مقدمه می خواهیم نگاهی داشته باشیم به وضعیت تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش و جامعه امروز و در این راستا بهتر دیدیم که بی پرده و شفاف حرف ها را بزنیم ، شواهد را بیاوریم و بعد هم نتیجه گیری کنیم. در این چند صفحه، نگاهی انتقادی و با طنزی پنهان به وضعیت تحقیق و پژوهش در جامعه امروز داریم که از دید نگارنده به هیچ عنوان اوضاع جالبی ندارد …
عبدالجلیل کریم پور * وقتي نگاهي گذرا به فرآيند آموزش و پرورش مياندازيم، بيشك به دنبال آن هستيم تا در گردونه اين نهاد پر طمطراق جايگاهي براي رشد پژوهش وخلاقيت بيابيم، آنچه در سايههاي اين نهاد متاسفانه كم رنگ جلوهگر شده است. طبعا انتظار هر كس از اين سيستم خلاقيت و رشد مفاهيم آموزشي است. همه واقف بر اين قضيه هستيم كه توجه به پژوهش و خلاقيتهاي پژهشي عاملي براي رشد كيفي…
در سال 1365 نظام پزشکی منحل و اداره آن از طرف نخست وزیر وقت بر عهده آقای دکتر هادی منافی گذاشته شد.در خلال 5 سال ، آقای دکتر منافی تمامی تلاش خود را در راه اداره و ابقاء سازمان و آنچه میسر بود ،انجام دادند و همزمان با تلاش ایشان و قوه مقننه و سایر دست اندر کاران در سیستم اجرائی و دانشگاهی قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر…
دکتر فرشته آل حسینی ، مسئول کارگروه فلسفه تعلیم و تربیت سخن معلم :
معلم پژوهنده به دو روایت نهادی و علمی (به مناسبت هفته پژوهش) مفهوم «معلم پژوهنده» در نزد ما پژمرده است، به دلیل بیتوجهی به سلامت ریشههایش که خود به دلیل بیتوجهی به زیستبوماش پدید آمده است. منظور از «ریشهها»، ریشههای معرفتشناختی است که به جزء دوم این ترکیب یعنی «پژوهنده» بازمیگردد، و منظور از «زیستبوم» حرفه معلمی است که به جزء اول این ترکیب، یعنی «معلم» بازمیگردد. از این منظر، میتوان شرایط…
دکتر عزیزالله بابلی - عضو شورای نویسندگان سخن معلم :
کارشناس پژوهش های راهبردی شورای عالی آموزش و پرورش: *ضروری است افعال و فعالیت های خود را در انجام امور به این نوع ویژگی ها که از ویژگی های عقلانی است، مجهز کنیم و تا آنجا که ممکن است از تصمیم گیری های وهمی و فعالیت هایی که در آن ها عقل و ویژگی های کار عقلانی جایی ندارند، دوری کنیم و به کارگیری فعالیت های عقلانی را در انجام امور خویش…
رجبعلی باقری ، کارشناس آموزش ابتدایی از خراسان شمالی- شهرستان گرمه- شهرایور :
توصیه هایی کاربردی به معلمان پژوهنده و همکاران جوان که علاقه به اقدام پژوهی دارند: 1-اقدام پژوهی پژوهش درعمل است. همه ی ما معلمین غیررسمی با ابزارمشاهده و بازخوردهای متفاوت در واقع پژوهش را هم انجام می دهیم. اما لازمه اش این است که به روی کاغذ بیاوریم و بر اساس اصول و قواعد خاصی که قرار به ارائه است آن را بنویسیم. 2-ما معلم هستیم و برای تسهیل در چگونگی آموزش…
در بخش سياست هاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش كشور در ارتباط با رتبه بندي حرفه ا ي معلمان و جذب منابع انساني در بند 6 جزء ) 6-1 ) آمده است : بازمهندسي ساختار اداري در كليه سطح با رويكرد چابك سازي، پوياسازي همراه با ظرفيت سازي، فرهنگ سازي و بسترسازي براي تقويت مشاركت هاي مردمي و غيردولتي، منطبق بر قانون اساسي و سياست هاي كلي نظام اداري…
گفت و گوی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران با مدیر گروه سایت سخن معلم :
*اصولاً، حوصله گفت و گو نداریم و مدل صحبت ها «مونو لوگی» و یا « یک سویه» است. افراد معمولاً شنونده نیستند و همه به نوعی در حال فرافکنی، جا به جایی و سایر مکانیسم های روانی، برای فرار از واقعیت هستند. *این مطلب به این معنا نیست که باید آموزش و پرورش را فقط به عنوان یک متغیر وابسته در نظر بگیریم. آموزش و پرورش در این زمینه، می تواند یک…
انتظار مي رفت براي اين امر مهم که " به صورت امر حاكميتي " تلقي شده است ، تمام ارکان نظام و تمام احاد ملت و تشکل هاي مدني ، تشکل هاي صنفي و حرفه اي و ...در يک بسيج عمومي مشارکت داده مي شدند تا با مطالعه علمي و نگرشي همه جانبه اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شد، نه به صورتي که اساسي ترين بخش آن مغفول مانده…
"مرا بشور... ولی خیسم نکن! "• دشوارتر از هنر انتقاد کردن فقط این است که انتقاد را تحمل و قبول کنیم. انتقاد کننده و انتقاد شونده در زمین مین گذاری شده احساسات شدیدا" حساس حرکت می کنند. اما، بدون انتقاد یا از دیدگاه روان شناختی عکس العمل (feedback) منفی نیز پیشرفتی وجود ندارد، هیچ کجا ... "سرسری و ملال آور" ، این ها واژه های دقیقی بودند که یک کارشناس ادبیات…