صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یادداشت

  • معلمی فقط تدریس صفحات مشخص کتب درسی و انجام پرسش شفاهی و کتبی ، طرح سئوال و اصلاح اوراق امتحانی دانش آموزان نیست !
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

الزامات حرفه معلمی از نگاهی دیگر

فردی از خردمندی پرسید: مفهوم زندگی و هدف از آن چیست؟ خردمند در پاسخ گفت : یک قاشق پر از روغن به دست بگیر و دور تا دور منزل خود را بچرخ تا معنای آن را بیابی . آن فرد چنین کرد و برگشت. خردمند پرسید در اطراف خود چه چیزهایی را دیدی ؟ فرد گفت : هیچ . تمام تمرکزم به قاشق بود که روغنش بر زمین نریزد! خردمند گفت :…
  • " خزر دریای بسته یا نیمه بسته نیست، بلكه دریاچه است، بنابراین، كنوانسیون حقوق دریاها در مورد آن قابل اعمال نخواهد بود. نكته دیگر این كه كشورهای ساحلی در اجلاس آلماتی صریحاً اعلام كردند كه خزر دریا نیست بلكه دریاچه است "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

درآمدی بر رژیم حقوقی دریای خزر و سهم ایران از آن ( 4 ) مطلب ویژه

خلاصه از قبل : در طول تاریخ ،این نادرشاه بودکه توانست روس‌ها را وادار به خروج نیروهای خود از گیلان و قفقاز کند. او حتی تلاش کرد با استفاده از مستشار نظامی انگلیسی به نام جان اِلتون، نیروی دریایی در دریای خزر ایجاد کند اما با مرگ او آرزوی این چنینی هم به خاطره‌ها سپرده شد.(7) در فصل پنجم عهدنامه گلستان آمده است: ... احدی از دولت‌های دیگر سوای دولت روس ، کشتی‌های جنگی در…
  • در شرایط سخت و طاقت فرسایی که معلمان با آن روبه رویند و بسیاری از آنها تمکن یک سفر چند روزه در داخل کشور را ندارند و در یکی از بدترین شرایط کشور و در حالی که بستر ایجاد نارضایتی از هر زمانی فراهم تر است، آیا بهتر نبود آقای مدیر کل و رئیس آموزش و پرورش شهرستان بوشهر حداقل برای نشان دادن همدلی و همدردی با قاطبه همکاران خود، دل از این سفر می کندند و قید آن را می زدند؟

ابهامات یک سفر اروپایی در یکی از استان های محروم ایران ؟!

گروه استان ها و شهرستان ها/ تاکنون چندین نامه در انتقاد از عملکرد اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر و نیز مدیر کل آن در صدای معلم منتشر گردیده است . متاسفانه تاکنون این اداره کل به افکار عمومی پاسخ گو نبوده است . نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان بوشهر برای صدای معلم ارسال شده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " دانش آموزان زینت بخش مراسم های ما و سیاهی لشکر فعالیت های بزرگترها نیستند "
  • علیرضا هاشمی/ کارشناس مسئول سابق تربیت سیاسی وزارت آموزش و پرورش

روز دانش آموزی و ضرورت دیده شدن دانش آموزان! مطلب ویژه

  سیزده آبان در کنار مناسبت های دیگر ،روز دانش آموز   هم هست و چه مظلومند دانش آموزان ! خود و نیازهای طبیعی شان در برنامه ریزی ها دیده نمی شوند و این برای مظلومیت شان کافی نیست؟ ما نه تنها دانش لازم برای پرورش کودکان را در اختیار نداریم بلکه خود واقعی آنان را نیز رها کرده و تعریفی انتزاعی، کلیشه ای و ایدئولوژیک از دانش آموز و انسان را در…
  • " نگاهی ایستا ، مکانیکی و شاید قرون وسطایی به حرفه معلمی ، از جمله موانع محکمی است که برنامه درسی قصد شده را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته است "
  • ابراهیم سحرخیز

مشکل طراحان " معلم تمام وقت " چیست ؟ مطلب ویژه

گروه گزارش/ طرح و یا مصوبه " معلم تمام وقت " در هفته های اخیر به یکی از موضوعات چالشی و بحث برانگیز در جامعه فرهنگیان تبدیل شده است . مهدی نویدادهم در پاسخ به این پرسش که آیا طرح معلم تمام وقت مطابق با اهداف سند تحول بنیادین است؟ اظهار کرد: موضوع تمام وقت شدن معلمان در سند تحول بنیادین آمده است و طرحی که هم‌اکنون آموزش‌ و پرورش با عنوان…
  • " کسانی که وارد این طرح شوند منطقا تایید می کنند که ساعات تدریس معلم تمام وقت بیش از 24 ساعت است ؛ این افزایش ساعت در آینده گردن همه معلمان می افتد و معلم 24 ساعت تدریس به عنوان معلم پاره وقت یا نیمه وقت محسوب می شود "
  • شیرزاد عبداللهی

آقایان در طرح معلم تمام وقت ، معلمان را عقب مانده های ذهنی تصور نکنند !

در طرح معلم تمام وقت بین آنچه از سوی وزیر و معاون پشتیبانی وزارتخانه به عنوان اهداف طرح عنوان شده و آنچه که مَد نظر سازمان برنامه و بودجه و کارگزاران این نهاد در وزارت آموزش و پرورش است تفاوت از زمین تا آسمان است. هدف از اجرای این طرح در یک جمله حل بحران کمبود معلم در سال جاری و سالهای آینده از طریق افزایش ساعات کار معلمان رسمی است. اما…
  • " افزایش طلاق عاطفی در سطح خانواده ها یا تنش های سیاسی بین گروه ها و افزایش نرخ رشد نزاع های خیابانی در هر جامعه قبل از هر چیز حکایت از خلاء مهارت گفت و گو در آن جامعه دارد که شاید بتوان ریشه این مهم را در ساختارهای آموزشی پیش دبستانی و دبستانی آنها جست و جو کرد "
  • محمودرضا اسفندیار

"تفکر خلاق و نقاد را از کودکی باید آموخت "

   در بسیاری از جوامع امروزی ، به واسطه استیلای شبکه های اجتماعی و رسانه های دیداری در زندگی روزمره ، به ویژه در ممالک در حال توسعه ، در بیشتر اقشار حتی قشر تحصیل کرده ، خلاء هنر گفت و گو به موضوعی غیر قابل انکار تبدیل شده است که به تدریج در بسیاری از حوزه ها آسیب های جدی را به جامعه تحمیل خواهد کرد . افزایش طلاق عاطفی در…
  • از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم ...
  • رضا قاسم پور

معضلی به نام توزیع کتب درسی در آموزش و پرورش ! مقصر کیست ؟

  یکی از خصوصیات انحصاری سال جدید آموزشی این است که تقریبا روزی یافت نمی‌شود که مدیریت و کارکنان هنرستان‌ها و برخی از مدارس از سوی خانواده‌ها متهم به سهل انگاری، بی کفایتی و قصور در توزیع کتب درسی هنرجویان و دانش آموزان نشده و مورد عتاب و خطاب رسانه ها و مسئولین بالادستی قرار نگیرند.جالب‌ترین بخش ماجرا آنست که به دلیل ارسال قطره ای کتابهای درسی به مراکز توزیع مجبور باشی…
  • "دانش آموزان ما چون در سنین الگوجویی برای مسیر زندگی شان ، الگویی مناسب از چهره های ایرانی و یا جهان ندارند و نمی شناسند در وادی مدرسه گم گشته اند. بی هویت و بی شناسنامه شده اند. اگر ما معلمان خود در پیمایش مسیر چنین سردرگمیم وای به حال ناتوانی و کم تجربگی دانش آموزان ما"
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

آرمان اجتماعی معلمان ایرانی ؟ مطلب ویژه

زندگی بدون هدف و مشخص ساختن مسیرهایی جهت رسیدن بدانها ، ارزش و معنایی ندارد. تنها در اسارت شکم بی هنر پیچ پیچ ماندن ، هویت ، ماهیت و اصالت افراد و شغل آنها را خدشه دار می سازد. تا جایی که در ناکجا آبادِ تصورش ، به دنبال ارزش و منزلت برباد رفته و یا اصلا ایجاد نشده ، برای خود می گردد. انتخاب این مسیرها گاه با هوشیاری و درایت…
  • اگر هم گفت و گویی شکل بگیرد، تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا خودمان را به اثبات برسانیم و به هر قیمتی در بحث برنده شویم !
  • دکتر مصطفی آب روشن

گفت و گو بلد نیستیم و توان فهم مشترک هم نداریم ! مطلب ویژه

  یکی از خصلت های ما ایرانی ها این است که اهل گفت و گو نیستیم و یا بهتر بگویم توان گفت و گو نداریم و اگر هم گفت و گویی شکل بگیرد، تمام تلاشمان را به کار می گیریم تا خودمان را به اثبات برسانیم و به هر قیمتی در بحث برنده شویم. در خانواده های ایرانی آنچه که گفت و گو تعریف می کنیم را می توان در حد رد…
  • " خلاقیت نوشداری آموزش و پرورش امروز ماست "
  • علی قلی زاده/ معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش بجنورد

فوتبال ، وزیر آموزش و پرورش و خلاقیت! مطلب ویژه

  آیا مردم از وضعیت خدمات آموزش و پرورش که نسبت به چند دهه که بدون تغییر مانده رضایت دارند و آیا فرآیند خلاقیت در مدیریت آن جایی دارد؟ خلاقیت فرآیندی است که انسان با تجارب و عناصر قدیمی در مواجه با یک مشکل ایده جدیدی ارائه می کند.مشکل آموزش و پرورش ما بیشتر از اینکه پول و اعتبار باشد فرسودگی و خمودگی و بیگانگی با خلاقیت است.بسیاری از برنامه های آموزش…
گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه ی زیر توسط یکی از فرهنگیان بوشهر در مورد عملکرد مدیر کل آموزش و پرورش استان برای صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای شفاف سازی و پاسخ گویی مسئولان اعلام می کند .
حاصل حب و بغض نادانی آن یکی شرم و این پشیمانی گر ادامه دهی دلا دانی حاصلش مرگ و افت انسانی در جمع حضور دوست داران شرمنده روز و روزگاران ای دوست بیا ترحمی کن تا کی غم دل ز هوشیاران مداد و خون چه گویم کدام یک برتر شنیده ام که بگویند اولی بهتر شما که دوست بدارید دانش و ایمان به من بگو پسرم آشنای سیمین بر نهان به خاک…
  • چرا چنین نگاهی به آموزش و پرورش و اهمیت آن و تربیت نسل آتی در جریانات فکری و اجتماعی و سیاسی از دست رفت؟
  • مهدی سلیمانیه

چرا مدرسه می‌ساختند؟

در سال‌های 1330 تا 1340، تعدادی مدرسه‌ی جدید در ایران تشکیل شدند که تولدشان، معنادار بود. (https://engare.net/) به عنوان نمونه: مدرسه‌ی علوی، مدرسه رفاه، مدرسه خوارزمی«مدرسه‌ی علوی »، مدرسه‌ای بود که علی‌اصغر کرباسچیان و تعدادی دیگر از افراد نزدیک به او تأسیس کردند. بانیان این مدرسه، افرادی از جریان مذهبی تا حدی سنتی بودند که دغدغه‌های تعلیم نسلی مؤمن را داشتند که مایه‌هایی از تفکر حجتیه‌ای، غیرسیاسی و بهایی‌ستیز را نمایندگی می‌کرد.…
  • " جالب این که مدارس تیم حریف (ژاپن) سال هاست از زنگ ورزش به عنوان شروعی برای شکل دادن قهرمانان آینده ژاپن در المپیک و جهان بهره برده اند "
  • علی افشار سمیرمی/ همکار صدای معلم

فونبال و نظام آموزشی سیاست و ایدئولوژی زده !

  انسان با فوتبال متمدن شد! راستی چرا در بین این همه بازی ، فوتبال اهمیتی مضاعف دارد؟ راز مانایی آن آیا در هیجان و در آمد زایی اش نهفته است؟ معمولا برای بررسی تاثیر فوتبال به  نظریۀ محدودیت و خشونت استناد می شود. از این منظر، فوتبال جانشین حرکت‌های خشونت بار شده و اهمیت کنترل بدن‌ در لذت ‏بردن در یک بازی جمعی با منع استفاده از دست در آن ،…
  • " بحران هویت" یکی از مهمترین چالش های پیش روی جامعه ماست
  • شیرین یوسفی/ معلم

اندر احوالات آقای مدیر ارشدی که بسیاری از معلمان او را برازنده آموزش و پرورش می دانستند ! مطلب ویژه

  در هفته ای که گذشته طیف متنوعی از اخبار در فضای رسانه ای جامعه منتشر شد و هر کدام به فراخور توان رسانه ای متنفعان یا متضرران، بازتاب خاصی یافت. یکی از اخباری که در عین مهم بودن بازتاب چندانی نیافت و اکثریت تحلیل گران سیاسی،اجتماعی و فرهنگی عامدانه از کنار آن گدشتند، خبر "تجدید فراش" سیاستمداری اصلاح طلب و مدیری صاحب سبک بود که از جمله معدود مدیران خوشنام آموزش…
  • لایحه رتبه بندی معلمان هم به دنبال تمام وقت کردن معلمان از طریق اضافه تدریس است؟!
  • شهرام جمالی

طرح «معلم تمام وقت» و چند پرسش مطلب ویژه

  بر اساس گفته های معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش، قرار است طرح «معلم تمام وقت» در هفته جاری به استان ها ابلاغ و بلافاصله وارد فاز اجرا شود. طرح پر سروصدایی که ابهاماتی را نیز میان معلمان ایجاد کرده است. اما آیا ایجاد این ابهامات به قول معاون محترم وزیر به «فضاسازی‌ها در فضای مجازی» مربوط است یا دلایل دیگری نیز دارد؟ نگارنده در مطلب پیش رو…
  • نامه ای به وزیر آموزش و پرورش ؛
  • امیراسماعیلی/ فرهنگی

اوضاع آشفته آموزش و پرورش لرستان و باز هم حکایت دخالت های نمایندگان مجلس ؟!

  جناب آقای وزیر آشفتگی شاید محترمانه ترین واژه ای باشد که با آن بتوان اوضاع امروز آموزش و پرورش لرستان را با آن توصیف کرد ، نه به دلیل ضعف مدیر کل منصوب شما در لرستان  ،بلکه  به دلیل فشارهای وارده از جانب نمایندگان استان که مستقیم یا به واسطه  فرادستان وزارت خانه و نیز مسئولان ارشد اجرایی استان بر این نهاد نحیف و در حال احتضار وارد می شود .هرچند…
  • " آیا درست است که با اسم آزمون اعزام 97 همکاران را سرکار بگذاریم و با اعلام نتایج دیر هنگام همه را در برزخ ماندن یا رفتن نگه داریم و بعد معلوم شود که قرار است بیشتر انتخاب شدگان از سالهای بعد اعزام شوند ؟ "
  • هاشم ونکی/ تهران

چند پرسش از مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش

گروه استان ها و شهرستان ها/ نامه زیر در انتقاد از عملکرد " مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش " به صدای معلم ارسال گردیده است . این رسانه آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
  • " آموزش و پرورش وظیفه تدارکاتچی برای آموزش عالی را ندارد "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

کنکور و سنجش دانشجو رسالت و وظیفۀ آموزش و پرورش نیست !

در جامعه ما به عمد یا سهوا ، مسایل و مفاهیمی برای آموزش و پرورش تحمیل و یا مطرح می گردد که جزوی از رسالت آن نیست. چرا تصور می کنیم آموزش و پرورش می بایست حامل تمامی بارهای سنگین و گران روزگار باشد تا سایر وزارتخانه ها در گوشه ای امن شاهد جان کَندن ما باشند؟! روی کدام اصل و نظر ، کنکور و یا انتخاب دانشجو به هر نحو و…
  • آیا وزیری در آموزش و پرورش داریم که به داد معلمان برسد؟
  • محمدرضا خورشیدی پاجی/ فعال فرهنگی

اندر حکایت قطع بیمه جانبازان معلم در آموزش و پرورش سراسر کشور مطلب ویژه

  معلم جانباز به علت عود ترکش ها و بیماری اش نوبت می گیرد چون خانمش بیماری صعب العلاج دارد برای رفت و آمد کمتر ؛ نوبت ها را هماهنگ می کند تا در یکی و دو روز انجام شود ؛ براساس نویت دهی بیمارستان خاتم الانبیای تهران ؛ خود و همسرش از شهرستان راهی تهران می شوند . ساعت مقرر به بیمارستان وابسته به بنیاد شهید و ایثارگران خاتم الانبیا مراجعه…
  • چرا قوانین و مقررات درباره رسیدگی به امور رزمندگان متاسفانه مورد بی‌توجهی مسئولین قرار می گیرد و ضمانت اجرایی ندارد؟
  • همکار فرهنگی و جانباز/ تهران

مصوبه هیئت وزیران درباره لغو بیمه تکمیلی جانبازان شاغل و بازنشسته ؛ چرا ؟

طبق قوانین و مصوبات مجلس و دولت بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه (بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی مورد نیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل…
  • " سوال این است که آموزش و پرورش ناتوان از پرداخت خیلی از مطالباتی که سندهایشان کم کم در پیچ و خم اداری در حال فراموش شدن است چطور می خواهد این طرح را اجرا کند ؟ "
  • ممقانی/ آذربایجان شرقی

اختیار یا اجبار در طرح معلم تمام وقت ؟

سالهاست که بخش عمده ای از معلمان به دلیل اینکه تمایلی ندارند به عنوان شغل دوم در بیرون از سیستم آموزش و پرورش فعالیت داشته باشند اضافه تدریس را می پذیرند . این عده فارغ از تمامی وعده و وعیدها و به دور از هیاهوی تبلیغاتی و پوچ رایج ، فقط به خاطر اینکه می خواهند فقط معلم باشند علی رغم خیلی از نارضایتی ها از سیستم مالی آموزش و پرورش عضو…
  • " تنها، کسی می‌تواند از این کار لذت ببرد که درونش مانند من پر از کاه باشد "
  • ریحانه نادری/ مدرسه نمونه دولتی راحله

مترسکی در مزرعه

 ماشین از حرکت می‌ایستد. پیاده می‌شوم و به‌سمت مزرعه‌ای که روبه‌رویم قرار دارد می‌روم. یک مزرعهٔ بلال گسترده با یک مترسک وسط مزرعه می‌بینم. قدم‌های استوارم را به‌سمت مترسک حرکت می‌دهم. نزدیکش که می‌شوم، دست‌های باز او بیش‌تر نمایان می‌شود. گویی نیاز دارد، آری، او نیاز دارد به یک آغوش گرم، به آغوشی که قلب چوبی‌اش در آن آرام گیرد. به صورتش می‌نگرم و می‌گویم:هر بامداد به عابرانی که از این‌جا می‌گذرند،…
  • " هدف غایی و نهایی آموزش ؛ پرورش ساختن انسان منتقد و شهروند مسئول و معتمد است "
  • علی پورسلیمان/ مدیر صدای معلم

الهیار ترکمن در طرح معلم تمام وقت به جای بی سواد خواندن و تحقیر " معلمان منتقد " پاسخ گوی حاجی بابایی باشد ! مطلب ویژه

با توجه به سونامی بازنشستگی معلمان و کمبود معلم به تعداد 300 هزار نفر که از سال تحصیلی آینده تبعات برنامه ریزی غلط و سلیقه ای مدیران ناکارآمد این وزارتخانه از گذشته تا حال را به رخ همگان خواهد کشید می شد پیش بینی کرد که مقامات وزارت آموزش و پرورش و در راس آن علی الهیار ترکمن به تکاپو افتاده و بخواهند مسکنی برای گذار از وضعیت این موسسه ورشکسته بیابند…
همیشه همه دنبال مکانی بودند که همه را در کنار هم جمع کنند اما پیدا نمی کردند تا اینکه اربعین رونق گرفت . اربعین نوشتنی نیست بلکه رفتنی است.اربعین بانگ بیدار شوید است.اربعین درک حجم امانت ولایت است. اربعین یعنی پایان آب پایان مسیر نیست. اربعین پیاده کردن یک تئوری است. توزیع و نشر شبهات جهت دار با انگیزه های مختلف بیش از پیش رو به گسترش است و پاسخ گویی مستدل…
  • "در زمان جنگ در صف اول بودیم و دو ساعت تدریس اضافه را برعهده گرفتیم تا از دولت حمایت کنیم و با وجودی که سالهاست جنگ تمام شده هنوز آن دوساعت بر دوشمان است "
  • معلم/ تبریز

آقای بطحایی ! نه قصد تمام وقت شدن را داریم و نه می خواهیم سفره مان گسترده شود ... همان حقوق قانونی و انسانی ما را زنده کنید ! مطلب ویژه

سلام آقای وزیر! اخیرا خبر می رسد که تصمیم گرفته اید لطف بزرگی در حق ما معلمان بکنید و ساعات کاری ما را در ازای فوق العاده چندرغاز ویژه ای افزایش دهید! آقای وزیر! من معلم؛ هیچ افزایش فوق العاده ویژه ای از شما نمی خواهم فقط از شما می خواهم همه آنچه از حق من در سالیان دور و نزدیک سلب شده است را به من برگردانید. فقط این را بدانید…
  • " بیائید فقط قدری در این خصوص بی هیچ تعصب یا پیشداوری بیندیشیم "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

دانش آموزان ردیف آخر کلاس و برچسب های مادام العمری که می خورند !

با هم نیم نگاهی بیفکنیم به درد دیرینه دانش آموزان نشسته در ردیف آخر کلاس که از گذشتۀ دور و برگرفته از سالن سینما یا تئاتر و اُپرا به لُژنشین معروفند. البته در چنین محافلی اصولا مهمانان ویژه و یا برجسته در این جایگاه قرار می گیرند اما در کلاس درس استفاده از این واژه به همراهی کلماتی نازیبا چون تنبل و.... معنای واقعی واژه را مخدوش نموده و همسنگ مفاهیمی نازیبا…
  • " توسعه نیافتگی و ناکامی های تاریخی ما با بزرگ نمایی و یا تخفیف شخصیت هایی چون کوروش تسکین نخواهد یافت و حلقه های مفقوده توسعه نیافتگی ترمیم نخواهد شد "
  • رضا قاسم‌ پور

کوروش بزرگ از واقعیت تا خیال

پرده اول (تولد کوروش) : تولد کوروش با افسانه های هندی و اروپایی عجین شده است.هرودوت مورخ نامدار معتقد است که کوروش پادشاه هخامنشی بوده و حدود سی سال بین کمبوجیه اول و دوم حدود 600 سال قبل از میلاد بر بخشهایی از ایران کنونی از رود سند تا آناتولی حکمرانی کرده است.در مقابل نیکلاس دمشقی معتقد است که پدر و مادر کوروش افرادی عادی و چادرنشین، و البته پدرش سارق حرفه…
  • " عمل به پیام شفاهی ِ خلاف قانون ِ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تخلف شورای سنجش و پذیرش دانشجو از قانون محسوب می شود، نه تخلف کمیسیون "
  • احمد حج فروش/ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

سخنی با شورای سنجش و پذیرش دانشجو : عامل بی اعتبار شدن و حذف تدریجی دوره متوسطه از نظام آموزش و پرورش نشوید! مطلب ویژه

  مسیر غلطی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جهت خلاف قانون برای شورای سنجش و پذیرش دانشجو و یا از طریق تهیه طرح های بر اندازانه قانون، ترسیم کرده است، تنها مسیر ناکار آمدی، ویرانی و تباهی دوره متوسطه و حذف تدریجی این دوره تحصیلی از نظام آموزش و پرورش و نابودی علم وفناوری در کشور را هموار خواهد کرد؛ زیرا در مدتی که نمرات سال سوم متوسطه قدیم و…
  • و آنهایی که من نمی نویسم و نمی خواهم و نمی توانم که بنویسم؛ درست، همانی ست که تو باید بخوانی و نمی خوانی!
  • جواد بروجردی/ دبیر آموزش و پرورش منطقه 9 تهران

وقتی " غم " از قلبم به قلم تغییر حال می داد ...

وَ دو))این کلماتِ کال و ناکامی که تو به چشم خود می چینی؛ چیزی که من درسر می پزم  و به دست می کارم؛ نیست! و آنهایی که من نمی نویسم و نمی خواهم و نمی توانم که بنویسم؛ درست، همانی ست که تو باید بخوانی و نمی خوانی! اینک اما، پاره ای از این همه ای را که من از خود، نمی توانم بنویسم؛ تو بخواه تا بخوانیکه تنها، خواستن توست…
  • " هر معلمی که وارد این طرح شود به طور ضمنی پذیرفته است که معلم با 24 ساعت کار در هفته معلم "نیمه وقت" است و این حرف که معلمان چون کمتر از کارمندان کار می کنند پس حقوقشان هم باید کمتر باشد را تایید می کند "
  • شیرزاد عبداللهی

معلم تمام وقت ؛ عنوانی جعلی برای فریب معلمان و کاهش کیفیت آموزش !

آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش و آقای الهیار ترکمن معاون متوسطه به توصیه سازمان برنامه ،در صدد اجرای طرحی به نام " معلم تمام وقت"  هستند. در فاز اول این طرح ساعت کار معلمان به 30 و در فاز دوم به 36 ساعت افزایش می یابد. این طرح قبل از هرچیز حاوی یک پیش فرض غلط  است و آن اینکه گویا در حال حاضر که معلمان 24 تا 25 ساعت در…
  • در حکم‌ها ردیف های متعدد دلچسب دیگری وجود دارد از جمله فوق العاده شغل یا حق شغل که برای صندوق مبلغ وسوسه انگیزی است و یا حق عائله مندی و حق اولاد یا حق مدیریت و.....هر سال می توان از طریق قطع یکی از آنها و برقراری مجدد آن بعد از چند ماه درآمد هنگفتی را با کسر کردن مقرری ماه اول به درآمدهای هنگفت صندوق بازنشستگی اضافه کرد!
  • علیرضا شیوایی اسکویی/ فعال صنفی

بازگشت سختی کار به معلمان و کسر مقرری ماه اول ؟! مطلب ویژه

  حقوق مهر ماه فرهنگیان در حالی واریز شد که بازگشت دوباره سختی کار ، بازتاب های مختلف را در بین معلم ها به دنبال داشت. این مبلغ از فروردین ماه امسال در حکم جدید افزایش سالانه حقوق حذف شده بود و علت آن را ایراد دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کردند.دیوان محاسبات ایراد گرفته بود که فرهنگیان به لحاظ شغلی در شرایط سختی کار نمی کنند و به تبع آن…
  • " در دوره دوم دولت روحانی شاهد افول محسوس در خیلی از حوزه‌ها من جمله حوزه آزادی‌های مصرح در فصل سوم قانون اساسی هستیم "
  • رضا قاسم پور

اعتراض معلمان در یک نگاه

هفته سوم مهر سال جاری شاهد تحصن‌های پراکنده‌ای در گوشه و کنار برخی از مدارس کشور بودیم.    بازخوانی اعتراضات معلمان معلمان دو دهه در حال اعتراض مدنی به وضعیت نامناسب معیشت و منزلت رو به تنزل خویش هستند.در فضای نسبتا باز دوران اصلاحات کانونهای صنفی با تأسی از سندیکاهای جهانی معلمان، یکی پس از دیگری مجوز فعالیت گرفته و با متشکل شدن کانونهای سراسر کشور تحصن های مقابل مجلس، ادارات کل…
  • " 10 پیشنهاد اگر گوش شنوایی باشد "
  • مینو امامی/ همکار صدای معلم

وزیر محترم آموزش و پرورش لطفا ابتدا " معلم " را تعریف نمائید !

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدمحمد بطحایی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان جدید دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: این دانشگاه باید هیئت اندیشه ‌ورز برای آموزش و پرورش باشد. مسیر تحول در آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله اینکه مخاطبان آن انسانها هستند، لایتناهی است. وی افزود: از آن جهت که مخاطبان آموزش و پرورش انسانها هستند نمی‌توانیم هیچ گاه ادعا کنیم که تحول در آموزش و پرورش پایان…
  • " لغو سهم جمهوري اسلامي ايران در کنسرسيوم نفت درياي خزر در سال 1995 از اقدامات ترکیه بوده است "
  • سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

درآمدی بر رژیم حقوقی دریای خزر و سهم ایران از آن ( 3 ) مطلب ویژه

خلاصه از قبل : پنجمین نشست سران حوزه دریای خزر در شهر آکتائو قزاقستان برگزار شد . اهمیت این نشست به خاطر امضای پیش نویس رژیم حقوقی جدید دریای خزر پس از 25 سال  مذاکره و گفت و گو است. در 25 سال گذشته بیش از پنجاه نشست کارشناسی و پنج نشست سران برگزار شده است. در نشست قبلي سران پنج کشور حوزه دریای خزر در مهر ماه ۱۳۹۳ در آستاراخان روسیه…
  • " منظور کردن این 20 درصد ضریب تأثیر قطعی پس از 32 سال یکه تازی و میدان داری غول کنکور 100 درصدی و پس از 11 سال تأخیر در اجرای قانون حذف کنکور (مصوب سال 1386) و پس از 5 سال تأخیر در اجرای قانون دوم (مصوب سال 1392) مبنی بر کاهش حد اکثری کنکور (تا 15 درصد) اتفاق افتاده است، ولی مافیای تمامیت خواه اجازه اعمال قانون (ولو در سطح بسیار ضعیف 20 درصد) را نیز نمی دهد "
  • احمد حج فروش/ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

نمایندگان مجلس در برابر قدرت مافیای کنکور تسلیم شدند ! کمیسیون آموزش مجلس حافظ منافع کیست ؟ مطلب ویژه

   سید حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  درباره جلسه سه شنبه، 1 آبانکمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو با حضور وزیر علوم و معاونان ایشان و بدون حضور نماینده‌ای از وزارت آموزش و پرورش بررسی شد؛ در مجموع پیشنهاد اعضای کمیسیون این بود که:  تاثیر مثبت معدل در کنکور برای امسال (منظور سال 98)  پذیرفته شود. در این جلسه وزیر علوم متعهد شد ظرف دو هفته شورای سنجش…
  • کیست در دیدۀ ما می نگرد بر هر چیز/ بینش عقل نگر در پی ما پایی نیست
  • ولی اله بایبوردی/ همکار صدای معلم

در حسرت همدمی دانا

رُخ زیبای تو در دیدۀ ما جایی نیست نغمۀ مرغ سحر در دل ما نایی نیست کیست در دیدۀ ما می نگرد بر هر چیز بینش عقل نگر در پی ما پایی نیست عاشق سوخته بین همچو گُلی در آتش دامن شعله بگیرد به چه همتایی نیست آن قدر زار کنم ناله عشق معشوق همت راه شود گر چه مرا رأیی نیست به طلب گوشه چشمی به من مسکین کن تا ببینی…
  • نباید بی‌انصاف بود و در مقام قلم‌زنی و شکم‌سیری(!)، از صدها محدودیت و ‌ملاحظاتی که افراد در منصب وزارت و وکالت دارند ‌تغافل کرد !
  • دکتر محمدعلی فیاض‌بخش

وزیر آموزش و پرورشی که مردانه تسلیم شد ! مطلب ویژه

  عقل سلیم حکم می‌کند که در مصاف نابرابر، خود را به مهلکه نیفکنی. همین فرمول ساده، وزیر آموزش و پرورش را برآن‌‌داشت تا در میدان جنگی که یک سوی آن سیاهی لشگر تیراژ میلیونی کتا‌ب‌های کمک‌درسی و فرماندهان کنکوری هستند و آتش تهیه‌شان توسط رسانه ملی تأمین می‌شود، صادقانه و‌ مظلومانه دست‌هایش را بالا ببرد و عطای این هماوردی را به لقایش ببخشد. احسنت بر این عاقبت‌اندیشی! نباید بی‌انصاف بود و…
  • هر چقدر هم که آمار فارغ التحصیلان بیکار و ناامید دانشگاه ها بالا می رود، پدر و مادرها دست از رقابت بر سر ورود فرزندان شان به دانشگاه ها بر نمی دارند، گویی هشدارهای خلق را تقلیدشان بر باد داد در این هنگامه پر سر و صدای رقص و آواز خر برفت و خر برفت و خر برفت به گوش کسی نمی رسد!
  • دکتر محمدرضا سرگلزایی/ روانپزشک

شکنجه ی سفید در مدارس ! مطلب ویژه

اگر فرزندمان از مدرسه به خانه بیاید و بگوید معلمم گوش مرا پیچانده یا ناظم مدرسه بر سر من فریاد کشیده است بلافاصله واکنش نشان می دهیم، چرا که سلامت جسمی و روانی فرزندمان برایمان مهم است اما اگر فرزند ده ساله ما برایمان بگوید که معلمش ساعت ها راجع به "فشار قبر" برایش صحبت کرده است، کمتر ممکن است معترض و شاکی شویم چرا که "حساسیت زدایی" شده ایم و عمق…

نظرسنجی

آیا در مدرسه شما ماهی یک بار جلسه شورای معلمان تشکیل می شود ؟

بلی - 30.4%
خیر - 29.4%
برگزاری شورای معلمان در مدرسه من نظم و یا قانون خاصی ندارد و هر موقع مدیر مدرسه دوست داشته باشد برگزار می کند - 40.2%

مجموع آرا: 204

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور