صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/
کار رسانه ها ،نقد منصفانه و مسوولانه است.

در ایام برگزاری نمایشگاه مطبوعات ،یکی از میهمانان ویژه صدای معلم،دکتر حسین طالب زاده بود.ایشان مدیرآموزش و پرورش منظقه 2 تهران است که هم آموزش و پرورش را خوب می شناسد و دارای دیدگاه های کاملا بدیع در این حوزه است و هم فعال رسانه ای است و مدیر مسوول هفته نامه ای با گستره ی منطقه ای با عنوان زنگ توسعه.  ایشان از منظر مدیریتی براین باور است که نوسازی و تحول ازارکان مهم توسعه است و آموزش و پرورش به شدت به نوسازی نیاز دارد و از منظر رسانه ای هم براین باور است که رسانه های جدید را جدی بگیریم و  ما باید رسانه های ترکیبی و تعاملی داشته باشیم .
گفت و گو با دکتر حسین طالب زاده خواندنی و جذاب است که این گفت و گوی کوتاه تقدیم خوانندگان می شود.

منتشرشده در گفت و شنود

اشک من، از روضه‌ی بیرون نیست. داستان عاشورا اشک ندارد/ حماسه را ندیدیم و تراژدی را به گریه نشستیم/ امام حسین صرفاً « موضوع مراسم » است اما «هدف مراسم»، ظاهرا «حال خوب» ماست/ آنچه در عنوان این تحقیقات می‌خوانیم، دقیقاً روضه‌ای دردناک برای گریستن است. کمی چشم برزخی می‌خواهد که با دیدن عنوان تحقیق و استاد پیشنهاد دهنده، بفهمی که با چه غول بی شاخ و دمی به عنوان نظام آموزشی درگیر هستی و اشک از چشمانت سرازیر شود/ ما مدعی هستیم که امامان ما فرموده‌اند که از وظایف مهم والدین، انتخاب نام نیکو برای فرزندان است. اما کسانی که در راه عملی کردن این حرف ها، تلاش می‌کنند آمریکایی‌ها هستند/ ما می‌خواسته‌ایم تعداد تحقیق‌ها را بالاتر ببریم که زودتر دانشیار و استاد تمام شویم، ترجیح داده‌ایم تحقیقات سریع‌تر به نتیجه برسند تا اینکه طولانی‌تر اجرا شوند و اثربخش‌تر باشند/ آیا برای مردمی که هنوز در درک مفاهیم اولیه تحقیقات علمی مشکل دارند، انتخاب این عناوین پیچیده‌ی چندوجهی ترکیبی از المان‌هایی که هنوز درک مبانی آنها خارج از تصور امروز ماست، خدمتی علمی است/ چرا صنعت با دانشگاه رابطه ندارد. چرا کسب و کارها به دانشجویان حقوق نمی‌دهند. چرا تحقیقات ما جدی گرفته نمی‌شود/ صنعت زباله نمی‌خرد و دانشگاه، محل تولید زباله شده است ...

منتشرشده در دیدگاه
چهارشنبه, 26 آبان 1395 12:22

تنهایی هایی یار مهربان

اولین سال های خدمت و تدریس بود و هر چه ماهیانه به حساب بانکی ام واریز می شد کتاب بود که می خریدم و غر زدن های پدر بود که ، چه حاصلی خواهی برد/ اینک که به پشت سر می نگرم می بینم اگر چیزی در چنته هست حاصل آن روزها و سال هاست/ درحوزه ی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت باید کمی مهربانی با یار مهربان به خرج دهیم و هر یک آستین بالا بزنیم و اندک قدمی برداریم/ فن آوری های نوین در مغرب زمین که زادگاه مدرنیته نیز می باشد هرگز مانع از فروش پرتیراژ روزنامه ها و کتاب ها و بلیط سینماها و تئاترها نشد/ کتاب دوست دیرین بشر و یار مهربان ما هست ، بار دیگر با کتاب مانوس شویم و خود را و کتاب ها را از تنهایی برهانیم که مهربانی چون کتاب نخواهیم داشت

منتشرشده در یادداشت
چهارشنبه, 26 آبان 1395 07:00

دادگاهی برای نظام آموزشی مدرن ؟!

گروه رسانه/

دادگاهی برای محاکمه سیستم آموزشی مدرن

آلبرت اینشتین زمانی گفت : همه نابغه اند .

اما اگر یک ماهی را توانایی بالا رفتنش از درخت مورد سنجش قرار دهید ،

او تمام عمرش را با این عقیده که بی استعداد است سپری خواهد کرد...

این ها نه تنها ماهی را مجبور به بالا رفتن از درخت کردند ،

که مجبورش کردند از درخت پایین بیاید و چندین کیلومتر هم بدود .

به من بگویید مدارس ، آیا به کارهایی که کرده اید افتخار می کنید ؟

به نظر شما تبدیل کردن میلیون ها انسان به ربات  کار جالبی است ؟

ولی دیگر زمانش فرا رسیده است ، عذر و بهانه کافی است !

من مدرسه را فرا می خوانم که بایستد و متهمش می کنم به قتل خلاقیت !

هویت فردی ! و سوء استفاده از تفکر و اندیشه

هیچ چیز تغییر نکرده است !

با این حال شما ادعا می کنید که دانش آموزان را برای آینده آماده می کنید ؟

به آن ها می گویید که به چیزی فکر کنند

منظورم این است که معلمان مهم ترین شغل را بر روی این سیاره دارند ،

با این حال به آن ها به اندازه کافی حقوق داده نمی شود !

و تعجب ندارد که چرا بسیاری از دانش آموزان به اندازه کافی تغییر و رشد نمی کنند ؟

اما یک معلم توان مند می تواند به قلب آن کودک راه پیدا کند و فرصت زندگی کردن واقعی را برایش فراهم کند .

می بینید ، معلمان قهرمانانی هستند که اغلب سرزنش می شوند .

آن ها در سیستمی کار می کنند که حق انتخابی در آن وجود ندارد ،

برنامه های آموزشی توسط سیاست مداران پایه ریزی می شوند .

که بیشتر آن ها حتی تجربه یک روز تدریس در تمام طول زندگی شان ندارند !

فقط عقده آزمون استاندارد را دارند !

آن ها گمان می کنند حباب کشیدن در یک آزمون چند گزینه ای ...

تعیین کننده میزان موفقیت است .

من ایمان زیادی به مدارس ندارم !

اما به مردم ایمان دارم !

روح مدارس فعلی را دور بیندازیم که به درد نخور است .

قطعا  ریاضیات اهمیت دارد اما نه بیشتر از هنر یا موسیقی !

... صحبت هایم در مورد پرونده  به پایان رسید ...

کلیپ را ببینید :

منتشرشده در آموزش نوین

سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان   گروه اخبار/
به گزارش صدای معلم ؛ به تازگی ؛ « سامانه جامع مدیریت یادگیری و آموزش فرهنگیان » در بخش تابلوی اعلانات ، دوره آموزشی ترجمه و تفسیر آیات برگزیده جزء 28 قرآن كریم « سوره مباركه صف »با كد جدید به شماره 99505886 را قرار داده است .
در آغاز این اطلاعیه چنین آمده است :
" پیرو مجوز شماره 225644 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تفاهم نامه منعقد شده فی ما بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی و مرکز برنامه ریزی، آموزش منابع انسانی و فن آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در خصوص برگزاری آزمون سراسری «به سوی فهم قرآن »با محوریت سوره مبارکه صف ویژه تمامی کارکنان وزارت آموزش و پرورش و همچنین با عنایت به بالا بودن تعداد کارکنان این وزارتخانه در سراسر کشور، موارد زیر را به آگاهی می رساند ....

مزایای شرکت در آزمون :
- اعطاء گواهینامه آموزش ضمن خدمت معادل 42 ساعت به کلیه پذیرفته شدگان در آزمون الكترونیكی
- شرکت در قرعه کشی 110 کمک هزینه عتبات عالیات به برگزیدگان... "


* نکته مهم آن است که پس از ثبت نام درگاهی باز می شود و فرد ثبت نام کننده باید مبلغ 50000 ریال را پرداخت نماید .

* علی رغم آن که مهلت ثبت نام از 20 آبان ماه لغایت 10 آذر ماه قرار داده شده است ؛ تا ساعت  05 / 23  امروز سه شنبه بیست و پنجم آبان ماه این خبر بیش از 291425  بازدید کننده داشته است .
پایان پیام /

در مدرسه فرهاد مهارت یادگیری و زندگی توامان دنبال می شد بدین معنی که دانش آموز فقط دانش نمی آموخت بلکه زندگی واقعی را در کنار دانش می آموخت و می زیست یعنی درمدرسه باید همه چیز به طورتجربی عملی می شد و به منصه ظهور می رسید/ باید در نظام آموزشی ایران رقابت جای خود را به همکاری و همیاری بدهد/ چگونه می شود کودکان را بزرگ و تربیت کردکه انسان هایی اسیر نشوند؟ آزاده ومتکی به خرد و اندیشه خود باشند و پله پله از نردبان انسانیت بالابروند/ او منتقد سیستم اداری تحمیلی آموزش وپرورش بود و آن را به اژدهایی که اندیشه ها رامی بلعد تشبیه می کرد/ میرهادی تاکید می کرد که  خطری که ادبیات کودکان و نوجوانان کشور با آن روبه روست ، آموزشی شدن دید اکتیسم ( القایی شدن و شتاب زدگی ) است و با پند و اندرز و یا آثار تصنعی که بر پایه هدف های آموزشی به  وجود می آیند نمی توان به سراغ فرآورده های ضدفرهنگی رفت/ در کشوری که بسیار مناصب و معابر مردانه تقسیم می شود و مردانه نام گذاری می شود شایسته هست که به پاس خدمات این بانوی بزرگ و مادر کودکان ایران زمین مکانی درخور نام شایسته او به نام او مزین شود تا کودکان ایرانی بدانند که چه مادران پاک سیرتی برای آنان رنج ها به جان خریدند و عشق ها نثارشان کردند ....

منتشرشده در یادداشت

یکی از دبیران منطقه 17 تهران ضمن انتقاد از نحوه تشویق معلمان در " روز معلم " عنوان کرد که بسیاری از معلمان بابت نحوه برخورد مدرسه و انجمن اولیاء و مربیان مورد تحقیر قرار می گیرند/ معلمان ما شغل بسیار خوبی دارند و بسیار مهربان هستند و من همیشه برای آن ها دعا می کنم/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس : محضر عزیزان در نمایشگاه مطبوعات ( غرفه صدای معلم ) رسیدیم . الحمدلله صدا واقعا رسا بود/ جمعی از فرهنگیان بازنشسته تهران  ضمن تبریک به صدای معلم به عنوان یک رسانه مستقل خواهان آزادی « اسماعیل عبدی " عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان شدند/ صدای معلم صدایی است که همواره شنیدنش سودمند بوده است/ حدود ساعت 6 بعدظهر بلندگوی سالن اعلام کرد که فانی وزیر سابق آموزش و پرورش وارد نمایشگاه مطبوعات شده است....

منتشرشده در گفت و شنود

ای کاش ما و فرهنگیان بعد از فراغت و بازنشستگی فرصتی داشتیم و کمی به مطالعه و بررسی و تحقیق و آرامش می رسیدیم اما افسوس که معیشت زندگی اجازه نداد/ « صدای معلم » روند رو به رشدی داشته است و در مجموع می توان تاثیر آن را مثبت ارزیابی نمود/ گویا در زنگ استراحت مدرسه سال هاست در کنار هم برای ایجاد این مرز و بوم تلاش کرده ایم/ آرزو می کنم روزگار آموزش و پرورش ایران در آینده نه چندان دور بهتر از وضعیت فعلی باشد/ خیلی خوشحال و سعادت مندم از این که در عرضه رسانه و در زمینه معلمان و انتقال صدای معلمان فعال هستید/ راستی بابای من معلم هست

منتشرشده در گفت و شنود

خبرنگاران می توانند به عنوان بازوان اجرایی فرهنگ ساز جامعه در کنار فرهنگیان و آموزگاران در راستای ارتقای فرهنگ جامعه بکوشند/ بی شک مسایل اجتماعی ، مشکلات اقتصادی ، معضلات زیستی و بحران های سیاسی ریشه های فرهنگی دارد و اگر فرهنگ به سامان شود، مسایل و مشکلات فوق نیز تا حدودی مرتفع می گردد. از سویی دیگر مشکلات مطبوعات و اطلاع رسانی نیز ریشه های فرهنگی دارد/ مردم با مطبوعات میانه ای خوبی ندارند/ به رغم اینکه کشور ما جزو سه کشور اول در آسیاست که روزنامه نگاری را تجربه کرده است،اکنون در همان وضیعت ابتدایی روزنامه نگاری به سر می بریم/ برای برون رفت از این وضیعت باید فضای باز رسانه ای ایجاد شود/ رسانه های دولتی که تربیون دولت و نهادهای حاکمیت اند که مهمترین وظیفه ی شان تبلیغات است.از رسانه ی ملی گرفته تاخبرگزاری ها و رسانه های خبری و روزنامه های دولتی.بسیاری از این رسانه ها خود تولید می کنند و خود توزیع می کنند و خودشان می خرند/  کلید پیشرفت در مطبوعات و رسانه ها ی مستقل است/ شعارهای شفافیت و صداقت رسانه ای شعارهای مقدسی است که تحقق آن منوط به وجود رسانه های مستقل و کارآمداست/ شفافیت و صداقت رسانه ای شو و نمایش رسانه ای نیست/  چرا مردم اعتمادی به رسانه های دولتی نداشته و اخبار و اطلاعاتشان را از رسانه های بیگانه دریافت می کنند و هراز گاهی اخباری چون اختلاس در سازمان های دولتی می شنویم/ حیات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی منوط به کارآمدی رسانه ها و قدرتمند شدن رسانه های مستقل است

منتشرشده در یادداشت

براي نخستين‌بار در تاريخ نمايشگاه مطبوعات صداي معلم شايد به عنوان پر سابقه و پر مخاطب‌ترين رسانه تخصصي آموزش و پرورش در نمايشگاه حضور يافته است/ رسانه تخصصي معتبر و قابل استناد در حوزه آموزش و پرورش مشاهده نمي‌شود/ متاسفانه خيلي از همكاران با نشريات و رسانه‌هاي مرتبط آشنا نيستند. جايگاه و نقش رسانه تخصصي در آموزش و پرورش چيست/ نشريه « نگاه » آموزش و پرورش هم در نقش سفره يك بار مصرف معلمان است/ روزنامه‌نگار كار حزبي نمي‌كند . روزنامه‌نگار به عنوان ركن چهارم دموكراسي مي‌نويسد/ تعداد زيادي از فرهنگيان حتي اسم نشريات مرتبط با آموزش و پرورش را نمي‌دانند/ حس مسووليت و روحيه دلسوزي و تاثير‌گذاري بسيار كاهش يافته است/ مساله اين است كه جامعه عمومي و جامعه معلمين به هيچ كدام از مطالب چه عمومي و چه تخصصي علاقه‌اي نشان نمي‌دهند/ از ٢٠ ميليون مشترك تلگرام چند نفر بحث و گفت‌وگو مي‌كنند و استفاده موثري از اين امكان بسيار ارزنده دارند/ براي من سوال است كه آموزش و پرورش كه يك وزارت خانه فرهنگي است و از امسال درسي به نام سواد رسانه‌اي در دروس گنجانده است هيچ بخشنامه و خبر و واكنشي در مورد اين نمايشگاه مهم كه رييس‌جمهور هم در آن حضور يافت، نداشتند/ با اين همه بحران، آموزش تيتر كوچك رسانه‌ها هم نمي‌شود. اصحاب رسانه آموزش و پرورش را اولويت خود نمي‌دانند وگرنه با يك انقلاب رسانه‌اي در حوزه آموزش و پرورش مي‌شود تحول بزرگي را در اين عرصه ايجاد كرد/ بيشتر افراد ولو مدعي روشنفكري و دموكراسي‌خواهي فرق بين كار رسانه و حزب را نمي‌دانند و روزنامه‌نگار باهوش را روزنامه‌نگار هم‌راستا با خود مي‌دانند/ تنبلي و كم‌لطفي از جانب خود ما معلم‌ها است

منتشرشده در آموزش نوین

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور