" من آموزگار ابتدایی ام، ابتدایِ کشوربا من است. شاید بهتر باشد بگویم اولین سنگرِ این سرزمین از آن من است. تدبیری برایمان کنید تا تبدیل به امیدی در، ما بشود"
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از آموزگاران شهرستان پردیس تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خویش را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" به نظر می رسد در جغرافیای آموزش و پرورش در کنار مافیای کنکور، آموزشگاه های علمی و آزاد ،گروه های مافیایی جدیدی در حال شکل گیری است تا بازار پر مشتری آینده را از آموزش زبان های خارجه گرفته تا تربیت معلم ، مدرک فروشی به بهانه پایش و سنجش مستمر و سالیانه صلاحیتهای شغلی و حرفه ای معلمان و دیگر آموزش های کوتاه مدت ،کارگاه های رنگارنگ آموزشی و نشست های به اصطلاح علمی در حوزه دانش پداگوژیک را در انحصار خویش بگیرد "
گروه گزارش/ طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح یک فوریتی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» موجب تحیر و تعجب کارشناسان و نیز فرهنگیان شده است . بر اساس این طرح قرار است آموزش تمامی زبانهای انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاههای آزاد سپرده شود. هزینه آموزش نیز بر عهده دانشآموزان خواهد بود. « صدای معلم »…
" در سنوات اخیر به ویژه در حوزه بیمه تکمیلی، علی رغم افزایش سالانه ۵۰ درصدی حق بیمه، اتفاق مثبتی در ارائه خدمات ایجاد نشده است و وعده های بهتر شدن وضعیت، رنگ واقعیت به خود نگرفته است "
سالهاست فرهنگیان به نحوه ارائه خدمات بیمه ای شرکتهای انتخاب شده از سوی وزارت آموزش و پرورش اعتراض دارند اما اینکه چرا اتفاق مثبتی نمی افتد و مشکلات مرتفع نمی شود، سوالی است که معلمان هیچ گاه پاسخ قانع کننده ای برای آن نشنیده اند و تاسف بارتر اینکه هر سال کیفیت ارائه خدمات پایین تر می آید. هر مسئولی که این موضوع را نپذیرد می تواند در کنار رسانه های مرتبط…
" عنوان غلط انداز طرح نشاندهنده این واقعیت دردناک است که پیشنهاد دهندگان طرح مذکور، تخصصی در حوزه آموزش نداشته و بههیچ عنوان اهداف آموزشی در طرح وجود ندارد ؛ واضح است که لابیهای آموزشگاههای خصوصی و همچنین ناآگاهی نمایندگان از مأموریتهای ذاتی آموزش و پرورش، دلیل اصلی پیشنهاد طرح است "
گروه گزارش/ طرح اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح یک فوریتی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» موجب تحیر و تعجب کارشناسان و نیز فرهنگیان شده است . بر اساس این طرح قرار است آموزش تمامی زبانهای انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاههای آزاد سپرده شود. هزینه آموزش نیز بر عهده دانشآموزان خواهد بود. « صدای معلم »…
" میل به «کارآفرینی» در فرهنگ ما نیز وجود ندارد، چرا که همیشه کارمند شدن راحتتر از آن است که خودتان کسب و کاری راه بیندازید ! "
روند و سیر شتابان تحولات و تغییرات وسیع اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف میطلبد که آموزشهای مدارس نیز متناسب با نیازهای جامعه به روزرسانی شود.به همین دلیل آموزش محفوظات بیخاصیت و کماثر باید به آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی و توانمندسازی افراد در مدارس تغییر کند.اما سیستم آموزشی فرسوده، ناکارآمد، خلاقیتکُش و نامتناسب با نیازهای حال و آینده جامعه توان تحقق چنین امر خطیری را ندارد.در سیر این تغییرات، مدارس کشور…
" وقتی مسئولین بالاتر نه تنها عذرخواهی نمی کنند بلکه با یکی دو پیام که کتاب تحویل داده شد و به زودی می رسد و .... جواب می دهند معلم هم سر کلاس دانش آموز را به دلیل نداشتن کتاب جریمه می کند و مسئول مدرسه هم می گوید قرار نیست دانشمند شوید ! "
وقتی می خواهم درس بپرسم دانش آموزانی مضطرب می گویند درس نخوانده اند و وقتی علتش را می خواهم بدانم می گویند:هنوز کتاب نداریم! بعضی می گویند برویم کتاب را کپی کنیم یا از اینترنت بگیریم ولی تعدادی از ما یا به اینترنت دسترسی نداریم و بعضی هم گوشی نداریم .بعضی معلمها برای بچه هایی که کتاب نداشته و نتوانسته اند درس بخوانند جریمه تعیین کرده اند. بعضی از مسئولین مدرسه…
" این متن بخشی از درس سوم کتاب جامعه شناسی پایه دوازدهم رشته ی انسانی ست . مولفین کتاب درسی که احتمالا کارشناسانی از حوزه علوم اجتماعی هستند، برای تعریف مبحث نظم اجتماعی ، از بی نظمی مشاهده شده توسط راوی خاطره ،کمک می گیرند "
بالاخره ورزشگاه آزادی، در بازی تیم ملی فوتبال مردان ایران و کامبوج، میزبان زنان فوتبال دوستی خواهد بود، که سالها مطالبه ورود به ورزشگاه داشته اند اما همواره با مخالفت روبه رو می شدند، تا امروز که با فشار های فدارسیون جهانی فوتبال ( فیفا)،زنان حق ورود به ورزشگاه،ان هم به صورت محدود یافتند. و متن کتاب درسی مدرسه ات هم این را ثابت می کند که مانند تمام سالهای گذشته اگر…
من معلم به جای مطالعه و کسب آگاهی و استفاده از یک رسانه برای تنویر افکار و ترویج آگاهی ، به ابزاری برای تأیید رفتار ناشایست رسانه ها جهت بالا بردن تیراژ چاپ و بیننده برنامه های آب رفته شان ، تبدیل شده ام !
چرخ های اقتصادی کشور در بین تمامی وزارتخانه ها بیشتر با وزارت نفت می چرخد چون تک محصولی بودن و وابستگی ما به این موهبت الهی و طبیعی هنوز به پایان نرسیده است که صد البته نامش این همه در بوق رسانه ها نیست . شاید منزلت و اهمیتی که دولت و مجلس برای آموزش و پرورش مدام متذکر می شوند نه در پی انجام سیاست های پشتیبانی و واجبات ملزوم ،…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان طبس در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" تکریم منزلت " معلم " در ادبیات فاخر ما آن چنان بزرگ شمرده شده که بسیاری از بزرگان هستی خود را در هست او دانسته اند "
حمید رضا کفاش / معاون پرورشی و فرهنگی اسبق وزارت آموزش و پرورش
معلم در فرهنگ دینی و ملی ما واژه مقدسی است، خوبی های او را به ماهیان دریا که غیر قابل شمارش است تشبیه کرده اند، مقام او مقام انبیای الهی است. " من علمنی حرفا، فقد صیرنی عبدا " در شان و منزلت او گفته شده است. پرکردن دهان او از در گرانبها بخشی از جبران تعلیم خیر توسط اوست. بوسیدن دست مبارکش از جمله موارد مجاز دست بوسی عنوان شده است.تکریم منزلت او…
جستار گشایی آذربایجان مهد خرد و اندیشهورزی است و نام شهر تبریز به عنوان شهر اولینها در ایران هماره خواهد درخشید. یکی از پیشگامان این ادعا ، میرزا حسن رشدیه تبریزی مؤسس مدارس نوین در کشور است. در اینجا با استناد به سخنرانیها و یادداشتهای صاحبنظران حوزه فرهنگی، نگاهی به زوایای پیدا و پنهان زندگانی پر فراز و نشیب میرزا حسن رشدیه میاندازیم. بنا بر یادداشت دکتر رحمتاله بیگدلی قائم مقام…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان شهرستان خمین برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئوولان اعلام می کند .
" علی رغم میل باطنی ما، دنیا سخت در کار تربیت شهروند جهانی است و کشورها با وجود انکار و امتناع ایدئولوژی ها و سیاست های بومی خویش، نمی توانند از همسویی و همراهی با این بازی خود را کنار بکشند. پیشگامان این مسیر ناهموار، معلمانی هوشیار و بیدارند که سخنگویان فکری و فرهنگی جوامع خویش محسوب می شوند.معلمانی که جهانی بیندیشند و منطقه ای عمل کنند. معلمانی که نه فقط آزاد، که آزاده باشند.معلمانی که غم نان، امانشان را نگیرد و تکرار اعتراض ها و پیگیری های صنفی، آرامششان را بر هم نزند.معلمانی که زیادی نباشند حتی اگر که خیلی زیاد باشند.معلمانی که به تیر و طعنه ی چپ یا راست، رانده نشوند.معلمانی که از اصول گرایی یا اصلاح طلبی خویش به ستوه نیایند. معلمانی که اجازه ندهند يكي ديگر در درونشان بنشيند و بينديشد. و بالاخره معلمانی که از شوق آموزش ، دردمند باشند اما در بند نباشند "
از تمام معلمان دنیا در طول سال فقط یک بار و آن هم در پنجم اکتبر تقدیر به عمل می آید.اما از معلمان ایرانی ، دو بار در سال یاد می شود.یکی در ابتدا و دیگر در انتهای سال تحصیلی. شاید ایران تنها کشوری باشد که در آن با این دو روز، بیشترین حجم تجلیل و تکریم زبانی از معلمانش می شود ، در حالی که معلمان به گواهی شکوه و شکایات معمولشان…
" می توانیم ادعا کنیم کارکردهای منفی آن بر اهداف و رسالت های انسانی آن پیشی گرفته است، و به همین دلیل است که در سیستم تربیتی ایران، اغلب مدارس داستان توسعه خلق نمی کنند. داستان هایی که دانش آموزان بتوانند زندگی خویش و آیندۀ خویش را تحت لوای آنها بسازند و با ورود به جامعه و در سنین بزرگسالی توسعه را با آنها معنا کنند "
دبستان و دوران مدرسه با تمام خاطرات تلخ و شیرین اش، روزی به خان آخر خواهد رسید. کتاب های درسی تمام می شوند، آزمون ها و امتحانات به سر می رسند، ماه مهر و بهانه هایش و ماه خرداد و اضطراب هایش سپری می شوند. زنگ های ورزش و هنر و زنگ های ریاضی و قرآن و علوم می گذرند. صف های صبحگاهی و زنگهای آخر هر چهارشنبه به آخر می رسند.…
" امروز شاکی هستیم و ناراحت از اینکه علم در مقابل دین تعریف می شود ؛ دانشمندان علمی از دین جدا هستند ؛ خروجی آموزش و پرورش انسانهایی سکولار و بی دین هستند و.... .اما هیچ وقت از خود نمی پرسیم که چه کسی قرار بود به کودک ما مسیر الهی زیستن را بیاموزد؟چه کسی قرار بود ادب دینی را بیاموزد؟ "
ایرانی ها در روند توسعه کشورشان دو اشتباه بنیادی انجام داده اند .اولین قدم های این اشتباه در حدود 100 سال پیش درست در زمانی که اولین مکتب خانه های جدا از مساجد به نام مدرسه تشکیل شد، برداشته شدند. اولین اشتباه احداث مدارس در مقابل مساجد بود و دومین اشتباه احداث تربیت معلم در مقابل حوزه علمیه. از حدود 100 سال پیش ما به صورت ناخواسته ، به ضمیرناخودآگاه کودکانمان…
کسی هزینه برای سلامت معلم را سرمایه گذاری تلقی نمی کند !
آموزش و پرورش با 15 میلیون دانش آموز و بیش از یک میلیون نیروی انسانی خدوم و وارسته در قالب عوامل آموزشی و اداری ظرفیت عظیمی را فراهم ساخته است تا صیادان فرصت طلب ، یکی پس از دیگری مترصد صیدخویش از این خوان گسترده باشند. از سیاست پیشگان لاف زن گرفته تا مافیای بازار کنکور ،حراج کنندگان کتابهای کمک درسی، فروشندگان نوشت افزار ، چرتکه سازان بازار خلاقیت،صاحبان مدارس غیر دولتی…
" نمایندگان مجلس بدون توجه به اسناد بالا دستی آموزش و پرورش و صرفا جهت اقناع افکار عمومی در جهت افزایش سبد رای خود با تصویب قوانینی (تبصره ۱۰ماده۱۷ قانون تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس، خریدخدماتی، پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی) در تضاد با سند تحول بنیادین عملا نظام آموزشی عمومی را به حیاط خلوت خود تبدیل نموده و بدنه آموزش و پرورش را وسیله ای برای اهداف سیاسی و انتخاباتی خود تبدیل کرده اند"
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط ولی یک دانش آموز برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
چرا در دولت تدبیر و امید دانش آموزان و مشکلات مدارس زیاد در اولویت اول قرار نمی گیرند ؟
مجیدشاهی/ مسئول ستاد فرهنگیان حزب اعتدال در استان یزد در دوران انتخابات - خبرنگار و معلم از ناحیه دو یزد
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان یزدی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" تبریک واقعی را باید به موسسات کنکور و غیر انتفاعی می گفتید که از صدقه سر 14 میلیون دانش آموز و 2 میلیون فرهنگی درآمدهای میلیاردی به جیب می زنند! "
حیدر بایزیدی/ فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه زیویه
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید (99-98) رئیس جمهور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی به دانش آموزان ،فرهنگیان و اولیا در پرسشی از دانش آموزان خواست تا نظر خود را در باره نحوه ی شاداب سازی محیط مدرسه بیان کنند . به نظر می رسد مهر که می آید انگار بی مهری ها نسبت به آموزش و پرورش با این دست سوالات بیشتر خود نمایی می کند ! سوال مهر ماه رئیس…
زیر باران یاد مردی شد دلا عاقبت تصمیم کبری فهم لا گر چه انگشتی به ابهامی فکور پتروسی (پطروسی ) را شد که گم در سیل ها یاد آن سارا اناری شد کنون یاد اکرم خواهر امین هر کجا یاد آن زاغک پنیری قالبی شد که با روباه مکری برملا سمفونی پاییز را یاد آورم هدیه با زاغی کلاغی همنوا نانوا گرمی تنورش گرم باد گر چه کیلی نان رعایت نانوا نان…
" رشد و نمو فرهنگی به همراه رشد و توسعه سیاسی یعنی تحقق خواسته ها و مطالبات "
در آغاز نوشتار تعریف مشترک و معمولی از واژگان و تعابیر توسعه فرهنگی، توسعه سیاسی و سیاست را به رشته تحریر درآورده و سپس به ارتباط هر یک اشاره نموده و نقش و جایگاه هر یک را در تعامل با یکدیگر در راستای برآورده شدن مطالبات جامعه به واکاوی بپردازیم. به تحقیق توسعه فرهنگی و توسعه سیاسی زمینه ساز تحقق مطالبات و انتظارات یک جامعه و افراد آن می گردد. مبنای توسعه…
" رؤیاهای این دختران با استعدادهای سرشار از یک جهت قربانی عدم توسعه یافتگی و برنامه ریزی در بخش زنان عشایر شده و از طرفی به خاطر وجود نقص فرهنگی نیز مطالبه ای برای آموزش و پرورش دختران از سوی جامعه عشایری وجود نداشته و یا بسیار اندک است "
اخیرا رئیس سازمان امور عشایر ایران در مصاحبه با ایلنا با انتقاد از کمتوجهی به زنان عشایری گفت در حوزه عشایری بخش زنان مغفول و مظلوم واقع شده است، اما مهمترین مسائل زنان و دختران عشایر چیست؟ بارها دیده و شنیده ایم که زنان عشایر زودتر از آن چه که فکر کنیم پیر و شکسته می شوند و دیری نمی پاید که رنگ جوانی از رخسار دختران کم سن و سال محو…
" واقعیت این است که اعضای شورای مرکزی حزب که پستهای مدیریتی دارند و در 6 سال گذشته با حمایت بدون قید و شرط از وزرای آموزش و پرورش بعضا به موقعیت هایی دست یافته اند، الان نمی خواهند با حمایت از یک محکوم موقعیت خود را به خطر بیاندازند "
شیوه اطلاع رسانی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص اجرای حکم تعلیقی 30 ماه حبس آقای فرج کمیجانی، شگفت انگیز و یا حداقل غیرعادی است. ابتدا آقای عادل عبدی عضو شورای مرکزی این تشکل به انصاف نیوز گفت : "مربوط به همان [محکومیت] پروندهی سال ۹۴ است و قطعی شده است. حدود یک سال و نیم دربارهی تعزیری یا تعلیقی بودن آن ابهامی بود. هماکنون باز هم با ابهام روبه رو است…
کارشناسان محترم ! لطفاً به جای مدارس به فکر ایجاد یک درآمد پایدار و قابل اتکا برای آموزش و پرورش باشید. منابعی که در قانون شوراهای آموزش و پرورش و سهم آموزش و پرورش از درآمد شهرداری ها و برخی وزارتخانه ها نظیر وزارت نفت بسیار بیشتر و پایدارتر هست
کافیست اندکی به لایه های کلمات ، جملات و رفتار سروران ستاد آموزش و پرورش نگاهی انتقادی کنیم . یا اینکه دست به تفسیر و رمزگشایی از بیانات این عزیزان بزنیم. نگاهی تحلیلی در خصوص مافیای کنکور ، لباس فرم مدارس ، سرویس مدارس ، بوفه مدارس ، توزیع کتب درسی در مدارس ، حساب متمرکز مدارس و.. بسیار جالب خواهد شد . در ورای توجیه ها ، دلیل تراشی ها و منطق…
" اطلاع از اینکه هر مدرسه، ناحیه یا استان چقدر درآمد و منابع داشته است و چگونه آن را مصرف نموده است، حق جامعه است "
کمتر معلمی پیدا می شود، که روز اول مهرش با سوالاتی از سوی دانش آموزان و یا در محافل خصوصی در مورد پول هایی که مدارس دریافت می کنند، بازخواست نشده باشد. اغلب سوالات نیز، با زبانی گزنده و بعضا با اتهام مطرح می شوند. همراه با حساب های سرانگشتی شان، "پول ها را چه می کنید؟" مودبانه ترین ابراز بیانی است، که برای ابهام در مورد اعداد و ارقام دریافتی…
مدارس مان به طرز شگفت آوری کوچک مانده اند! همان مکانهای مهمی که اگر به اندازه کافی مورد توجه قرار میگرفتند، اکنون جامعه ای مترقی تر و متعادل تر و متوازن تری داشتیم.مدارس با اینکه مشهورترین و پر آوازه ترین مکانها در تمامی کشورها هستند، اما با کمال تأسف در کشور ما بسی مهجور و محقّر مانده اند. بانکها، ادارات، مکانهای تجاری، فروشگاهها، مراکز دلالی، آپارتمانها، ویلاها، مراکز تبلیغاتی و ... بزرگ…
نقدی بر سخنان روحانی در نخستین روز بازگشایی مدارس ؛
رئیس جمهور محترم در اول مهرماه امسال در آیین بازگشایی مدارس بر نقش محوری و اساسی معلمان در تربیت نسل آینده اشاره کردند و در جمع دانش آموزان فرمودند : از سال ۱۳۹۲ بودجه وزارت آموزش و پرورش ۳ برابر و میانگین حقوق معلمان ۴ برابر شده است و با اشاره به میانگین حقوق ۱میلیون و۳۰۰هزار تومانی معلمان در ۶ سال قبل این میانگین را در سال جاری ۴میلیون و۱۰۰هزار تومان ذکر…
" انتقادهای معلمان که آنها را عصبانی کرد. شاید از زبان یک عالم دینی و استاد دانشگاه بپذیرند که از موضع قدرت و به نام مقدسات عاشورا صدور فحشنامه و بارانی از اتهام و بهتان و افترا بر سر یک شهروند باریدن دور از سیره شهیدان کربلاست که شعارشان این بود : اگر دین ندارید آزاده باشید "
نشست نقد و بررسی کتاب " در دادگاه جهل مقدس " نوشته آیت الله سیدمصطفی محقق داماد در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ در "پردیس کتاب" مشهد برگزار شد. منظور از "جهل مقدس " جهلی است که قهرمانانش دست به مهم ترین جنایات می زنند، به خیال آنکه کاری که می کنند مورد خواست خداست وآنان برای خدا تلاش می کنند." در جهل قدسی شخص جاهل با نهادی همراه می شود به نام…
" نمیشود آموزشهای سیاسی را در مدرسه پر رنگ کرد، مدرسه و ذینفعان را بهعنوان پیاده نظام نهادهای سیاسی و « سازمان رأی » در نظر گرفت، تحت لوای «کنکور» و « دکان مافیا» اقتصاد مدرسه را تعریف و پایهگذاری کرد و آن وقت دائما مدرسه را مورد خطاب و عتاب قرار داد که چرا مدرسه و نظام آموزشی سادهترین و یا ابتداییترین مهارتهای زندگی و شهروندی را به دانشآموزان آموزش نمیدهد؟ گویا سیاستگذاران و تصمیمگیران فراموش کرده و یا میکنند که سیستم براساس برنامهای که به آن داده میشود و یا برای ارکان آن تعریف میشود کار میکند "
سالهاست که مسئولان در تریبونها و بهویژه هنگام بازگشایی مدارس، «مدرسه» و «نظام آموزشی» که البته محصول تصمیمگیریها، برنامهریزیها و سیاستگذاریهای خودشان است را در «سیبل انتقاد» قرار داده و عنوان میکنند که مدرسه باید از حافظهمحوری و انباشت معلومات فاصله گرفته و «مهارتهای زندگی» را آموزش دهد. اما در عمل چیزی مشاهده نمیشود و یا وضعیت تغییر چندانی نمیکند. چرا چنین است؟ ابتدا باید کارکرد نهاد «مدرسه» را بازتعریف کرد. به…
" مركز مذكور در حوزه امور بينالملل آموزش و پرورش، گرفتار نوعي تغافل و كمتوجهي شده و اين خود موجب شده است تا فعاليت نوآورانهاي را در اين زمينه دنبال نكند "
محمود حدادي/ كارشناس آموزش و پژوهشگر حوزه مديريت رسانه (متمركز بر كاركرد آموزشي رسانهها)
چند ساليست كه مركز امور بينالملل و مدارس خارج از كشور آموزش و پرورش در نتيجه ادغام «اداره كل امور مدارس خارج از كشور» و «دفتر همكاري هاي علمي و بينالمللي»، فعاليت دارد. اتفاقاً رئيس فعلي مركز، سابقه مديريت دفتر پيشين همكاريهاي علمي و بين المللي را در كارنامه خود دارد. اگر تنها سري به پايگاه اطلاعرساني اين مركز بزنيد، وزن اخبار و مطالب مرتبط با امور مدارس خارج از كشور را…
" اولیای محترم این نکته را به خاطر داشته باشید که وضعیت اسفناک فعلی مدارس و سرگردانی شما در راهروهای آموزش و پرورش مناطق و دفاتر آموزشگاه ها؛ همچنین لابی گری و پارتی بازی برخی افراد جهت ثبت نام دانش آموزان شان در مدارس خاص و هیات امنایی و شاهد و غیره؛ معلول عدم تخصیص همان بودجه کارآمد و مکفی جهت آموزش و پرورش است "
بر خلاف رویه های گذشته که آغاز مهر و شروع سال تحصیلی را به معلمان و دانش آموزان تبریک گفته و با آنان سخن می گویند؛ در این یادداشت می خواهم با حدود ۲۵ میلیون اولیای دانش آموزان که در تکاپوی ثبت نام دانش آموزان و تهیه ملزومات تحصیلی اند ؛ سخن بگویم. حتما هر کدام از این بزرگواران پیگیری و تلاش های زیادی را جهت ثبت نام فرزند و یا…
" شاید پاییز امسال، بهار تحقق وعده های مسئولین کشور شود و شاید جامعه ایرانی، مهر جدید را سرآغاز سپاس بی پیرایه از تلاش معلمان فداکار قرار دهد "
درود بر مهر. سلام بر پاییز، سلام بر فصلی که با تمام زیبایی های رنگارنگ و نسیم روح نوازش، خزان آرزوها نامش نهاده اند.ماه دوستی، آشتی، همدلی، همراهی، عشق و همدمی.ماه خورشید، آسمان آبی، آرامش درختان تناور، موسیقی برگ های پاییزی و نوای خوش پرندگان عاشق.روزهای دل انگیز فصل زرد،گام زدن بر سنگفرش پوشیده از برگ و رنگ.بوی درس، مشق، قلم، تخته، کتاب و دفتر.زمزمه سرود جاودان : "ای ایران" پیمان "دست…
گرچه جایِ ما همیشه تنگ بود/ همکلاسی یک دل و یک رنگ بود "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
بعید است با رسیدین ماه مهر و بازگشایی مدارس، احساس و خاطره ای در ذهن و روان شما به جوشش درنیاید. هر چقدر هم که از درس و مدرسه و دانشگاه، فاصله گرفته باشید، باز ماه مهر و اول مهر را به یاد خواهید داشت. روزی که کیفی بر دوشتان یا کتابی در آغوشتان بود. مدرسه آغاز شد. آغازی که قرار بود دَری به روشنی وجودتان بگشاید و انعکاسی از حقایق هستی…
" شاهکار حیدر بابایه سلام استاد شهریار به بیش از صد زبان زنده دنیا ترجمه و در مدارس بیش از بیست و پنج کشور بخشهایی از این منظومه جاودانه تدریس میشود "
روز ۲۷ شهریور زادروز استاد شهریار، با تصویب مجلس به نام "روز ملی شعر و ادب فارسی" نامگذاری شده است. این انتخاب عالمانه از چند جهت قابل بحث و بررسی است. انتخاب یک شاعر آذربایجانی از منظر پلورالیسم_فرهنگی و تکثر قومی کاملا منطبق بر واقعیتهای جاری بر سپهر فرهنگی اجتماعی ایران کنونی است. استاد شهریار نه در غزل بالاتر از حافظ است و نه در شعر عرفانی فراتر از مولانا. در شعر…
ای شهریار شُهره یِ آفاقِ قلبِ عشق عشقت فروخت ، جلوه یِ پیریِ جلبِ عشق ای افتخار آذر و ایران و هر وطن گنجینه یِ هنر ، به تراوش ، ز جذبِ عشق ای خوان گستر ادب و شعر آذری قلبت شُکوهِ دانش و ایمانِ ربِّ عشق ای برگ ، سبزِ تحفه آن واژه های ناب جامی به دست و کوزه به دوشی به حُبِّ عشق ای شاهراهِ سبکِ غزل ،گنجِ کائنات…
" واقعیت این است که هم مسائل مالی همیشگی آموزش و پرورش بهخصوص در زمینه پرداخت حقوق فرهنگیان و هم تخلفات مالی صندوق ذخیره فرهنگیان ریشه در یک چیز دارد و آن هم نبود مدیریت با برنامه و قوی اقتصادی در این وزارتخانه است "
محسن حاجیمیرزایی در یکی از نخستین عزل و نصبهای خود در وزارت آموزش و پرورش، علی طیبنیا- نخستین وزیر اقتصاد و امور دارایی کابینه حسن روحانی- را به عنوان مشاور اقتصادی و رئیس کمیته این وزارتخانه برای ساماندهی امور اقتصادی معرفی کرد. این انتصاب خبرساز که بسیاری از فرهنگیان و حتی اعضای هیأت دولت را متعجب کرد، بعد از حضور طیبنیا در مراسم معارفه حاجیمیرزایی بهعنوان وزیر جدید آموزش و پرورش صورت…
روزهای پایانی شهریور برای من معلم یکی از دغدغهها شروع سال تحصیلی و انتظار برای بازگشایی مدارس است. دلمشغولیهایی که همه معلمان چون من شامل تغییر ابلاغ ، فاصلهای که باید طی کنیم، کتابهایی که باید درس بدهیم ، روش تدریس و دیدار با همکاران و دانش آموزان جدید و قدیم در حال تجربه کردن آن هستند. در این میان به سایتهای خبری که نگاه میاندازیم میبینیم خبری از تغییر نیست ، حرفی…
دکتر نعمت الله فاضلی با اشاره به همین گردش اقتصادی فاسد و خانمان برانداز بود که تعبیر«خاک بر سر آن استاد دانشگاه» را درباره جماعتی به کار برد که به رغم « آت و آشغال هایی که به نام مجله و کتاب منتشر کرده و رزومه ای به طول پنجاه متر حاوی پانصد و هفتصد مقاله دست و پا کرده اند و هنوز چهل و پنج سالشان نشده استاد تمام شده اند؛ اما حتی اندکی هم قابلیت تفکر انتقادی، گوش دادن، شنیدن، صحبت کردن، صداقت، و ارزش های وجودی یک انسان دانشگاهی را ندارند! » ادعایی که به ویژه به هنگام مواجهه با یک اعتقاد و یا انتقادی که به مذاق این دسته خوش نمی آید به خوبی قابل راستی آزمایی است!
بهمن ماه سال97 در خانه اندیشمندان علوم انسانی مراسمی با عنوان نکوداشت دکتر محمود مهرمحمدی (سرپرست تازه برکنار شده دانشگاه فرهنگیان) برگزار شد که «دکتر نعمت الله فاضلی» یکی از سخنرانان اصلی آن بود. محور سخنرانی طوفانی و گزنده دکتر فاضلی که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و صدها هزار بازدید داشت، اشاره به پدیده لوث شدن عناوین دانشگاهی چون: دکتر، استاد، مقاله ، پژوهش و ...…
" هرچند كه خود حاجي ميرزايي در اين چهل سال جزو مديران كشور بوده است اما اميدوارم خودش مصداق جمله خودش نباشد و يا مصداق مديراني نباشد كه برنامه هاي خوب ارائه مي كردند "
روز دوم گردهمایی مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور در اردوگاه شهيد باهنر تهران برگزار شد و مطابق روال هميشه اين گردهماییها، وزير آموزش و پرورش آخرين سخنران گردهمايي است تا جمعبندی نهايي، بيان انتظارات، خواستهها و دستورها را به اعضاي شوراي معاونان و مديران كل داشته باشد و تا گردهمايي بعدي اين صحبتهای وزير و به قول ستادیها؛ مقام عالي وزارت؛ بهعنوان يكي از محورهاي فعالیتها…