صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

ویژگی های مشترک آنها زیر پا گذاشتن مقررات و انتظارات اجتماعی است/ اختلال سلوک مجموعه پایدار از رفتارهایی در کودک یا نوجوان است که به مرور زمان شکل می گیرد و تحول می یابد و معمولاً مشخصه آن پرخاشگری و نقض حقوق دیگران است/ پرخاشگری جسمانی یا تهدید صدمه به دیگران، تخریب اموال دیگران یا خود ، دزدی یا فریبکاری و نقض مکرر قواعد متناسب با سن/ مطالعات حاکی است که بسیاری از والدین کودکان مبتلا به اختلال سلوک ، دچار آسیب روانی جدی از جمله اختلالات روان پریشی هستند/ در کودکانی که در مناطق جغرافیایی پرتراکم زندگی می کنند میزان بالاتری از پرخاشگری و بزهکاری گزارش شده است/ بیکاری والدین، فقدان شبکه اجتماعی حمایت کننده، فقدان مشارکت مثبت در فعالیت های اجتماعی، جزو عوامل پیش بینی کننده بروز اختلال سلوک هستند/ در کودکانی که برای مدت های طولانی در معرض خشونت ، سوء رفتار جسمی یا جنسی و غفلت به خصوص در سنین پایین بوده اند، خطر بروز پرخاشگری بالا است/ رفتار مشکل دار به طور غیرعمد ایجاد می شود و از طریق تعاملات غیر انطباقی والدین در خانه استمرار می یابد ...

منتشرشده در پژوهش

رسانه ها؛ هم مساله و هم راه حل مساله ی زمانه ی ما می باشند/ واقعیت این است که معلمان و آموزگاران نه معیشتی دارند و نه منزلتی/ معلمان نه قدرتی دارند و نه ثروتی و جامعه نیز قدردان معلمان نیست و البته چون قدرتی ندارند نه تنها مورد حمایت رسانه ها و دولتی ها قرار نمی گیرند بلکه مورد طعنه و تحقیر واقع می شوند/ رسانه ملی که میلیاردها تومان اموال بیت المال را صرف برنامه های بی محتوا و کم کیفیت می کند،یک برنامه اختصاصی برای معلمان و نقد وضیعت آموزش و پرورش ندارد و سال هاست که معلمان دغدغه برنامه 90 فرهنگی را دارند که هنوز تحقق نیافته و به نظر می رسد هیچ وقت تحقق نیابد/ آموزگاری که عاشقانه در جنوب کرمان مشغول خدمت است و یا معلمی که در دیار سیستان الفبای مهر و مهربانی را به دانش آموزان می آموزد ؛ اگر بخواهد علاقه ها و علقه هایش را بیان کند و اگر بخواهد صدای مظلومیت خویش را به گوش مسوولان و مردم برساند، چگونه می تواند و از چه رسانه ای می تواند دیده شود و شنیده شود/ در جوامعی که احزاب سیاسی وجود ندارد متاسفانه رسانه ها می بایست خلا احزاب را جبران کرده و بر این اساس ما با سه نوع رسانه روبه رو هستیم/ دکترین صدای معلم ، تاسیس و تثبیت " تفکر انتقادی " و " گفت و گو "  به عنوان حلقه مفقوده در چرخه نظام تعلیم و تربیت است/ « صدای معلم » تریبونی برای همه فرهنگیان و معلمان است و هیچ گونه وابستگی به دسته ، حزب و یا جناح سیاسی و اقتصادی ندارد/ صدای معلم ،اکنون یکی از پرمخاطب ترین رسانه در حوزه ی آموزش و پرورش است که مورد توجه معلمان و بسیاری از مسوولان قرار گرفته است. اما این مورد توجه بودن و محبوبیت موجب هراس بسیاری نیز شده است/ بسیاری از صدای معلم به خاطر رویکرد انتقادی و اصلاح طلبانه و پرهیز از سوژه های لمپنیستی ناراحت و عصبانی می باشند/ این رسانه مستقل  ،تریبون همه ی معلمان و آموزگاران ایرانی است که بدون ادا و ادعا مشغول خدمتگزاری می باشند...

منتشرشده در یادداشت

رمز موفقيت اين سازمان ها، توجه ويژه به تحصيلات، بازآموزي و آموزش هاي تخصصي دومين اولویت بوده است/ آموزش ضمن خدمت نيروي انساني به شيوه نوين و به صورت مؤسسه اي تا اواسط دهه ۱۳۱۰ مطرح نبوده است/ وظیفه ی هردستگاه دولتی آموزش رایگان نیروهای خود در جهت ارتقاء سطح علمی و مهارتی است/ در طی سه سال اخیر، بعضا خود وزارتخانه و یا ادارات کل و یا موسسات دیگر از جمعیت بالای فرهنگیان سوء استفاده نموده و با پیش بینی دوره های ضمن خدمت که در اصل اهداف مادی آن مدنظ راست هر ساله به صورت اینترنتی یک یا دو آزمون جهت امتیاز ضمن خدمت فرهنگیان برگزار می گردد/ شاهد بنا نهاده شدن رسم بسیار زشتی هستیم و آن اخذ وجه، آن هم وجوه بسیار بالا از ضعیف ترین قشر کارمند جامعه به ازای یک آزمون بسیار کم هزینه و از نظر اجرای بسیار سطح پایین هستیم/ دریافت هرگونه وجهی دررابطه بادوره های ضمن خدمت فرهنگیان کاملا غیرقانونی است ....

منتشرشده در یادداشت

به طور مشخص عبارت حقوق شهروندی از وقتی وارد ترمینولوژی حقوق ایران شد که آیت الله شاهرودی رییس وقت قوه ی قضاییه در اوایل سال 1383بخشنامه ای را تحت عنوان رعایت حقوق شهروندی خطاب به مقامات قضایی و ضابطین دادگستری ارسال نمود/ الگوی پیش بینی شده  نسخه ی تکامل یافته ی هییت نظارت بر قانون اساسی بود که در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی تشکیل شده بود/ در منشور حقوق شهروندی نیز تاکید شده  آموزش و پرورش به همراه دو وزارتخانه آموزشی دیگر  برای آموزش حقوق شهروندی مورد خطاب مستقیم قرار گرفته و به همین دلیل وظیفه ی بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها بر عهده دارد/ در پیوست کتاب اسناد مهمی مانند اعلامیه جهانی حقوق بشر، اعلامیه اسلامی حقوق بشر و کنوانسیون حقوق کودک گنجانده شده بود/ در سال های بعد، دروس پرورشی و به تبع آن از چرخه آموزشی حذف گردید/ فرصت بسیار مغتنمی به وجود آمده تا آموزش حقوق شهروندی به طور جدی در دستورکار مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد / ولویت آموزش حقوق شهروندی باید با دوره ی ابتدایی و حتی پیش دبستانی باشد/ نیاز این مهم، رفتارهای عملی معلمان در مدرسه است به همین دلیل آموزش حقوق شهروندی و چگونگی انتقال آن به دانش آموزان از اهمیت شایانی برخوردار است/ مردم می توانند برای مطالبه ی حقوق شهروندی و یا نقض آن به دستگاه های اجرایی مراجعه نمایند و با استناد به آن حقوق خود را مطالبه نمایند....

منتشرشده در گفت و شنود

چنین پارادایم و فرآیندی به ویژه وقتی پای ترقی و تکامل و تعالی و رشد به میان بیاید و منیت و خودخواهی و ارتجاع و واپس گرایی و جمود و ایستایی رخت بربندد و چارچوب و مانفیست انسان، علم، اندیشه و وجدان و معنویت و معرفت لحاظ گردد، امری پسندیده و متعارف می باشد/ زبان ماست که نظر ما را درباره واقعیت تعیین می کند/ بسیاری از مشکلات، انحرافات، جدل ها و حوادث غیر مترقبه و چالش ها از آن جا ناشی می شود که انسان ها ارزش و جایگاه زبان و ویژگی ها و طبقات و اعماق آن را درک ننموده و با زبان و کلام به مفهوم دقیق کلمه آشنایی و مؤانست نداشته باشند/ تکامل، ترقی، رشد و نقادی در جهان بینی، انسان شناسی و متد علمی، فلسفی او جایگاه مهمی دارد و شجاعت و شهامت علمی و کلامی ایجاب می کند که انسان و هر صاحب مکتب و حزب و ایدئولوژی، دگماتیسم را پس زده و دریچه نوآوری و تفکر را بگشاید...

منتشرشده در یادداشت

وزارت آموزش و پرورش فقط در این اعداد و ارقام کلیشه ای مذکور خلاصه نمی شود/ این وزارتخانه علاوه بر بخش های مذکور دارای شش معاونت می باشد/ علاوه بر این ها دارای هشت مرکز و دفتر ستادی هست/ زمانی مساله برای آموزش و پرورش بغرنج می شود که به این ساختار مشابه با سایر وزارتخانه ها، سازمان های اقماری اختصاصی وزارت آموزش و پرورش را به این بخش ها اضافه نماییم/ برخی از این سازمان های اقماری خودشان در حد و اندازه یک وزارتخانه کوچک بوده و دارای تشکیلات استانی می باشند/ یکی از مشکل ترین تصمیمات یک وزیر و تیم مشاور ایشان، شناسایی افراد متخصص، متعهد و همراه به لحاظ سلیقه سیاسی با دولت مستقر است که بتواند آنها را در مصادر ارشد اجرایی هر یک از بخش های مذکور قرار دهد و این موضوع از حقوق اولیه مدیریتی یک وزیر محسوب می شود/ وزیر محترم باید چابک سازی این بوروکراسی عظیم و کارآمد شدن آن را مد نظر قرار دهد زیرا تداخل وظایف و حتی معطل شدن انجام وظایف به علت این تداخل از عوارض این پیکره فربه و موازی کار است/ در سیستم های آموزش و پرورش کارآمد دنیا شاهد این حجم از بوروکراسی اداری و سازمان اقماری نیستیم و بسیاری از وظایف اداری در خود مدارس صورت می گیرد...

منتشرشده در یادداشت

مدارس شبانه روزی و هنرستان های شبانه روزی  اهمیت و ضرورت وجود مدارس شبانه روزی :
طبق ماده 2 اساسنامه مدارس شبانه روزی اهمیت و ضرورت تشکیل این گونه مدارس به ویژه در مناطق محروم بسیار مبرهن و پر واضح است .
افزايش‌ درصد پوشش‌ تحصيلي‌ دانش‌ آموزان‌ روستايي‌،عشايري‌ و مناطق‌ محروم‌ و جلوگيري‌ از هدر رفتن‌ استعدادها و توانائي هاي‌ نوجوانان‌ مناطق‌ مذكور و ارتقاء سطح‌ كيفي‌ آموزش‌ و كاهش‌ افت‌ تحصيلي‌ ، فراهم‌ كردن‌ زمينه‌هاي‌ مناسب‌ براي‌ تربيت‌ دانش‌ آموزان‌ با بهره‌گيري‌ از اوقات‌ فراغت‌ آنان ، پيشگيري‌ از تبعات‌ اخلاقي‌ و اجتماعي‌ ناشي‌ از مهاجرت‌ دانش‌آموزان‌ روستايي‌ به‌ مراكز شهري‌، استفاده‌ بهينه‌ از نيروي‌ انساني‌ و امكانات‌ و اعتبارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ در مناطق‌ كم‌جمعیت ، فراهم‌ كردن‌ زمينه‌ تربيت‌ نيروي‌ انساني‌ مورد نياز مناطق‌ محروم‌ و عشايري‌ از بين‌ دانش‌آموزان‌ بومي‌ مهمترین اهداف دنبال شده در تشکیل این گونه مدارس در مناطق محروم می باشد.
عدالت آموزشی ، افزایش پوشش تحصیلی ، هدایت درست تحصیلی مهمترین و مطلوب ترین اهدافی است که دولت و آموزش و پرورش می تواند با تاسیس و حمایت همه جانبه از مدارس شبانه روزی ، به آن برسد .


چالش ها :
1- اختصاص سرانه بسیار کم غذایی که مدیران اصلا قادر به اداره مدارس نیستند و در حال حاضر تمامی مدارس شبانه روزی مناطق محروم، به بازار و شرکت های آب و برق و گاز بدهکار هستند.
2- نبود سرانه تعمیراتی ، آموزشی و پرورشی
3- فقر شدید مادی دانش آموزان شبانه روزی یا توجه به این که همگی از روستاهای محروم هستند لذا قادر به مشارکت و پرداخت کمک و شهریه به مدارس نیستند.
4- هزینه بالای نگهداری ساختمان ها ، سرویس موتورخانه ها ، تهیه مواد مصرفی برای کار گاه ها در هنرستان های شبانه روزی
5- کمبود شدید نیروی خدماتی در مناظق محروم
6- عدم جذابیت های مادی برای نیروهای شاغل در این مدارس علی رغم اهمیت و حساسیت بالای این مدارس و تراکم بالای کاری به ویژه برای مدیران و نیاز به وجود نیروهای کیفی در این مدارس
7- عدم توجه دیگر نهادهای تصمیم گیر در شهرستان ها به این گونه مدارس بالاخص شورای آموزش و پرورش شهرستان ها ، بخشداری ها ، ده یاری ها و ....

راهکارها :
1- افزایش و واریز به موقع سرانه ها و واریز سریع و بلاواسطه آن از استان یا وزارت به حساب مدارس
2- واگذاری تعمیرات و نگهداری ساختمان ها به ادارات شهرستان و یا سازمان نوسازی
3- اختصاص سرانه های تعمیراتی و .... از محل اعتبارات ماده 180 و یا مواد دیگر بودجه ایی با طرح موضوع در دستور کار جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان ها و استان
4- اختصاص ردیف حقوقی جداگانه در احکام کارگزینی نیروهای اجرایی این گونه مدارس به ویژه مدیر و معاونین مشابه حق روستا ، حق مرزی و ... به جهت افزایش رضایت مندی مدیران مدارس شبانه روزی و نگهداشت آنها


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 09 دی 1395 09:27

مدیریت ایرانی و غیرمتخصص ها

مدیریت کردن به منم منم کردن نیست/ مدیر بودن به سابقه دینی و حتی انقلابی بودن هم الزاما نیست/ ممکن است یک فرد انقلابی باشد اما متخصص نباشد؛ بلد نباشد کار کند؛ چه اصراری است او را بر صندلی مدیریت و وزارت و.. بنشانیم/ ایران ما از سوءمدیریت رنج می‌برد/ اقتصاد ما در همه سطوح از مدیران غیرمتخصص رنج می‌برد/ مدیریت صحیح به تجربه، نگاه تخصصی و خلاقیت‌های فردی است/ افرادی که مدیر نیستند، کارمندان خود را به شکل های مختلف تحت فشار می‌گذارند/ اداره و سازمان ما چالاک نیست؛ کارمندان کار مفید ندارند و مردم ناراضی هستند/ اگر می خواهیم ریشه های مشکلات را درست بخشکانیم، باید نگاه کلان و تخصصی به مسائل داشته باشیم...

منتشرشده در یادداشت

از افتخارات هر دختردار این بود كه دختر به شوفر بدهد و از خوشبختي هاي هر زن كه شوهر شوفر نصيبش شده باشد/ در ذهن اين دختران « مرد روياها » ديگر يك مرد اسب سوار نبود/ این بانوان ایرانی جزو اولین بانوان اسلامی و آسیایی بودند که رانندگی را تجربه کردند و ماشین سواری کردند و حس شیرین رانندگی را تجربه کردند و ماشین را از مبدا به مقصد راندند/ جالب است که در کشور شما زنان رانندگی می کنند/ در داستان هاي صمد بهرنگي ماشين نماد طبقه بالاست و تهران برحسب مالكيت و عدم مالكيت ماشين سواري به شمال و جنوب تقسيم مي شود/ حالا این نماد تجدد که روزگاری با مقاومت مردم مواجه شده بود و بعدها دخترهای زیادی که آرزوی شوهرشوفر داشتند ده ها سال می گذرد و خودرو هنوز در جامعه ی ایرانی رمز آلود است و شگفت انگیز/ خودرو قسمتی از فهم و فرهنگ جامعه ی ایرانی است و این مرکب آهنین فرنگی هنوز به رنگ فرهنگ ایرانی در نیامده است...

منتشرشده در یادداشت

شرط لازم برای بقا در بازار رقابتی برای خیلی از سازمان ها، آموزش با کیفیت هست یعنی آموزشی که مرتبط با نیاز مشتریان آن سازمان باشد/ آیا شناسایی این نیازها باید با توجه به محیط داخلی و بیرونی آموزش و پروش باشد/ این دوره های مجازی چه نیازهای آموزشی (با توجه به هدفی) را در جهان آموزش و پرورش نظام آموزشی امروز ما پر می کنند/ متاسفانه عده ای فقط دید مکانیکی دارند/ امروزه دوره های ضمن خدمت مجازی بار علمی ندارند و تبدیل به ابزار بازاریابی شدند و فقط بار مالی برای معلم دارند لذا هنگام آن است که در این خصوص باز اندیشی و مهندسی مجدد شود...

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور