صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«اگر منصفانه هم بنگریم همین جامعه ای که تنبیه بدنی از سوی معلم را فریاد می زنند و در مقام دفاع برمی آیند خودشان از خشونت های کلامی و تنبیه بچه ها در خانه و جامعه دست نکشیده اند! »

نگاهی هنرمندانه به " افعی خشونت " در جامعه ایران ؟!

الهه ترک

گروه رسانه/

به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسه‌اش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنش‌ها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.

رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .

در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهش‌های جامعه‌شناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصه‌های مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )

یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .

 

نقدی بر سریال افعی تهران و وضعیت خشونت در جامعه ایران در صدای معلم به عنوان یک معلم و به احترام معلمانی که در زندگی ام راهنما و همراه من بوده اند باید این مطلب را ‌به عرض برسانم که فیلم سازان و هنرمندان محترم کشور فرای شوخی با اصناف و نقدها و اعتراضات خود باید جانب ادب و حرمت را نگه داشته و به خود اجازه ندهند هر ادبیات سخیف و به دور از تأمّل را برای بازارگرمی خود به کار گیرند.

تنبیه بدنی و کلامی دانش آموز به هر دلیل کاری زشت و ناپسند بوده و مورد تایید هیچ کسی نیست و نگاه هنرمند باید به امروز سیستم آموزشی باشد نه سیستمی که گذشتگان ما در مکتب خانه ها و مدارس به کار می بردند و بی شک اگر معلمی امروز این رفتار ناپسند را تکرار کند قابل نکوهش و نقد است اما نه با به کارگیری الفاظی که مقام همه معلمان را ویران کند.

اگر منصفانه هم بنگریم همین جامعه ای که تنبیه بدنی از سوی معلم را فریاد می زنند و در مقام دفاع برمی آیند خودشان از خشونت های کلامی و تنبیه بچه ها در خانه و جامعه دست نکشیده اند!

هنرمندان عزیز!

نقدی بر سریال افعی تهران و وضعیت خشونت در جامعه ایران در صدای معلم

ما معلمین حامی شما هستیم که ناهنجاری ها، نقص ها، کمبودها و آسیب ها و نبودن ها را با هنرتان نشان دهید ؛ تا توان دارید همه را در قالب ذوق و اندیشه و هنرتان رسا و بلند فریاد بزنید اما با ادبیاتی در شأن و جایگاه خودتان نه ادبیات کوچه بازاری ومذموم. خاصه اگر بخواهید پیشکسوتان و سالخوردگان که سرمایه های عظیم جامعه هستند و شاید در اوج جوانی اشتباهی آن هم نه به عمد را مرتکب شده باشند را نقد کنید.

درنگی عمیق داشته باشید؛ سواد و علم و هنر و داشته هایتان را از که آموختید؟

پاسخ منصفانه این سوال خط سیاه و زشتی است بر اندیشه خام هر هنرمند ناپخته ای!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر سریال افعی تهران و وضعیت خشونت در جامعه ایران در صدای معلم

شنبه, 15 ارديبهشت 1403 17:19 خوانده شده: 348 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
موسوی 1403/02/16 - 06:37
با سلام....
من این فیلم را ندیده ام وقطعا این اپیزود قبل وبعدی دارد وشاید میخواهدپیامی را القا کند.اما با هر هدفی که باشد؛ الفاظ رد وبدل شده در فیلم آنهم از زبان یک کارگردان ومعلم از مصادیق بارز تزریق فرهنگ لمپنیسم به بیننندگان به خصوص جوانان ونوجوانان است.متاسفانه این روز ها آثار این فرهنگ نازل؛ در پارکها واماکن عمومی در محاوره وگفتگو های عادی به خصوص بین جوانان کاملا مشهود است!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/16 - 20:58
سه درد
عمل بد ناظم و خارج از حد او،
انتقام فیلم ساز عقده ای،
وجود و بقای توهّم در جذب نیرو در آموزش و پرورش
پاسخ
ناشناس 1403/02/17 - 00:30
شعورنداره سازنده نویسنده این فیلم لاقل ادب نگه دار
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/18 - 09:38
شما الان ادب را رعایت کردید!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
کل مراد 1403/02/17 - 00:31
شعورنداره سازنده نویسنده این فیلم لاقل ادب نگه دار
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/17 - 04:17
باید اجازه دهیم نقد صورت بگیرد چگونه است از نقد جامعه پزشکی در سریال درحاشیه ناراحت نمی شویم ولی نقد جامعه خودمان مسبب ناراحتی هست نقد درظاهر گزنده است ولی درباطن سبب اصلاح جامعه می شود زود رنجی خوب نیست باید ظرفیت ها را بالا برد امید که این نقد ها به راحتی برای همه بخش ها بدون ملاحظه کاری انجام شود
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/17 - 11:07
من درهمین مدرسه ها شاهدبودم مدیر بابت عدم کمک به مدرسه کارنامه مرا توقیف کرد از نمره انضباطم کم کردبادیدن این اقدامات خشن تصمیم گرفتم هیچ وقت مدیر مدرسه نشوم این موارد باید مطرح شود اگر مطرح نشود چگونه می توان به عمق بیرحمانه بودن آن ها آگاهی یافت واز وقوع آن ها جلوگیری کرد
پاسخ + 0 0 --
موسوی 1403/02/17 - 14:04
کسی منکر سازندگی نقدهای منصفانه نیست.بی شک هر فردی وهرمقامی وهرگروه اجتماعی چه معلمین محترم چه پزشکان عزیز باید تحمل شنیدن نقد را داشته باشند.اما آنچه در این دیالوگ کوتا از فیلم مورد انتقاد شدید است استفاده از الفاظ سخیف چاله میدانی مثل(..خوری)ست که به زبان فیلم تبدیل شده.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/17 - 20:20
موسوی گرامی
اگر برخواهند بخش های از نقد را به سلیقه یک گروه تغییر دهند دیگر نام آن نقد نیست مثل همان ضرب المثل شیر بی یال ودم وشکمی است که دیگر شیر نیست
صبور باشیم تا این داستان تمام شود بعد برنقد این سریال نقد برانیم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور