صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

صدای معلم صدای دانش آموز هم باشد/ همه این ها حالت نمایشی پیدا کرده است/ باید بگویم دلتنگم برای تمامی روزهایی که از سوی هیچ کدام درک نشدیم/ زمان ما ؛ از معلمان تعابیر محترمانه ای مانند بفرمایید ، پسرم ، فرزندم و... می شنیدیم اما اکنون شده است خفه شو ، بتمرگ ، گم شو و..../ این دبیر منطقه شهریار ضمن انتقاد از فضای بسته و کسالت آور در منطقه شهریار گفت که پس از گذشت بیش از 3 سال هنوز نسیم تدبیر و امید در این جا وزیدن نگرفته است/ تحصیل ابزاری است برای موفقیت ، برای تحقق رویای کودکی مان ، برای کاهش کمبودهای سرزمین مان ،؛ برای خنداندن کودکان مان ، برای ساختن خانه به وسعت همه هموطنان مان/ در زرق و برق و هیاهوهای بسیار غرفه های پاپ و پول دار و مجلات خانواده زرد در گوشه ای در کناری دنج ، دوستانی با امیدی استوار و با ایمان راسخ ، معتقدانه به کار ادامه می دهند/ به نام قلم و آن چه می نویسد/  امیدواریم که این فضای منور صدای معلم ، ذهنیت جامعه  ایران را نسبت به جماعت معلم هر چه بیشتر آشتی داده و باعث پویایی گردد/ « صدای معلم » هم می تواند با محوریت اصل صداقت خبری و عبور از حب و بغض های فردی و جناحی و استفاده از آثار و نوشته های معلمان اهل قلم و دلسوزان نظام آموزشی به یار و یاوری برای آموزش و پرورش تبدل شود/ هر که بیشتر به او اشارت دارد دورتر کسی ست از او ....

منتشرشده در گفت و شنود

فرهنگیان و معلمان متاسفانه در جامعه و برنامه ریزی های مسئولان خیلی دیده نمی شوند و کم هزینه ترین و منطقی ترین راه برای مطالبه گری حضور مستمر با وجه کارشناسی در عرصه رسانه است/ هنوز توقعات فرهنگیان از دولت تدبیر و امید در شهرستان های استان تهران  برآورده نشده است/ این رسانه می تواند به معنای واقعی پایگاهی برای روشنایی و مهربانی باشد/ آموزش و پرورش نهادی مردمی است و مسئولان آن در رده های مختلف نباید از رو به روشدن با معلمان و حتی مردم معمولی واهمه داشته باشند/ امتاسفانه شان معلمان در استقلال آنان برای ارزشیابی دانش آموزان در نظر گرفته نمی شود/ از این که بعد از سالیان سال در نمایشگاه مطبوعات ایران ، غرفه ای به نام " معلم " ایجاد شده است فوق العاده شادمان هستم/ معلمان نیاز به یک "رسانه سراسری " دارند و باید مسائل تخصصی آموزش و پرورش و معلمان را از زبان معلم ( صدای معلم ) شنید ....

منتشرشده در گفت و شنود

نقش تعلیم و تربیت در خشونت ­زدایی و اعمال خلاف اخلاق در تربیت فردی و اجتماعی  چکیده

این پژوهش با هدف نقش تعلیم و تربیت در خشونت زدایی و پیشگیری از اعمال خلاف اخلاق در تربیت فردی و اجتماعی و با روش مطالعات کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. با توجه به مطالبی که در این پژوهش به دست آمد می توان این گونه اذعان نمود که : تعلیم و تربیت عبارت است از فرآیند آگاه سازی متربی و مورد مراقبت قرار دادن او به نحوی که به انجام بعضی رفتارها خو گرفته و انجام برخی رفتارها را ترک کند و نیز آسیب ها و لغزش های رفتاری را بشناسد. کودک رفتار الگویی پیدا می نماید. یعنی آنچه در محیط خانواده از جمله پدر و مادر و افراد دیگر خانواده، مشاهده می کند انجام می­دهد. به تدریج کودک رشد کرده و وارد محیط بزرگتری به نام مدرسه می­ شود. نکته ­ای که در اینجا حائز اهمیت است نقش الگوپذیری همسالان و معلم و کادر آموزشی از جمله مدیر نیز مهم جلوه می­ نماید. همچنین کودک که در اینجا دانش ­آموز خوانده می شود به صورت مستقیم آموزش هایی دریافت می کند و در مورد ارزش ها و غیر ارزش ها شناخت کافی پیدا می نماید. او پی می ­برد که اگر رفتارهای غیر ارزشی از خود نشان دهد رفتار او نابه هنجارگفته می ­شود .این رفتار نابه هنجار در اجتماع به صورت های مختلفی از جمله اختلال های شخصیت اجتماعی نمود پیدا می کند. از آنجا که رفتار نابهه هنجار و غیر ارزشی یک پدیده­ی ضداجتماعی است و خسارات مالی و جانی فراوانی به بارمی آورد، دولت ها سعی دارند با این پدیده ضد اجتماعی مبارزه نمایند. در این پژوهش ابعاد و انواع خشونت مورد بررسی قرار گرفته است در آخر، این نتیجه حاصل شد که مدرسه به عنوان پل ارتباطی بین خانواده و جامعه می تواند نقش مؤثرتری درتعلیم و تربیت و جلوگیری از خشونت داشته باشد.

 

واژه­ های کلیدی: تعلیم و تربیت-  خشونت زدایی- پیشگیری -  اعمال خلاف اخلاق.

 

مقدمه

فلسفه‌ی تعلیم و تربیت که بخش مهمّی از علوم تربیتی و عمدتاً نظری و فلسفی است، قدمتی دیرینه دارد و از دیر زمان همواره دست خوش تحوّلات گوناگونی بوده است و از طرفی آشنایی با اندیشه‌های فلسفی تعلیم و تربیت قدیم و معاصر، بررسی، تحلیل و نقد آن ها برای یک متفکّر و مربّی تعلیم و تربیت خصوصاً متفکران مسلمان امری ضروری است، زیرا می تواند مقدّمه‌ای برای تدوین یک نظام تعلیم وتربیت بر مبنای ایدئولوژی اسلامی باشد. متفکّران غربی به فراخور جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند ایدئولوژي حاکم بر آن جامعه، با  مسائل و مشکلات فرهنگی، آموزشی و تربیتی خاصّ خود مواجه‌اند. آنان دیدگاه‌ها و نظراتی را ارائه می‌دهند و افکار و اندیشه‌های دیگران را در بوته‌ی نقد می‌گذارند امّا این چالش افکار سبب شفّاف شدن موضوعات و بایدها و نبایدهای تربیتی می‌گردد و تبلور اندیشه‌ها و درتمام مراحل تاریخ، نتیجه‌ی مسلم شیوه‌های تربیت، شکوفایی و رشد آن و نقش موثّر آن در زندگی فردی و اجتماعی انسان است. از این رو ملّت هایی که از امکانات تربیتی بیشتری برخوردارند، به آسانی به اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود دست می‌یابند. از طرف دیگر به طور قطع برای انسان ممکن نیست که در هر رتبه‌ای از رشد علمی و موقعیّت اجتماعی که می‌خواهد، قرار گیرد مگر آنکه از عوامل تربیتی همه جانبه و هدف دار در تکوین و رشد استعدادهای درونی و شکل‌گیری شخصیت خود بهره مند شود. اصولاً تربیت را با تمام طرح ها، روش‌ها و آثار آن نمی توان تنها گونه‌ای از گونه های زیبایی یا مظهری از مظاهر کمال دانست که بی‌نیازی ازآن ممكن باشد بلکه تربیت از اساسی‌ترین ضروریات زندگی بوده و در همه‌ی شئون زندگی انسان، چه جنبه‌های فردی و چه جنبه های اجتماعی نقش مستقیم دارد. تربیت، انسان را برای حضور در اجتماع آماده می‌کند و به او می‌آموزد که چه ضوابط و قوانین و ارزش هایی در جامعه حکمفرما است و چه اموری باید رعایت گردد، همان طور که انسان را در ایجاد رابطه با سایر افراد اجتماع به منظور برپا داشتن این ضوابط و قوانین توانایی می‌بخشد. از همین جاست که مشخص می‌شود برخی از صاحب نظران و دانشمندان معتقدند که تربیت آیینه‌ای است که فلسفه‌ی زندگی هر اجتماع و اهداف و میزان آگاهی‌های آن اجتماع را منعکس می‌کند. تمدّن بشری میراثی نیست که بدون کوشش و رنج از گذشتگان به دست آیندگان رسیده باشد، بلکه تمدّن میراثی اجتماعی است که بشریت در بدست آوردن آن تلاش کرده و در زمینه‌ی آن کوشیده اند و این میراث جز بوسیله‌ی تربیت از نسلی به نسل دیگر انتقال نیافته است زیرا تربیت عامل انتقال اندوخته های فکری، ارزش‌های والای انسانی و خصلت‌های نیکو از پدران به فرزندان می‌باشند (قائمی، 1385 :126). 

یکی از مسائل و مشکلات بغرنج جوامع امروز که توجه بسیاری از روان شناسان، جامعه شناسان و حقوقدانان را به خود جلب کرده است مساله رواج خشونت و بزهکاری در بین نوجوانان و جوانان است. بزهکاری از نظر حقوقی به اعمالی گفته می‌شود که بر خلاف قوانین، مقررات و هنجارهای اجتماعی از سوی جوانان زیر ۱۸ سال صورت می گیرد. اعمالی مثل غیبت از مدرسه، دروغ گویی‌های مکرر، فرار از خانه، ولگردی، گدایی، ایجاد حریق، تخریب، رانندگی بدون گواهی نامه، سرقت، حمل مواد مخدر، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، انحرافات جنسی و... در زمره اعمال بزهکارانه رایج در بین جوانان است (فرجاد، 1۳۸۳ :85).

بدیهی است اگر کودکی مرتکب چنین خطاها و اشتباهاتی شود، به دلیل آنکه معیارها، ارزش‌ها و رفتارهای اجتماعی مقبول و شایسته را نمی داند، قابل اغماض و بخشیدن است؛ ولی وظیفه والدین، مربیان و مراقبان نزدیک کودک است که با مشاهده چنین رفتارهایی که دال بر ناسازگاری، انحراف و کج روی اوست، هوشیار باشند و اشتباهش را به او گوشزد کنند. آموزش هنجارهای اجتماعی، ارزش‌های اخلاقی و رفتارهای شایسته، کودکان را نسبت به شیوه های تعاملات اجتماعی شان آگاه می‌کند.

اگر پدر و مادر نسبت به کارهای خلاف فرزندان شان بی‌توجه و بی تفاوت باشند، بدون شک زمینه‌یی برای ارتکاب خطاهای بزرگ تر او فراهم می آورند. به عبارت دیگر، چنانچه با عادات ناپسند و ضداخلاقی کودکان در همان بدو امر برخورد درست و اصولی نشود، در دوران نوجوانی که آنان با بحران‌های شدید روحی ـ روانی روبه رو هستند، تغییر شکل خواهند یافت و خود را به صورت انواع بزهکاری‌ها، انحرافات اخلاقی، کجروی‌های اجتماعی، اعتیادهای خانمانسوز و... نشان خواهند داد.

از ديرباز توجه قابل ملاحظه ای از طرف روان شناسان و مربیان تربیتی به موضوع خشونت زدائي و تربيت اخلاقي فرزندان صورت گرفته است، لاكاساني[1] (1924) وقتی در مورد وادار کردن دانش‌آموزان به داشتن رفتارهاي اخلاقي بحث کرد، ایده‌های مشابه با تفکرات را در نظر داشته است (پورافكاري، 1379: 96).

با توجه به اینکه ارتباطات نوجوانان با اجتماع بیشتر از کودکان است و در صدد کسب تجربه‌های جدیدی برمی‌آیند، لذا مشخص ساختن مرز خوبی و بدی، صداقت و ریا کاری، درستی و خلاف، ارزش و ضدارزش اهمیت فوق العاده ای پیدا می‌کند. خشونت و بزهکاری پدیده‌ای طبیعی و ذاتی نیست و هیچ نوجوان و جوان بزهکاری، از هنگام تولد مجرم به دنیا نمی آید ؛ بلکه عوامل متعدد و گوناگونی او را به سوی ارتکاب به جرم و بزه سوق می‌دهد. اغلب روان شناسان، مهمترین علل بزهکاری جوانان را عوامل فردی- شخصیتی و جامعه شناسان، نابه سامانی‌ها و ناهنجاری‌های اجتماع عنوان می‌کنند. به عبارتی، گروه اول بزهکاری را ناشی از عدم خود کنترلی فرد و گروه دوم فقدان کنترل اجتماعی می‌دانند. اما آنچه که همگی آنها بر آن اتفاق نظر دارند، تاثیر شیوه‌های تربیتی والدین و محیط های پرآشوب خانوادگی است که می تواند عاملی برای ارتکاب جوان به اعمال بزهکارانه محسوب شود (فرجاد،  ۱۳۸۳: 87).

قرن حاضر قرن تغییر و تحول است. امواج دگرگون ساز به اندازه اي قوي است که هیچ کسي را آرام نمی گذارد. برخی عقیده دارند که رشد علمی بشر در قرن بیستم به اندازه تمامی نوزده قرن گذشته بوده است. این تحول علمی همه ابعـاد زنـدگی آدمـی را آن چنـان دست خوش تحول دائمی نموده است که بعضی از دانشمندان مانند الوین تافلر[2] از آن به بیماري تغییر تعبیر کرده‌اند. یکی ازتغییراتی که در حال تبديل به یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌هاي جوامع قرن بیسـتم و قـرن حاضـر است مسـأله خشونت است (قائمی، 1385 :127).

در قرن گذشته حدود50 واقعه و بحران رخ داد که در آن حداقل 50 میلیون نفـر کشـته شـده‌انـد از جمله جنـگ‌هـاي جهانی، جنگ‌هاي بین کشورها  و جنگ‌هاي درون کشورها و استقلال طلبانه، هر کدام به نحوي نشان از ازیاد خشونت و ناآرامی هـا در  قرنی است، که سازندگان آن ادعاي متمدن بودن را دارند. لذا اين خشونت‌ها زائده تفكرات و رفتارهاي انحرافي در دوران كودكي و نوجواني افراد است كه در دوران بزرگ‌سالي بروز مي‌كند اگر افرادي كه در دوران كودكي و نوجواني داراي انحرافات اجتماعي باشند و رفتارهاي خشونت‌باري از خود بروز دهند در زمان بزرگ‌سالي كه داراي موقعيت و جايگاه قدرتمندي شوند رفتارهاي آنها به گونه خشونت‌هاي وسيعتري از قبيل جنگ و خونريزي جلوه پيدا مي‌كند.

مسئله بزهكاري و انحراف اطفال و نوجوانان از ديرباز در جامعه بشري مورد توجه انديشمندان بوده است. همزمان با توسعه انقلاب صنعتي و وسعت دامنه نيازمندي‌ها، محروميت‌هاي حاصل از عدم امكان تأمين خواست‌ها و احتياجات زندگي موجب گسترش شديد و دامنه دار فساد، عصيان، تبهكاري، سرگرداني، دزدي و مانند آنها در اطفال و نوجوانان شده است. امروزه نوجوانان كشور ما هم با اين گونه مسائل مواجه‌اند و آثار مهلك آنها در سيماي جامعه ما آشكار است. كودكان و نوجوانان سرمايه‌هاي جامعه هستند و سلامت روح و جسم آنها تضمين كننده سلامت جامعه آينده است. بنابراين، بايد به مسائل آنها توجه كافي مبذول داشت.

برخي روان شناسان و جامعه شناسان، مسئله ازدياد خشونت و زائده آن جرم و جنايت در سال‌هاي اخير را نتيجه پيشرفت صنايع، افزايش كشورهاي صنعتي، ايجاد كارخانه‌ها، ازدياد سر و صدا، گسترش شهرها و تجميع جمعيت مي‌دانند. به عقيده آنان، بشر امروزي آن آرامش و آسايشي را كه پيشينيان او داشته اند از دست داده و به نوعي «اضطراب روحي» يا «تشويش باطني» دچار گرديده است. از اين رو، با كمترين بهانه‌اي رشته عقل و منطق و صبر و تحمل را از دست داده، به ارتكاب جرم و جنايت دست مي‌زند. بعضي از صاحب نظران نيز افزايش جرم را در جوامع كنوني ناشي از «اعتقادات مذهبي و ايمان به مبدأ» دانسته و چنين استدلال مي كنند كه بر اثر فرو ريختن اعتقادات و ضعف اخلاقيات در نزد پاره‌اي از مردم در جوامع شهري، وجدان، كه پليس باطني هر فرد مي‌باشد، دچار ضعف گشته و نمي‌تواند وظايف اساسي خود را كه پاسداري از نيكي ها و پيشگيري از بدي‌هاست به نحو كامل و شايسته‌اي به انجام رساند.

نتيجه اين اهمال و قصور وجدان، ارتكاب اعمال ممنوعه مذهبي و قانون از ناحيه اين گروه است (شریعتمداری ، 1384: 94).

افراد گاهي اوقات براي رسيدن به آمال و آرزوهاي بلند و دست نيافتني و مدينه فاضله‌اي كه رسانه‌هاي ملي و يا ماهواره‌ها تبليغ مي‌كنند، مرتكب جرايم مي‌شوند.

گاهي اوقات هم ارتكاب جرايم را فقط يك كار تفنّني و به عنوان گذران اوقات فراغت مي‌دانند با اينكه ممكن است در خانه و محيط اطراف خود مشكل حادي هم نداشته باشند كه آنان را مجبور به ارتكاب رفتار نابهنجار نمايد، ولي فقط به خاطر اينكه در چند روز زندگي خوش باشند، دست به ارتكاب اعمال خلاف عرف و اجتماع مي‌زنند.

گاهي نيز افراد از نعمت خانواده و والدين عاطفي برخوردارند، اما به خاطر شكست در تحصيلات و ناتواني در ادامه تحصيل، تحقير معلمان و فشارهاي بي مورد والدين مجبور مي شوند خود را به گونه‌اي ديگر نشان دهند و ـ به اصطلاح ـ «خودي» نشان دهند. و اين حكايت از ميل به استقلال طلبي، قدرت طلبي و يا عافيت طلبي در نوجوانان و جوانان دارد كه به دليل عدم ارضاي صحيح آن دست به ارتكاب اعمال ناشايست مي‌زنند.عده‌اي از نوجوانان نيز به دليل روحيه تنوع طلبي و زياده خواهي و عدم تربيت صحيح و عدم هدايت درست اين غريزه طبيعي، دست به اعمال خلاف مي‌زنند.

خشونت و پرخاشگری در مقياس‌هاي مختلف هميشه وجود داشته است و يكي از ابزارهاي تنازع بقا در طبيعت است اما نبايد آن را در جوامع انساني پديده‌اي اجتناب ناپذير تلقي كرد. البته براي برقراري خشونت‌ها به خصوص در موقعيت ها‌يي كه فرد با قشرهاي مظلومي نمي‌تواند از طريق گفت وشنود يا فرآيندهاي قانوني به حق خود برسد مي‌توان توجيهي يافت. گاهي براي خواباندن فتنه و دفع شر شايد استفاده از خشونت تا قطع فتنه مجاز باشد. اما گذشته از اين موارد هيچ گاه توجيه عقل‌پسندي براي اعمال خشونت وجود ندارد. مخصوصاً در دنياي امروزي كه هم تمدن پشرقت كرده و هم تعليم و تربيت توسعه پايداري پيدا كرده انتظار مي‌رود كه اين دو پديده مرتبط با هم بتوانند خشونت را محدود كنند.

لذا این سوال مطرح می‌شود: که تعليم و تربيت چه نقش و جايگاهي در كاهش خشونت و رفتنارهاي غير اخلاقي فردي و اجتماعي افراد دارد؟

اهداف پژوهش

هدف کلی:

 از اجرای این پژوهش" تعيين نقش تعليم و تربیت در جلوگيري از خشونت در بين نوجوانان و بروز رفتارهاي خلاف اخلاق" می‌باشد.

اهداف فرعی :

در راستای این هدف کلی، اهداف فرعی زیر نیز دنبال می‌شود.

   1 ـ تعيين ميزان نقش خانواده در جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان.

  2  ـ تعيين ميزان نقش مدرسه در جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان.

   3  ـ تعيين ميزان نقش جامعه در جلوگيري از بروز آسيب‌هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان.

   4   ـ تعيين راهكارهاي مناسب براي مقابله با آسيب پذيري اجتماعي كودكان و نوجوانان.

سؤالات تحقیق

   نظر به مطالب بیان شده، پژوهش حاضر در صدد بررسی و پاسخ به سوالات پژوهشی زیر است :

سؤال کلی:

-       نقش تعليم و تربيت در خشونت زدائي و پيشگيري از اعمال خلاف اخلاق در تربيت فردي و اجتماعي تا چه حد است؟

سؤالات فرعی:

-  نقش تربيتي خانواده در جلوگيري از بروز  آسيب‌هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان تا چه حد است؟

-  نقش تربيتي مدرسه در جلوگيري از بروز آسيب‌هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان تا چه حد است؟

-  نقش تربيتي جامعه در جلوگيري از بروز آسيب‌هاي اجتماعي (خشونت –زورگوئی- بزهکاری) كودكان و نوجوانان تا چه حد است؟

روش تحقیق

با توجه به اینکه این پژوهش به دنبال توصیف و کشف عقاید، ادراکات و یا توجیهات افراد می پردازد و آنچه که هست را بدون هیچ دخالت و استنتاج ذهنی، گزارش نموده و نتایج عینی را از موقعیت اخذ نماید ، از روش پژوهشی توصیفی – تحلیلی استفاده می شود .

  روش گرد آوری داده ها در پژوهش حاضر به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بوده است.

پس از آنکه محقق داده ها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود، مرحله ی جدیدی از فرآیند پژوهش که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز میشود. این مرحله از تحقیق اهمیت فراوانی دارد زیرا نشان دهنده ی تلاشها و زحمات محققین گذشته است . در این مرحله با استفاده از روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی میشود اطلاعات و داده ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

نتایج

نقش تعلیم و تربیت در خشونت زدایی و اعمال خلاف اخلاق تا چه حد است؟

برای پاسخ به این سوال موارد ذیل مورد بررسی قرار گرفته است:

  •       خانواده
  •       جنسیت
  •       سن
  •       رسانه ها
  •       بازی های ویدیویی و رایانه ای
  •       سابقه ی کودکان به عنوان عامل مؤثر پرخاشگری

[1]-Lakanski

Elvin Tafller.1

ادامه دارد


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در پژوهش

شاید در تاریخ بیست و دوساله این نمایشگاه ، این اولین بار است که یک رسانه با نام و لوگوی " معلم " حضور پیدا می کند/ از آن جا که مخاطب این سخنان ، " اصحاب رسانه " بودند او چنین نقشی را در بازسازی و تحول فرهنگی به این گروه اختصاص داد اما در این میان نقش بی بدیل " آموزش و پرورش " مغفول بود/ انتظار می رفت وزارت آموزش و پرورش با ارسال اطلاعیه و یا بخشنامه حداقل در پایه دهم ضمن اطلاع رسانی به مدارس برای برپایی نمایشگاه مطبوعات ، عملا با تشویق مدارس برای حضور دانش آموزان و نیز معلمان در این مجامع مهم با رسانه ها و کارکرد آن ها به صورت عینی و میدانی آشنا شوند/ به نظر می رسد که در وزارت آموزش و پرورش در این موارد نه اتاق فکری وجود دارد و نه اراده ای معطوف برای اصلاحات درست آموزشی/ امروز بعد ظهر « داود محمدی » نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیر کل سابق انجمن اسلامی معلمان ایران در خبرگزاری پانا ( سازمان دانش آموزی وابسته به وزارت آموزش و پرورش) حضور پیدا کرد و به این خبرگزاری گفت که در زمینه انتخاب مدیران وزارت آموزش و پرورش سفارش هایی به دانش آشتیانی کرده است/ گویا مردم عادت کرده اند هر چیزی که مجانی باشد را دریافت کنند ؛ آیا فرصت و مجالی برای مطالعه و یا حتی نگاه به آنان خواهند داشت/ نکته مهم و قابل توجه نمایشگاه مطبوعات ، برگزاری نشسست ها و جلسات گفت و گو در تالارهای گفت و گو است

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 16 آبان 1395 09:36

50 ويژگي معلم موفق

 اصول تدریس و کلاس داری و ویژگی های معلم موفق

  تعليم و تربيت فني بسيار ظريف ، پيچيده و حساس است که تنها با کارآمدي ، حرفه اي بودن و اطلاع دقيق از مسايل و عوامل آموزش و پرورش و فرآيند ياددهي- يادگيري ، مي توان از عهده انجام آن برآمد. زيرا اين کار نياز به دانش ، آگاهي، تخصص و مهارت هاي خاصي دارد، که بدون داشتن آنها نمي توان به امر تعليم و تربيت پرداخت. معلم براي حفظ و افزايش کارآمدي و اثربخشي خود بايد پيوسته در حال يادگيري باشد ، همواره تغييرات و تحولات مربوط به حرفه خود را پيگيري کند و با توجه به پيشرفت هاي علوم و فنون در زمينه هاي مختلف ، معلومات ، مهارت ها و اطلاعات خويش را ارتقاء بخشد. برخورداري و به کار بستن اين مهارت ها ، معلم را در تدريس و انجام فعاليت هاي آموزشي و تربيتي ياري مي دهد و تعامل لازم را بين او و دانش آموزان فراهم مي سازد. در نتيجه معلم مي تواند در جريان تدريس، زمينه و شرايطي را براي دانش آموزان مهيا کند که يادگيري و آموزش براي آنها آسان ، لذت بخش و هيجان انگيز مي کند.

*ويژگي هاي معلم موفق :

1 – با خصوصيات رشد و احتياجات فراگيرندگان در هر يک از دوره هاي تحصيلي آشنا است.

2 – بر محتواي آموزشي و موضوع درسي که مي خواهد تدريس کند ، تسلط دارد .

3 – از روش هايي براي تدريس بهره مي گيرد ، که با موقعيت ، نيازها و تجربيات دانش آموزان هماهنگ باشد .

4 – روند آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را با ارزشيابي هاي مستمر آشکار مي سازد.

5 – براي ارزشيابي از آزمون هايي استفاده مي کند که ضمن تشخيص ضعف هاي درسي دانش آموزان ، آنها را با هم مقايسه نکند.

6 – اطلاعات درستي از عملکرد شاگردان به آنها مي دهد، تا آنان از حدود و ميزان فعاليت هاي درسي و آموزشي خود ، آگاهي داشته باشند.

7 – از شيوه هاي متعددي در تدريس استفاده مي کند و روش هاي مؤثر و راه حل هاي جديد را مي آموزد.

8 – توانايي يادگيري و به کاربستن دانش ،مهارت ، اصول و نتايج حاصل از تحقيقات روانشناسي در تدريس را دارد .

9 – قبل از شروع به تدريس از خصوصيات جسمي و رواني دانش آموزان و ميزان آمادگي آنها براي يادگيري اطلاع حاصل مي کند.

10 – درد و رنج دانش آموزان رامي شناسد و در حفظ اسرار و جلب اعتماد و اطمينان آنها مي کوشد.

11 – مسايل و مشکلات دانش آموزان را بررسي مي کند.

12 – با ايجاد جوي مناسب در کلاس و برقراري ارتباط صحيح در کلاس ، به دانش آموزان آرامش مي بخشد و اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد.

13 – مجموعه اي از برنامه ريزي ها ، راهبردها و اقدامات خود را به گونه اي در کلاس به کار مي گيرد ، تا آموزش هاي او به حداکثر کارايي و اثربخشي برسد.

14 – موضوعات درسي او در هنگام تدريس از ساختاري اصولي و منطقي برخوردار است.

15 – تمامي تلاش خود را در فعال نگه داشتن دانش آموزان به کار مي گيرد.

16 – از روش پرسش و پاسخ در جلب توجه شاگردان به موضوع درس و بحث هاي کلاسي بهره مي گيرد.

17 – جو کلاس او به گونه اي است که توانمندي ، اطمينان ، اعتماد به نفس و حضور فعال دانش آموزان را افزايش مي دهد.

18 – در کلاس او دانش آموزان حق انتخاب دارند.

19 – رهنمود و راهبردهاي او در کلاس درس ، دقيق و مشخص است.

20 – به امور مربوط به تصميم گيري درباره برنامه ريزي بويژه برنامه درسي علاقه مند است.

21 – شرايط و مسايل مربوط به برنامه درسي را به بهترين نحو به کار مي گيرد ، تا اهداف و نتايج مورد نظر تحقق پيدا کند.

22 – با توجه به نيازهاي دانش آموزان و امکانات بومي و محلي ، انعطاف و دگرگوني لازم را در برنامه درسي ايجاد مي کند.

23 – در حد امکان از پيچيدگي هاي برنامه درسي مي کاهد و بر ميزان انطباق آن با شرايط و موقعيت هاي يادگيري دانش آموزان مي افزايد.

24 – خلاق است و مي تواند مسايل و مشکلات يادگيري دانش آموزان را با ابداع روش هاي تدريس و تهيه و تدارک وسايل آموزشي به خوبي حل و فصل کند.

25 – خيلي سريع و آسان مي تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و جو کلاسش را مطلوب و آماده براي يادگيري نگه دارد.

26 – در کلاس درس بسيار حساس است و به طور قاطع و جدي عمل مي کند .

27 – فرآيند پاداش و تنبيه را به صورت هنرمندانه و در شرايط و موقعيت هاي مناسب به کار مي گيرد.

28 – فعاليت ها و مهارت ها متعددي را در کلاس ترتيب مي دهد ، تا از بي انضباطي و رفتارهاي نامطلوب شاگردان پيشگيري کند.

29 – براحتي مي تواند بر اوضاع و احوال کلاسش مسلط شود ، کمبودها و مشکلات شاگردان را بشناسد و راه حل هاي مناسي ارائه دهد.

30 – با به کارگيري فنون و روش هاي مناسب ، فرآيند ياددهي- يادگيري را با تجربيات ونيازهاي دانش آموزان هماهنگ مي سازد.

31 – کلاس او همواره کلاسي بانشاط و با طراوت است و دانش آموزان او از اطمينان ، آرامش و اعتماد به نفس کافي برخوردارند.

32 – روش تدريس او با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ويژگي هاي دانش آموزان هماهنگ است.

33 – علاوه بر تسلط در رشته خود ، به کارش علاقه مند است.

34 – در کار خود انگيزه و اعتماد به نفس دارد.

35 – با دانش آموزان دلسوز و صميمي است و خلاقيت آنان را افزايش مي دهد.

36 – به نکات ظريف و حساس روان شناسي « تربيتي و يادگيري » به طور دقيق توجه دارد.

37 – دانش آموزان را باهم مقايسه نمي کند ، بلکه به توجه به تفاوت هاي فردي آنها را ياري مي دهد.

38 – دانش آموزان را به يادگيري مجبور نمي کند ، بلکه موقعيت هاي يادگيري را طوري تنظيم مي کند که آنها با رغبت در يادگيري شرکت کنند.

39 – با ايجاد انگيزه ، زمينه ي همکاري دانش آموزان را در مسايل متفاوت فراهم مي آورد.

40 – از قبل برنامه و آمادگي لازم را براي اداره ي کلاس و تدريس دارد.

41 – با دادن اطلاعات مناسب به دانش آموزان ، آنها را در رفع موانع و مشکلات خود ياري مي دهد.

42 – روش هاي تنبيهي را بلافاصله پس از مشاهده ي عمل خلاف در کلاس به کار مي گيرد ، تا دانش آموز خاطي به ارتباط بين عمل خود و نتيجه آن پي ببرد.

43 – پيوسته از راه حل هاي ابتکاري و مدبرانه در برخورد با مسايل غير منتظره و ناگهاني بهره مي گيرد.

44 – هميشه از تجارب و اطلاعات همکاران خود استفاده مي کند.

45 – هرگز نگراني و دل مشغولي هاي خود را به کلاس درس نمي برد.

46 – به تفکر خلاق ارج مي نهد و فضاي خلاقي را در کلاس ايجاد مي کند.

47 – روحيه ماجراجويي و کنجکاوي دارد.

48 – به فرديت و روحيه خلاق دانش آموزان احترام مي گذارد و آنها را تشويق مي کند.

49 – سعي مي کند هنگام ورود به کلاس متبسم و خندان باشد.

50 – در برابر مشکلات دانش آموزان صابر و بردبار است و زود و عجولانه تصميم نمي گيرد.

منابع :

1 - بيلر، رابرت « 1373» : کاربرد رونشناسي در آموزش ، جلد اول ، ترجمه ي پروين کديور ، چاپ چهارم ، مرکز نشر دانشگاهي : تهران.2 - پارسا ، محمد « 1375» : روانشناسي تربيتي ، چاپ سوم ، سخن : تهران3 - پورعليرضاتوتکله ، علي « 1391» : مهارت هاي حرفه اي معلم ، دهسرا : رشت

روزنامه اطلاعات

منتشرشده در آموزش نوین

گروه اخبار/

به منظور سهولت در دسترسی همکاران و دوستان محترم ، کروکی غرفه " صدای معلم " تقدیم می گردد .

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در مصلی امام خمینی ( ره ) از چهاردهم تا بیست و یکم آبان ماه جهت بازدید عموم دایر است .

صدای معلم در نمایشگاه مطبوعات

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور حدود 900 رسانه از فردا چهاردهم آبان ماه آغاز و تا بیست و یکم پذیرای بازدیدکنندگان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران خواهد بود/ امسال « صدای معلم » برای نخستین بار در این نمایشگاه شرکت و در غرفه  538  ( راهروی C 24 ) مستقر خواهد بود/ آیا واقعا تناسبی میان جامعه یک میلیونی فرهنگیان شاغل و نیز تقریبا به همین تعداد بازنشسته با موضوع مهم و راهبردی به نام " رسانه " وجود دارد/ چرا قد " رسانه " در آموزش و پرورش و در میان معلمان تا این اندازه کوتاه است/ وقایعی مانند نمایشگاه مطبوعات که جمعیت کثیری از طبقات و اقشار مختلف جامعه در آن شرکت می کنند فرصت های طلایی و استثنایی برای فرهنگیان و معلمان هستند  تا اصولا موضوع " آموزش " و " پرورش " در " حوزه عمومی " مطرح شود/ به جرات می توان گفت که تعداد افراد فعال در حوزه رسانه و کسانی که به صورت تخصصی در حوزه آموزش و پرورش و معلمان قلم می زنند شاید به اندازه یک درصد کل جمعیت فرهنگیان و معلمان کشور نباشد/ " رسانه " این امکان را فراهم می کند تا فرهنگیان مستقیم و بدون هر گونه مانع و یا واسطه با افکار عمومی رو به شوند/ تا زمانی که بحث رسانه ( MEDIA ) در میان جامعه معلمان جدی نشود و حوزه کاری معلمان تنها محدود به « فرهنگ شفاهی غالب » شود نباید انتظار تغییر وضعیت و یا معجزه را داشت/ متاسفانه به علت فقدان و یا ضعف " سواد رسانه ای "  و ناشناخته بودن آن ، تحول مهم و یا جدی در این بخش رخ نداده است و حتی در بسیاری از موارد " کارکرد معکوس " نیز پیدا کرده است/ در کنار انبوه و سیل عظیم بخشنامه های اداری و... ؛ آیا تاکنون مسئولان ضرورتی برای ارسال یک بخشنامه برای ترغیب معلمان و دانش آموزان برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات احساس کرده اند/ « پرتال وزارت آموزش و پرورش » بهترین گواه و ویترین برای تببین " قد رسانه " و نیز " فهم مسئولان از رسانه و کارکرد " آن است و البته وزیر جدید آموزش و پرورش در این زمینه رسالتی بزرگ و تاریخی بر عهده دارد

منتشرشده در یادداشت

صدای معلم در نمایشگاه مطبوعات

« پایگاه خبری و تحلیلی معلمان ایران ( صدای معلم ) که  به عنوان تخصصی ترین رسانه در حوزه معلمان ایران شناخته شده است، در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات شرکت می کند.
غرفه پایگاه خبری و تحلیلی (غرفه 538) در بخش رسانه های تخصصی و آموزشی این نمایشگاه قرار دارد.
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حدود 900 رسانه از چهاردهم تا بیست و یکم آبان 1395 همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8 شب در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود .

حضور گرم شما را گرامی می داریم .

صدای معلم در نمایشگاه مطبوعات

پایان پیام/

گروه رسانه /

چهارمین همایش ماراتن کتاب خوانی در مدارس

 چهارمین همایش ماراتن کتاب خوانی در مدارس

در برخی بندهای برنامه گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش (به صورت نه چندان صریح) به نقش اصحاب رسانه برای موفقیت در برنامه و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش اشاره شده است/ مدیر موفق ، مدیری است که بتواند با رسانه ها تعامل مناسبی داشته و عملکرد خود را از طریق " رکن چهارم دموکراسی " در یک اتاق شیشه ای و در معرض قضاوت مردم  قرار دهد/ وزیر برکنار شده  آموزش و پرورش نتوانست با همه رسانه ها تعامل مناسبی برقرار کند و ارتباط خود را محدود و منحصر به رسانه های رسمی دولتی و چند مورد خاص به ویژه رسانه های مخالف دولت نمود/ « صدای معلم » امیدوار است در دوره جدید،  روابط عمومی در جایگاه واقعی خود قرار گیرد/ به جای تلاش در جهت مهندسی کردن وجهت دادن به  اخبار آموزش و پرورش در رسانه ها ، واقعا به گردش آزاد اطلاعات اعتقاد داشته و در عمل رعایت کند

منتشرشده در گفت و شنود

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور