صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • " چگونه چنین فردی توانسته است از فیلتر سخت گزینش آموزش و پرورش عبور کند؟
  • فریبا ایازی روزبهانی/ همکار صدای معلم

از دگماتیسم آموزشی تا تعرض به دانش آموزان : فیلتر آموزش و پرورش صلاحیت های حرفه ای را گزینش نمی کند ! مطلب ویژه

دگماتیسم (Dogmatism) به معنی پافشاری بر درستی یک مطلب (مفهوم و عقیده) به شکلی تعصب‌آمیز و بدون ارائه دلایل معتبر و کافی است. واژه‌ی دگما ([1]Dogma) به یک سیستم مکتبی عقاید اشاره می‌کند که برآمده از باورهای دینی یا ایدئولوژی یک سازمان خاص است.  این اصول غیرقابل بازنگری و تجدیدنظر بوده و احکام کلی و قطعی صادر می‌کنند که پذیرش آن‌ها از سوی پیروان‌ براساس ارائه سند منطقی و عقلی نیست .…
  • " بزرگترین آفت در نظام تعلیم و تربیت ایران عقب نشینی یا مرعوب شدن در مقابل هتاکان ، عیب جویان ، کج اندیشان و در غلطیدن به پوپولیسم و سپردن امور به دفع وقت و زمان و تن دادن به روزمرگی و گذران لحظات است "
  • حسین میرزانیا/ همکار صدای معلم

آموزش "خود مراقبتی" ضرورت ملی مطلب ویژه

  واقعه ی تعرض معاون پرورشی دبیرستانی به دانش آموزان در تهران ، بار دیگر جامعه و افکار عمومی را متوجه نقصان و تهدید ی کرد که سالهاست در گوشه و کنار میهنمان تکرار می شود ، و جامعه و دستگاه های مسئول  بر اثر غلیان احساس و هیجان عکس العملی گذرا و کوتاه مدت از خود بروز می دهند و بار دیگر جامعه به تعطیلات می رود تا حادثه ای دیگر.…
  • نگاهي بر پديده آپارتايد سيستمي
  • داود محمدي/ پژوهشگر و كارشناس تعليم و تربيت

سهم، تشنگان سهم، اربابان سهم و متهمان به سهم خواهي مطلب ویژه

پويايي  و توسعه يك سيستم، وابسته به وجود يك ساختار و مكانيزم عقلاني و تحول خواه در ارتباط با واگذاري نقش هاي حرفه اي به كاركنان به عنوان نقش آفرينان عرصه هاي سيستمي در جهت تحقق اهداف سازماني مي باشد و در صورت وجود هر نوع كاستي در فرايند واگذاري نقش هاي سازماني، مسير آنتروپي مثبت (فروپاشي) يك سيستم شروع و تسريع خواهد شد. مقوله به كارگيري منطقي و اثربخش كاركنان در…
  • " کلیشه اعزام بازرس از سوی وزیر و وعده مجازات متخلفان در روزهای اول و به موازات آن تلاش برای حذف مساله از تیتر رسانه ها و استفاده از شیوه های اغوا کننده برای جلب رضایت آسیب دیدگان روشی برای مهندسی بحران در وزارت آموزش و پرورش است "
  • شیرزاد عبداللهی/ همکار صدای معلم

نامه علنی رهبر انقلاب به رییس قوه قضاییه و ابراز اندوه و تاسف از جنایت اندوهبار در یکی از مدارس غرب تهران می تواند سرمشقی برای مدیران وزارت آموزش و پرورش باشد مطلب ویژه

ورود مقام رهبری به موضوع نشانه این است که حفاظت و حمایت از کودکان و حساسیت نسبت به جنایت علیه کودکان مساله ای فراجناحی و ملی و غیر سیاسی است و هر سه قوه باید برای پیشگیری از این اتفاقات وارد عمل شوند/ جنایت علیه کودکان تهدیدی علیه فرزندان اصلاح طلبان ، اصولگرایان ، اعتدالیون و مردم عادی و حتی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است/ حاجی بابایی به خبرنگارانی که…
  • چرا اعتماد یا باور حقیقی واگذاری امور به خود نظام آموزشی کشور وجود ندارد ؟
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

نالیدن و احساس مظلومیت دو پدیده یا نتیجه ناخوشایند ساختار فعلی نظام آموزشی ؟!

نالیدن و احساس مظلومیت دو پدیده یا نتیجه ناخوشایند ساختار فعلی نظام آموزشی برای شاغلین آن نظام است. اما چرا ؟ در فرهنگ دهخدا هر دو واژه چنین معنی شده است : نالیدن یعنی اظهار درد و دوری نمودن و رنجیدن ، بیتابی نمودن ، فریاد و فغان کردن. و معنای مظلومیت در برابر بیدادگری قرار گرفتن . در معرض تجاوز و ستم واقع شدن بی دفاع ماندن در مقابل تجاوز و…
  • " می‌خواهم به دانش‌آموزانم بگویم اولین و آخرین درس زندگی، انسان بودن است "
  • زهرا نصیری/ آموزگار مقطع ابتدایی - روزنامه نگار

انسانم آرزوست! ( به مناسبت پایان سال تحصیلی ) مطلب ویژه

گویی همین دیروز بود که ماه مهر، بهار محبت را با شکوفه‌هایی از علم و دانش رقم زد. ماه مهری که در روزهای آغازینش معلمان توصیه شدند به اینکه از کودکان این مرز و بوم انسان بسازند، نه دانشمند! همان روزهایی که معلمان این مرز و بوم حتی به زنگ‌زدگی متهم شدند و از آنان به‌عنوان زندان‌بان زندان‌های زنگ‌زده تعبیر شد! و این مقال دست به دست در فضای مجازی چرخید تا…
  • " یکی از آفت‌های اجتماعی که به ایجاد نظام‌های سلطه منجر می‌شود فقدان گفت ‌و‌گو در جامعه و نداشتن تفکر انتقادی در رابطه با موضوعات مختلف اجتماعی است "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

معلمان و اصول مطالبه گری مطلب ویژه

  در لغت نامه دهخدا مطالبه یعنی : خواستن چیزی یا حق خود از کسی . طلب نمودن چیزی از کسی . " به نظر می‌رسد مطالبه‌گری رویکردی است فرهنگی - ‌سیاسی که خواست و اراده مردم را به صورت انفرادی و جمعی ، به منظور توسعۀ همه‌ جانبه جامعه بر دستگاه حاکمیتی ، تحمیل و یا وارد کرده ، به گونه ‌ای که عدم برآورد سازی خواست مردم منجر به ایجاد…
گروه رسانه/ اخیرا یادداشتی در صدای معلم با عنوان " جذب دانش آموزان سمپاد پایه هفتم بر اساس مصاحبه و گفت و گو انتقام از دانش آموزان است " به قلم « شیرزاد عبداللهی » منتشر گردید . ( این جا ) ـ عبدالرسول عمادی » در کانال تلگرامی خویش جوابیه ای بر این یادداشت نگارش نموده است . « صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی و مسئولیت…
  • ولی اله بایبوردی/ دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی

دوبیتی

1 درون سینه دارم سوز پنهان عزیزان دور گردند ای عزیزان طبیب درد کو آید سراغم که دردم را کند جانا که درمان 2 نشاط انگیز اهل دل که خوبان مرا تعلیم عزت داد عزیزان خدا را شکر گویم هر زمانی که شوق و وجد و حال آمد مرا جان 3 گذر کردی به قبرستان مرا یاد به حمدی سوره ای جانا مرا شاد تمامی خلق گیتی مرگ دارد مرا یادی خودی…
  • " برای بسیاری نشستن بر برج عاج روشنفکری اجازه ی دیدن مردم و عشق های آنان را نداد . برای کسانی نسخه پیچیدند یا می پیچند که هرگز آنان را ندیده اند یا نشناخته اند ! و یا اینکه لحظه ای در محبوبیت چنین هنرمندانی درنگ نکردند ! "
  • حسین میرزانیا/ همکار صدای معلم

پایان غربت ناصر ملک مطیعی مطلب ویژه

  بعضی آدم ها یا اتفاقات هستند که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت ،یعنی اگر هم بخواهی آن را نادیده بگیری یا نخواهی که نگاه کنی ، ناخودآگاه جلوی چشمانت و افکارت می آیند و رژه می روند ... ناصر ملک مطیعی یکی از آن آدم هایی هست که نمی توانی نبینی ، همان طور که محمد علی فردین را هم نمیشد که ندید و ایضا نمی توان تنها…
  • « يادگيري همه‌وقت و همه‌جا و معلمان ما قهرمانان ما »
  • حيدر توراني

تجربه ای کوتاه از آموزش و پرورش هندوستان

   از دهلي تا دلهيمعلمان ما قهرمانان مااين يادداشت كوتاه، در راستاي بازديدي است كه در روزهاي 26 الي 29 ارديبهشت‌ماه 1397 از آموزش و پرورش كشور هندوستان داشته ام. هندوستان يك شبه قاره است. قطعه‌اي بسيار بزرگ از كره زمين. كشوري است با جمعيت يك ميليارد و دويست ميليون.  پيشرفت امروز مردم اين سرزمين، پيشرفت و امنيت همه مردم كره زمين است، چرا كه اگر كشورهايي با جمعيت ميلياردي همچون هندوستان…
  • دیدگاه حکیم زاده معاونت آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش در مورد دوره پیش دبستانی منطقی و عقلانی است
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

واگذاری آموزش پیش دبستانی به بخش غیردولتی تصمیمی غیرکارشناسانه است ؛ آموزش ابتدایی از 5 سالگی آغاز شود

   از ایامی که کودکان زیر 7 سال به مادر بزرگ و پدربزرگ سپرده می شد در کشور ما دهه ها گذشته است. با توسعه مهدکودک های دولتی و خصوصی در کشور ، والدین ترجیح دادند تا فرزندان خود را جهت جامعه پذیری اصولی و دور شدن از احتمال لوس بار آمدن یا نادرست تربیت شدن فرزندان ، آنها را به این مراکز بسپارند. هر چند این مراکز مزایا و معایب خاص…
  • " آزمون کتبی مدارس سمپاد اگر صد ایراد داشته باشد باز هم بهتر از تکیه بر سوابق تحصیلی و بدتر از آن تکیه بر مصاحبه و گفت و گو است ؛ آقای عمادی که خارج از حوزه مسئولیت خودش انسان تیزبین و منتقدی است چرا خار را در چشم دیگران می بیند اما تیر را در چشم خود نمی بیند ؟ "
  • شیرزاد عبداللهی/ همکار صدای معلم

جذب دانش آموزان سمپاد پایه هفتم بر اساس مصاحبه و گفت و گو انتقام از دانش آموزان است مطلب ویژه

 رییس مرکز استعدادهای درخشان نباید زیر بار این طرح برود/ آقای بطحایی به عنوان نفر اول اجرایی وزارتخانه چند بار نظرش را در باره مدارس سمپاد تغییر داد/ به گفته عبدالرسول عمادی هیچ آزمونی برای ورود دانش‌آموزان به پایه هفتم برگزار نمی‌شود، ولی با روش‌های جایگزین مانند مصاحبه و گفت‌وگو، دانش‌آموزان جذب مدارس استعدادهای درخشان می‌شوند/ آیا برگزاری امتحان تستی چهارجوابی به صورت متمرکز بهتر است یا برگزاری مصاحبه و گفت و…
  • " اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز بدون پیروی از دستور العمل های صادره اقدام به تعیین نرخ جدید کرده است "
  • غفار جلالی/ فعال صنفی - دبیر شیراز

آنارشيسم مالی در تأمين هزینه های مدارس

 با وجودی که به صراحت در اصل سی ام قانون اساسى آموزش رايگان از حقوق بدیهی و مسلم شهروندان شناخته شده است اما مدارس بسیاری از هزینه ها را بر دوش دانش آموزان و خانواده ها قرار می دهند. شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهایی که بیشترین بار مالی را متوجه اولیا و دانش آموزان کرده است،نه تنها با دریافت شهریه های چند میلیونی از دایره انصاف خارج شده است.بلکه دچار…
  • " گاه ما خیلی از چیزهای پیرامون خود را یا به دلیل سادگی و عینیت آن و یا به دلیل مأنوس بودن با آن و یا به دلیل اهمیت ندادن بدان مشاهده نمی کنیم "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

پیشنهادی برای مدیر سایت صدای معلم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص تشکل صنفی فرهنگیان

  مدیر محترم سایت وزین صدای معلم ، و ریاست محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ؛ با سلام و احترام گاه ما خیلی از چیزهای پیرامون خود را یا به دلیل سادگی و عینیت آن و یا به دلیل مأنوس بودن با آن و یا به دلیل اهمیت ندادن بدان مشاهده نمی کنیم . و شاید باورمان نمی شود که یک چیز بسیار ساده مثلا یک قلم ، قادر…
  • قرار بود هر ماه یک نشست بگذارید !
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

آقای خنیفر و دوستان همفکر ایشان ! نشستن در برابر رسانه های مستقل ، منتقد ، مطلع و پرسشگر کار هر کسی نیست ! مطلب ویژه

« در امر داخلی در کمال استقلال سخن خواهیم راند ، جانبداری نمی کنیم ، از هر قیدی آزادیم ، هیچ بستگی رسمی نداریم و مقصود ما خدمت به مملکت از طریق نشان دادن حوایج آن است . ما حامی ترقی هستیم و با همه قوت از آن تقویت می نماییم . اما هرگز در شمار متملقان فرومایه نخواهیم بود ... هر چه حق باشد دفاع می کنیم ، و هر کردار…
  • محمد صیدلو / رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شهرستانهای استان تهران

تشکراز مدیر صدای معلم مطلب ویژه

سلام  جناب پورسلیمان عزیز  از اینکه در اوضاع نابسامان امروز آموزش و پرورش ، چون شمایی هست که از طریق قلم منتقد ، منصف و خیرخواه خویش ، انحراف در این وزارتخانه را پر هزینه می کند ، به عنوان یک معلم سپاسگزارم . محمد صیدلو / رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شهرستانهای استان تهران   علی پورسلیمان : آقای محمد صیدلو درود از لطف شما سپاسگزارم . امیدوارم…
  • " کسی در جمع خود را بیگانه نمی‌دانست و همه موفقیت خود را در پیشبرد اهداف کلنی جست و جو‌ می‌کردند؛ چرا که همه خود را صاحب آن می‌دانستند "
  • محمدرضا حیدری/ آموزگار - قم

اعتماد در فضای بی‌ اعتمادی مطلب ویژه

  مدت‌ها بود که می‌خواستم نظرم را پیرامون کتاب در تمنّای یادگیری بنویسم؛ امّا نمی‌دانستم از کجا و چگونه شروع کنم، تا چهارشنبه که پیشامدی رخ داد و مسیری تازه را در مقابلم گشود: – نفهمیدم چی گفتی، محسن. دوباره بگو.“ خودکار‌ی آبی رنگ را به سویم دراز کرد و گفت:”این مال من نیست، آقا. چهارشنبه که رفتم خونه، توی جامدادیم دیدمش.“ کتابی را، که در دست داشتم، بستم. به خودکار آبی…
  • جواد بروجردی/ دبیر آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

من دلم می سوزد

من دلم می سوزدبه تو و هرچه که دور است از تودل من می سوزدبه دلیکه ضمیمه ست به دلتنگی هازن پیری  که به در, إلصاق استچشم هایی  که خمیده ست به ته,کوچه ی شبپدریگمشده در خیل خیالات پسربچه ی بازیگوش اش_حصر در گردش بازی شکن چرخ فلک_دختریچشم به راه سر و چشمی که سوار بر اسباز فراسوی همه می آیدمن دلم می سوزدبه زمانی که در آن  زندانیمبه زمین _سرگردان_"گوژپشتی که…
  • " دخالت های رو به افزایش مدیران اداری و کارکنان ستادی در مدرسه اشتیاق و انگیزه را درمعلم و شاگرد کاهش داده و نمی توان در انتهای سال با لبی خندان و دلی پرامید منتظر مهری دیگر نشست"
  • صفیه بسیم

کاش شورای معلمان قربانی کاغذبازی سیستم نبود !

  امروز بازهم جلسه ی شورای دبیران با دلخوری من وتعدادی از همکاران پایان یافت. اتفاقی که تقریباً در تمام جلسات رخ می دهد. بنای این دلخوری ها هم خواسته های رنگارنگ و به جا و نابه جای مدیریت محترم مدرسه است. به جا، چون یقین دارم ایشان هم قصدی جز بهینه کردن شرایط کنونی مدرسه و افزایش کارآیی کمی و کیفی آموزش فرزندان این سرزمین ندارد. اما نابه جا، چرا که…
  • وقتی در تمامی مدارس روش تدریس و معلمان جذب شده و محتوای کتب درسی یکسان است و فقط میزان ساعات آموزشی یا میزان کار با دانش آموز متفاوت است ، چگونه می توان انتظار تربیت نخبه را داشت ؟
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

تصمیم نهایی شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس سمپاد ؛ اعترافی آشکار بر ناکارآمدی مدارس دولتی و منفعت طلبی مدارس غیردولتی

  جنجال با ابلاغ حذف هر نوع آزمونی در دوره ابتدایی برای مدارس تیزهوشان یا سمپاد و نمونه دولتی توسط وزیر ، آغاز شد.کشا قوسی بین موافقان و مخالفان . حذف آزمون برای جلوگیری از تحمیل استرس و اضطراب مضاعف برای گروه سنی 7 تا 12 سال ، منطقی بود . هر چند موافقان ادامه فعالیت مدارس خاص ، اصرار می ورزیدند که آیا تنها عامل استرس زای نظام آموزشی ، برقراری…
  • " معلمی در ساعت موظف خود درست درس نمی‌دهد تا شاگردانش مجبور شوند در ساعات فوق‌العاده با هزینه‌ای علاوه شرکت کنند "

کاش «کور خود و بینای مردم» نبودیم

معلمی در ساعت موظف خود درست درس نمی‌دهد تا شاگردانش مجبور شوند در ساعات فوق‌العاده با هزینه‌ای علاوه شرکت کنند.استاد دانشگاه دیرتر از موقع می‌آید و زودتر از موقع می‌رود.استاد دانشگاه از ترجمه‌ها و تحقیقات دانشجویان برای تألیف مقاله و کتاب و لاجرم ارتقای رتبی استفاده می‌کند.دانشجو اقدام به تقلب و خرید تحقیق می‌کند.تعمیرکار به جای تعمیر ارزان‌قیمت، برای فروش قطعه و دستمزد بی‌درد سر، قطعه را عوض می‌کند.کارگر از زیر کار…
  • " امیدوارم مسئولین مربوطه به همه جوانب کارشناسی این طرح فکر کرده باشند و از روی مصلحت و توافق با مخالفان حذف مدارس خاص و رسیدن به راه حل مرضی الطرفین دست به طراحی این روش نزده باشند"
  • کامران رحیمی/ تحلیگر و کنشگر حوزه آموزش و پرورش

نتیجه برد - برد در حذف آزمون مدارس خاص ؟!

 1- آن گونه که از اظهار نظرات وزیر و برخی از اعضای شورای معاونین وزارتخانه بر می آمد هدف اصلی حذف آزمون ورودی مدارس خاص و به مرور انحلال این گونه مدارس دست کم در دوره اول متوسطه بود، و ستون اصلی استدلال موافقان حذف آزمون مدارس خاص و خود مدارس خاص، دور کردن استرس از کودکان دوره ابتدایی برای آزمون، همچنین گذراندن اوقات فراغت کودکان در بازی و شادی به جای…
  • باز هم همان حکایت دخالت نمایندگان مجلس :
  • معلم/ شهرستان لالی

انتصابی از جنس سیاست در آموزش عشایر لالی ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ دیروز لرستان امروز لالی ؛ فردا .... به نظر می رسد دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب های آموزش و پرورش تمام شدنی نیست . نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان لالی برای صدای معلم ارسال گردیده است . « صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • آیا طنزی بالاتر از این که رئیس فراکسیون فرهنگیان با 100 عضو در برابر حقوق قانونی معلمان و تعرض به جایگاه آنان سکوت پیشه کند اما رئیس فراکسیون 17 نفره زنان موضعی در جهت حمایت از حقوق قانونی معلمان بگیرد ؟
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

تجمع معلمان کمی زیر ذره بین ؟! مطلب ویژه

" با مردمان با نفاق می باید زیست تا در میان ایشان با خوشی باشی . همین که راستی آغاز کردی به کوه و بیابان برون می باید رفت که میان خلق راه نیست " « هدیه یک دوست قدیمی » تعدادی از معلمان پنج شنبه 20 اردیبهشت ماه تجمعاتی را در تهران مقابل سازمان و برنامه و بودجه و در شهرستان ها در مقابل ادارات آموزش و پرورش ترتیب دادند .…
  • آیا وجود یک سیستم به شدت تمرکزکز گرا می تواند با واقعیت های جغرافیایی و قومیتی ایران سازگار باشد؟
  • بهرام یعقوبی/ دبیر ناحیه سه تبریز

آفت تمرکز گرایی در آموزش و پرورش

   سیاستها و تصمیمات آموزشی در آموزش و پرورش ایران به شدت تمرکزگزا است. شدت این تمرکز به حدی است که گمان می شود کوچکترین نرمش در آن باعث واگرایی کل آموزش شود.از این رو تصمیم گیرندگان در این ساختار ذهنی به شدت بیمارگونه داشته و به نظر می رسد که برای یکنواخت ساختن هویت چهل تکه جغرافیایی ایران همچنان بر سر نظریات "کاظم زاده ایرانشهری"و "کسروی"ها تکیه می کنند. اگر چه…
  • چرا مسئولان آمارهای غلط از شرکت کننده گان در کنکور ارائه می دهند؟!
  • احمد حج فروش/ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

رئیس سازمان سنجش آموزش عالی و معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خاطر اعلام آمارهای غلط در کنکور از مردم عذر خواهی کنند مطلب ویژه

   به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم (17 / 1 / 97  )، مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها باید براساس سوابق تحصیلی تکمیل شود و طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش این مسئله تاکنون محقق شده است اما سوال مهمی که توسط کارشناسان به ویژه مسئولان آموزش وپرورش مطرح می شود این است که سوابق تحصیلی در پذیرش رشته ها و دانشگاه های پرطرفدار تا چه اندازه…
  • " در این جامعه قوانین و مقررات یا سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده در جهت حمایت از اکثریت مردم نیست "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

نقد و نقادی در جامعه ایرانی و میان معلمان

  هر روز افراد گوناگون دست به قلم می شوند و به طور محدود یا گسترده به نقد روال موجود می پردازند. گاه خود شخص را ، گاه افکار و عقاید او را ، گاه خط و مشی سیاسی او را ، گاه کارکرد و عملکرد او را .... ما در جامعه خود بیشتر نقد منفی داریم تا مثبت. گاه این اِشکال را خطای فرد نقّاد ذکر می کنند ، اما واقعیت…
  • یادداشت « سیدمحمد بطحایی » در صفحه اول روزنامه شرق ؛
  • " به‌ تدریج به سمتی برویم که تمامی سطوح تصمیم‌گیری در وزارتخانه متأثر از رأی و نظر فرهنگیان باشد "

دفاع تمام قد وزیر آموزش و پرورش از صندوق ذخیره فرهنگیان و انتخاباتی که انجام شد

۱۱۰ سال پس از مشروطیت، ایران همچنان مهد دموکراسی خاورمیانه است. افتخار برگزاری هرسال یک انتخابات را تا قرن‌ها کسی نمی‌تواند از جمهوری اسلامی بگیرد و همین است که وقتی بحث انتخابات در هر اندازه‌ای می‌شود، حسگرهای همه حساس می‌شود و اگر ماجرا به انتخابات در یکی از حساس‌ترین بخش‌های اقتصادی آموزش‌ و پرورش که با حدود 900 هزار سهام‌دار فرهنگی سروکار دارد، برسد، باید بیش از همیشه دقت و حساسیت به…
  • ودود فتحعلی زاده/ دبیر بازنشسته زبان و ادبیات فارسی

این بود وعده هایِ چهل سال خدمتم ؟

خیلی گلایه دارم از این کارِ داوَرم.در زیرِ خطّ فقر چرا من! به سر بَرَم.چون من معلّم است خودش با معلّمان.نا سازگاری اش نشود  هیچ  باورم .در فکرِ غنچه هایِ کلاسم ز خونِ دل.ترسی که نیست سیل ز سر بگذرد گرم.این بود وعده هایِ چهل سال خدمتم .فردا به خانه هر چه نیاز است می خرم!گفتم شبی به خاک فتادن برایِ تو .سوگند می خورم که بُوَد بارِ آ خرم.اشکم زدود و…
  • " نه حرف اقناعي هست و نه طرح اجرائي ؛ ايده و برنامه‌هاي ما همان است كه بود و همه كساني كه در قامت تصميم‌گيران راهي ساختمان علاقمندان شدند در كسوت عناصر اجرايي و اداري عمر غالباً كوتاه اداري خود را صرف همان شيوه و روش اسلاف كردند و رفتند "
  • محمدابراهيم محمدي

درآمدي بر ضرورت تاسيس پارلمان معلمان مطلب ویژه

  آموزش و پرورش برخلاف نهادهاي ديگر هم پر مسئله است و هم پر دامنه. اين دستگاه بزرگ براي حل آسان و بهتر مسائل، نيازمند همگرايي فراگير از صف تا ستاد است. دليلي ندارد اين نهاد كه به تعداد اقليم، مناطق، قوميت و گويش‌ مسئله دارد اين همه را در چنبره برنامه‌ريزي شماري محدود منحصر نمايد. مسائل آموزش و پرورش برخلاف ديگر دستگاه‌هاي حاكميتي هم زياد است و هم نوپديد؛ چاره‌اي نيست…
  • مگر می‌شود دانش‌آموزی بیش از ده سال در کلاس و مدرسه حاضر باشد اما ارتباط اجتماعی را یاد نگرفته باشد، رفتار مدنی را نیاموزد و عقده ها و انرژهای دوران بلوغ و جوانی را به شکل منطقی تخلیه نکرده باشد؟
  • علی اصغر ارجی / دبیر آموزش و پرورش ناحیه دو قزوین

ضرب و جرح و رسالت آموزش و پرورش مطلب ویژه

 کنار رودخانه اترک به او می‌رسند و دورش را می گیرند. دانش آموز دبیرستانی است. تنهاست و خیلی ترسیده. پدرگروه می‌گوید:کسی جلو نیاید. حلقه محاصره را بازتر کنید. بگذارید هر دو تنها دعوا کنند. باید نوه‌ام خودش تلافی کند. چند ضربه به سرو صورتش می‌خورد و می‌افتد. بلند می‌شود. صف جوان‌های قلدر را می‌شکند و از دیوارسیل‌بند، خود را به داخل رودخانه می‌اندازد. لنگ لنگان از آن طرف رودخانه بالا می‌آید. جوان‌ها…
  • در تکاپوی جایگاه تاریخی ؛ نزول یا صعود ؟
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

نگاهی به معلم و معلمی در شرایط امروز جامعه ایرانی مطلب ویژه

جایگاه " معلمان " در جامعه با " مرجعیت " آنان ارتباط مستقیمی دارد .گروهی معلمان را دارای جایگاه بالا دانسته و بر این باورند که مردم به این " گروه اجتماعی " بیشترین اعتماد را دارند .در نقطه مقابل برخی دیگر بر این باورند که معلمان از مرجعیت و جایگاه خود فاصله گرفته و حتی روند اعتماد اجتماعی نیز سیر نزولی داشته است .  اگر بخواهیم یک مقایسه تطبیقی در مورد…
  • " در طول اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در سال های 1390 و 1392 در زمان دولت دهم دستگاههای ذیل امتیازات حقوق و دستمزد کارکنان خود را افزایش دادند "
  • علیرضا شیوائی اسکوئی/ فعال صنفی و دبیر دبیرستان های شهرستان اسکو - آذربایجان شرقی

اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری و سر بی کلاه معلمان ؟! مطلب ویژه

  خلاصه گزارش کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری جهت تصویب توسط هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است .این خلاصه و اظهار نظر صرفا" به قسمت حقوق و دستمزد اشاره دارد.به موجب بند" ح  " ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 برخی دستگاه ها از پرداخت های خارج از شمول قانون مدیریت…
  • " قرار نیست همیشه موازی یا مساوی افکار دیکته شده حرکت کنیم یا بدانها معتقد باشیم "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

فرار مغزها از زاویه ای دیگر

  متنی که پیش رو دارید دیدگاهی خاص است که به نظر می رسد از زاویه ای ماورای نگاه دیگران به موضوع فرار مغزها ، نگریسته شده است.  قرار نیست همیشه موازی یا مساوی افکار دیکته شده حرکت کنیم یا بدانها معتقد باشیم ، لذا از خوانندگان محترم فقط قدری تأمل و تفکر در مورد نگرش این نوعی نیز به موضوع را دارم ، شاید دیدگاهی صحیح و منطقی باشد و شاید…
  • " این روزها مردم بیش از هر زمانی به شادی و نشاط نیاز دارند! تزریق غم به جامعه خیانت است! "
  • امیرحسین محمودوند

کاش صدا و سیما در ماه مبارک رمضان به جای برنامه ماه عسل و اشک گیری های احسان علیخانی برنامه ای طنز پخش می کرد! مطلب ویژه

تزریق غم به جامعه خیانت است! چند سالی است ایرانیان زیادی در ماه مبارک رمضان یکی دو ساعت قبل از اذان مغرب پای گیرنده های خود می نشینند و برنامه ماه عسل را تماشا می کنند.برنامه ای که ابتدا تا انتهایش استرس، غم و فوران احساسات است.دست گذاشتن روی احساسات وعواطف مردم سبب شده این برنامه جایگاه ویژه بین خانواده های ایرانی پیدا کند و برخلاف بسیاری از برنامه های تلوزیون که…
  • " استیلای نگرش جناحی و باندی در انتخاب مسئول روابط عمومی‌ها، فقدان استراتژی راهبردی و افتادن در ورطه روزمرگی، نبود شناخت دقیق مدیران از کارکرد روابط عمومی‌ها و انتظار تبلیغات‌چیِ مدیر بودن از یک روابط عمومی نیز از آسیب‌های جدی روابط عمومی‌هاست "
  • رضا قاسم‌ پور/ مدیر هنرستان هنرهای زیبای زنجان

روابطی که عمومی نمی شود ! مطلب ویژه

به جهت اهمیت روزافزون نقش روابط عمومی (Public relations) در مناسبات سازمان‌ها و موسسات دولتی و خصوصی روز ۱۷ ماه می (مصادف با ۲۷ اردیبهشت) از طرف مجمع عمومی سازمان ملل به روز جهانی روابط عمومی تخصیص یافته است.قدمت روابط عمومی به بیش از یک قرن رسیده و خاستگاه آن کشور آمریکاست. در ایران روابط عمومی پیشینه هفتاد ساله داشته و پدر روابط عمومی ایران دکتر حمید نطقی (متولد ۱۲۹۹ تبریز) شاعر…
  • " می خواهم بنویسم. تجزیه و تحلیل کنم، نتیجه بگیرم و راه حل بدهم طوری که هیچ چیز از قلم نیفتد اما انگار این کلاف سردرگم را نمی توان راحت و شسته رفته حلاجی کرد چون از هر طرف بگیری از طرف دیگر بیرون می زند ! "
  • مرضیه ناصری/ فرهنگی خراسان شمالی - جاجرم

ضرورت تدریس اخلاق مداری اسلامی در برنامه آموزشی کشور مطلب ویژه

  چندی پیش تیتر سایت ها، پست کاربران فضای مجازی ، پیچ اینستاگرام و ... به شکنجه سه کودک ماهشهری اختصاص یافته بود .تالم، تاسف و تنفر، ابتدایی ترین احساساتی بود که هر جور خواننده ای نسبت به این امر از خود نشان داده بود اما اینها هیچ کدام راه حل، یا درمان این مصیبت عظمای جامعه نیست. می خواهم بنویسم. تجزیه و تحلیل کنم، نتیجه بگیرم و راه حل بدهم طوری…
  • " کسانی هستند که سختی کار معلم را درک نمی‌کنند و سه ماه تعطیلی مدارس و فراغت ظاهری معلمان حساسیت آنان را بر انگیخته است "
  • احمد حج فروش/ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

درک شرایط معلمان و ضرورت توجه به آنان مطلب ویژه

  رسالت نظام‌ های تعلیم و تربیت این است که نسل امروز را برای ورود به جامعه فعال فردا آماده سازند. جامعه فردایی که در ابعاد علمی، تحول یافته ‌تر از امروز است. تحولات علم و فناوری که بسیار پر شتاب خود را بر جوامع بشری تحمیل کرده است، از اهداف و سیاست‌ های ما پیروی نمی‌ کند، بلکه هدف‌ ها و سیاست ‌های جدید ما را می ‌سازد. اگر مدارس و…
  • " مراکزی مثل مرکز تحقیقات معلمان به محل تجمع بیکاران و افراد فراری از تدریس تبدیل شده است ، موقع سازماندهی معلمان هر کس بهانه ای می جوید که به آنجا پناه ببرد "
  • معلم/ سمیرم

انتقاد از عملکرد اداره آموزش و پرورش سمیرم

دو سه مدرسه دخترانه ، یکی متوسطه اول با کمتر از 30 دانش آموز (سمانه) و یک مدرسه دخترانه متوسطه دوم با زیر 40 دانش آموز (کوی ماندگار) و مدرسه متوسطه دوم دیگر با عملکرد بسیار ضعیف مدیر مدرسه که به دلیل بیماری توان مدیریت مدرسه را ندارد و مدام در مرخصی به سر می برد یا با تاخیر به مدرسه می آید اداره می شود. هیچ لزومی ندارد که کسی که…

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور