صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

بسیاری از فعالین فرهنگی صاحب نام که هر کدام تشکل هایی را عهده دار اند ، از این شاخه به آن شاخه بسیار پریدند یک روز دم از زر افشان زدند و روز دیگر اطاعت و امروز مدافع بلا منازع بطحایی اند/ همان گونه که حدود 9 ماه پیش مدافع دانش آشتیانی بودند و امروز در مقابل او. گویا برای شان فرقی ندارد و نزدیکی به قدرت و سهیم بودن در منافع…
  • کرامت رنجبر دستنایی/ فرهنگی و دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

وزیر بدون برنامه و یا با برنامه بدون ضمانت اجرایی ، غیرعملی و شعار محور دیر یا زود استیضاح می شود !

در سنوات اخیر ضعیف ترین وزرا آن هم بدون برنامه و نوآوری و چاره اندیشی برای رفع معضلات و مشکلات بر مسند این وزارتخانه تکه زدند و سکان داری این کشتی طوفان زده را برعهده گرفتند و این وزارتخانه را با بحرانها و مشکلات دو چندان به فرد دیگری تحویل دادند/ برنامه ریزی های غیرکارشناسانه مرکز محور و وزیران ناکارآمد موجب بی انگیزگی در فرهنگیان و تشویش اذهان اولیاء دانش آموزان و…
هنر کشور داری و هنر تعلیم و تربیت/ دانشگاه فرهنگیان یکی از بزرگترین و گسترده ترین دانشگاهای ایران است ولی مشکلات و کمبود های آن به همان گستردگی این دانشگاه در سطح کشور هست. مشکلاتی که قرار نیست بعد از پنج سال هنوز رفع شود/ ادبیات مسئولین دانشگاه اصلا در شأن دانشجو نیست و طرز برخورد با آنچه باید باشد متفاوت است/ بسیاری از دانشجو معلم ها به امید تغییر در وضعیت…
  • محمدرضا حیدری/ آموزگار - قم

تغییر در نظام آموزشی؛ از حرف تا عمل مطلب ویژه

در جلسات خسته‌تر و بی‌حوصله‌تر از آنند که چیزی بیاموزند یا در گفت و گویی شرکت کنند/ او مشتی بدیهیات را از رو می‌خواند و پیش می‌رود/ چند نفری دفترچه یادداشتی یا سالنامه‌ای مقابل‌شان گشوده‌اند و جملات استاد را یادداشت می‌کنند. یکی دو نفر در گوشه‌ای از کلاس چرت می‌زنند/ چرا این کار گروهی را در کلاسش عملی اجرا نمی‌کند تا بدانیم چند مرده حلاج است و چیزی از او بیاموزیم/ مزایای…
  امروزه تدریس برای معلمان و دبیران مدارس دولتی علاوه بر مشکلات رایج ،از یک ناحقی تزریقی نظام آموزش و پرورش نیز در رنج است و آن دستچین کردن دانش آموزان برای قبولی در آزمون ورودی مدارس خاص یعنی تیزهوشان و نمونه دولتی است و در مدارس دولتی همه معدل های زیر 17 و شاید کمتر می مانند. مدارس غیردولتی را هم به این مدارس اضافه کنیم دیگر در مدارس عادی کدامین…
  • علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

چرا بطحایی آمد ؟ مطلب ویژه

در یادداشت بعدی عملکرد ایشان و نیز برنامه ارائه شده توسط آقای بطحایی را در حد بضاعت مورد نقد کارشناسی و مستدل قرار می دهم/ جامعه ما فاقد نظام " تحزب " و " تشکل " به معنای واقعی و جهانی آن است/ نامزدها در ایام انتخابات در رقابت برای جلب نظر و رای بیشتر  شعارهای " حداکثری " سر داده و انتظارات و توقعات جامعه را به نحود وحشتناک و فزآینده…
هنگام اعتمادگیری از اولین کابینه‌اش اولا چرا انرژی کاملی برای نجفی نگذاشت/ اصلا چرا فانی را گذاشت/ بطحائی اگر نگوئیم نفر اول مشترک، قطعا نفر دوم وزارتخانه فانی بود. در این صورت معرفی مجدد ایشان (و حتی فکر‌کردن به‌او یا افراد هم‌ترازش) چه پیامی می تواند داشته‌باشد برای جامعه فرهنگ/ ۳ انتخاب غلط در ۴ سال کمی (فقط کمی) زیاد نیست برای رئیس یک ملت ۸۰ میلیونی/ رئیس‌جمهور چه نقاطی را هدف‌گذاری…
بطحایی در دوره احمدی نژاد معاون شورای عالی آموزش و پرورش تحت ریاست نویدادهم و بهرام محمدیان بوده، پس اصولگرا است /بطحایی در ستاد انتخاباتی مصطفی معین (84 ) و ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی (88 ) و ستاد انتخابات روحانی (92) حضور داشته است پس اصلاح طلب است/ بطحایی هم حلقه ای از زنجیره مدیران ستادی آموزش و پرورش است که مسئول وضعیت فعلی هستند/ فرق بطحایی با گزینه های قبلی  این…
  • مینو امامی/ بازنشسته - پژوهشگر علوم اجتماعی

آیا جنسیت تعیین کننده راست آزمایی یک وزارتخانه است؟

وزیر مرد یا زن ؟ واقعا اصل حیاتی است؟ سال ها دانش آموزان با حالت تهاجمی از من معلم پرسیدند:خانم چرا در کشور ما خلبان زن نیست؟ یا رییس جمهور زن نیست؟ و....با آرامش پاسخ شنیدند: برای برخی چیزها باید بستر آماده باشد، بستر فرهنگی و نگرشی جامعه باید ایجاد یا پذیرش حضور زنان را در حیطه هایی بزاید و رشد دهد و به بلوغ رساند. درکشور ما هنوز زایشی صورت نگرفته…
   لابی گری : یک عمل و حرفه ویژه است که منظور آن تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و دیدگاه مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی است. این واژه در ادبیات سیاسی به معنی اعمال نفوذ بر سیاست‌مداران بویژه بر نمایندگان مجالس است. پروپاگاندا: گونه‌ای ارتباط است که در آن، اطلاعات هماهنگ و جهت‌دار برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی پخش و فرستاده می‌شود. (ویکی…
اکنون آموزش و پرورش آن قدربی رمق ، متلاشی ، بن بست شده و بی درو پیکر می نمایاند  که کار به جایی رسیده معلمان فهیم و دلسوز هوار می کنند که ایها الناس ما از رسیدگی به ضعیف بودن فیش حقوقی خود صرف نظر می کنیم اما برای جلوگیری از نابودی نسل پویا یکی را به رهبری دستگاه تعلیم و تربیت بگمارید که از راه کج رفته نامقصود رسیده قاطعانه جلوگیری نموده…
کار آموزش و پرورش زمانی به سامان می شود که بپذیریم که "تعلیم" و "تربیت" هر دو به یک چیز دلالت دارند لیکن تربیت، سطح عملیاتی و کاربردی تعلیم است که در نتیجهٔ تعامل و تکرار و تمرین و ممارست و مشاهده و آزمایش و خطا و تجربه حاصل می گردد و اگر در امر آموزش، فرصت تعامل و تکرار و تمرین و ممارست و مشاهده و آزمایش و خطا و تجربه…
  • مینو امامی/ بازنشسته - پژوهشگر علوم اجتماعی

چرا صدای معلم را می خوانم ؟

پاسخی به همکارم از تهران که خطاب به دست اندرکاران صدای معلم نوشته اند مسؤلین صدای معلم را می خوانند؟ همکار محترم یا محترمه صدای معلم دیگر صدا نیست که فریاد غریو یا غرش عظیم از قشر فراموش شده جامعه است ؛ مثل صدای مشاور که آدمی با طرح مسأله سبک می شود،خالی می شود،احساس راحتی و آرامش می کند و ناملایمتی ها و تلخی های زندگی را ولو در دقایق یا…
شاید در هیچ دوره ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث انتخاب وزیر آموزش و پرورش این قدر حساس و داغ در میان فرهنگیان و معلمان نبوده است/ در این کارزار برخی رسانه ها نیز نسبت به این وضعیت حساس شده و برایشان این پرسش مطرح شد که  "در آموزش و پرورش چه خبر است "/ مهم ترین رویدادی که در این دوره به وقوع پیوست انصراف « علی زرافشان » جدی…
به نظر من وزیر آموزش و پرورش قبل از اینکه بخواهد به مسایل مالی معلمان و بیمه معلمان و مدارس کپری و وضعیت مدیریت مدارس و سرانه مدارس و مدارس فرسوده و کیفیت آموزشی و .....بپردازد ، باید بتواند وزارتخانه ای همسو داشته باشد! برای اینکار باید بتواند تمام کارمندان وزارتخانه را از بالا تا پایین تغییر دهد! مگر ما که تدریس می کنیم شاخ داریم؟ آنها نیز بیایند یک چندی تدریس کنند!تا…
فعالان اصلاح طلب باید به جایگاه واقعی خود در جامعه برگردند و دیدبان قدرت باشند/ دبیرکل یک تشکل گفت از گزینه رئیس جمهور هرکس که باشد باید تبعیت و حمایت کنیم/ این نوع نگاه کمک به رئیس جمهور نیست، ذوب در رئیس جمهور است/ بدون اقتدار مدیریتی آموزش و پرورش را نمی توان اداره کرد/ دانش حتی در دفتر وزارتی هم اقتدار و اتوریته ای نداشت/ (R P) از کارکنان دفتر وزیر…
چرا یک وزارتخانه این همه نامزد دارد/ تا امروز صحبت از دریافت برنامه از سه نفر دیگر شده است/ اگر توانمندی خاصی در این افراد بود، حتما باید فرهنگیان باید اثرات آن را می دیدند که ندیدند/ اين معاونين و مشاورين ؛  اگر خود بخشي از مشکلات آموزس و پرورش نباشند (که هستند) حداقل مي توان آنها را ترمز حل اين مشکلات دانست/ فقط کساني حاضرند بپذيرند تا به عتوان نامزد وزارت…
گمانه‌زنی‌ها د‌‌‌رباره کابینه د‌‌‌وازد‌‌‌هم و این‌که چه کسانی به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی خواهند‌‌‌ شد‌‌‌ د‌‌‌ر هیچ د‌‌‌وره‌ای تا به این اند‌‌‌ازه پر سر و صد‌‌‌ا و پرخبر نبود‌‌‌ه است/ د‌‌‌ر گستره آموزش‌ و‌ پرورش، هم‌اکنون با گروه‌هایی از فرهنگیان روبه‌رو هستیم که خود‌‌‌ را تشکل‌های سیاسی یا مد‌‌‌نی معرفی می‌کنند‌‌‌ و اد‌‌‌عا د‌‌‌ارند‌‌‌ که با رویکرد‌‌‌ی سیاسی، مد‌‌‌افع حقوق فرهنگیان هستند‌‌‌ و بهبود‌‌‌ وضع آموزش‌ و‌ پرورش را د‌‌‌نبال می‌کنند‌‌‌/ هنگامی…
  • مینو امامی/ بازنشسته - پژوهشگر علوم اجتماعی

تخته پاک کن لای در ؛ مطالبه گری معلمان و معمای انتخاب وزیر! مطلب ویژه

سال 89 به خاطردارم اول مهرماه بود و طبق روال خیلی از کلاس های درسی ،درکلاس بسته نمی شد و یکی ازدانش آموزان از ردیف اول خم شد تا تخته پاک کن را لای در بگذارد تا بسته شود، مودبانه دعوایش کردم متعجب شد/ اگر از روز اول مشکل را به مسئولین دبیرستان گزارش ندهی باید 9 ماه دقایق ارزنده ای فقط برای باز و بسته کردن در کلاس بگذرانیم با تمامی…
با نگاه  آموزشی و پرورشی انتخاب زرافشان یک انتخاب بَد است/ زرافشان در 38 سال خدمت، حرف تازه و طرح تازه و اقدام ابتکاری و خلاقانه ای از خود بروز نداده است/ زرافشان جزئی از همین سیستم مدیریتی محافظه کار ، متظاهر و فاقد اصولیت آموزش و پرورش است/ تبلیغ اینکه زرافشان نماد تغییر و تحول در آموزش و پرورش است شبیه شوخی است/ طرفداران زرافشان می گویند که او  درجایگاه معاونت…
سه حوزه سیاست داخلی ٬اقتصاد و‌ فرهنگ و آموزش بیش از سایر حوزه ها مورد توجه منتقدان حامی روحانی بوده است و نسبت به گزینه های مطرح برای وزارتخانه های مربوطه نقدها و اعتراضاتی صورت گرفت/ حال که روحانی به خود و مشاورانش فرصت تامل بیشتر داده است وظیفه فعالان سیاسی و صنفی و مدنی و رسانه ای است تا با ارایه تحلیل های کارشناسانه آنها را در این راستا یاری رسانند/…
  • سید منصور موسوی/تحلیل گر مسائل آموزشی

فعالان تشکل ها و سوداگران بی هویت مطلب ویژه

لب کلام این دسته از منتقدان بر این مبنی استوار است که تشکل ها به محلی برای اعمال نفوذ و سهم خواهی برخی افراد از نهاد آموزش و دسترسی به جایگاه های مدیریتی مبدل شده است/ در قضاوت تشکل ها، همه چیز از فردای انتخابات و مشخص شدن نتایج آن آغاز می شود/ در این میان افراد و گروه هایی با اطلاع از نگرش منفی غالب به فعالیت های تشکل های فرهنگیان،…
  • کامران رحیمی/کنشگر فرهنگی و سیاسی

بحران هویت در احزاب و تشکل ها و زایش مدیران بی هویت

 در کشور ما گر چه حدود 250 تشکل، گروه و حزب سیاسی در وزارت کشور به ثبت رسیده است ولی به علت اینکه تقریبا هیچ کدام از آنها متناسب با معیارهای استاندارد جهانی، دارای تعداد عضو و فراگیری و پایگاه اجتماعی نیستند، می توان گفت که تقریباً حزب نداریم/ در وضعیت فعلی روز به روز از تعداد افراد سیاسی وفادار به اصول و پرنسیپ های مورد نظر جناح های سیاسی کم می‌شود و…
علي زرافشان 62 ساله، محافظه‌کار و معاون فعلي آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و‌ پرورش است/ ماراتن نفس‌گير انتخابات رياست‌جمهوري با راي قاطع اکثريت مردم به تداوم مسير عقلانيت و تدبير به پايان رسيد و روحاني کليدار پاستور باقي ماند/ اولين گام براي تحقق شعارهاي انتخاباتي روحاني مي‌تواند انتخاب وزيري مقتدر، توانمند، تأثيرگذار و آشنا با مسائل و مشکلات آموزش‌ و پرورش باشد/ بي‌گمان معرفي علي زرافشان که جزء حلقه بسته‌ي مديران آموزش‌…
  • محمدرضا حیدری/ آموزگار - قم

آموزگار جهانی مطلب ویژه

”من هیچ‌وقت یه دانش‌آموز افغان رو به‌عنوان نفر برگزیده‌ی درسی یا اخلاقی معرّفی نمی‌کنم. هیچ‌وقت!“/ او را تا همین چند ساعت قبل، معلّم خوبی می‌دانستم؛ امّا در عرض چند دقیقه در نگاهم سقوط کرده بود/ میلش به تقرّبی که شکل وسواس به خود گرفته بود هم نتوانسته بود او را از این انحراف برهاند/ با تعجّب پرسیدم:”جنگِ چی؟“ گفت:”جنگ ایران و افغان.“/ سرود که تمام شد، بچّه‌ها با تشویق جانانه‌ای آن‌ها را…
احتمالا تصمیم گیران در پس پرده مانند مسابقه ی استیج به بازخوردهای حاصل از معرفی هر فرد امتیاز می دهند و هر یک از نیروها در جایگاه مکتسبه در جدول امتیازات قرار گرفته و برخی نیز حذف می گردند/ گویا رییس جمهور منتخب وعده های انتخاباتی خود را از یاد برده اند و بدان توجهی ندارند/ حال اینکه از گفتمان و مطالباتی که جناب دانش آشتیانی در حوزه آموزش و پرورش مطرح…
با روی کار آمدن دولت یازدهم بارقه های امید در دانشگاه ها ظهور کرد و دولت تاحدودی فضای سیاسی دانشگاه ها را به نقطه مطلوب نزدیک تر کرد/ بخشی از این قضیه به  تازه تأسیس بودن این دانشگاه برمی گردد و البته بخش اعظم دیگر آن ناشی از عملکرد ضعیف و محتاطانه مدیران این دانشگاه  است/ برخی مسئولین دانشگاه فرهنگیان  اسباب ناخرسندی دانشجویان گردیده‌اند/ برخی دخالت‌های غیرمتعارف در شیوه برگزاری برنامه‌ها صورت…
اگر ما نمی توانیم مردم را خوشبخت کنیم اما می توانیم رنج ها و آسیب های قابل اجتناب را برطرف بسازیم ، معلمان هم همین مردمند/ آموزش و پرورش اولویت اول قبل انتخابات چه رتبه ای در دولت دوم تدبیر و امید دارد/ چرا به آزمودن آزموده از طریق آدم های خنثی و بی فروغ از خلاقیت و لابی گر اصراردارید/ اگر ما به این نتیجه رسیده ایم که آموزش و پرورش…
نهاد مهم و تاثیر گذار و حتی تعیین کننده آموزش و پرورش به یک دور باطل و بن بست و درماندگی فرو غلطیده و کشتی که قرار بوده نجات بخش جامعه باشد خود به نجات دهنده محتاج گشته است/ نهادی که خود عاجز از زایش و پرورش مدیرانی متفکر و خلاق و جسور و خودباور باشد و یا بورورکراسی و روابط تو در تو و تنیده در زد و بندها و مصلحت…
  • بهمن ویسی/معلم نمونه کشوری

"مشروطیت؛ ثمره جانفشانی ملت"

توفیقی بزرگ در مسیر محدود ساختن و پاسخگو کردن قدرت مطلقه و تمکین ارباب قدرت به رای و خواست منبعث از عقل و خرد جمعی/ پیش از انقلاب مشروطیت، شاه،حاکم بر کلیه امور و ملت رعیت او به شمار می آمد و فاقد شعور برای تشخیص خیر و صلاح خویش و به تبع آن بی صلاحیت در فرآیند انتخاب مسئولان و امر قانونگذاری/ در چرخه قدرت و تصمیم گیری،هیچ جایگاهی برای مردم،…
خود را  شایسته و زنان را ناشایست می دانند که اگر شایستگی بر لزوم مرد بودن اثبات شده بود اکنون باید توسعه یافته ترین کشور در جهان می شدیم زیرا فقط مردان در این سرزمین وزیر بودند/ آیا  درحقوق شهروندی شما، زنان فقط می توانند فقط در حد دستیار باشند و بس/ اگر این گونه نیست با انتخاب بانویی مدیر و مدبر و شایسته و فرهیخته و آگاه به مسائل تعلیم و…
انتخاب وزیری از بین نیروهای سنتی آموزش و پرورش حقیقتا جای تامل داشته و دکتر روحانی باید بابت این انتخاب ، ورای سهم خواهی های مرسوم و معمول  ،به جهت وعده های داده شده خود را ملزم به پاسخ گوئی در مقابل مطالبات معلمان و دانش آموزان بداند/ وزرای قبلی که عموما از بین حلقه مدیران بسته وزارتخانه انتخاب می گردیدند نتوانستند راه حلی برای آن بیابند/ آقای زرافشان گزینه پیشنهادی فعلی…
  • سید عبدالرزاق موسوی /عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان ایران

رئیس جمهور توضیح بدهد چه شد که از فانی به دانش و بعد به زرافشان رسیده است؟

  تعویض جناب دانش آشتیانی حکایت از یک معضل بزرگ و حل ناشدنی درآموزش و پرورش دارد. تصمیم گیری در حوزه آموزش و پرورش مبتنی برهیچ قاعده و اصل علمی و مدیریتی قابل دفاعی نیست.اینکه چرا آقای دانش وزیر شد و چرا امروز تعویض می شود و به جای آن آقای زرافشان می آید ؛ این باید به جامعه فرهنگیان توضیح داده شود . این حداقل انتظار از رئیس جمهور محترم است.آنچه…
  • محمود حدادي /كارشناس آموزش و رسانه

نگاهی به وضعیت حوزه های صف و ستاد در ایران و فنلاند و یک پیشنهاد مطلب ویژه

شكاف بين حوزه‌هاي صف و ستاد در ايران بيش از پيش برايم ملموس بود/ طي يادداشتي خطاب به وزير محترم بر ضرورت بازنگري در امر ارتباطات آموزش و پرورش و لزوم تشكيل معاونت يا مركز توسعه همكاري‌ها و ارتباطات، متشكل از شش مجموعه (با عناويني چون: دفتر همكاري‌ها و ارتباط با حوزه‌هاي علميه، دفتر همكاري‌هاي علمي و ارتباط با دانشگاه‌، دفتر توسعه فرهنگ كارآفريني و ارتباط با حوزه كسب و كار و…
در این قسمت من فقط به مسائل آموزشی می‌پردازم و به مسائل صنفی وارد نخواهم شد : 1- سازمان چاپ و توزیع کتاب‌های درسی را تعطیل می‌کردم و جای آن به معلم اختیار استفاده از منابع مختلف را می‌دادم.2- کار گروهی تشکیل داده و از آن‌ها  می‌خواستم که فقط سرفصل‌های مدنظر را تعیین و به مدارس ابلاغ کنند.3- مدت تحصیل در ابتدایی را به سه روز کاهش داده و تعطیلات تابستان و…
وزارت زرافشان ادامه وزارت فانی و نوعی بازگشت به عقب است/ معرفی زرافشان، حاصل توافق دایره بسته مدیران آموزش و پرورش برای تثبیت و ادامه وضع موجود است/ دعوای بین دسته بندی های اداری شبیه جنگ زرگری و فاقد معنا است/ حسین صادقی و آذرکیش با راه اندازی کمپین تلگرامی حمایت از زرافشان، شأن کارشناسی خود را وانهادند/صادقی و آذرکیش فضایی برای افراد فرصت طلب فراهم کرده اند که برای گرفتن پُست…
هر روزه بسياری از ما انگشت اشاره مان را به سمت ديگران می گيريم و گاه با آهنگ و لحنی طلبكار آنان را سرزنش می كنيم. حال آنكه بسياری از مشكلات ما ناشی از «بی تدبيري» خود ماست/ اگر دچار بی معياري شديم و روزگار را باری به هر جهت طی كرديم؛ نبايد كسی غير از خودمان را مستحق و لايق سرزنش بدانيم. چراكه از قديم گفته اند : «خود كرده را…
متاسفانه امروز در مدارس اغلب با کتاب های درسی روبه رو هستیم که در مقاطع متفاوت آن گاه یک مطلب به صورت چندین بار تکرار شده (مثلا یک حادثه تاریخی یا یک پدیده جغرافیایی) اما کوچک ترین اشاره ی به حوادث و تهدیدات اجتماعی روز جامعه که در کمین شهروندان به خصوص کودکان جامعه نشسته است، نشده است/ رسانه های جمعی به خصوص رسانه ملی نیز با عدم پوشش مناسب و به…
انتقاد بنده  نیز به آقای زرافشان به عنوان سمبل و یا نمونه ای از ده ها مدیری خواهد بود که چند دهه در دایره بسته مدیران در حال چرخشند و تاکنون  فردی از مقامات و یا مسئولان عملکرد این مدیران را مورد نقد و یا پرسش جدی قرار نداده است/ انتقاد از زرافشان به معنای تایید عملکرد و یا تاریخچه مدیرانی  مانند ایشان و همکارانشان نخواهد بود/ تعداد قابل توجهی از بدنه…
جناب روحانی مجاب گشت تا این وزیر تحمیلی به خویش را با جناب فخرالدین دانش آشتیانی جایگزین گرداند/ نیک به یاد دارم در همایش پیش از رای اعتماد مجلس که در سالن دبیرستان شریعتی تهران با همراهی دکتر نجفی و جناب حاجی و تعدادی از نمایندگان مجلس برگزار شد جناب نجفی و تمام حضار حمایت جانانه ای از ایشان انجام دادند و پیشنهاد جناب دانش که بایست آموزش و پرورش به دغدغه…

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور