هر انسان در برخورد با پدیده های پیرامونی، صاحب شناخت و معرفت می شود، ولی این معرفت و شناخت در صورتی در جامعه کاربردی شده و یا قابلیت تعمیم خواهد داشت که از زیر بنایی سیستماتیک و مبنایی عقلی برخوردار شود/ اهداف آموزشی و برنامه های درسی باید به گونه ای انتخاب و سازماندهی شوند که دانش آموزان در فرآیند آموزشی بدون تحمیل و به طور آزاد و متفکرانه به کاوش پرداخته…
او شرمنده من است و من شرمنده ی خودم/ زمانه، زمانه ی رفع تکلیف است/ .علی الظاهر دم از آرمان ها و بایدهای هرحوزه ی معرفتی می زنیم اما در واقع خود را کنار می کشیم تا همه چیز روال عادی و طبیعی خویش را طی کند/ هنوز، در دانشمند سازی و کتابخوان نمودن و پژوهشگر ساختن نسل نوجوان و جوان خویش مشکل داریم. کمتر کسی حال و حوصله پژوهش گری دارد/…
اقتصاد جوامع مدرن، مبتنی براقتصاد دانش بنیان است/ در جوامع توسعه یافته ،محققان سرمایه ی جامعه محسوب می شوند که تنها دغدغه ی شان تحقیق و پژوهش است. مدیران و مسوولان جوامع پیشرفته برای پژوهش و تحقیق دست و دلبازند و بی منت هزینه می کنند تا پژوهشگر و محقق آسانتر در مسیر اختراع و ابتکار و اکتشاف تلاش نماید/ در کشورهای جهان سوم ازجمله ایران، داستان از جنس دیگری است/ در…
محمد باقر شیبانی/ خراسان جنوبی - ارشد فلسفه تعلیم و تربیت
مبانی و اصول نظام آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران برگرفته از مکتب اسلام و جهان بینی آن توام با ایدئولوژی اسلامی است. آموزش این دکترین از اولویت های اساسی است که بر عهدهء تعلیم و تربیت است.برای تحقق این امر سعی و تلاش شده تا مفاد درسی مانند قرآن و کتب تعلیمات دین و اخلاق ، هدیه های آسمان،دین و زندگی و...در برنامهءدرسی در مقاطع تحصیلی گنجانده شود. در…
امید شرف الدینی/ کارشناس ارشد مدیریت آموزشی - فرهنگی شاغل در منطقه 15 تهران
این روزها بازار تبلیغ درس پژوهی در آموزش و پرورش گرم است . دستورالعملها، بخشنامهها ، همایشها گرچه رفته رفته معلّمان را با این شاه کلید رفع مشکلات یادگیری دانش آموزان، آشنا می سازد امّا آنچه سهواً یا به عمد از آن غفلت می شود فراهم نمودن بستر اجرای درس پژوهی در مدارس کشور است ؛ به همین دلیل ذکر توضیحاتی چند در این زمینه ضروری به نظر می رسد. یکی…
پژوهشگر: زهرا گودرزی - کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه ی تعلیم و تربیت اسلامی
در مهدکودک پرخاشگری کلامی و بدنی در پسرها بیشتر از دختران است و معمولا پسرها بیشتر در صدد تلافی برمی آیند و این تفاوت در پرخاشگری پسران و دخترها در همه فرهنگ ها و طبقات اجتماعی دیده می شود/ دختران به طور ذاتی نسبت به پسران از پرخاشگری کمتری برخوردارند/ دختران پرخاشگری کلامی از خود نمایش می دهند/ دختران در مواجهه با مشکلات بیشتر به صورت درونی یعنی افسردگی و اظطراب پاسخ…
پژوهشگر: زهرا گودرزی - کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه ی تعلیم و تربیت اسلامی
چکیده این پژوهش با هدف نقش تعلیم و تربیت در خشونت زدایی و پیشگیری از اعمال خلاف اخلاق در تربیت فردی و اجتماعی و با روش مطالعات کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. با توجه به مطالبی که در این پژوهش به دست آمد می توان این گونه اذعان نمود که : تعلیم و تربیت عبارت است از فرآیند آگاه سازی متربی و مورد مراقبت قرار دادن او به نحوی که…
" عدم تمایل دانش آموزان به سیاست با کاهش علاقهشان به کنشگری همراه است. پنج سال بعد از به اوج رسیدن علاقه دانشجویان به کنشگری در سال 1992 ، بسیاری از شاخصهای کنشگری کاهش یافتهاند. درصد دانشجویانی که اظهار میکنند "شرکت در برنامههای تمیز کردن محیط زیست" هدفی بسیار مهم یا ضروری است ، به طور پیوسته از 33.6 درصد در 1992 به 19.4 درصد در سال 1997 کاهش یافته است. تعهد به "کمک به افزایش مدارای نژادی" به پایین ترین مقدار خود در این دهه رسید (31.8 درصد در مقایسه با 34.7 درصد سال گذشته و 42.0درصد در سال 1992). درصدی که "مشارکت در برنامههای فعالیت اجتماعی" را بسیار مهم یا ضروری میبینند نیز به پایین ترین مقدار خود در دهه گذشته رسیده است (22.8 درصد در مقایسه با 23.7 درصد در سال گذشته و 30.4 درصد در 1975). در نهایت درصد دانشجویانی که شخصا به "تاثیرگذاری بر ارزش های اجتماعی" متعهدند به پایین ترین حد خود در این نزدیک به یک دهه رسیده است (37.6 درصد ، در مقایسه با 39.0 درصد در سال گذشته و 43.3 درصد در 1992) "
این ایده که مدارس آمریکا ماموریت مدنی مشخصی دارند از روزهای ابتدایی جمهوریت مطرح شده بود/ یک جامعه آزاد در نهایت باید بر دانش ،مهارت ها و و ارزش های مدنی شهروندان خودش متکی باشد/ آموزش های مربوط به شهروندی شایسته باید اولویت اول مدارس باشد/ گزینه "تربیت دانش آموزان به عنوان شهروندانی مسئول" ، بسیار مهمتر از دیگر هدف ها قلمداد شده بود.86 درصد کسانی که در خانواده خود دانش آموز…
هنگام صحبت، کلام یکدیگر را قطع نمیکنیم/ به نوبت صحبت میکنیم/ به جای یکدیگر صحبت نمیکنیم. هر کسی باید خودش، حرفش را بزند
روز جهانی اطلاع رسانی درباره لکنت زبان/ با کسانی که لکنت زبان دارند، صبور باشید/ لکنت زبان معمولاً از دوران کودکی شروع میشود و ممکن است تا دورهی بزرگ سالی ادامه یابد/ گاهی کودک برای رها شدن از این فشار ترجیح میدهد کمتر صحبت کند و یا به سکوت روی آورد/ برخی از کودکان مبتلا به لکنت از برقراری ارتباط اجتماعی و تعامل با همسالان اجتناب کنند/ گاهی هم کلاسیهای کودک با…
گروه بین الملل/ ارائهی پژوهشِ سهند عباسی در كنفرانس طراحي داخلي منطقهی جنوب غرب امريكا آستين، تگزاس 13 تا 15 اکتبر 2016 ١.طراحي محيط چند منظوره براي كودكان داراي اختلال بيشفعالي Creating a multi-purpose environment for children with ADHD ٢.كاهش سطح استرس كودكان در مهد كودكها Reducing stress levels for children in daycare facilities سهند عباسی کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکترای طراحی داخلی در دانشگاه فناوری…
نهاد آموزش و پرورش دومین نهاد بشری است که ابتدا در دل خانواده متولد شده ، رشد یافته و سپس از آن جدا و مستقل شد/ نهاد سیاست و نهاد فرهنگ (نهاد دین) و حتی نهاد اقتصاد در گذر از این دو نهاد می توانند دوام داشته و خواسته های خود را عملی کنند/ این دو نهاد مهم خانواده و آموزش ، در طول تاریخ پس از جدا شدن از یکدیگر ضمن…
اولين مسافران ايراني در ديار غريبهها، سعي داشتهاند اين نکته را به خواننده بگويند که خارجيها و اجنبيها، هيچ تعارفي نميکنند و چانهاي در خريد و فروش انجام نميدهند/ نخستين برخورد هر ايراني با شهرهاي اروپايي با يک تعجب هميشگي آميخته است. انسان دو چيز را يا اصلاً نميبيند يا به زحمت ميتواند پيدا کند. نخستين آن گداست/دومين چيزي هم که ميخواستم بگويم باز نخواهيم ديد و يا به زحمت خواهيم ديد…
تنها جايي که تعارف نقشي ندارد، خيابان و رانندگي است و همين امر براي مردمشناسان و جامعهشناسان و مستشرقان حيرتانگيز است/ ايرانيان مردماني هستند در حد کثرت تعارفاتی، ولي در خيابان و رانندگي اصلاً اهل تعارف نيستند و در رانندگي ايراني و خيابانهاي ايراني، تعارف نقش ندارد و همين مسأله، نوعي تناقض ديالکتيک در رفتارشناسي ايرانيان است/ تعارف در رانندگي مانند قوانين راهنمايي ديگر و رانندگي غيرمکتوب ميباشد که فقط در ذهن…
اعطای آزادی بیش از اندازه به مدارس در چارچوب رقابت بین آن ها می تواند اثرات منفی زیادی را به دنبال داشته باشد و بهتر است بر این رقابت نظارت شود/ اکثر قریب به اتفاق مطالعاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان می دهد که باز گذاشتن دست مدارس در رقابت برای جذب دانش آموز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر نداشته یا اگر هم داشنه باشد میزان آن بسیار کم…
به اجرا در آمدن قانون ZEP هیچ گونه تاثیر مشهودی در موفقیت دانش آموزان نداشته است .» تنها فایده ی این طرح در آن بوده که سبب شده دانش آموزانی که سطح پایین تری داشته اند وضعیت بدتری پیدا نکنند و روند افزایش شکاف تخصیلی کند تر شود/ به جای آن که به تفکیک منطقه ای بپردازیم ، به جای آنکه به فکر مناطق تحصیلی باشیم ، به وضعیت هر مدرسه به…
مقدمه : در بند ۳۲ ماموریتهای دفتر سلامت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بر تلاش برای شناسایی انواع آسیبهای اجتماعی در مدارس، اولویتبندی آنها و برنامهریزی برای مقابله با آنها تاکید و در بند ۳۷ نیز به عنوان آخرین بند از ماموریتهای این دفتر، به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، روانی و جسمانی دانشآموزان اشاره شده است، اما برخلاف این ماموریتها، مسوولان آموزش و پرورش تاکنون کمترین شوق…
در اغلب مدارس فقط بر مهارت های خواندن، نوشتن و حساب کردن تأکید می شود؛ درحالی که این مهارت ها ذاتاً دارای ارزش نیستند و در تعلیم و تربیت تهی از فضیلتند/ برای آنکه درآینده افرادی توانمند و دارای آزادی اندیشه و خلاق داشته باشیم باید آنها را از همان کودکی پرورش دهیم/ با افزایش تفکر انتقادی می توان زمینۀ رشد جامعۀ انسانی را فراهم آورد/ ، بر اثر گسترش و توسعه مدارس و…
معلم حلقه ضعیف فرآیند آموزش و پرورش که باید مورد کنترل و بازرسی قرار گیرد نیست بلکه در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار دارد/ هر معلم و مدیری اقدام پژوهی را یکی از وظایف خود در جریان فرآیند آموزش و پرورش به حساب آورد/ یافته های پژوهشی باید به زبان غیر تخصصی و قابل فهم و با استفاده از روش های سودمند برای کارگزاران، مسئولان اجرایی و معلمان و مربیان تبیین…
بیشتر کشورها اشتغال کودکان زیر 15 سال را ممنوع کرده اند/ طبق قانون کار ایران ، به کارگرفتن کودک زیر 15 سال جرم است/ کودکان کار مورد استثمار و اذیت و آزار قرار می گیرند/ کودک خیابانی ،فرد کمتر از 18 سال تمام که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد/ هر کودک کار ، به طور طبیعی یک کودک بازمانده از تحصیل است/ ساماندهی کودکان خیابانی به…
کژفهمیهای بسیاری در مورد ارزیابیهای درسی در مدارس وجود دارد/ هوش هر شخص به توانایی تحلیل و درک و پاسخ گویی به شیوهای مناسب به مسائلی که با آن روبهرو میشود بستگی دارد/ عملکرد مؤثر افراد در شرایط مختلف بستگی به عملکردهای کلی ایشان مثل سرعت عمل در اجرای فعالیتها و وظایف و همچنین حافظهی کاری ایشان دارد/ معلمان باتجربه بهخوبی با این مسئله آشنا هستند و به همین علت است که…
نتايج حاصل ازمطالعات انجام يافته درزمينه افت تحصيلي و فراراز مدرسه نشان مي دهد كه يكي از مهم ترين عوامل، ناخوشايند بودن محيط هاي آموزشي و فقدان زمينه هاي عاطفي در مدرسه مي باشد كه اين امر سبب ايجاد نوعي بيگانگي بين دانش آموزان و محيط مدرسه مي گردد و نيز دانش آموزان اذعان مي دارند كه شرايط ياد دهي – يادگيري بيشتر از طريق يك فرآيند يك طرفه و بدون…
روح حاكم بر نظام آموزشي همان رويه هاي سنتي است/ روحیه محافظه کاری این نظام راه را بر ایجاد چرخش های مناسب برای هماهنگ شدن با شرایط و مقتضیات بسته است/ چرا موتور انگیزشی یادگیری دانش آموزان در مدرسه خاموش می شود/ چرا افت تحصیلی در دوره متوسطه دوم شدید است/ امروزه تحصيلات رسمي و مدرك تحصيلي جذابيت ندارد/ نظام آموزش رسمی با رقبای جدی مواجه است/ نظام آموزشی شيوه كتاب محوري-…
نظام آموزشی فرانسه از پانزده سال پیش تا کنون تغییر و تحولات گسترده ای را به خود دیده است : شکل گیری دیپلم فنی – حرفه ای ، ارزیابی های گسترده در سطح کشوری ، تغییر و تحولات فراوان مدارس ، توسعه ی تکنولوژی های آموزشی و نواوری های جدید . . . متخصصین در این زمینه چه نقطه نظری دارند؟ کلود تلوت ، دانش آموز سابق مدرسه ی پلی تکنیک مسئولیت…
در واقع این اولین مساله ی حائز اهمیت در خصوص خشونت در مدارس است. در همه جای دنیا از چند کار خلاف قانون که بعضا در مدارس صورت می گیرد استفاده می کنند تا چهره ای خشن از مدرسه ترسیم کرده و ساده انگارانه ترین و عوامانه ترین راه حل های ممکن را ارائه دهند : سرکوب دانش آموزان ، پس زدن دانش آموزانی که از محله های عامه نشین می آیند…
امید شرف الدینی/ دبیر آموزش و پرورش منطقه 15 تهران
کمتر کسی است که به ضرورت پژوهش و به کارگیری روش علمی در حل مسائل و مشکلات واقف نباشد . اگر مراحل مقدماتی ، اجرا ، تحلیل و تفسیر نتایج پژوهش با صداقت و دقت انجام شود بدون شک تأثیر به سزایی در افزایش دانش نظری ، غنای علمی کشور و در دراز مدت در رشد اقتصادی و جایگاه بین المللی کشور خواهد داشت . همه ساله در هفته پژوهش بازار…
در گفت و گوی راهبردی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری مطرح شد:
گروه اخبار /مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست گفت و گوهای راهبردی مرکز بررسیهای استراتژیک گفت: روند سعادتمندی ایرانیان متوقف شده است. نتایج محاسباتی شاخص سعادت نشان می دهد که از اوایل دهه هفتاد، شاخص سعادتمندی ایرانیان تفاوتی نکرده است.
فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
فرهنگ عامیانه که از آن به فولکلور ( folklor ) یاد می کنیم . مجموعه ای از آداب و رسوم ، بازی ها و ادبیّات شفاهی اقوام مختلف است که نشانه های بومی در آنها دیده می شود . ادبیّات شفاهی ( ادبیات عامیانه ) از قرن ها پیش در قالب ، ترانه ، قصّه ، ضرب المثل و لالایی بین مردم رواج داشته است که به طور شفاهی نسل به…
در ماه نوامبر سال 2007 ، در ناحیه ی پیرنه اوریانتال ، دختر بچه ای هشت ساله به نام نوله آنی در اثر حمله ی صرع درگذشت. وی اصالتا متلعق به تاهیتی بوده و توسط خانواده ای فرانسوی به فرزند خواندگی پذیرفته شده بوده است. به گفته ی والدینش ، این دختر بچه از هفته ها قبل از فوتش توسط سایر بچه ها در حیاط مدرسه مورد اذیت و آزار قرار…
دکتر غلامرضا شمسی/ کارشناس نیروی انسانی آموزش و پرورش بروجرد
چند سال پیش که برای داوری یکی از مسابقات استانی مقالهنویسی دعوت شده بودم . نگران فرصت اندکی بودم که مسئولین برگزاری آن مسابقه به داوری مقالات اختصاص داده بودند. اما مطالعة دو یا سه فقره از آن مقالات محاسبات ذهنی بنده را به هم ریخت ، چرا که از میان دویست و اندی مقالات دریافتشده، حدود بیست فقره از مقالات از اصول علمی نگارش مقالة پژوهشی بهرهمند بودند. کار داوری…
گام های نظام آموزشی به سمت کاربردی شدن و آموزش مهارت های زندگی ؟
«در راستای جبران خلأهای آموزشی برای اولینبار در برنامه درسی متوسطه دوم، درس انسان و محیطزیست را پیشبینی کردیم. همچنین درس سلامت و تندرستی و سواد رسانهای نیز بهعنوان دروس جدید برای متوسطه دوم پیشبینی شدهاند». این خبر را روز گذشته علیاصغر فانی، وزیر آموزشوپرورش، اعلام کرد. این اولینبار است که درسهایی با موضوع «محیطزیست» و «رسانه» به کتابهای درسی مدارس افزوده میشود. پیش از این بارها گمانهزنیهایی در این رابطه مطرح…
آیا پدیده ی خشونت در مدارس از قدیم الایام وجود داشته است؟ آیا خود نهاد مدرسه مسبب اصلی شکل گیری آن است؟ در این باره نظرهای بسیار متفاوت و متضادی وجود دارد.کار محققین حوزه ی خشونت در مدارس هنوز به دعوا نرسیده اما مسلما اختلافات بین آن ها بسیار شدید است! برای مثال ، فیلیپ وین (1) در این میان صحبت از « روش های تحقیقاتی ای که بدون مطالعه ی…
آغازی بر نسبیگرایی فرهنگی- چطور میتوان این مسئله را توجیه کرد که جامعه شناسان فرانسوی، برای مدتهایی مدید، توجهی به این حوزهی مهم مطالعات نشان نمیدادند؟ شاید بتوان پاسخ این سؤال را در مقولهی محتوا یافت. از آغاز دههی ۳۰ میلادی، جناح چپ که برای برابری در حوزهی تحصیل مبارزه میکرد، موردتهاجم قرار گرفت. این حملات حول محور سطح صورت میگرفتند. منتقدان اظهار میکردند که چطور میشد کیفیت مدارس و آموزش را حفظ…
امروزه بیش از پیش در مورد دانشهایی که در مدرسه به دانش آموزان ارائه میشود، بحث و تبادلنظر صورت میگیرد. بحثهای بیشتر انتقادات و سؤالات جدیدی را نیز در پی داشته است: آیا دانشی جهانی وجود دارد؟ آیا مدرسه همهی اقشار جامعه را مخاطب قرار میدهد؟ وضعیت اجتماعی هر دانشآموز چه نقشی در یادگیری وی در مدرسه ایفا میکند و دهها سؤال دیگر... در نظر جامعه شناسان، دانشهایی که برای تدریس در…
گروه اخبار / یکی از همکاران محترم لینکی حاوی پرسش نامه و توضیحات را جهت تکمیل برای سخن معلم ارسال کرده است . در صورت امکان این پرسشنامه را تکمیل فرمایید .
دانشگاه، که قرار بود منبع تحولات شود، این بار دچار خمودگی و مرضی شده است که همانند بسیاری از سیستم های معیوب نقش های آن دچار مشکل شده اند. وقتی پایان نامه و مقاله سفارشی می شود و کار به جایی می رسد که تیم هایی به صورت حرفه ای از این را ه پول در بیاورند، می توان گفت این نهاد رو به زوال است. آری عمر دانشگاه یا اگر بهتر…
محمد شعبانی / نویسنده و مترجم - دبیر آموزش و پرورش تهران
پیچیدگی های مسائل آموزشی و تربیتی سبب شده تا استوار ساختن هرگونه فعالیت در این حوزه بر یافته های پژوهشی به صورت یک الزام درآید. در دنیای امروز نمی توان آموزش را جدای و مستقل از پژوهش در نظر گرفت چرا که این دو مستلزم یکدیگرند. پژوهش و یافته های حاصل از آن به شناسایی نیازها و مسائل موجود در نظام آموزشی و محیط های مرتبط با آن شامل خانوده، جامعه،…
گروه اخبار / این پژوهش رابطه میان منفی بافی و میران تصادفات رانندگی را نشان می دهد . گفتنی است ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، در رتبه ۱۸۹ است !
محققین حوزه ی آموزشی با تحقیقات تجربی گسترده ای که انجام داده اند ، توانسته اند نناقضاتی را که دامن آموزش و پرورش فرانسه را گرفته به تصویر بکشند : از نهاد مدرسه توقع می رود که دائما تغییر کرده و به روز شود در صورتی که زندگی روزمره ی فرانسوی ها تقریبا هیچ تغییری به خود نمی بیند. در وهله ی اول باید به این نکته اشاره کرد که در…
حسين سنجري / معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران :
روند تحولات در دنياي امروز اصلاحات آموزشي را اجتنابناپذير ساخته و آن را به ضرورتي جهاني تبديل كرده است. جهاني فكر كردن و منطقهاي عمل كردن ( كلان فكر كردن و جزيي عمل كردن ) شعاري است كه اغلب ميشنويم لذا به اطلاعات جامعتري از جهان تغييرات و مهارتهاي تجزيه و تحليل و انديشهورزي در حوزه مسووليتي و تخصصي خودمان نياز داريم. جهت افزايش دانش عملكردي و مديريت دانش و كاربست…
« گروه سخن معلم » این موفقیت را به خانم " فهیمه فعالی " تبریک می گوید
گروه اخبار / فهيمه فعالي آموزگار ناحيه 4 تبريز عنوان معلم پژوهنده برتر کشور در سال 94 را به خود اختصاص داد. وي با ارائه طرح « راه کارهايي براي پيشرفت دانشآموزان کمبينا در ماده درسي فارسي (مهارتهاي خوانداري ـ نوشتاري) پايه اول ابتدايي » اين عنوان ارزنده را کسب کرد. فهيمه فعالي درباره طرح خود، گفت: پژوهش من، درباره يكي از دانشآموزان پايه اول ابتدايي است که تا پنج سالگي بينايي…