صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

پژوهش

  • «مطالعه دیگری که در ماه دسامبر توسط دانشگاه میشرکان روی افراد 4 تا 11 ساله انجام شد، به طور مشابه نشان داد که نحوه استفاده کودکان از دستگاه ها ، نه مدت زمانی که صرف آن ها می کنند ؛ قوی ترین پیش بینی کننده مشکلات عاطفی یا اجتماعی مرتبط با اعتیاد به صفحه نمایش است»
  • گاردین ؛ نویسنده: KEZA MACDONALD / مترجم: فاطمه احمدی شهابی

حد و مرز نگاه کردن به صفحه نمایش برای بچه ها چقدر است؟ آن موضوع پیچیده ای است… مطلب ویژه

  برای بیشتر والدین در عصر تکنولوژی ، بحث و جدال بر سر استفاده از فضای مجازی  و دستگاه ها به بخشی افسرده کننده از زندگی خانوادگی تبدیل شده است و دانستن حد و مرز آن یک هدف دشوار و دست نیافتنی است. وقتی کسی گوشی را بر می دارد چه بچه های سه ساله که عصبانی می شوند ،چه هفت ساله ها که تمام شب را به یوتیوب نگاه می کنند…
  • « در حالی که برخی از والدین محدودیت استفاده از دستگاه ها را برداشته اند تعداد قایل توجهی از افت سلامتی جسمی و روانی بچه ها به شدت نگران هستند »
  • گاردین ؛ نویسنده : Betsy Reed - مترجم :ساغر جعفرپوری

من نگران مهارت های اجتماعی آن ها هستم: نظرات والدین از تماشای صفحه نمایش توسط کودکان در قرنطینه مطلب ویژه

  پدر و مادرها در رابطه با مدت زمان تماشای صفحه دیجیتال توسط کودکان در قرنطینه می گویند:ما نگران مهارت های اجتماعی آنها هستیم در حالی که برخی از والدین محدودیت های کمتری برای دستگاه ها دارند بسیاری نگران پیامد های جسمی و روانی هستند. بدترین قسمت این بیماری همه گیر برای سندی ۱۱ ساله این است که او نمی تواند دوستانش را ببیند .بهترین بخش این است که محدودیت هایی برای…
  • « نگاه به اختلال‌هایی مانند اختلال طیف اوتیسم (ASD) و کم‌توجهی-بیش فعالی (ADHD) نباید نوعی «کمبود» تلقی شود. بلکه می‌تواند مبتنی بر تفاوت و گوناگونی در رابطه با ارتباط با دیگران، ارتباط‌های اجتماعی، موضوع یادگیری، و دیگر عملکردهای مرتبط با مغز و دستگاه عصبی باشد»

دوم آوریل روز جهانی آگاهی در مورد اوتیسم : گوناگونی عصبی

روز دوم آوریل روز جهانی آگاهی در مورد اوتیسم و ماه آوریل ماه افزایش آگاهی و پذیرش گوناگونی عصبی است. اوتیسم (autism) یا آن‌چه که به عنوان طیف اختلال اوتیسم (autism spectrum disorder) شناخته می‌شود، یک نوع اختلال رشد است که بیشتر در سه سال نخست زندگی آغاز می‌شود و در تمام عمر فرد با آن زندگی می‌کند. اوتیسم را به عنوان یک طیف تعریف می‌کنند. اوتیسم با غربالگری طیف وسیعی از…
  • تاثیرات منفی اسکرین تایم بر روی کودکان و بزرگسالان ؛
  • نام نویسنده: kate Highfield / برگردان: اسرا قلی وندان

زمان نمایش برای کودکان مفهومی قدیمی است، پس بیایید آن را کنار بگذاریم و روی کیفیت تمرکز کنیم مطلب ویژه

  تعطیلات مدرسه در استرالیا شروع شده و در بسیاری از بخش های کشور ، هوا بارانی و بسیار سرد است. و این به معنی این است که بسیاری از کودکان در خانه ها گیر افتاده اند و بسیاری از والدین با مدت زمان نگاه کردن فرزندشان به صفحه نمایش گوشی دست و پنجه نرم کنند. به عنوان محقق دوران خردسالی و والدین یک کودک چهار ساله ، این سوالی هست که…
  • «پژوهش‌های یک مؤسسه ملی بهداشت و درمان نشان داد کودکانی که روزانه بیش از دو ساعت را صرف کار با وسایل الکترونیکی می‌کردند در تست‌های تفکر و زبان نمره کمتری گرفتند. کودکانی که بیش از هفت ساعت به صفحه نمایش نگاه می‌کردند، نازک شدن قشر مغزشان را تجربه کردند. این قسمت از مغز مربوط به تفکر انتقادی و استدلال است»
  • دکتر آریس موسلی/ ترجمه : ثنا تیموری، عضو پروژه‌های ترجمه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی میاندوآب

تاثیرات منفی اسکرین تایم (مدت زمان نگاه کردن به صفحات الکترونیکی) بر بزرگسالان و کودکان مطلب ویژه

  استفاده از وسایل الکترونیکی و دیجیتالی بخشی از زندگی روزانه هر شخص را تشکیل می‌دهد، اما اسکرین تایم (مدت زمان نگاه کردن به صفحات الکترونیکی مانند صفحه موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و ...) چه تاثیرات منفی بر کودکان و بزرگسالان دارد؟ در این مقاله می خوانید: * نگاه کردن زیاد به صفحه دیجیتالی می‌تواند منجر به چاقی، مشکلات خواب، مشکلات جدی گردن و کمر، افسردگی، اضطراب و نمرات امتحانی پایین‌ در کودکان…
  • «جامعه‌ای که مردمانش فکر کردن را عار بدانند، حاکمانش خود را متفکر و دانشگاهیانش خود را سیاست‌مدار بدانند، نتیجه‌اش این می‌شود که اکنون شاهدش هستیم»
  • کوروش برارپور

از موثرترین شهروندان تا فکر کردن در جامعه علمی ایران ؟! مطلب ویژه

  ستوده باد دانایی ..... اواخر دهه ۱۳۷۰خورشیدی، برای انجام فاز نخست مطالعه امکان سنجی روی پروژه‌ای عام‌المنفعه با هدف ایجاد یک سازمان مردم‌نهاد (NGO)، به زادگاهم کلاردشت سفر کردم. با توجه به آنکه در رشته‌های مرتبطی چون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی اجتماعی تحصیل نکرده بودم و تجربه کنش گری اجتماعی نیز نداشتم، تصمیم گرفتم برای تحقق این کار مهم، اصل روش مندی را رعایت کنم. به همین دلیل پس از مطالعات کتابخانه‌ای،…
  • « نقدی به رویکرد های سنتی و معرفی یک رویکرد امروزی»
  • دکتر محمد صادق حدادان/ روان شناس تربیتی

چالشی به نام " آسیب های اجتماعی" مطلب ویژه

  سال هاست سیاست گذاران، فعالین تعلیم و تربیت و والدین روش های گوناگونی را برای پیشگیری از رفتار مشکل زا در جوانان و نوجوانان تدارک می بینند؛ با این حال بسیاری از این تلاش ها با موفقیت اندک همراه بوده یا حتی تاثیرات معکوسی را به دنبال داشته است؛ از جمله این تلاش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- ارائه اطلاعات: اغلب ارائه اطلاعات اولین گام بوده است،…
  • ساده ترین و عملی ترین راهکار در پی تدوین نقشه راه ، خروج مسئولانه و قهرمانانه از این « تنبلی تاریخی » و دور انداختن ایفای « نقش قربانی » است
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

"نسل زد " و زومرهای ایرانی امتداد همان حکایت نوستالژیک قهرمان سازی؟! مطلب ویژه

« برخی از ما نه تنها گذشته ی خود را حمل می کنیم، بلکه گذشته پدر و مادرهایمان را نیز همراه داریم . درد، از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و تا آن را بررسی نکنیم، این چرخه را هیچ گاه برهم نخواهیم زد . باید با رعایت کامل اخلاق و ارزش های انسانی که می باید غایت کنش ها و واکنش های « ما » باشد و بر خلاف…
  • «آنچه اتفاق افتاده، فاجعهٔ سقوط طیف متوسط در مدرسه، همچون فاجعه‌ی نابودی تدریجی طبقه‌ی متوسط در کشور است!»
  • حمزه‌ علی نصیری

در جست و جوی مقصر برای معدل نیم بند دانش آموزان ایرانی ؟ اصلا نگاهی به خودتان کرده اید ! مطلب ویژه

  علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، روز پنجشنبه اول دی‌ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، طی سخنانی، معدل یازده‌ و نیم برای دانش‌آموزان کشور را فاجعه خوانده و گفته است: « باید کاهش معدل دانش‌آموزان در کشور ریشه‌یابی شود چون باید مشخص شود که ایراد از دانش‌آموزان است یا معلمان؟! » بسیاری از خبرگزاری ها و سایت‌های خبری داخلی نیز بلافاصله به انعکاس این خبر پرداخته و…
  • «در حوزه بلوغ فکر و اندیشه هرگز نمی توان پرید و یا میانبر زد، باید با رنج و مرارت و تربیت ، قدم به قدم از درون آن غارِ تاریک افلاطونی بیرون آمد...»
  • علی مرادی مراغه ای

به مناسبت 8 دی امضای نخستين قانون اساسی ايران توسط مظفرالدين شاه : دویست سال در حسرت قانون و قانون خواهی...! مطلب ویژه

-اگر فرمانروا شوی چه می کنی؟-هیچ-پس چه کسی فرمان می راند؟-قانون... امروز 8 دی مصادف است با امضای نخستين قانون اساسی ايران توسط مظفرالدين شاه در سال ۱۲۸۵ش. * یکصدوبیست سال پیش، مردم به ستوه آمده از استبداد داخلی و دخالتهای دو کشور روس و انگلیس در امورشان، چنان شیفته قانون بودند که به آن به عنوان کلیدی می نگریستند که می تواند تمام قفل های بدبختی شان را باز کند! آن…
  • « مسیر دیپلماسی به بیرون ابتدا از « درون » می گذرد و سپس خود را پیدا می کند»
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

آقای وزیر ! از کدام " دیپلماسی آموزشی " سخن می گویید ؟ مطلب ویژه

گروه گزارش/ در سایت "Center for Education Diplomacy "  در تعریف « دیپلماسی آموزش » ( Education Diplomacy  ) چنین آمده است : « ما دیپلماسی را هنر ایجاد رابطه با جامعه و گروه های مرتبط تعریف می کنیم که از حساسیت ، درایت ، فهم و راهبرد برای مدیریت و توسعه ظرفیت هایی بهره می جویند تا ارتباطات معنادار ، مولد و تعامل محور را ایجاد کنند . دیپلماسی آموزش حوزه…
  • « عدم اطلاع بسیاری از معلمان از قوانین و نیز حس شدید محافظه کاری و فرهنگ عافیت طلبی نهادینه شده در فرهنگ سازمانی مدرسه و مهم تر از آن فقدان حس مطالبه گری و پرسش گری در میان اکثریت قریب به اتفاق معلمان ، مقامات اداری در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش را به سمت یک نوع « استبداد اداری » سوق داده است »
  • علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم

وقتی معاون اداره آموزش و پرورش آیین نامه اجرایی مدارس را نخوانده است ! مطلب ویژه

بر حسب منطق و البته برای داشتن یک سیستم اداری پاسخ گو و مسئولیت پذیر انتظار می رود فردی که در جایگاه یک « مدیر » قرار می گیرد حد اقل از قوانین ، آیین نامه و یا بخشنامه های حوزه کاری خویش اطلاع داشته و آن را مطالعه کرده باشد . در سال تحصیلی جدید و بر اساس ماده 143 آیین نامه اجرایی مدارس ( 1 ) تصمیم گرفتم که حد…
  • « ما سخت نیازمند گذار از دوران مدیحه‌سرایی به دوره‌ی پژوهش هستیم!»
  •  امیر ناظمی/ هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

پژوهش و اصلاح نظام حکمرانی

  «ملک‌ الشعرا» عنوانی بود حکومتی برای شاعر بزرگ دوران. اما رقابت برای کسب عنوان «ملک‌الشعرا»، منجر به آن شد که شعرای ایران به مدیحه‌سرایان حاکمان تبدیل شوند. قاآنی ملک‌الشعرای ایران از دوران محمدشاه بود. زمانی که ناصرالدین شاه به تخت نشست و امیرکبیر را به صدراعظمی ایران منصوب کرد؛ قاآنی به روال معمول قصیده‌ای در مدح صدراعظم جدید سرود.  قاآنی که خود پیشتر مدیحه‌گوی صدراعظم قبلی بود، در مدحش رسید به…
  • « اصولی مانند پاسخ گویی و شفاف سازی با شعار و تبلیغات اثبات نمی شوند . آن ها باید در عمل ثابت شوند»
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

چند پرسش ساده از مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایات وزارت آموزش ‌و پرورش ! مطلب ویژه

گروه گزارش/ بهمن 1400 ؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: بنا به آمار ارایه شده کمتر از ۳۵ صدم درصد تخلف اداری در میان معلمان وجود دارد که بیش از ۹۵ درصد این تخلف، انضباطی است . ( این جا ) قاسم احمدی لاشکی گفته بود البته به سبب معلم بودن این رقم تخلفات بسیار اندک هم نباید وجود داشته باشد و باید با برنامه ریزی به…
  • « شمس با آن که نمی خواسته قاعده تعلیم را یک سره زیر و رو کند، اهمیت غایت گری او، موجب تفاوت آشکار بر روش او با دیگر معلمان و آموزگاران روزگارش بوده است»
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی معلمی او ( بخش پایانی ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
  • « می زند که بیاگاهاند؛ بغض معلمی نیست که از شیطنت یا کم کاری دانش آموزی رنجیده و یا آن را بی احترامی به خود تلقی کرده باشد. در نتیجه چون نیت اصلاح و تنبیه به معنای آگاهی بخشی بوده، تنبیه او که ساختاری مطابق با اندیشه و رفتارش می ساخته است، می توانسته از تنبیه دیگران کارآمدتر باشد»
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی معلمی او ( 4) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
  • « انسان مطالبه گر و پرسش گر کجا و چگونه باید تربیت شود ؟ »
  • حسین صالحی/ رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان ابهر

چرا کسی پژوهش را جدی نمی گیرد ؟!

  یکی از پیچیده ترین ابداعات بشری حتما آموزش و پرورش است. پیچیدگی ها و ظرافت های آن ناشی از سر و کار داشتن با انسان از یک سو و دامنه ی گستردگی و فراگیری و مملو از تنوع آن از سوی دیگر ، باعث شده است تا نظام های آموزش و پرورش با مسایل و مشکلات عدیده ای مواجه شوند. در سال های اخیر برای حل مشکلات و رفع تنگناهای این…
  • كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای اعلام کرد ؛
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

چالش اصلی نظام آموزش و پرورش ايران نارضايتی فراگير معلمان است مطلب ویژه

گروه رسانه/  در ادامه فرآیند کنش گری و مطالبه گری در حوزه عمومی آموزش ، كارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بیانیه ای نسبت به بحران نارضایتی فراگیر معلمان و پیامدهای آن هشدار داد . متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته به شرح زیر است .
  • « آيا مسئولان نظام آموزشی دچار «وابستگی مسیر» شده‌اند؟ آيا حكومت حاضر است مسیر گذشته را تغییر و گامی در جهت عدالت آموزشی بردارد يا همچنان شاهد تضعيف فزاينده مدارس عادی دولتی خواهيم بود؟»
  • دكتر احد نويدی/ دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مرثيه‌ای بر عدالت آموزشی در نظام آموزشی ايران مطلب ویژه

  برنامه‌هاي آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان مستعد از منظر ديدگاه برابري خواهانه با چالش‌هاي فلسفي و عملي مواجه است. برخي اظهار مي‌دارند كه مدارس استعدادهاي برتر به طور ذاتي تعهد به برابري در آموزش را تضعيف مي‌كند، اين مدارس نيازهاي دانش‌آموزان ممتاز را تأمين مي‌كنند ولي در مقابل اقليت‌هاي محروم تبعيض قايل مي شوند. مازيه[1] بعد از رد پيشنهادهاي غيردقيق در دو انتهاي طيف، در راستاي نظريه الزابت آندرسون تحت عنوان«مساوات…
  • «آموزگاری شمس، یکی از راه هایی است که ما از طریق آن می توانیم به شناخت این مرد پی ببریم، مردی که چنان قدرت و جاذبه ای دارد که بر مولانا جلال الدین بلخی اثر گذاشته و او را از مردی فقیه و واعظ به عارفی شوریده بدل می سازد»
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی معلمی او ( 3 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
  • «در تمام علوم با استفاده از پیشوند یکاها باید بتوانیم، سرراست بخوانیم، سرراست بنویسیم، سرراست محاسبه کنیم و سرراست گزارش دهیم. شیوۀ کتابهای درسی، دانش آموزان را در این نکتۀ بسیار مهم در زندگی ( سرراست اندیشیدن و سرراست گزارش دادن ) ناتوان می کند»
  • علیرضا کاشفی/ دبیر فیزیک - ناحیه یک کرج

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دهم ( فصل اول – فیزیک و اندازه گیری ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
  • « نگاهی به گزارش " فرهنگستان علوم " در زمینه ی آمارهای آموزش کشور ؛
  • دکتر نعمت الله فاضلی

احتضار آموزش و پرورش ایران و انفجار نافرهیختگی ! مطلب ویژه

فرهنگستان علوم دهم تیر 1401 گزارشی در زمینه وضعیت کشور منتشر کرد که بخشی از آن ارایه آمارهای آموزش کشور است . گزارش به سرشماری های جمعیتی و منابع دولتی استناد می کند. همین لحظه نوشتن کتاب «مسئله مدرسه: بازاندیشی انتقادی در آموزش و پرورش ایران» را به پایان برده ام و می دانم عمق فاجعه آموزشی کشور تا کجاست. اطلاعات این گزارش را می دانستم اما جای امیدواری و تقدیر است…
  • «چگونه انتظار داریم ملتی که تاریخ خود را نمی‌داند تصمیمات درست بگیرد؟!»
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ معلم و روان پزشک

اشتباه فاحش تاریخی در مورد اعدام شیخ فضل الله نوری در کتاب های درسی ! مطلب ویژه

( به مناسبت یازدهم مرداد 1288 هجری شمسی سالروز اعدام شیخ فضل الله نوری )   هر گاه از بزرگراه شیخ فضل الله نوری وارد اتوبان جلال می‌شوم بی‌اختیار یاد خطای تاریخی جلال آل احمد می‌افتم! جلال آل احمد در کتاب « غرب‌ زدگی » خود راجع به اعدام «شیخ فضل الله نوری» چنین نوشته است: ( جلال آل احمد )   «به هر صورت از آن روز بود که نقش غرب‌زدگی…
  • نفسش چنان مطیع اوست که " اگر صد هزار حلوا و بریانسی پیش من باشد که دگران برابر آن جان بدهند، من هیچ میل نکنم به آن و هیچ نخورم چندان که اشتهای صادقم باشد." حتی شمس هدف تحصیل کردن و علم آموختن آدمی را این می داند
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی معلمی او ( 2 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
  • «روش شمس در تربیت کودکان، با جهان اندیشه ها و رویکردهای انتقادی و پرشتاب او، بسیار نزدیک است»
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی معلمی او ( 1 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « زندگی و اندیشه شمس تبریزی با تکیه بر وجهه ی آموزگاری او » است که در فصل نامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی س 15 - ش 57 و در زمستان 1398 به کوشش طاهره قاسمی دانش آموخته ی دکتری و زبان ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا و علی محمدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی سینا منتشر گردیده است…
  • «آزادی آکادمیک (Academic Freedom) در نظام آموزش عالی کشور محلی از اعراب ندارد! »
  • علیرضا طالب زاده

آموزش عالی به سبک ایرانی: نگاهی گذرا به آنچه در دانشگاه‌های ایران می گذرد! ( بخش پایانی ) مطلب ویژه

فصل اول- هدف: از آنجا که لازم است برای رزمندگان و جانبازان و آزادگان عزیز (که از این پس در این اساسنامه به نام عمومی ایثارگران خوانده می شوند) نظام آموزشی خاصی به وجود آید که با مقتضیات عمومی ایثارگران تناسب بیشتری داشته و از انعطاف لازم برای انطباق با انواع توانائی ها و آمادگی های آنان برخوردار باشد و امکان تقویت بنیه علمی آنان را برای ادامه تحصیل فراهم آورد، مجتمع…
  • «امیدواریم روزی برسد که کتاب های درسی ایران ما نیز در کنار کتاب های کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
  • کاری از چهار عضو نخستین دوره انجمن فیزیک استان البرز

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک یازدهم ( بخش پایانی ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
  • « برای آوردن دانشگاه به ریل و مسیر درست و اصلی خود ضروری است هر چه سریع تر بساط سهمیه ها برچیده شود و تمام انواع سهمیه ها لغو و شرایط برای برابری آموزشی و فرصت های برابر به طور یکسان برای همه شهروندان مهیا شود. این عمل از فساد و سهمیه سازی هم جلوگیری خواهد کرد»
  • علیرضا طالب زاده

آموزش عالی به سبک ایرانی: نگاهی گذرا به آنچه در دانشگاه‌های ایران می گذرد! ( بخش دوم ) مطلب ویژه

نکته مهم دیگر که در بحث مدرنیزاسیون در نظام های تازه تاسیس که کمتر به آن توجه می‌شود بحث شایسته‌سالاری یعنی قرار گرفتن هر کس در جای خود و آن چه شایستگی و تخصص و تجربه آن را دارد هست؛ بدون اینکه معیارهای غیرمرتبطی مانند رنگ پوست، دین، روابط خانوادگی، پوشش، گرایشات سیاسی و مذهبی و خدمات دیگر و اخیرا تاهل را دخیل کنیم. رهبر انقلاب در بیشتر جاها هنگام بحث در…
  • «در شرايطي كه نظام آموزش و پرورش هم در تربيت عمومی و هم در مهارت آموزی ناكام مانده است و ترديدی در باره ضرورت اتخاذ سياستی سازگار با شرايط جديد باقي نمانده است، اين سئوال مطرح می شود كه فرزندان ما در ساحت اقتصادی به چه نوع تربيت و آمادگی نياز دارند و چگونه می توان دانش‌آموزان را براي ورود به دنيای كار آماده ساخت ؟»
  • دكتر احد نويدی/ روانشناس و دانشيار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

چالش نوظهور نظام آموزش فنی و حرفه‌ای ايران: افول اقبال مهارت‌های متوسط در اثر توسعه تكنولوژی و اتوماسيون مطلب ویژه

تجربه اجراي برنامه‌هاي آموزش فني و حرفه‌اي در دوره آموزش متوسطه در سه دهه گذشته را مي‌توان به شرح زير خلاصه كرد:  1) گسترش بي رويه آموزش فني و حرفه‌اي و تأثير منفي آن بر كيفيت آموزش. 2) تأكيد بر رويكرد منسوخ شده آماده سازي افراد براي شغل معين از طريق اجراي برنامه شاخه كاردانش . 3) توزيع نامتوازن دانش‌آموزان در شاخه‌ها: حدود 80 درصد دانش‌آموزان در 10 رشته و 88 درصد…
  • «یکی از فلسفه‌های تاسیس و شکل گیری مدارس و دانشگاه‌ها به سبک مدرن امروزی آشنا ساختن کودکان و شهروندان با روش‌ها و متدهای علمی و علوم تجربی و تحقیق و پژوهش و اکتشاف به روش علمی و دور ساختن آنها از اوهام و خرافات و باورها و اعتقادات غیرعلمی یا شبه علمی و غلط و ناراست و تعصبات افراطی و بی‌جا بوده است»
  • علیرضا طالب زاده

آموزش عالی به سبک ایرانی: نگاهی گذرا به آنچه در دانشگاه‌های ایران می گذرد! مطلب ویژه

خشت اول هیچ کشوری قادر به تربیت افراد ماهر و متخصص نیست مگر اینکه دارای آموزش عالی یعنی مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی باشد. همان طور که از نام این نوع آموزش پیداست برای وارد شدن به این دوره عالی یک مرحله قبل‌تر یعنی مدارس و آموزش و پرورش قرار دارد که وظیفه‌اش ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های پایه و دانش زمینه‌ای به شهروندان برای وارد شدن به بازار کار و خدمات…
  • امیدواریم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
  • کاری از چهار عضو نخستین دوره انجمن فیزیک استان البرز

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک یازدهم ( 1 ) مطلب ویژه

گروه رسانه/ در مباحث پیشین ؛ نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم به قلم آقای « علیرضا کاشفی » مورد بررسی قرار گرفت . ( این جا ) این معلم فیزیک تاکید کرده بود : « گردآورندگان کتابهای درسی باید بدانند که برای شناساندن هر مقوله از علم نیاز به بیان ماهیت آن از طریق « تصورِ شهودی » و یا « تعریف » داریم؛ به شرط آنکه تعریفِ…
  • نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت و گو با صدای معلم : وجود مدارس تیزهوشان در نظام آموزش و پرورش مصداق بارز نقض بی طرفی حکومت است که نوعی تجاوز به حقوق دیگران و پایمال کردن حق الناس است . این سیاست می تواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود
  • صدای معلم گزارش می کند ؛

نخستین گام در جهت پیاده سازی عدالت آموزشی و متعادل ساختن مقوله ی آموزش در ایران انحلال "مدارس خاص" با عنوان "سمپاد" است مطلب ویژه

گروه گزارش/ آزمون ورودی پایه های هفتم مدارس سمپاد ( تیزهوشان )  28 خرداد سال جاری در 2300 حوزه در سراسر کشور برگزار گردید . الهام یاوری  رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در این زمینه گفت : ( این جا )  « در آزمون پایه هفتم، ۱۹۰هزار داوطلب و در آزمون پایه دهم نیز بیش از۱۱۰هزار داوطلب شرکت کرده‌اند، بنابراین در مجموع ۳۰۰ هزار شرکت کننده داریم که حدود۱۰درصد از این…
  • «امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
  • علیرضا کاشفی

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم ( بخش پایانی) مطلب ویژه

گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم » است که به قلم « علیرضا کاشفی » دبیر فیزیک به رشته ی تحریر در آمده است . کاشفی در مقدمه ی خود می نویسد : « رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می…
  • «امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
  • علیرضا کاشفی

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم ( بخش دوم ) مطلب ویژه

گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ بررسی « نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم » است که به قلم « علیرضا کاشفی » دبیر فیزیک به رشته ی تحریر در آمده است . کاشفی در مقدمه ی خود می نویسد : « رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلطهای کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می شوم،…
  • «امیدوارم روزی برسد که کتابهای درسی ایران ما نیز در کنار کتابهای کشورهای پیشروِ علم قرار گیرد، چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ هنر آموزش. این مهم جز با بسط مسئولیت پذیری در جامعه امکان پذیر نخواهد شد. مسئولیت پذیری در قبال بشریت، محیط زیست و ایران»
  • علیرضا کاشفی

نقص ها و غلط های کتاب درسی فیزیک دوازدهم مطلب ویژه

رئیس محترم هیأت تألیف کتب درسی در زیر نواقص و غلطهای کتاب درسی فیزیک دوازدهم را به اختصار تقدیم می کنم. متذکر می شوم، نواقص مطرح شده در قالب همین کتاب درسی است نه فراتر از آن و لازم است به کتاب افزوده شود و مقصود من به هیچ وجه حذف جمله های کتاب در این زمینه ها نیست و غلطهای کتاب هر چه سریع تر باید تصحیح گردد. گردآورندگان کتابهای درسی…
  • «در کل کیفیت حکمرانی از 154 کشور رتبه ما 146 است»
  • دکتر مقصود فراستخواه/ استاد برنامه ریزی توسعه ، آموزش عالی

گزارش 2021 شاخص جهانی دانش (GKI) برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و وضعیت ایران ما ؟! مطلب ویژه

گزارش2021 شاخص جهانی دانش (GKI) برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) منتشر شده است. از جمله موارد امید آفرین آن؛ حرکت‌های نوید بخش طی سال‌های گذشته در پایه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای است. دست مریزاد به همه‌ی آن کنشگران که طی یک دهه در این زمینه کوشیده‌اند و پایه رتبه جهانی ما را در این خصوص، به 54 از 154 رسانده‌اند. البته که در این زمینه مشکلاتی زیاد از حیث شمول و برابری…
  • جایگاه " تفکر " و " سلامت روان " در چنین جامعه ای کجاست !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

حق آموزش یا حق سلامت ؟ مطلب ویژه

ای برادر تو همان اندیشه ای / مابقی خود استخوان و ریشه ای گر گل است اندیشه تو گلشنی / ور بود خاری تو هیمه گلخنی گر گلابی بر سر و جَیبت زنند / ور تو چون بولی برونت افکنند (مولانا) سرانجام پس از دو سال تعطیلی ، مدارس تقریبا به شرایط قبلی بازگشتند . در این راستا و در کنار انذار ، انتقاد و گلایه هایی که توسط بسیاری از معلمان…
  • توصيه نامه سياستي شماره 8 كارگروه مطالعات فوري پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

افت یادگیری در دوران كرونا و راهكارهای مواجهه با آن‌ در زيست بوم ايران مطلب ویژه

گروه رسانه/ چندی پیش توصیه ‏های سیاستی کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور پاسخ دهی به افت یادگیری با عنوان « دانش ‏آموزان در بحران آموزشی ناشی از پاندمی کووید-19 » در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) در این بیانیه چنین آمده بود : « بر اساس تحلیل اقتصاد‏دانان حوزۀ آموزش و پرورش در سطح جهان، هر سه ماه تعطیلی مدارس در بحران کرونا…
  • «در نزدیک به سه دهه آموزش و تدریس زیست ­شناسی، دانش ­آموزان زیادی دیده ­ام که با وجود مطالعات وسیع تئوری، فرق بین گل سنگ و خزه را تشخیص نمی ­دادند، لاک ­پشت را جزو دوزیستان رده ­بندی می­ کردند، مار آبی و دلفین و نهنگ را جزو ماهیان می­ شمردند و .... »
  • دکتر رضا مقدسی

جدول حیات جانداران و نقش آن در آموزش زیست شناسی (شرحی بر نظم قاعده مند دنیای جانداران) مطلب ویژه

  با وجود این که در عصر زیست­ شناسی مدرن به سر می­ بریم و چندین دهه است که دانشمندانِ این رشته، فن آوری­ های پیشرفته­ ای مانند کلون­ سازی ژن­ها، واکنش زنجیره­ای پلیمراز (PCR; Polymerase Chain Reaction) و CRISPER (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) را به خوبی گسترش داده ­اند ولی در آموزش مقدماتی زیست­ شناسی ناگزیر به استفاده از مفاهیم اولیه زیست­ شناسی هستیم که در حیطه زیست­ شناسی…
  • توصیه ‏های سیاستی کارگروه مطالعات فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور پاسخ دهی به افت یادگیری:
  • صدای معلم منتشر می کند ؛

دانش ‏آموزان در بحران آموزشی ناشی از پاندمی کووید-19 مطلب ویژه

گروه رسانه/ امروز دوم اسفند 1400 است . در واقع ، تعطیلی مدارس در ایران ناشی از کرونا دو ساله شد . بسیاری از کشورهای جهان با مدیریت منطقی این بحران به روش « حل مساله » مدارس را تعطیل نکردند و حتا انتشار و گسترش سویه ها و گونه های جدید این ویروس نتوانست روند عادی آموزش را در آن جوامع مختل نماید . اما وزارت آموزش و پرورش ایران تاکنون…

نظرسنجی

به نظر شما ؛ عزم دولت چهاردهم ( مسعود پزشکیان ) برای اصلاح سیستم آموزشی کشور تا چه میزان جدی است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور