صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش های شهروندی و مدنی در مدارس و برای دانش آموزان  گروه گزارش/

قبلا در مطلبی با عنوان " معضلی به نام " نظافت مدارس " و زنگ آشوجی ؟! " یادآوری شد ( این جا )  :

"موضوع " نظافت و پاکیزگی در مدارس " یکی از بحث های مهم و البته در حاشیه نظام آموزشی ما است که کم تر به آن پرداخته شده است .

آموزش هایی که در مدارس و نیز خانواده ها ارائه می شود شاکله رفتاری آنان را در سنین بزرگ سالی تشکیل می دهد .

بیش از 50000 نیرو در وزارت آموزش و پرورش در پست خدمتگزار و سرایدار مشغول به کارند و این در حالی است که بر اساس شواهد و نیز گزارش ها وضعیت بسیاری از مدارس از این نظر مطلوب نیست .

زنگ آشوجی یا نظافت در مدارس ژاپن :

در زنگ نظافت همه دانش آموزان ، محیط کلاس و مدرسه را تمیز می کنند . دانش آموزان پس از پایان کلاس های درس ، مدرسه را کاملا تمیز می کنند. آشوجی یا همان تمیزکردن مدرسه ، شامل جارو کردن کلاس ها و راهروها، تمیز کردن سطل های زباله ، تمیز کردن تخته ها و دیگر قسمت های مدرسه است.

در مدارس ژاپن ، پست خدمتگزار وجود ندارد.

* متاسفانه در حال حاضر مشاهده می شود که بسیاری از مردم ( بی سواد و یا تحصیل کرده ) ، به طریقه ابستادن در صف آشنا نیستند و هر روزه شاهد درگیری و خشونت کلامی و غیر کلامی در محیط های مختلف در این مورد هستیم .

« دوره دبستانی و نیز پیش دبستانی " در آموزش و پرورش می تواند نقطه خوبی برای آغاز و تثبیت این مهارت های شهروندی باشد .

تصویر زیر " صف ورود به یک کتابخانه عمومی در ژاپن " را نشان می دهد .

آموزش های شهروندی و مدنی در مدارس و برای دانش آموزان

پایان پیام/

منتشرشده در دانش آموز
پنج شنبه, 15 دی 1395 09:40

درنگی در زنگ "تفکّر"

همچنان که «درس پرورشی» به عنوان پرچمدار «تربیت» در مدرسه، در مدت بیش از سی سال مأموریت خود نتوانست کاری برای تربیت بکند، «درس تفکر و سبک زندگی» نیز نخواهد توانست فضای آموزشی را با نوای تفکّر درآمیزد و طرحی نو برای زندگی ریزد/ درس تفکّر و سبک زندگی نیز همچون همتای پرورشی خود درصدد است مأموریت خود را از طریق نشاندن دانش آموزان در فضاهای بسته و ایزوله ای که اتیکت تفکّر و سبک زندگی بر سردرشان نصب است، به شیوهٔ کهنه و قدیمیِ وعظ و خطابه و مستقل از فعالیت های علمی - تجربی به انجام رسانَد/ در پای سخنرانی های واپسگرایانه، چراغ اندیشه برای نسلی که متعلق به روزگار آینده است و در میان سیل تحولات آتی خواهد زیست، روشن نمی شود/ اغلب مشکلات از نقص فهم و چیرگی وَهم بر فهم ناشی می شود؛ تا درک درستی از معنا و مفهوم واژگان نداشته باشیم محال است که بتوانیم کارکرد درستی برای شان تعریف و مأموریت کارآمدی برای شان تعیین کنیم/ ما در درک مفهوم «تربیت» و «تفکّر» دچار اشتباه و در سپردن مأموریت به آنها دچار افراط و تفریط شده ایم و به همین دلیل با یک خطای ذهنی مخرّب به حوزهٔ کارکردی آنها ورود کرده ایم ...

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

آزمون های ضمن خدمت فرهنگیان و معلمان و دریافت وجه

اسفندیار چهاربند روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: اما بر اساس ضوابط اگر قرار باشد فرهنگیان از مزایای این دوره که توسط دستگاه دیگری برگزار شده بهره مند شوند، باید در آزمون مربوط شرکت می کردند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نه مدعی برگزاری دوره و آزمون است و نه الزامی دارد، درمورد اعتراض برخی فرهنگیان نسبت به اخذ وجه توسط وزارت ارشاد برای شرکت در آزمون، گفت: شاید کسانی که این مساله را مطرح کردند متقاضی این هستند که بدون شرکت در آزمون، امتیاز برای آنها محسوب شود که این امر با آیین نامه دوره های ضمن خدمت مغایرت دارد.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این دوره داوطلبانه بوده و آموزش و پرورش هم می تواند این دوره را برگزار کند، اگر فرهنگیان قصد شرکت داشتند، صبر می کردند تا آموزش و پرورش دوره را به صورت رایگان برگزار کند.
چهار بند با بیان اینکه این یک آزمون عمومی است و سایر دستگاه ها هم می توانند با دریافت وجه این دوره را برگزار کنند، تصریح کرد: تمامی دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش کاملا رایگان است و یکی از وظایف این وزارتخانه تامین دوره های ضمن خدمت به صورت رایگان است و این اقدام جزو خدمات ذاتی آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند برای جبران زمان و هزینه ای که فرهنگیان صرف کرده و در دوره های مختلف خارج از وزارتخانه شرکت می کنند، به عنوان ضمن خدمت از آنها قبول کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش افزود: در مورد دوره ضمن خدمت که با مجوز و اعلام فراخوان وزارت ارشاد برگزار شد، آموزش و پرورش می تواند به عنوان ضمن خدمت برای فرهنگیان محاسبه کند و بار اجرایی صدور این گواهینامه ها روی دوش آموزش و پرورش است بدون اینکه هزینه و وجهی دریافت کرده باشد.
چهاربند با بیان اینکه وقتی دوره ضمن خدمت فرهنگیان و آزمون آن کاملا انتخابی و اختیاری بوده دیگر نباید اعتراضی انجام می شد، گفت: آموزش و پرورش سالانه میلیون ها نفر ساعت دوره به صورت رایگان برگزار می کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش افزود: آزمون ضمن خدمت فرهنگیان با عنوان «به سوی فهم قرآن» که دوم و سوم دی ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، 28 ساعت دوره آموزشی محسوب می شود و اینکه گفته می شود 60 ساعت آموزشی است، صحت ندارد.
چهار بند گفت: آموزش و پرورش برای تامین نیاز معلمان دوره های زیادی برگزار می کند که قابل مقایسه با این یک دوره آموزشی که به همت وزارت ارشاد برگزار شد، نیست.
وی تصریح کرد: این وزارتخانه سالانه 21 میلیون نفر ساعت و حدود 900 هزار نفر دوره آموزشی برگزار می کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: هر دوره آموزشی که منتهی به صدور گواهی آموزش ضمن خدمت شود در پرونده همکاران فرهنگی ثبت خواهد شد و برای ارزشیابی، رتبه بندی و سایر تحولات شغلی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
چهار بند با بیان اینکه آموزش و پرورش در جریان برگزاری آزمون ضمن خدمت که به همت وزارت ارشاد برگزار شد، قرار دارد، اضافه کرد: مسووولیت برگزاری آزمون و اخذ مجوز آن به عهده وزارت ارشاد بوده است.
وی با بیان این مطلب که هنوز برخی فرهنگیان متقاضی شرکت در این آزمون هستند و درخواست دارند برای برگزاری آزمون مجدد با وزارت ارشاد هماهنگی انجام شود، تصریح کرد: صرفا مزیت برگزاری این آزمون ملاک نیست بلکه محتوای دوره نیز برای فرهنگیان قابل توجه بوده است.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه پیگیر مجدد آزمون نیست زیرا به اندازه کافی دوره دارد و نکته دیگر اینکه گذراندن این دوره ضروری و الزامی نیست و همکاران می توانند در دوره هایی که آموزش و پرورش در آینده برگزار می کند، شرکت کنند.
چهار بند گفت: شرکت در این آزمون داوطلبانه بوده اما برای ثبت شدن در پرونده کاری فرهنگیان باید آزمون برگزار می شد و صرف اینکه وزارت ارشاد اعلام کند که شخص در دوره شرکت کرده است، امتیاز ضمن خدمت برای فرهنگیان محسوب نمی شود.
فراهنگ ** 1883 ** 1071 ** خبرنگار: مریم جلوداران ** انتشار دهنده:امیدغیاثوند

انتهای پیام /

اگرچه این حرکت سریع و نسبتا گسترده به عنوان عملکردی صنفی – گروهی پسندیده است اما اصل موضوع چندان اهمیت نداشت و یا دست کم موضوعات بسیار مهمتر، اصولی تر و اثربخش تری وجود دارد/ در ارتباط با همین کلاس های ضمن خدمت واکنش در برابر کلاس هایی که به جای فایده شغلی و بهبود عملکرد تخصصی و توان مند سازی شناختی و مهارتی برای معلمان بیشتر جنبه اثرگذاری ایدئولوژیک بر آنها را دارد شباهتی به واکنش در برابر دریافت وجه نداشت/ تعجیل و سبقت جستن از هم برای شرکت در این کلاس ها نیز درست نقطه مقابل آن بود/ چه در محیط مدرسه و چه در فضای مجازی اغلب همکاران به بی فایده و بی نتیجه بودن این دوره ها در رفع نیازهای شناختی و مهارتی معلم ها تاکید دارند/ می گویند شرکت شان از سر ناچاری است/ اگر بپذیریم که اعتراض به دریافت وجه بیانگر توجه به فرمان عقل فایده گرا است سکوت در برابر برگزاری این کلاس ها و تعجیل برای عقب نماندن و از دست ندادن این فرصت  آیا نشانگر بی توجهی به علم و اخلاق نیست/ آیا معلم هایی که رواج مدرک گرایی به جای علم گرایی را از مشکلات جدی نظام آموزش کشور قلمداد می کنند به شکل های گوناگون نظیر همین کار ناشایست و ناپسند خودشان یکی از مروجین این رخداد نامبارک در نظام آموزشی نیستند ....

منتشرشده در یادداشت

از سابقه ی کارش و کارهای خلّاقانه و متفاوتی که در آموزش و پرورش داشت پرسیدم و از شیوه هایی که دانش آموزان را به کتاب خوانی تشویق می کرد/ آن چه را که آورده ایم و در پی می خوانید، چهل نکته ی مهمّی است که  از گفت و گویی که با این معلّمِ نمونه و متفاوت داشتیم/ برای پرورش انسان ها و دانش آموزانش برنامه های اجرایی و کاربردی دارد. با برخوردهای ریز ، به جا و حساب شده ای که دارد، 10 سال آینده، نتیجه و بازخورد این رفتارش را دانش آموز متوجه می شود/ معلّم نباید فقط معلّم مدرسه باشد، بلکه معلّم ، باید معلّم جامعه باشد ....

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

تنبیه بدنی مجازی

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

ویژگی های مشترک آنها زیر پا گذاشتن مقررات و انتظارات اجتماعی است/ اختلال سلوک مجموعه پایدار از رفتارهایی در کودک یا نوجوان است که به مرور زمان شکل می گیرد و تحول می یابد و معمولاً مشخصه آن پرخاشگری و نقض حقوق دیگران است/ پرخاشگری جسمانی یا تهدید صدمه به دیگران، تخریب اموال دیگران یا خود ، دزدی یا فریبکاری و نقض مکرر قواعد متناسب با سن/ مطالعات حاکی است که بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اختلال سلوک ، دچار آسیب روانی جدی از جمله اختلالات روان پریشی هستند/ در کودکانی که در مناطق جغرافیایی پرتراکم زندگی می کنند میزان بالاتری از پرخاشگری و بزهکاری گزارش شده است/ بیکاری والدین، فقدان شبکه اجتماعی حمایت کننده، فقدان مشارکت مثبت در فعالیت های اجتماعی، جزو عوامل پیش بینی کننده بروز اختلال سلوک هستند/ در کودکانی که برای مدت های طولانی در معرض خشونت ، سوء رفتار جسمی یا جنسی و غفلت به خصوص در سنین پایین بوده اند، خطر بروز پرخاشگری بالا است/ رفتار مشکل دار به طور غیرعمد ایجاد می شود و از طریق تعاملات غیر انطباقی والدین در خانه استمرار می یابد ...

منتشرشده در پژوهش

رسانه ها؛ هم مساله و هم راه حل مساله ی زمانه ی ما می باشند/ واقعیت این است که معلمان و آموزگاران نه معیشتی دارند و نه منزلتی/ معلمان نه قدرتی دارند و نه ثروتی و جامعه نیز قدردان معلمان نیست و البته چون قدرتی ندارند نه تنها مورد حمایت رسانه ها و دولتی ها قرار نمی گیرند بلکه مورد طعنه و تحقیر واقع می شوند/ رسانه ملی که میلیاردها تومان اموال بیت المال را صرف برنامه های بی محتوا و کم کیفیت می کند،یک برنامه اختصاصی برای معلمان و نقد وضیعت آموزش و پرورش ندارد و سال هاست که معلمان دغدغه برنامه 90 فرهنگی را دارند که هنوز تحقق نیافته و به نظر می رسد هیچ وقت تحقق نیابد/ آموزگاری که عاشقانه در جنوب کرمان مشغول خدمت است و یا معلمی که در دیار سیستان الفبای مهر و مهربانی را به دانش آموزان می آموزد ؛ اگر بخواهد علاقه ها و علقه هایش را بیان کند و اگر بخواهد صدای مظلومیت خویش را به گوش مسوولان و مردم برساند، چگونه می تواند و از چه رسانه ای می تواند دیده شود و شنیده شود/ در جوامعی که احزاب سیاسی وجود ندارد متاسفانه رسانه ها می بایست خلا احزاب را جبران کرده و بر این اساس ما با سه نوع رسانه روبه رو هستیم/ دکترین صدای معلم ، تاسیس و تثبیت " تفکر انتقادی " و " گفت و گو "  به عنوان حلقه مفقوده در چرخه نظام تعلیم و تربیت است/ « صدای معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است و هیچ گونه وابستگی به دسته ، حزب و یا جناح سیاسی و اقتصادی ندارد/ صدای معلم ،اکنون یکی از پرمخاطب ترین رسانه در حوزه ی آموزش و پرورش است که مورد توجه معلمان و بسیاری از مسوولان قرار گرفته است. اما این مورد توجه بودن و محبوبیت موجب هراس بسیاری نیز شده است/ بسیاری از صدای معلم به خاطر رویکرد انتقادی و اصلاح طلبانه و پرهیز از سوژه های لمپنیستی ناراحت و عصبانی می باشند/ این رسانه مستقل  ،تریبون همه ی معلمان و آموزگاران ایرانی است که بدون ادا و ادعا مشغول خدمتگزاری می باشند...

منتشرشده در یادداشت

رمز موفقيت اين سازمان ها، توجه ويژه به تحصيلات، بازآموزي و آموزش هاي تخصصي دومين اولویت بوده است/ آموزش ضمن خدمت نيروي انساني به شيوه نوين و به صورت مؤسسه اي تا اواسط دهه ۱۳۱۰ مطرح نبوده است/ وظیفه ی هردستگاه دولتی آموزش رایگان نیروهای خود در جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی است/ در طی سه سال اخیر، بعضا خود وزارتخانه و یا ادارات کل و یا موسسات دیگر از جمعیت بالای فرهنگیان سوء استفاده نموده و با پیش بینی دوره های ضمن خدمت که در اصل اهداف مادی آن مدنظ راست هر ساله به صورت اینترنتی یک یا دو آزمون جهت امتیاز ضمن خدمت فرهنگیان برگزار می گردد/ شاهد بنا نهاده شدن رسم بسیار زشتی هستیم و آن اخذ وجه، آن هم وجوه بسیار بالا از ضعیف ترین قشر کارمند جامعه به ازای یک آزمون بسیار کم هزینه و از نظر اجرای بسیار سطح پایین هستیم/ دریافت هرگونه وجهی دررابطه بادوره های ضمن خدمت فرهنگیان کاملا غیرقانونی است ....

منتشرشده در یادداشت

به طور مشخص عبارت حقوق شهروندی از وقتی وارد ترمینولوژی حقوق ایران شد که آیت الله شاهرودی رییس وقت قوه ی قضاییه در اوایل سال 1383بخشنامه ای را تحت عنوان رعایت حقوق شهروندی خطاب به مقامات قضایی و ضابطین دادگستری ارسال نمود/ الگوی پیش بینی شده  نسخه ی تکامل یافته ی هییت نظارت بر قانون اساسی بود که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تشکیل شده بود/ در منشور حقوق شهروندی نیز تاکید شده  آموزش و پرورش به همراه دو وزارتخانه آموزشی دیگر  برای آموزش حقوق شهروندی مورد خطاب مستقیم قرار گرفته و به همین دلیل وظیفه ی بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها بر عهده دارد/ در پیوست کتاب اسناد مهمی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه اسلامی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک گنجانده شده بود/ در سال های بعد، دروس پرورشی و به تبع آن از چرخه آموزشی حذف گردید/ فرصت بسیار مغتنمی به وجود آمده تا آموزش حقوق شهروندی به طور جدی در دستورکار مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد / ولویت آموزش حقوق شهروندی باید با دوره ی ابتدایی و حتی پیش دبستانی باشد/ نیاز این مهم، رفتارهای عملی معلمان در مدرسه است به همین دلیل آموزش حقوق شهروندی و چگونگی انتقال آن به دانش آموزان از اهمیت شایانی برخوردار است/ مردم می توانند برای مطالبه ی حقوق شهروندی و یا نقض آن به دستگاه های اجرایی مراجعه نمایند و با استناد به آن حقوق خود را مطالبه نمایند....

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور