" روح قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش بر " تمرکز زدایی " تاکید و تصریح می کند . روسای شوراهای آموزش و پرورش به جامعه و افکار عمومی توضیح دهند که تا چه میزان در راستای اهداف اصلی قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش حرکت کرده و چقدر آن را محقق کرده اند ؟ به نظر می رسد در ادبیات مسئولان وزارت آموزش و پرورش ، مشارکت فقط در پول دادن و پول گرفتن خلاصه می شود و این مقامات به جنبه های انسانی قوانین و روح آن ها توجهی ندارند . پرسش « صدای معلم » این است که چرا تفکر علمی و پژوهشی در ادبیات مسئولان علی رغم شعارهای آنان جایگاهی ندارد ؟ "
گروه گزارش/ هنوز وزارت آموزش و پرورش به گزارش صدای معلم با عنوان " عملکرد پرسش برانگیز و غیرکارشناسی وزارت آموزش و پرورش در مورد روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش ؟! " پاسخی ارائه نکرده است . ( این جا )در این گزارش آمده است : " مطابق اعلام وزارت آموزش و پرورش ؛ روز شمار هفته شوراهای آموزش و پرورش به ترتیب زیر با شعار «نگاه ملی، تحول منطقه ای» نام گذاری و اعلام گردیده…
مدیر صدای معلم در گفت و گو و پرسش و پاسخ انتقادی با فرهنگیان شهر ری :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پنج شنبه 17 بهمن نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید . در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل…
" هنوز هیچ مقام و مرجعی به گزارش صدای معلم با عنوان " استاندار و فرماندار تهران ! آیا برای سخنان خود مستنداتی هم دارید ؟! پاسخی ارائه نکرده است . این که نقش معلمان و دانش آموزان بیشتر در چنین روزهایی از سوی مسئولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان پر رنگ می شود و پس از آن دیگر این حرف ها به بایگانی می رود و یا عمل و کنش موثری از سوی مقامات مشاهده نمی شود ؛ تداعی نوعی " نگاه ابزاری " و حتی " سیاست زده " به نقش این دو رکن مهم و راهبردی در نظام تعلیم و تربیت نیست ؟ آیا ایشان در مدت مسئولیت خویش نشستی بی تکلف و چهره به چهره با معلمان و با حضور " رسانه ها " به عنوان رکن چهارم دموکراسی داشته و به آنان گوش کرده است ؟ "
گروه گزارش/ هنوز هیچ مقام و مرجعی به گزارش صدای معلم با عنوان " استاندار و فرماندار تهران ! آیا برای سخنان خود مستنداتی هم دارید ؟! ( این جا ) پاسخی ارائه نکرده است . در این گزارش آمده بود : " مطابق قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش ؛ اعضای شورای آموزش و پرورش استان به شرح زیر است : " ماده 3 - ترکیب شورای استان به شرح زیر…
شهین ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران در پردیس نسیبه :
گروه گزارش/ امروز یکشنبه 27 بهمن نشست پیش همایش « اصلاحات آموزشی و چالش های آن در ایران : تبیین فلسفی دیدگاه ها و تلاش ها » با حضور دکتر علیرضا صادق زاده ، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و نایب رئیس انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران ؛ دکتر سیدنقی موسوی ، عضوهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر شهین ایروانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش اصلاحات آموزشی…
محمدرضا شفیعی کدکنی : در جامعۀ برخوردار از دموکراسی، کلمات را بهراحتی نمیتوان شناور کرد. کلمات مانند انسانها حیثیتِ خاص خود را دارند و کل،ّ جامعه است که میتواند در باب سرنوشتِ مفهومی کلمات تصمیم بگیرد. همانطور که در جامعۀ استبدادی میتوان به حقوق افراد تجاوز کرد به حدود کلمات هم میتوان تجاوز کرد، و همانطور که در جامعۀ برخوردار از آزادی و قانون به حقوق افراد نمیتوان تجاوز کرد، به حدود کلمات هم نمیتوان تجاوز کرد.شناور شدن نشانۀ فقدانِ اندیشههای فلسفی و عقلانی در زیربنای جامعه است و جامعهای که در آن اندیشۀ حکیمان و فرزانگان نقشی نداشته باشد، بهناگزیر بازیچۀ خودکامگان و عوامفریبان است "
گروه گزارش/ بارها و به کرات در نشست های رسانه ای مشاهده شده است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش و حتی وزیر آموزش و پرورش زمانی که از پیشوند " دکتر " برای مورد خطاب قرار دادن آن ها استفاده می شود نه تنها واکنشی نشان می دهند بلکه حاضران با سکوت و حتی " لبخند رضایت " آنان مواجه می شوند . حتی در دومین نشست رسانه ای وزیر آموزش…
" آقای مدیر کل ! پس نظارت بالینی بر سیستم آموزشی و پرورشی مدارس چه شد ! "
گروه گزارش/ کم تر مسئولی را در آموزش و پرورش می توان یافت که در مورد جایگاه گروه های آموزشی در آموزش و پرورش سخنرانی نکند . با این حال شیوه نامه ی اجرایی " آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی " پس از 4 سال توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ گردید . ( این جا ) « صدای معلم » در این گزارش نوشت : " حرکت از انتصابی…
مدیر صدای معلم در گفت و گو و پرسش و پاسخ انتقادی با فرهنگیان شهر ری :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پنج شنبه 17 بهمن نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید . در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل…
« صدای معلم » بارها و در راستای جریان " خودانتقادی " از عملکرد رسانه ها و خبرنگاران حتی در حضور مسئولان و مقامات انتقاد کرده است .اما پرسش این است که آیا مسئولان این وزارتخانه نیز به همین صورت شفاف و صادق هستند ؟ اگر به قول مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران وزیر و یا هر مقام دیگری سخنان و گفته هایش به طور گزینشی منتشر می شوند ؛ چرا باید آن مسئولان و مقامات دوباره و به کرات با همان رسانه های " سانسور چی " گفت و گو و یا مصاحبه داشته باشند ؟ " رتبه بندی معلمان " ، فرآیند رتبه بندی برای معلمان است . به صورت منطقی نمی توان رتبه بندی معلمان را خوان گسترده ای فرض کرد که همه افراد و گروه ها ناگزیر باید از آن لقمه ای بردارند ! این مقام اداری به جای این سخنان به فکر طراحی یک سیستم ارتقای حرفه ای برای بخش های اداری و ستادی وزارت آموزش و پرورش باشد . در عدم صداقت و غیرحرفه ای بودن برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان وزارت آموزش و پرورش همین بس که هیچ معلم و یا نماینده معلمانی در " هیات های ممیزی " سه گانه حضور ندارند .
گروه گزارش/ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در هفته ای که گذشت از نحوه انعکاس افزایش حقوق معلمان در رسانه ها انتقادات شدیدی کرده است . خبرگزاری ایرنا که گفت و گویی در این مورد با عبدالرضا فولاوند داشته است می نویسد : ( این جا ) " در اجرای طرح رتبهبندی معلمان تاکنون فقط بعد اقتصادی و افزایش حقوق فرهنگیان در رسانهها بازتاب پیدا کرده و این نحوه انعکاس اخبار…
صدای معلم : در نشست قبلی که جنابعالی به همراه آقای کریمی حضور داشتید به موضوع ساخت مدارس در سوریه توسط جمهوری اسلامی اشاره شد . علی رغم خبری که روزنامه الوطن منتشر کرد و مسئولان ایرانی تکذیب کردند ؛ در مورد تجربیات ساخت و ساز و مکان یابی مدارس صحبت کردید . در این مورد بیشتر شفاف سازی کنید . علیرضا علیاحمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر گفت : درست است که مجلس در راس امور است، ولی در برخی موارد پایش را از گلیمش فراتر میگذارد و متاسفانه آموزش و پرورش را با برخی مصوبات بیچاره کرده است ! متأسفانه فرهنگ لابی و بده بستان هم وجود دارد و اگر مسئولی بخواهد بماند باید در مواردی بده بستان داشته باشد . نمایندگان مجلس کار آموزش و پرورش را مختل میکنند و فرمان آموزش و پرورش را در استانها به دست میگیرند و تا تغییر مدیر مدرسه هم مداخله میکنند . آقای رخشانی مهر واقعیت سفرهای شما به برخی استان هایی که برگه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا کردند چیست ؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ؛ سه شنبه 15 بهمن نشست خبری مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با خبرنگاران و رسانه ها برگزار گردید . در نشست پیشین و مشترک ایشان و غلامرضا کریمی « قائم مقام وزير در امور بين الملل و رئيس مركز بين الملل و مدارس خارج از كشور» نخستین پرسش « صدای معلم » انتقاد…
" نخستین پرسش « صدای معلم » از مدیرکل حقوقی ، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش آن است که تا چه میزان و در کدام موارد از این ماده 8 برای معلمان و یا کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعمال گردیده است ؟مسئولان و مقامات از یک سو می گویند که معلمان حق انتقاد و اعتراض دارند اما مسیرهایی را برای این گونه کنش ها واقعا و به درستی تعریف و مشخص نکرده اند .مسئولان پاسخ دهند که کم هزینه ترین و منطقی ترین مسیر برای مطالبه گری و کنش گری موثر در حوزه " آموزش " چیست ؟ پرسش این رسانه آن است که این معاونت و زیرمجموعه های آن در « سامانه انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات » فعال و به روز هستند ؟ "
گروه گزارش/ هنوز مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش در مورد آخرین گزارش صدای معلم با عنوان : " آیا این گونه تعیین تکلیف ها برای اضلاع و ارکان تعلیم و تربیت - اگر واقعا کاری نمی توانند انجام دهند - مبتنی بر موازین حقوقی هستند ؟ " مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش قرار بود دستگاههای متصرف فضاهای آموزشی و پرورشی…
علی پورسلیمان مدیر صدای معلم در جمع فرهنگیان شهر ری :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ پنج شنبه 17 بهمن نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید . در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل…
" آیا می توان از این گونه اعتراضات صنفی که تفسیر موسّعی از آن در جهت آسیب پذیر کردن امنیت و یا سیاسی کردن صورت می گیرد برداشت خاصی را معیار و ملاک نظر و عمل قرار داد ؟ آیا مسئولان و مقامات در جهت احقاق حقوق مسلم قانونی در چارچوب قانون اساسی و آزادی های شهروندی و مدنی تلاش و اهتمام لازم را به عمل آورده اند ؟ پرسش مهم این رسانه از این مقام قضایی آن است که آیا واقعا در این گونه موارد تناسب " جرم و " مجازات " رعایت گردیده است ؟ آیا این مقامات و سایر مسئولان همان گونه که در مورد این گونه پرونده ها حساسیت های " ویژه " را به خرج می دهند در مورد سایر تجمعات و تحرکات که اکثریت سیاسی بوده و حتی معطوف به " منافع ملی " و " مصالح جامعه " نبوده و حتی در تضاد و تعارض با آن ها هستند پی گیر بوده و برخوردهای قانونی و قضایی لازم را انجام می دهند ؟ معلمان علی رغم تحمل سختی ها و رنج های فراوان که مهم ترین آن ها " تبعیض " است اما مخالف خشونت در همه ابعاد آن بوده و به اذعان مسئولان از سالم ترین و پاک دست ترین اقشار جامعه محسوب می شوند "
گروه گزارش/ صدور احکام قضایی برای 7 نفر از فعالان صنفی و معلمان استان خراسان شمالی و نیز اظهارات رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی پرسش ها و ابهامات فراوانی را برای جامعه فرهنگیان ایران ایجاد کرده است . حجتالاسلام والمسلمین اسدالله جعفری با تشریح جزئیات پرونده انجمن صنفی معلمان گفته است : این افراد با سوء استفاده مالی اقدام به جمعآوری کمک برای زلزلهزدگان کرده و مبالغ را در این مورد…
پرسش های صدای معلم از حجت الاسلام علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : آقای ذوعلم ! در جامعه ما آدم ها حرف های خوبی می زنند اما معمولا به مرحله عمل که می رسد تغییر موضع می دهند . این حالت در مورد مسئولان و مقامات تشدید می شود . آقای ذوعلم در هر نشستی از مشارکت و تمرکززدایی می گویند. آیا آموزش و پرورش که به نظر مسئولان امری حاکمیتی است از یک سو و شما که در جمع بندی های مباحث ، دست آخر به ایده و نظر خودتان می رسد، این شعارها را در عمل تاب می آورید ؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه 14 بهمن نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با خبرنگاران در محل این سازمان برگزار گردید . در این نشست « صدای معلم » پرسش هایی را مطرح کرد . آن چه در زیر می آید ، پرسش های صدای معلم و پاسخ « علی ذوعلم » رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به این…
" نخستین پرسش این رسانه آن است که مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در برابر این توهین و ضرب و شتم این معلم روستایی کار خاصی پس از انتشار خبر صدای معلم انجام داد ؟ خشونت در همه ابعاد و از سوی هر فرد ، گروه و یا مقامی آن امری غیرمنطقی و غیرقابل قبول است . اما آیا مسئولان دلسوز و زحمتکش وزارت آموزش و پرورش فقط در برابر یک رکن تعلیم و تربیت " حساسیت ویژه " دارند ؟ چه فرد و یا مقامی باید حافظ حقوق شهروندی معلمان و امنیت شغلی و فرهنگی آنان باشد ؟
گروه گزارش/ پرتال اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نوشت : ( این جا ) " به دنبال انتشار تصاویر و خبر ضرب و شتم دانش آموز یکی از مدارس تبریز و واکنش و برخورد سریع با خاطی، والدین وی با حضور در دفتر کار مدیر کل از برخورد مناسب با موضوع قدردانی کردند. به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، به…
دانشجو معلم سال اول در دانشگاه ( پردیس ) فرهنگیان شهر ری : بسیاری از افراد و حتی معلمان باسابقه به جای آن که به من و جوان ها انگیزه بدهند ما را متاسفانه ناامید می کنند . پاسخ من دانشجو معلم با 18 سال سن به این گونه معلمان آن است که اگر شما این حرفه را نمی شناختید و یا از آینده آن بی خبر بودید چرا خودتان " معلم " شدید ؟! معلم بازنشسته با 31 سال سابقه : امیدوارم بتوانم گامی حتی کوچک در جریان پرورش تفکر نقادانه در آموزش و پرورش بردارم . از گام یکم نمی توان به گام دهم رفت . ما باید بتوانیم جریان تفکر انتقادی را به تدریج و گام به گام در آموزش و پرورش نهادینه کنیم .
گروه تشکل ها/ امروز پنج شنبه صبح نشست فرهنگیان شهر ری با موضوع " تشکیل شورای سازمان معلمان شهر ری " در مرکز آموزشی – فرهنگی شهر ری برگزار گردید . در ابتدای این نشست ، « علی پورسلیمان » مدیر صدای معلم به ارائه دیدگاه های خویش در حوزه جامعه مدنی و نهادهای موثر آن یعنی " رسانه و تشکل " پرداخت . پورسلیمان ضمن نقل قول از برخی سخنان مصطفی…
« منیره رضایی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و عضو گروه پژوهشی اقتصاد و نیروی انسانی پژوهشگاه مطالعات در گفت و گو با صدای معلم :
گروه گزارش/ همان که که در گزارش های پیشین « صدای معلم » و در مورد طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد ؛ آن چه که اکنون تحت عنوان « شیوه ی نامه اجرای طرح رتبه بندی معلمان » در آموزش و پرورش انجام می شود با آن چه که کارشناسان و صاحب نظران بر روی آن کار علمی و کارشناسی انجام داده بودند تفاوت های ماهوی و حتی شکلی فراوانی دارد…
صدای معلم در نشست خبری رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور : ای کاش همه مسئولین نظام چمهوری اسلامی مثل شما و در این مورد حرف شنوی داشتند و سخن رسانه ها و پرسش های آنان را می شنیدند و به آنان و افکار عمومی پاسخ گو بودند ! هر دو ماه یک بار نشستی میان روسای سازمان های نوسازی در استان ها با جامعه خیرین آن ها برگزار می شود . چرا نباید رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و نهاد " ناظر " در این نشست ها حضور نداشته و یا از آنان دعوتی به عمل نیاید ؟
گروه گزارش/ امروز سه شنبه 15 بهمن نشست خبری مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با خبرنگاران و رسانه ها برگزار گردید . در نشست پیشین و مشترک ایشان و غلامرضا کریمی « قائم مقام وزير در امور بين الملل و رئيس مركز بين الملل و مدارس خارج از كشور» نخستین پرسش « صدای معلم » انتقاد از تعداد بسیار ناچیز نشست های رسانه…
نادر سلسبیلی در دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید . اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر…
پرسش های صدای معلم در نشست خبری رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : آیا تغییراتی در برخی کتابها اعمال شده است؟ آیا برخی تغییرات در محتوای کتابها، مانند گنجاندن اسناد سفارت آمریکا، بدون اطلاع مولفان کتابها صحت دارد ؟ این کار توسط چه بخشی از سازمان انجام می شود؟ شنیده ایم حتی در متن کتاب تاریخ بدون اطلاع دکتر ولایتی دست برده اند. در فارسی 2 پایه یازدهم مواردی از حذف بخشی از عملکرد نادرست و تجاوزکارانه کشور روسیه را شاهد بوده ایم . خودتان مستحضر هستید سیاست اصولی و تعریف شده جمهوری اسلامی ایران در بخش سیاست خارجی عبارت از " نه شرقی و نه غربی " است . به نظر می رسد این تعادل و توازن بر اساس سیاست های تعریف شده باید رعایت شود و نباید با حذف تاریخ جهت گیری خاصی به نفع طرفین انجام شود
گروه گزارش/ امروز دوشنبه 14 بهمن نشست خبری حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم با خبرنگاران در محل این سازمان برگزار گردید . شاید ذوعلم از معدود مدیران ستادی در وزارت آموزش و پرورش است که به طور مرتب و منظم با رسانه ها نشست خبری برگزار می کند و هر چند در این مدت صدای معلم از بسیاری از پاسخ های ایشان با توجه به پرسش های خویش قانع نشده است اما…
« صدای معلم » لازم می داند بار دیگر از همراهی و حمایت فرهنگیان و همراهان این رسانه تشکر و قدردانی نماید . « صدای معلم » از مشی قانونی و مبتنی بر استقلال شعبه 6 دادگاه كيفري 1 مجتمع دادگاه هاي كيفري 1 تهران (شعبه 76 دادگاه كيفري استان سابق) تشکر و قدردانی می کند"
گروه گزارش/ « صدای معلم » در گزارشی در تاریخ 19 دی 1397 نوشت : ( این جا ) " پس از نخستین شکایت توسط « مهدی بهرامی اقدم » روحانی و موسس مدرسه قرآن و عترت دومین شکایت نیز به فاصله کمی به صدای معلم ابلاغ شد . « مدیر صدای معلم » بر اساس ابلاغیه امروز در دادسرای فرهنگ و رسانه - شعبه 16 - حضور یافت اما به خاطر…
" استاندار و رئیس شورای آموزش و پرورش اصفهان در پاسخ به پرسش های صدای معلم : سوالات فنی که از من می پرسی را باید از آقای اعتدادی ( مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان ) و معاونین ایشان بپرسید. من نمی دانم مسائل آموزش و پرورش چیست. ریز نیستم و تخصص این کار را هم ندارم. سوال های اصلی را از این دوستان بزرگوار بپرس. مسائلی که مربوط به شورا باشد من در خدمتم "
گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ گزارش مشروح صدای معلم از برگزاری همایش شوراهای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان اصفهان است که سی ام دی ماه در خانه آموزشی و رفاهی شماره ۳ فرهنگیان استان اصفهان در سالن نقش جهان در ساعت سه و ده دقیقه بعدازظهر برگزار شد و یک ساعت و نیم به طول انجامید. در این نشست اجازه ی هیچ گونه پرسشی به…
" « صدای معلم » بارها و در گزارش های متعدد خود و نیز نشست های رسانه ای با وزرای آموزش و پرورش پیشین از عدم اجرای آیین نامه گروه های آموزشی - تربیتی و نیز فقدان شیوه نامه برای اجرای آن انتقاد کرده بود . مشارکت تعریف شده در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی از برنامههای درسی و تربیتی خیلی شفاف ، علمی و حتی عملیاتی نیست. پرسش مهم « صدای معلم » در مورد این شیوه نامه آن است که همچنان نقش گروه های آموزشی در کارگروه های ممیزی رتبه بندی معلمان در سطح مناطق ، ادارات کل و ستاد تعریف نشده باقی مانده است . همچنین در این شیوه نامه و نیز آیین نامه گروه های آموزشی - تربیتی هیچ گونه اشاره ای به " سازمان نظام معلمی و نقش آن " به عنوان یک " ارزیاب مهم " نشده است و این یکی از اشکالات مهم و راهبردی آن است "
گروه گزارش/ سرانجام و پس از گذشت حدود 4 سال از مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به شماره 914 و تاریخ 29 / 4 / 1394 با عنوان " آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی " که به تایید ریاست جمهوری اسلامی و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است ؛ « محسن حاجی میرزایی » وزیر آموزش و پرورش شیوه نامه ی اجرایی این مصوبه را به…
مقصود فراستخواه در دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید . اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر…
" در هفته شوراهای آموزش و پرورش ، استاندار اصفهان از پاسخ به پرسش های صدای معلم خودداری کرد ! "
گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ؛ گزارش مشروح صدای معلم از برگزاری همایش شوراهای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان اصفهان است که سی ام دی ماه در خانه آموزشی و رفاهی شماره ۳ فرهنگیان استان اصفهان در سالن نقش جهان در ساعت سه و ده دقیقه بعدازظهر برگزار شد و یک ساعت و نیم به طول انجامید. در این نشست اجازه ی هیچ گونه پرسشی به…
" هنوز وزارت آموزش و پرورش و به ویژه فریبرز حمیدی، «مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» که از سوی وزیر آموزش و پرورش به این سمت منصوب گردیده است ؛ پاسخی به آخرین گزارش صدای معلم ارائه نکرده است . آیا همه 37 زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش و به ویژه « صندوق ذخیره فرهنگیان » در « سامانه انتشار و دسترسي آزاد اطلاعات » فعال و به روز هستند ؟ آیا برای وزارت آموزش و پرورش اجرای منشور " حقوق شهروندی " محلی از اعراب دارد ؟ پیشنهاد ما به وزارت آموزش و پرورش آن است که مسئولان به تکالیف قانونی خویش بدون کم و کاست عمل کنند و اطلاعات به روز و دست کاری نشده را در اختیار افکار عمومی بگذارند . اموری مانند تحلیل داده ها و یا استتباط آماری و... را نیز به تحلیل گران و کنش گران رسانه ای بسپارند ! روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز به کارکردهای اصلی خود مانند پاسخ گویی به هنگام و ارتباط با بدنه فرهنگیان باز گردد "
گروه گزارش/ هنوز وزارت آموزش و پرورش و به ویژه فریبرز حمیدی، «مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» که از سوی وزیر آموزش و پرورش به این سمت منصوب گردیده است ؛ پاسخی به آخرین گزارش صدای معلم ارائه نکرده است . ( این جا ) در بخشی از این گزارش آمده است : " نخستین پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است که…
پرسش های صریح صدای معلم در نشست خبری تفاهم همکاریهای علمی و آموزشی بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت پرورش جمهوری عربی سوریه ؛
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ سفر وزیر آموزش و پرورش به همراه هیات همراه به کشور سوریه و بیان برخی مسائل و نیز انعقاد تفاهم نامه میان دو کشور واکنش های مختلفی را در داخل ایران ، رسانه ها و افکار عمومی ایجاد نمود . وزارت آموزش و پرورش بعدا و به گفته ی خودش در راستای شفاف سازی تفاهم همکاریهای علمی و…
مقصود فراستخواه در دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید . اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر…
" هدف از تاسیس رسانه ارتقای آگاهی عمومی و انعکاس صدای معلمانی است که در گستره آموزش و پرورش اصلا دیده نمی شوند و مهم تر از آن باید تاسیس و تثبیت " فرهنگ گفت و گو " و " تفکر انتقادی " در حوزه آموزش باشد . کار رسانه مچ گیری ، ضایع کردن و نیز بازی کردن روی " بند " برخی مدیران فرصت طلب ستادی برای حصول برخی اهداف شخصی و جناحی نمی تواند باشد . اصول رسانه باید شفاف بوده و به همان میزان که مدیران و مقامات را مورد خطاب و پرسش قرار می دهد نباید دچار خودشیفتگی ، مظلوم نمایی و قلب واقعیات شود .انتظار می رود که مدیران آموزش و پرورش در هر سطح و مرتبه ای برخورد حر فه ای با رسانه ها از هر سلیقه و جریانی داشته و پاسخ گو باشند "
گروه رسانه/ در خبرها آمده است که مریم جمشیدی، مدیرعامل خبرگزاری پانا از یکی از کانال های تلگرامی فرهنگیان به دادگاه شکایت کرده است . شکایت علیه معلمان منتقد و رسانه های مستقل معلمی از زمان به وزارت رسیدن « سیدمحمد بطحایی » آغاز گردید . تعدادی از معلمان در نقاط مختلف کشور به دادگاه فراخوانده شده و برای برخی از فعالان صنفی معلمان نیز در هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش…
« صدای معلم » در نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش : سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش آقای حسینی گفته بود : 98 و شش دهم درصد از بودجه آموزش و پرورش حقوق و مزايا مي باشد ! تعامل شما با کميته اقتصادي در آموزش و پرورش به سرپرستي علي طيب نيا چگونه است ؟ چشم انداز فعاليت اين کميته چيست ؟ جناب عالی به عنوان يکي از دست اندرکاران تدوين کننده برنامه پنجم توسعه ، چرا سهم صندوق ذخيره فرهنگيان را در برنامه پنجم حذف نموديد ؟ چرا به فرهنگيان اجحاف کردید ؟ وقتی خط فقر در تهران بیش از 5 میلیون تومان و حقوق معلم حدود یک دوم و به ویژه در مورد جدید الاستخدام ها یک سوم است ؛ آیا فکر نمی کنید معلمان کارایی نخواهند داشت و برای تامین حداقل معیشت به کار دوم ، اضافه تدریس و... روی خواهند آورد ؟چرا از این حقوق دفاع نمی کنید ؟ چرا حقوق شما در سازمان برنامه و بودجه بیشتر از حقوق معاون وزیری الان است ؟چرا کارشناس وزارت نفت بیش از چهار برابر معلم می گیرد ولی معلمی همچنان شغل انبیاست ؟!
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ؛ دوشنبه 30 دی نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " در سالن جلسات این معاونت برگزار گردید . این نشست راس ساعت 30 / 10 صبح مطابق برنامه اعلام شده آغاز گردید . علی اللهیار ترکمن در این نشست 24 دقیقه به ارائه…
« منیره رضایی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و عضو گروه پژوهشی اقتصاد و نیروی انسانی پژوهشگاه مطالعات در گفت و گو با صدای معلم :
گروه گزارش/ همان که که در گزارش های پیشین « صدای معلم » و در مورد طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد ؛ آن چه که اکنون تحت عنوان « شیوه ی نامه اجرای طرح رتبه بندی معلمان » در آموزش و پرورش انجام می شود با آن چه که کارشناسان و صاحب نظران بر روی آن کار علمی و کارشناسی انجام داده بودند تفاوت های ماهوی و حتی شکلی فراوانی دارد…
پرسش های صریح صدای معلم در نشست خبری تفاهم همکاریهای علمی و آموزشی بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت پرورش جمهوری عربی سوریه : قرار است مطابق تفاهم نامه دورههای سنجش شایستگیهای حرفهای معلمان و ترپیت حرفهای معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار شود . اصلا چنین چیزهایی در نظام آموزشی ما عینیت پیدا کرده است که شما و دوستان شما قصد صادر کردن آن ها را دارید ؟ و یا در زمینه مدارس تیزهوشان هنوز در کشور ما در مورد تنوع مدارس و فلسفه مدارس تیزهوشان بحث های فراوانی وجود دارد . کدام تجربیات را می خواهید منتقل کنید ؟ سوریه سند 2030 را پذیرفته است . فکر می کنید این کشور منافع متقابل حاصل از همکاری و تعامل با یونسکو و سایر سازمان های بین المللی را کنار بگذارد و از تجربیات شما استفاده کند ؟ معلمان و افکار عمومی می پرسند اگر چنین چیزهایی هست چرا باید پس از گذشت 40 سال 35 هزار مدرسه تخریبی داشته باشیم ؟!
گروه گزارش/ سفر وزیر آموزش و پرورش به همراه هیات همراه به کشور سوریه و بیان برخی مسائل و نیز انعقاد تفاهم نامه میان دو کشور واکنش های مختلفی را در داخل ایران ، رسانه ها و افکار عمومی ایجاد نمود . وزارت آموزش و پرورش بعدا و به گفته ی خودش در راستای شفاف سازی تفاهم همکاریهای علمی و آموزشی بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت پرورش…
« صدای معلم » در نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش : کل رقم لايحه بودجه سال آينده نسبت به قانون بودجه 98 حدود 14% رشد داشته است . کل بودجه وزارت آموزش و پرورش در لايحه 99 نسبت به قانون مصوب بودجه 98 ، حدودأ 21.72% رشد داشته است . آیا این " رشد بودجه ای " که مسئولان به ویژه مقامات وزارت آموزش و پرورش در مورد آن تبلیغ می کنند ؛ اگر کسری بودجه به اعتبارات مصوب سال 98 اضافه شود آیا باز هم این رشد در معنای " واقعی " وجود خواهد داشت ؟همواره سازمان برنامه و بودجه به آموزش و پرورش می گفت شما مدیریت منابع ندارید وگر نه ما پول کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار داده ایم . چرا شما هم می گویید کسری بودجه داریم ؟
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ؛ دوشنبه 30 دی نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " در سالن جلسات این معاونت برگزار گردید . این نشست راس ساعت 30 / 10 صبح مطابق برنامه اعلام شده آغاز گردید . علی اللهیار ترکمن در این نشست 24 دقیقه به ارائه…
صدای معلم در گفت و گو با علی زرافشان نماینده وزیر آموزش و پرورش در انتصابات دانشگاه فرهنگیان : درست است که این در طول دوران تحصیل است ولی وقتی که معلم از دانشگاه فرهنگیان در داخل نظام آموزشی قرار می گیرد وزارت آموزش و پرورش برنامه خاصی برای این " رکن " جز یک سری از آزمون های ضمن خدمت الکترونیکی که خیلی نمونه های استاندارد جهانی نداشته و قرینه ای هم ندارند ، ندارد . چیزی از خودشان درآورده اند و دارند اجرا می کنند که نقش خاصی در دانش افزایی و به روزآوری دانش معلمان ندارد ضمن این که به نظر می رسد باید دانشگاه فرهنگیان مسئولیت اصلی را بر عهده داشته باشد به عنوان نهادی که اینها را تحویل آموزش و پرورش داده و می دهد. مانند اتومبیلی که تولید می شود و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و باید خدمات گارانتی شود . دانشگاه فرهنگیان باید در این زمینه مسئولیت پذیر و پاسخ گو باشد
گروه گزارش/ « علی زرافشان » معاون آموزش متوسطه پیشین وزارت آموزش و پرورش و معاون نهاد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران طی حکمی و به استناد ماده 18 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان نماینده ایشان در این دانشگاه انتخاب گردیده است . ماده ۱۸ تصریح می کند : " پردیسهای استانی «دانشگاه» ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیسهای استانی «دانشگاه» متناسب با شرایط استان مربوط،…
" این گونه اظهار نظرها و نظایر آن موید این مدعاست ، افرادی که بعضا به عنوان " رئیس شورای آموزش و پرورش استان و یا شهرستان " در مورد مسائل این دستگاه مهم تصمیم گرفته و برنامه ریزی می کنند از ماهیت جریان آموزش بی اطلاع بوده و حتی تکالیف اضافی بر آن تحمیل می کنند "
گروه گزارش/ " رتبه بندی معلمان " در کنار همه انتقادات شکلی و محتوایی که بر آن وارد است اما نکته قابل تامل و حتی تقدیری دارد - البته اگر دور زده نشود - که معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره می کند : علی اللهیار ترکمن در پاسخ به اینکه کدام گروهها مشمول رتبه بندی معلمان نمیشوند در 25 آذر 1398 می گوید: "…
صدای معلم : شما به مصوبه مجلس ( سال 1376 ) در مورد زمان آموزش اشاره کردید که از ابتدای مهر تا پایان خرداد است در حالی که به نظر می رسد در آن مصوبه موضعی در مورد بند 2 از ماده 4 قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در مورد تصویب تقویم آموزشی مناطق تابعه با توجه به شرایط اقلیمی و جمعیتی هر منطقه اتخاذ نشده است . وزارت آموزش و پرورش تکلیف خود و دیگران را در مورد این ماده از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مشخص کند . شما به عنوان مسئول مستقیم این سازمان و ناظر قانون شوراهای آموزش و پرورش یک نظارت کامل و مستمر در این زمینه در پیش نمی گیرید ! وزارت آموزش و پرورش در این زمینه مسامحه ، ملاحظه و رو دربایستی را کنار بگذارد . چرا وزارت آموزش و پرورش در این زمینه و در برابر افکار عمومی شفاف عمل نمی کند ؟ این که رئیس شورای آموزش و پرورش شهر و استان باید در در برابر تمام مواد و بندهای قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش باید مسئول و پاسخ گو باشد نه آن که چشمش فقط به عزل و نصب ها باشد !
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید . در این نشست ؛ « صدای معلم » پرسش های مبسوطی را مطرح کرد . با آن که مدت جلسه دو ساعت پیش بینی شده بود…
« منیره رضایی » عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و عضو گروه پژوهشی اقتصاد و نیروی انسانی پژوهشگاه مطالعات در گفت و گو با صدای معلم :
گروه گزارش/ همان که که در گزارش های پیشین « صدای معلم » و در مورد طرح رتبه بندی معلمان منتشر شد ؛ آن چه که اکنون تحت عنوان « شیوه ی نامه اجرای طرح رتبه بندی معلمان » در آموزش و پرورش انجام می شود با آن چه که کارشناسان و صاحب نظران بر روی آن کار علمی و کارشناسی انجام داده بودند تفاوت های ماهوی و حتی شکلی فراوانی دارد…
اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
گروه گزارش/ دوشنبه 23 دی دومین نشست علمی – تخصصی با عنوان " ایدئولوژی و برنامه درسی " با برنامه ریزی و همت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران برگزار گردید . اعضای میزگرد دکتر مقصود فراستخواه عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ؛ دکتر اسدالله مرادی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان ؛ دکتر…
پرسش های صریح صدای معلم در نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش : آقای اللهیار ترکمن ! روی آن تابلو نوشته اید : نشست خبری با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " . آن صحبت هایی که ابتدا در مورد " انتخابات " فرمودید در کجای بحث و فریم قرار می گیرد ؟ جناب عالی به عنوان يکي از دست اندرکاران تدوين کننده برنامه پنجم توسعه ، چرا سهم صندوق ذخيره فرهنگيان را در برنامه پنجم حذف نموديد ؟ چرا به فرهنگيان اجحاف کردید ؟
گروه گزارش/ امروز دوشنبه 30 دی نشست خبری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با موضوع " مسکن، بیمه، رتبه بندی فرهنگیان و بودجه وزارت آموزش و پرورش " در سالن جلسات این معاونت برگزار گردید . این نشست راس ساعت 30 / 10 صبح مطابق برنامه اعلام شده آغاز گردید . علی اللهیار ترکمن در این نشست 24 دقیقه به ارائه مطالب و دیدگاه های خویش پرداخت…
" نخستین پرسش « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است که چرا در حکم خویش فصل چهارم این قانون یعنی " استثنائات دسترسی به اطلاعات " را در اولویت قرار داده است ؟ اگر « حاجی میرزایی » مقام پایین تر از خویش را به " اصل ترویج شفافیت " فرا می خواند ؛ پس چرا خودش به آخرین گزارش صدای معلم با عنوان : صدای معلم بار دیگر وزیر آموزش و پرورش را به شفاف سازی در مورد افتتاح همزمان 1982 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با 10 هزار کلاس درس فرا می خواند " پاسخی ارائه نکرده است ؟ چرا وزیر آموزش و پرورش که سکان دار مهم ترین ، پرجمعیت ترین و پرمخاطب ترین دستگاه و نهاد کشور است نباید در این کمیسیون حضور داشته باشد ؟ "
گروه گزارش/ امروز یکشنبه 29 دی پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا ) طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش؛ فریبرز حمیدی، «مسئول اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» شد. به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن حکم محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است: اگر فردا دستگاه های اداری آموزش و پرورش در برابر درخواست…
مدیر شوراهای آموزش و پرورش : یکی از گیرهای ما در آموزش و پرورش این است که دوستان ما در حوزه رسانه معمولا مطالبی برایشان جذاب است که مخاطب پسند باشد . طی دو سال گذشته خدمت آقای زینی وند هم گفتم . بررسی ها نشان می دهند در حوزه شوراها و این که مشارکت به عنوان یک دغدغه ملی است به جز « صدای معلم » که نقد زده و در این زمینه کار کرده است سایر رسانه های مطرح کشور وارد این حوزه نشده اند ! اگر می خواهیم شفاف باشیم علت این است که دوستان ما در حوزه رسانه ها نسبت به قانون شوراها اشرافی ندارند ! و چون اشراف ندارند طبیعی است که طرح پرسش هم نداشته باشند . و این خلایی است که ما باید به عنوان " متولی شوراها " آن را برطرف کنیم و رسانه ها را با این قانون کمی آشنا کنیم که دغدغه شود
گروه گزارش/ همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ نشست « مجتبی زینی وند » رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به مناسبت " هفته ی شوراهای آموزش و پرورش " برگزار گردید . در این نشست ؛ « صدای معلم » پرسش های مبسوطی را مطرح کرد . با آن که مدت جلسه دو ساعت پیش بینی شده بود…