صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آیا بدون تغییر در نگرش و خود انتقادی انقلاب در خیابان و تغییر ساختار سیاسی به اصلاح می انجامد

اغلب کشورهای جهان سوم یا کشورهای درگیر جنگ و خشونت و نژادپرستی برای گذار به جهان مدرن و یا پذیرش دگرگونی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی یکی از دو راه «انقلاب درونی در نگرش افراد» یا «انقلاب بیرونی و دگرگونی ساختارهای سیاسی» را در پیش گرفتند.

حالا پس از گذشت سالیان متمادی آنچه می بینیم این است که تمام کشورهایی که مدل اول یعنی "انقلاب درونی در نگرش شهروندان" را در پیش گرفتند به تدریج و بدون خشونت فراوان به انقلاب دوم یعنی دگرگونی در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم نائل شدند. اما کشورهایی که راه رستگاری و نجات خود را در فتح خیابان و پایین کشیدن حاکمان و تغییر نظامهای سیاسی از طریق انقلاب و کودتا می جستدند، لزوما به رضایت و شادکامی مدنظر خود دست نیافتدند و اغلب پس از مدتی دوباره به همان ناراضیان و عاصیان وضع موجود تبدیل شدند و برای دهه ها مدام درجا زدند.

ایران در صد و بیست سال اخیر دو انقلاب، دو کودتا و چندین نهضت و جنبش مهم اجتماعی و سیاسی را تجربه کرده است. این میزان از انقلاب و جنبش در یک کشور در طول یک قرن اخیر تقریبا در دنیا بی سابقه یا بسیار کم سابقه است. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا این میزان از جنبش های اجتماعی و سیاسی نشان از بلوغ جامعه و در مسیر تحقق بخشیدن به مطالبات سیاسی و اجتماعی بوده است؟ آیا ایران با این میزان از فتح خیابان توسط آحاد ملت و به پایین کشیدن حاکمان و نظام های سیاسی مختلف، امروز دارای توسعه یافته ترین نظام اقتصادی و فرهنگی و سیاسی است؟

آیا بدون تغییر در نگرش و خود انتقادی انقلاب در خیابان و تغییر ساختار سیاسی به اصلاح می انجامد

باید از آن هموطنانی که علاقه بسیار زیادی دارند تا ایران را با سوئیس و انگلیس و آلمان و ژاپن مقایسه کنند (بدون اینکه کوچکترین شباهت تاریخی و فرهنگی به یکدیگر داشته باشند) پرسید، شمایی که همیشه عاشق انقلاب و دگرگونی های بنیادی در ساختارهای سیاسی هستید کدام از یک از همین کشورها را سراغ دارید که این میزان از جنبش، شورش و انقلاب را تجربه کرده باشد؟ همیشه ایجاد انقلاب درونی و اصلاح رفتارهای خویش امری بسیار سخت و دشوار است چرا که اکثریت مردم هیچ ایرادی در نگرش خود نمی بینند و طبیعتا هیچ نیازی هم به اصلاح احساس نمی کنند.

واقعیت این است که جامعه ما بیشتر از آن که به فکر اصلاح تدریجی مسائل و ایجاد انقلاب درونی در شیوه نگرش افراد به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باشد به فکر ایجاد انقلاب و تغییر در ساختارهای سیاسی است و این واقعیت ساده را که جامعه ای که در آن رفتارها و نگرش ها اصلاح نشوند، هیچ انقلابی پیام آور آزادی و قانون مندی نخواهد بود را مدام نادیده گرفته است. جامعه ما شبیه کلاس دانشگاهی است که دانشجویانش به جای اصلاح رفتار و شیوه مطالعه خود، مدام با بهانه کردن تدریس ضعیف استاد به فکر عوض کردن اساتید هستند و در نهایت با تعویض اساتید هم موفق به پاس کردن واحدهای درسی شان نمی شوند.

جامعه ما به دنبال ساده ترین راه برای رسیدن به رفاه و آزادی است و آن راه ساده را همیشه در ایجاد انقلاب در ساختارهای سیاسی جسته است. جامعه ما این واقعیت ساده را که برای رسیدن به موفقیت باید ابتدا نوع نگرش ملت تغییر کند را همیشه نادیده گرفته است.

آیا بدون تغییر در نگرش و خود انتقادی انقلاب در خیابان و تغییر ساختار سیاسی به اصلاح می انجامد

البته علت اصلی گرایش مردم به انقلاب و کودتا و شورش و تغییر ساختارهای سیاسی بسیار ساده است چرا که ایجاد تغییر در نظام سیاسی و حاکمان، بسیار ساده تر و راحت تر از تغییر در نوع نگرش خود به سیاست و فرهنگ و جامعه و.. است. (البته همیشه ایجاد انقلاب درونی و اصلاح رفتارهای خویش امری بسیار سخت و دشوار است چرا که اکثریت مردم هیچ ایرادی در نگرش خود نمی بینند و طبیعتا هیچ نیازی هم به اصلاح احساس نمی کنند)

تاریخ نشان می دهد، جامعه ای که «خود انتقادی» و اصلاحات در نگرش فردی و اجتماعی را پیشه کرده باشد، پس از چندین دهه مشاهده می کند که دچار انقلابی بزرگ شده است، بدون آنکه خیابانی را فتح کرده یا بانک و اتوبوسی را آتش زده باشد. ژاپن یا انگلیس در طول تاریخ خود کمترین کودتا یا انقلاب و جنبش های اجتماعی بزرگ را رهبری کرده اند اما در عمل و به صورت تدریجی بزرگترین انقلاب ها (از قبیل انقلاب فکری، اقتصادی، سیاسی و صنعتی) را رقم زده اند. در مقابل هندوراس و نیکاراگوئه و اوگاندا و پاکستان و چندین کشور دیگر بیشترین انقلاب و کودتا را داشته اند اما در عمل هیچ تغییر مثبت و بنیادینی را چندانی نکرده اند.

کانال خرمگس


آیا بدون تغییر در نگرش و خود انتقادی انقلاب در خیابان و تغییر ساختار سیاسی به اصلاح می انجامد

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

در نشست رسانه ای دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش که اخیرا برگزار شد ؛ یکی از خبرنگاران حاضر پرسشی را در مورد « انتخاب وزیر آموزش و پرورش و نقش شورای عالی در آن مطرح کرد .

در ادامه مدیر صدای معلم پیشنهادی را در تکمیل پرسش آن خبرنگار بیان کرد که بعدا در قالب یک گزارش مستقل در این رسانه منتشر گردید . ( این جا )

آن چه در زیر می آید ؛ مشروح پرسش و پاسخ مطروحه در این نشست شورای عالی آموزش و پرورش است .

منتشرشده در گفت و شنود

 آسیب شناسی شبکه شاد و آموزش های مجازی

گفت و گوی صوتی را فعال می کنم تا بتوانم ارتباط نزدیک تری با دانش آموزان برقرار کنم. دقایقی از تحلیل درس نگذشته یکی از دانش آموزان میکروفونش را باز می کند و با صدایی ضعیف می پرسد : خانم ما از دیشب تا الان از اضطراب نخوابیدیم . می پرسم چرا؟ ادامه می دهد خانم ما هفت درس کتاب را مجازی خواندیم ، حالا از هفته آینده حضوری شویم چگونه حضوری امتحان دهیم ؟ ما اصلا آمادگی نداریم. صدایش قطع و وصل می شود با اختلالی که در گفت و گوی صوتی ایجاد می شود مجدد سعی می کنم گفت و گوی صوتی را فعال کنم . این بار جمعی از دانش آموزان نیز در موافقت با اظهارات همکلاسی خود سعی می کنند هر کدام به یکی از نواقص شاد اشاره کنند .

اول آذر است و هنوز شاد در سال تحصیلی ۱۴۰۰ به روز رسانی نشده است هر دبیری خودش در شاد کلاسش را تعریف کرده است . بخش های دیگر شاد مانند بات تکلیف آزمون ساز در دسترس نیست . اغلب دانش آموزان در دانلود فایل های درسی با مشکل مواجه می شوند .

در پایان صحبت های دانش آموزان تلاش می کنم با آنها همدلی کنم تا قدری از استرس شان کم کرده باشم اما واقعیت ناکارآمدترین شبکه اجتماعی دانش آموز را هر کارشناس آموزشی که با این پیام‌رسان آشناست می داند .

بنابر برنظر کارشناسان آموزش ، فرآیند یادگیری چیزی فراتر از ارسال فیلم و فایل درسی است ؛ اگر چنین نبود که پیش از این شبکه آموزش و اغلب سایت های آموزشی با اتخاذ چنین شیوه های آموزشی می توانستند صاحب بزرگترین سامانه آموزشی کشور گردند.

تدریس، آموزش صرف نیست. ارزشیابی ، تکرار و تمرین و رفع اشکال در محیط کلاس به مثابه بوم نقاشی است که ابتدا طرح اولیه روی بوم نقطه به نقطه با خطوط کم رنگ طراحی می گردد سپس طرح اصلی پررنگ می شود. این پروسه شاید ماه‌ها طول بکشد . نقاط ضعف حذف می گردد و نقاط قوت پررنگ می شود .

دست نقاش روی بوم رنگ می پاشد. می داند کجا را برجسته تر کند و کجای طرح را کم رنگ کند.  از دل تیره روشن طرح آنچه ذهنیت نقاش است رخ می نماید .

آسیب شناسی شبکه شاد و آموزش های مجازی

آموزش نیز چنین است.  طرح درس با ایجاد انگیزه در کلاس آغاز می گردد ؛ اهداف کلی و جزئی تبیین می گردند و اهداف رفتاری و انتظاراتی که از دانش آموزان پیش از تدریس و پس از تدریس می رود تماما در طرح درس مشخص می گردد. حتی معلم چهره دانش آموزان را در طرح درس می گنجاند. می داند در کدام مبحث با چهره هایی مات و سردرگم مواجه خواهد شد و ناگزیر است با شگردی معلمانه از سنگلاخ دیرفهم بودن مطلب بگذرد.

تدریس، آموزش صرف نیست.  این‌بوم نقاشی از پیش طرح بندی می شود و از کلاسی به کلاس دیگر تغییر می کند . گاه روند تدریس کند است و گاه برنامه های پرورشی آن را به تعویق می اندازد ، هرگز طرح درس یکسانی برای همه کلاس ها نمی توان نوشت زیرا تدریس چونان صنایع دستی است ، از جنس ماشین نیست که همه طرح ها را یکسان و قالبی تولید کند.

طرح درس هر کلاس متفاوت از کلاس دیگر است .

حال تصور کنید تدریس در فضای مجازی چونان دستگاه چاپ همه را یکسان قالب می زند ، بدون آن که به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه کند یا بدون در نظر گرفتن این نکته که سرعت یادگیری هر دانش آموز نسبت به دانش آموز دیگر متفاوت است .

در پژوهشی که در « فصلنامه فن آوری و ارتباطات در علوم تربیتی » در خصوص چالش های آموزش مجازی انجام گرفته است ؛ به دسته بندی موارد مخل در آموزش مجازی پرداخته شده و آنها در سه دسته تقسیم بندی گردیده است :

دسته اول مشکلات فنی هستند که در آن به ضعف در زیر ساخت‌ها و نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و فراگیرنده و کاهش امنیت در اطلاعات اشاره شده است .

دسته دوم مشکلات مهارتی و عدم تطابق مدرسان با آموزش برخط می باشند که عدم آشنایی با محیط مجازی و ساختار آن دشواری ارزیابی کیفیت یادگیری فراگیران و عدم تناسب شیوه ارزشیابی با ارائه دوره پایین بودن سطح سواد اطلاعاتی و رایانه‌ای فراگیران مقاومت مدرسان برای ورود به عصر فن آوری و تغییر شیوه‌های ارزیابی سنتی و در نهایت افزایش حجم کاری مدرسان را شامل می‌شود.

و آخر دسته سوم مشکلاتی هستند که مسائل اخلاقی بیان شده اند و آن را از مهمترین مسائل رویارویی مدرسان دوره های مجازی می دانند .(فصلنامه فن آوری و ارتباطات شماره دوم زمستان ۹۵)

آسیب شناسی شبکه شاد و آموزش های مجازی

امروزه تکنولوژی آموزش چیزی فراتر از شاد و فضای مجازی را می طلبد و آنچه در پایان اين يادداشت لازم است به آن اشاره گردد؛ آموزش خودمراقبتی در مقابل آسیب های روحی پسا کرونا است .

پیش از بازگشایی مدارس آموزش ، خود مراقبتی اولین مهارتی است که دانش آموزان ما باید بیاموزند . اولین پروتکل بهداشتی باید مراقبت از خود در مقابل آسیب های روحی باشد . اضطراب حضور در مدرسه ، ترس از آنچه که آن را تردید از آموخته های پیشین باید بخوانیم و ترس مواجهه با ضعف آموزشی  بزرگترین چالش این روزهای آموزش و پرورش است.

بازگشایی مدارس در حالی صورت می گیرد که برخی از والدین و دانش آموزان نتوانسته اند در مقابل این تردیدها به یقین برسند و باور کنندکه حضور در مدرسه ، شادترین پلتفرم آموزشی است.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آسیب شناسی شبکه شاد و آموزش های مجازی

منتشرشده در یادداشت

خشکسالی در اصفهان و بحران زاینده رود و شکاف های قومیتی

زاینده‌رود، بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه سرچشمه می گیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به جلگه تالاب گاوخونی می‌ریزد. از این رودخانه، جهت آبیاری باغ‌ها، شالی‌زارهای برنج و کشت‌زارهای داخلی اصفهان، پنج شاخه بزرگ جدا شده که در گویش اصفهان به آن‌ها «مادی» می‌گویند، استفاده می‌شود.

خشکسالی بی‌سابقه در سال جاری سبب شد تا بسیاری از نقاط ضعف مدیریت منابع آب در کشور عیان شود. این مشکلات در قالب تنش آبی زمینه فشار بی‌سابقه بر روی مردم و به خصوص کشاورزان کشور را فراهم آورده است. بر همین اساس چندی پیش در استان خوزستان پس از صفر شدن آب ورودی به پایین دست حوضه آبریز کرخه و هورالعظیم منجر به  مشکلات گسترده برای مردم و کشاورزان جنوب غرب این استان شد. تنش آبی در کشور محدود به خوزستان نماند و کشاورزان اصفهانی در واکنش به تهدید معیشت خود به وسیله قطع طولانی مدت آب رودخانه زاینده رود، روز جمعه 28 آبان دست به تجمع گسترده مسالمت آمیز در پل خواجو زدند.

آخرین باری که اصفهانی‌ها جریان رودخانه زاینده رود را در شهر اصفهان به چشم دیدند به فروردین ماه سال گذشته بر می‌گردد که این موضوع شادی بسیاری را در میان مردم اصفهان به همراه داشت و سبب شد تا کشاورزان شرق اصفهان که سالها خشک سالی را تجربه کرده بودند بتوانند پس از چند سال کشت داشته باشند. با انتقال آب به استان یزد در سال 1379 اولین خشکی در زاینده رود شکل گرفت و هر روز به برداشت آب از زاینده رود افزوده شد و هر سال خشکی آن گسترش یافت، خط انتقالی که قرار بود پس از راه اندازی تونل سوم کوهرنگ اجرایی شود. البته باز شدن زاینده رود در این زمان هم موقتی بود و تنها برای کشت بهاره کشاورزان و با دیر بازشدن آب برای کشاورزان و زود بسته شدن آن خسارات مضاعفی به کشاورزان که براثر بی آبی ورشکته شده بودند وارد کرد.

خشکسالی در اصفهان و بحران زاینده رود و شکاف های قومیتی

در حال حاضر تنش آبی شکل گرفته در زاینده رود و مشکلات ایجاد شده به دلیل مدیریت ناکارآمد در این حوضه آبریز دیگر مرتبط با یک بخش و منطقه کشور نیست و  مسئله زاینده رود به طور مستقیم با معیشت مردم 4 استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان گره خورده است. بیشتر آب زاینده رود برای مصرف آب شرب  و کشاورزی در شهرها و روستاها در این استان­ها استفاده می شود.

باید توجه داشت که سرچشمه اصلی زاینده رود یعنی تونل کوهرنگ نیز در این بحران کم آبی و بارش کم برف و باران در سال گذشته خشک شده و بیش از 200 روستا در استان چهار محال و بختیاری با تانکر آب رسانی می شوند.

علاوه بر مشکلات یاد شده ناشی از سوء مدیریت و همچنین خشکسالی، اظهارات غیرمسئولانه مقامات عالی کشور در سالهای گذشته زمینه خارج شدن مسئله از روند منطقی و تحریک شکاف‌های قومیتی را فراهم کرد. موضوعی که سهم قابل توجهی در حل نشدن مشکلات حوضه آبریز زاینده رود ایفا می‌نماید.

مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس و عضو کمیسون آموزش و تحقیقات در توئیت خود اعلام کرد که « تنش آبی حاصل سیطره طولانی مافیای آب بر مدیریت آب کشور است و راهکار اساسی در این زمینه تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو است».

خشکسالی در اصفهان و بحران زاینده رود و شکاف های قومیتی

مسئله مهم دیگر در سازوکار اجرایی حوضه آبریز زاینده رود بحث ساماندهی برداشت آب در استان­های اصفهان، یزد و چهارمحال وبختیاری و خوزستان با رویکرد جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز است.

تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال وبختیاری، یزد و خوزستان به همراه تمامی متولیان مرتبط با این موضوع اعم از معاونین وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و همچنین نمایندگان اصناف کشاورزی و سایر ذی‌نفعان منطقه تحت پوش این رودخانه باید در دستور کار قرار گیرد.

تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود می‌تواند تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از نارضایتی اجتماعی داشته باشد .آب مورد نیاز صنایع بزرگ این استانها نیز باید از منابع دیگری مانند تصفیه پساب­ها و فاضلاب­ها تأمین شود و آبیاری­های سنتی جای خود را به آبیاری­های تحت فشار بدهد.

اعتراضات به تنش­های آبی در استانهای حوزه آبریز زاینده رود سالهاست که ادامه دارد و دولت باید با هماهنگی­های لازم بین مسئولین و مردم این چهار استان و استفاده از نظرات علمی و کارشناسی، به این اعتراضات پایان دهد و راهکارهای مناسبی برای مدیریت مصرف آب این استانها در نظر بگیرد و از بروز اختلافات و تنش­های قومی و قبیله ­ای جلوگیری نماید تا مردم و کشاورزان این استان­ها به خواسته ­های خود برسند و مشکلاتشان کاهش یابد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خشکسالی در اصفهان و بحران زاینده رود و شکاف های قومیتی

منتشرشده در محیط زیست

گروه استان ها و شهرستان ها/

در اعتراض به عدم اعمال مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در مورد دانشگاه فرهنگیان برخی از اعضای هیات علمی این دانشگاه ها طی بیانیه ای اعلام کردند که از امروز سه شنبه دوم آذر کلاس های درس خود را به حالت تعلیق در می آورند .

پیش از این نیز جمعی از اعضای هیات علمی و کانون صنفی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بیانیه ای ضمن اعتراض شدید به نابرابری و بی‌عدالتی اجتماعی خواهان تسری قانون همسان سازی و صدور احکام حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه مربوطه شدند . این نامه در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )

گروه گزارش/

یکی از 10 معلم برگزیده جهان از خبرنگاران و رسانه ها به عنوان پیشانی‌های روشنی‌بخش و آگاه کننده‌ی جامعه نام برد.

این رسانه ضمن تبریک مجدد به بانو ثریا مطهرنیا و دیدگاه های رفیع و انسانی او در حوزه آموزش و اجتماع امیدوار است که این رویکردها در آموزش و پرورش و در میان معلمان ساری و جاری شوند و مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی قدر این گونه معلمان را بیش از پیش درک کنند .

منتشرشده در گفت و شنود

پیشنهادهایی به معلمان در آستانه شروع آموزش های حضوری و بازگشایی مدارس

 اول آذر زمانیست که همه مدارس باید آموزش های حضور خود را شروع نمایند ، پیشتر دبیرستان ها از ۱۵ آبان درب کلاس ها را به روی دانش آموزان باز نموده و قبل آن نیز هنرستان ها از ابتدای مهر فعالیت کارگاهی خود را برای هنرجویان آغاز کرده بودند.

سال تحصیلی جاری ، متفاوت با سال های دیگر است ، چرا که پس از ۱۹ ماه از شروع همه گیری ویروس منحوس کرونا ، بازگشایی مجدد مدارس برای آموزش های حضوری انجام می پذیرد و این امر ، تفاوت در اجرای کلاس ها و کارگاه ها و حضور دانش آموزان و هنرجویان در مدارس را به همراه دارد .

 مدارس با صرف هزینه های بیشتر برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و خرید اقلام و مواد ضد عفونی کننده روبه رو می باشند که نیاز به توجه دولت به طور عام و آموزش و پرورش به طور خاص می بوده است .

-  همه معلمان ، دبیران ، هنرآموزان و کادر اداری مدارس باید دو دوز واکسن کرونا را تزریق نموده و ایمنی نسبی را برای خود ایجاد کرده باشند .

-  رعایت دستورالعمل های بهداشتی را باید انجام دهید تا هم خود را در برابر این ویروس محفوظ نموده و هم الگویی برای دانش آموزان در این امر هم باشید ، خصوصاً فاصله اجتماعی و استفاده دائمی از ماسک .

- تشویق به تزریق واکسن کرونا برای دانش آموزان بالای ۱۲ سال خود را داشته باشیم.

-  تعداد دانش آموزان در کلاس ها باید به گونه ای باشد که رعایت حداقل یک و نیم متر از چهار طرف رعایت شده باشد .

-  توجه به تهویه و گردش هوا در کلاس داشته باشید .

-  سطح سواد رسانه و سواد فنی فضای مجازی خود را بالا ببریم .

پیشنهادهایی به معلمان در آستانه شروع آموزش های حضوری و بازگشایی مدارس

 روز یا جلسه اول شروع به آموزش نکنید :

چرا که ما هیچ شناختی از  دانش آموزان جدید ، توانمندی ها و مهارت های آنان نداریم.

* در آموزش های مجازی سطح علمی و با استفاده دائم از فضای مجازی رها شده معمولاً سطح توجه به مسائل پرورشی و فرهنگی آنها کاهش یافته است .

*  پس باید زمانی را به کشف توانمندی دانش آموزان ، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن ها سپس مرور مطالب گذشته اختصاص دهیم.

* توجه داشته باشید عجله در شروع آموزش ، موجب استرس و دلزدگی در دانش آموزانی می شود که مهارت های اولیه را یاد نگرفته اند .

*  در دانش آموزان ابتدایی لازمه نوشتن ، کسب مهارت های دست ورزی و تقویت عضلات دست هاست.

* آموزش خشک و رسمی در روزهای آغاز سال، شوق و انگیزه را در بچه ها کم می کند.

* ممکن است در ایام بیماری کرونا و آموزش های مجازی خانواده دانش آموزان آسیب دیده باشند ، لذا حس همدلی از سوی مدیر ، معاون و معلم باز و ضروری است .

* برای آن كه به ذهن دانش آموز راه یابید ، ابتدا باید به دل او راه پیدا كنید .

و اما نکته آخر :

 آموزش مجازی به ما یاد داد که با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد ، پس تغییر را از خود شروع کرده و با الگو های تدریس جدید بیشتر آشنا گردیم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پیشنهادهایی به معلمان در آستانه شروع آموزش های حضوری و بازگشایی مدارس

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/

نتیجه آموزش مجازی در دوران کرونا در میان دانش آموزان

امروز یکم آذر ۱۴۰۰ جلسه توجیهی مدیران استان البرز با حضور مدیرکل و هیات همراه در بستر شبکه شاد برگزار گردید. این جلسه یک ساعته با حضور مثبت ۱۵۰۰ مدیر استان در فضایی همدلانه، صمیمی و توصیه ای صورت گرفت.

سالار قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش البرز هنر مدیریتی را پیدا کردن راه حل های عملیاتی برای روزهای سخت و برون رفت از آچمز فعلی عنوان کرده افزود:

هنر مدیران در گذرگاه های تاریخی و روزهای سخت ظهور و بروز پیدا می کند.

وی ریسک پذیری ،انعطاف، خلاقیت در کار، رفتار سازمانی و تیمی و احساس مسئولیت همگانی را از لوازمات یک مدیر کاربلد و مجرب خوانده افزود:

علی رغم زحمت بی حد و حصر همکاران در تولید محتوا ،آموزش الکترونیکی کیفیت و اثربخشی لازم را نداشته و ما محتاجیم در اولین فرصت ممکن (ضمن حفظ و بهره مندی از تجربیات گرانسنگ همکاران در آموزش مجازی به عنوان مکمل) به آموزش حضوری رجعت نماییم. چرا که محصول آموزش مجازی در دوره کرونا ویروس، گسست ارتباطات اجتماعی بین مدرسه و آحاد جامعه بوده و مشکلات عاطفی، افت تحصیلی ، ترک تحصیل فزآینده و بدتر از همه موجب رواج بی نظمی و نوعی شلختگی آموزشی و پرورشی بین دانش آموزان شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز ضمن اشاره به رعایت تمام و کمال اصول پروتکل های بهداشتی در بازگشایی مدارس، برخورد اقناعی با ذی نفعان، رفتار سازمانی و کارتیمی، گفتمان یکسان مدیران در خصوص پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم، اطلاع رسانی الگویی مشخص با اطلس آموزشی معلوم، مشارکت دادن انجمن اولیا و شورای دبیران در تصمیمات مدرسه، و...را از مسائل مهم در بازگشایی حضوری مدارس با کمترین آسیب تلقی نمود.

قاسمی با اشاره به آمار بالای واکسیناسیون در بین همکاران و دانش آموزان گفت: حساسیت های ویژه پایه های اول، نهم و دوازدهم ایجاب می کند این سه پایه در مرکز توجه مدیران باشد چرا که پایه های مذکور بنا بر حساسیت‌های خاص بیشتر در پایش و رصد عمومی است.

ما در استان البرز علی رغم تمام مشکلات یک استانِ جوان، متراکم و مهاجرپذیر در اکثر شاخص های ارزیابی شده وزارتخانه در بین استان‌های ممتاز قرار داریم.

لازم به ذکر است که در هفته جاری نوعی بلبشوی خبری در خصوص چرایی و چگونگی بازگشایی مدارس در کل کشور حاکم بوده و باعث سردرگمی مردم و مدیران شده است ؛ ذیلا به فقدان گفتمان واحد در بین مسئولین استانی و ملی نظری گذرا می اندازیم.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز:
با توجه به اینکه مبنای ارائه خدمات آموزشی به صورت حضوری است؛ امتحانات دیماه همه مدارس به صورت حضوری برگزار می‌شود./جام‌جم

حضور دانش آموزان البرزی در مدارس اجباری نیست

اداره آموزش و پرورش استان البرز : شرکت در آموزش حضوری برای دانش آموزان اجبار نیست و دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی و رضایت والدین می توانند در کلاس های درس حاضر شوند و اما امتحانات مدارس دوره اول و دوم متوسطه در نوبت اول به صورت حضوری برگزار می شود . دانش آموزان موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی برای شرکت در امتحانات دی ماه هستند. ( @news_alborz )

الزامی شدن حضور همه دانش آموزان در مدارس از یکم آذر

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش:

- دانش آموزان همه مقاطع تحصیلی از یکم آذر در کلاس‌های حضوری مدارس حاضر شوند.
- همه مدارس ما شرایط بازگشایی را دارند و دستورالعمل شیوه نامه‌های بهداشتی را نیز به همه مدارس ابلاغ کردیم.
- تعداد کلاس‌های حضوری مدارس در اختیار مدرسه است و حضور دانش آموزان در این کلاس‌ها الزامی است.
- دانش آموزانی که علائم بیماری داشته و یا اعضای خانواده آنان بیمار هستند می‌توانند همچنان به صورت مجازی دروس خود را دنبال کنند.
- براساس نظر سنجی معتبری که کرده ایم ۷۰ درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌های حضوری هستند. / خبرگزاری صدا و سیما

پيام معاون وزیر آموزش و پرورش :
 فعالیت حضوری مدارس تمام وقت نیست/ حضور نیافتن غیبت محسوب می‌شود

کمرئی معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

-  دوشنبه اول آذر سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت های حضوری است و تمام دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول با رعایت شدید شیوه نامه‌های بهداشتی راهی مدارس خواهند شد.

- فعالیت های حضوری مدارس تمام وقت نیست و دانش آموزان طبق برنامه ریزی مدرسه مربوطه به صورت محدود در کلاس درس حضور پیدا می‌کنند، این روند احتمالا به صورت یک روز در میان خواهد بود.

- حضور دانش آموزان در مدارس در روزهایی که برای آنها مکلف شده است، اجباری است و عدم حضور در این روزها به منزله غیبت آنها محسوب می شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

چرا ایرانی ها اهل کتاب خواندن نیستند

1. آمارها می‌گویند ما ساکنان ایران، کم و بلکه بسیار کم کتاب می‌خوانیم. به نحوی که سرانه‌ی مطالعه به بیست دقیقه هم نمی‌رسد. برخی همین بیست دقیقه را نیز قبول ندارند و برخی دیگر، البته نگرش مثبتی به جامعه دارند. اگر آمار سرانه‌ی پایین مطالعه را نمی‌پذیرید، از آمارها می‌گذرم و شما را به مشاهدات خودتان و اصلا به خودتان دعوت می‌کنم تا معلوم شود وضعیت کتاب‌نخوانی چگونه است. وقتی کتاب نمی‌خوانیم، عقل ما در دوره‌ی طفولیت خود باقی می‌ماند و پرورش نمی‌یابد.

وقتی مشغول خواندن این متن هستید، از خودتان بپرسید و صادقانه به خودتان پاسخ دهید که:

در یک سال اخیر چند جلد کتاب خوانده‌اید؟ در ماه اخیر چند کتاب خوانده‌اید و یا در هفته‌ای که در ساعات پایانی‌اش هستیم، کدام کتاب را شروع کرده‌اید؟ از خودتان بگذرید. حالا شما را به مشاهدات‌تان دعوت می‌کنم. از حافظه‌تان کمک بگیرید و به این پرسش پاسخ دهید که: آیا در پارک‌ها، مترو، اتوبوس، و یا فضای عمومی دیگر، کسانی را دیده‌اید که مشغول کتاب خواندن باشند؟ چند نفر؟ و باز به یاد بیاورید، در رفت و آمدهای‌تان به منزل دوستان و اقوام، آیا قفسه‌ی  کتاب دیده‌اید؟ چند درصد از خانه‌هایی که را ملاحظه کرده‌اید، واجد قفسه‌ی کتاب بوده‌اند؟

چرا ایرانی ها اهل کتاب خواندن نیستند

و پرسش آخر: به نشست‌های غیررسمی دوستان و خویشاوندی و ... فکر کنید. در این نشست‌ها آیا به یاد دارید که حاضران، از آخرین کتابی که خوانده‌اند، سخنی گفته باشد؟ اصلا از کتاب، نامی به میان می‌آید؟ آیا به خاطر می‌آورید در یک جمع خانوادگی و دوستانه، گفت و گویی در باره‌ی کتابی در گرفته باشد؟ آخرین بار، چند وقت پیش بوده است؟

بعد از پاسخ به پرسش‌هایی که مطرح شد، حالا نظرتان در باره‌ی میزان کتاب‌خوانی و سرانه‌ی مطالعه چیست؟ آیا سرانه‌ی روزانه‌ی ده دقیقه مطالعه را مقرون به صحت نمی‌یابید؟

2. بر مثال قول مشهور، "درخت را به میوه‌اش می‌شناسند"، مردمانی که با کتاب سر آشتی دارند و دوستان هم‌خانه‌اند، ملتی که کتاب می‌خواند، انتظار این است که دریافت‌های‌شان از کتاب در کلام و گفتارشان، در افکار و ایده‌های شان و در رفتار و اعمال‌شان مشاهده کنیم. به تعبیری دیگر، کتاب، در زندگی آن‌ها جریان یابد. به زبان روزمره‌ در ارتباطات اجتماعی توجه کنید، و به این که زبانِ کاربردی، آیا به چه میزان سرشار از مفاهیم و واژگان متنوع و فاخر است. به این بیندیشید که در گفتار جاری و آن چه به صورت روزمره می‌شنوید، در چه سطح و حجمی از گنجینه‌ی پربهای مفاهیم بهره برده است؟

زبان جامعه، بدون کتاب، لاغر و فرسوده می‌شود. وقتی زبان، خالی از مفاهیم شد، اندیشیدن و تفکر نزول خواهد کرد. چرا که زبان فربه، شرط لازم و مقدمه‌ای ضروری برای رشد تفکر و خرد است. مفاهیم، سوخت موتور تفکر محسوب‌ می‌شوند.

از محتوا و شیوه‌ی بیانی، نحوه‌ی گفتار و استدلال و ساختار زبانی جامعه می‌توان فهمید که کتاب در این وادی، غریبه‌ای است که به ساکنان، به خانه راهش نمی‌دهند. کتابخوانی اگر بازار گرمی داشت، خودش را در زبان روزمره و استدلال کردن‌ها نشان می‌داد. شما ردپایی از کتاب در زبان جامعه می‌بینید؟ چند نفر را دیده‌اید که در وقت بیان افکار و احساس و ایده‌هاشان، از سخنان متفکران مدد بجویند و دست کم گاهی، از یکی از آنان یاد کنند؟ چند نفر را می‌شناسید که بتوانند حتی مسئله‌شان را به روشنی و شفافی بیان کنند؟

از جمله‌ی نتایج کتاب‌خوانی، کمک به حل مسئله‌های زندگی است. کتاب‌خوانی قدرت فهم و بصیرت را افزایش می‌دهد. از این طریق است که آدمی بهتر می‌تواند مسئله‌هایش را بشناسد، ابعادش را دریابد و راه حل‌هایی برای مشکلات‌اش پیدا نماید. و این در حالی است که بسیاری حتی در فهم مسئله‌های خود عاجزند.

خواندن کتاب، کاری عقلانی و اخلاقی است. و ترک آن غیرعقلانی و غیراخلاقی. غیرعقلانی است زیرا به مهارت فهم، اندیشیدن و بهینه‌سازی عقلی محتاجیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. وقتی کتاب نمی‌خوانیم، عقل ما در دوره‌ی طفولیت خود باقی می‌ماند و پرورش نمی‌یابد. غیراخلاقی است زیرا یک از وظایف آدمی، بهبود نفس، فربهی اندیشه و  کمال یافتن است.

چرا ایرانی ها اهل کتاب خواندن نیستند

3. اما چرا کتاب نمی‌خوانیم؟

یکی از علت‌های آن شاید این باشد که در جامعه‌ی اکنون ایران،  اگر کتاب نخوانیم هیچ چیزی کم نداریم. نگران نمی‌شویم اگر نتوانیم حتی از عهده‌ی یک استدلال ساده هم برآییم. اگر کتاب نخوانیم، از منظر امتیازات، فرصت‌ها و از نگاه و نگرش اجتماعی، تفاوتی نخواهد کرد. « اگر کتاب نخوانیم، نخوانده‌ایم، مگر آنان که خوانده‌اند به کجا رسیده‌اند جز این که برای خودشان دردسر درست کرده‌اند و نظام سیاسی با روشنفکر خواندن‌شان، محدودشان کرده است. (جمله‌ی آخر، پاسخ دوستی بود که از او پرسیدم چرا کتاب نمی‌خوانی).

کتاب نمی‌خوانیم زیرا نادانی، شرمنده‌مان نمی‌کند .

کانال خرد منتقد


چرا ایرانی ها اهل کتاب خواندن نیستند

منتشرشده در یادداشت

چالش های آموزش و پرورش و انتخاب وزیر

بعد از عدم رأی اعتماد مجلس به دکتر حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سوم شهریور­ماه، رئیس جمهور آقای علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را به سمت سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. رئیس جمهور در 17 آبان دکتر مسعود فیاضی را برای دومین بار به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و در روز 25 آبان علیرغم دفاع از ایشان در مجلس، نمایندگان به دکتر فیاضی رأی اعتماد ندادند و پس از آن در 26 آبان دکتریوسف نوری از طرف ریاست محترم جمهوری به مجلس به عنوان سومین وزیر پیشنهادی معرفی شد.

یکی از دلایل مخالفت مجلس با دو وزیر پیشنهادی قبل این بود که افراد معرفی شده از خانواده آموزش و پرورش نیستند و تجربه مدیریتی کافی ندارند. دکتر یوسف نوری سابقه معاونت وزیر، مدیر کلی و تدریس در مقاطع مختلف در آموزش و پرورش و دانشگاه را دارد و می­ توان گفت که از بدنه آموزش و پرورش است و با مشکلات و چالش­های این حوزه آشنایی لازم را دارد. حالا باید دید که  در هفته جاری برنامه­ های دکتر نوری و راهکارهای عملیاتی او برای حل چالش­های آموزش و پرورش مورد قبول نمایندگان واقع می شود و می تواند رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند یا نه؟

این روزها، جامعه پانزده میلیونی دانش آموزان و نیز جامعه معلمان، در برزخند­. آنان در انتظارند تا ببینند که دولت، چطور و چگونه می خواهد مشکلات آموزش و پرورش را حل کند؟ آیا دولت سیزدهم با انتخاب یک وزیر شجاع و تحولگرا می تواند دغدغه ­های این قشر عظیم جامعه را کاهش دهد؟ آیا دولت به شعارهای انتخاباتی خود که بهبود آموزش کشور و اجرای رتبه­ بندی فرهنگیان بود، جامه عمل می پوشاند؟ آیا اراده قوی در دولت و مجلس برای حل معضلات آموزش و پرورش وجود دارد؟ و آیا این تعامل برای انتخاب وزیری شایسته محقق می شود؟  

چالش های آموزش و پرورش و انتخاب وزیر

بازگشایی حضوری کلیه مدارس در آذرماه، پاسکاری و به تعویق افتادن بررسی لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس­، اعتراضات فرهنگیان و بازنشسته­ ها برای اجرای رتبه ­بندی و همسان سازی حقوق، کسری بودجه و کمبود نیروی انسانی­، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به کتاب­های درسی بعد از گذشت دو ماه از سال تحصیلی، نا­مناسب بودن محتوی­ دروس برای آموزش­های مجازی، عدم آموزش معلمان در تدریس­های غیر­حضوری، آشنا نبودن خانواده­ ها با وظایف خود در دوران کرونا و آموزش­های مجازی، مشکلات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان، عدم پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل، کاهش انگیزه معلمان، به کارگیری معلمان غیر تخصصی در پایه‌ها و رشته‌هایی که ارتباطی با رشته‌ تحصیلی و تجربه آنها ندارد، فضای آموزشی فرسوده در مناطق محروم و روستایی، عدم رضایت از بیمه تکمیلی فرهنگیان، عدم اختصاص سرانه لازم به مدارس برای آموزش و رعایت موارد بهداشتی و نا­توانی آنها برای پرداخت هزینه‌های آب،‌ برق و گاز­، تنها بخشی از مشکلات آموزش و پرورش است. علیرغم این مشکلات فراوان، باید منتظر ماند و دید که چه بر آموزش و پرورش کشور می ­آید و سکان­دار بزرگترین و مهمترین وزارتخانه دولت، می ­تواند راه نجاتی برای آموزش کشور پیدا کند و کشتی طوفان زده را به ساحل آرامش هدایت نماید؟

اکنون که بعد از سالها لایحه رتبه بندی معلمان قرار است در مجلس به تصویب برسد، بی شک وزیر قوی، توانمند و شجاع با تعامل بین دولت و مجلس و فرماندهی و رهبری خود می ­تواند به تصویب و اجرای کامل این لایحه کمک کند و با ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی در بهتر اجرا شدن این لایحه، بسیاری از چالش­ها در آموزش و پرورش را برای همیشه پایان دهد.

خواسته فرهنگیان این است که در این شرایط نابه سامان آموزش و پروش، انتخاب وزیری خلاق و با تجربه، توانمند و شجاع، متعهد و تحولگرا و از بدنه آموزش و پرورش، که هم مورد تأیید رئیس جمهور باشد و هم قابل اعتماد برای مجلس، سکان وزارتخانه بزرگ و مهم دولت را به دست گیرد تا آموزش و پرورش کشور در مسیری صحیح و با مدیرانی جوان، دلسوز و جهادی به سوی هدف­های پیش بینی شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حرکت کند و به پیشرفت ایران اسلامی و آنچه شایسته مردم عزیز است کمک نماید.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چالش های آموزش و پرورش و انتخاب وزیر

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور