صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " این کنش دانشجو معلمان درسی عملی است برای نسل بعد چرا که اگر دانشجویان و معلمان کنونی نتوانند حقوق خود را مطالبه‌کنند و خواستار عدالت و رفع فرق‌های موجود باشند چگونه می‌توانند الگوی آینده سازان فردای این مملکت قرار بگیرند در حالی که از پیگیری حقوق خود عاجز بوده‌اند؟ چگونه می‌توانند نسلی مطالبه‌گر، در چارچوب قانون تربیت کنند در حالی که نسبت به حقوق خود بی تفاوت بوده‌اند؟ "
  • میلاد همتی‌زاد/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

مطالبه گری دانشجو معلمان ؛ یک ضرورت !

  چند مدتی است بحث حقوق دانشجو‌یان دانشگاه فرهنگیان بر سر زبان‌ها افتاده است و هر کسی نسبت به آن موضعی می‌گیرد و اعلام‌نظر می‌کند.موضوعی که در مدت اخیر با انعکاس در برخی رسانه‌ها بیشتر شنیده می‌شود.حقیقت این است دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صرفا در پی اصلاح یک قانون نیازمند اصلاح نیستند! با کمی ریز بینی و با اندکی تغییر زاویه نگرش نسبت به این موضوع می‌توان به درک بهتری نسبت به این…
  • " ما ایرانی ها برای این 9 شاخص تعیین شده یعنی : کارآفرینی ، تجربه زندگی ، شهروندی ، نفوذ فرهنگی (ذهنیت مردم دیگر کشورها نسبت به آن کشور) ، فرهنگ و هنر ، تمایل شهروندان برای مهاجرت از آن کشور ، سهولت کسب و کار ، میزان قدرت اقتصادی و کیفیت زندگی ، چه رتبه هایی داریم ؟ درگیری ذهنی و انتقادی موجود در جامعه ما برخاسته از همین شکاف با کشورهای برتر جهان است که ما را عاصی ، پرخاشگر و نالان ساخته است ؟ "
  • مینو امامی

بهترین کشورهای جهان معرّفی شدند

اقتصاد نیوز : " سوئیس موفق شد لقب بهترین کشور در جهان را از آن خود کند." پیشگفتار برخی از چنین مقایسه ها ناخشنودند و عده ای بدان علاقه مندند ، اگر با دقت به ریز شاخص های برتری کشورها ، دقت نمائید خیلی از فاکتورها برای مدیریت یک کشور و ملت ، جهت دهنده و هدایت گر حل مشکلات و معضلات موجود در آن کشورهاست. شاید بهتر باشد مدیران ارشد ما…
  • " چرا دانشگاه بزرگ و ریشه دار خوارزمی که با همین هدف و مأموریت تأسیس شده بود ،از چرخه خدمات خارج گردید؟ و نیز باچه عقل و تدبیری مراکز تربیت معلم و دانشسراها منحل و در قالب اسمی عاری از بار معنوی و تربیتی جایگزین شد؟ سالهاست که مدیریت در آموزش و پرورش از نوع کارت سوختی شده است که نه آوردنش و نه حذفش و نه بازگرداندنش مبنایى جز هیجان و احساس ندارد. ما بدبختانه صدها رقم از این تصمیمات سلیقه ای بیگانه با خردورزی داریم که مدیران وقت؛ به دلیل استیلا، خودشیفتگی و تقدس کاذب مدیریتی، دریغ از وجود یا توجه به هیچ انتقادی دست به تغییر ساختار زدند. و آخرالأمر و پس از خرابه سازی به اوضاع خود ساخته خود نیز متأسف شدند! "
  • محمدابراهیم محمدی

به بهانه یکصد سالگی دانشگاه تربیت معلم قدیم ! مطلب ویژه

یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی ، بهانه ای شد تا تأملی در برخی تصمیم گیری های فرهنگی و... داشته باشیم. این دانشگاه قدیمی، با هدف تأمین منابع انسانی  آموزش و پرورش یکصد سال پیش تأسیس شد. بعد از این دانشگاه؛ دانشگاه تربیت دبیر و کم کم تربیت معلم و دانشسراها شکل گرفت. امروز که این یادداشت را می خوانید نه این دانشگاه قدیمی در چرخه خدمات آموزش و پرورش است، و نه آثاری…
  • " وقتی در جامعه ای اصلا واحد درسی به نام فلسفه و تاریخ هنر و آموزش سیاست نداریم چگونه انتظار داریم شهروندانی قانون مدار و کارآمد و مفید را تحویل جامعه دهیم؟ وقتی صرف ماضی و مضارع عربی از یادگیری فلسفه و پرسشگری مهمتر است چگونه انتظار داریم مدارس ما استعدادهای فرزاندمان را شکوفا کرده و جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی توسعه یافته داشته و هوای شهرهایمان پاک و تصادفات جاده ایمان برابر با اروپا و ازدواجهایمان موفق و تیراژ کتابهایمان بالای هزار باشد؟ "
  • فرهاد قنبری

نظام آموزشی و جایگاه علوم انسانی

  در مملکتی که دانش و تحصیلات با دکتر [پزشک] و مهندس و خلبان تعریف می شود و به واسطه چنین تعریفی افراد صاحب تخصص فنی و تجربی همه حوزه های اجتماعی اعم از مجلس، شورای شهر، شهرداری، دولت را اشغال می کنند، سخن گفتن از هنر و فرهنگ و فلسفه و جامعه شناسی و تاریخ سخنی گزاف و بیهوده است. در مملکتی که رشته علوم انسانی با رشته حقوق و شغل…
  • " این نظام آموزشی است که فرهنگیان را محکوم به انتظار افزایش جرعه ای طی سالها نموده است و هر بار تصور آنان چنین است که این بار ، اوضاع زندگی ام بهبود خواهد یافت ، اما باز گرفتار سرابی می گردند که انتها ندارد. خود طرح رتبه بندی هم سرابی بیش نیست . نقش و نگار ایوانی است که از داربست ویران است. تمام متغیرهای موجود در آموزش و پرورش ، به تعریفی تازه و منطبق با واقعیت های امروز همین جامعه دارند. با قوانین ده بیست سال پیش ، نمی توان ساختار معیوب را ترمیم نمود "
  • مینو امامی

نیروهای خدماتی و واقعیت هایی در مورد طرح رتبه بندی و حقوق فرهنگیان

مقدمه در گذشته مستخدم و یا سرایدار فردی بود غالبا بیسواد و یا با سواد کمتر از دیپلم ، که بنا به نیاز مدارس در آموزش و پرورش جذب و استخدام می شدند. آنان به طور نادر و پیرو تصمیم شخصی ، گاه به ادامه تحصیل مبادرت می ورزیدند. اما بعدها این حق برای آنان فراهم شد که بدون حضور در کلاس درس و فقط با دادن امتحانات پایانی دوره و مقطع…
  • به صورت معمول شیوه مدیریت در آموزش و پرورش قرابتی با سبک های رهبری ندارد؛ یک رهبر دیگر به اعمال قدرت و کنترل افراد فکر نمی‌کند بلکه سعی دارد با الهام‌بخشی، آموزش، و برانگیختن شوق و اشتیاق انسانی، افراد را به پیشرفت و حرکت رو به جلو در سازمان تشویق کند اما در سیستم ستادی آموزش و پرورش مدیران از صدر تا ذیل ضوابط و رویه‌ها را دوست دارند، به دنبال ثبات و کنترل شرایط هستند و سعی دارند مشکلات را خیلی سریع حل کنند و یا به اصطلاح صورت مساله را به جای مساله پاک کنند! (حتی گاهی اوقات بدون اینکه جزئیات مشکل را بدانند)
  • محمدرضا شهریاری/ فرهنگی - نماینده سازمان های مردم نهاد شهرری

از آموزش و پرورش تا بلوغ سازمانی مطلب ویژه

  مدیران و مسوولان سازمان ها و ادارات در بسیاری از مواقع و مقاطع حساسی از عمر مدیریت خود نیاز دارند که بدانند که سازمانشان از نظر دیدگاه های مختلف  از قبیل توجه به استراتژی، نوآوری، توجه به منابع انسانی و یا سیاست ها و تصمیم های کاری اتخاذ شده، در چه سطحی است ؛ این نیاز و علاقه هم مختص سازمان های جامعه ما و منحصر به آموزش و پرورش نیست…
  • " نظریات جدید برنامه درسی می گویند برنامه درسی مختص مدرسه نیست و با هر آنچه در جامعه رخ می دهد در ارتباط است "
  • شهناز کرمی/ دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی

یک برنامه درسی پنهان: کرونا

چند روزیست رسانه ها بمباران ترس را آغاز  کرده اند ،  مردم وحشت زده  هر لحظه آخرین اخبار  تعداد تلفات  را  پرس و جو می کنند . اصطلاحات جدید  همانند " آخر الزمانی ، واقعی شدن فیلم های ترسناک  هالیوودی ، کمیاب شدن ماسک  ، قرنطینه و... رواج پیدا کرده است . جای سوال اینجاست : آیا این مورد تنها مساله خطرناکی بوده است که بشر با آن مواجه شده است ؟…
  • " بارها در سایت وزین صدای معلم اعلام شد که چطور می شود باور کرد که دو نفر یک کار را انجام بدهند و تمام شرایط شان مساوی باشد ، اما به یک نفر نصف دیگری مزد بدهند فقط به جرم اینکه قراردادی است ؟ "
  • معلم قراردادی/ تهران

آموزش و پرورش و معلمان محروم ترین قشر هستند ، ما معلمان قراردادی از همه محروم تر !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان قراردادی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

تضمینِ گفته ها همه گشتند نا پَدید

سَروَش دگر خزان زده لرزَد بسانِ بیدغیر از پیازِ تلخ چه از باغ شد ؟ بچیدریشِ پیاز ریشه دوانیده زیرِ خاکپوسَند بذرِ شاهی و نعناع چون آن شِویداندک جوانه ها که ز تَلخون و پونه بودناکس پیاز خواست علَف چین ، ز تَه بُریدگویند باغبان که به خواب است ، باغ راریشی گرو گذاشت چو از صاحبش خریدتا سَرو و گُل به خاک بکارَد چنان ! در آنیک مَرغزارِ خوب شود تا…
  • " متاسفانه نحوه گزینش‌ها به تازگی رادیکال‌تر و افراطی‌تر شده است و نسبت به سال‌های قبل گزینش‌ها بسیار بی‌محتواتر شده است "
  • محمد حیدری ورجانی دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی

گزینش های آموزش و پرورش امروز کارد را به استخوان رسانده‌اند ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ هنوز هیچ یک از مسئولان گزینش در وزارت آموزش و پرورش به گزارش متعدد صدای معلم در مورد عملکرد  " گزینش ها " پاسخی نداده اند . ( این جا ) و ( این جا ) در پایان این رسانه پرسش هایی مطرح کرده بود : " دستاورد گزینش در 40 سال گذشته چه بوده است؟ آیا سیستم جذب کارمند از طریق گزینش سیاسی و اعتقادی داوطلبان موفق بوده است؟…
  • " فرایند تهیه یک برنامه بسیار وقت گیرتر از آن است که اکثر مردم تصور می کنند . در صورتی که این فرایند عجولانه طی شود ممکن است فرصت ایجاد مشارکت و حس مالکیت همه مردم نسبت به آن برنامه از بین برود "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي چالش هاي سيل نوروز 98 ( 6 ) مطلب ویژه

( به دليل اهميت زماني بررسي لايحه بودجه 1398 در انتشار قسمت ششم بررسي سيل نوروز 1398 وقفه ايجاد شد . بدين وسيله از وقفه ايجاد شده پوزش مي طلبم . )   عليرغم گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي  اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي…
  • " تدریس هنر توسط معلمانی که برای آن مهارت ندارند و به عنوان مبصر در کلاس هنر حاضر می شوند ، بی ارزش ساختن هنر و اهانت به آن است که خودِ معلمان پذیرنده این نقش بدون داشتن قابلیت های لازم ، مقصرند. آنان نیز به هنر و هنرمند دهن کجی می کنند و مستحق سرزنش اند. اگر قرار باشد ما هم خطای مکرّر کسانی را تکرار کنیم که سزاوار قرار گرفتن در جایگاه فعلی نیستند ، جرم منِ معلم بسیار بیشتر خواهد بود چون من سمبل دانایی جامعه هستم و یا باید باشم "
  • مینو امامی

ترس از هنر و فوبیای ترویج آن در مدارس

هر چند تمامی واقعیت های زندگی و دنیا زشت و غیرقابل تحمل نیستند ، اما قابلیت و بی حد و مرزی مانور هوش و مغز انسانها برای رسیدن به اهداف فردی ، سلامت خواسته های اجتماعی را به مخاطره می اندازد و دهشت خانمان براندازی بر روابط و تعاملات اجتماعی ، سایه می افکند. سلایق و اهداف و دیدگاه های گوناگون بشری اجتناب ناپذیر و سرکش است و رقص شلّاق منیّت مقتدران…
  • " امروزه در اغلب کشورهای جهان به افرادی که با تلاش و پشتکار به موفقیت های مختلف دست می یابند و در زمینه شغلی، اجتماعی و زندگی خصوصی خود آدم موفق و قانونمداری هستند آدم زرنگ و کار بلد گفته می شود و همین افراد عموما در رسانه ها و نظام آموزشی مورد تشویق قرار می گیرند. مثلا در کشور فرانسه شاعران و نویسندگان و فیلسوفان هستند که آدم زرنگ و کاربلد محسوب شده و در کتب آموزش و پرورش، رسانه ها، نامگذاری خیابان ها و فضاهای مجازی به عنوان آدم زرنگ و موفق به مردم معرفی می شوند "
  • فرهاد قنبری

زرنگ ما و زرنگ آنها ؟! مطلب ویژه

 ایران عزیز ما مملکت آدم زرنگ هاست. همان هایی که یا ژن شان خوب است یا با توانایی های خاصی توانسته خود را به یک ژن خوب نزدیک و متصل کنند. فقط چیزی که اینجا کمی عجیب به نظر می رسد این است که ما در چه چیزی شبیه غربی های بچه مثبت و ساده هستیم که هی در سیاست و ورزش و اقتصاد و فرهنگ می خواهیم خود را با آنها…
  • " متاسفانه دخالت یدک کشان نام قانون گذار که قانون گریزی را عملا در راهروهای سیاست جار زده اند در عزل و نصب‌ها و توصیه‌های استخدامی، دستشان را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد "
  • مهدی کیانی برخورداری/ فرهنگی و عضو رسمی انجمن صنفی خبرنگاران لرستان

قانون گذار یا قانون گریز ؟!

بر اساس اصول 71، 87 و 113 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظایفی که به صراحت بحث تفکیک قوا را مطرح می کند و به صورت مستقیم هرگونه دخالت در امور اجرایی دولت از سوی نمایندگان مجلس را خلاف قانون می داند به این معنا که هیچ نماینده ای حق سفارش و یا رد شخصیت ها را…
  • " طبق ماده 5 آیین نامه ی گروه های آموزشی - تربیتی ، باید سرگروه‌های آموزشی از مسیر انتخابات آزاد بین همکاران هر رشته مشخص شوند، ولی مانند چینش بسیاری از نهادهای مدنی، این مسیر یا مسدود بوده و یا مملو از سنگلاخ می‌باشد. درست به همین خاطر یکی از دلایل ناکارآمدی گروه‌های آموزشی ناتوانی در ارتباط‌گیری با بدنه همکاران به ویژه در مدارس پسرانه می‌باشد "
  • رضا قاسم پور

گروه‌های آموزشی و یخ‌های بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی ؟!

 نقش و فلسفه وجودی گروه‌های آموزشی بیشتر رصد کردن و نظارت بر روش‌های تدریس همکاران، ایجاد رابطه حسنه و منطقی با جامعه هدف و برخورد انگیزشی با آنها، بررسی کم و کیف سوالات امتحانی، نحوه تصحیح اوراق و در یک جمله راهبری آموزشی می‌باشد.ولی به دلایل مختلف این مهم تاکنون عقیم مانده و معمولا نیروهای خلاق، پویا و آگاه به مسائل آموزشی از گروه‌های آموزشی گریزان و یا محذوف هستند. از طرفی…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

هر چه را خواهی خری جز عشق را

خانه با پولی خریداری دلا آشیانی را طلب آرام جا رختخوابی را فراهم جانِ من گر چه اسبابی به دور از خواب ها ساعتی را می خری دور از زمان بهترین ساعت به دیواری نما آن مقامی را تصاحب در جهان دور از هر احترامی برملا با خریداری کتابی رؤیتی دانشی را اخذ لا بی رهنما درد داری گر به دارویی علاج گاه درمانی نه جانا ، ماجرا قلب را با هر…
  • " چرا وزرای شعاری آموزش و پرورش یکی از دیگری بی تعصب تر به معلم و حق معلم هستند؟ چرا مدیران عامل این صندوق به شفافیت سخن نمی رانند و از اقدامات خود جهت احقاق حقوق معلم و اعضای صندوق حرفی نمی زنند؟ "
  • حسین شاملی یام/ دبیر آموزش و پرورش شهرستان مرند

صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ سوهان روح ؟! مطلب ویژه

  صندوق ذخیره فرهنگیان قوز بالای قوز آموزش و پرورش شده و در این سالها در همین صدای معلم مطالب زیادی در مورد عملکرد آن تحریر گردیده و راهکارهای فراوانی نیز ارائه شده ولی گویا کسی نیست که حداقل زحمت جواب دادن منطقی به آن را بدهد . سوال اساسی اینجاست که چرا از زمان تاسیس این صندوق همواره دولت نتوانسته و یا نخواسته بدهی خود را به صندوق بپردازد ؟وهمیشه بدهکار…
  • " برون سپاری یکی از سیاست های آموزش و پرورش است که معمولا در مورد مدارس مناطق محروم اجرا می شود. حالا که نمی توانید موسسات اضافی را منحل کنید لااقل موسساتی مانند خبرگزاری پانا را برون سپاری کنید. من مطمئنم که با هزینه بسیار کمتر در حد ده درصد هزینه های فعلی می توان پانا را با کیفیتی بالاتر اداره کرد. چرا برون سپاری را فقط در مدارس اجرا می کنید؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

ناکارآمدی سازمان دانش آموزی و موسسات وابسته مانند خبرگزاری پانا ؟!

نام خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای "خبرگزاری انجمن دانش‌‌آموزان"  است .  صاحب امتیاز این موسسه ، سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. کار این خبر گزاری بر اساس آنچه که در سایت خبرگزاری درج شده است :  1- پوشش اخبار حوزه دانش‌آموزی و آموزش و پرورش.  من دقیقا نمی دانم که خبرگزاری پانا با تشکیلات استانی چند پرسنل و چه…
  • " ما باید دانش مهارت زندگی را داشته باشیم تا به او منتقل سازیم تا او به انتخاب درست در سر سه راهه ها و چهار راهه های زندگی قادر باشد. و شاید تحت تأثیر رمان بینوایان ویکتور هوگو و بعدها انقلاب فرانسه است که آموزش و پرورش و قانون اساسی کشور فرانسه ، الگویی مناسب برای دیگر کشورها می گردد "
  • مینو امامی

برداشتی آزاد از رمان بینوایان ویکتور هوگو

"مرا برای دزدیدن تکه نانی به زندان بردند و 19 سال در آنجا ، هر روز یک قرص نانِ مجانی خوردم ." (ویکتور هوگو) مقدمه زندگی گاه خیلی بی رحم است. البته بیشتر افرادی که زندگی کردن را معنا می بخشند چنین هستند ، چون ما هستیم که آن را به جریان می اندازیم . اهمیت تربیت در یک محیط امن و متعادل ، برای همین از اهمیت زیادی برخوردار است. داشتن…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان زنجان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " فضای غالب سیستم ستادی آموزش و پرورش همچنان مخالف نقد است "
  • محمدرضا شهریاری/ فرهنگی - دانشجوی دکترای عرفان،کنشگر سازمان های مردم نهاد

همچنان مشارکت در آموزش و پرورش جایی ندارد ! مطلب ویژه

مشاركت كاركنان و گروه های هدف در برنامه هاي هر سازمان ، نقش به سزايي در مديريت آگاهانه و واقع بينانه آن سازمان داشته و مراقبت بر نحوه ي انجام امور توسط خود كارمندان (به ویژه کارکنان نخبه و صاحب نظری كه بيش ترين صلاحيت را در اين خصوص دارند ) كمك شاياني به شناسايي نقاط قوت و ضعف آن سازمان خواهدنمود، البته خود موضوع اعتقاد و باور به مشارکت کارکنان در…
  • " در کشور ما ، دسترسی عموم مردم به آموزش باکیفیت و عادلانه به یک آرزو تبدیل شده است. تنوع شگفت انگیز مدارس ، بحران نیروی انسانی ، عدم سرمایه گزاری بهینه در آموزش ، سیاست زدگی نظام آموزشی ، نبود تجهیزات فنی در مدارس ، وجود مدارس و کلاس های فرسوده و غیراستاندارد و... دستیابی دانش آموزان به آموزش فراگیر و کیفی را در سالهای آینده دور از ذهن ساخته است "
  • مرتضی قاجارگر/ دانشجوی دکترای روانشناسی

به مناسبت روز جهانی آموزش ( ۲۴ ژانویه) مطلب ویژه

  چند نکته و چند تذکر آموزش حقوق بشر است، یک خیر همگانی و مسئولیتی همگانی است.این شعاری است که یونسکو، برای روز جهانی آموزش در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ برگزیده است. این روز که اکنون دومین سال برگزاری آن بزرگ داشته می شود، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد تا تاکیدی بر نقش آموزش بر روی گسترش صلح و پیشرفت باشد.امسال دومین سالی ست که کشورهای عضو سازمان ملل متحد…
  • " اهمیت به آموزش تاریخ و تکنولوژی و IT از ویژگی های بیشتر این کشورهاست. آنان با آموزش تاریخ ، استقلال و آزادی کشور خود را با تمام رخدادهای تلخ و شیرین سپری شده به کودکان آموزش می دهند تا فردا فردی وطن دوست تربیت شود و از بیان واقعیت های شکست ، بیمی ندارند چون معتقدند که تمامی رویدادهای تاریخی همچون عمر یک سالمند ، زندگی شده است و با انکار ما ، واقعیت آن حذف نمی شود. مهمترین ویژگی دیگر آموزش در این کشورها آن است که از محدودیت جنسی تبعیت نمی کند "
  • مینو امامی

در دوره های مختلف آموزشی مدارس نقاط مختلف جهان به دانش آموزان چه آموزش هایی داده می شود؟

مقدمه محتوای آموزشی ، حیطه های فراگیری علوم مختلف توسط دانش آموزان را مشخص می سازد تا بر اساس آن و با توجه به ذوق و علاقه و استعداد ، برای شغل آینده خود تصمیم بگیرند. البته هر جامعه ای می بایست شرایط قبل ، ضمن و بعد این جریان را با تنظیم برنامه ای مدون و با اهدافی از پیش تعیین شده ، مشخص سازند و گر نه تمامی انرژی و…
  • " فرهنگ عذرخواهی و پذیرش خطاها و اشتباهات، خود نشانه عقلانیت و توسعه یافتگی است. در حالی‌که فقدان آن که به دلایلی مانند عدم عقلانیت، تکبر، غرور، خشم، شرم، ترس از تنبیه و جزا، ارزش نبودن عذرخواهی، درونی نشدن این باور و غیره اتفاق می‌افتد، از نشانه‌های توسعه نیافتگی می‌تواند باشد، به‌ویژه اگر این موضوعِ مهم، به حوزه روابط اجتماعی و مهم‌تر از همه، رابطه سرنوشت‌ساز حکومت با مردم مربوط باشد "
  • حسن بهنام/ فعال فرهنگی‌ اجتماعی

مفهوم «توسعه» یعنی توانایی گفتنِ «لطفاً» و «متأسفم، ببخشید»!

فیلم کوتاه ۵ دقیقه‌ای «بهترین بابای دنیا» (World's greatest dad) ویدئوی کوتاهی‌ست با مضامین تربیتی، اجتماعی که پیام اصلی آن حول محور توانایی گفتن متأسفم (sorry) به عنوان یک مهارت اجتماعی مهم می‌باشد. در این فیلم کوتاه، پدر تلاش می‌کند به نحو شایسته و در یک موقعیت واقعی، مهارت «عذرخواهی» و گفتن «متأسفم، ببخشید» را به کودک خود بیاموزد، اما با مقاومت و لجبازی دختر کوچکش روبه رو می‌شود. شاید بهترین جمله…
  • " وزیر آموزش و پرورش و استاندار فارس صدای فرهنگیان واقعی را بشنوند ! "
  • غفار جلالی/ معلم

حال آموزش و پرورش فارس خوب نیست !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان استان فارس برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " روزگار کنونی روزگار "خردورزی و طرح چراها و چگونه ها" ست. مخاطبین آموزش و پرورش (عوامل سهیم و موثر)، انتظار دریافت پاسخ هاي منطقی برای "نبودن ها" و "نشدن ها" دارند "
  • زهرا بهروزی امین/ رئیس گروه بررسی های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش

تبدیل موضوع "مشارکت" به موضوع "کلیدی" نظام تعلیم و تربیت مطلب ویژه

  در حالی بیست و ششمین سالگرد تصویب "قانون تشکیل شوراهای  آموزش و پرورش" (مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی) را به عنوان یکی از اثرگذارترین اسناد بالادستی آموزش و پرورش در جلب، جذب و توسعه مشارکت های همگانی گرامی می داریم که به موازات توفیقاتی که در ارتقاء کمی و کیفی آموزش و پرورش در سطح کشور داشته، همچنان بسیاری از مواد آن مورد کم لطفی عوامل تاثیرگذار در اجرای آن،…
  • " لازمه خردمندی این است که آدمی هویت خود را با باوری تعریف و تحدید نکند و در عوض آماده رها کردن اعتقادات خود باشد. ضدویروسی اگر باشد در گسستن پیوند «من» از ساحت پندار آدمی است. الگوی گفت‌و‌گو باید به‌جای نزاع خواست‌های متنازع دو طرف بدل شود به تقلایی دوسویه برای کاستن از جهل و بی‌خردی آدمی "
  • کاوه بهبهانی

قطبی سازی، ویروس گفت‌وگو است مطلب ویژه

یکی از بدافزارهای گفت‌و‌گو، قطبی شدن بحث است. اینکه دو طرف بحث در شالوده‌ها باهم مخالف باشند و عزمی هم برای مصالحه و کنار آمدن در کار نباشد. در این شرایط آدم‌ها اغلب «طریق جدل» پیش می‌گیرند و رگ گردن کلفت می‌کنند. اینکه حق و باطل کجاست بحث دیگری است. از قضا در این جدل کردن‌ها راست و ناراست درهم می‌آمیزند و زیر غبار جدال مکتوم می‌مانند. عقلانیت انگار طمانینه‌ای می‌طلبد ورای…
  • " دل به سیلاب زنم ؛ تا ببرد آب مرا... "
  • رضا قاسم پور

سیستان و بلوچستان درگیر " سیل " را دریابیم

در سلسله فجایع زمینی و آسمانی سال ۹۸ برای هموطنان، شاید سیل سیستان و بلوچستان مظلوم‌ترین و نسبت به حجم خسارات و عظمت ویرانی‌ها گمنام‌ترین بلیه طبیعی باشد. دلیل این مظلومیت چندگانه و چندلایه می‌باشد:یکی از عمده دلایل این مهجوریت، مسلسل رویدادهای مهم و جهانشمولی چون شهادت سردار سلیمانی و هدف گرفتن سهوی هواپیمای مسافربری اوکراینی و پرپر شدن ۱۷۶ هموطن تحصیل کرده و عمدتاً نخبه است. این دو حادثه چون اقیانوسی…
  • " صد حيف كه ناچار به تكرارِ تاريخ هستيم "
  • سالار قاسمی/ مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز

احسان اشراقی، دانای شهر به ابدیت پیوست

هنرِ مردن است آيا عشق؟كه چنين جاودانه و زيباستمردن و باز زیستن در مرگراستی را که حالتی والاست! شغيعى كدكنى گفته‌اند: «گذشته تنها در پرتو نور حال قابل تفهيم است و زمان حال را فقط در پرتو نور گذشته می‌توان کاملا درک کرد.» تاريخ يک هنر است و مورخان هنرمندانى هستند كه آن را به تصوير مى‌كشند.در ميان سرما، بى‌مهرى و روزهاىِ فراق پشتِ فراقِ اين زمستان، خبر مى‌رسد كه صلاىِ پيرِ…
  • " در آموزش مهارت های زندگی ، هدف اصلی تغییر رفتار مخرب به سازنده است. این مهارت ها باید از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و سربازی و دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع ، مدام آموزش و بازآموزی انجام بگیرد اما متأسفانه هم به دلیل ناآگاهی والدین از اصول فرزندپروری و هم اهمیت ندادن به این جنبه بسیار مهم آموزشی از سنین پیش از دبستان ، این مهارت ها از کودکی در وجود کودکان نهادینه نمی شود و امکان یادگیری آسان آنها در کودکی از بین می رود "
  • مینو امامی

ضرورت آموزش مهارت های زندگی به کودکان

مقدمه از زمان " آموزش مهارت های زندگی " در مدارس جهان ، فقط 4 دهه ، سپری شده است و شاید یکی از دلایل عدم کاربست آن در تارو پود نظام آموزشی ما همین امر باشد. چون اصولا ما مصرف کننده دانشِ تولید شده با گذشت حداقل نیم قرن فاصله هستیم ! نخستین بار توسط " دکتر گیلبرت بوتوین " در سال 1979 ، آموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان…
  • " رئیس دانشگاه فرهنگیان ! آیا می خواهید اعتبارات دانشگاه فرهنگیان را از محل کسر از حقوق دانشجو معلمان تامین کنید ؟! آیا پی گیر سرانه غذایی و یارانه اختصاص یافته از صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجو معلمان هستید ؟ آیا بهتر نیست مسئولانی که دائما و در تربیون های مختلف از جایگاه و مرتبه والای دانشگاه فرهنگیان سخن می گویند نیم نگاهی هم به وضعیت دانشجو معلمان و اعتبارات و بودجه این دانشگاه هم داشته باشند ؟ "
  • میلاد همتی‌زاد/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

تنها شاغلینی که میزان کسورات آنها از دریافتی‌شان بیشتر است! مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ « صدای معلم » تاکنون گزارش های متعددی  در مورد " کسر از حقوق دانشجو معلمان " منتشر کرده است . این رسانه در گزارشی نوشت : ( این جا ) " پیشنهاد صدای معلم به این 1200 تشکل و 138 نشریه در این دانشگاه آن است که به جد پی گیر برقراری سرانه غذایی و یارانه اختصاص یافته از صندوق رفاه دانشجویان باشند . آیا…
  • " ببین ای بچّه ی تازه به دورانی رسیده ! "
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

شنیدم بانویی در یک رسانه نُطق دَر کرده !

شنیدم بانویی در یک رسانه نُطق دَر کردهعموماً هر کسی گر حرف دارد را خبر کردهفرا سویِ سیاست ، مملکت داری ، نظر کردهچنان سینه سپر کرده !به فرضِ خویشتن کاری بدینسان رامیانِ قصّه ها اُسطوره هاچون شیرِ نر کرده !چنین فرموده از ایرانکسی چون او نباشَد ، هانتوانَد رختِ خود بندَد رَوَد هر جا که می خواهد شَوَدآواره ، سر گردان !ببین بانویکی زانها که می گویی خودم هستمتو می دانی…
  • " نماینده های مجلس با معرفی و توصیه نیرو ، سهمیه جذب نیروهای کارآمد و توانمند این نهاد مهم و حساس را پیش خور کرده اند ! "
  • محمدابراهیم محمدی

دور باطل !

  چه فرقی می کند که نماینده مجلس در حین تبلیغ برای جمع کردن رأی ،به هر دری بزند و از هر وعده ای برای رفتن به مجلس دریغ نکند؛ یا وقتی که پایش به مجلس می رسد ، فارغ از منافع ملی به مصالح خویش بیندیشد! کم هستند نماینده ای که قبل و پس از نمایندگی تفاوت نکرده باشد.از وضع مالی خود و انباشت سرمایه و مجوزهاى شخصی یا مشارکتی  تا…
  • " نظارت اجتماعی در تضمین و تأیید امنیت محل سکونت هر یک از ما ، می تواند عاملی برای تأمین آرامش در زندگی اجتماعی باشد "
  • مینو امامی

نظریه ی پنجره شکسته

مقدمه ساختمانی را در نظر بگیرید که چند پنجره شکسته دارد. اگر این پنجره‌ها تعمیر نشوند ، احتمالاً افراد خرابکار ، در هنگام مشاهده‌ این ساختمان (در مقایسه با یک ساختمان سالم) تمایل بیشتری به تخریب سایر پنجره‌ها خواهند داشت. حتی ممکن است وارد آن ساختمان شوند و اگر کسی ساکن آنجا نباشد ، آنجا را اشغال کنند تا نیت پلید خود را در آزار و اذیت قربانیان و یا پاتوقی برای…
1 داغدیده ، پینه دستانی ببین تربیت آن غنچه هایی نازنین نازنینانی شکوفایی نما با خزان بادی سقوطی در زمین 2 بهترین ایام را ایثار هان شادمانی ملّتی گردد عیان گر چه دی امروز حالی را نگاه پرپری بس غنچه ای دست این و آن 3 با بهاری عمرهایی گه خزان ناله هایی بشنوی از این و آن حُکم تقدیری نبینی جان من حکمتی را لا سؤال ای کاروان 4 گر تقاضا…
  • " وزیر اگر سواد عاطفی داشته باشد و معقول خدمت کند، می تواند در قامت وزیر ، چتر خدمت خویش را به وسعت تمام بخش های ایران بگسترد "
  • محمدابراهیم محمدی

وزارت با طعم رسانه!

وزارت خانه ای در قواره آموزش وپرورش ،برگ های زیادی دارد تا با جامعه هدف خویش ارتباط بر قرار کند.این برگها که برخی در انحصار آموزش و پروش است،برای همیشه وزیر محترم را از نقل حرف واظهارات  نخ نما و پرت کرار بی نیاز می کند.کافی ست به انبوه مسائل دستگاه هزار مسأله توجه بکند و یکی را از میان همه عملیاتی کند! آموزش وپرورش تنها دستگاهی است که مستقیم وغیر مستقیم…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

دَم به دَم از چاله ها اُفتَد به چاه !

در  بیابانی  کسی  مردی  بدیدپُرسشی کردش جوابی خوش شنیدکی رَسَم بر آن دهِ بالا ؟ بگوگفت ، پاسخ این شنید حالا بروباز پرسیدش نگفتی پیر مردچند ساعت راهِ آن ده می شود؟گفتش این بار آن خردمندِ نکومن که گفتم هی نپرسم ، راه رورَه فِتاد و فکر کرد او اَبلَه استپشتِ سر گفتش که یک ساعت رَه استخشمگین بر گشت و گفت اوّل چرااین مرض داری نمی گویی به ما ؟گفت پیش…
  • ناامید نشدم !
  • رضا قاسم پور

شهیدستان کرج ثبت مالکیت معنوی شد

اواخر شهریور وقتی واگذاری مسئولیت دبیرستان شهدای انقلاب اسلامی (شهیدستان کرج) با نظر مساعد مدیرکل به بنده قطعی شده بود علاوه بر تلاش برای کیفیت بخشی و احیای مجموعه، ایده ثبت معنوی این واحد آموزشی خاص را در سر می پروراندم اوایل کار هر جا که این مسئله طرح می شد یا با نیشخند مخاطبان مواجه می شدم یا تیپولوژی شک و تردید در نگاه ها موج می زد. به واسطه راهنمایی…
  • " توهّم سواد عادت به مطالعه را از بین می‌برد و این، مهمترین رازِ عدم پیشرفت در جوامعِ جهان سوم است "
  • محمد بحرینی فرد/ بوشهر

توهّمِ سواد

توهّم سواد عادت به مطالعه را از بین می‌برد و این، مهمترین رازِ عدم پیشرفت در جوامعِ جهان سوم است. البته این بی‌نیازی به شکل هرمی و اپیدمی در طبقات مختلف خود را نشان می‌دهد. یعنی مسئولین بالا دست لزومی نمی‌بینند که اولویت شان آموزش صحیح و فرایندمدار باشد و وقتی به تبلیغات دولت‌ها در رسانه‌های ملی، روزنامه‌های پرتیراژ و شبکه‌های پرمخاطبِ این کشورها نگاه می‌کنی، می‌بینی سهمِ پرداختن به اصول و…
  • " گام نخست برای رهایی از برنامه درسی مدیریتی، سازمانی، الگوگرا، برای کنکور ؛ و مبتنی بر عدد و رقم بازگشت به سنت های ایرانی تعلیم و تربیت، توجه به تجارب بین المللی و نوبسترسازی برای آنهاست "
  • مصطفی قادری/ دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

چند رگه سازی برنامه های درسی

برنامه درسی مدرن مولود کشورهای آنگلوساکسون و انگلیسی زبان است. خصلت های این نوع برنامه درسی پاسخگویی، استاندارد سازی و تدریس برای امتحان ( teaching for testing ) بوده است. این نوع برنامه درسی مبتنی بر سازمان و اعداد و ارقام و کاملا مدیریتی است. این نوع برنامه درسی در ایران در حوزه عمل و نظریه یعنی در مدرسه/دانشگاه طرفداران زیادی دارد. در اروپای شمالی به استثنای انگلیس چیزی به نام برنامه…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور