صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " تعبیر مقام عالی وزارت از مجاهدت های معلمان حق التدریس در خط مقدم تعلیم و تربیت به گذران اوقات، حرف درستی نبوده و دور از واقعیت است و موجب ایجاد دلسردی است "
  • حمزه علی نصیری

گذران اوقات فراغت یا تکاپو برای تأمین معیشت؟

 در خبرها آمده بود؛ وزیر محترم آموزش و پرورش در حاشیه مراسم نواختن زنگ انقلاب در مدرسه رفاه در جمع خبرنگاران اظهار کرده اند که؛ "تمام معوقات فرهنگیان با حقوق دی ماه پرداخت شد."او همچنین با اشاره به پرداخت ماهیانه 3500 میلیارد تومان حقوق به پرسنل وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشته که تمام همکاران رسمی، پیمانی و قراردادی حقوق خود را به موقع دریافت می‌کنند. اما در مورد معلمان حق التدریس…
  • " پرسش اینجاست که آیا زیرساخت های های لازم برای این کار اندیشیده شده یا نه؟ "
  • حسینی/ قم

انتقاد از آزمون صلاحیت حرفه ای معلمان

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " ما همه حلقه‌های یک زنجیریم "
  • مصطفی داننده

ویروسی خطرناک تر از " کرونا " ؟!

دوست روزنامه نگاری در توییتر نوشت:« می‌گوید صاحبخانه و پسرش در طبقه سوم و چهارم می‌نشینند و آسانسور را برای طبقه اول و دوم بسته‌اند. پدرم مریض بود و او را به طبقه سوم بردیم که با صندلی چرخ‌دار با آسانسور بیاریمش پایین که صاحب خانه آمد و تذکر داد، دعوا شد و حالا به دنبال جای جدید می‌گردیم.» فکر می‌کنم این صاحبخانه از آنهایی است که وقتی در جمع خانواده یا…
  • " آقای ذوعلم به این پرسش پاسخ دهد که قرینه و یا مشابه آموزش های ضمن خدمت ما در کدام نظام آموزشی توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه یافت می شود ؟ پرسش من این است که فرد و یا مقامی که به این حداقل ها نمی تواند عمل کند و وظایف ساده و سازمانی خویش را درست اجرا نمی کند چگونه می تواند از دیگران انتقاد کند ! "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ! آمار 48 ساعت کار برای معلمان را از کجا آورده اید ؟! مطلب ویژه

پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه  پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " را در 27 آبان 98 برگزار کرد . سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند . « صدای معلم » بر اساس مشی رسانه…
  • " در مشهد پایش را شکستند و در تبریز به پایش گلوله زدند... و چه ارادۀ سترگی داشت این مرد، این مرد... "
  • مهدی تدینی

«مدرسه‌سازی و مدرسه‌سوزی»

اگر کشور و ملتی بخواهند از خواب بیدار شوند و برای رفع عقب‌ماندگی حرکت کنند، گام نخست چیست؟ پاسخ ساده است: «تربیت نیروی انسانی». پرسش بعدی این است: «مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدام برای تربیت نیروی انسانی چیست؟» باز هم پاسخ ساده است: «نظام آموزش و پرورش» ــ به زبانی استعاری: «مدرسه‌سازی» مدرسه‌سازی گام نخست برای تحول ملت و کشور است. از این رو، کسانی که در تاریخ عصر جدید ایران مدرسه‌سازی را…
  • " چرا بودجه اختصاصی جهت اجرای کامل طرح رتبه بندی فقط به نیمسال دوم تعلق گرفته است در حالی که کل مصوبات ملی و بودجه کشور همواره به صورت سالیانه طراحی و عملیاتی می گردند و شاید این بدعت جدیدی است که دامنگیر آموزش و پرورش گردیده و مقدمه اتفاقات ناخوشایند دیگری است که در آینده کاری معلمان و نظام آموزشی کشور خودنمایی خواهند کرد"
  • نادر شمیع زاده/ فعال اجتماعی و بازنشسته فرهنگی

اجرای دیرهنگام « طرح رتبه بندی معلمان » با طعم تلخ تبعیض ؟!

  اجرای دیرهنگام « طرح رتبه بندی معلمان  » با طعم تلخ تبعیض سالهای مدیدی است که فرهنگیان این  کشور در انتظار روزی هستند که کارگزاران عالی رتبه نظام به جایگاه و اهمیت آموزش و پرورش و منزلت  واقعی و رسالت سنگین  معلمان پی برده و حقوق قانونی ،  مزایا و  معیشت کلی آنها را مطابق شأن حرفه‌ای آنها سنجیده و ارزیابی نمایند  .  دستگاه  تعلیم  و تربیتی که بستر ساز توسعه…
  • " در مورد آموزش‌ و پرورش استان فارس، سوالاتی از آقای معاون وزیر داریم و کما فی‌ السابق، انتظار هیچ جوابی نداریم ! "
  • مزبان حبیبی

حضور معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در استان فارس در غیاب منتقدان ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ « علی اللهیار ترکمن » معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیش از 22 بهمن دیداری از آموزش و پرورش استان فارس داشته و اقداماتی مانند افتتاح مرکز آموزش نیروی انسانی فرهنگیان فارس ، بهره برداری از آموزشگاه 24 کلاسه خیر ساز برکاتی آموزش و پرورش ناحیه 2 شیراز ،  افتتاح  فاز دو باشگاه فرهنگیان شماره دو شیراز و...داشته است . مطلب…
  • " بزرگ فکر کنید، خُرد عمل کنید! "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي چالش هاي سيل نوروز 98 ( بخش پایانی ) مطلب ویژه

عليرغم  گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي  اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي ، وظيفه هميشگي مسولين ، نهادهاي مدني ، رسانه ها ، آموزش و پرورش ، متخصصين ، شهروندان و ...مي باشد ولي زمان وقوع بحران و در بحبوحه امداد رساني ، تمرکز بر…
  • " آیا مسئولین محترم حاضرند خود نیز در چنین آزمون ناعادلانه ای شرکت نمایند ؟ "
  • سیروس خزایی/ لرستان

نامه ی دریافتی ؛ آزمون ناعادلانه تعیین صلاحیت رتبه بندی معلمان ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " یکی از درس‌هایی که من در دورۀ کودکی از آن فراری بودم درس انشا بود. برای این‌که این‌ها نمی‌آمدند مسائل زندگی‌ای را که درگیر آن بودیم مطرح کنند، چارچوبی بود انتزاعی. انتظار داشتند چیزهایی که از سعدی یاد گرفتیم (که هنوز هم یاد نگرفتیم) در نوشته‌هايمان داشته باشيم "
  • شمس لنگرودی

کلاس انشا دروغ بود !

  یکی از درس‌هایی که من در دورۀ کودکی از آن فراری بودم درس انشا بود. برای این‌که این‌ها نمی‌آمدند مسائل زندگی‌ای را که درگیر آن بودیم مطرح کنند، چارچوبی بود انتزاعی. انتظار داشتند چیزهایی که از سعدی یاد گرفتیم (که هنوز هم یاد نگرفتیم) در نوشته‌هايمان داشته باشيم. در واقع خود معلم هم نمی‌دانست که برای چی به ما انشا درس می‌دهد، خودش هم نمی‌دانست که ما چه چیزی را قرار…
  • " اساس این سیاست بر تمرکز زدایی نظام و تفویض اختیار است . در جامعه ما به لحاظ وجود ذهنیت مشوش ناشی از استبداد تاریخی، نه کاربه دستان به فرودستان اعتماد لازم را دارند و نه فرودستان، به سطح بالایی از خودباوری رسیده اند و لذا علی رغم تمام شعر وشعارهایی که در باب سیاست مدرسه محوری سرداده می شود و حتی با این که نام آن در سندتحول هم آمده است، باز می بینیم که تعلل زیادی در انجام آن صورت می گیرد. چرا که این برنامه به هزینه و بودجه ای که اکنون نیست و نیز به مدیرانی از جنس دیگر نیاز دارد "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

" مدرسه محوری " از حرف تا عمل !

دیرسالی بود که رسم معقولی در فرایند تعلیم و تربیت برقرار بود. معلم، وظیفه معلمی اش را و دانش آموز، امور دانش آموزی اش را دنبال می کرد . اولیا نیز منتظر زنهار و ارشاد مربیان مدرسه می نشستند و همین. تا این که به هزار و یک علت مشخص و نا مشخص، زد و محصل محوری و مدرسه محوری واولیا محوری و ... باب شد. در میان این همه اقمار آموزشی،…
  • " آیا برنامه‌ریزی زمان‌ بندی‌ شده برای نجات آموزش‌ و پرورش از وضعیت فعلی و اقدام گام‌ به‌ گام برای حل این مشکل، در چهل‌ و یک سال ناممکن بود؟ در سی سال بعد از جنگ تحمیلی میسر نبود؟ بود؛ آنچه نبود، اراده بود! "
  • دکتر محمدعلی فیاض بخش

اراده و نیتی برای گشودن کوچه‌ خاکی آموزش‌ و پرورش نیست ؟!

در اخبار خواندم که استاندار تهران از کمبود دوازده‌ هزار کلاس درس در استان خبر داده است. در آستانه‌ی چهل‌ و دوسالگی انقلاب، برای منِ معلم، هرخبری از کاستی‌ها و نارسایی‌ها می‌توانست حمل بر وجوهی شود که عادت کرده‌ایم و ناگزیرشان باور؛ مثلاً در یک کلام به پای دشمنی‌های مستمر زنجیره‌ی دشمنان بیرونی بگذارم و بگویم: آیا بُوَد که در آغاز چهل‌ و دو سالگی، این حلقه‌ی مفقوده، یعنی «اراده‌ی احیا»ی آموزش‌…
  • " در کجای جهان مطالب درسی یک بار در کلاس های عادی مدرسه، یک بار در کلاسهای فوق برنامۀ مدرسه، یک بار در آموزشگاه و یک بار در خانۀ دانش آموز تدریس می شود؟ این همه فوق برنامه دال بر گنگی دانش آموزان نیست. بلکه معلولِ بی انگیزگی آنها و سوءاستفادۀ معلم نماها و بعضی مدیران از نقص و خلأ کتابهای درسی است. به عنوان یک معلم ( نه سی دی آموزشی ) به صراحت می گویم که امروز یار بد، آموزش و پرورشِ انگیزه کش است. هوش و استعداد بچه های ایران، کم نظیر و زبانزد است ولی بی برنامگی و بد برنامگی مقامات فرهنگ، آموزش و پرورش را به قهقرا برده است. امروز بیشتر شاگردان، معلم را براي نمره مي خواهند و معلم نماها ( که میدان داری آنها محصول بی برنامگی و بد برنامگی نظام آموزشی است ) شاگردان را کیسۀ پول می بینند. از دانش آموزان بخواهيد خاطرات خود را از مدرسه به ويژه متوسطه بنويسند.آیا ارتقاء معیشت معلم فرصت ساز و انگیزه ساز برای حرفه ای شدن اوست یا حرفه ای بودنش مستلزم ارتقاء معیشت اش؟ مادی گرا شدن برای همه جامعه خطرناک است "
  • علیرضا کاشفی

یار بد، بر جان بر ایمان زند مطلب ویژه

به علت فساد گسترده و ناتوانی (!) در اخذ مالیات از بعضی اقشار و نهادهای جامعه، دولت دیواری کوتاه تر از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کارگران پیدا نمی کند و با قیافه ای حق به جانب تحصیل رایگان برای همه که یکی از دستاوردهای انقلاب مشروطه بود را هدف می گیرد و به این وسیله از طرفی فاصلۀ طبقاتی را در جامعه افزایش داده و از طرف دیگر مدارس…
  • " هنگامی‌ که نقش اجتماعی و تقسیم کار در خدمت منافع طبقه حاکم صورت می‌پذیرد، دروغ نهادینه شده و ارزش‌های اجتماعی وارونه می‌گردد، به این ترتیب هزاران‌ تن در شغل‌های گوناگون، هریک تنها نقشی را بازی می‌کنند که در آن کمترین مهارت را دارند "
  • مصطفی آل احمد

نتایج گریزناپذیر " تقسیم کار " بر اساس سهمیه‌بندی با معیارهای ایدئولوژی ؟

«امیل دورکیم» جامعه شناس فرانسوی  به‌درستی جامعه را بر فرد مقدم و فرد را محصول زندگی اجتماعی می‌داند، از این‌رو دورکیم «تقسیم کار» را عامل توازنِ مناسبات اجتماعی و هم‌بستگی و پیوستگی میان افراد جامعه ترسیم کرده است. به اعتبار نظر دورکیم می‌توان گفت، هنگامی‌که تقسیم کار، مبتنی بر ایدئولوژی یا همان تامین منافع طبقه حاکم و نه براساس شایستگی و تخصص، شکل می‌گیرد، همه‌ی مناسبات اجتماعی برهم ریخته و با جامعه‌ای…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

گفتند مادر است فقط یارِ بی کَلَک

گفتند مادر است فقط یارِ بی کَلَکگفتم اگر کَلَک بُوَدش ، هست نَم نَمکگفتند از کسی مگر آیَد به گُل شَوَدچون بُلبُلی اَنیس ، بگفتم ز شاپَرَکدر زیرِ پایِ او چو بگفتند جنّت استگفتم ز هرچه ما به کناریم ، بر دَرَکگفتند از فرشته مگر نیست برتر است؟گفتم مَلَک نه او بشوَد ، او نه یک مَلَکگفتند حلقه می زَنَد هر نسل را به همگفتم که کارِ حلقه زنی ، آیَد از…
  • " آنچه در این بازار مکاره فراموش شده این واقعیت ساده و غم انگیز است که از میان نزدیک به یک میلیون دانش آموزی که سالیانه از نظام آموزش و پرورش کشور فارغ التحصیل می شوند در نهایت تعداد ناچیزی در حدود هزار و پانصد تا دو هزار نفر (یک هفتصدم فارغ التحصیلان) موفق به قبولی در رشته پزشکی می شوند و بقیه به مشاغل و رشته های دیگر و زندگی در اجتماع هدایت می شوند. انبوه نوجوانانی که به جای آموزش هنر و سیاست و ادبیات و تاریخ و فلسفه که در طول حیات خود مدام به آنها نیازمندند، دروسی را خوانده و تست هایی را زده اند که هیچ گاه به آن احساس نیاز نخواهند کرد... "
  • فرهاد قنبری

رویای "پزشکی" به قیمت نابودی آموزش و پرورش ؟!

 اگر سری به مدارس سمپاد(خاص) که نخبه های نظام آموزشی کشور را در خود جمع کرده زده باشیم متوجه می شویم که چگونه رویای پزشک شدن تمام نظام آموزشی ما را تخریب کرده است و از بهترین استعدادهای کشور دانش آموزانی تک بعدی و پر از استرس تولید کرده است. در مدراس تیزهوشان کشور از همان کلاس هفتم دروسی شیمی و زیست و فیزیک و ریاضی با ساعات اضافی در چارت درسی…
  • " معلم اهل اقدامات خشونت آمیز و حمله مسلحانه نیست. حتی در فضای مجازی هم چنین بحثی مطرح نیست "
  • شیرزاد عبداللهی

احکام صادره برای معلمان خراسانی وهن دستگاه قضایی است و باید فورا ملغی و از معلمان دلجویی شود !

هر چند صدور احکام غیر متعارف برای فعالان صنفی و سیاسی در سالهای اخیر عادی شده اما صدور حکم بدوی 7 تن از معلمان خراسان شمالی تکان دهنده و بهت آور بود و دردآور تر از آن سخنان حجت الاسلام اسدالله جعفری  مدیرکل دادگستری خراسان شمالی در توضیح و توجیه این محکومیت ها بود. جنبه طنز قضیه برشمردن اتهامات مالی علیه سه تن از این معلمان بود. حمیدرضا رجایی ، سعید حق…
  • وقتی هیچ چیز در مدار خودش نمی گردد؛ قرار نگرفتن ظفر در مدار جای تعجب ندارد!
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

آموزش و پرورش و چرخش در مدار هیچ ! مطلب ویژه

خبر می رسد انتگرال از کتاب ریاضی حذف می شود .کتاب تاریخ جهت تطهیر روس ها تحریف می گردد . آثار بزرگان ادبیات از کتاب فارسی خط می خورد."کلاس خوابی" پدیده رایج مدارس می گردد و مشاوران مدارس چاره ای نمی اندیشند . نشاط و موسیقی در مدارس با سند ۲۰۳۰ مرتبط می گردد و دهها و بلکه صدها افتراق هست و هیچ مسئولی پاسخگو نیست اگر فعالان رسانه دست به قلم…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

عقابی دید بالا نو جوانی

عقابی  دید  بالا  نو  جوانیبپرسید  از  هوایِ  بالا  بالابگفتش قبل از اینها خیلی خوب بودتمیز و صاف و عطر آگین ، نه حالااز آن روزی که آدم ها کشاندندفضایِ جنگ و دعوا را به اینجاهمانندِ  زمین  گشته  جهنّمبه سوزاندَن ، به کُشتن ، آسمانهامَذاقِ حضرتِ والایشان خوشنباشَد از کسانی بینِ دعوافرستند آسمان با دست سازیبدَرَّند از زمین بیچاره ها راز صوتِ انفجار از ما عقاباننمانده جز من و شایَد ، دو صد…
  • " برگزاری دوره های الکترونیکی هیچ سودی برای فراگیران نداشته است جز پر کردن تعداد ساعت دوره ضمن خدمت در برگه ارزشیابی ! "
  • علی مهدوی / فرهنگی شاغل در آذربایجان شرقی

تکرار قصه خفت بار آزمون های ضمن خدمت در دستگاه " آموزش " تمامی ندارد ؟! مطلب ویژه

* برگزاری ضمن خدمت پولی * راه اندازی مراکز آزمون جداگانه در مناطق و نواحی که معلم فقط در آن مراکز آزمون دهد .* برون سپاری  آموزش ضمن خدمت به موسسات خود ساخته به اسم موسسات غیر انتفاعی آموزش ضمن خدمت و کسب سود از این طریق برای مسئولان ذینفع.* ایجاد بازار داغ برای افراد سودجو که اکثرا  غیرفرهنگی بوده و درآمد بالایی که در قبال انجام این آزمون ها با دریافت…
  • " مدرسه نیز می تواند در کار پروراندن انسان نقشی سالم یا مخرب ایفا نماید. معلمان و مدرسان دارای شخصیت بی عقده و سالم و اخلاق مند قادرند در فرآیند تولید شخصیت های سالم و با فضیلت و فرهیخته و خویشتن دار در جامعه کارگزارانی مؤثر باشند. اما اگر معلمان خود از فضیلت های اخلاقی بهره ی کافی نداشته باشند، آنگاه آنها خود انسان هابی شبیه به خودِ ناسالم اشان را در جامعه بازتولید می کنند که همچون خود آنها از فضیلت های اخلاقی راستین تهی اند و این تهی بودن به ویژه هنگامه ی واکنش آنها به نقد، خود را عیان می سازد "
  • دکتر بهروز مرادی

زیرآب زنی، محصول جامعه و فرد ناسالم

زیرآب زنی؛ اقدامی ناشایست برای هتک حرمت افراد، تضعیف جایگاه اجتماعی دیگران و تلاش برای به زیر کشیدن افراد با توسل به روشی غیراخلاقی است. زیرآب زنی؛ محصول جامعه ی ناسالمی است که افرادی با شخصیت ناسالم و از نظر اخلاقی، پرورش نیافته می سازد. زیرآب زنی را می توان در ۳ سطح خُرد، میانه و کلان مورد بررسی قرار داد. در سطح کلان، جامعه شناسان را رسم بر این است که…
  • " این کنش دانشجو معلمان درسی عملی است برای نسل بعد چرا که اگر دانشجویان و معلمان کنونی نتوانند حقوق خود را مطالبه‌کنند و خواستار عدالت و رفع فرق‌های موجود باشند چگونه می‌توانند الگوی آینده سازان فردای این مملکت قرار بگیرند در حالی که از پیگیری حقوق خود عاجز بوده‌اند؟ چگونه می‌توانند نسلی مطالبه‌گر، در چارچوب قانون تربیت کنند در حالی که نسبت به حقوق خود بی تفاوت بوده‌اند؟ "
  • میلاد همتی‌زاد/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

مطالبه گری دانشجو معلمان ؛ یک ضرورت !

  چند مدتی است بحث حقوق دانشجو‌یان دانشگاه فرهنگیان بر سر زبان‌ها افتاده است و هر کسی نسبت به آن موضعی می‌گیرد و اعلام‌نظر می‌کند.موضوعی که در مدت اخیر با انعکاس در برخی رسانه‌ها بیشتر شنیده می‌شود.حقیقت این است دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صرفا در پی اصلاح یک قانون نیازمند اصلاح نیستند! با کمی ریز بینی و با اندکی تغییر زاویه نگرش نسبت به این موضوع می‌توان به درک بهتری نسبت به این…
  • " ما ایرانی ها برای این 9 شاخص تعیین شده یعنی : کارآفرینی ، تجربه زندگی ، شهروندی ، نفوذ فرهنگی (ذهنیت مردم دیگر کشورها نسبت به آن کشور) ، فرهنگ و هنر ، تمایل شهروندان برای مهاجرت از آن کشور ، سهولت کسب و کار ، میزان قدرت اقتصادی و کیفیت زندگی ، چه رتبه هایی داریم ؟ درگیری ذهنی و انتقادی موجود در جامعه ما برخاسته از همین شکاف با کشورهای برتر جهان است که ما را عاصی ، پرخاشگر و نالان ساخته است ؟ "
  • مینو امامی

بهترین کشورهای جهان معرّفی شدند

اقتصاد نیوز : " سوئیس موفق شد لقب بهترین کشور در جهان را از آن خود کند." پیشگفتار برخی از چنین مقایسه ها ناخشنودند و عده ای بدان علاقه مندند ، اگر با دقت به ریز شاخص های برتری کشورها ، دقت نمائید خیلی از فاکتورها برای مدیریت یک کشور و ملت ، جهت دهنده و هدایت گر حل مشکلات و معضلات موجود در آن کشورهاست. شاید بهتر باشد مدیران ارشد ما…
  • " چرا دانشگاه بزرگ و ریشه دار خوارزمی که با همین هدف و مأموریت تأسیس شده بود ،از چرخه خدمات خارج گردید؟ و نیز باچه عقل و تدبیری مراکز تربیت معلم و دانشسراها منحل و در قالب اسمی عاری از بار معنوی و تربیتی جایگزین شد؟ سالهاست که مدیریت در آموزش و پرورش از نوع کارت سوختی شده است که نه آوردنش و نه حذفش و نه بازگرداندنش مبنایى جز هیجان و احساس ندارد. ما بدبختانه صدها رقم از این تصمیمات سلیقه ای بیگانه با خردورزی داریم که مدیران وقت؛ به دلیل استیلا، خودشیفتگی و تقدس کاذب مدیریتی، دریغ از وجود یا توجه به هیچ انتقادی دست به تغییر ساختار زدند. و آخرالأمر و پس از خرابه سازی به اوضاع خود ساخته خود نیز متأسف شدند! "
  • محمدابراهیم محمدی

به بهانه یکصد سالگی دانشگاه تربیت معلم قدیم ! مطلب ویژه

یکصد سالگی دانشگاه خوارزمی ، بهانه ای شد تا تأملی در برخی تصمیم گیری های فرهنگی و... داشته باشیم. این دانشگاه قدیمی، با هدف تأمین منابع انسانی  آموزش و پرورش یکصد سال پیش تأسیس شد. بعد از این دانشگاه؛ دانشگاه تربیت دبیر و کم کم تربیت معلم و دانشسراها شکل گرفت. امروز که این یادداشت را می خوانید نه این دانشگاه قدیمی در چرخه خدمات آموزش و پرورش است، و نه آثاری…
  • " وقتی در جامعه ای اصلا واحد درسی به نام فلسفه و تاریخ هنر و آموزش سیاست نداریم چگونه انتظار داریم شهروندانی قانون مدار و کارآمد و مفید را تحویل جامعه دهیم؟ وقتی صرف ماضی و مضارع عربی از یادگیری فلسفه و پرسشگری مهمتر است چگونه انتظار داریم مدارس ما استعدادهای فرزاندمان را شکوفا کرده و جامعه و نظام سیاسی و اجتماعی توسعه یافته داشته و هوای شهرهایمان پاک و تصادفات جاده ایمان برابر با اروپا و ازدواجهایمان موفق و تیراژ کتابهایمان بالای هزار باشد؟ "
  • فرهاد قنبری

نظام آموزشی و جایگاه علوم انسانی

  در مملکتی که دانش و تحصیلات با دکتر [پزشک] و مهندس و خلبان تعریف می شود و به واسطه چنین تعریفی افراد صاحب تخصص فنی و تجربی همه حوزه های اجتماعی اعم از مجلس، شورای شهر، شهرداری، دولت را اشغال می کنند، سخن گفتن از هنر و فرهنگ و فلسفه و جامعه شناسی و تاریخ سخنی گزاف و بیهوده است. در مملکتی که رشته علوم انسانی با رشته حقوق و شغل…
  • " این نظام آموزشی است که فرهنگیان را محکوم به انتظار افزایش جرعه ای طی سالها نموده است و هر بار تصور آنان چنین است که این بار ، اوضاع زندگی ام بهبود خواهد یافت ، اما باز گرفتار سرابی می گردند که انتها ندارد. خود طرح رتبه بندی هم سرابی بیش نیست . نقش و نگار ایوانی است که از داربست ویران است. تمام متغیرهای موجود در آموزش و پرورش ، به تعریفی تازه و منطبق با واقعیت های امروز همین جامعه دارند. با قوانین ده بیست سال پیش ، نمی توان ساختار معیوب را ترمیم نمود "
  • مینو امامی

نیروهای خدماتی و واقعیت هایی در مورد طرح رتبه بندی و حقوق فرهنگیان

مقدمه در گذشته مستخدم و یا سرایدار فردی بود غالبا بیسواد و یا با سواد کمتر از دیپلم ، که بنا به نیاز مدارس در آموزش و پرورش جذب و استخدام می شدند. آنان به طور نادر و پیرو تصمیم شخصی ، گاه به ادامه تحصیل مبادرت می ورزیدند. اما بعدها این حق برای آنان فراهم شد که بدون حضور در کلاس درس و فقط با دادن امتحانات پایانی دوره و مقطع…
  • به صورت معمول شیوه مدیریت در آموزش و پرورش قرابتی با سبک های رهبری ندارد؛ یک رهبر دیگر به اعمال قدرت و کنترل افراد فکر نمی‌کند بلکه سعی دارد با الهام‌بخشی، آموزش، و برانگیختن شوق و اشتیاق انسانی، افراد را به پیشرفت و حرکت رو به جلو در سازمان تشویق کند اما در سیستم ستادی آموزش و پرورش مدیران از صدر تا ذیل ضوابط و رویه‌ها را دوست دارند، به دنبال ثبات و کنترل شرایط هستند و سعی دارند مشکلات را خیلی سریع حل کنند و یا به اصطلاح صورت مساله را به جای مساله پاک کنند! (حتی گاهی اوقات بدون اینکه جزئیات مشکل را بدانند)
  • محمدرضا شهریاری/ فرهنگی - نماینده سازمان های مردم نهاد شهرری

از آموزش و پرورش تا بلوغ سازمانی مطلب ویژه

  مدیران و مسوولان سازمان ها و ادارات در بسیاری از مواقع و مقاطع حساسی از عمر مدیریت خود نیاز دارند که بدانند که سازمانشان از نظر دیدگاه های مختلف  از قبیل توجه به استراتژی، نوآوری، توجه به منابع انسانی و یا سیاست ها و تصمیم های کاری اتخاذ شده، در چه سطحی است ؛ این نیاز و علاقه هم مختص سازمان های جامعه ما و منحصر به آموزش و پرورش نیست…
  • " نظریات جدید برنامه درسی می گویند برنامه درسی مختص مدرسه نیست و با هر آنچه در جامعه رخ می دهد در ارتباط است "
  • شهناز کرمی/ دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی

یک برنامه درسی پنهان: کرونا

چند روزیست رسانه ها بمباران ترس را آغاز  کرده اند ،  مردم وحشت زده  هر لحظه آخرین اخبار  تعداد تلفات  را  پرس و جو می کنند . اصطلاحات جدید  همانند " آخر الزمانی ، واقعی شدن فیلم های ترسناک  هالیوودی ، کمیاب شدن ماسک  ، قرنطینه و... رواج پیدا کرده است . جای سوال اینجاست : آیا این مورد تنها مساله خطرناکی بوده است که بشر با آن مواجه شده است ؟…
  • " بارها در سایت وزین صدای معلم اعلام شد که چطور می شود باور کرد که دو نفر یک کار را انجام بدهند و تمام شرایط شان مساوی باشد ، اما به یک نفر نصف دیگری مزد بدهند فقط به جرم اینکه قراردادی است ؟ "
  • معلم قراردادی/ تهران

آموزش و پرورش و معلمان محروم ترین قشر هستند ، ما معلمان قراردادی از همه محروم تر !

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از معلمان قراردادی برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

تضمینِ گفته ها همه گشتند نا پَدید

سَروَش دگر خزان زده لرزَد بسانِ بیدغیر از پیازِ تلخ چه از باغ شد ؟ بچیدریشِ پیاز ریشه دوانیده زیرِ خاکپوسَند بذرِ شاهی و نعناع چون آن شِویداندک جوانه ها که ز تَلخون و پونه بودناکس پیاز خواست علَف چین ، ز تَه بُریدگویند باغبان که به خواب است ، باغ راریشی گرو گذاشت چو از صاحبش خریدتا سَرو و گُل به خاک بکارَد چنان ! در آنیک مَرغزارِ خوب شود تا…
  • " متاسفانه نحوه گزینش‌ها به تازگی رادیکال‌تر و افراطی‌تر شده است و نسبت به سال‌های قبل گزینش‌ها بسیار بی‌محتواتر شده است "
  • محمد حیدری ورجانی دبیر شاخه جوانان مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و از دانش آموختگان دانشگاه شهید رجایی

گزینش های آموزش و پرورش امروز کارد را به استخوان رسانده‌اند ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ هنوز هیچ یک از مسئولان گزینش در وزارت آموزش و پرورش به گزارش متعدد صدای معلم در مورد عملکرد  " گزینش ها " پاسخی نداده اند . ( این جا ) و ( این جا ) در پایان این رسانه پرسش هایی مطرح کرده بود : " دستاورد گزینش در 40 سال گذشته چه بوده است؟ آیا سیستم جذب کارمند از طریق گزینش سیاسی و اعتقادی داوطلبان موفق بوده است؟…
  • " فرایند تهیه یک برنامه بسیار وقت گیرتر از آن است که اکثر مردم تصور می کنند . در صورتی که این فرایند عجولانه طی شود ممکن است فرصت ایجاد مشارکت و حس مالکیت همه مردم نسبت به آن برنامه از بین برود "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسي چالش هاي سيل نوروز 98 ( 6 ) مطلب ویژه

( به دليل اهميت زماني بررسي لايحه بودجه 1398 در انتشار قسمت ششم بررسي سيل نوروز 1398 وقفه ايجاد شد . بدين وسيله از وقفه ايجاد شده پوزش مي طلبم . )   عليرغم گذر ِ زمان از وقوع حادثه دلخراش سيل ِ بهار 98، پرداختن به زواياي گوناگون آن جهت پيشگيري ، ضرورتي  اجتناب ناپذير است . هر چند ، توجه به چالش ِ شهرها بي پناه در مقابل بلاياي طبيعي…
  • " تدریس هنر توسط معلمانی که برای آن مهارت ندارند و به عنوان مبصر در کلاس هنر حاضر می شوند ، بی ارزش ساختن هنر و اهانت به آن است که خودِ معلمان پذیرنده این نقش بدون داشتن قابلیت های لازم ، مقصرند. آنان نیز به هنر و هنرمند دهن کجی می کنند و مستحق سرزنش اند. اگر قرار باشد ما هم خطای مکرّر کسانی را تکرار کنیم که سزاوار قرار گرفتن در جایگاه فعلی نیستند ، جرم منِ معلم بسیار بیشتر خواهد بود چون من سمبل دانایی جامعه هستم و یا باید باشم "
  • مینو امامی

ترس از هنر و فوبیای ترویج آن در مدارس

هر چند تمامی واقعیت های زندگی و دنیا زشت و غیرقابل تحمل نیستند ، اما قابلیت و بی حد و مرزی مانور هوش و مغز انسانها برای رسیدن به اهداف فردی ، سلامت خواسته های اجتماعی را به مخاطره می اندازد و دهشت خانمان براندازی بر روابط و تعاملات اجتماعی ، سایه می افکند. سلایق و اهداف و دیدگاه های گوناگون بشری اجتناب ناپذیر و سرکش است و رقص شلّاق منیّت مقتدران…
  • " امروزه در اغلب کشورهای جهان به افرادی که با تلاش و پشتکار به موفقیت های مختلف دست می یابند و در زمینه شغلی، اجتماعی و زندگی خصوصی خود آدم موفق و قانونمداری هستند آدم زرنگ و کار بلد گفته می شود و همین افراد عموما در رسانه ها و نظام آموزشی مورد تشویق قرار می گیرند. مثلا در کشور فرانسه شاعران و نویسندگان و فیلسوفان هستند که آدم زرنگ و کاربلد محسوب شده و در کتب آموزش و پرورش، رسانه ها، نامگذاری خیابان ها و فضاهای مجازی به عنوان آدم زرنگ و موفق به مردم معرفی می شوند "
  • فرهاد قنبری

زرنگ ما و زرنگ آنها ؟! مطلب ویژه

 ایران عزیز ما مملکت آدم زرنگ هاست. همان هایی که یا ژن شان خوب است یا با توانایی های خاصی توانسته خود را به یک ژن خوب نزدیک و متصل کنند. فقط چیزی که اینجا کمی عجیب به نظر می رسد این است که ما در چه چیزی شبیه غربی های بچه مثبت و ساده هستیم که هی در سیاست و ورزش و اقتصاد و فرهنگ می خواهیم خود را با آنها…
  • " متاسفانه دخالت یدک کشان نام قانون گذار که قانون گریزی را عملا در راهروهای سیاست جار زده اند در عزل و نصب‌ها و توصیه‌های استخدامی، دستشان را در اصلی ترین وظیفه خود یعنی نظارت، می بندد "
  • مهدی کیانی برخورداری/ فرهنگی و عضو رسمی انجمن صنفی خبرنگاران لرستان

قانون گذار یا قانون گریز ؟!

بر اساس اصول 71، 87 و 113 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای آن را بر عهده دارند، وظایفی که به صراحت بحث تفکیک قوا را مطرح می کند و به صورت مستقیم هرگونه دخالت در امور اجرایی دولت از سوی نمایندگان مجلس را خلاف قانون می داند به این معنا که هیچ نماینده ای حق سفارش و یا رد شخصیت ها را…
  • " طبق ماده 5 آیین نامه ی گروه های آموزشی - تربیتی ، باید سرگروه‌های آموزشی از مسیر انتخابات آزاد بین همکاران هر رشته مشخص شوند، ولی مانند چینش بسیاری از نهادهای مدنی، این مسیر یا مسدود بوده و یا مملو از سنگلاخ می‌باشد. درست به همین خاطر یکی از دلایل ناکارآمدی گروه‌های آموزشی ناتوانی در ارتباط‌گیری با بدنه همکاران به ویژه در مدارس پسرانه می‌باشد "
  • رضا قاسم پور

گروه‌های آموزشی و یخ‌های بی‌اعتمادی و بی‌تفاوتی ؟!

 نقش و فلسفه وجودی گروه‌های آموزشی بیشتر رصد کردن و نظارت بر روش‌های تدریس همکاران، ایجاد رابطه حسنه و منطقی با جامعه هدف و برخورد انگیزشی با آنها، بررسی کم و کیف سوالات امتحانی، نحوه تصحیح اوراق و در یک جمله راهبری آموزشی می‌باشد.ولی به دلایل مختلف این مهم تاکنون عقیم مانده و معمولا نیروهای خلاق، پویا و آگاه به مسائل آموزشی از گروه‌های آموزشی گریزان و یا محذوف هستند. از طرفی…
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

هر چه را خواهی خری جز عشق را

خانه با پولی خریداری دلا آشیانی را طلب آرام جا رختخوابی را فراهم جانِ من گر چه اسبابی به دور از خواب ها ساعتی را می خری دور از زمان بهترین ساعت به دیواری نما آن مقامی را تصاحب در جهان دور از هر احترامی برملا با خریداری کتابی رؤیتی دانشی را اخذ لا بی رهنما درد داری گر به دارویی علاج گاه درمانی نه جانا ، ماجرا قلب را با هر…
  • " چرا وزرای شعاری آموزش و پرورش یکی از دیگری بی تعصب تر به معلم و حق معلم هستند؟ چرا مدیران عامل این صندوق به شفافیت سخن نمی رانند و از اقدامات خود جهت احقاق حقوق معلم و اعضای صندوق حرفی نمی زنند؟ "
  • حسین شاملی یام/ دبیر آموزش و پرورش شهرستان مرند

صندوق ذخیره فرهنگیان ؛ سوهان روح ؟! مطلب ویژه

  صندوق ذخیره فرهنگیان قوز بالای قوز آموزش و پرورش شده و در این سالها در همین صدای معلم مطالب زیادی در مورد عملکرد آن تحریر گردیده و راهکارهای فراوانی نیز ارائه شده ولی گویا کسی نیست که حداقل زحمت جواب دادن منطقی به آن را بدهد . سوال اساسی اینجاست که چرا از زمان تاسیس این صندوق همواره دولت نتوانسته و یا نخواسته بدهی خود را به صندوق بپردازد ؟وهمیشه بدهکار…
  • " برون سپاری یکی از سیاست های آموزش و پرورش است که معمولا در مورد مدارس مناطق محروم اجرا می شود. حالا که نمی توانید موسسات اضافی را منحل کنید لااقل موسساتی مانند خبرگزاری پانا را برون سپاری کنید. من مطمئنم که با هزینه بسیار کمتر در حد ده درصد هزینه های فعلی می توان پانا را با کیفیتی بالاتر اداره کرد. چرا برون سپاری را فقط در مدارس اجرا می کنید؟ "
  • شیرزاد عبداللهی

ناکارآمدی سازمان دانش آموزی و موسسات وابسته مانند خبرگزاری پانا ؟!

نام خبرگزاری پانا (PANA) مخفف عبارت Pupils Association News Agency به معنای "خبرگزاری انجمن دانش‌‌آموزان"  است .  صاحب امتیاز این موسسه ، سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. کار این خبر گزاری بر اساس آنچه که در سایت خبرگزاری درج شده است :  1- پوشش اخبار حوزه دانش‌آموزی و آموزش و پرورش.  من دقیقا نمی دانم که خبرگزاری پانا با تشکیلات استانی چند پرسنل و چه…
  • " ما باید دانش مهارت زندگی را داشته باشیم تا به او منتقل سازیم تا او به انتخاب درست در سر سه راهه ها و چهار راهه های زندگی قادر باشد. و شاید تحت تأثیر رمان بینوایان ویکتور هوگو و بعدها انقلاب فرانسه است که آموزش و پرورش و قانون اساسی کشور فرانسه ، الگویی مناسب برای دیگر کشورها می گردد "
  • مینو امامی

برداشتی آزاد از رمان بینوایان ویکتور هوگو

"مرا برای دزدیدن تکه نانی به زندان بردند و 19 سال در آنجا ، هر روز یک قرص نانِ مجانی خوردم ." (ویکتور هوگو) مقدمه زندگی گاه خیلی بی رحم است. البته بیشتر افرادی که زندگی کردن را معنا می بخشند چنین هستند ، چون ما هستیم که آن را به جریان می اندازیم . اهمیت تربیت در یک محیط امن و متعادل ، برای همین از اهمیت زیادی برخوردار است. داشتن…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور