صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

اصغر افتخاری هریس/ فرهنگی شاغل در منطقه هریس آذربایجان شرقی

طرح کایزن در الگوی نظام ترفیعات بانکی ؛ چرا این طرح در آموزش و پرورش استفاده نمی شود ؟

در آموزش و پرورش ما با آن همه گستردگی نیروی انسانی و نیز شایستگی های فردی و نیز وجود نخبگی همکاران متاسفانه شرایط همچنان در پست ثابت و بدون متغیر ارتقاهای شغلی صم بکم ثابت می ماند و حرکت های ارتقا ناچیز اداری و پست های سازمانی با تفویض اختیارات به روسا مناطق و نیز اداره کل ها و در نهایت ستادی صورت و با نهایت پالایش و فیلتر محوری انتخاب پست ها به عده ای قلیل صورت می گیرد/ تا چه اندازه از نیروهای با فکر و خوش فکر ساختار وزارت آموزش و پرورش برای هم اندیشی در ساختار شوراهای عالی و نیز سیاست گذاری آن استفاده و بهره مندی گردیده است/ بدون تردید ، نجات ساختار سنتی در هر سیستم های اداری و مدیریتی بر اساس توجه به سه شاخصه توان و اندیشه و فکر و جسارت نیروهای آن سازمان بوده است ...

طرح کایزن در الگوی نظام ترفیعات بانکی و پیاده سازی تعالی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش   در طرح پیاده سازی توسعه ترفیعات شغلی و نیز پست های نظام بانکی کشور با الگو گرفتن از کایزن ژاپنی ، کارکنان بانک در تمامی سطوح بانکی وقتی وارد استخدام بانک می شوند .اگر حداقل ترین پست سازمانی مانند سرایداری هم بوده باشند بر اساس رشد سوابق خدمتی و نیز تحصیلات شغلی و نیز لیاقت های شغلی نظیر انتخاب شدن به عنوان کارکنان نمونه در سطح منطقه و نیز ملی به ترفیعات شغلی و پست ها ارتقا تا اینکه بعد از یک و نیم دهه خدمت به عنوان مسول شعبه بانکی و نیز همچنان با طی مسیر های پودمانی به عنوان ریس شعب استان و در نهایت در هیت مدیره عامل جا می گیرند .

اما در آموزش و پرورش ما با آن همه گستردگی نیروی انسانی و نیز شایستگی های فردی و نیز وجود نخبگی همکاران متاسفانه شرایط همچنان در پست ثابت و بدون متغیر ارتقاهای شغلی صم بکم ثابت می ماند و حرکت های ارتقا ناچیز اداری و پست های سازمانی با تفویض اختیارات به روسا مناطق و نیز اداره کل ها و در نهایت ستادی صورت و با نهایت پالایش و فیلتر محوری انتخاب پست ها به عده ای قلیل صورت می گیرد و چه بسا در این میان کارکنان و فرهنگیان عزیزی هستند که دارای برجستگی های خاص شغلی و نیز فردی بوده و چند بار هم در سطوح مختلف به عنوان معلم و یا کارمند نمونه منطقه ای و استانی و حتی ملی انتخاب شده اند ولیکن تنهاترین اکتفا تکریم این عزیزان با اهدا لوح کاغذی و یا مبلغی ناچیز به عنوان پاداش بوده و در احکام شغلی و کاری اینها هیچ تاثیر مثبت نداشته است .

آنچه در این نگارش اصل مطلب است آن که چرا روند تغییرات پست ها در وزارت آموزش و پرورش همسوی نظام مدیریت های بانکی که افراد بر اساس شایستگی ها خود را در آخرین پست ها قرار می دهند وجود ندارد ؟ مگر اصل ماهیت برنامه ها بر اساس شایسته سالاری و استفاده از توان و اندیشه و جسارت نیروها در تعالی سازی سازمانی ها نبوده است ؟

تا چه اندازه از نیروهای با فکر و خوش فکر ساختار وزارت آموزش و پرورش برای هم اندیشی در ساختار شوراهای عالی و نیز سیاست گذاری آن استفاده و بهره مندی گردیده است ؟

تا چه اندازه از خود فرهنگیان و معلمان عزیز در نگارش کتاب های تالیفاتی مقطع های مختلف به صورت فراستادی استفاده گردیده و تا چه اندازه ما نسبت به مدون سازی و مستند سازی راهبردها و سوابق تجاربی همکاران استفاده و برای نیروهای جدید انتقال داده ایم  ؟

بدون تردید ، نجات ساختار سنتی در هر سیستم های اداری و مدیریتی بر اساس توجه به سه شاخصه توان و اندیشه و فکر و جسارت نیروهای آن سازمان بوده است.

اگر می خواهیم به این نقطه مطلوب خود برسیم چاره ای نداریم جز اینکه به تغییر و تحول در مدیریت ها بر اساس الگوی انتخاب طبق معیار شایسته سالاری اقدام کنیم و جلوی مدیریت های سنتی و نیز بایسته سالاری را در تمامی سطوح سازمانی حذف کنیم .

در آخر به عنوان یک فرهنگی دل سوخته که تمامی هم و غم حقیر برای اعتلای سازمان محل خدمتی خود می باشد ایده هایی ر ا برای هم اندیشی و استفاده دوستان همکار در ستاد وزارت آموزش وپرورش برای استفاده از تصمیم های سازمانی ارایه می کنم ؛ باشد که مورد توجه و امعان نظر آنها واقع گردد :

1. تشکیل مجلس مجازی فرهنگیان با ایجاد سایت آنلاین با حضور مقامات عالی رتبه وزارت آموزش وپرورش برای استفاده از طرح ها و نیز نظرات همکاران و استفاده از آن در بر نامه ریزی ها 

2. هر کارمند و معلم در آموزش وپرورش در سه دهه خدمت سی سال خود حداقل سه بار مدیر و معاون مدرسه بوده باشد و قانونی برای این موضوع وضع گردد که همکاران از این تنوع شغلی استفاده کنند .

3. طرح انتخاب و انتصاب مدیران مناطق و نیز روسای سازمان های استان ها و در نهایت مدیرکل های حوزه وزارتی بر اساس آزمون ؛ در این ایده فرهنگیان علاقمند با ثبت نام در طرح انتخاب مدیران که متولی ان سازمان سنجش خواهد بود در صورت کسب نمره علمی وبا نظر نهایی هسته های گزینش و حراست و امور محرمانه به عنوان مدیر مورد تقاضای ثبت نامی به مدت مثلا چهار سال انتخاب خواهند شد و بعد از منقضی شدن مدت زمان انتصاب به شغل اصلی برگشته و روند انتخاب باز به صورت آزمونی خواهد بود =؛  اگر این ایده در آموزش و پرورش اجرا گردد قطعا روحیه خدمت به افراد شایسته و کاردان و نخبه علمی سپرده خواهد گردید .

4. تغییر نام معلمان نمونه به عنوان چهره های ماندگار خدمت فرهنگی در سطح منطقه و استان و ملی ؛ در این ایده فرهنگیان مورد انتخاب باز به عنوان نفرات منتخب شایسته در معلمان نمونه به عنوان چهره های ماندگار خدمت فرهنگی و یا سفیران خدمت فرهنگ و ادب تغییر نام خواهند داد .

5. تشکیل شورای ابداعی و نوآوری تحلیل رویکرد های اداری و آموزشی و پرورشی و نیز معیشتی فرهنگیان در مناطق تا حوزه وزارتی و تشکیل جلسات مستمر با عضویت نیروهای خوش فکر و نیز با سابقه در آن و طراحی فرمی که در روی آن عنوان تحلیل و روش فعلی تحلیل و روش پیشنهادی تحلیل و در نهایت مزایا های تحلیل مورد نظر درج شده است ، در روی این فرم ها درج و از این فرم به عنوان روش پر کردن نظرات خام همکاران عزیز در شورای ابتکاری تحلیل های برنامه های مختلف آموزش و پرورش استفاده و در نهایت کلیه تحلیل های منتخب برای برنامه ریزی و موشکافی بیشتر به دفتر وزارتخانه ارسال و با این تحلیل ها نسبت به شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت آموزش و پرورش و آسیب شناسی آنها اقدام می گردد .

6. یکی از روش های دیگر برای تعالی سازی سازمانی و توجه به نیروی انسانی ، مطالعه دقیق در سوابق و بررسی های میدانی صلاحیت های فردی از حیث مسایل مختلف کاری می باشد ؛ در این موضوع هم برنامه ریزی های متناسب با شایستگی ها در میان کارکنان لازم الاجرا یی می تواند باشد .

در هر حال توجه جدی برای نظام مدیریت وزارت آموزش و پرورش زمانی منتج به نتیجه نهایی خواهد گردید که واقعا به اصل شایسته سالاری در بورس مدیریت آن وزارت خانه بها داده شود .

با تشکر توفیق از خداست و امید همه ما به اوست .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 10 آذر 1395 18:11 خوانده شده: 1625 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 -1 --
بازنشسته 1395/09/10 - 18:39
با سلام وتقدیر وتشکر از استاد افتخاری هریس به خاطر این مقاله ایشان جدا اصل مطلب همین است که در این مطلب درج شده که به توان واندیشه وتجارب معلمان بر اساس اصل لیاقت های ویزه انها توجه گردد عین بانک ها ویا سایر سازمان ها
پاسخ + +8 0 --
معلم 1395/09/10 - 18:41
......با تشکر با تشکر با تشکر از اقاق افتخاری هریس که این موضوع را درج فر موده اند حالا ببینیم وزیر جدید محترم اموزش وپرورش چه کاری را در این موضوع توجه به ترفیعات همکاران انجام خواهند داد
پاسخ + +10 0 --
معلم 1395/09/10 - 18:43
ترفیعات شغلی موجب ترویج روحیه کار وتلاش وجلوگیری از افسردگی های شغلی می شود همان طوری که استاد افتخاری هریس بیان فر موده اند موضوع در شاکله کلی باید در صدر بر نامه های راهبردی وزیر جدید اموزش وپرورش بوده باشد
پاسخ + +6 0 --
افتخاری هریس 1395/09/10 - 18:46
با سلام ضمن تشکر وتفقد از مسول محترم سایت صدای معلم به خاطر درج این مطلب حقیر نظر همکاران محترم مخاطب در تکمیل این موضوع وهر انچه نقد ویا طرح وایده جدید باشد برای شخص بنده مورد احترام می باشد دوستان وهمکاران عزیز می توانند با ارتباط شماره تلفن همراه بنده به شماره 09144261584 هر گونه نظرات تکمیلی ویا نقد های خود را ارسال وپیامک فر مایند ویا با بنده حقیر با تماس داشه باشند تا انشالله در تدوین مطلب دوم این موضوع که انشالله زحمت نشر ان را به مسول محترم سایت صدای معلم خواهم داد این موضو ع های بدیع مورد امعان نظر واقع گردند
پاسخ + +7 0 --
هم وطن 1395/09/10 - 18:55
با کمی دقت ظرافت ها واندیشه ها وجسارت ها در نیرو های موجود اموزش وپرورش هویدا می شود اقای افتخاری هریس نمی دانم چه مسولیت هایی تا به حال داشته اند اما اگر این باور های فکری ایشان اگر در سطح مدیریت های محوله بر او تفویض اختیار می شد حالا اموزش وپرورش ما بهتر از شرایط موجود بود این چنین نیرو های گمنام تا چه حدودی توانسته اند در سکوی مدیریت های شورا های سیاست گذاری های شورا های مختلف اموزش وپرورش قرار گرفته اند شاید هم در حد زیر صفر برای همین خاطر هست که ما برای نیرو های بالفکر خود بها نداده ایم وبانک ها این چنین نیرو ها را درگلدان سر سبد توسعه مدیریت های خود قرار داده اند وما با انها فاصله داریم با تشکر از دوستان
پاسخ + +8 0 --
علیرضا 1395/09/10 - 19:29
دوست عزیز در کشور ما علی رغم اینکه در همه سازمانهای دیگر که هم از تکنولوژی نوین و هم از مدیریت علمی و بالاخص رشته های مدیریت به نحو احسن استفاده می کنند مانند وزارت نفت ،اقتصاد ،بانک ها ...که تجربه وتخصص برای آنها اهمیت وجایگاه دارد متاسفانه آموزش و پرورش به روش فرون وسطایی مدیریت به روش"سولجرینگ "یا سربازخانه ای است که در آن نه تجربه و نه تخصص اهمیتی دارد وشاید مدرک دیپلم کفایت می کند شاهد مثال این است 90درصد مدیران در این سیستم ناکارآمد فوق دیپلم ویا لیسانس دینی عربی ،ادبیات هستند به همین این سازمان حیات خلوت نماینده ها ....است که پست ها را به گماشتگان خود می دهند.
پاسخ + +9 0 --
ناشناس 1395/09/10 - 19:42
سوال اساسی اینجاست که چه کسانی باید صلاحیت علمی و شغلی معلم رو تعیین کنند؟!!
به دلیل اختصاصی منابع ناچیز، هیچ طرحی در جهت ارتقای شغلی امکان پذیر نخواهد بود.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/09/10 - 20:26
احسنت بارک الله حق را فر مودین
پاسخ + +8 0 --
فرهنگی 1395/09/10 - 19:45
باسلام
اگر این پیشنهادها و عرایض بالا جامعه عمل بپوشه که بعید به نظر میرسه!!!
اونوقت اقایان رئیس روسای وزارت آ.پ چگونه بتوانند کارهای بی تدبیرانه انجام دهند!!!
چگونه به راحتی حقوق از دست رفته معلمان را پس بگیرند!!!
اقایان رؤسای بالای وزارت آ.پ هرگز اجازه نمیدهند ما رشد کنیم
ما اعتراض کنیم ما فکر کنیم انها فقط وفقط میگن:
ساکت باشین اجازه بدین دیگران اختلاس کنند دیگران حرف بزنند
چرا آ.پ اعتراض کنه!! وزارت علوم بزرگتره!!!
اخه دانشگاهیا دانش اموز نبودند مادرزادی رفتند دانشگاه
باور کنید اکثر معلمان از اساتید دانشگاه ها با سوادترند
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1395/09/10 - 20:24
مسئله این است از نظر اقایون معلم از همان ابتدا در بالاترین مقام که به مقام نبوت تشبیه شده قرار دارد ودیگر جایگاهی بالاتر از آن به ذهن نمی اید که معلم به آن دست یابد و هر کسی که نتواند جور این مقام عظیم را بکشذ و ناتوان باشد از انجام مسئولیتهای این پست خطیر آنوقت به کارهایی پایین تر چون مدیریت مدارس و مدیریت ادارات و مدیریت استان منصوب می شود
پاسخ + +5 0 --
یک فرهنگی 1395/09/10 - 20:26
جناب آقای افتخاری مقاله شما خیلی خوب است و پیشنهادات ارائه شده در خور توجه اند اما مطلبی که مانع تحقق ایده های بسیار متعالی و شایسته همچون شماها در آموزش و پرورش می شود وجود مدیران و مدیریت های ناکارآمد و سطح پایین چه در سطح ستادی و چه در سطح اداری است کدام مدیر در آموزش و پرورش سخن به حق شما را می فهمد؟ کدام مدیر در آموزش و پرورش به ایده های خلاق ارجی می نهد؟ کدام مدیر در آموزش و پرورش به فکر معلم و ارتقای منزلت اوست؟ کدام مدیر در آموزش و پرورش شایسته ها را می بیند؟ کدام مدیر در آموزش و پرورش جایگاه رفیع معلم در نظام تعلیم و تربیت می فهمد؟
پاسخ + +5 -1 --
بازنشسته 1395/09/10 - 20:31
اری این است حرف شایسته سالاری که ما می خواهیم که همکار عزیز ما اقای افتخاری درج فرموده اند جدا اگر مطالب درج شده ایشان در اموزش وپرورش ما پیاده گردد بسیاری از افرا د بیکار می شوند ویا واقعا سازماندهی شده وبه عنوان معلم در رو ستاهای دور مشغول خدمت می شوند نه به تصاحب میز وقدرت چسب طلایی می زنند ویا خود را در ان زنجیرمی کنند
پاسخ + +5 0 --
یک فرهنگی 1395/09/10 - 20:33
جناب افتخاری عزیز: سخن و مقاله شما درست و در حد اعلاست ولی کو گوش شنوا در آموزش و پرورش؟ کو چشم بینا در آموزش و پرورش؟ کو دلسوزی در آموزش و پرورش؟ مدیران و رئسا را ببینید به تنها چیزی که نمی اندیشند ارتقاء منزلت معلمین و تعلیم و تربیت دانش آموزان است. فقط میزشان را چسبیده اند تا کسی آنها را میزشان جدا نکند. اگر هم مدیری مثلا بخواهد خود را موفق و کارآمد نشان دهد یکی دوتا کارهای کارپردازی از خود نشان می هد تا به دین وسیله تبلیغی برای کارآمد بودن خود دست و پا کند ولی به معلم و دانش آموز هیچ مدیر و رئیسی دلسوز نیست.
پاسخ + +3 -1 --
افتخاری هریس 1395/09/10 - 20:49
معلم زیباترین تابلوی افرینش ..از اشتغال ظاهری ان که بگذریم دل ها هوای عطر سیب حرمت ها کرده وان شان معلم هست انگاه که یاد می اوریم افرینش به یم موجود فخر کرد بر خوش نگار معلم هست وقتی دنبال بهاری از سبز ترین بهار با نگاه نو مهربان هستیم با بهار معلم هست ای سبزترین بهار ای لطیف ترین موج دوستی بشریت هر انچه برای زینت تو تقدیم گردد کم هست حال این تقدیم ها هر چه باشد کم هست بگذار در یای چشمهایم طو فانی شود بگذار رود رود بگریم بگذار چون جویبار جاری شوم اه ای همه ما وای همه خوبی ها وتمامی عشق بدان حکمت الهی در رمز زندگانی تو باعث شده که این چنین خادم شوی ..عاشق باید برای معشوق خویش از بهترین کسان بگذرد باید از مقام ومنصب بگذرد باید از دنیای خود بگذرد باید ......پس تبریک باد بر تو که تابلوی عشق هستی تبریک باد این پیام عشق بر شما جاودانه مانید وسر افزاز
پاسخ + 0 0 --
بازنشسته 1395/09/10 - 20:58
اری همیشه تعریف باد مقام ما اما هر ای کاش من هم یک ثروت داشتم ......
پاسخ + +7 0 --
عارف 1395/09/10 - 22:08
در آ.پ زور طرح کایزن به پارتیزن (پارت بازی )نخواهد رسید.
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/09/11 - 15:53
مخالف کایزن می شود پارتیزن ....با انها می توان جمله های زیبا نوشت
پاسخ + +15 0 --
ناشناس 1395/09/10 - 23:47
حقارت آموزش وپرورش همین بس که حقوق نهصدهزارتومان میدهدوبر اساس اطلاعات دقیق،حداقل دریافتی لیسانس پرستاری4میلیون تومان در ماه است وپرستار 6میلیون هم دریافت می کند.ماهی 1میلیون و700هزار تا 3میلیون تومان کارانه دریافت می کنند.
پاسخ + +8 0 --
دبیر 1395/09/11 - 17:32
سلام. به نظر من عمدا در آموزش و پرورش به نخبگان و شایستگان فرصت دستیابی به پست های مدیریتی را نمی دهند چون چنین اشخاصی به مقامات بالاتر باج سیاسی نمی دهند. کلا در آ.پ به دنبال افرادی ضعیف و بله قربانگو هستند. اگر مدیران توانمند در راس پست های آ.پ قرار بگیرند و با کار تشکیلاتی خوب حدود یک میلیون معلم را منسجم کنند منافع بسیاری به خطر می افتد . اگر دقت کنید اکثر مدیران مدارس و ادارات افرادی ضعیف از نظر علمی و مهارت کاری اما بسیار توانمند از نظر بله قربانگویی روسا و زور گویی به زیردستان هستند.البته مدیران شجاع و مستقل و توانمند هم هستند اما در اقلیت مطلقند. من مدیر تیزهوشانی دیدم ک سال ها معلم پرورشی بود و با دیپلم استخدام شده بود و طی چند سال لیسانس ضمن خدمت الهیات گرفته بود در جلسات مدرسه با تحکم از معلمان می خواست در اقدام پژوهی شرکت کنند اما اصلا با ساختار یک مقاله علمی آشنا نبود.حرف های خنده داری میزد اما به پشتوانه چاپلوسی بیش از ده ساِل مدیر تیزهوشان بود.
پاسخ + +4 0 --
هریسلی از منطقه هریس 1395/09/12 - 18:16
معیار انتخاب مدیران در آموزش و پرورش تسلیم محض به بالا دست و فشار به زیر دستان(معلمان و دانش آموزان) می باشد وخوب معلوم است که این معیار را افراد شایسته نمی پذیرند و در نتیجه همواره در حاشیه اند و خون دل می خورند و با این معیار افراد چاپلوس و متملق به مدیریت ها دست می یابند و چه ها که با شخصیت معلم و دانش آموز نمی کنند . آنچه براکثر مدیران آموزش و پرورش مهم است تسلیم محض بودن در برابر رئیس ها و کادر اداری است و تمام عقده های روانی شان را بر سر معلمان و دانش آموزان می گشایند . چه کسی می گوید معلم در مدرسه اش تکریم می شود چه کسی می گوید دانش آموز شخصیتش در مدرسه له و لورده نمی گردد.
پاسخ + +5 0 --
معلم 1395/09/12 - 20:32
با سلام جناب اقای هریسلی عزیز همیشه ماه پشت ابر نمی ماند ایا می دانید هیتلر با ان همه خون ریزی در اخر با طناب کوچولو خود کشی کرد انهایی که بر استعداد ها وشایستگی نخبگان پا می گذارند اگاه باشید که زمانه بر شاکله وجود کلی انها پا خواهد گذاشت ...
پاسخ + +6 0 --
افتخاری هریس 1395/09/13 - 12:35
علی ع جانم فدایت به عدالتی که می خواستی ایجاد کنی جدا خیلی سخت هست دم زدن در مورد کلمه حق وعدالت انهایی که از کلمه عدالت ویا حرف حق خوششان نمی اید به انهایی که از عدالت وحق طلبی صحبت ویا فر یاد می کنند انگ ومارک مغرض بیمار عصبی خود شیفته ویا مدعی ویا بیمار روانی را خواهند زد علی ع جانم فدایت که عدالت وحق طلبی در بعد از شهادت تان فیصله یافت وبه تاریخ پیوست
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/09/13 - 13:37
اری کلمه حق وعدالت قرن هاست که به تاریخ پیوسته هست

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور