" «سر» به منزله پايگاه انديشه، تفكر و عقلانيت؛ « قلب» به منزله كانون عشق و مهر و ايمان و «دست» به منزله توانستن و انجام دادن كسب مهارت هاي ضروري زندگي، تلقي شده اند "
دكتر عزيزاله بابلي بهمئي */ عضو شورای نویسندگان صدای معلم
خداوندا مرا در تربيت فرزندانم ياري فرما. امام سجاد(ع) در بين ابداعات بشر دوتا از مابقي مشكل تر است: 1) هنر تعليم و تربيت 2) هنر مملكت داري كانت پنجره اول مهر بوي ماه مهر، بوي ماه مهرباني و دوستي، بوي كتاب هاي نو و تا نخورده، بوي لباس ها و كيف هاي نو كه با شادي زياد كودكان توام است؛ بوي كلاس هاي تازه رنگ شده كه رنگ و لعابي…
مساله ای به نام اتاق فکر !
محمدرضا شهریاری/ فرهنگی و کنشگر عرصه سازمان های مردم نهاد
پی مصلحت مجلس آراستند نشستند وگفتند و برخاستند در خبر ها آمده بود:"هیات های اندیشه ورز در وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شوند " ( این جا ) آنچه از هیأت اندیشهورز یا اتاق فکر استنباط می شود،هم اندیشی نخبگان و صاحب نظران و منتقدانی است که در عرصه علم و عمل، قدرت برنامهریزی و تجزیه و تحلیل مسائل برخوردار باشند، و با تدبیر و برنامهریزی کنند و پیشرفت و پس…
" از مسئولان آموزش و پرورش دلفان درخواست میکنیم به سئوالات زیر دقیق و مستند پاسخ دهند "
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه زیر توسط « امیر نظریان » مدیر سایت عصر دلفان برای صدای معلم ارسال شده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان ذی ربط اعلام می کند .
" بدحالی نظام آموزشی تنها به واسطه ضعف بنیه ی مالی آن نیست. حضور زیاد و نفوذ کم معلمان در نظام آموزشی ، راه را برای روزمرگی و باری به هرجهت شدن مسائل آموزش و پرورش هموار کرده است "
گفته اند که: در تمام جوامع، مملکت داری و مدرسه داری، دشوارترین کارهاست. دشواری این دو و به ویژه مدرسه داری در جوامع درحال توسعه ای مثل جامعه ما، مضاعف است.یکی به خاطر منحصربه فرد بودن نظام آموزشی و انقلابی و ایدئولوژیک بودن آن است که مثل هیچ یک از نظام های آموزشی دنیا نیست . یکی هم به واسطه هزینه بر و پرخرج بودن آن در زمانه ای است که…
به عنوان کسی که برای سومین بار متوالی در آزمون اعزام شرکت کرده و به مصاحبه دعوت شدم، قصد دارم تا به طور مختصر به بیان چند ایراد اساسی به شیوه انجام کار مرکز امور بین الملل در خصوص برگزاری آزمون و مصاحبه بپردازم که از زبان ریاست آن مرکز به عنوان یک 'فرایند پیچده علمی' یاد شده است. 1- اطلاع رسانی ضعیف و زمان بندی ضعیف تر از آن. در این…
" نگاهی انتقادی بر فرآیند ارائه دستاورهای وزارت آموزش و پرورش در سال نخست دولت دوازدهم "
مردی : من دستاوردی نمی بینم . صدای معلم : چرا دستاوردی نمی بینید ؟ مردی : دستاورد ما باید باشیم اما معلوم نیست ما باید به کجا برسیم آن هم با این آموزشی که می بینیم . ( این جا ) از روز یکشنبه 4 شهریور نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم با حضور خبرنگاران ، وزیر آموزش و پرورش و مسئولان ستادی و اداری…
نظامی که با وجود شعارهای بسيار، نهتنها نوسازی نشده، بلکه حتی ويژگيهای سنتی خود را هم از دست داده است !
اگر رازهای ترقي ملتها را پي بگيريم احتمالا يک جايي هم ميرسيم به مسئله آموزش، به يادگيری و به مدرسه. بزرگان گفتهاند که بدون يک سيستم آموزشي درست؛ سيستمی که به تربيت انساني نسلها بپردازد و مهارتهای زندگي را به آنها بياموزد، تحولی در کار نخواهد بود. مسئله فقط صرف انتقال بعضي دانشها و مهارتهای فني نيست. آموزش مترقی چيزی است فراتر از اينها. پيش از هرچيز يادگيری زيستن همکارانه با…
شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب این مصوبه به خیال خودشان خواسته اند هزینه های دانشگاه را کم کنند !
چند سالی است که سازمان سنجش، گزینش بومی را که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است را اجرا می کند ، که خلاف عدالت است به این صورت که هر چند تا استان را بومی هم کرده اند (مثلا استان های تهران ،البرز، زنجان ، سمنان ، قم ، قزوین و اراک ) ؛ این هفت تا استان ، بومی ناحیه ای هم هستند ، از طرفی پذیرش در رشته محل های…
"فضاي خشك وبي روح آموزشي زمینه ساز افسردگي دانش آموزان مخصوصا دانش آموزان دختر مي گردد"
مدرسه مكاني است كه مي تواند احساس شادي ، لذت یادگیری و شور و شوق را در بين دانش آموزان به وجود آورد.اساسا آموزش بدون شور وشوق، اثربخشی لازم را ندارد. همواره در متون تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت تاکید شده است که ایجاد شور و شوق از شروط لازم برای یادگیری محسوب می شود و دانش آموزانی که از لحاظ روحی سر حال تر و شاداب تر هستند در…
سهم وزارت آموزش و پرورش که حتی قبل از انقلاب قرار بود کانالی از تلویزیون در اختیار این وزارت باشد در تولید برنامه ها و ارتباط با مخاطبان یعنی خانواده ها که سفارش دهنده کودکان به مدارس هستند ، تا چه میزان است ؟
سیدمحمود مشایخی/ بازنشسته حوزه ستادی آموزش و پرورش
از روزی که جناب آقای بطحایی به عنوان وزیر پیشنهادی جناب دکتر روحانی به مجلس محترم معرفی شدند و در نتیجه با رای اکثریت نمایندگان محترم رای اعتماد ارزشمندی کسب نمودند ، به عنوان باز نشسته حوزه ستادی آموزش و پرورش و با بیش از پنجاه سال فعالیتهای فرهنگی شکر خدا را به جای آوردم زیرا از نزدیک شاهد فعالیتهای ایشان در زمینه های کارشناسی و مدیریت به خصوص در حوزه…
برخی نوشتهها که در فضای مجازی انتشار پیدا می کنند از اساس توسط شکارچی های درنده نوشته می شوند نه توسط انسان های اهل تعامل !
گفت و گو آیین درویشی نبودورنه با تو ماجراها داشتیم من همیشه اینگفته حافظ را این جوری می فهمیدم که حافظ از موضع تبختر درویشانه در این بیت می گوید حیف که گفت و گو در آیین ما درویشان نیست و گرنه با گفت و گو حسابت رو کف دستت میذاشتم! ولی اگر در این بیت با تاسف و از سر حسرت بگوئیم چرا گفت و گو آیین درویشی نبود تا ما…
گروه رسانه/ چندی پیش یادداشتی با عنوان :" نخست این که نهادهای تربیت رسمی مانند مدرسه و دانشگاه و نهادهای غیر رسمی مانند خانواده از تربیت ما غافل بوده اند. دوم روش های تربیتی ما تلقینی، مزورانه و اشتباه بوده است "بدون شک ما ایرانی ها به خوبی تربیت نشده ایم! به قلم دکتر مصطفی قادری؛ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی " در صدای معلم منتشر گردید .…
اداره کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیازمند عمل گرایی بیشتری است
طی روز های اخیر مطلبی در رسانه های کشوری، صنفی و محلی در حال انتشار است با عنوان وام ۲۰میلیون تومانی برای فرهنگیان ! در ابتدای امر بازهم ما فرهنگیان با خود می گوییم ممکن است حقیقت داشته باشد! بعد که توضیحات آقای گودرز کریمی فر ، مدیرکل تعاون و پشتیبانی را می خوانیم می بینم نه ! ، خبری از وام ۲۰ میلیونی قرض الحسنه نیست ، بلکه نوعی از…
" میانگین بالای تحصیلات ،محوریت سرمایه فرهنگی ،محوریت اقشار حرفه ای باعث می شود تا طبقه متوسط در میان سایر طبقات محور کنترل نبض افکار عمومی گردد "
در جوامع انسانی طبقات نقش مهمی ایفا می کنند و همه مسایل بشر را تحت شعاع خود قرار می دهند.در این میان طبقه متوسط نقش انکار ناپذیری در تحولات سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی دارد.طبقات مختلف در جوامع انسانی همگی تحت تاثیر آموزش و پرورش قرار داشته و سطح تحصیلات افراد در طبقات مختلف در تعیین جایگاه افراد تاثیرگذار بوده است. در نوشتار زیر سعی می شود به این سوال پاسخ داده…
پدرخواندگی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ؟!
گروه استان ها و شهرستان ها/ چندی پیش گزارشی با عنوان : " دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی ؟! ( اعتراض دانشجو معلمان ) " ( این جا ) در صدای معلم منتشر گردید . متاسفانه مسئولان مربوطه هیچ پاسخی نسبت به این گزارش ندادند . یکی از فرهنگیان تبریز با ارسال نامه ای برای صدای معلم از وضعیت دانشگاه فرهنگیان تبریز انتقاد کرده است . « صدای معلم »…
" نخست این که نهادهای تربیت رسمی مانند مدرسه و دانشگاه و نهادهای غیر رسمی مانند خانواده از تربیت ما غافل بوده اند. دوم روش های تربیتی ما تلقینی، مزورانه و اشتباه بوده است "
دکتر مصطفی قادری/ پژوهشگر تعلیم و تربیت - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
به عنوان متفکر تعلیم و تربیت سال هاست می اندیشم که چه نقصان های جدّی تربیتی داریم ولی این روزها به این ایده رسیده ام که ما ایرانی ها به خوبی تربیت نشده ایم و در یک کلام صریح بگویم که: بی تربیتیم. قطعا ما به دو دلیل تربیت نشده ایم: نخست این که نهادهای تربیت رسمی مانند مدرسه و دانشگاه و نهادهای غیر رسمی مانند خانواده از تربیت ما غافل…
سوالي که براي بسياري از فرهنگيان مطرح است اين است که با وجود شرکتهاي بيمهگذار قوي که خدمات بهتر و كاملتري از آتيهسازان ارائه ميدهند اصرار متوليان امر بر ادامه همکاري با بيمه آتيهسازان چيست؟
بيمه تکميلي فرهنگيان به طور جدي تحت عنوان «بيمه طلايي» از سال 1389 به اجرا درآمد و توانست با توجه به شرايط نابه سامان درمان کشور بخشي از دغدغه درماني فرهنگيان را پوشش دهد. در طرح اختياري بيمهطلايي فرهنگيان، 50 درصد حق بيمه توسط آموزش و پرورش و نيم ديگر آن از سوي بيمه شده پرداخت ميشود. قرارداد اوليه بيمه طلايي فرهنگيان با شرکت بيمه ايران تا سال 1393 ادامه يافت. اگرچه…
" باید داوطلبان در هر نوع سهمیه ایثارگران (شاهد ، جانباز بالای 25% ، آزاده ، رزمنده ) براساس شرایط امروز زندگی آنها و ... به دسته های زیادی تقسیم شوند "
به نام آنکه عدل را یکی از اصول دین قرار داد موضوع : بررسی سهمیه ایثارگران درآزمون های ورودی به دانشگاه در تمام مقاطع از دیدگاه عدالت نه از دریچه ملاحظات سیاسی پیش مقدمه : همه کسانی که در جنگ شرکت کرده اند برای همه محترم هستند. مقدمه : در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از رزمندگان دانش آموز ، و درصدی از آنها که داوطلب کنکور بودند ، برای آنها سهمیه…
ما در مدارس آن قدر به دانش آموزان برنامه های ایدئولوژیک ارائه نموده ایم که به جای رشد و نشاط ، دچار افسردگی و پژمردگی گردیده اند !
" به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، فرحناز مینایی پور در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز اظهار کرد: ( متن گفته های ایشان را دسته بندی نموده ام تا مطالعه آن آسانتر باشد.) 1 ) برای ایجاد نشاط در مدارس یکی از کارهای پیشنهادی ما ساخت سرود ویژه دختران است و از تیمی که سرود ملی را ساخته اند، خواستیم تا سرودی…
" اگر وزیر آموزش و پرورش هم چنین بلایی سرش می آمد معجزات اصلاح ساختاری نظام آموزشی و یا حقوق معلمان در وزارت آموزش و پرورش شامل کدامین موارد بود ؟ "
بر فرض محال قیمت سکه به یک میلیون تومان و قیمت دلار به 4200 تومان برگشت ، کنترل بازار چگونه عملی خواهد شد؟ تمامی بخش های موجود در بازار اعم از پوشاک و کیف و کفش یا گوشت و میوه و اتومبیل و لوازم خانگی و..... را کدام قدرت یا قانون یک شبه به عقب گرد واخواهد داشت؟ امروز ما شاهد طنز تلخی در بازار خود هستیم که گویی قیمت ها و…
" کسانی که کمتر کتاب می خوانند، افراد بی سوادترند! بیشتر دعوا می کنند و آرامش کمتر دارند! که کشور ما از آخر رتبه بیست و چهارم را دارد "
موسسه مطالعاتی اقتصاد و صلح، تازهترین گزارش خود را با عنوان "شاخص جهانی صلح" را منتشر کرد.در این بررسی مهربان ترین کشورها عبارتند از:۱- ایسلند ۲- دانمارک ۳- اتریش ۴- نیوزیلند ۵- سوئیس ۶- فنلاند ۷- کانادا ۸- ژاپن ۹- استرالیا ۱۰- جمهوری چک قهر آمیز ترین کشورها عبارتند از:۱۶۲- سوریه ۱۶۱- عراق ۱۶۰- افعانستان ۱۵۹- سودان شمالی ۱۵۸- آفریقای مرکزی ۱۵۷- سومالی ۱۵۶- سودان ۱۵۵- کنگو ۱۵۴- پاکستان ۱۵۳- کره شمالی…
" بايد دنبال نیروهاي مطالبه گر باشيم اما مطالبه گر معقول نه احساسی "
رمز و مرزها براي تداوم ، تعادل و تمایز سازمان معلمان توجه ما به سابقه سازمان ، انسجام گفتمانی و تشکیلاتی است که تداوم سازمان ، تعادل و تمایز سازمان با دیگران را مشخص می كند . ما بابد از عامل صرف خارج شویم و نقش ناظر را نیز بازی کنیم یعنی هر از چند گاهی یك بازبینی کنيم و ببينيم اهداف و مسیر هایی را که رفتیم چگونه بوده است ؟…
" اگر وزارتخانه وجود این گونه موسسات را به طور کلی مخلّ آموزش می داند و می خواهد خدمات آموزشی کلا در انحصار دولت باشد ، لایحه ای برای غیرقانونی کردن موسسات آزاد تهیه و به مجلس بفرستد. وزیر باید مجری و مطیع قانون باشد . این شکل رازآلود مافیا مافیا گفتن ، در شان وزیر و معاونین وزیر نیست که قاعدتا باید حرفشان سنجیده باشد "
مسئولان وزارتخانه به جای استفاده از امکانات و ظرفیت های قانونی و حقوقی و اداری وزارتخانه علیه موسسات آموزشی به قول خودشان مافیایی فقط لفاظی می کنند. در دیماه 96 با فکت های روشن و قابل پیگیری مطلبی در صدای معلم در مورد تخلفات یکی از مشاوران قبلی جناب زرافشان معاون متوسطه ، به نام س.م. ح . ا نوشتم.( این جا ) این شخص ، در قالب هدایت تحصیلی و مشاوره…
" مدارس غیردولتی که باهدف رقابت با مدارس دولتی تاسیس شده اند امروزه با تبدیل به بنگاههای اقتصادی به تهدیدی در امر آموزش تبدیل شده کالایی شدن آموزش را رقم زدند"
هر ساله با اتمام فصل امتحانات خرداد ماه و با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی انتخاب مدرسه مناسب از مهمترین دغدغههای والدین به حساب میآید. امروزه با توجه به اینکه نگاه دولت به بخش خصوصی پررنگتر شده است، نقش مدارس غیرانتفاعی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش در نظام آموزش و پرورش نیز افزایش یافته و خانوادهها در این فکر هستند کدام مدرسه را برای تحصیل فرزندشان انتخاب کنند؛…
" علاوه بر بودجه ی مناسب، برای برنامه ریزی و ساماندهی امورات هر وزراتخانه، آنهم وزارت خطیر آموزش و پرورش با گروه هدفی چند ده میلیونی، ثبات مدیریت است که می تواند ابتدا برنامه ریزی کند و این برنامه ها را مصوب و سپس بر اجرای آنها نظارت نماید"
اصل 89 ام قانون اساسی به نمایندگان این حق را می دهد تا در مواردی که لازم می دانند طی شرایط و تشریفات خاصی ، وزرا را استیضاح کنند.این قانون حق استیضاح را یکی از سازو کارهای سیاسی مجلس برای نظارت بر عملکرد هریک از وزرا و کلیت هیات دولت و در شرایطی حتی رئیس جمهورمی داند و می کوشد مطابق اصل تفکیک قوا عملکردشان را چک_بالانس کند. واژه ی عربی…
آموزش و پرورش یکی از قدیمیترین و گستردهترین نهادهای اجتماعی ایران است و به همان میزان نیز مشکلاتش کهنه و فراوان است. به یاد دارم سیدمحمد بطحایی هنگامی که شهریور ماه سال گذشته بعد از 35 سال معلمی و کار در آموزش و پرورش برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس رفته بود، گفت: «پرهیز از سیاستزدگی و سهمخواهی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه کرده و از مأموریت…
" عاقل را یک اشاره کافی است " می گویند : "یکی از شاهزادگانی که به سعدی شیرازی ارادت داشت، محرمانه از پرنس بانوی خویش به وی شکایت کرد که هرساله برای من سه قلوی دختر میآورد و از او علاج خواست .سعدی راهحلی نشان داد که پرنس بانو را سخت برآشفته کرد و فرمان داد وی را از شهر اخراج کنند. شیخ بار سفر بست و زاد و توشه سفر…
" مهمترین خصیصه وزیر در وزارتخانه عدم استقلال رأی در تصمیمگیری و در خارج از وزارتخانه و مصيبت بزرگتر اینکه بخش اقتصادي دولت او را قبول ندارند "
کرامت رنجبر دستنایی/ دبیر و دانشجوی دکتری ژئو پلیتیک دانشگاه تهران
قرار است روز سهشنبه ۱۳ شهریور ۹۷ در صحن علنی مجلس استیضاح وزیر آموزش و پرورش برگزار شود. شخص بنده در زمان رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی رئیسجمهور بهدقت تمام بندها و حرف حرف برنامههای نگاشته شده توسط دیگران برای وزیر را خواندم و در همان زمان عرض کردم که برنامههای وزیر کپی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و هیچ ضمانت اجرایی ندارد و برنامه بدون ضمانت اجرایی…
" با عرض تاسف خيلی از آنها هم فرهنگی هستند و هرگز كمكی به رفع مشكلات آموزش و پرورش نكرده اند "
گروه رسانه/ موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش موعد خوبی است برای نقد عملکرد « سیدمحمد بطحایی » . « صدای معلم » از همه فرهنگیان و صاحب نظران دعوت می کند تا به بحث و بررسی این موضوع بپردازند . « شهین پاپی » مطلبی را برای این رسانه ارسال کرده است .
بدترین نوع انسان ها آن است که اطلاعااتش را به روز نکند و نتواند اندیشیدن را تمرین کند
سعید شیخی/ کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی - محقق و پژوهشگر
هنگامی که کاری انجام می دهید و دیگران برایت وقت می گذارند و می خوانند و در ازای آن تشویقت می کنند و خودت از درون شعف و شور پیدا می کنید و حسی با طعم طربناکی به تو دست می دهد؟ آیا تا چنین روزی این حس را تجربه کرده اید؟ البته نوشتن تنها راهی هستش که ذهن انسان را در چارچوب منظم سوق می دهد.من نوشتن را دوست دارم ؛ …
" زمانی که بیشتر افراد فعال، منتقد به خصوص تشکیلاتی بر مسند قدرت و پست ها می نشینند در جهت حفظ موقعیت خود، رسم و آداب محافظه کاری را در پیش می گیرند "
تعریف، توصیف و تبیین تشکل ها در راستای تعریف مفهومی و عملیاتی احزاب قابل توجه می باشد. همان گونه که احزاب به مثابه سازماني بازتاباننده از نيازها و خواستههاي بنيادين لايه ها و طبقات اجتماعي و یا به عنوان عنصري تعاملي بين حكومت - قدرت مستقر - از يكسو و جامعه مدني و تودههاي مردم از سوي ديگر با توحه به يك هويت جمعي شناسنامه دار جهت تسهيل شناخت اجتماعي قابل طرح…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" من وزیر آموزش و پرورش را به دلیل سیاست شاه سلطان حسینی بی کفایت می دانم. اما با دلایل استیضاح و استیضاح کنندگان همراه نیستم و به نظرم هدف این استیضاح خدمت به آموزش و پرورش و احترام به حقوق معلمان نیست "
جعفر زاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس چند روز پیش بعد از برکناری وزیر اقتصاد گفت : "با توجه به عملکرد نادرست رئیس دولت و تیم همراهش در یکسال گذشته و حال و هوای فعلی مجلس هر وزیری گذرش به مجلس بیافتد قطعا استیضاحش رای می آورد ؛ توصیه می کنم وزرای محترم ترتیبی اتخاذ کنند تا گذرشان به مجلس نیافتد چون اگر چنین شود آن شود که برای دو تن…
به جای حذف سختی کار و یا حق عائله مندی زنان مجرد با عناوین غیرقانونی به فکر اصلاح عناوین باشید !
"الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فوق العاده سختی کار که در آموزش و پرورش حذف شد به دلیل اشتباهی بود که سال 91 اتفاق افتاد، گفت : این مزایا به زودی و تحت عنوان دیگری به فرهنگیان پرداخت می شود..... هم دیوان عدالت اداری اشتباه را گوشزد کرد و هم این که دیوان محاسبات به عنوان یک نهاد نظارتی روی اجرای درست قوانین…
واکنش تلگرامی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یه یک یادداشت :
گروه رسانه/ به تازگی یادداشتی با عنوان " بیمهری فضای مجازی به آموزش و پرورش ! " به قلم « شیرزاد عبداللهی » در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا ) در بخشی از این یادداشت آمده بود : " آقای الهیار به جای اینکه پاسخ بدهد که چرا در مورد مدارک تحصیلی خودش این همه تناقض گویی کرده است. با اکانت مستعار شهریار شریفی در همین سایت ها حضور…
" مدرسه به جای محلی برای درس خواندن، به محلی برای زندگی کردن تبدیل شده است "
از مجموعه مستند «غوغای بی هیاهو» که در بیست و شش قسمت تهیه شده است ، این هفته ، قسمت هیجدهم آن با عنوان« رویای عالیجناب» روی آنتن شبکه دو رفت. به تصویر کشیدن فعالیت معلمان قهرمان و ایثارگر از طریق پرداختن به امر آموزش و پرورش در مناطق صعب العبور و محروم کشور که به امر آموزش و پرورش نگاهی نو وغیرمتعارف دارند، و اما قصه این نوبت برنامه، در روستایی…
واقعا چگونه می توان به مدیری که بالاترین مدرک او فوق لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد است، اما چندین بار در جمع معلمان و جاهای دیگر خودش را دارای مدرک دکتری از دانشگاه آلبرتای کانادا معرفی کرده، اعتماد کرد؟ او به جای عذرخواهی از معلمان همچنان خودش را طلبکار می داند !
الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت: "عامل چهارم بیمهری فضای مجازی به مسائل و مشکلات این وزارتخانه است و از رسانهها میخواهم روی این موضوع تمرکز کنند و تلاش کنیم تا تهمتها به مسئولان آموزش و پرورش از سوی افرادی که صرفا برای پر کردن اوقات فراغت مسائل این وزارتخانه را از نگاه غیرکارشناسی تحلیل و ذهن مخاطبان این حوزه را…
" مبارزه فرهنگیان در راستای نظام صنفی و نظام معلمی بر اساس نظام اقتصادی نو لیبرالیستی نباید شکل بگیرد و ایجاد اجماع بر اساس سازوکار دموکراسی خواهی در تضاد با سرمایهداری بنیادگرا است و بر این اساس اختیار و عنان را از کف سیاستگذاران و تئوریسینهای و حرکت بهسوی نابودی سیستم فعلی و تجدید بنا بر اساس تئوریهای نو لیبرالیستی بر خرابهها را از دست خواهد داد "
کرامت رنجبر دستنایی/ دبیر و دانشجوی دکتری ژئو پلیتیک دانشگاه تهران
در این یادداشت نگاه هرمونیتیکی (روش مطالعه علمی که واقعیات پشت پرده و حقیقت و ذات علل وقایع را تفسیر می کند) نگارنده در باب تحولات در آموزش و پرورش ایران با نگاه اقتصادمحور و لیبرالیستی به دنبال جهانیشدن اقتصاد در سه دهه گذشته در ایران و حتی قبل از آن در برهههایی در دولتهای مختلف و از دیدگاهی دیگر اندیشانه با رویکرد تحولات مخملی به سوی آموزش و پرورش لیبرالیستی و…
" هیچ گاه منتظر تغییر نظام آموزشی نشدم ، همیشه سعی می کردم خلاء ها را در حد توان پر کنم و برای این منظور ، نظرسنجی از آنان بهترین ابزار بود "
همه ما در یک روز و همه روز بارها و بارها به آئینه نگاه می کنیم. هر وقت خوش و سرحالیم از تماشای خود در آن احساس بهتری داریم ولی هنگام خشم و دردمندی و نومیدی حتی گاهی با مشت خود همین آئینه را می شکنیم و به خود نیز زیان می رسانیم ! برای همین از قدیم گفته اند : خودشکن ، آئینه شکستن خطاست و دلیل آن عینیت آن است…
آیا شیوه کنونی فرایند مصاحبه موجود در دانشگاه فرهنگیان قادر به گزینش علمی و عینی نیروهای شایسته برای آموزش و پرورش می باشد؟
آموزش و پرورش با توجه به کارکردهای پیچیده و درهم تنیده اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی نیازمند نیروهای انسانی فکور، خلاق، پویا، طراح و جست و جوگر با ویژگی های شخصیتی اثربخش و فرهمند و نیز برخورداری از توانایی های رهبری، ارتباطی، تفکر انتزاعی، موقعیت شناسی و موقعیت یابی، استدلال کلامی، سواد رسانه ای، روان شناختی و تربیتی و آسیب شناسی می باشد که ضرورت دارد از طریق مکانیزم های موثر نسبت…