صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ بازنشسته - پژوهشگر علوم اجتماعی

مشاوران مدارس ؛ ضرورت یا فقط یک پست شغلی؟

همه مشاوران مدارس موفق نیستند چون در قالب اداری با خطوطی مشخص و خشک، نمی توان احساس یا عواطف را تجزیه و تحلیل نموده و به کمیت تبدیل کرد/ به جز عده معدودی از مشاوران ، ما مشاورانی را همکار داشته ایم که خودشان خشک وانعطاف ناپذیر بودند تا حدی که دانش آموز برای برقراری ارتباط نه میلی داشت و نه جرأتی/ آیا واقعا آموزش و پرورش دراین حیطه موفق بوده است/ مادامی که مشاوران ما در اتاق خصوصی خودشان مانند یک مدیر خشک و انضباطی پشت میز نشسته اند و در اتاق آنها برای حاکمیت سکوت در زنگ های تفریح بسته است ،این اعتماد و نیاز زاییده نخواهد شد/ آموزش و پرورش باید ضرورت وجود مشاورین در مدارس را بازبینی نموده و طرحی نو دراندازد/ بعد از نهاد خانواده نهاد مدرسه، جامعه پذیری و درنی کردن ارزشها را بر عهده دارد

جایگاه مشاور و مشاوره در مدرسه و نظام آموزشی  "وشاورهم فی الامر" از هسته های اساسی دین اسلام است اما اروپایی ها و آمریکایی ها ،در این مقوله از ما موفق تر و فعال تر بوده اند؟ اما چرا؟
چرا مشاوران محترم ،در مدارس ما نوجوانان و جوانان را مرهم زخم نیستند؟

البته همیشه عده ای هستند که خارج از قالب تعیین شده ،عمل می نمایند و بسا خیلی هم موفق ترند و تعدادشان اندک است. اما همه مشاوران مدارس موفق نیستند چون در قالب اداری با خطوطی مشخص و خشک، نمی توان احساس یا عواطف را تجزیه و تحلیل نموده و به کمیت تبدیل کرد.

بررسی چقدر مدرسه را دوست داری؟ با دوستان چرا ارتباط برقرار نمی کنی؟ آخر درد تو چیست؟ و... بعد با تبدیل به درصد و میانگین و... گزارش کار به اداراه بفرستید.
به جز عده معدودی از مشاوران ، ما مشاورانی را همکار داشته ایم که خودشان خشک وانعطاف ناپذیر بودند تا حدی که دانش آموز برای برقراری ارتباط نه میلی داشت و نه جرأتی.

ما معلمین وقتی احساس می کردیم دانش آموزی مشکل روحی یا خانوادگی ویا اخلا قی و...دارد سعی می نمودیم که او را به پیش مشاور بفرستیم اما بعد 3-4 ماه از شروع سال تحصیلی یا مشاور را نمی شناخت یا به او اعتماد نمی کرد. (این امر احتمال دارد از ویژگی های آذربایجان باشد چرا که با توجه به شرایط تاریخی ،مردم آن به دیگران سخت اعتماد می کنند .البته شاید فقط یک فرضیه باشد .)
هدایت تحصیلی دانش آموزان هم که توسط مشاورین ،شکسته و بسته انجام می گیرد. واقعی ترین فعالیت مشاورین احتمالا تست هایی است از دانش آموزان به عمل می آورند.
ضرورت وجودی مشاور در مدارس چیست ؟ پُر کردن خلاء های عاطفی و احساسی سنین رشد و بلوغ نوجوانان و جوانان که در خانواده یا مدرسه و یا جامعه بزرگ تر دامنگیر آنان است. راهنمایی وهمدردی با کسی که الفبای بزرگ شدن را مزمزه می کند و شکستن در خود برای گروه سنی که بیشتر در خود بودن را می پسندد و....
آیا واقعا آموزش و پرورش دراین حیطه موفق بوده است؟

جایگاه مشاور و مشاوره در مدرسه و نظام آموزشی

من آنچه را که در طول خدمت خود به طور عینی تجربه کرده بودم را نوشتم .قدر مسلم خود این عزیزان وهمکاران محترم هم تجاربی دارند که اگر همه آنها را جمع بندی کنیم شاید به یک نتیجه گیری مفید و کاربردی ،دست بیابیم.
مشاوران آموزش و پرورش با قرار گرفتن در قالب های خشک وبی روح اداری ، نمی توانند موفق عمل نمایند.
کار اداری را از آنها بگیرید و اجازه دهید که مشاورین در جای جای مدرسه و در زنگ های تفریح یا آزاد با پرسه های گرم وصمیمی خودشان ،حس اعتماد و نیاز به خالی شدن از گره کوری که بر ذهن و قلب نوجوان وجوان سنگینی می کند را در دانش آموزان به وجود آورند.
مادامی که مشاوران ما در اتاق خصوصی خودشان مانند یک مدیر خشک و انضباطی پشت میز نشسته اند و در اتاق آنها برای حاکمیت سکوت در زنگ های تفریح بسته است ،این اعتماد و نیاز زاییده نخواهد شد. مشاورین باید روح مدرسه باشند نه جسم آن وگرنه معضلاتی مثل گرایش به جنس مخالف به دلیل حاکمیت عطش عاطفی سیر نشده از مهر والدین و معلمین وجود خواهد داشت ،یا تیغ زنی در مدارس دخترانه ، یا گرایش به مُدهای نامتعارف ، یا دزدی یا پرخاشگری و ......
آموزش و پرورش باید ضرورت وجود مشاورین در مدارس را بازبینی نموده و طرحی نو دراندازد.
از همه مشاورین ارجمندی که خارج از قالب خشک اداری عمل می نمایند و روح مدرسه محل خدمت خودشان هستند قدردانی می نماییم و آنان را با تمامی خلا قیت ها وانعطاف هایشان تحسین می کنیم.
پست شغلی مشاور مدارس را دریابیم تا مشکلات و معضلات خانواده و مدرسه و جامعه بزرگتر کاهش یابد.

فراموش نکنیم که بعد از نهاد خانواده نهاد مدرسه، جامعه پذیری و درنی کردن ارزشها را بر عهده دارد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 02 شهریور 1396 20:36 خوانده شده: 3504 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +8 -3 --
بلال 1396/06/02 - 22:52
ضمن احترام به تمام مشاورین عزیز ولی بسیاری از مشاورین بود و نبودشان هیچ تاثیری ندارد .
پاسخ + +5 -1 --
مینوامامی 1396/06/03 - 10:34
با احترام به متعهد هایشان. .باشما موافقم.
پاسخ + +5 -2 --
مهدی محمدی 1396/06/03 - 15:22
چه عجب یکی در مورد این بیکار ها حرفی زد این مشاورا هستند که ما رو بدبخت کردن همه این ها رو نگاه میکنند برچسب بیکار زدن به ما
پاسخ + +4 -1 --
صابر 1396/06/03 - 18:06
در منطقه سمیرم اکثر مشاوران مدارس خودشان گرفتار مشکلات مختلف خانوادگی و .... هستند بچه ها اینها را که میبینند انگیزه ای برای مراجعه به آنها را ندارند. عده ای هم با سهمیه شاهد و ... وارد اموزش و پرورش شده اند و توان لازم را برای کار ندارند.
پاسخ + +1 -1 --
مهدی 1396/06/04 - 14:23
ضمن احترام به تمام معلمین عزیز ولی بسیاری از معلمین بود و نبودشان هیچ تاثیری ندارد .
پاسخ + +3 0 --
مینو امامی 1396/06/04 - 18:23
همکار محترم جناب آقای مهدی ، من در لا بلای نوشته ها و نظرات ارسالی همکاران، خیلی متأثر شده ام که چقدر دل ما از خودمان پُر است. و هر کس توپ را به میدان حریف می اندازد. دلیل این همه برون افکنی همکاران ، عدم پذیرش واقعیت هاست یا خودباوری خودخواهانه؟ بلی در تمامی مشاغل ، بود و نبود عده ای به حساب نمی آید. چه کنیم که قدری به فرهنگ اصلاح بیندیشیم؟
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1396/06/05 - 09:45
تازمانی که نقش مشاور و وظایف آن توسط دانش آموز و اولیا پذیرفته نشود و از احساس برچسب خوردن بترسیم مشکلی حل نخواهد شد مشکل مشاوران نیستند مشکل فرهنگی است راضی هستیم سرطان بگیریم ولی مشکل روحی و روانی نداشته باشیم.
پاسخ + +7 0 --
مشاور 1396/09/26 - 19:41
با سلام من به عنوان یک مشاور مدرسه معتقدم در ادارات اموزش و پرورش بین مشاوران کار امد و نا کار امد هیچ تفاوتی نیست و گاهی اوقات مشاهده می کنیم همین مشاوران ناکار امد در اداره دارای ارج و قرب و منزلت بیشتری هستند . هر گاه اداره اموزش و پرورش از اداره دانش اموزان تبدیل به اداره فرهنگیان شود همه چیز درست خواهد شد
پاسخ + 0 0 --
محمد 1399/08/25 - 10:44
با سلام میخاستم کی طرح معلم تمام وقت برای مشاوران اجرا خواهد شد؛؛

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور