صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/

 نامه ی زیر توسط یک معلم از استان یزد برای « صدای معلم » ارسال گردیده است .

منتشرشده در یادداشت

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

آقایان نمایندگان مجلس شما نما"بنده " نیستید که در قید بندگی خود و بستگان تان و یا "بندگی" اشخاص خاصی باشید.

سپاس بی کران به گردانندگان « سایت صدای معلم » که نسبت به قانون شکنی بعضی از نمایندگان مجلس در دخالت مستقیم و غیر مستقیم شان در عزل و نصب روسای ادارات و دستگاه های اجرایی حوزه انتخابیه خود ، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش هشدار داده اند.

طبق گلایه های زیادی از سوی شهروندان در شهر های مختلف، نمایندگانی که باید طبق قانون، صرفا به وظایف نمایندگی خود بپردازند، با دخالت غیر قانونی در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه ، موجب نارضایتی شدید مردم شده اند.

طبق شنیده ها، شور بختانه این پدیده در شهر های استان های جنوبی شدت بیشتری دارد. نماینده گانی که به خیال خود برای حفظ توان و گرد آوری طرفدار برای انتخابات دوره بعد به چنین اعمال ناشایستی دست می زنند ، بدانند که این گونه اعمال از چشم تیز بین مردم هوشیار و آگاه هرگز پنهان نحواهد ماند.

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

این جانب شکراله مسیح پور متولد ۲۸ مرداد ۱۳۲۸ در بهبهان ، ساکن تهران از همشهریان عزیز بهبهانی درخواست می نمایم اگر هر یک از همشهریان در موارد چنین تخلفاتی مدارک مستندی داشته باشند به نحو مقتضی به دست اینجانب برسانند تا از دو طریق ، یادآوری به شخص نماینده و نیز راه های قانونی پیگیری شود.

خود شهروندان معترض هم می توانند در صورت داشتن شواهد و قرائن و مستندات در پیوند با تخلفات نماینده ، شکایت خود را به « شورای نظارت بر تخلفات نمایندگان مجلس شورای اسلامی »، به آدرس تهران، میدان بهارستان، مجلس شورای اسلامی ، شورای نظارت بر اعمال نمایندگان تسلیم و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

بدین وسیله، خلاصه ای از آئین نامه نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را به آگاهی شما همشهریان خوب و هموطنان عزیز می رساند:

قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مصوب ۱۵/۰۱/۱۳۹۱ به شرح زیر اصلاح می گردد.

ماده ۱. نمایندگان در طول دوره نمایندگی، در مقام ایفای وظایف نمایندگی ، موضوع اصول ۵۸، ۷۶، ۸۴، ۸۷، ۸۸ ‌و ۸۹ قانون اساسی و موارد مرتبط آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ملزم به رعایت شئون نمایندگی هستند. شان نمایندگی بدین معنا است که افعال ، گفتار و نوشتار نماینده در داخل و خارج از مجلس، اعم از حضوری و مجازی، نباید مغایر با قانون موازین شرع، اخلاق حسنه، و اقتضائ جایگاه نمایندگی باشد.

هر گونه توصیه نامه توسط نمایندگان یا از طرف ایشان برای خود و بستگان درجه ۱، سببی و نسبی آنان در رابطه با دریافت تسهیلات، امور مالیاتی، امور اداری و استخدامی، ( این مورد شامل سفاش نماینده به عزل و نصب در شهرداری، ادارات منابع طبیعی، آموزش و پرورش، شوراهای شهر و روستا، ادارات آب و بر و گاز و غیره می شود)، دعاوی حقوقی و کیفری و اداری و مناقصات و مزایده های دستگاه های اجرایی ممنوع است.

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، قاسم احمدي لاشكي در نوزدهمین نشست معاونان امور مجلس وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی كه با حضور حسینی؛ معاون امور مجلس ریاست جمهوری، يوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش و معاونان امور مجلس وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی كه به ميزباني وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹ هزار و ۶۸۱ مکاتبه از طرف نمایندگان داشتیم که با بازه زمانی سه روز پاسخ دهی می‎شوند و تاکنون ۹۱ درصد از این مکاتبات پاسخ داده شده‎اند.

وی گفت: ۶۳ درصد از این مکاتبات در حوزه نیروی انسانی است که مباحثی مانند؛ استخدام، نقل و انتقال و....را شامل مي‎شود.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

احمدی لاشکی افزود: ۲۶۶ نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر وزیر و دفتر دولت و یا در سفرهای استانی وزیر محترم با ایشان ملاقات داشته‎اند.

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش که میزبانی این نشست را بر عهده داشت در فرازی دیگر از سخنان مقدماتی خودگفت: کتابچه‎ای تحت عنوان «موضوعات رایج» تهیه شده است که در آن ۱۰۰ پرسش مورد تکرار نمایندگان در حوزه وزارت آموزش و پرورش پاسخ داده شده است و راهنمای بسیار خوبی برای نمایندگان خواهد بود.

وی همچنین از تهیه و تدوین بولتن‎ها، اخبار و مسائل و تشکیل کارگروه و پیگیری دستورات وزیر در خصوص مکاتبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سامانه‎ای تحت عنوان «سپام» راه اندازی کرده‎ایم که تمامی موارد مربوط به امور مجلس در آن سامانه پیگیری می شود . »

در نخستین نشست رسانه ای که توسط «قاسم احمدی لاشکی » معاون حقوقی و امور مجلس یکشنبه 23 مرداد برگزار شد ( این جا ) ؛ یکی از پرسش های « صدای معلم » در مورد دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش بود .

« این رسانه ی منتقد و مستقل در حوزه آموزش » از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش پرسید :

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

« یکی از موارد مهم و تاثیرگذار که همواره مورد تاکید و هشدار کنش گران آموزشی و رسانه های مستقل بوده مساله دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش به ویژه در مورد  « عزل و نصب » هاست . نماینده ای که حوصله مطالعه قانون و پیشینه امور را نداشته و به روزمرگی و قانون گریزی در این حوزه دامن می زند آیا اساسا صلاحیت اشغال این جایگاه را دارد ؟

 به نظر می رسد هنوز میان تعامل و دخالت فهم مشترکی پیدا نشده است .

این وضعیت تا کی باید استمرار داشته باشد ؟

نقش معاونت شما در حفظ استقلال ذاتی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در چارچوب وظایف سازمانی چه می تواند باشد ؟ »

همان گونه که انتظار می رفت آقای احمدی لاشکی پاسخ شفاف و اقناع گرانه ای به این پرسش نداده و با بیان تعابیر مبهم ، چند پهلو و کشدار به نوعی از خود رفع مسئولیت کرد .

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت :

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

« آخرین عرض من و نکته آخر فرمایش شما دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها است. من این را نگویم ، شما از عزیزان بپرسید. آقای دکتر نوری این استراتژی را داشتند که رئیس شورای آموزش و پرورش استاندار است که نماینده دولت والی یک استان است ، با ایشان هماهنگ کردند که شما با هماهنگی متخصصینی که در حوزه تعلیم و تربیت استان وجود دارد بررسی کنید سه نفری که فکر می کنید لیاقت این را دارند به ما معرفی کنید. تعامل هم بکنید. اگر قرار است چنین نمایندگانی به « خانه ی ملت » روانه شوند و در برابر صرف آن همه بودجه و هزینه برای برگزاری حتا یک دقیقه برگزاری مجلس به صورت علنی که مبالغ هنگفتی را شامل می شود در مورد عملکرد خود و فلسفه ی وجودی خویش به افکار عمومی پاسخ گو نباشند اساسا مجلس به چه دردی می خورد ؟

حضرت آقا فرمودند با نمایندگان محترم هم باید مشورت کنید. بالاخره در آن منطقه است ، خیلی از آنها را می شناسد ، ظرفیت افراد را می داند ؛ این کار انجام شد.

من شفاف بگویم اگر نماینده ای فردی را به وزارتخانه معرفی کرده باشد که حتما این فرد باید باشد حتما چنین اتفاقی در دوره آقای نوری نیفتاده است و ما دنبال این نبودیم. اینها را که می گویم در حوزه های اداره کل و شهرستانی است .

من در حوزه ستادی نه اطلاع دارم و نه صحبتی خواهم کرد. بنابراین در آن حوزه هم این کارها را انجام دادیم . سعی ما بر آن بود که مشورت عزیزان را می گیریم .

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

شما می دانید چند بندی که تحت عنوان سوال یا حتا استیضاح نوشته بودند بر اساس همین بود شاید ذائقه عزیزی را نتوانستیم باب طبع او نظر بدهیم و هماهنگ کنیم و الا اینها از کجا نشئت گرفت از این که سعی کردیم استقلال قوا مدنظر باشد در عین این که احترام و نظر مشورتی نمایندگان عزیز نیز لحاظ شود » .

در گزارش وزارت آموزش و پرورش از نشست مذکور هیچ گونه اشاره ای به این « معضل » نشده و تنها عنوان گردیده است که 63 درصد از این مکاتبات در حوزه نیروی انسانی است که مباحثی مانند؛ استخدام، نقل و انتقال و....را شامل مي شود .

به نظر می رسد وزیر آموزش و پرورش و به تبع آن معاون حقوقی ایشان جرات و شهامت طرح چنین مسائلی را ندارند و شاید راز ماندگاری ایشان در مدت یک سال با وجود مقبول نبودن کارنامه ی عملکردی ایشان و « نارضایتی فراگیر معلمان » همین باشد .

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

یوسف نوری حتا به برنامه ی خود به عنوان  یک « تعهد » چندان پای بند نبوده است .

با وجود کثرت و تنوع مسائل ، چالش های و بحران های مبتلا به دستگاهی مانند آموزش و پرورش اما دغدغه غالب مجلسی که خود از ابتدا « انقلابی » نامیده است بر موضوعاتی مانند استخدام و نقل و انتقال محدود شده است .

البته این مساله هم دلیل دارد چرا که در « فصل انتخابات » معمولا فرهنگیان اعضای فعال  ستادهای انتخاباتی را تشکیل می دهند و این گونه نمایندگان هم برای حفظ جایگاه خود و حفظ طرفداران و ایجاد توازن مثبت به نفع خود فارغ از توجه به « منافع ملی » ناگزیر به طرح و پی گیری چنین موضوعاتی می شوند که البته « قانون » به صراحت مسیر این گونه موضوعات را مشخص کرده و نیازی به تعبیر و تفسیر نظیر آن چه که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان می کند نیست .

پرسش « صدای معلم » آن است که با وجود « قانون اساسی » و این همه قوانین تدوین شده توسط همین نمایندگان و سایر اسناد و برنامه ها و... آیا واقعا نیازی به تدوین « کتابچه » برای راهنمایی نمایندگان باسواد ، مطلع و دلسوز در حوزه « آموزش » و « تقنین » است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

نماینده ای که حوصله مطالعه قانون و پیشینه امور را نداشته و به روزمرگی و قانون گریزی در این حوزه دامن می زند آیا اساسا صلاحیت اشغال این جایگاه را دارد ؟

رویکرد و عملکرد « شورای نگهبان قانون اساسی » در تایید صلاحیت چنین نمایندگانی چگونه توجیه می شود ؟ و مسئولان آن چه توضیحی دارند ؟

اگر قرار است چنین نمایندگانی به « خانه ی ملت » روانه شوند و در برابر صرف آن همه بودجه و هزینه برای برگزاری حتا یک دقیقه برگزاری مجلس به صورت علنی که مبالغ هنگفتی را شامل می شود در مورد عملکرد خود و فلسفه ی وجودی خویش به افکار عمومی پاسخ گو نباشند اساسا مجلس به چه دردی می خورد ؟

وظیفه ی مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی و پرسشگر حرکت در جهت ایفای وظایفی است که « قانون » بر عهده ی او گذاشته و آنان هم برای دفاع از حقوق ملت و انجام بی کم و کاست آن ها قسم خورده اند .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« سازمان پژوهش و برنامه ريزی آموزشی به مناسبت هفته گرامی داشت بسیج، مطالب مرتبط با این شجره طیبه در کتاب‌های درسی را اعلام كرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، تحقق اهداف وآرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در هر عرصه‌ای، اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نیازمند اتکا به فرهنگ پیشرو، قوی و اقتدارآفرین است، فرهنگی که بتواند کشور را از خطرهای احتمالی برهاند و زمینه‌ساز استفاده مناسب از فرصت‌ها گردد.

 گفتمان بسیج که دارای تفکری آسمانی است و شالوده اصلی آن مردم پایه می‌باشد، ریشه در باورهای انقلابی‌، اسلامی و ملی ایران دارد‌. تفکر و اندیشه بسیجی، تفکری عقلانی-وحیانی، حکیمانه و عارفانه است که به دستور معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) تبیین و دستور تشکیل آن صادر گردیده است و مقام معظم رهبری آن را تضمین کننده حرکت انقلاب و عامل تفوق بر تحولات کشور می‎دانند.

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تألیف کتاب‌های درسی به این مهم آگاه بوده و تلاش کرده در قالب‌های مختلف آموزشی قدم‌هایی را برای ترویج این گفتمان بلند بردارد.

بخش از این محتواهاي فرهنگ بسيج در كتاب‎هاي درسي شامل: بسیج مدرسه‌ی عشق/تعریف بسیج، تصاویر بسیجیان در دفاع مقدس و فعالیت‌های بسیج در دوران بعد از دفاع مقدس در کتاب آمادگی دفاعی پایه نهم/ آشنایی با بسیج، ضرورت تشکیل بسیج از دیدگاه قرآن، آرم سازمان بسیج مستضعفین در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم و دوازدهم/درس روان خوانی: آقا مهدی (خاطره‌ای از شهید مهدی باکری) در کتاب فارسی پایه هشتم /سازمان بسیج دانش آموزی در فارسی نهم است . »

- مشخص نیست کدام فرد و یا بخش در سازمان پژوهش و برنامه زیزی آموزشی این جملات را بیان کرده است ؟

آیا این مواضع روابط عمومی است و یا رئیس این سازمان آن ها را بیان کرده است ؟

تاکنون « صدای معلم » پرسش هایی را در قالب گزارش های مستند خطاب به « سازمان بسیج فرهنگیان » مطرح کرده اگرچه تاکنون پاسخی دریافت نکرده است :

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

- " خبرگزاری فارس تاکنون در مورد پرسش های گروه صدای معلم پاسخ گو نبوده است " ؛ « سازمان بسیج فرهنگیان » هم به گزارش صدای معلم واکنش نشان داد ! ( این جا )

- " این رسانه پیش تر و به دفعات خواهان برگزاری نشست رسانه ای نهادهایی مانند سازمان بسیج فرهنگیان ، گزینش ، ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش ، صندوق ذخیره فرهنگیان و... به منظور پاسخ گویی به افکار عمومی و حوزه عمومی بوده است " ؛ پرسش های " صدای معلم " از رییس سازمان بسیج فرهنگیان کشور ( این جا )

- سازمانی که در 20 سال گذشته حتا یک بار در مورد عملکرد خود به « حوزه عمومی » پاسخ گو نبوده چگونه سخن از کاهش شکاف و فاصله میان « صف » و « ستاد » می راند ؟ ؛ سازمان بسیج فرهنگیان تعریف دقیق خود را از " مطالبات معلمان " و " مطالبه گری " بیان کند ( این جا )

  و اما پرسش این « رسانه ی تحلیلی و منتقد در حوزه ی آموزش» از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آن است که به صورت دقیق ، مستند و تحلیلی ویژگی ها و مختصات گفتمانی که آن را « گفتمان بسیج » می داند و می خواند را در شرایط اجتماعی و سیاسی حاضر توضیح داده و آن را شفاف سازی نماید .

گفتمانی که بسیج در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به وجود آمده و بر اساس آن شکل گرفت منبعث از مفاهیمی مانند « استقلال » و « آزادی » بود که با مشارکت عمومی و توسط « مردم » به صورت خودجوش پایه گذاری گردید .

اما آیا بسیج امروز همان بسیج دیروز است ؟

آیا این گفتمان همان عصاره برخاسته از آرمان ها و ارزش های عمومی بود که بر علیه استبداد و اختناق شاه صورت گرفت ؟

آیا مردم ایران در حال حاضر همین برداشت و پندار را از کارکرد و رویکرد بسیج دارند ؟ نیرویی در ابتدای انقلاب اسلامی برای سازندگی و آبادانی کشور تشکیل شد اما در حال حاضر ساختاری نظامی پیدا کرده و به بودجه و اعتبارات دولتی وابسته است ؟

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

بسیج مدرسه عشق است

میرحسین موسوی در کنفرانس مطبوعاتی ۱۷ فروردین ماه ۱۳۸۸ گفت : ( این جا )

«من برای خودم غیر درست نمی کنم و این گونه نیست که سریع خط قرمز بکشم و افراد را به غیر نظام یا خودی و غیر خودی تبدیل کنم . من با اصلاح طلبان و اصولگرایان ارتباط قوی دارم و گفتم من اصلاح طلبی هستم که دایم به اصول رجوع می کنم و دستم را به کسانی که قانون، اصول و نظام را قبول دارند دراز می کنم .

من در آن زمان گفته بودم : « بسیج مدرسه عشق است » و هنوز هم به این مساله اعتقاد دارم. در عین حال می دانم در میان شعارهای اصلاح طلبی هم شعارهای زیبایی هست و به معنای این نیست که تایید آن شعارها اصول را نفی می کند».

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

همچنین میرحسین در همان ماه در جمع نخبگان علمی استان خوزستان در پاسخ به سوال یکی از سخنران‌ها در مورد عبارت «بسیج، مدرسه عشق است»، گفت:

«بنده‌ این جمله را در یک مراسم که تعدادی از بسیجیان در حال اعزام به جبهه بودند، گفتم. این بسیجیان دل‌کنده از هر چیز در حال عزیمت به جبهه‌ها بودند و بنده نتوانستم با هیچ بیان دیگر احساساتم را در مورد بسیج بیان کنم و اکنون هم هنوز بر آن عقیده هستم؛ به نظر بنده یک بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، فراتر از جناح عمل می‌کند و دید ملی و نه جناحی دارد؛ تهدید و تطمیع در آن موثر نیست و وقتی به الگویی برای تبعیت و پیروی می‌اندیشد، به یاد شهید باکری‌ها و همت‌ها و امثال آن می‌افتد ؛ بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، از دوستی مردم لذت می‌برد. حافظ عرض و ناموس مردم بدون توجه به اختلافات سلیقگی خود با آنهاست و این بسیجی حرمت حریم‌های خصوصی مردم را در مقابل تهاجمات گوناگون حفظ می‌کند و در ادای وظیفه خود پیرو حق است.

بسیجی شاگرد مدرسه عشق شاگرد امام است که بازوان بلندش همه ملت را در برمی‌گرفت و در این بسیجی که آماده دفاع از حریم اسلام و ملت خودش است، پول و هدیه و متاع دنیوی ارزشی ندارد . »

توصیه ی و پیشنهاد « صدای معلم » به مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش آن است که ابتدا در مورد مفاهیم شفاف سازی کرده و سپس به تبیین و ترویج گفتمان مورد نظر خویش بپردازند .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پرسش ها و درخواست صدای معلم از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای ارائه تعریف دقیق از گفتمان بسیج

منتشرشده در گفت و شنود

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

1. چرا دانش آموزان شرکت گسترده ای در اعتراضات اخیر دارند ؟ چرا این نسل معترض که محصول نظام آموزش و پرورش هستند، بر آرمان های مطلوب همین نظام آموزشی شوریده اند ؟ پاسخ مدافعان آموزش و پرورش موجود این است که مشکل از برنامه ها و متون آموزشی نیست و فضای مجازی ، کم کاری معلمان و مانند این ها عامل بروز چنین اعتراضاتی شده اند. از سوی دیگر منتقدان و بخش زیادی از صاحب نظران وضعیت فعلی را نتیجه طبیعی و گریز ناپذیر آموزش و پرورش موجود می دانند .

2. متون زیربنایی آموزش و پرورش :

نسل امروز دانش آموزان با آنچه در متون زیربنایی آموزش و پرورش به عنوان هدف نظام آموزشی در نظر گرفته شده است تفاوت های اساسی دارند . سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می کوشد نظام آموزشی را به مثابه مهم ترین دستگاه تربیت نیروهایی در تراز یک تفکر خاص قرار دهد .

مفهوم « حیات طیبه » به عنوان هدف آموزش و پرورش موجود مهم ترین نشانه هدف فوق است . این سند درصدد بوده است فلسفه ای برای تربیت در جمهوری اسلامی تبیین نماید که با دو پایه اصلی مدرنیته یعنی « اومانیسم و سکولاریسم » مرزبندی داشته باشد . برسازی مفهوم حیات طیبه به عنوان هدف نظام آموزش و پرورش ایران در برابر ایده های مدرنیته مهم ترین برنامه ای است که نویسندگان سند تحول بنیادین بر پایه آن می خواهند نظمی جدید را برسازند ولی اعتراضات اخیر ناکارآمدی این متون را نشان داد .

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

3.  واکنش مسئولان :

امید می رفت که پس از اعتراضات اخیر مدافعان آموزش و پرورش موجود به تفاوت های اساسی دیدگاه های خود و دیدگاه های موجود در جامعه پی برده باشند . واکنش های مسئولان آموزش و پرورش و فرهنگی کشور در مورد اعتراضات اخیر نشان گر عدم درک نسل جدید از طرف آن هاست ؛ برای مثال یوسف نوری که یکبار از فرستادن دانش آموزان معترض به کانون های اصلاح و تربیت خبر داده بود در یک اظهار نظر دیگر تاکید کرد: آموزش و پرورش موجود دلیل اعتراض است و تا زمانی که قدرت واقعیت را به رسمیت نشناسد از بحران فعلی خارج نمی گردد .

« در مدت استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، دشمنان از یکسو با استفاده از جنگ های نامتقارن و شناختی برخی از دانش آموزان را هدف قرار دادند و از سوی دیگر نوک حمله خود را به سمت دانشگاه هایی که محل شکوفایی جوانان می باشد گرفتند، بر این اساس باید این مسائل و اهداف دشمنان را برای دانش آموزان، دانشجویان و اولیای آنان تشریح کنیم » .( سایت فرارو ، 13 مهر 1401)

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر نیز در اظهار نظری گفت : باید برای ۹ ماه سال تحصیلی حداقل بین ۲ تا سه ماه روی مخاطب کار شود زیرا این مخاطب کم حوصله و خشن و غالب آنها از طبقه مرفه هستند هر چند تعداد این عده خیلی کم است شاید یک‌دهم درصد باشد، اما همین تعداد هم مشکل‌زا هستند و تنها راه حرف‌زدن با این عده است که باید در دستور کار باشد .

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

هاشمی گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر نیز با انتقاد از نحوه گزینش معلمان تاکید نمود : « با این نحوه گزینش، احتمال اینکه معلمانی بی اعتقاد به دین وارد مدارس شوند بالاست و بعد انتظار داریم که خروجی مدارس، دختران باحجاب باشد! ( این جا )

از منظر مسئولان فوق برنامه های آموزش و پرورش فاقد ایراد است بلکه مشکل از دیگران است.

وزیر آموزش و پرورش مشکل را به فضای مجازی احاله می دهد . معاون پرورشی وی دانش آموزان را همچون بدن های رام و مطیع فرض می کند که فقط باید در هفته چند ساعت برروی آن ها کار شود تا مسئله حل گردد . در مورد دبیر ستاد امر به معروف نیز موضوع به دبیران بر می گردد که باید با گزینش های سخت تر مشکل را حل کرد .

4. متون آموزشی :

متون نظام آموزشی نیز بر مبنای سندهایی همچون سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی نوشته شده اند و با خواسته ها و مطالبات نسل جدید تفاوت های اساسی دارد . نمونه های این تفاوت در متون علوم اجتماعی آموزش و پرورش به وفور قابل مشاهده هستند .یکی از مهم ترین متون آموزش و پرورش کتاب « مدیریت خانواده و سبک زندگی » است که در پایه دوازدهم همه رشته های تحصیلی تدریس می گردد . هدف این کتاب تبلیغ یک نوع سبک زندگی مربوط به قشر مذهبی سنتی جامعه است .

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

براساس این کتاب :

« آزادی آن است که انسان بتواند از قید و بندهایی که از درون بر او تحمیل می شود رها شود و آزاد کسی است که نه تنها قدرت بیرونی محدود نشده است بلکه خودش نیز درگیر امیال یا عادات غلط و دست و پا گیر نباشد » . ( مدیریت خانواده و سبک زندگی ، ص 20)

برپایه فقره فوق آزادی به مثابه میل در نظر گرفته می شود و کوشش می شود اهمیت آزادی درونی به دانش آموزان فهمانده شود .به نظر نویسندگان کتاب فوق ، آزادی به امنیت جامعه آسیب می زند و ایمنی انسان ها را در خطر قرار دهد .

« امنیت و آزادی معمولا با هم رابطه معکوسی دارند . هرچه میزان آزادی را افزایش دهیم و ایمنی را کاسته ایم . اگر محور جامعه برمبنای ارضای کشش ها در در لحظه باشد ، آزادی را افزایش می دهد و اگر محور یک جامعه ارضای در لحظه نباشد و در پی ارضای رضایت بخش یا بهره وری بیشتر از ارضا باشد ایمنی جامعه را تقویت خواهد کرد .آن چیزی که برای جامعه اهمیت دارد ایمنی است » . ( همان ص 32) بنابراین باید از آزادی پرهیز کرد و کوشید به جای آزادی که مبتنی بر ارضای در لحظه است به آزادی درونی رسید که موجب ایجاد ایمنی در جامعه می گردد . این نوع نگاه به آزادی در لابه لای متون دیگر آموزشی نیز قابل مشاهده است .

مجموعه کتب علوم اجتماعی آموزش و پرورش درصدد هستند که دو پایه اصلی مدرنیته یعنی اومانیسم و سکولاریسم را مورد نقد جدی قراردهند و در برابر آن فرهنگی را که فرهنگ آرمانی و حق می دانند به دانش آموزان معرفی نمایند .این نوع زیر سوال بردن مفاهیمی از قبیل اومانیسم ، سکولاریسم ، لیبرالیسم و ..... آن چنان یک سویه انجام می شود که نویسندگان کتاب های علوم اجتماعی حتی یک نکته مثبت برای مفاهیمی فوق الذکر به رسمیت نمی شناسند . کتاب های آموزش و پرورش چهره ای آرمانی از وضعیت کشور نشان می دهند و در تلاشند نزاعی به نام نزاع حق و باطل را در ذهن بپرورانند . آن ها می خواهند هر گونه ناهمسانی را از میان بردارند .

کتب علوم اجتماعی در پی آن هستند که دانش آموزانی را تربیت کنند که همگی یک سان به مدرنیته و ایده ها و آثار آن نگریسته و بیندیشند .

تلاش نویسندگان کتب علوم اجتماعی صرف این می شود که حقانیت مطلق نظام سیاسی به دانش آموزان القا گردد. از منظر نویسندگان کتب فوق دانش آموزان باید بپذیرند که جمهوری اسلامی بهترین نوع حکومت است . در کتب علوم اجتماعی فرهنگ حق در برابر فرهنگ باطل قرار می گیرد و لیبرال دموکرا سی به عنوان نظامی که در آن همه چیز مباح است معرفی می گردد . (کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم ؛ کتاب درسی همه رشته به جز علوم انسانی ، ص74)

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

5. جدال آموزش و پرورش رسمی و واقعیت:

واتسلاف هاول کتاب خود « قدرت بی قدرتان» را این گونه آغاز می کند :

« کابوسی به جان اروپای شرقی افتاده : کابوسی که در غرب به آن دگراندیشی نام داده اند . البته این کابوس از باد هوا نیامده است . کابوسی که اکنون نظام را گرفته نتیجه طبیعی و ناگزیر مرحله فعلی تاریخی آن است .این کابوس از زمانی پدید آمده که این نظام به هزار یک دلیل دیگر نمی تواند به اعمال بی قید و شرط و دلبخواهی قدرت بپردازد و همه جلوه های ناهمسانی را از میان بردارد . گذشته از این ها ، نظام آن قدر به لحاظ سیاسی متصلب شده که عملا به هیچ روی نمی تواند این ناهمسانی را در دل ساختار های رسمی اش جای دهد . » ( قدرت بی قدرتان ، واتسلاف هاول ، ترجمه احسان کیانی خواه فرهنگ نشر نو ،تهران 1398، ص 19) تلاش نویسندگان کتب علوم اجتماعی صرف این می شود که حقانیت مطلق نظام سیاسی به دانش آموزان القا گردد.

کلمات هاول در بند فوق را می توان با وضعیت فعلی نظام آموزشی ایران تطبیق داد . نظام آموزشی ایران که می خواهد همه مظاهر ناهمسانی را از میان بردارد با کابوس دگراندیشی دانش آموزان روبه رو شده است .

جدالی در سطح آموزش و پرورش ایران در جریان بوده و هست . از یک سو قدرت سیاسی از طریق آموزش و پرورش می خواهد دانش آموزانی در تراز ایدئولوژی رسمی تربیت کند و هرن وع ناهمسانی دربین دانش آموزان را از میان بردارد که به نمونه هایی از آن اشاره شد. از سوی دیگر ، واقعیت های جامعه مهم ترین مانعی است که مو جب جدال باورها در آموزش و پرورش می شود .

آموزش و پرورش رسمی قدرت واقعیت را نادیده گرفته است و همین حذف واقعیت به جدال باورها و تولد دگر اندیشی در نسل جوان منجر شده است . دانش آموزان با مقایسه آموزش رسمی و وضعیت واقعی جامعه به نقطه مقابل باروهای رسمی رسیده اند . قدرت واقعیت توانسته است قدرت نظام آموزشی را به چالش بکشد و در حالی که قدرت رسمی پاسخی برای سوالات و اشکالات دانش آموزان ندارد، قدرت واقعیت توانسته است بر خلاف سیاست های رسمی فریاد ناهمسان خواهی سر دهد .

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

6.  این نسل معترض :

این نسل معترض از لابه لای همین کتاب های درسی سربرآورده اند و کابوس نظام آموزشی شده اند . کابوسی که همچنان از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش و مدافعان آموزش و پرورش وجود انکار می شود .. هر چه برنامه های آموزشی و تربیتی بر ناهمسانی و تصلب تاکید می کنند دانش آموزان از آن می گریزند و به سوی مقابل می روند .

آموزش و پرورش موجود دلیل اعتراض است و تا زمانی که قدرت واقعیت را به رسمیت نشناسد از بحران فعلی خارج نمی گردد .

این نسل معترض در جدال میان واقعیت و آموزش و پرورش رسمی خود دست به انتخاب زده اند و در نقطه مقابل تعالیم رسمی ایستاده اند و دگر اندیش شده اند .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تحلیلی برآموزش و پرورش رسمی و ایدئولوژیک در ایران و ویژگی های نسل معترض و قدرت واقعیت در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

آگهی ترحیم برای نظام تعلیم و تربیت و مرگ آموزش و پرورش و مدرسه

جناب مستطاب آموزش و پرورش صوت الرحمانت آشوبمان کرد.

باید برای روزنامه آگهی ترحیم فرستاد.

 فاتحه‌ات را خواندیم.

چه جوان ناکامی...

آن خزنده‌ی لجوج و سمج، آن تمام‌خواهِ تک‌بعدی، آن قشری‌ ننگر، همان‌ها که استادانه از فرصت‌ها، تهدید ساختند؛

هم‌آن‌ها باز هم جان گرفتند...

آن مدرسینِ بی‌اخلاقی و رکورددارانِ تکامل نیافته‌یِ تنگ نظرِ قشری‌نگر!

به یاد آر ؛

آگهی ترحیم برای نظام تعلیم و تربیت و مرگ آموزش و پرورش و مدرسه

آنها که از فرصت حضور بی شمار ملت در تشییع پیکر سردار دلهاشان، تهدید ساخت، باز هم جان گرفتند.

آقایان این یک تپه را گلکاری نمی‌کردید، نمی‌شد؟ آخر این چه کمر همتی‌ست که در فروپاشیِ ساحت علم بسته‌اید؟  بوی نفت و زرِّطلا نیست اینجا! دلارها جای دیگری است!

هر چند بقای شما در جهلِ‌ مرکبِ‌ نهادینه است.

همه‌ آنها که دل در گرو انقلاب دارند و حرمت خون شهدا و شعائر اصلی انقلاب را قرآنِ سرنیزه‌ها نساخته‌اند، کسانی که ساحت آموزش و پرورش را از رخنه‌ی تنگ‌چشمی شرارِ حسادتِ خویش نمی‌بینند، نه حبِ جاه‌شان هست و نه بغضِ مقام، سوختند و فاتحه‌ خواندند.

چه کردی با خودت ؛ ای نظام تعلیم و تربیت! هنوز خنده‌ی تلخ و مسخره‌ی فقدان عقلانیت در آموزش و پرورش بر لب‌مان بود.

آخر آن روز که تخمِ این جریانِ خزنده‌یِ موذی را بر زمین پرورش و تربیت کشور کاشتند، با یونیفورمِ سبزِ نظامی‌ نیامدند و زنارِ دقایشان پیدا نبود! ؟

این سونامی درهم شکننده و برهم‌زننده‌ ویرانگر است!

شگفتا، آخر کسی این گونه فجیع به  کشتن خویش برنخواست، که تو بر جهان علم، زیست می‌کنی!

تودیع حسین عبادتی و معارفه‌ی وحید بیگدلی؟

بر سازمان دانش آموزی؛ خدنگ‌گذاری، چرااا؟

آخر با کدام سنگ محک به ترازو نشسته‌ای ؟

اگر هم قد نیستی هم قواره باش! اگر همگن نیستی لااقل همگون باش.

جناب آقای آموزش و پرورش !

تو چشم بینا، تن برنا، بازوی توانا و شنوا گوش  خود را از دست داده‌ای... آخر این چه کمر همتی‌ست که در فروپاشیِ ساحت علم بسته‌اید؟ 

مبادا راست باشد این خبر ، زنهار...

حال این تنِ درنوردیده‌یِ محتضر را به که سپرده‌ای!!؟

با کدام سوابق اجرایی؟

به کدام مدرک دانشگاهی؟

به چه دانش و سبک و محتوایی؟

آخر این بابا که مهمترین فعلِ تاریخ ادوار هستی‌اش، حملِ لپ تاپ فلان معاون است و خدنگی و وسط‌کاری ویژه‌گیِ عمده‌اش، به مهمترین تشکلِ نظامِ تعلیم و تربیت!!"

مسلمان نشنود کافر نبیند!

انتحاری زدی ! آقاااا...

ما هنوز داغ‌دار خداحافظی «رخشانی‌مهر» از سازمان نوسازی بودیم. هنوز در فهمِ معاونتِ ابتداییِ منتصب؛ درمانده‌ایم، آخر ما همچنان سیاه‌پوش کانون پرورش فکری هستیم و نسبتِ رئیس سازمان «تعلیم و تربیت کودک» را از اصول ابتدایی علم "پداگوژی" به نسبت عرش و فرش می‌پنداشتیم که صاعقه‌ آمد.

هنوز خنده‌ی تلخ و مسخره‌ی فقدان عقلانیت در آموزش و پرورش بر لب‌مان بود.

آگهی ترحیم برای نظام تعلیم و تربیت و مرگ آموزش و پرورش و مدرسه

مگر هفته گذشته نبود که «یوسف نوری» سامانه‌ی پاسخ‌گویی به شبهات اعتقادی و سیاسی دانش‌آموزان را به دستان با کفایت خویش رونمایی کردند و منت سر همگان نهاده و این سامانه را به نام نامی خویش مزین فرمودند، سامانه‌ِ «نورینو» شما بخوانید: «نوری‌نو» !

شگفتا، دیگر امیدی نیست. باید برای روزنامه آگهی ترحیم فرستاد:

- با نهایت تاسف و تاثر فوت نابه هنگام نظام تعلیم و تربیت، چراغ راه آینده‌سازان کشور را تسلیت عرض کرده و از خداوند منان، تسلی خاطر داغداران را خواستاریم.

دیگر به واقع سازمان دانش‌آموزی به گروگان‌ِ معاونت پرورشی درآمد.

سرب داغ بریزید بر حلقمان اگر جریان خزنده کشورمان را بر باد نداد!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آگهی ترحیم برای نظام تعلیم و تربیت و مرگ آموزش و پرورش و مدرسه

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

پرتال وزارت آموزش و پرورش به نقل از « خانه ملت » خبر از برگزاری نشست جمعی از دانش‌آموزان نخبه مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد ) با « محمد باقر قالیباف » رئیس مجلس شورای اسلامی داده است . ( این جا )

آن گونه که گزارش شده این جلسه سه ساعت به طول انجامیده اما محتوای این خبر تطویل این همه زمان را نشان نمی دهد .

به نظر می رسد خبرنگاری از حوزه آموزش و پرورش در این نشست حضور نداشته است و از این نظر باید به « روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش » آفرین گفت !

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

نسخه کامل تر این نشست در سایت تابناک منتشر شده است . ( این جا ) ( 1 )

مقایسه این دو گزارش یکی در سایت تابناک و دیگری در پرتال وزارت آموزش و پرورش به وضوح می تواند نوع نگاه مسئولان این وزارتخانه و قامت فکری آنان را نسبت به « مطالبات دانش آموزی » و در مقیاس کلان تر « جامعه ایران » مشخص نماید .

در این گزارش ها ، نام دانش آموزان بیان نمی شوند .

دلیل این وضعیت چیست ؟

اگر قرار است شفاف سازی و با شناسنامه سخن گفتن که در واقع مهارت ابراز وجود است و در نظام آموزشی ایران جایگاهی ندارد نوعی تهدید برای فرد منتقد و یا معترض به شمار آید ؛ اساسا چرا این نشست برگزار می شود ؟

این نشست ظاهرا به مناسبت 13 آبان روز دانش آموز برگزار شده اما در گزارش تابناک ،دانش آموزی از علامه حلی 10 چنین عنوان می کند : « از وقتی گفتند همچین جلسه ای است دقیق متوجه نشدم چه موضوعی دارد اما تصور کردم درباره اتفاقات اخیر است که البته مسائل دانش آموزی بی ربط به مسائل اخیر نیز نیست، زیاد هم هست . »

پرسش « صدای معلم » این است که چگونه نشستی برقرار می شود اما مدعوین نمی دانند که برای چه و به چه منظوری دعوت شده اند ؟

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

دانش آموزی از علامه حلی 10 چنین می گوید : « مدرسه ما خیلی خوب است اما کسی حرفی نمی زند و بنای حرف زدن ندارند . »

در این نشست ظاهرا دانش آموزی از فلسفه این همه تشکل های دانش آموزی و مهم تر از همه « مجلس دانش آموزی » در آموزش و پرورش پرسش نمی کند .

عمده انتقاد برخی دانش آموزان در این نشست بر محور « رسانه » و تاکید بر ضعف « سواد رسانه » در میان دانش آموزان و بی توجهی به این درس در آموزش و پرورش است اما همان گونه که بیان شد کسی از « نهاد تشکل » نمی پرسد و این در حالی است که مسئولان وزارت آموزش و پرورش دائما حضور و فعالیت این تشکل های را دال بر وجود دموکراسی و مشارکت در این دستگاه قلمداد می کنند .

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

البته الهام یاوری رئیس مدارس سمپاد در پایان اشاره به « مجلس دانش آموزی » می کند و می گوید : « ممکن است با همه حرف هایی که در این جلسه گفت موافق نباشم اما فکر می کنم برای پخته شدن این بحث ها و گفتگوها حتما به این احتیاج داریم که بچه های خود را به فضای تصمیم گیری و سیاستگذاری نزدیک کنیم که یکی از مثال های آن مجلس دانش آموزی است اما طرح دیگری که بارها طرح کرده و خواهش کرده ایم این است که اجازه دهند این بچه ها به عنوان مستمع آزاد در محافل تصمیم گیری و سیاستگذاری حاضر باشند و درباره پیشنهادهایی که داده اند ببینند نظر دیگران هم هست یا اولویت ها و موانع سر راه آن چیست تا پخته تر درباره حوزه های مختلف تصمیم بگیرند.  »

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

« صدای معلم » محتوای این نشست را قابل تامل و گامی به پیش ارزیابی می کند اما پرسش این است که آیا رئیس مجلس و سایر مسئولان شهامت و جسارت این را دارند که در حضور رسانه های مستقل و منتقد پای صحبت دانش آموزانی که بازداشت شده و یا متحمل آسیب هایی شده اند بنشینند ؟

آیا این گونه نشست ها فراتر از « حرف زدن » و تخلیه ی هیجان مجال و نشانی از تغییرات در اصول حکمرانی و نوع نگرش مسئولان به اداره کشور را پیدا خواهد کرد ؟

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از نشست قالیباف رئیس مجلس با دانش آموزان سمپادی در مورد اعتراضات ایران

منتشرشده در دانش آموز

گروه استان ها و شهرستان ها/

گزارش صدای معلم از بازداشت اکبر زارعین ریزی معلم منطقه ی 2 تهران

« اکبر زارعین ریزی » معلم شاغل در آموزش و پرورش منطقه 2 تهران چهارشنبه 4 آبان بازداشت شده است .

از نهاد بازداشت کننده این معلم اطلاعی در دست نیست .

شنیده ها حاکی از آن است که پیش تر ، حقوق این معلم قطع شده بود .

اگر چنین فرضی صحت داشته باشد ؛ پرسش « صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش آن است که آیا فرآیندهای قانونی و حقوقی برای اتخاذ چنین تصمیمی طی شده است ؟

آیا کرامت و احترام به آقای زارعین به عنوان یک معلم و شهروند رعایت گردیده است ؟

پایان پیام/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از بازداشت اکبر زارعین ریزی معلم منطقه ی 2 تهران

گروه گزارش /

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‎ها تاکید کرد: حفاظت و صیانت از دانش آموزان اولویت اصلی است و لازم است روش گفت و گو و تبیین و اقناع را مد نظر داشته باشیم و در این مسیر با محبت و سعه صدر و صبوری رفتار کنیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، هاشمی نکو در محل باشگاه فرهنگیان تبریز در نشستی با حضور روسای ستادی اداره کل گفت: حرکت دستگاه تعلیم و تربیت در حال حاضر باید به سمت فعالیت‎های تربیتی باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدل تربیتی تک بعدی مدنظر نیست و طبق تاکید سند تحول بنیادین تربیت چند ساحتی در دستور کار قرار دارد.

وی با مطرح کردن تربیت اعتقادی به عنوان زیربنا، افزود: مدرسه‎ای موفق است که به تمامی ابعاد تربیت توجه نماید.

هاشمی نکو افزود: اثرگذاری در تربیت نیاز به برنامه‎ریزی و ممارست در کار دارد و چاشنی آن محبت و تحمل است.

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‎ها در نشست با تشکل‎های انقلابی استان آذربایجان شرقی گفت: حرکت آموزش و پرورش باید در راستای پیشگیری از تکرار بحران باشد.

هاشمی نکو در جلسه تشکل‎های انقلابی استان آذربايجان شرقي بر اهمیت تشكل‎ها تاكيد كرد و گفت: صدور ابلاغ مشاور وزیر در امور تشکل‎ها نشان از اهميت تشكل‎ها است و با نیروهای مجربی که در تشکل‎های فرهنگیان وجود دارد این اقشار می‎توانند نقش اتاق‎های فکر را برای آموزش و پرورش ایفا نمایند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: نظام سلطه رسانه‎ای دشمن مشغول کوچک نمایی خدمات ارائه شده و بزرگ نمایی نقائص است و باید مراقب بود ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنیم. وقتی دانش آموزان معترض را بازداشت و به کانون های اصلاح و تربیت می برند و وزیرشان این کار ضد آموزشی و غلط را تایید می کند و با آنان همراهی می کند ؛ مشاور وزیر در امور تشکل ها از کدام « حفاظت و صیانت از دانش آموزان » سخن می گوید ؟

وي تاکید کرد: باید در آموزش و پرورش به سمت پیشگیری و برنامه ریزی برای جلوگیری از تکرار بحران‎ها حرکت کنیم

آن گونه که از « محتوای خبر » بر می آید ، « مشاور وزیر در امور تشکل ها » نشست با تشکل هایی داشته که متصف به صفت « انقلابی » است .

 نخستین پرسش « صدای معلم » از آقای هاشمی نکو آن است که چرا سایر تشکل های غیر هم سو و نیز « کانون های صنفی » به این نشست دعوت نشده اند ؟

این تشکل های انقلابی ، چند درصد از معلمان و افکار عمومی را رهبری و نمایندگی می کنند ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

مشاور وزیر در امور تشکل ها در این نشست تاکید می کند که مدل تربیتی تک بعدی مدنظر نیست .

آیا ایشان فقط مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های انقلابی اند و یا آن که قرار است با تشکل های دگر اندیش هم گفت و گو و تعامل داشته باشند ؟

آقای هاشمی در این نشست حرف های قشنگی زده و عنوان می کند که لازم است روش گفت و گو و تبیین و اقناع را مد نظر داشته باشیم و در این مسیر با محبت و سعه صدر و صبوری رفتار کنیم .

ایشان در جای دیگر تصریح می کند که اثرگذاری در تربیت نیاز به برنامه‎ریزی و ممارست در کار دارد و چاشنی آن محبت و تحمل است

پرسش « صدای معلم » از مشاور وزیر در امور تشکل ها آن است که در کدام کشور و جامعه این حرف ها را می زند ؟

نظر مشاور وزیر در امور تشکل ها در مورد « برخورد امنیتی با دانش‌آموزان » چیست ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

نظر ایشان در مورد « ورود نیروهای نظامی و انتظامی و به ویژه نیروهای غیر قانونی لباس شخصی به مدارس و رویارویی خشونت‌آمیز آنها با دانش‌آموزان و کادر مدارس » چیست ؟

وقتی دانش آموزان معترض را بازداشت و به کانون های اصلاح و تربیت می برند و وزیرشان این کار ضد آموزشی و غلط را تایید می کند و با آنان همراهی می کند ؛ مشاور وزیر در امور تشکل ها از کدام « حفاظت و صیانت از دانش آموزان » سخن می گوید ؟ ( این جا )

آقای هاشمی نکو از  « نظام سلطه رسانه » می گوید .

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

ما نمی دانیم « سواد رسانه ای » این مشاور وزیر آموزش و پرورش در چه حد است و تا چه میزان از فضای رسانه حداقل در حوزه آموزش مطلع است اما بهتر است پیش از اظهار نظر مطالعه ای در مورد عملکرد و دستاوردهای « روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش » در آستانه یک سالگی وزارت یوسف نوری داشته باشد و با « اطلاع » سخن براند !

پایان گزارش /‎


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان از حفاظت و صیانت از دانش آموزان

منتشرشده در دانش آموز

 تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

اعتراضاتی که پس از درگذشت مظلومانه « مهسا امینی » در جامعه ایران رخ داد بیشتر از سوی نسل جوان ،  دانشجویان و دانش آموزان  است . نسلی که محصول همین نظامند بر مطلوب های نظام شوریده اند و بی محابا بر نفی سیاست های رسمی اصرار می کنند . از سوی دیگر  چشم اندازی از تحول در سیاست های رسمی و پذیرش تکثر در مسائلی همچون حجاب هم دیده نمی شود .

 بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، هدف تعلیم و تربیت کشور نیل به « حیات طیبه » است . سند فوق به عنوان مهم ترین سند رسمی نظام آموزش  و پروش حیات طیبه را « وضع مطلوب زندگی بشر بر اساس نظام معیار ربوبی می داند که با انتخاب و التزام آگاهانه و اختیاری این نظام معیار در همین زندگی دنیایی و در جهت تعالی آن از سوی خداوند به انسان اعطا می شود و تحقق آن باعث دست یابی به غایت اصیل زندگی انسان ، یعنی قرب الی الله خواهد شد » .

نویسندگان سند فوق حیات طیبه را از آیه 97 سوره نحل برگرفته اند : « مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ »  هرکس از مرد و زن کار نیکی انجام دهد و مومن باشدما او را با زندگانی نیکو زنده گردانیم و پاداش شان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم .

در آیه فوق از جانب خداوند به مومنان زن و مرد که عمل صالح انجام می دهند وعده زنده شدن با زندگی نیکو داده شده است .

ارتباط وعده فوق که از جانب خداوند حتی بر دوش پیامبران گذاشته نشده است با نظام آموزش و پرورش مشخص نیست .

 در مورد حجاب نیز  همین نگاه در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد .

تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

« راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف » مصوب 4 / 5 / 1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهم ترین استنادهای مدافعین حجاب قانونی است . 

مصوبه فوق در 47 بند راهبردهایی را برای گسترش فرهنگ عفاف بیان می نماید . در هیچ یک از بند های مصوبه فوق به اجبار در حجاب پرداخته نشده است و حتی با اجباری بودن حجاب مرزبندی می کند ولی به حقوق انسان ها برای انتخاب نوع پوشش نیز بی توجه است .

از منظر این سند حجاب یک الزام است که حتی تحقیق درمورد آن باید به اثبات آن برسد . این مصوبه حجاب را به عنوان یک امر وجودی و اخلاقی نمی نگرد بلکه بی حجابی باید محو گردد .

دو سند مهم که در مود حجاب و آموزش و پرورش مورد اشاره قرار گرفت با آنچه امروز در سطح خیابان ها و مدارس دیده می شود تفاوت اساسی دارد و به نظر می رسد به دو دلیل مهم  هر دو سند فوق و سایر سند ها و قوانین مانند آن ها به شکست رسیده اند . 

تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

ذهنیت یکسان انگار  : 

دکتر  بیژن عبدالکریمی با نگاهی  دغدغه مندانه به آسیب شناسی نظام فرهنگی و فکری و درمان آن تاکید می کند :

« مادام که روحانیت شیعه در چارچوب تفکر تئولوژیک و کلامی باقی بماند ، نخواهد توانست با مخاطبان غیرمسلمان و غیر شیعی خود حتی با قشر عظیمی از طبقات متوسط و بالای اجتماعی جوامع مسلمانی چون ایران که تحت تاثیر عقلانیت و سکولاریسم جدید ، بسیاری از باورهای اسلامی و شیعی را مورد شک و تردید قرارداده اند ، به خصوص با با جوانان ارتباط فکر ی و مفهومی برقرار کند» . (آینده روحانیت و جهان معاصر ، بیژن عبدلکریمی ،نشر نقد فرهنگ ، چ سوم ،1400،صص 66 و 67)

وی در ادامه روحانیت ر ا به یک تغییر شیفت پارادایمی فرا می خواند تا «  از یک رویکرد محدود قومی و تئولوژیک ( کلامی ) به یک رویکرد فلسفی و حکمی مبادرت ورزد تا برایش امکان دیالوگ و ایجاد ارتباط با غیرمسلمانان و غیر شیعیان و نیز با جریان سکولاریسمی که در جوامع مسلمان به شدت نیرو گرفته است فراهم شود» . ( همان 67)

معضلی که دکتر عبدالکریمی به آن اشاره می کند در هر دو سند تحول آموزش و پرورش و راهبردهای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و سیاستگذاری فرهنگی  کشور مشاهده می گردد.

 رویکرد قومی و کلامی ؛ مجموعه سیاست های فرهنگی و آموزشی کشور را از هر نوع فهم تحولات عمیق اجتماعی و فرهنگی بازداشته است . همین باعث شده تا توان برقراری دیالوگ با نسل جدید جامعه ایران وجود نداشته و راه  بر هر نوع پذیرش تکثر بسته شود .

تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

جدال حق و شرع :

انقلاب اسلامی ایران انقلابی برخاسته از رویکردی نو به دینداری بود ولی پس از انقلاب و به شریعت محوری محدود شد . همین نگاه شریعت محور منجر به جدال های متفاوتی در عرصه جامعه شده است . دانش آموزانی که باید بر اساس برنامه های  آموزشی و پرورش به حیات طیبه برسند خواسته هایی متضاد با سیاست های رسمی دارند .

در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی حتی زنان بی حجاب مشارکت داشتند ولی با نگرش شریعت محور حجاب اجباری بر حقوق شهروندی غلبه کرد و تلاش  شد بدن ها در چارچوب شرع تنظیم شوند . این رویکرد در سطح جامعه سال هاست که با چالش روب رو شده است .  

رویکرد  فوق به دلیل ناتوانی در حل مسئله در پس اخلاق گرایی پنهان می گردد تا با یکی کردن حجاب و اخلاق مشکل بنیادین خود را بپوشاند و نوعی ادبیات اخلاقی تولید نماید . عدم برقراری تناسب بین حق و شرع موجب می گردد سخنگویان این جریان از مسئله ای مثل حجاب به عنوان یک امر شرعی و لازم الاجرا دفاع کنند و به ناچار به تئوریزه کردن اندیشه هایی آپارتایدی مانند محروم کردن بی حجابان از برخی حقوق اجتماعی رو  آورند.

ذهنیت یکسان انگار که در مواردی همچون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد حجاب وجود دارد نسبتی با تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییرات نسل جدید ندارد و جایگاهی نیز برای حق انتخاب انسان ها باقی نمی گذارد . در برابر این ذهنیت یکسان انگار  که به حق انسانی بی توجه  است نسلی قرار دارد که برخلاف تعلیمات رسمی زندگی می کند و خواهان تحول در آن می باشد . نسلی  که رویکرد سنتی و رسمی به دینداری را نمی پذیرد .

تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

مولانا در دفتر اول مثنوی معنوی  نتیجه عکس دادن داروها برای درمان بیمار را این گونه توصیف می کند :

 از قضا سرکنگبین  صفرا فزود

روغن بادام گرمی می نمود

از هلیله قبض شد اطلاق رفت

آب آتش را مدد شد همچو نفت

دو بیت فوق  تمثیلی بر شرایط فرهنگی امروز جامعه ایران است . 

دانش آموزانی که باید بر اساس برنامه های  آموزشی و پرورش به حیات طیبه برسند خواسته هایی متضاد با سیاست های رسمی دارند . همان طور که سیاست هایی که باید به گسترش فرهنگ حجاب می رسید منجر  به نارضایتی عمومی شده است .

سیاست های فرهنگی و آموزشی کشور به دلیل ذهنیت یکسان انگار و بی توجه به تکثر ، عدم پذیرش حقوق  شهروندی و برقراری تناسب میان شرع و حق همچون سرکنگبین هایی بوده اند که صفرا افزوده اند و چاره ای جز پذیرش شکست آن ها نیست .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

تحلیلی بر شکست سیاست های فرهنگی در ایران و چالش های نظام آموزشی

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور