مدیر صدای معلم در نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " : آیا منظور شما این است که پس از ابلاغ سند در سال 1390 و بعد از گذشت هشت سال سند تحول شکست خورده است و باید بنشینیم و یک سند مدرسه بنویسیم که معلمان آن را قبول داشته و به قول شما به " زبان مدرسه " نوشته شده باشد ؟ من هم همین می گویم که سند تحول بنیادین در عمل شکست خورده است. یعنی افق چشم انداز سند تحول 1404 بوده ولی الآن نرسیده است.
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بود . دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده…
صدای معلم در نشست خبری به مناسبت هفته ی شوراهای آموزش و پرورش : این جلسات هم شبیه نشست های " شورای معلمان " در مدارس شده است . ابتدا مدیر و معاونین صحبت می کنند و تقریبا دو سوم وقت را می گیرند . زمانی که نوبت " معلمان " می رسد برایشان شرط و شروط می گذارند ! چند درصد از ظرفیت " قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش " اجرایی شده است ؟ در حالی که بسیاری از ظرفیت های این قانون مطرح و اجرایی نشده است ؛ چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش و به طور مشخص شخص وزیر دائما صحبت از تدوین و اجرای " قانون خاص " برای آموزش و پرورش و معلمان می کنند ؟ مگر " خاص تر " از قانون شوراهای آموزش و پرورش هم داریم ؟ 2 سال پیش قول دادید که خبرنگاران و رسانه ها در نشست های شوراهای آموزش و پرروش حضور فعال داشته باشند . چرا بخشنامه را صادر نکردید ؟ چرا به قول خود عمل نکردید !
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید . در این نشست ؛ « صدای معلم » پرسش های مبسوطی را مطرح کرد . با آن که مدت جلسه دو ساعت پیش بینی شده…
صدای معلم: آقای زرافشان ؛ شما اشاره کردید به محدودیت در ظرفیت پذیرش نیرو در دانشگاه فرهنگیان و از آن طرف ما بحران کمبود معلم داریم و در چند سال آینده تعداد زیادی از معلمان از سیستم آموزشی خارج خواهند شد . این وضعیت باعث شده دانشگاه فرهنگیان به صورت لجام گسیخته و بدون کنترل شاخص های مدیریت و احصاء پارامترهای کیفیت آموزشی به افزایش ناگهانی ظرفیت خودش ظرفیت پذیرش نیروی معلم روی بیاورد بدون آن که برنامه مشخصی برای کیفیت بخشی در خروجی های خودش داشته باشد. شما مستحضر هستید در کشورهای توسعه یافته مانند فنلاند و نظایر آنها دانشگاه هایی که متولی این امر هستند مسئولیت تامین نیروی لازم برای نظام آموزشی را بر عهده دارند و هم کیفیت خروجی ها را گارانتی و یا ضمانت می کنند ولی متاسفانه ما در دانشگاه فرهنگیان هیچ احساس تعهدی نسبت به خروجی های خودش نمی بینیم.
گروه گزارش/ « علی زرافشان » معاون آموزش متوسطه پیشین وزارت آموزش و پرورش و معاون نهاد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران طی حکمی و به استناد ماده 18 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده ایشان در این دانشگاه انتخاب گردیده است . ماده ۱۸ تصریح می کند : " پردیسهای استانی «دانشگاه» ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیسهای استانی «دانشگاه» متناسب با شرایط استان مربوط،…
" فارغ از آن که این اقدامات و نتایج آن تا چه حد قابل ارزیابی و سنجش بوده و آیا تاثیری در اجرای قانون مهجور تشکیل شوراهای آموزش و پرورش دارد و یا نه ؛ اما پرسش « صدای معلم » آن است که آیا واقعا اراده ای جدی و نافذ برای " تمرکز زدایی " و نظارت در حوزه عمومی به معنای واقعی مشاهده می شود ؟ "
گروه گزارش/ این رسانه دیروز دوشنبه 23 دی گزارشی را با عنوان : " پرسش « صدای معلم » آن است که اقدام وزارت آموزش و پرورش در نامیدن و تبلیغ یکی از روزهای هفته به نام " مدارس هیات امنایی " با کدام پژوهش و فرضیه عقلانی و منطقی تطابق و تجانس دارد ؟ این انتخاب با کدام مواد و نیز اهداف قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برابری می کند…
مقصود فراستخواه در دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
گروه گزارش/ امروز دوشنبه 23 دی دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید . اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛…
" پرسش « صدای معلم » آن است که اقدام وزارت آموزش و پرورش در نامیدن و تبلیغ یکی از روزهای هفته به نام " مدارس هیات امنایی " با کدام پژوهش و فرضیه عقلانی و منطقی تطابق و تجانس دارد ؟ این انتخاب با کدام مواد و نیز اهداف قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش برابری می کند ؟ نهادهای مذهبی و دینی که در این موارد بودجه های قابل توجه می گیرند و معمولا هم به افکار عمومی پاسخ گو نیستند ، قرار است چه کاری انجام دهند ؟ "
گروه گزارش/ مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش ؛ روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش به ترتیب زیر با شعار «نگاه ملی، تحول منطقه ای» نام گذاری و اعلام گردیده است : سه شنبه 98/10/24 شوراهای آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا چهارشنبه 98/10/25 شوراهای آموزش و پرورش، مشارکت نهادها و خیرین پنجشنبه 98/10/26 شوراهای آموزش و پرورش، تبلور آموزه های دینی جمعه 98/10/27 شوراهای آموزش و…
" آیا این گونه تعیین تکلیف ها برای اضلاع و ارکان تعلیم و تربیت - اگر واقعا کاری نمی توانند انجام دهند - مبتنی بر موازین حقوقی هستند ؟ "
گروه گزارش/ « صدای معلم » در گزارشی در مورد عملکرد اداره کل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش در 29 مهر 1398 نوشت : ( این جا ) " ماجرای تصرف املاک آموزش و پرورش و یا واگذاری آن به برخی نهادها به کلافی پیچیده و سردرگم تبدیل شده است . گویا سایر نهادها و دستگاه ها دیواری کوتاه تر از آموزش و پرورش برای گسترش قلمرو…
مدیر صدای معلم در نشست خبری هفته شوراهای آموزش و پرورش : گرایش غالب در سخنان شما به مباحثی مانند درآمدها ، هزینه ها ، تخصیص اعتبارات و... تمایل داشت در حالی که هدف و روح اصلی در تدوین قانون شوراهای آموزش و پرورش ، تمرکز زدایی و ارزش قائل شدن برای سایر سطوح تصمیم گیری و تصمیم سازی به ویژه در لایه های پایین بوده است . یکی از دلایل مهجور ماندن و به حاشیه رفتن قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش کم کاری و بی اهمیت انگاری رسانه ها و خبرنگاران است !
گروه گزارش/ هر ساله از 24 تا 30 دی ماه هفته شوراهای شوراهای آموزش و پرورش نامیده شده و برنامه هایی برای گرامی داشت آن برگزار می شود . قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان ها ، شهرستان ها و مناطق کشور در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و ششم دی ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 29 / 10…
" نخستین پرسش « صدای معلم » از احمد طاهر سلطانی به عنوان مدیر کل این مجموعه و سایر دست اندرکاران آن است که چرا مسئولان نهاد گزینش در این 4 دهه با رسانه ها به صورت مستقیم و صریح نشستی برگزار نکرده و پاسخ گوی عملکرد خود نبوده اند ؟ حجم بالایی از جمعیت فعلی کشور محصول نگرشی و عملی رفتارهای این معلمان بوده اند که هنوز در بدنه آموزش و پرورش به تدریس و تربیت میپردازند. دستاورد گزینش در 40 سال گذشته چه بوده است؟ آیا سیستم جذب کارمند از طریق گزینش سیاسی و اعتقادی داوطلبان موفق بوده است؟ آیا تربیت معلم حرفه ای اساسا با کارکرد نهاد گزینش و رویکردهای آن قابل جمع است ؟ "
گروه گزارش/ 15 لغايت 22 دي ماه به نام هفته گزينش نام گذاري شده است و هر ساله به همين مناسبت ويژه برنامه هايي برگزار شده و حرف هایی زده می شوند . در آموزش و پرورش نیز مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش نیز به جای آن نشست رسانه ای با خبرنگاران بگذارد و پاسخ گوی پرسش های آنان باشد با خبرنگار مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی…
" شهین ایروانی " عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بود . دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده…
" فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش نه بر مبنای گفت و گو و تفکر انتقادی که بیشتر حول سخنرانی و مونولوگ استوار شده است "
گروه استان ها و شهرستان ها/ « شورای معلمان » و " نماینده معلمان » از ارکان مهم مدرسه و تصمیم گیری در مورد امور و مشکلات آن هستند . ماده 15 از آیین نامه ی اجرایی مدارس می گوید : " به منظور بحث و تبادل نظر و هماهنگی در امور آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه و تأمین مشارکت معلمان در حسن جریان آموزشی و پرورشی و اداری مدرسه، شورایی به…
گروه رسانه/ پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نوشت : " آموزش و پرورش استان زنجان در خصوص خبر مندرج در خبرگزاری فارس جوابیه صادر کرد. مدیریت محترم خبرگزاری فارس باسلام با توجه به درج مطلبی تحت عنوان " تخلف مالی این بار در آموزش و پرورش! مدیر تخلف کرد ، اداره آموزش و پرورش سکوت " موارد زیر جهت تنویر افکار عمومی جهت درج در آن خبرگزاری ارسال می…
پرسش صدای معلم از مدیر کل آموزش و پرورش استان ابلام و سایر مقامات و مدیران مسئول در وزارت آموزش و پرورش ؛
گروه گزارش/ « علیرضا طالب زاده » در صدای معلم می نویسد : ( این جا ) ایده تشکیل گروه های آموزشی به سبک و سیاق فعلی به حدود 35 سال پیش بر می گردد به طوری که در سال 1361 گروه های آموزشی رسماً فعالیت خود را در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد. اگرچه در سال 1385 تغییراتی نه چندان اساسی در ساختار آن به وجود آمد و…
علی زرافشان معاون پیشین متوسطه وزارت آموزش و پرورش و معاون نهاد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " و به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید . سخنرانان این نشست به ترتیب بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ، علی…
" شهین ایروانی " عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بود . دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده…
" آیا حقوق شهروندی در وزارتخانه ی مهمی مانند آموزش و پرورش با نگاه اداری و ساز و کارهای بوروکراتیک قابل تحقق و استحصال است ؟ معاونت آموزش ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش پاسخ دهد که برای این " مهم " چه برنامه ای دارد و چه اقداماتی را انجام داده است ؟ « صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد خود به عدم پاسخ گو بودن و مسئولیت پذیر بودن به عنوان یکی از ارکان مهم اجرای " حقوق شهروندی " توسط بسیاری از مدیران فعلی وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف اشاره و تاکید کرده است . با این حال و علی رغم سخنان وزیر آموزش و پرورش در مورد رصد رسانه ای " انحرافات " سیستم تغییر محسوسی در فرآیندهای غلط و امور نادرست نهادینه شده مشاهده نمی شود . واقعا چه کسی باید در این موارد پاسخ گو باشد "
گروه گزارش/ « منشور حقوق شهروندی » بیست و نهم آذرماه 1395 در همایش قانون اساسی و حقوق ملت با حضور رئیس جمهوری و جمع زیادی از وکلا، حقوق دانان و اساتید و کارشناسان رونمایی و به امضای دکتر روحانی رسید. این منشور شامل 120 ماده می باشد و مهم ترین منبع ارجاعات قانونی این منشور ؛ « قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران » است . در بخش « سازوکار اجرا و…
گزارشی از تحقیر " معلمان " در خانه ای که باید در خدمت آنان باشد ؟ !
گروه گزارش/ هنوز هیچ مرجع و مقام مسئولی در مورد گزارش های صدای معلم در مورد باشگاه فرهنگیان تهران پاسخی نداده است . ( این جا ) و ( این جا ) و ( این جا ) . روز جمعه 13 دی 1398 ساعت 30 / 7 صبح . انگار تنش و اصطکاک در این مجموعه تمامی ندارد . چندی پیش معلمان به افزایش 100 درصدی بهای بلیت در این مجموعه فرهنگی…
" پرسش « صدای معلم » آن است که آیا می توان همچنان یک نهاد متولی و مجزای امور تربیتی در مدارس را با همان ذهنیت های پیشین تعریف و تبیین کرد و از سوی دیگر از معلمان خواست تا نقش های خود را تغییر دهند بدون آن که تعریف شفافی از این مفاهیم و آموزه ها صورت گیرد ؟ آیا اضافه کردن دبیرخانه و فربه کردن بدنه اداری و زائد می تواند نقش تربیتی معلمان را احیا و به آنان بازگرداند ؟ "
گروه اخبار/ تجربه ی بیش از 4 دهه فعالیت برخی نهادها در سازمان آموزش و پرورش موید ضرورت بازاندیشی و نوسازی در برخی پارادایم ها و نیز در فلسفه ی وجودی این نهادها است . یکی از این نهادها که بودجه ، اعتبارات و نیروی انسانی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است ، نهاد پرورشی و یا امور تربیتی است . « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم در گفت…
" آیا این معاونت به همه وظایف مصوب خویش عمل کرده است ؟ آیا ایشان صلاحیت اظهار نظر در این موارد را دارد ؟ "
گروه گزارش/ پس از اظهار نظرهای غیرمرتبط معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و گزارش صدای معلم ( این جا ) ؛ نوبت به معاون و برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش رسید . پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان نوشت : " معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه آموزش و پرورش این اطمینان را به مردم می…
صدای معلم : آیا سازمانی که فقط 30 درصد اهدافش محقق شده است سازمانی ورشکسته نیست ؟ چرا سازمان نهضت سوادآموزی نتوانسته است از فرصت خوب " ثبات مدیریتی " در سال های اخیر برای حل مشکلات ساختاری و محتوایی اش نهایت استفاده را ببرد ؟ وظیفه سومی که شما ذکر کردید تحت عنوان تعلیم فرهنگ اسلامی . این آیا می تواند با تعریف جدیدی که از سواد ارائه می شود و یونسکو دارد ارائه می کند تناسب داشته باشد ؟ یعنی شما یک وظیفه ای برای خودتان درست کرده اید که مثلا به سازمان تبلیغات ارتباط دارد یا مثلا به حوزه علمیه ارتباط دارد. یعنی شما دارید یک کارهایی انجام می دهید که اصولا به شما ارتباط ندارد و یا در حد مقدورات ، امکانات و ظرفیت شما نیست ! آیا شما نیازی ندارید که این گونه تعاریف و ماموریت ها را بازتعریف کنید ؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ یکشنبه 1 دی نشست خبری " شاپور محمدزاده " معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی " به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع " سواد آموزی و رسانه " برگزار گردید . در پایان این نشست ؛ « صدای معلم » نشستی را با " پرویز کوثری " معاون پشتیبانی سازمان نهضت…
" نگاهی ساده و حتی سطحی به سرفصل های بودجه سال 1399 نشان می دهد که اساسا چنین مبلغی و در سرفصل مشخص برای " رتبه بندی معلمان " تعریف نشده است . رتبه بندی معلمان به تصویب مجلس نرسیده است . معنا و نتیجه منطقی این کار این است که رتبه بندی معلمان به " قانون دائمی " تبدیل نشده است . پرسش این است که چه فرد و مقامی مجوز تدریس " معلم غیرمرتبط " را صادر کرده است ؟ آیا " معلم " به اختیار خود چنین وضعیتی را " انتخاب " و " تولید "کرده است یا آن که وزارت آموزش و پرورش صرفا برای " پر کردن کلاس های خالی و این که فردا به خاطر این مساله متهم به ناکارآمدی و سوء مدیریت نشود به صورت فله ای مجوز این کار را صادر کرده است ؟ آیا وزارت آموزش و پرورش شرایط علمی و استاندارد مطابق با عرف جهانی را برای " آموزش ضمن خدمت معلمان " مهیا کرده است که اکنون بخواهد آنان را برای این امر رتبه بندی نماید ؟ این گونه برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها باید توسط کسانی صورت گیرد که خود فاقد این مشکل راهبردی بوده و بر اساس " کارراهه و مسیر ارتقای شغلی " و نیز " صلاحیت های حرفه ای و مدیریتی " در جایگاه خویش قرار گرفته باشند . « صدای معلم » ضمن تصریح موارد پیشین ، بر این باور است که در یک سیستم آموزش حرفه ای هیچ فرد و مقامی حق قضاوت و تصمیم گیری در مورد " صلاحیت های حرفه ای " معلمان جز خود معلمان و سازمان نظام معلمی ( با رویکرد استقلال حرفه ای ) ندارد "
گروه گزارش/ هنوز هیچ مسئولی به دو گزارش پیشین و پرسش های مطروحه صدای معلم در مورد رتبه بندی معلمان پاسخی نداده است . ( این جا ) و ( این جا ) در گزارش نخست آمده بود : " طرح رتبهبندی معلمان در آذرماه 98 توسط هیات دولت مصوب شده و قرار است تا احکام ناشی از این طرح از ابتدای مهرماه صادر شود. به گفته ی وزیر آموزش و پرورش…
« یدالله سعید نیا » مؤسس اولین مدرسه انسان گرای ایران و مدرس بین المللی روش آموزشی در سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » :
گروه گزارش/ سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید . « صدای معلم » در بخش های پیشین سخنان این پژوهشگر را منتشر کرد . در این بخش پرسش و پاسخ صدای معلم با آقای سعید نیا را می خوانیم . این رسانه از از همکاری خانم لمیا جاف و خانم مریم اسماعیلی تهیه کنندگان…
" فارغ از این موضوع که سرانجام برترین حراست در مجموعه وزارت آموزش و پرورش کدام است ؛ این پرسش اساسی مطرح است که آیتم های مورد ارزیابی و تصمیم گیری برای معرفی این استان ها چه بوده است ؟ "
گروه گزارش/ پرتال وزارت آموزش و پرورش 4 دی 1394 نوشت : ( این جا ) " حراست آموزش و پرورش هرمزگان از بین حراست سازمانها، معاونت ها و ادارات وزارت آموزش و پرورش و همچنین ادارات کل آموزش و پرورش استان های سراسر کشور به عنوان حراست برتر انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان هرمزگان، علی ایرازه رئیس اداره…
" به نظر می رسد گوش شنوایی برای شنیدن انحرافات در این سیستم ناکارآمد با مدیرانی ضعیف و غیرعلمی که نگاه شان به مسائل تعلیم و تربیت صرفا " اداری " است وجود ندارد . این مدیران غیرپاسخ گو با تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی ، هزینه هایی را بر سیستم آموزشی تحمیل می کنند که به نظر می رسد جبران آن بسیار دشوار و حتی ناممکن خواهند بود . احاله همه امور از صفر تا 100 رتبه بندی معلمان و احراز صلاحیت های حرفه ای معلمان به سامانه ای غیراستاندارد و غیرشفاف که روایی و اعتبار آزمون های آن از هر جهت مورد پرسش و ابهام است ، با کدام عقل سلیم و منطق کارشناسی و آموزه های مدیریت علمی مطابقت دارد ؟ علی رغم تعریف و تمجید دائم مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف جالب است بدانیم که در این ساختار هیچ جایگاهی برای " گروه های آموزشی " تعریف نشده است ! « صدای معلم » برای چندمین بار تاکید و تصریح می کند بدون تاسیس و تعریف " سازمان نظام معلمی " با رویکرد استقلال هر گونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در این موارد به نتیجه ای نخواهد رسید "
گروه گزارش/ سرانجام و پس از کش و قوس فراوان ، «شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان » ابلاغ شد . پانا می نویسد : " محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش «شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان» را به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد . برای تحقق جزء 2 بند الف ماده 63 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار نظام پرداختها…
" نوع فعالیت ها و سوابق اجرایی ایشان پس از انقلاب اسلامی نیز مبین این گزاره است که همگی آن ها در حوزه علوم انسانی بوده اند "
گروه گزارش/ « حسن روحانی » رئیس جمهوری اسلامی ایران در 20 مهر 1398 در احکام جداگانهای و با استناد به بند الف ماده ۸ و بندهای ۱۰، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ماده ۹ و در اجرای ماده ۱۱ لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۵۸ (اصلاحی مورخ ۱۳۸۱.۷.۲۹ مجلس شورای اسلامی)، ۱۰ عضو شورای عالی آموزش و پرورش را برای یک دوره ۴ ساله منصوب کرد. در…
« یدالله سعید نیا » مؤسس اولین مدرسه انسان گرای ایران و مدرس بین المللی روش آموزشی در سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » :
گروه گزارش/ سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید . « صدای معلم » بخش دوم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد . مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
« احد نویدی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " و به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید . سخنرانان این نشست به ترتیب بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ، علی…
" شهین ایروانی " عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بود . دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده…
" تدوین هر طرح - لایحه در مجلس، هزینهای در حدود ۱۱۱ میلیون تومان برای کشور خواهد داشت. علاوه بر این، هر کدام از گزارشهای تحقیق و تفحص نیز به میزان ۲۱۵ میلیون تومان بودجه خواهند داشت . پرسش « صدای معلم » آن است که آیا رای قبلی مجلس در مورد " حذف تنوع مدارس " مبتنی بر کار کارشناسی و پژوهشی دقیق نبوده است ؟ آیا این مصوبه سند پژوهشی پیوست داشته است ؟ اگر واقعا آن مصوبه غیرکارشناسی بوده است ؛ چرا حاجی بابابی به عنوان رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس همان موقع نظر خود را شفاف اعلام نکرد ؟ "
گروه گزارش/ مجلس شورای اسلامی در تاریخ 21 مهر 1398 قانونی بهشرح زیر تصویب کرد: دولت (وزارت آموزش و پرورش ) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی 99 - 98 تمام واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، بهگونهای که بهجز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبتنام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد. تبصره…
« احد نویدی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در میزگرد علمی – تخصصی " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ میزگرد علمی – تخصصی با عنوان : " بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس در نظام آموزشی ایران " و به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار گردید . سخنرانان این نشست به ترتیب بهزاد نظری عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران ، علی…
" نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که اظهارنظرهای مطرح شده دقیقا به کدام مورد و بند ارتباط پیدا می کند ؟ پرسش از معاونت حقوقی و امور مجلس آن است که تا چه میزان در سالم نگه داشتن محیط اداری در وزارت آموزش و پرورش موفق بوده است ؟ آیا عملکرد این معاونت در مورد مجلس موجب کاهش دخالت نمایندگان در امور آموزش و پرورش و به رسمیت شناختن استقلال ذاتی و حرفه ای آن گردیده است ؟ آیا آقای عسکری از زمان تصدی مسئولیت خویش ، نشست رسانه ای با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشته است تا پاسخ گوی عملکرد و وظایف مصرح و قانونی خویش باشد ؟ "
گروه گزارش/ پرتال « معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش » می نویسد : " علی عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در اجلاس اقامه نماز استان تهران از ائمه جماعت مدارس خواست به موضوع فقهی دانش آموزان توجه ویژه داشته باشند. علی عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در اجلاس سراسری نماز استان تهران گفت: حکام و علما متولی دین…
" پرسش صدای معلم این است که آیا این تصمیم را باید به حساب " استقلال " حوزه های علمیه گذاشت و یا آن که مصوبات مراجع قانونی برای این گونه مراکز آموزشی لازم الاجرا نیست ؟ "
گروه گزارش/ کمیته اضطرار استان تهران با مسئولیت استاندار مدارس تهران را تا پایان هفته اداری یعنی چهارشنبه 4 دی 1398 تعطیل اعلام کرده است . با این حال و بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران ، مدارس علمیه تعطیل نبوده و به فعالیت های خویش ادامه می دهند . حال پرسش این است که آیا این تصمیم را باید به حساب " استقلال " حوزه…
مدیر صدای معلم در نشست خبری " رئیس سازمان نهضت سوادآموزی " : " شما در ابتدای سخنرانی خویش بارها از واژه " مقدس " برای این سازمان و حتی سایر نهادها استفاده کردید در حالی که این گونه تقدس گرایی مخالف اصول نقد و نقادی است و با این حساب دیگر حتی نمی شود سازمان نهضت سوادآموزی را در حوزه " رسانه " مورد نقد و نقادی قرار داد . سازمان نهضت سوادآموزی نسبت به سایر سازمان های اقماری و نیز دوایر ستادی در وزارت آموزش و پرورش به نظر می رسد که " ثبات مدیریتی " بیشتری داشته است . ( 6 مدیر در 40 سال ) یعنی به طور متوسط هر مدیر در راس این سازمان به طور متوسط 7 / 6 سال مدیریت کرده است . اما با این حال و پس از گذشت 40 سال هنوز سازمان نهضت سواد آموزی از مشکلات و چالش های " ساختاری و محتوایی " رنج می برد . دلیل آن چیست ؟ آموزش دهندگان به کرات از این که در این سیستم و فرآیندهای پیچیده اداری دیده نمی شوند و حتی حرف ساده شان در پرتال اداره منتشر نمی شود انتقاد دارند ....
گروه گزارش/ امروز یکشنبه 1 دی نشست خبری " شاپور محمدزاده " معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی " به مناسبت سالگرد تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی با موضوع " سواد آموزی و رسانه " برگزار گردید . در این نشست رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به بیان عملکردها و دستاوردهای این سازمان پرداخت و در بسیاری از اوقات این نتایج را به 40 سال گذشته ارتباط می داد .…
گروه گزارش/ جمعه 29 آذر سالن همایش های فدک واقع در آموزش و پرورش شهر ری میزبان فرهنگیان و بازنشستگانی بود که برای " شاد بودن " و " فرصت با هم بودن " و به مناسبت " شب یلدا " دور هم گرد آمده بودند . تاکنون آن چه از آموزش و پرورش این ناحیه و سایر مناطق در صدای معلم منعکس شده است حاکی از انتقادات فراوان همکاران و معلمان…
" تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد و باوجود بیفایده بودن چنین اقداماتی ، باز روز به روز دیوار مدارس کوتاه تر از قبل ميشود ! مطابق بند 2 از ماده 4 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ؛ « تصویب تقویم آموزشی مناطق با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه " از اختیارات شورای آموزش و پرورش هر استان است . پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا اقدامی اساسی در این مورد انجام نمی دهد و در این موارد از خود سلب مسئولیت کرده است ؟ اگر مواضع استانداری و سایر مراجع مورد قبول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیست ؛ چرا به صراحت بیان نمی شود ؟ تاوان این سو ء مدیریت ها و ناکارآمدی ها بر عهده کیست و چه فرد و یا نهادی باید پاسخ گو باشد ؟ "
گروه گزارش/ کمیته اضطرار همه مقاطع تحصیلی استان تهران در روز های شنبه 30آذر و یکشنبه اول دی ماه را تعطیل اعلام کرده است . امروز 30 آذر پرتال اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نوشت : " سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: امتحانات نهایی و هماهنگ استانی مدارس شهر تهران تحت هر شرایطی ۲ دی برگزار میشود. به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش شهر تهران…
" حال باید دید که مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان راست می گوید و یا نظرسنجی بدون کنترل ؟! "
گروه استان ها و شهرستان ها/ « محمد اعتدادی » مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست نمایندگان مدیران استان اصفهان با دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که از آن با عنوان " نشست صمیمی " نام برده شده است به مطالبی اشاره کرده است . پرتال اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نوشت : "به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش…
پرسش های « صدای معلم » در نشست تخصصی " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " در پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش : قرار است چه کسی به اینها بگوید ؟ وظیفه کدام نهاد است به اینها بگوید ؟ آیا شما خودتان این ها را از خانواده آموزش و پرورش و بقیه خواستید ؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت « گروه پژوهشی اقتصاد و برنامه ریزی نیروی انسانی » پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نشست تخصصی با عنوان : " بررسی زمان آموزش در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران " برگزار کرد . سخنرانان این نشست « منیره رضایی ، محمد جواد محسنی نیا ، مسعود کبیری و علیرضا محمدی » بودند…
" « صدای معلم » ضمن دعوت مجدد از همه تشکل های فرهنگیان به شفاف سازی در مورد عملکرد از آنان دعوت می کند تا در این گونه نشست ها به جای برگزاری مراسم رسمی و اداری و اعمال " تربیون های یک طرفه " از نقد عملکردشان توسط منتقدان و رسانه های مستقل استقبال کنند "
گروه گزارش/ هنوز هیچ یک از تشکل های فرهنگیان که در گزارش صدای معلم به عملکرد آن ها اشاره گردید در مورد آن واکنشی نشان نداده و پاسخی نداده اند . ( این جا ) هنوز مسئولان این تشکل ها در مورد قول هایی که در مفاد " میثاق نامه معلمی " آمده بود گزارش و یا گردش کاری ارائه نکرده اند . همچنین این تشکل در مورد عملکرد خود در 6…
« یدالله سعید نیا » مؤسس اولین مدرسه انسان گرای ایران و مدرس بین المللی روش آموزشی در سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » :
گروه استان ها و شهرستان ها/ سمینار تخصصی « شناخت روش آموزش فنلاندی » برای نخستین بار در اصفهان در تاریخ 14 آذر 98 توسط « یدالله سعید نیا » ( 1 ) برگزار گردید . « صدای معلم » بخش اعظم سخنان آقای سعیدنیا را در اختیار مخاطبان قرار می دهد . مصاحبه ی کوتاهی نیز با سخنران این سمینار انجام شد که در پایان ارائه شده است.
علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در گفت و گو با انصاف نیوز :
به طور معمول هر وزارتخانه سایتی اختصاصی برای خود دارد و آموزش و پرورش هم از این قاعده مستثنی نیست. خبرگزاری پانا بیشتر از یک دهه است که با اسم خبرگزاری کانون دانشآموزی به فعالیت میپردازد. این خبرگزاری در خرداد ماه سال ۱۳۸۱ به طور رسمی کار خود را با محوریت دانشآموز و آموزش و پرورش آغاز کرد. وظیفه خبرگزاری اختصاصی یک نهاد، پوشش اخبار مربوط به آن نهاد و حواشی آن…