صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " عملکرد امروز دوره ابتدایی حکایت از آن دارد که آموزش و پرورش در جدی گرفتن مهارت های اکتسابی پایه از جمله "خوب شنیدن" و "خوب دیدن" که لازمه رسیدن به هنر تفکر و اندیشیدن است سستی به خرج داده ، گذر آسان و کم هزینه دانش آموزان به دوره های تحصیلی بالاتر را تنها ماموریت خود می داند "
  • ابراهیم سحرخیز

نتایج " آزمون پرلز " و خروجی های ارزشیابی توصیفی ؟!

در آخرین دوره از آزمون پرلز یا همان سنجش سواد خواندن دانش آموزان پایه چهارم در سال 2016، ایران با افت 29 نمره ای در مقایسه با دوره قبلی آزمون در سال 2011 با کسب رتبه 45 در بین 50 کشور شرکت کننده ،بیشترین افت را تجربه کرده است.این آزمون بین المللی به ما می گوید 35 درصد از دانش آموزان دوره شش ساله ابتدایی ، با اتمام این دوره حتی از…
  • " همچنان که در سیر صعودی بیماری و نبود شرایط ایمنِ بهداشتی، تعطیلیِ آموزش حضوری منطقی است، تلاش برای تعطیلی مدارس در شرایط تحت کنترل، غیر منطقی است "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

راه حل ادامه تحصیل دانش آموزان در شرایط وجودِ ویروس کرونا چیست؟

امروز، جهان در حصار ویروس کرونا قرار دارد؛ از هنگامی که خبر ورود این ویروس در کشور ما اعلام شد هفت ماه می گذرد و این ویروس طی این مدت، از معاش تا مراودات و آداب و سنن و به طور کلی تمام حوزه های زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است. تصور شروع سال تحصیلی جدید بدون ویروس کرونا دور از ذهن بود چرا که سازمان بهداشت جهانی به عنوان…
  • " در برابر آن آموزگار سوریه ای که در میانه بحران کرونا و بناهای مخروبه و خیابان های در آتش و دود و در اضطراب حمله تروریست ها ... اما در کلاس می ایستد و با دانش آموزان ترانه " عشق ، صلح و آزادی " را می خواند و چراغ " امید به آینده " را روشن نگاه می دارد ؛ سر تعظیم فرود می آورم "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

خودکشی دسته جمعی برای گرفتن جان مدرسه ؟! مطلب ویژه

« در میان اقلیت قرار داشتن حتی در اقلیتی تک نفری، نشان جهل و جنون نیست. حقیقت در یک سو قرار دارد و کذب در سویی دیگر، اگر تو به تنهایی جانب حقیقت را بگیری و در سوی دیگر، در برابر تو، همه دنیا قرار داشته باشد تو دیوانه نیستی... » جورج اورول از کتاب "1984" » در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان که گزارش آن در صدای معلم منتشر…
  • " چه کسانی مسؤول این همه نابه سامانی و ایجاد بی­ سوادی در مملکت هستند؟ "
  • دلیر عباسی/ کارشناس ارشد فلسفه اخلاق و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش

ناکارآمدی و سردرگمی سیستم آموزشی در بحران کرونا مطلب ویژه

  دیر زمانی است که کارشناسان در رابطه با ضعف سیستم آموزشی ایران و پایین بودن کیفیت آن - حتی در حالت عادی-  قلم­ فرسایی نموده­ و مراتب ضعف این سیستم را به مسؤولان ذیربط اطلاع داده­ اند، اما متأسفانه کمترین توجهی به این تذکرات شده است و به دلایلی ناموجه از جمله کمبود بودجه­ ی وزارت آموزش و پرورش و ... به راحتی از کنار آن گذشته­ اند و در این…
  • " مهران آن موقع بهترین مدرسه بود زیرا این دو همه نیروی‌شان را برای مدرسه گذاشته بودند. خیلی با حساب و کتاب معلم انتخاب می‌کردند و بدون آزمون، معلمی را سر کلاس نمی‌فرستادند. همواره در حال توصیه به معلمان بودند که رفتارشان متناسب با استانداردهای مهران شود "
  • فرزانه امان

مدرسه مهران

مدرسه مهران فقط جایی برای درس خواندن نبود. همه جنبه‌های زندگی در این مدرسه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شد. رفتار با دیگران، آداب تربیتی، مانند این‌که چگونه رفتاری داشته باشند، چگونه سنجیده سخن بگویند. این‌ها  محجوب‌ترین بچه‌ها را روی صحنه می‌کشاندند، نمی‌دانم چگونه، اما از تبحرشان بود. برای این کارها خانم مافی استعداد خاصی داشت. مهران آن موقع بهترین مدرسه بود زیرا این دو همه نیروی‌شان را برای مدرسه گذاشته بودند. خیلی…
  • " با طولانی شدن این شرایط، آمورش و پرورش کشور با بحران کارآمدی روبه رو خواهد شد "
  • بهنام بهراد/ استادیار روانشناسی سلامت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

تعطیلی طولانی مدت مدارس ، " فاجعه آموزشی " را در پی خواهد داشت ! مطلب ویژه

هر قدر تعطیلی مدارس طولانی تر شود و هر قدر نرخ فقر اقتصادی در جامعه افزایش یابد، این جا ماندگی به شدت افزایش خواهد یافت.  ۳/۵ میلیون که به آموزش مجازی دسترسی ندارند، اغلب دانش آموزان هم در مدارس دولتی درس می خوانند که پلتفرمهای یادگیری از راه دور موجود از کیفیت و‌ قابلیت حداقلی برخوردار نیستند، معلمها نیز از آمادگی لازم برای آموزشهای فضای مجازی برخوردار نیستند. بنابراین کشورهایی مانند ما…
  • رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نخستین نشست رسانه ای به تاریخ 19 خرداد : « هیچ کتابی دچار تاخیر نخواهد بود »
  • حسین معافی/ دکتری برنامه ریزی درسی

مشکلات ثبت نام و توزیع کتاب های درسی به نام مدارس و به کام دیگران! مطلب ویژه

گروه گزارش/ در نخستین نشست رسانه ای رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تاریخ دوشنبه 19 خرداد ، ایشان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد مشکل توزیع کتاب های درسی در مدارس که سال قبل هم مسائل فراوانی ایجاد کرد ؛  تاکید کرد که " هیچ کتابی دچار تاخیر نخواهد بود " . ( این جا ) " صدای معلم " از رئیس سازمان چنین پرسش کرد : « چرا…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند.
  • " علوم انسانی و اجتماعی هم مسئولیت دارند، مسئولیت تمدنی دارند. هویت، تاریخ، عقل معاش و تدبیر سیاسی، توسعه، نظام‌سازی برای اداره حکومت، کرامت انسانی، اخلاق، آسیب‌های جامعه انسانی، معناسازی، و تدوین سازوکارهای اداره جوامع با این علوم است. تهی کردن این علوم، تهی کردن جامعه و عاقبت توسعه‌نیافتگی است "
  • محمد فاضلی/ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

« حفظیات بی‌مسئولیت » توهم است

رؤسای هفت انجمن علمی علوم اجتماعی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش نوشته‌اند و به مجاز شدن استخدام دانش‌آموختگان سطح 2 و 3 حوزه علمیه برای دبیری تاریخ و علوم اجتماعی اعتراض کرده‌اند. «چرا کسانی فکر می‌کنند قرار دادن دانش‌آموختگان رشته‌های غیرمرتبط – از جمله سطح 2 و 3 حوزه علمیه – در جایگاه تدریس تاریخ و علوم اجتماعی درست است؟» یک پاسخ، کاملاً روشن، صریح و مؤثر است: رابطه قدرت. کسانی…
  • " جای شکرش باقی بود که اکثر کارکنان و معلمان مدرسه از دیدن هم خوشحال بودند و با هم چاق سلامتی می کردند تا مبادا لبخندشان زیر ماسک بیات شود "
  • لیلا کاظم زاده/ معلم انتاریو

روز اول مدرسه ، کرونا و احتیاط

انتظار چند ماهه به سر آمد و پایم به مدرسه رسید. یادتان که هست؟! معلم جایگزین هستم. اولین روز کاری من تدریس به کلاس ششمی ها بود.چیدمان میز و صندلی ها با فاصله و رو به تخته و جایگاه معلم بود. همه ماسک زده بودند. مثل قبل‌ها آن چنان خبری از شیطنت ها و دست‌انداختن و خندیدن بی‌مهابا نبود. انگار از بد حادثه اینجا به پناه آمده بودند. این آرام بودنشان و…
  • " ما که یک عمر شعار داده بودیم؛ مدرسه، مدار سلامت جامعه است و درب هر مدرسه ای را ببندید؛ درب زندانی را گشوده اید و تعلیم و تعلم ، عبادت است و ... اکنون چه ساده، چه به سادگی توقع تعطیلی مدرسه را داریم "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

باز آمد بوی ماه مدرسه، بوی بیماری راه مدرسه! مطلب ویژه

خدا بیامرز، قیصرامین پور هم اگر بود، الان چنین می گفت. راستی که پیشترها، مهرماه می آمد و مهرها با خود می آورد. امسال اما مهر آمد ولی زجر آورد و قهر. زجر دانش آموز و معلم برای یاددادن و یاد گرفتن. قهر اولیا با مدرسه و قهر مدرسه با نظام آموزشی. بازگشایی مدارس ، این بار مثل هیچ از سالهایی که به یاد داریم نبود. شهریور و مهر در هم آمیخت…
  • " با گذشت حدود سه ماه از ارسال این بخشنامه در آموزش و پرورش هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و مدیران کل آموزش و پرورش که ملزم به اجرای آن هستند بعضاً خود نیز دارای تعارض منافع می باشند! "
  • دکتر حسین معافی/ فعال فرهنگی

مجلس یازدهم لایحه " مدیریت تعارض منافع " را مصوب و پیگیری نماید ! مطلب ویژه

  تعارض منافع به موقعیتی اطلاق می شودکه منفعت شخصی مشمولان این قانون در مقام انجام وظایف یا اعمال اختیارات قانونی آنان در تعارض با منافع عمومی قرار می‏ گیرد و می‏ تواند انجام بی‏‌طرفانه و بدون تبعیض وظایف مذکور را مانع شود. مدیریت تعارض منافع نیز کلیه اقدامات و تدابیر اداری، نظارتی، قضایی و شبه‌قضایی لازم برای پیشگیری از بروز تعارض منافع و رفع یا کاهش تأثیرات سوء‌ موقعیت‌های تعارض منافع…
  • " معلم داریم تا معلم ! "
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌پزشک

بوی ماه مهر

مدرسه ها باز شده اند. میلیون ها کودک ایرانی هر روز صبح زودتر از آن چه "غریزه طلب می کند" از خواب برمی خیزند و بسیار طولانی تر از آن چه حوصله ی کودکی بر می تابد بر نیمکت ها جا خشک می کنند. من ایام تحصیل را مرور می کنم و تلخ و شیرین هایش را باز می چشم. در سن 44 سالگی دریافتم که عارضه ی ستون مهره هایم ناشی…
  • " با بسته شدن مدرسه اگر تاکنون حداقل 11 میلیون بی سواد و کم سواد در کشور داشتیم ؛ یقین بدانید ... با وجود آزمون های آبکی و کارنامه های غیر واقعی و ظاهرا درخشان مجازی ، در آینده ای نزدیک 60 درصد دانش آموزان عملا از سواد عمومی و تخصصی خالی خواهند شد ! "
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

مرثیه ای برای تعطیلی مدارس پشت چهره کرونا و قفل هایی که ظاهرا بازشدنی نیستند ! مطلب ویژه

* ابتلای ۱۶۳ دانش آموز و ۴۸ معلم اصفهانی به کرونا در دو هفته گذشته خبرگزاری برنا : « معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي استان اصفهان: در دو هفته گذشته ۴۸ معلم گرفتار شده و ۱۸۳ معلم هم داراي اعضاي خانواده مبتلا بودند همچنین ۱۶۳ دانش آموز مبتلا شده اند و خانواده دو هزار و ۸۶۳ دانش آموز درگير کرونا هستند. »   خبرگزاری ایرنا:  معاون آموزش متوسطه و دبیر پروژه مهر اداره‌کل…
  • " سالهاست که نهاد روحانیت در اغلب حوزه ها – حتی مهد کودک ها - وارد شده است. ظاهرا آنها نیز خود را در همه امور کارشناس و صاحب نظر می دانند و با حریم تقدسی که برایشان ایجاد شده است ، کسی حق اعتراض ندارد "
  • فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بر اساس کدام قانون حوزوی ها در استخدام " دبیر ادبیات فارسی " راه پیدا کردند ؟ مطلب ویژه

زبور عشق نوازی نه کار هر مرغیست یکی از مشکلات اساسی جامعه ما بیکاری است . در  بسیاری از خانواده ها حداقل یک جوان تحصیل کرده بیکار در رویای یافتن شغل ، به سر می برد.  تورم و تحریم  نیز دست در دست همدیگر داده و موجبات تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی ، شرکت ها و کارخانه ها را  فراهم کرده اند. آن عده از فارغ التحصیلان هم که اصراری به مشاغل…
  • " فارغ از مطرح بودن مشکلات ساختاری و فیزیک استاندارد مدارس، عدم تمایل به بازگشایی مدارس یا نشان از اولویت دار نبودن آموزش و پرورش در فرهنگ ما دارد و یا اولویت دار نبودن آن نشان از باور به ناتوانی دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی است، که هر دو نشانه و تاکیدی مجدد هستند بر نیاز به بازسازی و آسیب شناسی فرهنگ آموزشی و سیستم آموزش و پرورش در ایران "
  • وریا نوروزی / دانشجوی مقطع دکتری برنامه ریزی درسی

بازگشایی مدارس ، کرونا و فرهنگ ایرانی مطلب ویژه

وقفه ی ۹۰ تا ۱۲۰ روزه آموزشی دانش آموزان به دلیل تعطیلات تابستانی همواره مورد انتقاد صاحب نظران تعلیم و تربیت بوده و با اشاره به توزیع متناسب و متوازن تعطیلات در برخی از کشورها مانند ژاپن معتقدند که به جای تعطیلات متمرکز تابستانی، تعطیلی مدارس بر اساس موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی در دو تایم زمانی (تابستانی و زمستانی) ضمن کمک به تجدیدقوای دانش آموزان، می تواند آسیب های…
  • " آموزش و پرورش امروز ایران عرصه ای خطر خیز است. کاهش مرجعیت معلمان، بی انگیزگی دانش آموزان، افول توجه به ادبیات فارسی، در کنار پمپاژ داوری های پیشینی درباره نقش روحانیان در پیدایش وضع موجود به سختی پذیرش این معلمان جدید از سوی دانش آموزان خواهد انجامید. حضوری که اگر با تدبیر انجام نشود به کاهش منزلت بیشتر این قشر منجر می شود "
  • دکتر مهران صولتی/ جامعه شناس

چند نکته درباره استخدام حوزویان در آموزش و پرورش

مطابق آن چه در دفترچه های استخدامی جدید آمده است قرار است طلاب سطوح ۲ و ۳ حوزه به عنوان حائزین مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی معادل سازی شده و از امکان به کارگیری به عنوان دبیران متوسطه برخوردار شوند. اقدامی که از سوی انجمن استادان ادبیات کشور محکوم شده و در راستای تضعیف زبان فارسی تلقی شده است. درباره این موضوع چند نکته شایان ذکر است: اگر عدالت را…
  • " امید است وزارت آموزش و پرورش با لحاظ کردن دو اولویت یکی تقویت زیرساخت های سامانه شاد و حل مشکلات ترافیک و اختلال رایج در آن و افزودن امکانات و قابلیت های پیشرفته تر و رایزنی برای رایگان بودن دائمی این سامانه برای معلمان و دانش آموزان و تقویت دسترسی به اینترنت در همه مناطق و دیگری اختصاص سرانه بهداشتی کافی (مبلغ اختصاصی در اسفندماه آن قدر ناچیز بود که تنها کفاف دو سه بار ضدعفونی مدرسه را - آن هم صرفا در همان ایام- داد.) به مدارس دولتی به ویژه در مناطق کم برخوردار شهری و مناطق روستایی ، به سازگاری محیط های آموزشی با شرایط کرونایی و روشن نگه داشتن چراغ آموزش در مدارس کمک کند‌ "
  • فریبا رسولی/ مدیر دبیرستان

در باب بازگشایی غافلگیرانه مدارس

   از مدت ها پیش شیوه نامه بازگشایی با تاکید بر ۳ وضعیت محتمل سفید ، زرد و قرمز به مدارس ارسال شده بود .در این شیوه نامه ، برگزاری کلاس در وضعیت قرمز به صورت غیر حضوری تصریح شده بود و از آن جا که طبق اعلام ستاد ملی کرونا وضعیت بیشتر استان ها _ از جمله استان آذربایجان شرقی_ قرمز اعلام شده بود، مدیران مدارس، اغلب خود را برای تدوین…
  • " فریادهای معلمان به تنگ آمده از فقر و تنگدستی را بشنوید. قانون ششم توسعه را اجرایی کنید "
  • غفار جلالی/ معلم

نمایندگان استان فارس در مجلس به جای پرداختن به " عزل و نصب " ها فکری برای مشکلات اساسی آموزش و پرورش کنند ! مطلب ویژه

  به گزارش خبرگزاری خانه ملت،  جعفر قادری در نشست علنی چهارشنبه ۱۹ شهریور مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه بحث تغییر و تحول در آموزش و پرورش استان فارس مورد توجه وزارتخانه قرار دارد، گفت: این وضعیت بلاتکلیفی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. از این رو  وزارتخانه باید هر چه سریع تر این مساله را تعیین تکلیف کند تا وضعیت ادارات شهرستان…
  • " از میانه‌ی مردادماه تقریباً تمام مدارس در اغلب کشورهای اروپایی و نقاطی از امریکا و سراسر کانادا سال تحصیلی جدید را به صورت حضوری کلید زدند. در همه‌ی آن نقاط همچنان حضور نحس کرونا سایه‌گستر است و اما مدیریت‌های یک‌صدا و اقدامات احتیاطی، سایه‌ای گسترده‌تر دارند "
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

ناهماهنگی و چندصدایی در مجموعه‌ی مدیریت تصمیم‌گیر وزارت آموزش و پرورش و در مقوله‌ی کرونا ؟! مطلب ویژه

وزارت آموزش و‌ پروش در آستانه‌‌ی سال تحصیلی جدید، چاره‌ای جز بازگشایی حضوری مدارس در خود نمی‌دید؛ از آن روی که در چارچوب‌ها و نظامات حاکم بر وزارتخانه‌ها اصولاً ضوابط و روابطی حاکم است که بیشتر ترجیحشان بر آن است که تصمیمات کوتاه‌مدت و روزمره را جانشین بلندمدت‌اندیشی یا قانع‌کردن افکار عمومی کنند. بدیهی است که خیل عظیم والدین در یک نگاه کوتاه‌مدت، تعطیلی بلند‌مدت مدارس را برنتابند؛ مگر آن که اولاً…
  • " در جامعه ای که اصلا واحد درسی به نام "فلسفه" و "تاریخ هنر" و "آموزش سیاسی" نداریم چگونه انتظار داریم شهروندانی قانون مدار و کارآمد و مفید را تحویل جامعه دهیم؟ وقتی صرف ماضی و مضارع عربی از یادگیری فلسفه و پرسشگری مهمتر است چگونه انتظار داریم مدارس ما استعدادهای فرزاندمان را شکوفا کرده و جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی توسعه یافته داشته و هوای شهرهایمان پاک و تصادفات جاده ایمان برابر با اروپا و ازدواجهایمان موفق و تیراژ کتابهایمان بالای هزار باشد؟ "
  • فرهاد قنبری

استخدام افراد غیرمتخصص در مدارس فقط مربوط به درس ادبیات فارسی نیست !

گروه رسانه/ در دفترچه آزمون استخدامی کشوری متنی منتشر شد که نگرانی و اعتراض جمع زیادی از استادان، معلمان، دانش آموختگان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی را  موجب شد. بر اساس دفترچه راهنمای این آزمون، برای احراز شغل دبیری رشته زبان و ادبیات فارسی ، دارندگان مدارک سطح ۲ و ۳ حوزه  با دانش آموختگان کارشناسی و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی  از نظر تخصص در حوزه زبان و ادبیات فارسی…
  • " ما معلمانی که فقط سخن از معیشت می رانیم و ما مدیرانی که میزهایمان را می پرستیم همگی یکسان در این شرایط مقصریم چون از ابعاد مختلف این ساختار انسان پرور را تضعیف کرده ایم "
  • سیدهادی عظیمی/ عضو انجمن اسلامی معلمان ایران

حذف انسان از ساختار نهاد آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

بازگشایی  مدارس در دورانی که جهان و  ایران با  ویروس  کرونا دست و پنجه  نرم  می کند با واکنش های متفاوتی از طرف موافقان و مخالفان روبه رو شده است. عده ای بر اهمیت بازگشایی واقعی مدارس تاکید می نمایند و تعداد زیادی از کارشناسان و خانواده ها هم نسبت به فراگیری کرونا با بازگشایی مدارس هشدار می دهند . مدت ها وزارت آموزش و پرورش درصدد بود برنامه ریزی برای  بازگشایی…
  • نقدی بر بیانیه كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ؛
  • محمودرضا اسفندیار

تاکید بر بدیهیات فارغ از واقعیات مطلب ویژه

گروه رسانه/ پس از انتشار بیانیه " كارگروه بررسي هاي فوري در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش " با موضوع ضرورت بازگشایی و استمرار فعاليت مدارس ؛ پیامدهای زیان بار دور ماندن كودكان از محيط مدرسه به قدري گسترده هستند كه خطرات آن بيشتر و پايدارتر از ابتلا به كرونا برآورد مي‌شود ؛ ( این جا ) " محمودرضا اسفندیار " از کارشناسان آموزش نقدی بر آن نگاشته است . ضمن سپاس از…
  • " وزارت آموزش و پرورش در مورد سازماندهی این نیروها در مدارس پاسخ گو باشد "
  • حمید جعفرپور بغداد آباد نماینده فرهنگیان خرید خدمات آموزشی استان یزد

انتقاد از نحوه امتیاز بندی معلمان خرید خدمات آموزشی استان یزد

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان خرید خدمات آموزشی استان یزد برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " دیدگاه برنامه درسی مبتنی بر معنی دار بودن ، مسوولیت پذیری فرد در جامعه است. وظیفه مدارس پیشرو و هوشمند آن است كه مهارت های زندگی را به دانش آموز بیاموزد و فرصت تمرین آن ها را نیز در كلاس و مدرسه به وجود آورد "
  • حسین معافی/ دکتری برنامه ریزی درسی

دوران پسا کرونا و ضرورت توجه به " مدارس هوشمند " مطلب ویژه

  از آنجا که کووید 19 توانست بسیاری از محاسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری از فرهنگ ها و سنت ها را تغییر دهد مسلماً آموزش هم تحت تأثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت. لزوم توجه به آموزش های مجازی و غیر حضوری سالهاست که مورد بحث است ولی ماههاست که این روش آموزش به علت شیوع بیماری کرونا به صورت جدی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از راهکارهای مهم…
  • " از قدیم می‌گفتند: «عقلِ وزیر» چیزی است و «عقلِ وزارت» چیز دیگر است. اینها وقتی خارج از پست اداری‌شان حرف می‌زنند، ظاهراً معقول و بهره‌مند از ذوق و شعورند، وقتی عمل می‌کنند حاصلِ کارشان خلاف تمام آن دعوی‌هاست "
  • دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی

دربارهٔ کتبِ درسیِ پارسی

مطلقاً به تلویزیون و رادیو نگاه نمی‌کنم و گوش نمی‌دهم. بسیار طبیعی است اگر از این رسانه‌ها بی‌خبر باشم. خوشبختانه روزنامه هم اصلاً نمی‌خوانم. فقط می‌دانم که کتاب‌های درسیِ فارسیِ ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان نمونهٔ درخشان و معجز‌آسایِ «نقضِ غَرَض» است و دشمن‌کام شدنِ زبان فارسی. یعنی بهترین راه برای گریزان کردنِ بچه‌ها و جوانان از فرهنگ و ادبیّات ایرانی است.با سخنِ من باید از متصدّیانِ تألیف و تولید این کتاب‌ها…
  • "تعداد دانش آموزان را در کلاس ها می توان کمتر کرد ولی نباید آنان را از حق آموزش عمومی و رایگان محروم کرد "
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

از "مدرسه تعطیل " خودسنجی ، بیداری و تفکر انتقادی بیرون نمی آید ! مطلب ویژه

   آموزش و پرورش ایران مانند بیماری ست که برای بهبود خود سال ها به هر پزشکی که مراجعه می کند ، همه پزشکان فقط به توصیف درد او می پردازند! در حالی که این بیمار از درد می سوزد و به خود می پیچد ، متخصص دلسوزی پیدا نمی شود که درمان این درد را نسخه کند! امیدوارم تلاش امروز ما توصیف درد نباشد و گامی فراتر نهیم و به راه…
  • " شاید به خاطر همین مفهوم عدم مشارکت جمعی در جامعه ایرانی و حس این رفتار در این جامعه باعث شده است که هر کس در برابر مشکلات، سازی برای خودش بزند از وزیر گرفته تا والدین و نماینده مجلس و مجری تلویزیون. به عبارتی ، تحلیل و منطق جای خود را به خرافات ، راحت طلبی ، سود و منافع شخصی داده است "
  • ر.هاشمی/ معلم

گزارش تحلیلی- انتقادی از بازگشایی یک مدرسه مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ چندی پیش مجید یزدان‌ پناه مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه  اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهند 70 درصد دانش‌آموزان استان با احتساب مدارس روستایی و عشایری که به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان کلاس هایشان به صورت حضوری برگزار می‌شود، استقبال به حضور در کلاس‌های درس و آموزش حضوری داشته‌اند . گزارشی که می خوانید توسط یکی از معلمان از روستاهای " شهر کرد " مرکز…
  • " اغلب زندگی خصوصی آدم ها با هنر و اندیشه و بیانشان متفاوت است "
  • فرهاد قنبری

دو چهره زندگی

 بسیاری از فیلسوفان و هنرمندان در زندگی شخصی خود انسان متفاوتی هستند. روسو یکی از بهترین آثار تربیتی کودکان را نوشت اما به هیچ قاعده اخلاقی و خانوادگی پای بند نبود. هگل و مارکس فرزندان نامشروع از روابط مخفیانه خود داشتند. شوپنهاور و نیچه عصبانی تر از آن بودند که حوصله و تاب تحمل کسی را داشته باشند. هایدگر دور از چشم همسرش با دانشجویش هانا آرنت رابطه داشت. زندگی خصوصی ژان…
  • " جایی که باید حرف زد، سکوت می کنند مثل طرح رتبه بندی و جایی که نیاز به حرف زدن نیست و دولت خود مشکلات را پیگیری می کند با خبررسانی متوالی و "بیانیه وار" به میدان می آیند مثل موضوع همسان سازی حقوق که برای همه حقوق بگیران بازنشسته اجرا خواهد شد و فقط مختص فرهنگیان نیست ! "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

نتیجه جلسات دولت با تشکل های معلمان چه بود؟

  برخی تشکل ها ، نمایندگان مجلس و تعدادی از همکاران محترم چند ماه پیش در بحث " طرح رتبه بندی"، به عنوان نماینده معلمان با رئیس و مجموعه سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و اداری و مسئولین وزارت آموزش و پرورش جلساتی داشتند. عضویت در انجمن، تشکل و احزاب همراه با علاقه، آگاهی و با هدف تاثیر مثبت در حوزه های مختلف است و می تواند برای اعضا هزینه…
  • " در مدرسه، همه باید نقش بازی کنند و تظاهر کنند تکالیف را خودشان انجام داده اند! معلّمان هم در این تظاهر شرکت می کنند! "
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روان‌پزشک

قصه " مریم دانش آموز " مطلب ویژه

مریم یازده ساله است و در کلاس پنجم ابتدایی یکی از پرآوازه ترین مدارس تهران درس می خواند. تکالیف درسی چند روزش را مرور می کنیم: معلّم ریاضی جمع کسرهای مرکّب را از او خواسته است، معلّم علوم تعاریف نزدیک بینی، دوربینی، آستیگماتیسم، آب مروارید و کوررنگی را از او خواسته است. معلّم فارسی (در واقع عربی!) از او انتظار دارد ریشه های متفاوت واژه های به ظاهر مشابهی همچون «الغاء» و…
  • " در کارهای فرهنگی هنوز هم نفهمیده‌ایم کدام یک لازم‌تر و فوری‌تر است ! "
  • پرویز ناتل خانلری *

الزامات یک حکومت دموکراسی و وزارت فرهنگ ما ؟!

 از تجمّل هیچ پرهیز نمی‌کنیم. هنوز نیمی از کودکانِ کشور وسیلهٔ تحصیل ندارند و آنها که دارند غالباً زیر سقف‌های شکسته می‌نشینند، و گاهی قربانی شوق آموختن می‌شوند، اما بناهای مجلل گرانبها می‌سازیم، دانشکده‌های دروغین بر پا می‌کنیم که نه معلّم و نه وسیلهٔ کار دارد و تازه معلوم نیست که این دانشکده‌ها اگر روزی راست دربیاید و شاگردانِ خوبی پرورش دهد، فارغ‌التّحصیلانِ آنها چه باری از دوش ملّت برمی‌دارند و تا…
  • " یاد باد آن شور و حال ها یاد باد ؛ بُوّد آیا که در مدرسه ها بگشایند ... "
  • فاطمه سادات اشرفی زاده

بازگشایی مدارس ، کمی تا قسمتی حضوری ! مطلب ویژه

هر سال از  شهریور ، بوی  مدرسه  را احساس می کردیم . شوق  و  آمادگی برای ورود به مدرسه ، فضای شهر و خانه ها را دگرگون  می کرد .   امسال ، مهری  متفاوت را  تجربه می کنیم . بوی مهر با  بوی ویروسی  ناشناخته ، آمیخته شده است . نگرانی و اضطراب جای  آن شور و شوق ها را گرفته است . امسال بازگشایی مدارس با اما و اگرهای زیادی همراه…
  • " معلمان که خود اندر خم مشکلات اقتصادی سال های اخیر به خصوص یکی دو سال گذشته که ارزش پول ملی و حقوق دریافتی آنان به یک چهارم تنزل یافت مانده اند؛ اکنون باید جهت خوشایند مدیران و اداره آموزش و پرورش منطقه خود به هر نحو ممکن گوشی هوشمند و یا تبلت و لب تاب و اینترنت پرسرعت جهت انجام تدریس آنلاین فراهم نمایند ! "
  • حسین رمضان پور/ فعال فرهنگی خراسان شمالی - بجنورد

" آموزش غیرحضوری " از جیب معلمان ؟!

  در چند روزی که از بازگشایی زودهنگام و بی برنامه مدارس می گذرد؛ یکی از مهم ترین معضلاتی که معلمان با آن دست به گریبانند؛ نحوه مدیریت و مشارکت در تدریس آنلاین و تامین ملزومات و هزینه های آن است که مثل روال همیشه آموزش و پرورش هیچ تمهیدی در قبال آن انجام نداده و بار اصلی تامین آن را بر عهده معلمان انداخته است. یکی از معلمان مدارس روز گذشته…
  • " مشکل اصلی، خود ما هستیم ! "
  • اكبر اعلمی

خمیرمایه "ما" ایرانیان!

اگر دیکتاتورترین ایرانی را برای حکومت کردن به مهد دموکراسی و کشوری مانند فرانسه ببرند، مردم آن کشور ظرف شش ماه از این دیکتاتور یک "دموکرات" خواهند ساخت اما برعکس؛ اگر رئیس جمهور فرانسه را برای حکومت کردن به ایران بیاورند، بسیاری از مردم ایران به کمک چاپلوسان و دستمال دورقاپچین‌های حرفه ای و دست بوسی و تعریف و تمجیدهای مهوع و نسبت دادن القاب و عناوین مختلف به او، در کوتاه…
  • " جای بنر خوش آمد گویی در ورودی مدرسه یا نوشتن توصیه های بهداشتی خالی بود ! نکته تلخ ماجرا این است که همکاران در دفتر حاضر شده هم هیچ واکنشی به این نوع بازگشایی نامطلوب ندارند و برنامه ریزی برای صبحانه، صحبت در مورد بورس یا گران شدن ماشین را بر اولویت های مدرسه ترجیح می دهند ! "
  • علی زینلی/ دبیر مدارس بندر خمیر

آن چه در " بازگشایی مدارس " مهم است و مغفول مانده؟! مطلب ویژه

همیشه فکر می کنم یکی از شادترین و جذاب ترین برنامه ها برای دانش آموز باید آیین بازگشایی باشد.مراسمی که پس از تعطیلی تابستان بچه ها را دوباره در کنار هم قرار می دهد تا علاوه بر دیدار و بازی با هم فرصتی برای نشان دادن علایق و استعدادهای آنان نیز مهیا شود.علایق و استعدادی که اگر حتی معلم نیز کشف نکند آنها با گفت و گو با هم این خواسته ها…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

نقشِ نفت

در  کلاسی گفته  بودم  نقشِ  نفتچیست  بر  سودِ  مردم  بچّه ها ؟هفته ی دیگر فقط این پرسش استشرح   و   بسطِ   کُلُّهم   انشایِ  مادانش   آموزِ     زرنگی    در  کلاسدرس خوان ، بی ادّعا ، انگشت نمافکر می کردم که او خواهَد نوشتسهمِ  هر  قدرت  در  آن  تا  انتهابی  توجّه  بر  نیازِ  صاحب  اشهست   آغاز   و   پایانش   کجا ؟تا  برفتم  هفته ی  بعد  آن  کلاسچونکه  پایان  یافت  بر  پا  و  به  جااوّلین  کس  گفتم  او …
  • " بر اساس چشم انداز یونسکو از آموزش و پرورش در دهکده جهانی و زندگی در جوامع بدون مرز، در امر یادگیری باید چهار رکن اصلی یادگیری: یادگیری برای زیستن، دانستن، انجام دادن و زیستن با یکدیگر مدنظر باشد "
  • رضا قاسم پور

گفتمان " صدای معلم " در زمینه " آموزش حضوری " به بار نشست ! مطلب ویژه

  ۱۵ شهریور ۹۹ موعد مقرر برای بازگشایی مدارس می باشد . این بازگشایی با اما و اگرها و ابهامات فزاینده ای روبه روست . طیفی همانند هاله "صدای معلم" اصرار بر آموزش حضوری دارند در حالی که بخش توده ای جامعه دنبال عدم حضور به بهانه استفاده از روش آموزش الکترونیکی است.آقای پور سلیمان صاحب امتیاز سایت وزین صدای معلم یک تنه علی رغم فشارها و سنگ اندازی های چند لایه…
  • " قهرا ایشان و همه دولتمردان می دانند که صدای عمل از صدای سخن بلندتر است و اثر وضعی این رفتار به جای کاستن از تردید ها و عدم اطمینان های مردم، آنها را تقویت می کند که متاسفانه کرد "
  • دکتر محمود مهرمحمدی/ عضو شورای عالی آموزش و پرورش

درباره نحوه مدیریت تعلیم و تربیت در شرایط کرونایی !

شروع سال تحصیلی در ۱۵ شهریور ماه و شکستن طلسم کلیشه تقویمی “اول مهرماه” یک اتفاق مبارک است. امید است این اتفاق استمرار یابد و به افزایش کارایی نظام آموزش مدرسه ای با کاسته شدن از تعطیلات بس طولانی و آسیب رسان تابستان منجر شود. البته آموزش و پرورش نیازمند یک تقویم تازه برای سال تحصیلی است که با نگاه همه جانبه و توجه به اقلیم های مختلف کشور طراحی و به…
  • " روش های پرورش عقلانیت بر بنیاد پرسش گری، نقد و انتخاب استوار هستند "
  • دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد

کنکاشی بر اصل " عقلانیت " در روش های تعلیم و تربیت اسلامی مطلب ویژه

در سلسله مباحث مرتبط با نقد تعلیم و تربیت اسلامی، ابتدا گذری خواهیم داشت بر موضوعات طرح شده در حوزه مبانی و اصول این تعلیم و تربیت.اصل، امری هنجاری است و جنبه تجویزی دارد. اصل از مبنا مشتق می شود. مبانی از واقعیت ها و هست ها سخن میگویند و اصل ها از باید و نبایدها. اصول تعلیم و تربیت برای وصول به اهداف جنبه ابزاری دارند و لذا سنخیت و هماهنگی…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور