صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " چه خوب است که دفاتر حقوقی آموزش و پرورش قبل از بروز فاجعه از معلمان حمایت حقوقی کنند و معلمان هم قبل از رسیدن مساله به نقطه بن بست ، دنبال حمایت حقوقی بروند. شاید اگر این معلم از حمایت حقوقی ادعایی آموزش و پرورش برخوردار بود، این فاجعه رقم نمی خورد "
  • شیرزاد عبداللهی

خود سوزی یک معلم در مسجد سلیمان و قصه حمایت های حقوقی آموزش و پرورش از کارکنان !

پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه سال 99 ، یک معلم، در شهرستان مسجد سلیمان در اعتراض به تخریب قسمتی از دیوار حیاط منزلش توسط پرسنل اجرائیات شهرداری، اقدام به خودسوزی کرد. شهرداری مدعی بود که دیوار خانه در حریم خیابان قرار دارد. کوروش مودت، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: “امروز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یک معلم در مسجد سلیمان پس از اینکه پرسنل اجرائیات شهرداری اقدام به تخریب قسمتی از…
  • " در آثار مرادی کرمانی، بی سوادی، فقر فرهنگی، خرافات و مشکلات کودکان و نوجوانان در آموزش و بهداشت و نظائر آن ارائه شده اند.او در قصه هایش هم از کارکرد خانواده ناامید است و هم از عملکرد نظام آموزشی ناراضی است.ما تازیانه استبدادهای گوناگون را سده های بسیاری بر گوشت و پوست فرهنگ و میهن خویش احساس کرده ایم. ما بسیار ترسیده ایم و کمتر ترسانده ایم.این داستان نیز درحقیقت به همین خاطره ازلی ما پرداخته است.لبخند انار، قصه تقابل خشونت و عطوفت است.داستان روبه روشدن درستی با درشتی است.با مطالعه زندگی و آثار مرادی کرمانی، بی اختیار تقابل عجیبی در ذهن زنده می شود؛ در برابر معلمانی که کمتر شوق تغییر و تحول در خود و دانش آموزان دارند و بیشتر حقوق بگیر و کارمندند ! "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

شما که غریبه نیستید! (تاملی در اشارات مدرسه ای هوشنگ مرادی کرمانی)* مطلب ویژه

  مقدمه اسمش هوشنگ بود اما بچه ها او را «هوشو»صدا می کردند.خانه شان دریکی از روستاهای کرمان بود.به درستی یاد نمی داد مادرش را دیده باشد. هفت هشت بهار بیشتر در کوچه ها ندویده بود که پدر گمشده اش را پیدا کرد.پدری که دیگر نای پدری کردن برایش نداشت.با این حال سالها نگاهش داشت تا ببیند که پدری هم دارد. تقدیر می خواست تا بچه ی مردم بشود. بیشتر زیرپروبال عمو…
  • " آمادگی برای وقوع زلزله در ایران مثل آمادگی برای مقابله با هر بحران طبیعی چیزی در حد صفر است "

زلزله در تهران

  در هیچ برهه ای از تاریخ، هیچ بشری قادر به پیش بینی زلزله نبوده است.تهران اگر بر روی گسل قرار دارد در چند صد سال گذشته هم بر روی همین گسل ها قرار داشته است و احتمال وقوع زلزله ویرانگر تهران به همان میزان سالها و دهه های گذشته است. آمادگی برای وقوع زلزله در ایران مثل آمادگی برای مقابله با هر بحران طبیعی چیزی در حد صفر است. مدیریت زلزله…
  • " فرخ رو پارسا آنجا و آنگاه که در 1347 به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ ایران راهی وزارت آموزش و پرورش می شد، کوله باری تاریخی از فعالیتهای زنان در راستای دستیابی به حقوق ابتدایی سرکوب شده خود در جامعه ایرانی را بر دوش داشت که بر آن بود تا با ایجاد تغییراتی در نظام آموزشی به ایجاد و تقویت مبانی دستیابی به آن حقوق بپردازد "

18 اردیبهشت سالمرگ " فرخ رو پارسا " نخستین وزیر زن در تاریخ ایران مطلب ویژه

فخرآفاق پارسا وقتی در ابتدای سده معاصر نشریه ای با مشی دفاع از حقوق زنان با عنوان "جهان زنان" منتشر و در ادامه با مقالاتی در همین راستا غوغایی بر پا کرد، نمی دانست که در میانه همین سده نام دختر او به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ ایران ثبت خواهد شد. اواخر دوران قاجار و پس از دمیدن روح ِ عدالت خواهی و آزادی طلبی در میان مردم ایران ظل…
  • " کشوری که هرم خردمندی در آن وارونه باشد، یعنی هرچه بالاتر روی بیشتر از جنس خردمندان بیابی، جامعه ی رهیده ایست "
  • پدرام سلطانی

" آداب خردمندی "

 در ١٥ سال گذشته در صدها نشست و جلسه و گفت و گو در سطوح مختلف و موضوعات گوناگون شرکت داشته ام و با اشخاص زيادى در حاكميت، بخش خصوصى، جامعه ى مدنى و اقشار گوناگون همنشين بوده ام. این حضور فراوان و متنوع بیشترین بهره ای که برایم داشته است، آشنا شدن با انواع رفتار، گفتار و کردار و یافتن فرصت مقایسه ی آنها با یکدیگر بوده است. در این مدت…
  • " گسترش بدون فراهم آوری زیرساخت های لازم در موضوع کلی " تنوع مدارس " که مدارس غیرانتفاعی نیز زیرمجموعه ی آن هاست موجب شکل گیری و فربه شدن " رویکرد اقتصادی " به آموزش گردیده است و این رویکرد در بلند مدت منجر به نزول كیفيت آموزشی و تربيتي سطوح مختلف آموزش و پرورش شده است . برخی و شاید بسیاری از کارشناسان درخشش گلخانه ای دانش آموزان در کنکور را معیاری برای صحیح بودن راندمان آموزشی و حتی فلسفه آن می دانند در حالی که واقعا چنین نیست و معیار برای موفقیت و اثربخش بودن یک نظام آموزشی را می توان در نگاهی دیگر و البته متفاوت با " بینش روزمره " و فرضا در کسب مهارت های زندگی و تربیت شهروندان مسئول و پرسشگر دانست "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

مدارس غیرانتفاعی ؛ پارادوکسی در عدالت آموزشی با کارنامه ای غیرشفاف ؟! مطلب ویژه

انگار در جامعه ما جدایی و انفکاک میان فلسفه تاسیس یک پدیده با آن چه در بعدا رخ می دهد و البته شباهت چندانی با اصل " تکامل " ندارد به یک اصل بدیهی و عام تبدیل شده است .مسئولان و مقامات دائما و در تریبون های متعدد عنوان می کنند که هدف از تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی در کنار صرفه جویی برای دولت، افزایش کیفیت و تحول و پیشرفت در…
  • " آیا ناتمام ماندن قصه درس ها در آموزش و پرورش شبیه تجربه زیسته حکومت در چهار دهه گذشته نیست؟ "
  • علیرضا هاشمی سنجانی

یک نکته معلمانه! ( تاملی بر اسلامی شدن علوم انسانی در جامعه شناسی 3 متوسطه )

گویند فردی قصد خواندن نماز صبح در مسجد کرد، وضو ساخت و به سمت مسجد راه افتاد. بین راه شیطان را دید. شیطان از او پرسید برای چه نماز می گزاری؟ بحث با شیطان به قصد زمین زدن و پوزه اش را به خاک مالیدن، آن قدر طول کشید که آفتاب برآمد و نمازش قضا شد. من معلم متوسطه دوم - رشته انسانی هستم و معمولا سال دوازدهم انسانی (کنکور) درس می…
  • " باید به صورت جدی به دنبال اتخاذ راهبردهای برای حل این مشکل گشت تا شکاف عظیمی در نابرابری‌های آموزشی پدیدار نگردد "
  • دکتر سیدعلی خالقی نژاد/ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

داشتن برنامه برای بازگشایی مدارس و تقویت آموزش مجازی مطلب ویژه

 بسته‌شدن مدارس _با همه‌گیرشدن ویروس کرونا_ در دو قرن اخیر پدیده‌ای بی‌سابقه‌ای بود و با سرعت فزاینده‌ای فضای آموزش مدارس در دنیا را به سمت وب و تلویزیون برد. چالش آغاز شد، بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان سواد دیجیتالی کافی نداشتند، زیرساخت‌ها آمده نبود و همه خانواده‌ها و دانش‌آموزان به تلفن‌ هوشمند و تبلت و لپ‌تاپ دسترسی نداشتند. معلمان و دانش‌آموزان و سیاست‌گذران ایرانی هم این چالش را با تمام وجود احساس…
  • " حجم پیام های ارسالی از طرف وزارت بهداشت در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و یادآوری هزار باره ی این نکته که دست ها را بشوییم و در آستین لباسمان عطسه و سرفه کنیم و یا توضیح درباره ی آن که ویروس چیست و چه فرقی با باکتری دارد و هزاران اطلاعات دیگر که در این روزها دریافت می کنیم، این سوال را ایجاد می کند که ۹ سال خواندن درس هایی چون علوم و بهداشت چه دانش کاربردی را در اختیار دانش آموزان قرار داده است؟ "
  • لعیا خاکی/ دبیر علوم اجتماعی مدارس بندر گز

آیا کرونا نظام آموزش و پرورش کشور را از خواب زمستانی اش بیدار می کند؟ مطلب ویژه

بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس در ایران می گذرد، هر چند که آموزش در فضای مجازی و شبکه های تلویزیونی تعطیل نیست. اما این سوال همیشگی دانش آموزان که: این درس ها به چه کار من می آید؟ این روزها واضح تر و بلندتر از همیشه پرسیده می شود. این روزها که همه ی دانش آموزان در خانه به سر می برند و تمامی مراکز فرهنگی و هنری و ورزشی…
  • " گذشته از وجه حقوقیِ ماجرا، در این شرایط اگر بناست از معلم تقدیر شود باید به جای پُرگویی‌های بی‌معنا، به نقد خود اُتوریته‌ی معلمی و جایگاهِ "اربابِ معرفتیِ" استاد و اسطوره‌ی اینک دیگر کسالت‌بارِ "کلاس درس" پرداخت. اگر قدرشناسی‌ای هم بناست صورت پذیرد، باید برخاسته از مواجهه‌‌ای انتقادی و نقد اسطوره‌ها باشد "
  • محمدمهدی اردبیلی

روزِ چوبِ معلم ؟!

فرهنگ فریبکاری که با همدستیِ مردم و نهادهای فرهنگی به نام‌گذاری روزها می‌پردازد، فارغ از وجه تسمیه‌ی هر رویداد، هدفی جز ابتذالِ مناسکی و پنهان کردنِ مسائل ندارد. همان بلایی که پیش‌تر بر سر عید و زن و مادر و پدر و عشق آمد، اکنون بر سر معلم آمده است. روزی برای معلم در تقویم، و مجموعه‌ای از تبریکات و تمجیدهای اغراق‌شده از معلم در مقام قدیس، آن هم در شرایطی که…
  • " پرسشی که وجدان بیدار انسان‌های آزاده را همواره می‌آزارد این است که چرا علی‌رغم نقش ممتاز معلم در جامعه و آموزه‌های دینی و تمدنی ما، معلمان همیشه در سیر نزولی منزلت و سقوط آزاد معیشتند؟ چرا یک معلم پس از دو دهه رکب خوردن از سیاسیون در خصوص نظام هماهنگ پرداخت‌ها که بعدا به نظام رتبه‌بندی معلمان تقلیل یافت، تاکنون سرش بی‌کلاه و اوضاعش در سراشیبی سقوط و نابه سامانی است؟ به راستی چرا فرهنگیان هیچ‌گاه در اولویت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کلان نبوده و شعار درمانی تنها نصیب‌شان در دولت های مختلف است؟ "
  • رضا قاسم پور

معلمی را می شناسم ...

* معلمی می‌شناسم که با حقوق ناچیزش تجهیزات طبی میلیونی برای شاگرد معلولش خریداری می‌کند... *معلمی می‌شناسم که با عشق در کوچه پس‌کوچه‌های مناطق محروم زنجان، با افتخار در منزل محقر دانش‌آموزانش با آنها دیدار کرده و به لبخندی از سر مهر، قلب کوچک دانش‌آموز دلشکسته‌اش را شاد می‌کند. * معلمی می‌شناسم که با پس‌اندازش در اطرافات آغ تپه کرج برای دانش‌آموزش گوشی هوشمند می‌خرد تا شاگردش از کلاس شاد عقب نماند.…
  • " به جای حسادت کردن به دیگران و تلاش برای کوچک نشان دادن کار آنها، خودمان را بزرگ کنیم. به رشد خودمان فکر کنیم "
  • احسان محمدی

حسادت شغل اول ماست !

قبلاً جدی نمی‌گرفتم و حتی فکر می‌کردم که حسادت شغل دوم بسیاری از ماست. حالا ایمان دارم که شغل اول خیلی از ما ایرانی‌ها حسادت است، شغلی که بابت‌اش حقوق هم نمی‌دهند! بیشتر ما (البته به جز شما) به هر کس که یک قدم جلوتر رفته، یک پله بالاتر ایستاده یا حتی یک لبخند بیشتر روی صورتش نشسته باشد حسودی‌مان می‌شود. چون رشدکردن توام با رنج و دشواری است، لم می‌دهیم و…
  • " شاد را باید در ادامه آموزش و پرورشی دید که در این سال ها بیشتر از قبل ماهیت خود را باخته و رسالت خود را گم کرده است. شاد را باید در کلیت جامعه ایرانی دید در هر سطوح و جایگاهی،چه فردی و چه سازمانی، از آمار پرحاشیه کرونا تا ابداع و اختراع و درمان ها که فقط در جامعه ی ما خریدار دارد "
  • علی مهدوی فرهنگی شاغل در آذربایجان شرقی

" شاد " ... هیاهو برای هیچ! مطلب ویژه

  این روزها همه از شاد می گویند و می نویسند، از منتقدانی که آن را ناکارآمد قلمداد می کنند و از مسئولانی که آن را تحولی شگرف و کاری سترگ در حوزه تعلیم و تربیت می پندارند! و از معلمان، خانواده ها و دانش آموزانی که گلایه می کنند. جدای از جو هیجان زده این روزها که شامل تهدید و اجبارها از یک سو و گلایه های به حق از سویی…
  • " در مدارس این کشورها روش های آینده پژوهی، خردگرایی، تفکرانتقادی و فن تولید استدلال به دانش آموز یاد داده می شود و سعی نمی کنند دانش آموز را گذشته نگر و دنیا گریز تربیت کنند "
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

مسئله‌ی پژوهش در آموزش و پرورش ؟

در حال حاضر ما تعداد زیادی پژوهشگاه راه انداخته‌ایم، ولی هنوز مفهوم پژوهش در آموزش و پرورش راه خودش را باز نکرده است . کتابهایی که در مدارس ششم ابتدایی تحت عنوان "تفکر و پژوهش" و "کار و فن آوری" تدریس می شوند بسیار ساده و غیرحرفه ای بوده و مناسب برای دوره اول ابتدایی هستند. با ساختن پژوهشگاه و جمع کردن چند نفر دکتر که مسئله‌ی پژوهش در آموزش و پرورش…
  • " رییس سازمان مدارس غیر دولتی این پاسخ را بدهد که چه اصراری وجود دارد بر اینکه مدارس شبکه ای را نصب کنند که از آن بهره آموزشی و پرورشی نمی‌برند؟ "

تهدید مدارس غیر دولتی به کسر شهریه مدارس در سامانه مدارس غیر دولتی در صورت عدم نصب اپلیکشن شاد ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان تهرانی برای « صدای معلم » ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " برای تحقق جامعه‌ و زیستِ انسانی ناگزیریم بیاموزیم؛ آموختنی که در نوع رسمیِ آن، آموزش به واسطه‌ی معلم است و در نوع غیر رسمی، خودخوانی؛ که با توجه به آمار مطالعه‌ی بسیار کم؛ حتی اگر حساب به خروار! کنیم جز دیناری از آن در نمی‌آید "
  • حامد جلالی/ معلم و دبیر سابق مجمع اسلامی دانشگاه شهید رجایی

در این بیغوله‌ی آمورش و پرورش ؟! مطلب ویژه

برای تحقق جامعه‌ و زیستِ انسانی ناگزیریم بیاموزیم؛ آموختنی که در نوع رسمیِ آن، آموزش به واسطه‌ی معلم است و در نوع غیر رسمی، خودخوانی؛ که با توجه به آمار مطالعه‌ی بسیار کم؛ حتی اگر حساب به خروار! کنیم جز دیناری از آن در نمی‌آید. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آموزش، شیوه‌ی صحیح ارتباط است. ارتباطی که این روزها با کرونا  به‌کل مختل شده است. کاش همکار فعال صنفی‌مان را لااقل اخراج نمی‌کردید.…
  • " بسیاری از افرادی که در جایگاه معلم و استاد قرار گرفته اند اندک احترام و شانیتی برای خود و شاگردان و دانشجویان قائل نبوده اند و بذری جز کوته بینی و خشونت و خشم و پرخاشگری و دگماتیسم و غیرستیزی و جزم اندیشی و خرافات و جهل نکاشته اند..وقتی از معلم سخن می گوییم این مبلغان نادانی و نفرت منطورمان نیست "
  • فرهاد قنبری

معلم کیست ؟

هر انسانی برای رشد و تعالی فکری و فرهنگی در هر سن و جایگاهی نیاز به معلم و راهنما دارد و به همین دلیل است که معلم جایگاه رفیعی داشته و بار معنایی و احترام عمیقی را می طلبد. اما تکریم جایگاه معلم به این معنا نیست که هر فردی که در طول تحصیل انسان در جایگاه "معلم" و "استاد" حاضر شده لایق این تکریم باشد و یا به عنوان معلم محترم…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

با خدا عهد ببستم که معلّم مانَم

پسرم گفت پدر روزِ معلّم خوش باشفقط امروز نگو او چه شود ؟ فردا هاشپدر  و  مادرِ  شاگردِ  تو  هستند  هنوزاین همه هست رئیس و راسا هم سرِ جاشآنقَدَر پیشِ من و مادر و خواهر گفتینگذاری به یکی هیچ کس حتّی پَزَد آش !همه می ترسیم از آن جیغِ بنفشِ مادرشده خسته به تو گویَد سرِ هر دعوا هاشیا اجازه آقا ! ما را تویِ دفتر بنویستهِ لیست اَت ! علی و…
  • " وقتی بدون حضور هیچ مسئولی کار این قدر روان جلو می‌رود در این صورت آنها در ایام حضور دقیقا چه‌کار می‌کنند و چه تسهیلی دارند؟ حضورشان مفیدتر است یا غیبت شان؟ و اصلا مأموریت شان چیست؟ بیایند و به رسانه‌های تخصصی توضیح بدهند ! "
  • ابوالقاسم صفدری / عضو سازمان معلمان ایران در بجنورد

رونمایی کرونا از ظرفیت‌ جدید معلمان مطلب ویژه

کمتر اتفاقی‌ است که کاملا سیاه یا کاملا سفید باشد. مهمان مشترک این روزهای کره خاکی‌ ما هم از آن جمله است که به‌رغم خسارات جانی و مالی جبران ناپذیرش ظرفیت‌ها و دستاوردهایی هم داشته‌‌است. توسعه تجهیزات آزمایشگاهی، ارتقای فرهنگ بهداشت مردم، وقوف جامعه مدعی جهانی به نقص خود و مراتبی از همدلی جهانی از جمله مهم‌ترین این دستاوردهاست. هدف این یادداشت اما بررسی اثرات این اتفاق در حوزه آموزش‌ و پرورش…
  • " آموزش و پرورش از بین موارد سی گانه اثربخشی استیفن رابینز فقط رویکرد رسیدن به هدف را مورد توجه قرار داده است که اثربخشی سازمانی باید بر حسب میزان تحقق اهداف آن سنجیده شود و به وسایل و امکانات و فرآیندهای به کار گرفته شده توجهی ندارد . تحول بنیادین یعنی اعتماد به معلمان و حرکت از نظام تکرار و عادت به نظام خلاقیت و حرکت "
  • جلال جلیلی نوش آبادی/ شاغل در آموزش و پرورش کاشان - کارشناس ارشد مدیریت

نظام آموزشی نیازمند تحول اساسی در نگرش مدیران آن است

شرایط دوران کرونا، یک فرصت مناسب برای مدیریت سازمان به ویژه مدیریت بحران بود و در این بین، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همراه با وزارت آموزش و پرورش بیشترین توجه شهروندان را به خود جلب کرده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از  اولین گزارش های خود با تشریح تلاش همه جانبه کادر پزشکی، کمبود امکانات مادی این مجموعه را یادآوری کرد و فرهنگ سپاس از کادر درمانی را…
  • " دوازده اردیبهشت هرسال یادآور پاسخ اندیشه با گلوله است. چه سال 1340 از لوله تفنگ یک نظامی یا سال 1358 از لوله تفنگ یک مذهبی شلیک شود. چه بر سر یک معلم یا بر سر یک روحانی. اصلا روزها زیاد مهم نیستند، مهم ، روز آفرینان و حماسه سازان آن روز هستند که تا همیشه نعششان چونان چراغی ، فرا روی راه معلمان آگاه و هوشیار قرار خواهد گرفت تا هم خود تا صبح رهایی بیدار بمانند و هم نسل آینده را بیدار نگاه دارند "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

نگاهی به تاریخچه " روز معلم " مطلب ویژه

  الف: روز اول:      نگون بختی روز و روزگار معلمان، امروزی نیست. شاید از همان روزی است که معلم به شمع تشبیه شد که ناگزیر از سوختن و ساختن است. حتی در دهه سی نیز فرهنگیان، وضع خوبی نداشتند. تا سال 1339 باشگاه مهرگان تنها سازمان صنفی معلمان بود که اوضاع معلمان را رصد می کرد و به سمع و نظر مردم می رساند. معلمانی که شرایط اسفناکی داشتند. شرایطی که داد…
  • " مواردی که در زیر به عنوان فرصت و چالش برنامه شبکه آموزش دانش آموزان(شاد) بیان می شود در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن از رسالت اصلی نرم افزار، می تواند به ضد خود تبدیل شده و خسارت هایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه ایجاد کند "
  • یونس جاویدنسب/ متخصص تعلیم و تربیت و معاون اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

آسیب شناسی شبکه شاد ؛ فرصت ها و چالش ها

-روند آموزش و یادگیری در سیر تاریخی خود همواره با الهام از تجارب قبلی به تکمیل روش های گذشته منجر شده است. آموزش های یک طرفه و قدرت مدار به سبک های تعاملی و گروه مدار هدایت شده و روش های مبتنی  بر تفکر واگرا بر تفکر همگرا غالب شده است. آموزش دهنده به عنوان مرجع قدرت و دانای کامل، جای خود را به تسهیل گر و راهبر داده است. تکنولوژی به…
  • مسئولان و مقامات وزارت آموزش و پرورش با عملکرد غیرقابل دفاع ، غیرحرفه ای و تحقیرآمیز خود در شبکه شاد چگونه و با کدام توجیه می خواهند در آینده باز هم شعار " مدرسه محوری " را سر بدهند ؟!
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

نیاز واقعی نظام آموزشی ما برای خروج از بحران ناکارآمدی و بحران هویت ؛ معلم فکور ، منتقد و حرفه ای است مطلب ویژه

از قدیم گفته اند ؛ می خواهی آدم ها را بشناسی باید آن ها را در موقعیت های سخت مورد آزمون قرار دهی ... بحران " کرونا " در کنار مصائب و تلخی های فراوانی که به همراه داشت اما واجد برخی تغییرات و آزمون های فیصله بخش هم بود . در این مدت مسئولان و مقامات ریز و درشت در این وزارتخانه نشان دادند که به " مدرسه " و "…
  • " وجود تبعیضات فاحش و تفاوت چند برابری در میزان حقوق و دستمزدها، فاقد هر گونه توجیه منطقی و عقلایی است و باید از میان برداشته شود. این توجیه پذیر نیست که مثلاً کارمند ستادی دو برابر معلم مدرسه، از بیت المال متنعم باشد "
  • حمزه علی نصیری

معیار و مقدار "حق" را جلسه باید تعیین کند یا واقعیت؟

  در پی اعتراضات معلمان نسبت به عدم تحقق وعده های مسئولان و کنار گذاشته شدن طرح رتبه بندی و ادغام آن با قوانین دیگر و... باز هم سلسله جلساتی در جریان است و چگونگی اجرای طرح رتبه بندی معلمان و میزان افزایش حقوق آنان در حال بررسی است.  در نگاه اول، حضور نمایندگانی از تشکلهای صنفی در کنار رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و…
  • " به جای اینکه سعی کنید به اجبار، معلم و دانش آموز را همزمان سرکلاس مجازی بنشانید از آموزش آنلاین غیرهمزمان با تولید محتوای آموزشی مناسب استفاده کنید. به معلمان اعتماد کنید؛ قطعا آنها بهتر از شما و مشاوران شما می دانند چگونه در این شرایط، به وظایف خود عمل کنند. این که شما بدون نظرخواهی به جای مدیران ، معلمان و دانش آموزان بنشینید و تصمیم بگیرید و اجبار و تهدید کنید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نخواهد بود "
  • علی حاجی/ معلم و فعال صنفی

« شاد » غم انگیزترین و اجباری ترین اپلیکیشن ! مطلب ویژه

در پی شیوع ویروس کرونا درکشورمان و متعاقب آن تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، تمامی مدارس کشور از هفته اول اسفندماه تعطیل شد. وزارتخانه آموزش و پرورش با شعار " آموزش تعطیل نمی‌شود" نخست، با پخش دروس باقی‌مانده کتابهای درسی از طریق صداوسیما و در کنار آن تشکیل گروههای کلاسی در تلگرام و واتساپ و... توسط مدیران و معلمان آموزش را پیگیری می کرد.  بعد از نزدیک دو ماه فعالیت معلمان…
  • مشاور وزیر آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم پاسخ داد ؛

" دیکتاتور نیستیم ! معلمان و دانش آموزان برای عضو شدن در شبکه شاد هیچ اجباری ندارند " ! مطلب ویژه

گروه رسانه/ امروز یکشنبه 7 اردیبهشت 99 ؛ « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : "  پرسش از عبدالرسول عمادی مشاور وزیر آموزش و پرورش در مورد " قانون " و " دیکتاتوری " ؟! " از رفتار آمرانه و خلاف قانون وزارت آموزش و پرورش در زمینه " شبکه شاد " انتقاد کرد . ( این جا ) در این گزارش آمده بود : " پرسش « صدای معلم…
  • خطای سوم به کارگیری زبان ارعاب و تهدید علیه معلمان است؛ وقتی می گوید : "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود"، نه تنها با این تهدید، نفرت و دلسردی به میان این قشر نجیب می آورد، بلکه ذهن ها را از واقعیت دور می سازد و به جای اینکه نقاط ضعف برنامه "شاد" را واکاوی و برطرف کند، کاربران را متهم به کارشکنی و ذهن مردم و مسئولان را به بیراهه می برد
  • حمزه علی نصیری

در انتظار تاییدیه "شاد" ! مطلب ویژه

  اخیراً  آقای قنبرعلی خوش آیینه، معاون پژوهشی، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفته "برنامه شاد، هیچ مشکلی ندارد و معلمان کم کاری می کنند و بهانه می آورند". و تهدید کرده که؛ "با مدیران و معلمان که از نصب برنامه شاد خودداری کرده اند، برخورد قانونی می شود".ایشان در این اظهارات ناپخته خود، مرتکب سه فقره خطا شده که دو مورد آنها حق الناس…
  • " صدا و سیما با این همه بودجه و پرسنل در نهایت چه دستاوردی دارد و تا چه اندازه توانسته است مخاطب، حتی مخاطب ایرانی را جذب برنامه های خود کند؟ "
  • نجات بهرامی

صدا و سیما ؛ سازمانی با علامت پرسش بزرگ ؟!

ظاهرا یکی از مسئولان صدا و سیما بیان کرده که این سازمان سالانه حدود سه هزار میلیارد تومان فقط حقوق پرسنلی پرداخت می کند! چند سال قبل هم در مجادله ای که بین علی لاریجانی و ضرغامی رییس بعدی این سازمان درگرفت، متوجه این نکته شدیم که این سازمان حدود ۳۵ هزار نفر نیرو استخدام کرده و به آنها حقوق می دهد. برای درک بهتر موضوع مقایسه ای کوتاه انجام دهیم. سرویس…
  • " دیوارها که ریخت همگان دانش آموزانی دیدند با فقر حرکت، فقر شادابی، فقر تفکر انتقادی، فقر جست و جو گری، فقر خرد جمعی. در عوض کوله پشتی هایی نمایان است که به غیر از کمر ،روان دانش آموزان را هم خسته کرده است. فلسفه و جهان بینی و ایدئولوژی حاکم بر آموزش و پرورش باید بازسازی شوند. تصمیم گیران حوزه آموزش و پرورش باید پوست اندازی کنند و مقدمات دمیدن روح توسعه در جامعه با استفاده از مدارس پیشرو را فراهم سازند "
  • حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت

کرونای کوچک دیوار بلند مدارس را فرو ریخت ! مطلب ویژه

  کرونا ویروس کوچکی که توانست دیوارهای مدارس را فرو بریزد.اکنون مدارس عریان شده را همگان نظاره می کنند. دو چهره اکنون از پس این فروریزش دیوار از مدرسه هویداست : چهره منفی و چهره مثبت . در چهره منفی دانش آموزانی می بینیم که جسم و روحشان خمیده و فسرده در لابه لای سنت های حاکم بر مدرسه شده است. مدرسه قرار بود خانه دوم بچه ها شود اکنون اما با…
  • " آیا بهتر نیست وزارت آموزش و پرورش تربیت و آموزش دانشجو را به نهاد متخصص آن یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بسپارد ؟ «دانشگاه فرهنگیان» و «شاد» دو تجربه از آموزش و پرورشی ست که می خواهد مرد همه ی میدان ها باشد، می خواهد بگوید سالیانه هزاران نفر را در دانشگاه فرهنگیان تعلیم می دهد و میلیون ها نفر را در شاد عضو کرده است، اما برایش مهم نیست که کیفیت این آموزش ها چگونه صورت می گیرد "
  • محمدرضا بزرگ نیا/ معلم

قصه ی آموزش و پرورشی که می خواهد مرد همه ی میدان ها باشد .... همه کاره و هیچ کاره! مطلب ویژه

پرده اول؛ دانشگاه فرهنگیاندانشگاه فرهنگیان سال 1390 در زمان وزارت حمیدرضا حاجی بابایی تاسیس شد . تاسیس و پذیرش دانشجو در این دانشگاه تقریبا از آخرین اقدامات مهم حمیدرضا حاجی بابایی بود؛ او این دانشگاه را قلب آموزش و پرورش می دانست. اما هیچ کس نمی پرسید این دانشگاه و به تعبیرِ او قلب آموزش و پرورش آیا ساده ترین امکانات جهت تاسیس یک محیط آکادمیک را دارد یا نه؟عده ی کثیری…
  • " بر اساس تحقیقی که روی موضوع تقدیرگرایی صورت گرفته نشان دهنده ی آن است که تقدیرگرایی به عنوان یکی از عناصر خرده فرهنگ دهقانی و جامعه سنتی وبه مثابه نوعی باور فرهنگی، متاثر از ساختارهای اجتماعی، واقعیت ها و نیروهای روانی و شرایط فرهنگی است "
  • وحید رنجبر

تقدیرگرایی و تاثیرات جامعه شناختی آن

مفهوم تقدیرگرایی به طور خلاصه می توان تقدیرگرایی را مترادف با اعتقاد به بی تاثیر بودن عمل انسان برسیر رویدادها دانست. در ذهن تقدیرگرایان پدیده ها یا متاثر از عوامل ماورالطبیعه اند و یا ناشی از تشکیلاتی مرموز و پشت پرده ولی پرقدرت که با تصمیمات و سیاست های خود ساختارهایی را به وجودآورده اند و مردم ناچارندطبق قاعده ای که آنان تولیدمی کنند به ایفای نقش محتوم خود بپردازند.  تقدیرگرایی با…
  • " راه‌حل اصلی برای این مشکلات ساختاری آزاردهنده در آموزش‌ و پرورش، بازتعریف تمام فرآیندهایی است که باعث ایجاد ناامیدی و نارضایتی شغلی شده‌اند ؛ تا زمانی که معلمان، به‌ طور مستقیم در تمام تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخالت نداشته‌ باشند، هر طرحی علاوه بر محکوم بودن به شکست، قطعا یک فکاهی است نه واقعیت "
  • مزبان حبیبی

آیا الفبای " آموزش " را می دانند ؟

حس بسیار بدی است وقتی می‌دانید کسانی برای امورات حیاتی در آموزش‌ و پرورش تصمیم می‌گیرند که حتی الفبای آموزش را نیز نمی‌دانند. به سال‌های آخر خدمت و موسم بازنشستگی نزدیک می‌شوم و هم‌چنان در تلاش برای تحقق اصل سی‌ام قانون‌اساسی، افسوس راهی پر درد در پیش است. ز آز و فزونی، به یکسو شویمبه نادانی خویش، خستو شویم ازین تاج شاهی و تخت بلندنجوییم جز داد و آرام و پند بسیار…
  • " این همه گفتیم و نگفتیم که راه اندازی شبکه شاد، یک فایده کاری هم داشت و آن اهمیت دادن جدی و البته ناگزیر نظام آموزشی به استفاده از فن آوری های نوین در آموزش است. ریشه کن شدن ویروس در روزهای آینده نیز ، فرصت تازه ای خواهد بود تا مسئولین ضمن رفع نواقص کار، زمینه استفاده راحت از آن را برای همه دانش آموزان در دوران پساکرونایی فراهم سازند "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

شاد ؛ طرحی نو که بی موقع و بد در افکنده شد! مطلب ویژه

نه انقلاب و نه جنگ، چندان کلاس های درس را تعطیل نکرد که کرونا کرد! با حضور این ویروس بد بنیاد و شروع شبکه شاد، سراسیمگی نظام آموزشی آشکار شد. این همه سال و آن همه سعی، مدارس بی هوش ما را هوشمند نکرد تا این که کرونا به داد نظام آموزشی رسید و انگار خیال بسیاری از مسئولین را بابت تمام بی خیالی هایشان، تخت کرد.با احترام به تلاش تمام دست…
  • " ساختار پیشنهادی آقای ذوعلم که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان امور اداری و استخدامی و حتی بدون مجوز هیات امنای محترم این سازمان اتفاق افتاد و به نام حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری در سازمان اجرا شد، دارای ایرادات قانونی و اداری و اجرایی فراوانی بود که مورد اعتراض قاطبه صاحب نظران و متخصصان و کارشناسان و حتی مدیران سازمان پژوهش بوده و هست؛ اما به اجبار و الزام اجرایی شد "

ذوعلم : " سازمان پژوهش را رها نمی کنم " !

گروه اخبار/ پرتال سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نوشت : " دکتر ذوعلم ضمن تأکید برحضور فعال خود در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تا مشخص شدن فرد جدید توسط مقام عالی وزارت به عنوان رییس این سازمان، اظهار داشت: قانونمندی و قانون مداری چیزی است که باید به صورت عملی به فرزندان آینده این سرزمین آموزش دهیم. به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام…
  • " آموزش و پرورش در ایران قبل از کرونا هیچ وقت نتوانست نسلی را تربیت کند که استبداد را نفی و خرافات را پس بزند و شاهد عینی این گونه تربیت، نسلی هستند که هنوز در مساله کرونا دست از خرافات برنداشته و در برابر ندانم کاری های مسئولان اجرایی سکوت اختیار کرده اند. در ایران گفتمان غالب در مورد کاربرد شبکه های اجتماعی مجازی حتی بر خلاف سند تحول بنیادین (اهداف کلان 7-5-3-2-1) تهدید آمیز بوده ، هر چند با استفاده نابه جا از واژه هوشمند سازی کلاس های درس در مدارس تلاش زیادی داشته ایم که نشان دهیم همسو با تغییرات جهانی نظام های آموزشی ، آموزش و پرورش ما نیز در حال تحول است ! "
  • حیدر بایزیدی / کارشناس مشاوره اداره آموزش و پرورش منطقه زیویه

درس های کرونا برای نظام آموزشی ما ؟!

  چه بخواهیم و چه نخواهیم به جبر ویروس کرونا ،جهان در حال شخم خوردن است! رویشی دیگر برای انسان در راه است، قضیه فقط مسایل بهداشتی نیست ، تغییراتی شگرف در همه قلمرو های حیات در حال وقوع است، ، قطعا بینش ها و نگرش ها شخم خواهند خورد و مدیریت جهان تغییر خواهدکرد...!آموزش و پرورش در ایران قبل از کرونا هیج وقت نتوانست نسلی را تربیت کند که استبداد را…
  • " گوشی تلفن همراه یک وسیله شخصی است و اجبار معلم و مدیر و خانواده به نصب اپلیکیشن شاد روی ابزار شخصی از نظر حقوقی و تربیتی ایراد دارد "
  • شیرزاد عبداللهی

با تبلیغات و آمارسازی ، آموزش آنلاین را به نمایش کمدی تبدیل نکنید !

این یک قاعده زندگی است که هرجا سخن از کارهای محیرالعقول و غیرعادی درمیان است، یک جای کار می لنگد و قرار است زیر پوشش قهرمانی تک چهره ها، ناتوانی ها و اشکالات سازماندهی و مدیریت و کمبود امکانات را بپوشانند. به این خبر دقت کنید: "با اینکه خبر مرگ ناگهانی نوجوانش را به او دادند خانم معلم هرمزگانی حاضر نشد کلاس مجازی خود را ترک کند.  او با چشم‌هایی اشک بار…
  • " چرا اساساً به موضوع افکار سنجی در سازمان ها توجهی نمی شود؟! چرا واحدهای عریض و طویل پاسخگویی به شکایات و حراست و تخلفات اداری در زمینه ی صیانت و احیاء حقوق تضییع شده کارکنان، دانش آموزان و اولیاء در عمل جز توصیه به صبر و تقوا و گذشت، کارایی ندارند؟! چرا مدیران ارشد این همه محافظه کاری می کنند؟! چرا تمام بار اجرایی سازمان ها بر دوش کارشناسان و کارشناس مسوولان قرار دارد و مسوولین رده های بالاتر فقط بهره بردار از تسهیلات هستند؟! و تا کی قرار است عده ای معدود نقش ماشین امضاء و سخنران واحد تمام همایش ها و برنامه ها و مناسبت ها را ایفاء کنند و کارکنان زیرمجموعه نقش سیاهی لشکر جهت پر نمودن صندلی ها و شنونده را متحمل بشوند؟! "
  • محمدرضا شهریاری/ دانشجوی دکتری - مسوول دفتر سازمان معلمان شهرری

چرا کارکنان به بی تفاوتی می رسند و بی انگیزه می شوند؟! مطلب ویژه

موضوع کم کاری برخی از کارمندان ستادی همواره یکی از موضوعاتی بوده است که در بیش از دو دهه فعالیت در آموزش و پرورش و ارتباطی که به واسطه ی فعالیت در عرصه سازمان های مردم نهاد در تعامل با نهادهای مختلف دولتی داشته ام ،دغدغه ام بوده است و با آن بیگانه نیستم ، و معمولاً مدیران کارآمد و مجرب، بروز اختلال در فرآیند کار طبیعی می دانند، با پدید آمدن…
  • " تبدیل رتبه بندی به موضوعی رفاهی برای افزایش حقوق خلاف قانون است. بعضی همکاران استدلال می کنند که عنوان و محل تامین اعتبار چه فرقی می کند؟ مهم این است که مبلغی به حقوق ها اضافه شود. با چنین دیدگاهی سال 94 و 98 کسی اعتراض نکرد که چرا هزینه رتبه بندی را از فصل 10 تامین می کنید؟ تا اینکه بخشنامه افزایش 50 درصد پیش آمد و معلوم شد که سر معلمان کلاه رفته است ! "
  • شیرزاد عبداللهی

معمای حقوق معلمان و آن حکایت شمردن " دندان های اسب " !

اشکال کار سازمان برنامه در سال 94 تا 98 این بود، که اعتبارات رتبه بندی معلمان را از محل اعتبارات فصل 10 تامین کردند. حالا استدلال می کنند که بخشنامه  افزایش 50 درصد حقوق کارمندان (اسفند 98 ) برای معلمان به صورت ناقص اجرا شده، زیرا معلمان قسمتی از مزایای بخشنامه 50 درصد را در قالب رتبه بندی پیش خور کرده اند. آقای نوبخت و ترکمن ناگهان متوجه این ظلم شده اند…
  • " بنابر قوانین و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش نمی‌تواند بر خلاف این قوانین و اسناد مزبور اقدام به فعلی کند که نافی قوانین، عدالت آموزشی و حق برابر شهروندان از امکانات و وسایل تسهیل کننده آموزش باشد. الزام خانواده‌ها و معلمان به نصب نرم‌افزار به اصطلاح «شاد» بر روی گوشی‌های هوشمند، شاید موجب طیب خاطر وزیر و مجموعه حامی این مأموریت شود، اما در میدان زندگیِ خانواده‌های محروم و افراد کم‌درآمد جامعه، موجب ملال است. با این حال اگرچه نام نرم افزار، «شاد» است، اما برای برخی از فرزندان این مملکت حامل شادی نیست بلکه پیام‌آور غم است. در این روزگار صعب و سخت از متولیان تربیت رفتارهای ضد تربیتی، زیبندە نیست! زبان تربیت، زبان عطوفت و نرمش است. با زبان تهدید و انذارهای زبر اداری، نمی توان مدعی پداگوژی بود "
  • احمد شبانی بانه

آموزش غمناک با نرم افزار شاد (نگاهی به جایگاه قانونی الزام خانواده‌ها به نصب نرم‌افزار شاد) مطلب ویژه

یکی از عارضه‌های بسیار جدی دوره پساکرونا، وضعیت آموزش در کشورهایی است که از زیرساخت‌های لازم برای آموزش کارآمد برخوردار نیستند. ایران از جمله این کشورهاست. در اینجا مفهومی که می‌تواند به کمک این بحث بیاید، «مدارس هوشمند» است. حال پرسش این است که هوشمندسازی مدارس، در کجای حل این عارضه نقش ایفاء می‌کند؟ اگرچه سابقه هوشمندسازی مدارس در ایران به سال 1380 باز می‌گردد و به دنبال آن روند اجرایی این…
  • " زمانه ما تفاوت چندانی با دوره سعدی پیدا نکرده است. ضعف در عدالت اجتماعی ، قحط وجدان کاری، ریاکاری و امثال آن از جمله گزاره های شعر سعدی اند که هنوز در میانه ما وجود دارند. می توان با بهره گیری از حرف های او ، رویكردی متعادل به زندگی روزمره داشت و ریشه بسیاری از منازعات و كشمكش ها را در جامعه خشكاند "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

به بهانه اول اردیبهشت (روز بزرگداشت سعدی)

شعر سعدی برای ما یک تفنن نیست. سعدی مثل حافظ در حافظه تاریخی ما ادامه پیدا کرده است .سعدی جامعه آرمانی را در برابر جامعه واقعی به تصویر می‌کشد. وی دركار تعليم و تربيت كودكان يا جوانان و يا گروه خاصي نيست. او تلاش مي كند تا رايحه تربيت را در جامعه نشان دهد؛ براي همين است كه موضوع هاي متفاوتي از قبيل؛ سكوت، پرهیز از سخن ناروا، تواضع، غيبت ، سخن…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور