چند روزیست رسانه ها بمباران ترس را آغاز کرده اند ، مردم وحشت زده هر لحظه آخرین اخبار تعداد تلفات را پرس و جو می کنند . اصطلاحات جدید همانند " آخر الزمانی ، واقعی شدن فیلم های ترسناک هالیوودی ، کمیاب شدن ماسک ، قرنطینه و... رواج پیدا کرده است . جای سوال اینجاست : آیا این مورد تنها مساله خطرناکی بوده است که بشر با آن مواجه شده است ؟…
" بارها در سایت وزین صدای معلم اعلام شد که چطور می شود باور کرد که دو نفر یک کار را انجام بدهند و تمام شرایط شان مساوی باشد ، اما به یک نفر نصف دیگری مزد بدهند فقط به جرم اینکه قراردادی است ؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان قراردادی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
سَروَش دگر خزان زده لرزَد بسانِ بیدغیر از پیازِ تلخ چه از باغ شد ؟ بچیدریشِ پیاز ریشه دوانیده زیرِ خاکپوسَند بذرِ شاهی و نعناع چون آن شِویداندک جوانه ها که ز تَلخون و پونه بودناکس پیاز خواست علَف چین ، ز تَه بُریدگویند باغبان که به خواب است ، باغ راریشی گرو گذاشت چو از صاحبش خریدتا سَرو و گُل به خاک بکارَد چنان ! در آنیک مَرغزارِ خوب شود تا…
" متاسفانه نحوه گزینشها به تازگی رادیکالتر و افراطیتر شده است و نسبت به سالهای قبل گزینشها بسیار بیمحتواتر شده است "
محمد حیدری ورجانی دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی
گروه گزارش/ هنوز هیچ یک از مسئولان گزینش در وزارت آموزش و پرورش به گزارش متعدد صدای معلم در مورد عملکرد " گزینش ها " پاسخی نداده اند . ( این جا ) و ( این جا ) در پایان این رسانه پرسش هایی مطرح کرده بود : " دستاورد گزینش در 40 سال گذشته چه بوده است؟ آیا سیستم جذب کارمند از طریق گزینش سیاسی و اعتقادی داوطلبان موفق بوده است؟…
" فرایند تهیه یک برنامه بسیار وقت گیرتر از آن است که اکثر مردم تصور می کنند . در صورتی که این فرایند عجولانه طی شود ممکن است فرصت ایجاد مشارکت و حس مالکیت همه مردم نسبت به آن برنامه از بین برود "
( به دليل اهميت زماني بررسي لايحه بودجه 1398 در انتشار قسمت ششم بررسي سيل نوروز 1398 وقفه ايجاد شد . بدين وسيله از وقفه ايجاد شده پوزش مي طلبم . ) عليرغم گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي…
" تدریس هنر توسط معلمانی که برای آن مهارت ندارند و به عنوان مبصر در کلاس هنر حاضر می شوند ، بی ارزش ساختن هنر و اهانت به آن است که خودِ معلمان پذیرنده این نقش بدون داشتن قابلیت های لازم ، مقصرند. آنان نیز به هنر و هنرمند دهن کجی می کنند و مستحق سرزنش اند. اگر قرار باشد ما هم خطای مکرّر کسانی را تکرار کنیم که سزاوار قرار گرفتن در جایگاه فعلی نیستند ، جرم منِ معلم بسیار بیشتر خواهد بود چون من سمبل دانایی جامعه هستم و یا باید باشم "
هر چند تمامی واقعیت های زندگی و دنیا زشت و غیرقابل تحمل نیستند ، اما قابلیت و بی حد و مرزی مانور هوش و مغز انسانها برای رسیدن به اهداف فردی ، سلامت خواسته های اجتماعی را به مخاطره می اندازد و دهشت خانمان براندازی بر روابط و تعاملات اجتماعی ، سایه می افکند. سلایق و اهداف و دیدگاه های گوناگون بشری اجتناب ناپذیر و سرکش است و رقص شلّاق منیّت مقتدران…
" امروزه در اغلب کشورهای جهان به افرادی که با تلاش و پشتکار به موفقیت های مختلف دست می یابند و در زمینه شغلی، اجتماعی و زندگی خصوصی خود آدم موفق و قانونمداری هستند آدم زرنگ و کار بلد گفته می شود و همین افراد عموما در رسانه ها و نظام آموزشی مورد تشویق قرار می گیرند. مثلا در کشور فرانسه شاعران و نویسندگان و فیلسوفان هستند که آدم زرنگ و کاربلد محسوب شده و در کتب آموزش و پرورش، رسانه ها، نامگذاری خیابان ها و فضاهای مجازی به عنوان آدم زرنگ و موفق به مردم معرفی می شوند "
ایران عزیز ما مملکت آدم زرنگ هاست. همان هایی که یا ژن شان خوب است یا با توانایی های خاصی توانسته خود را به یک ژن خوب نزدیک و متصل کنند. فقط چیزی که اینجا کمی عجیب به نظر می رسد این است که ما در چه چیزی شبیه غربی های بچه مثبت و ساده هستیم که هی در سیاست و ورزش و اقتصاد و فرهنگ می خواهیم خود را با آنها…
" متاسفانه دخالت یدک کشان نام قانون گذار که قانون گریزی را عملا در راهروهای سیاست جار زده اند در عزل و نصبها و توصیههای استخدامی، دستشان را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد "
مهدی کیانی برخورداری/ فرهنگی و عضو رسمی انجمن صنفی خبرنگاران لرستان
بر اساس اصول 71، 87 و 113 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظایفی که به صراحت بحث تفکیک قوا را مطرح می کند و به صورت مستقیم هرگونه دخالت در امور اجرایی دولت از سوی نمایندگان مجلس را خلاف قانون می داند به این معنا که هیچ نماینده ای حق سفارش و یا رد شخصیت ها را…
" طبق ماده 5 آیین نامه ی گروه های آموزشی - تربیتی ، باید سرگروههای آموزشی از مسیر انتخابات آزاد بین همکاران هر رشته مشخص شوند، ولی مانند چینش بسیاری از نهادهای مدنی، این مسیر یا مسدود بوده و یا مملو از سنگلاخ میباشد. درست به همین خاطر یکی از دلایل ناکارآمدی گروههای آموزشی ناتوانی در ارتباطگیری با بدنه همکاران به ویژه در مدارس پسرانه میباشد "
نقش و فلسفه وجودی گروههای آموزشی بیشتر رصد کردن و نظارت بر روشهای تدریس همکاران، ایجاد رابطه حسنه و منطقی با جامعه هدف و برخورد انگیزشی با آنها، بررسی کم و کیف سوالات امتحانی، نحوه تصحیح اوراق و در یک جمله راهبری آموزشی میباشد.ولی به دلایل مختلف این مهم تاکنون عقیم مانده و معمولا نیروهای خلاق، پویا و آگاه به مسائل آموزشی از گروههای آموزشی گریزان و یا محذوف هستند. از طرفی…
خانه با پولی خریداری دلا آشیانی را طلب آرام جا رختخوابی را فراهم جانِ من گر چه اسبابی به دور از خواب ها ساعتی را می خری دور از زمان بهترین ساعت به دیواری نما آن مقامی را تصاحب در جهان دور از هر احترامی برملا با خریداری کتابی رؤیتی دانشی را اخذ لا بی رهنما درد داری گر به دارویی علاج گاه درمانی نه جانا ، ماجرا قلب را با هر…
" چرا وزرای شعاری آموزش و پرورش یکی از دیگری بی تعصب تر به معلم و حق معلم هستند؟ چرا مدیران عامل این صندوق به شفافیت سخن نمی رانند و از اقدامات خود جهت احقاق حقوق معلم و اعضای صندوق حرفی نمی زنند؟ "
صندوق ذخیره فرهنگیان قوز بالای قوز آموزش و پرورش شده و در این سالها در همین صدای معلم مطالب زیادی در مورد عملکرد آن تحریر گردیده و راهکارهای فراوانی نیز ارائه شده ولی گویا کسی نیست که حداقل زحمت جواب دادن منطقی به آن را بدهد . سوال اساسی اینجاست که چرا از زمان تاسیس این صندوق همواره دولت نتوانسته و یا نخواسته بدهی خود را به صندوق بپردازد ؟وهمیشه بدهکار…
" برون سپاری یکی از سیاست های آموزش و پرورش است که معمولا در مورد مدارس مناطق محروم اجرا می شود. حالا که نمی توانید موسسات اضافی را منحل کنید لااقل موسساتی مانند خبرگزاری پانا را برون سپاری کنید. من مطمئنم که با هزینه بسیار کمتر در حد ده درصد هزینه های فعلی می توان پانا را با کیفیتی بالاتر اداره کرد. چرا برون سپاری را فقط در مدارس اجرا می کنید؟ "
نام خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای "خبرگزاری انجمن دانشآموزان" است . صاحب امتیاز این موسسه ، سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. کار این خبر گزاری بر اساس آنچه که در سایت خبرگزاری درج شده است : 1- پوشش اخبار حوزه دانشآموزی و آموزش و پرورش. من دقیقا نمی دانم که خبرگزاری پانا با تشکیلات استانی چند پرسنل و چه…
" ما باید دانش مهارت زندگی را داشته باشیم تا به او منتقل سازیم تا او به انتخاب درست در سر سه راهه ها و چهار راهه های زندگی قادر باشد. و شاید تحت تأثیر رمان بینوایان ویکتور هوگو و بعدها انقلاب فرانسه است که آموزش و پرورش و قانون اساسی کشور فرانسه ، الگویی مناسب برای دیگر کشورها می گردد "
"مرا برای دزدیدن تکه نانی به زندان بردند و 19 سال در آنجا ، هر روز یک قرص نانِ مجانی خوردم ." (ویکتور هوگو) مقدمه زندگی گاه خیلی بی رحم است. البته بیشتر افرادی که زندگی کردن را معنا می بخشند چنین هستند ، چون ما هستیم که آن را به جریان می اندازیم . اهمیت تربیت در یک محیط امن و متعادل ، برای همین از اهمیت زیادی برخوردار است. داشتن…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان زنجان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" فضای غالب سیستم ستادی آموزش و پرورش همچنان مخالف نقد است "
محمدرضا شهریاری/ فرهنگی - دانشجوی دکترای عرفان،کنشگر سازمان های مردم نهاد
مشاركت كاركنان و گروه های هدف در برنامه هاي هر سازمان ، نقش به سزايي در مديريت آگاهانه و واقع بينانه آن سازمان داشته و مراقبت بر نحوه ي انجام امور توسط خود كارمندان (به ویژه کارکنان نخبه و صاحب نظری كه بيش ترين صلاحيت را در اين خصوص دارند ) كمك شاياني به شناسايي نقاط قوت و ضعف آن سازمان خواهدنمود، البته خود موضوع اعتقاد و باور به مشارکت کارکنان در…
" در کشور ما ، دسترسی عموم مردم به آموزش باکیفیت و عادلانه به یک آرزو تبدیل شده است. تنوع شگفت انگیز مدارس ، بحران نیروی انسانی ، عدم سرمایه گزاری بهینه در آموزش ، سیاست زدگی نظام آموزشی ، نبود تجهیزات فنی در مدارس ، وجود مدارس و کلاس های فرسوده و غیراستاندارد و... دستیابی دانش آموزان به آموزش فراگیر و کیفی را در سالهای آینده دور از ذهن ساخته است "
چند نکته و چند تذکر آموزش حقوق بشر است، یک خیر همگانی و مسئولیتی همگانی است.این شعاری است که یونسکو، برای روز جهانی آموزش در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ برگزیده است. این روز که اکنون دومین سال برگزاری آن بزرگ داشته می شود، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد تا تاکیدی بر نقش آموزش بر روی گسترش صلح و پیشرفت باشد.امسال دومین سالی ست که کشورهای عضو سازمان ملل متحد…
" اهمیت به آموزش تاریخ و تکنولوژی و IT از ویژگی های بیشتر این کشورهاست. آنان با آموزش تاریخ ، استقلال و آزادی کشور خود را با تمام رخدادهای تلخ و شیرین سپری شده به کودکان آموزش می دهند تا فردا فردی وطن دوست تربیت شود و از بیان واقعیت های شکست ، بیمی ندارند چون معتقدند که تمامی رویدادهای تاریخی همچون عمر یک سالمند ، زندگی شده است و با انکار ما ، واقعیت آن حذف نمی شود. مهمترین ویژگی دیگر آموزش در این کشورها آن است که از محدودیت جنسی تبعیت نمی کند "
مقدمه محتوای آموزشی ، حیطه های فراگیری علوم مختلف توسط دانش آموزان را مشخص می سازد تا بر اساس آن و با توجه به ذوق و علاقه و استعداد ، برای شغل آینده خود تصمیم بگیرند. البته هر جامعه ای می بایست شرایط قبل ، ضمن و بعد این جریان را با تنظیم برنامه ای مدون و با اهدافی از پیش تعیین شده ، مشخص سازند و گر نه تمامی انرژی و…
" فرهنگ عذرخواهی و پذیرش خطاها و اشتباهات، خود نشانه عقلانیت و توسعه یافتگی است. در حالیکه فقدان آن که به دلایلی مانند عدم عقلانیت، تکبر، غرور، خشم، شرم، ترس از تنبیه و جزا، ارزش نبودن عذرخواهی، درونی نشدن این باور و غیره اتفاق میافتد، از نشانههای توسعه نیافتگی میتواند باشد، بهویژه اگر این موضوعِ مهم، به حوزه روابط اجتماعی و مهمتر از همه، رابطه سرنوشتساز حکومت با مردم مربوط باشد "
فیلم کوتاه ۵ دقیقهای «بهترین بابای دنیا» (World's greatest dad) ویدئوی کوتاهیست با مضامین تربیتی، اجتماعی که پیام اصلی آن حول محور توانایی گفتن متأسفم (sorry) به عنوان یک مهارت اجتماعی مهم میباشد. در این فیلم کوتاه، پدر تلاش میکند به نحو شایسته و در یک موقعیت واقعی، مهارت «عذرخواهی» و گفتن «متأسفم، ببخشید» را به کودک خود بیاموزد، اما با مقاومت و لجبازی دختر کوچکش روبه رو میشود. شاید بهترین جمله…
" وزیر آموزش و پرورش و استاندار فارس صدای فرهنگیان واقعی را بشنوند ! "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان فارس برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" روزگار کنونی روزگار "خردورزی و طرح چراها و چگونه ها" ست. مخاطبین آموزش و پرورش (عوامل سهیم و موثر)، انتظار دریافت پاسخ هاي منطقی برای "نبودن ها" و "نشدن ها" دارند "
زهرا بهروزی امین/ رئیس گروه بررسی های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش
در حالی بیست و ششمین سالگرد تصویب "قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش" (مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی) را به عنوان یکی از اثرگذارترین اسناد بالادستی آموزش و پرورش در جلب، جذب و توسعه مشارکت های همگانی گرامی می داریم که به موازات توفیقاتی که در ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش در سطح کشور داشته، همچنان بسیاری از مواد آن مورد کم لطفی عوامل تاثیرگذار در اجرای آن،…
" لازمه خردمندی این است که آدمی هویت خود را با باوری تعریف و تحدید نکند و در عوض آماده رها کردن اعتقادات خود باشد. ضدویروسی اگر باشد در گسستن پیوند «من» از ساحت پندار آدمی است. الگوی گفتوگو باید بهجای نزاع خواستهای متنازع دو طرف بدل شود به تقلایی دوسویه برای کاستن از جهل و بیخردی آدمی "
یکی از بدافزارهای گفتوگو، قطبی شدن بحث است. اینکه دو طرف بحث در شالودهها باهم مخالف باشند و عزمی هم برای مصالحه و کنار آمدن در کار نباشد. در این شرایط آدمها اغلب «طریق جدل» پیش میگیرند و رگ گردن کلفت میکنند. اینکه حق و باطل کجاست بحث دیگری است. از قضا در این جدل کردنها راست و ناراست درهم میآمیزند و زیر غبار جدال مکتوم میمانند. عقلانیت انگار طمانینهای میطلبد ورای…
در سلسله فجایع زمینی و آسمانی سال ۹۸ برای هموطنان، شاید سیل سیستان و بلوچستان مظلومترین و نسبت به حجم خسارات و عظمت ویرانیها گمنامترین بلیه طبیعی باشد. دلیل این مظلومیت چندگانه و چندلایه میباشد:یکی از عمده دلایل این مهجوریت، مسلسل رویدادهای مهم و جهانشمولی چون شهادت سردار سلیمانی و هدف گرفتن سهوی هواپیمای مسافربری اوکراینی و پرپر شدن ۱۷۶ هموطن تحصیل کرده و عمدتاً نخبه است. این دو حادثه چون اقیانوسی…
هنرِ مردن است آيا عشق؟كه چنين جاودانه و زيباستمردن و باز زیستن در مرگراستی را که حالتی والاست! شغيعى كدكنى گفتهاند: «گذشته تنها در پرتو نور حال قابل تفهيم است و زمان حال را فقط در پرتو نور گذشته میتوان کاملا درک کرد.» تاريخ يک هنر است و مورخان هنرمندانى هستند كه آن را به تصوير مىكشند.در ميان سرما، بىمهرى و روزهاىِ فراق پشتِ فراقِ اين زمستان، خبر مىرسد كه صلاىِ پيرِ…
" در آموزش مهارت های زندگی ، هدف اصلی تغییر رفتار مخرب به سازنده است. این مهارت ها باید از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و سربازی و دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع ، مدام آموزش و بازآموزی انجام بگیرد اما متأسفانه هم به دلیل ناآگاهی والدین از اصول فرزندپروری و هم اهمیت ندادن به این جنبه بسیار مهم آموزشی از سنین پیش از دبستان ، این مهارت ها از کودکی در وجود کودکان نهادینه نمی شود و امکان یادگیری آسان آنها در کودکی از بین می رود "
مقدمه از زمان " آموزش مهارت های زندگی " در مدارس جهان ، فقط 4 دهه ، سپری شده است و شاید یکی از دلایل عدم کاربست آن در تارو پود نظام آموزشی ما همین امر باشد. چون اصولا ما مصرف کننده دانشِ تولید شده با گذشت حداقل نیم قرن فاصله هستیم ! نخستین بار توسط " دکتر گیلبرت بوتوین " در سال 1979 ، آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان…
" رئیس دانشگاه فرهنگیان ! آیا می خواهید اعتبارات دانشگاه فرهنگیان را از محل کسر از حقوق دانشجو معلمان تامین کنید ؟! آیا پی گیر سرانه غذایی و یارانه اختصاص یافته از صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجو معلمان هستید ؟ آیا بهتر نیست مسئولانی که دائما و در تربیون های مختلف از جایگاه و مرتبه والای دانشگاه فرهنگیان سخن می گویند نیم نگاهی هم به وضعیت دانشجو معلمان و اعتبارات و بودجه این دانشگاه هم داشته باشند ؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ « صدای معلم » تاکنون گزارش های متعددی در مورد " کسر از حقوق دانشجو معلمان " منتشر کرده است . این رسانه در گزارشی نوشت : ( این جا ) " پیشنهاد صدای معلم به این 1200 تشکل و 138 نشریه در این دانشگاه آن است که به جد پی گیر برقراری سرانه غذایی و یارانه اختصاص یافته از صندوق رفاه دانشجویان باشند . آیا…
شنیدم بانویی در یک رسانه نُطق دَر کردهعموماً هر کسی گر حرف دارد را خبر کردهفرا سویِ سیاست ، مملکت داری ، نظر کردهچنان سینه سپر کرده !به فرضِ خویشتن کاری بدینسان رامیانِ قصّه ها اُسطوره هاچون شیرِ نر کرده !چنین فرموده از ایرانکسی چون او نباشَد ، هانتوانَد رختِ خود بندَد رَوَد هر جا که می خواهد شَوَدآواره ، سر گردان !ببین بانویکی زانها که می گویی خودم هستمتو می دانی…
" نماینده های مجلس با معرفی و توصیه نیرو ، سهمیه جذب نیروهای کارآمد و توانمند این نهاد مهم و حساس را پیش خور کرده اند ! "
چه فرقی می کند که نماینده مجلس در حین تبلیغ برای جمع کردن رأی ،به هر دری بزند و از هر وعده ای برای رفتن به مجلس دریغ نکند؛ یا وقتی که پایش به مجلس می رسد ، فارغ از منافع ملی به مصالح خویش بیندیشد! کم هستند نماینده ای که قبل و پس از نمایندگی تفاوت نکرده باشد.از وضع مالی خود و انباشت سرمایه و مجوزهاى شخصی یا مشارکتی تا…
" نظارت اجتماعی در تضمین و تأیید امنیت محل سکونت هر یک از ما ، می تواند عاملی برای تأمین آرامش در زندگی اجتماعی باشد "
مقدمه ساختمانی را در نظر بگیرید که چند پنجره شکسته دارد. اگر این پنجرهها تعمیر نشوند ، احتمالاً افراد خرابکار ، در هنگام مشاهده این ساختمان (در مقایسه با یک ساختمان سالم) تمایل بیشتری به تخریب سایر پنجرهها خواهند داشت. حتی ممکن است وارد آن ساختمان شوند و اگر کسی ساکن آنجا نباشد ، آنجا را اشغال کنند تا نیت پلید خود را در آزار و اذیت قربانیان و یا پاتوقی برای…
1 داغدیده ، پینه دستانی ببین تربیت آن غنچه هایی نازنین نازنینانی شکوفایی نما با خزان بادی سقوطی در زمین 2 بهترین ایام را ایثار هان شادمانی ملّتی گردد عیان گر چه دی امروز حالی را نگاه پرپری بس غنچه ای دست این و آن 3 با بهاری عمرهایی گه خزان ناله هایی بشنوی از این و آن حُکم تقدیری نبینی جان من حکمتی را لا سؤال ای کاروان 4 گر تقاضا…
" وزیر اگر سواد عاطفی داشته باشد و معقول خدمت کند، می تواند در قامت وزیر ، چتر خدمت خویش را به وسعت تمام بخش های ایران بگسترد "
وزارت خانه ای در قواره آموزش وپرورش ،برگ های زیادی دارد تا با جامعه هدف خویش ارتباط بر قرار کند.این برگها که برخی در انحصار آموزش و پروش است،برای همیشه وزیر محترم را از نقل حرف واظهارات نخ نما و پرت کرار بی نیاز می کند.کافی ست به انبوه مسائل دستگاه هزار مسأله توجه بکند و یکی را از میان همه عملیاتی کند! آموزش وپرورش تنها دستگاهی است که مستقیم وغیر مستقیم…
در بیابانی کسی مردی بدیدپُرسشی کردش جوابی خوش شنیدکی رَسَم بر آن دهِ بالا ؟ بگوگفت ، پاسخ این شنید حالا بروباز پرسیدش نگفتی پیر مردچند ساعت راهِ آن ده می شود؟گفتش این بار آن خردمندِ نکومن که گفتم هی نپرسم ، راه رورَه فِتاد و فکر کرد او اَبلَه استپشتِ سر گفتش که یک ساعت رَه استخشمگین بر گشت و گفت اوّل چرااین مرض داری نمی گویی به ما ؟گفت پیش…
اواخر شهریور وقتی واگذاری مسئولیت دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی (شهیدستان کرج) با نظر مساعد مدیرکل به بنده قطعی شده بود علاوه بر تلاش برای کیفیت بخشی و احیای مجموعه، ایده ثبت معنوی این واحد آموزشی خاص را در سر می پروراندم اوایل کار هر جا که این مسئله طرح می شد یا با نیشخند مخاطبان مواجه می شدم یا تیپولوژی شک و تردید در نگاه ها موج می زد. به واسطه راهنمایی…
" توهّم سواد عادت به مطالعه را از بین میبرد و این، مهمترین رازِ عدم پیشرفت در جوامعِ جهان سوم است "
توهّم سواد عادت به مطالعه را از بین میبرد و این، مهمترین رازِ عدم پیشرفت در جوامعِ جهان سوم است. البته این بینیازی به شکل هرمی و اپیدمی در طبقات مختلف خود را نشان میدهد. یعنی مسئولین بالا دست لزومی نمیبینند که اولویت شان آموزش صحیح و فرایندمدار باشد و وقتی به تبلیغات دولتها در رسانههای ملی، روزنامههای پرتیراژ و شبکههای پرمخاطبِ این کشورها نگاه میکنی، میبینی سهمِ پرداختن به اصول و…
" گام نخست برای رهایی از برنامه درسی مدیریتی، سازمانی، الگوگرا، برای کنکور ؛ و مبتنی بر عدد و رقم بازگشت به سنت های ایرانی تعلیم و تربیت، توجه به تجارب بین المللی و نوبسترسازی برای آنهاست "
برنامه درسی مدرن مولود کشورهای آنگلوساکسون و انگلیسی زبان است. خصلت های این نوع برنامه درسی پاسخگویی، استاندارد سازی و تدریس برای امتحان ( teaching for testing ) بوده است. این نوع برنامه درسی مبتنی بر سازمان و اعداد و ارقام و کاملا مدیریتی است. این نوع برنامه درسی در ایران در حوزه عمل و نظریه یعنی در مدرسه/دانشگاه طرفداران زیادی دارد. در اروپای شمالی به استثنای انگلیس چیزی به نام برنامه…
سینه ها چون دفتری شد خاطرات جاودانی گشت نامت در حیات قدس را بودی سپاهی ملّتی همچو صالح بنده ای در کائنات جانِ خود ایثار کردی بر وطن تا وطن از دست نامحرم نجات با دیانت حُبِّ ایمان آشکار بینِ خلقی با نما حُب باقیات ملّتی را هدیه دادی یادگار بینِ خلقی صالحینی صالحات اصغری را با جهادی اکبری رشد دادی پَر کشیدی گر ممات با اجل دستی برون از دنیوی اُخروی…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان مناطق محروم برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" عملکرد غیرقابل دفاع و منفعلانه گروه های آموزشی در این موارد موید این مدعاست که این گروه ها کارکرد مشخص و یا مثبتی در سیستم ندارند و به نوعی " کلنی های " بی مصرف و فایده برای پُز دادن مدیران در شعار توجه به " معلم " تبدیل شده اند . نمی شود در مجالس و محافل دائما از معلمان تعریف و تمجید کنیم اما فرضا ارزشی برای گروه های آموزشی و قانون قائل نباشیم ، حتی نماینده معلمان را به شورای معاونین منطقه راه ندهیم ، نشست شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش برای بررسی عملکرد ستاد بزرگداشت " مقام معلم " برگزار گردد اما اما هیچ معلم و یا نماینده ای از آنان دعوت نشود ، سند تحول بنیادین بنویسیم اما از هیچ معلم و یا کارشناس معلمی نظرش را جویا نشویم و بعد دائما نق بزنیم و گلایه کنیم که چرا سند تحول به " کف مدرسه " نرسیده است . نهاد گزینش هم از نظر خاستگاه و پیشینه تاریخی و هم از لحاظ کارکردهای نهادی که نقش بنیادین در شکل گیری آموزش ایدئولوژیک در این نظام آموزشی داشته است از نظر ادامه فعالیت بلاموضوع است و باید فکری اساسی برای آن اندیشیده شود "
" هدف تعلیم و تربیت باید آن باشد که در مردم " آزادی فکری " بپروراند و آنان را چنان بار بیاورد که با رغبت به بحث های دیگران گوش کنند و چنان چه یا بحث ها به نتایجی که مورد دلبستگی آنان نیست منتهی گردید ،؛ خشمگین نگردند . هر جا " تعصبات عمومی " حکمفرما باشد ، اعم از تعصبات ملی و نژادی و تنگ نظری های مذهبی ، مدرسه…
" همیشه هنگام شنیدن عذرخواهی مقامات سیاسی برخی از کشورها از جمله شخصیت های سیاسی ژاپن از ملت خود ، با خود می گفتم چرا در ایران با وجود این همه خطاهای ریز و درشت مدیران ارشد و جز ، هرگز عذرخواهی انجام نمی گیرد ؟ "
" در خبرها آمده بود که ، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی در ژاپن ، برای اخذ مدرک ، باید 25 واحد درس «عذر خواهی» بگذراند. فلسفه عذر خواهی ، اصول و مبانی عذر خواهی ، روش ها و شیوه های عذر خواهی ، بازخوردهای عذر خواهی ، نتایج و دستاورد های عذر خواهی و قص علیهذا. " (1) تقریبا کمی بیشتر از یک ترم دانشگاهی یعنی 25 واحد ، یک دانشجوی…
خداوند انسان را خلق نمود و برای هدایت او، پیامبرانی فرستاد تا آدمیان با راه و روش درست زندگی کردن و سالم زیستن آشنا شوند، عدالت را رعایت کنند، سبب تولید نسلی فاخر، قدرتمند و با فضیلت شوند. از زمان رحلت آخرین پیامبر (ص) و از زمان غیبت آخرین گنجینه الهی، وظیفه دشوار و سنگینی بر دوش افرادی نهاده شد به نام معلم که ایشان با استعانت از درگاه الهی و…
" ما نیازمند تحقق انقلابی در نظام آموزشی خود هستیم که در آن به طور هم زمان نوع مدارس ، سیستم آموزشی ، رسالت آموزش ، محتوا و تعداد کتب درسی ، تربیتِ معلمانی توانمند و مستقل و بدون ارزش گذاری های نظام سیاسی و ایدئولوژیک ، انجام بگیرد "
مقدمه معتقدم ، اجرای طرح رتبه بندی باید برای معلمانی که به تازگی جذب آموزش و پرورش می شوند ، انجام بگیرد. ما ابتدا باید مراکز و کانال های تربیت معلم خود را بازنگری نماییم تا بعد بتوانیم برای معلمان صلاحیت هایی قائل شویم . برای معلمانی که با دانش دیروز و بدون هر نوع به روزرسانی ، خود را مکلف به امر خطیر تدریس می دانند و به جز دو شاخص…