صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش نوین

  • «تفکر انتقادی از درون چنین روان شناسی معرفتی ، جامعه شناسی معرفتی و از طریق این بافت ( Context ) فرهنگی خیلی سخت بیرون می آید»
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی (6) : از درون ارزش های بقاء تفکر انتقادی بیرون در نمی آید ! مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش ششم را می خوانید .
  • وقتی می‌گوییم : « از نو، نگاه، اندیشه » یعنی در ریزترین و ظریف‌ترین نکات رفتاری‌مان دقیق شویم، عیب و ایرادش را بسنجیم و نگاه عمیق‌تری داشته باشیم
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌ های تربیتی : ماجرای آن آمپول!

  تا چند وقت پیش متن‌هایی منتشر می‌کردیم با عنوان « پوسیده‌ترین شیوه‌های تربیتی ». در این نوشته‌ها سعی کردیم نگاهی انتقادی داشته باشیم به شیوه‌های تربیت کودکان. و نواقص این روش‌ها را تحلیل و بررسی کنیم. به پدیده‌هایی مثل تهدید، سرکوب، نصیحت، رشوه و چند مورد دیگر پرداختیم. این بار می‌خواهم خاطره‌ای تعریف کنم. خاطره‌ای تلخ و قابل تامل، از این که شیوه‌های پوسیده تربیتی یک عنوان انتزاعی نیست و در…
  • «این فن آوری به دانش آموزان کمک می کند تا تئوری ها را بهتر درک کنند و مهارت های خود را اصلاح کنند تا آنها را برای تلاش های واقعی آماده کنند»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش : افزایش مشارکت دانش آموزان در یادگیری ( بخش پایانی)

   یک تجربه یادگیری همه جانبه آموزش از طریق متاورس ( فراجهان) می‌تواند دانش‌آموزان را در یک دنیای تخیل سه‌ بعدی درگیر کند، جایی که آنها می‌توانند مانند یک کلاس درس فیزیکی، همسالان خود و اشیاء سه‌بعدی اطرافشان را ببینند و با آنها تعامل داشته باشند؛ چه در مورد عصر حجر و ماقبل تاریخ باشد و چه عصر مدرن . یادگیری متاورس می تواند دانش آموزان را عملاً به دوره های تاریخی…
  • «لازمه ی استفاده این این فن آوری ها ؛ آماده سازی زیر ساخت های مناسب، تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز، آموزش معلمان و مهم تر از همه فرهنگ سازی برای استفاده از این فن آوری هاست»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش : حرکت آموزش و یادگیری به سوی بازی محور بودن و هوشمندتر شدن ( 3 )

   همان طور که پیش بینی می شود در آینده با گسترش علم و فن آوری هایی چون هوش مصنوعی و متاورس ؛ آموزش و یادگیری نیز همسو با این تکولوژی ها تغییرات شگرفی خواهد کرد. در متاورس ( فراجهان) محیط های آموزشی، تجهیزات، محتوای و اهداف، مربیان و فراگیران و سایر عناصر برنامه درسی باید با توجه به شرایط پیشرفت جامعه، نیاز و علاقه دانش آموزان اصلاح و بازسازی شوند. محیط…
  • «کارشناسان معتقدند که چت‌جی‌پی‌تی (Chat GPT) به عنوان ابزار جدید هوش مصنوعی (AI) به این زودی‌ها نمی‌تواند جایگزین کارکنان بسیاری از صنایع از حوزه فن آوری گرفته تا رسانه شود ولی از هم‌ اینک می‌تواند به عنوان ابزاری برای راحت‌کردن کارها و افزایش بهره‌وری کارکنان مورد استفاده قرار گیرد»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

انقلاب هوش مصنوعی با Chat GPT

  هوش مصنوعی یا هوش ماشینی در بسیاری از لوازم منزل، صنعت خودروسازی، صحبت کردن با حیوانات، شناسایی بیماری­ها، تبدیل متن به فیلم، تولید محتوای متنی، شرکت در آزمون ها، برنامه نویسی، تبدیل کلمات تایپ شده به دست خط های مختلف و بسیاری دیگر از موارد می تواند به انسان کمک کند و کارهای او را تسهیل نماید. یکی از ربات هایی که امروزه غوغا به پاکرده و در آینده انقلاب و…
گروه رسانه/ فرهنگ نقد و نقدپذیری از مؤلفه‌ها و پیشران‌های اصلی یک جامعه انسانی پیشرفته است، ولی جای خالی این اصل مهم در کشور ما حس می‌شود. برای بررسی هرچه بیشتر این موضوع باید پای سخنان کارشناسان و صاحب‌نظران علوم انسانی نشست و درباره راهکارهای پایه‌ریزی این فرهنگ گفت‌وگو کرد. ایکنا در ادامه سلسله‌گفت‌وگوهای خود در مورد فرهنگ نقد و نقدپذیری، به سراغ مقصود فراستخواه، استاد جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی…
  • «اگر جملاتی مانند می‌دانم، می‌شناسم، بلدم، خواندم، آگاهم، همینم و... تغییر کند و اجازه ورود و تغییر به ذهن و درونمان را بدهیم ؛ یعنی آگاه تر شویم نسبت به خودمان و درونمان و بیاموزیم که من می‌توانم با تغییراتم معجزه‌گر ذهن خود باشم آنگاه دست برمی‌دارم از مقصر شناختن انسان‌های اطرافم و رو به جلو حرکت می‌کنم»
  • رضا قاسم‌ پور/ خبرنگار صدای معلم

ان‌ ال‌ پی NLP ؛ ظرفیت و یا فرصتی برای اصلاحات آموزشی در نظام آموزشی ایران و جامعه آن ؟

  این هفته فرصتی شد در موزه تمبر یکتای گوهردشت کرج پای صحبتهای سرکار خانم « حویزاوی » مدرس NLP نشسته و توصیه‌ها و تجربیات ایشان را در نحوه مواجهه با جوانان و نوجوانان پساکرونا مستمع باشم. در حاشیه کارگاه گپ و گفتی دوستانه با ایشان در حوزه های صلح درون، بالهای گشوده، معجزه درون، راه‌های موفقیت، جادوی آرامش، رهایی از استرس، شفای ذهن و جسم، قدرت بخشش و... انجام دادیم. آنچه…
  • «متاورس فضایی را برای آنها فراهم می­ کند تا در موضوعاتی که نیاز به آزمایش­های عملی دارند، آزمایش کنند، شکست بخورند و از شکست ­های خود درس بگیرند»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

متاورس ؛ فن آوری جدیدی در آموزش برای یادگیری با فهم و لذت بیشتر ( 2 )

  متاورس (metaverse) فن آوری جدیدی است که دنیای واقعی را با دنیای مجازی ترکیب می­ کند. با متاورس می ­توان آنچه را که در فیلم­ها و کارتون­های تخیلی و افسانه ­ای و بازی های رایانه­ای دیده ­ایم، به واقعیت نزدیک کنیم. اگرچه آموزش و یادگیری در دنیای واقعی و مجازی مشکلاتی دارند، دنیای متاورسی می­ تواند بسیاری از این مشکلات را مرتفع کند تا یادگیری با فهم و لذت بیشتری انجام…
  • «داشتن یک جامعه با نشاط مستلزم رعایت نکات و ظرایف بسیاری است که که اگر چه در نگاه اول کم اهمیت به نظر می آید اما هر کدام به منزله یک تار از الیاف یک ریسمان می باشد که اگر مراعات شود این ریسمان جامعه را به سوی آرامش و نرمالیزاسیون به پیش می برد ولی اگر بر عکس باشد بی تعارف می شود همین جامعه ای که امروز می بینیم !»
  • سیدکاظم موسوی جراحی

متمدن بودن خیلی سخت نیست ! مطلب ویژه

  اکثر هموطنانی که به پایتخت های اروپایی به خصوص به کشورهای اروپای شمالی و مرکزی مسافرت می کنند در کنار نظم و ترتیب و ترافیک روان شهری پدیده مهم دیگری نیز نظر آنان را جلب می کند و آن دیدن زنان و مردانی و کودکانی با چهره آرام و شاداب و خونسرد ولی جدی و به قول امروزی ها ، «ریلکس» هستند . بدون تردید آرامش شهروندان آن دیار که نظر…
  • «در آینده و با گسترش آموزش در دنیای متاورسی، یادگیری بیشتر به بازی ­سازی تبدیل خواهد شد»
  • حسین معافی/ کارشناس مسائل آموزشی

آینده آموزش با متاوِرس (1)

  نوآوری‌ها در علوم رایانه تأثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم دارند؛ زیرا نحوه تعامل، برقراری ارتباط و تجارت افراد با یکدیگر را تغییر داده و بهبود می‌بخشد.  یکی از این پروژه ­های جدید و نوظهور که توجهات زیادی به خود جلب کرده، پروژه متاورس­(Metaverse)  هست. متاورس یک پروژه واقعیت مجازی جهت پیوند جهان فیزیکی ما با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت می ­باشد. متاورس یک واژه‌ مرکب و…
  • «آنچه که می تواند ما را از تکرار کورکورانه تاریخ رهایی بخشیده و کورسوی امیدبخشی را مقابل دیدگانمان قرار دهد، یادگیری و آموختن است»
  • فرهاد قنبری/ معلم

گذر از " سیاست زدگی " و " نیاز به آموختن و اندیشیدن " برای ما از نان شب هم واجب تر است !

  جامعه ما به همان میزان که سیاست زده است و هر نشست دوستانه و خانوادگی و مجازی و رسمی و غیررسمی را به بحث بی سرانجام سیاسی ختم می کند، با دانش سیاسی بیگانه و ناآشناست. حال با بدنه جامعه ای که نه سیاست و نه تاریخ را به صورت جدی دنبال می کند و نه جز فضای مجازی و تلویزیونها منبع تغذیه فکری دیگری دارد، برقراری دیالوگ سیاسی-اجتماعی، بدون سوء…
  • «چگونه دموکراسی می تواند در جامعه ای پا بگیرد که اکثر قریب به اتفاق جمعیت آن را دیکتاتورهای کوچک و بزرگ تشکیل داده اند؟»
  • طاهره شیخ الاسلام

دیکتاتور کیست ؟ چگونه می توان جامعه ای دموکراتیک برپا کرد ؟

این سوالی است که هر یک از ما در این برهه ی حساس باید به آن بیاندیشیم: چگونه دموکراسی می تواند در جامعه ای پا بگیرد که اکثر قریب به اتفاق جمعیت آن را دیکتاتورهای کوچک و بزرگ تشکیل داده اند؟ وقتی صحبت از دیکتاتور می شود بلافاصله تصاویر اشخاصی چون هیتلر، استالین، موسولینی، فرانکو، پوتین و یا ... در ذهن ما نقش می بندد، حال آن که دیکتاتور به کسی می…
  • «در ایران در خصوص « سبک زندگی » ؛ مطالعات آکادمیک و دانشگاهی صورت نگرفته است در نتیجه سبک زندگی غیر مفید و مضر به دلیل مغفول ماندن از بررسی های کارشناسی واردخانه های مردم شده و اثرات مخرب خود را می گذارند»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

نگاهی بر پُست مدرنیسم و سبک زندگی ایرانی

از اواخر قرن بیستم ؛ اختراع اینترنت، موبایل و تلویزیونهای ماهواره ای از آمریکا آغازشد و از اوایل قرن 21 با پیدایش فیس بوک، یوتیوب، وایبر و تلگرام به اقصی نقاط جهان رسید. انقلاب اطلاعاتی، دوره پُست مدرنیسم را پایه گذاری کرد که نماد مهم آن اینترنت، شبکه های مجازی، جهانی شدن و سیستم های هوشمند است. در سبک زندگی پسامدرنیسم (post modernism) بالارفتن سن ازدواج، تک فرزندی ، عضویت در شبکه…
  • « طبق مقررات نظام آموزشی ژاپن، ارتباط معلمان با فرآیند تدریس بلافاصله بعد از بازنشستگی قطع نمی‌شود»

ساکاری موموئی، معلم ۱۱۵ ساله ژاپنی ؛ پیرترین معلم شاغل جهان !

گروه رسانه/ کانا شوق تغییر نوشت : « چندی پیش ساکاری موموئی، معلم ۱۱۵ ساله ژاپنی، به عنوان پیرترین معلم شاغل جهان شناخته شد و نام وی در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. وی که به شعر علاقه زیادی دارد، در هفته ۳ ساعت تدریس می‌کند. طبق مقررات نظام آموزشی ژاپن، ارتباط معلمان با فرآیند تدریس بلافاصله بعد از بازنشستگی قطع نمی‌شود. معلمان به تدریج از ۴۰ ساعت کار هفتگی، به ۳۶،…
  • « قرار نیست که ما یک چیزی بگوییم و بعد بگریزیم. رسم اندیشیدن ایستادن و پاسخ گو شدن است. نه گفتن و فرار کردن و نه گفتن و دست ها را بالا کردن »
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی (5) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش پنجم را می خوانید .
  • «خیلی از تفکرات ما به نوعی صورت بندی های ایدئولوژیک هستند و تفکر انتقادی عبور از این صورت بندی هاست »
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی (4) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش چهارم را می خوانید .
  • «اگر می خواهید قدرت را عقلانی کنید ؛ اگر می خواهید قدرت را اخلاقی کنید خیلی دایره کارتان پیچیده تر از این است که متمرکز شوید به یک تعداد آدم هایی که آنها را جابه جا کنید یا مکان هایی از قدرت را تصرف کنید.مساله کردارهای گفتمانی است»
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی (3) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش سوم را می خوانید .
  • « تهدید کردن » ؛ شیوه‌ی رایجی شده است در تربیت کودکان که نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد و کارکردش فقط آنی و لحظه‌ای است، بلکه تبعات فراوانی را به دنبال می‌آ‌ورد
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : تهدید کردن !

چند بار این تهدیدها را از زبان پدر و مادر ها شنیده‌اید؟ - تو فقط یه بار دیگه وسایلات رو پخش‌و‌پلا کن، ببین چطوری همه‌رو از پنجره پرت می‌کنم بیرون. - اگه یه بار دیگه لباس‌هاتو کثیف کنی، خودت و لباس‌هات رو باهم می‌اندازم توی لباس‌شویی. -اگه حرفم‌رو گوش ندی، دیگه دوستت ندارم. - اگر یه بار دیگه جیغ بزنی، می‌گم آقا دزده بیاد ببرتت. - صبر کن بریم خونه، گوشِت رو…
  • «تنها کسانی از فضیلت موهوم سکوت بهره برداری می کنند که می خواهند متکلم وحده باشند و صدایشان طنین بیشتری داشته باشد و دایره بیشتری از شنوندگان را به خود مشغول کند! »
  • عبدالرسول عمادی

آیا سکوت سرشار از ناگفته هاست؟ و آیا خاموشی طلاست؟ مطلب ویژه

در فضیلت سکوت بسیار سخن گفته اند! خود این سخن‌ ، پارادوکسیکال است یعنی با گفتن! درصدد اثبات فضیلت سکوت بوده اند. گفته اند گر سخن‌ نقره است خاموشی طلاست. به نظر می رسد که جناب سخن تواضع به خرج داده و جناب مجهول الهویه و غایب سکوت را بر خود مقدم داشته است. آیا هر سکوتی سرشار از ناگفته هاست؟ ممکن است این سخن در مورد سکوت یک‌ انسان اندیشمند فاضل…
  • «تا زمانی که تغییر و تحول پایه و اصل زندگی نباشد محکومیم به ماندن در رکود و درجا زدن در رخوت»
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : شبیه‌سازی

دقیق­‌تر که به مسئله­‌ی تربیت فرزندان نگاه می­‌کنیم درمی­‌یابیم این فرایند خیلی شبیه خط تولید کارخانه است. خط تولیدی که محصولاتی یک­سان و یک­‌شکل و برمبنای برنامه­‌ی پیش‌فرض تولید می‌کند. پدران و مادران خواسته یا ناخواسته از فرزندان خود چیزی همانند خود می‌سازند و این کار را « تربیت» می‌نامند. یعنی برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده برای سیر تحول و تکامل شخصیت فرزند خود چیده‌اند. خوب و بد، مفید و مضر، زشت و…
  • «نقد معیار اندازه‌گیری رشد، توسعه و مدنیت یک جامعه است، و نق معیار واپسماندگی و درماندگی انسان است»
  • احمد فعال

میان پرده های نقد و نِق !

وقتی در جامعه‌ای فضا برای نقد بسته مي‌شود، فضای نق زدن گشوده مي‌شود ؛ -  نقد ویژگی اجتماعی شده یِ نق زدن است، و نق زدن ویژگی شخصی شده یِ نقد است . -  نقد علامت بلوغ یک فرد و بلوغ یک جامعه است، اما نق زدن علامت ماندن در وضعیت کودکی است . -  نقد شجاعت ایستادن در برابر قدرت است و نق دنائت فروماندگی در قدرت . -  نقد، ماهیت…
  • « اگر قرار بود نصیحت تاثیری داشته باشد، بعد از سعدی، دنیا باید گلستان می‌شد ! »
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : نصیحت

 مادر: پسرم ! آن قدر با گوشی بازی نکن.  بعد از تمام شدن این جمله، خودش به مبل تکیه زده و می‌رود که عکس‌های بشقاب‌های جدیدش را در اینستاگرام پست کند. پدر: دخترم هیچ‌وقت دروغ نگو. همه‌ی زندگی‌ها با دروغ از هم می‌پاشه.  همان لحظه تلفن خانه زنگ می‌خورد و پدر با چشم و ابرو و ایما و اشاره به مادر می‌فهماند که بگوید او در خانه نیست. مادر: دخترم بیشتر از…
  • « به مناسبت یکم شهریور سالروز درگذشت زنده‌ یاد دکتر پرویز ناتل خانلری وزیر فرهنگ و بانی سپاه دانش »
  • دکتر پرویز ناتل خانلری

هنوز نفهمیده‌ایم ! مطلب ویژه

هنوز توجه نداریم که حکومت دموکراسی برای ملّتی که رای خودش را نمی‌تواند بنویسد نیز غیر عملی است و به شوخی شباهت دارد. در کارهای فرهنگی هنوز هم نفهمیده‌ایم کدام یک لازم‌ تر و فوری‌ تر است. از تجمّل هیچ پرهیز نمی‌کنیم. هنوز نیمی از کودکانِ کشور وسیلهٔ تحصیل ندارند و آنها که دارند غالباً زیر سقف‌های شکسته می‌نشینند، و گاهی قربانی شوق آموختن می‌شوند، اما بناهای مجلل گرانبها می‌سازیم، دانشکده‌های دروغین بر…
  • «چگونه شد که درختچه ارغوان حیاط خانه شاعر به‌ ابژه مهم فرهنگی -اجتماعی در گفتمان زمانه ما تبدیل شد ؟»
  • شیرین یوسفی

"ارغوان" گونه زیستن از منظر ابتهاج مطلب ویژه

بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ « سایه » ی بر سر فرهنگ و ادب ایرانی به سوی آفتاب پر کشید. پرداختن به ظرایف ادبی و تحلیل فنی ادبیات ابتهاج خارج از تخصص و بسیار فراتر از توانایی صاحب این قلم است. من در این یادداشت کوتاه بر آن هستم که به این پرسش ها پاسخ دهم که : 1- چرا ابتهاج برای ایرانیان مهم بود؟ ۲- چرا شعر « ایران ای سرای امید…
  • «خودتان که معنا و مفهوم زندگی را متوجه نشدید. لطفا این برداشت‌تان از زیستن را به خورد کودک بیچاره‌تان ندهید! »
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : رقابت ! مطلب ویژه

در روزگاری دور که هر از چندگاهی، نگاهم بر صفحه‌ی تلویزیون می‌لغزید، برنامه‌ای مختص کودکان پخش می‌شد. مجری‌اش (یادم نیست کدام خاله یا عمو بود) با لبخندی عظیم و شوق و شعفی دوصدچندان، بالا و پایین می‌جهید و این سوال‌ها را با شعری آهنگین می‌پرسید: « کی از همه خوشگل‌تره ؟ » « کی از همه ساکت‌تره ؟  « کی از همه عزیز تره / » و... بچه‌ها هم کف بر دهان…
  • « تشویق کردن با رشوه دادن فرق می‌کند! »
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : رشوه ! مطلب ویژه

- اگر توی مهمونی پسر خوبی باشی، برگشتنی برات بستنی می‌خرم.- اگر وسایل‌هات رو بذاری سر جاش و اتاقت رو مرتب کنی، می‌برمت پارک.- اگر با آبجیت مهربون بشی و دیگه دعواش نکنی، منم اون اسباب‌بازی قشنگه‌رو که می‌خواستی برات می‌خرم.- اگر ساکت بمونی و سروصدا نکنی تا بابا کارهاشو تموم کنه، منم قول می‌دم بهت بیشتر پول‌تو‌ی‌جیبی بدم.و... * آشنا نیست این جمله‌های بالا؟ روزانه چند بار پدر و مادر‌ها برای…
  • «بیشتر کاستی‌های رفتاری و شخصیتیِ در طول زندگی انسان‌ها، مربوط به دوران کودکی است و محیط و آموزش‌ها»
  • رضا مقصودی

پوسیده‌ ترین شیوه‌های تربیتی : پاک کردن صورت مساله به جای حل مساله

« کودکی بستنی‌اش از دستش سر می‌خورد و روی فرش می‌ریزد. مادر سراسیمه به طرفش می‌دود و پرتنش می‌غرّد: کی این بستنی رو ریخت؟ کودک هراسان و درمانده، نام یکی از بچه‌های فامیل یا همسایه را بر زبان آورده و می‌گوید فلانی. مادر عصبانیت‌اش فروکش کرده و ادامه می‌دهد: عه؟ فلانی ریخته؟ چه بچه‌ی بدی. می‌کُشمش. پسر من ماهه. بستنی رو روی فرش نمی‌ریزه که. پسر خوشحال و مسرور از این پیروزی…
  • « این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت می‌آورد»
  • دکتر عباس حاتمی/ استاد دانشگاه

هفت نکته ای که هر ایرانی باید نخست بیاموزد و بعد بیاموزاند

1- نسل قبلی به ما گفتند درس بخوان تا برای خودت کسی شوی! ولی درس خواندن تا دیپلم برای همه لازم است اُما کافی نیست. درس خواندنِ صِرف نه شعور می‌آورد و نه خوشبختی. این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت می‌آورد. وقتی می‌گوئیم زندگی یعنی همه چیز: از آشپزی بگیر تا خریدهای روزانه، از گوش دادن به موسیقی…
  • «این که جهان به ما چه پاسخی می دهد موقوف و منوط به این است که ما از جهان چه پرسشی می کنیم. وقتی نمی پرسیم جهان اصلا پاسخی به ما ندارد و چون محافظه کارانه می پرسیم پاسخ های جهان هم به ما سرسری است»
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی ( 2 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش دوم را می خوانید .
  • «ما هنوز یاد نگرفته ایم منفعت عمومی را به مطالبات شخصی ترجیح دهیم و دقیقا پاشنه آشیل توسعه نیافته گی جهان سوم ترجیح منافع شخصی بر منفعت عمومی است»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

تفکر دلفینی و زندگی کوسه ای !

جستارگشایی « دلفین ها نوعی از حیوانات دریایی هستند. این پستان‌داران آبزی باهوش، دارای روحیه همکاری هستند و در ارتباطات خود شیوه برنده - برنده را برگزیده‌اند . دلفین هیچ کمبودی ندارد و می خواهد که همه چیز را با همگان تقسیم کند. اگر یک دلفین زخمی شود ۴ دلفین دیگر او را همراهی می کنند ، تا خود را به گروه برساند. در همین راستا پژوهشگران تعداد ۹۵ کوسه و ۵…
  • «مشاهده گری خلاق، تازه ، متفاوت و نا به هنگام نخستین مولفه تفکر انتقادی است»
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

هفت ضلع تفکّر انتقادی ( 1 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش نخست را می خوانید .
  • « ایدئولوژی سوال نمی‌‌کند. نه فقط سوال نمی‌کند که پرسش را هم برنمی‌تابد»
  • رضا مقصودی

ایدئولوژی، نقطه‌ی پایان تفکر است مطلب ویژه

تفاوت انسان با حیوان چیست؟ مثلا یک آدم با کرگدن یا لاما یا پنگوئن یا سمندر چه فرقی دارد؟ در پاسخ به این سوال معمولا افراد به یک نکته اتکا می‌کنند و آن « قدرت تفکر » است. به‌سان دکارت که می‌گفت : « من می‌اندیشم، پس هستم » می‌گویند : من می‌اندیشم و حیوان ناتوان است از این مهم. بنابراین مهم‌ترین تفاوت ما، نیروی تامل ماست. حالا اگر بدانی و بفهمی…
گروه رسانه/ موضوع صلاحیت حرفه ای معلمان مدت هاست که نُقل و نَقل محافل مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین هم این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است حتی رتبه بندی معلمان هم که در شرایط کنونی صرفا مسیری برای بهبود معیشت معلمان شده است قرار بود تا با زیرساخت توجه به صلاحیت حرفه ای، معلمان را ارزیابی کند و حال مسیرش تا…
  • «توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد»
  • دکتر محمود مهرمحمدی

نوشتن، ابزار بالندگی حرفه ای ؛ مهجور و مغفول مطلب ویژه

پیش فرض توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد . هر کس این پیش فرض را باور نداشته باشد نباید به ادامه این بحث توجه کند . راه از اینجا جدا می شود . معلمی بدون عاملیت در این عرصه معنا ندارد ؛ به دیگر سخن ، معلم فقط نمی تواند مصرف کننده تولیدات دیگران در…
  • « ما ترس از عدم پذیرش و طرد شدن داریم و با سرعتی حیرت‌انگیز در حال مغز فروشی و هم رنگ شدن هستیم»
  • رضا مقصودی

از "چاره خواهی" تا "چاره جویی " ؟! مطلب ویژه

هر جامعه‌ای به همان اندازه که مردمش دچار رخوت و انفعال هستند، به همان میزان به قهرمان نیاز دارد. برتولت برشت در نمایشنامه‌ی "زندگی گالیله" می‌نویسد: « زمانی که گالیله در محکمه‌ی کلیسا، حرف، باور و عقیده‌ی خودش را کتمان کرد و گفت که نظریاتش اشتباه بوده است، یکی از شاگردانش فریاد سر می‌دهد که:_ بیچاره ملتی که قهرمانش را از دست بدهد.گالیله در پاسخ می‌گوید:- بیچاره ملتی که نیاز به قهرمان…
  • بررسی طرز فکری که همیشه جاده و خودرو را علت رخ دادن تصادف می داند ؛
  • فرورتیش رضوانیه/ روزنامه نگار

مناسب ترین وسیله‌ نقلیه برای جاده‌های ایران کدام است ؟! مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر مشاهده می کنید ، کلیپی است که توسط فرورتیش رضوانیه در قالب طنز در مورد فرهنگ رانندگی ایرانیان تهیه شده است . * افکار عمومی هیچ وقت دوست ندارد مسئولیت کارهایی را که انجام می دهد بر عهده بگیرد . * جامعه تا امروز دو بحث مختلف را قاطی کرده است و از آن یک چیز افتضاح درآورده است : آمار تصادفات یک چیز است ،…
  • «تغییرات کوچک، اثرات بزرگی خواهند داشت»
  • رضا مقصودی

عهدنامه‌ی تغییرات کوچک

در شروع سال جدید با خودم عهد می‌بندم که: 1- کمتر از قبل قضاوت کنم. 2- در مسائلی که به من ارتباط ندارد، دخالت نکنم. 3-  قبل از اظهار نظر کردن، از خودم این سوال را بپرسم: "من واقعا در این زمینه چه می‌دانم؟ چقدر آگاهی دارم؟" 4-  وقتم را با غیبت، فحاشی، پرحرفی و مسخره کردن دیگران نگذرانم. 5-  بیشتر سکوت کنم. 6-  آداب گفت‌وگو کردن را یاد بگیرم. 7-  داد…
  • «بدی تعلیم و تربیت ما در این است که آرایی که خود بر آن دلیلی نداریم به زبان می آوریم و این اثر بدی در متعلم دارد»
  • مصطفی ملکیان

افلاطون ، معلم و تعلیم و تربیت دانش آموز

شک نیست [معلم] هر سخنی که برای متعلم می گوید،باید همراه با استدلال باشد،یعنی برای هر مدعایی که بر دانش آموزان خویش عرضه می کند، باید اقامه دلیل کند.معلم کارش القا و تلقین نیست که مدعایی را بدون دلیلی دائم تکرار کند تا کم کم در روح طرف راسخ شود، بلکه کار معلم این است که هر مدعایی را که ارائه می دهد، دلیل آن را هم همراهش بیاورد؛ اما چه کنیم…
گروه رسانه/ تصاویر زیر مردم کشور جنگ زده اوکراین را نشان می دهند که در حال ترک آن هستند . این عکس در توئیتر منتشر شده است . ( این جا ) نه پلیسی هست ، نه جریمه ای و نه توقیفی و... . تصاویر زیر  نیز یکی از بزرگراه های شهر تهران را در یک روز معمولی نشان می دهند که رانندگی بین خطوط و احترام به حریم یکدیگر در آن…
  • «مراقبه یا مدیتیشن به شما کمک می کند تا ارتباط مستقیم و عقلایی بین درون خود با آنچه در بیرون رخ می دهد برقرار کنید»
  • رضا قاسم پور/ خبرنگار صدای معلم

مدیتیشن یا مراقبه ؛ راهی میانبر در آموزش و پرورش

 در دانشگاه استادی داشتیم که با هیپنوتیزم کل کلاس را به رویا و خلسه فرو  می برد با اینکه سعی در همکاری و همراهی کامل داشتم ولی نشد که نشد... سالها بعد کتابی به دستم رسید که از مراقبه، مدیتیشن ،چشم سوم و حیات کالبدی و....سخن می راند . کتاب پانصد صفحه ای را بلعیدم . شب هنگام که ذهن و روحم پر از تئوری ها و اعمال پیشنهادی کتاب شده بود…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور