شرایط و مقدمات حکمراني شايسته (حکمراني خوب ) در صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟
آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون
چکيده گفت و گو :
اولويت اول اعضا محترم صندوق ذخيره فرهنگيان ورود دارايي ها صندوق به بورس يا فرا بورس است که مقدمه تخصيص ارزش مالکانه مي باشد که ( اينجا ) به آن اشاره شد .
در یادداشت « مرور و ياد آوري برخي موارد قانوني با رئيس هيات امنا ي صندوق ذخيره فرهنگيان ؟ لطفأ توجه فرماييد ! » به سه مورد اشاره شد:
خوشبختانه سود منتهي به 31 شهريور 1400 ، بين اعضا زودتر از موعد مقرر توزيع شد که جاي قدرداني و سپاس دارد . امیدواریم تا زمان درج اين گفت و گو شاهد ورود به بورس باشيم که تحقق تخصيص ِ ارزش مالکانه در حال حاضر اولويت اول اعضاي بازنشسته و شاغل صندوق مي باشد.
در ادامه مطالبات اعضا ، انتخاب 6 نفر هيات امنا ، تبصره 1 ماده 10 اساسنامه ( تهيه و ابلاغ آئين نامه براي اولين دوره ) پای بندي مسئولين به قانون و اساسنامه مصوب 1400را پيگيري مي کنيم . ( اينجا )
در اين گفت و گو با نگاهي گسترده ، مفاهيم حاکميت شرکتي ، حکمراني شايسته (حکمراني خوب ) ، اصول راهبري شرکتي ، آئين نامه نظام راهبري مصوب 11 / 8 / 1386 ، دستوالعمل حاکميت شرکتي 24 / 4 / 1397 ، فرهنگ يادگيري سازماني ، نوآوري باز و .. سه پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امناء ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسي مي کنيم تا شرايط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم شود .
تلاش مي کنيم تا شرايط گذر از قيم مابي حاکم در حال حاضر را معرفي کنيم و شرايط حرکت به سوي مشارکت صاحبان اصلي سرمايه را ترسيم نماييم .
مقدمه
مهدي سورگي : "« ... فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان های عاقل و بالغی هستند که می توانند صرفه و صلاح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند » .
در مقدمه با توجه به منابع حقوقي به مبحث " قيم " در قانون مدني ايران مي پردازيم .
قابل توجه رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان !
ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی ( 1 ) برای اشخاص ذیل ، قیم انتخاب می شود:
توضيح : برخي رفتارهاي مسئولين اين احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولين، قيم اعضا در مديريت سرمايه هاي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان هستند . وقتي قانون اجازه تغيير قيم را مي دهد ، آيا اعضای صندوق نمي توانند قيم هاي خود را تغيير دهند ؟
عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور
در اين تارنما ، يک پرونده واقعي به شرح ذيل مطرح مي شود :
شوهرم 9 ماه هست به خاطر آسیب های زمان جنگ فوت کرده . الان 9 ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی کند و منزل من الان 9 ماه میشه که منزل آب نداره .بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا اما این دادگاه پی گیری نمی کند. آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته ؟ آیا می توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه های ضروری ؟
پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده :
در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند 5 ماده 1248 قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد.
لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.
همان طور که ملاحظه مي کنيد قانون اجازه تغيير قيم نالايق را مي دهد .
خلاصه قسمت هاي قبل :
با وجود نکات بسيار مثبت و مفيد اقدام نجفي در تاسيس موسسه اي کاملأ خصوصي ، متاسفانه ساختاري که محمد علي نجفي از بدو تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان طراحي نموده است مسئولين را قيم اعضا تلقي نموده است که برخي از روساي هيات امنا احساس قيم بودن بيشتر و برخي احساس قيم بودن کمتر داشته اند .
برخي از وزراي آموزش و پرورش در مخالفت با قيم مابي در صندوق خوش درخشيده اند :
موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان جزء موسسات غير تجاري است که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود مي باشد .
طبق قانون در کليه موسسات غير تجاري از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان بالاترين رکن مجمع عمومي است که متاسفانه رکن مجمع عمومي در بيش از ربع قرن گذشته در صندوق وجود نداشته و وزير آموزش و پرورش قيم اعضا بوده و مي باشد .
اخيرا در شبکه هاي اجتماعي مخصوص فرهنگيان ، به صراحت اشاره شده است که از بهمن 1400 که تيم کارشناسي منتصب خود ِ وزير آموزش و پرورش ورود 20 % دارايي ها را به فرا بورس تصويب نموده اند ، به دليل آنکه مقام محترم وزارات آموزش و پرورش براي ورود به بورس به يقين نرسيده اند امکان ثبت اين دارايي ها در فرابورس قبل از پايان سال 1400( زمان مقرر ) از دست رفته است . تا نگارش اين مطلب هنوز وزير ، براي ورود به فرا بورس به يقين نرسيده و مصوبه کتبي هيات امنا را به مسئولين اجرايي ابلاغ نکرده است .
چرا وزير به نظر مشاوران غير عضو که شايد مخالف منافع اعضا هستند توجه مي کند و با مشاوران عضو صندوق ديدار ندارد و طي 5 ماه به يقين نمي رسد؟
چرا وزير به مشورت با کارشناسان عضو راضي نمي شود و قيم مابي را پيشه نموده است ؟
محاسبه حق مالکانه اعضا در بورس يا فرا بورس ، با معافيت هاي مالياتي بيشتر همراه است ؛ مضاف بر آن شفافيت بورس روي دوم اين سکه با ارزش است که در روش هاي ديگر تعيين ارزش دارايي ها اين شفافيت و خشکاندن ريشه هاي فساد برجسته نمي باشد .
براي ورود به بورس يا حتي فرا بورس شرايطي لازم است که در زمان غندالي فراهم نبود .
با توجه به شرايطي که امروز بر صندوق حاکم است و امکان ثبت نماد در فرا بورس براي بزرگترين هلدينگ صندوق ذخيره فرهنگيان ( هلدينگ پترو فرهنگ ) مهيا شده است ، برخي از کارشناسان با تخصيص ارزش مالکانه به روش هاي قبلي به شدت مخالف هستند .
نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایهگذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل و انتقال به میزان 0.5 درصد ارزش معامله در مقایسه با 4 درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکتها و پاسخ گویی بیشتر مدیران شرکت از جمله مزایایی است که با پذیرش شرکتها در فرابورس ایران نصیب سرمایهگذاران میشود.
به قرار شنيده ها قرار بوده سهام پترو فرهنگ در سال 1400 به جاي عرضه اوليه به عموم افراد ، بخشي از عرضه اوليه هم به اعضاي موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ارائه شود که اين هم يک شرايط ويژه و خاص بود که متاسفانه اعضا از آن محروم ماندند .
در صورت ورود به بورس يا فرا بورس ، اعضاي صندوق بعد از 27 سال بدون نياز به قيم ، میتوانند بازار و شرایط شرکتها را به صورت دقیق بررسی کرده و با خرید و فروش سهام در فرابورس و سرمایهگذاری منطقی، سود و سرمایه خود را افزایش دهند.
اعتبار نامه مجمع عمومي استاني آنان از سوي صاحبان سرمايه صادر شده است که به آنان راي داده اند . به عبارت صحيح تر ان ها نمايندگان شايسته صاحبان سرمايه مي باشند و قيم اعضا نيستند .
در حال حاضر هم بيش از نيمي از اين مجمع عمومي استاني فعال مي باشند و مسائل صندوق خود را رصد مي کنند و راهکار ارائه مي دهند .
براي مبارزه با فساد در اين موسسه بهترين راهکار حکمراني شايسته ( بهره مندي از کارشناسان عضو صندوق ) است .
در دوره اول انتخابات بر اساس يکي از آئين نامه هاي تقديم شده به دفتر وزير ، شش نفر کنشگر فعال از مجمع نمايندگان استاني و سه نفر هيات امناي منتخب و مستقر ، کارگروه مرکب هيات امنا و مجمع نمايندگان استاني را تشکيل مي دهند که به عنوان نماينده اعضا جاي قيم هاي کنوني نقش آفريني مي کنند .
اگر بخواهيم مکانيزم حاکم بر سرمايه يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق يعني قيم مابي را ملغي نماييم شايسته و بايسته است که اعضا يعني صاحبان اصلي سرمايه نيز در تدوين اسناد بالا دستي نقش آفريني نمايند .
زيرا سه منتخب کنوني يا شش منتخب آتي هيات امنا که به همه مباحث مطرح شده در امور حقوقي ، قانوني ، مديريتي، اصول حاکميت شرکتي و ... آشنا و آگاه نيستند .
خرد جمعی یا هوش جمعی، برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است.
پژوهشگران بر این باور هستند که هوش جمعی از آنجا برمیآید که افراد گروه تا چه اندازه با یکدیگر همکاری میکنند. برای نمونه، گروههایی که افراد آن را کسانی با « حساسیت اجتماعی » افزون تر تشکیل میدادند دارای خرد جمعی بالاتری بودند.
مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران گفت: خرد جمعی، گفت و گو و تعامل میان ارکان اقتصادی کشورها، بهترین راهکار برای بهبود اوضاع اقتصادی در آنها است و همگرایی و همدلی اعضای اقتصادی جامعه از طریق « قانون اتاق » باعث توسعه تجارت قانون مدار می شود.
حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هيأت مديره، سهامداران و ذی نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دست یابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود.
نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیاتي منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای آن هیات ، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود.
مجمع عمومي استاني 83 نفره از دل مبارزه با قيم مابي بطحایی متولد شده که از اعضاي سرتاسر کشور راي گرفته اند . پس مجمع عمومي استاني بالاترين رکن موسسه تا تشکيل مجمع عمومي کل و يکپارچه است .
عاجل ترين راه کاهش تنش پيش آمده بين مسئولين (قيم اعضا ) و اعضا به شرح ذيل است :
ثبت نماد پترو فرهنگ در بورس يا فرا بورس است تا اعضا اطميان خاطر بيابند که مقدمات تخصيص بخشي از حقوق مالکانه آنان فراهم آمده است به شرط آن که کنش هاي ديگر مسئولان ( قيم اعضا ) بحران آفرين نباشند:
a.مثلا از اسفند 1400 ، اساسنامه موسسه کاملا خصوصي صندوق ذخيره فرهنگيان مجددآ با تغييراتي به کميسيون اجتماعي دولت ارجاع شده است که هنوز اعضا يا حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) که توسط مسئولان به رسميت شناخته شده اند هم ، از چرايي ارسال مجدد و حتي متن تغيير يافته اساسنامه کاملأ بي اطلاع هستند گويا قيم مابي مسولين از گذشته تا ابد ادامه خواهد يافت .
شايسته و بايسته است که دلايل دقيق چرايي ارجاع مجدد اساسنامه به کميسيون اجتماعي دولت به ويژه متن کامل اساسنامه ارسالي با تمام تغييرات داده شده با ذکر دلايل تغييرات را به اطلاع مجمع عمومي استاني برسانند و شکاف بين مسئولين صندوق ( حقوق بگيران صندوق ) با اعضا ، صاحبان اصلي سرمايه ها را به حداقل برسانند .
متاسفانه مدير عامل ، نويد ِ اساسنامه جديد را مي دهد و انتخابات هيات امنا را به منوط به اساسنامه جديد مي کند . گويا در کميسيون اجتماعي دولت تغييراتي در راه است که اجراي اساسنامه و انتخابات آن بعد از آن تغييرات رقم خواهد خورد . اين خود بحران شکاف بين اعضا و مسولين صندوق را عميق تر مي کند .
قسمت اول بيان مدير عامل بسيار بسيار نگران کننده است زيرا نشان مي دهد که مدير عامل بزرگ قيم ِ اعضا ( بعد از بزرگترين قيم يعني وزير ) از پس پرده اساسنامه جديد اطلاعاتي دارد که اعضا ،حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) هم که به رسميت شناخته شده اند به اين اطلاعات دسترسي ندارند .
در اين شرايط که راه گفت , گو با کنشگران و کارشناسان عضو صندوق ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين ) بسته شده است طرح پويش (کمپين )آگاهانه شکايت با حداقل 30 هزار شاکي به مراجع قضايي يک راهکار جديد اعضا براي احقاق حقوق مسلم آنان است .
طبق شواهد قرار بوده وزير آموزش و پرورش در نيمروز دوم در همايش مهر ماه ديدار اعضاي مجمع عمومي استاني با هيات مديره و مير عامل و برخي از مسئولين صندوق ذخيره فرهنگيان حضور داشته باشد که متاسفانه اين ديدار صورت نمي گيرد .
دو تشکل و يک فعال صنفي آموزش و پرورش در 16 مهر 1401 نامه اي به رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان ارسال مي کنند و هوشمندانه سطح مطالبه و گفت , گوي مجمع عمومي استاني را از سطح هيات مديره به سطح رياست محترم هيات امنا ارتقاء مي دهند .
قابل ذکر است که اين چهار کارشناس از دل مجموعه مطالبه گران براي پيگيري مطالبات اعضا در صندوق سر بر آورده اند ؛ بارها در گفت و گو هاي عمومي و کارشناسي با مسئولين حضور داشته و در آگاه سازي اعضا نقش آفريني داشته اند .
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، جلسه بررسی سازوکار تعیین سهم ارزش مالکانه روز سهشنبه 17 آبان 1401 با حضور دکتر حمیدرضا نجفپور مدیرعامل، مهندس حمید باقرنژاد عضو هیات مدیره و معاون مالی و سرمایه انسانی موسسه، دکتر جمال بحری مشاور ارشد مدیرعامل، دکتر عباسعلی قدیریان معاون برنامهریزی و توسعه کسبوکار و آقایان عباس آزادی و محمدحسن صدقی از فرهنگیان عضو موسسه برگزار شد.
در این جلسه، ابتدا گزارشی از راهکارهای پیشنهادی و روند پیشرفت اقدامات انجام شده در زمینه تعیین، تسهیم و تخصیص ارزش مالکانه با هدف تنویر افکار فرهنگیان ارائه شد.
در ادامه فرهنگیان حاضر در جلسه ضمن ارائه پیشنهادهای خود و سایر اعضا و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیتها به منظور ایجاد انتفاع حداکثری، خواستار پیگیری مجدانه مطالبه چندین ساله اعضای موسسه در این خصوص شدند .
موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان يک موسسه کاملأ خصوصي است که تمامي سرمايه ان متعلق به اعضا مي باشد ( حتي هبه و کمک دولت هم در قالب کمک به بخش خصوصي به حساب اعضا واريز مي شود ) لذا اعضا نياز به قيم ندارند .
از ويژگي بارز پيش نويس آئين نامه انتخابات مطالبه گران ، آن است که ساختار طراحي شده کاملأ مستقل از دولت مي باشد و حتي منابع مالي لازم را از صندوق ( سرمايه هاي اعضا ) تامين مي شود . همچنين براي برگزاري انتخابات نيز از ظرفيت سخت افزاري و نرم افزاري بخش خصوصي بهره مي برد واز امکانات و تجهيزات آموزش و پرورش بهره برداري نمي کند .
و نيز در تبصره 2 ذيل ماده 6 آمده است : وزیر آموزش و پرورش و معاونین ایشان میتوانند در جلسات شورای عالي مجمع نمايندگان ، بدون حق رأی شرکت و اظهارنظر نمایند.
در ساختار اين آئين نامه ، عملکرد شوراي عالي مجمع نمايندگان هم توسط اعضا ، نظارت مي شود .
قانون سوت زن حکمراني خوب و اصول حاکميت شرکتي در پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امنا توسط مطالبه گران به خوبي مورد توجه قرار گرفته است .
با توجه به دل نگراني اعضاي محترم صندوق از مصوبه مولد سازي دارايي هاي دولت ، مجبوريم به قيم مابي در کل کشور بپردازيم .
محمدحسن نجمی- در روزنامه اعتماد 8 بهمن نوشت ( 35 ) :
میراث باقیمانده از سال 97، همچنان در حال کار است ... «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا». شورایی که بهار 1397 و پس از خروج ایالات متحده از برجام ایجاد شد ، روز گذشته وبسایت دولت یک مصوبه این شورا را منتشر کرد: مصوبه «مولدسازی داراییهای دولت». البته انتشار این مصوبه عجیب به این راحتیها هم نبود. سه روز پیش وبسایت «نسیمآنلاین» در گزارشی به این موضوع پرداخته بود و به دلیل آنکه هیچ رد و نشانی از مصوبه آبان ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نبود، از پنهانکاری دولت انتقاد کرده بود. با بالا گرفتن انتقادات، وبسایت دولت عصر دیروز متن مصوبه را منتشر کرد. هرچقدر نام مصوبه عجیب است، بندهای آن عجیبتر است.
پايگاه خبري تحليلي روزنو در 10 بهمن 1401 نوشت (43 ) :
حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی سازی روز بیستم آذرماه در یک گفت و گوی تلویزیونی از «تشکیل هیاتی هفت نفره با اختیارات ویژه در خصوص واگذاری و مولدسازی داراییهای دولت» و تصویب مصوبهای با عنوان «واگذاری اموال دولت در جلسه سران قوا» خبر داد.
از آن تاریخ تا روز ۸ بهمن هیچ خبری از متن مصوبه واگذاریها در درگاههای رسمی دولت نبود. از طرفی نهادی تحت عنوان «شورای سران سه قوه» خودش یک نهاد فراقانونی است که به هیچ فرد یا نهاد نظارتی پاسخ گو نیست و سابقه تصویب قوانینی نظیر افزایش قیمت بنزین را در کارنامه خود دارد.
جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ، بيش از 9 ماه قبل از رسانه اي شدن آن برگزار شده است .
فرایند تدوین و تصویب مصوبات ، خود یک مساله بسیار مهم و حیاتی در حوزه شفافسازی است. در این مراحل است که افکار عمومی و خصوصا گروههای صاحب نظر، کارشناس و ذی نفع در جریان چرایی و فلسفه یک مصوبه قرار میگیرند، به نقد آن میپردازند، بر سر نقاط ضعف و قوت آن بحث میکنند و فضای سیاستگذاری را وارد حوزه تعامل میکنند.
تدوین و تصویب چنین مصوبه پراهمیتی به شکل محرمانه در بهترین حالت به معنای قرار دادن کارشناسان، صاحب نظران و افکار عمومی مقابل عمل انجام شده است. این یعنی بیتاثیری حوزه عمومی در یکی از مهمترین مراحل حکمرانی کشور یعنی تدوین و تصویب تصمیمات. آن هم در حالی که طبق همین مصوبه خبری از الزام به گزارشدهی عمومی در مرحله اجرا هم نیست.
در آلمان بيشترين نهادي كه به توسعه زيرساختهاي ورزش همگاني ميپردازد بيمههاي خصوصي هستند، اين بيمههاي خصوصي بررسي كردند در صورتي كه فضا براي ورزش همگاني گسترش يابد و مردم براي ورزش همگاني تشويق شوند سلامت شهروندان بهبود مييابد و هر چقدر سلامت شهروندان بهبود يابد بيماريها كاهش مييابند و هزينههاي بيمهها كمتر ميشوند و بيمههاي خصوصي براساس منافع خودشان اقدام به توسعه زيرساختهاي ورزش همگاني ميكنند.
پيمان مولوي، عضو انجمن اقتصاددانان ايران در اين خصوص به «اعتماد» گفت: در صورتيكه دولت خواستار انجام مولدسازي اموالش است ضرورت دارد تا تمامي اين مكانيسم را در قالب صندوقهاي (REIT) در بورس عرضه كند و اين اموال به بالاترين قيمت به افرادي كه علاقهمند هستند ارايه شود كه البته اين موضوع بايد با شفافيت همراه و براي همه عموم هم قابل دسترس و قابل مشاهده باشد ... به نظر ميرسد همان اتفاقي كه در خصوصيسازيها در اقتصاد ايران افتاد اما اقتصاد همچنان بسته باقي مانده و آزاد نشد مجددا تكرار خواهد شد.
امروز رتبه آزادي اقتصادي در ايران به 159 تنزل كرده است و به احتمال زياد براي سال آينده به رتبه 160 خواهيم رسيد و جزو 10 كشور آخر جدول خواهيم شد ... اين اتفاق به اين معني است كه دولت هر لحظه براي اينكه بتواند درآمدهايش را پوشش دهد اموالش را براي فروش گذاشته و اين اموال از بخش دولتي به سمت بخش خصولتي حركت ميكند اما متاسفانه بخش خصوصي يا خصولتيها هم توانمندي اداره اين اموال را ندارند .
شاید مصونیت قضایی قائل شدن برای اعضای هیئت و مجریان بتواند آنان را برای ورود، ترغیب کند. اما اگر این مصونیت بدون چارچوب محدودکننده، باشد هیچ فرقی با گذشته ندارد و علاوه بر آن افراد به واسطه مصونیت و اینکه ضرورتی به پاسخگویی و بازخواست هم نمیبینند، میتواند منشأ تخلفها و فسادهای جدید باشد.
انتقاد دیگر منتقدان روندی است که از سال ۹۷ تا کنون طی شده و حاکی از تنزل شان مجلس و بیاثر کردن آن است. از نظر آنان شورای عالی هماهنگی اقتصادی به محلی تبدیل شده که تصمیمات ساختاری، کلان و مهم اقتصاد کشور در آن اتخاذ میشود و نهادی چون مجلس که بنا بر وظایف ذاتی خود باید به وضع قانون و نظارت بر آن بپردازد، از دایره این تصمیمات مهم کنار گذاشته شده و این آفتی است که ساختار سیاسی کشور را تهدید میکند.
فلسفه تشکیل شورای سران قوا، بحث و تصمیمگیری در خصوص معضلات کشور با توجه به جنگ اقتصادی تحمیلشده و تحریمهای آمریکا بود نه چنین مسائلی که نیازمند واکاویهای تخصصی در کمیسیونهای مختلف مجلس است.
در ایران مسیر رانتی طی میشود. نمونه آن کارخانه دنا بود که گل سرسبد کارخانجات به ثمن بخس ( بهاي اندکي که زيانش بسيار بيشتر از نفع موهوم و اندک آن باشد) و تا حدی مجانی واگذار شد و بعد از مدتی که سودهای کلان بردند، کارخانه نیز در سراشیبی قرار گرفت.
بنابراین واگذاریهایی که شفاف بود یا باید شفاف میبود، به آن روز دچار شد، به افراد فاقد صلاحیت واگذار شد که بفروشند و پولی به جیب بزنند یا مثلا دانشگاه بسازند! حالا اگر واگذاریها غیرشفاف باشد نتیجه بدتر است .
در كنار اين خبر طرح جديدي را عدهاي از نمايندگان در مجلس ارايه كردهاند كه خلاصهاش اين است :
لطفا حرف نزنيد. ما در حال كار هستيم!
متني كه بايد در موزه قانونگذاري ثبت و ضبط شود و به عنوان كارنامه مجلس كنوني در تاريخ خواهد ماند، متني كه حتي ويژگيهاي شكلي يك قانون را ندارد، چه رسد به لحاظ محتوا كه ضد آزادي است.
سازمان معلمان ایران قانونگذاری شورای سران سه قوه را موجب تضعیف بیشتر جایگاه مجلس و این مصوبه را مغایر قانون اساسی و وظیفه نظارتی رئیس جمهور دانسته و آن را فاقد پشتوانه عقلانیت سیاسی ، علمی ، اجتماعی و مخالف دموکراسی و قانون گرایی می داند ؛ لذا خواستار لغو این مصوبه می باشد.
احمد توکلي عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به سران قوا مصوبه «مولّدسازی داراییهای دولت» را فروش بیت المالِ متعلق به آحاد ملت قلمداد کرد و آن را نوعی «کاپیتولاسیون» دانست که برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی مصونیتی ایجاد می کند که حتی برای رهبری و مسولان رده بالای دیگر نظام نیز چنین مصونیتی پیش بینی نشده است.
همچنان که براي ارائه لايحه بودجه 1402 ، قبل از برنامه هفتم توسعه ،دو جلسه غير علني در مجلس برگزار شد ؛ براي مصوبه مولد سازي داراي هاي دولت هم ، دوشنبه 17بهمن 1401 جلسه غير علني مجلس برگزار شد :
روحالله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به نشست غیرعلنی صبح امروز (دوشنبه 17 بهمن ) مجلس گفت: این نشست با موضوع بررسی ابعاد مختلف مولدسازی برگزار شد.
وی افزود: در این نشست آقای قالیباف ضمن بیان توضیحاتی درباره مصوبه سران قوا برای مولدسازی اموال راکد دولت، به نمایندگان این وعده را داد که مجلس حتما درباره مصوبه مولدسازی جلسهای مجزا به شکل علنی برگزار خواهد کرد.
توانگر گفت : رئیس مجلس تاکید کرد که آئین نامه مولدسازی باید در جلسه شورای هماهنگی بررسی و اصلاحات لازم برای اطمینان بخشی از چگونگی اجرای درست آن انجام شود.
در كنار اين خبر ( مولد سازي دارائي هاي دولت ) طرح جديدي را عدهاي از نمايندگان در مجلس ارايه كردهاند كه خلاصهاش اين است :
« لطفا حرف نزنيد. ما در حال كار هستيم! »
متني كه بايد در موزه قانونگذاري ثبت و ضبط شود و به عنوان كارنامه مجلس كنوني در تاريخ خواهد ماند .
پيش نويس آئين نامه مطالبه گران در باره انتخاب شش نفر عضو در هيات امنا هم براي وزير و هم براي نماينده وزير در صندوق ( متاسفانه نماينده ي محترم وزير به قول خود عمل نکرده از کارشناسان مطالبه گران براي تدوين آیين نامه در تيم منتصب وزير دعوت بعمل نيآمده است ) و هم براي سه منتخب اعضا در هيات امنا ، ارسال شده بود و برخي از سه منتخب قول داده بودند که از اين پيش نويس بهره ببرند .
اگر يوسف نوري به گفته خود در رسانه ها ( حکمراني شايسته و حاکميت شرکتي ) باور داشته باشد ! قطعا دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی در آئين نامه تهيه شده توسط تيم منتصب ِ وزير کامل تر آئين نامه مطالبه گران صندوق ذخيره فرهنگيان مي باشد .
البته اين انتظار ِ يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق است که تا انتشار متن کامل آیين نامه ، هيچ نقدي بر ان نمي توان داشت .
مطالبه گران ، به جای آنکه بنشینند و منتظر تحميل قوانین از سوی نهادهای بیرونی باشند، پیشتازانه دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی خود را طراحی نموده اند .
انتظار مي رود در موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ، قوانین و چارچوب اصول حاکمیت شرکتی همچون گروه توسعه ملی بر پایه ی آیین نامه نظام راهبری شرکتی مصوب 11 / 8 / 1386 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ( 9 ) و دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مورخ ۲۴/۰۴/ ۱۳۹۷ ( 10 ) تدوین شده و به طور مستمر ساز و کارهای اجرایی آن توسط هیات مدیره و مدیرعامل صندوق مورد ارزیابی و بررسی قرار بگیرد.
آئين نامه گروه مطالبه گران به ضرورت « قانون سوت زنان » با دقت قابل توجهي اشاره نموده است و با پيشنهاد ايجاد سازمان انتخابات که در سطح کشور گسترده است امکان نظارت را براي همه اعضاي پراکنده در سطح کشور را فراهم مي آورد .
همه مخالفان فساد و همه مبارزان با سوء استفاده مالي قطعأ از اين ساختار معرفي شده در پيش نويس آیين نامه مطالبه گران بشدت و با جديت حمايت خواهند کرد .
با مقايسه پيش نويس آئين نامه مطالبه گران که به همه دست اندر کاران ِ تدوين پيش نويس آئين نامه انتخاب شش نفر ارائه شده است و پيش نويس آئين نامه اخيرا که بحث بر انگيز شد ، مشخص مي شود تيم کارشناسي تدوين کنندگان پيش نويس آئين نامه مطالبه گران ، نگاه کارشناسي نزديک به صاحبان اصلي سرمايه صندوق دارند و تيم کارشناسي تدوين کنندگان ائين نامه اخير ، بيشتر نگاه قيم مابي دارند .
پيشنهاد مي دهم :
رياست محترم هيات امناي صندوق که طبق تبصره 1 ماده 10 اساسنامه قانوني 1400 ، تهيه و تدوين اولين آئين نامه انتخابات 6 نفر هيات امنا ي منتخب اعضا را عهده دار مي باشد ؛ يک کار گروه مرکب از کارشناسان تدوين کننده دو پيش نويس فوق الذکر تشکيل دهند تا در سايه گفت و گو و چانه زني اين دو تيم خروجي ارائه شود .
خروجي که با رعايت مراحل شفاف سازي و آگاه سازي اعضا ، با نگاه کارشناسان عضو ، زيبايي های مدنظر مشاور وزير در اساسنامه راه يابد يا تمامي مفاد اساسنامه قانوني 1400 مورد تائيد دو گروه کارشناس قرار بگيرد .
خروجي جلسات کارشناسان عضو و مسئولين در رسانه ها و شبکه هاي مجازي از جمله اين تار نماي وزين ، قابل نقد مي باشد .
در غير اين صورت ، همچون رتبه بندي با نگارش و تصحيح سريالي آئين نامه و در نهايت نارضايتي ذينفعان که در اينجا صاحبان اصلي سرمايه هاي صندوق مي باشند مواجه مي شويم .
چارچوب حاكميت شركتي بايد از حقوق سهامداران حفاظت و اعمال حق آنها را تسهيل كند و نسبت به برخورد يكسان با تمام سهامداران، شامل سهامداران اقليت و خارجي اطمينان فراهم كند. تمام سهامداران بايد به طور منصفانه فرصت احقاق موثر حقوق خود را داشته باشند.
یادگیری سازمانی عبارت از فرآیندی است که طی آن، اعضای سازمان خطاها را کشف و برای اصلاح آن اقدام می کنند.
با توجه به ساختاري که در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران براي انتخاب 6 نفر هيات امنا که يک ساختار گسترده در سطح کشور را تحت مديريت خود اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) طراحي شده است ؛ يادگيري سازماني ( اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان خطاها را کشف و براي اصلاح آن اقدام نمايند) قابل اجرا مي باشد .
نوآوری پدیدهای نیست که فقط یک بار رخ دهد، بلکه فرآیندی مستمر و متشکل از فرآیند تصمیمگیری سازمانی در تمام مراحل، از توسعه ایده جدید تا کاربردی شدن آن است. امروزه نوآوری، فرآیندی تعاملی برای حل مشکل و یادگیری تعریف میشود.
با توجه به ماده 3 اهداف سازمان انتخابات در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران براي انتخاب 6 نفر هيات امنا ، خود اعضا ( صاحبان اصلي سرمايه ) مي توانند فرآيند مستمر و متشکل از فرآيند تصميم گيري سازماني در تمام مراحل را طي نمايند .
يک ويژگي نو آوري باز چنين است :
" واقعا همه باهوشها نه میخواهند و نه میتوانند برای ما کار کنند، بنابراین ما باید آنها را پیدا کنیم و از دانش و نخبگی آنها بهره بگیریم. "
متاسفانه کار گروه منتخب وزير ِ آموزش و پرورش براي تدوين پيش نويس ِ آئين نامه 6 نفر منتخب هيات امنا ، بدون توجه به اين ويژگي نوآوري باز ، از کارشناسان عضو صندوق ذخيره که پيش نويس ِ خود را به دفتر وزير ارائه نموده اند در تدوين آئين نامه از دانش و نخبگي آن ها بهره نگرفته اند .
***
ادامه گفت و گو ، قسمت سيزدهم :
پرسش کننده :
تکامل ديدگاه استراتژي از قديم تا دوران کنوني چگونه بوده است ؟
پاسخ دهنده :
تمايل دارم قبل از پاسخ به اين پرسش ، اعلام نمايم :
اول : شکست بزرگ هيات امنا و رياست محترم آن در سال ِ 1400 ( عدم ثبت نماد هلدينگ پترو فرهنگ در 1400 در فرا بورس ) را يادآوري کنم .
دوم : يکي از مطالبات اعضا ، ورود هلدينگ ها به بورس مي باشد . ( اعضا سياست قطره چکاني را محکوم مي نمايند ) در ادامه ورود هلدينگ ها به بورس ، تخصيص حقوق مالکانه اعضا ، از مهمترين مطالبه انان مي باشد .
مطالبات ديگر اعضا ، دفاع از ماهيت خصوصي صندوق ، تدوين آئين نامه دمکراتيک براي انتخاب 6 نفر در هيات امنا ، برگزاري انتخابات و اجراي اساسنامه 1400 مي باشند .
سوم : از هيات امنا و رياست محترم صندوق که بعد از شکست بزرگ 1400 ، ( عدم ثبت نماد هلدينگ پترو فرهنگ در فرابورس ) ورود شرکت ها و هلدينگ ها به بورس را مصوب نمودند ، قدرداني مي کنم .
چهارم : از مديران کنوني صندوق که تلاش مي نمايند تا در هفته معلم ( يا ديرتر ) بخش بسيار کوچکي ( سياست قطره چکاني ) از حقوق مالکانه اعضا را احصا نمايند ، سپاسگزارم .
پنجم : از اعضاي محترم صندوق که تا کنون موفق به ثبت کد بورسي در سايت صندوق نشده اند ، تقاضا مي شود هرچه سريع تر اقدام نمايند .
پرسش کننده :
در شبکه اجتماعي « صندوق ذخيره فرهنگيان را بهتر بشناسيم وابسته به روابط عمومي اين اين موسسه » چنین آمده است :
« فرهنگیان عضو صندوق ذخیره برای دریافت کد بورسی اقدام کنند » .
صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد: با توجه به تلاش برای تسریع در تخصیص حق مالکانه اعضاء «در قالب سهام بورسی» که لازمه آن ثبت کد بورسی اعضاء در پنل کاربری سامانه صورت وضعیت اعضا است، اعضای شاغل و بازنشسته موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اسرع وقت نسبت به دریافت کد بورسی طبق فایل راهنما و ثبت کد بورسی دریافتی در پنل مشخصات کاربری به آدرس https://mb.szf.ir/ اقدام کنند.
اعضای موسسه برای آمادگی دریافت ارزش مالکانه در قالب سهام در بورس ضروری است اطلاعات بورسی خود را در سامانه صورت وضعیت خود در سایت موسسه وارد کنند.
به آن دسته از اعضای موسسه که کد بورسی ندارند توصیه میشود در اسرع وقت کد بورسی خود را از یکی از کارگزاریهای معتبر دریافت و پس از احراز هویت در سامانه سجام، کد بورسی دریافتی را در سامانه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند .
پاسخ دهنده :
اشاره من هم به اطلاعيه فوق و پيامک هاي مشابه مي باشد . از همه اعضاي محترم سابق و کنوني که تا کنون اقدام نکرده اند ، عاجزانه درخواست مي شود تا اقدام نمايند و هيچ بهانه اي براي احقاق حقوق مالکانه ( قطره چکاني ) به مسئولين صندوق ندهند و در پي ثبت کد بورسي در سامانه صندوق ، ورورد هلدينگ ها به بورس و تخصيص ِ حقوق مالکانه ي سرمايه هاي خود را مطالبه نمايند و سياست قطره چکاني را محکوم نمايند .
بعد از گذشت 27 سال از تاسيس صندوق ، پيروزي در گام اول يک دستاورد قابل توجه از کنش چندين ساله مي باشد .
پيشگامان مطالبه حقوق مالکانه اعضاي صندوق ، محمد ابراهيم پژوهش ، فاطمه مويدي و ياران صديق آنان مي باشند .
در تداوم اين مطالبه گري ، کنشگران مدني فعال در اين حوزه ( تشکل هاي مدني ، اصحاب رسانه و قلم به دستان ، مديران ابر گروه ها ، بازنشستگان کنشگر ، مديران شبکه هاي اجتماعي ، مطالبه گران و ... ) نقش آفرين بوده اند .
امروزه کار گروه مرکب برآمده از گروه اميد آفرينان صندوق ذخيره فرهنگيان ( هفت طيف رنگين کمان ) پيشتاز احقاق حقوق ِ اعضاي محترم صندوق مي باشند .
گام اول با همکاري اعضاي شاغل و بازنشسته پس از ثبت کد بورسي خود در سايت صندوق ذخيره فرهنگيان کامل مي گردد .
قطعأ پس از چشيدن طمع شيرين پيروزي در گام اول ، راه ِ کنشگران مدني براي ورود هلدينگ ها ( به ويژه هلدينگ پترو فرهنگ ) به بورس و تخصيص حقوق مالکانه و ديگر مطالبات يک ميليون ششصد هزار خانوار فرهنگي هموار تر مي گردد.
پرسش کننده :
تکامل ديدگاه استراتژي از قديم تا دوران کنوني چگونه بوده است ؟
پاسخ دهنده ( 13 ) :
به طور کلی میتوان چنین گفت که استراتژی از نیمههای قرن 20 تاکنون سه پارادایم را طی کرده است :
چندلر (Chandler) از متفکران اولیه استراتژی، فرآیند ایجاد استراتژی را منحصر در اختیار طبقه نخبه (مدیران ارشد) سازمان میداند و حتی شنیده شدن صدای مدیران میانی را رواج کوتهبینی در سازمان میخواند.
اما اکنون چنین برمیآید که استراتژی صرفاً در اختیار مدیران ارشد و صاحبان کسب و کار نیست؛ بلکه ماهیتی بینالاذهانی (Intersubjective) و جمعی (Collective) دارد. مدیران، کارکنان، سهامدارن ، تأمینکنندگان و سهامداران نیز هریک به قدر خود در فرآیند ایجاد استراتژی سهمی جدی دارند.
پرسش کننده :
به نظر شما ، آيا اعضاي محترم صندوق در سرتاسر کشور مي توانند در نو آوري باز در صندوق ذخيره فرهنگيان نقش آفريني کنند ؟
پاسخ دهنده :
بله ؛ به شرط آنکه مسئولين به قيم مابي پايان بدهند و شرايط را براي نقش آفريني صاحبان اصلي سرمايه فراهم نمايند .
اميد است کار گروه منتخب وزير براي تدوين آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امنا ، از دانش و نخبگي ارائه دهندگان پيش نويس مطالبه گران (اعضا ) بهره ببرند .
پرسش کننده :
امروزه اگر مديران به خرد جمعي تکيه نکنند ، چه عواقبي براي صندوق پيش بيني مي شود ؟
پاسخ دهنده ( 14 ) :
آگاهي و خرد چيزي نيست كه تنها مختص راس هرم باشد، بلكه بهصورت گسترده در كل يك سازمان جاري است. امروز مديريت ها بهگونهاي عمل ميكنند تا كاركنان فقط به ديدگاه هاي بالاي هرم اعتقاد نداشته باشند و از آن پيروي كنند. بلكه با خردورزي كه دارند سعي در ايجاد ارتباط و تبادل افكار ميكنند.
مديران سطوح بالاي سازمان نيز ميبايد به رشد و پرورش چنين خرد جمعي مبادرت ورزند. اين شايد يكي از راهكارهاي اساسي دستيابي به تحول سازماني باشد. بنابراين همه در سازمان بايد در چنين حركت فكري كه نوعي فرهنگسازي در امر مشاركت است، شركت كنند. در غير اين صورت سازمان اگر راهي ديگر برگزيند ضربهپذير خواهد شد و در جامعه اقتصادي امروز جهان فناپذير ميشود.
پرسش کننده :
لطفأ این را توضيح دهيد : « اميد است کار گروه منتخب وزير براي تدوين آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امنا ، از دانش و نخبگي ارائه دهندگان پيش نويس مطالبه گران (اعضا ) بهره ببرند » .
پاسخ دهنده :
همه اعضا ( همه صاحبان سرمايه در صندوق ذخيره فرهنگيان ) نياز به سازماني دارند که چنين حركت فكري كه نوعي فرهنگسازي در امر مشاركت است، ساماندهي نمايد .
پرسش کننده :
آيا بدون حضور فعال مردم ، استراتژي شانسي براي موفقيت دارد ؟
پاسخ دهنده ( 15 ) :
آیا شعار معروف پیتر دراکر را به خاطر دارید؟ از پیتر دراکر، بنیانگذار علم مدیریت مدرن نقل قول مشهوری است که میگوید:
« فرهنگ، استراتژی را به عنوان صبحانه میخورد! »
دراکر مستقیما پیشنهاد میکند که استراتژی فقط در صورتی شانس موفقیت دارد که مردم به طور فعال در آن سهیم شوند و آن را حمایت کنند. یک رویداد آنلاین که میتوان آن را رویداد جمعی استراتژی نامید، فرصتی را برای گروههای بزرگی از مردم فراهم میکند تا در بحثهای تعدیل شده استراتژی شرکت کنند. برای مثال، در سال۲۰۱۲ شعبه غیرتجاری بانک بارکلیز در بریتانیا از این رویکرد استفاده کرد، زیرا میدانست که بانکداری دیجیتالیتر خواهد شد. شرکت کردن ۳۰ هزار کارمند یک واحد در رویداد جمعی، به این معنی بود که همه آنها میتوانستند بفهمند این تغییر برای آنها چه معنایی دارد. اما با اینکه کاربرد اصلی این رویدادهای جمعی بسیج کردن افراد است، میتواند اثرات جزئیتری هم داشته باشد:
اندکی پس از شرکت در گروه، بارکلیز اولین اپلیکیشن موبایل خود را راهاندازی کرد که امروزه یکی از موفقترین محصولات فن آوری مالی بریتانیا است.
مدیرانی که با ریسکهای استراتژی باز مواجه میشوند، به راحتی میتوانند مانع آنها شوند. خرد جمعی، نحوه تعامل با مشتریان، نوآوری و بسیاری از حوزههای شرکتی دیگر را تغییر میدهد و در نتیجه مشخص میشود که شرکتها چقدر میتوانند سود ببرند. با روندی که ما تشریح کردیم، مدیران دیگر لازم نیست از استراتژی باز در سطوح ارشد مدیریتی بترسند.
پرسش کننده :
آيا توسعه بدون برنامه امکان پذير است ؟ آيا توسعه روندي مستمر است ؟
پاسخ دهنده ( 8 ) :
کمیته ی برنامه و بودجه گروه توسعه ملی با تایید این حقیقت که توسعه بدون برنامه غیر ممکن است، به منظور سازماندهی و انسجام بخشی به مامورریت ها و برنامه های اجرایی تشکیل شده است. این کمیته با محوریت موضوعاتی همچون انجام مستمر تحقیق و مطالعه پیرامون اهداف تبیین شده، تهیه طرح های اجرایی توسعه، نظارت و هدایت انجام هزینه در ردیف برنامه های پیش بینی شده و سایر موضوعات مربوطه به صورت ادواری و منظم برگزار می گردد.
پرسش کننده :
رابطه بين حاکميت شرکتي و حکمراني خوب چيست ؟ اثر آن در اتخاذ ساز و کارهای کنترلی و نظارتی چيست ؟
پاسخ دهنده ( 21 ) :
مفهوم حاکمیت شرکتی، مفهومی مترقی و جدید در رشد و توسعه بنگاهها به خصوص بنگاههای بزرگ است. شفافیت و تقسیم درست و بهجای اختیارات و مسوولیتها در بین ارکان شرکتها و همچنین اتخاذ سازوکارهای کنترلی و نظارتی مبتنی بر حاکمیت شرکتی برای جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی امری ضروری به نظر میرسد.
موارد ذکر شده زمانی شکل واقعی به خود میگیرد که حاکمیت شرکتی به صورت قانونی در کشور لازمالاجرا شود.
پرسش کننده :
نقش حکمراني خوب ( مسئوليت اجتماعي ) در بنگاه هاي بزرگ چيست ؟
پاسخ دهنده ( 21 ) :
اجرای حاکمیت شرکتی با توجه به اندازه بنگاهها نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. به این معنی که در بنگاههای بزرگ اندازه مسوولیتها نیز به همان میزان بزرگتر بوده همچنین مسوولیت اجتماعی نیز باید جدی تر پی گیری شود.
حاکمیت شرکتی حرکت به سوی حکمرانی خوب در کشور است، چراکه تمام اجزای کشور به سمت حاکمیت درست و اصولی حرکت کرده و با حاکم شدن شفافیت، نظامهای کنترلی و اختیارات، پاسخ گویی، استفاده از مدیران مستقل و جلوگیری از تعارض منافع شخصی با منافع سازمانی در این راستا فرهنگ سازی و اصلاح مدیریت صورت می گیرد.
پرسش کننده :
وقتي جمع بندي تجربيات جهاني و منطقه اي در کشور ما مي گويد : در بنگاههای بزرگ اندازه مسوولیتها نیز به همان میزان بزرگتر بوده همچنین مسوولیت اجتماعی نیز باید جدی تر پی گیری شود.
با توجه به کثرت اعضا حدود يک ميليون ششصد هزار عضو قبلي و کنوني و گسترده بودن هلدينگ هاي صندوق و حجم زياد ارزش دارايي هاي اعضا ، به نظر مي رسد که سازمان طراحي شده در پيش نويس آئين نامه انتخابات گروه مطالبه گران ، براي اين ميزان از مسئوليت اجتماعي کافي نباشد .
لطفأ توضيح دهيد .
( گفت و گو ادامه دارد )
* بخش سوم
* بخش پنجم
* بخش ششم
* بخش هفتم
* بخش هشتم
* بخش نهم
* بخش دهم
منابع :
1- آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران ( 1 ) تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 14002. تارنماي ثبت فکر برتر
3- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا
4- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا
6- دنياي اقتصاد لزوم تصميم گيري بر اساس خرد جمعي
8- شرکت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي ( سهامي عام ) حاکميت شرکتي و کميته هاي تخصصي
9- آئين نامه نظام راهبردي شرکتي مصوب 11/8/1386 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران
10- دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران
12 .تار نماي پژوهش هاي حسابداري مالي . مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکتها را تحت تاثیر قرار می دهد؟
13- استراتژي باز ( Open Strategy ) چيست ؟
15 . دنياي اقتصاد : راهنمايي کاربران براي استفاده از استراتژي باز ، استراتژي سازي موفق با خرد جمعي
16 . تحقق خرد جمعی در کنترل شرکتهای زیرمجموعه و بانک
19- «نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت تبدیل شده است؟
20- مقاله حاکميت شرکتي ، حمايت از سهامداران
21- حکمرانی خوب با استقرار حاکمیت شرکتی
22- تکرار مطالبات فرهنگیان در دیدار اختصاصی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران با وزیر آموزش و پرورش
23 - ويکي پديا : حکمراني خوب يا حکمراني مطلوب
28 .فصلنامه سياستهاي راهبردي و کلان مقاله
تأثیر شفافیت سود بر هزینه سرمایه و بازده اضافی (مطالعه موردی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
29 . سايت فرا بورس ايران + پرسشهای متداول پذیرش در بازار اول، دومپرسشهای متداول پذیرش در بازار اول، دوم
33 . سخن معلم : در حال محاسبه «ارزش مالکانه» هستیم.
39 . تارنماي الف - واکنش خاندوزی به انتقادها از مصوبه مولدسازی
46 .خبر آنلاين : آقایان سران قوا! این مصوبه تان با 10 اصل قانون اساس مغایر است
48 . سازمان معلمان ايران رر بيانيه اي خواستار لغو مصوبه غير قانوني مولد سازي اموال دولت شد
52 . اقتصاد نيوز- جزئیات مهم از جلسه غیرعلنی مجلس درباره مصوبه مولد سازی- کدخبر: ۵۳۵۶۴ تاريخ : 1401/11/۱۷
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
موضوع « رتبه بندی معلمان » مدت هاست که موضوع روز و بحث رایج در آموزش و پرورش و میان معلمان و حتی جامعه ی ایران گردیده است .
مقامات آموزش و پرورش سعی می کنند این رتبه بندی را همانند آن چه که در آموزش عالی و در دانشگاه انجام می شود نشان دهند .
نظام رتبه بندی و فرآیند ارتقاء در دانشگاه و در مورد اعضای هیات علمی آن چگونه است ؟
آیا این رتبه بندی موجب کیفیت بخشی آموزش در دانشگاه شده و اساسا چه اهدافی را تعقیب می کند ؟
پیش تر ؛ « صدای معلم » گفت و شنودی را با « احمد عابدینی » معاون پیشین شورای عالی آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان انجام داد . ( این جا )
سعی گردید در آن گفت و گو به این مسائل و موضوعات پرداخته شود :
اساسا فلسفه رتبه بندی معلمان برای چه بود و قرار بود چه اهداف و کدام آرمان ها را تامین نماید ؟ آیا شاخص ها و معیارهای تعریف شده همان بودند که از ابتدا برای آن تعریف شد ؟ آیا ارزیابان رتبه بندی خودشان درک و فهمی از رتبه بندی داشته و در این زمینه آموزش دیده بودند ؟
سرنوشت « سازمان نظام معلمی » که در زمان وزارت دانش آشتیانی بازطراحی و نهایی شد و قرار بود نهاد اصلی اجرا کننده رتبه بندی معلمان باشد چه شد ؟
بخش سوم گفت و شنود با « رضوان حکیم زاده » را می خوانیم .
« صدای معلم » از دیدگاه های گوناگون و علمی در جهت اغنا و تنویر این موضوع مهم استقبال می کند .
بخشی از سخنرانی دکتر غلامحسین ساعدی بر سر مزار صادق هدایت در ۱۹ فرودین ۱۳۶۲
«سر مزار آزاده مردی از جهان جمع شده ایم هدایت در فروردین که همچون ما، آوارگان، در به در و آواره زیست و شهامت و شجاعتش تا بدان حد بود که نقطه پایان زندگی اش را، عزرائیل نه، که خود گذاشت، و بدان سان که مشت بر سینه زندگی نکبت بار طبقه آلوده خویش زد، مشت محکم تری نیز بر سینه مرگ اجباري زد...
هوشیاری و درایت هدایت در این بود که به چیزی که نمی خواست تن نمی داد و هیچ چیز شکل گرفته و جا افتاده را قبول نمي کرد .
هوشیاری او در این بود که معترض بود؛ مدام معترض بود؛ هوشیاري او در این بود که زندگی را تنها، خوردن و خوابیدن و تخم و ترکه پس انداختن، راست و ريس کردن حساب بانکی و غرغره کردن خاطرات نمي دانست... این آواره معترض را اگر انزواگر و انزواجو و مرگ طلب خوانده اند به غلط خوانده اند و نامیده اند؛ او زندگی را در پويايي مي دید؛ در بی قراری خویش می دید؛ دنبال آب زندگی بود، از حضور در مجامع رسمی و انجمن هاي ادبي امتناع داشت، قهوه خانه کنار آب کرج را بیشتر می پسندید...
آزادمردان ادا درنمی آورند، آزادمردان چنان می نمایند که هستند. و این چنین بود که با مردم أخت شد... او برای همه مي نوشت... او یك روشنفکر به تمام معني بود، دم خود را به جایی نبست، از هیچ حزب و دسته دمدمی مزاج سردرنیاورد.
تقلا کرد، جست و جو کرد، نوشت و مدام نوشت، غریبانه زیست، آن چنان که در وطن خویش نیز غریب بود...
هدایت پیوند استبداد را با تسلط مذهبی بسیار خوب می فهمید...
او بوی گنداب جامعه متحجر را می فهمید.
جادوگر غريبي بود. بي آن که با جانوران و حشرات ....حشر و نشري داشته باشد، همه را به روشنی مي شناخت...
هدایت اگر امروز زنده بود... « حی ابن يقظان » یا « زنده بیدار » بود.
روشنفکری که دم به تله نداده بود، سیر تسلیم؛ هیچ وقت سر تسلیم، در مقابل هیچ قدرتي فرونمي آورد، مطمئن ، هدایت رودرروی زور مي ايستاد، هم با قلم و هم با اسلحه.
هدایت تن به خودکشی نمي داد»
مجله «الفبا»،
دوره جدید، جلد دوم، بهار ۱۳۶۲
(با اندکی تلخیص)
با امتحان 22 سایت اطلاع رسانی که مربوط به مناطق استان هرمزگان است متوجه شدم همچنان بیش از سه ماه و حتی در ابتدای سال نو این سایتها تعطیل و بدون خبر است.
هر چند برای ۴۳۵ هزار و ۶۸۳ نفر دانشآموز در سه هزار و ۶۰۰ واحد آموزشی و ۲۹ هزار و ۱۷۱ معلم این استان جنوبی هیچ اهمیتی ندارد که سایتها فعال باشند یا نباشد! ماجرای پایگاههای خبری آموزش و پرورش از این قرار است که گفتند برای رفع ایرادات بی شمار سایت قبلی، محیطی جدید طراحی میشود و عنان اختیار را به دست شرکت دیگری میسپارند.
خوشبختانه یا شوربختانه این سایتها بازدیدکنندهای ندارد که با مراجعه کسی سردرگم شود اما قریب به چهار ماه است اگر آدرس قبلی مناطق را هم وارد کنید به پایگاه خبری آموزش و پرورش شهر تهران هدایت میشوید.
در مقابل سایت اطلاعرسانی اداره کل فعال است و نیازی به گفتن هم ندارد که بنویسیم :
این سایت نیز هم چون پایگاه وزارت خانه مرجع اخبار آموزش و پرورش برای فرهنگیان نبوده و نیست.
در سایت اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان قسمتهایی چون «راههای ارتباطی»، «معرفی روسای آموزش و پرورش مناطق»، «معرفی شورای معاونان استان»، «خدمات الکترونیک» و...قرار دارند که با کلیک کردن روی آنها به هیچ اطلاعاتی دست پیدا نمیکنید و غیرفعال است.
اگر خود مدیرکل یا هر همکار فرهنگی دیگری مثلاً خبری با این متن مطالعه میکرد قطعاً باید واکنشی برای نوع نگارش و ساختار دستوری آن نشان میداد !
متن بی تغییر از سایت اداره کل است :
«محمد قویدل با اشاره به نزدیک بودن هفته گرامی داشت مقام معلم افزود:
حفظ شان و منزلت معلم مربوط به روز، هفته، سال و زمان خاصی نیست . ارزش معلم باید همیشه مورد توجه قرار گیرد و سعی شود که سایر اقشار جامعه و مردم این نقش انکار ناپذیر را گرامی داشته و در حفظ منزلت و تعالی جایگاه ارزشمند معلم که به فرموده امام راحل : " نقش معلم در جامعه نقش انبیاست و انبیا معلم بشر هستند. این نقش بسیار حساس و مهم است و مسئولیت بسیار زیاد دارد "بر پاسداشت زحمات این قشر خدوم و زحمتکش اشاره کرد.»
همچون گذشته تلاشی از سوی روسا برای بهبود حال روابط عمومی یا بهعبارتدیگر اطلاع رسانی و شفاف سازی صورت نمیگیرد و مهم نیست چه چیزی نوشته شود یا اینکه چهار ماه به کلی چراغ خبرهای آموزش و پرورش خاموش باشند.
نکته مهمی که روابط عمومی میتواند به آن توجه کند و از ظرفیت آن به نفع دستگاه استفاده کند شبکههای اجتماعی و بسترهای آنلاین ارتباطی است.
«دیدار چهره به چهره مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با مردم» عنوان تیتر یک خبر دیگر در سایت اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان است.
متن خبر:
«به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان، در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ در خصوص تکریم شهروندان و تعامل با مردم و به منظور ایجاد ارتباط نزدیک و مستمر با ذی نفعان و آگاهی از موانع و مشکلات و اهتمام در رفع آنها، مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان؛ سه شنبه های پاسخگویی و ملاقات مردمی را در سال ۱۴۰۲ شروع کرد.
در راستای تداوم سه شنبه های مردمی و به منظور رسیدگی به درخواستها، مسائل و مشکلات، محمد قویدل با توجه به اهمیت پاسخ گویی به مطالبات مردمی؛ در قالب دیدارهای حضوری، مشکلات و درخواست های مراجعین عمومی و جمعی از فرهنگیان را بررسی و رسیدگی نمودند.
گفتنی است متقاضیان دیدار با مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان می توانند روزهای سه شنبه از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ به اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان واقع در میدان امام خمینی (ره)- خیابان فلسطین مراجعه نمایند.»
متن تقریبا طولانی این خبر اطلاعاتی به مخاطب نمی دهد جز اینکه مدیرکل سهشنبهها به مراجعهکنندگان زمان ملاقات میدهد. اینکه چه تعداد مراجعهکننده در ساعت مشخص شده موفق به دیدار با مدیر کل میشوند یا اینکه بیشترین مشکلات و درخواستهای مراجعین چه چیزی و یا موضوعاتی هستند در خبر نمایان نیست و سؤال دیگر و مهم این است:
طی این سالها روابط عمومی بهعنوان پل ارتباطی دستگاه و مخاطبین چه کاری کرده است؟
آیا میزان رضایت و نارضایتی جامعه فرهنگیان هرمزگان رصد شده است؟
استفاده از بسترهای بیشمار آنلاین و بدون هزینه میتواند یکراه ارتباطی سریع بین مدیرکل و فرهنگیان باشد که بیواسطه دربان و سفارش کنندهها اتفاق بیفتد.
راهی که هرگز امتحان نشده است و به نظر هم میرسد مدیران عنوانهایی چون حضور در دفتر مدیرکل یا میز خدمت را بیشتر از نظرسنجی و سامانههای آنلاین میپسندند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه استان ها و شهرستان ها/
جستارگشایی:
« سیدجلال نصری » خَیر نیک اندیش ساکن سوئیس در حال مطالعه و ساخت 50 باب مدرسه در چهار گوشه استان البرز است. وی همچنین برای تجلیل از مقام شامخ معلم به 50 معلم نمونه البرزی آپارتمان مسکونی اهدا میکند.
نصری انسانی به غایت متواضع، فرهیخته و وطندوستی است که به واسطه مراد مالمیر (رئیس سابق آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج) استان البرز را به عنوان پایلوت کارهای خیرش انتخاب کرده است. امروز بنابر دعوت « مراد مالمیر » نماینده این خیر نیکاندیش در «همایش روز ملی تکریم از خیرین مدرسهساز » در مجموعه فاخر و فرهنگی مولانا واقع در رضوانیه کمالشهر کرج حاضر میشویم.
آنچه ذیلا میخوانیم گزارش خبری این مراسم باشکوه و پرطمطراق میباشد.
جمعه 18 فروردین 1402 همایش روز ملی تکریم خیرین مدرسهساز استان البرز با شکوه هرچه تمام تر برگزار گردید.
این مراسم با حضور میهمانان ملی، استانی و محلی و با مشارکت ادارات نوسازی، آموزش و پرورش و مجمع خیرین استان البرز به میزبانی خیر بینالمللی « سید جلال نصری » در فضایی صمیمی، دلگشا و معنوی شکل گرفت.
در ابتدای نشست نصری میزبان مراسم ضمن خوش آمد به میهمانان افزود: آموزش و پرورش راستین به جای آموزش چگونگیِ رقابت باید چگونگی رفاقت، مشارکت و همکاری بین دانشآموزان را آموزش دهد. دستگاه تعلیم و تربیت به جای چگونگی جنگیدن باید خلاقیت،دوست داشتن و آداب سپاسگزاری را به دانش آموز بیاموزد بدون آنکه وی را وارد گردونه رقابت و میدان مقایسه با دیگران نماید.
دنیا به بیان رنجهای ما پشیزی ارزش و بها نخواهد داد ولی یافتن راهحلهای مناسب برای گذر از رنجها و مشقتهای تاریخی مورد ستایش جهانیان است » .
نصری در ادامه با اشاره به مهار فرهنگی و دینی اعراب و مغولان مهاجم افزود: ما توانستیم با مدد دین، فرهنگ و عرفان اعراب و مغولان مهاجم و بادیهنشین را با مهارت و ظرافت مهار نماییم. دنیا برای رنجهای حمله اعراب و تاخت و تاز مغولها ارزشی قائل نیست ولی به تدابیر عقلانی و خلاقیت مدنی ما در مهارشان سرتعظیم فرود میآورد.
نصری با اشاره به لزوم « آموزش تفکر انتقادی » توسط معلمین در مدارس افزود: دنیا به راه حل های ما احترام قائل است لذا معلمین باید به « توسعه مهارت تفکر انتقادی» ؛ کشف استعدادها و پرورش حکیمانه و فیلسوفانه دانشآموزان همت گمارند.
در ادامه ناصر قفلی ، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشورپشت تریبون رفته و ضمن تبریک روز ملی تکریم خیرین مدرسهساز البرز افزود: آقای «سیدجلال نصری » بانی مراسم و سازنده ۵۰ مدرسه و ۵۰ باب آپارتمان برای معلمان به مثابه امیرکبیر زمان هستند. ساخت صفر تا صدی این حجم از مدرسه و واحد مسکونی کار هر کسی نیست.
وی افزود: از 50000 خیر مدرسه ساز ملی تنها 3000 نفر ایرانی خارج از کشور هستند در حالی که تعداد خیرین ایرانی خارج از کشور میلیونی است.
قفلی با اشاره به وضعیت نامناسب مدارس حاشیهنشین تهران/ کرج افزود: بدترین مدارس در استان البرز هستند .
وی با اشاره به سیل مهاجرین گفت: در برخی از مناطق ۸۰ درصد مدارس را افاغنه تشکیل میدهند. همچنین منطقه 22 شهرداری تهران به دلیل بلند مرتبه سازی و عدم ساخت مدارس لازم، بیشترین کمبود مدرسه را در کشور به خود اختصاص داده است.
در ادامه عبدالهی معاون نوسازی کشور پشت تریبون قرار گرفته و ضمن تشکر از خیرین استان البرز افزود: متاسفانه البرز محروم ترین استان در خیلی از شاخصهای کمی بوده و تراکم دانشآموزی در این استان بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد. ما الان 447 مدرسه در این استان کمبود داریم. دولت تقبل کرده که هر مبلغی را که خیرین برای ساخت مدارس بیاورند به همان میزان دولت نیز مشارکت خواهد کرد.
عبدالهی ادامه داد: با تمام این اوضاع و احوال سرجمع مشارکت خیرین و دولت در ساخت مدارس تنها پاسخگوی 25 درصد از نیازها بوده و 75 درصد فعلن زمین هستیم.
هراتی مشاور فرهنگی استاندار به عنوان واپسین سخنران، خیرین را معمار زیباترین بناهایی توصیف نمود که در آن معلمین با ایثار و فداکاری عشق و آئین عشقورزی را به دانش آموزان این کهن مرز و بوم انتقال میدهند.
هراتی افزود: 27 اسفند 1401 تفاهمنامه ساخت 70 مدرسه خیرساز در البرز بسته شد که این تحولی در راستای پایین آوردن تراکم دانشآموزی استان میباشد.
وی تاکید کرد که تا پایان سال 1403 وعده ساخت 200 باب مدرسه توسط استاندار با مشارکت مجمع خیرین،نوسازی،آموزش و پرورش و استانداری محقق خواهد شد.
هراتی در پایان اضافه کرد: 60 باب مدرسه سال گذشته در البرز افتتاح و 40 واحد نیز تا مهر امسال افتتاح خواهند شد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
در میان خبرهای دهشتناکی که هر روز بر سر جهان اجتماعی ما ایرانیان اور می شود، این یکی علاوه بر دهشت افزایی درجاتی از پرسش های جامعه شناختی، فلسفی و روان شناختی را نیز به همراه داشت.
صحبت از مرگ خودخواسته مرد نام آشنای عرصه فرهنگ و هنر و سینما است.
از قراین این گونه بر می آید که کیومرث پوراحمد سناریوی دراماتیک خودنوشت جدیدی را برای کارگردانی انتخاب کرده است. این بار کارگردان چیره دست شب یلدا فرجام دیگرگونی برای نقش اصلی فیلمش برگزید.
شباهت قریبی است میان جهان اجتماعی ما با فضای اجتماعی ۲۲ سال پیشی که پوراحمد، درصدد تکوین کاراکتر حامد احمدزاده در فیلم سینمایی شب یلدا بر آمده بود. مضاف براین ، این بار این خود کارگردان است که قرار است نقش قهرمان اصلی داستان را بازی کند.
در فیلم شب یلدا، حامد مردی بود که « خودش» را بازنده می دید.او خانواده اش را در قمار « ساختن آینده بهتر برای دخترش » باخته بود. شغلش را به واسطه عدم تمکین به شرایط غیرتخصصی و سلیقه های آمرانه حاکم بر محیط کار از دست داده بود.او سالهای سال بود که مادر و خواهر، کودکی و نوجوانی اش را در شهرستان جاگذاشته بود و در روزمرگی های تهران غرق شده بود.
حامد احمدزاده ای که پوراحمد خلق کرده بود، انسان از خودبیگانه ای هست که مهارت خلاقانه زیستن را ندارد. او « خانه » اش را به زندان خودساخته ای بدل کرده و « خودش » شده زندان بان و شکنجه گری که هر روز و هر ساعت و هر لحظه با یاد و خاطره همسر و دختر، « خودش » را شکنجه می کند...اما در پایان فیلم ، قدرت فائقه عشق حامد را از زندان خودساخته می رهاند و خودآگاهی را برای او به ارمغان می آورد.
« عشقی » که امید را باز می آفریند و خاصیت رهایی بخشی دارد از مولفه های محوری کارهای پور احمد بود.
به زعم من ، سینمای پوراحمد را با توجه به دیدگاه هایدگر به زندگی می توان تحلیل کرد.
هایدگر معتقد است، زندگی دو وجه اساسی دارد که انسان ها به تناسب، یکی از این دو وجه را تجربه می کنند. اولی ، « فراموشی هستی » و دومی ، « اندبشیدن به هستی» . در اولی انسان تسلیم روزمرگی می شود و لاینقطع در پی شادی و کسب لذت حداکثری است و از رنج ها می گریرد و از ناملایمات حذر می کند و فقدان ها را بر نمی تابد.
اما وجه دوم، مرتبه ای است که مستلزم خود آگاهی می باشد.در این مرتبه انسان رنج و شادی، نقمت و نعمت، امید و ناامیدی را دو روی سکه زندگی می داند لذا خوف و رجا را در هم می آمیزد.
به عبارت دیگر ؛ انسانی که به مرتبه « اندیشیدن به هستی» رسیده باشد ،انسان تاب آوری است که در یلدایی ترین شب ها تاریخ هم مهیای زایش مهر می شود او از مواجهه با تیغ اخته رنج ابایی ندارد چون باور دارد باید « بگذارد تیغ رنج آن قدر زخمش برند تا از تیزی اش کاسته شود ». چنین انسانی می داند که « زخم های آدمی سرمایه او هستند که نباید با این و آن تقسیم اش کند.نباید داد بکشد. نباید هوار کند. بلکه آرام و بی سر وصدا همه چیز را باید تحمل کند » .
چنین انسانی می تواند در دنیای پر ملالی که انسان های مبتلا به« فراموشی هستی» ابلهانه بزک کرده اند ، بر غریبانگی های انسانیت طغیان کند و بر ازخودبیگانگی ها بشورد و قصه پرغصه انسان های گرفتار روزمرگی را با خواهران غریب روایت کند.
انسانی که مرتبه « اندیشیدن به هستی» را تجربه کرده باشد، می تواند ارزش ها و آرمان هایی را که انسان های متوقف در مرتبه ی « فراموشی هستی » ،سخاوتمندانه دست مایه شادی های مبتذل و گریزهای غیرمسئولانه شان از رنج های انسانی کرده اند را در « قصه های مجید » ماندگار کند.
باری ، انتخاب اندیشمند صاحب سبکی چون پوراحمد را نمی توان به سادگی به قضاوت نشست .
درست است که مرگ های این چنینی از منظر ادیان ابراهیمی نکوهیده است ولی هستند مکاتبی که مرگ خودخواسته را اوج استقلال فردی و خود آگاهی انسان می دانند.
در هر حال نمی توان از طرح این پرسش مهم چشم پوشید که :
« چرا انسان هنرمندی که به واسطه سینما ، مرتبه « اندیشیدن به هستی» را استادانه تعلیم می داد، نخواست و یا نتوانست در درسی که خود استاد آن بود نمره قبولی بگیرد ؟
( مرضیه برومند در مراسم خاک سپاری کیومرث پوراحمد خطاب به مسولان آموزش و پرورش: به جای این طریق خشک و عبوس، قصههای مجید را در برنامهتان بگذارید ! )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
احتمالا به جهت اینکه اهداف رتبهبندی در تمام طول خدمت در جریان و چشم انداز های ارتقا برای همکاران فراهم باشد؛ سقف هایی متناسب با سنوات خدمتی در نظر گرفته شده.
حال پرسش این است؛ چرا حداقل رتبه را مشخص نکردهاید؟
فرض کنید همکاری با ۲۵ سال سابقه خدمت در نظام تعلیم و تربیت، در جایگاه رتبه یک یا حتی فاقد رتبه قرار دارد:
این دو معنا را در پی دارد:
این نظام تعلیم و تربیت در این ۲۵ سال هیچ توجهی به کیفیت مربی خود نداشته و هر کسی با هر کیفیتی از تدریس اجازه داشته سال ها متولی آموزش و تربیت آینده سازان این سرزمین باشد: که ما میدانیم چنین نیست و اگر چنین باشد خیانت است.
این نظام تعلیم و تربیت هیچ دوره ضمن خدمت، ارتقا و پایشی نداشته، و کار در آن هیچ ارزش تجربی در رشد تخصصی، عمومی، حرفهای همکار ندارد: که می دانیم چنین نیست.
پس جهت اینکه این نظام رتبه بندی بیش از این از معنا تهی نشود این اشتباه فاحش را اصلاح کنید و حداقل رتبه ها را متناسب با سنوات همکاران در نظر بگیرید؛ این یک حقیقت غیر قابل انکار است که همکارانی که توانمندی های کافی ندارند از جانب گزینش، مدیران مدارس و اولیای مدارس مدام پایش شدهاند و در طی سالیان مختلف یا از چرخه تعلیم و تربیت کنار رفتهاند یا با تکه بر دانش همکاران، دوره های ضمن خدمت، تحصیلات تکمیلی و … در بهبود خود میکوشند؛ لذا بیمعناست که معلمی فرضا با سابقه کار بیش از۲۵ سال حداقل رتبه سه را نداشته باشد…
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید