صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیاتي منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای آن هیات ، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود»

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون ( بخش هفتم )

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

شرایط و مقدمات حکمراني شايسته  (حکمراني خوب ) در صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون

چکيده گفت و گو :

اولويت اول اعضا محترم صندوق ذخيره فرهنگيان ورود دارايي ها صندوق به بورس يا فرا بورس است که مقدمه تخصيص ارزش مالکانه مي باشد که ( اينجا ) به آن اشاره شد .

در یادداشت « مرور و ياد آوري برخي موارد قانوني با رئيس هيات امنا ي صندوق ذخيره فرهنگيان ؟ لطفأ توجه فرماييد ! » به سه مورد اشاره شد:

  1. ضرورت ورود به بورس يا فرابورس به عنوان مقدمه تخصيص ارزش مالکانه با توجه به مصوبه کارگروه منتخب وزير در بهمن 1400 مبني بر ورود 20% ارزش دارايي ها به فرا بورس که متاسفانه تا زمان نگارش اين سطور ، مصوبه کارگروه منتخب وزير، پيگيري نشده است !
  2. تدوين بهره مندي از نگاه کارشناسان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان ( مطالبه گران و ... ) براي خشکاندن ريشه هاي فساد در اين موسسه .
  3. تخصيص و توزيع سود منتهي به 31 شهريور 1400 .

خوشبختانه سود منتهي به 31 شهريور 1400 ، بين اعضا زودتر از موعد مقرر توزيع شد  که جاي قدرداني و سپاس دارد . امیدواریم تا زمان درج اين گفت و گو  شاهد ورود به بورس باشيم که تحقق  تخصيص ِ ارزش مالکانه در حال حاضر اولويت اول اعضاي بازنشسته و شاغل  صندوق مي باشد.  

در ادامه مطالبات اعضا ، انتخاب  6 نفر هيات امنا ، تبصره 1 ماده 10 اساسنامه ( تهيه و ابلاغ آئين نامه براي اولين دوره ) پای بندي مسئولين به قانون و اساسنامه مصوب 1400را پيگيري مي کنيم .  ( اينجا )

در اين گفت و گو با نگاهي گسترده ، مفاهيم حاکميت شرکتي ، حکمراني شايسته (حکمراني خوب ) ، اصول راهبري شرکتي ، آئين نامه نظام راهبري مصوب 11 / 8 / 1386 ، دستوالعمل حاکميت شرکتي 24 / 4 / 1397 ، فرهنگ يادگيري سازماني ، نوآوري باز و .. سه پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امناء  ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسي مي کنيم تا شرايط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم شود .

تلاش مي کنيم تا شرايط گذر از قيم مابي حاکم در حال حاضر را معرفي کنيم و شرايط حرکت به سوي مشارکت صاحبان اصلي سرمايه را ترسيم نماييم .

مقدمه

  مهدي سورگي : "« ... فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان های عاقل و بالغی هستند که می توانند صرفه و صلاح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند » .

در مقدمه با توجه به منابع حقوقي به مبحث " قيم " در قانون مدني ايران مي پردازيم .

قابل توجه رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان !

 ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی ( 1 )  برای اشخاص ذیل ، قیم انتخاب می‌ شود:

  1. برای صغاری که ولی خاص ندارند.
  2. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها بوده و ولی خاص نداشته باشند.

توضيح : برخي رفتارهاي مسئولين اين احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولين، قيم اعضا در مديريت سرمايه هاي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان هستند . وقتي قانون اجازه تغيير قيم را مي دهد ، آيا اعضای صندوق نمي توانند قيم هاي خود را تغيير دهند ؟

  1. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها نباشد

عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور

در اين تارنما ، يک پرونده واقعي به شرح ذيل مطرح مي شود :

شوهرم 9 ماه هست به خاطر آسیب های زمان جنگ فوت کرده . الان 9 ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی کند و منزل من الان 9 ماه میشه که منزل آب نداره  .بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا اما این دادگاه پی گیری نمی کند. آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته ؟ آیا می توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه های ضروری ؟

پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده :

در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند 5 ماده 1248 قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد.

لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.

همان طور که ملاحظه مي کنيد قانون اجازه تغيير قيم نالايق را مي دهد .

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

خلاصه قسمت هاي قبل  :

با وجود نکات بسيار مثبت و مفيد اقدام نجفي در تاسيس موسسه اي کاملأ  خصوصي  ، متاسفانه ساختاري که محمد علي نجفي از بدو تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان طراحي نموده است مسئولين را قيم اعضا تلقي نموده است که برخي از روساي  هيات امنا احساس قيم بودن  بيشتر و برخي احساس قيم بودن کمتر داشته اند .

برخي از وزراي آموزش و پرورش در مخالفت با قيم مابي در صندوق خوش درخشيده اند :

  1. سيد محمد بطحايي ، مبتکر ِ مخالفت با قيم مابي در صندوق ذخيره فرهنگيان مي باشد .
  2. محسن حاجي ميرزايي ، بزرگ سردار مخالف قيم مابي ( اصلاح اساسنامه و انتخاب شش نفر عضو هيات امناء ) مي باشد .
  3. مطالبه گران ، تشکل هاي مدني ، مجمع عمومي استاني ، خيل عظيم بازنشستگان عضو ، مسئولين شبکه هاي اجتماعي ، اصحاب رسانه و ... با تمام ظرفيت خود در خدمت رياست محترم هيات امناي کنوني هستند تا نام يوسف نوري به عنوان ابر مبارز قيم مابي در تاريخ صندوق ثبت شود .

موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان جزء موسسات غير تجاري است که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود مي باشد .

طبق قانون در کليه موسسات غير تجاري از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان بالاترين رکن مجمع عمومي است که متاسفانه رکن مجمع عمومي در بيش از ربع قرن گذشته در صندوق وجود نداشته و وزير آموزش و پرورش قيم اعضا بوده و مي باشد .

اخيرا در شبکه هاي اجتماعي مخصوص فرهنگيان ، به صراحت اشاره شده است که از بهمن 1400 که تيم کارشناسي منتصب خود ِ وزير آموزش و پرورش ورود 20 % دارايي ها را به فرا بورس تصويب نموده اند  ، به دليل آنکه مقام محترم وزارات آموزش و پرورش براي ورود به بورس به يقين نرسيده اند  امکان ثبت اين دارايي ها در فرابورس قبل از پايان سال 1400( زمان مقرر )  از دست رفته است . تا نگارش اين مطلب هنوز وزير ، براي ورود به فرا بورس به يقين  نرسيده و مصوبه کتبي هيات امنا را به مسئولين اجرايي ابلاغ نکرده است .

چرا وزير به نظر مشاوران غير عضو  که شايد مخالف منافع اعضا هستند توجه مي کند و با مشاوران عضو صندوق ديدار ندارد و طي  5 ماه به يقين نمي رسد؟

چرا وزير به مشورت با کارشناسان عضو راضي نمي شود و قيم مابي را پيشه نموده است ؟

محاسبه حق مالکانه اعضا در بورس يا فرا بورس ، با معافيت هاي مالياتي بيشتر همراه است ؛ مضاف بر آن شفافيت بورس روي دوم اين سکه با ارزش است که در روش هاي ديگر تعيين ارزش دارايي ها اين شفافيت و خشکاندن ريشه هاي فساد برجسته  نمي باشد .

براي ورود به بورس يا حتي فرا بورس شرايطي لازم است که در زمان غندالي فراهم نبود .

با توجه به شرايطي که امروز بر صندوق حاکم است و امکان ثبت نماد در فرا بورس براي بزرگترين هلدينگ صندوق ذخيره فرهنگيان ( هلدينگ پترو فرهنگ ) مهيا شده است ، برخي از کارشناسان  با تخصيص ارزش مالکانه به روش هاي قبلي به شدت مخالف هستند .

نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل‌ و‌ انتقال به میزان 0.5‌ درصد ارزش معامله در مقایسه با 4 درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و پاسخ گویی بیشتر مدیران شرکت از جمله مزایایی است که با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

به قرار شنيده ها قرار بوده سهام پترو فرهنگ در سال 1400 به جاي عرضه اوليه به عموم افراد ، بخشي از عرضه اوليه هم به اعضاي موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ارائه شود که اين هم يک شرايط ويژه و خاص بود که متاسفانه اعضا از آن محروم ماندند .

در صورت ورود به بورس يا فرا بورس ، اعضاي صندوق بعد از 27 سال بدون نياز به قيم ،  می‌توانند بازار و شرایط شرکت‌ها را به‌ صورت دقیق بررسی کرده و با خرید و فروش سهام در فرابورس و سرمایه‌گذاری منطقی، سود و سرمایه خود را افزایش دهند.

اعتبار نامه مجمع عمومي استاني آنان از سوي صاحبان سرمايه صادر شده است که به آنان راي داده اند . به عبارت صحيح تر ان ها نمايندگان شايسته صاحبان سرمايه مي باشند و قيم اعضا نيستند .

در حال حاضر هم بيش از نيمي از اين مجمع عمومي استاني فعال مي باشند و مسائل صندوق خود را رصد مي کنند و راهکار ارائه مي دهند  .

براي مبارزه با فساد در اين موسسه بهترين راهکار حکمراني شايسته ( بهرهمندي از کارشناسان عضو صندوق ) است .

در دوره اول انتخابات بر اساس يکي از آئين نامه هاي تقديم شده به دفتر وزير ، شش نفر کنشگر فعال از مجمع نمايندگان استاني و سه نفر هيات امناي منتخب و مستقر ، کارگروه مرکب هيات امنا و مجمع نمايندگان استاني  را تشکيل مي دهند که به عنوان نماينده اعضا جاي قيم هاي کنوني نقش آفريني مي کنند .

اگر بخواهيم مکانيزم حاکم بر سرمايه يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق يعني  قيم مابي را ملغي نماييم شايسته و بايسته است که اعضا يعني صاحبان اصلي سرمايه نيز در تدوين اسناد بالا دستي نقش آفريني نمايند .

زيرا سه منتخب کنوني يا شش منتخب آتي هيات امنا که به همه مباحث مطرح شده در امور حقوقي ، قانوني ، مديريتي، اصول حاکميت شرکتي  و ...  آشنا و آگاه نيستند .

خرد جمعی یا هوش جمعی، برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است.

پژوهشگران بر این باور هستند که هوش جمعی از آنجا برمی‌آید که افراد گروه تا چه اندازه با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نمونه، گروه‌هایی که افراد آن را کسانی با « حساسیت اجتماعی » افزون تر تشکیل می‌دادند دارای خرد جمعی بالاتری بودند.

مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران گفت: خرد جمعی، گفت و گو و تعامل میان ارکان اقتصادی کشورها، بهترین راهکار برای بهبود اوضاع اقتصادی در آنها است و همگرایی و همدلی اعضای اقتصادی جامعه از طریق « قانون اتاق » باعث توسعه تجارت قانون مدار می شود.

حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هيأت مديره، سهامداران و ذی نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دست یابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود.

نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیاتي منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای آن هیات ، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود.

مجمع عمومي استاني 83 نفره از دل مبارزه با قيم مابي بطحایی متولد شده که از اعضاي سرتاسر کشور راي گرفته اند . پس مجمع عمومي استاني بالاترين رکن موسسه تا تشکيل مجمع عمومي کل و يکپارچه است .

برای اینکه شرکتها به حکمرانی خوب شرکتی در دنیای جهانی، که در آن ادراک سرمایه گذاران بین المللی و محلی، به وسیله ساختارهای مدیریت و اعتبار کسب و کار شکل می گیرد، احساس نیاز کنند؛ در چنین محیطی، شرکت ها به جای آنکه بنشینند و منتظر تحميل قوانین از سوی نهادهای بیرونی باشند، باید پیشتازانه دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی خود را طراحی نموده و انها را فعالاته به اجرا بگذارند.

ادامه گفت و گو - قسمت  هفتم :

پرسش کننده :

طبق روال قرار بود به پرسش ذيل پاسخ دهيد :

اهداف سازمان انتخابات در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

ولي با توجه به رخداد هاي جاري تمايل دارم که به همايش 19 و 20 مهر ماه 1401 متمرکز شويم .

 

پاسخ دهنده :

هر طور صلاح مي دانيد .

 

پرسش کننده :

از همايش 19 و 20 مهر ماه 1401 چه خبر ؟

 

پاسخ دهنده :

برنامه ريزي براي جمع آوري 82 نفر فرهنگي عضو مجمع عمومي استاني فرهنگيان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان از سرتاسر کشور به همراه وزير محترم آموزش و پرورش در يک همايش دو روزه فرآيند وقت گير است . بالا خره پس برنامه ريزي زماني براي شهريور ، مهر ، تعيين مکان  تهران ، مشهد ، جمع بندي به 19 و 20 مهر ماه در  تهران رسيد .

 

پرسش کننده : 

در خبرها از نشست 83 نفر سخن به میان آمده است ؛ چرا  شما از 82 نفر ياد کرديد ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه در گذر زمان حدود چهار سال ، يکي از اعضاي محترم مجمع عمومي استاني به نام جناب آقاي خمري از استان سيستان و بلوچستان به رحمت ايزدي پيوستند که شايسته است ياد و خاطره ايشان را زنده نگهداريم .

 

پرسش کننده :

مگر وزير هم در همايش دو روزه حضور داشت ؟

 

پاسخ دهنده :

طبق شواهد قرار بوده وزير هم در نيمروز دوم در همايش حضور داشته باشد که متاسفانه اين ديدار صورت نمي گيرد .

 

پرسش کننده :

دليل عدم حضور وزير را برخي از شرکت کنندگان در همايش پر توان ظاهر شدن 83 نفر ارزيابي مي کنند . نظر شما چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

من اطلاع دارم که سه چهارم  اعضاي همايش ،  درخواست مجدانه را داشته اندکه وزير در نشست پاياني حضور داشته باشد و حتي گفته اند که يک چهارم اعضاي استان تهران را مجددأ به همايش دعوت مي کنند ولي در هر صورت  وزير در همايش بالاترين رکن صندوق حضور نداشتند .

 

پرسش کننده :

حواشي اين همايش دو روزه چه بوده است ؟

 

پاسخ دهنده :

دو تشکل و يک فعال صنفي آموزش و پرورش در 16 مهر 1401 نامه اي به رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان ارسال مي کنند ( هوشمندانه سطح مطالبه و گفت و گوي مجمع عمومي استاني را از سطح هيات مديره به سطح رياست محترم هيات امنا ارتقاء مي دهند ) و رونوشت نامه را  براي سه منتخب و مدير عامل صندوق هم ارسال مي نمايند .

اين نامه در دبير خانه وزارت آموزش و پرورش با شماره 125423 مورخ 16-7-1401 و در دبير خانه صندوق ذخيره فرهنگيان به 1621/ و  مورخ 16-7-1401 ثبت شده است .

 

پرسش کننده :

متن اين نامه به چه موضوعي اشاره مي کند ؟

 

پاسخ دهنده :

عين متن نامه به شرح ذيل است :

« با توجه به نشست منتخبين استاني صندوق ذخيره فرهنگيان با مديران اين صندوق در 19 و 20 مهر 1401 پيشنهاد مي شود آقايان سورگي ، دهقان ، قريشي و صدقي نيز به عنوان چهار نفر از صاحب نظران و کارشناسان تخصصي ، به جلسه دعوت شوند تا با توجه به اشراف آنها به موضوع و مطالبات معلمان ، در فرآيند گفتگوها و تصميم سازي ها مشارکت نمايند » .

 

پرسش کننده :

نقد و تحليل شما به اين نامه چيست ؟ زيرا در روز هاي اول باعث دلخوري برخي از اعضاي مجمع عمومي استاني را فراهم آورد .

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پاسخ دهنده :

به باور کم ، تنظيم کنندگان اين نامه هوشيارانه از اين چهار کارشناس دعوت به عمل آوردند تا در فرآيند گفت و گو ها و تصميم سازي ها مشارکت نمايند .

متن اين نامه  هوشياري تشکل ها و فعالين صنفي را نمايان مي کند  که مجمع عمومي استاني را به عنوان بالا ترين رکن صندوق به رسميت شناخته حتي چهار کارشناس را ( هرچند يکي از آنان عضو مجمع عمومي استاني است ) را  در تصميم گيري  به هيچ وجه دخالت ندادند و اين به منزله حمايت همه جانبه از 83 نفرِ  مجمع عمومي استاني است و هيچ نشانه اي از  دخالت در همايش مجمع عمومي استاني ندارد .

قابل ذکر است که اين  چهار کارشناس از دل  مجموعه مطالبه گران براي پيگيري مطالبات اعضا در صندوق بيرون آمده اند  ، بار ها در گفت و گوهاي عمومي و کارشناسي  با مسئولين حضور داشته و در آگاه سازي اعضا نقش آفريني داشته اند ؛ حتي مي توان گفت برخي مسئولين صندوق به نام اين چهار کارشناس حساسيت پيدا کرده اند به حدي که حاضر شدند به جاي گفتگو با اين چهار نفر ، با 83 نفر مجمع عمومي استاني تعامل داشته باشند که اتفاق ميمون و مبارکي رقم خورد که با نامه تشکل ها  ، بين 83 نفر و چهار کارشناس پيوندي بر قرار شد که دست آوردهاي آن بعدآ نمايان مي شود .

 

پرسش کننده :

نامه از سوي تشکل ها و فعالان صنفي به رياست هيات امناي صندوق سه روز قبل از همايش 19 و 20 مهر چه معنايي داشت ؟

 

پاسخ دهنده :

پاسخ دقيق به اين پرسش را قطعأ نگارندگان اين نامه خواهند داد .

 به عنوان يک فرد ، فقط مي توانم نقش و اثر گذاري اين نامه را تحليل نمايم .

مثلأ برخي کارشناسان عضو مجمع عمومي ، تهيه فرم جمع آوري اطلاعات کارشناسي همه 83 نفر و دعوت مکرر از تريبون با ذکر نام از کارشناسان عضو مجمع عمومي استاني را در کار گروه هاي تخصصي صندوق را از دست آورد هاي  نامه تشکل ها تلقي نموده اند  .

قابل ذکر است که دير يا زود نقش و اثر بخشي نامه تشکل ها و توجه به 4 کارشناس با دعوت از کارشناسان به صورت انفرادي يا جمعي توسط مسولين نمايان خواهد شد .

 

پرسش کننده :

خروجي اين همايش دو روزه مهر 1401 چه بوده است ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه تا زمان انجام اين گفت و گوي مجازي ، روابط عمومي صندوق ذخيره فرهنگيان در اين رابطه هيچ مطلب رسمي منتشر نکرده  است ولي اعضاي محترم مجمع عمومي در رسانه و شبکه هاي اجتماعي اطلاع رساني داشته اند . به نظر مي رسد يا روابط عمومي صندوق ذخيره ، غير حرفه اي عمل کرده است يا به دلايل ديگري دارد که بر من پوشيده است ، تاکنون ( زمان نگارش اين سطور )  هيچ گزارشي ارائه نداده است .

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پرسش کننده :

از اخبار منتشره توسط اعضاي محترم مجمع عمومي استاني چه خبر ؟

 

پاسخ دهنده :

  1. مديريت همايش را يکي از اعضاي مجمع عمومي استاني ، عهده دار شد که در انجام اين وظيفه بسيار خوش درخشيد .
  2. طبق برنامه ريزي از قبل ، چهار سخنران از اعضاي مجمع عمومي استاني بر روي محور هاي مشخص گفت و گو نمودند و بسيار خوش درخشيدند .
  3. از سوي نمايندگان شايسته مجمع عمومي استاني ، بحث تلفيق کار گروه هاي تخصصي مجمع عمومي با کار گروه اي تخصصي صندوق مطرح شد که مسئولين صندوق چندين و چند بار از پشت تريبون از کارشناسان عضو مجمع عمومي به نام دعوت کردند تا در کار گروه هاي تخصصي مشارکت نمايند .
  4. کارشناسان مجمع عمومي استاني درخواست بار گذاري گزارشات مالي مجموعه هاي صندوق را در سايت صندوق داشتند . ( کدال )
  5. کليه اعضا مجمع عمومي استاني در فرمي که توسط مسئولين از قبل آماده شده بود توانايي هاي کارشناسي خود را ثبت نمودند تا در آينده در موارد مورد تخصص شان نقش آفريني داشته باشند .
  6. کارشناسان مجمع عمومي استاني صندوق به نيابت از همه اعضاي اين مجمع ، در جلسات کارشناسي تا 3 بامداد روز بيست مهر گفت و گو هاي 19 مهر را تحليل نموده و در بعد از ظهر ِ روز بيست مهر ماه هم جلسه صبح بيست مهر را تحليل نموده بيانيه 19 ماده اي ( سند درخشاني که نمود کامل ِ بارور شدن تفکر کلان نگر با تکيه به نگاه کارشناسي است . ) را رو نمايي نمودند .

پرسش کننده :

متن بيانيه 19 ماده اي حاوي  چه نکاتي  است ؟

 

پاسخ دهنده :

متن کامل به شرح ذيل است :

به نام خدای مهربان

امام علی ( ع ) : افضل الایمان الامانه -  برترین درجات ایمان یک انسان ، امانتداری و امین بودن او است .

 با تاکید بر اصل امانت داری به عنوان مهم ترین درخواست اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان صاحبان اصلی صندوق و با عنایت به مذاکرات انجام شده در همایش نمایندگان اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان و هیات مدیره در مهرماه 1041 مهم ترین مطالبات ، به شرح ذیل اعلام و انتظار می رود در اولویت برنامه های اجرایی هیات مدیره قرار گرفته و گزارش اجرائی در اسرع وقت منتشر گردد.

  1. همه اعضا به ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان کل کشور بر ماهیت خصوصی بودن صندوق برابر با تبصره 63 قانون دوم توسعه ،ماده 3 قانون خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور و اصل 44 قانون اساسی، تاکید دارند لذا طبق اصل 85 قانون اساسی ارجاع اساسنامه صندوق ذخیره به مجلس شورای اسلامی منع قانونی دارد .
  2. با توجه به تشکیل قریب به 900 پرونده مربوط به شرکت های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان در مراجع قضایی، نمایندگان فرهنگیان کشور در صندوق ذخیره بر ارائه گزارش فرایند رسیدگی به پرونده ها و میزان موفقیت یا عدم موفقیت آنها، تاکید دارند و خواستار برخورد قانونی با مقصرین ایجاد این گونه پرونده ها می باشند .
  3. با عنایت به تبصره 63 قانون دوم برنامه توسعه، مبنی بر واریزی دولت برابر با واریزی اعضا وعدم پرداخت قریب به 10 سال از طرف دولت، لذا تقاضای پیگیری واریزی دولت با احتساب نرخ تورم را داریم .
  4. باتوجه به آخرین اساسنامه صندوق ذخیره ، تدوین شده در تیرماه 1400 ،انتخاب 6 نفر از فرهنگیان کشور جهت عضویت در هیئت امنا مورد تاکید است . لذا نمایندگان فرهنگیان خواستار تدوین آیین نامه انتخابات و تقاضای برگزاری آن در اسرع وقت هستند .

5 . تجدید ارزیابی دارایی های صندوق طبق استانداردهای حسابداری مورد انتظار هست.

6 . تخصیص حق مالکانه اعضا بر اساس جریان نقدی ورودی و مدت عضویت در شرکت ها مبنی بر نرخ تنزیل مناسب مورد تاکید و در اولویت درخواست همه اعضا صندوق ذخیره فرهنگیان است .

7 . درخواست موکد نمایندگان حاضر در این همایش ، رفع محدودیت ها و موانع هلدینگ ها و شرکت ها در ورود به بورس و تسریع فرایند بورسی شدن و ارائه برنامه زمانبندی تا تکمیل این روند مورد انتظار است .

8 . حضور نمایندگان کارگروه های منتخبین فرهنگیان در کمیته و کارگروه ها متناسب و متناظر با آن در صندوق به عنوان بازوی اجرائی جهت تسریع در امور ، پیشنهاد می گردد .

9 . شفاف سازی پرداخت ها به مدیران ،کارکنان و سایر عوامل صندوق در شرکت های تابعه ، از حقوق مورد تاکید صاحبان اصلی سرمایه است .

10 . تسریع در تعیین تکلیف شرکت های زیان ده ، در قالب ادغام و تجمیع واصلاح پرتفوی شرکت های مذکور جهت جلوگیری از تضییع حقوق اعضا ، تاکید می گردد .

11 . پرهیز از تمرکز سرمایه های صندوق در مرکز و ایجاد زمینه ی سرمایه گذاری سود آور در سراسر کشور با محوریت افزایش ثروت اعضا درخواست می شود .

12 . بازنگری در شرح وظایف نمایندگی استانی و انتصابات مربوطه در این نمایندگی ها ، ضرورت فوری است.

13 . تدوین و طراحی برنامه های رفاهی با حفظ ملاحظات اقتصادی مورد تاکید است .

14 . در راستای ماموریت صندوق در بهبود شرایط زندگی و معیشت اعضا، اختصاص وام و تسهیلات در قالب (کمک هزینه ازدواج ، مسافرت و گردشگری ، خرید خودرو ، مسکن و لوازم خانگی ، احیای شرکت لیزینگ ) انتظار می رود.

15 .  نظر به اعلام آمادگی و قابلیت علمی نمایندگان حاضر در این همایش در کمک به بهبود شرایط صندوق ، تقاضای برگزاری جلسات فصلی در راستای اطلاع رسانی و ایجاد شرایط آگاهی بخشی به سایر اعضا صندوق می گردد.

16 . جذب نیروی انسانی و فرایند انتصابات با اولویت شایسته سالاری و ترجیحا از بین اعضا واجدالشرایط و فرزندان آنها مورد تاکید است.

17 . تاسیس بانک ویژه صندوق با توجه به حجم بالای نقدینگی و گردش مالی هلدینگ ها و شرکت ها درخواست می گردد.

18 . تقویت بیمه معلم به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ سرمایه گذاری و تقویت تمام رشته های بیمه ای مورد انتظار است.

19 . فرایند چابک سازی نیروی انسانی شاغل در شرکت ها و هلدینگ ها جهت کاهش هزینه و بهبود نظارت پیشنهاد می گردد .

نمایندگان اعضا صندوق ذخیره فرهنگیان – مهرماه 1401

خدایا  چنان  کن  سرانجام  کار    

  که تو خشنود باشی و ما رستگار

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

پرسش کننده :

چه نکاتي از اين بيانيه اهميت بيشتري دارد ؟

 

پاسخ دهنده :

  1. نمايندگان شايسته اعضا به امانتداري خود و مسئولين اشاره مي نمايند و پيام حضرت علي (ع ) را سرلوحه فعاليت خود و مسولين قرار مي دهند .
  2. نمايندگان اعضا يعني بالاترين رکن صندوق اين بيانيه را امضا کرده اند .
  3. در ماده يک نمايندگان منتخب فرهنگيان نيابتأ از طرفه همه اعضا و اصلاتأ از طرف خودشان بر خصوصي بودن ماهيت صندوق تأکيد نموده اند .
  4. در ماده چهار به ضرورت تدوين آئين نامه انتخابات 6 نفر و برگزاري سريع آن را به عنوان يک مطالبه جدي مطرح نموده اند .
  5. در مواد پنج و شش  تجديد ارزيابي دارايي ها و تخصيص حقوق مالکانه را مورد تائيد همه اعضا اعلام مي نمايند .
  6. در ماده هفت از رفع محدوديت ها و موانع ورود هلدينگ ها به بورس اشاره کرده اند .

پاسخ دهنده :

يکي از ساده ترين موانع ورود هلدينگ پترو فرهنگ ( بيش از 50% سرمايه اعضا ) به فرا بورس  تنظيم صورت جلسه هيات امنا مي باشد که بيش از 8 ماه است که وزير ( قيم بزرگ ) ، هنوز براي اين مهم به يقين نرسيده است .

  1. در ماده هشت به مهمترين عامل کندي روند تخصيص حقوق مالکانه اشاره مي شود ، نقش آفريني کارشناسان ِ کار گروه هاي تخصصي منتخبين جهت تسريع امور درخواست مي شود .
  2. در ماده دوازده به اصلاح ساختار فوري  نظارت و پشتيباني اعضا در استان ها اشاره مي کنند .
  3. ماده پانزده درخشنده ترين و آگاهانه ترين مطالبه اعضا را پر رنگ مي نمايد و براي ايجاد شرايط آگاهي بخشي به ساير اعضاي صندوق ، برگزاري جلسات فصلي را پيشنهاد مي نمايند .

پرسش کننده :

تعداد کثیري از شرکت کنندگان اين همايش از سخنان مشاور حقوقي وزير جناب آقاي صدوقي ( سپرده گذار تلقي کردن اعضا ) ابراز نگراني کردند  ، نظر شما چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

مشاور حقوقي قيم بزرگ در صبح روز 19 مهر سخنراني داشته اند ، حتي در سخنراني يک از کارشناسان به اين مهم اعتراض شده است که يکي از مسئولين پاسخ دادند در ادامه نشست از مشاور حقوقي قيم بزرگ درخواست مي نمايند که جهت پاسخگويي حاضر شوند که مشاور قيم بزرگ هم  " بزرگي " پيشه کردند و از پاسخ گويي طفره رفتند .

 

پرسش کننده :

در برخي از شبکه هاي اجتماعي و حتي رسانه هاي مکتوب از ورود ديوان محاسبات کشور به ذخيره فرهنگيان سخن گفته شده است . نظر شما در اين باره چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

طبق قانون ، ديوان محاسبات هيچ حقي براي ورود به يک موسسه کاملأ خصوصي که از سرمايه اعضا تشکيل شده است ندارد . هبه دولت هم جزء بخش ِهزينه هاي دولت مي باشد .

در اين مورد ،  وزير ( قيم بزرگ ) مسئول است که در مقابل اين گونه اقدامات غير قانوني ، موضع گيري قانوني داشته باشد .

 متاسفانه من تا کنون ( زمان نگارش اين سطور ) هيچ کنشي از سوي وزير مشاهده نکرده ام .

 اميد است که نگارنده از خبر کنش به موقع و قاطعانه وزير ( قيم بزرگ ) نسبت به قصد ورود ديوان محاسبات کشور به يک موسسه کاملا خصوصي بي اطلاع باشم .

 

پرسش کننده :

اهداف سازمان انتخابات در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

( گفت و گو ادامه دارد )

* بخش نخست

* بخش دوم

* بخش سوم

* بخش چهارم

* بخش پنجم

* بخش ششم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش تحلیلی صدای معلم دئر مورد پدیده قیم مآبی در صندوق ذخیره فرهنگیان

سه شنبه, 10 آبان 1401 16:09 خوانده شده: 421 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/08/12 - 03:20
پرداخت سهم دولت به همراه سودآن به بازنشستگان انجام نشده صندوق می توانست این مبلغ را پرداخت کند وبعدآن را از دولت اخذ نماید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور