صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«برنامه ریزی برای رشد و ارتقای منزلت و شان معلمی نه از طریق شعار که با رشد اندیشه انتقادی معلم و نتیجه فعالیت وی در دانش آموزان امکان پذیر است»

رتبه بندی معلمان سوء تفاهمی که همچنان ادامه دارد !

سید هادی عظیمی

azimihadi1402s1  رتبه بندی معلمان در طول  دهه گذشته مهم ترین  مطالبه معلمان  شده بود. از سال ۱۳۹۰ که عنوان رتبه بندی  در سند تحول آموزش و پرورش درج شد این انتظار به وجود آمد که رتبه بندی ، مشکلات معیشتی  معلمان را  برطرف نماید . در طول  سال  های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رتبه بندی به یکی از مهم ترین مطالبات معلمان تبدیل شد و در اعتراضات سال ۱۴۰۰ نمود یافت .

نزدیک به دو سال پس از تصویب و اجرای قانون رتبه بندی ؛ نقد و بررسی آن الزامی است .

1- سوء تفاهمی به نام رتبه بندی :

 مهم ترین انتظار معلمان در مورد رتبه بندی ، حل مشکلات معیشتی بود در حالی که لایحه ای  که به مجلس ارسال شد و به تصویب رسید اهداف دیگری را برای رتبه بندی تعیین کرده بود .

بر اساس ماده ۱ قانون نظام رتبه بندی  معلمان ( مصوب  15 / 12  / 1400 ) افزایش کیفی فرآیند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها براساس تخصص و شایستگی‌ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان به عنوان هدف رتبه بندی  تعیین شده است . رتبه بندی موجود نتیجه ای جز توزیع بی عدالتی و بی برنامگی ندارد . ادامه این شرایط نیز بدون تجدید نظر اساسی به انگیزه های معلمی لطمه می زند .

موارد فوق با انتظارات بدنه معلمان تفاوت داشت .

در طول بیست سال گذشته ؛ این سه مرتبه ای  است که  معلمان رتبه بندی شده اند . در دو مرتبه قبل ، تشریفات  فراوانی انجام شد ولی در نهایت منحصر به مدرک تحصیلی و سابقه خدمت شد .

در طول دو سال گذشته ؛ انتظارات دو طرف معلمان و دولت یک سمت و سو نداشته است .

رتبه بندی سوء تفاهمی است که همچنان ادامه دارد .

مشکلات و ایرادهای رتبه بندی معلمان

2- رتبه بندی بر اساس هیچ

 رتبه بندی ؛ معلمان را  براساس ارزیابی شایستگی های عمومی ، حرفه ای ، تخصصی و تجربی به پنج گروه آموزشیار معلم ، مربی  معلم ، استادیار معلم ، دانشیار معلم  و استاد معلم تقسیم می نماید .

تعاریفی که برای هر یک از شایستگی های فوق تعیین شد و عدم ارتباط آن ها با  واقعیت های آموزش و پرورش مهم ترین معضل رتبه بندی  است .

در آموزش و پرورش مدرک مستند و واقعی به جز سابقه و تحصیلات وجود ندارد و سایر  مدارک ملاک صحیحی برای رتبه بندی نیستند . ساعت های ضمن خدمت  آموزش و پرورش ؛  دقت ، کیفیت و صحت لازم را ندارند . شرکت در جلسات و مواردی مانند این ها نیز با پر کردن برگه های غیر واقعی قابل کسب است . امتیازات عقیدتی نیز بر اساس سلیقه های شخصی و بدون شاخص های قابل اندازه گیری داده می شود . 

ارائه مقاله نیز ارتباطی با معلم خوب بودن یا نبودن ندارد و نمی تواند معیاری برای ارزیابی شایستگی های یک معلم  باشد .در صورتی که ارائه مقاله ملاک مناسبی برای  رشد علمی بود  باید منجر به تحول اساسی  در آموزش عالی می شد .

این موارد نشان می دهد که رتبه بندی بر اساس شاخص های قابل سنجشی صورت نگرفته است که قابل اتکاء و اعتماد باشد .

بر این اساس است که باید رتبه بندی موجود را  رتبه بندی براساس هیچ دانست .

مشکلات و ایرادهای رتبه بندی معلمان

3- پیش نیاز های رتبه بندی :

  به نظر می رسد در پس شعارهایی که در ستایش رتبه بندی بیان می گردد مسئولان آموزش و پرورش به معضلات آن اذعان دارند و عموم معلمان نیز از منتقدان رتبه بندی هستند .

معیارهایی که قابل سنجش نیستند و براساس سلیقه ارزیابی می شوند و معیارهایی که به استناد مدارک غیر واقعی و سلیقه ای  باشند زمینه تولید بی عدالتی را فراهم می کنند .

روش فعلی رتبه بندی با اهداف قانون آن تضاد دارد .

تاکنون برنامه هایی برای شناسایی شایستگی های واقعی معلمی  وجود نداشته است و نشانه هایی از اقدام برای تدوین چنین برنامه ای نیز به چشم نمی خورد  .

توانایی یک معلم به منش معلمی و نحوه تدریس وی است . این موارد قابل سنجش نیستند و رای گیری از اولیا و دانش آموزان نیز به مشکلات  دامن می زند . عملکرد معلم در نتایج امتحاناتی که با معیارهای مشخص وعلمی  برگزار شوند قابل سنجش است .  پیش نیاز اولیه رتبه بندی تلاش برای عادلانه کردن ، منصفانه کردن و سنجش  پذیر  نمودن شاخص های رتبه بندی است . ضمن اینکه برنامه ریزی برای رشد و ارتقای منزلت و شان معلمی نه از طریق شعار که با رشد اندیشه انتقادی معلم و نتیجه فعالیت وی در دانش آموزان امکان پذیر است .

مشکلات و ایرادهای رتبه بندی معلمان

 رتبه بندی درشرایط موجود

رتبه بندی در شرایطی سوء تفاهمی اجرا شد که معلمان و دستگاه آموزش و پرورش نگاه هم سویی به آن نداشتند .

ارزیابی های دقیقی برای سنجش شایستگی ها وجود ندارد و همت و اراده ای نیز در این زمینه دیده نمی شود .

بدین ترتیب رتبه بندی موجود نتیجه ای جز توزیع بی عدالتی و بی برنامگی ندارد . ادامه این شرایط نیز بدون تجدید نظر اساسی به انگیزه های معلمی لطمه می زند .

سایت رصد معلم


مشکلات و ایرادهای رتبه بندی معلمان

شنبه, 16 دی 1402 19:18 خوانده شده: 396 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +5 -1 --
ناشناس 1402/10/17 - 08:25
به نظرمن رتبه بندی باید به کلی از بین برود سه راهبرد مهم باید پیگیری شود یک ارتقای معیشت معلم دو جذب معلم توانمندیاهمان جذب از طریق تربیت معلم، سه عادلانه کردن امکانات آموزشی وحذف مدارس خصوصی این سه راهبرد کلید موفقیت سیستم آموزشی کشوراست
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1402/10/17 - 22:38
فقط آخری
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1402/10/17 - 14:44
درسته این رتبه بندی اصلا صحیح نیست دراصل حقه بندی بود بااون بندهای مسخره اش که به ضررخیلیازفرهنگیان شد بایدبرش دارن
پاسخ + +1 0 --
شاکی 1402/10/18 - 10:04
متاسفانه هیچ توازنی در نتایج اعتراض های رتبه بندی ها وجود ندارد و کاملا سلیقه ای رسیدگی شده است!!همکارانی رتبه2بوده اند که اعتراض کرده اند و الان رتبه4هستند که در قیاس با همکارانی که رتبه4بوده اند و اعتراض نکرده اند از جهت مدارک و مستندات اختلاف فاحشی دارند اما چون عمده همکاران رتبه4اعتراض نکرده اند در حال حاضر مهجورترین و مغفول ترین بخش همان همکاران رتبه4هستند که اعتراض نکرده بودند و الان هم امکان اعتراض ندارند!!و این عدم توازن مستندات و مدارک همکاران هیچ گونه توجیهی ندارد!!رتبه بندی باید شفاف و قابل دفاع باشد و از دل پستو ها و دخمه ها و سلیقه مداری ها خارج شود و برای همه قابل رویت و بررسی باشد!!
پاسخ + +2 0 --
رتبه 4 1402/10/18 - 22:16
بنده از همان اول رتبه 4 شدم با تالیفات واقعی و مدارک واقعی رتبۀ سایرین را که می دیدم به نظرم رتبه بندی منطقی بود حتی به همکاران معترض گفتم مو لای درز کار ارزیابان نمی رود . با این وجود اعتراض کردم چون مدارک امتیازآوری داشتم که می توانستم جایگزین کنم . نتیجه مرحله دوم که آمد به حقه بندی بودن این طرح پی بردم چون 1و 2 هم 4 شدند و واقعا تفاوت فاحشی با بنده داشتند و برایم این ارتقا عجیب بود. اکنون مدارک بنده هنوز در حال بررسی است ولی اداره به من گفته رتبه ام همان 4 است.
هیچ مدک جعلی نداشتم و در تمام این سالها وجدانی کار کردم. متاسفم برای خودم برای اموزش و پرورشم و برای فرزندی که تشویقش کردم معلم شود.
پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1402/10/19 - 16:27
واقعا تأسف آور است امتیاز من دررتبه بندی ۸۴۳ ولی رتبه ۳ دادند مگر درآیین نامه قید نکردید امتیاز بالای ۷۵۰ مشمول رتبه ۴ میشود همه جور در جهت توهین به معلم کوتاهی نمی کنند
پاسخ + 0 0 --
ناهید صفدری 1402/10/24 - 18:24
پس از بیست سال خدمت فاقد رتبه شده‌ام اصلا سامانه کارنامه ای نشان نمی‌دهد و جای سوالی و پیگیری ندارم
این بماند در پیگیری‌های که کردم برایم مسجل شد هرکه فرم عضویت بسیج نذاشته یا ایثارگری ندارد رتبه ۱ و ۲ شده است واسلام.این بماند یادگار
پاسخ + +1 0 --
علیرضا 1402/10/19 - 23:31
سازمان بازنشستگی به هر دری میزنه که رتبه بندی مهر1400رو نده وقتی مجلس تصویب کرده رتبه بندی از مهر1400عملی بشه تمام و کمال باید پرداخت بشه
پاسخ + +4 0 --
نورا 1402/10/19 - 23:51
از همه تلخ تر میدونید کجاست؟؟نماینده مجلس میگه با افزایش حقوق معلم ها شاهد تورم در کشور هستیم... همیشه برای من سواله چرا افزایش حقوق و مزایای نمایندگان محترم تاثیری در تورم نداره؟؟؟
پاسخ + +2 0 --
ناهید صفدری 1402/10/24 - 18:23
پس از بیست سال خدمت فاقد رتبه شده‌ام اصلا سامانه کارنامه ای نشان نمی‌دهد و جای سوالی و پیگیری ندارم
این بماند در پیگیری‌های که کردم برایم مسجل شد هرکه فرم عضویت بسیج نذاشته یا ایثارگری ندارد رتبه ۱ و ۲ شده است واسلام.این بماند یادگار

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور