صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«دوران پشت گوش انداختن به پايان رسيده است! »

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون ( بخش ششم )

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

شرایط و مقدمات حکمراني شايسته  (حکمراني خوب ) در صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون

چکيده گفت و گو :

اولويت اول اعضا محترم صندوق ذخيره فرهنگيان ورود دارايي ها صندوق به بورس يا فرا بورس است که مقدمه تخصيص ارزش مالکانه مي باشد که ( اينجا ) به آن اشاره شد .

در یادداشت « مرور و ياد آوري برخي موارد قانوني با رئيس هيات امنا ي صندوق ذخيره فرهنگيان ؟ لطفأ توجه فرماييد ! » به سه مورد اشاره شد:

  1. ضرورت ورود به بورس يا فرابورس به عنوان مقدمه تخصيص ارزش مالکانه با توجه به مصوبه کارگروه منتخب وزير در بهمن 1400 مبني بر ورود 20% ارزش دارايي ها به فرا بورس که متاسفانه تا زمان نگارش اين سطور ، مصوبه کارگروه منتخب وزير، پيگيري نشده است !
  2. تدوين بهره مندي از نگاه کارشناسان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان ( مطالبه گران و ... ) براي خشکاندن ريشه هاي فساد در اين موسسه .
  3. تخصيص و توزيع سود منتهي به 31 شهريور 1400 .

خوشبختانه سود منتهي به 31 شهريور 1400 ، بين اعضا زودتر از موعد مقرر توزيع شد  که جاي قدرداني و سپاس دارد . امیدواریم تا زمان درج اين گفت و گو  شاهد ورود به بورس باشيم که تحقق  تخصيص ِ ارزش مالکانه در حال حاضر اولويت اول اعضاي بازنشسته و شاغل  صندوق مي باشد.  

در ادامه مطالبات اعضا ، انتخاب  6 نفر هيات امنا ، تبصره 1 ماده 10 اساسنامه ( تهيه و ابلاغ آئين نامه براي اولين دوره ) پای بندي مسولين به قانون و اساسنامه مصوب 1400را پيگيري مي کنيم .  ( اينجا )

در اين گفت و گو با نگاهي گسترده ، مفاهيم حاکميت شرکتي ، حکمراني شايسته (حکمراني خوب ) ، اصول راهبري شرکتي ، آئين نامه نظام راهبري مصوب 11 / 8 / 1386 ، دستوالعمل حاکميت شرکتي 24 / 4 / 1397 ، فرهنگ يادگيري سازماني ، نوآوري باز و .. سه پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امناء  ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسي مي کنيم تا شرايط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم شود .

تلاش مي کنيم تا شرايط گذر از قيم مابي حاکم در حال حاضر را معرفي کنيم و شرايط حرکت به سوي مشارکت صاحبان اصلي سرمايه را ترسيم نماييم .

مقدمه

  مهدي سورگي : "« ... فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان های عاقل و بالغی هستند که می توانند صرفه و صلاح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند » .

در مقدمه با توجه به منابع حقوقي به مبحث " قيم " در قانون مدني ايران مي پردازيم .

قابل توجه رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان !

 ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی ( 1 )  برای اشخاص ذیل ، قیم انتخاب می‌ شود:

  1. برای صغاری که ولی خاص ندارند.
  2. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها بوده و ولی خاص نداشته باشند.

توضيح : برخي رفتارهاي مسئولين اين احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولين، قيم اعضا در مديريت سرمايه هاي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان هستند . وقتي قانون اجازه تغيير قيم را مي دهد ، آيا اعضای صندوق نمي توانند قيم هاي خود را تغيير دهند ؟

  1. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها نباشد

عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور

در اين تارنما ، يک پرونده واقعي به شرح ذيل مطرح مي شود :

شوهرم 9 ماه هست به خاطر آسیب های زمان جنگ فوت کرده . الان 9 ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی کند و منزل من الان 9 ماه میشه که منزل آب نداره  .بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا اما این دادگاه پی گیری نمی کند. آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته ؟ آیا می توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه های ضروری ؟

پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده :

در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند 5 ماده 1248 قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد.

لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.

همان طور که ملاحظه مي کنيد قانون اجازه تغيير قيم نالايق را مي دهد .

خلاصه قسمت هاي قبل  :

با وجود نکات بسيار مثبت و مفيد اقدام نجفي در تاسيس موسسه اي کاملأ  خصوصي  ، متاسفانه ساختاري که محمد علي نجفي از بدو تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان طراحي نموده است مسئولين را قيم اعضا تلقي نموده است که برخي از روساي  هيات امنا احساس قيم بودن  بيشتر و برخي احساس قيم بودن کمتر داشته اند .

برخي از وزراي آموزش و پرورش در مخالفت با قيم مابي در صندوق خوش درخشيده اند :

  1. سيد محمد بطحايي ، مبتکر ِ مخالفت با قيم مابي در صندوق ذخيره فرهنگيان مي باشد .
  2. محسن حاجي ميرزايي ، بزرگ سردار مخالف قيم مابي ( اصلاح اساسنامه و انتخاب شش نفر عضو هيات امناء ) مي باشد .
  3. مطالبه گران ، تشکل هاي مدني ، مجمع عمومي استاني ، خيل عظيم بازنشستگان عضو ، مسئولين شبکه هاي اجتماعي ، اصحاب رسانه و ... با تمام ظرفيت خود در خدمت رياست محترم هيات امناي کنوني هستند تا نام يوسف نوري به عنوان ابر مبارز قيم مابي در تاريخ صندوق ثبت شود .

موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان جزء موسسات غير تجاري است که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود مي باشد .

طبق قانون در کليه موسسات غير تجاري از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان بالاترين رکن مجمع عمومي است که متاسفانه رکن مجمع عمومي در بيش از ربع قرن گذشته در صندوق وجود نداشته و وزير آموزش و پرورش قيم اعضا بوده و مي باشد .

اخيرا در شبکه هاي اجتماعي مخصوص فرهنگيان ، به صراحت اشاره شده است که از بهمن 1400 که تيم کارشناسي منتصب خود ِ وزير آموزش و پرورش ورود 20 % دارايي ها را به فرا بورس تصويب نموده اند  ، به دليل آنکه مقام محترم وزارات آموزش و پرورش براي ورود به بورس به يقين نرسيده اند  امکان ثبت اين دارايي ها در فرابورس قبل از پايان سال 1400( زمان مقرر )  از دست رفته است . تا نگارش اين مطلب هنوز وزير ، براي ورود به فرا بورس به يقين  نرسيده و مصوبه کتبي هيات امنا را به مسئولين اجرايي ابلاغ نکرده است .

چرا وزير به نظر مشاوران غير عضو  که شايد مخالف منافع اعضا هستند توجه مي کند و با مشاوران عضو صندوق ديدار ندارد و طي  5 ماه به يقين نمي رسد؟

چرا وزير به مشورت با کارشناسان عضو راضي نمي شود و قيم مابي را پيشه نموده است ؟

محاسبه حق مالکانه اعضا در بورس يا فرا بورس ، با معافيت هاي مالياتي بيشتر همراه است ؛ مضاف بر آن شفافيت بورس روي دوم اين سکه با ارزش است که در روش هاي ديگر تعيين ارزش دارايي ها اين شفافيت و خشکاندن ريشه هاي فساد برجسته  نمي باشد .

براي ورود به بورس يا حتي فرا بورس شرايطي لازم است که در زمان غندالي فراهم نبود .

با توجه به شرايطي که امروز بر صندوق حاکم است و امکان ثبت نماد در فرا بورس براي بزرگترين هلدينگ صندوق ذخيره فرهنگيان ( هلدينگ پترو فرهنگ ) مهيا شده است ، برخي از کارشناسان  با تخصيص ارزش مالکانه به روش هاي قبلي به شدت مخالف هستند .

نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل‌ و‌ انتقال به میزان 0.5‌ درصد ارزش معامله در مقایسه با 4 درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و پاسخ گویی بیشتر مدیران شرکت از جمله مزایایی است که با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

به قرار شنيده ها قرار بوده سهام پترو فرهنگ در سال 1400 به جاي عرضه اوليه به عموم افراد ، بخشي از عرضه اوليه هم به اعضاي موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ارائه شود که اين هم يک شرايط ويژه و خاص بود که متاسفانه اعضا از آن محروم ماندند .

در صورت ورود به بورس يا فرا بورس ، اعضاي صندوق بعد از 27 سال بدون نياز به قيم ،  می‌توانند بازار و شرایط شرکت‌ها را به‌ صورت دقیق بررسی کرده و با خرید و فروش سهام در فرابورس و سرمایه‌گذاری منطقی، سود و سرمایه خود را افزایش دهند.

اعتبار نامه مجمع عمومي استاني آنان از سوي صاحبان سرمايه صادر شده است که به آنان راي داده اند . به عبارت صحيح تر ان ها نمايندگان شايسته صاحبان سرمايه مي باشند و قيم اعضا نيستند .

در حال حاضر هم بيش از نيمي از اين مجمع عمومي استاني فعال مي باشند و مسائل صندوق خود را رصد مي کنند و راهکار ارائه مي دهند  .

براي مبارزه با فساد در اين موسسه بهترين راهکار حکمراني شايسته ( بهرهمندي از کارشناسان عضو صندوق ) است .

در دوره اول انتخابات بر اساس يکي از آئين نامه هاي تقديم شده به دفتر وزير ، شش نفر کنشگر فعال از مجمع نمايندگان استاني و سه نفر هيات امناي منتخب و مستقر ، کارگروه مرکب هيات امنا و مجمع نمايندگان استاني  را تشکيل مي دهند که به عنوان نماينده اعضا جاي قيم هاي کنوني نقش آفريني مي کنند .

اگر بخواهيم مکانيزم حاکم بر سرمايه يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق يعني  قيم مابي را ملغي نماييم شايسته و بايسته است که اعضا يعني صاحبان اصلي سرمايه نيز در تدوين اسناد بالا دستي نقش آفريني نمايند .

زيرا سه منتخب کنوني يا شش منتخب آتي هيات امنا که به همه مباحث مطرح شده در امور حقوقي ، قانوني ، مديريتي، اصول حاکميت شرکتي  و ...  آشنا و آگاه نيستند .

خرد جمعی یا هوش جمعی، برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است.

پژوهشگران بر این باور هستند که هوش جمعی از آنجا برمی‌آید که افراد گروه تا چه اندازه با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نمونه، گروه‌هایی که افراد آن را کسانی با « حساسیت اجتماعی » افزون تر تشکیل می‌دادند دارای خرد جمعی بالاتری بودند.

مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران گفت: خرد جمعی، گفت و گو و تعامل میان ارکان اقتصادی کشورها، بهترین راهکار برای بهبود اوضاع اقتصادی در آنها است و همگرایی و همدلی اعضای اقتصادی جامعه از طریق « قانون اتاق » باعث توسعه تجارت قانون مدار می شود.

حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هيأت مديره، سهامداران و ذی نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دست یابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود.

نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیاتي منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای آن هیات ، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود.

مجمع عمومي استاني 83 نفره از دل مبارزه با قيم مابي بطحایی متولد شده که از اعضاي سرتاسر کشور راي گرفته اند . پس مجمع عمومي استاني بالاترين رکن موسسه تا تشکيل مجمع عمومي کل و يکپارچه است .

برای اینکه شرکتها به حکمرانی خوب شرکتی در دنیای جهانی، که در آن ادراک سرمایه گذاران بین المللی و محلی، به وسیله ساختارهای مدیریت و اعتبار کسب و کار شکل می گیرد، احساس نیاز کنند؛ در چنین محیطی، شرکت ها به جای آنکه بنشینند و منتظر تحميل قوانین از سوی نهادهای بیرونی باشند، باید پیشتازانه دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی خود را طراحی نموده و انها را فعالاته به اجرا بگذارند.

***

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

ادامه گفت و گو - قسمت ششم :

پرسش کننده :

قرار بود در ادامه گفت و گوي مجازي به اين پرسش پاسخ دهيد :

اهداف سازمان انتخابات درپيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

 

پاسخ دهنده :

پرسش بسيار مهمي را مطرح نموديد که لازم است قبل پاسخ گويي به آن ، گزارش مختصري از شبکه اجتماعي کنشگران عضو صندوق ذخيره فرهنگيان را به اطلاع شما و خوانندگان فهيم برسانم .

اينجانب در حد بضاعت اندکم تلاش مي کنم ، تنش ايجاد شده در جامعه فرهنگيان عضو صندوق کاهش يابد و آرامش به سطح جامعه باز گردد تا کنشگري مدني به منظور تحقق مطالبات اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان در مسير طبيعي قرار گيرد و کنشگران به عنوان حلقه واسط بين مسئولين و مردم انجام وظيفه نمايند .

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

  1. با توجه به تجربه تلخ سرنوشت ِ رتبه بندي فرهنگيان و عدم پاسخ روشن ، منطقي و قانع کننده اي براي عدم ثبت نماد پترو فرهنگ ( بيش از نيمي از سرمايه هاي صندوق ) در فرا بورس در پايان سال 1400، کنشگران عضو صندوق ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين ) به فکر تعامل و گفتگو ديگر با مسولين بودند .
    ترکيب ِ ديدارکنندگان 20ِ بهمن 1400 با مسئولين صندوق که وعده تکرار و تجديد ان ديدار را در همان روز شنيده بودند به علاوه تعدادي ديگر از اعضاي محترم صندوق ( همگي از صاحبان اصلي سرمايه ها ي صندوق ) جهت پيگيري حقوق مالکانه خود تصميم به ديدار با مسئولين صندوق گرفتند .
    2. به قرار خبرهایي که بعدأ منتشر شد ، مسئولين محترم صندوق در همان روز پيشنهاد جلسه از سوي مطالبه گران ، برنامه ديدار با برخي از اصحاب رسانه ( رکن چهارم دموکراسي ) داشتند تا گزارش عملکرد ها و برنامه ها ي صندوق را ارائه نمايند .
    3. مسئولين محترم و قيم اعضا در صندوق ، بي تدبيري نمودند و به جاي تشکيل جلسه اصحاب رسانه ( رکن چهارم دموکراسي ) در حضور برخي از کنشگران عضو صندوق ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين دو بال توسعه پايدار ) کنشگران صاحب سرمايه را به رسميت نشناختند و پيشنهاد حضور کنشگران شرکت کننده در جلسه مشابه 20 بهمن 1400 را اين بار نپذيرفتند .
    با به رسميت نشناختن حلقه واسط بين مردم و مسئولين توسط مسئولين صندوق ، سطح تنش اعضا با مسئولين صندوق بالا گرفت .
    4. در سايه درايت و هوشياري برخي از سه منتخب اعضا در هيات امنا ، مسئولين قيم اعضا ، مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) را به رسميت شناختند و به جاي ترکيب 20 بهمن 1400 که ترکيب کاملي از همه نقش آفرينان عضو مي باشد ، 83 نفر را دعوت به ديدار نمودند .
    5. چون راه مذاکره و گفت و گوي بين مسئولين ( قيم اعضا ) با ديگر کنشگران عضو صندوق به دليل بي تدبيري مسولين بسته شده بود ، طرح شکايت در مراجع قضايي را هم به ديگر روش هاي کنشگري اعضا اضافه شد .
    6. اقدام شايسته مسئولين ( قيم اعضا ) يعني به رسميت شناختن ِمجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) را ، اعضاي و کنشگران به فال نيک گرفتند و همه جانبه به حمايت از مجمع عمومي استاني پرداختند و سازماندهي گسترده تري را براي احقاق حقوق حقه خود طرحي نمودند .
    قابل ذکر است که تا زمان نگارش اين گفت و گوي مجازي ، ديدار مورد نظر صورت نگرفته است .
    7. عاجل ترين راه کاهش تنش پيش آمده بين مسئولين (قيم اعضا ) و اعضا، ثبت نماد پترو فرهنگ در بورس يا فرا بورس است تا اعضا اطمينان خاطر بيابند که مقدمات تخصيص بخشي از حقوق مالکانه آنان فراهم آمده است .
    به شرط آن که کنش هاي ديگر مسئولان ( قيم اعضا ) ، بحران آفرين نباشد :
    a. مثلا از اسفند 1400 ، اساسنامه موسسه کاملا خصوصي صندوق ذخيره فرهنگيان مجددآ با تغييراتي به کميسيون اجتماعي دولت ارجاع شده است که هنوز اعضا يا حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) که توسط مسئولان به رسميت شناخته شده اند هم ، از چرايي ارسال مجدد و حتي متن تغيير يافته اساسنامه کاملأ بي اطلاع هستند گويا قيم مابي مسئولين از گذشته تا ابد ادامه خواهد يافت .
    b. پرسش کننده :
    حمید رضا نجف‌پور، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت‌وگو با «اعتماد» و در پاسخ به این سوال که چرا اساسنامه ۱۴۰۰ صندوق که حاوی دستورالعمل‌های جدیدی برای تعیین هیات‌ مدیره و حق مالکانه اعضای فرهنگی این صندوق است، اجرایی نمی‌شود چه گفت؟

پاسخ دهنده ( 33 ) :
حتما این اساسنامه اجرایی خواهد شد البته برای اجرایی شدن یک‌ سری ملاحظاتی بین مجموعه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری وجود داشته است؛ مجلس و دولت و همچنین خود معلمان و نماینده‌های آنها نیز پیشنهادها و نظراتی داشتند که باید اعمال شود.

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

پرسش کننده :

نقش مجلس و دولت در عدم اجراي اساسنامه 1400 چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

مجلس طبق اصل 85 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حق ورود به تصويب اساسنامه يک موسسه کاملأ خصوصي همچون هايپر مارکت سر خيابان را ندارد .

دولت هم طبق ابلاغيه اصل 44 ، موظف است شرکت ها موسسات دولتي را به بخش خصوصي انتقال دهد پس قطع يقين ، نقشي در تصويب اساسنامه يک شرکت کاملا خصوصي ندارد لذا اين بيان مدير عامل در کنار ان اقدام اسفند 1400 بدون اطلاع اعضا از جزئيات آن ، اقدامي است که التهاب جامعه را گسترش مي دهد .

حال که مسئولين (قيم اعضا )، پذيرفته اند که مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) تا تشکيل رکن مجمع عمومي طبق قانون تجارت ، بالا ترين رکن صندوق مي باشند ؛ شايسته و بايسته است که دلايل دقيق چرايي ارجاع مجدد اساسنامه به کميسيون اجتماعي دولت به ويژه متن کامل اساسنامه ارسالي با تمام تغييرات داده شده با ذکر دلايل تغييرات را به اطلاع ِ مجمع عمومي استاني برسانند و شکاف بين مسئولين صندوق ( حقوق بگيران صندوق ) با اعضا ، صاحبان اصلي سرمايه ها را به حداقل برسانند .

 

c. پرسش کننده : حميد رضا نجف پور در پاسخ به این سوال که چرا مطابق اساسنامه یاد شده انتخابات اعضای 6 نفره هیات امنا برگزار نمی‌شود چه گفت ؟

 

پاسخ دهنده ( 33 ) :

الان هم هیات امنا به کار خود ادامه می‌دهند که مطابق با همین اساسنامه است؛ مطمئن باشید بعد از آنکه اساسنامه جدید با برخی سرفصل‌هایش کامل و دقیق قابلیت اجرایی شدن پیدا کند، انتخابات را نیز برگزار می‌کنیم .

 

پرسش کننده :

مفهوم بيانات مدير عامل چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه مدير عامل ، نويد ِ اساسنامه جديد را مي دهد و انتخابات هيات امنا را منوط به اساسنامه جديد مي کند ؛ گويا در کميسيون اجتماعي دولت تغييراتي در راه است که اجراي اساسنامه و انتخابات آن بعد از آن تغييرات رقم خواهد خورد . اين خود بحران شکاف بين اعضا و مسmولين صندوق را عميق تر مي کند .

قسمت اول بيان مدير عامل بسيار بسيار نگران کننده است زيرا نشان مي دهد که مدير عامل بزرگ قيم ِ اعضا ( بعد از بزرگترين قيم يعني وزير ) به مفاد اساسنامه که مجري آن است آشنا نيست يا از پس پرده اساسنامه جديد اطلاعاتي دارد که اعضا ، حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) هم که به رسميت شناخته شده اند به اين اطلاعات دسترسي ندارند .

اساسنامه 1400 به صراحت ترکيب هيات امنا را به شرح ذيل معرفي کرده است .:

هيات امناي موسسه داراي 11 نفر عضو اصلي به شرح زير مي باشد :
i. وزير آموزش و پروش به عنوان رئيس هيات امناء
ii. معاون برنامه ريزي و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به عنوان نايب رييس هيات امناء
iii. شش نفر ( نه کمتر نه بيشتر ) عضو اصلي و نيز سه نفر عضو علي البدل از ميان اعضاي موسسه که از طريق انتخابات طبق آئين نامه مصوب هيات امنا تعيين مي گردند .
iv. سه نفر ( نه کمتر نه بيشتر ) از متخصصين اقتصادي کشور ( داراي حداقل چهار سال سابقه مدیريت موفق بنگاه هاي بزرگ اقتصادي ) از بين افراد پيشنهاد شده توسط رئيس هيات امناء با انتخاب اعضاي فوق الذکر ( بند هاي 1و 2 و 3 )

( يک کلمه کمتر يا يک کلمه بيشتر از متن منتشر شده در روزنامه رسمي کشور يعني خلاف قانون عمل کردن مي باشد .)

برخي از کارشناسان حقوقي معتقدند انتخاب دو عضو هيات امناي کنوني توسط وزير خلاف قانون است و پيگرد قضايي دارد .

در ضمن بعد از تصويب اساسنامه 1400 و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها و انتشار آن در روزنامه رسمي کشور وزير مکلف بوده طبق تبصره 1 ماده 10 همين اساسنامه ، آئين نامه اولين دوره انتخابات را تهيه و ابلاغ نمايد ولي کار گروه منتصب وزير براي تدوين اين آئين نامه تاکنون يک جلسه بيشتر تشکيل نداده است و اين تفسير مدير عامل هم بسيار خطر ناک و التهاب آفرين است .

 

d. پرسش کننده :

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین در خصوص چرایی اجرایی نشدن موضوع «ارزش مالکانه» چه گفت ؟

 

پاسخ دهنده ( 33 ) :

الان در حال محاسبه «ارزش مالکانه» هستیم که پیش‌بینی می‌کنیم کار تایید و صحه‌گذاری آن تا سه ماه دیگر طول بکشد، چراکه مدل‌های مالی این موضوع، مدل‌های چالشی و بعضا ریسک‌های سرمایه‌گذاری مالی، عدالتی زیادی دارد. ضمن آنکه در این مسیر باید با وزارت آموزش و پرورش و حتی در صورت لزوم با خود معلم‌ها و دیگر مراجع ذی‌مدخل نیز تعامل و نظرخواهی انجام شود تا مدل ما نهایی شود و محاسن و معایب و ریسک‌های احتمالی آن احصا شده و در نهایت بعد از همه اینها اجرا شود.

بنابراین در سه ماه آینده از نظر مدل آن صحه‌گذاری و بعد از آن گام به گام اجرایی خواهد شد و از ماه بعدی آثارش را معلم‌ها خواهند دید. حال که مسئولين (قيم اعضا )، پذيرفته اند که مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) تا تشکيل رکن مجمع عمومي طبق قانون تجارت ، بالا ترين رکن صندوق مي باشند ؛ شايسته و بايسته است که دلايل دقيق چرايي ارجاع مجدد اساسنامه به کميسيون اجتماعي دولت به ويژه متن کامل اساسنامه ارسالي با تمام تغييرات داده شده با ذکر دلايل تغييرات را به اطلاع ِ مجمع عمومي استاني برسانند و شکاف بين مسئولين صندوق ( حقوق بگيران صندوق ) با اعضا ، صاحبان اصلي سرمايه ها را به حداقل برسانند .

 

پرسش کننده :

چالش هاي اين قسمت از بيانات مدير عامل صندوق چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

مدير عامل قبلي جواد نوري و مدير عامل کنوني حميد رضا نجف پور در بيانات خودشان از تلاش هاي مديران سابق قدرداني نموده اند ولي در عمل به تلاش هاي مديران ِ قبل از خود اعتقادي ندارند .

همه اعضاي صندوق باید بدانند که به دليل عدم يقين وزير براي چگونگي پرداخت 65% دارايي ها پس از اختصاص 35 % دارايي ها ، هلدينگ پترو فرهنگ ( بيش از 50% سرمايه صندوق ذخيره فرهنگيان ) درفرا بورس ثبت نماد نشد . ( در پايان سال 1400 )

a. معلوم نيست چرا مدير عامل صندوق به اين ابهام بزرگ پاسخ نمي دهد و ابهام جديدي را در بين خيل عظيم اعضا فراهم مي آورد که ايشان مدير عامل اعضا است که حقوق وي را مي پردازند يا مدير عامل وزارت آموزش و پرورش است ؟

b.  مدير عامل در مسيري که ترسيم کرده تا سه ماه ديگر رو نمايي مي کند براي خودش واجب مي داند و مي فرمايند :

در این مسیر باید با وزارت آموزش و پرورش و حتی در صورت لزوم با خود معلم‌ها تعامل نظر خواهي شود که اين جمله هم ترديدهاي اعضا مبنی بر اين که نجف پور اول مدير عامل وزارت آموزش و پرورش است و درصورت لزوم مدير عامل اعضا مي باشد را تقویت مي کند . تازه اعضا در کنار دیگر مراجع ذی‌مدخل قرار مي گيرند تا محاسن و معایب و ریسک‌های احتمالی مدل نهايي احصا شود.

در اين بين وقتي فرهنگيان عضو که پيگير حقوق مالکانه ( حق مسلم خود ) هستند و مشاهده مي نمايند که مدير عامل هيچ اشاره اي به عدم ِ ثبت نماد پترو فرهنگ در فرا بورس نمي کند که شش ماه بدون هيچ توضيح منطقي معلق مانده است ممکن است تصور کند که معايب و محاسن و ريسک هاي احتمالي براي اعضاء  مد نظر مدير عامل نيست.

c.  در اين شرايط که راه گفت , گو با کنشگران و کارشناسان عضو صندوق ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين ) بسته شده است طرح پويش (کمپين ) آگاهانه شکايت با حداقل 30 هزار شاکي به مراجع قضايي يک راهکار جديد اعضا براي احقاق حقوق مسلم آنان است .

در ذيل نمودارهاي که در برخي از شبکه هاي اجتماعي از پويش ( کمپين ) جمع آوري حداقل سي هزار امضا منتشر شده است تقديم مي گردد .

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

نمودار مشارکت کنندگان در پويش حداقل سي هزار امضاي آگاهانه طي پانزده روز ( از 30 مرداد ،  لغايت 13 شهريور 1401) متوسط روزانه 1200 نفر ، تقريبا 18000 نفر

 

پرسش کننده :

از اين نمودار چه اطلاعاتي به دست مي آيد ؟

 

پاسخ دهنده :

اولين روز آغاز پويش يک شنبه ، بيش از 600 نفر در اين پويش شرکت کردند .

در اولين جمعه برگزاري اين پويش چهارم شهريور هم بيشتر از روز آغازين مشارکت  ثبت مي شود ، در دومين جمعه 11 شهريور هم شاهد  بيش از 800 نفر مشارکت کننده هستيم . در بقيه روزه ها ، بيش هزار عضو به پويش پيوسته اند که به طور متوسط 1200 نفر طي 15 روز آگاهانه با صبر و حوصله صورت وضعيت خود را بررسي نموده و با مشخصات کامل ثبت نام نموده اند .

اين يعني ، کنشگران مدني و اصحاب ِ رسانه ، تشکل هاي مدني بازنشستگان ، مطالبه گران ، مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) و ... که مسئولين صندوق براي ديدار مشابه 20 بهمن 1400 آن ها را به رسميت نشناختند دست به عمل شده و در ايامي که عمده شاغلين درگير رتبه بندي هستند توانسته اند پيام حق طلبي خود را روزانه به مضربي از 1200 نفر برسانند که از بين آنان به طور متوسط 1200 نفر ذر روز دبه پويش آگاهانه پيوستند  . بعد از تصويب اساسنامه 1400 و ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها و انتشار آن در روزنامه رسمي کشور وزير مکلف بوده طبق تبصره 1 ماده 10 همين اساسنامه ، آئين نامه اولين دوره انتخابات را تهيه و ابلاغ نمايد ولي کار گروه منتصب وزير براي تدوين اين آئين نامه تاکنون يک جلسه بيشتر تشکيل نداده است و اين تفسير مدير عامل هم بسيار خطر ناک و التهاب آفرين است .

 

پرسش کننده :

عدد مضرب 1200 نفر چند است ؟

 

پاسخ دهنده :

متاسفانه دست يافتن به عدد  ضريب براي من امکان پذير نيست .

ولي فرهنگيان عضو صندوق ، عموم مردم ، مسئولين قيم اعضا مي توانند با توجه به روند طولاني و غير معمول اين پويش با توجه به تجربيات ارزشمند خود عددي را براي اين ضريب تخمين بزنند .

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

( نمودار تعيين درصد شاغلين و بازنشستگان شرکت کننده (به تفکيک استان ها ) در پويش آگاهانه جمع آوري حداقل سي هزار امضا )

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

( نمودار تعيين درصد شاغلين و بازنشستگان شرکت کننده ( کل کشور  ) در پويش آگاهانه جمع آوري حداقل سي هزار امضا )

 

پرسش کننده :

از اين دو نمودار چه نتايجي استنباط مي کنيد ؟

پاسخ دهنده :

  1. شصد درصد شرکت کنندگان در پويش ، بازنشستگاني هستند که تسويه کرده اند . اين تعداد ، مسئوليت  ِ مديران قيم ِ صندوق را افزايش مي دهد زيرا  زمان زيادي براي بازي کردن با کلمات و وقت کشي ندارند .
  2. بيش 30% شاغلين ، در ايامي که فرهنگيان درگير رتبه بندي و بارگذاري مدارک خود هستند ، رقم قابل توجهي است که نشان مي دهد شاغلين عضو صندوق به خوبي مي دانند که شاغل امروز بازنشسته فردا مي باشد . شاغلين در اين پويش به حمايت از همکاران بازنشسته خود برخاسته اند ؛ پس مسئولين قيم اعضا ، نيک آگاه مي شوند که دوران پشت گوش انداختن به پايان رسيده است .
  3. در نمودار ستوني به تفکيک استان ها نشان مي دهد که حدود نيمي از استان هاي کشور در اين پويش مشارکت فعال داشته و نيمي ديگر استان هاي  کشور در حال آگاه شدن مي باشند .

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

( نمودار توزيع مشارکت کنندگان در پويش آگاهانه حداقل سي هزار امضا در سراسر کشور به تفکيک استان ها برحسب درصد شرکت کنندگان )

 

پرسش کننده :

از اين نمودار چه نتايجي حاصل مي شود ؟

بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

پاسخ دهنده :

در شبکه هاي اجتماعي اين تحليل مطرح است که استان فارس با توجه به سوابق درخشان کنشگري مدني ، در اين پويش هم خوش درخشيده است و شايسته است که مديران قيم اعضا ، به خواست به حق اعضا احترام بگذارند و بين تمام طيف هاي کنشگران مدني از جمله مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) و ديگر طيف ها تفاوت قائل نشوند زيرا همه آن طيف ها ، دست دردست يکديگر همچون يک پيکره واحد عمل مي کنند .

آدرس اينترنتي مشارکت در پويش  ( کمپين ) حداقل سي هزار امضا آگاهانه به شرح ذيل است .

( این جا )

تا نگريد طفل کي نوشد لبن !

 

پرسش کننده :

اهداف سازمان انتخابات درپيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

( گفت و گو ادامه دارد )

* بخش نخست

* بخش دوم

* بخش سوم

* بخش چهارم

* بخش پنجم

منابع :

1- آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران ( 1 ) تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 14002. تارنماي ثبت فکر برتر

3- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

4- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

5- خبرگزاري ايمنا نخستين خبرگزاري شهو شهروندان ايران : ادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه هاادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه ها

6-  دنياي اقتصاد لزوم تصميم گيري بر اساس خرد جمعي

7-  حاکمیت شرکتی چیست؟ مسیر درست در حکمرانی خوب شرکتها چطور ایجاد می شود؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

8- شرکت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي ( سهامي عام ) حاکميت شرکتي و کميته هاي تخصصي

9- آئين نامه نظام راهبردي شرکتي مصوب 11/8/1386 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

10- دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران

11- فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت / شماره بيستم / بهار 1393 - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود

 12 .تار نماي پژوهش هاي حسابداري مالي . مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می ‏دهد؟

13- استراتژي باز ( Open Strategy ) چيست ؟

 14 . فرهنگ مشارکت و خرد جمعي

 15 . دنياي اقتصاد : راهنمايي کاربران براي استفاده از استراتژي باز ، استراتژي سازي موفق با خرد جمعي

 16 . تحقق خرد جمعی در کنترل شرکت‌های زیرمجموعه و بانک

 17 . مقاله تحقيقي تعامل فرهنگ یادگیری سازمانی با ظرفیت جذب، نوآوری باز و رهبری توانمندساز در شرکت های دانش بنیان: تحلیل یک مدل میانجی تعدیل شده

 18 . تعریف یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده چیست؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

19- «نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت تبدیل شده است؟

20- مقاله حاکميت شرکتي ، حمايت از سهامداران

21-  حکمرانی خوب با استقرار حاکمیت شرکتی

22- تکرار مطالبات فرهنگیان در دیدار اختصاصی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران با وزیر آموزش و پرورش

23 - ويکي پديا : حکمراني خوب يا حکمراني مطلوب

24.صندوق ذخيره فرهنگيان ، 21 ارديبهشت 1401 : راهکارهای محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

25 . شرکت کار گذاري سرمايه و دانش

 26 . سايت آموزش مفيد

27 .سايت سبد گردان تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

28  .فصلنامه سياستهاي راهبردي و کلان مقاله
تأثیر شفافیت سود بر هزینه سرمایه و بازده اضافی (مطالعه موردی: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)

29 . سايت فرا بورس ايران + پرسش‌های متداول پذیرش در بازار اول، دومپرسش‌های متداول پذیرش در بازار اول، دوم

 30 . سايت مشاوره حقوقي دينا

31. خبرگزاري مهر ، مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان کیست ؟

32. صداي معلم

شورای سازمان معلمان منطقه 6 تهران : پیشنهادات در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان

33 . سخن معلم : در حال محاسبه «ارزش مالکانه» هستیمدر حال محاسبه «ارزش مالکانه» هستیم


بررسی صدای معلم در مورد پدیده قیم مآبی و بی توجهی به خرد جمعی در صندوق ذخیره فرهنگیان و آموزش و پرورش

شنبه, 19 شهریور 1401 12:46 خوانده شده: 438 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/06/19 - 16:20
با شفاف سازی و مردمی سازی این تنها سرمایه ۳۰ ساله معلمان که بارها مورد سواستفاده و یغما گرفته موافقم
...
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1401/06/20 - 19:53
به نام دوست

استاد بزرگوار جناب اقای ناشناس سپاس بیکران که با حقیر به دیالوگ پرداخته اید .

امید است با مصوب کردن پیش نویس آیین نامه مطالبه گران توسط،سه منتخب و برگزاری انتخاب ۶ منتخب هیات امنا اولا به قیم مابی ۲۷ ساله خاتمه دهیم و ثانیا با شفاف سازی عملکرد مدیران صندوق شرایط اصلاح ساختار این موسسه فراهم شود .


با تقدیم شایسته ترین احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/06/20 - 19:18
سهم دولت برای بازنشستگان ۱۴۰۰واریز نشدهرجایی سرمایه گذاری کنید از این صندوق بهتر است ارزش مالکانه صندوق ذخیره هم درحدشعاربود واعمال نشد
پاسخ + 0 0 --
مویدی 1401/06/20 - 21:17
تنها راه باقی‌مانده ، آگاه سازی گسترده ی صاحبان اصلی صندوق از عوامل و منابع اصلی تعویق و عدم راهیابی به اهداف مشترک است تا با شناخت واقعی ویروس های مهلک ، راه درمان را ، پیدا کنیم . در غیر اینصورت ، با اتلاف زمان ، همه ما سر کار هستیم . وضعیت کنونی ما ، درست همانند مسابقه ی فوتبال است که توپ ، تا لب دروازه ، می رسد و دروازه بان ، با یک حرکت حساب شده ، آنرا به دور دست ها ، شوت می کند و باز آغازی دیگر ، اما با اندامی خسته و فرسوده و زخم خورده !!!!
پاسخ + +1 0 --
محمد باقر شیبانی 1401/06/21 - 12:57
ما سرقفلی ها و سهم خود را از تمام هر آنچه با نام صندوق و از صندوق خریداری شده به قیمت روز طالبیم.تمام اموال منقول و غیر منقول را محاسبه کنند و سهم تمام افراد علی الخصوص ما بازنشسته های سنوات قبل رابدهند.نمی خواهیم از روی آن وام بدهند و سود بستانند.ویا سهام بدهند.عمرمان رفت و از آن خیری ندیدیم .دیگر بس است.این جا ایران است .امید داشتن به زندگی بهتر و به آینده موکول کردن آن امری واهی است.
چو فردا شود فکر فردا کنیم
چرا فکر بیهوده حالا کنیم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور