز و مدرس دانشگاه فرهنگیان تبریز

اثر پیگمالیون در تعلیم و تربیت

اواخر بهمن ماه بود که برای روز مادر دنبال متنی برای تبریک روز مادر بودم که به داستان واقعی مادر ادیسون و خدمت بزرگ او به بشریت برخوردم. شرح واقعه از این قرار است که ادیسون در پایه دوم دبستان بود که روزی به خانه بازگشت و یادداشتی به مادرش داد و گفت : این را آموزگارم داد گفت فقط مادرت بخواند. مادر در حالی که اشک در چشمان داشت یادداشت برای…
  • “من نمی‌دانم، این رسم ماست. همه این کارو میکنن”

پارادایم چیست ؟

گروهی از دانشمندان ۵ میمون را در قفسی قرار دادند.در وسط قفس یک نردبان و بالای نردبان دسته ای موز گذاشتند.هر زمانی که میمونی بالای نردبان می‌رفت تا موزها را بردارد، دانشمندان بر روی سایر میمون‌ها آب سرد می‌پاشیدند.پس از مدتی، هر وقت که میمونی بالای نردبان می‌رفت سایرین او را کتک می‌زدند.مدتی بعد هیچ میمونی علی‌رغم وسوسه‌ای که داشت جرات بالا رفتن از نردبان را به خود نمی‌داد.دانشمندان تصمیم گرفتند که…
  • گفت و گو با نمایند‌ه شهرستان‌های زنجان و طارم و عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس ؛
  • رضا قاسم پور

دریافتی معلمان باید مبنای حقوق کارکنان دولت باشد

به بهانه فعالیت‌های چشمگیر و انسان دوستانه طارمی‌های مقیم مرکز در خصوص مهار کرونا در شهرستان طارم تماسی با دکتر علی وقفچی نمایند‌ه شهرستان‌های زنجان و طارم و عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس داشتم.وی ضمن تشریح فعالیت‌های جهادی خیرین استان در خصوص مهار کرونا توضیحی در خصوص اوضاع و احوال نامناسب فرهنگیان کشور داد.وقفچی با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش گفت: دولت و وزیر آموزش و پرورش توجهی به خواسته‌های به حق…
  • " به نظر می رسد ؛ تاراج سرمایه اجتماعی در خانواده آموزش و پرورش بیشتر توسط افراد و مقاماتی صورت می گیرد که بر اساس اصل " کار را باید به کاردان سپرد " در جایگاه واقعی و قانونی خود قرار نگرفته و به کسی هم پاسخ گو نیستند "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

در حاشیه ی اطلاعیه پرسش برانگیز روابط عمومی مدیریت آموزش و پرورش بیرجند و چند پرسش ! مطلب ویژه

" با سلام و احترام کشور در شرایط خاصی است ، ولی مردم حافظه بسیار خوبی دارند و با دقت همه رفتارها را زیر نظر دارند .... *عده ای قلیل و اندکی از معلمان و مدیران در منزل نشسته اند و در کنار خانواده ، تنها دغدغه آن ها این است که لپ تاپ و گوشی هوشمندشان چگونه در اختیار فرزندانشان باشد که هم خودشان تدریس کنند و هم فرزندانشان از آموزش…
  • " کاش مسئولین آموزش و پرورش به این باور می رسیدند که سپردن آموزش های مجازی به مدارس تا چه اندازه سبب افزایش استقلال، مسئولیت پذیری، پاسخ گویی، بهبود کیفیت، اثر بخشی آموزش ها و ایجاد تصمیم گیری های صحیح آموزشی در مورد نیازهای خود مدارس خواهد شد "
  • علی تفکری/ قائم مقام سازمان معلمان ایران

شبکه آموزشی شاد و شعار مدرسه محوری ؟!

از ابتدای سال تحصیلی تا شروع امتحانات نوبت اول، دانش آموزان باید مجموعا ۶۴ روز در کلاس درس حاضر می شدند. اما تعطیلات ۱۲ روزه در تهران به دلایلی چون بارش برف، لغزندگی معابر و آلودگی هوا در کنار ۴ روز تعطیلات رسمی، سبب شد تا دانش آموزان تهرانی از یک چهارم روزهای آموزشی در نیمسال اول محروم شوند. این در حالی بود که با توجه به تعطیلات ناشی از بارندگی، احتمال…
  • " کاش یادی می کردید از جایگاه و پایگاه معلم به عنوان موتور اصلی شکل گیری فرایند آموزش مستمر و پایدار و نظرات آنها را از تمام مناطق کشور دریافت می نمودید و با تجزیه و تحلیل نظرات آنها تصمیم می گرفتید ! "
  • محمدعلی پورسردار از فرهنگیان استان ایلام شهرستان آبدانان

نقدی بر عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مورد شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد)

  با ورود ویروس کرونا و شیوع این بیماری در سراسر کشور از اول اسفندماه ،مدارس تعطیل و چرخه آموزش دچار یک وقفه ی اجباری شد.  مدیران و معلمین شریف ،از نقاط برخوردار گرفته تا دورافتاده ترین مناطق کشورمان با تشکیل گروه‌های دانش آموزی در فضای مجازی و تماس تلفنی و پیامکی بدون دستورات و بخشنامه های تکراری ، علیرغم مشکلات عدیده ای که در روند اطلاع رسانی با آن مواجه بودند،…
  • « روش کارآمد خودت را کنار بگذار و به‌جای آن یکی از پیام‌رسان‌های بنجل ما را نصب کن! »
  • محمدرضا حیدری/ آموزگار - قم

ناشاد از شبکه شاد!

پنج سال است که برای کلاس‌ خودم کانالی در تلگرام ساخته‌ام و مثل یک کلاس درس مجازی از آن استفاده می‌کنم. در تعطیلات نوروز، تابستان و تعطیلی‌هایی که گاه و بی‌گاه گریبان‌گیر مدارس شده هم از این طریق با بچه‌ها در ارتباط بوده‌ام. این بار هم از همان روزهای اول ( که آقای روحانی از عادی شدن شرایط در شنبه پیش‌رو سخن می‌گفت ) به لطف یکی از دوستان، صاحب یک کلاس…
  • " وزارت آموزش و پرورش علیرغم تبلیغات برای پذیرش سواد رسانه‌ای و تلاش در راستای نهادینه نمودن آن در مجموعه تحت برنامه ریزی و مدیریت خود، تبلیغات برای هوشمند سازی کلاس های درسی و .... اندر خم یک کوچه تأمین ابتدایی ترین نیازهای آموزشی حضوری خود که همان فضا و تجهیزات است سال هاست در این باتلاق بی پایان گیر کرده است . پرسش اینجاست با کدام آموزش رسانه‌ای برای معلمان و دانش آموزان، تجهیزات و بودجه این گونه حق به جانب برای عملی نمودن این نوع آموزش بخشنامه صادر می نمایید؟ "
  • عثمان عباسی

آموزش آنلاین یا رفع تکلیف؟! مطلب ویژه

 یکی از تحولات در  آموزش های نوین جهت توسعه همه جانبه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی و ... یک جامعه، آموزش آنلاین است . کشورهای توسعه یافته جهان سال‌هاست در کنار  آموزش های حضوری، آموزش های آنلاین را با پیشرفته ترین متد و ابزارهای به روز جهت تکمیل یا جایگزین نمودن آموزشهای حضوری پذیرفته اند و بستر و زیربناهای لازم را هم برای فراگیری به این شیوه آموزشی در…
  • " نظام آموزشی باید تمهیداتی بیندیشد تا دانش آموزان نسبت به جامعه احساس تعهد و مشارکت کنند و البته در برابر سو استفاده های جنسی و جسمی احتمالی هوشیار باشند. اضافه بر این ها باید بتوانند به برقراری ارتباط با دیگران با کمترین خطر بکوشند و در تمام این موارد غافل از تفکر انتقادی نبست به افراد و اوضاع نباشند. حرف و حدیث جدی و شوخی بسیار در باره کرونا گفته شد و باز گفته می شود. به طوری که گویی گونه جدیدی به نام ادبیات کرونایی ، جای خودش را در فرهنگ مکتوب ما باز کرده است. این ها به علاوه لرزه ای که در بنیان های جامعه درانداخته است، خبر از آن دارد که باید آن را جدی گرفت. اکنون اگرچه تهدیدی برای تمام هستی ما به شمار می رود اما با تمهیدات خاص می توان از آن به عنوان فرصتی استفاده کرد تا به بازسازی و نوسازی ابعاد اجتماع پرداخت که یکی از آنها، آموزش و پرورش است "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

کرونا ؛ از چالش تا تغییر نگرش در آموزش و پرورش مطلب ویژه

مقدمه:      کرونا اگرچه به مثابه رنسانس نبود اما اینقدر بود که آرامش مان را به هم بزند. این ویروس آمده تا راحت ها را ناراحت کند. تنها تن و روانمان را نلرزاند که بنیان های جامعه مان را هم به لرزه انداخت. تمام معیارها را دستخوش آشفتگی و دردسرساخت. مثلا بستن درگاه آستانه مقدس رضوی یا تعطیلی متوالی نماز جمعه در یک جامعه اسلامی، چیزهایی بود که در تصور هیچ کس نبود.…
  • " کانال آموزش و پرورش استان در آپارات کمتر از ۳۰۰ عضو دارد و به قول یکی از کارشناسان آموزش و پرورش فقط سرگروه های آموزشی آن را تعقیب می کنند و محتوای تولید شده‌ همدیگر را مشاهده می کنند، گواه این ادعا تعداد انگشت شمار بازدید از این تولیدات ارزشمند است.در فضای ایتا و سروش هم متاسفانه تعداد بسیار اندکی آموزش و پرورش را تعقیب می کنند و ارتباط سازمان با مخاطبان کاملآ قطع می باشد "
  • سید آرش حسینی/ خوزستان

انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش خوزستان : آفتابه لگن صد دست، شام و ناهار هیچ !

 گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان خوزستان و نیز اولیای دانش آموز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای توضیح و پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " هیچ گونه مصوبه قانونی از سوی مراجع ذی صلاح در این زمینه وجود ندارد "
  • سیدمرتضی حسینی

آیا وزارت آموزش و پرورش به استلزامات قانونی و حقوقی تدریس مجازی واقف است و وقعی می نهد ؟ مطلب ویژه

مدیریت محترم ....با سلام و ضمن تشکر از حضرت عالی/ سرکار علیه  به خاطر حساسیتی که نسبت به سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان داشته و در این مدتی که تعطیلی ناگزیر مدارس به سبب شیوع بیماری کرونا پیش آمده، پی‌گیر مسائل درسی و درگیر تلاش برای جبران عقب ماندگی درسی دانش‌آموزان بوده و هستید. ما معلمین نیز همچون شما دغدغه‌ی این مسئله را داشته و انگیزه‌ی شما در این مجموعه تلاش‌ها را درک نموده…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور