برخي از تشکل هاي مدني به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، تحليل گران ،کنشگران اجتماعي – صنفي – سياسي ، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي راه گذشته را درپيش گرفته اند و کور سوي اميد را به تاريکي محض تبديل نمودند / هنوز آموزش و پرورش با چالش های جدی روبه رو است و برون داد آن در تراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخ گوی تحولات محیطی…
اکنون نوبت خواندن کتابهایی است که به زمان مناسب حواله داده بودیم. همچنین زمان نوشتن آنچه وعده کرده بودیم بنویسیم/ برای خواندن، طرحهای بزرگ نریزیم که نمیشود/ اینجا هم هدفهای کوچک کارسازتر است. هر روز ۱۴۴۰ دقیقه دارد. فقط 10 دقیقهاش را برای نوشتن جدا کنیم....
یکی از مشکلات، معضلات و یا حتی برخی از آن به عنوان بحران نام می برند، کمبود شدید مدیر ارشد شایسته و متخصص و کارآمد در حوزه آموزش و پرورش است/ یکی از علل این بحران نبود مکانیسم مناسب، دقیق و کارآمدی است که به شناسایی افرادی با چنین ویژگی های بپردازد و به صورت تدریجی مدیران ارشد را ساخته و پرداخته نماید/ باید مشخص کنیم که واقعا چه کسی و چه…
دولت به نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس گفته که ادامه کار دانش آشتیانی منتفی است/ دانش آشتیانی بی انگیزه ، خسته و افسرده است/ دانش در هفته دو روز به دانشگاه می رود و یک روز به دبیرستان مفید / دانش آشتیانی مود حمایت دکتر نجفی و 8 تشکل سیاسی اصلاح طلب بود/ چرخش دانش به سمت شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت بقیه تشکل های حامی را ناامید کرد/ رقبای روحانی از ناحیه…
بقیه ی وزرای آموزش و پرورش با سلام و صلوات آمده اند ولی با دلخوری و انتقاد و اعتراض فرهنگیان مسند وزارت را ترک کرده اند و صندلی را به دیگری سپرده اند بدون آن که تغییری در اوضاع و احوال این وزارتخانه عظیم ایجاد کرده باشند/ نگارنده همچون بسیاری از همکاران فرهنگی آرزوی آن را دارد که این بار سکان این وزارتخانه را به شخص شایسته ای از بانوان بسپارند تا…
دمای وعده وعیدها پایین آمده و قدری عقلانیت حاکم است/ هنجارشکنی هم جزء لاینفک انتظارات انتخاباتی است/ دختران جوان سودای کار جمعی دارند و چونان می رزمند که گویی به واقع در میدان مبارزه هستند ، مبارزه با لحظاتی که اجازه ی دیده شدن به آنان نمی دهد/ تو می پنداری همه چیز نمایشی بوده است تا تو را روی صندلی نمایش میخکوب کنند/ در این رهگذر اوضاع در حوزه زنان قدری…
سیالیت و نوزایی و تحول از خصوصیات بارز و غیر قابل انکار دفتر زندگانی دکتر علی شریعتی است/ شریعتی همواره به این واقعیت می اندیشید که چگونه باید از قشری گری و پوسته به در آمد و عمق و جوهره را به عینیه دریافت/ دکتر علی شریعتی با تفکرات یک بعدی، تنگ نظری، تجریدی گری و ذهنیت محض دور از عین و درد و مشکلات و شرایط اجتماعی و بازی با الفاظ…
م.ابراهيم زاده / روزنامه نگار و فرهنگي فعال اجتماعي
داستان تازهای نیست که به یکی، دو سال اخیر مربوط باشد. بلکه به دولتهای قبلی برمیگردد که وزارت آموزش و پرورش چنین ابلاغیهای به کل مدارس ارسال کرد تا مدیران در میان ساعات کاری خود ۶ساعت تدریس در هفته به دانش آموزان را نیز تجربه کنند/ موافقان اين ابلاغيه معتقدند این ۶ ساعت کمک میکند تا مدیر از دانشآموزان و فضای کلاسها خارج نشود و از سوی دیگر مخالفان بر این باورند…
ظاهرا موجودیت این شورا بعد از انتخابات، برای پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، همچنان تداوم داشته و جلسات آن به طور منظم برگزار می شود/ ضمن احترام به اعضای شورای سیاست گذاری فرهنگیان ستاد دکتر روحانی به اطلاع همکاران عزیز می رساند که اینجانب چه در دوره انتخابات و چه در دوره پسا انتخابات عضو این شورا نبوده ام و در جلسات این شورا حضور نداشته ام و اکنون هم…
این بیشتر نتیجه تلاش مخالفین دولت بود که کوشیدند از سند 2030 و حقوق و معوقات معلمان به عنوان وسیله ای برای حمله به دکتر روحانی و دولت بهره برداری کنند/ تاکنون برنامه و عملکرد وزرات آموزش و پرورش در دوران وزارت دکتر نجفی و بررسی موفقیت و شکست برنامه های فوق مورد بررسی و نقد قرار نگرفته اند و اینکه آیا بازگشت یک فرد موفق به مسئولیت بعد از 20 سال …
مواظب باشیم مدیران ستادی گروه های تلگرامی را تبدیل به روابط عمومی خود و شعبه ای از ستاد نکنند/ مدیران عادت کرده اند که از بالا معلمان را ببینند/ تصورشان این است که با چهار تا تعریف سر معلمان را شیره می مالند، اما پشت سر در باره معلمان جوک می گویند/ مدیران عادت به دیالوگ ندارند/ اغلب فضای مجازی را هم تریبونی یک طرفه مثل سالن های سخنرانی فرض کرده و…
آموزش و پرورش رسمي ايران در فرآيند تبديل شدن به نقش محوري خود در فرآيند توسعه جامعه، فاقد يك گفتمان بنيادي مشخص مي باشد/ آيا دورنماي اميد بخش و قابل قبولي را مي توان براي آموزش و پرورش ايران به تصوير كشيد/ آيا مسئولان و تصميم گيران كشور به وظايف اصلي خود در ارتباط با آموزش و پرورش ايران عمل خواهند كرد/ يكي از عوامل مهم توسعه نيافتگي آموزش و پرورش ايران،…
عادت کردن به تفکر بزرگترین نیاز جامعه ی ماست/ متاسفانه مدت زیادی است که قدرت " اندیشیدن " از جامعه ی ما گرفته شده ،ایمان دارد اما اندیشه ندارد و ایمان بدون اندیشه به صورت یک تعصب کور است و اگر واقعیت آن ایمان یک حقیقت مسلم هم باشد ، وقتی وارد ذهن کسی می شود که ذهنش منجمد است ، آن حقیقت هم منجمد خواهد شد و خواهد مرد/ جامعه ی…
سیستم های نتیجه محور عمدتاً به اعداد و ارقام و شاخص های کمّی و گزارش بیلان می اندیشند/ یکی از بزرگترین مشخصه های آموزش و پرورش ما نتیجه محوری است/ از ویژگی ها و ساز و کارهای آموزش و پرورش نتیجه محور، برگزاری امتحانات پایانی پس از اجرای یک دوره آموزش است/ تنها معیار سنجش صلاحیت های دانش آموز هم در این سیستم، پاسخ هایی است که او در برگه امتحانی می…
اعتماد اولیای دانش آموزان به قشر فرهنگی موجب شده که محیط مدرسه به فضاها و اماکن دیگر برای پوشش فعالیت های دانش آموزان ترجیح داده شود/ سالن های ورزشی و کانون های فرهنگی - تربیتی وابسته به آموزش و پرورش به دلیل فقدان اعتبار مالی،فقر امکانات و تجهیزات و عدم بهره مندی از مربیان متخصص و مجرب،رمقی برای جذب دانش آموزان نداشته و از سویی دانش آموزان نیز با مشاهده وضعیت حاکم…
«آيا نوبت اولويت، به آموزش و پرورش رسيده است؟»/ «آيا روحاني به قول خود پايبند خواهد بود يا منافع اکثريت فرهنگيان را فداي منافع حزبي و جناحي خواهد کرد؟»/ ديگر ارتقاء کيفيت آموزش مهمترين دغدغه دولتها نيست. کسري بودجه مزمن آموزش و پرورش براي دولتهاي مختلف امري عادي تلقي ميشود/ دولت يازدهم در عرصه آموزشي کشور از پويايي لازم برخوردار نبود/ دولت دوازدهم براي خروج از اين انفعال نيازمند بازنگري در برنامههاي…
جوامع سنتی عموماً نگاهشان رو به گذشته و پشت سر است تا آینده و پیش رو/ ویژگی بارز انسان سنتی گذشتهگرایی؛ یا پذیرش بیچون و چرای هنجارهای حاکم بر جامعه است که ریشه در گذشتهها دارند/ . جوامع سنتی را بلایای طبیعی(سیل، بیماری) بیشتر تهدید میکرد تا بلایای اجتماعی و فرهنگی/ « تعامل- توافق- تداوم» سه ویژگی مهم زندگی امروز است/ جامعه مدام باید حرف بزند و تصمیم بگیرد. این ویژگی نشانگر…
ضرغام فرامرزی/ دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
میبایست پرسید کدام مدرسه در کشور صرفاً با بودجه سرانه دانشآموزی اداره می شود/ ؟ آیا دیدگاههای منفی در رسانهها، رادیو و تلویزیون را مبنی بر دریافت وجوه توسط مدیران مدارس و سلب اعتماد از جامعه فرهنگیان را رصد کردهایم؟ آیا مدیران مدارس می بایست نظارهگر مرگ شأن اجتماعی خود باشند/ مدیران مدارس مظهر هدایت فعالیت های یاددهی و یادگیری دانش آموزان و مظهر آبرو و احترام مدارس در نظر اولیا، معلمان…
ابتدای دهه ۸۰، تعاونی مسکن فرهنگیان شهرستان دلفان لرستان در قالب فاز ۳،اقدام به خرید زمین می نماید ؛ تصمیمی که هنوز با گذشت نصف دوره خدمتی یک فرهنگی،عملی نشد و درهاله ای از ابهام قراردارد تا اینکه هیات مدیره جدید تعاونی در مکانی دیگر اقدام به خرید زمین در تعریف فاز۴ می نماید . آن هم با گذشت قریب ده سال، رویای صاحب مسکن شدن این قشر زحمتکش را محقق…
درست در روزهایی که بیشتر از هر زمان دیگری درگیر مسائل و مشکلات روزمره خودت هستی، تصادفا دوست مشترکی را میبینی و از او میشنوی که فرامرز به جرم قتل در زندان است/ خودت را بی تقصیر نمیدانی/ به خودت میگویی که چه انتظاری از کسانی که هیچ به آنها نیاموختهایم داریم/ برای چند دقیقه چنان به عمقی از سکوت فرو میروی که فقط میتوانی به اضطرابی که در چشمان مردم موج…
انتخابات با تمام فراز و نشیب ها با تمام تحولات اجتماعی به پایان رسیده و اکنون زمان عمل به وعده های داده شده به خصوص جامعه عمل پوشاندن به وعده های بخش فرهنگی با تمرکز بر مشکلات آموزش و پرورش و مشکلات منزلتی و معیشتی فرهنگیان است. طی دوره 4 ساله پیش، هر زمان که صحبت از مشکلات می شد حواله به دوره چهار سال قبل آن می شد اما در…
فاطمه سادات اشرفی زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
محتوای دوره های ضمن خدمت و تناسب آنها با نیازهای اساسی معلمان موضوع مهمی است که باید با نگاهی کارشناسانه و علمی انجام شود/ هر چند که مطالعه و پژوهش سهم بزرگی در افزایش معلومات عمومی دارد اما دوره های ضمن خدمت نیز می توانند زمینه رشد علمی را فراهم کند/ موضوعاتی در حوزه بهداشت ، تغذیه ، محیط زیست ، روانشناسی ، تربیت بدنی ، حقوق شهروندی ، ارتباطات و.... موضوعات…
ایشان پادزهر آموزش و پرورش ضعیف ، بی انگیزه ، ضد توسعه و تولید ، بایکوت شده و بادکنکی را در تهیه و تدوین سند فرا ملی و کاملا داخلی با مقیاس های معتبر جهانی بر اساس آموزه های اسلامی و ایرانی پیشنهاد و فرمان داده است/ سند ملی آموزش یونسکو ایرانی در مدت چند ماه با هزاران نفر ساعت بحث ، بررسی ، واکاوی و با حضور صاحب نظران خدوم ، خدمتگزار،…
فردای آن روز پرینت این مطلب را گرفته و آقای مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان آن را برای بررسی و پی گیری به " حراست " ارجاع داده بود/ حالا که انتخابات تمام شده است و آقای روحانی مجددا توسط مردم انتخاب شده است این فضا را دراختیار ما گذاشته اند و حتی گفته است که هر کم و کسری را جبران کنند/ اعتقاد به فضای باز ، تفکر انتقادی و تحمل مخالف…
داود محمدي/ عضو شوراي مركزي كانون فرهنگيان حزب اعتدال و توسعه استان آذربايجان شرقي
گروه رسانه و تشکل/ در مورد عملکرد دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در این مدت نظرات و مطالب مختلفی توسط دوستان ارائه گردیده است . با توجه به آن که کم تر از 2 ماه به پایان دولت بازدهم باقی مانده است از همه همکاران محترم دعوت می گردد تا در این مباحث مشارکت کنند . محتوای یادداشت زیر و نظرات ابراز شده الزاما دیدگاه صدای معلم نیست
دکتر نجفی ، محمدرضا عارف ، نوبخت و جهانگیری اگر واقعا بر این باورند که شخص وزیر باید نماینده معلمان باشد ، سازوکاری عادلانه برای نظرخواهی از معلمان تعبیه کنند/ در حال حاضر رانت دسترسی به مسئولان دولتی و شخصیت های سیاسی نزدیک به رییس جمهور در اختیار افراد معدودی قرار دارد / همین افراد ذی نفوذ در سال 92 فانی را به عنوان گزینه اصلح مطرح کردند/ در آذر 95 همین…
وزیر وقت حاجی بابایی در زمان قرائت بیانیه آموزش برابر برای همه در حضور کشورهای دنیا باد به غبغب می اندازد و با لحنی غرورآمیز به دنیا نیشخند می زند : " چه اینکه شما برابری جنسیتی را مطرح نمودید ! تا حالا خواب بودید کشور ما از سی سال پیش دختران و پسران در سطح مساوی و برابر تحصیل می کنند به طوری که اکنون دختران در عرصه تحصیل و بازار…
جواد بابازاده ( رها )/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
پس از حمایت پررنگ و تمام قد محمدعلی نجفی به عنوان شخص تاثیر گذار اصلاح طلبان و تشکل های حامی دولت از دانش آشتیانی، وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و توانست رای اعتماد بگیرد/ چندی از وزارت وی نگذشته بود که حامیان وی، متوجه شدند که او فردی نبوده است که آنها گمان می کردند و عملکرد ضعیف دانش موجب از بین رفتن سرابی به…
این مشکلات گوناگون، با سوق یافتن به چرخۀ "همجوشی، همپوشی و هم افزایی"، بهمن وار در حال حجیم تر و وخیم تر شدن هستند/ کرسی صدارتِ وزارت آموزش و پرورش را می توان به گاو مکانیکی مستقر در شهربازی پارک ارم و امثالهم ... تشبیه کرد که هیچ سواری قادر به دوام طولانی بر پشت آن نیست و دیر یا زود سرنگون می شود/ حل و فصلِ معضلات آن، در گرو تجدید…
خاستگاه و بستر اندیشه ای که قلع و قمع مردم عادی را در خیابان، مراکز اداری،تجاری و تفریحی و نیز مدارس و دانشگاه ها تئوریزه کرده و بر آن رنگ و لعاب دین و ایمان مذهبی می کشد باید از جانب کارشناسان و اندیشمندان کانون تجزیه و تحلیل،بررسی و واکاوی و در نهایت ارائه راهکارهای مقابله ای و اقناعی قرار گیرد/ رواداری، تعامل، همزیستی و انسان دوستی همدلانه فارغ از دین،مذهب، آیین،عقیده،…
ضرغام فرامرزی/ دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
جنگ و جهل به هم بسیار نزدیکاند/ جهل و نبود تعلیم و تربیت صحیح است که فردی، صاحب اندیشه شیطانی می گردد. اندیشه و فکر است که اسلحه را هدایت می کند، زنجیر نادانی به کمر میبندد و انسان و هم نوعی دیگر را نابود می کند/ ایران مان صحنه ی تجاوز تفکر داعش شد و قلب کشورمان هرچند جزئی و کوچک، لرزید. برای فرزندان ایران استفاده از اسلحه و تجهیزات نظامی…
شهرام شهاوند/ کارشناس ارشد حقوق جزا - آموزگار ابتدایی
جناب آقای دکتر شریعتی همان گونه که استحضار دارید به منظور تحقق و مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهره گیری از کلیه منابع و امکانات ، جهت تاسیس ،توسعه و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش و تسهیل در فعالیت های اجرایی آموزش و پرورش ،شوراهای آموزش و پرورش تشکیل گردیده است. این شوراها مطابق با قانون تشکیل می شود و به ترتیب شورای آموزش و پرورش استان،شهرستان…
هانیه آموزشیار نهضت بود . او برای پی گیری مطالبات خود به مجلس شورای اسلامی می رود . نتیجه ی پی گیری مطالبات او شهادت به دست گروه تروریستی داعش است/ چرا یک آموزشیار نهضت از روستایی دور افتاده در نورآباد برای پی گیری مطالبات خویش رنج سفر برخود هموار می سازد تا شاید صدای حقانیت خود را به گوش نماینده ی شهرش برساند؛ غافل از آن که نه تنها صدای مظلومیت…
بخش 12 برنامه ششم توسعه که به «آموزش عمومي، آموزش عالي و علم و فناوري» اختصاص يافته است شامل هفت تکليف قانوني براي دولت در راستاي تحول در نظام آموزش و پرورش است/ اجراي سند تحول بنيادين، نظام رتبهبندي معلمان، ارتقاي جايگاه آموزش و پرورش، هوشمندسازي مدارس و اختصاص ۳ ميليارد دلار براي بازسازي مدارس فرسوده از مهمترين موارد برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش عمومي است/ اگر برنامه ششم توسعه مبناي…
روحانی گفت:بعضی ها پاشنه ی گیوه شان خوابیده بود و بر نکشیدند و لخ لخ کردند/ سایت رییس جمهور سخنان او را سانسور و حتی وارونه کرد/ مخاطب روحانی حجت الاسلام نبویان نبود که قسم جلاله خورد که ظریف تعهد داده که حاج قاسم را کت بسته به امریکایی ها تحویل بدهد/ مخاطب روحانی امام جمعه مشهد نبود بلکه وزرا و استانداران و مدیرکل های دولت بودند / روحانی گفت : شیوه…
آیا سیستم فعلی تعلیمی و تربیتی ما در ایران بهروز و موفق بوده است/ چرا باوجود تحولات شگرف در عرصههای بینالمللی، در طول دههای متمادی شاهد تغییر بنیادین و معناداری در این سیستم نبودهایم/ یکی از دلایل اصلی ناکامی سیستم تعلیم و تربیت ما به این واقعیت بر می گردد که آموزش در سطوح مدرسه و دانشگاه را از یک جنس ندانسته ایم و یکپارچگی ای بین آموزش کشور در مقاطع مختلف…
تقدیم به معلمان مظلوم میهنم که این روزها به بهانه های ساختگی هدف سخیف ترین اتهامات هستند : معلمان شریف خود احترام کنید به احترام معلم ز جا قیام کنید علی الدوام چو دلسوز نسل ها هستند درود خود پی آنان علی الدوام کنید پس از خداست معلم نجات بخش شما ادای دین به ناجی به صبح و شام کنید همیشه کودک ابجد نویس او هستید برای حفظ کراماتش اهتمام کنید چو…
زمانی که فانی توسط روحانی کنار گذاشته شد فرهنگیان و معلمان به دنبال چهره ای بودند تا بتوانند به او اعتماد کنند/ فانی حاصل انتخاب و لابی تشکل های فرهنگیان به ویژه انجمن اسلامی معلمان ایران بود/ این تشکل ها نقد جدی در زمان وزارت ایشان نداشتند و در واقع پست ها و مناصب را بین خودشان تقسیم کردند بدون آن که به افکار عمومی معلمان اندکی پاسخ گو باشند/ با وجود…
واقعيت اين است كه انسان امروز كودكياش را از دست داده و صاحب ذهنيتي عافيتطلب و عقلي منفعتطلب شده است. انسان پس از دوره رنسانس به بهانه رشد دانش خويش، لطمات زيادي را به طبيعت وارد ساخت. تنها در امريكاي شمالي، كبوتران مهاجر به افسانهها پيوستند و بوفالوها تقريبا نابود شدند. زمين سرسبز نيز مورد تهديد قرار گرفت و حتي زيباترين سرزمينها در يورش مواد منفجره، فوران بخار و بارش بارانهاي اسيدي،…
بی گمان جامعه در حالِ گذارِ ایرانِ کنونی با چالش ها و بحران های عمیق و متعددی روبه روست که شاید منشا و فصل مشترک آن ها، فقد و فقرِ بنیادها و نهادهای مدنیِ موثر و کارآمد باشد/ بدون چنین شالوده و پس زمینه ای، هر کنشِ جمعی مستلزم هزینه فراوان و دستاورد اندک ( اگر نگوییم هیچ) خواهد بود و چه بسا به استقرار شبه یا کاریکاتوری از آن منجر گردد/…