گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش پنجم را می خوانید .
«خیلی از تفکرات ما به نوعی صورت بندی های ایدئولوژیک هستند و تفکر انتقادی عبور از این صورت بندی هاست »
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش چهارم را می خوانید .
«اگر می خواهید قدرت را عقلانی کنید ؛ اگر می خواهید قدرت را اخلاقی کنید خیلی دایره کارتان پیچیده تر از این است که متمرکز شوید به یک تعداد آدم هایی که آنها را جابه جا کنید یا مکان هایی از قدرت را تصرف کنید.مساله کردارهای گفتمانی است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش سوم را می خوانید .
« تهدید کردن » ؛ شیوهی رایجی شده است در تربیت کودکان که نه تنها هیچ اثر مثبتی ندارد و کارکردش فقط آنی و لحظهای است، بلکه تبعات فراوانی را به دنبال میآورد
چند بار این تهدیدها را از زبان پدر و مادر ها شنیدهاید؟ - تو فقط یه بار دیگه وسایلات رو پخشوپلا کن، ببین چطوری همهرو از پنجره پرت میکنم بیرون. - اگه یه بار دیگه لباسهاتو کثیف کنی، خودت و لباسهات رو باهم میاندازم توی لباسشویی. -اگه حرفمرو گوش ندی، دیگه دوستت ندارم. - اگر یه بار دیگه جیغ بزنی، میگم آقا دزده بیاد ببرتت. - صبر کن بریم خونه، گوشِت رو…
«تنها کسانی از فضیلت موهوم سکوت بهره برداری می کنند که می خواهند متکلم وحده باشند و صدایشان طنین بیشتری داشته باشد و دایره بیشتری از شنوندگان را به خود مشغول کند! »
در فضیلت سکوت بسیار سخن گفته اند! خود این سخن ، پارادوکسیکال است یعنی با گفتن! درصدد اثبات فضیلت سکوت بوده اند. گفته اند گر سخن نقره است خاموشی طلاست. به نظر می رسد که جناب سخن تواضع به خرج داده و جناب مجهول الهویه و غایب سکوت را بر خود مقدم داشته است. آیا هر سکوتی سرشار از ناگفته هاست؟ ممکن است این سخن در مورد سکوت یک انسان اندیشمند فاضل…
«تا زمانی که تغییر و تحول پایه و اصل زندگی نباشد محکومیم به ماندن در رکود و درجا زدن در رخوت»
دقیقتر که به مسئلهی تربیت فرزندان نگاه میکنیم درمییابیم این فرایند خیلی شبیه خط تولید کارخانه است. خط تولیدی که محصولاتی یکسان و یکشکل و برمبنای برنامهی پیشفرض تولید میکند. پدران و مادران خواسته یا ناخواسته از فرزندان خود چیزی همانند خود میسازند و این کار را « تربیت» مینامند. یعنی برنامهای از پیش تعیینشده برای سیر تحول و تکامل شخصیت فرزند خود چیدهاند. خوب و بد، مفید و مضر، زشت و…
«نقد معیار اندازهگیری رشد، توسعه و مدنیت یک جامعه است، و نق معیار واپسماندگی و درماندگی انسان است»
وقتی در جامعهای فضا برای نقد بسته ميشود، فضای نق زدن گشوده ميشود ؛ - نقد ویژگی اجتماعی شده یِ نق زدن است، و نق زدن ویژگی شخصی شده یِ نقد است . - نقد علامت بلوغ یک فرد و بلوغ یک جامعه است، اما نق زدن علامت ماندن در وضعیت کودکی است . - نقد شجاعت ایستادن در برابر قدرت است و نق دنائت فروماندگی در قدرت . - نقد، ماهیت…
« اگر قرار بود نصیحت تاثیری داشته باشد، بعد از سعدی، دنیا باید گلستان میشد ! »
مادر: پسرم ! آن قدر با گوشی بازی نکن. بعد از تمام شدن این جمله، خودش به مبل تکیه زده و میرود که عکسهای بشقابهای جدیدش را در اینستاگرام پست کند. پدر: دخترم هیچوقت دروغ نگو. همهی زندگیها با دروغ از هم میپاشه. همان لحظه تلفن خانه زنگ میخورد و پدر با چشم و ابرو و ایما و اشاره به مادر میفهماند که بگوید او در خانه نیست. مادر: دخترم بیشتر از…
« به مناسبت یکم شهریور سالروز درگذشت زنده یاد دکتر پرویز ناتل خانلری وزیر فرهنگ و بانی سپاه دانش »
هنوز توجه نداریم که حکومت دموکراسی برای ملّتی که رای خودش را نمیتواند بنویسد نیز غیر عملی است و به شوخی شباهت دارد. در کارهای فرهنگی هنوز هم نفهمیدهایم کدام یک لازم تر و فوری تر است. از تجمّل هیچ پرهیز نمیکنیم. هنوز نیمی از کودکانِ کشور وسیلهٔ تحصیل ندارند و آنها که دارند غالباً زیر سقفهای شکسته مینشینند، و گاهی قربانی شوق آموختن میشوند، اما بناهای مجلل گرانبها میسازیم، دانشکدههای دروغین بر…
«چگونه شد که درختچه ارغوان حیاط خانه شاعر به ابژه مهم فرهنگی -اجتماعی در گفتمان زمانه ما تبدیل شد ؟»
بامداد ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ « سایه » ی بر سر فرهنگ و ادب ایرانی به سوی آفتاب پر کشید. پرداختن به ظرایف ادبی و تحلیل فنی ادبیات ابتهاج خارج از تخصص و بسیار فراتر از توانایی صاحب این قلم است. من در این یادداشت کوتاه بر آن هستم که به این پرسش ها پاسخ دهم که : 1- چرا ابتهاج برای ایرانیان مهم بود؟ ۲- چرا شعر « ایران ای سرای امید…
«خودتان که معنا و مفهوم زندگی را متوجه نشدید. لطفا این برداشتتان از زیستن را به خورد کودک بیچارهتان ندهید! »
در روزگاری دور که هر از چندگاهی، نگاهم بر صفحهی تلویزیون میلغزید، برنامهای مختص کودکان پخش میشد. مجریاش (یادم نیست کدام خاله یا عمو بود) با لبخندی عظیم و شوق و شعفی دوصدچندان، بالا و پایین میجهید و این سوالها را با شعری آهنگین میپرسید: « کی از همه خوشگلتره ؟ » « کی از همه ساکتتره ؟ « کی از همه عزیز تره / » و... بچهها هم کف بر دهان…
- اگر توی مهمونی پسر خوبی باشی، برگشتنی برات بستنی میخرم.- اگر وسایلهات رو بذاری سر جاش و اتاقت رو مرتب کنی، میبرمت پارک.- اگر با آبجیت مهربون بشی و دیگه دعواش نکنی، منم اون اسباببازی قشنگهرو که میخواستی برات میخرم.- اگر ساکت بمونی و سروصدا نکنی تا بابا کارهاشو تموم کنه، منم قول میدم بهت بیشتر پولتویجیبی بدم.و... * آشنا نیست این جملههای بالا؟ روزانه چند بار پدر و مادرها برای…
«بیشتر کاستیهای رفتاری و شخصیتیِ در طول زندگی انسانها، مربوط به دوران کودکی است و محیط و آموزشها»
« کودکی بستنیاش از دستش سر میخورد و روی فرش میریزد. مادر سراسیمه به طرفش میدود و پرتنش میغرّد: کی این بستنی رو ریخت؟ کودک هراسان و درمانده، نام یکی از بچههای فامیل یا همسایه را بر زبان آورده و میگوید فلانی. مادر عصبانیتاش فروکش کرده و ادامه میدهد: عه؟ فلانی ریخته؟ چه بچهی بدی. میکُشمش. پسر من ماهه. بستنی رو روی فرش نمیریزه که. پسر خوشحال و مسرور از این پیروزی…
« این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت میآورد»
1- نسل قبلی به ما گفتند درس بخوان تا برای خودت کسی شوی! ولی درس خواندن تا دیپلم برای همه لازم است اُما کافی نیست. درس خواندنِ صِرف نه شعور میآورد و نه خوشبختی. این عقلانیت، یادگیری مداوم تجربه زندگی و مطالبه گری با تمام جوانب آن است که برای انسان شعور و سعادت میآورد. وقتی میگوئیم زندگی یعنی همه چیز: از آشپزی بگیر تا خریدهای روزانه، از گوش دادن به موسیقی…
«این که جهان به ما چه پاسخی می دهد موقوف و منوط به این است که ما از جهان چه پرسشی می کنیم. وقتی نمی پرسیم جهان اصلا پاسخی به ما ندارد و چون محافظه کارانه می پرسیم پاسخ های جهان هم به ما سرسری است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش دوم را می خوانید .
«ما هنوز یاد نگرفته ایم منفعت عمومی را به مطالبات شخصی ترجیح دهیم و دقیقا پاشنه آشیل توسعه نیافته گی جهان سوم ترجیح منافع شخصی بر منفعت عمومی است»
جستارگشایی « دلفین ها نوعی از حیوانات دریایی هستند. این پستانداران آبزی باهوش، دارای روحیه همکاری هستند و در ارتباطات خود شیوه برنده - برنده را برگزیدهاند . دلفین هیچ کمبودی ندارد و می خواهد که همه چیز را با همگان تقسیم کند. اگر یک دلفین زخمی شود ۴ دلفین دیگر او را همراهی می کنند ، تا خود را به گروه برساند. در همین راستا پژوهشگران تعداد ۹۵ کوسه و ۵…
«مشاهده گری خلاق، تازه ، متفاوت و نا به هنگام نخستین مولفه تفکر انتقادی است»
دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی
گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ سخنان دکتر مقصود فراستخواه استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی است که با موضوع « هفت ضلع تفکّر انتقادی » در انجمن جامعه شناسی ایران در اردیبهشت 1401 ایراد گردیده است . بخش نخست را می خوانید .
« ایدئولوژی سوال نمیکند. نه فقط سوال نمیکند که پرسش را هم برنمیتابد»
تفاوت انسان با حیوان چیست؟ مثلا یک آدم با کرگدن یا لاما یا پنگوئن یا سمندر چه فرقی دارد؟ در پاسخ به این سوال معمولا افراد به یک نکته اتکا میکنند و آن « قدرت تفکر » است. بهسان دکارت که میگفت : « من میاندیشم، پس هستم » میگویند : من میاندیشم و حیوان ناتوان است از این مهم. بنابراین مهمترین تفاوت ما، نیروی تامل ماست. حالا اگر بدانی و بفهمی…
مدرس دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت :
گروه رسانه/ موضوع صلاحیت حرفه ای معلمان مدت هاست که نُقل و نَقل محافل مربوط به حوزه تعلیم و تربیت است و در سند تحول بنیادین هم این موضوع به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است حتی رتبه بندی معلمان هم که در شرایط کنونی صرفا مسیری برای بهبود معیشت معلمان شده است قرار بود تا با زیرساخت توجه به صلاحیت حرفه ای، معلمان را ارزیابی کند و حال مسیرش تا…
«توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد»
پیش فرض توسعه حرفه ای معلمان به دست معلم و با مشارکت خود او در فرایند خلق معنا و دانش حرفه ای اتفاق می افتد . هر کس این پیش فرض را باور نداشته باشد نباید به ادامه این بحث توجه کند . راه از اینجا جدا می شود . معلمی بدون عاملیت در این عرصه معنا ندارد ؛ به دیگر سخن ، معلم فقط نمی تواند مصرف کننده تولیدات دیگران در…
« ما ترس از عدم پذیرش و طرد شدن داریم و با سرعتی حیرتانگیز در حال مغز فروشی و هم رنگ شدن هستیم»
هر جامعهای به همان اندازه که مردمش دچار رخوت و انفعال هستند، به همان میزان به قهرمان نیاز دارد. برتولت برشت در نمایشنامهی "زندگی گالیله" مینویسد: « زمانی که گالیله در محکمهی کلیسا، حرف، باور و عقیدهی خودش را کتمان کرد و گفت که نظریاتش اشتباه بوده است، یکی از شاگردانش فریاد سر میدهد که:_ بیچاره ملتی که قهرمانش را از دست بدهد.گالیله در پاسخ میگوید:- بیچاره ملتی که نیاز به قهرمان…
بررسی طرز فکری که همیشه جاده و خودرو را علت رخ دادن تصادف می داند ؛
گروه رسانه/ آن چه در زیر مشاهده می کنید ، کلیپی است که توسط فرورتیش رضوانیه در قالب طنز در مورد فرهنگ رانندگی ایرانیان تهیه شده است . * افکار عمومی هیچ وقت دوست ندارد مسئولیت کارهایی را که انجام می دهد بر عهده بگیرد . * جامعه تا امروز دو بحث مختلف را قاطی کرده است و از آن یک چیز افتضاح درآورده است : آمار تصادفات یک چیز است ،…
در شروع سال جدید با خودم عهد میبندم که: 1- کمتر از قبل قضاوت کنم. 2- در مسائلی که به من ارتباط ندارد، دخالت نکنم. 3- قبل از اظهار نظر کردن، از خودم این سوال را بپرسم: "من واقعا در این زمینه چه میدانم؟ چقدر آگاهی دارم؟" 4- وقتم را با غیبت، فحاشی، پرحرفی و مسخره کردن دیگران نگذرانم. 5- بیشتر سکوت کنم. 6- آداب گفتوگو کردن را یاد بگیرم. 7- داد…
«بدی تعلیم و تربیت ما در این است که آرایی که خود بر آن دلیلی نداریم به زبان می آوریم و این اثر بدی در متعلم دارد»
شک نیست [معلم] هر سخنی که برای متعلم می گوید،باید همراه با استدلال باشد،یعنی برای هر مدعایی که بر دانش آموزان خویش عرضه می کند، باید اقامه دلیل کند.معلم کارش القا و تلقین نیست که مدعایی را بدون دلیلی دائم تکرار کند تا کم کم در روح طرف راسخ شود، بلکه کار معلم این است که هر مدعایی را که ارائه می دهد، دلیل آن را هم همراهش بیاورد؛ اما چه کنیم…
گروه رسانه/ تصاویر زیر مردم کشور جنگ زده اوکراین را نشان می دهند که در حال ترک آن هستند . این عکس در توئیتر منتشر شده است . ( این جا ) نه پلیسی هست ، نه جریمه ای و نه توقیفی و... . تصاویر زیر نیز یکی از بزرگراه های شهر تهران را در یک روز معمولی نشان می دهند که رانندگی بین خطوط و احترام به حریم یکدیگر در آن…
«مراقبه یا مدیتیشن به شما کمک می کند تا ارتباط مستقیم و عقلایی بین درون خود با آنچه در بیرون رخ می دهد برقرار کنید»
در دانشگاه استادی داشتیم که با هیپنوتیزم کل کلاس را به رویا و خلسه فرو می برد با اینکه سعی در همکاری و همراهی کامل داشتم ولی نشد که نشد... سالها بعد کتابی به دستم رسید که از مراقبه، مدیتیشن ،چشم سوم و حیات کالبدی و....سخن می راند . کتاب پانصد صفحه ای را بلعیدم . شب هنگام که ذهن و روحم پر از تئوری ها و اعمال پیشنهادی کتاب شده بود…
«زماني آموزش و پرورش در رسيدن به اهداف و آرمان هايش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و اين امر ميسر نيست مگر از طريق آموزش بهينه شهروندی و نيز ارتقاء فرهنگ شهروندی»
آموزش شهروندي عبارت از رشد و پرورش دادن ظرفيت هاي افراد و گروه ها براي مشارکت و تصميم گيري و عمل آگاهانه و مسئولانه در زندگي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. اين آموزش ها شامل حقوق انساني، رشد مستمر و همه جانبه، اخلاق و ارزشها، صلح و مسالمت جويي، برابري اجتماعي و حرمت نهادن به تفاوت هاست. متأسفانه در سیستم آموزشی ما به آموزش حقوق شهروندي مردم کمتر پرداخته شده است.…
«تفکر باید نقاد، جامعنگر، مستدل، آزاداندیش، رها از خودمحوری و برخوردار از فضایلی همچون تواضع، شهامت و استقلال فکری باشد در غیر این صورت مرعوب و مقهور جزمیگری، تعصب کورکورانه و کوتهبینی میشود که به نوبه خود، خطرات سیاسی و ایدئولوژیک به همراه دارد»
فراخوان برای نهضت آموزش تفکر عمده سخنان و آموزههای مکتوب و شفاهی که در هر جامعهای به اشکال گوناگون، انتشار و ابلاغ میشوند در یک هدف مشترکند: قبولاندن، تلقین باور و متقاعد کردن مخاطبین برای پذیرفتن حرف، داعیه یا استنتاج مورد نظر آنها. این هدف ایجاب میکند صاحبین سخن به انواع و اقسام روشهای اقناعی، استدلالی و احیانا القای تاثرات احساسی توسل جویند. از قضا آنچه معمولا در شاکله این روشها دیده…
«سیستم آموزشی ما برای این تغییر بنیادین باید به آموزش و پرورش ، نقش یک وزارتخانه را بدهد ، نه یک مرکز اجرایی!»
مدتی است وزارت آموزش و پرورش از تحول بنیادین در سیستم آموزشی صحبت می کند. موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد و حتما به آن پرداخت. اما هر تغییر بنیادین نیاز به پیش نیازهایی داردکه باید به آن توجه کرد . یکی از این پیش نیازها آزادی عمل هر مرکز آموزشی برای برنامه ریزی به نفع دانش آموزان است. یک سیستم مترقی می کوشد که فقط سیاست ها ، اصول و…
«پیامد تربیت جنسی، خرد جنسی است. لازمه خرد ورزی در هر حوزه ای عاملیت فرد و خروجش از انقیاد و حصر و حصار گفتمان های تحمیلی و غالب است»
دکتر بهارک اعظمی/ دانش آموخته مطالعات برنامه درسی - پژوهشگر آزاد
مدت زمان مدیدی است که متخصصان امور دینی عادت کرده اند در مورد هر آنچه که مربوط به دین است با تکلف و پیچیدگی بی حد و حصری صحبت کنند و مخاطبانشان را با القای این حس که اندیشمندی در امور دینی نیاز به سالها ریاضت و بحث و فحص و مکاشفه دارد، از دایره پرسشگری و خردورزی بیرون برانند. این موضوع در خصوص مسائل مربوط به "تربیت دینی" نیز مصداق…
« آموزش و پرورش به شدت متمرکز و ایدئولوژیک ما توان هضم و فهم تحولات جدید را ندارد، لذا در حالت برزخی ناشی از عدم فهم مفاهیم جدید است. و این خود به بی عملی سازمان یافته منجر خواهد شد»
حبیب اله افتخاری/ دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت
در مطلب گذشته اشاره کردم ( این جا ) که در زمان کنونی قدرت انتخاب دانش آموزان در کسب یادگیری متنوع و متکثر گشته است.در ادامه برای تبیین دیدگاه مذکور مطالبی ارائه می گردد. یکم: در هم تنیدگی و شبکه ای شدن جامعه و ارتباطات جدید و ریزوماتیک و اتصالات گسترده جوامع به یکدیگر تحت تاثیر عواملی همچون جهانی شدن ، باعث ایجاد فرصتهای متنوع و متکثر در انتخابهای انسانها شده است.در…
گفت و گوی صدای معلم با مصطفی ملکیان در اردیبهشت 1394 ؛
گروه رسانه/ هم زمان با اعتصاب ( تحصن ) بخشی از معلمان در مورد مطالبات صنفی ، « صدای معلم » گزارشی را در مورد این کنش جامعه فرهنگیان منتشر کرد . ( این جا ) . انتشار این گزارش واکنش های مختلف و البته تندی را در میان بخشی از معلمان برانگیخت . « صدای معلم » در اردیبهشت 1394 گفت و گویی را با همین موضوع با « مصطفی ملکیان…
«حاکمیتِ چنین نگاه و گفتمانی بر علومسیاسی باعث شده است جامعهٔ دانشگاهی ما توان تربیت اندیشمند و نظریهپرداز سیاسی نداشته و هنوز پس از صد و بیست سال از مشروطه همچنان مسئلهٔ جامعه همان مسئلهای است که در عصر مشروطه مطرح شدهاست و چه بسا عقبگرد و پَسرفت هم داشته است»
«دانش سیاسی» که افلاطون و سقراط آن را «ارباب علوم» مینامند چیزی جدای آن چیزی است که امروز در دانشکدههای علومسیاسی کشور [سایر کشورها را نمی دانم] به دانشجویان آموزش داده میشود. علومسیاسی در جامعهٔ ما بیشتر «اطلاعات عمومی» است تا پرورش افرادی که قدرت اندیشیدن و پرسشگری و در انداختن طرحی جدید داشته باشند. اما دانش سیاسی مورد نظر سقراط و افلاطون، دانشی است که فرد را به انسانی پرسشگر…
«برای بنا نهادن ارزش های نوین و عقلانی می باید بنیادها و بنیان های پوسیده و غیر معقول را تخریب نمود»
دگماتیسم به مثابه تصلب و تعصب محض مطلق و غیر معقول فکری و ذهنی است و تفکر و تعقل و انتقاد منصفانه و منطقی را برنمی تابد در تعارض و تناقض با آزاداندیشی و منطق و عقل و سیالیت و دینامیسم و ترانسفوریسم علمی و فلسفی می باشد. چه بسا تخریب و دیگرگونه گشتن و قلب ماهوی و گذر از خود و بازنگری و بازآفرینی و دل سپردن به پروسه استکمال و…
«پدر نويسندگی، انديشه است و مادر آن دموکراسی و دايۀ آن قلم»
1. کم بنويس ولی هميشه بنويسنوشتن، ورزش ذهن و روح است. يک روز که ننويسی (ولو چند سطر)، همان مقدار ذهن و روحت را تنبل کردهای. قاعدۀ «کار نيکو کردن از پر کردن است» را هم که شنيدهايد. البته برای نشر نوشتهها و ارائۀ عمومی آنها، بايد دست به انتخاب و حذف و اصلاح زد. يکی از درخشانترين تعريفها برای ادبيات، اين جملۀ سارتر است که «ادبيات، يعنی حذف». در ويرايش هم…
« بهترين راه برای تأثيرگذاری بر ديگران، گفتوگوی خستگیناپذير دربارهٔ ترازوها و شاخصها است. يعني بحث را بايد از سطح به اعماق برد تا شايد نتيجهای بدهد »
پس از سالها گفتوگو و مناظره و مباحثه با ديگران به اين نتيجهٔ تلخ رسيدهام که «دليل» و «برهان» و «ادب»، و حتي «سند» و «مدرک» کمترين تأثير را در تغيير افکار آدمها دارد. ذهن و باورهای ما تحت تأثير عوامل ديگری است. مهمترين عامل، شخصيت اخلاقی ما است. اين عامل است که ما را در برابر انديشهای خاضع يا سرکش میکند. شخصيت اخلاقی آدمها در بستری از شرايط خانوادگی و اجتماعی…
تا زمانی که به تعبیر " ارنست گرنر " انقلابی در نقشه معرفت صورت نگرفت . تا زمانی که فرانسیس بیکن ها ، راجر بیکن ها ، دکارت ها ، کانت ها ، مونتسکیوها ، ژان ژاک روسوها و... در رابطه با نفس " آزادی " ، در رابطه با " نفس خرد " ، " نقد عقل محض " ؛ در رابطه با خروج از ولایت دیگری ، روشنگری و صحبت نکرده بودند و تفکر و علم را از خدمت " قدسیت " خارج نکرده بودند و در خدمت انسان نیاورده بودند ؛ هیچ تحولی رخ نداده بود و نمی داد
گروه رسانه/ « ابوذر شریعتی » کاوشگرِ فلسفه ی محض در کانال تلگرامی خود می گوید : من وقتی دارم می گویم " فرهنگ گوساله پرور " ؛ من دارم به این درد اشاره می کنم که آن سیاست مدار یا مسئولی که تک رایی به خرج می دهد از دل " این فرهنگ " رشد می کند . کدام فرهنگ ؟ فرهنگی که لات پرور است . فرهنگی که مستبد است…
« مردم معمولاً به جای پیگیری خواسته ها و عقاید مستقل و شخصی خود ، انطباق با جامعه را انتخاب می کنند، زیرا دنبال کردن روشی که دیگران قبلاً طی کرده اند ، اغلب آسان تر است تا اینکه یک راه جدید را پیدا کنند »
تمهید: چند روزی بود که کلمه کانفورمیست یا کانفورمیسم بیش از پیش در ذهنم درگیر بود؛ در گذشته این اصطلاح را بررسی ضمنی کرده بودم اما با توجه به جهات و احتیاجات اجتماعی بر آن شدم تا نگاهی دقیقتر به این موضوع بیندازم و نتیجه را خدمت جامعه و به خصوص معلم ها ارائه دهم. با توجه به گستردگی اطلاعات در اینترنت و داغ شدن بیش از پیش فضای سیاسی اجتماع ایران…
« نخواهیم یک شبه کل کشور را توسعه بدهیم، ولی هدفگذاری کنیم که یک جامعه کوچک (مثلا مدرسه، خانواده، اداره، دپارتمان، گروه) را با این سه اصل اداره کنیم »
زمانی در میدان مخبرالدوله، دو تا ساعت بود که شهرداری نصب کرده بود، یکی رو به جنوب و یکی روبه شمال. این دو ساعت هیچ وقت نبود که با هم مطابق باشند، اغلب یکی دو دقیقه و گاهی یکی دو ساعت با هم تفاوت داشتند. خدا رحمت کند محمد مسعود را، در روزنامه مرد امروز نوشته بود: هر وقت این دو ساعت با هم میزان بشوند، کار مملکت هم میزان خواهد شد.…
« این بالاخره درست می شود را ما از کجا می گیریم ؟ به دلیل این که ما فکر می کنیم که ما یک وضع خاصی داریم و فکر نمی کنیم که ما هم از قوانین عالم مستثنی نیستیم. همه کسانی که نابود شدند از قبل که نمی گفتند ما قومی هستیم که در حال نابودی هستیم ! ما قومی هستیم که فردا بر ما عذاب نائل می شود. یک بار هم نابود شدند ، از بین رفتند به دلیل این که آن تمیز ، آن تشخیصی که باید در مسائل سیاسی ، در مسائل فرهنگی ، در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت ، خانواده حقوق داشته باشند نداشتند و فکر کردند کار درست می شود »
گروه رسانه/ « مصطفی ملکیان » فیلسوف و روشنفکر ایرانی در سلسله گفتارهایی به ۲۰ مشکل فرهنگی ساری و جاری در میان « ایرانیان » پرداخته است . بخش عمدهٔ پژوهشهای او در حوزهٔ اخلاق، دین، فلسفهٔ دین، اگزیستانسیالیسم، روانشناسی، علوم انسانی، روش تحقیق و روشنفکری است. نظریه عقلانیت و معنویت پروژهٔ مهم اوست. ملکیان از منتقدان روشنفکری دینی است . به اعتقاد ملکیان، روشنفکران باید به تقلیل مرارت و تقریر حقیقت…