معلمان نقش بزرگی در توسعه اقتصادی کشور دارند/ تجارت الکترونیک در ایران و اقتصاد ما میتواند راه گشا باشد به شرطی که اصول مدیریت منطبق با شرایط و معیارهای کشورمان در آن لحاظ بشود/ مسأله کجاست که تجارت الکترونیک ایران حال خوبی ندارد/ یکی از راههای مهم موفقیت یک کسب و کار الکترونیکی، ارتباط خوب با مخاطب است/ ما بهترین پتانسیل ها را در حوزه های کسب و کار و آموزش داریم؛ به شرطی که به درستی آنان را شناسایی و از خدمت و تخصصشان کمک بگیریم. این نوشتار تنها یک غر زدن نیست، بلکه یک پیشنهاد عملی برای بهبود فضای تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران است...
در چهارجوب این دیدگاه هر یک از اعضای احتماع بر اساس دیدگاه فردمحور و منفعتطلبی، از انگیزه بهرهبرداری مضاعف و سهمخواهی بیشتر از منابع عمومی به شکل بالقوه برخوردار هستند/ آن چه شهروندان را به قواعد و مقررات اجتماعی و عمومی پای بند میسازد، کنترل اجتماعی و ترس از واکنش دیگران است/ شهروندان با سبک و سنگین کردن امور، هرگاه احساس کنند که واکنش سایر کنشگران و اعضای دیگر نسبت به رفتارهای نابه هنجار و غیر متعارف آنها شدید است، انگیزهها و خواستههای بالقوه خود را در چهارجوبهای جاری اجتماعی تعریف و تعدیل مینمایند/ واحدهای کنترل در ساختار اداری به علت آن که تابع قدرت هستند، امکان کنترل بر اعضای در موقعیت فرادست را ندارند/ تجارب بشری نشان داده است که سازوکارهای بیرونی، جهت کنترل رفتار کنشگران قویتر و موثرتر از سازوکارهای درونی است/ این رسانهها با افزایش حس مطالبهگری در شهروندان، مسوولان را نسبت به قدرت و اختیاراتشان به پاسخگویی و مسوولیتپذیری فرا میخوانند...
گلایه داشت از شرکت ها و کارفرماهایی که جوانان متخصص را نسیه می خرند و نقد می فروشند/ پژوهشگر و استاد دانشگاه تنهاست. دانشمند تنهاست. متخصص معمولا توسط جامعه دیده نمی شود/ عالم بودن و دانشمند بودن در کشور ما بهای سنگینی دارد که شاید مهم ترین آن، دیده نشدن است/ وقتی اکتشاف یا تحقیق انجام شد، بازهم عامه مردم ارزش کارش را درک نمی کنند/ مردم عادت دارند فقط خواسته و انتظارات جدید داشته باشند/ مردم حتی برای بهتر شدن حال خودشان هم تلاشی نمی کنند/ در کشور ما مسأله مهم این است که متخصصین و تخصص گرایی کمترین جای ممکن در برنامه ریزی، اجرا و هماهنگی امور جاری کشور را دارند/ لطفا بی تفاوت نباشید/ بی تفاوتی (و به زبان دین ما:امربه معروف نکردن) یک جامعه را به نابودی می کشاند....
معمولا معاون و مربی پرورشی ، تخصص کافی در تمام این رشته های هنری را ندارند/ ارسال بخشنامه های معاونت پرورشی ، آن قدر سریع است که معاونان پرورشی گاه فرصت اطلاع رسانی تمام بخشنامه ها را هم پیدا نمی کنند/ از پوسترهایی که بر در و دیوار مدارس نصب می شود ، بیشترین حجم به پوسترهای مذهبی و اعتقادی اختصاص دارد/ اغلب معاونان پرورشی از حجم زیاد بخشنامه های این معاونت شاکی هستند و به گفته خودشان صدایشان به جایی نمی رسد/ شتابی که معاونت پرورشی وزارتخانه برای تربیت دینی نوجوانان این کشور در پیش گرفته ، خارج از حد متعارف است و باید به این معاونت گفت : به کجا چنین شتابان ..../ تجارب این سال ها نشان می دهد از این تکرارها نتیجه مطلوبی نگرفته ایم و علیرغم تمام این تبلیغات نتوانسته ایم بر گرایش های فکری نوجوانان تاثیر قابل توجهی بگذاریم . هر چه در مسائل اعتقادی سخت گیری ها را بیشتر کردیم و در را به روی اندیشه های نو بستیم ، کم توجهی ها در این نسل بیشتر شد/ در انبوه برنامه های پرورشی ، به حوزه های ملی و میهنی و حتی ادبی کمتر توجه می شود/ در این زمینه خط قرمزها زیاد هستند و آن قدر تنوع تصمیم گیری هست که کسی حتی به پیشنهاد دادن هم فکر نمی کند/ روانشناسان ، معتقدند موسیقی می تواند در درمان اختلالات روانی مؤثر باشد/ در مراسم صبحگاه بعد از قرائت دعا و احادیث ، غالبا نصایح تکراری ، تهدید نمره انضباط و به مناسبت هایی شعارهای مرگ بر ... مرگ بر .... برگزار می شود/ در بسیاری از کشورها آموزش موسیقی یک واحد درسی است و کودکان با موسیقی بزرگ می شوند/ امروزه خشونت در جامعه ما بیداد می کند/ برای کاهش خشونت باید جامعه را به شادی و آرامش سوق داد/ برای ایجاد چنین تحولاتی و برای شادکردن فضای مدارس ، به تحولی جدی در نگرش مدیران و مسئولان آموزش و پرورش نیازمندیم...
گروه گزارش/
قبلا در مطلبی با عنوان " معضلی به نام " نظافت مدارس " و زنگ آشوجی ؟! " یادآوری شد ( این جا ) :
"موضوع " نظافت و پاکیزگی در مدارس " یکی از بحث های مهم و البته در حاشیه نظام آموزشی ما است که کم تر به آن پرداخته شده است .
آموزش هایی که در مدارس و نیز خانواده ها ارائه می شود شاکله رفتاری آنان را در سنین بزرگ سالی تشکیل می دهد .
بیش از 50000 نیرو در وزارت آموزش و پرورش در پست خدمتگزار و سرایدار مشغول به کارند و این در حالی است که بر اساس شواهد و نیز گزارش ها وضعیت بسیاری از مدارس از این نظر مطلوب نیست .
زنگ آشوجی یا نظافت در مدارس ژاپن :
در زنگ نظافت همه دانش آموزان ، محیط کلاس و مدرسه را تمیز می کنند . دانش آموزان پس از پایان کلاس های درس ، مدرسه را کاملا تمیز می کنند. آشوجی یا همان تمیزکردن مدرسه ، شامل جارو کردن کلاس ها و راهروها، تمیز کردن سطل های زباله ، تمیز کردن تخته ها و دیگر قسمت های مدرسه است.
در مدارس ژاپن ، پست خدمتگزار وجود ندارد.
* متاسفانه در حال حاضر مشاهده می شود که بسیاری از مردم ( بی سواد و یا تحصیل کرده ) ، به طریقه ابستادن در صف آشنا نیستند و هر روزه شاهد درگیری و خشونت کلامی و غیر کلامی در محیط های مختلف در این مورد هستیم .
« دوره دبستانی و نیز پیش دبستانی " در آموزش و پرورش می تواند نقطه خوبی برای آغاز و تثبیت این مهارت های شهروندی باشد .
تصویر زیر " صف ورود به یک کتابخانه عمومی در ژاپن " را نشان می دهد .
پایان پیام/
همچنان که «درس پرورشی» به عنوان پرچمدار «تربیت» در مدرسه، در مدت بیش از سی سال مأموریت خود نتوانست کاری برای تربیت بکند، «درس تفکر و سبک زندگی» نیز نخواهد توانست فضای آموزشی را با نوای تفکّر درآمیزد و طرحی نو برای زندگی ریزد/ درس تفکّر و سبک زندگی نیز همچون همتای پرورشی خود درصدد است مأموریت خود را از طریق نشاندن دانش آموزان در فضاهای بسته و ایزوله ای که اتیکت تفکّر و سبک زندگی بر سردرشان نصب است، به شیوهٔ کهنه و قدیمیِ وعظ و خطابه و مستقل از فعالیت های علمی - تجربی به انجام رسانَد/ در پای سخنرانی های واپسگرایانه، چراغ اندیشه برای نسلی که متعلق به روزگار آینده است و در میان سیل تحولات آتی خواهد زیست، روشن نمی شود/ اغلب مشکلات از نقص فهم و چیرگی وَهم بر فهم ناشی می شود؛ تا درک درستی از معنا و مفهوم واژگان نداشته باشیم محال است که بتوانیم کارکرد درستی برای شان تعریف و مأموریت کارآمدی برای شان تعیین کنیم/ ما در درک مفهوم «تربیت» و «تفکّر» دچار اشتباه و در سپردن مأموریت به آنها دچار افراط و تفریط شده ایم و به همین دلیل با یک خطای ذهنی مخرّب به حوزهٔ کارکردی آنها ورود کرده ایم ...
گروه اخبار/
اسفندیار چهاربند روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا افزود: اما بر اساس ضوابط اگر قرار باشد فرهنگیان از مزایای این دوره که توسط دستگاه دیگری برگزار شده بهره مند شوند، باید در آزمون مربوط شرکت می کردند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نه مدعی برگزاری دوره و آزمون است و نه الزامی دارد، درمورد اعتراض برخی فرهنگیان نسبت به اخذ وجه توسط وزارت ارشاد برای شرکت در آزمون، گفت: شاید کسانی که این مساله را مطرح کردند متقاضی این هستند که بدون شرکت در آزمون، امتیاز برای آنها محسوب شود که این امر با آیین نامه دوره های ضمن خدمت مغایرت دارد.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این دوره داوطلبانه بوده و آموزش و پرورش هم می تواند این دوره را برگزار کند، اگر فرهنگیان قصد شرکت داشتند، صبر می کردند تا آموزش و پرورش دوره را به صورت رایگان برگزار کند.
چهار بند با بیان اینکه این یک آزمون عمومی است و سایر دستگاه ها هم می توانند با دریافت وجه این دوره را برگزار کنند، تصریح کرد: تمامی دوره های ضمن خدمت آموزش و پرورش کاملا رایگان است و یکی از وظایف این وزارتخانه تامین دوره های ضمن خدمت به صورت رایگان است و این اقدام جزو خدمات ذاتی آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش می تواند برای جبران زمان و هزینه ای که فرهنگیان صرف کرده و در دوره های مختلف خارج از وزارتخانه شرکت می کنند، به عنوان ضمن خدمت از آنها قبول کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش افزود: در مورد دوره ضمن خدمت که با مجوز و اعلام فراخوان وزارت ارشاد برگزار شد، آموزش و پرورش می تواند به عنوان ضمن خدمت برای فرهنگیان محاسبه کند و بار اجرایی صدور این گواهینامه ها روی دوش آموزش و پرورش است بدون اینکه هزینه و وجهی دریافت کرده باشد.
چهاربند با بیان اینکه وقتی دوره ضمن خدمت فرهنگیان و آزمون آن کاملا انتخابی و اختیاری بوده دیگر نباید اعتراضی انجام می شد، گفت: آموزش و پرورش سالانه میلیون ها نفر ساعت دوره به صورت رایگان برگزار می کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش افزود: آزمون ضمن خدمت فرهنگیان با عنوان «به سوی فهم قرآن» که دوم و سوم دی ماه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، 28 ساعت دوره آموزشی محسوب می شود و اینکه گفته می شود 60 ساعت آموزشی است، صحت ندارد.
چهار بند گفت: آموزش و پرورش برای تامین نیاز معلمان دوره های زیادی برگزار می کند که قابل مقایسه با این یک دوره آموزشی که به همت وزارت ارشاد برگزار شد، نیست.
وی تصریح کرد: این وزارتخانه سالانه 21 میلیون نفر ساعت و حدود 900 هزار نفر دوره آموزشی برگزار می کند.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: هر دوره آموزشی که منتهی به صدور گواهی آموزش ضمن خدمت شود در پرونده همکاران فرهنگی ثبت خواهد شد و برای ارزشیابی، رتبه بندی و سایر تحولات شغلی آنها مورد استفاده قرار می گیرد.
چهار بند با بیان اینکه آموزش و پرورش در جریان برگزاری آزمون ضمن خدمت که به همت وزارت ارشاد برگزار شد، قرار دارد، اضافه کرد: مسووولیت برگزاری آزمون و اخذ مجوز آن به عهده وزارت ارشاد بوده است.
وی با بیان این مطلب که هنوز برخی فرهنگیان متقاضی شرکت در این آزمون هستند و درخواست دارند برای برگزاری آزمون مجدد با وزارت ارشاد هماهنگی انجام شود، تصریح کرد: صرفا مزیت برگزاری این آزمون ملاک نیست بلکه محتوای دوره نیز برای فرهنگیان قابل توجه بوده است.
رییس مرکز برنامه ریزی و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه پیگیر مجدد آزمون نیست زیرا به اندازه کافی دوره دارد و نکته دیگر اینکه گذراندن این دوره ضروری و الزامی نیست و همکاران می توانند در دوره هایی که آموزش و پرورش در آینده برگزار می کند، شرکت کنند.
چهار بند گفت: شرکت در این آزمون داوطلبانه بوده اما برای ثبت شدن در پرونده کاری فرهنگیان باید آزمون برگزار می شد و صرف اینکه وزارت ارشاد اعلام کند که شخص در دوره شرکت کرده است، امتیاز ضمن خدمت برای فرهنگیان محسوب نمی شود.
فراهنگ ** 1883 ** 1071 ** خبرنگار: مریم جلوداران ** انتشار دهنده:امیدغیاثوند
انتهای پیام /
اگرچه این حرکت سریع و نسبتا گسترده به عنوان عملکردی صنفی – گروهی پسندیده است اما اصل موضوع چندان اهمیت نداشت و یا دست کم موضوعات بسیار مهمتر، اصولی تر و اثربخش تری وجود دارد/ در ارتباط با همین کلاس های ضمن خدمت واکنش در برابر کلاس هایی که به جای فایده شغلی و بهبود عملکرد تخصصی و توان مند سازی شناختی و مهارتی برای معلمان بیشتر جنبه اثرگذاری ایدئولوژیک بر آنها را دارد شباهتی به واکنش در برابر دریافت وجه نداشت/ تعجیل و سبقت جستن از هم برای شرکت در این کلاس ها نیز درست نقطه مقابل آن بود/ چه در محیط مدرسه و چه در فضای مجازی اغلب همکاران به بی فایده و بی نتیجه بودن این دوره ها در رفع نیازهای شناختی و مهارتی معلم ها تاکید دارند/ می گویند شرکت شان از سر ناچاری است/ اگر بپذیریم که اعتراض به دریافت وجه بیانگر توجه به فرمان عقل فایده گرا است سکوت در برابر برگزاری این کلاس ها و تعجیل برای عقب نماندن و از دست ندادن این فرصت آیا نشانگر بی توجهی به علم و اخلاق نیست/ آیا معلم هایی که رواج مدرک گرایی به جای علم گرایی را از مشکلات جدی نظام آموزش کشور قلمداد می کنند به شکل های گوناگون نظیر همین کار ناشایست و ناپسند خودشان یکی از مروجین این رخداد نامبارک در نظام آموزشی نیستند ....
از سابقه ی کارش و کارهای خلّاقانه و متفاوتی که در آموزش و پرورش داشت پرسیدم و از شیوه هایی که دانش آموزان را به کتاب خوانی تشویق می کرد/ آن چه را که آورده ایم و در پی می خوانید، چهل نکته ی مهمّی است که از گفت و گویی که با این معلّمِ نمونه و متفاوت داشتیم/ برای پرورش انسان ها و دانش آموزانش برنامه های اجرایی و کاربردی دارد. با برخوردهای ریز ، به جا و حساب شده ای که دارد، 10 سال آینده، نتیجه و بازخورد این رفتارش را دانش آموز متوجه می شود/ معلّم نباید فقط معلّم مدرسه باشد، بلکه معلّم ، باید معلّم جامعه باشد ....