صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

وزیر آموزش و پرورش در نشستی  با عنوان « ارائه و نقد الگوی  اجرایی سازی  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش » عنوان کرده است: « در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه می‌خواهیم تا سند تحول را اجرا نماید، لذا باید شاخص‌های سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخص‌ها فعالیت‌های خود را داشته باشد » .

 وزیر آموزش و پروش در سخنان فوق  از یک سو از بی اختیار بودن مدرسه سخن می گوید و از سوی دیگر از تهیه سند تحول مدارس خبر می دهد . اینکه چگونه مدرسه باید اختیار داشته باشد و همزمان به اجبارات سند تحول نیز تن دهد مشخص نیست و اینکه وزیر آموزش و پرورش از کدام اختیارات سخن می گوید در سخنان وی مبهم است .

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

 نگاه اول : کدام مدرسه؟

مدرسه مفهومی است که هرکسی از ظن خود یار آن می شود . بیشتر  برنامه هایی که در طول سال های گذشته برای مدرسه محوری تهیه شده اند با تغییر وزیر  به بایگانی سپرده شده اند .

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان  مهم ترین  سند بالادستی نظام  آموزش و پرورش ، مدرسه را « زمینه ای سازمان یافته و مناسب برای کسب شایستگی های فردی و جمعی لازم جهت درک موقعیت خود و دیگران و بهبود پیوسته آن از سوی متربیان » عنوان می کند و آن را تنها ساختار فیزیکی نمی داند بلکه « مفهومی پیچیده از فضا، مکان ، جوّ و روابط انسانی و فرهنگی میان  عوامل  حاضر »معرفی می نماید.

نگاه مدیران آموزش و پرورش  به مدرسه نگاهی تربیتی _ ایدئولوژیک است که مدرسه را محلی برای تربیت رسمی  می دانند . از این منظر  مدرسه باید دانش آموزانی در تراز ایدئولوژی رسمی تربیت نماید ؛ به همین دلیل واقعیت های اجتماعی به رسمیت شناخته نمی شوند.  همین رویکرد موجب می شود که مدرسه به عنوان یک  نهاد اجتماعی  که در تعامل با جامعه ،، اقتصاد ، فرهنگ و سیاست است نادیده گرفته  شود .

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

ساختار اداری آموزش و  پرورش  به مدرسه به چشم یک دایره اداری می نگرد . انبوه بخشنامه ها و مقررات و سایه سنگین بوروکراسی آموزش و پرورش  ، مدرسه را در یک قفس آهنین قرارداده است و فرصت هیچ گونه  خلاقیت و تحول را  به مدارس نمی دهد . سال ها ست از مدرسه محوری سخن گفته می شود  ولی عملکرد دولت های مختلف به سمت محدودیت  بیشتر مدرسه بوده است . این دیدگاه  مدرسه را  به  دایره اداری  استحاله کرده است و مانع شکل گیری مفهوم مدرسه می شود .

نگاه تجاری و کالایی به مدرسه و آموزش  نیز هم در دولت و هم در بخش خصوصی وجود دارد . انواع مدارس غیر دولتی ، تلاش برای استفاده از فضاهای تجاری مدارس ، دریافت شهریه  در مدارس دولتی بر خلاف اصل سی ام قانون اساسی  و مانند این ها محصول نگاه تجاری به مدرسه و کالایی شدن   آموزش است. از این منظر مدرسه تبدیل به یک موسسه اقتصادی می شود که تفاوتی با فروشگاه لوازم خانگی  ندارد . نگاه کالایی  و تجاری به مدرسه در دولت های مختلف نهادینه شده است .

 در هر سه رویکرد فوق ، نهاد مدرسه  موجودیت آموزشی و پرورشی خود را از دست می دهد .حکومت این حق را برای خود قائل است که نسل آینده را  بدون توجه به واقعیت های موجود جامعه و مدرسه و مطابق معیارهای خود پرورش دهد. ساختار اداری این را حق خود می داند که بر مدرسه اعمال مدیریت کند و فعالان بخش خصوصی آموزش و پرورش این حق را از آن خود می دانند که از این سفره گسترده بهره ببرند.

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

نگاه کالایی  و تجاری به مدرسه در دولت های مختلف نهادینه شده است .  نگاه دوم : کدام تحول؟

 یکی از مهم ترین شعارهای  وزرای آموزش و پرورش در طول بیش از ربع  گذشته ، «مدرسه محوری » بوده است . وزیر جدید نیز از بی اختیاری مدرسه شکایت دارد . در طول همه این سال ها تسلط بر مدرسه گسترده تر شده است. اولین گام ها برای مدرسه محوری با تدوین آئین نامه اجرایی مدرسه در دولت  آقای محمد خاتمی برداشته شد تا اختیاراتی به مدارس داده شوند. پس از آن این روند به شعار تبدیل شد .بیشتر  برنامه هایی که در طول سال های گذشته برای مدرسه محوری تهیه شده اند با تغییر وزیر  به بایگانی سپرده شده اند .

تحول  در مدرسه و افزایش اختیارات آن باید شامل چه مواردی باشد؟  

آیا مدارس اختیار تدوین سندهایی متفاوت با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را خواهند داشت؟

اگر مدارس بخواهند در برنامه های آموزشی و  محتوای کتب درسی تغییراتی ایجاد کنند با چه واکنشی موجه می شوند؟ 

آیا مدارس می توانند به عنوان نهادی اجتماعی با نهادهای مردم نهاد و مردمی ارتباط و مشارکت داشته باشند؟

آیا مدارس می توانند از نیروهای خارج از آموزش و پرورش بدون رعایت قوانین گزینش استفاده کنند؟

آیا مدارس حق دارند برنامه های تربیتی  و پرورشی متفاوتی با برنامه های رسمی برگزار نمایند ؟

آیا به مدارس محروم و حاشیه ای که در طول سال های گذشته آسیب فراوانی دیده اند رسیدگی جدی می شود؟

یا برای کیفیت بخشی  آموزش به مدارس اختیاراتی داده می شود که با صرفه جویی در برخی دروس به جبران مسائل آموزشی بپردازند؟

می شود گفت پاسخ همه این سوال ها منفی است !

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

وزیر آموزش و پرورش و همفکرانشان « مدرسه تراز » را مدرسه ای می دانند که در جهت برنامه های ایدئولوژیک سند تحول گام بردارد ؛ هدف از سندهای تحول مدارس نیز همین خواهد بود . واگذاری اختیارات به مدرسه و کاستن از بار ساختار اداری آموزش و پرورش نیازمند عزم و اراده جدی است که مشاهده نمی شود.

برنامه و روند فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در طول یک ساله گذشته نشان می دهند که تضادی با کالایی شدن آموزش وجود ندارد. برنامه کاربردی برای  اجرای برنامه های کیفیت بخشی در مدارس و اجرای اصل 30 قانون اساسی در مدارس عادی دولتی مشاهده نمی شود.

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

اصلاح رویکرد مقدمه تحول                                                                                                                                                     

رویکرد وزیر آموزش و پرورش به تحول در مدارس در دو نکته خلاصه می شود :

اختیارات لازم برای اجرای شاخص های سند تحول بنیادین آموزش و  پروش به مدارس داده شود و بخشنامه ها به صورت یک جا و در ابتدای هر سال ابلاغ شوند .

ابلاغ یک باره  بخشنامه ها و مقررات به منزله محور قرار گرفتن مدرسه نیست . آنچه مدرسه را  از تحول باز می دارد رویکردی است  که  به مدرسه  به مثابه محل تولید نیروهای همفکر یا دایره اداری نگاه می کند و موجب مقاومت در نسل جدید و کاستن از شان و منزلت مدرسه شده است . رویکردی که با کالایی شدن آموزش زمینه ساز نابرابری ، بی عدالتی و طبقاتی شدن مدارس  است .

  مدرسه زمانی تحول می یابد که  رویکرد به مدرسه در نگاه مسئولان کشور و آموزش و پرورش تغییر یابد درغیر این صورت طرح های جدید نیز راه به جایی نمی برند و در کنار  طرح های قبل بایگانی خواهند شد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

smiedu!@gmail.com

نقدی بر مفهوم مدرسه محوری و اصلاحات آموزشی و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایران

منتشرشده در یادداشت

نقدی بر طراحی ساختمان مدارس و فضاهای آموزشی و بحران مدیریت علمی در آموزش و پرورش  ساختمان مدارس پدیده یا محصول مرکب و تلفیقی است که حاصل تعامل و تاثیر تخصص های متفاوت علمی و اجرایی در فرآیند تصمیم گیری، طراحی و ساخت می باشد.

طراحی فضاهای آموزشی ، تربیتی و ورزشی خصوصا مدارس به دلیل اهمیت وجایگاه ویژه آنها در نظام تعلیم و تربیت، موضوعی است میان رشته ای که هماهنگی و هم افزایی دانش ها و تخصص های مختلفی را می طلبد. آشنایی با اصول و فنون طراحی (معماری)، شناخت مبانی، اصول و روش های آموزشی و پرورشی در مدارس، توجه به مسایل روان شناختی کودکان و نوجوانان، توجه به مسائل زیست محیطی و مسائل جامعه شناختی، فرهنگی و اقتصادی، توجه به فن آوری های نوین، به کارگیری تخصص های فنی ساختمان و آشنایی با استانداردهای مربوطه در ساخت مجموعه های آموزشی عواملی هستند که در طراحی و ساخت مدارس نقش کلیدی و تاثیر گذار داشته و نگرش سنتی و یک بعدی به مدرسه  پاسخ گوی نظام آموزش و پرورش نوین نمی باشد.

توجه به دانش های مداخله گر در این حوزه، طیف وسیعی از رشته های دانشگاهی را در برمی گیرد که هرکدام به دلیل اهمیت در این حیطه تاثیرگذار می باشند ؛ لذا ضرورت دارد که در این زیر نظام - تامین فضا، تجهیزات و فن آوری- دانش های مختلف و موثر به کار گرفته شوند. به همین منظور این علوم در هفت طبقه دسته بندی می شوندکه عوامل موثر عبارتند از:

1- کارکردی

2- کالبدی

3- علوم تربیتی و روان شناختی

4- زیست محیطی

5- فن آوری و تجهیزات

6- فرهنگی و اجتماعی

7- اقتصادی

و حوزه های تاثیرگذاری آنها به ترتیب :

عامل موثر کارکردی: پاسخ گویی به نیازهای نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و تحولات آموزشی و تربیتی

عامل موثرکالبدی: مکان یابی و استقرار مناسب فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی- به کارگیری ویژگی های معماری اسلامی - ایرانی- ایجاد مکان امن توام با سلامت جسمی و روانی -روان شناسی رنگ

عامل موثر علوم تربیتی و روان شناختی: توجه به ویژگیها و نیازهای مختلف سنی، جسمی، جنسیتی و عاطفی دانش آموزان در جهت رشد و تعالی شخصیت آنان

عامل موثر زیست محیطی: حفاظت ازمنابع طبیعی- به کارگیری مصالح نوآور- همسازی با اقلیم- به حداقل رساندن استفاده از انرژی های فسیلی و استفاده حداکثری از انرژی های پاک و به کارگیری منابع تجدید پذیر

عامل موثر فن آوری و تجهیزات: به کارگیری فن آوری و تکنولوژی نوین در جهت ارتقای کیفیت آموزشی ؛ به کارگیری لوازم و تجهیزات مناسب و استاندارد

عامل موثر فرهنگی و اجتماعی: توجه به ارزش ها و هنجارها و اقتضائات فرهنگی و اجتماعی - توجه به اقوام و مذاهب - توجه به تعاملات مدرسه و محله

عامل موثر اقتصادی: مدیریت بر منابع دولتی، جذب مشارکت های مردمی ، بالابردن نظام بهره وری

نقدی بر طراحی ساختمان مدارس و فضاهای آموزشی و بحران مدیریت علمی در آموزش و پرورش

( نمایی از مدرسه دارالفنون )

 

تمام هفت تخصص بالا در یک شبکه پیوسته و سازماندهی شده با یکدیگر مرتبط بوده و همکاری و تعامل پویای متخصصان مختلف و مرتبط با هر یک از عوامل ذکر شده به تحقق کارکردهای آن منجرمی شود و قطعا کمک شایانی در تحقق نظام تربیتی کشور خواهند داشت .

و مولفه های اصلی این زیر نظام :
▪️معماری و طراحی شهری
▪️تکنولوژی ساخت
▪️لوازم و تجهیزات
▪️منابع (انسانی،مادی، مالی)
▪️مدیریت فنی و مهندسی

و چرخش های تحول آفرین این زیر نظام :

1- از مدرسه به عنوان مکان آموزش به محیط تربیتی در ساحت های شش گانه تربیتی

2- از تامین کلاس درس به ساماندهی موقعیت های یادگیری

3 -از انحصار یادگیری در کلاس درس به تنوع بخشی به محیط های تربیتی و یادگیری

4- از نگاه تفکیکی به فصای فیزیکی مدارس به نگاه فرآیندی به تربیت و ساخت مجتمع های آموزشی و تربیتی

5- از معماری بی هویت و وارداتی به معماری اسلامی -ایرانی با هویت مدرسه صالح

6- از مدارس فاقد امکانات و فن آوری ها به مدارس مجهز، کارآمد و کانون تربیتی محله

7- از طراحی مدارس توسط مهندسین فنی به طراحی تیمی با لحاظ نمودن ابعاد مدرسه صالح و عوامل موثر و سهیم

8- از نگاه ابزاری به فن آوری ها به استفاده هوشمندانه از فن آوری های نوین متناسب با نظام معیار اسلامی

9- از ساخت مدارس کوچک به ساخت مدارس متوسط و بزرگ

10- از فضای فیزیکی خشک و بی روح به مدرسه دوست داشتنی ، سرسبز و نشاط انگیز

نقدی بر طراحی ساختمان مدارس و فضاهای آموزشی و بحران مدیریت علمی در آموزش و پرورش

آنچه که به رشته تحریر درآمد در ادامه سلسله مطالبی است که از منابع وزارت آموزش و پرورش استخراج و در « صدای معلم، پایگاه خبری و تحلیلی معلمان » همرسانی شده است.

به عنوان یک شهروند و دغدغه مند صحن تعلیم و تربیت با تحصیلات حوزه و کارشناسی ارشد دانشگاه اقرار می کنم در هضم مفاهیم بندهای مختلف این زیر نظام مشکل دارم و از وزیر محترم آموزش و پرورش به عدالت و انصاف می پرسم :

وزیر محترم و همین طور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و مشاوران تان چطور آنانی که در زمان دولت گذشته سکاندار بودند یا برکنار شده بودند یا اصلا سابقه کار دولتی و اجرایی نداشته و ندارند دربارگاه شما قدر دیده و بر صدر نشسته اند ؟!

در این که در حوزه مدیریت تحت امرتان چنین افرادی خیمه زدند حرجی نیست اما کاش  به صداقت ، ناتوانی خویش را به گردن بگیرید .

شما و یاران تان تیشه بر ریشه آموزش وپرورش می زنید .پاسخ یعقوب لیت صفاری و امیراسماعیل سامانی با شما جناب نوری .

اما حکایت همچنان باقی است .


 ارسال مطلب برای صدای معلم
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نقدی بر طراحی ساختمان مدارس و فضاهای آموزشی و بحران مدیریت علمی در آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/

گزارش صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در توقف تعطیلی مدارس به بهانه آلودگی هوا

سرانجام و پس از دو هفته تعطیل کردن مدارس به بهانه ی آلودگی هوا ، وزیر آموزش و پرورش به آن واکنش عملی نشان داد .

فارس نوشت : ( این جا )

« یوسف نوری وزیر آموزش‌ و پرورش در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در مورد تعطیلی مدارس گفت: متاسفانه در اکثر موارد، دانش‌آموزان در پی تعطیلی مدارس در خانه نمی‌مانند و بیرون آمده و به تفریح می‌پردازند و حضور مؤثری نیز در کلاس‌های درس  مجازی ندارند.

وی افزود: معلمان و اولیای دانش آموزان نیز نگران بی‌اثر بودن این تعطیلات بودند و این مسائل را به ما انتقال داده اند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بنابراین هفته آینده، مدارس تعطیل نیست و من یادداشتی به رئیس‌جمهور دادم که این تعطیلی‌ها تکرار نشوند چراکه مدارس آخرین جایی هستند که باید در  موارد خیلی نادر و حاد تعطیل شوند. »

گزارش صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در توقف تعطیلی مدارس به بهانه آلودگی هوا

« صدای معلم » ضمن تشکر از این اقدام وزیر آموزش و پرورش در پایان دادن به تعطیلات زنجیره ای مدارس که بدون تردید استمرار آن موجب بروز مشکلات و چالش های فراوانی در نظام آموزشی خواهد شد امیدوار است که این گونه تصمیم ها ضمانت اجرایی داشته و طوری نشود که در بحران آلودگی هوا ، منابع آلوده کننده ی اصلی هوا همچنان به فعالیت خود مشغول باشند اما در مدارس به روی دانش آموزان بسته شود .

این وضعیت به هیچ عنوان منطقی نبوده و نمی تواند نشانه ی مسئولیت پذیری در حوزه تربیت و آموزش تلقی شود .

« صدای معلم » نخستین رسانه ای بود که از همان ابتدای تعطیلی مدارس در دو هفته ی اخیر که به خاطر آلودگی هوا صورت گرفت و در تقویم آموزشی ایران بی سابقه است در گزارش ها و یادداشت های متعدد و کارشناسی خود به این گونه تصمیم های فله ای و بی مبنا اعتراض کرده و خواهان رعایت حریم مدرسه و اولویت دادن به آموزش موثر گردید .

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از سخنان وزیر آموزش و پرورش در توقف تعطیلی مدارس به بهانه آلودگی هوا

منتشرشده در محیط زیست

گروه گزارش/

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

به جرات می توان ادعا کرد یکی از رسانه هایی که به صورت مسلسل و با « نگاه کارشناسی و علمی » تاکنون سند تحول بنیادین را مورد نقدهای اساسی قرار داده ؛ « صدای معلم » است .

مراجعه کنید :

* نگاهی بر " سند تحول بنیادین " آموزش و پرورش

*آیا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قابل اجراست ؟

 * برخورد با " سند تحول بنیادین " در آموزش و پرورش و " برنامه درسی ملی " کاملا ایدئولوژیک بود ! در فرم گزینش معلمان آثار شدید ایدئولوژیک وجود دارد !

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

* خسرو باقری : سند تحول بنیادین را من ننوشتم ، من فقط " ناظر " بودم ! اگر آن نقدها نبود افتضاح تر از این می بود که هست !

* سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مفهوم حیات طیبه

* از " سند ملی " تا " سند تحول بنیادین " ؟

* تحولات آموزشی با سند نویسی حاصل نمی شوند !

* سند تحول بنیادین در نگاه معلمی

* سند تحول بنیادین یک سند فقهی، حقوقی و اخلاقی است نه یک سند سیاست گذاری برای تربیت یک شهروند سالم !

* از یک سند ملی برای آموزش و پرورش ایران تا سند تحول بنیادین !

* " سند تحول آموزش و پرورش سند آسمانی است نه یک سند زمینی! "

و ده ها گزارش ، گفت و شنود و یادداشت و مطالب تحلیلی و انتقادی دیگر ....

اما دریغ از یک پاسخ و یا بازخورد از سوی مقامات و مدیرانی که دائما سنگ سند تحول بنیادین را بر سینه می زنند و هر جا می روند آن را به عنوان « نسخه شفابخش و نجات دهنده ی مشکلات و چالش های آموزش و پرورش ایران » معرفی می کنند . چرا جامعه علمی تعلیم و تربیت از سند تحول بنیادین شما پشتیبانی و حمایت نمی کند ؟

پرسش این است که آیا اساسا در نظام آموزشی ما « فکر » و یا « اتاق فکری » وجود دارد و یا آن که همه چیز در روزمرگی و شعار دادن و تظاهر خلاصه شده و می شود ؟

یوسف نوری وزیر تازه از راه رسیده آموزش و پرورش ما هم به تازگی گفته است : ( این جا )

« سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است .

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

در چشم انداز سند تحول بنیادین بر رویکردهای مدیریتی و نقد پذیری تاکید شده است و نقد برنامه‌ها یکی از ارکان فعالیت‌های ما است. چرا حوزه ی عمومی آموزش و مهم تر از همه « بدنه ی آموزش و پرورش » این سند شما را جدی نمی گیرند و حتا زحمت خواندن آن را هم به خودشان نمی دهند .

وی با تاکید بر روحیه نقد پذیری و لزوم نقد درون سیستمی اظهار می کند: یکی از مهارت‌های پایه‌ای که دانش آموزان باید داشته باشند، داشتن مهارت نقد منطقی است، اما این مهارت مانند سایر مهارت‌های پایه کمتر توجه شده است، زیرا معلمان را برای ارائه این مهارت آماده نکرده‌ایم، لذا یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش توسعه مهارت نقد منطقی در دانش آموزان است.

یوسف نوری در ادامه تصریح می کند سند تحول در صورتی اجرایی خواهد شد که به یک دغدغه ملی تبدیل شود .

پرسش « صدای معلم » از این وزیر آموزش و پرورش آن است :

شما که معلمان را متهم به عدم اطلاع از مهارت نقد منطقی می کنید آیا خودتان اساسا مفهوم « تفکر انتقادی » و الزامات آن را در آموزش دنیای مدرن مطالعه کرده اید ؟

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

مساله این است سند تحول بنیادین زمانی به دغدغه ملی تبدیل می شود که کلیت و اساس آموزش و تربیت در نظام برنامه ریزی و سیاست گذاری جمهوری اسلامی ایران به یک اولویت و دغدغه تبدیل شود و گرنه بیش از 4 دهه است که همه شعار می دهند . پرسش این است که آیا اساسا در نظام آموزشی ما « فکر » و یا « اتاق فکری » وجود دارد و یا آن که همه چیز در روزمرگی و شعار دادن و تظاهر خلاصه شده و می شود ؟

سندی که از ابتدا قرار بود « سند ملی آموزش » باشد به یک سند ایدئولوژیک ، دولتی و غیرکاربردی تبدیل شد . ( این جا )

وقتی آموزش به عنوان « نهاد فرابخشی » به حساب نیاید صدها سند هم نوشته شوند مشکلی را حل نخواهند کرد و باید که در جا بزنیم .

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین در نشست ارائه و نقد اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چنین می گوید: عدم اجماع نخبگانی؛ دلیل عدم اجرای سند تحول است . ( این جا )

پرسش « صدای معلم » از علی پارسانیا به عنوان مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آن است که به صورت شفاف و دقیق توضیح دهند دلیل و یا دلایل عدم اجماع نخبگانی چه بوده است ؟

چرا جامعه علمی تعلیم و تربیت از سند تحول بنیادین شما پشتیبانی و حمایت نمی کند ؟

چرا حوزه ی عمومی آموزش و مهم تر از همه « بدنه ی آموزش و پرورش » این سند شما را جدی نمی گیرند و حتا زحمت خواندن آن را هم به خودشان نمی دهند .

پایان گزارش/


 

ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی و تحلیلی صدای معلم از عدم اجماع نخبگان برای اجرای سند تحول بنیادین

منتشرشده در گفت و شنود

گروه رسانه/

اقدام مهم شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و انتقاد صدای معلم از عدم اجرای قانون هوای پاک

 ایسنا ، خبرگزاری دولتی امروز 28 آذر نوشت : « سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با صدور اطلاعیه‌ای به دلیل بالا بودن شاخص آلودگی هوای تهران و در راستای کنترل آلاینده‌ها از ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه تا پایان هفته جاری خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه با توجه به استمرار آلودگی هوا در کلان شهر تهران و در راستای مصوبه کمیته اضطرارآلودگی هوا، در روزهای پیش رو تا پایان هفته جاری امکان رزرو طرح روزانه ترافیک وجود نخواهد داشت.

همچنین در ادامه از عموم شهروندان درخواست شده است تا اطلاع ثانوی، حضور و تردد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن کاهش داده و در صورت ضرورت حتی‌المقدور از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.»

این گونه اخبار و اطلاعیه های تکراری در حالی از سوی مقامات بیان می شوند که خبری از اجرای بی کم و کاست « قانون هوای پاک » نیست و مدارس نزدیک به دو هفته است که در تعطیلی به سر می برند .

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت اعلام کرد :« مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد است و آلودگی هوا در سال گذشته خسارت اقتصادی حدوداً ۸ میلیارد دلاری داشته است » .

عباس شاهسونی در برنامه تلویزیونی تهران٢ درباره خسارت انسانی و بهداشتی آلودگی هوا به‌عنوان یکی از معضلات کلان شهرها تاکید کرد: طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت ۹۹ درصد مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا بالاتر از رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت است.

طبق بررسی وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور ۲۰هزار و ۸۰۰نفر و خسارت اقتصادی حدوداً ۸ میلیارد دلاری در آن سال است. تقریبا یک میلیارد دلار نیز به سیستم بهداشت برای درمان بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، خسارت وارد شده است ».

اقدام مهم شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و انتقاد صدای معلم از عدم اجرای قانون هوای پاک

وزیر آموزش و پرورش در تازه ترین اظهار نظر گفته است : « درخواست می‌کنم برای آلودگی هوا فکری کنند . دانش آموزان ما نباید تعطیل باشند . همه هم به ما اعتراض می‌کنند که چرا مدارس تعطیل است در حالی که ما تابع تصمیم دوستان ذی ربط هستیم که این موارد را اعلام می‌کنند؛ اما ما قلبا ناراحت هستیم.»

پیش تر ، یوسف نوری در گفت‌وگوی زنده با دانش‌آموزان و والدین آنها که از طریق شبکه شاد پخش شد عنوان کرده بود : « از برگزاری غیر حضوری مدارس متاسفیم، اما خوشحالیم که زمینه استفاده از شبکه شاد فراهم است تا دانش‌آموزان از درس عقب نمانند » .

« صدای معلم » در گزارش های مسلسل خود همواره این پرسش را مطرح کرده است : در کجای دنیا مدارس را به بهانه آلودگی هوا تعطیل می کنند در حالی که منابع اصلی آلوده کننده ی هوا همچنان فعال هستند و خبری از اجرای درست « قانون هوای پاک » نیست ؟

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

اقدام مهم شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و انتقاد صدای معلم از عدم اجرای قانون هوای پاک

منتشرشده در محیط زیست

دانشگاه چه وظیفه ای در مورد پرسشگری و قانون خواهی و آزادی طلبی دارد  پرسش گری‌ و اعتراض‌، همواره‌ جزو ويژگي های‌ ذاتی‌ دانشگاهها بوده‌ و دانشگاهها در همه جا نشان داده اند که غالبا قطب نمای درستی برای نشان دادن سمتِ قانون خواهی و آزادی خواهی بوده اند. و اگر چنین نمی بودند بایستی در مورد ماهیت واقعی آنها شک می کردیم...

در ایران، اولین دانشگاه در تهران شکل گرفت و سپس در تبریز که دانشگاه‌ تبريز از يادگارهای حكومت‌ يك‌ ساله‌ فرقه دموكرات آذربايجان‌ بود. هر دو دانشگاه تقریبا در تمامی جنبشهای آزادیخواهی ایران پیش قدم بوده اند.

وقتی‌ رضاشاه‌ در 1313ش‌ با لباس‌ نظامی‌ برای‌ افتتاح‌ دانشگاه ‌تهران‌ بدان جا پا نهاد و دعا كرد كه‌ دانشگاه‌، سعادت‌ و پايداری‌ را برای ‌نظام‌ شاهنشاه‌ پهلوی‌ به‌ ارمغان‌ آورد، هرگز تصور نمي كرد كه‌ آنجا مركز ثقلی‌ خواهد بود كه‌ مدام‌ با تظاهرات‌ و اعتراضاتش،‌ خواب‌ آرام‌ مرداب خودكامگي پسرش‌ را آشفته‌ خواهد ساخت‌.

تناقض و پارادوکسیکال چنین سیستم هایی از درون و ذات آنها مایه می گرفت ؛ آنها از یک طرف می خواستند ایران را مدرن کنند اما از طرف دیگر می خواستند، حوزه سیاست و حکمرانی مدرن نشود و تغییر نکند!

مگر می توان از یک طرف، دانشگاه ساخت و از طرف دیگر به مانند دوره سلطان محمود غزنوی حکومت کرد...؟!

زمانی که امیرکبیر دارالفنون را بنیان نهاد هنوز دارالفنون به ثمر ننشسته بود که امیر کشته شد . دارالفنون ابتدا بی خاصیت و بی ضرر بود و فقط تعداد اشراف زاده و فرزندان درباری در آن راه داشتند. ناصرالدین شاه نیز ابتدا دارالفنون را خیلی دوست داشت و گاه و بیگاه به آن سر می زد، اما وقتی دارالفنون از سیطره اشراف زادگان و درباریان خارج شد و طبقات مختلف جامعه به آن راه یافتند، بلافاصله از آموزش علوم و فنون فراتر رفته و زمزمه های قانون خواهی و آزادی طلبی سر داد و بلافاصله نیز از چشم ناصرالدین شاه افتاد، چون بوی حرفهای نامانوس و شب نامه و روشنگری به مشام رسید...!

به قول مخبرالسلطنه، ناصرالدین شاه که ابتدا آن قدر دارالفنون را دوست داشت که «نمی شد شاه سوار شود و سری به مدرسه نزند به کلاسها و اتاقها نرود، تشویق نکند و انعام ندهد» . اما کم کم محصلان آن به خواندن تاریخ، جغرافیا، پزشکی و داروسازی قناعت نکرده و به سیاست و روشنگری و حکومت نیز پرداختند و در نتیجه، شاه به وحشت افتاده و آن را خیالات فاسد نامید!

دانشگاه چه وظیفه ای در مورد پرسشگری و قانون خواهی و آزادی طلبی دارد

( دیوار مدرسه دارالفنون )

 

حتی ناصرالدین شاه در ابتدا دسته دسته شاگرد به خارج می فرستاد اما وقتی فهمید که آنها تنها به دنبال علم نمی روند و فضولی کرده به حوزه سیاست نیز سرک می کشند، مانع اعزام محصلان شده و گفت:

«هر ایرانی اگر بدون ماموریت دولتی، قدم به خارج بگذارد، دیگر به درد ایران نخواهد خورد...!»

دانشگاه چه وظیفه ای در مورد پرسشگری و قانون خواهی و آزادی طلبی دارد

( دیوار مدرسه )

 

و این خارج، همواره بلای جان حکومتگران ایران شده که گویی هرچه از آنجا می آید مدرن و درست بوده جز حوزه سیاست ورزی و حکمرانی آن! و هیچ کس به مانند رضاشاه از این خارجه ای ها متنفر نبود، حتی از شنیدن نام خارجه، بدنش کهیر می زد!

سلیمان بهبودی در خاطراتش می نویسد:

«پرنس ارفع (پدر سرلشکر ارفع) از اروپا آمده بود عصر شرفیاب شد در شرفیابی، رضاشاه بی اندازه ایشان را مورد عنایت قرار دادند و اجازه جلوس روی نیمکت باغ دادند . در موقع مرخصی هم مجددا محبت فرمودند و مخصوصا از طرز و انضباط پسرهایش تعریف کردند، ولی به محض اینکه به خاطر رضاشاه آمد که مادر آنها خارجی است، نتوانستند خودداری کنند و با ناراحتی فرمودند:

گرچه مادر فلان فلان شده آنها خارجی است! و فورا هم جدا شدند...»
(خاطرات سلیمان بهبودی...ص337)

عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه که در 15 شهریور 1310، مسئول بردن ولیعهد و دانشجویان خارج از کشور بود پس از بازگشت، مغضوب شده و به دستور رضاشاه روانه زندان قصر و سپس گرفتار آمپول پزشک احمدی شد.

تیمورتاش قبل از مغضوب شدنش، در زمان بردن ولیعهد و دانشجویان به خارج، به آنها گفته بود: «انشالله می روید، تحصیل می کنید و برمی گردید جای ماها را می گیرید...»

خلیل ملکی به شوخی گفته بود من دقیقا پس از بازگشت، جای تیمورتاش را گرفتم، همچنان که خودش گفته بود!

چون خلیل ملکی پس از بازگشت از آلمان با 53 نفر دستگیر شده و در زندان قصر، دقیقا او را به سلول تیمورتاش انداخته بودند...!

کانال تاریخ تحلیلی ایران


دانشگاه چه وظیفه ای در مورد پرسشگری و قانون خواهی و آزادی طلبی دارد

منتشرشده در یادداشت

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

جستارگشایی:

قرار بود مدرسه آخرین جایی باشد که تعطیل می شود ولی در آلودگی هوای تهران_ کرج به عنوان اولین قربانی بی کفایتی مسئولین به اصطلاح مجرای « قانون هوای پاک » ، مدارس بی دفاع و دانش آموزان بی پناه در قربانگاه گوشی های هوشمند ذبح گردیدند.

از حق نگذریم د‌و سال تعطیلی کرونا باعث بد عادتی مان شده است.

به نظر می رسد این روزها اکثریت ذی نفعان آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس خرسند بوده و حتا تبسمی هم بر لب دارند.

قاطبه دانش آموزان و اولیای آنان در رویای مجازی شدن امتحانات دی ماه و تکرار همان وضعیت قبول شدن پفکی و حبابی در دوران کرونا به استقبال کلاس های غیرحضوری می روند !

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

بسیاری از اولیای دانش آموزان به بهانه ناامنی محیط، آلودگی هوا و... نانوشته طرفدار آموزش مجازی هستند.

معلمها و کادر مدارس هم ترجیح می دهند به جای سر و کله زدن با بچه های غیرقابل کنترل پسا کرونا، مجددا از منزل میدان دار  و سکان دار آموزش و یکه تاز پرورش باشند ! اگر مواجهه ای نزدیک با دانش آموزان مدارس عادی دولتی پسا کرونا داشته باشیم عمق فاجعه افت تحصیلی دانش آموزان برایمان ملموس تر خواهد بود.

دولت هم به دلایل مختلف مشتاقانه به پیشواز آموزش مجازی  شیرجه رفته است !

 

گروگان کلاس های حضوری:

ایران از جمله کشورهایی است که مسئولان دیروز با وزش نسیم کرونا و مسئولان امروز به بهانه آلودگی هوا، به سرعت به آموزش مجازی پناه برده و با دستپاچگی تمام سامانه اسقاطی دانش‌آموزی شاد را نیم‌ بند راه‌اندازی مجدد و عملا کلاس‌های حضوری را به گروگان گرفتند.

واقعیت آن است که آموزش الکترونیکی تبعات مثبت و منفی زیادی برای سیستم آموزشی ما به همراه داشته است.

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

مزایای آموزش الکترونیکی:

تسریع و تسهیل آموزش الکترونیکی، آشنایی و هم‌داستانی تدریجی پا به پای خانواده‌ها با آموزش مجازی، درنوردیدن مرزهای زمان، مکان، جغرافیا و زبان در آموزش مجازی و هم‌ داستانی با دهکده جهانی و پدیده گلوبالیزیشن، استقرار آموزش مجازی و نتیجتا کنترل نسبی شیب تند کرونا، پیوست و پرداخت رسمی صدا و سیما به مقوله آموزش مجازی و.... از ره‌آوردهای مثبت آموزش مجازی است.

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

مضرات آموزش مجازی:

لوث شدن آموزش رسمی و سیستماتیک سنتی، ترک تحصیل درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان در آموزش الکترونیکی، کمبود محسوس ابزارآلات آموزشی مجازی در مناطق محروم و کم برخوردار، تشدید آموزش طبقاتی و استخدام سامانه‌های مکمل و پیشرفته در مدارس غیردولتی و خاص، لوث شدن سیستم سنجش و رشد تصاعدی پدیده تقلب در امتحانات، پیشگامی دانش‌آموزان در آموزش مجازی و رد نتیجه تنزل شأن و منزلت معلمان، آسیب دیدن چشم و بینایی معلمان و دانش‌آموزان در اثر چشم دوختن به صفحات مغناطیسی گوشی و تبلت، دخالت و اظهار فضل افراد فاقد صلاحیت در کار آموزش و بی‌ اعتباری تدریجی شغل معلمی، بی‌سوادی ملموس دانش‌آموزان سال اول ابتدایی، عاصی شدن اولیا از حضور مستمر دانش‌آموزان در منزل، غیرقابل کنترل شدن رفتارهای دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی و... بخشی از آسیب‌های جدی آموزش الکترونیکی است.

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

افزایش آمار ترک تحصیل:

« آمار دانش‌آموزانی که در دو ساله کرونا ترک تحصیل کردند یا از حضور در مدرسه و کلاس درس بازمانده‌اند، آن قدر بالا رفته که مدیران استانی آموزش و پرورش برای نخستین بار در یک دهه جاری این آمار را اعلام و درباره علل آن صحبت کردند.

طبق اعلام آموزش و پرورش استان کرمان، ۴۵۱٠ دانش‌آموز کرمانی در مقطع اول متوسطه ترک‌ تحصیل کرده‌اند و ۳۶۷۷ از ۶۵ هزار کودک ۷ ساله برای ثبت‌نام در مقطع اول ابتدایی مراجعه نداشته‌اند. همچنین در استان خوزستان ۴هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز ترک‌تحصیل کرده‌اند که بیشترین آمار متعلق به دختران است » .

 

استفاده از موبایل والدین در آموزش:

« معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برای تأمین تبلت دانش‌آموزان، طرح هدایت با شعار هر دانش‌آموز یک تبلت را داریم، ۱۵میلیون دانش‌آموز داریم و ۱۲درصد موبایل برای خودشان است، ۵۲درصد از موبایل مادر، ۱۲ تا ۱۷درصد از موبایل پدر و مابقی از سایر روش‌ها مثلاً موبایل خواهر یا برادر و بستگان استفاده می‌کنند » .

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

( برنامه ی پیشنهادی یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیش از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی )

 

مرگ مغزی مدارس عادی دولتی:

اگر مواجهه ای نزدیک با دانش آموزان مدارس عادی دولتی پسا کرونا داشته باشیم عمق فاجعه افت تحصیلی دانش آموزان برایمان ملموس تر خواهد بود.اگر دانش آموزان دوره متوسطه اول در چهار عمل اصلی مشکل دارند چهار چرخ املا و انشا و درک مطلب دانش آموزان متوسطه دوم پنچر بوده و غلط های فاحش املایی و انشایی حتی بین دانش آموزان پایه دوازدهم علوم انسانی غیرقابل اغماض می باشد.

افزون بر آن بی انگیزگی، بی تفاوتی و بعضا و مقاومت دانش آموزان در برابر فرآیند آموزش، عملا دستگاه تعلیم و تربیت را با بحران ناکارآمدی جدی روبه رو ساخته است.

شاید اولین اقدام در خروج از بن بست فعلی، فهماندن این مهم به دولتمردان است که:

در مواجعه با بحران ها، تعطیلی مدارس راه حل نبوده و در واقع خودکشی پیش از عقوبت و عملا فرار به جلو می باشد.»


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد صدای معلم از آلودگی هوا و فقدان مخالفت جدی معلمان و دانش آموزان و اولیا و وزارت آموزش و پرورش و دولت با تعطیلی مدارس

منتشرشده در محیط زیست

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور