صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

«بهترين راه مبارزه با فساد در يک موسسه کاملا خصوصی نقش آفرينی اعضا و پرهيز از قيم مآبی است»

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون ( بخش هشتم ) : روابط عمومی در یک موسسه خصوصی متعلق به معلمان سرانجام پاسخ گو شد !

سعید شهسوارزاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

شرایط و مقدمات حکمراني شايسته  (حکمراني خوب ) در صندوق ذخيره فرهنگيان چيست ؟

آسیب شناسی " قیم مآبی " در صندوق ذخیره فرهنگیان با تکیه بر مواد قانون

چکيده گفت و گو :

اولويت اول اعضا محترم صندوق ذخيره فرهنگيان ورود دارايي ها صندوق به بورس يا فرا بورس است که مقدمه تخصيص ارزش مالکانه مي باشد که ( اينجا ) به آن اشاره شد .

در یادداشت « مرور و ياد آوري برخي موارد قانوني با رئيس هيات امنا ي صندوق ذخيره فرهنگيان ؟ لطفأ توجه فرماييد ! » به سه مورد اشاره شد:

  1. ضرورت ورود به بورس يا فرابورس به عنوان مقدمه تخصيص ارزش مالکانه با توجه به مصوبه کارگروه منتخب وزير در بهمن 1400 مبني بر ورود 20% ارزش دارايي ها به فرا بورس که متاسفانه تا زمان نگارش اين سطور ، مصوبه کارگروه منتخب وزير، پيگيري نشده است !
  2. تدوين بهره مندي از نگاه کارشناسان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان ( مطالبه گران و ... ) براي خشکاندن ريشه هاي فساد در اين موسسه .
  3. تخصيص و توزيع سود منتهي به 31 شهريور 1400 .

خوشبختانه سود منتهي به 31 شهريور 1400 ، بين اعضا زودتر از موعد مقرر توزيع شد  که جاي قدرداني و سپاس دارد . امیدواریم تا زمان درج اين گفت و گو  شاهد ورود به بورس باشيم که تحقق  تخصيص ِ ارزش مالکانه در حال حاضر اولويت اول اعضاي بازنشسته و شاغل  صندوق مي باشد.  

در ادامه مطالبات اعضا ، انتخاب  6 نفر هيات امنا ، تبصره 1 ماده 10 اساسنامه ( تهيه و ابلاغ آئين نامه براي اولين دوره ) پای بندي مسئولين به قانون و اساسنامه مصوب 1400را پيگيري مي کنيم .  ( اينجا )

در اين گفت و گو با نگاهي گسترده ، مفاهيم حاکميت شرکتي ، حکمراني شايسته (حکمراني خوب ) ، اصول راهبري شرکتي ، آئين نامه نظام راهبري مصوب 11 / 8 / 1386 ، دستوالعمل حاکميت شرکتي 24 / 4 / 1397 ، فرهنگ يادگيري سازماني ، نوآوري باز و .. سه پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امناء  ارائه شده به دفتر وزارت آموزش و پرورش را بررسي مي کنيم تا شرايط اصلاح ساختار موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان فراهم شود .

تلاش مي کنيم تا شرايط گذر از قيم مابي حاکم در حال حاضر را معرفي کنيم و شرايط حرکت به سوي مشارکت صاحبان اصلي سرمايه را ترسيم نماييم .

مقدمه

  مهدي سورگي : "« ... فرض بر این است تمام فرهنگیان عضو انسان های عاقل و بالغی هستند که می توانند صرفه و صلاح خود را خود تشخیص دهند و نیاز به قیم ندارند » .

در مقدمه با توجه به منابع حقوقي به مبحث " قيم " در قانون مدني ايران مي پردازيم .

قابل توجه رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان !

 ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی ( 1 )  برای اشخاص ذیل ، قیم انتخاب می‌ شود:

  1. برای صغاری که ولی خاص ندارند.
  2. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها بوده و ولی خاص نداشته باشند.

توضيح : برخي رفتارهاي مسئولين اين احساس را در اعضا به وجود آورده است که مسئولين، قيم اعضا در مديريت سرمايه هاي آنان در صندوق ذخيره فرهنگيان هستند . وقتي قانون اجازه تغيير قيم را مي دهد ، آيا اعضای صندوق نمي توانند قيم هاي خود را تغيير دهند ؟

  1. برای مجانین و اشخاص غیر رشید که جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر آنها نباشد

عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور

در اين تارنما ، يک پرونده واقعي به شرح ذيل مطرح مي شود :

شوهرم 9 ماه هست به خاطر آسیب های زمان جنگ فوت کرده . الان 9 ماه هست که دادگاه انقلاب آبیک تمام حساب بانکی ایشان را بسته و برادر شوهرم که قیم پسرم شده هیچ رسیدگی نمی کند و منزل من الان 9 ماه میشه که منزل آب نداره  .بالای ده بار هم درخواست دادم به دادسرا اما این دادگاه پی گیری نمی کند. آیا راهی هست که قیم را عوض کنم یا مجبورش کنم به انجام مسئولیتی که پذیرفته ؟ آیا می توانم خودم با دادسرای سرپرستی صحبت کنم تا اجازه دسترسی به حساب شوهرم را بدهند برای پرداخت هزینه های ضروری ؟

پاسخ کارشناس حقوقی به سوال مطرح شده :

در پاسخ به پرسشی که طرح فرمودید و همچنین در رابطه با عدم پیگیری و رسیدگی قیم به امور مالی محجور باید گفت مطابق بند 5 ماده 1248 قانون مدنی، در صورتی که قیم در اداره ی اموال مولی علیه لیاقت و شایستگی نداشته باشد به حکم دادگاه عزل خواهد شد.

لازم به ذکر است که قانون در مورد پرداخت هزینه های زندگی و انشعابات منزل مسکونی از اموال متوفی ساکت است و در این خصوص راه حل قانونی به نظر نمی رسد مگر اینکه خود معاونت سرپرستی دادسرای مربوطه در این خصوص مساعدت و ارائه طریق نماید.

همان طور که ملاحظه مي کنيد قانون اجازه تغيير قيم نالايق را مي دهد .

آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

خلاصه قسمت هاي قبل  :

با وجود نکات بسيار مثبت و مفيد اقدام نجفي در تاسيس موسسه اي کاملأ  خصوصي  ، متاسفانه ساختاري که محمد علي نجفي از بدو تاسيس صندوق ذخيره فرهنگيان طراحي نموده است مسئولين را قيم اعضا تلقي نموده است که برخي از روساي  هيات امنا احساس قيم بودن  بيشتر و برخي احساس قيم بودن کمتر داشته اند .

برخي از وزراي آموزش و پرورش در مخالفت با قيم مابي در صندوق خوش درخشيده اند :

  1. سيد محمد بطحايي ، مبتکر ِ مخالفت با قيم مابي در صندوق ذخيره فرهنگيان مي باشد .
  2. محسن حاجي ميرزايي ، بزرگ سردار مخالف قيم مابي ( اصلاح اساسنامه و انتخاب شش نفر عضو هيات امناء ) مي باشد .
  3. مطالبه گران ، تشکل هاي مدني ، مجمع عمومي استاني ، خيل عظيم بازنشستگان عضو ، مسئولين شبکه هاي اجتماعي ، اصحاب رسانه و ... با تمام ظرفيت خود در خدمت رياست محترم هيات امناي کنوني هستند تا نام يوسف نوري به عنوان ابر مبارز قيم مابي در تاريخ صندوق ثبت شود .

موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان جزء موسسات غير تجاري است که هدفش جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود مي باشد .

طبق قانون در کليه موسسات غير تجاري از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان بالاترين رکن مجمع عمومي است که متاسفانه رکن مجمع عمومي در بيش از ربع قرن گذشته در صندوق وجود نداشته و وزير آموزش و پرورش قيم اعضا بوده و مي باشد .

اخيرا در شبکه هاي اجتماعي مخصوص فرهنگيان ، به صراحت اشاره شده است که از بهمن 1400 که تيم کارشناسي منتصب خود ِ وزير آموزش و پرورش ورود 20 % دارايي ها را به فرا بورس تصويب نموده اند  ، به دليل آنکه مقام محترم وزارات آموزش و پرورش براي ورود به بورس به يقين نرسيده اند  امکان ثبت اين دارايي ها در فرابورس قبل از پايان سال 1400( زمان مقرر )  از دست رفته است . تا نگارش اين مطلب هنوز وزير ، براي ورود به فرا بورس به يقين  نرسيده و مصوبه کتبي هيات امنا را به مسئولين اجرايي ابلاغ نکرده است .

چرا وزير به نظر مشاوران غير عضو  که شايد مخالف منافع اعضا هستند توجه مي کند و با مشاوران عضو صندوق ديدار ندارد و طي  5 ماه به يقين نمي رسد؟

چرا وزير به مشورت با کارشناسان عضو راضي نمي شود و قيم مابي را پيشه نموده است ؟

محاسبه حق مالکانه اعضا در بورس يا فرا بورس ، با معافيت هاي مالياتي بيشتر همراه است ؛ مضاف بر آن شفافيت بورس روي دوم اين سکه با ارزش است که در روش هاي ديگر تعيين ارزش دارايي ها اين شفافيت و خشکاندن ريشه هاي فساد برجسته  نمي باشد .

براي ورود به بورس يا حتي فرا بورس شرايطي لازم است که در زمان غندالي فراهم نبود .

با توجه به شرايطي که امروز بر صندوق حاکم است و امکان ثبت نماد در فرا بورس براي بزرگترين هلدينگ صندوق ذخيره فرهنگيان ( هلدينگ پترو فرهنگ ) مهيا شده است ، برخي از کارشناسان  با تخصيص ارزش مالکانه به روش هاي قبلي به شدت مخالف هستند .

نقدشوندگی بالا، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل ارتقای شفافیت، برخورداری از مالیات نقل‌ و‌ انتقال به میزان 0.5‌ درصد ارزش معامله در مقایسه با 4 درصد ارزش اسمی در خارج از بورس، نظارت بر فعالیت شرکت‌ها و پاسخ گویی بیشتر مدیران شرکت از جمله مزایایی است که با پذیرش شرکت‌ها در فرابورس ایران نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

به قرار شنيده ها قرار بوده سهام پترو فرهنگ در سال 1400 به جاي عرضه اوليه به عموم افراد ، بخشي از عرضه اوليه هم به اعضاي موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ارائه شود که اين هم يک شرايط ويژه و خاص بود که متاسفانه اعضا از آن محروم ماندند .

در صورت ورود به بورس يا فرا بورس ، اعضاي صندوق بعد از 27 سال بدون نياز به قيم ،  می‌توانند بازار و شرایط شرکت‌ها را به‌ صورت دقیق بررسی کرده و با خرید و فروش سهام در فرابورس و سرمایه‌گذاری منطقی، سود و سرمایه خود را افزایش دهند.

اعتبار نامه مجمع عمومي استاني آنان از سوي صاحبان سرمايه صادر شده است که به آنان راي داده اند . به عبارت صحيح تر ان ها نمايندگان شايسته صاحبان سرمايه مي باشند و قيم اعضا نيستند .

در حال حاضر هم بيش از نيمي از اين مجمع عمومي استاني فعال مي باشند و مسائل صندوق خود را رصد مي کنند و راهکار ارائه مي دهند  .

براي مبارزه با فساد در اين موسسه بهترين راهکار حکمراني شايسته ( بهره مندي از کارشناسان عضو صندوق ) است .

در دوره اول انتخابات بر اساس يکي از آئين نامه هاي تقديم شده به دفتر وزير ، شش نفر کنشگر فعال از مجمع نمايندگان استاني و سه نفر هيات امناي منتخب و مستقر ، کارگروه مرکب هيات امنا و مجمع نمايندگان استاني  را تشکيل مي دهند که به عنوان نماينده اعضا جاي قيم هاي کنوني نقش آفريني مي کنند .

اگر بخواهيم مکانيزم حاکم بر سرمايه يک ميليون ششصد هزار عضو صندوق يعني  قيم مابي را ملغي نماييم شايسته و بايسته است که اعضا يعني صاحبان اصلي سرمايه نيز در تدوين اسناد بالا دستي نقش آفريني نمايند .

زيرا سه منتخب کنوني يا شش منتخب آتي هيات امنا که به همه مباحث مطرح شده در امور حقوقي ، قانوني ، مديريتي، اصول حاکميت شرکتي  و ...  آشنا و آگاه نيستند .

خرد جمعی یا هوش جمعی، برآیند نظرات گروهی از افراد به جای یک فرد متخصص است.

پژوهشگران بر این باور هستند که هوش جمعی از آنجا برمی‌آید که افراد گروه تا چه اندازه با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای نمونه، گروه‌هایی که افراد آن را کسانی با « حساسیت اجتماعی » افزون تر تشکیل می‌دادند دارای خرد جمعی بالاتری بودند.

مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران گفت: خرد جمعی، گفت و گو و تعامل میان ارکان اقتصادی کشورها، بهترین راهکار برای بهبود اوضاع اقتصادی در آنها است و همگرایی و همدلی اعضای اقتصادی جامعه از طریق « قانون اتاق » باعث توسعه تجارت قانون مدار می شود.

حاکمیت شرکتی، شامل مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هيأت مديره، سهامداران و ذی نفعان دیگر است. علاوه بر آن، ساختاری ارائه می کند که از طریق آن، اهداف شرکت، ابزار دست یابی به آن، اهداف و نظارت بر عملکرد شرکت تعیین می شود.

نظارت بیانگر این مورد است که سهامداران مسئولیت پاره ای از تصمیمات شرکت را به هیاتي منتقل می کنند؛ یعنی کسانی که در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب مجدد اعضای آن هیات ، در جلسات سالانه بعدی، عملکردشان بررسی و نظارت می شود.

مجمع عمومي استاني 83 نفره از دل مبارزه با قيم مابي بطحایی متولد شده که از اعضاي سرتاسر کشور راي گرفته اند . پس مجمع عمومي استاني بالاترين رکن موسسه تا تشکيل مجمع عمومي کل و يکپارچه است .

عاجل ترين راه کاهش تنش پيش آمده بين مسئولين (قيم اعضا ) و اعضا به شرح ذيل است :

ثبت نماد پترو فرهنگ در بورس يا فرا بورس است تا اعضا اطميان خاطر بيابند که مقدمات تخصيص بخشي از حقوق مالکانه آنان فراهم آمده است به شرط آن که کنش هاي ديگر مسئولان ( قيم اعضا ) بحران آفرين نباشند:

a.مثلا از اسفند 1400 ، اساسنامه موسسه کاملا خصوصي صندوق ذخيره فرهنگيان مجددآ با تغييراتي به کميسيون اجتماعي دولت ارجاع شده است که هنوز اعضا يا حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) که توسط مسئولان به رسميت شناخته شده اند هم ، از چرايي ارسال مجدد و حتي متن تغيير يافته اساسنامه کاملأ بي اطلاع هستند گويا قيم مابي مسولين  از گذشته تا ابد ادامه خواهد يافت .

شايسته و بايسته است که دلايل دقيق چرايي ارجاع مجدد اساسنامه به کميسيون اجتماعي دولت به ويژه متن کامل اساسنامه ارسالي با تمام تغييرات داده شده با ذکر دلايل تغييرات را به اطلاع مجمع عمومي استاني برسانند و شکاف بين مسئولين صندوق ( حقوق بگيران صندوق ) با اعضا ، صاحبان اصلي سرمايه ها را به حداقل برسانند .

متاسفانه مدير عامل ، نويد ِ اساسنامه جديد را مي دهد و انتخابات هيات امنا را به منوط به اساسنامه جديد مي کند . گويا در کميسيون اجتماعي دولت تغييراتي در راه است که اجراي اساسنامه و انتخابات آن بعد از آن تغييرات رقم خواهد خورد . اين خود بحران شکاف بين اعضا و مسولين صندوق را عميق تر مي کند . 

قسمت اول بيان مدير عامل بسيار بسيار نگران کننده است زيرا نشان مي دهد که مدير عامل  بزرگ قيم ِ اعضا ( بعد از بزرگترين قيم يعني وزير ) از پس پرده اساسنامه جديد اطلاعاتي دارد که اعضا ،حتي مجمع عمومي استاني ( منتخبين استاني 83 نفر ) هم که به رسميت شناخته شده اند به اين اطلاعات دسترسي  ندارند .

در اين شرايط که راه گفت , گو با کنشگران و کارشناسان عضو صندوق ( حلقه واسط بين مردم و مسئولين ) بسته شده است طرح  پويش (کمپين )آگاهانه  شکايت با حداقل 30 هزار شاکي به مراجع قضايي يک راهکار جديد اعضا براي احقاق حقوق مسلم آنان است .

طبق شواهد قرار بوده وزير آموزش و پرورش در نيمروز دوم در همايش  مهر ماه ديدار اعضاي مجمع عمومي استاني با هيات مديره و مير عامل و برخي از مسئولين صندوق ذخيره فرهنگيان حضور داشته باشد که متاسفانه اين ديدار صورت نمي گيرد .

دو تشکل و يک فعال صنفي آموزش و پرورش در 16 مهر 1401 نامه اي به رياست محترم هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان ارسال مي کنند و هوشمندانه سطح مطالبه و گفت , گوي مجمع عمومي استاني را از سطح هيات مديره به سطح رياست محترم هيات امنا ارتقاء مي دهند .

قابل ذکر است که اين  چهار کارشناس از دل  مجموعه مطالبه گران براي پيگيري مطالبات اعضا در صندوق بيرون آمده اند .  بارها در گفت و گوهاي عمومي و کارشناسي  با مسئولين حضور داشته و در آگاه سازي اعضا نقش آفريني داشته اند ، حتي مي توان گفت برخي مسئولين صندوق به نام اين چهار کار شناس حساسيت پيدا کرده اند به حدي که حاضر شدند به جاي گفتگو با اين چهار نفر ، با 83 نفر مجمع عمومي استاني تعامل داشته باشند که اتفاق ميمون و مبارکي رقم خورد که با نامه تشکل ها  ، بين 83 نفر و چهار کارشناس پيوندي بر قرار شد که دست آورد هاي آن بعدآ نمايان مي شود .

يکي از ساده ترين موانع ورود هلدينگ پتروفرهنگ ( بيش از 50% سرمايه اعضا ) به فرا بورس  تنظيم صورت جلسه هيات امنا مي باشد که بيش از 8 ماه است که وزير ( قيم بزرگ ) ، هنوز براي اين مهم به يقين نرسيده است.

آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

***

ادامه گفت و گو - قسمت  هشتم :

پرسش کننده :

اهداف سازمان انتخابات در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

 

پاسخ دهنده :

اجازه مي خواهم قبل از پاسخ به اين پرسش ، به وزير آموزش و پرورش بابت شکستن روزه سکوت ِروابط عمومي صندوق ذخيره فرهنگيان ، تبريک عرض کنم .

 

پرسش کننده :

لطفأ بيشتر توضيح دهيد .

 

پاسخ دهنده ( 34 ) :

تار نماي روابط عمومي و امور بین‌الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در گزارش بررسی سازوکار محاسبه ارزش مالکانه با حضور اعضای موسسه آورده است ( 34 ) :

 جلسه بررسی ساز و کار تعیین سهم اعضا از ارزش مالکانه موسسه با حضور مدیران ارشد موسسه و دو نفر از نمایندگان اعضای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، جلسه بررسی سازوکار تعیین سهم ارزش مالکانه روز سه‌شنبه 17 آبان 1401 با حضور دکتر حمیدرضا نجف‌پور مدیرعامل، مهندس حمید باقرنژاد عضو هیات مدیره و معاون مالی و سرمایه انسانی موسسه، دکتر جمال بحری مشاور ارشد مدیرعامل، دکتر عباسعلی قدیریان معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار و آقایان عباس آزادی و محمدحسن صدقی از فرهنگیان عضو موسسه برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا گزارشی از راهکارهای پیشنهادی و روند پیشرفت اقدامات انجام شده در زمینه تعیین، تسهیم و تخصیص ارزش مالکانه با هدف تنویر افکار فرهنگیان ارائه شد.

در ادامه فرهنگیان حاضر در جلسه ضمن ارائه پیشنهادهای خود و سایر اعضا و تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌ها به منظور ایجاد انتفاع حداکثری، خواستار پیگیری مجدانه مطالبه چندین ساله اعضای موسسه در این خصوص شدند.

 

پرسش کننده :

اين خبر چه ربطي به شکستن روزه سکوت دارد ؟

 

پاسخ دهنده :

اولا روابط عمومي و امور بین‌الملل اين موسسه بر عکس سکوت درباره همايش مهر 1401 در باره نشست 17 آبان ، به صورت حرفه اي در همان روز 17 آبان گزارشي از اين جلسه منتشر مي کند . ( هرچند که اين گزارش کلي مي باشد گويا اعضا محرم نيستند تا از جزئيات اين جلسه باخبر شوند )

ثانيأ  در پايان اين خبر ، يک پاراگراف ِ 48 کلمه اي به شرح ذيل مي آيد :

"پیش از این نیز در همایش فرهنگیان عضو موسسه که در روزهای 19 و 20 مهر 1401 برگزار شد، گزارش کاملی درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه محاسبه ارزش مالکانه برای اعضای ارائه شده و مدیران ارشد موسسه پاسخ گوی سئوالات و ابهامات فرهنگيان حاضر بودند ."

گويا حضور 82 نفر از اعضاي بالاترين رکن موسسه در همايش مهر 1401 ، صدور بيانيه 19 ماده اي با امضاي 82 عضو  بالا ترين رکن صندوق ، کم رنگ تر از حضور دو کار شناسان همين مجمع مي باشد .

 

پرسش کننده :

شايد روابط عمومي قصد داشته است با يک پاراگراف 48ِ  کلمه اي ، اشتباه گذشته خود را جبران کند و سکوت ِ خبر قبلي خود را جبران دهد ؟

 

پاسخ دهنده :

اعتبار يک رسانه با صداقت مسئولين آن در رابطه با مخاطبين خود متبلور مي شود .

شايسته  بود که روابط عمومي ابتدا يک گزارش از همايش باشکوه مهر 1401 و بيانيه 19 ماده اي آن منتشر مي کرد ( هرچند با تأخير ) و به اين مهم اشاره مي کرد که حضور دو عضو مجمع عمومي در کار گروه تخصصي روز 17 آبان ، در راستاي مذاکرات اين همايش مي باشد تا سطح تنش بين اعضا و مسئولين کاهش يابد .  

 

 

( توجه به چارت تشکيلاتي ِ ساختار سازمان انتخابات ، راهنماي خوبي براي درک پاسخ هاي اين قسمت مي باشد )

 آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پرسش کننده :

اهداف سازمان انتخابات در پيش نويس آئين نامه مطالبه گران چگونه تعريف شده است ؟

 

‌پاسخ دهنده :

در اين پيش نويس تلاش شده است ساختاري ايجاد شود که حکمراني شايسته ( حکمراني خوب ) مد نظر وزير در صندوق اجرايي شود .

در ذيل بخش هاي از اين ساختار معرفي مي شود :

الف ساختاري گسترده متکي به شايسته سالاري در سراسر کشور در ارکاني که اعضا انتخاب مي کنند :

درماده 3  پيش نويس ماده آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امنا  ، اهداف سازمان آمده است :

  1. انتخاب ِ اعضاي شايسته صندوق براي هيات امناء ، هيات مرکزي نظارت ، هيات مديره بخش ها توسط اعضاي محترم اين سازمان و ارائه کمک معنوي و راهنمايي فکري به کليه منتخبين .
  2. تلاش در جهت اصلاح، رشد و تعالی فعاليت هاي صندوق ، با تقويت تفکر کلان نگر با تکيه به نگاه کارشناسي
  3. کوشش در جهت برقراری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان.

ب فراهم آوردن روند تصميم سازي و تصميم گيري در ساختاري از پايين به بالا

‌ماده 4 - وظایف و اختیارات سازمان در رسیدن به اهداف خود به این شرح می‌باشد:

  1. همکاری در تهیه و تعیین استانداردهای شرايط نامزدي براي پذيرش مسئوليت در ارکان و سطوح مختلف صندوق ذخيره فرهنگيان . همکاري براي ارتقاي منتخبين به شرايط استاندارد ، به خصوص در دوره هاي اوليه فعاليت سازمان
  2. همکاری در تعیین استانداردهای خدمات و شرح وظایف ارکان رده‌های مختلف سازمان .
  3. گسترش زمینه‌های پژوهشی و تحقیقات علمی جهت کمک به منتخبين سازمان در کشور و استفاده مفید و کارآمد از دستاوردهای این تحقیقات.
  4. تعامل کارشناسی با سازمان نظام معلمي ( پس از تصويب قانون نظام معلمي ) به عنوان يک نهاد تخصصي در حوزه آموزش و پرورش کشور .
  5. همکاری در تدوین مقررات ، برای تأمین حقوق حرفه‌ای، حفظ و ارتقاء شئون اجتماعی ِ هيات امناي منتخب .هيات مرکزي نظارت و هيات مديره بخش ها ي ششگانه

پرسش کننده :

اهداف سازمان انتخابات بيشتر توسط کدام رکن پيگيري مي شود ؟

 

پاسخ دهنده :

شوراي عالي مجمع نمايندگان .

 

پرسش کننده :

ترکيب اين شورا چگونه است ؟ توسط چه کساني انتخاب مي شوند ؟

 

پاسخ دهنده :

‌ماده 6 - اعضای شورای عالی مجمع نمايندگان  عبارتند از:

تمامي منتخبين مرحله اول انتخاب هيات امنا ( به جز کساني که به عضويت هيات امناء يا علي البدل آن انتخاب مي شوند. ) شوراي عالي مجمع نمايندگان يا هيات مديره تمامي  بخش هاي شش گانه را تشکيل مي دهند .

 

پرسش کننده :

اين ترکيب همان مجمع عمومي استاني ( 83 نفر منتخبين استاني )  مورد گفت و گوی ما تا کنون مي باشد .

 

پاسخ دهنده :

بلی . کاملأ صحيح مي فرماييد اين رکن تا تشکيل مجمع عمومي يکپارچه ، برخي از وظايف مهم و کليدي را عهدار مي باشد .

 

پرسش کننده :

اين رکن زير نظر وزير آموزش و پرورش ( رياست هيات امنا )  هدايت و مديريت مي شود ؟

آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

پاسخ دهنده :

خير . موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان يک موسسه کاملأ خصوصي است که تمامي سرمايه آن متعلق به اعضا مي باشد ( حتي هبه و کمک دولت هم در قالب کمک به بخش خصوصي  به حساب اعضا واريز مي شود ) لذا اعضا نياز به قيم ندارند .

 از ويژگي بارز اين پيش نويس آن است که ساختار طراحي شده کاملأ مستقل از دولت مي باشد و حتي منابع مالي لازم را از صندوق ( سرمايه هاي اعضا تامين مي شود . همچنين براي برگزاري انتخابات نيز از ظرفيت سخت افزاري و نرم افزاري بخش خصوصي بهره مي برد و از امکانات و تجهيزات آموزش و پرورش بهره برداري نمي کند .

و نيز در تبصره 2 ذيل ماده 6 آمده است : وزیر آموزش و پرورش و معاونین ایشان می‌توانند در جلسات شورای‌ عالي مجمع نمايندگان ، ‌بدون حق رأی شرکت و اظهار نظر نمایند.

 

پرسش کننده :

در ساختار اين  سازمان ، تدوين سند چشم انداز و تدوين برنامه هاي راهبردي به عهده کدام رکن است ؟

 

پاسخ دهنده :

الف :

در تبصره 5 از ماده 6 آمده است  :  شورای‌ عالي سازمان دارای کمیسیون های مشورتی است که تعداد و وظایف آنها توسط شورای‌ عالي  سازمان و آیين نامه هاي مربوطه ( مصوب هيات امنا  ) تعیین خواهد‌شد.

ب:

‌ماده 15 - وظایف شورای‌ عالي به شرح زیر می‌باشد:

  1. تدوين سند چشم انداز ، بيانيه مأموريت ، ... برنامه راهبردي براي اصلاح ساختار سازمان انتخابات به کمک کميسيون هاي داخلي و کارشناسان خبره داخل موسسه و خارج از موسسه .

پرسش کننده :

اهداف اين ساختار چيست ؟

 

پاسخ دهنده :

همان طور که قبلأ اشاره شد در اين ساختار اهداف ذيل تعقيب مي شود :

  1. انتخاب ِ اعضاي شايسته صندوق براي هيات امناء ، هيات مرکزي نظارت ، هيات مديره بخش ها توسط اعضاي محترم اين سازمان و ارائه کمک معنوي و راهنمايي فکري به کليه منتخبين .
  2. تلاش در جهت اصلاح، رشد و تعالی فعاليت هاي صندوق . با تقويت تفکر کلان نگر با تکيه به نگاه کارشناسي
  3. کوشش در جهت برقراری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی اعضاي صندوق ذخيره فرهنگيان.

پرسش کننده :

آيا در اين آئين نامه به مکانيزم هاي  عدالت افشاگری، شفافیت، اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی ، عزل زود هنگام اعضاي که عملکردشان در راستاي منافع اعضا نمي باشند توجه شده است ؟

 

پاسخ دهنده :

در رابطه با عدالت افشاگری، شفافیت و مسئولیت اجتماعی ، در ماده 15 وظايف شوراي عالي مجمع نمايندگان آمده است :

بند 2 از ماده 15: بررسي مقدماتي  شکايات اعضاي سازمان از  عملکرد ِ  هيات مديره بخش ها ، يا مراکز استان يا شهر ها  که به دبير خانه مي رسد و ارجاع آن شکايات به مراجع نظارتي مربوطه

بند 3 از ماده 15: گزارش خطا هاي مديريتي اعضاي هيات مديره بخش ها ، مراکز استان ، شهر ها ( پس از اخطار کتبي به آنان )  به هيات امناء ، جهت اطلاع از عملکرد ناصحيح اعضاي هيات مديره ها 

بند 4 از ماده 15: رسيدگي به شکايات واصله از ارکان سازمان و يا اعضاي سازمان در مورد خطاي اعضاي  هيات امناء ( طبق آئين نامه اي که به تصويب هيات مرکزي نظارت  مي رسد) در حضور هيات مرکزي نظارت و اخطار لازم به اعضاي هيات امنا خطا کار ، عزل زود هنگام اعضايي از هيات امناء که فعاليت آنان در راستاي منافع اعضاي محترم صندوق نمي باشد  . ( طبق آئين نامه مصوب هيات مرکزي نظارت  و دبير خانه شوراي عالي مجمع نمايندگان )

بند 5 از ماده 15: تبصره 1 : راي صادره براي عزل زود هنگام هيات امناي تنها استثناي تبصره 1 ماده 6 مي باشد

بند 6 از ماده 15: عزل زود هنگام اعضايي از هيات مديره بخش ها که فعاليت آنان در راستاي منافع اعضاي محترم صندوق نمي باشد  طبق آئين نامه اي که به تصويب  دبير خانه شوراي عالي مي رسد .

بند 7 از ماده 15: گزارش تخلفات به ناظران  ، هيات مديره بخش ها و هيات امناء.

بند 11 از ماده 15: نظارت بر حسن اجرای مصوبات. به کمک دبير خانه سازمان

بند 12 از ماده 15:  نظارت بر عملکرد سازمان  بخش ها. به کمک دبير خانه سازمان

بند 13 از ماده 15:  رسیدگی مقدماتي  به تخلفات انضباطی هیأت مدیره سازمان در بخش ها و ارجاع آن شکايات به مراجع نظارتي مربوطه و برقراری هماهنگی لازم بین آنها.

بند 15 از ماده 15:  انحلال هیأت مدیره بخش ها  در موارد ذیل:

‌الف - عدول و تخطی از وظایف مقرر در این آیين نامه  با تشخیص دبير خانه شورای‌ عالي و تائيد هيات مرکزي نظارت  .

ب - عدم تشکیل جلسه  غیرموجه چهار جلسه متوالی و یا شش جلسه متناوب که تشخیص غیرموجه بودن آن به عهده دبير خانه شورای عالي و تائيد هيات مرکزي نظارت است.

‌تبصره 1 - نظارت بر عملکرد و هماهنگی بین کمیسیون ها و پیگیری حسن اجرای مصوبات به عهده رئیس یا نواب‌ رئیس شورای عالي ( رئيس و يا نواب رئيس دبير خانه سازمان ) خواهد بود.

‌تبصره 2 - دبیر شورای عالي مسئول تشکیل جلسات و اداره دبیرخانه سازمان ( دبير خانه شوراي عالي   ِ سازمان ) خواهد بود.

 

پرسش کننده :

مگر شوراي عالي مجمع نمايندگان حق عزل 6 منتخب هيات امنا را دارد ؟

 

پاسخ دهنده :

به طريق عقلي وقتي شوراي عالي ، شش منتخب و سه نفر علي البدل را انتخاب مي کند ، حق عزل را هم دارد .

همچنان که در چند سطر  بالا اشاره شد ، اين عزل طبق شرايط ذيل است :

بند 4 از ماده 15: رسيدگي به شکايات واصله از ارکان سازمان و يا اعضاي سازمان در مورد خطاي اعضاي  هيات امنا ء ( طبق آئين نامه اي که به تصويب هيات مرکزي نظارت مي رسد ) در حضور هيات مرکزي نظارت و اخطار لازم به اعضاي هيات امنا خطا کار ، عزل زود هنگام اعضايي از هيات امناء که فعاليت آنان در راستاي منافع اعضاي محترم صندوق نمي باشد  . ( طبق آئين نامه مصوب هيات مرکزي نظارت  و دبير خانه شوراي عالي مجمع نمايندگان )

 

پرسش کننده :

آيا عملکرد شوراي عالي مجمع نمايندگان قابل نظارت است ؟

 

پاسخ دهنده :

بلی . عملکرد شوراي عالي مجمع نمايندگان هم نظارت مي شود :

 در تبصره 6 از ماده 6 آمده است : تمام  شش عضو اصلي  هيات مرکزي نظارت ( از هر بخش يک نفر اصلي ) بهمراه رئيس کل سازمان ( هيات مرکزي نظارت ) ، به عنوان بازرسان يا ناظران  شوراي عالي مجمع نمايندگان  ، کليه عملکرد شوراي عالي مجمع نمايندگان  را نظارت مي کنند و گزارش تخلفات يا ... را به هيات امناء  ارسال مي کنند .

 

پرسش کننده :

به نظر مي رسد :

قانون سوت ، حکمراني خوب و اصول حاکميت شرکتي  در پيش نويس آئين نامه انتخاب 6 نفر هيات امنا توسط مطالبه گران ، به خوبي مورد توجه قرار گرفته است . 

 

پاسخ دهنده :

نظر شما با اغماض قابل پذيرش است .

 

پرسش کننده :

اگر ديوان محسبات کشور به مفاد  اين آیين نامه آگاه شود براي تصويب آن کوشش مي نمايد . با تصويب اين آیين نامه ، ورود ِ ديوان محاسبات کشور به صندوق بي معنا مي شود  .

 

پاسخ دهنده :

بهترين راه مبارزه با فساد در يک موسسه کاملا خصوصي نقش آفريني اعضا و پرهيز از قيم مابي است  .

همان طور که  اصل 85 قانون اساسي به مجلس اجازه نمي دهد که در تصويب  اساسنامه يک موسسه خصوصي مثل سوپر مارکت سر کوچه مداخله نمايد . اصل 55 قانون  اساسي ، ماده 2 و ماده 3 قانون مديريت خدمات کشوري و ... هم به ديوان محاسبات کشور ، اجازه هيچ گونه مداخله در امور موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان را نمي دهد .

در ضمن بر اساس منابع علمي مورد اشاره در اين گفت و گوي مجازي در رابطه با حکمراني خوب شرکتي در دنياي جهاني ، به صراحت بيان شده است :

شرکت ها به جای آنکه بنشینند و منتظر تحميل قوانین از سوی نهادهای بیرونی باشند، باید پیشتازانه دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی خود را طراحی نموده و آنها را فعالانه به اجرا بگذارند.

 

پرسش کننده :

مطالبه گران براي تحقق ِ موارد ذيل در حاکميت شرکتي :

برای اینکه شرکت ها به حکمرانی خوب شرکتی در دنیای جهانی، که در آن ادراک سرمایه گذاران بین المللی و محلی، به وسیله ساختارهای مدیریت و اعتبار کسب و کار شکل می گیرد، احساس نیاز کنند؛ در چنین محیطی، شرکت ها به جای آنکه بنشینند و منتظر تحميل قوانین از سوی نهادهای بیرونی باشند، باید پیشتازانه دستورالعمل های اختصاصی فرهنگ سازمانی خود را طراحی نموده و انها را فعالانه به اجرا بگذارند.

چه مکانيزم هاي را مطرح کرده اند  ؟

( گفت و گو ادامه دارد )

* بخش نخست

* بخش دوم

* بخش سوم

* بخش چهارم

* بخش پنجم

* بخش ششم

* بخش هفتم

منابع :

1- آرشیو سوالات حقوقی از وکلای دادگران ( 1 ) تاریخ انتشار: دوشنبه 01 آذر 14002. تارنماي ثبت فکر برتر

3- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

4- تعريف خرد جمعي از ويکي پديا

5- خبرگزاري ايمنا نخستين خبرگزاري شهو شهروندان ايران : ادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه هاادب مدیر کل اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ایران . خرد جمعی، راهکار بهبود اوضاع اقتصادی است/لزوم ارتباط اعضای اتاق های بازرگانی با قوه ها

6-  دنياي اقتصاد لزوم تصميم گيري بر اساس خرد جمعي

7-  حاکمیت شرکتی چیست؟ مسیر درست در حکمرانی خوب شرکتها چطور ایجاد می شود؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

8- شرکت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي ( سهامي عام ) حاکميت شرکتي و کميته هاي تخصصي

9- آئين نامه نظام راهبردي شرکتي مصوب 11/8/1386 سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

10- دستورالعمل حاكميت شركتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ايران

11- فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت / شماره بيستم / بهار 1393 - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود - بررسی تاثیر اجراي آئین نامه نظام راهبري شرکتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران بر مدیریت سود

 12 .تار نماي پژوهش هاي حسابداري مالي . مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت‏ها را تحت تاثیر قرار می ‏دهد؟

13- استراتژي باز ( Open Strategy ) چيست ؟

 14 . فرهنگ مشارکت و خرد جمعي

 15 . دنياي اقتصاد : راهنمايي کاربران براي استفاده از استراتژي باز ، استراتژي سازي موفق با خرد جمعي

 16 . تحقق خرد جمعی در کنترل شرکت‌های زیرمجموعه و بانک

 17 . مقاله تحقيقي تعامل فرهنگ یادگیری سازمانی با ظرفیت جذب، نوآوری باز و رهبری توانمندساز در شرکت های دانش بنیان: تحلیل یک مدل میانجی تعدیل شده

 18 . تعریف یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده چیست؟ دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف دیدگاه /در شریف استراتژی /توسط دفتر استراتژی دانشگاه شریف

19- «نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت تبدیل شده است؟

20- مقاله حاکميت شرکتي ، حمايت از سهامداران

21-  حکمرانی خوب با استقرار حاکمیت شرکتی

22- تکرار مطالبات فرهنگیان در دیدار اختصاصی عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران با وزیر آموزش و پرورش

23 - ويکي پديا : حکمراني خوب يا حکمراني مطلوب

24.صندوق ذخيره فرهنگيان ، 21 ارديبهشت 1401 : راهکارهای محاسبه ارزش افزوده دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان

25 . شرکت کار گذاري سرمايه و دانش

 26 . سايت آموزش مفيد

27 .سايت سبد گردان تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار

28  .فصلنامه سياستهاي راهبردي و کلان مقاله
تأثیر شفافیت سود بر هزینه سرمایه و بازده اضافی (مطالعه موردی: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)

29 . سايت فرا بورس ايران + پرسش‌های متداول پذیرش در بازار اول، دومپرسش‌های متداول پذیرش در بازار اول، دوم

 30 . سايت مشاوره حقوقي دينا

  1. خبرگزاري مهر ، مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان کیست ؟

32. صداي معلم

شورای سازمان معلمان منطقه 6 تهران : پیشنهادات در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان

33 . سخن معلم : در حال محاسبه «ارزش مالکانه» هستیم.

34 . تارنماي روابط عمومي صندوق ذخيره فرهنگيان در 17 آبان 1401 ، بررسی ساز وکار محاسبه ارزش مالکانه با حضور اعضای موسسه


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی چالش های صندوق ذخیره فرهنگیان در صدای معلم

سه شنبه, 24 آبان 1401 16:57 خوانده شده: 458 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/08/24 - 23:07
اما میانگین فوق العاده ویژه معلمان و برخی کارکنان دستگاه های دولتی ۲۱٪ است، یعنی دستگاهی که فوق العاده ویژه ۵۰٪ را اجرا کند بطور میانگین ۲۹درصد افزایش حقوق داشته است

پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1401/08/25 - 17:18
چرا سهم دولت وسود آن را برای بازنشستگان ۱۴۰۰پرداخت نمی کنید خیلی صادق الوعد هستید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور