صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

مینو امامی/ دبیر بازنشسته

وزارت "آموزش و پرورش "یا فقط "آموزش"؟

عوارض تفکیک آموزش از پرورش و وظیفه معلمان  وزارت آموزش و پرورش از زمانی که رده شغلی "دبیران پرورشی " را در مدارس ما به وجود آوردند، به چند چیز اعتراف کردند:


1) شمای معلم سواد مذهبی ندارید و پاسخگوی آن نمی توانید باشید.
2) ما نظام سیاسی به شما معلمین در آموزش مسایل مذهبی اعتماد نداریم.
3) تنها وظیفه معلم ، آموزش سواد و دانش است و حیطه پرورش برای خود مدعیانی دارد.

و از اینجا بود که معلمین گفتند: به ما چه مدرسه دبیر پرورشی دارد و حقوق می گیرد بروید از او بپرسید خدا کیست و کجاست و چرا و چرا ؟
پس معلم دیگر فقط به آموزش خشک و بی روح مفاهیم کتب پرداخت و معلمان از اینجا نفوذ معنوی و عاطفی خودشان را بر روی دانش آموزان از دست دادند.
در حالی که به وقت گفت و گوی صمیمانه معلم با دانش آموزانش بود که نگاه ها به هم گره می خورد و عواطف و احساسات معنوی دانش آموزان تحریک می شد و دانش آموز احساس آرامش می کرد و اعتمادش به معلم فزونی می گرفت و در نهایت مفاهیم درسی را به نیکویی یاد می گرفت.


شکاف به وجود آمده از تقسیم وظیفه "تعلیم" و " تربیت" یا "آموزش" و "پرورش " ، پل ارتباطی بین معلمان و دانش آموزان را از بین برده است.

اگر دبیران علوم زیاد فرصت بحث آزاد یا پاسخگویی به سئوالات دانش آموزان را نداشتند و ندارند، معلمان علوم اجتماعی ، ادبیات و علوم دینی، این فرصت را به خوبی داشتند.این تفکیک نه فقط دانش آموزان را بلکه معلمان را نیز به این باور رسانده است که معلم فقط سر و کارش با کتاب پیش رویش است.
بهتر است که نام دبیران پرورشی معلمین "فعالیت های جانبی تعلیم و تربیت" باشد(چون تهیه مقاله یا نوشتارهای روزهای خاص، برگزاری مسابقات هنری و مذهبی و ...) و اجازه بدهید ترکیب عنوان وزارتخانه "هویت اصلی و اساسی معلمان را تشکیل بدهد و آن را ناقص نکنید که شغل معلمی ناقص می شود و اثرگذاری معلم بر دانش آموز کاهش می یابد ؛ یعنی "آموزش و پرورش".


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 05 شهریور 1396 21:25 خوانده شده: 1639 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +26 0 --
بازنشسته 1396/06/05 - 22:34
بحث کوتاه ومفید دست مریزاد
اما برای رهایی از این معضل جرأت مسولان وزارتی ونظام را می طلبد که
به اشتباهات چندین ساله خود اعتراف کنند و از نو بایک روش علمی وبدون دخالت های نابجا نسبت به بازنوبسی اهداف آموزش وپرورش اقدام نمایند .نه اینکه تا به حال انجام شده وتمام بخشنامه ها و دستورالعمل ها که فقط توسط کارشناسان به اصطلاح در وزارت انجام گرفته بدون اینکه حتی ساعتی در محیط مدارس یا کلاس های درسی بوده باشند
پاسخ + +28 -4 --
مهدی محمدی 1396/06/05 - 22:34
درود بر شما خانم امامی واقعا از زمانی که معلم پرورشی از زمانی که وزارت ورزش و جوانان و از زمانی که سازمان تبلیغات قد کشیدند شاخ معلم شکسته شد
پاسخ + +7 -5 --
باران 1396/06/05 - 23:41
صحبت شمادرست ولی قبول کنید که بخشنامه های جور واجور برای مربی پرورشی معضلی شده ودانش آموزان رابی تفاوت کرده است .من همیشه با اینکه زبان انگلیسی تدریس می کردم برای بچه ها بحث حجاب ونماز را داشتم وعلاقه فراوان بچه ها ا پیرامون این موضوعات می دیدم.چون دانش آموزان می دانستند آنچه می گویم از روی دلسوزی است نه رشته تدریسم.استادی داشتیم که می گفت همیشه در اگر شما درکلاس درستان از دین ووظایف انسان سخن بگویید تاثیر گذارتر است تا یک دبیر الهیات . پس عزیران فارغ از همه ی بی عدالتی ها که درحقمان می شود بفکر اعتقادات بچه ها هم باشید وهمیشه دقایقی از کلاستان رابه این مهم اختصاص بدهید.
پاسخ + 0 0 --
مهدی محمدی 1396/06/06 - 14:15
سلام بر باران
شما الان که مربی پرورشی نیستی
پاسخ + +8 -1 --
خانم فرهنگ 1396/06/06 - 00:27
معلم پرورشی ودینی وقران فقط خود را مسلمان وچه بسا مومن می بینند اگرما حرف مذهبی بگوییم روی خود را از ما برمیگردانند
پاسخ + +20 -2 --
محمود 1396/06/06 - 06:36
درود بر شما جالب ومفید ومختصر بود آموزش وپرورش از هم جدا نباید باشه منتها یه عده فکر میکنند اینجا بنگاه کاریابیه و اعتماد از معلمان از بین رفته
پاسخ + +1 0 --
بازنشسته 1396/06/06 - 09:51
داریم معلمانی که امورات دینی مدارس (دبیر دینی وعربی) که آنچه اعتقاد و ایمان ندارد امورات دینی می باشد وحتی خود ترویج بی بند وباری میکند و خرید و فروش مواد و مشروبات هم دارد ولی کماکان بعنوان معلم ودبیر زحمت کش هم قلمداد می شود . وخود از نیروهای نور چشمی استخدام بوده .لذا یک نفر می تواند تمامی خوبیهای یک قشر را زیر سوال ببرد
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1396/06/06 - 10:23
ما در کنار دیگر وظایف کار عقیدتی کردیم گفتند دخالت در کار مدیر و پرورشی و مشاوره شما که اینطور می پوشید برید پرورشی بگیرید نه دروس پایه
پاسخ + 0 0 --
سلیمی ساعتلو 1396/06/13 - 14:59
کاملا حق با آنها بود. اگر همه چیز سر جایش باشد، کار پرورشی . مشاوره امری کاملا تخصصی است و هر معلمی حق ندارد در آن دخالت کند. دندانپزشک نمی تواند عمل چشم انجام دهد!
پاسخ + +2 0 --
سلیمی ساعتلو 1396/06/13 - 14:57
سخن نویسنده تا حدی مقبول است اما طرف دیگر قضیه اینجاست که ممکن است معلم ریاضی یا زبان، تخصص ارائه راهکار مذهبی یا فلسفی و پرورشی را نداشته باشد. در این صورت نه تنها کار مفیدی نکرده است بلکه به روح و روان بچه هم آسیب زده است که چه بسا تا آخر عمر همراه با او بماند و قابل جبران نباشد.
باورها و اعتقادات هم در بین معلمان فراوانی و پیچیدگی بسیار دارند. آیا معلم مجاز است اعتقادش را با دانش آموزانش در میان بگذارد؟ فرض کنید معلم علوم، ذهنش پر از ارواح خبیثه و شیاطین و .... باشد و بخواهد آنها را در کلاس از نظر خودش برای پرورش دانش آموزان مطرح کند. بیچاره دانش آموزان چه گناهی کرده اند که باید شنونده ذهنیات ما باشند!
پاسخ + 0 0 --
مینوامامی 1396/06/13 - 16:17
همکار محترم، باسلام، بنده به شستشوی
مغزی اشاره نکردم، به نقش معنوی معلم
اشاره کرده ام، معنوی نه مذهبی. یک نگاه
گرم وصمیمی معلم، اعماق وجود دانش آموز را تسخیر می کندآنهم در جامعه ای که عطش
عاطفی بین کودکان ونوجوانان ان حاکمیت دارد. یک گفتگوی ساده ی صمیمی توسط هر دبیری بدون لحاظ رشته تدریس، برای دانش آموزان فراموش نشدنی خواهدبود وشاید سرنوشت اورا تغییر دهد. ما هم تجربه کردیم ودیده ایم. نفوذ معلم بردانش آموز از هرکسی بیشتر است گاه حتی از والدین او بیشتر است. تشکر
پاسخ + +22 0 --
مینوامامی 1396/06/13 - 16:21
در ضمن آموزش. و پرورش. یا تعلیم و تربیت کار معلم است اما تخصص دندانپزشک وچشم پزشک زمین تا آسمان تفاوت. دارد. ما معلم هستیم و هردوبعد
دانش آموزرا باید سیراب کنیم هم مغز و هم قلب اورا. که یکی جایگاه دانش و خرد هست
و دیگری جایگاه احساس و عاطفه.
پاسخ + 0 0 --
اسماعیل سلیمی ساعتلو 1396/06/13 - 17:07
خانم امامی فرمایش شما در صورتی صحیح است که معلم، خود انسان بسیار فرهیخته ای باشد و سلوک او باعث آثار بد نشود. معلمی که هر روز مطالعه کند، بینش عمیق نسبت به جهان و انسان داشته باشد و خود را در همه چیز بر حق و متخصص نداند، خود را بی نیاز از انتقاد نداند و به سخن و اعتراض مخاطب خود توجه کند.
خودتان در یکی از نوشته هایتان که در مورد لزوم به موقع آماده شدن معلمان در کلاس نوشته بودید، مشاهده کردید که چگونه از طرف همین جامعه معلمان مورد لطف قرار گرفتید! شاید به غیر از یک یا دو مورد، بقیه کامنتها پر بود از خود حق پنداری، عدم تحمل و به سخره گرفتن نویسنده! در این فضا بعید می دانم سخن معلم حداقل در غیر رشته درسی خود مفید فایده شود.
در نوشته های اخیرتان دیگر آماج حمله نیستید چون از بیرون انتقاد می کنید و از دیگران انتظار دارید. ولی وای به زمانی که از خودمان انتظار داشته باشید!
پاسخ + +26 0 --
مینوامامی 1396/06/14 - 05:56
سلام، همکار محترم فهیم، با فرمایش شما
صد در صد موافق هستم، با اجازه ترجیح
می دهم همه را عالی ببینم، هر چند که باور
دارم نیستند. دقیقا سخن دل ما گفتید
مرگ خوب است برای همسایه،
آقای سلیمی، سپاسگزار م

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور