" امروز دوره نسخه های اداری و آمرانه و نیاز سنجی های یک سویه و بعضا تحمیلی گذشته است. زمانه اقتضا می کند تا برآیندها بر عیار رفتارهای محیطی و بیرونی دانش آموزان سنجیده شود "
معلم مدرسه که بودم ،به دانش آموزان کلاسم گفتم هرکس هر کار نیکی که درهفته انجام داده است برایم نقل کند. امور تربیتی باید از لاک آموزش و برنامه های هیجانی و جریانی درآید و به بررسی تأثیر و آثار میدانی فعالیت های خود بپردازد. یکی گفت: من دست مادرم را بوسیدم. دیگری گفت: پدرم برمن خشم گرفت و توبیخ کرد اما من به ايشان اخم نكردم.سومی گفت: مبلغی پول پیدا کردم،…
" دولت و مسئولین وزارت آموزش و پرورش این بار دوباره ثابت کردند که با اعمال ناقص و پرصدای رتبه بندی و اجرای نامناسب و تک سویه افزایش تا سقف 50 درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری همچنان بر ادامه روند ناعادلانه بین معلمان با سایر کارکنان حتی کارکنان اداری و مدیریتی آموزش و پرورش تاکید دارند "
داود محمدی/ دانش آموخته دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی
در بحث از اهمیت کارکرد حرفه معلمی، همین بس که تحقق هر نوع هدفی از اهداف آموزش و پرورش به صورت مستقیم از طریق فرایندهای آموزشی و پرورشی مرتبط با عملکرد معلمان ممکن می باشد و تمام تلاش های ستادی درون و بیرون آموزش و پرورش نیز در راستای فراهم نمودن شرایط تسهیل گری جهت تحقق اهداف فوق مورد نظر می باشد. داستان وضعیت منزلتی و شرایط معیشتی معلمان همواره یک داستان…
وزیر آموزش و پرورش در سایت رسمی این وزارتخانه گفته است: با تصویب هیئت دولت اعتباری برای تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی در اختیار آموزش و پرورش قرار میگیرد.به گفته حاجی میرزایی: تجهیز مدارس به امکانات بهداشتی مورد نیازشان از طریق سرانه بهداشتی هر دانشآموز تأمین میشود.وی درباره مبحث سلامت دانش آموزان نیز به خانوادهای اطمینان داده است: مردم مطمئن باشند که ما متناسب با سیاستهایی که وزارت بهداشت اعلام کند، هر…
" عموم ما منظور از كيفيت زندگي را در كنار افزايش و بهبود وضعيت ضروريات زندگي مثل خوراك و نوشاك و پوشاك و مسكن و استراحت و... به تلاش در جهت افزايش مطلوبهاي اجتماعي يعني ثروت و قدرت و شهرت و احترام و علم و... منحصر ميدانيم. در حالي كه از قضا آنچه آن افراد را شاخص ساخته، فراتر رفتن از اين مقدار است، يعني پا را از مرزهاي «خود» و نيازها و مطلوبهاي آن فراتر ميگذارند و به ديگران و به هستي در معناي عام آن فكر ميكنند "
اخبار اين روزها ما را از همه سو محاصره كردهاند و اجازه نميدهند كه يك لحظه نفس بكشيم. يك روز خبر گران شدن بنزين، پشت سر آن اخبار اعتراضها، ديگر روز خبر حمله تروريستي، بعد از آن سقوط هواپيما و حالا هم كرونا. از صبح كه چشم از خواب باز ميكنيم، با سيل اخبار و پيامهاي صوتي و تصويري و متني مواجه ميشويم كه انذار ميدهند كه اين كار را كنيد و…
" اولیا و معلمان نیز به امور تربیتی چنان نمی نگرند که به امور آموزشی توجه می کنند . یکی از علل موثر در این امر شاید دراین بوده است که تشکیل امور تربیتی مربوط به دوران تأسیس و گذر نظام سیاسی کشور بوده است. نه نسل کودک و نوجوان الان مثل نسل سال های قبل، به این امور وابسته است و نه مربیان حاضر نظیر مربیان پیشین، دلبسته است "
نظام آموزشی ما مثل نظام اسلامی ما، مثل خودش هست و شبیه هیچ یک از نظام هایی که می شناسیم، نیست. جایی که ما هستیم نه فقط دیانت ما که آموزش ما نیز عین سیاست ماست . الان بابزرگ شدن این وزارتخانه، مشکلات آن نیز بزرگ و به روز گشته و در شرایط فعلی دچار یک رکود در نفوذ اجتماعی شده است. از آن میان ، تعیین تکلیف قطعی امور تربیتی…
" رجاء واثق دارد با چنین اهتمامی، آموزش و پرورش به عنوان نهاد وظیفه شناس هر چه بیشتر در کنار خانواده های ایرانی قرار خواهد گرفت "
گروه رسانه/ در راستای ترویج تفکر انتقادی و فرهنگ گفت و گو و نیز توجه به شیوع ویروس کرونا که موضوع روز جامعه ایران است « صدای معلم » پیش تر نظر دو نفر از صاحب نظران را منتشر کرد . سید حسن الحسینی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این مورد مطلبی برای صدای معلم ارسال نموده است .
" هر وقت شفافیت در جامعه باشد اعتماد بالا می رود و شایعات کاهش می یابد "
یکی از مدرن ترین رویکردها و ابزارهایی که دولت ها برای حکمرانی بهتر به کار می برند ، شفافیت می باشد. تنها راه جلوگیری از فساد اداری و مالی شفافسازی امور است. در همه جای دنیا برای کنترل و مبارزه با فساد از ابزار شفاف سازی و از طریق قانون و دولت الکترونیک استفاده می کنند. امام علی علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه میفرمایند : بدانید که حق شما در…
" ترسناک تر از کرونا نظام فرهنگی و آموزشی و اخلاقی فروپاشیده در این جامعه است که در زمان های بحرانی به طرز غم انگیزی خود را نشان می دهد "
گروه رسانه/ ترسناک تر از کرونا یا هر بیماری دیگری همین افراد حق به جانبی هستند که به بیمارستان اختصاص داده شده به بیماران کرونا حمله کرده و آنجا را آتش زده اند و پس از آن با قیافه حق به جانب دوربین به دست گرفته و از مظلومیت خود سخن می گویند. ترسناک تر از کرونا نظام فرهنگی و آموزشی و اخلاقی فروپاشیده در این جامعه است که در زمان های…
قلبِ مسئولینِ ما یک ماه پیششد به بیمارانِ ووهان ریش ریشتحفه یِ نا قابلی از ماسک راهدیه فرمودندشان در جعبه هاتا که بذرِ دوستی ها بِشکُفَدگر چون آن ووهان شدیم از جا پَرَددر برابر ، ماسکِ ما را یک به صداَلکُل و کپسولِ اُکسیژن دَهَدگویی اکنون هر یک از ما خسته اندمرزها را رویِ ما هم بسته اندیادم آمد اِتّفاقِ دیگریدر شکستِ جعفرِ پیشه وَریرفت باکو کرد کشور را چو ترکتا رسیدش…
" دموکراسی قرص مُسکّن نیست، بلکه باور است: باوری که در اعماق وجودی انسانها ریشه دوانده است. دموکراسی صرفاً میزگرد، سخنرانی و راهپیمایی نیست بلکه باورهای ناخودآگاهِ نخبگان سیاسی و فکری یک جامعه است که طی سالها و در یک نظام آموزشی مشترک، آنها را درونی (Internalize) کرده اند. تا زمانی که متون نخوانیم، به توافق و اجماع نرسیم، با هم تصمیم نگیریم، برای افراد توانا جا باز نکنیم و به اندیشه های گوناگون احترام نگذاریم، همچنان در سعی و خطاها، بقا خواهیم داشت. سرنوشتِ ملتها در گروی افکارِ اکثریتِ آنها است. دموکراسی سالها تمرین می خواهد "
وقتی مشکلات روی هم انباشته می شوند، بعضی به واژه و مفهوم دموکراسی متوسل می شوند و تحقق آن را به عنوان راه حل مطرح می کنند. البته اگر نروژ، سوئد، دانمارک و آلمان نمونه های دموکراتیک تلقی شوند، این قضاوت منطقی است. اما آیا افراد می دانند دموکراتیک شدن چه فرایندها، اصول و تمرین های سختی در بر دارد؟ این افراد چقدر متون و ادبیات دموکراسی را خوانده اند و بر…
" ویروس عزیز از شما چه پنهان اصلا ستاد مدیریت بحران ما ، خودش دچار بحران است و دیگر توان مدیریت کرونا را ندارد . اگر باور نداری صف های ماسک را در کشور ما ببین ! "
فاطمه سادات اشرفی زاده / عضو شورای نویسندگان صدای معلم
خدمت ویروس کرونای عزیز با سلام و احترام جناب ویروس ، ظاهرا تازگی به کشور ما هم نزول اجلال کرده ای ! جانم به قربانت ! نانت نبود ؟ آبت نبود ؟ به ایران آمدنت برای چه بود ؟ ! ما خودمان سالهاست ویروس زده ایم. ویروس هایی به جانمان افتاده اند که زیر بار آنها کمر خم کرده ایم . ویروس اختلاس ، ویروس احتکار ، ویروس تحریم ، ویروس شعار…
" عباس معارفی از پیشکسوتان مبارزه علیه تبعیض و بیعدالتی صنف فرهنگیان بود "
دهه هفتاد در زنجان دفترداری داشتیم به نام آقای معارفی، که چون میدانست روزنامهنگار هستم و علاقه مند به فعالیتهای صنفی، خیلی با من گرم میگرفت.روزی عموزاده اش را به من معرفی نمود: استاد عباس معارفی زنجانی از پیشکسوتان آموزش و پرورش ایران و از مؤسسین اولیه کانون صنفی معلمان استان تهران. از آن زمان ارتباطات تلفنی و مراودات قلمی با استاد معارفی داشتیم تا این که اوایل دهه هشتاد کانون صنفی…
این حنجره برای من بیش از آنکه امکانی در دنیای بکر موسیقی باشد؛ یک پنجره بوده؛ پنجرهای که به جهان ادبیات کلاسیک راهم داد. منی که شعرخوانی را با "فروغ فرخزاد" شروع کردم و به سالها و سالها در جادوی کلام "احمد شاملو" و "نیما یوشیج" نفسنفس زدم؛ بسیاری از بهترین غزلهای فارسی را با روایت نای استاد شجریان شنیدهام. حنجرهی وی، مرثیهخوان تاریخ ما هم هست؛ این دلوی که از ته…
" وجدان ملی شکیلترین شکل فرهنگ است و ملتی که موجودیت و هویت ملی را تجربه نکرده، جایی در جهان فراملی نخواهد داشت. نه علمای تعلیم و تربیت و روانشناسی را دغدغهی مسائل واقعی تعلیم و تربیت در ایران هست، نه علمای جامعهشناسی را دغدغهی مسائل اجتماعی موجود در کشور و نه علمای تاریخ را بازیابی هویت تاریخی انکار شده درصد عظیمی از این ملت. آیا علمای علوم اجتماعی ما نمیدانند که ایجاد دوگانگی، تضاد، الیناسیون (از خود بیگانگی) و اختلال هویتی یکی از مهمترین عوامل مخل موجودیت و سلامت جامعهاند؟ و الیناسیون دستاوردی جز بحران و از هم پاشیدگی شیرازهی اجتماعات انسانی ندارد؟ "
شاید برای اکثر جهانیان تعجببرانگیز باشد که در کشور پر اهممیت و نامداری همچون ایران هنوز که هنوز است درصد عظیم و حداکثری ملت از یکی از مهمترین حقوق انسانی و اجتماعی خود یعنی رسمی بودن زبان و تحصیل به زبان مادری خود محرومند. این تعجب بسیار بیشتر خواهد شد آنگاه که متوجه شویم چنین پدیده نامیمونی نه در گوشهای منزوی و دورافتاده در جغرافیای جهان بلکه در کشوری بسیار مهم…
" گفت و گو ، مناظره، تولید استدلال و مشاوره را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم "
توسعه فرهنگی نصیحت کردن، موعظه گفتن، ریش گذاشتن، کراوات زدن، چاپ کتاب و رساله نیست.توسعه فرهنگی یعنی:1- در شبانه روز 30 دقیقه ورزش کنیم، 30دقیقه مطالعه نمائیم، 30دقیقه به موسیقی گوش کنیم، ۸-۶ ساعت بخوابیم و حداقل 6 ساعت کار مفید روزانه داشته باشیم.2- حداقل سالیانه 3 بار به کنسرت موسیقی یا تئاتر و سینما با خانواده برویم.3- حداقل سالیانه 3 بار در جشن های شادی دسته جمعی مثل جشنواره ها، کارناول…
" دانش آموز این زمانه، فقط از تنبلی و بی تحرکی جسمانی رنج نمی برد که به شدت به نوعی بی تحرکی و کرختی ذهنی و روانی نیز مبتلا شده است. جای تعجب است از وزارت ارشادی که برای جابه جا کردن نوع واژه ها در متون شعر و قصه، آن همه حساسیت و هیئت ممیزی دارد ، برای مواظبت از این جریان به ظاهر فرهنگی، سازوکاری ندارد. وزارت آموزش و پرورش نیز که خود از هزار و یک مشکل مالی و غیرمالی رنج می برد، شاید می بیند زور این مافیای کنکور و کمک درسی، مردافکن است و به ناچار در مواجه با آن اغماض و تغافل می کند که این زمان بگذار تا وقت دگر و... "
آن روزها، هر از گاهی درکلاس، یک کتاب کاهی حل المسائل کتابهای درسی به مثابه شیئی مرموز و رویایی یافت می شد. کتاب مدتی به طور یواشکی بین بچه ها دست به دست می گشت .اما خیلی زود با پیگیری معلم و مدیر مدرسه، از صحنه کلاس محو می شد. فردا آقا ناظم سرصف صبحگاه، با تمسخر به ما طعنه می زد: دانش آموزی که با حل المسائل درس بخواند، مدرسه…
" راهگشای اعتلاء و رشد تفکر و نظریات دانشمندان مدیریت، رهایی آنان از جمود فکری ناشی از تنگ نظری ها، جانبداری ها، رسوم و سنت های بی منطق تکراری و عادتی ، تعصبات جاهلانه، ارزش های غیراصولی ناشی از فرهنگ محدود آنان و جای گرفتن در فرهنگی است که سقفی برآن نیست که تفکر را محدود و از این رو آزادی انسان را محصور سازد "
گردآورنده: محمد پورحسین دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی - کارشناس آموزش و پرورش (تهران)
کلید واژه: مدیریت-آموزش وپرورش- کیفیت در مدیریت آموزشگاهی مقدمه اهمیت مدیریت در پیشرفت و توسعه ملل، توجه به آموزش مدیران را در اولویت قرار داده است.امروز در مقایسه با گذشته، ایفای نقش مدیریت، یا برحسب تعریف برنامه ریزی، سازماندهی، کارگماری، هدایت، کنترل وهماهنگی فعالیت ها و امکانات در جهت حصول به اهداف سازمان، بسیار دشوارتر شده است.تغییرات سریع عوامل بیرونی، پیچیده ترشدن ارتباطات سازمانی با محیط، پیچیدگی و وسعت قلمرو اهداف…
گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون گزارش ها و مطالب انتقادی قابل توجهی در مورد ایجاد آلودگی صوتی توسط مدارس برای آرامش و آسایش همسایگان در صدای معلم منتشر شده است . در آبان 1391 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مزاحمت بلندگوهای برخی مدارس برای ساکنان خانههای اطراف مدرسه، گفته بود: طی بخشنامهای این موضوع را به مسوولان مدارس اعلام کردیم تا نکات لازم را رعایت…
" جامعه ما امروز بیش از پیش نیازمند مدیران کاردان، متخصص، جوان و همیشه حاضر در میدان عمل است؛ نه مدیران لابی گر و نگران از دست رفتن میز مدیریت... "
خبر درگذشت مهندس حیدری، مدیر کل توانمند نوسازی و تجهیز مدارس استان لرستان در روز یکشنبه ۲۶ بهمن بر اثر سانحه تصادف در حین ماموریت، باعث تاثر و تاسف مردم لرستان، به ویژه پلدختر و معمولان شد. این ضایعه اسفناک را خدمت جامعه فرهنگیان و دانش آموزان، پرسنل نوسازی مدارس، مجموعه آموزش و پرورش استان و همچنین خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم. مهندس حیدری خردادماه ۹۸ و پس از…
" تعبیر مقام عالی وزارت از مجاهدت های معلمان حق التدریس در خط مقدم تعلیم و تربیت به گذران اوقات، حرف درستی نبوده و دور از واقعیت است و موجب ایجاد دلسردی است "
در خبرها آمده بود؛ وزیر محترم آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ انقلاب در مدرسه رفاه در جمع خبرنگاران اظهار کرده اند که؛ "تمام معوقات فرهنگیان با حقوق دی ماه پرداخت شد."او همچنین با اشاره به پرداخت ماهیانه 3500 میلیارد تومان حقوق به پرسنل وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشته که تمام همکاران رسمی، پیمانی و قراردادی حقوق خود را به موقع دریافت میکنند. اما در مورد معلمان حق التدریس…
" پرسش اینجاست که آیا زیرساخت های های لازم برای این کار اندیشیده شده یا نه؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
دوست روزنامه نگاری در توییتر نوشت:« میگوید صاحبخانه و پسرش در طبقه سوم و چهارم مینشینند و آسانسور را برای طبقه اول و دوم بستهاند. پدرم مریض بود و او را به طبقه سوم بردیم که با صندلی چرخدار با آسانسور بیاریمش پایین که صاحب خانه آمد و تذکر داد، دعوا شد و حالا به دنبال جای جدید میگردیم.» فکر میکنم این صاحبخانه از آنهایی است که وقتی در جمع خانواده یا…
" آقای ذوعلم به این پرسش پاسخ دهد که قرینه و یا مشابه آموزش های ضمن خدمت ما در کدام نظام آموزشی توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه یافت می شود ؟ پرسش من این است که فرد و یا مقامی که به این حداقل ها نمی تواند عمل کند و وظایف ساده و سازمانی خویش را درست اجرا نمی کند چگونه می تواند از دیگران انتقاد کند ! "
پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " را در 27 آبان 98 برگزار کرد . سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند . « صدای معلم » بر اساس مشی رسانه…
" در مشهد پایش را شکستند و در تبریز به پایش گلوله زدند... و چه ارادۀ سترگی داشت این مرد، این مرد... "
اگر کشور و ملتی بخواهند از خواب بیدار شوند و برای رفع عقبماندگی حرکت کنند، گام نخست چیست؟ پاسخ ساده است: «تربیت نیروی انسانی». پرسش بعدی این است: «مهمترین و اساسیترین اقدام برای تربیت نیروی انسانی چیست؟» باز هم پاسخ ساده است: «نظام آموزش و پرورش» ــ به زبانی استعاری: «مدرسهسازی» مدرسهسازی گام نخست برای تحول ملت و کشور است. از این رو، کسانی که در تاریخ عصر جدید ایران مدرسهسازی را…
" چرا بودجه اختصاصی جهت اجرای کامل طرح رتبه بندی فقط به نیمسال دوم تعلق گرفته است در حالی که کل مصوبات ملی و بودجه کشور همواره به صورت سالیانه طراحی و عملیاتی می گردند و شاید این بدعت جدیدی است که دامنگیر آموزش و پرورش گردیده و مقدمه اتفاقات ناخوشایند دیگری است که در آینده کاری معلمان و نظام آموزشی کشور خودنمایی خواهند کرد"
اجرای دیرهنگام « طرح رتبه بندی معلمان » با طعم تلخ تبعیض سالهای مدیدی است که فرهنگیان این کشور در انتظار روزی هستند که کارگزاران عالی رتبه نظام به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش و منزلت واقعی و رسالت سنگین معلمان پی برده و حقوق قانونی ، مزایا و معیشت کلی آنها را مطابق شأن حرفهای آنها سنجیده و ارزیابی نمایند . دستگاه تعلیم و تربیتی که بستر ساز توسعه…
" در مورد آموزش و پرورش استان فارس، سوالاتی از آقای معاون وزیر داریم و کما فی السابق، انتظار هیچ جوابی نداریم ! "
گروه استان ها و شهرستان ها/ « علی اللهیار ترکمن » معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیش از 22 بهمن دیداری از آموزش و پرورش استان فارس داشته و اقداماتی مانند افتتاح مرکز آموزش نیروی انسانی فرهنگیان فارس ، بهره برداری از آموزشگاه 24 کلاسه خیر ساز برکاتی آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز ، افتتاح فاز دو باشگاه فرهنگیان شماره دو شیراز و...داشته است . مطلب…
عليرغم گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي ، وظيفه هميشگي مسولين ، نهادهاي مدني ، رسانه ها ، آموزش و پرورش ، متخصصين ، شهروندان و ...مي باشد ولي زمان وقوع بحران و در بحبوحه امداد رساني ، تمرکز بر…
" آیا مسئولین محترم حاضرند خود نیز در چنین آزمون ناعادلانه ای شرکت نمایند ؟ "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" یکی از درسهایی که من در دورۀ کودکی از آن فراری بودم درس انشا بود. برای اینکه اینها نمیآمدند مسائل زندگیای را که درگیر آن بودیم مطرح کنند، چارچوبی بود انتزاعی. انتظار داشتند چیزهایی که از سعدی یاد گرفتیم (که هنوز هم یاد نگرفتیم) در نوشتههايمان داشته باشيم "
یکی از درسهایی که من در دورۀ کودکی از آن فراری بودم درس انشا بود. برای اینکه اینها نمیآمدند مسائل زندگیای را که درگیر آن بودیم مطرح کنند، چارچوبی بود انتزاعی. انتظار داشتند چیزهایی که از سعدی یاد گرفتیم (که هنوز هم یاد نگرفتیم) در نوشتههايمان داشته باشيم. در واقع خود معلم هم نمیدانست که برای چی به ما انشا درس میدهد، خودش هم نمیدانست که ما چه چیزی را قرار…
" اساس این سیاست بر تمرکز زدایی نظام و تفویض اختیار است . در جامعه ما به لحاظ وجود ذهنیت مشوش ناشی از استبداد تاریخی، نه کاربه دستان به فرودستان اعتماد لازم را دارند و نه فرودستان، به سطح بالایی از خودباوری رسیده اند و لذا علی رغم تمام شعر وشعارهایی که در باب سیاست مدرسه محوری سرداده می شود و حتی با این که نام آن در سندتحول هم آمده است، باز می بینیم که تعلل زیادی در انجام آن صورت می گیرد. چرا که این برنامه به هزینه و بودجه ای که اکنون نیست و نیز به مدیرانی از جنس دیگر نیاز دارد "
دیرسالی بود که رسم معقولی در فرایند تعلیم و تربیت برقرار بود. معلم، وظیفه معلمی اش را و دانش آموز، امور دانش آموزی اش را دنبال می کرد . اولیا نیز منتظر زنهار و ارشاد مربیان مدرسه می نشستند و همین. تا این که به هزار و یک علت مشخص و نا مشخص، زد و محصل محوری و مدرسه محوری واولیا محوری و ... باب شد. در میان این همه اقمار آموزشی،…
" آیا برنامهریزی زمان بندی شده برای نجات آموزش و پرورش از وضعیت فعلی و اقدام گام به گام برای حل این مشکل، در چهل و یک سال ناممکن بود؟ در سی سال بعد از جنگ تحمیلی میسر نبود؟ بود؛ آنچه نبود، اراده بود! "
در اخبار خواندم که استاندار تهران از کمبود دوازده هزار کلاس درس در استان خبر داده است. در آستانهی چهل و دوسالگی انقلاب، برای منِ معلم، هرخبری از کاستیها و نارساییها میتوانست حمل بر وجوهی شود که عادت کردهایم و ناگزیرشان باور؛ مثلاً در یک کلام به پای دشمنیهای مستمر زنجیرهی دشمنان بیرونی بگذارم و بگویم: آیا بُوَد که در آغاز چهل و دو سالگی، این حلقهی مفقوده، یعنی «ارادهی احیا»ی آموزش…
" در کجای جهان مطالب درسی یک بار در کلاس های عادی مدرسه، یک بار در کلاسهای فوق برنامۀ مدرسه، یک بار در آموزشگاه و یک بار در خانۀ دانش آموز تدریس می شود؟ این همه فوق برنامه دال بر گنگی دانش آموزان نیست. بلکه معلولِ بی انگیزگی آنها و سوءاستفادۀ معلم نماها و بعضی مدیران از نقص و خلأ کتابهای درسی است. به عنوان یک معلم ( نه سی دی آموزشی ) به صراحت می گویم که امروز یار بد، آموزش و پرورشِ انگیزه کش است. هوش و استعداد بچه های ایران، کم نظیر و زبانزد است ولی بی برنامگی و بد برنامگی مقامات فرهنگ، آموزش و پرورش را به قهقرا برده است. امروز بیشتر شاگردان، معلم را براي نمره مي خواهند و معلم نماها ( که میدان داری آنها محصول بی برنامگی و بد برنامگی نظام آموزشی است ) شاگردان را کیسۀ پول می بینند. از دانش آموزان بخواهيد خاطرات خود را از مدرسه به ويژه متوسطه بنويسند.آیا ارتقاء معیشت معلم فرصت ساز و انگیزه ساز برای حرفه ای شدن اوست یا حرفه ای بودنش مستلزم ارتقاء معیشت اش؟ مادی گرا شدن برای همه جامعه خطرناک است "
به علت فساد گسترده و ناتوانی (!) در اخذ مالیات از بعضی اقشار و نهادهای جامعه، دولت دیواری کوتاه تر از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کارگران پیدا نمی کند و با قیافه ای حق به جانب تحصیل رایگان برای همه که یکی از دستاوردهای انقلاب مشروطه بود را هدف می گیرد و به این وسیله از طرفی فاصلۀ طبقاتی را در جامعه افزایش داده و از طرف دیگر مدارس…
" هنگامی که نقش اجتماعی و تقسیم کار در خدمت منافع طبقه حاکم صورت میپذیرد، دروغ نهادینه شده و ارزشهای اجتماعی وارونه میگردد، به این ترتیب هزاران تن در شغلهای گوناگون، هریک تنها نقشی را بازی میکنند که در آن کمترین مهارت را دارند "
«امیل دورکیم» جامعه شناس فرانسوی بهدرستی جامعه را بر فرد مقدم و فرد را محصول زندگی اجتماعی میداند، از اینرو دورکیم «تقسیم کار» را عامل توازنِ مناسبات اجتماعی و همبستگی و پیوستگی میان افراد جامعه ترسیم کرده است. به اعتبار نظر دورکیم میتوان گفت، هنگامیکه تقسیم کار، مبتنی بر ایدئولوژی یا همان تامین منافع طبقه حاکم و نه براساس شایستگی و تخصص، شکل میگیرد، همهی مناسبات اجتماعی برهم ریخته و با جامعهای…
گفتند مادر است فقط یارِ بی کَلَکگفتم اگر کَلَک بُوَدش ، هست نَم نَمکگفتند از کسی مگر آیَد به گُل شَوَدچون بُلبُلی اَنیس ، بگفتم ز شاپَرَکدر زیرِ پایِ او چو بگفتند جنّت استگفتم ز هرچه ما به کناریم ، بر دَرَکگفتند از فرشته مگر نیست برتر است؟گفتم مَلَک نه او بشوَد ، او نه یک مَلَکگفتند حلقه می زَنَد هر نسل را به همگفتم که کارِ حلقه زنی ، آیَد از…
" آنچه در این بازار مکاره فراموش شده این واقعیت ساده و غم انگیز است که از میان نزدیک به یک میلیون دانش آموزی که سالیانه از نظام آموزش و پرورش کشور فارغ التحصیل می شوند در نهایت تعداد ناچیزی در حدود هزار و پانصد تا دو هزار نفر (یک هفتصدم فارغ التحصیلان) موفق به قبولی در رشته پزشکی می شوند و بقیه به مشاغل و رشته های دیگر و زندگی در اجتماع هدایت می شوند. انبوه نوجوانانی که به جای آموزش هنر و سیاست و ادبیات و تاریخ و فلسفه که در طول حیات خود مدام به آنها نیازمندند، دروسی را خوانده و تست هایی را زده اند که هیچ گاه به آن احساس نیاز نخواهند کرد... "
اگر سری به مدارس سمپاد(خاص) که نخبه های نظام آموزشی کشور را در خود جمع کرده زده باشیم متوجه می شویم که چگونه رویای پزشک شدن تمام نظام آموزشی ما را تخریب کرده است و از بهترین استعدادهای کشور دانش آموزانی تک بعدی و پر از استرس تولید کرده است. در مدراس تیزهوشان کشور از همان کلاس هفتم دروسی شیمی و زیست و فیزیک و ریاضی با ساعات اضافی در چارت درسی…
" معلم اهل اقدامات خشونت آمیز و حمله مسلحانه نیست. حتی در فضای مجازی هم چنین بحثی مطرح نیست "
هر چند صدور احکام غیر متعارف برای فعالان صنفی و سیاسی در سالهای اخیر عادی شده اما صدور حکم بدوی 7 تن از معلمان خراسان شمالی تکان دهنده و بهت آور بود و دردآور تر از آن سخنان حجت الاسلام اسدالله جعفری مدیرکل دادگستری خراسان شمالی در توضیح و توجیه این محکومیت ها بود. جنبه طنز قضیه برشمردن اتهامات مالی علیه سه تن از این معلمان بود. حمیدرضا رجایی ، سعید حق…
وقتی هیچ چیز در مدار خودش نمی گردد؛ قرار نگرفتن ظفر در مدار جای تعجب ندارد!
خبر می رسد انتگرال از کتاب ریاضی حذف می شود .کتاب تاریخ جهت تطهیر روس ها تحریف می گردد . آثار بزرگان ادبیات از کتاب فارسی خط می خورد."کلاس خوابی" پدیده رایج مدارس می گردد و مشاوران مدارس چاره ای نمی اندیشند . نشاط و موسیقی در مدارس با سند ۲۰۳۰ مرتبط می گردد و دهها و بلکه صدها افتراق هست و هیچ مسئولی پاسخگو نیست اگر فعالان رسانه دست به قلم…
عقابی دید بالا نو جوانیبپرسید از هوایِ بالا بالابگفتش قبل از اینها خیلی خوب بودتمیز و صاف و عطر آگین ، نه حالااز آن روزی که آدم ها کشاندندفضایِ جنگ و دعوا را به اینجاهمانندِ زمین گشته جهنّمبه سوزاندَن ، به کُشتن ، آسمانهامَذاقِ حضرتِ والایشان خوشنباشَد از کسانی بینِ دعوافرستند آسمان با دست سازیبدَرَّند از زمین بیچاره ها راز صوتِ انفجار از ما عقاباننمانده جز من و شایَد ، دو صد…
" برگزاری دوره های الکترونیکی هیچ سودی برای فراگیران نداشته است جز پر کردن تعداد ساعت دوره ضمن خدمت در برگه ارزشیابی ! "
* برگزاری ضمن خدمت پولی * راه اندازی مراکز آزمون جداگانه در مناطق و نواحی که معلم فقط در آن مراکز آزمون دهد .* برون سپاری آموزش ضمن خدمت به موسسات خود ساخته به اسم موسسات غیر انتفاعی آموزش ضمن خدمت و کسب سود از این طریق برای مسئولان ذینفع.* ایجاد بازار داغ برای افراد سودجو که اکثرا غیرفرهنگی بوده و درآمد بالایی که در قبال انجام این آزمون ها با دریافت…
" مدرسه نیز می تواند در کار پروراندن انسان نقشی سالم یا مخرب ایفا نماید. معلمان و مدرسان دارای شخصیت بی عقده و سالم و اخلاق مند قادرند در فرآیند تولید شخصیت های سالم و با فضیلت و فرهیخته و خویشتن دار در جامعه کارگزارانی مؤثر باشند. اما اگر معلمان خود از فضیلت های اخلاقی بهره ی کافی نداشته باشند، آنگاه آنها خود انسان هابی شبیه به خودِ ناسالم اشان را در جامعه بازتولید می کنند که همچون خود آنها از فضیلت های اخلاقی راستین تهی اند و این تهی بودن به ویژه هنگامه ی واکنش آنها به نقد، خود را عیان می سازد "
زیرآب زنی؛ اقدامی ناشایست برای هتک حرمت افراد، تضعیف جایگاه اجتماعی دیگران و تلاش برای به زیر کشیدن افراد با توسل به روشی غیراخلاقی است. زیرآب زنی؛ محصول جامعه ی ناسالمی است که افرادی با شخصیت ناسالم و از نظر اخلاقی، پرورش نیافته می سازد. زیرآب زنی را می توان در ۳ سطح خُرد، میانه و کلان مورد بررسی قرار داد. در سطح کلان، جامعه شناسان را رسم بر این است که…