بحران منابع يا بحران مديريت متمركز ؟ نگاهي به ضرورت ها و چالش هاي آموزش و پرورش در ارتباط با بخش خصوصي اين روزها اخبار مربوط به آموزش و پرورش همراه با اتفاقات ناخوشايندي در حوزه روابط شاگرد و معلم در ذهن خواننده و شنونده تداعي مي شود . تنبيه فيزيكي منجر به جرح دانش آموزان، كشتن معلم بروجردي توسط شاگرد دبيرستاني و اخباري از اين دست را مي توان جزيي جدايي…
دکتر فرشاد علی یاری / مدیر مسوول نشریه راستان و مسوول کمیته پژوهش و تحقیق آموزش وپرورش بروجرد
رسانه در دنیای مدرن ساحتی از اندیشه است که بزرگ ترین ویژگی آن در تأثیرگذاری و جهت دهی می باشد،جایگاه رسانه ها در تنویر افکار و ایجاد فضایی برای تضارب آراء و همچنین اهمیتی که رسانه های گروهی در ارتقای سطح آگاهی و تعالی فرهنگ و دانش عمومی دارند، بی گمان یکی از مهم ترین عوامل فرهنگی در دنیای مدرن رسانه می باشد که بر پیچیدگی آن نیز افزوده است. قطعا گسترش…
این که یک رسانه تخصصی در حوزه آموزش و پرورش فعالیت کند و موجب ارتقاء سطح آگاهی جامعه معلمان ، پرداختن به مسائل آموزش و پرورش از ابعاد مختلف ، بحث ساختاری ، محتوایی ، قوانین و مقررات ، شیوه های مدیریت ، تغییر کتب درسی ، مطالبات معلمان و پرداختن به آن ها ،مبانی انگیزشی معلمان ، مبانی انگیزشی دانش آموزان و به طو کلی آن چه را که در رسانه…
* سخن معلم بر این باور بوده و هست که قلم ابزاری است در دست معلم ، که وظیفه دارد از حریم عدالت ، حق و آزادگی دفاع نماید ... * سخن معلم بر خود می بالد که توفیق یافت در بک سال گذشته بستری فراهم نماید تا با کمک آن معلمان گمنام و صاحب نام بی شماری از سراسر کشور فرصت بیابند تا با نوشته های نغز خود " نهضت قلم…
نامه ای به وزیر آموزش و پرورش / علیرضا کاشفیدبیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج آقای وزیر محترم !حقوق مادی معلمان دغدغۀ دیرینی است که ظاهراً معلم جز آن به چیز دیگری نمی اندیشد. دیر زمانی ست که معیشت برای معلم مسأله است. ( قتل آقای خانعلی دبیر دبیرستان های تهران در 12 اردیبهشت 1340 توسط شهربانی وقت یاد باد ) اما این دغدغه بعد از دهه ها کمابیش باقیست و…
شهروز فروتن کیا - دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران :
شهروز فروتن کیا -عضو شورای نویسندگان سخن معلم و دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران هنگامی که از بازتولید ایدئولوژی دولت حاکم توسط نهادهایی چون خانواده و آموزش و پرورش سخن به میان می آید این بدین معناست که هر یک از این نهادها به نوعی درخدمت منافع نظام حاکم قرار دارند و ارزش ها و آرمان ها و به عبارتی دیگر ایدئولوژی نظام حاکم را ترویج، القا و بازتولید می کنند…
* سخن معلم تریبونی است از برای تمامی معلمان و فرهنگیان عزیز و از وابستگی به احزاب یا جناح های سیاسی و...، مبری می باشد* سخن معلم درچهارچوب قانون اساسی کشور، نسبت به احقاق حقوق فرهنگی اقوام ایرانی اهتمام ورزید و به نقد عدم آموزش زبان مادری به عنوان یکی ازعوامل بی عدالتی، افت تحصیلی، ازخودبیگانگی و بی هویتی و عدم اعتماد به نفس وخودباوری همت گماشت*سخن معلم، برخلاف خیلی ازسایت ها…
سیدحسن موسوی/ فعال فرهنگی و کارشناس مسئول امور اداری آموزش و پرورش زنجان رود
اگر به انسان ها شخصیت و فرصت ابراز عقیده بدهید، پاداش و امکان مشارکت بدهید، رشد خواهند کرد و اندیشه های ناب خود را بیرون خواهند ریخت. ( رابرت اسلاتر) دیری است که با سخن معلم آشنا شده ام ... با مدیریت محترم آن، استاد بزرگوارم آقای پورسلیمان ؛ به عنوان یک همکار و فعال کوچک و کم تجربه بر خود فریضه دانستم به مناسبت یک سالگی سخن معلم- لازم به…
آنچه از نظر می گذرانید بخش پایانی میز اندیشه " آموزش و پرورش و افكار عمومي" است. بی تردید با همفکری و تبادل نظر همه فعالان و دغدغه مندان تعلیم و تربیت شاهد تصویری روشن تر از فردای نظام آموزشی کشور خواهیم بود. نظری (پژوهشگر آموزش و پرورش و توسعه انسانی): در انتهای این گفتار اشاره کوتاهی به نقش و جایگاه مهم روابط عمومی ها در اثرگذاری و همراه ساختن افکار عمومی با…
دکتر سعید ربوشه/ مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران ( 1 )
حضور و فعالیت این سایت در منطقه 9 تهران که وظیفه مراقبت و نظارت بر امور و کارها را بر عهده دارد ، فرصت خوبی است و باید به این فضای رسانه ای احترام گذاشت .تمام رسانه هایی که حضور دارند ،باید به آن ها احترام گذاشت و پاسخ گوی آن ها بود .دولت تدبیر و امید هم به رسانه ها و پاسخگو بودن اهمیت و ارزش قائل است .مسئول کسی است…
" گفت و گوی صدای معلم با دکتر مظفر الدین واعظی ، عضو سابق ستاد انقلاب فرهنگی "
گروه گزارش/ آن چه در زیر می آید ، گفت و گو با یکی از اساتید دانشگاه است . « مظفر الدین واعظی » استاد دانشگاه ؛ در این مصاحبه از نقش مغفول دانشکده های روان شناسی و علوم تربیتی سخن به میان می آورد و وضعیت مطلوب را در مقایسه با جوامع توسعه یافته به تصویر می کشد ...
1 ) سخنِ معلم، به آستانه ی یک سالگی خود رسیده است و در این میان، آنچه که موافقان و منتقدان را به تحسین واداشته، تلاش و کوششِ یک معلم است که یک تنه و با هزینه ی شخصی و بدون استفاده از کمک های دولتی، به تاسیسِ چنین تارنمایی دست زده است و الحق، آن را سخنِ معلمان قرار داده است. در این ایام ،که مشکلات معیشتی گریبان معلمان را گرفته…
شهین دخت میان دشتی عضو شورای نویسندگان سخن معلم : وقتی از حرفه معلمی و نوآوری در عرصه آموزش سخن به میان میآید بیدرنگ ذهنها متوجه اینترنت و فضاهای مجازی میشود و در عصر ارتباطات انتظار میرود معلمان برای تجهیز به امکانات جدید و نوآوریهای آموزشی خود را با اینترنت مانوس نموده و از این ظرفیت شگفتانگیز در مسیر حرفه معلمی خود نهایت بهرهبرداری را به انجام برسانند. از طرفی وقتی به…
این نوشته نه سیاسی است نه حزبی و تشکیلاتی و نه تعریفی است ! بدون جهت آن را بخوانید اما با جهت نوشته شده است !روی سخنم با آقای پورسلیمان نیست اما او نیز مخاطب من است . روی سخنم با تمام کسانی است که این تارنما را خوانده اند و می خوانند و بی شک این تار نما را متعلق به آقای پورسلیمان نمی دانند و آن را برای خود می…
علی افشار سمیرمی عضو شورای نویسندگان سخن معلم در کارنامه تحصیلی دانش آموزان درسی هست که مثل هیچ یک ازدرس های دیگر نیست.درسی که امتحان ندارد و نمره گذاری اش معمولا توسط مدیر و معاون انجام می پذیرد.نمره ای که معمولا بالاتر از حد قبولی است ولی در معدل دانش آموز تاثیرندارد. درس « انضباط »،هویتی ساده و در حاشیه دارد اما محتوای عظیم و گسترده ای را مورد ارزیابی قرار می…
دکتر سید محمد بطحایی/ قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش
دکتر سید محمد بطحایی قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بنده از این که وقت گذاشته اید و برای تعالی آموزش و پرورش زحمت می کشید تشکر می کنم . شما به عنوان یک فرهنگی ،سهم خودتان را در یافتن مسائل و مشکلاتی که آموزش و پرورش دارد و کمک برای پیدا کردن راه کارهای برون رفت از این مشکلات اداء می کنید ،…
دکتر عباس حاتمی عضو شورای نویسندگان سخن معلم : 1-چرا نظام آموزشی ما پژوهشمحور نیست؟ چطور میتوانیم این ضعف را اصلاح کنیم؟ ما در کشورمان مشکل 100 ساله داریم؛ یعنی 100 سال است که کشورهای غربی را دیدهایم و فکر کردهایم اگر اتوبان یا ساختمان بسازیم، توسعه اتفاق میافتد. به همین دلیل، 100 سال است که افراد بااستعداد کشورمان، به جای اینکه در رشتههای علوم انسانی تحصیل کنند، در رشتههای مهندسی یا…
دكتر محمد حسن حسني شلماني- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش :
با توسعه شغلي معلم و غنيسازي شغل معلمي، بيتفاوتي شغلي در معلمان كاسته خواهد شد و در عين حال مسئوليتپذيري شغل معلم افزايش خواهد يافت. اين مسئوليتپذيري حساسيت شغل معلم را افزايش خواهد داد و معلم نسبت به تصميمات خود براي دانشآموز " مسئوليت تضامني " پيدا خواهد كرد. بدين شكل معلمان تنها وظيفه انتقال دانش در ساعات كلاس را به دانشآموزان نخواهند داشت بلكه ذهن آنان تماماً درگير دانشآموزان خود خواهد…
دکتر محمد روزبهانی عضو شورای نویسندگان سخن معلم ساعت نزدیک سه بعدازظهر جمعه، وبلاگ یکی از دوستان را نگاه میکردم، اولین خبرش این بود: برای شفای آقای محسن خشخاشی معلم بروجردی که به دست دانشآموزش با چاقو مضروب شده دعا کنیم. معلم بروجردی با ضربه چاقو راهی بیمارستان شد. خشکم زد، به همکارانم زنگ زدم، متاسفانه خبر درست بود، میگفتند فعلا در کماست، مرگ مغزی شده است و بعد از چند ساعت…
دکتر فرشته آل حسینی / عضو شورای نویسندگان سخن معلم
یکی از دروسی که در دوره کارشناسی گذراندم، مدیریت رفتار سازمانی بود. در این واحد درسی آموزنده با نظریه جالبی آشنا شدم به نام نظریه ایکس که مثال عینی آن مدیریت سازمان آموزش و پرورش "خودمان" است. البته این را من نمیگویم، بلکه شما میگویید. از خلال گلایهها، شکایتها، توصیفها و روایت هایی که در همین سایت سخن معلم منتشر میکنید، عینیت آن آشکار میشود. اگر بخواهم مدیریت بر اساس نظریه…
توماس فریدمن برگردان : لاله حبیبی گاه و بيگاه از من ميپرسند: «به جز كشور خودت به كدام كشور ديگر علاقه داري؟» هميشه يك جواب داشتهام: تايوان و مردم ميپرسند «تايوان؟ چرا تايوان؟» جواب خيلي ساده است. چون تايوان صخرهاي لميزرع در دريايي پر از امواج توفاني و بدون منابع طبيعي براي زندگي كردن است. حتي براي ساخت و ساز بايد از چين شن و ريگ وارد كند و با وجود همه…
علی پورسلیمان ...همین افراد زمانی که در جلسه " شورای معلمان " که یکی از ارکان مهم تصمیم گیری مطابق آیین نامه اجرایی مدارس است قرار میگیرند و صورت جلسه شورای دبیران نگارش میشود ترجیح میدهند که سکوت و به پیام تشکری بسنده کنند. آیا اساسا، فرهنگ شفاهی و گفتاری در میان معلمان و فرهنگیان قوی است؟ آیا معلمان عادت به پرگویی دارند؟ ساعت فراغت معلمان به ویژه هنگام صرف صبحانه، یکی…
من یك درسی را از قدیم آموخته ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می شناسم/ تا قطار ایستاده بود با یك نظر تعظیم و تكریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می كردند/ من تعجب می كردم كه اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی كه ایستاده یك ریگ كوچك هم به آن نمی زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجابِ بیشتر در وقتی است…
« پرسش اینجاست که چرا این رفتارهای دو گانه در ایران شایع است؟ »
به گمان من، در کشوری که "شرکت" به معنای واقعی کلمه، پا نمی گیرد، بعید است بتوان دموکراسی، به معنای واقعی کلمه، بنا کرد. فرض کنیم چندنفر که اهداف مشترکی دارند، دور هم جمع میشوند و طبق یک قرارداد اجتماعیِ صریح یا ضمنی، گروهی را تشکیل میدهند. آن گاه به صورتی کاملا دموکراتیک، شایسته ترین فرد از میان خود را به ریاست انتخاب میکند. مدتی اعضای گروه، قرارداد اجتماعی را رعایت میکنند…
دکتر سارا شریعتی در سنت مطالعات علوم اجتماعی کلاسیک، فقر و نابرابری همواره به عنوان یک سر فصل اساسی مطرح بوده است. در دهه های اخیر ،کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هر یک به دلیلی اولویتهای خود را در گسترش فرآیندهای جهانی شدن اقتصادی و توسعۀ جامعۀ اطلاعاتی و شبکهای جست و جو می کنند.این فرآیندهای جدید نیز با وجود طرح «اهداف هزاره» و سخن گفتن از برنامههائی برای فقر…
ترجمه: بابک پاکزاد تمامی نظامهای آموزشی، از تصور ما نسبت به آینده مایه میگیرند؛ از این رو اگر تصور ما از آینده یک جامعه، با واقعیت موجود آن منطبق نباشد، نظام آموزشی آن جامعه، راه خیانت به جوانانش را در پیش گرفته است. افراد یک قبیله سرخ پوست را در نظر بگیرید که قرنها بر روی رودخانهای مشغول کرجیراندن بودهاند. در خلال این مدت، اقتصاد و فرهنگ قبیله، به ماهی گیری و…
استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی : باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و آن را به دست کسانی که به این شرایط تاریخی آگاه هستند بسپاریم . کتاب های درسی ما پر از ابتذالات و تحریف های تاریخی است و این ها به خراب تر شدن اخلاق ما کمک می کنند. ما به رسانه ملی خردمند نیاز داریم . متاسفانه ، صدا و سیما یک ساعت برنامه تربیتی برای…
"مطالبات اقتصادی معلمان در ایران : نمونه پژوهی گروه شغلی معلمان" نوشته ی محمد مالجو( شماره ی 46 نشریه ی "گفتگو") چند رویداد در یک نگاهتهران و چند شهر بزرگ ایران از اواخر دیماه تا اوایل بهمنماه سال ۱۳۸۰ زنجیرهای بیسابقه از تجمعهای اعتراضآمیز معلمان را شاهد بودند. در این سلسله تجمعها در تهران بهطورکلی چهار گردهمایی برگزار شد: اول، گردهمایی حدوداً چهارهزارنفری به دعوت سازمان معلمان در دانشگاه تربیت معلم شهید…
سرنوشت نسل جوان و آینده ساز کشور با عملکرد معلمان -که عاملان اصلی اجرای برنامههای مدون آموزش و پرورش اند- گره خورده است. معلمان در فرآیند آموزش و پرورش نقش کلیدی دارند و به قول پیاژه، روان شناس نامدار معاصر، زیباترین طرح اصلاح و بازسازی نظام آموزشی در صورتی که معلم به تعداد کافی و با کیفیت مطلوب در اختیار نباشد، با شکست روبرو خواهد شد.(۱) در هر جامعهای معلمان هنگامی میتوانند…
( سعی نگارنده بر این بوده است که در نوشتاری کردن سخنان استاد مصطفی ملکیان رعایت امانت شده باشد. سعی بر این بوده حتی الامکان از جملات گفتاری خود ایشان استفاده گردد مگر مواردی که برای ایضاح مطلب جمله سازی از طرف نگارنده انجام شده است ) گروه گزارش سخن معلم – فرزانه دشتی اولین کاری که تفکر می کند این است که می پرسد چرا این احساس و عاطفه و هیجان…
در گذشته به فرزندان کمتر آزادی میدادند و بیشتر مسئولیت و تکلیف میخواستند، و امروزه به عکس. تناسب میان آزادیها و مسئولیتها یکی از مهمترین مسائل تربیتی عصر ماست. ضروری است میان دایرهی آزادیها و دایرهی مسئولیتها در تمام سنین تربیتی فرزندان رعایت شود، و گر نه فرآیند تربیت، آسیبزا میشود. آزادی بدون مسئولیت سبب میشود که فرزند ما از منطق و واقعیتهای زندگی و از ارزشهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی دور…
دکتر فرشته آل حسینی - عضو شورای نویسندگان سخن معلم *
درست است در «ایده تربیت رسمی» (خواه دینی یا غیردینی) افراد برای چیزی تربیت میشوند. بهعنوان مثال، دانشآموزان و دانشجو معلمان برای «جامعه دموکراتیک» یا «طراز جمهوری اسلامی» تربیت میشوند. اما، نه «ایده انسان» و نه «ایده تربیت» تا این حد مصالحهگر نیستند که زیر بار هر «برای»ای بهصورت نامشروط بروند ؛ زیرا در هر دوی آنها انسان «هدف» است، نه «وسیله». از این رو، کسانی که به «ایده انسان» و…