صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

چنین پارادایم و فرآیندی به ویژه وقتی پای ترقی و تکامل و تعالی و رشد به میان بیاید و منیت و خودخواهی و ارتجاع و واپس گرایی و جمود و ایستایی رخت بربندد و چارچوب و مانفیست انسان، علم، اندیشه و وجدان و معنویت و معرفت لحاظ گردد، امری پسندیده و متعارف می باشد/ زبان ماست که نظر ما را درباره واقعیت تعیین می کند/ بسیاری از مشکلات، انحرافات، جدل ها و حوادث غیر مترقبه و چالش ها از آن جا ناشی می شود که انسان ها ارزش و جایگاه زبان و ویژگی ها و طبقات و اعماق آن را درک ننموده و با زبان و کلام به مفهوم دقیق کلمه آشنایی و مؤانست نداشته باشند/ تکامل، ترقی، رشد و نقادی در جهان بینی، انسان شناسی و متد علمی، فلسفی او جایگاه مهمی دارد و شجاعت و شهامت علمی و کلامی ایجاب می کند که انسان و هر صاحب مکتب و حزب و ایدئولوژی، دگماتیسم را پس زده و دریچه نوآوری و تفکر را بگشاید...

منتشرشده در یادداشت

وزارت آموزش و پرورش فقط در این اعداد و ارقام کلیشه ای مذکور خلاصه نمی شود/ این وزارتخانه علاوه بر بخش های مذکور دارای شش معاونت می باشد/ علاوه بر این ها دارای هشت مرکز و دفتر ستادی هست/ زمانی مساله برای آموزش و پرورش بغرنج می شود که به این ساختار مشابه با سایر وزارتخانه ها، سازمان های اقماری اختصاصی وزارت آموزش و پرورش را به این بخش ها اضافه نماییم/ برخی از این سازمان های اقماری خودشان در حد و اندازه یک وزارتخانه کوچک بوده و دارای تشکیلات استانی می باشند/ یکی از مشکل ترین تصمیمات یک وزیر و تیم مشاور ایشان، شناسایی افراد متخصص، متعهد و همراه به لحاظ سلیقه سیاسی با دولت مستقر است که بتواند آنها را در مصادر ارشد اجرایی هر یک از بخش های مذکور قرار دهد و این موضوع از حقوق اولیه مدیریتی یک وزیر محسوب می شود/ وزیر محترم باید چابک سازی این بوروکراسی عظیم و کارآمد شدن آن را مد نظر قرار دهد زیرا تداخل وظایف و حتی معطل شدن انجام وظایف به علت این تداخل از عوارض این پیکره فربه و موازی کار است/ در سیستم های آموزش و پرورش کارآمد دنیا شاهد این حجم از بوروکراسی اداری و سازمان اقماری نیستیم و بسیاری از وظایف اداری در خود مدارس صورت می گیرد...

منتشرشده در یادداشت

مدارس شبانه روزی و هنرستان های شبانه روزی  اهمیت و ضرورت وجود مدارس شبانه روزی :
طبق ماده 2 اساسنامه مدارس شبانه روزی اهمیت و ضرورت تشکیل این گونه مدارس به ویژه در مناطق محروم بسیار مبرهن و پر واضح است .
افزايش‌ درصد پوشش‌ تحصيلي‌ دانش‌ آموزان‌ روستايي‌،عشايري‌ و مناطق‌ محروم‌ و جلوگيري‌ از هدر رفتن‌ استعدادها و توانائي هاي‌ نوجوانان‌ مناطق‌ مذكور و ارتقاء سطح‌ كيفي‌ آموزش‌ و كاهش‌ افت‌ تحصيلي‌ ، فراهم‌ كردن‌ زمينه‌هاي‌ مناسب‌ براي‌ تربيت‌ دانش‌ آموزان‌ با بهره‌گيري‌ از اوقات‌ فراغت‌ آنان ، پيشگيري‌ از تبعات‌ اخلاقي‌ و اجتماعي‌ ناشي‌ از مهاجرت‌ دانش‌آموزان‌ روستايي‌ به‌ مراكز شهري‌، استفاده‌ بهينه‌ از نيروي‌ انساني‌ و امكانات‌ و اعتبارات‌ آموزش‌ و پرورش‌ در مناطق‌ كم‌جمعیت ، فراهم‌ كردن‌ زمينه‌ تربيت‌ نيروي‌ انساني‌ مورد نياز مناطق‌ محروم‌ و عشايري‌ از بين‌ دانش‌آموزان‌ بومي‌ مهمترین اهداف دنبال شده در تشکیل این گونه مدارس در مناطق محروم می باشد.
عدالت آموزشی ، افزایش پوشش تحصیلی ، هدایت درست تحصیلی مهمترین و مطلوب ترین اهدافی است که دولت و آموزش و پرورش می تواند با تاسیس و حمایت همه جانبه از مدارس شبانه روزی ، به آن برسد .


چالش ها :
1- اختصاص سرانه بسیار کم غذایی که مدیران اصلا قادر به اداره مدارس نیستند و در حال حاضر تمامی مدارس شبانه روزی مناطق محروم، به بازار و شرکت های آب و برق و گاز بدهکار هستند.
2- نبود سرانه تعمیراتی ، آموزشی و پرورشی
3- فقر شدید مادی دانش آموزان شبانه روزی یا توجه به این که همگی از روستاهای محروم هستند لذا قادر به مشارکت و پرداخت کمک و شهریه به مدارس نیستند.
4- هزینه بالای نگهداری ساختمان ها ، سرویس موتورخانه ها ، تهیه مواد مصرفی برای کار گاه ها در هنرستان های شبانه روزی
5- کمبود شدید نیروی خدماتی در مناظق محروم
6- عدم جذابیت های مادی برای نیروهای شاغل در این مدارس علی رغم اهمیت و حساسیت بالای این مدارس و تراکم بالای کاری به ویژه برای مدیران و نیاز به وجود نیروهای کیفی در این مدارس
7- عدم توجه دیگر نهادهای تصمیم گیر در شهرستان ها به این گونه مدارس بالاخص شورای آموزش و پرورش شهرستان ها ، بخشداری ها ، ده یاری ها و ....

راهکارها :
1- افزایش و واریز به موقع سرانه ها و واریز سریع و بلاواسطه آن از استان یا وزارت به حساب مدارس
2- واگذاری تعمیرات و نگهداری ساختمان ها به ادارات شهرستان و یا سازمان نوسازی
3- اختصاص سرانه های تعمیراتی و .... از محل اعتبارات ماده 180 و یا مواد دیگر بودجه ایی با طرح موضوع در دستور کار جلسات شورای آموزش و پرورش شهرستان ها و استان
4- اختصاص ردیف حقوقی جداگانه در احکام کارگزینی نیروهای اجرایی این گونه مدارس به ویژه مدیر و معاونین مشابه حق روستا ، حق مرزی و ... به جهت افزایش رضایت مندی مدیران مدارس شبانه روزی و نگهداشت آنها


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
پنج شنبه, 08 دی 1395 09:27

مدیریت ایرانی و غیرمتخصص ها

مدیریت کردن به منم منم کردن نیست/ مدیر بودن به سابقه دینی و حتی انقلابی بودن هم الزاما نیست/ ممکن است یک فرد انقلابی باشد اما متخصص نباشد؛ بلد نباشد کار کند؛ چه اصراری است او را بر صندلی مدیریت و وزارت و.. بنشانیم/ ایران ما از سوءمدیریت رنج می‌برد/ اقتصاد ما در همه سطوح از مدیران غیرمتخصص رنج می‌برد/ مدیریت صحیح به تجربه، نگاه تخصصی و خلاقیت‌های فردی است/ افرادی که مدیر نیستند، کارمندان خود را به شکل های مختلف تحت فشار می‌گذارند/ اداره و سازمان ما چالاک نیست؛ کارمندان کار مفید ندارند و مردم ناراضی هستند/ اگر می خواهیم ریشه های مشکلات را درست بخشکانیم، باید نگاه کلان و تخصصی به مسائل داشته باشیم...

منتشرشده در یادداشت

از افتخارات هر دختردار این بود كه دختر به شوفر بدهد و از خوشبختي هاي هر زن كه شوهر شوفر نصيبش شده باشد/ در ذهن اين دختران « مرد روياها » ديگر يك مرد اسب سوار نبود/ این بانوان ایرانی جزو اولین بانوان اسلامی و آسیایی بودند که رانندگی را تجربه کردند و ماشین سواری کردند و حس شیرین رانندگی را تجربه کردند و ماشین را از مبدا به مقصد راندند/ جالب است که در کشور شما زنان رانندگی می کنند/ در داستان هاي صمد بهرنگي ماشين نماد طبقه بالاست و تهران برحسب مالكيت و عدم مالكيت ماشين سواري به شمال و جنوب تقسيم مي شود/ حالا این نماد تجدد که روزگاری با مقاومت مردم مواجه شده بود و بعدها دخترهای زیادی که آرزوی شوهرشوفر داشتند ده ها سال می گذرد و خودرو هنوز در جامعه ی ایرانی رمز آلود است و شگفت انگیز/ خودرو قسمتی از فهم و فرهنگ جامعه ی ایرانی است و این مرکب آهنین فرنگی هنوز به رنگ فرهنگ ایرانی در نیامده است...

منتشرشده در یادداشت

شرط لازم برای بقا در بازار رقابتی برای خیلی از سازمان ها، آموزش با کیفیت هست یعنی آموزشی که مرتبط با نیاز مشتریان آن سازمان باشد/ آیا شناسایی این نیازها باید با توجه به محیط داخلی و بیرونی آموزش و پروش باشد/ این دوره های مجازی چه نیازهای آموزشی (با توجه به هدفی) را در جهان آموزش و پرورش نظام آموزشی امروز ما پر می کنند/ متاسفانه عده ای فقط دید مکانیکی دارند/ امروزه دوره های ضمن خدمت مجازی بار علمی ندارند و تبدیل به ابزار بازاریابی شدند و فقط بار مالی برای معلم دارند لذا هنگام آن است که در این خصوص باز اندیشی و مهندسی مجدد شود...

منتشرشده در یادداشت

سهم سید محمد فرزان در مقام رئیس ادارة فرهنگ و معارف، در باروری عقلانیت در محیط آموزشی و به کارگیری خرد در امر ریاست، بسیار مهم­تر و اثرگذارتر از نوشته ­های او در نقد آثار است/ امروز بیش از آنکه به منتقدانی بسیار دانشمند و جامع­ الاطراف و متبحر، نیاز داشته باشیم، در نهاد آموزش و پرورش خود به مدیران و معلمانی چون فرزان سخت نیازمندیم/ در هر جامعه ­ای هیچ­ گاه تحولی اساسی و رو به ترقی محقق نمی ­شود و هیچ ­وقت آن جامعه روی سعادت و آرامش نمی­ بیند مگر اینکه در نهاد آموزش و پرورش آن جامعه طرحی نو افکنند تا آموزگاران و معلمانی پویا و توانا زمام تعلیم و تربیت را در دست گیرند و این همه محقق نمی ­شود جز اینکه لایقان را از در نرانیم و بی مایگان را بر صدر ننشانیم/ تمامی کتاب­ های درسی دوره­ های دبستان و دبیرستان را تصحیح و غلط ­گیری و ویرایش زبانی و ادبی کرد/ با ملاحظة شیوة مدیریت اثربخش سید محمد فرزان در دوران خدمتش و نیز کوشش وی در تربیت شاگردانی با فضل و علم، تأمل در احوال و آثار فرزان و معلمانی چون او برای مدیران و معلمان کشور امری ضروری به نظر می ­رسد...

منتشرشده در معرفی کتاب

حکومت ها برای توسعه جوامع خود و داشتن شهروندانی مسئول برای ارتقا نظام آموزش و پرورش تلاش کردند/ وزارت آموزش و پرورش در بیش از سه دهه ی گذشته از ضعف آماری و داشتن مستندات لازم رنج می برد/ یکی از اولیه ترین لازمه های یک برنامه ریزی خوب و قابل اجرا ، داشتن اطلاعات مستند و کامل از وضیعت و داده های مرتبط با حوزه آموزش می باشد/ وزارت آموزش و پرورش در بیش از سه دهه ی گذشته از ضعف آماری و داشتن مستندات لازم رنج می برد/ در بستر سازی برای اجرای طرح ها هم معمولا به دلیل غیر کارشناسی و اجتهادی بودن برنامه ها وضیعت چندان مطلوب نیست/ به دلیل سیستم اداری کشور و فرهنگ پوپولیستی و تبلیغاتی اکثر برنامه ها در پی افزایش آمار و شاخص های کمی هستند و جنبه کیفی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد/ مدیران آموزش و پرورش و تیم های برنامه ریزی خود را کارشناس تر از قبلی ها دانسته و طرح های قبلی را یا با طرحی متفاوت و گاه متضاد جایگزین می کنند و شروع به بیان کردن نواقص و ایرادات طرح های قبلی و تمجید از طرح خود می پردازند و بدون رعایت قوانین و اصول اجرایی برنامه ریزی ها دست به تغییر و تحول می زنند/ نظام آموزشی ایران به جای آنکه برنامه محور باشد بیشتر شخص محور است/ آنچه که در نظام آموزشی ایران مشهود است تاثیر و دخالت دیگر مراجع و مراکز غیر مرتبط که گاه صلاحیت این کار را ندارند در برنامه و سیستم آموزشی است ....

منتشرشده در دیدگاه

 نمی‌دانم وقتی قرار است خودم فریاد بزنم چطور می‌توانم صدای فریاد همه مردم را بشنوم/ همه تصمیم گرفته بودند برای شنیدن صدای فریاد دیگران فقط دهانشان را باز نگه دارند و خودشان فریاد نکشند/ مردم و شاهزاده برای اولین بار صدای آواز پرنده‌ای کوچک، صدای زمزمه باد در میان برگ‌ها و صدای آب نهرها  و صدای طبیعت را می شنیدند/ آموزش موسیقی از رحم مادر شکل می گیرد/ در خانواده‌هايي هم که قصه‌گویی و شعرگویی رواج دارد، بچه‌ها زبان‌آور‌ترند/ آن‌ها معنا و مفهوم این مهارت را در سکوت درون انسان و سکوت فضای بیرون جست و جو می کنند/ تنها وقتی می‌توان صدای پنهان درون را فهمید و شنید و دید که عریانی لباس ذهن ما باشد/ کشف هویت از طریق گوش فرادادن به درونیات خویشتن و بازتاب‌های آن‌ها و به آن‌چه که درون آدمی می‌گذرد و تحقق می یابد. این نوعی تعلیم و تربیت تجربی است/ ین‌ها را گفتیم تا برسیم به بحث اصلی و درد تاسف‌آور آموزش و پرورش. جایی که از هیاهوها، فریادها، تکرارها، پرسش‌ها و امتحان‌ها پر است و از لذت و نشاط و خلاقیت خالی و از بدیهیات تربیتی محروم/ کودکان ما در آموزش فعال نیستند و  موضوعات و پدیده‌ها را حس و تجربه نمی‌کنند/ شنیدن آموختن است، چون آن دم که در سکوت می‌شنوی تمام هستی با تو سخن می‌گوید هنگامی که به تمامی سکوت پیشه می‌کنی مهم ترین لحظه آموختن آغاز می‌گردد. آن‌گاه که در سکوتی زندگی رازهای خود را آشکار می‌کند...

منتشرشده در پژوهش

« صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش این پرسش را مطرح کرد/ وزارت آموزش و پرورش چگونه و با چه منطقی می تواند هر گونه مسئولیت خود را در خصوص نحوه اجرای این دوره نفی کند/ « صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش می خواهد تا با واقع بینی و صداقت در برابر عملکرد خود با شفافیت و صداقت برخورد نموده و نیز به دنبال کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت در درون وزارت آموزش و پرورش باشند/ بر اساس آخرین آمار ؛ ۴۲۲۰۳۱ نفر  از پرسنل وزارت آموزش و پرورش در آزمون شرکت کرده اند/ آن چه در این میان مهم و قابل ذکر است اطلاع رسانی گسترده خبرگزاری ها و سایت های مختلف در این زمینه بود/ در این میان برخی از شبکه های مجازی و گروه های تلگرامی معلمان نیز که بیشتر به دنبال جذب مخاطب و افزایش جمعیت آماری خود هستند تا دغدغه ارتقای آگاهی و روشنگری ؛  به تبلیغات وسیع در این مورد پرداخنتد/ آیا سایر وزارتخانه ها ، نهادها و دستگاه ها نیز برای برگزاری یک آزمون ضمن خدمت چنین تبلیغات و هیاهویی راه می اندازند / واقعیت مهم آن است که وزارت آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته است در زمینه " ارتقای حرفه ای " معلمان عملکرد مثبت و قابل دفاعی داشته باشد/ در دولت های نهم و دهم  وضعیت به مراتب بدتر و غیرحرفه ای تر بوده است/ در نظرسنجی که در صدای معلم برگزار شده است ؛ 3/ 73 درصد فرهنگیان و معلمان آموزش های ضمن خدمت را " ناکارآمد و غیر مرتبط " ارزیابی کرده اند/ چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر اساس فرآیند " نیازسنجی " و نیازهای واقعی و شغلی معلمان اقدام بر برگزاری دوره ها نمی کنند و بیشتر سلیقه ای و بر مبنای فشارهای بیرونی است/ اگر قرار است ارزشیابی واقعی از کار یک معلم صورت گیرد باید بر اساس عملکرد و بازده کاری معلم باشد/ وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس داده های خویش ، انتظارات خود را تنظیم نماید/ برگزاری چنین آزمون هایی فارغ از جنبه تبلیغاتی و نمایشی آن در افکار عمومی و در میان جامعه ، به تربیت " معلم حر فه ای " نخواهد انجامید....

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور