صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«معلمان امروز معمولا روند اداری شدن معلمی را طی کرده‌اند و نه سیر و سلوک تفکر و آموزش و پرورش را »

معلم حقیقی و حقیقت معلمی ؟

ابوذر شریعتی

تعریف معلم حقیقی و حقیقت معلمی در صدای معلم معلم حقیقی یا به‌عبارت دیگر کسی که حقیقتا معلم است، کیست؟

سابق بر این وقتی نوشتم که من هرگز معلمان و ناظمان و مدیران دوران راهنمایی و دبیرستان و استادان سایر مقاطع تحصیلی‌ام را هرگز نمی‌بخشم برخی از عزیزان گله کردند که این توهین به قشر مقدس معلم است! ( این جا )

بفرمایید این هم نتیجه‌ی مقدس‌‌ پروری و تقدس‌ سازی!

اینکه شغل معلمی، شغل انبیاء است و ارزشمند است و... هیچ مناقشه‌ای نیست و اینکه در این جامعه در حق معلم‌ها کاستی‌هایی صورت می‌گیرد نیز هیچ حرفی نیست اما این‌ها هیچ‌ یک توجیهی برای گندکاری‌ها و رفتار ضدانسانی و کودک‌ستیزانه‌ی اکثر معلمان دیروز و کثیری از معلمان و مدیران امروز، نمی‌شود.

هر انسان بی‌سواد و بی‌مخ و بی‌شعور و کم‌شعوری به واسطه‌ی پاس کردن چند درس و پیدا کردن چند پارتی و... که معلم می‌شود، آموزگار نیست.

معلمان امروز معمولا روند اداری شدن معلمی را طی کرده‌اند و نه سیر و سلوک تفکر و آموزش و پرورش را. بنابراین، این‌ها آموزگاران علم و اندیشه نیستند بل تحقیر کنندگان و به لجن کِشَنْدِگانِ روح و روان کودکان و نوجوانان و جوانان‌اند.

این هشدار را جدی بگیریم . اگر مساله‌ی نقد و انتقاد اقشار اتوریته‌ محوری همانند پزشکان و معلمان و نیروهای‌ انتظامی و ماموران و... را جدی نگیریم و در برابر هر چرا و اعتراضی، به کلیشه‌ی  « قشر مقدس پزشک و قشر مقدس معلم و قشر مقدس پلیس زحمت کش و...را زیر سوال نبر » متوسل شویم ؛ نتیجه‌ای به جز از آن‌چه در ویدئوهای منتشر شده از توهین به کودکان و مورد ضرب و شتم قرار دادنشان، مشاهده می‌کنیم، نخواهیم داشت.

تعریف معلم حقیقی و حقیقت معلمی در صدای معلم

باری؛ معلمِ حقیقی کسی نیست که در یک ترم مشخص، بخش خاصی از یک کتاب را تدریس کند و خلاص! اما معلم حقیقی، معلمی نیست که دغدغه‌اش محدوده و نگاهِ بدِ رئیس و... باشد!

مثل معلمانی که هشدار می‌دهند :

توجه داشته باشید این کتاب، در مدت این چهار ماه باید تمام شود! یعنی چه که باید تا پایان محدوده‌ی مشخص شده، تدریس شده و تمام شود؟

یعنی چه‌اش و اصلا «چه‌ایِ» مساله مهم نیست! یاد گیری دانشجو هم پشیزی ارزش و اهمیت ندارد!

پس چه چیز مهم و اهمیت دارد؟ اینکه آقا با خیال راحت ادعا کند که بله من محدوده‌ی درسی ام را بالکل تدریس نموده و تمام کردم و خلاص!

این نوعِ برخورد با تعهدِ معلمی، چه چیز را به یادِ شما می آورد؟

من به‌شخصه به یادِ کله‌قندی‌ها و دین زدگانی می‌افتم که از روی عادت تکالیف دینی من جمله نماز و... را به جا می‌آورند تا بگویند : آخ راحت شدم!

تعریف معلم حقیقی و حقیقت معلمی در صدای معلم

یک انسانِ کله‌قندی هرگز به این مساله نمی‌اندیشد که این عادت‌ها، هیچ فایده‌یِ روشنی نداشته و ذره‌ای از خریّتِ او نکاسته و هیچ به آن شعورِ نداشته، نیافزوده و صرفا تکرارِ مکررات از برای خلاص شدن است!

معلمانِ کذایی (و نه مطلق معلمان) نیز دقیقا و عینا چنین‌اند! هر طور شده ولو با پراکندگی و آشفتگی و از سر و ته مباحث مهم و اصلیِ کتاب زدن و... محدوده را تمام می‌کنند!

تعریف معلم حقیقی و حقیقت معلمی در صدای معلم

اما معلم حقیقی، معلمی نیست که دغدغه‌اش محدوده و نگاهِ بدِ رئیس و... باشد!

معلمی نیست که به دانشجو فحش دهد و از او برای چند نمره، بهره کشیِ جنسی بکند یا دانشجو را مامور خرید مواد مخدرش کند یا به او ترجمه تحمیل کرده و نهایتا به نام خود چاپ کند ؛ باری معلم حقیقی، تا این حد پلید و پلشت نیست، معلمِ حقیقی حتی همانند این کله‌قندی‌ها، حمّالِِ اطلاعات هم نیست، پس کیست؟ کسی ست که در دانشجو «عطش» ایجاد می کند:

«عطشِ دانایی» و «ذوقِ علم» و «جست و جوی حقیقت»

کانال تاریخ فلسفه از صفر


تعریف معلم حقیقی و حقیقت معلمی در صدای معلم

چهارشنبه, 16 خرداد 1403 16:04 خوانده شده: 208 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 0 --
ناشناس 1403/03/16 - 17:53
آفرین به این متن خوب و تفریبا انقلابی و واقع گویانه
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1403/03/17 - 11:20
نسبت دادن برخی مسائل ازجمله خصوصیات منفی که راجع به برخی ازمعلمان دراین مقوله مطرح شده است ریشه درنوع گزینش این معلمان دارد.درطی 4دهه اخیر،نوع جذب واستخدام معلمان درآموزش وپرورش به شیوه غلطی انجام شده است.زیرابه جای توجه به شخصیت ورفتارمعلم ومطالعه درباب مسائل مربوط به روانشناختی ونیزمهارت وتوانمندی درتدریس وسطح درک وسواداو،صرفابه داشتن تعهد به مواردی که مربوط به مسائل فردی وغیرسازمانی وی می شوداکتفامی شود.به عبارت دیگرآنچه لازمه شغل معلمی است برای مسئولین گزینش آموزش وپرورش، اهمیتی نداردبلکه متعهدبودن داوطلب معلمی واعتقادوی به مبانی ایدئولوژیک حاکم برآموزش وپرورش برای استخدام وجذب اوکافیست!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/03/17 - 16:25
لعن خدا بر غاصب شغل معلمی و حامی و تایید کننده او به حق 14 معصوم و هر چه صالح مظلوم
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1403/03/17 - 17:12
این همه انتقاد کردید یه پیشنهاد هم میدادی. معلم باسواد هم کم نداریم. تا حالا برای اینا چیکار کردن؟ وقتی بقیه هم اینا رو میبینن میگن ما چرا بریم دنبال سواد؟ کی قدر میدونه؟ مسئولین نمک نشناس زیاد داریم.
توهین نکنن قدرشناسیشون پیشکش؟
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1403/03/21 - 05:29
شما نمی توانید از یک انسان گرسنه توقع داشته باشید شکمش صدا نکند وقتی معلم درگیر مشکلات لاینحلی درزندگی باشد قطعأآستانه تحمل کمی خواهد داشت وممکن است دست به اقداماتی بزند که مناسب نباشد این برای هر انسانی صادق است باید شأن انسان ها حفظ شود ودردنان نداشته باشندتا مسائل اخلاقی درسایه آموزش رعایت شود

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور