ناامیدی از یافتن شغل در رشته های تحصیلی دیگر و درآمدهای نجومی رشته های پزشکی که با اجرای طرح تحول سلامت این فاصله درآمدی تشدید شده است، روز به روز شرایط کنکور در رشته تجربی را بحرانی تر می کند/ نگرانی دانش آموزان و خانواده هایشان از سرنوشت و آینده تحصیلی و شغلی خود آنها را به دامان مؤسسات آموزشی که بساط خود را برای کسب درآمد از نگرانی این قشر پهن کرده اند، سوق می دهد/ در حال حاضر آموزش و پرورش و به ویژه مشاوران مدارس سپر بلای وضعیت اشتغال در کشور شده اند/ چرا دانش آموزانی که به کمک همین مشاوران به رشته های ریاضی و فیزیک هدایت شده اند، پس از سال ها تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و اخذ مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکتری مجدداً از داوطلبان پرو پاقرص رشته های تجربی شده اند/ مطابق بند سوم از مصوبه چهل و پنجمين جلسه شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي کسانی که قبلا در دوران کارشناسی از تحصیل رایگان برخوردار بوده اند برای تحصیل مجدد در رشته های دکتری عمومی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی موظف به پرداخت شهریه هستند/ این بند از این مصوبه در تاریخ 14 / 11 / 1394 توسط دیوان عدالت اداری باطل شده است/ آیا قاضی محترم دیوان عدالت اداری که معمولا حرف آخر را می زند و مافوق همه کارشناس هاست، متوجه این بی عدالتی نشده که دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی توان رقابت با دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر دانشگاه های معتبر کشور را ندارند/ آیا لازم نیست برای دانشجویان رشته های فنی و مهندسی و علوم پایه نیز فرصت هایی برای اشتغال ایجاد شود که پس از مدت ها تحصیل و ناامیدی از جذب شدن در بازار کار به فکر شرکت در کنکور تجربی نباشند/ نمی توان تنها با نصیحت، دانش آموزان را وادار به انتخاب رشته ای کرد که هیچ آینده ای برای اشتغال در بازار کار کشور ندارد
مدرسه فرهاد یک کارگاه تجربی- آموزشی پویا بود/ در مدرسه فرهاد دانش آموزان قوانین مدرسه را می نوشتند و خودشان هم اجرا می کردند/ چرا فقط بعد از مرگ یاد بزرگانی مانند میرهادی و بهمن بیگی و... می افتیم/ ای کاش آقای نجفی در دوره وزارتش به خانم میرهادی اجازه می داد مدرسه فرهاد را بازگشایی کند/ دانش آشتیانی به افرادی مانند توران میرهادی که الان زنده اند اجازه دهد با پول و امکانات خودشان مدرسه مستقل تاسیس کنند/ پیام های رسمی مقاماتی مانند مسجدجامعی و نجفی و دانش آشتیانی در تجلیل از بزرگان درگذشته ای مانند میرهادی در تناقض با رفتار آنها در پشت میز است/ خانم میرهادی تحت تاثیر جبارباغچه بان و محمدباقر هوشیار به معلمی علاقه مند شد/ میرهادی در دانشگاه سوربن فرانسه در رشته روان شناسی و علوم تربیتی پیش دبستانی تحصیل کرد/ خانم میرهادی شاگرد استادانی مانند "هنری والون" و "ژان پیاژه" بود/ در سال 33 ،سرگرد جعفر وکیلی شوهر خانم میرهادی و عضو سازمان نظامی حزب توده تیرباران شد/ همسر دوم میرهادی، محسن خمارلو دبی شیمی و از دوستان سرگرد وکیلی بود/ میرهادی قبل از انقلاب ، از مولفان کتاب های درسی بود و تجارب مدرسه فرهاد را وارد کتاب های درسی علوم و تعلیمات اجتماعی کرد/ خانم میرهادی به کار جمعی و مشارکتی اعتقاد داشت/ مدرسه راهنمایی فرهاد مختلط بود و 1200 دانش آموز داشت/ در مدرسه فرهاد هرم اداری وارونه بود. مدیر مدرسه در پایین قرار داشت و بچهها درباره اداره مدرسه تصمیمگیری میکردند/ یکی از قوانینی که بچهها وضع کرده بودند؛ این بود که هیچ معلمی حق نداشت دانشآموزی را از کلاس بیرون کند و حق تنبیه نیز نداشت/ در مدرسه فرهاد ، نمره، شرط قبولی نبود و اگر دانشآموزی در یکی از درسها ضعیف بود وظیفه نمایندهها و دیگر دانشآموزان بود که ضعف او را برطرف کنند/ توران میرهادی رقابت مداوم ، ارزشیابی دائم از طریق نمره و تعیین جایزه را عامل اسارت نسل جوان می دانست/ میرهادی مشکل آموزش و پرورش را روش های رسمی ، یکسان ساز ، آمرانه ، محدود و یکنواخت آموزشی در مدارس می دانست/ نوش آفرین انصاری : متولیان آموزش و پرورش به خودی احترام نمی گذارند و به پژوهش سرزمینی توجه نمی کنند و نگاه شان به غرب است/ آرزوی خانم میرهادی بیرون راندن رقابت از دل ها و خانواده ها و از نظام آموزش و پرورش بود
تمام حوادث داستان به گونه ای برش هایی از واقعیت های جامعه ماست/ در روزگاری که پای بندی به ارزش های اخلاقی ، روز به روز کم رنگ تر می شود ، حوادث فیلم در جهتی است تا ، ارزش های اخلاقی مورد تکریم قرار بگیرند . گذشت ، اعتراف به اشتباه و قدرشناسی پیام هایی است که از خلال قصه دریافت می شد/ این که انسان ها را فقط سیاه یا سفید نبینیم ، بخشی از هنر کارگردان است که تلاش کرده است مخاطب فقط نیمه خالی لیوان را نبیند/ در تحلیل شخصیت ها مطلق گرا نباشیم و باور کنیم که حتی در شخصیت های منفی نیز روزی وجدان فراموش شده بیدار می شود/ استفاده از الفظ محبت آمیز ، بیان احساسات و تاکید بر دوست داشتن از زبان همسر به شریک زندگی خود ، موجب تقویت فضای عاطفی فیلم شده بود/ در اغلب فیلم و سریال های ایرانی ، گفت و گوهای محبت آمیز و مهرورزی کلامی بین همسران ابراز نمی شود . سریال هشت و نیم دقیقه با مکالمات دوستانه بین زن و شوهر گام مثبتی در نزدیکی فیلم به واقعیت برداشته است ....
این روزها بازار تبلیغ درس پژوهی در آموزش و پرورش گرم است . دستورالعملها، بخشنامهها ، همایشها گرچه رفته رفته معلّمان را با این شاه کلید رفع مشکلات یادگیری دانش آموزان، آشنا می سازد امّا آنچه سهواً یا به عمد از آن غفلت می شود فراهم نمودن بستر اجرای درس پژوهی در مدارس کشور است ؛ به همین دلیل ذکر توضیحاتی چند در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
یکی از کاربردی ترین روشهای پژوهشی ، پژوهش در عمل است. در این شکل از پژوهش، پژوهشگر به دنبال تعمیم نتایج نبوده و در پی یک اقدام ضربتی جهت رفع مشکلات واحد آموزشی است و به همین جهت ساختار پیچیده و وقت گیر پژوهش های معمول رعایت نمی شود که خود بر دو نوع است :
1 – اقدام پژوهی (Action research) که موضوع آن رفع مشکلات واحد آموزشی از هر نوعی و در هر زمینه ای می باشد و می تواند گروهی یا انفرادی اجرا شود .
2 – درس پژوهی (Lesson Study) که موضوع آن تلاش گروهی از معلمین هم رشته برای اصلاح طرح درس و اجرای آن در دو مرحله و در راستای رفع مشکلات یادگیری میباشد. همان گونه که اشاره شد اجرای درس پژوهی نمیتواند انفرادی باشد و مختصّ رفع مشکلات یادگیری در چارچوب تدریس کلاسی است.
امّا لازمهی اجرای این روش، آزاد بودن وقت تیم درس پژوهی در چارچوب برنامه درسی است و این به آن معنی است که این فرآیند بسیار تأثیر گذار باید وارد برنامه هفتگی همکاران شود . در شکل آرمانی در کشورهایی که از نظام آموزشی متعالی و پیشرو برخوردارند همکار نیمی از هفته را به تدریس اشتغال دارد و نیم دیگر را به عنوان هیئت علمی و پژوهشی در واحد آموزشی مربوطه حضور مییابد و به تحلیل نتایج آزمون ها ، استخراج مشکلات یادگیری از دل آنها و اجرای مستمر درس پژوهی می پردازد .
در یک الگوی حداقّلی انتظار می رود هر همکار در ابلاغ هفتگی خود دست کم دو ساعت برای درس پژوهی آزاد گذاشته شود. امّا آیا در آموزش و پرورشی که نگرش آن نسبت به پرسنل، هنوز در سال 1960 و نظریه X وY داگلاس مک گریگور زمین گیر شده و معلّمان را عناصری تنبل و از زیر کار در رو می داند حاضر است این حداقل را برای درس پژوهی همکاران فراهم آورد؟
یا کماکان بر اجرای کلاس های بی هدف و کم أثر تقویتی که این روزها به محملی برای دریافت همیاری جهت اداره امور جاری مدارس بدل شده اصرار خواهد ورزید .
انتظار فرهنگیان به عنوان سکّان داران عرصهی اجرای برنامه درسی قصد شده و سربازان خط مقدم رفع موانع یادگیری از مسئولین و مدیران ارشد آموزش و پرورش این است که به بخشنامهها ، دستورالعملها و همایشها، بسنده نکنند و در نقش مدیرانی شجاع و تحوّل گرا زمینهی نهادینه شدن درس پژوهی را در برنامه درسی مدارس فراهم نمایند .
در پایان، ذکر این نکته را ضروری می دانم که لازمهی موفقیّت در هر طرح و برنامه، تخصیص و صرف هزینهی مناسب است و این هزینه الزاماً نباید از کیسه مردم پرداخت شود.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
زمانی که تفاهم نامه منعقد شده فی ما بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز برنامه ریزی، آموزش منابع انسانی و فن آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بوده است ؛ وزارت آموزش و پرورش چگونه و با چه منطقی می تواند هر گونه مسئولیت خود را در خصوص نحوه اجرای این دوره نفی کند/ « صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش می خواهد تا با واقع بینی و صداقت در برابر عملکرد خود با شفافیت و صداقت برخورد نموده و نیز به دنبال کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت در درون وزارت آموزش و پرورش باشند
گروه گزارش/
در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ، « صدای معلم » میزبان مسئولان ، فرهنگیان و نیز دوستان فراوانی بود .
موضوع « محیط زیست و چالش آن » را با « ژما جواهری پور » ؛ معلم ، دبير قطب کشوري محيط زيست و توسعه پايدار در پژوهش سراي شهر ري و مشاور دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در میان گذاشتیم .
گفت و گوی کامل « صدای معلم » با ایشان تقدیم شما می شود
رضایت شغلی به عنوان بخشی از زندگی جایگاه ویژهای در کیفیت زندگی افراد دارد ، چون وضعیت شغل افراد در ابعاد مختلف زندگی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد/ شغل باید با روحیات، تجربیات، علاقهمندی، ظرفیتها و استعدادهای فرد سازگار باشد و فقط با سازگاری و ایجاد تناسب بین فرد، تواناییها و شغل میتوان شغل مورد نظر را برای فرد مناسب ارزیابی کرد/ میانگین کار مفید در جامعه ما حدود یک ساعت در روز بر آورد شده است/ در کشور ژاپن میانگین کار مفید بیش از هفت ساعت در روز تخمین زده میشود/ ارتقای رضایت مندی از زندگی در ابعاد مختلف یک امر تربیتی و فرهنگی است/ در چند سال اخیر مقطع راهنمایی در سیستم آموزشی کشور وجود داشت و فلسفه بروز این مقطع نیز شناسایی استعدادهای دانشآموزان بود تا آنها متناسب با ظرفیتها و استعدادهایشان به انتخاب رشته تحصیلی و شغل بپردازند/ متاسفانه در سالهای اخیر با حذف دوره راهنمایی از سیستم آموزش و پرورش کشور به نسبت نوجوانان و جوانان در انتخاب رشته تحصیلی با چالشهای متعددی مواجه میشوند/ تنها راهکار توجه به مقطع راهنمایی و دقت در چگونگی انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان است ....
کار و شغل فعالیتی بدنی یا فکری در جهت تولید و خدمت است. به طور خلاصه، میتوان گفت: شغل یعنی کاری که فرد، مشغول به انجام آن است و از طریق آن، هم انجام وظیفه و هم امرار معاش میکند. «رضایت شغلی» نشان دهنده میزان رضایت افراد از شغل است. برخی افراد از کار خود لذت میبرند و آن را به عنوان محور اصلی زندگی خود تلقی میکنند و برخی دیگر نیز از شغل خود متنفرند و فقط از سر اجبار یا بیم بیکاری، آن را انجام میدهند. بررسی علتهای مهم نگرش کارکنان درباره رضایت شغلی یکی از جنبههای اصلی روان شناسی صنعتی - سازمانی است. مطالعات زیادی به منظور شناخت و درک عوامل موثر بر رضایت شغلی نسبت به سایر متغیرهای سازمانی صورت گرفته است. به علاوه ارزیابی نگرش کارکنان در این زمینه، به عنوان فعالیت عمومی و مشترک در سازمانهایی که مدیران به دنبال رفاه و بهزیستی جسمانی و روانی کارکنان هستند، مهم است.در اصل رضایت مندی شغلی بخشی از رضایت از زندگی محسوب میشود. در تقسیم زندگی به ابعاد مختلف میتوان رضایت مندی شغلی را یکی از بخشهای مهم و تاثیرگذار تلقی کرد. طبیعتا چگونگی تحقق رضایت شغلی بر زندگی افراد تاثیرگذار است. این رضایت مندی در قالب رضایت از زندگی زناشویی، روابط اجتماعی، روابط درون و برون خانوادگی و... مورد ارزیابی قرار میگیرد. رضایت شغلی به عنوان بخشی از زندگی جایگاه ویژهای در کیفیت زندگی افراد دارد ، چون وضعیت شغل افراد در ابعاد مختلف زندگی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد ؛ برای مثال شغل، مناسبتهای خانوادگی، اجتماعی، اداری و داخل سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهد. در این شرایط مقوله رضایت شغلی یکی از مسائل مهم و اساسی در مدیریت منابع انسانی تلقی میشود. طبیعتا عوامل متعدد و متنوعی در رضایتمندی شغلی موثر است. عواملی که اساس آن به شغل مورد نظر فرد مربوط میشود.
ایرانیها کمتر ازیک ساعت در روز کارایی دارند!
شغل باید با روحیات، تجربیات، علاقهمندی، ظرفیتها و استعدادهای فرد سازگار باشد و فقط با سازگاری و ایجاد تناسب بین فرد، تواناییها و شغل میتوان شغل مورد نظر را برای فرد مناسب ارزیابی کرد ، یعنی فرد به واسطه شغل به ارضای نیازهایش میپردازد و به این ترتیب در فضای کاری احساس آرامش میکند. برهمین اساس رضایت مندی شغلی از اولویت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. بر اساس گزارشهای منتشرشده از سوی سازمانهای گوناگون میانگین کار مفید در جامعه ما حدود یک ساعت در روز بر آورد شده است. این در حالی است که در کشور ژاپن میانگین کار مفید بیش از هفت ساعت در روز تخمین زده میشود. عدم کارایی شغلی در کشور ما به دلایل گوناگون همچون عدم رضایت مندی شغلی و عدم دلبستگی به شغل بروز کرده است. در اصل این گونه افراد به نوعی از رئیس خود راضی نبوده و به نسبت از مزایا و شرایط شان نیز چندان رضایت ندارند. در ضمن کاهش کارایی و عدم وجود رضایت مندی شغلی به مسائل دیگر همچون مسائل خانوادگی، مسائل اجتماعی و... نیز مربوط میشود. در اصل عوامل درون و برون سازمانی روی میزان کارایی افراد تاثیر میگذارد. این مسائل را میتوان در سازمانها به عنوان عملکرد منابع انسانی مورد بررسی قرار داد.
بیتوجهی به آموزش رضایت مندی شغلی
همگان باید بدانند که اگر کارکنان در یک فضای مدیریتی از شغل خود رضایت داشته باشند به نسبت کارآمدی آنها افزایش یافته و عملکرد با کیفیتتری از آنها بروز میکند. امروز شاهد عدم کیفیت مناسب در بین برخی از کالاهای تولید داخل هستیم که یکی از عوامل در بروز چنین مسالهای را میتوان عدم دلگرمی و رضایت مندی شغلی در بین افراد برشمرد. برخی افراد در شرایط کنونی بدون رضایت شغلی به فعالیت میپردازند. در این شرایط یکی از وظایف مدیریت ایجاد و ارتقای رضایت مندی شغلی در بین کارکنان است و این امر فقط با بررسیهای کارشناسی شده از سوی محققان بی طرف میسر میشود. برای مثال باید به شکل عملی در سازمانها میزان رضایت مندی کارکنان و عوامل موثر در شدت و حدت آن مورد ارزیابی قرار گیرد. همگان باید بدانند که ارتقای رضایت مندی شغلی و کارآمدی منابع انسانی برای کارفرما با سود دهی مناسب همراه است. بروز عدم کارایی و عدم رضایت مندی از شغل به عوامل متعددی بستگی دارد. با بررسی علت بروز عدم رضایت مندی شغلی باید به این امر تاکید کرد که ارتقای رضایت مندی از زندگی در ابعاد مختلف یک امر تربیتی و فرهنگی است. باید در دورههای مختلف تحصیلی به ویژه دورههای دبستان مسئولان آموزش کشور به آموزش این مقوله به کودکان بپردازند. برای مثال در چند سال اخیر مقطع راهنمایی در سیستم آموزشی کشور وجود داشت و فلسفه بروز این مقطع نیز شناسایی استعدادهای دانشآموزان بود تا آنها متناسب با ظرفیتها و استعدادهایشان به انتخاب رشته تحصیلی و شغل بپردازند.
یک ضرب المثل قدیمی میگوید: هر کسی را بهر کاری ساختند، یعنی انسانها با روحیات و توانمندیهای متفاوت میتوانند مسئولیت انجام امور را بپذیرند. با شناسایی توانمندیهای افراد به نسبت هر فردی مطابق با شرایط خود میتواند به انتخاب رشته تحصیلی و شغل مناسب دست یابد. متاسفانه در سالهای اخیر با حذف دوره راهنمایی از سیستم آموزش و پرورش کشور به نسبت نوجوانان و جوانان در انتخاب رشته تحصیلی با چالشهای متعددی مواجه میشوند. برای مثال در شرایط فعلی افراد در روند انتخاب رشته تحصیلی صد مورد را انتخاب میکنند تا بالاخره در یک رشته قبول شوند، در این شرایط مقوله ای تحت عنوان توانمندی و علاقهمندی چندان مدنظر قرار نمیگیرد. حالا این سوال مطرح است که چرا بخش قابل توجهی از دانشآموختگان دانشگاههای کشور بیکار هستند؟ با بررسی شرایط موجود نباید دلیل بروز چنین نارساییهایی را بازار کار دانست، بلکه عمده دلیل بروز چنین نابه سامانی به عدم کسب مهارت مورد نظر از سوی افراد مربوط میشود. متاسفانه سیستم آموزش عالی کشور مهارت چندانی به این افراد نیاموخته است. بنابراین تنها راهکار توجه به مقطع راهنمایی و دقت در چگونگی انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان است. باید افراد در رشته تحصیلی مورد علاقه خود تحصیل کنند تا امکان رشد و شکوفایی استعدادها و تواناییهایشان وجود داشته باشد. در دانشگاههای کشور نیز با بازنگری در رشتههای تحصیلی باید بتوان در جذب دانشجو، مطابق با بازار اشتغال و نیاز کشور اقدام کرد.
روزنامه آرمان
در بخش شرایط و ضوابط پذیرش پیشنهادهای پژوهشی آمده است که عقد قرارداد فقط با اعضای محترم هیات علمی یا با موسسات علمی و پژوهشی ، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی امکان پذیر است/ آیا برای انجام امر پژوهش در تعلیم و تربیت فقط باید عضو هیات علمی بود/ آیا یک عضو محترم هیات علمی ،یک موسسه علمی و پژوهشی ، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی نمی دانند و یا درک نمی کنند که پیشنهاد پژوهشی ((Proposal) باید حتما در چارچوب باشد/ نتیجه عینی و عملیاتی این دست پژوهش ها با صرف بودجه های قابل توجه چه عایدی و یا نتیجه ای برای نظام آموزشی ، فرهنگیان و معلمان داشته است/ آیا با چنین فراخوان هایی - البته اختصاص به گروه و یا افراد خاص دارد و به نظر می رسد که برای مشارکت و یا پذیرفته شدن پیشنهاد پژوهشی باید از" رانت " برخوردار بود – که شامل عنصر اصلی و تاثیرگذار تعلیم و تربیت یعنی " معلم " نمی گردد ؛شورای عالی آموزش و پرورش تا چه انداره در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در آموزش و پرورش و در میان معلمان موفق و یا موثر عمل کرده است/ پژوهش گری و مسئولیت پذیری همواره لازم و ملزوم یکدیگرند
حق وزیر است که همکاران خود را انتخاب کند. اما معلمان هم حق دارند که بدانند این عزیزان قبلا کجا خدمت کرده اند و چه سوابقی دارند/ احکام صادره مانند همه احکام اداری ظاهری خشک و رسمی دارد . تقریبا متن هر 4 حکم یکسان است/ قریب به اتفاق فرهنگیان آقای حسین فرزانه سرپرست معاونت پشتیبانی ، آقای مهدی فیض سرپرست معاونت پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش و آقای محمد مهدوي مشاور عالي وزير آموزش و پرورش را نمی شناسند . قاعدتا مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش باید به نیاز مخاطبان بدهد/ عکس سه مدیر منصوب شده هم عکس آرشیوی است و معلوم نیست مربوط به چه برهه ای از زندگی آنها است/ ویژگی حداقل دو نفر از این 4 نفر این است که سابقه مدیریت و کار در آموزش و پرورش ندارند/ در تعریف سنتی ، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دستگاهی است با حدود هزار کارمند و ده ها نشریه و بولتن که هدف اصلی اش اخلال در گردش آزاد اطلاعات است/ مدیر روابط عمومی فاقد ابتکار است و مثلا فکر می کند اگر اضافه بر ابلاغ وزیر جمله ای در معرفی فلان مدیر منصوب بنویسد یا عکس جدیدی از او منتشر کند ممکن است گرفتار غضب شود و موقعیت خود را از دست بدهد...
تاکنون راه حل مناسب يا پایداری برای این بحران پیش بینی يا اجرا نشده است/ تقریبا همه چیز و به اقتضای ضرورت يا اضطرار مطرح شده و به محض بهبود موقت یا نسبی اوضاع ، صورت مسئله تا اطلاع ثانوی به فراموشی سپرده ميشود تا فصلی دیگر/ به طور متوسط هر هفته 52 نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست ميدهند/ این مسئله برای خیلیها " عادی سازی " شده است و باید به گونه ای با آن کنار آمد/ تعطیلی مدارس تاثیری بر کاهش آلودگی هوای تهران ندارد/ با استمرار ورود سالانه حدود 500 هزار خودرو به ناوگان حمل و نقل تهران و نیز عدم خروج اتومبیلهاي قدیمي يا بی کیفیت از این چرخه ، مسئولان برای آینده چه تدابیری اندیشیده اند/ از آن زمان تاکنون وضعیت تغییر چندانی نکرده و حتی به عبارتی بدتر هم شده است/ جامعه ایرانی ما عادت دارد که مسائل ساده را طوری بپیچاند که به هیچ وجه قابل حل کردن نباشد/ حل مساله آلودگی هوا بسیار ساده است/ براي حل كامل بحران آلودگي بايد متوسط استفاده از هر خودروي شخصي حداقل به يك پنجم وضعيت فعلي كاهش يابد/مسئولان راه خود را می روند و مردم هم با بی تفاوتی نظاره گر ماجرا هستند و کار خود را می کنند / اگر قرار است فرهنگ عدم استفاده از خودروی شخصی و استفاده از وسائل عمومی در جامعه نهادینه شود این کار باید در وهله اول از خود مسئولان ، وزیران ، نمایندگان مجلس و نیز برنامه ریزانی که خود مسبب این قضایا بوده اند آغاز شود/ برای این گروه پرداختن به چنین مسائلی ممکن است کلاس آن ها را پایین بیاورد ضمن آن که حوزه کار این افراد معمولا مسائلی با فرمت " چند معادله – چند مجهولی " است/ مهم آن است که موضوع آن ها مطابق میل جامعه باشد و تا حد امکان لایک و کامنت بخورد/ آن ها با دید " هزینه – فایده " مسائل را می نگرند و این که آیا می شود از آن برای دستاویزی برای کوبیدن طرف مقابل استفاده کرد و یا خیر/ از دید بسیاری ، اگر معیشت معلمان حل شود همه چیز درست می شود/ آلودگی هوا و مسائلی از این دست با شعارهای زیبا و ژست های پوپولیسمی و تصویب مصوبات بدون پشتوانه و نظارت حل نمی شود ....