روز چهارشنبه کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو با مشارکت انجمن ترویج علم در ایران به موضوع «علم و فرهنگ عمومی در ایران» پرداخت . این نشست در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مقصود فراستخواه، رضا صمیم و هادی خانیکی نیز به طرح دیدگاههای خود پرداختند. فراستخواه ابتدا با گرامی داشت یاد مرحوم قانعیراد، به مقاله پژوهشی این استاد جامعهشناسی در خصوص آموزش عالی در ایران پرداخت و گفت: قانعیراد…
" اعتراض آنان بر این اساس است که کاهش بودجه نباید شامل آموزش و پرورش باشد. اتحادیه های کارگری معلمان اسپانیا اعلام کردند افزایش ساعات تدریس برای معلمان به پایین آمدن کیفیت آموزشی منجر خواهد شد "
یکی از خوبی های جمع شدن معلمان در یک مکان مشخص مثل سایت صدای معلم ، این است که معلم متوجه می شود بعضی از مشکلات و کم و کاستی هایی که قبلا فکر می کرده است فقط در مدرسه او یا در اداره محل خدمت او وجود داشته و دارد ، مشکل مدارس دیگر و ادارات دیگر آموزش و پرورش هم هست و لذا راحت تر می تواند مشکلات خود را…
جامعه بی مطالعه، جامعه خطرناکی است!
حسن بهنام/ معاون پژوهش و برنامهریزی اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز *
پیشرفت و توسعه ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با بحث آموزش و پرورش به مفهوم عام کلمه دارد (نه لزوما وزارت آموزش و پرورش). بنیان و اساس توسعه هر جامعه و کشوری، داشتن انسان های دانا و سالم است. دانایی محوری، مفهوم انسانی توسعه است. بدون وجود انسانهای دانا و سالم، توسعه در حد یک بحث و یک آرزو خواهد ماند. با رصد اوضاع امروز جامعه، شاخصهای این دو مؤلفه مهم توسعه، یعنی«دانایی…
" ما نظارهگر کاهش هزینهکرد دولت به ازای هر دانشآموز (بر حسب درصد از سرانهی تولید ناخالص داخلی) هستیم "
وضعیت کلی آموزش و پرورش از نظر تعداد دانشآموز، سرانهی فضای آموزشی، نسبت دانشآموزان غیردولتی و دولتی چگونه است؟ آیا آموزش پایهی کشور دارد به سمت خصوصی شدن پیش میرود؟ دولت نسبت به گذشته برای آموزش هر دانشآموز چه قدر هزینه میکند؟ برای پاسخ به این سوالات، نکات زیر را دنبال کنید: 1- آنطور که وزیر آموزش و پرورش میگوید امسال با افزایشی نزدیک به ۸۰۰ هزار نفری، ۱۴ میلیون دانشآموز به…
اگر فرض کنیم آمریکا همه تحریم های ایران را برای کشورهائی مثل چین، ژاپن و کره جنوبی اعمال کند، آیا پیامدهای تحریم در آن کشورها، با آن چه که در حال حاضر ایران با آن رو به روست، یکی است؟ بدون تردید پاسخ این سئوال منفی است، چون زیر ساخت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این کشورها به گونه ای است که می توانند به سادگی از آن عبور کنند…
" براساس مطالعهای که در یک نمونۀ 6000 نفری از فارغالتحصیلان سالهای اخیر دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است، حدود 65 درصد نمونه جزو سه دهک پردرآمد جامعه بودهاند که اکثر آنها دورۀ دبیرستان را در مدارس غیرانتفاعی گذراندهاند "
براساس مطالعهای که در سال 1395 در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است، بیش از 70 درصد دانشجویان مشهدی این دانشگاه در دورۀ روزانه-رایگان، دورۀ دبیرستان را در مدارس غیرانتفاعی گذراندهاند و از کلاسهای خصوصی و عمومی برای آمادگی کنکور بهره بردهاند. براساس مطالعهای که در یک نمونۀ 6000 نفری از فارغالتحصیلان سالهای اخیر دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است، حدود 65 درصد نمونه جزو سه دهک پردرآمد جامعه بودهاند که…
" تحلیلی گذرا بر قانون منع به کارگیری بازنشستگان بر اساس مدل بوروکراسی وبر "
" همراه با ثبات و محافظه کاری تاریخی ، هر ملت ارزش های اجتماعی خاصی نیز دارد که همان طور که گفته شد باعث به هم بستگی افراد و حفظ شئون و خصایص آن ملت می گردد . مقصود از ارزش های اجتماعی صرفا اعتقادات و رسومی نیست که بر پایه اخلاق با منطق بنا شده باشند . بلکه غرض هر نوع ارزشی است که صورت اجتماعی به خود گرفته خصیصه ای…
" تمام فعالیتهایی که ما در حوزه آموزش و پرورش انجام میدهیم از ایده و گفتههای محققان و معلمان نشأت میگیرد. آنها کسانی هستند که تمام زندگی خود را برای آموزش و پرورش گذاشتهاند. آنها به دنبال ارتقای سیستمها هستند "
«کلید داشتن یک آینده موفق برای جامعه و مردم آموزش است.»بیل و ملیندا گیتس در گزارش سالانه خود در فوریه 2018 به چالشبرانگیزترین سوالاتی که از ایشان پرسیده شده بود، پاسخ دادند:* ما محور فعالیتهای خود در ایالت متحده آمریکا را، آموزش قرار دادیم. متأسفانه، اگرچه در دهه اخیر پیشرفتهایی در این زمینه انجام شدهاست، اما مدارس دولتی آمریکا، بهویژه تحصیلات تکمیلی کالج، همچنان در معیارهای مهم از استانداردهای جهانی فاصله دارد.…
" برنامه مدوّن و نظام مندی برای دادن نقش به زبانهای بومی یا تدریس آنها در آموزش و پرورش و آموزش عالی ایران وجود ندارد "
مقدمه 70 درصد جمعیت جهان را دو زبانه ها تشکیل می دهند به طوری که دو زبانگی در جهان پدیده ای غیر عادی و استثنایی به شمار نمیآید. جامعه زبانی ایران نیز با دارا بودن تنوع زبانی و قومی یک جامعه دو زبانه غالب محسوب می شود. در مناطقی هم که مرزهای زبانی به هم می رسند می توان سخنوران چند زبانه یافت. صرف نظر از تفاوتهایی که در مولفه های مختلف…
موسسه نظرسنجی گالوپ، یک بنیاد بین المللی در حوزه پیماش و نظرسنجی اجتماعی است که در سال ۱۹۳۵ و توسط جرج گالوپ تاسیس شده است. اکنون بنیاد گالوپ دارای ۳۰ دفتر در ۲۰ کشور دنیاست. نظرسنجی در ساحت تربیت و مدرسه، یکی از اقدامات نسبتا جدید گالوپ است که از سال ۲۰۰۹ به اجرا درآمده و تاکنون بیش از ۵ میلیون دانش آموز در این نظرسنجی شرکت کردند. نظرسنجی گالوپ از دانش…
" مهم ترين خطري كه يك نظام ديني را تهديد مي كند « التقاط فرهنگي » است "
رضا نباتي/ دانشجوي دكتراي فلسفه تعليم و تربيت و از مؤلفين كتاب هاي درسي قرآن دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي ( وزارت آموزش و پرورش )
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيم اشاره « بيش از 95 درصد از دانش آموزان اين كشور، فقط در مدرسه با قرآن كريم آشنا مي شوند. » اين مطلب به تنهايي نشان دهنده جايگاه منحصر به فرد آموزش قرآن در وزارت آموزش و پرورش است. اما وجود متغييرهاي مداخله گر آشكار وپنهان در تحقق اهداف قصد شده، نقش اساسي ايفا مي كند. حاصل بررسي هاي نويسنده مقاله به عنوان مؤلف كتابهاي درسي قرآن…
" طبق این شیوه نامه سرگروه باید از طریق برگزاری انتخابات آزاد از میان دبیران دروس انتخاب شوند اما دخالت و سفارش سایر قسمت ها مانند مدیریت، حراست، معاونت آموزشی و کارشناس گروههای آموزشی ممکن است در این روند اختلال ایجاد کند به طوری که ممکن است انتخابات انجام نگیرد و دوایر شخص مورد نطر را انتصاب کنند "
مقدمه ایده تشکیل گروه های آموزشی به سبک و سیاق فعلی به حدود 35 سال پیش بر می گردد به طوری که در سال 1361 گروه های آموزشی رسماً فعالیت خود را در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد. اگرچه در سال 1385 تغییراتی نه چندان اساسی در ساختار آن به وجود آمد و به صورتی در آمد که امروز شاهدش هستیم با این وجود وظایف و فلسفه تشکیل…
کودکانی که "پیانو" مینوازند زودتر زبان یاد میگیرند
مطالب این مقاله برگرفته از سیزدهمین کتاب اینجانب می باشد که در انتشارات جنگل جاودانه تهران چاپ شد اما اجازه توزیع آن را ندادند! اوریجنال این کتاب بعدا "بدون سانسور" در یک انتشارات بین المللی در آلمان منتشر شد و توسط برادرم "سید علی اصغر حسینی" (کارشناس ارشد روانشناسی بالینی - آموزگار) تحت عنوان "یادگیری تیمی رقابتی" ترجمه و توسط انتشارات "کتاب راه" منتشر شد. هم اکنون ورژن فارسی و انگلیسی اوریجنال…
" تحقق تربیت اخلاقی پستمدرن ممکن است در جامعه اسلامی به نفی منابع مقتدر و به نفی روند الگوگرایی، به نفی مبانی متافیزیک ارزششناختی و معرفتشناختی حاکم بر تربیت اخلاقی منجر شود، در صورتیکه در تربیت اسلامی به مبانی متافیزیکی، مبانی ارزششناسی و تئوریهای پیشین معتقد میباشیم و تربیت اخلاقی از منظر اسلام، تربیتی مبتنی بر الگوهاست "
2 .محدوديتهاي تربيت پستمدرن: از مهمترین محدودیت های تربیتی پست مدرنیسم می توان به مورادزیر اشاره نمود: ـ پستمدرن انباشته از ديدگاههايي است كه نه تنها منسجم و همسو نيستند، بلكه در مواردي يكديگر را نيز نفي ميكنند و همين امر پستمدرنيسم را نه قابل دفاع ميكند و نه قابل نقد. ـ مفهوم نقد مستلزم كاربرد درست عقل است و نقد بدون فرقگذاري ميان درست و غلط، عادلانه و ناعادلانه، قدرت و…
" برخي از مسائل مطرحشده توسط پستمدرنيستها چشماندازهاي مثبتي نيز براي تعليم و تربيت به ارمغان آورده است "
فاطمه حسنی/ کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
ناسازگاری تکثرگرایی با وحی اعتقاد به وحي و نبوت، از نوعي بينش درباره جهان و انسان ناشي مي شود، يعني اصل هدايت عامّه در سراسر هستي. اصل هدايت عامّه لازمه جهان بيني توحيدي اسلامي است؛ از اين رو اصل نبوّت لازمه اين جهان بيني است. خداوند متعال به حكم اينكه واجب الوجود بالذّات است و واجب الوجود بالذّات، واجب من جميعالجهات است، فيّاض علي الاطلاق است و به هر نوعي از انواع…
" در ژاپن ، « اگر كسي يك برنامه آموزشي پيشنهاد دهد تا در نظام آموزشي اين كشور به مورد اجرا گذاشته شود سپس ناكارآمدي و عدم موفقيت آن به اثبات برسد، آن شخص مرتکب يك عمل مجرمانه سياسي شده است كه بالطبع مورد تعقيب قضایی قرار خواهد گرفت "
گروه رسانه/ در بخش پیشین ( این جا ) بخش نخست از مقاله پژوهشی " بازکاوی نظام گزینش معلم در ایران " را به قلم « احمد شبانی " از دبیران آموزش و پرورش بانه را مطالعه کردیم . بخش پایانی از این مقاله ارزشمند تقدیم شما می گردد . همچنین از همه مخاطبان و کارشناسان دعوت می شود مطالب علمی و کارشناسی خود را در این حوزه برای صدای معلم ارسال…
" رویکرد تعلیم و تربیت پست مدرنیستی، تکثّرگرایانه است و به "تفاوت" اهمیت ویژهای میدهد، یک جنبهی مورد توجه در تکثّرگرایی این است که فرض مبانی، اصول و روشهای ثابت، یکسان و مشابه برای تعلیم و تربیت بیمعناست "
فاطمه حسنی ( 1 )/ کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
چكيده بیش از یک دهه است که تفکر پست مدرنیسم آموزه های تربیتی را تحت تأثیر قرار داده است. این تفکر با ابعاد و حوزه های مختلفی که تحت پوشش قرار داده است، جنبه های مختلفی از زندگی انسان ها را تحت سیطره خود قرار داده است. تکثرگرایی، چندگانگی، ساختارشکنی و توجه به هویت، سیاست،اندیشه و حتی زبان را شاید بتوان از مفاهیم اساسی معرفت شناسی پست مدرنیسم دانست. یکی از ابعاد…
" نظام تربیت معلم در ایران از تربیت حرفهای و هوشمندانه معلمان عاجز و ناتوان مانده است "
معرفی موضوع در دوران مرزناپذیری دانش و اطلاعات و توسعه شتابان فنآوری و آموزش، نقش معلم در فرایند تربیت بیش از سایر عناصر تعلیم و تربیت قابل توجه است. آیا تغییرات قائم به وزیر (کابینه) و غیر استراتژیک نظام آموزشی در دستگاه تعلیم و تربیت کشور، معطوف به جهتگیری دقیق، علمی و توام با دوراندیشی است؟ آیا معلمین ما به موازات دگرگونیهای نرم افزاری در فرایند توسعه نیروی انسانی توانستهاند خود…
يك شنونده ي منتقد بايد به منطقي كه پشت رسانه است و منظوري كه از انتشار خبر دارد توجه كرده و آن را بي و چون و چرا نپذيرد
فاطمه حسنی/کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
3.2 . لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان لیپمن، اصطلاح تفکر انتقادی را مترادف تفکر تأملی به کار می برد که به گونه ای مسئولانه موجب سهولت در قضاوت صحیح می شود. از دیدگاه لیپمن، تفکر انتقادی، تفکری مسئولانه و ماهرانه است که به دلیل پایبندی به ملاک و توجه به متن در تجزیه و تحلیل پدیده ها، باعث می شود تا افراد بتوانند قضاوت درستی داشته…
در مقابل رویه ای که نقاداندیشی بدان دعوت می کند، دو دشمن دیرینه وجود دارند ؛
فاطمه حسنی/کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و از فرهنگیان پژوهشگر استان همدان ( قروه درجزین)
چکیده پرورش تفکر از جمله وظایف هر نظام تربیتی بوده و پرداختن به آن، نیازمند طراحی و به کارگیری الگوهای پرورش مهارت های تفکر و تقویت قوه استدلال و نقد در متربیان است. دانش آموزان همانطور که به فراگیری خواندن و نوشتن می پردازند، لازم است، نحوه استدلال و داوری صحیح و نقد مشاهدات و اطلاعات پیرامونی شان را علی الخصوص در حوزه مسایل اساسی زندگی، بیاموزند و در…
ادغام نژادي و طبقاتي نهادهاي اجتماعي، از جمله مدارس و شايد مدارس نخبگان، بايد بيش از همه براي كساني كه مراقب دموكراسي هستند، اولويت داشته باشد
دكتر احد نويدي/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
برنامههاي آموزش و پرورش براي دانشآموزان مستعد از منظر ديدگاه برابري خواهانه با چالشهاي فلسفي و عملي مواجه است.برخي اظهار ميدارند كه مدارس استعدادهاي برتر به طور ذاتي تعهد به برابري در آموزش را تضعيف ميكند، اين مدارس نيازهاي دانشآموزان ممتاز را تأمين ميكنند ولي در مقابل اقليتهاي محروم تبعيض قايل مي شوند. مازيه[1] بعد از رد پيشنهادهاي غيردقيق در دو انتهاي طيف، در راستاي نظريه «مساوات طلبي دموكراتيك» الزابت آندرسون…
در حاشیه خودکشی دو دختر دانش آموز تبریزی در دو هفته گدشته و دانش آموز اردبیلی در روز گذشته؛
طرح مسئله :خودکشی یک پدیده اجتماعی است و در اغلب کشورهایی که اطلاعات آماری در دسترس است بین 10 علت اول مرگ در تمام سال های زندگی قرار دارد. این پدیده شوم در حوزه جامعه شناسی آسیب های اجتماعی هم همواره موضوعی کلیدی بوده است. تغیرات وسیع اجتماعی در دوره گذار جوامع غربی و اروپایی هزینه های مادی و انسانی فراوانی برای این جامعه ها داشت که تزلزل مبانی نظم کهن…
تقریبا تمام مدارس قانون خاصی برای لباس پوشیدن دانش آموزان دارند. گاهی دانش آموزان خاطی را که از قوانین درست پیروی نکرده باشند، به خانه می فرستند و اجازه حضور در کلاس به آنها نمی دهند... قوانین مربوط به لباس یکدست در مدارس، گاهی به بحث های داغی میان محققان، مسئولان و رسانه های انگلیس تبدیل می شود. موافقان یونیفورم مدرسه معتقدند که پوشیدن لباس های یکدست به دانش آموزان کمک می…
" در فرهنگ آموزشی این کشورها مسئولیت پذیری ملاک اصلی به شمار میآید "
آموزش از مهمترین عوامل پیشرفت بشر در جوامع و زمانهای مختلف بوده است. با این وجود و در عصر حاضر که سرعت پیشرفت بشر در علوم مختلف بیسابقه است، هنوز هم در تمام دنیا آموزش به صورت برابر و با کیفیت مطلوب وجود ندارد.در این رده بندی سعی شده کشورهای مختلف در مقایسه با پیشرفت سیستم آموزشی خود دسته بندی شوند.شاید بسیاری از شما با خود فکر کنید بهترین سیستم آموزشی مربوط…
۲۰ درصد دانشآموزان زخمی میشوند، ۱۴ درصد به بیماریهای روانی مبتلا و ۱۶ درصد مکاتب را ترک میکنند
بزرگترین عنوان خشونت را در این نظرسنجی، «لت وکوب» رقم زده است. چنانچه از هر چهار کودک مکتبی در این نظرسنجی، سه تن آنها گفتهاند که بیشتر از یکبار از سوی آموزگارانشان، «شلاق» خوردهاند/ شکنجه، آزار و اذیت جنسی، تهدید به مرگ، تنبیه، دشنام، تحقیر، ناکام ساختن اجباری و اخراج اجباری، از دیگر موارد خشونت در این نظرسنجی، از سوی دانشآموزان شمرده شدهاند/ شش درصد از این دانشآموزان در گفتوگو با خبرنگاران…
برنامه درسی پنهان عمدتا مورد تایید نیروهای رسمی مدرسه نیست اما می تواند نسبت به برنامه درسی رسمی یا اجرایی،تاثیری به مراتب عمیق تر بر دانش آموزان داشته باشد.پیام های عمده ی برنامه درسی پنهان وجود دل مشغولی های عمده در خصوص جنسیت، طبقه، نژاد،قدرت و دانش است/ برنامه درسی فراتر از محتوای موضوع های درسی است که باید آموخته شود.گرچه انتخاب محتوای مفید و مناسب مهم ترین مسئولیت برنامه ریزان درسی…
" بطحائي نيز به فقدان مدرك دكتري الهیار ترکمن واقف بوده و به همین دلیل هنگام صدور ابلاغ معاونت برای وی، از به كاربردن عنوان دكتر خودداري كرده است (مأخذ13). آگاهی وزیر از نشر ادعای خلاف واقع توسط الهیار و عدم ممانعت از آن و سکوت در مقابل آن نیازمند توضیح است"
دانشگاه آلبرتای کانادا در پاسخ استعلام اعلام کرد كه نام و نشانی از علی الهیار ترکمن در پایگاه اطلاعات دانشگاه آلبرتا وجود ندارد/ داستان کردان این بار در سطح معاون وزیر در آموزش و پرورش تکرار می شود/ الهیار ترکمن در جمع معلمان به دروغ خودش را یکی از مصادیق منع احتساب دو مقطع تحصیلی برای کارکنان دولت معرفی کرد/ الهيار تركمن به دروغ ادعا کرده است که به واسطه بخشنامه شماره…
" نقش سیستمهای آموزشی در تباهکردن سرمایههای ملی "
در تبصره ٢ ماده مذکور نیز آمده است، پرداختهای دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانهها هستند، به اشخاص حقیقی اعم از کارکنان و غیرکارکنان خود در قالب حقالتدریس مشمول مالیات مقطوع به نرخ ١٠ درصد خواهد بود/ وضع معلمان در آمریکا از سایر کشورها مناسبتر است زیرا اولا حقوق معلمان در حد سرانه ملی است و ثانیا شاخص مصرفکننده، بسیار…
پاسخ به این پرسش از آن جهت اساسی است که از سال 1990 تا 2015، یعنی بالغ بر 25 سال، سازمانهایی مانند سازمان ملل متحد، بانک جهانی، برنامه توسعه ملل متحد و دیگر نهادهای توسعهمدار، بخش زیادی از رهنمودها و اقدامات خود را بر گسترش پوشش و پرکردن شکاف تحصیلی معطوف کردند و در این راه به موفقیت قابل ملاحظهای نیز دست یافتند/ تحصیل با آموزش متفاوت است. فکر نکنید اگر موفق…
روسها در تمام سرزمین های اشغالی ایران سه مورد را در دستور کار خود قرار داده و اجرا کردند. زودودن زبان فارسی . تغییر خط فارسی. زدودن هویت ایرانی از شهرهای اشغالی به ویژه دو مرکز مهم بخارا و سمرقند/ می گویند شکم گرسنه ایمان ندارد. ولی نمونه های بسیاری از تاریخ دردمند ایران زمین سراغ داریم که آن را حکم کلی نمی داند/ مروز در دیار ستارخان ها و ثقه السلام…
در اواخر آذرماه و هفته پژوهش هر سال، تعریف و تمجید زیادی در این باره صورت می گیرد به ویژه از سوی مسئولانی که خود نه اهل پژوهشند و نه یکی دو مقاله در کارنامه علمی خویش دارند/ به راستی هدف از این مواجه تعارفی و تزئینی با فرایند پژوهش چیست/ کمترین درصد بودجه به بخش های پژوهشی اختصاص می یابد، شمار پژوهشگران نسبت به کل جمعیت چشمگیر نیست و بخش زیادی از پژوهش…
امروزه آمارهای رسمی کشور حکایت از آن دارند هم بیسوادی ریشهکن نشده است و در میان باسوادها هم سرانه مطالعه در حد مطلوبی نیست/ نظام آموزشی، توانایی تولید و تبدیل سرمایه فرهنگی به سرمایه مادی را نداشته، آموزش و مطالعه را به کالایی مصرفی تبدیل کرده و کنکورزدگی را در سطح کشور رواج داده است، تأثیر آن بر میزان و سرانه مطالعه منفی است/ اقتصاددانان از آموزش و پرورش تحت عنوان «سرمایهگذاری…
مدرک گرایی ایرانیها، وضع دردناکی برای اقتصاد ایران رقم زده است. حالا کشور ما بیشتر از هند و چین یک میلیارد و چند صدمیلیون نفری دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارد/ این تعداد دانشگاه، حدود ٥ هزارمیلیارد تومان از بودجه کل کشور را میبلعد و نزدیک به ٥٠ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید میکند/ بنا به اعلام مهدی سیدی رئیس کارگروه نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی درسال ٢٠١٥ حدود ١١٣٠٠…
موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح، تازهترین گزارش خود را با عنوان "شاخص جهانی صلح" را منتشر کرد. در این بررسی مهربان ترین کشورها عبارتند از:۱- ایسلند ۲- دانمارک۳- اتریش ۴- نیوزیلند۵- سوئیس ۶- فنلاند۷- کانادا ۸- ژاپن۹- استرالیا ۱۰- جمهوری چک قهر آمیزترین کشورها عبارتند از:۱۶۲- سوریه ۱۶۱- عراق۱۶۰- افعانستان ۱۵۹- سودان شمالی۱۵۸- آفریقای مرکزی ۱۵۷- سومالی۱۵۶- سودان ۱۵۵- کنگو۱۵۴- پاکستان ۱۵۳- کره شمالی۱۵۲- روسیه ۱۵۱- نیجریه ایران با بیش از 6…
بسیاری از اوقات از گوشه و کنار مفاهیم و کلماتی می شنویم که اگر چه در ظاهر زیبا و عامه پسند هستند اما فاقد مبانی و یا استدلال های قوی و قابل دفاع بوده و اکثرا ماهیتی سیاسی و پوپولیستی دارند/ يافته هاي پژوهش در خصوص رابطه ميان مديريت دانش و اثربخشي سازمان يادگيرنده، نشان داد؛ تأثير مشخصات فردي اجتماعي همچون سطح تحصيلات، سابقه كار و سمت شغلي در رابطه فوق بسيار…
چند میلیون نفری که در ایران در حال آموزش دیدن هستند، با چه هدفی آموزش میبینند. خودشان چه هدفی از آموزششان دارند؟ آموزشدهندگان چه هدفی را دنبال میکنند؟ سیستم آموزشی که تقریباً گرانترین سیستم کشور است با چه هدفی میچرخد؟ دانشآموزان برای چه جامعهای و چه آرمانهایی آماده میشوند/ کافی است آحاد جامعه ، واقعاً متوجه شوند که تمام این تشکیلات آموزش و پرورش برای آن است که دانشآموزان چیز مفیدی یاد…
دوره چهارم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به دوره معاصر، پنجاه سال اخیر (بخش پنجم) کتاب ارزشمند و فاخر، آینه در کربلاست، پژوهش و نگارش نو در بازشناخت نهضت عاشورا از آثار ماندگار عاشورا پژوه معاصر ، استاد دکتر محمد رضا سنگری است.این کتاب ارزشمند، ترکیبی است از روایت، تطبیق، تحلیل و تذکر، سیر تاریخی حوادث و رویدادها.هم چگونگی واقعه را بیان می کند و هم چرایی آن را. دراین کتاب، سیر…
در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی که بزرگترین رتبهبندی جهانی مدارس (Global School Ranking) از سوی OECD منتشر شد، دانشآموزان ایرانی در میان ۷۶ کشور، از نظر آموزههای علوم و ریاضیات در رتبه ۵۱ جهان قرار گرفتند. رتبههای نخست این فهرست در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور، هنگکنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایوان بود. فنلاند که سالهاست نام خود را در صدر بهترین نظامهای آموزشی جهان به ثبت رسانده در رتبه ششم قرار…
دوره سوم، کتب مقاتل و تاریخی مربوط به قرن دهم به بعد (بخش ششم) معرفی کتاب شریف الخصائص الحسینیه، مرحوم آیت الله حاج شیخ جعفر شوشتری ، مرحوم شیخ جعفر، فرزند مولی حسین، سال1230 هجری قمری،در شوشتر متولد و پس از خواندن مقدمات و ادبیات در دوران کودکی، به نجف اشرف مهاجرت کرد.مراتب علمی خود را درحضور اساتیدی همچون فرزند مرحوم کاشف الغطا،حاج شیخ مرتضی انصاری و صاحب جواهر طی کرد.آیات عظام شیخ…