صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " نظام آموزشی ما شدیدا از فقر برنامه ریزی تسلسلی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت رنج می برد و با گزینش یک یا دو مورد از این رشته زمانی ، قابلیت اتصال اجزا را از دست می دهد "
  • مینو امامی

آفت " اکنون زدگی " در آموزش و پرورش ما ؟!

اصولا ما در آموزش و پرورش ، تغییراتی را که در یک دو سال آینده اتفاق خواهد افتاد را بیش از حد بزرگ می کنیم و تغییراتی را که در ده سال آینده رخ خواهد داد را نادیده می گیریم . غفلت از دور اندیشی و آینده نگری ، آفت بزرگ عده ای از مدیران ماست. اکنون زدگی و تمایل دسترسی به نتایج آنی و فوری ، آنان را به وضع اصول…
  • " بیش از 130 آموزشگاه در بندر خمیر وجود دارد که فعالیت بهداشتی و سلامت دانش آموزان در آن به دلیل عدم شفافیت و اطلاع‌رسانی مورد تردید است "
  • علی زینلی/ دبیر مدارس بندرخمیر

جای خالی مربیان بهداشت در مدارس بندر خمیر مطلب ویژه

سلامت و آموزش دانش آموزان یکی مهم‌ترین مؤلفه‌های رشد و بالندگی روزهای پیش روی یک جامعه است. موضوعی که فرزندان ما  پس از خانواده از دستگاه  بزرگ تربیتی یعنی مدارس و معلمان و مربیان اثر می‌پذیرند.علاوه بر آموزش دروس و آشنایی با علوم توجه به نکات تربیتی، فرهنگی و روحی دانش آموزان است که می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد.در حوزه بهداشت مربیان بهداشت متولی این امر هستند مربیانی که در مدارس…
  • " این دانشکده ها برای حل چالش ها و بحران های نظام آموزشی چه راه حل و راهکاری دارند ؟ چرا این اساتید که همواره بر مقدم بودن " نظریه " بر " عمل " و نه انفکاک آن دو تاکید و تصریح دارند ؛ از وارد شدن و حضور مسئولانه در " حوزه عمومی " وحشت و واهمه دارند ؟ این گونه محیط ها هم وضعیت بهتری نسبت به " آموزش و پرورش " ندارند ! " بوروکراسی " و " فرهنگ بقا " بر جنبه های علمی ، پرسشگری و مطالبه گری پیشی گرفته است "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

این نشست ها علمی است و دوستانه ! ( نگاهی بر کارکردها و رویکردهای دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی و جایگاه آنان در جغرافیای آموزش و پرورش ایران ) مطلب ویژه

" مسئولان رسانه های تبلیغاتی همه می دانند که تبلیغات در فرآیند تعلیم و تربیت و به طور کلی رشد ، نقش " شریک اصلی " را ایفا می کند و امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که تاثیر رسانه های تبلیغاتی ، به ویژه تلویزیون بنا بر دلایل فراوانی که جای ذکر آن ها نیست ؛ از تاثیر مدرسه بیشتر است . مشارکت رسانه ها در مسئولیت تربیت و رشد ایجاب…
  • " نمایندگان ملت خسته از شعار و وعده ، مسئولین سرزمین ملوکانه و مدیران افسانه ای ! "
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

نقدی بر " شیوه نامه استخدامی مشمولین قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی " مطلب ویژه

ابلاغ شیوه نامه استخدامی مشمولین قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سواد آموزی بر شما مبارک باشد. برای استوار ماندن تریبون انتخاباتی شما و دوستان همراهتان ، آیین نامه ای مفتضح در تاریخ استخدامی کشور تدوین شد که آن قدر دست انداز و چاله در آن هست که تا سالیان سال ، رخدادهایش را در تقویم آموزش و پرورش درج خواهند کرد. مجلسی ضعیف ، دولتی غیر پاسخ…
  • " صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت با مداقه در خصوص مسئله به ظاهر ساده تعطیلات غیرمترقبه راه حل هایی واقع گرایانه در پیش پای مدیران اجرایی قرار داده و آسیب های انقطاع آموزشی را به حداقل برسانند "
  • رضا قاسم پور

سونامی تعطیلات و آموزش نیم بند در مدارس ؟!

صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت پاییز را فصل طلایی آموزش قلمداد می کنند ؛ به عبارت دیگر پس از سپری شدن امتحانات نیمسال اول عملا مقوله آموزش در سراشیبی تعطیلات نوروزی، انتخابات پیش رو و سایه سار دیگر مناسبت ها قرار گرفته و سیر نزولی طی می کند. از دیگر سوی سه هفته ایست که مدارس در کلانشهرهایی چون تهران ، کرج و...  تق و لق بوده و عملا پروسه آموزش…
  • فرایند برنامه ریزي به شهر چه امکانی می دهد ؟
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي چالش هاي سيل نوروز 98 ( 5 ) مطلب ویژه

عليرغم  گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي  اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي ، وظيفه هميشگي مسولين ، نهادهاي مدني ، رسانه ها ، آموزش و پرورش ، متخصصين ، شهروندان و ...مي باشد ولي زمان وقوع بحران و در بحبوحه امداد رساني ، تمرکز بر…
  • " برخی از ما معلمان به تبعیت از قداست معلمان پیشین ، تصور می کنیم همه چیز را می دانیم و بر اساس همین باور ، یادگیری حتی یک جمله را از دیگران ولو هم شغل و یا غیر ، همسن و یا کوچک تر و بزرگ تر از خود رد می کنیم ! "
  • مینو امامی

نقش تربيتی معلم از ديدگاه مكاتب فلسفی و دیدگاه ما نسبت به آن !

مقدمه این بحث ، به بررسی نکات مهم از نظر مکاتب مختلف نسبت به معلم و تربیت و کارکرد او مربوط می شود . چون جریان زندگی عادی موجب فراموشی بدیهیات می شود و تکرار و یادآوری برخی از این موارد ، تذکری است برای ما ، تا زمان و عمر خود را به طور سطحی از دست ندهیم. نوع رشته تحصیلی و تربیت فردی و اجتماعی افراد نسبت به هر موضوع…
  • " بزرگ ترین خطر برای تغییرات آموزشی بنا گذاشتن تغییر آموزش و نظام های به دلیل تغییر تفکر سیاسی است . تغییرات آموزشی باید بر پایه اهداف آموزشی و تربیتی انجام پذیرد "
  • محرم آقازاده

موانع تغییر یا اصلاح آموزشی

تغییر و اصلاح در آموزش و پرورش خواه تغییر خود نظام آموزشی یا یکی از حوزه ها یا زیر نظام های آموزشی، نظیر برنامه درسی، ارزشیابی، تربیت معلم و کتاب های درسی باشد امری محتوم و گریزناپذیر است. با این همه، دست یازیدن به امر تغییر و گردن نهادن به فرمان آن نیازمند پرهیزها و زنهارهایی است. روشن تر آن که برای تغییری شایسته در نظام آموزشی باید در دو جبهه به…
  • " فقط یک کشور دیگر مصداق بیاورید که مردان و زنان مُبلّغ مذهب ، در قرن بیست و یکم ، آموزش و پرورش را به تسخیر خودشان درآورده باشند ! بهتر نیست به جای انتقال نیرو به انتقال سرمایه این بخش به آموزش و پرورش باشید؟ "
  • مینو امامی

نقدی بر جذب ۱۰ درصدی طلاب در آموزش و پرورش ! مطلب ویژه

مقدمه در هر جامعه ، ارزش و احترام قائل شدن به هر فرد به تناسب میزان انسانیت و اعتقاد و باور او امری واجب است. اگر حریم ها و حدود ها رعایت نشود و یا آنها در هم تنیده شود ، جدایی و تفاوت مابین آنها حذف می شود و به تدریج همه چیز شبیه یکدیگر می شود. اما آنچه که زندگی اجتماعی را باارزش تر و پسندیده تر می سازد ،…
* با توجه به عملکرد آقای دکتر ذوعلم آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را چگونه ارزیابی می کنید؟ بنده توفیق داشتم از سال ۷۸در سازمان خدمت کنم .در این مدت البته سه سال معاون در اداره کل شهرستان ها و پنج سال هم مدیر کل متوسطه اول را تحربه کرده ام .تا اینکه ماه گذشته در سازمان بازنشست شدم .لذا حدود بیست سال در جریان کارهای سازمان هستم .اما در…
  • صدای معلم : حال باید این پرسش را نه از مسئولان این برنامه که از سیاست گذاران رسانه ملی پرسید که چرا و علی رغم صرف بودجه و اعتبار ، این برنامه نتوانسته است با بخش ها و ارکان مختلف آموزش و پرورش ارتباط موثر و متقابل برقرار کند ؟ این که فرد ، افراد و یا مسئولان یک برنامه تلویزیونی در مجموعه صدا و سیما فایلی برای آموزش و پرورش ایجاد کرده اند در نوع خود قابل توجه و نیز محل تامل می باشد اما وقتی صحبت از " نقادی " ، " پرسشگری " و " گفت و گو " می شود باید به الزامات و شرایط آن پای بند بود . برنامه پرسشگر تا چه میزان در اثربخشی و تحقق اهداف اولیه خود موفق بوده است ؟"
  • ابراهیم سحرخیز

برنامه پرسشگر ، پژواک " صدای معلم " نیست ! مطلب ویژه

گروه رسانه/ از راه اندازی برنامه تلویزیونی " پرسشگر " حدود 4 سال است که می گذرد. سعید نوری آزاد تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پرسشگر» 20 مهر ماه 1394 به خبرنگار مهر  گفته بود :  برای اولین بار قرار است یک برنامه به طور کاملا تخصصی و زیرساختی نظام آموزش و پرورش را در سطح کلان مورد نقد و بررسی قرار دهد . ( این جا ) وی با مقایسه این برنامه با دیگر برنامه هایی…
  • " مشکل کشور مدیریت است. مدیرانی که چهل سال است حلقه‌ای تشکیل داده‌اند و تنها خودشان را جابه جا می کنند "
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

ورق بزنید ! شهر دود گرفته تهران را !

تهران امروز مانند تونل دود بود. قیمت بنزین سه برابر شد. مصرف بنزین به نظر تغییری نکرد. راه نجات تهران از این دود گرفتگی بهیود زیرساخت های حمل و نقل عمومی است. چند دهه شهرداران تراکم فروختند و شهر تهران را در تمام جهات افقی و عمودی گسترش دادند، اما زیرساخت های حمل و نقل چندان گشایشی نداشت. جمعیت تهران در روز حدود ۱۴ میلیون نفر و در شب ۹ میلیون نفر…
  • " تربیت مربی و معلم هم در مرحله‌ای بالاتر نکته مهمی در حیطه آموزش و پرورش است. نظام آموزشی ایران نظامی ایدئولوژیک، محافظه‌کارانه، تک بعدی و غیر قابل انعطاف می‌باشد که در رسیدن به اهدافی که روی کاعذ زیبا می نماید و در تربیت و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و اهدافی که تنها روی کاغذ به صورت تئوری می باشد باز می ماند. بیشتر آرایش ها و تغییراتی که روی آن در 40 سال اخیر انجام گرفته است به بدتر شدن اوضاع انجامیده است. عدم ثبات و تعدد برنامه‌ریزی ها در این نظام دیگر معضل این سیستم می باشد. همچنین به باور کارشناسان روند و مراحل تربیت معلم و مربی در نظام آموزش و پرورش اشکالات زیادی داشته و نیاز به بازنگری و به روزسازی دارد "
  • علیرضا طالب‌ زاده

علم ناقص (ناتمام) خطرناک است! مطلب ویژه

A little knowledge is a dangerous thing! پیش درآمدانقلابات اجتماعی و سیاسی منفی‌ها، مثبت‌ها و معایب و مزایای خودشان را دارند. در یک انقلاب به مانند درختی که سروته شده باشد و ریشه‌هایش در بالا و شاخ و برگ در پایین قرار گرفته باشد همه چیز قلب و دگرگون می‌شود. طبقات فرودست و متوسط (از نظر موقعیت اقتصادی-سیاسی یا گرایشات ایدئولوژیکی) تلاش می‌کنند به هر قیمتی شده موقعیت فعلی خود را تغییر…
  • " در واپسین ماه های باقی مانده از عمر چهار ساله ، بیکاری کار دست برخی از نمایندگان داده ، آنها را ناخودآگاه به نوشتن پیشنهاداتی وامی دارد که فاقد پشتوانه علمی و کارشناسی لازم است. طرح هایی مانند "حذف انحصار از آموزش زبان انگلیسی " یا "حذف تنوع از مدارس دولتی " از جمله آنهاست "
  • ابراهیم سحرخیز

چوب استیضاح مجلس بر سر وزیر آموزش و پرورش !

دولت که بماند !!مجلس این دوره نیز رنگ و بویی از استقلال ، اقتدار و تدبیر در چنته نداشت.چهار سال گذشته به جای پرداختن به چالش های اساسی مردم ، به قیل و قالی گذشت که تنها بار خاطر بود و بس !مجلسی که از همان آغازین روز تولدش ، یکپارچه به سمت و سوی دولت غش کرده ،عنان اختیار از کف داده، خود را از راس امور به حاشیه  رانده  تا…
  • " چه کسانی باید پاسخ گوی این شرایط باشند تا جامعه به " نقطه جوش " نرسد ؟ بارها گفته و نوشته و تاکید کرده ام که رساندن جامعه به نقطه جوش و انفجار به نفع هیچ فرد و نهادی نخواهد بود ... چرا پند نمی گیرند و خویش را اصلاح نمی کنند ! قبلا نوشته ایم که به وجود این همه نهادهای موازی فرهنگی نیازی نیست . این تعدد و تنوع موجب شده است که کسی اولا خود را در برابر قانون ، " پاسخ گو " نداند و دیگر آن که مسئولیت ها را پاسکاری کنند . نهاد متولی " آموزش " و " فرهنگ " باید یکی باشد و آن نیز جز آموزش و پرورش صلاحیت دیگری را نمی توان متصور شد"
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

شورای فرهنگ عمومی در این 33 سال چه کار کرده است ؟! مطلب ویژه

شدت خشونت های  به کار گرفته شده در اعتراضات هفته آخر آبان 1398 از سوی طرفین نشان داد که جامعه ایران بر گسل بسیار لرزانی از رفتارهای غیرقابل پیش بینی قرار گرفته است هر چند پیش لرزه های آن کسی را به تفکر وا نمی دارد . گردش کار بیش از 15 میلیون پرونده قضایی که حجم معتنابهی از آن را عناوینی مانند توهین ، فحاشی و ضرب و شتم تشکیل می…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

بر معلم احترامی هر کجا

از وزیری پرسشی شد گو به ما رشد کشور ژاپنی را برملا پاسخی دادش چنین ، راز آشکار ما به هر آموزگاری این عطا دستمزدی را عطایی جان من رتبه با هر یک وزیری در ازا چون سفیری یک معلم در امان حرمتی یک امپراطوری نما راز رشد کشوری این شد ولی بر معلم احترامی هر کجا ارسال مطلب برای صدای معلم این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • ' برآیند و نتیجه چند ساله مدیریت « علی اللهیار ترکمن » در جایگاه معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و نیز سمتی که ایشان پیش از آن در سازمان برنامه و بودجه ( سازمان مدیریت و برنامه ریزی ) به عنوان " رئیس بخش آموزش و پرورش " به مدت 23 سال داشته است اوضاعی است که هم اکنون در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان شاهد آن هستیم ! آیا مشکلی با سازمان نظام معلمی و معلم حرفه ای دارید ؟ تنها مدیر حرفه ای است که می تواند بر معلم حرفه ای مدیریت کند ! همین ! واقعا این پرسش جدی مطرح است که چرا مسئولان این جامعه در سطوح مختلف به جای اصلاح روندها ، فرآیندها و نهادها دائما می خواهند که نهاد جدیدی تاسیس کنند ؟! بدون تردید حضور و استقرار " معلمان حرفه ای " در نظام آموزشی ایران برای نخستین بار ، صفحه تازه ای را در مناسبات " صف " و "ستاد " خواهد گشود و البته این با آموزش و پرورش ایدئولوژیک سازگار نخواهند بود "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان آدرس های غلط ندهد ! مطلب ویژه

در آخرین اظهار نظر ؛ علی اللهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش جزئیاتی را در مورد " رتبه بندی معلمان " بیان کرده است . ( 1 ) پیش از آن که وارد این موضوع شوم ناگزیر هستم به دلیل تکرار برخی رفتارهای این مقام مسئول که گویی به الگوی رفتاری ایشان در برخورد با منتقدان تبدیل شده است اشاره کنم . آقای اللهیار ترکمن عادت…
  • " خروجی سخنان و وعده های نمایندگان و دولت چیست؟ به نظر می رسد خروجی را ابتدا باید از معلمان حاضر در کلاسهای درس و سپس از مدیر کل های توانمند، واقع گرا و شجاع پرسید تا وضعیت به خوبی روشن شود ! "
  • مجتبی حسینی/ لرستان

پایداری مشکلات آموزش و پرورش در مقابل وعده های ناپایدار دولت ها و مجلس ها ؟

کمبودها و مشکلات عدیده آموزش و پرورش ناشی از نوع نگاه دولت است یا مجلس؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه انتظاری از وزیر آموزش و پرورش دارند؟ آیا نمایندگان برای حل مشکلات، درخواست ها و مطالبات وزارت آموزش و پرورش را پیگیری کرده و به نتیجه لازم رسانده اند؟ در سالهای اخیر علی رغم قول های دولت و مجلس، مشکلات سیستم آموزش و پرورش همچنان پابرجاست، مشکلاتی که از طریق رسانه های…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی انتقادی زیر توسط برادر یکی از دانش آموزان در آموزش و پرورش منطقه 17 تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " بسیاری از افرادی که در دهه‌ی اول پیروزی انقلاب شعار یکسان‌سازی مدارس را سردادند، امروز خود در زمره‌ی مدرسه‌دارانِ به‌اصطلاح غیرانتفاعی هستند ! "
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

یکسان‌سازی مدارس و فقدان «نظریه» در آموزش‌ و‌ پرورش

در طول چهارده‌سالی که هر هفته در این ستون می‌نویسم، فراوان از آموزش‌ و‌ پرورش نگاشته‌ام: مدارس دولتی و غیردولتی، مشق شب، تست‌های گزینش دانش‌آموز، کتب کمک‌ درسی، تربیت نیروی ماهر، فضاهای آموزشی، ...و خلاصه از افراط‌ها و تفریط‌ها. اخیراً برای چندمین بار از سوی برخی مسئولان آموزش‌ و پرورش، بحث یکسان‌سازی مدارس مطرح شده است؛ سخنی که از فردای پیروزی انقلاب تا به امروز به صورت ریتمیک از سوی تیم‌های مختلف…
  • " باید در مدارس به جای این همه متون تخیلی و ناکارآمد چند واحد زیبایی شناسی و فلسفه هنر به نوجوانان آموخته شود تا برای مقابله با این نظام رسانه ای ضد فرهنگی، تفاوت بین زیبایی و زشتی، تفاوت یک دلقک و طنز پرداز، تفاوت بین یک روان پریش بددهن و موزیسین، تفاوت بین یک یاوه باف و شاعر و....را کمی متوجه شوند! "
  • فرهاد قنبری

نظام مد ، تفکر و کارآمدی نظام آموزشی ؟

یکی از معضلات اساسی که جوامع بشری را تهدید می کند این نیست، که چرا افراد این گونه یا آن گونه فکر می کنند بلکه مسئله این است که چرا افراد اصلا فکر نمی کنند؟ سوژه امروزی در هجوم افسار گسیخته رسانه ها و شبکه های مجازی هیچ مفر و فرصتی برای خلوت با خویشتن و تفکر نمی یابد و مدام در معرض انتخاب ها و گزینه های گوناگون قرار می گیرد..نوجوان…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

رها از هر توهّم آرزویی

صبوری پیشه کن ، ای فرد دانا فرو خشمت به کظم الغیض هر جا میان جمع اجتماعی ،نظم آرا تبسّم کن که شادی با تو مانا به فرداها نیندیشی جز امروز به امروزت توکّل کن ،نه فردا رها از هر توهّم آرزویی ز گردابی حوادث دور جانا کنی یادی ز نوحی ناخدایی ز طوفانی رها ،با جامه تقوا برون از این زمینی خاک آلود چه آدم ، در گرفتاری ،خدایا چه باید…
  • " قدری بیندیشید که چرا نحوه اجرا و یا نتیجه گیری از برخی از طرح ها چون ارزشیابی توصیفی ، طرح شهاب ، طرح جابر ، طرح معلم تمام وقت ، طرح رتبه بندی معلمان و........ مطلوب و مورد انتظار نیست ؟! "
  • مینو امامی

نقدی بر سخنان معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان

مقدمه نادر شاه افشار در یکی از جنگ ها ، هنگام فرار از حملات دشمن ، به روستایی رسید و اولین در را زد و گفت : پیرزن! من نادرشاه ، پادشاه ایران هستم ؛ هر چه در خانه برای خوردن و آشامیدن داری برایم بیاور. پیرزن که اصلاً او را نمی‌شناخت با بی‌تفاوتی گفت : هر کسی می‌خواهی باشی ، باش! تو میهمان من هستی و من در حد توانم از…
  • " از دید نیروهای آموزشی تغییرات چند سال اخیر در راستای کیفیت بخشی نبوده است "
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

نگاهی بر تغییرات کتاب های درسی در سال های اخیر مطلب ویژه

سال تحصیلی ۹۹_۹۸ با چالش کمبود کتاب درسی آغاز شد.ضمن آنکه برخی از کتب درسی متوسطه دوم تغییراتی داشت؛ عدم هماهنگی در این خصوص موجب شد در برخی مدارس کتب سال تحصیلی ۹۷ توزیع شود و ناآگاهی مسئولین از تغییرات کتاب جدید مشکلاتی را ایجاد نمود.در این یادداشت مجال بررسی دلایل ناهماهنگی در توزیع کتب درسی نیست . بلکه نگارنده قصد دارد چرایی تغییرات کتاب های درسی در سالهای اخیر را بررسی…
  • " ما در ایران پدیده ای به نام مدارس غیردولتی یا مدارس خصوصی به معنای واقعی آن نداریم و مهمترین فلسفه وجودی این مدارس یعنی در انداختن طرحی نو و محتوایی متفاوت با آموزشهای رسمی به دلیل شرایط حاکم بر کشور امکان عملیاتی شدن ندارد. متقاضیانی که به ایدئولوژی رسمی پای بند نباشند امکان تاسیس مدرسه ندارند و محتوای آموزشی و تایید صلاحیت معلمان نظارت بر کیفیت و برنامه ها و حتی فوق برنامه های این مدارس با دولت است و در نتیجه شاهد مدارس چندان متفاوتی از مدارس دولتی نیستیم. اما همین مدارس هم به خاطر غیردولتی بودن و مدیریت متفاوتی که به دنبال ایحاد جاذبه برای مشتری است، بسیار با اقبال مواجه شده و متقاضیان فراوانی دارد "
  • نجات بهرامی

هیاهوها و حقیقت ها درباره مدارس غیردولتی مطلب ویژه

  در روزهای اخیر و به بهانه سخنانی که همسر حدادعادل در یک برنامه تلویزیونی بر زبان آورد، نقد و نظرات متعددی در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد و در این میان چپ گرایان و مخالفان بازار آزاد و دشمنان همیشگی بخش خصوصی نیز فرصت را مغتنم شمرده و مدعیات بی فایده و بارها آزموده شده خود را تکرار کردند. در چنین شرایطی با اعتقاد به کارآمدی بخش خصوصی واقعی…
  • " با چنین وضعیتی آیا کودکی و نوجوانی که با این نظام آموزش پرورش و این صدا و سیمای جامعه پذیر می شود آیا حق ندارد در بزرگسالی در مورد همه علوم و مسائل سخنرانی کند؟ "
  • فرهاد قنبری

از آموزش و پرورش تا صدا و سیما !

  اکثریت شهروندان امروزی از اوان کودکی تا پایان نوجوانی خود روزی چند ساعت را در مدارس سپری می کنند، مدارسی که به جای آموزش شیوه های چگونه اندیشیدن و پرورش خلاقیت های فکری و هنری بیشتری خرافات و اوهام را به کودکان آموزش می دهند. اغلب مدیران و معاونان (به ویژه معاون پرورشی) مدارس به عنوان دانای کل خود را ملزم می دانند هر روز صبح در سرما و گرما پس…
  • " نظام تعلیم و تربیت به طور عام و نظام برنامه درسی به طور خاص نباید ایدئولوژیک باشد، بلکه باید مکانی برای نقد ایدئولوژی ها باشد، زیرا آفت ورود ایدئولوژی ها به مدارس تربیت نسل های متعصب، غیر پرسشگر، خودخواه، غیر اخلاقی، غیر اجتماعی و منفعت طلب است "
  • دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

ایدئولوژی در برنامه درسی چیست؟ آیا متخصص برنامه درسی باید ایدئولوگ باشد؟

ایدئولوژی تفکر، عقیده و باوری است که با حمایت قدرت غالب می شود و اغلب به واقعیت سیاسی نزدیک است تا حقیقت. لذا چون ایدئولوژی ها به واسطه اعمال قدرت امکان اندیشیدن را از کودکان و جوانان سد می کنند اساسا  بعد منفی در آموزش و پرورش دارند، حال چه ایدئولوژی های سیاسی باشند، یا فنی، یا علمی، یا اقتصادی، یا دینی، یا فلسفی و یا فرهنگی مضر اند، چون نسبتی با…
  • " آیا وزارت آموزش و پرورش حامی معلمین است؟ یا به اولیاء اطمینان می دهد که معلمین خاطی هستند و مجازات خواهند شد؟! "
  • مرضیه ناصری/ فرهنگی - عضو سازمان معلمان خراسان شمالی

معلم ؛ امنیت شغلی می خواهد مطلب ویژه

چندی است کلیپ هایی از زد و خورد معلم و دانش آموزان دبیرستان پسرانه در فضای مجازی دست به دست می شود و نیز کتک خوردن معلمین توسط اولیاء و سیل نظرات و جبهه گیری های اولیاء و فرهنگیان ،گاهی مدافع و گاهی مخالف.راستش دیدن این صحنه ها حالت تنفر  و انزجار را در من ایجاد کرد انزجار از انحراف این جریان ؛ چرا و چگونه می شود که مساله تا جایی…
  • " تعلیم و تربیت در هیچ دوره ای از گزینه های روی میز نبوده است "
  • ابراهیم سحرخیز

نگاهی بر وضعیت فعلی آموزش و پرورش ایران و عملکرد حاجی میرزایی ؟

شاخص ها نمایانگر واقعیت های موجود در عرصه فعالیت های یک سازمان هستند که توجه عمیق به آن ها در بخش های فرآیندی و عملکردی می تواند به تصمیم سازان در شناسایی و درک بهتر نارسائی ها و کمبودها در سازمان کمک شایانی نمایند.شاخص ها هشدار دهنده هایی هستند که مدیران را از مشکلات پنهان در برخی از زمینه های خاص و یا ادامه روند مطلوب در زمینه های دیگر آگاه می…
  • " صدای معلم : عملکرد ضعیف و پرسش برانگیز گروه های آموزشی در مورد سناریوی حذف زبان انگلیسی از برنامه ی مدارس آزمون فیصله بخشی بود برای اثبات ناکارآمدی گروه های آموزشی و بی تاثیر بودن آن ها در جریان توسعه ی حرفه ای معلمان "
  • دکتر سحر بیات/ کارشناس توسعه حرفه ای معلمان

گروه های آموزشی یا هدر رفت منابع آموزش و پرورش ؟! مطلب ویژه

گروه گزارش/ شاید بتوان به جرات گفت که هیج رسانه ای به مثابه « صدای معلم » تاکنون از عملکرد گروه های آموزشی در نهاد مهمی مانند وزارت آموزش و پرورش انتقاد نکرده باشد . روزی نیست که مسئولان این وزارتخانه در سطوح مختلف اندر فواید این " نهاد " سخن نگویند اما هنوز هیچ مدیری به این پرسش پاسخ نداده است که گروه های آموزشی نماینده " مدیران " هستند و…
  • " « صدای معلم » درگذشت "خانم مستوفی زاده " همکار محترم یزدی را تسلیت می گوید "

انتقاد از عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در مورد معلمی که در " سکوت " رفت !

مدیر کل آموزش و پرورش یزدجناب اقای دکتر دانافر آیا اطلاع دارید زمانی که همه مردم یزد و سران آموزش و پرورش در تکاپوی استقبال از ریاست محترم جمهور بودند معلمی دلسوز و فداکار در مدرسه ای در حاشیه شهر جان به جان آفرین تسلیم کرد ؟ مگر نه این است که مردن در محل کار و کسب روزی حلال حکم شهادت دارد ...این بانوی گرانقدر در محل خدمت هنگام انجام وظیفه…
  • " اگر امروز اتحادیه اروپا با جایگاه رفیع فرهنگی خود در جهان ، از این بابت ، احساس کمبود می نماید که دیگر اعضا را به داشتن زنگ گفت و گو آن هم دور میزگرد و یا..... ترغیب می نماید ، در واقع برای دیپلماسی آینده خود می اندیشد "
  • مینو امامی

نقش زنگ گفت و گوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تعاملات بین المللی مطلب ویژه

"بخش آموزش اتحادیه اروپا به وزارت های آموزش و پرورش کشورهای عضو خود پیشنهاد داده است که در مدارس ، زنگ گفت و گو را پیش بینی کنند. کودکان و نوجوانان مى بایست زمانی برای گفت و گو داشته باشند. حتی شیوه نشستن دانش آموران به صورت حلقه های دور میز باشد تا بتوانند بهتر همدیگر را ببینند و با هم گفت و گو کنند. اتحادیه اروپا معتقد است شهروندان اروپا نیاز…
  • " دانش آموزان در مدارس به آموزگاران مدرک دار تسلیم می شوند تا خودشان نیز مدرکی کسب کنند. هر دو گروه سرخورده اند و هر دو گروه کمبود منابع و امکاناتی چون پول ، دقت را در سرخوردگی متقابل خود مقصر می دانند "
  • مینو امامی

نگاهی بر مدرسه زدایی از جامعه "ایوان ایلیچ " و نظام آموزشی ایران

مقدمه جهان در عصر حاضر ، افقِ دیدِ جدید و متمایزی به مدرسه و معلم و آموزش پیدا کرده است ، ولی ما هنوز در تفکر آموزش حروف الفبا و تثبیت نظم پادگانی برای اطمینان از تعلیم و تربیت مانده ایم و ما جهت تولید محصولی به نام انسانهای اخلاق مدارِ مطیعِ قوانین ، در حالت چشم گوش بسته درمانده ایم. کتاب " مدرسه زدایی از جامعه " ایوان ایلیچ انگلیسی در…
  • " سرکار خانم حکیم زاده ! معلمان ما از طرح های بی بازده در مدارس خسته شده و از اصل مطلب که پرورش و آموزش هست غافل مانده اند ! "
  • هاله شهبازی/ آموزگار - آذربایجان شرقی

پرسش های یک آموزگار از معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها / پیش تر نامه ای از سوی « هاله شهبازی » معلم  خطاب به مسئولان وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا ) یکی از مخاطبان این مطلب ، « رضوان حکیم زاده » معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بود . پاسخی به این انتقادات ارائه نگردید . « صدای معلم » بار دیگر آمادگی خویش را برای انتشار پاسخ مسئولان…
  • چرا قانون افزایش حقوق مصوب مجلس و قانون بودجه کشور توسط وزارت آموزش و پرورش در صدور احکام جدید معلمان پیمانی (ماده ۲۸) استخدامی مهر ۹۸ اجرا نمی شود ؟

نامه ی دریافتی : احکام حقوقی ورودی های 98 ماده 28 دانشگاه فرهنگیان را اصلاح کنید ! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از دانشجو معلمان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " « صدای معلم » درگذشت هم وطنان آذری به ویژه دانش آموزان را تسلیت می گوید "
  • فرهنگی/ تبریز

زلزله باز لرزاند ؟!

بامداد روز جمعه 17 آبان 1398 ، ما تبریزی ها در گهواره روزگار شدیدا تکان خوردیم . زلزله یکی از بلایای طبیعی است و اجتناب ناپذیر ، اما آیا تعداد زلزله در آذربایجان شرقی ، طی یک دهه اخیر ، بیشتر نگردیده است ؟! این استان منطقه ای کوهستانی با تعداد بی شمار سلسله کوه های در هم تنیده است ؛ دست کاری کوه ها توسط سازمانها و نهادهایی که آنها را…
  • ما " اعتماد " خود را به صداقت گفته ها و کرده های نیروهای ارشد ستادی از دست داده ایم "
  • مینو امامی

مسابقه نونگری و نواندیشی در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ؟!

مقدمه اخیرا یک مسابقه نونگری و نواندیشی ما بین معاونان وزارتخانه در حال زایش است که تاکنون سابقه نداشته است ، اما آنان گوش ما معلمان را با جملاتی که درد دیرین نظام آموزشی است ، نوازش می دهند. البته این گفته ها برای ما معلمان آشناست اما جسارت اعتراف و بیان آنها از سوی معاونان وزیر ، تجربه ای جدید است. ما معلمان و منتقدین نظام آموزشی در برخی از سایت…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

از یادها یادی کنم ، شد یادگاری

در کودکی خواندیم اناری فهم حالا دارد ، نداردهایِ دارا ، گاه سارا تصمیم کبری را تداعی کرد در ذهن تصمیم بکری کرد باید با تقلّا هر چند روباهی پنیری قالبی زاغ در اجتماعی شد نمایان فهم غوغا یادی کنم از آسیابان ، نانوایی فهمی کنم حالا عزیزی روز خود را یادی کنم امروز از ایام دیرین از کودکی یادی کنم محبوب جانا یادی ز فرهادی کنم با کنجکاوی از آن شبی…
  • " شانتاژهای خبری را کنار بگذارید. یا وعده ندهید یا هم اگر وعده می دهید به آن عمل کنید و با آبروی فرهنگیان بازی نکنید ! "
  • محمدرضا انصاری نیکو/ فعال آموزشی - اجتماعی

اندر حکایت وعده های بی سرانجام طرح رتبه بندی معلمان ؟!

بدون شک بهتر شدن وضعیت اقتصادی فرهنگیان به معنی اتمام مشکلات در آموزش و پرورش نیست،بلکه به این معناست که گامی مهم برای اجرای مراحل بعدی برداشته شده است.تا وقتی وضعیت اقتصادی فرهنگیان خوب نشود هیچ برنامه و طرحی در اموزش و پرورش با استقبال آن ها مواجه نمی شود ؛ زیرا آنها مجبورند ساعات خارج از تایم کاری خود را به کار دیگر بپردازند تا از عهده مخارج زندگی برآیند، لذا…
  • " معلمان رکن اصلی تعلیم و تربیت هستند و نقشی وصف ناپذیر در ساده سازی و جذابیت بخشی به محتوای کتاب های درسی دارند. همان ها که اکنون آزاداندیشانه تر می کوشند تا پالایش کتاب های درسی را صریح تر از گذشته در کلاس های درس مورد انتقاد قرار دهند! "
  • دکتر مهران صولتی/ جامعه شناس

چرا سیاست پالایش کتاب های درسی ادبیات محکوم به شکست است؟!

  در روزهای گذشته اعلام فهرستی از حذفیات کتاب های درسی ادبیات در سال های اخیر موجی از شگفت زدگی را به همراه داشت.اینکه چگونه می شود در روزگار رونق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برخی به اصطلاح کارشناسان دفتر تالیف کتاب های درسی چنین بی محابا سر خود را به زیر برف فرو برده و از آنچه در پیرامون شان می گذرد بی اطلاع باشند؟! نگاهی به فهرست منتشر شده…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور