شاید در تاریخ بیست و دوساله این نمایشگاه ، این اولین بار است که یک رسانه با نام و لوگوی " معلم " حضور پیدا می کند/ از آن جا که مخاطب این سخنان ، " اصحاب رسانه " بودند او چنین نقشی را در بازسازی و تحول فرهنگی به این گروه اختصاص داد اما در این میان نقش بی بدیل " آموزش و پرورش " مغفول بود/ انتظار می رفت وزارت…
با سلام ؛ آقای پورسلیمان دست مریزاد و خدا قوت جنابعالی و همکاران تان در گروه تحریریه بسیار در تحقق جامعه مدنی و جامعه اسلامی و ایرانی تلاش نموده و می نمایید و به خوبی در تبیین مشکلات و معضلات دامن گیر شده فرهنگیان و راه کارهای پیشنهادی برای مرتفع ساختن و عبور از این مشکلات قلم فرسایی می فرمایید . الحق و انصاف پایگاه و سایت خبری شما بدون اغراض…
محمد باقر شیبانی/ ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
شاخص منزلت اجتماعى شامل ارزيابى عوامل عينى چون: محل سکونت، درآمد، شغل، تحصيلات، عضويت در مجامع و مانند آن مىباشد/ سنجش منزلت معلمی کار چندان دشواری نیست چرا که شاخص ها کاملا متعین و قابلیت ارزیابی دارند/ تشخیص ذهنیت یک جامعه در مورد یک شغل را می توان در رفتارها و برخوردهای اجتماعی آنان مشاهده نمود و یا میزان استقبال افراد یک جامعه از یک شغل، برای اشتغال خود یا فرزندانشان و…
سامان دهی غلط و غیر تخصصی و سلیقه ای معلمان که هر سال تکرار می شود برای چیست / چرا مدیران مدارس چک سفید امضاء دارند/ برکنار کردن وزیر چه بسا سهل تر از برکنار کردن یک مدیر است/ سبب این همه بی انضباطی و بی مبالاتی در برخورد با مدیران نالایق مدارس چیست/ برخورد سخیف اداره مناطق و شهرستان ها با معلمان دیگر رنجش فرهنگیان است/ ضعیف ترین و بی پناه…
رحیم عبادی/ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و معاون وزیر آموزش و پرورش دولت اصلاحات
آموزش و پرورش یک مسئله و موضوع ملی و در نتیجه نیازمند حمایت ملی است/ مدیریت آموزش و پرورش نیازمند عقلانیت و تدبیر است و افراطیگری در مدیریت آموزش و پرورش سمي مهلک است/ فرهنگیان و معلمان سالیان متمادی است که نسبت به مسائل آموزش و پرورش اهتمام ملی دارند/ آنچه بر آموزش و پرورش در این سالها گذشت، قصهها و غصههایي است که نتایج آن ازبینبردن شور و نشاط و شادابی است
در شرايط کنوني مجلس و دولت بايد پيشازپيش در کنار آموزشوپرورش قرار گيرند/ بيشک وزير جديد آموزشوپرورش بدون حمايت و پشتيباني دولت و مجلس روزهاي سختي پيش روي خواهد داشت و احتمالاً به سرنوشت تلخ فاني دچار خواهد شد/ اساسيترين مشکل آموزشوپرورش تأمين منابع مالي متناسب با نيازهاي اين وزارتخانه است که حل اين مشکل درگرو اصلاح نگاه دولت و مجلس نسبت به آموزشوپرورش ميسر است/ نظام فعلي آموزشوپرورش، نظامي ناكارآمد و…
انتظارات از وزیر جدید بسیار است / وزیر جدید باید سه گروه اصلی را راضی کند تا وزارتش تداوم داشته باشد/ معدود معلمانی هم هستند که دغدغه های متفاوتی دارند/ آن ها دغدغه ی شان علم و دانش است که هر روز در جامعه ما کم ارزش تر می شود/ در این آشفته بازار کمتر کسی واقعا دغدغه ی این را دارد چرا بودجه ی لازم برای اداره امور مدارس و نوسازی…
الیاس حضرتی/ صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه اعتماد
خروجي آموزش و پرورش كنوني ما اكنون با آنچه ترسيم شده، تفاوت جدي و ماهوي دارد. رسيدن به اين هدف هم با وضعيت كنوني وزارت آموزش و پرورش ناشدني است/ معلممحوري و مدرسهمحوري و حتي دانشآموزمحوري شعارهايي است كه طي اين چند سال از افراد زيادي شنيده شد و جزيي از برنامههاي برخي از وزرا هم بوده است اما در عمل شاهد تحقق آن نيستيم/ . مطابق آمار تعداد ادارات آموزش و…
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، انجمن اسلامی معلمان ، کانون صنفی مدرسین دانشگاه فرهنگیان، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ، شاخه فرهنگیان کارگزاران ، شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه و سازمان معلمان،دانش آشتیانی را محاصره کرده اند / رییس جمهور گفت که دانش آشتیانی فعالیت سیاسی را مدتها پیش کنار گذاشته است/ دانش آشتیانی باید در یک اقدام شجاعانه از نمایندگان گروه ها و احزاب سیاسی فاصله بگیرد/ فرهنگیان از نظر سیاسی…
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور حدود 900 رسانه از فردا چهاردهم آبان ماه آغاز و تا بیست و یکم پذیرای بازدیدکنندگان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران خواهد بود/ امسال « صدای معلم » برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت و در غرفه 538 ( راهروی C 24 ) مستقر خواهد بود/ آیا واقعا تناسبی میان جامعه یک میلیونی فرهنگیان شاغل و نیز تقریبا به همین تعداد بازنشسته…
سلام همکاران گرامی امروز وحدت تشکل های صنفی معلمان تنها راه چاره و دست کم تنها مسکن ما معلمان ایران است . با توجه به اینکه معلمان هیچ ملجا و پناهگاهی ندارند و در این زمینه حتا از کارگران محترم و عزیز نیز عقب تریم - برداشت بنده دست کم چنین است - باید فکر تازه ای داشت با وساطتت بزرگانِ تشکل های مختلف و جمع شدن دور یک میز و با…
بخشی از اصول گرایان بدون سرو صدا آرای مخالف خود را به گلدان ریختند/ برخورد نقوی با روحانی و نبش قبر فتنه نمایندگان مردّد را قانع نکرد/ دانش با رای ضعیفی رای اعتماد گرفت / وزیر آموزش و پرورش باید با واقع بینی و احتیاط گام های اول خود را بردارد/ عزل و نصب مدیران احتمالا نخستین آزمون وزیر جدید است/ گروه های سیاسی اصلاح طلب انتظار دارند که دانش حلقه بسته…
باور داشتن خود مهم تر از دانش، آموزش یا مدرسه رفتن است/ خرد را آخرین بار در مدرسه ها نمی آزمایند، خرد را نمی توان از کسی که صاحب آن است به کسی که از آن محروم است، منتقل ساخت/ زندگی خود را تبدیل به مدرسه ای برای یادگرفتن کن/ از مسئولان و دست اندکاران علم و تربیت در مدارس و دانشگاه ها انتظار می رود علوم و اصول و معارفی را…
محمد باقر شیبانی/ آموزگار- ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
دولت ها از پی هم می آیند و می روند، یادها و خاطره های شیرین و تلخ از خود بر جای می گذارند. خط و مشی هر دولت و کارگروه و وزیرانش،حول یک سری انگاره ها و برنامه ها ترسیم می گردد.تبلیغات و شعارهای داغ و سنگین،حرارت و جنب و جوشی در قاطبه ی مردم پدید می آورند،احسن گفتن ها، هورا کشیدن ها،بعضاً گوش فلک را هم کر می کند. انگاره…
گاهي احساس مي شود برخي، « وزارت آموزش و پرورش » را با « بنياد ملي نخبگان » اشتباه گرفته اند/ توجه بيش از حد به سیاست « نخبه گرایي » در آموزش و پرورش، بين عده كمي از دانش آموزان ( به عنوان نخبه ) با عده كثيري از ايشان، « شكاف آموزشي» ايجاد مي كند/ طبق نسبت اين دانش آموزان نسبت به سايرين حداكثر سه درصد است/ اين تفكر سه…
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .کارگران ، کشاورزان ، توليدکنندگان ، صنعت گران، نيروهاي نظامي و انتظامي ، هنرمندان ، وکلا، رحانيون و طلاب ، پرستاران ، پزشکان ، علماي ديني ،اساتيد دانشگاه ، بازرگانان و تجار ، اصحاب رسانه و نويسندگان ،فرهنگيان فرهيخته که بزرگترين…
قاطبه آموزگاران انتظار اقدامات انقلابی برای بهبود شرایط موجود ندارند/ فرهنگیان انتظاردارند به جای وعده برنامه های طول و دراز و ناممکن که بیشتر جنبه تبلیغاتی می تواند داشته باشد و یا حداکثر آرزوها و آرمان های فرد را نشان می دهد، چند راهکار مشخص و کاربردی و عملی که در حیطه اختیارات و توان وزیر می باشد انجام گیرد که این به ثواب نزدیک تر هست/ برای سال جاری جهت ارزیابی…
حاكم شدن گفتمان غالب (هژموني) فوق نيازمند هم گرايي نيروهاي مختلف اجتماعي درون و برون آموزش و پرورش مي باشد/ بايد منتظر لحظه اقدام و عمل گرديد/ در ارتباط با نظام آموزشي 3-3-6 و سند تحول بنيادين و نيز برنامه درس ملي، عليرغم انتقادات وارده، وزير قبلي آموزش و پرورش سعي در اجراي كامل اين سند بدون در نظر گرفتن رويكرد انتقادي داشت/ مساله مديريت در آموزش و پرورش عمدتا به صورت…
« حقوق بشر » مجموعه ای از اصول و معیارهایی است که بدون آنها مردم نمی توانند به" زندگی با عزت" در مقام نوع بشر ادامه دهند/ انسان خود، بنیان آزادی،عدالت و صلح است/ اغلب مدارس در ایران به جای ترویج حقوق بشر ،ناامیدکننده عمل می کنند/ پیش داوری ها و تعصباتی وجود دارد که بعضی از افراد حقوق بشر را در مدارس انکار می کنند/ اگر به دانش آموزان اجازه داده…
به گفته نجفی نامزد اول و آخر وزارت آموزش و پرورش دانش آشتیانی بوده / برکناری فانی از یک ماه پیش قطعی شده بود/ نجفی گفت که برنامه دکتر دانش آشتیانی برای ارائه به مجلس را مشترکا نوشتیم/ نجفی : همه ما باید کمک کنیم دکتر دانش رأی اعتماد بگیرد/ عربستان سعودی با هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی اخیرا حقوق کارمندانش را کاهش داد/ توسعه آموزش و پرورش در دل توسعه ملی،…
چه عاملی باعث شده وزیری تا این حد غیرمقبول در بین فرهنگیان و حتی خانواده چند ده میلیونی آموزش و پرورش کشور ، برای بیش از سه سال اصرار بر حفظ مسند داشته باشد/ آیا فاکتورهایی که باعث عدم مقبولیت آقای فانی شد ، در وزیر بعد از ایشان مرتفع خواهد شد/ چرا آقای فانی ناکام بود / چرا وزیری از خود مجموعه آموزش و پرورش و تقریبا آشنا با اوضاع این…
از صفات و خدمات او بخشندگی، بنیان گذاری حقوق بشر، پایهگذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن بردهها و بندیان، احترام به دینها و کیشهای گوناگون، گسترش تمدن ایرانی بوده است/ ثروت من اینجاست/ تاسف بار و ناراحت کننده این است که در کشوری که قرن ها قبل کوروش فرمانروای آن بوده و در زمان خود بهترین سرزمین از همه نظر در بین جهانیان و تمدنها محسوب میشده است، و مردمان…
برخی از فرهنگیان و معلمان در مورد گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش عنوان می کنند که ایشان معلم نبوده است و یا آموزش و پرورش را نمی شناسد/ این فاکتور الزاما نمی تواند دلیلی برای کارآمدی یک فرد در مسند وزارتخانه ای مانند آموزش و پرورش باشد/ زمانی که حاجی بابایی قرار بود به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی گردد بسیاری از فرهنگیان و حتی فعالان تشکل های صنفی او…
با سلام خدمت عزیزان دست اندرکار در صدای معلماحتراما نظر به اینکه چندی پیش مشکلاتی در محل کارم در دبستان پیش آمد و به تبع آن ادارهء منطقه به جای فریادرسی و عدالت خواهی به طرقی که بعدا صدای معلم را در جریان خواهم گذاشت ، سعی در مسکوت کردن اینجانب نمود ؛ فی الحال منجر به سرخوردگی ام از حوزهء آموزش و پرورش شده است و چندی پیش علیرغم تجربهء25 سال…
سلام آقای رئیس جمهور ! مشکلات زیادی را شاید! به گوش شما رسانده اند در مصائب معلم بودن ! اما بنده چند نکته را خدمت شما عرص می کنم . چرا این همه حقوق معلمان که در بانک ملی به دست معلمان می رسد و آن بانک سودهای کلان از پول های حساب جاری ما می برد ! هیچ امتیاز خاصی به معلمان نمی دهد ! ؟ مثلا بیمه عمر و بازنشستگی…
اگر قانون را به اندازه نوک سوارخ سوزن بخواهیم در جامعه اداره کنیم حلاوت آن به اندازه کل شعاع کره زمین برای انسان ها شامل می شود. قانون را برای این موضوع خلق کرده اند که هر چیز در جای خود قرار بگیرد و هر ماده و یا تبصره بر سر افراد سنگینی نکند . در موضوع تتبع قوانین اصلاح ساختاری و اداری در حوزه های اداری ونیز تحول اداری ،…
مدیران ستادی آموزش و پرورش بر سر حمایت از دانش آشتیانی دچار دو دستگی شده اند/ بخش محافظه کارتر مدیران حول محور سیدمحمد بطحایی گرد آمده اند/ می گویند دانش آشتیانی از جنس وزارت علوم و در آموزش و پرورش یک غریبه است/ مدیران اصلاح طلب که دست پایین را دارند حامی دانش آشتیانی هستند/ هر دو گروه با چراغ خاموش در حال لابی و یارگیری از میان نمایندگان مجلس هستند/ نمایندگان…
دانش آشتیانی از لحاظ شخصیتی ویژگی های یک وزیر موفق و کار آمد را دارد/ مدیریت وزارت پر عائله ی آموزش و پرورش می بایست علاوه بر توانمندی های تخصصی مدیریتی ٬ یک شخصیت رسانه ای قوی نیز باشد/ جماعت آموزش و پرورش عادت به سخنرانی های غرا ( مثل سخنرانی های برخی مدیران مدارس سر مراسم صبح گاه ) دارد/ قبول چنین مسئولیتی با توجه به شرایط موجود آموزش و پرورش…
اخبار اختلاس ها و دزدی و غارتی که ازبیت المال در این چندساله به روال روزمره مبدل شده و از فرط تکرار و بزرگی حیف و میل حقوق مردم باعث نوعی بی تفاوتی و یاس درمردم شده است/ علی رغم انبوهی از سازمان های نظارتی و وعظ و نصیحت های اخلاقی و مذهبی و سخت گیری های متعدد در گزینش مدیران همچنان فساد ریشه دوانیده و گسترش می یابد/ راز برآمدن دموکراسی…
در مصاحبه ، نجفی تا حد یک فعال صنفی تندرو و احساساتی و شعاری پایین آورده شده بود/ نجفی خیالی بغض می کند ، بعد سکوت می کند و بعد بغضش می ترکد و می زند زیر گریه / نجفی خیالی می گوید آنها گفتند از جلوی ستاد میر حسین موسوی رد شده ای . من بارها با فتنه گران مذاکره کردم/ اگر کابینه دولت این دو فاکتور (پول و نیروی متخصص…
برنامه فاني براي آموزش و پرورش چه بود/ نقاط ضعف و قوت هاي وي چه بود/ رسانه ها به ويژه رسانه ملي به عنوان رکن چهارم دموکراسي در موفقيت و ناکامي هاي آن برنامه چه نقشي داشتند/ نهادهاي مدني جامعه به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، براي ايجاد عزم ملي جهت اصلاح ساختار آموزش و پرورش چه برنامه هاي داشته اند/ مقاومت ساختار متصلب ، عريض و طويل ،…
این وزیر محبوب معلمان ترجیح داد فرد دیگری این مسوولیت سنگین را قبول نماید/ من صادقانه به رئیس جمهور روحانی گفتم . در حل مشکلات آموزش و پرورش دو فاکتور نیاز است/ در غیر این صورت گفتن کلمه ی خدمت ، شعار دادن است/ این نفر اول کنکور سال 49 عطای وزارت را به لقایش بخشید و ترجیح داد در نوستالوژی خاطرات معلمان؛ محبوب بماند و محترم/ معلمان امیدوار بودند که با…
قانون و امنیت لازم و ملزوم همند/ یک قانون بد، حتی از بی قانونی بهتر است/ نفس قانون جامعه را از توحش و بدگمانی، فردگرایی، استبداد، دیکتاتوری، افزون خواهی و انحصارگری می رهاند و بستر مناسب برای رشد و تکامل و بهروزی و اقتدار را به ارمغان می آورد/ بی قانونی و ضد قانون عمل کردن به مراتب از کفر خطرناک تر است/ بی قانونی می تواند به فرار مغزها که پیامد…
جواد بابازاده ( رها )/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
علی اصغر فانی که کارنامه عملکردش چهره ای آرام و فاقد اقتدار را از او را به اذهان متبادر می کرد در مرحله رفتن نشان داد که به احتمال زیاد سکوت و مداراهای قبلی وی نیز برای ماندن در مسند وزارت بوده است/ فانی برای این امر راه های مختلفی را آزمود از پناه بردن به دامان انجمن اسلامی به طوری که در سخنانش در حضور اعضای انجمن اسلامی معلمان، این تشکل…
فانی به ترکیب ستاد دست نزد و همچنان به راه پرنقص و اشتباه خویش ادامه داد/ میزان موفقیت و یا عدم موفقیت یک وزیر را باید در میزان تحقق برنامه ها سنجید و نه اظهارنظرهای دم دستی و یا فی البداهه/ عملکرد یک وزیر و آثار آن محدود و مقید به زمان مشخصی نیست و خاتمه دوران وزارت و یا مسئولیت به معنای بسته شدن پرونده و یا عملکرد نمی تواند باشد…
می گویند آمدن نجفی علي رغم ميل خودش قطعی شده است: این حرف یعنی عوام زدگی / عده ای از همکاران می گفتند فانی پیر است و تعدادی از مدیران سالخورده و بازنشستگان را گرد خود جمع کرده است / نجفی سه سال از فانی بزرگتر است/ برخی از همکاران فکر می کردند که فانی عرضه چانه زنی و دفاع از افزایش بودجه آموزش و پرورش را ندارد. این یک تصور عوامانه…
پس از حضورهای پیاپی وزیر در جلسات توضیح و استیضاح و دریافت بیشترین کارت های زرد بالاخره لابی گری هم نتوانست ایشان را نجات دهد و شاهد استعفای ایشان به دست خودش بودیم ، حال این استعفا را به فال نیک می گیریم و به جای سکوت نگاهی به خواست و مطالبات اغلب فرهنگیان دست به قلم در دو بخش منزلتی و معیشتی داریم. در بخش خواسته های منزلتی مهمترین عناوین…
با توجه به ضرورت وجود نهادی با هدف و رویکرد منفعت نگر درون هر صنف به ویژه در میان جمعیت چند صد هزارنفری و پراکنده معلمان و با توجه به شرایط موجود در آموزش و پرورش دورماندن از آسیب ذکر شده برای کانون بسیار دشوار است/ بایستی بدانیم کانون صنفی معلمان جای پیگیری هیچ یک از این آرمان ها و مشابه آن نیست و نبایستی فرض متعالی بودن و انسان دوستانه بودن…
فانی برآمده از بافت مدیریت عقب مانده آموزش و پرورش است/ یافتن یک مدیر در تراز ملی غیرممکن است/ بخشی از معلمان انتظار دارند که نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شود. آنها تصور می کنند نجفی معجزه خواهد کرد/ حل مشکلات آموزش و پرورش در توان یک وزیر نیست/ در چنین وزارتخانه ای هر وزیر محبوبی بعداز مدتی منفور می شود/ از طرفی نیروی انسانی وزارتخانه هم…
انتخاب معلمان نمونه هر سال در کشور با رویکردها و نیز برنامه های مختلف با اجرای شیوده نامه هایی به همراه بوده است به طوری که در چند دهه گذشته در انتخاب معلمان نمونه به صورت منطقه ای و استانی و کشوری ، اهداء پاداش های مادی به همراه لوح سپاس مورد اجرایی شده است که با توجه به اینکه این هدیه ها از سکه بهار آزادی گرفته و الان هم با…