در بحث ها و اظهارنظرهایمان بایستی میان علم و تبلیغات یا شبه علم که منابع اطلاعاتی و مستندات ما را تشکیل می دهند تمایز قائل شویم. تبلیغات همان اندیشه واره ها و فکرگونه هایی هستندکه دارای مشخصات زیرند: 1. قابل فهم برای توده یا همان عوام هستند هر چند بعضا حتی خواص را هم فریب می دهند ؛ این ساده و قابل فهم بودن امتیازی ویژه برای آن محسوب می شودچرا…
" در بسیاری از استان ها معلمین حضور قابل توجهی در قالب شوراهای اسلامی شهر و روستا دارند "
با اندکی اغماض و البته واقعبینی باید شهردار تهران را سومین دولتمرد مؤثر و پرنفوذ کشور پس از مقام معظم رهبری و رییس جمهور تلقی کنیم.گستردگی مسئولیتها و حیطه اختیارات، حساسیتهای خاص پایتخت، امکانات و منابع مالی فراوان و حوزه اثربخشی و... دلایل اهمیت فوق العاده پست شهرداری پایتخت میباشد. برای نمونه بودجه و امکانات فرهنگی شهرداری تهران به تنهایی از بودجه وزارت ارشاد و دهها نهاد موازی فرهنگی به مراتب بیشتر…
« لطفا به من دروغ بگویید» را برای فرزندانمان تبدیل به ارزش نکنیم
«20» نمرهای است که اگرچه هنوز به خاطرهها نپیوسته و بهطور نامحسوس برای دانشآموزانی که در عمر خود، حتی یکبار هم آنرا در نظام آموزشی تجربه نکردهاند، از ارزش و اعتبار برخوردار است، اما دیگر سالهاست که رقابت بر سر رسیدن به آن از بین رفته است. بیش از 15 سال از اجرای سیستم ارزشیابی کیفی توصیفی در مقطع ابتدایی میگذرد؛ شیوهای که در آن، عملکرد دانشآموزان ابتدایی دیگر نه بر مبنای…
" سیاست های حاکم بر گزینش ، جذب و تربیت معلم در وزارت آموزش و پرورش مشکلات اساسی و راهبردی دارند "
" تو چگونه زیستن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت " در یادداشت پیشین و در ارتباط با طرح " معلم تمام وقت " به برخی نکات و موضوعات اشاره کردم . ( این جا ) به نظر می رسد طراحان این طرح خلاقیت سوز و ضد کیفیت آموزشی قصد دارند تا به هر ترتیب آن را اجرا کنند . در مقدمه ناگزیر به بیان موضوعی مهم هستم…
" تظاهرات اجتماعی در میان معلمان و سایر اقشار مختلف آن گونه که در کشورهای غربی انجام می شود در ایران چندان رایج نیست و همیشه به خشونت منتهی می شود "
تحصن یا بَست نشینی یا تجمع گونهای کنشِ اعتراضی بدون خشونت است که در آن فرد یا افرادی با تجمع در یک منطقه و بیشتر برای اعلام خواسته های بیشتر صنفی خود و ایجاد تغییرات در نگرش ها ،سیاست گذاری ها واقدامات اقتصادی کلان ، به آن دست میزنند. مسلماً همه اقشار مختلف مردم برای رسیدن به حقوق و جایگاه واقعی خود تلاش می کنند و از هر راهی برای اعلام نظرشان…
۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی ؟!
این بسیار ناگوار است که گفته شود برخی از کودکان استان خوزستان به خاطر نداشتن کفش به مدرسه نمیروند. ناگوارتر آنکه در جلسه استانداری خوزستان اعلام شود که فایل ۱۲ هزار نفری از کودکان بازمانده از تحصیل توسط آموزش و پرورش به بهزیستی خوزستان ارسال شده است. معاون وزیر آموزش و پرورش اطلاع داد که در سال تحصیلی جاری ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی داریم. ۱۴۲ هزار…
وزارت نشینان نه معلم فکور و فهیم می خواهند و نه دانش آموزان را خلاق و کنجکاو ... این است طرح معلم تمام وقت !
دو طرف دعوا در مانده اند. فرهنگیان دیگر نمی توانند این وضع را تحمل کنند و اربابان امر هم نمی توانند برایشان کاری کنند.معلمان اما یقین دارند آنها می توانند اما نمی خواهند. لب کلام معلمان در بی عدالتی روا داشتن و فرق گذاشتن بین آنها و باقی حقوق بگیر هاست اما برای بهتر به کرسی نشاندن دعوی خویش، حرف کیفیت آموزش و فضای آموزشی را هم پیش می کشند. گفتن ندارد…
بس هدف داری کنی طرحی دلا با هدف اندیشه ها داری بیا خوب می دانی تحقق آرزو با عملکردی عیان در بین ما آن زمان مفهوم پیدا بین ما با رقیبانی رقابت ای رها با رقیبانی کشند مو را ز ماست تیز بینی مایه پیروزی تو را همچو دریا زندگی داریم ما در میان گرداب دامی چون رها همچو مسخ انسان هایی بی هدف لا رهایی از میان گرداب ها قایقی داریم…
به راستی کدام طرح و سیاست رفاهی و معیشتی در آموزش و پرورش ختم به خیر گشته و منجر به بهبودی محسوس شده است که طرح معلم " تمام وقت " دومین آن باشد؟
از جمیع گفته ها و شنیده ها و اخبار چند هفته ی اخیر مربوط به آموزش و پرورش می توان نتیجه گرفت که مقامات عالی این وزارتخانه عزم خود را جزم کرده اند که به هر شکل ممکن و با تکرار و تکرار ، حساسیت معلمان را نسبت به طرح " معلم تمام وقت " کاهش داده و زمینه را برای اجرای هر چه بهتر این طرح نامبارک مساعدتر کنند. صدا…
چرا جامعه ما به مرتبت اعتلای ارزشی افکار عمومی نمی رسد و یا آن را باور ندارد؟
این نبرد و یا دو دستگی بعد ابراز نظر نوید ادهم صورت گرفت. همه در جریان امر هستند که ابتدا معاون پشتیبانی نیروی انسانی خبر تمام وقت شدن معلمان را 6 ساعت اعلام داشتند و بعد وزیر آن را 12 ساعت اعلام کردند و در نهایت دبیر کل شورای آموزش و پرورش آن را به 20 ساعت اضافه نمودند. بعد ابراز نظر نوید ادهم ، آنچه که جای تأمل و تعجب دارد…
" به تصمیم اخیر دولت مبنی بر قطع بیمه تکمیلی جانبازان شاغل و بازنشسته معترضیم "
سیدحرمت الله موسوی مقدم / جانباز اعصاب و روان از استان مرزی ایلام
ما مردان کهن سال امروز، نوجوانان و جوانان دهه شصتیم که پاسداری از انقلاب اسلامی را بر میز و مداد و معلم و مدرسه ترجیح دادیم. - سلامی به سترگی سعادت و به لطافت مهر و محبت تقدیم شما، رهبرعزیز و فرمانده دل های رئوف رزمندگان دوران دفاع مقدس ما مردان کهن سال امروز، نوجوانان و جوانان دهه شصتیم که پاسداری از انقلاب اسلامی را بر میز و مداد و معلم و…
" هیچ طرحی به برنامه بدل نخواهد شد مگر خریدارش یافت شود "
گروه رسانه/ طرح " معلم تمام وقت " واکنش های مختلفی را در میان جامعه فرهنگیان ایجاد کرده است . « صدای معلم » با توجه به اهمیت موضوع از همه مخاطبان و کارشناسان دعوت می کند تا با نگاه کارشناسی و علمی این طرح را مورد نقد قرار دهند .
چرا دولت های ادواری ایران از بدو انقلاب اسلامی نسبت به آموزش و پرورش بی توجه و نامهربان بوده اند ؟
علی الهیار ترکمن که توسط بطحائی وزیر فعلی آموزش و پرورش به عنوان معاون توسعه و پشتیبانی معرفی شد (ما او را در اصطلاحی کوتاه معاون اداری_ مالی می شناسیم); جایگزین حسین فرزانه شد تا بلکه معجزه ای کند. آقای بطحایی که خود در روز اول حضور در وزارت از داخل خودرویش 3 هدف را اولویت جدّی خود معرفی کرد که یکی نیز وضعیت ( نگران کننده) معیشت معلمان بود ، با…
" بد عهدی آموزش و پرورش در پرداخت مطالبات خویش موجب شده است حتی ضعیف ترین کارگزاری بیمه با نام آتیه سازان حافظ نیز بستانکار ماجرا باشد "
در ساختار ستاد وزارت آموزش و پرورش و متناظر با آن در ادارات کل تابعه نیز، بخشی پر دبدبه، اما بی مسما با نام" تعاون و امور رفاهی" پیش بینی شده است که متاسفانه" بود و نبودشان "چندان توفیری دررحال و روز معلمان نداشته اشت. تعاونی در آموزش و پرورش ،در اذهان اعضا و ذینفعان تداعی کننده پروژه های خسارت باری است که در هردو بخش " مصرف و مسکن"معلمان…
گزارشی از یک مدرسه مخروبه در کوهدشت لرستان ؛
صالح سوری/ مدیرمسئول پریسک زاگرس و دانشآموز دهه شصت دبستان دکتر شریعتی
گروه گزارش/ مطابق اظهارات معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال 96 ؛ 30 درصد از مدارس غیر مقاوم بوده که قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی مدارس غیر مقاوم، مقاوم سازی شوند. در این راستا « صدای معلم » در سال 95 در گزارشی از همه فرهنگیان و معلمان درخواست کرد تا گزارشی از این گونه مدارس را برای…
" بروز و ظهور خشونت علیه زنان در وهله اول نه به واسطه عوامل اقتصادی- معیشتی بلکه به دلیل پایین بودن سطح مطالعات و آموزش های مورد نیاز زوجین و همچنین ناکارایی دستگاههای حقوقی- اجرایی کشور در حمایت و توانمند سازی فردی- اجتماعی افراد جامعه می باشد "
روح الله کلانتری/ مسئول سازمان معلمان ایران شعبه گلستان
" خشونت علیه زنان شاید شرم آورترین مورد نقض حقوق بشر باشد و تا زمانی که این مقوله ادامه دارد نمی توانیم ادعا کنیم که به پیشرفت واقعی به سوی برابری، توسعه و صلح نایل آمده ایم. " کوفی عنان امروز مسئله خشونت علیه زنان نه به عنوان یک مسئله خانگی، محلی، شهری، کشوری یا منطقه ای بلکه به عنوان یک معضل جهانی مطرح می باشد.در حال حاضر خشونت علیه زنان…
" بنیانگذاران المپیک و همچنین جام جهانی با هدف ترویج صلح و دوستی و ترغیب همزیستی مسالمت آمیز بین ملت ها اقدام به راه اندازی مسابقات ورزشی که بارزترین آنها فوتبال است نمودند "
ما ایرانیان به حد کفایت احساساتی و عاطفی هستیم و با کوچکترین اتفاقی بعضا عکس العمل های غیر منتظره نشان می دهیم. " دیروز ماشینم به ماشین جلویی مماس شد، طرف خواست پیش خانم بچه هاش خودی نشون بده دستی رو کشید اومد پایین داد و بیداد راه انداخت. من پیاده نشدم. رهگذران متلک انداختند و بهش خندیدند ناچارا تفی نثار ماشینم کرد و رفت! " متاسفانه روزانه در گوشه و کنار…
" اینجانب خود را ملتزم به قانون اساسی کشور می دانم و تنها به دلیل انتقاد از سیاست های دولت احمدی نژاد از کار برکنار گردیده ام "
گروه استان ها و شهرستان ها/ در دولت های نهم و دهم معلمان زیادی به دلیل انتقادات و اعتراضات صنفی پرونده های مختلفی در حراست ها برای آن ها تشکیل و به هیات های تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش معرفی شدند . همه این معلمان احکام مختلفی از محکومیت دریافت کردند . تعدادی از این معلمان مانند « محمد داوری » و « عبدالله مومنی » در دولت یازدهم و در…
از طرح های نمایشی و مجعول بدون پشتوانه اجرایی آخر رسیدیم به معلم کارمند ؟!
این روزها حوزه آموزش و پرورش حال و روزگار پریشانی دارد که هر بخش از آن را که می نگریم؛ دور تسلسل و فشل بودن و ناکارآمدی از آن موج می زند. از عدم اجرای سه قول تبلیغاتی وزیر محترم در اولین روز کاری بگیر؛ تا عدم تحقق فاز دوم رتبه بندی معلمان در مهرماه ۹۷ و سرکوب و دستگیری فعالین صنفی معلمان. در عوض تا دلت بخواهد طرح های نمایشی…
عجب اکسیری است این اکسیر 3-3-6 . چه ها که نمی کند! چه تغییر و تبدیلی که راه نمی اندازد! چه مجوزهایی که صادر نمی کند! آنهایی که عجولانه و بی محابا در فکر استفاده از این گوهر نایاب بودند قطعا به ارزش وجودی آن پی برده بودند. خدا پدر مادرشان را بیامرزد! مرزهای کار سیستماتیک و روال مند آموزشی را در نوردیدند! روند انتخاب رشته و هدایت تحصیلی را به…
" این تیپ مدیران خطرناک تر از مدیران ایدئولوژیک هستند و به نظر می رسد تعدادشان سال به سال بیشتر می شود"
دسته ای از مدیران که دارای تخصص و توانایی های فنی و کارشناسی برای اداره امور هستند اما تعهد ایدئولوژیک چندانی به نظام ندارند تکنوکرات نامیده می شوند. تکنوکراتها سالهای اول انقلاب به عنوان غیرخودی در دعوای تعهد و تخصص کنار گذاشته شدند. در میان مدیران وابسته به طیف سیاسی اصلاح طلب افرادی با آزمون و خطا به سطحی از دانش و تجربه مدیریتی رسیدند و تبدیل به مدیران توانمندی شدند. اما…
چرا معلمان باید تاوان بی تدبیری مسئولان را بپردازند ؟
دبیر کل محترم شورای عالی آموزش و پرورش ، نکات زیر دردنامۀ ما معلمان است : اول : گفته اید : "موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هم اکنون آموزش و پرورش با عنوان "تمام وقت شدن معلمان" مدنظر دارد، میتواند گام نخست دستیابی به هدف سند تحول باشد" بنده در این خصوص هیچ بند و تبصره ای به جز دو مورد زیر مشاهده…
" متولی امور بیمه ای و بازنشستگی معلمان آموزش و پرورش استثنایی کشور کدام بخش وزارتخانه است و چرا معلمان بی پناه را بین ادارات کل و صندوق های بازنشستگی پاسکاری می کنند ؟ "
در حالی تعدادی از معلمان آموزش و پرورش استثنایی خوشحال از این که بهترین سال های عمرشان را در خدمت به نوآموزان و دانش آموزان معصوم استثنایی سپری نموده و توانسته اند دین خودشان را به این عزیزان ادا و به بازنشستگی نائل شوند که بی برنامگی وزارت آموزش و پرورش و سازمان مربوطه (آموزش وپرورش استثنایی کشور) در پیش بینی اعتبار مربوط به کسورات ناشی از سنوات ارفاقی موضوع تبصره…
" سند مفهومی سواد برنامه های بین المللی اشتغالی را نام می برد که در آن خلاء میان مهارت های دیجیتال و سواد به آستانه هشدار رسیده و این مسئله حتی در کشورهای توسعه یافته هم قابل مشاهده است "
سواد کارکردی و توسعه اقتصادیپیشینه مطالعاتی متنوع و میان رشته ای که در حوزه سواد شکل گرفته، به خوبی نشان می دهد که مطالعات سواد مسیر نسبتا پر و پیچ و خمی را پشت سر گذاشته است، و دست کم علی رغم تمامی تعاریفی که از آن در طول تاریخ نسبتا کوتاهش (در مقایسه با هزاران سال تاریخ شفاهی موجود) ارائه شده است، به لحاظ کارکردی، کم و بیش دست نخورده…
" کشورهای توسعه یافته با هوشیاری تمام دریافته اند که تنها انسان های توسعه یافته،کشورهای توسعه یافته می سازند "
نیازها روز افزون آموزش و پرورش ، نیازمند منابع مالی جدید است. منابع کنونی تأمین این نیازها دولتی و غیر دولتی هستند. منابع دولتی شامل بودجه های اختصاص داده شده به واحدهای آموزشی است. در همه کشورها منابع مالی دولتی بیشترین سهم در تأمین هزینه های آموزش و پرورش داشته است. کشورهای توسعه یافته با هوشیاری تمام دریافته اند که تنها انسان های توسعه یافته،کشورهای توسعه یافته می سازند.بنابراین بیشترین بودجه های…
" اینجاست که پرسش ذهن سوزی خطور می کند که اصولا آموزش و پرورش در ایران اتاق فکری دارد ؟ اگر ندارد چرا ندارد و اگر دارد پس این متولیان فکر و برنامه برای نظام آموزشی ایران چه می کنند؟ خروجی فکر آنان چیست ؟ "
از سال 1359 که به عنوان یک نوآموز وارد کلاس اول دبستان شدم تا اکنون که به عنوان یک آموزگار مشغول به تدریس هستم ، شاهد چهار دهه کتاب سوزی ، پاره کردن کتاب ها ، پرتاب کتاب ها به زباله دانی ها و سطل های آشغال و یا در بهترین حالت خاک خوردن آنها در انباری خانه ها و سپس جارو کردن و بیرون ریختن آنها هنگام اسباب کشی ها…
" این تبختر چیست در ما بین تان ؛ ملتی در قحط سالی مرگ جان "
خود پرستی بین مردم بی شمار بذل دانش مال ماند ماندگار قسمتی از مال تان را بخششی از همان مالی ببخشی قسمتی خالقی مطلق عطا کردش دلا روزیی را بر بشر کردش عطا عده ای ما بین تان دوری دلا دور از بذلی خدا دادش به ما عده ای میراث خوار ای مردمان مال ایتامی خورندشان مست جان دور از جان دور از جنگی جهاد در رفاه اینان شعایر را به یاد…
شاید کمتر کسی باور کند که در قلب گوهردشت (رجایی شهر) زیبای کرج در منطقه اوقافیها هنرستانی وجود دارد که به شدت نیازمند توجه مسئولین و حمایت خیرین می باشد.ساختمانی با قدمت انقلاب که بین مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه پاسکاری و دست به دست شده و در دوره کهنسالی و فرتوتی به هنرستان کاردانش به ارث رسیده است.هنرستانی که مخاطبینش نه نازپرورده های پولدار کرج و نه درسخوانهای…
" جامعه باید به این درجه از مسئولیت و آگاهی برسد که خود را مرتب مورد سؤال قرار بدهد و مدام در آن واکنشهای دموکراتیک صورت بگیرد "
بسیاری از مردم فکر می کنند که آموزش سیاسی یعنی آموزش ایدئولوژیک یا حزبی. اینکه مثلا از افراد بخواهیم طرفدار لیبرالیسم یا مارکسیسم بشوند. من دراین باره بر میگردم به کانت و اینکه چه شرایطی باید فراهم شود که افراد بتوانند جامعه را خودشان اداره کنند نه اینکه یک آقا بالاسر داشته باشند که او ارشادشان کند. جامعه باید به این درجه از مسئولیت و آگاهی برسد که خود را مرتب…
" تعدادی از کارشناسان و کارشناس مسئولان مقاطع آموزش متوسطه دوم و فنی و حرفه ای و کاردانش به طور دست جمعی استعفا داده و متن استعفای خود را در فضای مجازی منتشر کرده اند "
همین چند ماه پیش بود که یک جابه جایی پرحاشیه در رأس هرم مدیریتی آموزش و پرورش این شهرستان صورت گرفت. این جابه جایی، منجر به برکناری شخصیتی از مدیریت آموزش و پرورش شد که به قول یکی از معلمان فرزانه همین شهرستان، "عصاره ی نیکی ها و خصال خوب همه روسای سابق آموزش و پرورش شهرستان" بود. با این وصف و با توجه به شخصیت علمی و پژوهشی ایشان، در صورتی…
در طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور، خدمت تمام وقت متصدیان مشاغل آموزشی به این شرح تعیین شده است:
مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است ، بدون اشاره به بند و ماده و فصل سند تحول گفت : "موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است. یک کارمند اداری در هفته 44 ساعت کار میکند.در سند تحول نیز آمده است که یک…
معلمی فقط تدریس صفحات مشخص کتب درسی و انجام پرسش شفاهی و کتبی ، طرح سئوال و اصلاح اوراق امتحانی دانش آموزان نیست !
فردی از خردمندی پرسید: مفهوم زندگی و هدف از آن چیست؟ خردمند در پاسخ گفت : یک قاشق پر از روغن به دست بگیر و دور تا دور منزل خود را بچرخ تا معنای آن را بیابی . آن فرد چنین کرد و برگشت. خردمند پرسید در اطراف خود چه چیزهایی را دیدی ؟ فرد گفت : هیچ . تمام تمرکزم به قاشق بود که روغنش بر زمین نریزد! خردمند گفت :…
" خزر دریای بسته یا نیمه بسته نیست، بلكه دریاچه است، بنابراین، كنوانسیون حقوق دریاها در مورد آن قابل اعمال نخواهد بود. نكته دیگر این كه كشورهای ساحلی در اجلاس آلماتی صریحاً اعلام كردند كه خزر دریا نیست بلكه دریاچه است "
خلاصه از قبل : در طول تاریخ ،این نادرشاه بودکه توانست روسها را وادار به خروج نیروهای خود از گیلان و قفقاز کند. او حتی تلاش کرد با استفاده از مستشار نظامی انگلیسی به نام جان اِلتون، نیروی دریایی در دریای خزر ایجاد کند اما با مرگ او آرزوی این چنینی هم به خاطرهها سپرده شد.(7) در فصل پنجم عهدنامه گلستان آمده است: ... احدی از دولتهای دیگر سوای دولت روس ، کشتیهای جنگی در…
در شرایط سخت و طاقت فرسایی که معلمان با آن روبه رویند و بسیاری از آنها تمکن یک سفر چند روزه در داخل کشور را ندارند و در یکی از بدترین شرایط کشور و در حالی که بستر ایجاد نارضایتی از هر زمانی فراهم تر است، آیا بهتر نبود آقای مدیر کل و رئیس آموزش و پرورش شهرستان بوشهر حداقل برای نشان دادن همدلی و همدردی با قاطبه همکاران خود، دل از این سفر می کندند و قید آن را می زدند؟
گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون چندین نامه در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر و نیز مدیر کل آن در صدای معلم منتشر گردیده است . متاسفانه تاکنون این اداره کل به افکار عمومی پاسخ گو نبوده است . نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان بوشهر برای صدای معلم ارسال شده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
" دانش آموزان زینت بخش مراسم های ما و سیاهی لشکر فعالیت های بزرگترها نیستند "
علیرضا هاشمی/ کارشناس مسئول سابق تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش
سیزده آبان در کنار مناسبت های دیگر ،روز دانش آموز هم هست و چه مظلومند دانش آموزان ! خود و نیازهای طبیعی شان در برنامه ریزی ها دیده نمی شوند و این برای مظلومیت شان کافی نیست؟ ما نه تنها دانش لازم برای پرورش کودکان را در اختیار نداریم بلکه خود واقعی آنان را نیز رها کرده و تعریفی انتزاعی، کلیشه ای و ایدئولوژیک از دانش آموز و انسان را در…
" نگاهی ایستا ، مکانیکی و شاید قرون وسطایی به حرفه معلمی ، از جمله موانع محکمی است که برنامه درسی قصد شده را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته است "
گروه گزارش/ طرح و یا مصوبه " معلم تمام وقت " در هفته های اخیر به یکی از موضوعات چالشی و بحث برانگیز در جامعه فرهنگیان تبدیل شده است . مهدی نویدادهم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است؟ اظهار کرد: موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هماکنون آموزش و پرورش با عنوان…
" کسانی که وارد این طرح شوند منطقا تایید می کنند که ساعات تدریس معلم تمام وقت بیش از 24 ساعت است ؛ این افزایش ساعت در آینده گردن همه معلمان می افتد و معلم 24 ساعت تدریس به عنوان معلم پاره وقت یا نیمه وقت محسوب می شود "
در طرح معلم تمام وقت بین آنچه از سوی وزیر و معاون پشتیبانی وزارتخانه به عنوان اهداف طرح عنوان شده و آنچه که مَد نظر سازمان برنامه و بودجه و کارگزاران این نهاد در وزارت آموزش و پرورش است تفاوت از زمین تا آسمان است. هدف از اجرای این طرح در یک جمله حل بحران کمبود معلم در سال جاری و سالهای آینده از طریق افزایش ساعات کار معلمان رسمی است. اما…
" افزایش طلاق عاطفی در سطح خانواده ها یا تنش های سیاسی بین گروه ها و افزایش نرخ رشد نزاع های خیابانی در هر جامعه قبل از هر چیز حکایت از خلاء مهارت گفت و گو در آن جامعه دارد که شاید بتوان ریشه این مهم را در ساختارهای آموزشی پیش دبستانی و دبستانی آنها جست و جو کرد "
در بسیاری از جوامع امروزی ، به واسطه استیلای شبکه های اجتماعی و رسانه های دیداری در زندگی روزمره ، به ویژه در ممالک در حال توسعه ، در بیشتر اقشار حتی قشر تحصیل کرده ، خلاء هنر گفت و گو به موضوعی غیر قابل انکار تبدیل شده است که به تدریج در بسیاری از حوزه ها آسیب های جدی را به جامعه تحمیل خواهد کرد . افزایش طلاق عاطفی در…
یکی از خصوصیات انحصاری سال جدید آموزشی این است که تقریبا روزی یافت نمیشود که مدیریت و کارکنان هنرستانها و برخی از مدارس از سوی خانوادهها متهم به سهل انگاری، بی کفایتی و قصور در توزیع کتب درسی هنرجویان و دانش آموزان نشده و مورد عتاب و خطاب رسانه ها و مسئولین بالادستی قرار نگیرند.جالبترین بخش ماجرا آنست که به دلیل ارسال قطره ای کتابهای درسی به مراکز توزیع مجبور باشی…
"دانش آموزان ما چون در سنین الگوجویی برای مسیر زندگی شان ، الگویی مناسب از چهره های ایرانی و یا جهان ندارند و نمی شناسند در وادی مدرسه گم گشته اند. بی هویت و بی شناسنامه شده اند. اگر ما معلمان خود در پیمایش مسیر چنین سردرگمیم وای به حال ناتوانی و کم تجربگی دانش آموزان ما"
زندگی بدون هدف و مشخص ساختن مسیرهایی جهت رسیدن بدانها ، ارزش و معنایی ندارد. تنها در اسارت شکم بی هنر پیچ پیچ ماندن ، هویت ، ماهیت و اصالت افراد و شغل آنها را خدشه دار می سازد. تا جایی که در ناکجا آبادِ تصورش ، به دنبال ارزش و منزلت برباد رفته و یا اصلا ایجاد نشده ، برای خود می گردد. انتخاب این مسیرها گاه با هوشیاری و درایت…