" هیئت های مدارس انتاریو در حال آماده سازی برای سال تحصیلی آینده با طیف وسیعی از روش های نوآورانه جدول بندی شده هستند که از آموزش خوب پشتیبانی می کند ، از توصیه های بهداشت عمومی پیروی می کند و به توافق نامه های جمعی آنها با معلمان احترام می گذارد. وزارت آموزش و پرورش ، انجمن های متولی هیئت مدیره مدارس انتاریو و اتحادیه های صنفی معلمان انتاریو همچنان به بحث درباره اجرای این روش ها می پردازند "
گروه رسانه/ " صدای معلم " تاکنون به آموزش تطبیقی در زمینه بازگشایی مدارس هم زمان با بحران کرونا در نظام های آموزشی مختلف جهان پرداخته است . یکی از این جوامع ، نظام آموزشی کانادا و به صورت ویژه " انتاریو " می باشد . در بخش پیشین چنین آمد : ( این جا ) « از زمان شیوع COVID-19 دانش آموزان ، والدین و کارکنان انتاریو ، تعهد خود را…
" بررسی کیفیت آموزش دقیق ترین راه برای پیشبینی میزان رشد و ثروتی است که کشورها در نیم قرن آینده تولید خواهند کرد "
در سال 2016 که دقیقترین رتبهبندی مدارس جهان از سوی OECD منتشر شد دانشآموزان ایرانی در میان ٧۵ کشور جهان از نظر آموزههای علوم و ریاضیات در رتبه ۵١ جهان قرار گرفتند ...رتبههای نخست این رتبه بندی در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور *، هنگکنگ ، ژاپن ، کره جنوبی و تایوان بود و کشور فنلاند کهسالها نام خود را در صدر بهترین نظامهای آموزشی جهان به ثبت رسانده بود این بار…
گروه اخبار/ طبق پژوهشی که در استرالیا انجام شده، با تدابیری مانند ردیابی تماس میتوان خطر شیوع کرونا در مدارس و مهد کودکها را پایین نگه داشت.در عین حال بر اساس پژوهش محققان یک نشریه علمی تخصصی، معلمان، مربیان و کودکانی که آلوده به ویروس کرونا باشند و در دوران نهفتگی این ویروس به مراکز آموزشی بروند، تنها میتوانند تعداد کمی از افراد را مبتلا کنند.
" ناکارآمدی دوره های آموزشی ضمن خدمت معلمان، علل متعددی دارد. یکی از اساسی ترین عوامل، این واقعیت است که این دوره ها فاقد الگویی متناسب با خصوصیات یادگیرندگان هستند و اغلب بر اساس الگویی ذهنی و سلیقه ای سامان یافته اند "
واقعیت این است که ما در عصر پیچیدگی و تغییرات فزاینده و مداوم، زندگی می کنیم. معلمان و برنامه ریزان درسی و آموزشی باید در عصری که روز به روز پرتلاطم تر و غیرقابل پیش بینی می شود، به اداره کردن فعالیت های آموزشی بپردازند. به همین خاطر یک اجماع عمومی وجود دارد که ما به معلمانی نیاز داریم که بتوانند مدام، کیفت آموزش و یادگیری را رصد کرده و آن را…
" یادمان نرود که واقعا ما چه قدر کم درباره این بیماری بسیار پیچیده میدانیم و اطلاعات ما چقدر در این حیطه ناچیز است و نکته مهم دیگر گوش کردن به تجارب بازماندگان و نجاتیافتگان است، مخصوصا آنهایی که بهبودیشان نه سریع بوده و نه سرراست "
اگر بر این باورید که نوع خفیف کووید-19 چیز زیاد بد و خطرناکی نباید باشد در این عقیده خود تجدید نظر کنید. افرادی که از هر نظر سالم بودند و فقط به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند تصورشان این بود که دیگر از عوارض و علایم بیماری کرونا رهایی یافتهاند گزارشهایی از عوارض و علایم غیرعادی و مقاوم و طولانی این بیماری در خود از جمله سکتههای مغزی دادهاند. (…
واژهی قورقان که در متون لاتین به شکل Kurgan و متون فارسی به شکل کورگان نوشته میشود، کلمهایست ترکی از ریشهی قورماق به معنای ساختن، بر روی هم نهادن و چیدن، به ویژه در فرهنگ کوچروی و روستانشینی به مفهوم ساختن چینهی سنگی. این واژه برای اولین بار به وسیلهی گیمبوتاس در سال 1956 به کار رفته (حصاری و یاری، 1391: ص114) و یک اصطلاح فراگیر برای تفهیم فرهنگ مردمان نیمه یکجانشین…
" حوزه عمومیِ مد نظر هابرماس اندک اندک در ایران در حال نُضج گیری است زیرا قلمرو تصدی گری دولت به تدریج در حوزه های گوناگون به ویژه اقتصاد و تا حدودی فرهنگ و آموزش در حال کوچک شدن است و مطالبات اجتماعی و سیاسی مردم نیز در حال گسترش است حتی اگر فرصت برای مطالبه آن فراهم نباشد . در حوزه عمومی ایرانی یکی از مواردی که در این اماکن و محافل دارای بسامد بالایی است سرگرمی است یعنی بیان لطیفه، خاطره، خواندن آواز، قرائت شعر، نواختن ساز و موارد مشابه دیگر است که با هدف اصلی حوزه عمومی یعنی بحث برای یافتن راه چاره مشکلات جامعه بسیار فاصله دارد . آسیب دیگری که در حوزه عمومی ایران وجود دارد نپرداختن به مبانی نظری مشکلات و بسنده کردن به ظواهر امور است لذا مشاهده می شود شهروندان در وسائل نقلیه عمومی، اتاق انتظار پزشک، راهروهای ادارات با آب و تاب از تورم ، رکود و گرانی، جمهوریت، دموکراسی، مردم سالاری و... سخن می گویند بدون آنکه تصور درستی از تورم یا رکود یا سیاست های اقتصادی دولت یا مبانی دموکراسی و پلورالیسم داشته باشند "
از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران پيشتاز بودند ! آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟ نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي ) عمدتأ از دوران باستان تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و…
" موقعی ما به امید پایدار می رسیم که هرکسی قدمی بردارد، مشارکت کند و در کنارش ساختارها را هم اصلاح کنیم و به جای اینکه فقط به تاریکیها نفرین بفرستیم، شمعی روشن کنیم "
از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران پيشتاز بودند ! آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟ نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي ) عمدتأ از دوران باستان تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و مقدمه…
" روح حاکم بر سیستم حکومتی در یک کشور بسیار نزدیک به روح حاکم بر سیستم آموزشی در آن کشور است ؛ ناگفته پیداست که این سیستم ها اثر متقابل و نظام مند بر یکدیگر دارند . آموزش و پرورشی که تمایل دارد بگوید درمانده است و مصرفی است و بدون بودجه! قطعا برای تغییر منتظر بحران است تا نقشه و برنامه ! "
سید علی اصغر حسینی/ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ؛ فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش خراسان شمالی
مقدمه کشور ما ایران در چند ساله ی اخیر هدف بدترین تحریم های آمریکا و به تبع آن سوءمدیریت های غیر قابل دفاع در داخل کشور بوده است . از آنجا که روح حاکم بر سیستم حکومتی در یک کشور بسیار نزدیک به روح حاکم بر سیستم آموزشی در آن کشور است ناگفته پیداست که این سیستم ها اثر متقابل و نظام مند بر یکدیگر دارند . آموزش و پرورشی که…
" نتایج به دست آمده از 1500 والدینی که تاکنون در پیمایش Co-SPACE (Covid-19 Supporting Parents, Adolesents and Children in Epidemics) نام نویسی کردهاند نشان دهنده این است که بیش از نیمی از کودکان خردسال (53%) نگران ابتلای خانواده و دوستانشان به این بیماری هستند "
پژوهش دانشگاه آکسفورد درباره سلامت روان نشان میدهد این روزها کودکان نگران کمبود مواد غذایی و ابتلای خانواده به بیماری کرونا هستند. به گزارش گاردین، بر اساس یافتههای یک نظرسنجی، یک پنجم کودکان سنین ابتدایی (5-11 سال) از بیرون آمدن از خانههایشان در هراساند و نگران نبودن غذای کافی در طول دوره شیوع بیماری کوید 19 هستند. پژوهشی در دانشگاه آکسفورد با هدف پیگیری تاثیر این بیماری همهگیر بر سلامت روان…
" بشیریه در بحث پیرامون ایدئولوژی و فرهنگ گروه های حاکم اظهار می دارد فرهنگ و نگرش سیاسی گروههای حاکم در ایران به دلایل عمیق تاریخی و اجتماعی و روان شناختی، نگرشی پاتریمونیالیستی بوده که در آن، ساخت قدرت به عنوان رابطه ای عمودی و آمرانه از بالا به پایین میان حکام و مردم تصور می شده است "
از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران پيشتاز بودند . آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟ نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي ) عمدتأ از دوران باستان تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و مقدمه…
" به گفته گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، هیچ کودکی نباید به علت تمهیدات به کار گرفته شده در جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا مجبور به تحمل گرسنگی شود "
کودکان انگلیسی که پیش از شیوع کرونا مشمول حق دریافت وعدههای غذایی رایگان در مدرسه بودهاند، در زمان شیوع این بیماری و قرنطینه از کوپنهای خرید سوپرمارکتی بهرهمند خواهند شد. به گزارش ایندیپندنت، به این افراد ژتونهایی به ارزش 15 پوند در هفته داده خواهد شد که برای استفاده در سوپرمارکتهایی خاص معتبر است. به گفته گوین ویلیامسون، وزیر آموزش و پرورش بریتانیا، هیچ کودکی نباید به علت تمهیدات به کار گرفته…
" ما متوجه شدیم که مسابقه یا رقابتی گسترده بین مدلهای ژئوپلیتیکی جانشین آغاز شده است اما هرگز مشخص نشد که چه زمینه و سابقهای برای چنین رقابتی وجود خواهد داشت. اگر برخورد و تنش در محدوده تجارت جهانی و نظام مالی موجود که البته بر اساس اصول و قوانین غربی بنا نهاده شده است رخ دهد امریکا اطمینان دارد که به طور قطع برنده این جنگ خواهد بود. اما اگر این جنگ در زمینی بیطرف رخ دهد چه؟ اگر به نوعی در چشم اندازی بیطرف، حالتی طبیعی از بی قانونی و یا در پس زمینهای از رشد سریع و افسارگسیخته باشد آن وقت چه اتفاقی می افتد؟ نتیجه به طرز قابل ملاحظه ای نامطمئن و غیرقابل پیشبینی خواهد بود "
برونو ماسائیس، مجله National Review ترجمه: علیرضا طالبزاده
توضیح عکس: حضور شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو، سوئیس در 2017 آن چه که آغازش فاجعهای برای چین بود در حال تبدیل شدن به فرصتی استراتژیک برای این کشور در مسیر تاریخ است. به ناگاه اعتراضات در هنگ کنگ که تهدیدی جدی برای ثبات سیاسی در سرزمین اصلی محسوب میشد به یک باره…
" عدم موفقيت حوزه عمومي در ايران از دوره اول صفويه تا کنون ريشه ی اجتماعي دارد و مقصر دانستن ساخت سياسي ( طلب دموکراسي از دولت و نظام سياسي ) خطا مي باشد . مردم در ايران ، از دولت انتظار بسط و گسترش دموکراسي دارند و خودشان هيچ نقش مشارکتي در حوزه هاي عمومي را نمي پذيرند . برعکس ، مردم اروپا و امريکا خودشان عليرغم مخالفت دولت ها به گسترش حوزه هاي عمومي پرداختند "
از دوره اول صفويه که حوزه عمومي در جهان شکل گرفت ، مردم ايران پيشتاز بودند . آيا نسل کنوني ، نبايد جهت جلوگيري از اتميزه شدن جامعه تلاش کند ؟ نقش و مسئوليت شهروندان در مشارکت اجتماعي چيست ؟ در اين گفت و گو ( تحليل ريشه هاي حوزه عمومي ) عمدتأ از دوران باستان تا 300 سال قبل و نيم قرن گذشته متمرکز مي شويم . پيش درآمد و…
گروه رسانه/ ایرنا نوشت: نتایج مطالعات محققان انگلیسی نشان داد که تعطیلی مدارس نه تنها تاثیر چندانی در کنترل و مهار شیوع ویروس کووید-۱۹ ندارد بلکه با پیامدهای اقتصادی و اجتماعی منفی برای کشورها همراه خواهد بود. در پی تشدید بحران همهگیری کووید-۱۹ و در راستای کمک به طرح فاصلهگذاری اجتماعی، تاکنون مدارس بیش از ۱۰۰ کشور جهان تعطیل شدهاند. حال اما یک پژوهش جدید مؤثر بودن این تعطیلیها را در…
" مطالعات نشان می دهد که نسبت کل مخارج ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک 14 برابر است در حالی که نسبت مخارج در حوزه آموزش ثروتمندترین دهک های درآمدی به فقیرترین دهک، بیش از 60 برابر است. مطالعات بخش کیفیت آموزشی و نابرابری در شاخص (TIMSS) بررسی روند آموزش ریاضیات و علوم که محاسبه نابرابری فرصت دستیابی به آموزش با کیفیت برای کودک 14 ساله است، برای دهک های بالای درآمدی 55 درصد و برای گروه های درآمدی پایین 4 درصد را نشان می دهد که حاکی از نابرابری به ضرر خانواده های کم درآمد است. همچنین آزمون PIRLS در مورد مهارت خواندن و نوشتن که در سال های 80 ، 85 و 90 در ایران انجام شده است نشان گر آن است که توانایی دهک های ثروتمند عدد 81 و دهک های فقیر و کم درآمد عدد 48 است "
در ایران امروز بوی بی عدالتی و نابرابری آموزشی چندی است که فضای سرزمین ما را آلوده نموده است. آموزش و پرورش و تعلیمات عمومی میزان الحراره و نشانگر مهمی برای توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی امروز و آینده کشور است. هیچ کشوری را نمی توان توسعه یافته و یا در حال توسعه یافت مگر آن که آموزش و پرورش آن توسعه یافته یا در حال توسعه نباشد. هرگز کشور توسعه یافته…
سوال این است که بعد از اینکه شخص آلوده به ویروس جدید کرونا سطوحی مانند دستگیره در را با انگشتان نشسته لمس کرد چه مدت زمانی ویروس میتواند روی این سطح به حیات ادامه دهد؟ پژوهشی که در هفته جاری منتشر شد نشان میدهد که این ویروس میتواند روی سطوح سخت مانند پلاستیک و استیل تا 72 ساعت و روی سطوح مقوایی و کارتن تا 24 ساعت زنده بماند. ( وقتی شخصی…
" اگر کشوری نمره سرمایه انسانی خود را دو برابر بهبود بخشد در درازمدت تولید ناخالص داخلی سرانه آن در مقایسه با سناریویی که در آن نمره ثابت می ماند دو برابر خواهد شد. این چشم انداز باعث می شود دولت ها توجه بیشتری به بهبود رتبه سرمایه انسانی خود داشته باشند "
اقتصاددانان به خشکی بیان شهرت دارند اما آنها نیز همانند ادیبان اغلب از استعاره و تشبیه استفاده می کنند. به عنوان نمونه می توان به عبارت سرمایه انسانی اشاره کرد که «دیدره مک کلاسکی» از دانشگاه ایلینویز رایج کرده است. اقتصاددانان دانش، مهارت و انگیزه را به سرمایه های فیزیکی مانند کارخانه و تجهیزات تشبیه می کنند. این شبیه سازی از زمان آدام اسمیت آغاز شد که «توانایی های اکتسابی و مفید»…
" تضمین شفافیت ابزاری است برای ارتقای سطح اعتماد در کنشهای متقابل اجتماعی و مواجهۀ مؤثر با مسائل جمعی "
یکی از پژوهشهای بنیادین آمارتیا سن (برندۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۸) پژوهشی تطبیقی است از وقوع قحطی گسترده در چین و هند. او این پرسش را بررسی میکند که چرا قحطی اوایل دهۀ ۱۹۶۰ در چین میلیونها نفر را به کام مرگ کشید (برآوردها بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون نفر)، اما در همان بازۀ زمانی قحطی در هند تلفات انسانی بسیار کمتری داشت؛ بهرغم آنکه هم شدت قطحی در هند شدیدتر…
" طبق مطالعات دانشگاه مک مستر انتاریو، اغلب مدیران بعد از اینکه به هدف خود رسیدند، دچار کوتهفکری و تحکم بیمنطق میشوند؛ چراکه اعمال قدرت مداوم و توانایی حکمرانی (چه به لحاظ تجاری و چه به لحاظ سیاسی) آسیب قابل توجهی به مغز میزند که علم پزشکی و بیولوژی آن را نگرانکننده میخواند. هنگامی که فرد صاحب قدرت توسط افراد متملق و چاپلوس احاطه شده باشد، یعنی افرادی که به احساس توانایی حاکمیت آنها بال و پر میدهند، این آسیبهای مغزی (و متعاقب آن رفتارهای غریب و غیر مأنوس) هم افزایش مییابند "
جفری جیمز، در راستای مطالعات روانکاوی خود با صدها مدیرعامل و مدیر اجرایی مصاحبه کرده و معتقد است که مدیران ارشد، بهویژه در شرکتهای بزرگ، خصوصیات اخلاقی مشابهی دارند: آنها خودمحور، بی ادراک و خودشیفته هستند و تصور وهمآلودی از نبوغ و دانش خود دارند. برخی فکر میکنند این خصوصیات اخلاقی، هرچند منفی هستند ولی برای شکلگیری شخصیت مدیر لازماند. اینطور نیست. برای رشد و پیشرفت یک شرکت، مدیران به همدلی (برای…
نتایج یک مطالعه جدید و گسترده نشان میدهد نوع کتابهای غیر درسی که کودکان و نوجوانان روزانه برای خواندن انتخاب میکنند، بر نمره امتحانات مدرسه آنها مستقیما تاثیر میگذارد.براساس یک مطالعه جدید و بزرگ که توسط دانشگاه مالاگا و کالیفرنیا لس آنجلس(UCL) انجام شده است، چیزی که کودکان و نوجوانان در خارج از مدرسه می خوانند، مستقیماً بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیرگذار است.این تحقیق شامل بررسی بیش از ۴۳ هزار دانش آموز…
" اگر فرهنگ را مجموعهای از ویژگیهای مادی و معنوی که جامعه یا مجموعهای اجتماعی را از همنوعان آن متمایز و متفاوت میکند، در نظر بگیریم، تلاش برای از بین بردن این تفاوتها و تمایزها و جایگزینی آن با یک نسخهی دیگری از آن که متعلق به «دیگری» است، ویژگیِ فرهنگیِ مدرنیتهی جهان سومی از جمله مدرنیتهی ایرانی است که عکسالعمل جامعه یا اجتماع مقصد را برمیانگیزد و ادامهی این تلاش علیرغم وجود عکسالعملهای اعتراضآمیز، نخبگان جامعه یا اجتماع مقصد را به مرزبندی سیاسی اقناع میکند. بیتردید گروهها و نخبگان قدرتطلب به ویژه بدین سبب که در بازیها و منافع سیاسی گروه حاکم راه داده نمیشوند بر این مرزبندی سیاسی اصرار میکنند "
واژهی مدرن (Modern) از ریشهی لاتین Modo به معنای نو و جدید در برابر Antiqui به معنای کهنه و قدیم، از قرن 15 میلادی وارد زبانهای اروپایی شد. این مفهوم به شکل Moderni پس از شورای کلیسا در شهر کُنستانتس در اسناد کلیسا ظاهر شد و از آن پس نیز در نوشتههای رسمی حوزههای علمیهی شهر کُلن و لووَن به کار گرفته شد. اصطلاح Via modernorum به معنای دقیق «طریقهالمتأخرین» نیز نخستین…
تحقیق دیگری در سال ۲۰۱۰ ثابت کرده که هر چهقدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانیم، «تئوری ذهن» در آنها قویتر میشود و در نهایت باعث میشود این بچهها واقعا عاقلتر شوند، با محیطشان بیشتر انطباق پیدا کنند و قدرت درکشان بالاتر برود.تجربههای قهرمانهای داستانها تبدیل به تجربههای خود خوانندهها میشود. هر درد و رنجی که شخصیت داستان میکشد، تبدیل به باری میشود که خواننده باید تحمل کند. خوانندههای کتابها هزاران بار زندگی…
گروه رسانه/ خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه_ سارا فرجی: این روزها در شبکههای اجتماعی و بسیاری از تحلیلها شاهد این هستیم که عدهای فردگرایی و نداشتن روحیه مشارکت و کار گروهی را به خصیصه ایرانی بودن نسبت میدهند ولی مقصود فراستخواه، جامعهشناس ایرانی و استاد برنامه ریزی توسعه آموزش عالی در مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی که سالهاست روی موضوع خلقیات ایرانی کار میکند و کتاب معروف «ما ایرانیان» را نوشته…
" آنچه مسلم است درس انشا در ایجاد نظم فکری افراد سهم به سزایی دارد و آموزش صحیح آن باعث می شود که دانش آموزان بهتر بتوانند محیط اطراف خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و اگر مورد تحقیق و بررسی قرار نگیرد ارتباطات اجتماعی و نوشتن نامه بین افراد دچار اختلال می گردد و این مشکل برای همیشه باقی خواهد ماند "
روش های آموزشی سنتی و معلم – محور برخاسته از این اصل اثبات گری هستند که دانش عینی در حکم واقعیتی مستقل از انسان وجود دارد و معلم می تواند آن را به کمک زبان به دانش آموزان انتقال دهد(سیف ؛۱۳۸۱ :۲۲ ). در این دیدگاه معلم در ارتباطی یک جانبه با دانش آموزان، انتقال دهنده ی دانش و دانش آموز دریافت کننده ی آن است. مشخص کردن موضوع آموزش، انتقال اطلاعات،…
" چرا کشورهایی چون چین و روسیه و آمریکا که دارای جمعیت دانش آموزی بسیارند ، کمبود معلم ندارند ؟ یا دیگر کشورها ؟ این مسیر مریض احوال ، پسماند تفکرات آنی و جهشی وزرایی است که فقط به نیازهای اکنون و امروز می اندیشند و قدرت و مهارت دوراندیشی و برنامه ریزی و هدایت هدف را اصلا و ابدا ندارند. با بال و پر شکسته ، پرواز غیرممکن است "
مقدمه افرادی که از طریق مراکز تربیت معلم ، امروز مشغول به تدریس هستند و یا دیروز بازنشسته شده اند و یا اکنون دانشجوی دانشگاه های پردیس و مراکز تربیت معلم شهید رجایی و باهنر هستند ، می توانند در مقام مقایسه با 18 کشور ، همگام با دیگر معلمان ، نظرات خود را بیان دارند. بزرگ ترین کاستی سیستم تربیت معلم ما عدم استفاده از پتانسیل دانشگاه های سراسری کشور و…
« انتصابها و انتخابهای مریخی، لحظهای و معیارهای رابطهای و ایدئولوژیکی و جناحی و علم ناتمام و ناقص مسئولینی که خود را در ردایی از مقدسمآبی و ریاکاری و مدارک تحصیلی مشکوک مخفی کردهاند و نیز اولویت ندادن به تخصصگرایی در ظهور این چالشها و مشکلات بیتاثیر نبوده است »
«... من همیشه فکر می کردم برای اینکه مدیر مدرسه بشوید باید به مدرسه مدیران (دانشکده مدیریت) بروید، اما حالا متوجه شدم که هر آدم احمقی میتواند مدیر شود.» از زبان ای جی کودک نه چندان باهوشی که کلاس دوم درس می خواند، در سری کتابهای «مدرسه عجیب من» برای کودکان (دکتر گاربلز عصبانی می شود! دن گاتمن، فصل 4، صفحه 22) سرآمد این قصه داستان خوزستان در دهههای اخیر داستانی…
بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " و به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید . سخنرانان این نشست به ترتیب بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ، علی…
" بدون شک فردوسی یک شاعر بزرگ بوده که از تاریخ ایران باستان آگاهی خوبی داشته و با آمیزش این دو یعنی مهارت در سخنوری و مهارت در شناخت تاریخ ایران باستان، اثری بیبدیل که بهمنزله پل فرهنگی بین پیشینیان و نسل حاضر آفریده است. اما برای آنکه جنبه تاریخی این اثر فرهنگی ایرانیان را به نیکی دریابیم باید در عناوین جداگانه و مبسوط تر به این مهم بپردازیم "
امید شرف الدینی/ کارشناس ارشد علوم تربیتی - فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش منطقه 15 تهران
امروزه ایرانیان در جهانی میزیند که اولویت آن تجارت و گردآوری ثروت بیحدوحصر است ثروتی که عموماً مستضعفان جهان هرگز از آن بهرهای نخواهند داشت هرچند بهظاهر شعار دموکراسی و حقوق بشر و مردمسالاری از بوقهای استعماری و دستگاه سخنپراکنی غولهای اقتصادی جهان بلند است اما اندیشه گلوبالیستی یا همان جهانی اندیشیدن شان تنها منحصر به تجاوز به مرزهای فرهنگی و ارزشی ملتهای مستضعف است و نه حوزههای خیرخواهانه ادعاییشان. آری فرایند…
" حدود یک ماه پیش نظرسنجی که از سوی موسسه حمایت از کودکان انجام شده بود نیز نشان میداد که دو سوم کودکان افغانستان به دلیل امکان انفجار، آدم ربایی و درگیریهای مسلحانه از رفتن به بیرون از خانه به خصوص مکاتب میترسند. نتایج این نظرسنجی نشان میداد که این ترس در بین دخترها بیشتر از پسرهاست "
گروه رسانه/ نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و اطفال در نظرسنجی تازه میگوید که ۶۳ درصد دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالگی ترک تحصیل میکنند. در این تحقیق که زیر عنوان "بررسی دسترسی دختران به تعلیم و تربیه، چالشها و فرصتها" امروز سه شنبه سوم جدی/دی منتشر شده، آمده که با وجود دستاوردهای نظام آموزش و پرورش افغانستان در سالهای اخیر، هنوز دسترسی دختران به تعلیم و تربیه با چالشهای زیادی رو…
"تنها تعلیم و تربیت است که می تواند « قید اسارت همسازی » را از میان بردارد . ایجاد انگیزش برای خود و تقویت اراده غلبه کردن بر موانع تغییر، یک کار آموزشی است که اهمیت فوق العاده ای دارد.اما نظام کنونی تعلیم و تربیت در کشورهای در حال توسعه به سبب نارسایی های که دارد ، نه می تواند انگیزه ی نیرومندی برای خود بهسازی و برتری جویی به وجود آورد و نه موجب تقویت اراده و تصمیم به ریشه کن کردن فقر می شود "
محمد پورحسین/ دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی- تهران ( کارشناس آموزش و پرورش )
*فقر، عمیق و گسترده است به کارگیری مدیریت علمی موجب فراوانی ثروت شده است.اما این نعمت منحصر به کشورهای توسعه یافته است.در سراسر بقیه ممالک دنیا فقر گسترده است و خصوصا در جوامع روستایی ریشه های عمیقی دارد. بیشتر مردم کشورهای در حال توسعه ای که در نواحی روستایی زندگی می کنند، دچار فقر شدید هستند. جان کنت گالبریت[1](1908-2006)، اقتصاد دان معروف در کتابش به نام «ماهیت فقر انبوه»[2] توضیح می دهد…
" مگر آموزش و سیستم ما مدرسه محور است که پژوهش ما مدرسه محور باشد ؟ حال چگونه است که شما جناب ذوعلم ، با دانش و تخصص فقه و اصول ، کلام ، الهیات و معارف اسلامی ، قصد دارید تا امر پژوهش را اسلامی و یا عملی سازید در حالی که ابزار و محتوای دانش آن غربی است ؟ با مهارت های حوزوی چون خطابه و فنون مطالعه نمی توان دنیای شگفت انگیز ، دینامیک ، رازگشا ، واقع بین ، صداقت پیشه و بی طرف محقق را پاسخ داد ! "
یادش به خیر . سال 65 تا 69 ، به عنوان دانشجوی رشته پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تبریز مشغول تحصیل بودم . رشته ای روان ، جذاب و پر تحرک . بعدِ ترم اول ، گویی هر یک از ما نو دانش جویان ، متخصص تحقیقات شده بودیم ، لذا شروع کردیم به انتخاب موضوعات گوناگون برای بیشتر درس ها . اولین موضوع دانشجویی من ، " کارمندان کوچولو" بود ( کودکان…
" در کدام کشور جهان ، آموزش معلمان تحت عنوان : سامانه ضمن خدمت فرهنگیان و از طریق رایانه و آن هم با دریافت پول و آن هم دریافت پول در ازای دادن نمره قبولی ، انجام می گیرد که کشور ما بدین طریق عمل می نماید ؟! فاکتورهای ارزشیابی معلمان خود عاری از ایراد نیست و آنچه که در آن پنهان است خود واقعیت است ! "
مقدمه برای اجرای رتبه بندی معلمان ، ابتدا باید سه بازوی تقویت انگیزش و ایجاد قابلیت و صلاحیت و مهارت برای تدریس را تقویت نمایید یعنی : گروه های آموزشی ، آموزش ضمن خدمت معلمان ، تربیت معلم . امروز این سه ضرورت حتمی ، یا وجود عینی ندارد و یا بسیار مریض احوال هست ، لذا هر یک به طور جداگانه ، نیاز به پالایش و واکاوی و درمان عاجل دارد.…
کیومرث فلاحی، مدیرگروه جامعهشناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
امروز یکشنبه 26 آبان تسنیم نوشت : کیومرث فلاحی، مدیرگروه جامعهشناسی و آموزش خانواده پژوهشکده خانواده و مدرسه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست بررسی شاخصهای جهانی پایگاه اجتماعی و منزلت معلمان در خانواده، مدرسه و جامعه که در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در این پژوهش 21 کشور از سطح جهان بررسی شدهاند که کشورهای مورد بررسی عبارتند از برزیل، چین، چک، فنلاند، هلند، آلمان، فرانسه، مصر،…
« آنچه بهترین و عاقل ترین والدین برای فرزند خودشان می خواهند باید اجتماع برای همۀ کودکانش بخواهد » هر ایدۀ دیگری برای مدارس ما کوته بینانه و غیر جذاب است و هر اقدامی در جهت خلاف آن دموکراسی ها را از بین می برد
دکتر احد نویدی، دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالش های فلسفی و عملی مواجه است .برخی اظهار می دارند که مدارس استعدادهای برتر به طور ذاتی تعهد به برابری در آموزش را تضعیف می کند، این مدارس نیازهای دانش آموزان ممتاز را تأمین می کنند ولی در مقابل اقلیت های محروم تبعیض قایل می شوند. مازیه 1 بعد از رد پیشنهادهای غیردقیق در دو انتهای…
" واحد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، نتایج تحقیقات سفارشی ! انجام شده را در اختیار رسانه ها قرار دهد تا مورد پردازش و نقد و بررسی علاقمندان واقعی این نظام قرار بگیرد"
به خاطر دارم وقتی دانشجوی رشته پژوهش بودم همیشه اساتید به ما یک جمله کلیدی را یادآور می شدند و آن عبارت بود از این که : موضوع تحقیق و پژوهش ارزشمند است که از نگاه تیز و تفکر خلاق فرد مجری برخیزد. یک محقق باید به مسایل پیرامون خود و جامعه ، آن چنان حساس باشد که بتواند موضوع و عنوان تحقیق خود را از بطن جامعه و مشکلات و معضلات…
" از درون نهاد علم و آموزش عالی ایران تاکنون گفتمان انتقاد خودجوش و مستقل زاده نشده است. فضایی که در آموزش عالی کشور ایجاد شده فضای کسب و کار و بازار، لذت، هیجان و مادیگرایی است و دلسوزی و دغدغه دانش و یادگیری، و خوردن غم فرزندان و جوانان کشور از نهاد آموزش عالی برخاسته است. تغییر در «فرهنگ احتیاط گری» به «فرهنگ کنشگری» یکی از اساسی ترین تحولات است. نقد اصیل در واقع نوعی «کنشگری» است. اما طی تاریخ آموزش عالی ما به تدریج از هرگونه کنشگری بازداشت شده و کنشگری به عملی بی ارزش و گاهی ضد ارزش در آموزش عالی ایران شده است. آنچه لازمه نقد اصیل است، شکل گیری فرهنگ کنشگری در میان استادان است. «فرهنگ احتیاط گری» در نظام آموزشی ما عمیقا آموزش داده می شود. اما «فرهنگ کنشگری» کمترین امکان آموزش و یادگیری را ندارد. نان به نرخ روز خوردن و فرصت طلبی و رندی و زرنگی که از ویژگی های فرهنگ عمومی است، عمیقا در نظام و فرهنگ دانشگاهی ما رخنه کرده است و میدان را برای مسولیت پذیری و کنشگری بسته و تنگ ساخته است. استادان دانشگاه به جای این که الگوی کنشگری باشند سرمشق احتیاط گری شده اند. تجربه تاریخی نشان می دهد در ایران صداهای انتقادی اغلب با تاخیر طولانی شنیده می شوند، زمانی که دیگر کار از کار گذشته است و جامعه هزینه های بسیاری برای ناشنیدن صداها پرداخت کرده است "
بر اساس تصور شایع کاملاً مادی از دانش و دانشگاه، نهاد علم و آموزش عالی نهاد تفلسف، نقد و تفکر، زیباییشناسی و نوآوری به حساب نمیآید، بلکه دانشگاه به منزله نهادی خدماتی است که درست مانند شرکت ها و نهادها و سازمانهای خدماتی دیگر وظیفه ارائه خدمات علمی خاص خودش را برعهده دارد. در واقع در تفکر عامه دربارهی نهاد آموزش عالی همانطور میاندیشیم که در مورد نانوایی میاندیشیم. اگر هم سخن…
" در نظام آموزشی و آموزش عالی نیز با سیطره گفتمان انتقال علم (از غرب به ایران) به تدریج ما به تعبیر پائولو فریره روش بانکداری را پیشه خود کردیم، روشی که مبتنی بر افزودن محفوظات و اطلاعات و ذخیره کردن آنها در ذهن دانش آموزان و دانشجویان است. در نتیجه بنیان فرهنگی علم جدید که مبتنی بر نقد و پرسشگری بود در نظام آموزشی ما جایی پیدا نکرد. ما به بانکداران و ستایشگران دانش و علم بدل شدیم "
آیا نقد آموزش عالی ایران ممکن است؟ نقدی بر گفتمان انتقادی در آموزش عالی ایران نعمت الله فاضلی[1] Abstract: In this paper I examine the state of critique in Iranian higher education system and describe the problematic state of this form of critique. I argue that criticism is one of the pillars of higher education. Due to this fact, all the higher education systems developed and disseminated some forms of critique.…
" از آنجا که دوران مدرسه، با دوران تکوین و شکل گیری شخصیت دانش آموزان همراه است، در "کشورهای توسعه یافته" و "مدارس توسعه محور" سعی می شود بسترهایی فراهم گردد تا دانش آموزان در دل برنامه های درسی، رویدادهایی تجربه کنند که داستانهای برآمده از آنها مَحمِلِ مفاهیم توسعه باشد. فراگیرانی که امید، اعتماد، شادی، احترام، عشق، همدردی، همزبانی، گذشت، ایثار، یکدلی، صداقت، تفکر انتقادی، مسئولیت پذیری، انصاف، نوع دوستی، امانت، کار گروهی، اعتدال و نظم را می آموزند، زندگی خویش را نیز حول همین مفاهیم معنا می کنند و آیندۀ خویش را نیز بر اساس همین مفاهیم می آفرینند. اما در مدرسه ای که زیست تحصیلی فراگیران با آزمون های پی در پی، رقابت، مشق شب، فقر امکانات آموزشی، حافظه محوری، رتبۀ برتر شدن، کتاب های تست، تلقین، تحمیل، تحکم، نگاه بالا به پایین و سلطۀ معلم عجین است، دانش آموزان زندگی را صحنۀ بی رحمانه ای تصور می کنند که برای بقای خویش باید به هر بهانه ای از دیگران پیشی بگیرند فقط به فکر خویش باشند. برای این دانش آموزان مدرسه به مثابه محیطی است که در آن باید برای زندگی آینده تجهیز شوند، زندگی ای که از آن 'انسان زدایی' شده است"
حسین قربانی/ دکتری برنامه ریزی درسی - معلم ابتدایی
یکی از مسائل کلیدی که در امتداد زندگی شاید حداقل یک بار هم که شده به فکر هر فردی خطور کرده و در مورد آن اندیشیده، این است که مدرسۀ ایده آل، چگونه مدرسه ای است؟ یا اگر در یک مدرسه چه امکانات و شرایطی وجود داشته باشد و معلم ها و کادر اجرایی چگونه باشند، ما آن مدرسه را محیط ایده آلی برای دانش آموزان خواهیم دانست؟ در مواجهه با این…
«پیشنهاد ما این نیست که مدارس یا معلمان تعداد زیادی دوچرخه بخرند، یک پیام سادهتر که میتوانید از این تحقیق به خانه ببرید شاید این باشد که آموزش باید با فعالیت فیزیکی همراه باشد. ساعتها بدون حرکت نشستن بهترین راه برای یادگیری نیست.»
یادگیری یک زبان خارجی در دوران بزرگسالی سخت میشود. اما اگر یادگیری با ورزش و نرمش توام باشد این روند ممکن است تسهیل شود. گزارشی از یک تحقیق جدید میگوید که حرکات ورزشی در خلال کلاس درس توانایی افراد برای حفظ و به خاطرسپاری و فهم لغات جدید را تقویت میکند. یافتهها ، شواهدی به دست میدهند که نشان میدهد برای فعال کردن و درگیر کردن مغز بایستی بدنمان را حرکت دهیم.…