صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«جدا از بحث سنجش‌های جهانی و آمارهای مستند کم‌تر معلمی را می‌بینید از چرخه معیوب آموزشی به ناله در نیامده باشد و اندک مدارسی هستند که فرایند تعلیم و تربیت در آن‌ها به‌ درستی کار کند »

افت شدید کیفیت آموزش در مدارس و بی خیالی مسئولان ؟!

علی زینلی/ معلم - شهرستان خمیر

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

آموزش‌ و پرورش هرمزگان با ۲۳ منطقه آموزشی در ۱۳ شهرستان استان به ۴۳۰ هزار دانش‌آموز خدمات آموزشی ارائه می‌دهد.

محمد قویدل مدیرکل آموزش‌ و پرورش این استان در 28 فروردین 1403 گفته است: مدارس وابسته به حوزه در دستور کار است و تا مهرماه سال جاری حداقل ۲۰ مدرسه وابسته به حوزه در مقاطع مختلف در استان هرمزگان ایجاد خواهد شد.

وی هدف از این کار ترویج بیشتر فرهنگ ایرانی-اسلامی عنوان کرده است.

هرگاه در سایت‌های خبری و اطلاع‌ رسانی پیرامون اوضاع آموزش‌ و پرورش مطلبی منتشر می‌شود سعی می‌کنم به آن توجه کنم و ببینم قرار است چه اتفاقی برای بهبود وضعیت مدارس و تحصیل دانش‌آموزان رخ دهد؟

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

بین خبرهای تنظیم‌ شده از زبان مدیران و واقعیت‌هایی که ما معلمان هر روز لمس می‌کنیم همواره تناقض‌هایی وجود دارند که گاهی بسیار دور و غیرواقعی به نظر می‌رسد!

در دفتر مدرسه‌ای که تدریس می‌کنم همواره شاهد گله همکارانم تقریباً در همه شاخص‌های دستگاه تعلیم و تربیت هستم :

از نامناسب بودن فضای آموزشی، ضعف مدیریتی، مشکلات کتب درسی، کاهش علاقه‌مندی دانش‌آموزان به فضای مدرسه تا مسائل اقتصادی و عدم همراهی اولیا صحبت است.

تلاش در بیشتر مدارس برای رشد علمی و تربیت اخلاقی دانش‌آموزان نه موردپسند اولیا و معلمان است و نه خود دانش‌آموزان از فرایند تحصیلی ابراز رضایت دارند.

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

در آزمون بین‌‌المللی تیمز (TIMSS) هم که با هدف تهیه اطلاعات مقایسه‌ای برای ارزیابی عملکرد و سیاست‌های کشورها در زمینه پیشرفت در آموزش و یادگیری ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم اجرا می‌شود، دانش‌آموزان ایرانی عملکرد قابل قبولی ندارند. چه کسی تیغ بر گلوی کیفیت آموزش مدارس گذاشته است و آیا امیدی به تغییر و رشد می‌توانیم داشته باشیم؟

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به تاریخ هفتم اسفندماه 1400 نوشته است:

«بر اساس نتایج منتشرشده آزمون تیمز 2019؛ در ریاضیات پایۀ چهارم ایران با نمره 443 بین 58 کشور در جایگاه 50 قرار دارد؛ در علوم پایه چهارم نیز ایران با نمره 441 در جایگاه 48 قرار دارد. در آزمون ریاضی حدود 32 درصد دانش‌آموزان پایه چهارم نمره کمتر از 400 گرفته‌اند یعنی در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارند.

در علوم پایه هشتم نیز بین 39 کشور، ایران جایگاه 32 را دارد! در این آزمون 28 درصد دانش‌آموزان ایرانی موفق به کسب نمره حداقلی (400) نشده‌اند که این میانگین در سطح بین‌المللی 15 درصد بوده است.»

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

اگرچه در همین گزارش گفته‌ شده است که با توجه به این عملکرد ضعیف، شورای عالی آموزش‌ و پرورش سه راهبرد توانمندسازی معلمان، مبنا قرار دادن استانداردهای ملی و بین‌المللی برای ارتقای دروس و بسط عدالت آموزشی را تصویب کرده است اما نتایج آزمون پرلز ۲۰۲۱ نشان داد وضعیت قبلی ادامه داشته است و ایران جزو ضعیف‌ترین‌ کشورها در منطقه است و همچنان در قعر جدول ارزیابی قرار دارد.

جدا از بحث سنجش‌های جهانی و آمارهای مستند کم‌تر معلمی را می‌بینید از چرخه معیوب آموزشی به ناله در نیامده باشد و اندک مدارسی هستند که فرایند تعلیم و تربیت در آن‌ها به‌ درستی کار کند.

قبولی پایین مدارس دولتی در کنکور و حتی موفقیت در دروس نهایی این واقعیت را نشان می‌دهد که مدارس عادی جایگاهی در «علم‌آموزی»، «تربیت» و «سواد» فرزندان این کهن دیار ندارند و ورود به چرخه آموزش عالی و دانشگاه‌های برتر بیشتر در دست طبقات مرفه قرار گرفته است.

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

اگر به کسی برنخورد باید بگوییم که آن حرف ابتدای این گزارش از طرف مدیرکل آموزش‌ و پرورش هرمزگان که 20 مدرسه وابسته به حوزه علمیه برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی ایجاد می‌شود را خیلی از معلمان این استان باور نمی‌کنند!

در واقع اخبار زیادی از سوی مدیران منتشر می‌شود که به‌جای پرداختن به واقعیت‌ها و اصل موضوع تثبیت جایگاه فعلی و صندلی آن مدیر مورد نظر است.

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

خبرهایی که از سطح وزارت خانه تا استان و مناطق و شهرستان شاهد هستیم.

درحالی‌ که چند جشن پرهزینه و بزرگ برای ارتقای نمرات امتحان نهایی و برگزیدگان جشنواره‌ها توسط مدیرکل برگزار شده است نایب‌ رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در گزارشی گفته است: در شاخص نمرات امتحان نهایی نیز شاهد وارد شدن به یک فاجعه هستیم. سال ۱۴۰۱ رتبه ۱۴ کشوری را داشتیم و در سال تحصیلی قبل رتبه ۲۹ شدیم، که در تاریخ ده سال گذشته آموزش‌ و پرورش استان بی‌سابقه بوده یعنی هرچه در ده سال رشته کردیم پنبه شده است.

یعقوب دبیری نژاد همچنین گفته بود: شهرداری بندرعباس از ابتدای ١٤٠١ تا پایان مردادماه سال جاری بیش از ١٤ میلیارد تومان به‌صورت نقدی به‌حساب آموزش‌ و پرورش واریز کرده و طی چند ماه اخیر بیش از ٣ میلیارد و پانصد میلیون تومان به مدارس خدمات ارائه کرده است.

به نظر می‌آید دیدار با استاندار و مدیر حوزه علمیه و هزینه‌های میلیاردی نتوانسته است تاکنون کیفیت آموزش‌ و پرورش را ارتقا دهد و حالا باید این سؤال بپرسیم مقصر افت شدید کیفیت آموزش در مدارس چه کسی است؟

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

اگر معاون وزیر آموزش‌ و پرورش در 30 فروردین 1403 می‌گوید بیشترین اعتبارات تجهیزات هنرستان‌های کشور در سال ۱۴۰۲ با رقم ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به استان هرمزگان اختصاص یافته است و مدیرکل نیز می‌گوید: ۱۰۰ میلیارد ریال تجهیزات باکیفیت برای هنرستان‌ها خریداری شده است پس چرا کیفیت کار و رشد در هنرستان‌های این استان چندان محسوس نیست؟

آیا در مدارس دولتی وضعیت همان است که مدیران می‌گویند و رشد آموزشی و اخلاقی دانش‌آموزان همان می‌شود که آن‌ها می‌خواهند؟

آنچه من معلم و همکارانم می‌بینیم افت آموزشی و تربیتی در بیشتر مدارس است و نمی‌دانم متهم ردیف اول این پرونده چه کسی است؟ چه کسی تیغ بر گلوی کیفیت آموزش مدارس گذاشته است و آیا امیدی به تغییر و رشد می‌توانیم داشته باشیم؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به وضعیت افت شدید کیفیت آموزش در مدارس ایران و بی تفاوتی مسئولان آموزش و پرورش در صدای معلم

یکشنبه, 02 ارديبهشت 1403 21:37 خوانده شده: 325 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +4 -1 --
مهدی 1403/02/03 - 10:11
ستادی ها دنبال پول درآوردن از قبلِ
انواع ثبت نام ها
از جهش و سمپاد گرفته تا آزمون های استخدامی چندباره در طول سال و هزاران میلیون از سنجش پیش دبستانی ها هستند.
میلیاردها تومان سال ۴۰۲ از این مسیرها پول به جیب زدند.
بعد شما دنبال کیفیت و مقاله نوشتنید ؟!!!!!
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1403/02/03 - 14:22
کشورماازهرنظری ضعیف وعقب افتاده است ازآموزش گرفته تاصنعت واقتصادو توسعه فرهنگی واجتماعی وچیزهای دیگر.عده ای فکرمی کنندکه وضعیت معیشتی ،اقتصادی ،صنعتی وعلمی ما نسبت به50سال پیش بهترشده درصورتیکه اصلااینگونه نیست.ممکن است درسایه پیشرفت تکنولوژی وفناوری،نسبت به 50 سال پیش، تسهیلاتی ایجادشده باشداماموفقیت خاصی راجع به پیشرفت کشوردرهیچ زمینه ای نداشته ایم. وقتی به ریخت بعضی از کشورهایی که 50سال پیش خیلی ازکشورماعقب افتاده تربودندنگاه می کنیم متوجه می شویم که آنهادرمدت خیلی کم بامدیریت درست وانتصاب کارشناسان ومسئولین کاربلد،گوی سبقت راسالهاپیش از هرنظرازماربوده اند.این درحالیست که مانه دررابطه بازیرساختهای مهم اقتصادی به موفقیتی دست یافته ایم نه ازنظرتوسعه فرهنگی واجتماعی.فقط دلخوش به این حرف هستیم"نسبت به 50سال پیش پیشرفت کرده ایم یامثلافلان محصول راکه 50سال پیش ازخارج واردمی شده خودمان تولیدکرده ایم وازنمونه خارجی آن خیلی بهتروباکیفیت تراست!!"حرفهای بی ارزشی که بچه های 10یا12ساله هم ازنادرست بودن آنهاباخبرند.
پاسخ + +4 -1 --
ناشناس 1403/02/03 - 14:57
کیفیت آموزش خیلی وقت است به فنا رفته
پاسخ + +4 0 --
می می 1403/02/03 - 23:52
متهم ردیف اول این پرونده،بدون شک،الان شمایین که به ذره ای از واقعیات میپردازین!!!!!!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/17 - 11:20
متهم ردیف اول زیاد داره
مثل برخی از اولیا که در مسیر مسایل تربیتی و آموزشی از خود گذشتگی ندارند . در بعضی از مدارس از ترس انتقاد از مدیر و معلم و کم شدن نمره فرزند
به دور از معلمان خوب ولی متاسفانه ماله کشی زیاد می شود توسط همه
پاسخ + +1 -2 --
ناشناس 1403/02/04 - 20:09
معلمی که نتوانسته زندگی خوبی داشته باشد هیچ وقت نمی تواند کیفیت آموزش را بالاببرد دقیقأمصداق همان ضرب المثل معروف هست کل هرچه شفا کند سرخودش را دوا کند شما بهترین پزشک موباشی ولی کچل باشی هیچ کس به شما اعتماد نخواهد کرد من معلم وقتی قرار است به دانش آموز انگیزه پرس خواندن بدهم هیچ ابزار انگیزشی ندارن زندگی خودم زیر خط فقر هست پس مجبورم باری به هرجهت کارکنم حالا نبود امکانات آموزش مناسب وغیره اضافه شود اوضاع خیلی بغرنج خواهدشد
پاسخ
ناشناس 1403/02/05 - 12:08
افت کمه. باید آموزش و پرورش با خاک یکسان بشه‌.

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور