صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«تقاضای جامعه ی ما چیست؟ »

فیلم افعی از نگاه یک معلم

مهدی کیانی برخوردار/ فرهنگی و مسئول خبرگزاری پانا دلفان

گروه رسانه/

به تازگی انتشار سکانسی از سریال افعی تهران که در آن برخورد پیمان معادی با معلم دوران مدرسه‌اش را به تصویر کشیده بود با برخی واکنش‌ها در جامعه فرهنگیان روبه رو شده است.

رفتار و کنش همه اقشار و اصناف قابل نقد است و هیچ فرد و یا نهادی نباید خود را « مقدس » شمرده و برای خود جایگاه فرانقدی قائل شود .

در این میان « تنبیه بدنی » نیز همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز در نظام آموزشی ایران و نیز جامعه بوده است هر چند آمارهای رسمی، مشاهدات عینی و پژوهش‌های جامعه‌شناسان و روانشناسان بیانگر رشد خشونت در عرصه‌های مختلف زیست اجتماعی در ایران است. ( این جا ) و ( این جا )

یکی از معلمان نقدی بر این موضوع نگاشته است .

 

  نقدی بر فیلم افعی از نگاه یک معلم در صدای معلم ادای دین قلم  در برابر توهین به مقام معلم در فیلم افعی به نویسندگی و بازی پیمان معادی

جبران خلیل جبران می گوید :

برای انهدام یک‌ تمدن ۳ چیز لازم است :

- خانواده

- نظام آموزشی

- الگوها

* برای اولی منزلت زن را باید شکست.

* دومی منزلت معلم

و سومی منزلت بزرگان و اسطوره ها را

موارد اول و سوم و تحلیل و بررسی شان بماند برای اهلش، برای متخصصین و فعالین حوزه هایش ؛ اما دومی را من به نمایندگی از جامعه ی بزرگ و فهیم فرهنگیان که تحت هیچ شرایطی دست از خدمت و آموزش نکشیده و در هیچ دوره ای  سنگر وظیفه اش را خالی نکرده است و با این وجود همیشه آماج بی مهری ها قرارگرفته است، با فریادی از جنس شکوه و گلایه به آن می پردازم .

اجحاف است در حق معلم اگر حرمتش نادیده گرفته شود ، عملش محترم شمرده نشود و زحماتش با کج فهمی ها و بدفهمی ها توسط عده ای هنرمند نما که هنر را خوار کرده اند چون پیمان معادی ها که با انسانیت پیمانی سست بسته اند و علی رغم آنچه می نمایانند از فقر شدید فرهنگی رنج می برند نادیده گرفته شود .

سوال من از مسئولین ذیربط در   عرصه ی علم و ادب این است معلمی را که  خالصانه با تمام دغدغه هایش اعم از حقوق پایین در ازای خدمت صادقانه و تمام وقت با صرف میزان بی نهایتی انرژی در کلاسهای درس گاها نمور و نامناسب با دانش آموزانی کودک و جوان و نوجوان با کلی شخصیت متفاوت و روشن کردن چراغ های ذهن تک تکشان ، با وجود مقاومت های عده ایشان بر سر یادگیری که اقتضای سنین حساس شان است، و سفره های کوچک و شانه های زخمی از توهین ها و تهمت های برخی به ظاهر انسان و هنرمند با تمام وجود به کار خود ادامه می دهد آیا حقش هتک حرمت است؟

قطعا رواج کردن این دسته توهین ها به واسطه‌ی ناهنرمندان و سست پیمان هایی با  انسانیت بدنه ی نظام آموزشی یک جامعه را سست می کند و اگر نظام آموزشی سست شود پیامدهایش برای هیچ یک از اهالی آن جامعه قابل جبران نیست .

معلم را باید ارج نهاد  .با احترام  نامش را بر زبان آورد و دستانش را به مهر بوسید ، نه اینکه در مقام یک ناهنرمند ذهن خشک، از جنس نادانی و بیگانه با واژه ی انسان، به سنبل دانایی و شعور در یک جامعه یعنی «معلم »با آلتی (سینما) که به واسطه ی امثال ایشان و رفتارهای نابخردانه  نماد تنفر است حمله کرد و بدتر از آن ، این فعل سراسر ایراد و زشت به چشم هیچ دغدغه مند رسانه ای  و مقام مسئولی از جمله نمایندگان مجلس و وزیر محترم آموزش و پرورش نیاید.

این ایراد ، این بی تفاوتی ، ریشه در چه کم کاری و نقصی دارد؟

نقدی بر فیلم افعی از نگاه یک معلم در صدای معلم

اینکه کسی پاسدار حقوق همیشه ضایع شده ی معلم نبوده و نیست ؛

اینکه تیتر هیچ رسانه و روزنامه ای اعتراض به چنین بی حرمتی هایی به ساحت زحمت کش و دلسوز و مقدس معلم  نیست را از کجا ریشه یابی کنیم تا درمان شود؟

سوال دیگری که سخت ذهن من معلم را درگیر کرده است این است :

تقاضای جامعه ی ما چیست؟

تعلیم و تربیت معلم و مدرس شایسته با قلبی فراخ و روحیه ای وطن پرست و انسان دوست و یا پر و بال دادن به ذهن های خشک پیمان معادی ها که  فارغ از هرگونه شعور انسانی هستند؟

اگر جواب گزینه ی اول است پس این سکوت مسئولین و رسانه ها در قبال این بی حرمتی عظیم برای چیست؟

اما اگر جواب مورد دوم است که باید بگویم وامصیبتا بر سرانجام و آینده ی فرزندان این  جامعه .

تکریم معلم و پاسداری از حقوقش مانند وجود خون در شریان های حیاتی یک جامعه الزامی است . نسبت به آنچه که مقامش را متزلزل می کند بی تفاوت نباشیم .

کمترین حق فرهنگیان عذرخواهی عوامل این سریال خانگی افعی از مقام معلمان است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر فیلم افعی از نگاه یک معلم در صدای معلم

سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 16:19 خوانده شده: 318 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1403/02/18 - 19:09
انتشار چنین مطالبی بیشتر به شأن معلم خدشه وارد می کند اگر معلم هستید وخودرا شایسته تربیت نسل آینده می دانید حداقل واژه هایی به کار ببرید بار معنایی بدی را به ذهن خوانند متبادر نکند
من به عنوان یک معلم نقد را باگوش جان می شنوم واز هیچ نقدی نگران نیستم وخودرا مقدس نمی دانم از قدیم گفتند آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
کسانی که از نقد ابراز نفرت می کنند دوستدار معلم نیستند خواسته یا ناخواسته به سمت خودی تیراندازی می کنند
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1403/02/19 - 00:07
در هر لبی خوب و بد هستاس
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/19 - 10:06
افعی شهر از تب دیوانگی
حلقه می‌زد گرد مرغ خانگی

خلق را خونخوارگی اصل خوشی‌ست
شادی مخلوق از مردم‌کشی‌ست

کودکان از کشتن موران خوشند
مردمان از کودکی مردم‌کشند

خاک را گویی به گاه بیختن
الفتی دادند با خون ریختن....
پاسخ + 0 0 --
قربان 1403/02/19 - 11:24
ما در مدرسه هم درس خوانده ایم هم تدریس کرده ایم هم تنبیه شده ایم و هم تنبیه کرده ایم. تنبیه بخشی از نظام تعلیم و تربیت است. البته باید هم به موقع و هم متناسب با رفتار نا مناسب و هم به شکل صحیح استفاده شود. از اصول تربیت این است که ابتدا رفتار مناسب و نا مناسب تعریف شوند و دانش اموز به وقت انجام رفتار مناسب تشویق و به گاه انجام رفتار نا مناسب تنبیه شود. البته ممکن است معلمان که مسئول استفاده از شیوه های تربیتی هستند درست عمل نکنند ولی با توهین به معلم چه چیزی درست می شود الان به خاطر مشکلات مالی و تبعیض بین کارمندان دولتی معلمین خود را بی ارزش می دانند و با این بی حرمتی ها بی ارزش تر و از اشخاصی که عزت نفس پایمال شده ای دارند نباید انتظار داشت نسلی فرهیخته تربیت کنند.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/20 - 02:56
حقوق معلم کم هست خیلی کم هست راهکار درست شدن حقوق مطالبه کردن هست وقتی فرهنگیان مطالبه نمی کنند یا حاضرند درراه خدا کار کنند یا برای حق التدریس نا چیز صف می کشند قبول کنید بقیه سوء استفاده خواهند کرد شما به کسی که رستوران دارد وهرروز غذای نذری پخش می کند پولی پرداخت نخواهید کرد اگر این فردقبل یابعد از صرف غذا مطالبه پول کند شما مجبور می شوید پرداخت کنید تنبیه خوب است وباعث آگاه شدن می شود ولی تنبیه سخت بدنی نه تنها باعث آگاه شدن نمی شود بلکه اثر عکس دارد یا فرد را نابود خواهد کرد
پاسخ + 0 0 --
آوینا 1403/02/23 - 08:26
باسلام.من بعنوان یوی از پر بیننده ترین فیلم افعی دیگه به این سریال نگاه نخواهم کرد
اول به احترام معلم و شخصیت بسیار زحمت کش
دوم به احترام سالمندان که بعنوان سالمند رو سر ما جا داشتند و شما بیشخصیتشان کردید
سوم آبروی هنروسینما و ...بردید خاک بر سر بیسوادتان کنند اگه زده خوب کرده چون با اون زدن هم بزور کشوندت بالا .می‌بایست کارتن خواب میشدی.
شما ها درمنزل از عهده ۱ساعت فرزند خود برنمی‌آیندبا گوشی و ...گوشی دستشان می‌دهید، که ساکت بمانند معلم با صبر و شکیبایی با ۴۰مانند فرزندشماهمزمان سروکار دارد بدون گوشی ۵ساعت هم تعلیم دهد هم تربیت تمام شغلهامدیون معلم هستند متاسف شدن از دیدگاهتان.

.شمادر متزل از تنبیه استفاده نمیکنید؟شاید اگر تنبیه شدید کاری ناشایست وغیراخلاقی مثل بی احترامی داشتید پس حقتان بوده
پاسخ + 0 0 --
آوینا 1403/02/23 - 08:36
باسلام.به نظرم آقای اهنگی در فیلم‌خانگی شب آهنگی هم بی احترامی کرد و از کنارش گذشتند نبایست میگذشتید
اونم معلم را به شغل های غیرمعمول بیان کرد اما کسی صداش در نیامد
وقتی در سینما بی احترامی شود انتطاری از بقیه نیست
از بیخ بایست درست شود .شان ومنزلت معلم رابالا ببرید تا کشور بلندمرتبه شود.در هر سمتی هستید مدیون معلم هستید ما دانش آموزانی داریم دیر آموز. بد دهن.بی انگیزه .و بدون اخلاق .... که در منزل به این صورت درامده اند و معلم با هزار تلاش بایست آنهارا به راه راست بکشاند زندانهای ما گواه این است.جرم ...گواه این است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/02/27 - 05:50
همه برای این کشور کار می کنند دلیل نمی شود مورد انتقاد قرار نگیرند اگر یک روز زباله های سطح شهر جمع آوری نشود می دانید چه مصیبتی درست خواهد شد یا تخلیه فاضلاب ها دست از کار بکشند یا کارگران فعالیتی انجام ندهندیا کشاورزان تلاش نکنند کار همه اقشار جامعه مهم هست از زمانیکه توجهات به یک یا چند بخش محدود خلاصه شد ضربه خوردیم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور