صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گویا این درس هم قرار است به سرنوشت سایر دروس مانند تربیت بدنی ، انشا ، هنر و... مبتلا شود/ درس " تفکر و سواد رسانه ای " به وسیله  مربیان تربیتی ، دبیران مازاد ، مدیران و معاونین مدارس و.... تدریس می شود/ تفکر و سواد رسانه ای باید توسط کسانی تدریس شود که حداقل با رسانه سروکار داشته باشند/ تدریس " تفکر و سواد رسانه ای " به وسیله افرادی که بعضا سالی یک کتاب مطالعه نمی کند ، رونامه نمی خوانند ، ای میل ( نامه الکترونیکی ) را نمی شناسند و  تاکنون حتی یک یادداشت و یا مقاله منتشر نکرده اند، با کدامین معیارهای آموزش حرفه ای،  متناسب و سازگار است/ گویا مسئولان وزارت آموزش و پرورش عادت به " نشنیدن " دارند/ اجرای ناقص یا صوری یک طرح بدتر از عدم اجرای آن است/ اگر واقعا شرایط برای تدریس چنین دروسی  که در جهت آموزش مهارت های زندگی است، به دلیل کمبود امکانات  فراهم نیست ، آیا بهتر نیست  آن  را تا فراهم شدن شرایط مناسب به تعویق بیندازید

منتشرشده در گفت و شنود

دانشگاه فرهنگیان با هدف ساماندهی مراکز تربیت معلم سابق تاسیس شد که هم استقلال در مدیریت داشته باشند و هم فعالیت های آموزشی و فرهنگی خود را با معیارهای وزارت علوم هماهنگ نموده و در تعامل با آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به پیشبرد اهداف اقدام نماید/ محصول نهایی متاسفانه چندان با کیفیت نبوده و حتی کثیری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رضایت مندی از دوران حضور خود در پردیس ها و مراکز این دانشگاه ندارند/ اشکال اولیه ای که در مورد این دانشگاه به نظر می رسد گستردگی واحدهای آن است/ این تعداد دانشجو نسبت به فضای فیزیکی و پرسنل مورد استفاده چندان مقرون به صرفه نمی باشد/ لزوم تجمیع این واحدهای پراکنده در مجتمع های استانی یا قطب های کشوری کاملا ضروری به نظر می رسد/ این دانشگاه گرچه یکی از سازمان های اقماری وزارت آموزش و پرورش می باشد ولی به صورت هیات امنایی اداره می شود که رییس جمهور ، رئیس هیات امناء البته به صورت اسمی می باشد و هیچ گاه در جلسات شرکت نمی کند/ در انتصاب مسئول یا سرپرست هر کدام از سه سطح رییس استانی، رییس پردیس و رییس مرکز می بایستی نظر استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش ، نماینده شهر و استان و امام جمعه و سایر افراد ذی نفوذ و … نیز در نظر گرفته شود/ در تهیه و تدوین آیین نامه و شیوه نامه های اجرایی آنها همه بخش های دانشگاه و واحدهای تابعه با آزمون و خطا پیش می رود/ از حدود ۳۷۰۰ نفر پرسنل آموزشی و اداری که شامل رسمی و قراردادی و مامورین می شود .حدود ۷۵۰ نفر مامور  آموزشی و اداری از آموزش و پرورش به دانشگاه هستند که به صورت حقوق از مبدا و با دریافتی معلمی به صورت تمام وقت و در طول سال برای دانشگاه کار می کنند که این عامل تبعیض آمیز خود به معضل دیگری برای دانشگاه تبدیل شده است

منتشرشده در یادداشت

مونتسوری، کودک را کاملا آزاد می داند و لازمه آزادی را عدم مداخله در کارهای او بیان می کند/ سعی می کرد تا هر نوع آموزش مستقیم و تقلیدی را حذف کند/ به عقیده پیاژه، نظام آموزش و پرورش باید از یک سو روش های علمی، نیازها و ارزش های اجتماعی را تشخیص دهد و در برنامه ها و رشته های تحصیلی بگنجاند و از سوی دیگر، کودکان و نوجوانان را از لحاظ قدرت یادگیری بشناسد و با روش های مناسب، آنان را به هدف های تعیین شده نزدیک کند/ وی اساس جامعه را بر محبت می داند و می گوید اگر محبت و صداقت کامل در جامعه حاکم باشد نیازی به عدالت نیست/ دور نگهداشتن کودک از همنشینان بد و کودکانی که به نازپروردگی و خوش گذرانی عادت کرده اند .  عادت دادن او به ساده زیستی در لباس، خوراک و وسایل خواب . بازداشتن او از خودآرایی و رفاه طلبی و نیز اشعار عاشقانه/ انسان موجودی اجتماعی و مدنی است و با افراد جامعه خود پیوندی عمیق دارد و ترکیب افراد در جامعه نوعی ترکیب حقیقی و بنیادین است/ ابن خلدون به امر آموزش تدریجی پای بند بوده است ، وی سخت گیری و تنبیه بی جای متعلم را نیز به شدت منع کرده است/ ابن خلدون، تعلیم را پدیده ای اجتماعی و نشأت گرفته از روابط اجتماعی می داند و پیشرفت فرهنگ و تمدن را از عوامل مهم شکوفایی و رشد علوم، صناعت ها و از جمله صناعت تعلیم معرفی می کند

منتشرشده در آموزش نوین

به دانش آموزان می گوییم که سخن نادرست را را باید با سخن درست  پاسخ گفت ؛ چرا که روابط انسانی  از جنس اندیشه و تفکر است/ زمانی که تعدادی از همکاران ما در یکی از مدارس و در اعتراض به برخی انتقادها  در رسانه ها در مورد کیفیت کار معلمان،  اقدام به آتش زدن روزنامه در مدرسه کردند ما به این اقدام اعتراض کردیم چرا که بر این باوریم ، مدرسه محل سوزاندن فکر  نیست ! هنر آن است که اندیشه نادرست را با منطق و استدلال جواب بدهیم/ عصر رادیوهای یک موج سپری شده است/ در قضیه فیش های نجومی شاهد نقش بی بدیل رسانه ها در تصحیح خطا و انعکاس آن به مسئولان برای بازنگری و در قوانین و نیز اصلاح برخی مدیریت ها بودیم . دولت هم خاضعانه برخورد کرد. هم متخلفان را تنبیه کرد و هم از رسانه ها و سبکه های اجتماعی تشکر کرد/ کارکرد رسانه مطابق تعالیم دینی ما مصداق عینی " امر به معروف " و " نهی از منکر " می باشد و این حق باید از سوی مدیران و مسئولان به عنوان وجه مهم " نظارت عمومی " به رسمیت شناخته شود/ « صدای معلم » به عنوان یک رسانه معلمی از همه به ویژه مسئولان انتظار دارد تا در برابر نقدها و انتقادها آستانه تحمل خود را بالا برده و گردش آزاد اطلاعات را بپذیرند و با " کردار " و نه صرفا " زبان "  الگوی جامعه و مردم برای رسیدن به نقطه مطلوب و مورد نظر باشند

منتشرشده در گفت و شنود

ریشه تمام دردها، مفاسد اجتماعی و حتی بین المللی در نبود تعلیم و تربیت کافی و صحیح است/ بهترین دوره تربیت، دوره کودکی است/ کتاب هایش را چندین بار سوزاندند/ هر چیزی به همان صورتی که پرورده قدرت آفریدگار جهان است خوب است. ولی متاسفانه هر چیزی در دست انسان، تغییر ماهیت می دهد/ تعلیم و تربیت چنانچه بخواهد با طبیعت همنوا شود، باید به کودک احترام بگذارد/ آموزگار خوب کسی نیست که در کم ترین زمان، بیش ترین چیزها را آموزش می دهد؛ بلکه کسی است که شوق به آموختن و فهمیدن را در شاگرد بر می انگیزد/ هدف آموزش و پرورش گردآوری و انباشتن اطلاعات نیست، بلکه به کار بردن توانایی اندیشیدن و فهمیدن است/ پارلمان پاریس کتاب "امیل" را مغایر با مذهب و مصلحت کشور دانست و دستور سوزاندن آن را صادر کرد/ پستالوزی در آموزش، محبت را اساس کار خود قرار می داد و انظباط خشک و توام با خشونت که در آن زمان رایج بود، در روش او به کار گرفته نمی شد/ آموزش به معنی دقیق آن، فراهم آوردن زمینه پدید آمدن اندیشه های تازه و پیوند آن ها با اندیشه های پیشین است/ انسان تربیت یافته باید سواد و اطلاعات سیاسی داشته و فعال باشد. از نظر شخصی هم منضبط ، متعادل، مصمم، آینده نگر و به اهداف و رفتار جمعی پای بند باشد

منتشرشده در آموزش نوین
چهارشنبه, 10 شهریور 1395 09:10

مدرنیسم و پست مدرنیسم

آن چه تاکنون مدرن ( نو ) خوانده می شود طبعا فردا ممکن است پست مدرن خوانده شود و پست مدرن امروز هم، فردا سنت تلقی می شود/ مدرنیته و مدرنیزاسیون را عمدتا در تقابل با سنت- کهنه پرستی، رکود، عقب افتادگی، قدیمی بودن، بی ذوقی، بی سلیقگی دانسته اند و آن را ذیل زیبایی شناسی رده بندی کرده اند/ اساس مدرنیته تحول نگاه انسان به خویشتن و جهان است/ فلسفه آموزش- پرورش ناگزیر است به تحلیل و تبیین همه مسائل و مفاهیم این نهاد مهم و مسائل آموزش- پرورش جامعه و جهان بپردازد. برای این منظور هم بایستی با زمان حرکت کند/ به همه انسان ها بیندیشد/ به زبان قابل فهم برای همگان سخن بگوید و زندگی را محور همه فعالیت های آموزشی در خانه در مدرسه در جامعه و در جهان بداند

منتشرشده در آموزش نوین
اگر جامعه اي بخواهد تغييرات اجتماعی و یا تحول مطلوبی را در جامعه به وجود آورد به راحتي مي تواند از طريق نظام آموزشي کارآمد،اثربخش و موثر این تغییرات را اعمال نمايد و باز خورد سريع آن را مشاهده کندروابط عمومی آموزش و پرورش چگونه باید قد بکشد؟ و به حضور مثبت و موثر خود در تحولات جامعه ببالد/ فقدان نگرش علمی و تخصصی به روابط عمومی از سوی مدیران این دستگاه نشانگر آن است که نتوانسته است از مرحله مکانیکی پا فراتر بگذارد و در سیر تاریخی و تکاملی خود هنوز به مرحله فلسفه روابط عمومی نرسیده است هدف روابط عمومی در آموزش و پرورش باید اعتماد سازی و ایجاد یک نوع مقبولیت عمومی در جامعه نسبت به آموزش و پرورش و کارکرد های آن باشددستگاه عظیم آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی موثر و مفید بايد به صورت باز عمل کرده و امکان تبادل انرژي و اطلاعات با محيط بيرون را فراهم کنداکنون ديگر برخورد خوب و مناسب مدير دستگاه و یا مدیر روابط عمومي، به تنهايي جوابگوي نیاز مخاطبان به اطلاعات  نيستامروزه در امر اطلاع رسانی و روابط عمومی ها فراتر از چارت و ساختار سازماني بايد افراد و روش ها نقش ايفا کنندنبايد کاري کنيم تا خلاقيت و پويايي افراد در چارت هاي سازماني زنداني شود

 آسیب شناسی روابط عمومی و جایگاه در آموزش و پرورش     مقدمه
نقش آموزش و پرورش در جامعه ما همچون نقش مويرگ ها و سلسله اعصاب در بدن انسان است . نقش آموزش و پرورش از آن جهت در جامعه اهميت دارد که  اگر جامعه اي بخواهد تغييرات اجتماعی و یا تحول مطلوبی را در جامعه به وجود آورد به راحتي مي تواند از طريق نظام آموزشي کارآمد،اثربخش و موثر این تغییرات را اعمال نمايد و باز خورد سريع آن را مشاهده کند تا در برنامه ريزي هاي بعدي از آن استفاده نمايند . دستگاه آموزش و پرورش عظیم ترین سازمان و تشکیلات جامعه را دارا است و رسالتی بسیار مهم بر عهده دارد از جمله فراهم آوردن زمینه های شکوفایی و بروز استعدادهای بالقوه دانش آموزان ؛ لذا برای پاسخ گویی به نیازهای اطلاعاتی مخاطبانش به سخنگویی نیاز دارد که دارای تجربه رسانه ای،متخصص،مدیر،مدبر و...باشد.
بنابراین اگر روابط عمومی را یکی از ارکان مهم آموزش وپرورش در امر اطلاع رسانی بدانیم وجود سخنگویی کارآمد؛ اثربخشی و آگاه به کار اطلاع رسانی و اطلاع یابی ضرورتی انکارناپذیر است و آموزش وپرورش به منظور اثربخش کردن فعالیت های آموزشی وپرورشی خود باید از منابع موجود ازجمله روابط عمومی به نحو مطلوب و موثر بهره گیرد.
 
روابط عمومی آموزش و پرورش برای اینکه بتواند :
الف- موقعیت خود را به مثابه کلیتی در دل کلیت های فراتر.
ب- ارتقای سطح اطلاع رسانی، کارآمدی و اثربخشی خود
ج- آموزش و بهسازی و سازماندهی منابع انسانی با استفاده از نیروی های متخصص ودارای تجربه عملی و علمی کار روابط عمومی
د- تاثیر پذیری و تاثیرگذاری و ایجاد ارتباط دوسویه و متناسب با معیارهای انسانی و اخلاقی و... درک کند ؛
نیاز به سخنگویی متخصص وبا تجربه کاری روابط عمومی دارد.
 
 
روابط عمومی آموزش و پرورش
روابط عمومی آموزش وپرورش در سایه وجود سیاست گذاری مناسب می تواند به طور فعال در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی، پرورشی، فرهنگی،ا جتماعی و سیاسی آموزش و پرورش مشارکت نماید. این امر از یک سو به هماهنگی و همگامی در انجام امور و از سوی دیگر به اطلاع رسانی دقیق و سریع و همچنین رشد و گسترش ارتباطات بین قسمت های مختلف آموزش وپرورش خواهد انجامید.
البته این امر بدون انجام اصلاحات عمیق وریشه دار در ابعاد مختلف نظام روابط عمومی آموزش وپرورش و به خصوص در حیطه مدیریت آن امکان پذیر نخواهد بود.
دراین راستا و به منظور تحقق مطلوب مجموعه اهداف روابط عمومی آموزش و پرورش باید نظامی را برای آن طراحی کنیم که بتواند به خواسته های ده ها هزار فرهنگی و میلیون ها مخاطب خود به راحتی پاسخ گو باشد.
لذا این طور روابط عمومی، افرادی را با خصوصیات ویژه و منحصربه فرد می خواهد که باهم به بعضی از آنها اشاره می کنیم.
روابط عمومی در آموزش و پرورش بر بستر مناسبات آموزشی وپرورشی این وزارتخانه و به خاطر پاسخ گویی به نیازهای مخاطبان خود به وجود آمده است ؛ حال سئوال این است روابط عمومی آموزش و پرورش چگونه باید قد بکشد؟ و به حضور مثبت و موثر خود در تحولات جامعه ببالد؟
روابط عمومی آموزش و پرورش قبل از هر چیز باید خود را بشناسد و نقش خود را دریابد تا بتواند کارآیی ها و اثربخشی خود را ارتقاء دهد و به عنصری برای شفاف کردن روابط اجتماعی،جلب اعتماد و باور عمومی- که متاسفانه در طول تاریخ بسیار آسیب دیده است- صداقت و درست کاری و روان تر کردن حرکت و چرخش اطلاعات در آموزش وپرورش و جامعه تبدیل شود.
ناگفته پیدا است که این رویداد مهم یعنی قرار گرفتن روابط عمومی آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود امکان پذیر نخواهدبود مگر آنکه از یک سو مسئوولان و دست اندر کاران آموزش وپرورش به رسالت و مسئولیت خویش آگاه باشند و از سویی دیگر مدیران عالی آن با داشتن درکی درست از کار اصلی و واقعی روابط عمومی، فرصت و مجالی را برای آن فراهم نمایند که روابط عمومی بتواند فارغ از هر گونه دغدغه ذهنی به وظایف اصلی خود که همانا اطلاع رسانی و ایجاد یک ارتباط مبتنی براحترام متقابل و دوسویه است،بپردازد.
 
 
جایگاه روابط عمومی در آموزش وپرورش
بررسی موقعیت و جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش در گذشته و شرایط حاکم برآن و فقدان نگرش علمی و تخصصی به روابط عمومی از سوی مدیران این دستگاه نشانگر آن است که نتوانسته است از مرحله مکانیکی پا فراتر بگذارد و در سیر تاریخی و تکاملی خود هنوز به مرحله فلسفه روابط عمومی نرسیده است ؛ از این رو اگر نگرش مسئوولان آموزش وپرورش به آن یک نگرش علمی نباشد جای تعجب و شگفتی نخواهد بود و از سوی دیگر بی اعتقادی به ضرورت تخصص در واحدهای روابط عمومی روی دیگر همین سکه است و امری کاملا طبیعی به نظر می رسد، زیرا نگرش علمی و احساس نیاز عینی و واقعی به روابط عمومی نباید از روی اغراض سیاسی و... باشد.
با توجه به کارکرد روابط عمومی های آموزش وپرورش می توان گفت الگو های حاکم بر اغلب واحدهای روابط عمومی آموزش وپرورش یکی از سه الگوی زیر است که «گرونیک و هانت» آن را این گونه ارائه کرده اند:
 
1-  الگوی کارگزاران روابط عمومی و تبلیغات مطبوعاتی ؛ یعنی روابط عمومی تبلیغاتی که می کوشد با استفاده از همه امکانات موجود توجه رسانه ها و مخاطبان را جلب کند.
 
2-  الگوی اطلاعات همگانی ؛ مشخص کننده روشی در روابط عمومی است که درباره سازمان آنچه که درست است انتشار می دهند و داوطلبانه به انتشار اخبار و اطلاعات منفی سازمان مبادرت نمی کنند. هر دوی این الگوها یک سویه هستند و کارگزاران بعضی از روابط عمومی ها در ارائه اطلاعات سازمان خودبه مخاطبان شان از آن پیروی می کنند و درصدد کسب اطلاعات از مردم از راه افکار سنجی و پژوهش بر نمی آیند.
اما آن دسته از واحد های روابط عمومی که از برنامه های ارتباطی دوسویه بهره می گیرند و از طریق پژوهش و افکارسنجی دیدگاه مخاطبان خودرا در می یابند و براساس آن برنامه ریزی می کنند و نهایتا پشتیبانی گروه ها و مخاطبان را نسبت به سازمان خود جلب می کنند بدون آنکه قادر باشند تغییر رفتاری به نفع مخاطبان سازمان ایجادکنند ؛ زیرا اصولا بنا به دلایلی که اشاره شد از مشروعیت کافی نزد مدیران خود برخوردار نیستند.
 
3-  روابط عمومی مردم گرا ؛ این نوع روابط عمومی در واقع ماهیت و طبیعت واقعی روابط عمومی را متجلی می کند و از مشخصه های آن عبارتست از:
الف- خدمت به افکار عمومی به جای کنترل و مدیریت آن
ب- تاکید بر گفتمان آزاد و برابر بین گروه های اجتماعی مرتبط
پ- آمادگی برای تغییر رفتارهای سازمان در صورت لزوم و پرهیز از تحمیل باورهای سازمان به مخاطبان
ت- توجه به رمزگشایی و مرکز گستری به معنی خارج شدن از سازمان و توسعه گستره فعالیت های ارتباطی به سمت کلیه گروه های مرتبط و بستر سازی برای سهیم شدن آنها در تصمیم سازی های سازمان
ث- توجه به منافع عمومی و اهداف مورد قبول جامعه
ج- تغییر جریان ارتباط سنتی و عمودی از سمت سازمان به سمت گروه های اجتماعی به جریان دوسویه گروه،گروه
چ- کاهش فعالیت های تبلیغاتی، انتشاراتی و بعضا رسانه ای به نفع فعالیت های مطالعاتی، مشاوره ای و تحقیقاتی
ح- اعتقاد به سر سختی و هوشمندی مخاطبان و دادن نقش همسنگ به آنان در فعالیت های ارتباطی
خ- ایفای نقش تسهیل گری و مدیریت ارتباطات به جای پرداختن صرف به نقش های تکنسین یا تسهیل گری ارتباطات
 
بی تردید این نوع روابط عمومی همان روابط عمومی راستین و واقعی است که می تواند نقش شایسته ای در کاستن فاصله بین سازمان ها و گروه های اجتماعی یا ملت – دولت ایفا کند و به توسعه همبستگی و همدلی سازمانی و رضایت عموم منجر شود و روابط عمومی در آموزش و پرورش باید بر پایه این نوع از روابط عمومی بنیان گذاری شود ؛ چرا که هدف روابط عمومی در آموزش و پرورش باید اعتماد سازی و ایجاد یک نوع مقبولیت عمومی در جامعه نسبت به آموزش و پرورش و کارکرد های آن باشد.
ایجاد ارتباط دوسویه که هم بتواند تاثیر گذار باشد و هم تاثیر پذیر و فاصله ها را از میان بردارد و بتواند شیوه ای از ارتباط را طراحی کند که مخاطبان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند و هم اخبار و اطلاعات مثبت و هم منفی را با صداقت و درستی در اختیار آنها قرار دهد و اگر روابط عمومی در آموزش و پرورش بتواند این انتظارات را برآورده کند،بی شک می توان گفت که دارای پشتوانه ای قوی از توده های مردم است که به کمک آنها می تواند اهداف خود را برآورده کند.
 
 
نیاز آموزش و پرورش به سخنگو
ايجاد تعادل و توازن بين مولفه هاي داخل و خارج يک مجموعه از وظايف روابط عمومی ها و سخنگوی دستگاه ها است. اگر يک سازمان يا نهاد را به عنوان يک سيستم در نظر بگيريم، هر اندازه که تلاش شود اين سيستم باز باشد با دنياي بيرون تبادل انرژي و اطلاعات داشته باشد، ادامه حيات آن تضمين شده است و هر چه سيستم بسته باشد آنتروپي آن افزايش يافته و سيستم زودتر به مرحله پايان خود مي رسد و اگر سيستم باز باشد، آنتروپي را به بيرون محيط خود صادر کرده و امکان ادامه حيات مهيا مي شود.
لذا دستگاه عظیم آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی موثر و مفید بايد به صورت باز عمل کرده و امکان تبادل انرژي و اطلاعات با محيط بيرون را فراهم کند.
انتقال اطلاعات زماني به ادامه حيات موثر دستگاه کمک مي کند که هدايت شده باشد. امروز در دنيايي زندگي مي کنيم که در مقابل حجم انبوه و وسيعي از اطلاعات قرار داريم که از آن تحت عنوان عصر انفجار اطلاعات نام برده مي شود. اگر در چنين روزگاري تبادل اطلاعات بدون کنترل صورت گيرد مي تواند انرژي و وقت ما را هدر دهد و براي آنکه بتوانيم اطلاعات را بهينه سازي کنيم بايد سيستم هاي هدايت اطلاعات از جمله سخنگو های با تجربه و متخصص را به کار گيريم و سعي کنيم تدابيري بيانديشيم تا اطلاعاتي وارد سيستم شود که براي رشد و ارتقاي سازمان مفيد باشد و اطلاعاتي از مجموعه خارج شود که موجب ضربه زدن به مجموعه نشود لذا وجود سخنگو دستگاه اینجا نمود پیدا می کند.
اطلاعات وارد شده و يا خارج شده از مجموعه توسط سخنگو بايد در توسعه افکار عمومي، خوش بيني و توجه افکار جامعه به آموزش و پرورش نقش موثر داشته باشد ؛ بنابراين نيازمند سيستم هدايتي در امر اطلاع رسانی آموزش و پرورش هستيم تا اطلاعات به درستي منتقل شود.
«نيروي انساني»، «توسعه سازماني و تشکيلاتي» و «روش ها و فن آوري» از مهمترين منابع اطلاع رساني هستند که توسط سخنگوی دستگاه هماهنگ شده و از چالش ها و پیامدهای بعدی جلوگیری می کنند.
اکنون ديگر برخورد خوب و مناسب مدير دستگاه و یا مدیر روابط عمومي، به تنهايي جوابگوي نیاز مخاطبان به اطلاعات  نيست و این توانایی سخنگوی دستگاه در امر اطلاع رسانی است که باعث پاسخ گویی موثر وعلمی او به مخاطبان می شود ؛ سخنگویی دستگاه ها امروزه به علم و هنر افراد در این زمینه تبدیل شده است که هر کسی نمی تواند عهده دارد آن باشد و کساني بايد عهده دار این مسئولیت شوند که تخصص و تجربه کافي داشته باشند ؛ بنابراين انتخاب فرد متخصص در اين زمينه مسئله مهمي است.
ما در مقاطع مختلف به آموزش متخصصان روابط عمومي که بتواند وظایف سخنگوی دستگاه را بر عهده گیرد نیاز داریم ولی تربيت نيروي انساني در این رابطه محدود به تهران و يکي دو استان بزرگ کشور مي شود، در حالي که بايد کاري کنيم تا در همه استان ها تربيت نيروي متخصص براي روبط عمومي ها که بتوانند وظیفه سخنگویی دستگاه را داشته باشند انجام شود.
امروزه در امر اطلاع رسانی و روابط عمومی ها فراتر از چارت و ساختار سازماني بايد افراد و روش ها نقش ايفا کنند.
نبايد کاري کنيم تا خلاقيت و پويايي افراد در چارت هاي سازماني زنداني شود و بايد اجازه پيشرفت و بروز خلاقيت بدهيم و دنياي امروز به سمت نرم افزاري شدن مي رود و بايد در تمام عرصه هاي نقش نرم افزار را جدي گرفت.
 
اثرات وجودسخنگو در دستگاه عظیم آموزش و پرورش :
1 - تقويت ارتباط دو سویه و تلفیقی و ایجاد اعتماد به نفس در دستگاه
2 –  ایجاد انگیزه و درك متقابل
3 –  ایجاد رضايت خاطر در مخاطبان و مجریان دستگاه
4 – احساس مفید بودن عملیات اطلاع رسانی
5 – تقويت رشد اجتماعي، روحي، رواني و عاطفي مجریان و مخاطبان دستگاه
6 – تأمين بخشي از نيازهاي اساسي دستگاه
7 – انتقال صريح پيام به مخاطبان
8- پاسخ گویی موثر و بموقع به مخاطبان
9- هماهنگی در امر اطلاع رسانی و پرهیز از پراکندگی اطلاع رسانی
10- مکانیزه شدن امر اطلاع رسانی
11- و...
 
همه ما اين واقعيت را مي پذيريم که هیچ دستگاه و یا سازمانی وجود ندارد که از بحران در امان باشد ، بحران مي تواند به طور غير منتظره در هر زمان و هر مکان سازمان را گرفتار کند، روابط عمومي مهمترين نقش را در این شرایط بر عهده دارد.
با اين حال یاد آوری اين نکته لازم است که روابط عمومي به تنهایی نمي تواند بحران ها را حل کند . روابط عمومي تنها مي تواند به بهترين و موثرترين نحو پيام هاي صحیح را در چنين موقعيت هايي انتقال دهد و به طورموثر در اعتباربخشی يک دستگاه و یا سازمان تاثير گذار باشد.
آمادگي براي مقابله با بحران با شکل گيري يک تيم اطلاع رسانی به رهبري سخنگوی دستگاه آغاز مي شود و فقط فرد تعيين شده براي سخنگويي بايد با رسانه ها صحبت کند.
حساسیت کار اطلاع رسانی در آموزش و پرورش به خاطر وجود افراد مختلف با ایده ها و تفکرات متفاوت خیلی مشکل تر از سایر دستگاه هاست چون راضی نگه داشتن این قشر عظیم انسانی کاری بس مشکل است ، لذا فراهم کردن زمینه مشارکت همه جانبه فرهنگیان در مدیریت آموزش و پرورش کشور به منظور افزایش کارآیی نظام تلیم وتربیت امری انکار ناپذیراست که جز به مدد اطلاع رسانی و همت و تلاش و پشتیبانی مسئوولان و کارگزاران روابط عمومی امکان پذیر نخواهد شد.
بنابراین وجود سخنگو در دستگاه عریض و طویل آموزش وپرورش با توجه به گستره وسیعی افراد و جامعه ای که با آن سروکار دارند ضرورتی انکار ناپذیر است که می تواند نقش ارزنده ای در تعالی سازمانی آموزش وپرورش داشته باشد و از لحاظ قانونی با توجه به آیین نامه فعالیت روابط عمومی وسخنگو که از سوی دولت به دستگاه ها ابلاغ شد، مسئولان آموزش وپرورش باید هر چه سریع تر نسبت به انتخاب و معرفی سخنگو این دستگاه اقدام نمایند تا از تعدد اطلاع رسانی و چالش های رسانه ای دراین دستگاه جلوگیری شود.
 
منابع
1-   میر سعید قاضی، علی، ویژگی های کارگزاران روابط عمومی
2-   فرهنگی، علی اکبر، اعتبار یا مشروعیت در ارتباطات میان فردی، فصلنامه رسانه سال سوم
3-   طالبی نژاد، محمدرضا ، روان شناسی و ارتباط ، تهران انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
4-  ویدال، سون ، کاربرد نظریه های ارتباطات ، ترجمه دکتر علیرضا دهقان، تهران، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها
5-   فصلنامه تازه های مدیریت
6-   فصلنامه تخصصی تحقیقات روابط عمومی
7-   نطقی، حمید، مدیریت روابط عمومی ، تهران انتشارات دانشگاه علوم ارتباطات اجتماعی
8-   خزائلی، عذرا، نویسندگی برای رادیو و تلویزیون، نشر مرکز تحقیقات ، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما
9-   امیری،باقر.نقش وسایل ارتباط جمعی،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی سال 1377
10-Effective Public Relative by: scott m.Cutlip and Allen H.Center,pppreutiee- Hall,I
10- یحیای،احمد. راهکارهای ارتباطات موثر و اصول پاسخگویی و...

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 07 شهریور 1395 16:01

زندگی بدون صدا و آموزش بدون نوا !

موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی بر می انگیزد/ آنجا که سخن از گفتن باز می‌ماند موسیقی آغاز می شود/ موسیقی عالی‌ترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده است/ امروز در همه کشورهای صاحب آموزش و پرورش مدرن به عنوان یکی از دروس اصلی و پایه به شمار می رود و کودکان و نوجوانان موظفند آموزش موسیقی را فرا بگیرند/ دولت تدبیر و امید  ضرورت تغییرات و اصلاحات در ساختارها و کارکردهای تعلیم و تربیت را جدی بگیرد/ جامعه علمی و هنری و فرهنگی از مطالبات خود دست بر نمی دارد/ آیا دولت تدبیر و امید به صدا و آوا و  نوای موسیقی و تربیت و آموزش برای این هنر و آموزش برای گوش کردن به این صدا وآوا طرح و برنامه ای داشته یا دارند یا بایستی منتظر بمانیم که آرام آرام همین حیات نیم بند موسیقی تهدید و تحدید شود

منتشرشده در آموزش نوین
جمعه, 05 شهریور 1395 18:28

بررسی نهاد دانشگاه در ایران

دانشگاه‌ها با این همه پولی که از مردم می‌گیرند، تحت سیطره دولتند/ ابوریجان بیرونی اوج دانش است ولی محمود غزنوی او را زندانی می کند/ ما حتی مدرسه هم نداشتیم، مدرسه هم از ملحقات نهادهای مختلف مانند بیت و مسجد بود/ دانشگاه در دوره معاصر ایران به تصاحب ایدئولوژی‌های مسلط درآمده است/ رضاشاه 8 سال مدام گفت بسازم، نسازم و بالاخره ساخت او می‌خواست بچه‌ها به خارج نروند/  اولین ایدئولوژی که دانشگاه به آن دچار شد ایدئولوژی مدرنیزاسیون دولتی بود / بعدها موجودیت آکادمیک دانشگاه تحت‌الشعاع ایدئولوژی‌های دیگر اعم از چپ یا مذهبی قرار گرفت / دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی این بار تحت سیطره ایدئولوژی اسلامی‌سازی قرار گرفت/ الان ایدئولوژی بازار در دانشگاه سر برآورده است/ پول از خانواده‌ها و تصاحب از سازمان اداری دولت/85درصد دانشجویان ما با عناوین مختلف برای درس خواندن پول می‌دهند/ یکبار شمردم  17 سازمان بر یک دانشگاه تسلط داشتند از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری / دانشگاهی می‌خواهد هفته پژوهش برگزار کند باید بخشنامه‌ای صادر شود و بگوید شما باید از این تاریخ تا آن تاریخ این کار را بکنید/ ما تعدادی پرولتاریای سفید هم در دانشگاه داریم که حتی حکم استخدامی هم دارند/ دانشگاه، مطلوبیت خود را از پی‌جویی حقیقت و پرسش از حقیقت کسب می‌کند / مشروعیت دانشگاه صحت، دقت و عینیت روش‌شناختی است/ بازی‌ها و گرامرهای میدان‌های دیگر وارد میدان دانشگاه شده است. دانشگاه‌ با قواعد بازی خود نمی‌تواند بازی کند/ دانشجو می‌گوید من پایان‌نامه می‌نویسم و شما ارتقا پیدا می‌کنید و استاد هم می‌گوید من ارتقا پیدا ‌کنم شما هم از این فروشگاه مدرک، مدرکی می‌گیرید و می‌روید/ در دانشگاه یک اشرافیت دانشگاهی وجود دارد/ زینت‌المجالس‌های دانشگاهی کارشان شرکت در جلسات است/ گونه دیگری به اسم کنتراتوری دانشگاهی وجود دارد که با سازمان‌ها و شرکت‌های بیرونی مشغول‌اند/ پرولتاریای دانشگاهی رزومه‌نویس هستند کار این افراد تولیدکردن مواد است برای اینکه ارتقا بگیرند/ دانشگاهیانی که عاشق پرسیدن از دانش هستند، غریب مانده‌اند برای اینکه دغدغه علمی دارند

فلسفه و آموزش و پرورش دو روی یک سکه‌اند/ آموزش سمت پویای فلسفه است آموزش صرفاً ابزاری برای کسب معاش نیست، بلکه مهد تفکر و مدرسه‌ای برای بهینه‌سازی فرهنگ شهروندی است/ فلسفه مطالعه واقعیات و پیگیری خرد استفلسفه روشی برای زندگی است / کودک بی تجربه و نابالغ هم در ظرف آموزش به شهروندی متمدن تبدیل می‌شود/ اگر معلمی نتواند رابطه میان فلسفه و آموزش را دریابد، به معنای واقعی کلمه معلم نیست/ یک معلم حقیقی، علاوه بردانش، باید شعور اخلاقی و اجتماعیِ برآمده فلسفه را نیز داشته باشد تا بتواند در تعلیم موفق باشد / شرایط تغییر و تربیت، باید طوری فراهم شود که به کودک اجازه رفتن به فضای آزاد داده شود با این هدف نهایی که به فردی شاد و تعادل اجتماعی تبدیل شود. از این رو برنامه‌های درسی در مدارس باید بر حقایق زندگی فردی و جمعی متمرکز باشد/ فلسفه روش را تدوین می‌کند و آموزش فرآیند آن است

منتشرشده در دیدگاه

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور