صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه /

تسنیم نوشت :

نظر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مورد نقش معلمان در تربیت دانش آموزان و واکنش به حضور دانش آموزان در اعتراضات

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی امشب در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان کرمان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان کرمان برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: معلمی شغل نیست بلکه یک عبادت است. اگر انسان توانست علم را از یک فلش کامپیوتر که یک قطعه فلزی است به کامپیوتر دیگری منتقل کند، خداوند هم می‌تواند علم را از امام حسن عسکری (ع) به یک کودک مانند امام زمان (عج) منتقل کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید : « هر جا کمبود داشتید، ببینید کجا قوت دارید و فقط به عیب‌ها نگاه نکنید »، گفت: حضرت زینب (س) در کربلا با تمام سختی‌هایی که متحمل شد فرمود : » ما رایت الا جمیلا » جز زیبایی چیزی ندیدم.

وی با بیان اینکه هر فردی یک مهارتی دارد، ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های ما فقط مدرک‌هایی مانند لیسانس می‌دهند و متاسفانه از مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های ما غفلت شده است.

قرائتی با اشاره به اینکه فردی می‌خواست ازدواج کند به او گفتند : « چه داری » ، گفت :  « چیزی ندارم به جز آمادگی » ؛ افزود: برای پیدا کردن شغل درست است که باید آمادگی داشته باشیم، اما مهارت هم لازم است.

وی با توصیه به دانشجویان که درس دانشگاه را بخوانید، اما بدانید که علم فقط در دانشگاه نیست، بیان کرد: نسل آینده باید مهارت داشته باشد تا بتواند موفق شود و پدر و مادر‌ها باید استعداد بچه‌های خود را کشف کنند و این نکته توجه داشته باشند که خیلی از افراد دانشگاه رفتنشان الکی است در حالی‌که استعداد‌های خیلی بهتری در آن‌ها وجود دارد.

این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه رگبار شبهات در کشور از سوی دشمن وجود دارد و شبهات نسل جوان باید پاسخ داده شود، گفت: توجیه کردن حماقت است و متاسفانه خیلی از مسئولان ما سعی می‌کنند، توجیه کنند.

وی با اشاره به اینکه تضعیف نظام جنایت است و نباید با یک حرف و سخنرانی که اصالت هم ندارد، نظام اسلامی را تضعیف کرد، افزود: تکمیل رسالت ما در نظام است و همه ما با هر توانی که داریم، وظیفه داریم در جهت تکمیل نظام مقدس اسلامی تلاش کنیم.

قرائتی با بیان اینکه خدا به ما نیازی ندارد و این ما هستیم که در هر شرایطی به خداوند نیازمند هستیم، ادامه داد: دانشجویان، دانشمندان و اساتید؛ در هر سطحی که هستید، خودتان را باسواد ندانید و بدانید که قرآن می‌فرماید : « همه شما با هم در مقابل خداوند یک ذره سواد دارید » .

وی با توصیه به اینکه خودتان را برای تربیت یک نسل بزرگ آماده کنید و در این راه اطلاعات خود را برای پاسخگویی به شبهات دینی این نسل تکمیل کنید، گفت: معلم کار پخش علم به مغز انسان‌ها را در برعهده دارد و معلم باید هم علم یاد بگیرد و هم تولیدکننده و هم توزیع کننده علم باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه اگر کار خوب یاد یک دانش آموز بدهید تا زمانی که آن فرد در دنیا آن کار خیر انجام می‌دهد معلم نیز در ثوابش شریک است، افزود: اگر کار بدی را آموزش بدهید تا زمانی که آن گناه انجام می‌شود، شما نیز در آن گناه شریک هستید و بدانید که معلم انسان‌ساز است.

وی با اشاره به اینکه در حوادث اخیر شاهد حضور برخی از نوجوانان بودیم؛ یعنی نسلی که توسط معلمان جمهوری اسلامی تربیت شدند و این نشان می‌دهد که برخی از معلمان ما در تربیت صحیح دانش آموزان موفق نبودند، گفت: معلمان باید بچه‌ها را نمازخوان تربیت کنند و بدانند که دیپلم و لیسانس تارک‌الصلوه به هیچ دردی نمی‌خورد.

قرائتی با بیان اینکه اشتباه من این بود که به تلویزیون رفتم، چرا که اثر گفت‌وگوی چهره به چهره خیلی بیشتر است، افزود: معلم باید با بچه‌ها چهره به چهره حرف بزند، آموزش بدهد و با آن‌ها انس بگیرد.

وی با اشاره به اینکه باید با بچه‌ها با محبت برخورد کنید و بدانید نسل آینده ما به محبت نیاز دارد، ادامه دارد، گفت: ما در دنیا مشکل علم نداریم و مشکل ما اخلاق است؛ آمریکا این همه علم دارد، اما اخلاق ندارد به همین علت در دنیا از او نفرت دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور، با بیان اینکه علم باید انسان را به تکامل برساند و هر علمی مفید نیست، افزود: متاسفانه بسیاری از روزنامه‌ها و فیلم‌هایی که وجود دارد، هیچ اثری در رشد و تعالی انسان ندارد.

وی با تاکید بر اینکه معلمان باید چیز‌هایی را یاد بچه‌ها بدهند که مشکلی از جامعه را برطرف کند و علم باید مفید باشد، گفت: دانستن علم باید یا واجب باشد یا مستحب و یا اینکه مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند و دانستن هر چیزی واجب نیست.

قرائتی با بیان اینکه مزه قرآن را بچشید و به نسل جوان بچشانید و فرزندان خود را با قرآن مأنوس کنید، افزود: لغزش نسل نو از غفلت معلمان است و خیلی بد است در کشور ما فردی دیپلم بگیرد، لیسانس بگیرد، اما نتواند قرآن بخواند.

پایان پیام/


نظر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مورد نقش معلمان در تربیت دانش آموزان و واکنش به حضور دانش آموزان در اعتراضات

منتشرشده در دانش آموز

گروه گزارش/

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش در همایش آموزشی- توجیهی کارکنان حفاظت فیزیکی آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان کرمان گفته است : « نیروهای حراست و حفاظت فیزیکی نقش موثری در حفظ امنیت و صیانت از سرمایه های مادی و معنوی سازمان ها دارند .

 عطاران تاکید می کند : تحقق اهداف تربیتی و آموزشی در نظام تعلیم و تربیت مدیون و مرهون امنیتی می‌باشد که در حفاظت فیزیکی ادارات فراهم شده است. آقای عطاران صریح و شفاف پاسخ دهد در یک سال گذشته و در هیات های تخلفات اداری آموزش و پرورش چند پرونده علیه معلمان کنش گر و منتقد و فعالان صنفی به واسطه گزارش حراست ها تشکیل شده است ؟

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش به حفط امنیت و صیانت از سرمایه های معنوی سازمان آموزش و پرورش اشاره می کند .

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

پرسش صریح « صدای معلم » از آقای عطاران آن است که آیا واقعا عملکرد حراست در یک سال گذشته منجر به ارتقای سرمایه های معنوی در مجموعه تعلیم و تربیت شده است ؟

علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش  علي اصغر فاني در در مراسم  معارفه مديركل آموزش و پرورش شهر تهران كه در سالن كنفرانس اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد گفت : ( این جا )

« شتاب زدگي در امور» و « فرهنگ امنيتی» جای خود را به «خرد جمعی» ، «كار تيمی» و «روابط انسانی و اخلاق» داده است . »

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

« صدای معلم » رسانه ی مستقل و منتقد در حوزه ی عمومی آموزش ایران در گزارشی به تاریخ 4 بهمن 1397 نوشت : ( این جا )

« تبدیل فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی یکی از مهم ترین و راهبردی ترین آموزه ها از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید بوده است که توسط « علی اصغر فانی » کلید زده شد .

شکایت از معلمان منتقد و رسانه ها یکی از مهم ترین و البته تاسف آورترین نقاط در کارنامه وزیر آموزش و پرورش بوده است که تاکنون با سکوت سیدمحمد بطحایی رو به روشده است . »

« مدیر صدای معلم » در یادداشتی به تاریخ یکشنبه 25 1400 با عنوان « فانی را به آموزش و پرورش برگردانید ! » چنین نوشت : ( این جا )

« هیچ گاه نمی توان فراموش کرد در زمان وزارت فانی برخی معلمان اخراجی مانند « محمد داوری » و « عبدالله مومنی » به کار بازگشتند اما در حال حاضر معلمان را اخراج و بازداشت می کنند و مهم تر این که بالاترین مقام این وزارتخانه سکوت می کند انگار که اتفاقی نیفتاده است . »

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

حال پرسش « صدای معلم » از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش آن است که یک سال گذشته وضعیت « امنیت فرهنگی » چگونه شده است ؟ جایگاه « انسان » و « اندیشه » و « تفکر انتقادی » در این نگاه تنگ نظرانه و محدود کننده چگونه باید تعریف و تبیین شود ؟

آیا فرهنگ امنیتی در فرهنگ سازمان آموزش و پرورش و مدرسه جای خود را به « امنیت فرهنگی » داده است ؟

آقای عطاران صریح و شفاف پاسخ دهد در یک سال گذشته و در هیات های تخلفات اداری آموزش و پرورش چند پرونده علیه معلمان کنش گر و منتقد و فعالان صنفی به واسطه گزارش حراست ها تشکیل شده است ؟

آیا عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مورد بازداشت دانش آموزان و انتقال آنان به بازداشتگاه ها و یا کانون های اصلاح و تربیت اساسا قابل دفاع بوده و منطقی است ؟

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

آیا این گونه برخوردها منجر به ارتقای سرمایه معنوی در آموزش و پرورش شده است ؟

آیا حراست ها جز اموری مانند صدور کارت شناسایی که البته آن هم با تاخیر انجام می شود و یا صدور بخشنامه های محرنامه که فرضا در ارتباط با شبکه های اجتماعی و تهدید در مورد حضور معلمان در آن ها صادر می شود و یا حراست فیریکی که خود ایشان به آن اشاره کرده است وظیفه و یا وظایف دیگری نیز بر عهده دارند ؟

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش می گوید تحقق اهداف تربیتی و آموزشی در نظام تعلیم و تربیت مدیون و مرهون امنیتی می‌باشد که در حفاظت فیزیکی ادارات فراهم شده است.

آیا محدود کردن و تنزل دادن اهداف تربیتی و آموزشی به فقط امر « حفاظت فیزیکی » نشان دهنده نگاه موسع و کل نگر به کلیت آموزش است ؟

جایگاه « انسان » و « اندیشه » و « تفکر انتقادی » در این نگاه تنگ نظرانه و محدود کننده چگونه باید تعریف و تبیین شود ؟

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پرسش های صدای معلم از رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و امنیت فرهنگی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه تشکل ها/

به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد نجات آذربایجان ،سازمان پژوهشگران جبهۀ ملی ایران بیانیه ای صادر کرد.

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته به شرح زیر است .

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

شنبه 19 آذر ؛ « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )

« ظرف چند هفته اخیر این برای سومین بار است که در تهران مدارس تعطیل می شوند .

علت آن هم « آلودگی هوا » بیان می شود .

وزارت آموزش و پرورش و استاندار هم که رئیس شورای آموزش و پرورش این کلان شهر است طبق معمول مدارس را به برگزاری « کلاس های غیرحضوری » احاله می دهند .

آیا تجربه 25 ماه تعطیلی مدارس بر اثر کرونا و برگزاری آموزش غیرحضوری تجربه موفقی بود که دوباره همان آدرس تکرار می شود ؟

آیا اساسا در مدارس و در سال تحصیلی جاری فایل و برنامه ی مستقل و جداگانه ای برای این نوع آموزش طراحی شده است و یا آن که این  حرف ها جنبه « رفع تکلیف » دارند ؟ »

استمرار تعطیلی مدارس در سطح کشور آن هم به خاطر آلودگی هوا که البته پدیده ی جدیدی نیست و ریشه در بی کفایتی مدیران و بی توجهی به مساله محیط زیست دارد پرسش های فراوانی را در مورد آینده و چشم انداز موضوع « آموزش » در ایران برانگیخته است .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

تاکید این رسانه مستقل و منتقد آن است که آلودگی هوا چیز جدیدی نیست و رفتارها و شواهدی که اثبات کند اقدامات مهم و قابل توجهی حداقل برای تعطیل و یا تعدیل کردن « منابع آلوده کننده ی هوا »  صورت گرفته است مشاهده نمی شود .

به نظر می رسد با توجه به اعتراضات سیاسی و التهابات جاری ، تعطیلی مدارس ریشه های سیاسی داشته اما اگر هم چنین چیزی صحت داشته باشد با توجه به محور بودن آموزش و تربیت در جامعه و نقش بی بدیل آن در توسعه ی پایدار این اقدام به هیچ وجه منطقی و عقلانی نبوده و قانع کننده نیست .

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش 28 دی ماه 1400 در یک برنامه تلویزیونی در خصوص «برقراری عدالت آموزشی» چنین می گوید : ( این جا )

« بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی که می‌افتد مدارس را تعطیل می‌کنیم؛ با بارش برف، آلودگی هوا و .. که البته این صحیح نیست و باید با ارتقای سواد فرزندان مان در این حوزه و آموزش سواد سلامت در زمان آلودگی هوا، از دانش آموزان مراقبت شود.

در خیلی از کشورها آلودگی از شهرهای ما بیشتر است اما بچه ها همیشه به مدرسه می‌روند و با رعایت پروتکل‌های مورد نظر از امر تعطیلی پیشگیری می شود که ما هم باید به این مرحله برسیم.

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

( منبع : کانال اخبار هواشناسی کشور ) - فروردین 1401 - این جا

 نوری با اشاره به اینکه زمان آموزش ما کم نیست اما اینکه به راحتی مدارس را تعطیل کنیم و بچه‌ها با موقعیت‌های جدید آشنا نشوند خوب نیست، گفت: بچه ها باید با موقعیت‌ها آشنا شوند و کرونا هم یکی از همین موقعیت‌هاست؛ اگر در برخی کشورها با شیوع کرونا تعطیلی داشتیم، تنها در حدود چند هفته یا حداکثر 6 ماه بود، در صورتی که در کشور ما مدارس حدود 2 سال تعطیل شد . » استمرار تعطیلی مدارس در سطح کشور آن هم به خاطر آلودگی هوا که البته پدیده ی جدیدی نیست و ریشه در بی کفایتی مدیران و بی توجهی به مساله محیط زیست دارد پرسش های فراوانی را در مورد آینده و چشم انداز موضوع « آموزش » در ایران برانگیخته است .

همچنین همین وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای معاونین امور مجلس وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که به میزبانی وزارت آموزش و پرورش در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در 30 آبان سال جاری برگزار شد عنوان کرد : ( این جا )

«  متاسفانه اندیشه‌های غربی دیگری مطرح شد که خانواده‌ها را هدف گرفته بود. مدارس ما سه سال تعطیل بود، اما یک نفر اعتراض نکرد که دانش آموزان مشکل فاصله تربیتی در بعد روانشناختی و جامعه شناختی پیدا می‌کنند در حالی که نهایت تعطیلی مدارس در جوامع دیگر، شش ماه بوده است. نظام سلطه به دنبال این‌است که مدارس و دانشگاه‌ها را واقعا تعطیل کند . »

پرسش صریح « صدای معلم » از وزیر آموزش و پرورش آن است که این رفتارهای دوگانه ناشی از چیست ؟ آیا وزیر آموزش و پرورش سخنان و مواضع پیشین خود را فراموش کرده است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

آقای نوری به عنوان سکان دار آموزش و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارتقای سواد سلامت چه کرده است ؟

در کجای دنیا مدارس را به بهانه آلودگی هوا تعطیل می کنند در حالی که منابع اصلی آلوده کننده ی هوا همچنان فعال هستند و خبری از اجرای درست « قانون هوای پاک » نیست ؟

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

« صدای معلم » در طول 25 ماه تعطیلی مدارس به خاطر کرونا معترض انفعال مقامات و تصمیم گیران وقت در آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا بود و تنها رسانه ای بود که گزارش های کارشناسی و تطبیقی قابل توجه و تاملی را در این زمینه منتشر کرد .

این رسانه مستقل و منتقد در حوزه عمومی آموزش ایران هم اکنون به این اقدام شما و سایرین اعتراض می کند و خواهان شفاف سازی سریع در این مورد و برگرداندن آموزش و تربیت به ریل اصلی خودش است .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم در مورد تعطیلی مدارس به خاطر آلودگی هوا

منتشرشده در محیط زیست

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم از تغییر مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

سرانجام و پس از گذشت بیش از هفت ماه از انتصاب « علیرضا صیادی » به عنوان سرپرست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی امروز دوشنبه 21 آذر ، مراسم تودیع و معارفه مدیر کل جدید در تالار معلم این استان برگزار گردید .

این مراسم با حضور اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و وحید بیگدلی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی کشور انجام شد که طی آن حجت الاسلام والمسلمین علی پوررادی جایگزین علیرضا صیادی گردید .

علیرضا صیادی با مدرک دکترای علوم سیاسی در تاریخ 10 اردیبهشت 1401 جایگزین « جعفر پاشایی » مدیر کل پیشین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی شد .

گزارش صدای معلم از تغییر مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

به استناد ماده 94 قانون مدیریت خدمات کشوری مدت مجاز برای تصدی یک شغل با حکم سرپرستی حداکثر 4 ماه می باشد اما پرسش قابل تامل این است که چرا مقامات و مسئولان به قوانین احترام نمی گذارند اما زمانی که حتی نامه ای عادی به آنان ارجاع می شود در زیر نامه دائما چنین پاراف می کنند :

« مطابق ضوابط و مقررات ... »

این رسانه مستقل و منتقد در حوزه عمومی آموزش ایران در آخرین گزارش خود نسبت به عملکرد سرپرست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در شکایت از یک فعال رسانه با عنوان : " شنیدن صدای اعتراض به معنای تکریم عملی « منتقد » و لحاظ کردن نظرات اصلاحی در فرآیندهای غلط و تصمیم های نادرست به منظور بهبود امور و شیوه حکمرانی و در نهایت ترمیم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است" به جای شکایت علیه منتقدان و اهل رسانه " صدای اعتراض " را بشنوید ! چنین نوشت : ( این جا )

« صدای معلم » در عمر یک سال و سه ماهه دولت سیزدهم و وزارت یوسف نوری بر آموزش و پرورش بارها نسبت به غلبه فرهنگ امنیتی بر امنیت فرهنگی انتقاد کرده و خواهان احترام به « قانون » و « منشور حقوق شهروندی » از سوی مقامات و مدیران شده است .

گزارش صدای معلم از تغییر مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

به تازگی ، « علیرضا صیادی » سرپرست اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی شکایتی را علیه « جواد لطف الله پور » معلم - به خاطر نگارش یک مطلب انتقادی از عملکرد این مقام آموزش و پرورش در موضوع اخراج ۶۹ نفر از مربیان پیش دبستانی شهرستان های سراب و مهربان-  در محاکم قضایی اقامه کرده است . 

« صدای معلم » ضمن دعوت از آقای صیادی و سایر مقامات آموزش و پرورش برای احترام به « قانون » و « پاسخ گویی » که مدعای مکرر رئیس دولت سیزدهم و نیز اظهارات اخیر سخنگوی این دولت در مورد پاسخ گو بودن مدیران این دولت است خواهان شنیدن صدای اعتراض کنش گران رسانه ای و معلمان معترض در راستای ایفاد حقوق قانونی شان است .

شنیدن صدای اعتراض به معنای تکریم « منتقد » و لحاظ کردن نظرات اصلاحی در فرآیندهای غلط و تصمیم های نادرست به منظور بهبود امور و شیوه حکمرانی و در نهایت ترمیم اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است .

به جای شکایت علیه منتقدان آستانه تحمل و نقد پذیری خود را افزایش داده و پاسخ گوی عملکرد خویش باشید .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم از تغییر مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

سخنگو و دبیر هیأت دولت سیزدهم بعد از ظهر سه شنبه در نشست «حاکمیت قانون و اعتراض مدنی» که برای بررسی چارچوب‌ها و ظرفیت‌های حقوقی برگزاری تجمعات برگزار شد، حضور یافت و به طرح موضوعاتی پرداخت .

بهادری جهرمی به دو موضوع « رسانه » و نیز « مطالبات فرهنگیان » هم پرداخت .

ایشان گفت :

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

 رسانه‌ها، محلی برای بیان نگاه‌های متفاوت هستند .

در دهه اخیر با گسترده شدن فضای مجازی، یک بستر عمومی اطلاع ‌رسانی در اختیار تمام شهروندان قرار گرفته است و طبیعتاً حرف معقول و کارشناسی راه خودش را پیدا کرده و شنیده می‌شود .

اولین و اصلی‌ترین محلی که ساختار مبتنی بر حاکمیت قانون برای شنیدن شدن صدای اعتراض طراحی کرده، نظام حاکم رسانه‌ها و مطبوعات است. در جوامع نخبگانی و دانشگاه‌ها نیز بستر مناسبی برای طرح و نقد موضوعات مختلف حکمرانی وجود دارد . پرسش « صدای معلم » از سخنگوی دولت سیزدهم آن است که بر مبنای کدامین شواهد و مستندات چنین ادعاهایی را مطرح می کند ؟

سعی و تلاش دولت جدید این بوده که بتواند بستر را برای تحقق مطلوب انواع اعتراض فراهم کند زیرا اگر ما این بسترها را آماده نکنیم، مخالفان کشور و مردم، اجازه شنیده شدن صدای معترض را به حاکمیت نمی‌دهند، به این خاطر که می‌دانند اگر صدای معترضان شنیده شود، حل مسائل تسریع و تسهیل می‌شود .

ما در ابتدای شروع به کار در حوزه اطلاع‌ رسانی در دولت جدید، می‌دیدیم که قراردادهای اطلاع‌رسانی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف با رسانه‌هایی است که مجوز قانونی ندارند، درحالی که ما ۱۳ هزار رسانه مجوزدار در کشور داریم؛ نتیجه این روش، گل‌آلود شدن فضای رسانه‌ای و دامن زدن به شایعات در کشور می‌شود .

 حوادث اخیر نشان داد اصلی‌ترین هدف‌ عاملان و مسببان اغتشاشات این بود که نگذارند صدای معترضان شنیده شود زیرا وقتی آشوب‌ در کشور ایجاد شود، حواس‌ها به سمت آن منحرف می‌شود و صدای اعتراض شنیده نمی‌شود . » مسأله اصلي اين است كه آيا نظام آموزشي با معلمان نارضي مي‌تواند به مأموريت خود ادامه داده و رسالت خود را انجام دهد؟

سخنگوی دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش چنین گفت :

« وظیفه ی دولت و هر دولتی هم این است که پاسخ گو باشد .

این دولت در یک سال و سه ماه گذشته اثبات کرد صدای اعتراضی فرهنگیان را شنید و بعد از 11 سال رتبه بندی معلمان را اجرا کرد .

آیا وقتی فرهنگیان اعتراض می کردند کسی به آنان گفت اغتشاش گر ؟

کسی با آن ها برخورد کرد ... »

البته سخنگوی دولت صدای شنیده شده اعتراض را به بازنشستگان هم تعمیم داد ...

نخستین پرسش « صدای معلم » از سخنگوی دولت سیزدهم آن است که بر مبنای کدامین شواهد و مستندات چنین ادعاهایی را مطرح می کند ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

آیا آقای بهادری جهرمی که از ساختار مبتنی بر حاکمیت قانون برای شنیدن شدن صدای اعتراض سخن می راند ؛ اطلاع دارد که برای نخستین بار و در دولت متبوع ایشان ، « صدای معلم » تنها رسانه ی مستقل و منتقد معلمی را که البته با رویکرد کارشناسی به مسائل و چالش های آموزش و پرورش می پردازد را از حضور در « نشست های رسانه ای » محروم کرده اند ؟

آیا اساسا تیم مستقر شما در حوزه ی  آموزش و پرورش که بر اساس تفکر خودی و غیرخودی مدیریت می کنند ، چنین رسانه هایی را بر می تابند ؟

آقای بهادری جهرمی از کدام « پاسخ گویی » می گوید ؟

آیا اساسا در ادبیات و اتمسفر ذهنی مدیران شما در آموزش و پرورش حسی و تعهدی برای مسئولیت پذیری و پاسخ گویی دیده می شود ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

تنها واژه ای که « معلمان کنش گر » در این یک سال و اندی از زبان مقامات شما در حوزه آموزش شنیده اند « جهاد تبیین » بوده است که البته « صدای معلم » در سلسله گزارش هایی با رویکرد علمی و کارشناسی به آن ها پرداخته است . ( این جا )

سخنگوی دولت سیزدهم تنها در حالی به تنها دست آورد  دولت ایشان در حوزه آموزش و پرورش یعنی « رتبه بندی معلمان » می پردازد که شواهد و اخبار حاکی از تشدید « نارضایتی فراگیر معلمان » در حوزه های « معیشت » و « منزلت » است . ( این جا )

(توصیه « صدای معلم » به سخنگوی دولت سیزدهم آن است که گزارش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را که در این رسانه منتشر شد را با دقت مطالعه کنند ) ( 1 )

به عنوان مثال ؛ تنها واژه ای که « معلمان کنش گر » در این یک سال و اندی از زبان مقامات شما در حوزه آموزش شنیده اند « جهاد تبیین » بوده است .

معلمان می پرسند اگر قرار بود پس از گذشت بیش از 6 ماه و با تبلیغات فراوان برای همه آنان رتبه ی یک را بزنند چرا همان ابتدا این کار را انجام ندادند ؟

و یا ماجرای آن همه کسورات رنگارنگ در فیش حقوقی آنان چه بوده است ؟

معلمان می پرسند پس از این همه جار و جنجال رسانه های وابسته به دولت در زمینه افزایش حقوق معلمان ناشی از رتبه بندی معلمان و... هنوز تا « خط فقر » فاصله زیادی داریم .

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

آقای بهادری جهرمی که  مخالفان و معترضان وضعیت موجود را به آدرس « شنیده شدن صدای اعتراض از کانال رسانه » حواله می دهد خبر دارد که وزیر آموزش و پرورش اش شهامت برگزاری حتا یک نشست رسانه ای را در ابتدای سال تحصیلی و البته با حضور رسانه های مستقل و منتقد نداشت ؟

طبیعی است که وقتی این چنین با رسانه های مستقل و منتقد برخورد شود ، متن و بدنه ی جامعه از این مجاری سرخورده و نا امید شده و راه « خیابان » را در پیش بگیرند و این مساله به وضوح در شعارهای آنان در کف خیابان مشهود و مبرهن است .

به جرات می توان گفت تنها دست آورد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش جایگزینی و غلبه ی « فرهنگ امنیتی » بر » امنیت فرهنگی » بوده است .

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

در زمینه ی برخوردهای قضایی و اداری با معلمان کنش گر ، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران گزارش داد که فقط طی یک سال و سه ماه عمر دولت سیزدهم، بیش از ۱۵ فرهنگی حکم زندان گرفته‌اند، بیش از ۸ فعال صنفی زندانی شده‌اند، بیش از ۱۵۰ نفر  به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند، برای بیش از ۵۰۰ نفر  هیات‌های تخلفات اداری پرونده تشکیل شده ‌است و کسانی ‌که در تجمعات  شرکت کرده‌اند مشمول رتبه‌بندی نشده‌اند.

( 1 )

« .... در سال‌های اخیر فضاي نارضایتی بر جامعه معلمان کشور حاكم شده است و نشانه‌هاي اين نارضايتي فراگير در تجمعات اعتراضي آنها در سال تحصيلي گذشته آشكار  شده است و بيم آن مي‌رود كه اين نارضايتي به اختلال  عمده در كاركرد نظام آموزش و پرورش منجر شود. صرف نظر از موجه بودن اعتراض‌ها و تجمعات اخير معلمان، اين تحركات تا مويرگ‌هاي بدنه آموزش و پرورش نفوذ كرده است.

معلمان به عنوان يكي از گروه‌های مرجع، در شكل‌گيري و هدايت  افكار عمومی، سهم قابل توجهي دارند. نارضايتی فراگير معلمان، مي‌تواند ساير اصناف جامعه را به نامطلوب بودن حكمرانی متقاعد ساخته و با گسترش دامنه اعتراض، مشروعیت و مقبوليت نظام سیاسی را تهديد كند.

با عنايت به آنچه بيان شد، طرح اين مسأله را نبايد در حد اظهار ناراحتي از وضع معاش معلمان تلقي كرد بلكه طرح مسأله به مثابه هشدار جدي و فرياد ناله‌اي است براي آينده نظام آموزش و پرورش ايران.

مسأله اصلي اين است كه آيا نظام آموزشي با معلمان نارضي مي‌تواند به مأموريت خود ادامه داده و رسالت خود را انجام دهد؟ »

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از سخنان سخنگوی دولت در مورد آموزش و پرورش و شنیده شدن صدای اعتراض معلمان

منتشرشده در گفت و شنود

گروه گزارش/

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
تاکنون گزارش های متعدد و مستندی با رویکردی کارشناسی و بر محور « تفکر انتقادی » در مورد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش در یک سال اخیر  منتشر شده است اما پاسخی شفاف و در خور از سوی مسئولان و مخاطبانی که مورد نقد قرار گرفته اند به « صدای معلم » ارائه نشده است .

یکی از این حوزه ها که البته راهبردی نیز می باشد ، « روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش » است .

به لحاظ منطقی و بر اساس آموز های علم « ارتباطات » زمانی که پاسخی به یک رسانه تخصصی و منتقد در حوزه آموزش ارائه نمی گردد ، فرض بر این است که پاسخی برای عرضه ندارند .

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، مصطفی بابایی اظهار كرد: امروز در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، بنابراين رسانه‌ها انحصاری نیستند و هرکسی که یک گوشی هوشمند دارد نقش یک خبرنگار را ایفا می‌کند، لذا باید به‌صورت جدی به این موضوع دقت داشته باشیم و بدانيم كه هر شهروندی می‌تواند نقش يك خبرنگار را داشته باشد.

وی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که دشمن در حال پیاده‌سازی برنامه خود برای انجام عملیات روانی بر دانش آموزان این مرزوبوم است لذا ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌ها به آموزش‌ و پرورش برای خنثی‌سازی این حمله دشمن یاری رسانند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش ادامه داد: امروزه روابط عمومی تنها در برگزاری مراسم‌ها خلاصه نمی‌شود، بلكه مجموعه‌ای از وظايف و مسئولیت‌هایی را بر عهده دارد كه در سازمان نقش تعیین‌کننده و حساسي دارند، لذا كاركنان روابط عمومی‌ها نیازمند به‌روزرسانی مداوم دانش خود هستند و مديران سازمان‌ها نيز بايد با برگزاري کارگاه‌ها و نشست‌های گوناگون در به‌روزآوری نيروي انساني خود تلاش نمايند.

وی ادامه داد: روابط عمومي وزارت آموزش‌ و پرورش به سمت یک روابط عمومی ماموریت‌گرا حركت می‌کند و بر اين اساس پویش‌های مختلفی را برای نشان دادن واقعیت‌ها و اهداف نظام بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري و اجراي «جهاد تبيين» انجام می‌دهیم.

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

بابایی با اشاره به اينكه يكي از وظایف روابط عمومی‌ها ايجاد جريان سازي در جامعه و مخاطبان آن بر اساس برنامه‌ها و اهداف سازمان است، گفت: براي جریان سازی، بايد تولید انبوه محتوا داشت، لذا مديران روابط عمومي پيش از اقدام به هر كاري بايد نيروي انساني توانمند، آشنا به علم روز با شناخت مخاطب را داشته باشند تا بتوانند محتواي مناسب را توليد نمايند.

وی با اشاره به دست آوردهای دولت در حوزه آموزش‌ و پرورش گفت: در ۶ ماه نخست سال جاري بیش از ۹ هزار مدرسه در سطح کشور ساخته ‌شده است و در سفرهاي استاني بودجه‌هایی براي نوسازي و بازسازي مدارس اختصاص داده‌ شده است. اگر در میان کنش گران و منتقدان بخش آموزش و پرورش و برخی اوقات « کلیت ساختار » نشانه گرفته می شود این چیزی نیست مگر عدم اقناع مخاطبان و پدیده « نارضایتی فراگیر معلمان » از عملکرد باژگونه و بد مقاماتی که به حتا به وظایف تخصصی و سازمانی خویش عمل نمی کنند و ارکان آموزش را نسبت به تصمیم گیرندگان بدبین می کنند .

بابایی در پایان خاطرنشان کرد: مخاطبان آموزش و پرورش امكان دريافت اخبار و اطلاعات را از منابع گوناگوني دارند، لذا ضرورت دارد تا براي اين كه به عنوان يك منبع خبر مطمئن و صحيح در نزد افكار عمومي شناخته شويم و مخاطبان به عنوان اولين منبع خبر در حوزه تعليم و تربيت به ما مراجعه نمايند، اخبار را صادقانه و سریع در اختیار افکار عمومی قرار دهيم »

نخستین پرسش « صدای معلم » از رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش این است که « روابط عمومی ماموریت گرا » یعنی چه ؟

آقای بابایی از کدام « ماموریت » سخن می گوید ؟

آیا در برابر این گونه ایفای ماموریت ها ، « حاکمیت » هم تحرکی برای توجه واقعی به « نهاد آموزش » و رکن اساسی « معلم » از خود نشان داده و یا آن که نقش معلم دائما به حاشیه رفته و از آموزش از معنای اصلی خود « تهی »گشته است ؟

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

ایشان که مدعی به روز رسانی دانش و مهارت همکاران خود در حوزه ی روابط عمومی است به یک پرسش ساده پاسخ دهد : توصیه این رسانه مستقل و منتقد به وزیر بعدی آموزش و پرورش همان است که پیش تر گفتیم و نوشتیم .

 آخرین کتابی که در حوزه تخصصی وظایف سازمانی خویش مطالعه کرده چه بوده است ؟

تغییر کارکرد روابط عمومی یک حوزه تخصصی مانند « آموزش » به تریبون یک سویه حاکمیت و نشنیدن صداهای مخالف و منتقد در این بخش از سوی ارکان و ذی نفعان آن حداقل در یک سال اخیر موجب سیاسی شدن روابط عمومی آموزش و پرورش شده است .

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

آیا رئیس روابط عمومی این را قبول دارد ؟

این نحوه برخورد و عملکرد مدیر روابط عمومی گسترده ترین بخش دولتی با وظایف سازمانی خود موجب شده است تا برخی مخاطبان هم به جای وارد شدن در نقدهای تخصصی و بخشی در حوزه آموزش و پرورش « کلیت حاکمیت » را نشانه گرفته و آن را مورد پرسش و چالش های اساسی و بنیادی قرار دهند .

این نوع گفتمان که یک گفتمان کاملا غیرتخصصی و حتا امنیتی در حوزه آموزش است موجب « تحریک معلمان کنش گر و مطالبه گر » شده و موجب می شود که آنان با همه ی اقدامات تیم موجود در وزارت آموزش و پرورش مخالفت کنند .

اگر در میان کنش گران و منتقدان بخش آموزش و پرورش و برخی اوقات « کلیت ساختار » نشانه گرفته می شود این چیزی نیست مگر عدم اقناع مخاطبان و پدیده « نارضایتی فراگیر معلمان » از عملکرد باژگونه و بد مقاماتی که به حتا به وظایف تخصصی و سازمانی خویش عمل نمی کنند و ارکان آموزش را نسبت به تصمیم گیرندگان بدبین می کنند .

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

وقتی این مساله و به عبارتی بحران عمومیت داشته و اعتماد و سرمایه اجتماعی در نازل ترین تراز قرار گرفته است ؛ جهاد تبیین به چه دردی می خورد ؟ آیا در برابر این گونه ایفای ماموریت ها ، « حاکمیت » هم تحرکی برای توجه واقعی به « نهاد آموزش » و رکن اساسی « معلم » از خود نشان داده و یا آن که نقش معلم دائما به حاشیه رفته و از آموزش از معنای اصلی خود « تهی »گشته است ؟

شما و سایر همفکران شما دقیقا قرار است چه چیزی را برای « معلمان » و سایر ارکان آموزش مانند دانش آموزان تبیین و یا توجیه نمایید ؟

وقتی که شما حتا حاضر به شنیدن صدای مخالف و منتقد نیستید بوق و کرنا کردن چیزی که نیست چه مشکلی از مسائل و بحران ها حل خواهد کرد ؟

آیا تاکنون ایشان و سایرین نتیجه نظرسنجی « صدای معلم » از عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش را مشاهده کرده اید ؟

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

ایشان که از عصر ارتباطات و تفوق شبکه های اجتماعی سخن می گوید آیا تاکنون نظرسنجی زیر را دیده است :

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

به نظر می رسد رئیس روابط عمومی این وزارتخانه از آن جا که طرح و برنامه ای برای حوزه ی تحت مدیریت خویش ندارند سعی می کنند تا به انحای مختلف پشت برخی نهادها سنگر بگیرند .

« صدای معلم » در دوره ی وزارت فانی ، بطحایی ، دانش آشتیانی ، حسینی و حاجی میرزایی در گزارش های متعدد خود بر انتخاب یک فرد متخصص ، باسواد و هوشمند در راس روابط عمومی وزارتخانه تاکید کرد .

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

برخی از آنان این هشدار را جدی گرفتند و در برابر افکار عمومی کارنامه ی قابل قبولی داشتند .

توصیه این رسانه مستقل و منتقد به وزیر بعدی آموزش و پرورش همان است که پیش تر گفتیم و نوشتیم .

جهت اطلاع رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش عرض می کنیم دست آوردی که ایشان در موضوع دست آوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش و در بخش « نوسازی مدارس » بیان داشته همه تحت مدیریت رئیس پیشین سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور صورت گرفته که چندی پیش از مقام خود برکنار شد .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش صدای معلم در مورد اعتماد و سرمایه اجتماعی و جهاد تبیین و انتقاد از عملکرد روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

گروه استان ها و شهرستان ها/

 نامه ی زیر توسط یک معلم از استان یزد برای « صدای معلم » ارسال گردیده است .

منتشرشده در یادداشت

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

آقایان نمایندگان مجلس شما نما"بنده " نیستید که در قید بندگی خود و بستگان تان و یا "بندگی" اشخاص خاصی باشید.

سپاس بی کران به گردانندگان « سایت صدای معلم » که نسبت به قانون شکنی بعضی از نمایندگان مجلس در دخالت مستقیم و غیر مستقیم شان در عزل و نصب روسای ادارات و دستگاه های اجرایی حوزه انتخابیه خود ، به ویژه در وزارت آموزش و پرورش هشدار داده اند.

طبق گلایه های زیادی از سوی شهروندان در شهر های مختلف، نمایندگانی که باید طبق قانون، صرفا به وظایف نمایندگی خود بپردازند، با دخالت غیر قانونی در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه ، موجب نارضایتی شدید مردم شده اند.

طبق شنیده ها، شور بختانه این پدیده در شهر های استان های جنوبی شدت بیشتری دارد. نماینده گانی که به خیال خود برای حفظ توان و گرد آوری طرفدار برای انتخابات دوره بعد به چنین اعمال ناشایستی دست می زنند ، بدانند که این گونه اعمال از چشم تیز بین مردم هوشیار و آگاه هرگز پنهان نحواهد ماند.

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

این جانب شکراله مسیح پور متولد ۲۸ مرداد ۱۳۲۸ در بهبهان ، ساکن تهران از همشهریان عزیز بهبهانی درخواست می نمایم اگر هر یک از همشهریان در موارد چنین تخلفاتی مدارک مستندی داشته باشند به نحو مقتضی به دست اینجانب برسانند تا از دو طریق ، یادآوری به شخص نماینده و نیز راه های قانونی پیگیری شود.

خود شهروندان معترض هم می توانند در صورت داشتن شواهد و قرائن و مستندات در پیوند با تخلفات نماینده ، شکایت خود را به « شورای نظارت بر تخلفات نمایندگان مجلس شورای اسلامی »، به آدرس تهران، میدان بهارستان، مجلس شورای اسلامی ، شورای نظارت بر اعمال نمایندگان تسلیم و تا حصول نتیجه پیگیری نمایند.

بدین وسیله، خلاصه ای از آئین نامه نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را به آگاهی شما همشهریان خوب و هموطنان عزیز می رساند:

قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مصوب ۱۵/۰۱/۱۳۹۱ به شرح زیر اصلاح می گردد.

ماده ۱. نمایندگان در طول دوره نمایندگی، در مقام ایفای وظایف نمایندگی ، موضوع اصول ۵۸، ۷۶، ۸۴، ۸۷، ۸۸ ‌و ۸۹ قانون اساسی و موارد مرتبط آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ملزم به رعایت شئون نمایندگی هستند. شان نمایندگی بدین معنا است که افعال ، گفتار و نوشتار نماینده در داخل و خارج از مجلس، اعم از حضوری و مجازی، نباید مغایر با قانون موازین شرع، اخلاق حسنه، و اقتضائ جایگاه نمایندگی باشد.

هر گونه توصیه نامه توسط نمایندگان یا از طرف ایشان برای خود و بستگان درجه ۱، سببی و نسبی آنان در رابطه با دریافت تسهیلات، امور مالیاتی، امور اداری و استخدامی، ( این مورد شامل سفاش نماینده به عزل و نصب در شهرداری، ادارات منابع طبیعی، آموزش و پرورش، شوراهای شهر و روستا، ادارات آب و بر و گاز و غیره می شود)، دعاوی حقوقی و کیفری و اداری و مناقصات و مزایده های دستگاه های اجرایی ممنوع است.

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

انتقاد از دخالت غیر قانونی برخی نمایندگان مجلس در عزل و نصب مقامات محلی حوزه انتخابیه و به ویژه آموزش و پرورش در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

پرتال وزارت آموزش و پرورش نوشت : ( این جا )

« به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، قاسم احمدي لاشكي در نوزدهمین نشست معاونان امور مجلس وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی كه با حضور حسینی؛ معاون امور مجلس ریاست جمهوری، يوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش و معاونان امور مجلس وزارتخانه‎ها و سازمان‎های دولتی كه به ميزباني وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۹ هزار و ۶۸۱ مکاتبه از طرف نمایندگان داشتیم که با بازه زمانی سه روز پاسخ دهی می‎شوند و تاکنون ۹۱ درصد از این مکاتبات پاسخ داده شده‎اند.

وی گفت: ۶۳ درصد از این مکاتبات در حوزه نیروی انسانی است که مباحثی مانند؛ استخدام، نقل و انتقال و....را شامل مي‎شود.

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

احمدی لاشکی افزود: ۲۶۶ نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر وزیر و دفتر دولت و یا در سفرهای استانی وزیر محترم با ایشان ملاقات داشته‎اند.

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش که میزبانی این نشست را بر عهده داشت در فرازی دیگر از سخنان مقدماتی خودگفت: کتابچه‎ای تحت عنوان «موضوعات رایج» تهیه شده است که در آن ۱۰۰ پرسش مورد تکرار نمایندگان در حوزه وزارت آموزش و پرورش پاسخ داده شده است و راهنمای بسیار خوبی برای نمایندگان خواهد بود.

وی همچنین از تهیه و تدوین بولتن‎ها، اخبار و مسائل و تشکیل کارگروه و پیگیری دستورات وزیر در خصوص مکاتبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: سامانه‎ای تحت عنوان «سپام» راه اندازی کرده‎ایم که تمامی موارد مربوط به امور مجلس در آن سامانه پیگیری می شود . »

در نخستین نشست رسانه ای که توسط «قاسم احمدی لاشکی » معاون حقوقی و امور مجلس یکشنبه 23 مرداد برگزار شد ( این جا ) ؛ یکی از پرسش های « صدای معلم » در مورد دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش بود .

« این رسانه ی منتقد و مستقل در حوزه آموزش » از معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش پرسید :

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

« یکی از موارد مهم و تاثیرگذار که همواره مورد تاکید و هشدار کنش گران آموزشی و رسانه های مستقل بوده مساله دخالت نمایندگان مجلس در امور آموزش و پرورش به ویژه در مورد  « عزل و نصب » هاست . نماینده ای که حوصله مطالعه قانون و پیشینه امور را نداشته و به روزمرگی و قانون گریزی در این حوزه دامن می زند آیا اساسا صلاحیت اشغال این جایگاه را دارد ؟

 به نظر می رسد هنوز میان تعامل و دخالت فهم مشترکی پیدا نشده است .

این وضعیت تا کی باید استمرار داشته باشد ؟

نقش معاونت شما در حفظ استقلال ذاتی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در چارچوب وظایف سازمانی چه می تواند باشد ؟ »

همان گونه که انتظار می رفت آقای احمدی لاشکی پاسخ شفاف و اقناع گرانه ای به این پرسش نداده و با بیان تعابیر مبهم ، چند پهلو و کشدار به نوعی از خود رفع مسئولیت کرد .

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت :

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

« آخرین عرض من و نکته آخر فرمایش شما دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها است. من این را نگویم ، شما از عزیزان بپرسید. آقای دکتر نوری این استراتژی را داشتند که رئیس شورای آموزش و پرورش استاندار است که نماینده دولت والی یک استان است ، با ایشان هماهنگ کردند که شما با هماهنگی متخصصینی که در حوزه تعلیم و تربیت استان وجود دارد بررسی کنید سه نفری که فکر می کنید لیاقت این را دارند به ما معرفی کنید. تعامل هم بکنید. اگر قرار است چنین نمایندگانی به « خانه ی ملت » روانه شوند و در برابر صرف آن همه بودجه و هزینه برای برگزاری حتا یک دقیقه برگزاری مجلس به صورت علنی که مبالغ هنگفتی را شامل می شود در مورد عملکرد خود و فلسفه ی وجودی خویش به افکار عمومی پاسخ گو نباشند اساسا مجلس به چه دردی می خورد ؟

حضرت آقا فرمودند با نمایندگان محترم هم باید مشورت کنید. بالاخره در آن منطقه است ، خیلی از آنها را می شناسد ، ظرفیت افراد را می داند ؛ این کار انجام شد.

من شفاف بگویم اگر نماینده ای فردی را به وزارتخانه معرفی کرده باشد که حتما این فرد باید باشد حتما چنین اتفاقی در دوره آقای نوری نیفتاده است و ما دنبال این نبودیم. اینها را که می گویم در حوزه های اداره کل و شهرستانی است .

من در حوزه ستادی نه اطلاع دارم و نه صحبتی خواهم کرد. بنابراین در آن حوزه هم این کارها را انجام دادیم . سعی ما بر آن بود که مشورت عزیزان را می گیریم .

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

شما می دانید چند بندی که تحت عنوان سوال یا حتا استیضاح نوشته بودند بر اساس همین بود شاید ذائقه عزیزی را نتوانستیم باب طبع او نظر بدهیم و هماهنگ کنیم و الا اینها از کجا نشئت گرفت از این که سعی کردیم استقلال قوا مدنظر باشد در عین این که احترام و نظر مشورتی نمایندگان عزیز نیز لحاظ شود » .

در گزارش وزارت آموزش و پرورش از نشست مذکور هیچ گونه اشاره ای به این « معضل » نشده و تنها عنوان گردیده است که 63 درصد از این مکاتبات در حوزه نیروی انسانی است که مباحثی مانند؛ استخدام، نقل و انتقال و....را شامل مي شود .

به نظر می رسد وزیر آموزش و پرورش و به تبع آن معاون حقوقی ایشان جرات و شهامت طرح چنین مسائلی را ندارند و شاید راز ماندگاری ایشان در مدت یک سال با وجود مقبول نبودن کارنامه ی عملکردی ایشان و « نارضایتی فراگیر معلمان » همین باشد .

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

یوسف نوری حتا به برنامه ی خود به عنوان  یک « تعهد » چندان پای بند نبوده است .

با وجود کثرت و تنوع مسائل ، چالش های و بحران های مبتلا به دستگاهی مانند آموزش و پرورش اما دغدغه غالب مجلسی که خود از ابتدا « انقلابی » نامیده است بر موضوعاتی مانند استخدام و نقل و انتقال محدود شده است .

البته این مساله هم دلیل دارد چرا که در « فصل انتخابات » معمولا فرهنگیان اعضای فعال  ستادهای انتخاباتی را تشکیل می دهند و این گونه نمایندگان هم برای حفظ جایگاه خود و حفظ طرفداران و ایجاد توازن مثبت به نفع خود فارغ از توجه به « منافع ملی » ناگزیر به طرح و پی گیری چنین موضوعاتی می شوند که البته « قانون » به صراحت مسیر این گونه موضوعات را مشخص کرده و نیازی به تعبیر و تفسیر نظیر آن چه که معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش بیان می کند نیست .

پرسش « صدای معلم » آن است که با وجود « قانون اساسی » و این همه قوانین تدوین شده توسط همین نمایندگان و سایر اسناد و برنامه ها و... آیا واقعا نیازی به تدوین « کتابچه » برای راهنمایی نمایندگان باسواد ، مطلع و دلسوز در حوزه « آموزش » و « تقنین » است ؟

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

نماینده ای که حوصله مطالعه قانون و پیشینه امور را نداشته و به روزمرگی و قانون گریزی در این حوزه دامن می زند آیا اساسا صلاحیت اشغال این جایگاه را دارد ؟

رویکرد و عملکرد « شورای نگهبان قانون اساسی » در تایید صلاحیت چنین نمایندگانی چگونه توجیه می شود ؟ و مسئولان آن چه توضیحی دارند ؟

اگر قرار است چنین نمایندگانی به « خانه ی ملت » روانه شوند و در برابر صرف آن همه بودجه و هزینه برای برگزاری حتا یک دقیقه برگزاری مجلس به صورت علنی که مبالغ هنگفتی را شامل می شود در مورد عملکرد خود و فلسفه ی وجودی خویش به افکار عمومی پاسخ گو نباشند اساسا مجلس به چه دردی می خورد ؟

وظیفه ی مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی و پرسشگر حرکت در جهت ایفای وظایفی است که « قانون » بر عهده ی او گذاشته و آنان هم برای دفاع از حقوق ملت و انجام بی کم و کاست آن ها قسم خورده اند .

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

گزارش انتقادی صدای معلم از عملکرد نمایندگان مجلس و دغدغه آنان در مورد آموزش و پرورش

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور