از صفات و خدمات او بخشندگی، بنیان گذاری حقوق بشر، پایهگذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن بردهها و بندیان، احترام به دینها و کیشهای گوناگون، گسترش تمدن ایرانی بوده است/ ثروت من اینجاست/ تاسف بار و ناراحت کننده این است که در کشوری که قرن ها قبل کوروش فرمانروای آن بوده و در زمان خود بهترین سرزمین از همه نظر در بین جهانیان و تمدنها محسوب میشده است، و مردمان آن با غرور و افتخار خاصی کوروش را منتسب به خود میدانند، هیچ توجهی به کوروش وجود ندارد/ چرا شخصیتی که جهانی است و شهریاری که به دادگری و مهربانی خصایل اخلاقی شهره است،این چنین مورد بی توجهی قرار گرفته است/ یک سال قبل عده ای از نویسندگان و مورخان و فرهنگ دوستان در نامه ای به رییس دولت تدبیر و امید خواستار گنجاندن نام کوروش در تقویم ایرانی شد که البته پس از گذشت یک سال هنوز انجام آن تحقق نیافت و عملی نشد/ مردم در فضای مجازی از این شخصیت کبیر می گویند و می گویند که کوروش هویت ملی است ،اما دولت مردانی که نماینده ملتند ،اقدامی در خور و شایسته برای این شهریار دادگر انجام نداده اند/ کوروش دارایی ملت ایرانی است
قانون و امنیت لازم و ملزوم همند/ یک قانون بد، حتی از بی قانونی بهتر است/ نفس قانون جامعه را از توحش و بدگمانی، فردگرایی، استبداد، دیکتاتوری، افزون خواهی و انحصارگری می رهاند و بستر مناسب برای رشد و تکامل و بهروزی و اقتدار را به ارمغان می آورد/ بی قانونی و ضد قانون عمل کردن به مراتب از کفر خطرناک تر است/ بی قانونی می تواند به فرار مغزها که پیامد یک بی اعتمادی عمومی است منجر گردد/ متاسفانه قانون برای تعدادی از متمولان و سیاست پیشگان و حاکمان جامعه به منزله نوشته ای است که صرفا بر روی کاغذ می آید و به زباله دانی سپرده می شود
تاریخ مصرف این تفکر که "سلامت موضوعی مقطعی بوده و صرفا دارای یک متولی خاص است، تمام شده است؛ چرا که امروزه بحث بهداشت روان باید در مورد تمام شهروندان در تمام سنین و از سوی تمامی نهادها پیگیری شود/ اعتقاد داریم سلامت روان شهروندان تا حد زیادی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیش دبستانی و دبستان تا متوسطه شکل می گیرد/نهادها و شخصیت ها و جایگاه هایی هستند که نسبت به جا افتادن چنین رویکردی در جامعه نگران هستند و با به خطر افتادن منافع شان احساس خطر می کنند/ ما آن قدر در این موضع ایستادگی می کنیم تا این گفتمان بر جامعه مسلط گردد که مشاوران متولیان اصلی سلامت روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان هستند و کسان دیگری حق ورود به این عرصه را ندارند و اگر لازم باشد بر علیه کسانی که به طو غیر مجاز در این حوزه ورود کنند، اقامه دعوی می کنیم ...
. امسال باز هم مدارس ظرفیت پذیرش همه ی متقاضیان را ندارند و خانواده ها و دانش آموزان از مدرسه ای به مدرسه دیگر و نهایتا به آموزش و پرورش پاس داده می شوند/ آموزش و پرورش نه تنها مدارس جدید را احداث نکرده است، بلکه از پس نوسازی مدارس هم بر نیامده/ یکی از مهم ترین شاخص های اثر گذار بر کیفیت آموزش، تعداد دانش آموزان هر کلاس بوده و بی توجهی به این موضوع برای کسانی که دغدغه کودک و آینده جامعه را دارند تبدیل به مسئله ای آزار دهنده و بعضا نا امید کننده شده است ؛ چرا که تشکیل کلاس هایی با بیش از 40 دانش آموز نشان دهنده ی غفلت مسئولین در آموزش با کیفیت است/ کسی نمی داند در کمیته برنامه ریزی آموزش و پرورش استان ها چه می گذرد/ ایجاد جو مناسب و صمیمی و فضای راحت در کلاس در کنار احترام به عقاید دانش آموزان و نظر خواهی در تصمیم گیری ها از ارکان اصلی یادگیری و آموزش تاثیر گذار است که به فراموشی سپرده شده/ آیا همه معلمین این توانایی را دارند؟ و آیا انتظار اینکه این توانایی را داشته باشند انتظار به جائی است/ عدالت آموزشی شعاری برای طرفداران خصوصی سازی شده و در پس این وعده اهداف اقتصادی خود را دنبال می کنند/ اگر خواهان آینده ای متفاوت هستیم علاوه بر اصلاح کتب درسی، نیاز مبرم به تغییر الگوی منسوخ آموزشی وجود دارد/ حل این بحران، نیازمند تغییر نگاه دولت و مجلس و برنامه ریزان آموزشی است ....
تقویت نگرش نسل های آینده کشور با هدف تشخیص و تمیز اطلاعات بیگانگان و تعیین مسیر صحیح برای دانش آموزان، مهمترین هدف تعریف شده در سیستم نظام آموزشی کشور است/ هدف از تالیف کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» پرورش توانایی نقد و بررسی هوشمندانه پیام های رسانه ای، مدیریت بهره مندی از رسانه ها و توانایی تولید موثر پیام به وسیله رسانه های است/ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن استقبال از نقدهای وارده، نسبت به انتقاد سازنده و احیانا مخالف، تفاوت قائل خواهد شد/ در موج نقد کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» که قابل پیش بینی هم بود، انتقادات ریشه در مسائلی به مراتب فراتر از کتاب درسی از آن جمله نقد زیرساخت آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، مناقشات و منافع شخصی و جناحی و انتقاد به عدم استفاده از اشخاص خاص در تیم نگارش کتاب دارد/ کتاب درسی جمهوری اسلامی باید مُقَوِمِ سبک زندگی ایرانی - اسلامی و نه اینکه مروج سبک زندگی غربی و لیبرالیستی باشد
مصوبات این شورا حکم قانون را دارد و پس از ابلاغ توسط ریاست جمهوری برای ما لازم الاجراست/ انشاءالله پس از اتمام کتاب های پایه دهم، بلافاصله باید کار تدوین و آماده سازی کتاب های یازدهم آغاز شود/ کتب درسی آینه تمام نمای پایه و نصاب علمی یک کشور است/ خیلی ها در گذشته حرف آن را زده بودند، ولی جرأت عمل کردن را نداشتند که به حمدالله امسال عملی شد. البته دیکته نانوشته غلط هم ندارد/ حالا همین شده دستاویز و بهانه ای برای نقد کتاب. البته ما از نقد منصفانه و خردمندانه استقبال می کنیم/ برای من قابل پیش بینی بود و به دوستان هم عرض کرده ام؛ انتشار این کتاب نقد سه گروه را درپی خواهد داشت شامل متخصصان علوم ارتباطات، متخصصان ITC و برخی از افراد مقدس مآب که مقتضیات زمان را نمی شناسند و با هرگونه نو آوری و تغییر مخالفت می کنند .....
بسیاری از تحقیقات روان شناختی موید این نکته است که علت بسیاری از رفتارهای دانش آموز ، مانند پرخاشگری های داخل و خارج از مدرسه ، اعتیاد ،افت تحصیلی ، در نداشتن اعتماد به نفس کافی است/ بسیاری از کودکانی که نظم کلاس را بر هم می زنند این گونه در قبال بی خاصیتی کلاس نسبت به احترام به شخصیت شان اعتراض می کنند/ تعدادی از معلمین که در ساختار سنتی و قدیم تحصیل کرده بودند نتوانستند خود را از خاطرات و تجارب مدرسه ی دوران کودکی آزاد کنند و پا را فراتر از عملکرد معلمین و مدیرانِ گذشته خود گذارند/ طرح توصیفی فراتر از بستر فکری و آگاهی های آکادمیکیِ معلمین ما بود/ دانش آموزان باید معنای پیشرفت را در روند رو به رشد منحنی پیشرفت خود تفسیر کنند و نه در پاسخ گویی به تمامی سوالات امتحان/ دانش آموزان را موعظه و ملامت نکنیم.موعظه های پی درپی این احساس را در آنان به وجود می آورد که همیشه گناهکار و خاطی هستند/ به جای انتقاد و نصیحت بهتر است در گسترش رشد شناختی و عاطفی- اجتماعی دانش آموز تلاش کنیم/ مراقب کلمات باشیم .کلمات باید به گونه ای ادا شوند که او مجددا احساس حقارت نکند ؛ درواقع ، عامل رفتار را تقویت نکنیم ....
گروه اخبار/ قرار است از امسال کتاب " تفکر و سواد رسانه ای " در پایه دهم تدریس شود .
تاکنون نقدهای مختلفی از سوی صاحب نظران و کارشناسان نسبت به این کتاب و محتوای آن بیان شده است .
« صدای معلم » نیز در یادداشت ها و موارد مختلفی به این موضوع مهم پرداخته است .
« میترا دانشور » رئیس گروه تفکر دفتر تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس پس از مدت ها سکوت ، سرانجام به مواردی اشاره کرده است .
« محیط زیست » در کشور ما از جمله مباحث مظلومانه ای است که مثل آموزش و پرورش جایگاه خاصی در اولویت های تصمیم گیری ها ندارد/ ای کاش در کنار آن به تخریب بی رویه جنگل ها و درختان توسط انسان ها نیز اشاره می شد/ تنها درسی که در کتاب مطالعات اجتماعی کلاس سوم دبستان برای نشان دادن جایگاه پر اهمیت محیط زیست آمده است درس 13 در مورد "بازیافت" می باشد/ افسوس که انجام این کار در این سیستم متمرکز گرای مسئولیت گریز چقدر سخت و رنج آور است/ افسوس که ما نمی توانیم مثل بلدرچین ها درس های زندگی را به صورت عملی به بچه هایمان بیاموزیم/ علیرغم اینکه محیط زیست در کشور ما مثل آموزش و پرورش جایگاهی در خور شایسته ندارد ولی در کتب درسی سوم دبستان حداقل به صورت تئوریک و در روی کاغذ جایگاه خوبی دارد/ اگر آموزش و پرورش تمرکز گرای ما از حالت سنتی خود خارج شده و به صورت حرفه ای به آموزش کودکان بپردازد شاید بتوان گفت که در این صورت محیط زیست جایگاه شایسته خود را در بین سیاست های کلان کشوری پیدا خواهد کرد .....
از همان ابتدا آرزو میکردم که کتابی مناسب، دقیق و کارشناسیشده، تهیه و تدوین شود/ اضافه کردن عبارت «تفکر» به عنوان این کتاب، چه هدف یا مزیت و منفعتی در بر دارد، به توضیح مسئولان نیاز دارد/ از بین شش، هفت نفر نامبرده، تنها جناب دکتر بشیر حسینی، حوزه مطالعاتی و تخصصیشان مرتبط با مطالعات رسانهای و ارتباطات است/ تقریباً هیچیک از اهداف و توانمندیهای مد نظر یونسکو از تعریفی که برای سواد رسانهای ارائه شد، در متن کتاب موسوم به «تفکر و سواد رسانهای» محقق نشده است/ واقعاً نیازسنجیهای لازم و کافی برای تهیه این متن صورت نگرفته و چنین محتوایی فارغ از نیازهای حال و آینده دانشآموزان کل کشور، آماده شده است/ این کتاب را چه از لحاظ محتوا و فرم و چه از لحاظ صلاحیت علمی تیم مؤلفان از جنبه تسلط به دانش ارتباطات و مطالعات رسانهای، فاقد بضاعت علمی و عملی مناسب میدانم...