صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " آیا افزایش تا پنجاه درصد حقوق و مزایای برخی مشاغل دیگر به صورت چراغ خاموش اهمیت خبری ندارد؟ چگونه است که صرفا بایستی افزایش حقوق معلمان حتی به صورت حداقلی بایستی سرتیتر اخبار قرار گیرد؟ "
  • میلاد همتی‌زاد/ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان

تیتر های ریز و دُرشت یک خبر!

  پس از مدت‌ها بحث و بررسی پیرامون مطالبات کهنه‌ی فرهنگیان در خصوص مسائل حقوقی و معیشتی سر انجام طرحی موسوم به "طرح رتبه‌بندی معلمان" طراحی و در دستور کار قرار گرفته تا عملیاتی شود. طرحی که به گفته‌ی مسئولین امر هدف آن لااقل تنها بهبود وضعیت اقتصادی جامعه فرهنگیان نیست و به دنبال کیفی سازی آموزش و توسعه حرفه‌ای معلم است که بی تردید با همه‌ی نقاط قوت و کاستی‌ها و…
  • " طرح رتبه بندی فقط سرپوشی برای انحراف فرهنگیان از این خواسته به حق است. اگر آموزش و پرورش قادر نیست از سنگلاخ ناشایستگی ها خلاص شود و گلوگاه های بازدارنده بسیاری دارد ، یک دلیل آن عدم تغییر معاونان وزارتخانه بعد از حضور وزیر جدید است. اجازه تشکیل سازمان نظام معلمی را به آنان بدهید تا فرهنگیان از کانال آن پیگیر حق و حقوق خود باشند. قدری به معلم آزادی عمل بدهید و گر نه با مچاله کردن توانایی های او ، هرگز به توسعه پایدار آموزشی نخواهید رسید "
  • مینو امامی

آقای حاجی میرزایی... وزیر آموزش و پرورش ! خدمات خوب به " معلم " آن گونه که شما فکر می کنید نیست ! مطلب ویژه

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت : " از معلمانی که معذوریتی برای ادامه فعالیت ندارند ، می‌خواهیم ۳۵ سال خدمت کنند. " (1) جناب وزیر ، لابد مستحضرید که برخی از معلمان و دبیران ، به دو دلیل اصلی یعنی : خستگی طول خدمت و افزایش سقف حقوق در زمان بازنشستگی ، دو سه سال آخر خدمت خود را به عنوان نقش معاونت در مدارس ، سپری می سازند و این امر…
  • " تلنگری بر خوبشتن خویش ! "
  • فرهاد قنبری

بالاترین تحقیر

 به گفته ریچارد رورتی: "بالاترین تحقیر زمانی است که خویشتن را در و ضع و حالی بیابیم که در آن داستانی که در مورد خویش و برای خود روایت می کرده ایم _تصویر فرد امین و پرهیزکاری که من از خود داشته ایم _دیگر در نظرمان پوچ و یاوه جلوه کند" .  این خود تحقیری که رورتی از آن به عنوان بالاترین شکل تحقیر نام می برد، برای افراد در شرایط مختلفی…
  • " وظیفه «تفکر نقاد» این است که ما را در مقابل دروغ و فریب حفظ‌‌ نماید. در دنیایی که اخبار چون باران برسر ما فرو‌ می‌بارند بهره‌مندی از تفکر نقاد به‌ ما کمک‌ می‌کند که دارای «هویت»، «استقلال فکری» و «حق رأی» باشیم "
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی / روان‌پزشک

تفکر نقاد و برخورد با وقایع و اخبار تاریخی مطلب ویژه

وظیفه «تفکر نقاد» این است که ما را در مقابل دروغ و فریب حفظ‌‌ نماید. در دنیایی که اخبار چون باران برسر ما فرو‌ می‌بارند بهره‌مندی از تفکر نقاد به‌ ما کمک‌ می‌کند که دارای «هویت»، «استقلال فکری» و «حق رأی» باشیم، در غیراین‌ صورت هویت ما را روزنامه‌ای که در‌دست داریم تعیین‌ می‌کند و حق رأی ما را سریالی که تماشا‌ می‌کنیم غصب می‌نماید! یکی از ابزارهای نقد این است که…
  • " مهم ترین مشکل ؛ تصویب نشدن توسط مجلس و تبدیل نشدن به قانون است به گونه ای که دولت بعد می تواند به راحتی آن را لغو کند همان طور که رتبه بندی قبلی توسط این دولت لغو و رتبه بندی جدید جایگزین آن شد !"
  • مسلمی/ معلم

رتبه بندی معلمان فقط طبل توخالی بود ! همین !

پس از انتشار شیوه نامه رتبه بندی معلمان مواردی مشخص شد که متاسفانه پس از این همه سر و صدا کردن مشخص شد فقط طبل تو خالی بیش نبود ؛ این نکات عبارت است از:۱ . تطبیق رتبه بندی جدید با رتبه بندی قدیم (نه اضافه کردن رتبه بندی جدید به قدیم)۲ . حذف تعجیل در گرفتن رتبه و طبقه با خدمت در مناطق کمتر توسعه یافته۳ . ملزم کردن نیروهای با…
  • " عقل ها را عقل ها یاری دهد "

دارالفنون سال هاست که مرده است !

گروه اخبار/  در آستانه 173 سالگی مدرسه تاریخی دارالفنون ؛ « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش 7 دی 98  به همراه تعدادی از معاونان خود در مدرسه دارالفنون جلسه‌ای را برگزار کرده و در حاشیه این مراسم، وزیر آموزش‌ و پرورش لوح یادبود مدرسه دارالفنون را نوشته و امضا کرد . به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، حاجی میرزایی پس از امضای لوح یادبود 173 سالگی مدرسه…
  • " با ارجاع دادن این مساله مهم به ادارات کارگزینی آموزش و پرورش در قالب همان مسیر تکراری گذشته ، پر کردن جداول صوری ارزشیابی ، روکردن گواهی آموزش های بی حاصل ضمن خدمت پولی ، لحاظ کردن حب و بغض های فردی ، تسویه حساب های جناحی و سیاسی پای جمع و تفریق امتیازات ، اخذ امضاهای طلایی پای تاییده های نهایی ، اتفاق بزرگی در حوزه به روز آوری یا توانمند سازی منابع انسانی نخواهد افتاد "
  • ابراهیم سحرخیز

رتبه بندی معلمان فعلی عصاره تفکر "کیمیاگران امور اداری " ! مطلب ویژه

موضوعاتی مانند رتبه بندی معلمان ، پژوهش و ارزشیابی ، نظام جامع هدایت تحصیلی در کنار دیگر زیر نظام های اصلی سند تحول در آموزش و پرورش به مثابه چرخ دنده هایی است که به حرکت در آوردن موتور محرکه نظام آموزشی در گرو همیاری مشترک و متقابل بین آنها است. گروه های آموزشی  ، انجمن های علمی - تخصصی متشکل از معلمان زبده و کار آزموده از غایبان اصلی این اتفاق…
  • " آقای وزیر ! بهتر نبود در این جلسه که مدیران برگزیده ی نواحی و مقامات شهری واداری حضور داشتند از معلمان مطالبه گر و گچ به دست نیز دعوت می شد و پای درد دلهای آنها می نشستید؟ "
  • هاله شهبازی/ آموزگار - آذربایجان شرقی

سفر وزیر آموزش و پرورش به تبریز در آرامش کامل برگزار گردید !

گروه استان ها و شهرستان ها/ « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش روزهای 4 و 5 دی سفری دو روزه به آذربایجان شرقی داشت . دیدار با خانواده شهید مدافع حرم، شهید صادق عدالت اکبری ، شرکت در برگزاری اجلاس مشترک شورای معاونین استان ، برگزاری آئین رونمایی از نخستین مجموعه کتب آموزش شهروندی و آغاز رسمی طرح جامع شهروندی در مدارس تبریز ، برگزاری نشست با معاونان نوسازی…
  • " آیا این جز تضییع حق و بی انگیزه کردن معلم است؟ "
  • هادی / تهران

نامه ی دریافتی در مورد رتبه بندی معلمان مطلب ویژه

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان در موضوع " رتبه بندی معلمان " برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " اگر می خواهیم اراده ای در این بین قادر به نگرش و عمل متفاوت باشد به دانش آموزان خود فرصت رهبر شدن بدهیم "
  • مینو امامی

ما چرا در بین خود معلمِ " رهبر " نداریم ؟!

مقدمه اگر گفته شود معلمان این سرزمین سردرگمند ، ادعایی بیهوده نیست. حداقل در همین سایت ، دغدغه همه معلمان آگاه و دردمند ، جستن و یافتن مسیر رهایی از فقر و تنگدستی دیرین خود است و بیشتر آنان تنها طریق رهایی را در برخاستن و پیوستن به اعتراضات سراسری می دانند. اما عمده مشکل ما نداشتن " لیدر و رهبر " جسور و خوش فکر و توانمند جهت همسو کردن همه…
  • " هدف آموزش و پرورش، القای مفاهیم انسانی و ساختن شخصیت بر همین پایه است؛ به همین دلیل تا سال پایانی مقدماتی، کودک و دانش آموز غیرمستقیم و از طریق درایت برنامه ریزی شده آموزگاری، می بایست اصول و مفاهیم همزیستی را آموخته و چگونگی تبدیل رقابت به رفاقت و همکاری را وجدان کنند "

25 واحد درسی «عذرخواهی» در ژاپن !

در خبرها آمده بود که، دانشجوی فوق لیسانس علوم سیاسی در ژاپن، برای اخذ مدرک، باید 25 واحد درس «عذر خواهی» بگذراند. فلسفه ی عذر خواهی، اصول و مبانی عذر خواهی، روش ها و شیوه های عذر خواهی، بازخوردهای عذر خواهی، نتایج و دستاورد های عذر خواهی و قص علیهذا.  پس از جست و جو فراوان، پی بردم که خبر درست است؛ ولی گذراندن این همه واحد درسی پیرامون "عذر خواهی" برای امثال…
  • " تا زمانی­ که برای معلم در قانون جایگاهی در نظر گرفته نشود، تا زمانی که معلم از نظر معیشت محتاج است، تا زمانی که کتاب­های درسی ما خالی از مفاهیم اصلی فرهنگی و ملی هستند، تا زمانی ­که در کشور مدرک گرایی مهم شده است و تا زمانی که مدیران و مسئولین کشور حاضر به شنیدن نظرات معلم­ ها نباشند، نمی ­توان گره آموزش و پرورش را مرتفع نمود "
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد/ هنرآموز کامپیوتر ماهشهر

نقدی بر عملکرد­های درونی وزارت آموزش و پرورش ایران

  وزارت آموزش و پرورش سازمانی برای ترویج آموزش و پرورش در کشور است. این وزارت­خانه دارای تشکیلات گسترده­ ای است که به صورت مختصر به عناصر اصلی آن اشاره می­ کنم. در راس این وزارت خانه، وزیر آموزش و پرورش است. فردی که از طرف رئیس جمهور معرفی شده و نماینده­ های مردم در مجلس به آن بر اساس عملکرد و صلاحیت­های آن، رای اعتماد می­ دهند. این وزارت خانه معاونت­هایی…
  • " یک روز در هنگام زنگ آخر یک روز درسی در کنار یک مدرسه باشید تا ببینید دانش آموزان چگونه از خانه دوم خود فرار می کنند ، زیرا نمی توانند در این فضا خواسته های واقعی شان را لمس کنند !"
  • محمدرضا سنجابی/ معلم از شهرستان رباط کریم

آقای نوروزی! نماینده مردم رباط کریم ! راهکار شما برای شاداب سازی این مدارس افسرده چیست ؟!

تذکر نمایندگان مجلس ۱۳۹۸/۱۰/۳ حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم به وزیر آموزش و پرورش لزوم جلوگیری از اجرای رقص در صبحگاه برخی از مدارس کشور را متذکر شد./ فارس *** جناب آقای نوروزینماینده محترم شهرستان رباط کریمباور کنید که :این ره که می روید به ترکستان است !نگاه خشکه مقدس حضرتعالی به مسائل برکسانی که حضرتعالی را می شناسند پوشیده نیست و در اینجا قصد پرداختن به این نگاه نیست اما آنچه…
  • " آلودگی هوا به عنوان تنها یکی از چندین نوع آلودگی مخرب " محیط زیست " تنها یکی از ابر بحران های موجود در کشور ماست که ظاهرا برنامه ای قطعی و اساسی برای آن ها دیده نمی شود . به محض آن که چند روزی هوا بهتر شود و یا فصل تغییر کند ؛ این مباحث همه به فراموشی سپرده می شود چون اساسا در جامعه ایرانی چیزی به نام " برنامه " ، " برنامه ریزی " و " اجرای برنامه " و نهایتا دریافت بازخورد و اصلاح برنامه یا وجود ندارد و یا به آن اهمیتی داده نمی شود . این که به جای تعطیلی منابع اصلی آلوده کننده هوا ، مدارس و نظام آموزشی هدف قرار می گیرند نگاه منفعت گرایانه و اقتصادی حکومت را بیش از پیش نمایان می سازد . آیا " معلمان " کنش گر در تعدیل و یا اصلاح این نگاه ضد توسعه می توانند نقشی ایفا کنند ؟ "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

بحران آلودگی هوا عالی ترین نمونه یک " مدیریت ایرانی ناکارآمد و منفعت طلب " ! مطلب ویژه

" کشمکش با حکومت استبدادی از موضع خودمداری کشمکشی منفعلانه است . " ( 1 ) زمانی که به آغاز سال تحصیلی در هر سال می رسم نخستین پرسش و به عبارت بهتر " استرسی " که مرا دچار آن می کند این است که وارونگی هوا و به تبع آن آلودگی کشنده و غیرقابل تحمل از کی شروع شده و ما را مبتلای خویش می سازد ؟ زمانی که دانش آموز…
  • " بر این اساس همه کسانی که از دولت حقوق دریافت می‌کنند و مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه هستند باید احکام کارگزینی‌شان قبل از تاریخ ۳۰ مهرماه [هر سال] در سامانه جامع پرداخت خزانه ثبت شود و صرفاً از این طریق می توانند حقوق دریافت کنند مانند پرداخت یارانه‌ها که همه در یک تاریخ یارانه دریافت می کنند، باید کل حقوق کارمندان دولت در یک تاریخ پرداخت شود. بر اساس این اصلاحیه مدیرانی که از چند محل حقوق دریافت می کردند فقط می توانند از یک محل حقوق بگیرند "
  • سید مجتبی ساداتی

مطالبه عمومی از مجلس دهم؛ تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری مطلب ویژه

  قانون مدیریت خدمات کشوری که اکنون بر  نظام پرداختها و استخدام نیروی انسانی در کشور حاکم است در سال ۸۶ به صورت آزمایشی (۵ ساله) در مجلس شورای اسلامی تصویب و با تایید شورای نگهبان از سال ۸۷ اجرایی گردید. با گذشت ۷ سال از تاریخ انقضای این قانون ‌و ویژه‌انگاری‌های متعدد و آشکار شدن کاستی‌های آن در عمل، این قانون همچنان سلطان نظام اداری و خدماتی کشور است. بنا به…
  • " واقعیت این است که واژه های پهلوی هنوز در تمامی استانهای کشور و در لابه لای محاورات روزانه مردم محلی حضور دارند و دست کم در بلوچستان و استانهای کرد نشین و طبق گزارشات تأیید نشده در منطقه ابیانه از توابع کاشان هنوز مردم به زبان پهلوی تکلم می کنند اما اهمیت اصلی زبان پهلوی در گنجینه بکر و انبوه واژگان آن است که می تواند به عنوان پشتوانه مستحکم زبان رسمی کشور یعنی فارسی دری محسوب شود بنابراین در احیای زبان پهلوی حتما منطق درستی مبتنی بر مصالح ملی نهفته است "
  • امید شرف الدینی/ کارشناس ارشد علوم تربیتی - فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه 15 تهران

زبان پهلوی، استوارترین پشتوانه فارسی دری مطلب ویژه

  خط و زبان از دیرباز از مهمترین ابزار پیام رسانی و هدایت و هماهنگی گروه ها و جوامع انسانی بوده است. اهمیت زبان در نزد بشر به قدری بالاست که در گونه ای از بخش بندی های تبارشناسی از تبار زبانی سخن به میان آمده.  در کشور عزیزمان ایران نیز از تغییرات خط و زبان در رودبار گذر زمان در ادوار مختلف، زبان صیقل ها خورده و هر بار دچار سادگی…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر زبان و ادبیات پارسی

دعا نویسِ دهی عشقِ کدخدایی داشت

دعا نویسِ دهی عشقِ کدخدایی داشتتوان گذاشت در این راه و بذرِ همّت کاشتبه هر چه کرد نمایاند بر همه ، عالیز جهلِ مردم و از خود به یُمنِ رمّالیستود هر چه توانست خُرده پایی رابه چنگِ خویش در انداخت کدخدایی رابرعکسِ آنکه همه وعده بود ، بر حلوادهِ  مجاورِ  خود  را  کشاند  بر  دعواثَمَر  نداد  به  جز  سالها  که  بَلوا  کردهر آنچه مردمِ ده داشت صرفِ دعوا کردرسید  نوبتِ  دَرمان  به …
  • " تا چه حد باید تاسف خورد که منافع ملی و زندگی مردم، این چنین هزینه‌ کسب محبوبیت‌های زودگذر و تصفیه‌حساب‌های سیاسی می‌شود و کمتر کسی با مردم صادقانه صحبت می‌کند "
  • دکتر عباس آخوندی/ وزیر سابق راه و شهرسازی

بحران آلودگی هوا و جشن بازگشت به مسکن مهر!

دکتر عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: پرسش کانونی در موضوع آلودگی هوا این است که آیا این پدیده تنها یک امر فنی است و یا آنکه به ظرفیت اقلیمی شهر- منطقه‌ها نیز بستگی دارد. شهرهایی چون تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد، شیراز، قم، کرج و سایر کلانشهرها دچار چالش امکان سکونت‌پذیری شده‌اند.  موضوعی که زندگی مردم در کلان‌شهرها را در تنگنا قرار داده؛ به‌ویژه این روزها…
  • " مقصر را نیروهای حق التدریس می دانم که سال هاست با امیدهای واهی به این خفت ها تن داده اند و از ترس اخراج و هزار وامانده دیگر این وضع را تأمل نکرده تحمل کردند و اجازه دادیم با ما این گونه برخورد شود. وقتی برای خودمان احترام قائل نشویم ، مسلما حرمتمان را نگه نمی دارند.مگر من معلم تصمیم گرفته ام که برای آلودگی و یا هر برنامه دیگری به مدرسه نیایم ! "
  • نرگس کارگری/ خبرنگار صدای معلم

چرا نیروهای حق التدریس جدید استان اصفهان ، شهرستان برخوار ، برخوردار از حقوق مکفی نیستند؟!

  متأسفانه علی رغم آنکه در اکثریت شهرستان های استان اصفهان ، تا 28 آذرماه 1398 معوقات سه ماه نیروهای حق التدریس جدید الورود پرداخت شد ، ولی نیروهای برخوار تنها حق الزحمه یک ماه آن هم با کسورات را دریافت کردند. تعطیلی های مربوط به آلودگی هوای اصفهان ، از حقوق پایه کم شد و مبلغ 11080392 ریال  برای آن ها واریز شد. در عین حال تا این لحظه بیمه مهر…
  • " حیف است جوانمردی ایرانیان در چنین بی تفاوتی رنگ بازد "
  • مینو امامی

عمو فردوس شهرک الفبا باز بد حال گشته است

دکتر فردوس حاجیان ، مبدع شهرک الفبا و دلسوز تعلیم و تربیت کودکان ، این روزها باز حالش خوب نیست. او از جانبازان 8 سال دفاع مقدس است. پارسال سمت راست و امسال سمت چپ صورتش ،) فلج گردیده است. دخترش سارا از همه ملت ایران برای پدرش دعای سلامتی خواسته است. امید وزیر محترم آموزش و پرورش از این بزرگوار و دلسوز نظام آموزشی که سالها درد و رنج غیر قابل…
  • به جای مدارس، کارخانجات تولید خودروی بی‌کیفیت را تعطیل کنیم !
  • تهیه و تنظیم: رضا قاسم‌پور

تعطیلی مدارس به خاطر "آلودگی هوا " راه‌حل نیست !

استمداد از باد و باران در روزهای اخیر شاخص آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها در وضعیت هشدار قرار گرفته و برای تمامی گروه‌های حساس، خطرناک تشخیص داده شده است. این در حالی است که طی روزهای بحرانی اخیر، مسئولان به جای چاره‌اندیشی، به بیان صحبت‌های حاشیه‌ای پرداخته‌اند و همه منتظر باد و باران هستند تا شاید کمی از میزان آلاینده‌ها کم کند.   تعطیلی مدارس راه‌حل نیست خودروها، سوخت، صنایع آلاینده…
  • راستي آزمايي : آيا « استقرار كامل حوزه هاي يادگيري برنامه درسي ملي در سازمان پژوهش » صحت دارد؟!
  • ارسالی از یک کارشناس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

نگاهی نقادانه بر تغييرات ساختاري در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

 اشاره بارها و بارها در نشست ها و مصاحبه هاي رئيس و معاونان سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به « استقرار كامل حوزه هاي يادگيري بر اساس سند برنامه درسي ملي » در سازمان پژوهش اشاره شده است. اما اينكه آيا اين سخن در واقعيت هم به همين شكل است؟ هدف اين نوشته و كنكاشي است در راستي آزمايي از ادعاي مطرح شده در سازمان پژوهش.  مقدمه  با انتصاب حجة الاسلام…
  • تکریم معلم ­ها، هیچ خرجی ندارد !
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد/ هنرآموز کامپیوتر ماهشهر

من یک " معلم " هستم

  من یک معلم هستم . معلم مقطع متوسطه دوم و در هنرستانی در ماهشهر به حرفه معلمی مشغول هستم.در ادبیات فارسی معلم را این­ گونه معرفی کرده­اند که « معلم فردی است که مطلبی را به فرد یا افرادی آموزش می­ دهد ». در این تعریف فقط از بعد آموزشی تعریفی از معلم بیان شده است. اما تعریف دیگری از معلم بودن نیز وجود دارد و آن این است که «…
  • " ببینیم در دنیا چه شیوه هایی هست ما هم همان را انجام بدهیم. این تعاریف مهم است. ما با واژه ها بازی کردیم، ما کار غیر علمی کردیم. با علم شوخی کردیم علم هم با ما شوخی کرد "

دو معاون زن وزارت آموزش و پرورش و اجرای ساحت های مختلف تربیتی ؟!

گروه رسانه/ کانال آموزگاران نوشت : " گویی وقتی مدیران آموزش و پرورش به مشهد می روند پای در سرزمین دیگری با قوانینی دیگر گذاشته اند که نمونه بارز آن را در مورد دو معاون زن وزارت آموزش و پرورش می توان دید. این دو معاون؛ معاون آموزش ابتدایی و رییس مرکز ملی استعدادهای درخشان که در سایر استان های کشور از جمله در تهران با مانتو رفت و آمد می کنند،…
  • " بزرگ ترین خیانت در امر مدیریت با انتخاب فرد ناکارآمد در رأس هرم یک سازمان آغاز می شود. یعنی ارشدترین مدیر وقتی خود اثرگذار و توانمند نیست ، قدرمسلم مدیران مراتب زیرین نیز یک به یک ، شبیه و همسان مدیر رأس سازمان خواهند بود "
  • مینو امامی

مديران اثربخش فرصت می آفرينند و مديران دنباله‌رو در انتظار فرصت می نشينند! مطلب ویژه

مقدمه مدیر شدن وجه متمایز انسانها در توانمند بودن آنان هست. یعنی هنگام انتخاب مدیر یک واحد صنعتی و تولیدی و یا خدماتی ، انتخاب گر  می بایست دانشِ تشخیص چنین مهارتی را داشته باشد که آیا او قادر به مدیریت مجموعه ای از افراد هست یا خیر ؟ بدین طریق اغراض شخصی و حساب و کتاب های غیرمعقول و دور از منطق نیز رنگ می بازد. حتی فاکتور رابطه مدار غیراخلاقی…
  • " وزارت آموزش و پرورش نيز با 37 زيرمجموعه از جمله نهادها و موسساتي است كه تنها 11 مجموعه فعال دارد و تمامي 25 مجموعه غيرفعال و غيرپاسخگوي وزارت آموزش و پرورش مربوط به صندوق ذخيره فرهنگيان و شركت‌هاي زيرمجموعه اين صندوق است "
  • علي بهشتي‌نيا

قانون انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات و وضعیت آموزش و پرورش ؟

  دسترسي به اسناد و اطلاعات جزو بديهي‌ترين حقوق شهروندي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است. بسياري از كشورها بر اساس شاخص‌هايي چون شفافيت و مبارزه با فساد كه حاصل انتشار آزاد اسناد است، طبقه‌بندي مي‌شوند. هر چند كه ايران در سال 2018 ميلادي در شاخص‌هاي شفافيت سقوط 8 پله‌اي را تجربه كرد؛ اما قانون انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات مي‌تواند تمريني براي حركت به سوي شفافيت و مبارزه…
  • با چه تدبیری ز تقدیری رها ؛ در گرو ، دستانِ خاطی ، بنده ای
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

از شبی یلدا کنم بحثی دلا

با لبی خندان، اناری ، سینه ای دور از دورانِ سردی ، کینه ای ضبط ، اموالی به یَد ، زالو کسان چون شرابی ، خونِ ما در شیشه ای شیشه جامی را ببینی پر ز خون در گلو آشام ، خونی ، لخته ای با امیدی خوفناکی روبه رو در اسارت ، هشت پایی مانده ای با چه تدبیری ز تقدیری رها در گرو ، دستانِ خاطی ، بنده ای دستِ…
  • " راهبرد فعلی حاکم بر سازمان پژوهش راهبردی نه توسعه گرایانه که تشدید روند انحطاط در این مجموعه است ! از چنین مجموعه ای که به جای نگرش علمی ، تحقیقی ، تجربه شده ، جامعه شناسانه و روان شناسانه ؛ تعصب و یک سونگری و یکسان انگاری آدمیان را وجهه ی همت خود قرار داده است ، خروجی جز دین زدگی ، اخلاق گریزی ، بی هویتی و حتی ایران گریزی و خشم و خشونت نسبت به اطرافیان و دیگر آدمیان نخواهد داشت ! "
  • حسین میرزانیا/ همکار صدای معلم

" آموزش و پرورش ، توسعه یا انحطاط ؟ " مطلب ویژه

سید امیر موسوی در رشته توییتی از دلایل استعفای خود از کار در مجلات رشد آموزش و پرورش نوشته است . وقتی که این رشته توییت را خواندم باور نمی کردم که سیر نهاد آموزش و پرورش در ایران به چنین مرز هراس انگیزی نزول کرده باشد ! به طوری که از فرط ناباوری در انتظار تکذیب آن از سوی آقای موسوی یا مسئولی بودم ! ولی گویی این رنج نامه صحت…
  • " انتخابات و جابه جایی وزرا و مدیران باعث تغییر شرایط کاری و مالی و جایگاه برخی افراد و نزدیکانشان هم می شود اما این عده قلیل و انگشت شمار نباید انتظار داشته باشند از کیسه سرمایه اجتماعی معلمان خرج شود تا آنها در سلسله مراتب اداری پیشرفت کرده و یا میزان دسترسی اطرافیانشان به رانت بیشتر شود "
  • نجات بهرامی

از مجلس دهم و نمایندگان آن آبی برای آموزش و پرورش و معلمان گرم نشد !

« نجات بهرامی » معاون سابق مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش در کانال خویش نوشت : "این روزها صدای اعتراض اقشار گوناگونی از عملکرد مجلس و نمایندگان آن به گوش می رسد و فلسفه وجودی کرسی های نمایندگی مردم با آنچه در واقعیت امروز کشور ساری و جاری است مورد ارزیابی و قیاس قرار می گیرد. واقعیت این است که قشر معلم و فرهنگیان کشور دلایل بیشتری برای داشتن چنین…
  • و این قصه ادامه دارد!
  • احسان محمدی

«انتقاد پذیری» به زبان فارسی!

 " آقا این ابزارها اومده ایران ولی فرهنگش نیومده باهاش! " این جمله را شما هم شنیده‌اید. از رانندگی بگیر تا موبایل و آپارتمان‌نشینی ؛ وقتی کسی کج‌رفتاری می‌بیند همین را می‌گوید. البته فقط ابزارها نیستند بلکه مفاهیم هم انگار همین طورند. «نقد» به شیوه مدرن در فرهنگ استبدادزده ایرانی واژه جدیدی است. برای همین هنوز در حال تمرین آن و مجروح کردن همدیگر هستیم. «انتقادپذیر بودن» در نگاه برخی یعنی: *…
  • " در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به غایت غیر سیاسی اما سیاست زده است. جامعه‌ای که در آن فرصت‌طلبی ،فرد گرایی انحصارطلبانه، ارزش محسوب می شود. در چنین جامعه‌ای راه‌حل‌های فردی حل مسئله ضرورتا به دام شکلی از مصرف‌گرایی فرو می‌افتد "
  • عباس کاظمی

آلودگی هوا و نقش رسانه ها ؟

درست در لحظه‌ای که شهر از آلودگی نفس کم می‌آورد، مردم بیشتر از اتومبیل های شخصی خود استفاده می‌کنند. در همان لحظه‌ای که کودکان‌شان از آلودگی هوا در خطر بیمارشدن قرار دارند صرفا به خرید کردن بیشتر  برای فرزندان‌شان می‌اندیشند. در حالی که مسائلی تکراری مستمرا توسط مردم طرح می‌شوند.مسایلی چون آلودگی هوا به کل به محاق رفته است. چه می شود که مردم یک سری چیزها را به عنوان مسئله در…
  • « مدیریت مدیریت تغییر با مکانیزم فرسوده و سنجه های ارزشیابی کهنه برای انتخاب های آینده جواب نمی‌دهد و توان پیش بینی آینده را از دست می‌دهیم »
  • سید جلال جلیلی نوش آبادی / فرهنگی از کاشان

کمبود معلم، با اصلاح ساختار اداری جبران می شود مطلب ویژه

علی الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای گفته است از سال آینده معاونان مدارس باید تا سقف ۱۰ ساعت تدریس هفتگی داشته باشند و این گفته در حالی است که پیش از این نیز 4 ساعت تدریس هفتگی معاونان مشکلات فراوانی را بر مدرسه و نظام آموزشی تحمیل کرده بود و بارها در جلسات مختلف به مسوولان گزارش شد اما هیچ گوش شنوایی نبوده است انگار که مدیران بالادستی،…
  • " بارها و بارها هوای تهران از حالت هشدار خارج شده است. وقتی هوا از حالت هشدار خارج می‌شود مفهومش آن است که این هوا کشنده است. اما هر بار کاری جز زوج و فرد کردن یا تعطیلی مدارس و دانشگاه ها انجام نشده است ! "
  • دکتر خدیجه گلین مقدم

تهران و انقراض همگانی؟!

کلیپی که در زیر مشاهده می کنید ؛ امروز تهران شهرک غرب ساعت ۱۰ صبح را نشان می‌دهد.خورشید را نگاه کنید که در پشت دود و آلودگی پنهان شده است. برج میلاد به عنوان یکی از نمادهای پایتخت به یکی از شاخص های نشان آلودگی شهر تهران تبدیل شده است. برج میلاد حدود ۷ کیلومتر (زمینی) با من فاصله دارد اما به سختی دیده می‌شود. خدا می‌داند این روزها چند نفر در…
  • " تکلیف ما درباره ساخت بستر برای نظریه های عاریتی مشخص نیست "
  • مصطفی قادری/ دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی

برنامه درسی ماکرو ( Macro Curriculum ) در ایران رها شده است

پژوهش برنامه درسی را از منظر موضوعات خُرد و کلان می توان به دو دسته ی برنامه درسی ماکرو و میکرو تقسیم کرد. موضوعاتی همچون تعیین هدف، انتخاب محتوا، تحلیل محتوا، الگوسازی، تدوین کتاب درسی، اعتباریابی ها، نظرسنجی ها،  نیارسنجی ها، آزمون سازی ها و استاندارد سازی ها Micro Curriculum محسوب می شوند. برخی از موضوعات زیر نیز ماکرو کریکیولوم محسوب می شوند که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و …
  • آیا رتبه‌بندی با بودجه انقباصی سال آتی قابلیت اجرا در سال ۹۹ را دارد ؟
  • رضا قاسم پور

رتبه بندی معلمان و داستان مهیج جنگجویان کوهستان!

سریال جنگجویان کوهستان که یادتان هست؟ در اوایل دهه هفتاد این سریال قدیمی به طور هفتگی پخش می شد و لین چان قهرمان داستان چه طرفداران پر و پا قرصی که نداشت...یادمه سال ۷۳ که رفتم مراسم خواستگاری، برادر خانمم همان روز پس از دیدن این سریال مهیج، احساساتی شده و شیشه‌های اتاق و تاندون دستش را بریده بود.داستان رتبه بندی معلمها نیز بی شباهت به این سریال ژاپنی که در منقبت…
  • " پرسش مشخص من این است که آیا افراد شرکت کننده به عنوان " منتقد " در پشت تربیون دانشجویی و در برابر بالاترین مقام اجرایی کشور ، معدل و میانگین همان 1200 تشکل و 138 نشریه در دانشگاه فرهنگیان بودند ؟ آیا از " معلمان محافظه کار " که نقادی را نه در دوران دانش آموزی و نه در زمان دانشجویی تجربه و تمرین نکرده اند چه انتظاری برای تربیت نسل پرسشگر و مطالبه گر داریم ؟ دعوت نکردن از رسانه ها و خبرنگاران به عنوان رکن چهارم و بی بدیل " دموکراسی " با کدامین آموزه و مفهوم از " تفکر انتقادی " سازگار و عجین است ؟ معلمی که رسانه و کارکردها و اهمیت آن را نداند و یا نشناسد چگونه می تواند حداقل حرف هایی را که می زند را عملیاتی کند ؟ ادبیات نقد بیش از آن که بر اساس " خودش " بنا شده باشد مبتنی بر " تحقیر " و " تصعید " مخاطبان است ! "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

نقدی بر روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ! مطلب ویژه

" این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا " مولانا امسال و از بخت دانشجویان ، روز دانشجو با اعتراضات و ناآرامی های آبان ماه در کشور مقارن گردید . رئیس جمهور که هر سال یکی از دانشگاه دولتی و مطرح را برای ارائه دیدگاه های خویش در نظر می گرفت این بار ترجیح داد تا در تاریخچه دانشگاه فرهنگیان روزی بی سابقه را به…
  • " بیاییم به جای شعار دادن، هزینه را از معلم­های این کشور برداریم "
  • عبدالعلی نوروزی تبریزی نژاد/ هنرآموز کامپیوتر - خوزستان

نگاهی نقادانه به وضعیت معلم­ها در سیستم آموزشی ایران مطلب ویژه

  نظام آموزش ایران در حال حاضر تحت عنوان نظام 6-3-3 ، معرفی می­ شود. نظامی که در آن شش سال اول دوره ابتدایی و سه سال دوم متوسطه اول و سه سال سوم متوسطه دوم نامگذاری شده است. در این میان دوره ای وجود دارد که در این نظام وجود ندارد اما شرط تحصیل در نظام آموزشی گذراندن مقطع تحصیلی پیش دبستانی است. فرزندان ما در سن پنج سال مجبور می…
  • " ستاد آموزش و پرورش دیده بانی در حسن اجرای سند را به دیده بان هایی «قوی که صاحب نگاه بلند و راهبردی هستند بسپارد. آنان که گردن زرافه و دید عقاب دارند نه گردن کرگدن و دید مورچه » ! "
  • حیدر تورانی

مدرسه نیازمند فانوس دریایی است نه چراغ زنبوری!

در بسط و تبیین مطالب مرتبط با یادداشت قبلی مبنی بر «مدرسه کلا و نگاه آموزش و پرورش»، لازم دیدم یادداشت دیگری را در راستای مدرسه تراز سند تحول، به رشته تحریر درآورم . چرا که این روزها به شدت شاهد حاکمیت و تسلط نگاه خطی، سلسله مراتبی و مکانیکال در اجرای سند تحول هستیم. آنچه اکنون مستند و مشهود می باشد، برنامه های متعددی است که ذیل اهداف عملیاتی سند و…
  • " می خواهیم در برابر سیستم آموزشی که به ما نیاموخته برای شاد بودن ، برای رفع حال بد، برای حفظ اخلاق و برای حفظ انسانیت چه باید کرد ؟ بایستیم "
  • لعیا خاکی/ دبیر علوم اجتماعی مدارس بندر گز

زباله گرد و مدرسه مطلب ویژه

پیشاپیش به خاطر استفاده از الفاظ نامناسب عذرخواهی می کنم.  -  بیشعور ، ساکت شو ، تو خفه، برو بمیر، آشغال ، ..... ،.....،  گویندگان و مخاطبان این لغات ،غریبه و دشمن نیستند، دوستان چندین و چندسال اند، گاه برای ابراز محبت،گاه برای تایید و تکذیب حرف های یکدیگر، این گونه یکدیگر را مخاطب قرار می دهند. دور باشد آن روز که با یکدیگر بحث کنند و دعوا و بعد قهر و…
  • " علی رغم آن همه اهداف و دورنمای روح نوازی که برای دوره های آموزش مجازی ضمن خدمت فرهنگیان عنوان می شود، متاسفانه به غیر از جمع امتیاز ، بهره و فایده چندانی برای معلمان ندارد ؛ معلمان اگرچه در انجام امور امتحانی دانش آموزان حساس و سختگیرند اما درباره خودشان، به گونه ای دیگر عمل می شود. به بیانی دیگر، آنها به سختی امتحان می گیرند اما به راحتی امتحان می دهند ! "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

به نام نیاز، برای امتیاز ... آموزش ضمن خدمت معلمان نیاز به خانه تکانی و بازبینی جدی دارد ! مطلب ویژه

  آموزش دیدن در خلال انجام وظیفه ، عادت معمول تمام سازمان هاست تا به این وسیله راه بهبود مستمر مستخدمین از نظر دانش ها، مهارتها و رفتارهایی که باعث ایجاد توانایی بیشتر و افزایش کارآیی در شغل فعلی و کسب شرایط بهتر برای احراز مقامات بالاتر می گردد، هموار شود. آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش از دیرباز از حساسیت و اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده است.با گسترش مدارس…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور