برنده اسکار ، فروشنده و اصغر فرهادی نام آشناترین واژه ی امروز در فضای مجازی و حقیقی است هرچند در ظن برخی تنگ نظران او کارگران سیاه نمایی های ایران است؛ ولی باور عموم براین است که مردم ما فرهنگ را می شناسند و حس زیبایی با روح آنان عجین است/ آنچه این روزها بیش از پیش در نگاه مردم خودنمایی می کند بازگشت به خویشتن خویش است/ تکانه های فرهنگ به ابتذال کشیده ی به اصطلاح مدرن ،درد امروز بشریت است/ در شکواییه های هنری بیراه نیست اگر ملتی درد خویش را در واگویه های ملتی دیگر بجوید و در این همزاد پنداری به درد مشترک برسند/ او با زبان فیلم خود توانست مرزبندی های نژادی ،زبانی و فرهنگی را در هم بشکند و تا فراسوی مرزها پیش رود و آنان که از درک زبان مشترک ملت ها عاجزند؛ آگاه نیستند
در فوریه سال1952 دانشجویان دانشگاه شهر داکا پایتخت امروزی کشور بنگلادش(پاکستان شرقی) تظاهرات مسالمت آمیزی برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان در کنار زبان اردو به راه انداختند. اما عده ای از آنها کشته شدند. بعد از استقلال بنگلادش این روز از سوی یونسکو در 17 نوامبر سال 1999 به عنوان" روز جهانی زبان مادری" نامگذاری شد/ زبان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت انسان است و به مثابه ظرفی است که تفکر در آن جاری می شود/ یادگیری کودک در سال های اولیه با استفاده از زبان مادری بهتر و موثرتر است و کودک نگرشی مثبت به آموزش و یادگیری پیدا می کند/ استفاده از زبان مادری باعث می شود کودک تجارب گذشته خود را با فرآیند یادگیری از طریق مدرسه پیوند دهد/ وقتی کودک زبانی که با آن آموزش می بیند را بفهمد و درک کند مهارت های خواندن و نوشتن را سریع تر یاد می گیرد که این امر خود منجر به هیجان می شود/ یکی از این برنامه های آموزشی که در بسیاری از کشورهای دنیا به کار گرفته شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته است "برنامه آموزش دو زبانه انتقالی" می باشد/ تایج مطالعات صورت گرفته در کشورهای مالی، پرو، گینه نو و آمریکا نشان می دهد که کودکانی که این برنامه آموزشی را تجربه کرده اند موفق تر از کودکانی هستند که از طریق زبان دوم آموزش دیده اند
با تغییر ساختار به نظام 6 – 3 – 3 و از زمانی که پایه ششم به نظام آموزشی اضافه شد، عملا این فرصت از بین رفته است/ این همه اعتراض و انتقاد معلمان نسبت به برخی موضوعات مانند نبود تناسب میان حجم کتاب های درسی و ساعات اختصاص یافته ناشی از چیست/ در آذر سال 1395 جمعی از دبیران ریاضی کشور با ارسال نامه ای به صدای معلم، عنوان کردند که زمان اختصاص یافته به کتاب های مذکور ریاضی یک تجربی و ریاضی، هندسه یک، ریاضی و آمار رشته انسانی و ریاضی فنی، کافی نبوده و باعث می شود مطالب یا ناقص تدریس شود و یا مقدار مشخص شده برای هر نیم سال به اتمام نرسد/ برای افزایش درجه کارایی و اثربخشی این کتاب ها چاره ای جز دخالت دادن و مشارکت واقعی و غیر شعاری معلمان به عنوان بازیگر اصلی صحنه تعلیم و تربیت نداریم/ ایجاد آمادگی و زمینه سازی در استان ها به منظور واگذاری تدریجی اختیارات و مسوولیت های تنظیم روزشمار تحصیلی در درازمدت باید در دستور کار مسوولان مربوط قرار گیرد/ مهمترین فعالیت یک معلم در جریان آموزش تدریس کتاب و به پایان رساندن آن بر اساس تقویم آموزشی است/ نتیجه نظرسنجی ها از گروه های ریاضی سراسر کشور که حدود دو هزار دبیر ریاضی در آن شرکت کرده اند، نشان می دهد تا اواسط آذر ماه سال جاری از کتاب 179 صفحه ای ریاضی 1، تنها 55 صفحه آن تدریس شده و در سایر کتاب ها به همین منوال بوده است/ در نامه دیگری که بیش از یک هزار معلم شیمی برای صدای معلم ارسال کردند به موارد دیگری از نقص کتاب های درسی اشاره شده است/ میانگین جهانی برای یک روز آموزشی 311 دقیقه است اما پژوهش ها و تحقیقات نشان می دهد که حجم زمان واقعی آموزش در ایران نسبت به سایر کشورهای پیشرفته دنیا کمتر است/ انتشار سالانه 124 میلیون جلد کتاب درسی در 980 عنوان درسی و برای حدود 13 میلیون دانش آموز و صرف صدها میلیارد تومان هزینه ای که برای دولت دارد، نظام آموزشی را ما را به کدام شاخص آموزشی استاندارد نزدیک کرده است/ دانش آموزان حتی مهارت هایی چون گفت و گو و تفکر انتقادی، هنر شاد بودن، مدیریت خشم و در مجموع مهارت های باهم زیستن را در مدارس فرا نمی گیرند و برون داد این نظام آموزشی کنکور زدگی و هیجان کاذب توام با توهم برای آینده ای مبهم است/ دامنه نرمال رتبه بهره هوشی بین 90 تا 109 است/ با وجود کثرت این همه موضوعات درسی در نظام آموزشی ، رتبه بهره هوشی ایران در جهان 84 است/ بند سه و چهار از سیاست های تولید مواد و رسانه های یادگیری در برنامه درسی ملی باید بیش از پیش مورد توجه عملی و نظر مسوولان و برنامه ریزان قرار گیرد....
از زمانی که دانش آموز بودم این کار را شروع کردم و اکنون هم به صورت حرفه ای به آن می پردازم/ از هنر خوب استقبال می شود اما روی آن سرمایه گذاری نمی شود/ استقبالی که از هنر در این منطقه شده است در هیج منطقه ای مشاهده نکرده ام و این موجب امیدواری و تلاش بیشتر است/ در این مدت با حمایت مسئولان اداره هنر " نقالی " را در این کانون راه اندازی کرده ایم و بنده از این جهت از آن ها تشکر می کنم/ در موضوع " خشونت " که مورد پرسش رئیس محترم جمهور بود بخشی به نام " خشونت های پنهان علیه دختران " را نوشتم/ جامعه به پسران آزادی بیشتری می دهد/ زمانی که ما به خانواده ها در مورد فعالیت های کانون و مشخصا تئاتر تلفن می زدیم جبهه می گرفتند و با ما مقابله می کردند و حتی می گفتند "آیا دوست دارید که دختر شما هم به چنین کلاس هایی برود/ آن ها دست ما را باز گذاشته اند و استقبال می کنند اما خانواده ها به شدت مقاومت می کنند/ پدر یکی از دانش آموزان می گفت که بچه ما درس دارد !ریاضی دارد ! فیزیک دارد ! می خواهد پزشک شود !تئاتر به چه درد او می خورد ؟آیا شعر به دردش می خورد ؟/باید در این زمینه " فرهنگ سازی " شود/ فقط مسابقه گذاشتن کافی نیست . باید شرایطی در مدرسه فراهم شود که یک مربی فنی از ابتدای سال با بچه ها کار کند/ وقتی که در مدارس آموزش لازم داده نمی شود کاری که ارائه می شود ضعیف خواهد بود/ الان در دنیا این گونه امور جا افتاده است و حتی می تواند به دروس دیگرشان هم کمک کند/ وقتی روحیه دانش آموزان شاد باشد انگیزه پیدا می کنند ضمن آن که خود مسابقه هم انگیزه بخش است
کودکان دو زبانه در کشور ما درصد قابل توجهی از کل دانشآموزان را تشکیل میدهند كه در ابتدای ورود به مدرسه خود را با زبان فارسی مواجهه میبینند/ در دوره ابتدایی دانشآموزان پایه اول به لحاظ آموزشی آسیبپذیرترین قشرهای دو زبانه هستند، لذا بايد برنامهریزی مناسبی در دوره پیشدبستانی لحاظ شود و برنامههای خاصی برای کودکان دو زبانه ارائه شود/ بیش از یک زبان دانستن کودکان، یک مزیت است و کودکان دو زبانه از نمرات هوش کلامی و غیرکلامی بالاتری برخوردارند و از انعطافپذیری شناختی بیشتری بهره دارند/ بسیاری از کودکان دوزبانه در مدرسه عملکرد خوبی ندارند و مشکلات آنها به جهت تقابل فرهنگی است و اکثرا اطلاعات کمی در مورد زبان اولیه خود دارند، به طوری که دستور زبان و خزانه واژگان ضعیفی دارند/ اگر مربیان مراکز پیشدبستانی این مناطق از روشهای مبتنی بر حقایق زبانی و اصول یادگیری و تدریس زبان دوم بهره بگیرند، مسلما ضریب موفقیت برنامههای پیش دبستانی در این مناطق افزایش یافته و از افت تحصیلی فعلی در مقطع ابتدایی به نحو چشم گیری کاسته خواهد شد
گروه گزارش/
به گزارش صدای معلم ؛ شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست امروز ششم اسفند ماه ساعت 10 صبح در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی و با حضور و سخنرانی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ؛ حجت الاسلام مجید انصاری ، معاون حقوقی رئیس جمهور آغاز به کار کرد .
در این مراسم ، سولهایم معاون دبیر کل سازمان ملل و رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل ، گالتی وزیر محیط زیست ایتالیا ، دانیل کالخا مدیر کل محیط زیست اتحادیه اروپا ؛ یوخن فلاس بارت ، قائم مقام وزیر محیط زیست آلمان ؛ کوبایاشی سفیر کبیر ژاپن سخنرانی کردند .
هچنین تعدادی از نمایندگان مجلس ، جمعی از هنرمندان، تعدادی از مسئولان دستگاه های اجرایی، مدیران و صاحبان صنایع، شرکت ها، تعدادی از تشکل های محیط زیستی در این نشست بیی المللی حضور داشتند .
این نمایشگاه با شعار «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» با حضور 300 شرکت داخلی و 20 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ و اتریش به مدت 4 روز و از تاریخ امروز ششم اسفندماه تا دوشنبه هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا است.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردها در عرصه حفاظت محیط زیست، تامین، تجهیز و نصب تجهیزات زیست محیطی، انرژی های پاک، بازیافت، تصفیه و بهینه سازی مصرف انرژی، پایش آلودگی هوا، آب و پساب و تجهیزات آزمایشگاه های معتمد داخلی و خارجی ارائه می شود.
در مراسم امروز از مسئولان وزارت آموزش و پرورش کسی حضور نداشت .
مشروح این گزارش به زودی در صدای معلم منتشر می شود.
پایان پیام /
یک بیماری ذهنی که در آن افراد به دلیل جایگاه و اهمیتی که دارند، مغرور میشوند و احساس نیاز شدیدی به تحسین شدن دارند. افرادی که دچار اختلال شخصیت خودشیفته هستند، به احساسات اطرافیانشان زیاد توجه نمیکنند؛ آنها باور دارند که از دیگران برترند. اما پشت این ماسک اعتماد به نفس بیش از حد، یک عزت نفس شکننده و آسیبپذیر نسبت به ملایمترین انتقادات وجود دارد/ دفتر کار مدیران خودشیفته مکانی مملو از تقدیر و تشکر است/ فردخودشیفته میخواهد این مسئله را در چشم شما فرو کند و مطمئن شود که تحت تأثیر قرار گرفتهاید/ آنها اغلب دوست دارند تا دستاوردهایشان را به دیگران یادآوری کنند/ آنها شاید فقط زمانی از شما تعریف کنند که نیاز به چیزی از سوی شما داشته باشند/ مقررات را زیر پا میگذارند. آنها به میانبر زدن و سوءاستفاده از افراد و کل سیستم علاقه دارند/ بسیاری از افراد خودشیفته فکر میکنند که بالاتر از قانون هستند و خود را مستثنی از قوانین میدانند/ یک ویژگی کلاسیک چنین سبک رفتاری، مخالفت نسبت به انتقاد است. بازخورد منفی، حتی وقتی منطقی باشد، حس خودایدهآلبینی خودشیفتهها را تهدید میکند و خطر ناراحتشدنشان وجود دارد/ . بسیاری از مدیران خودشیفته نمیتوانند افراد را با خود برابر بدانند/ بعضی افراد سعی میکنند با بریدن سر دیگران، بلندقد به نظر برسند....
نگاه مکانیکی در این تئوری به انسان به عنوان نیرویی صاحب شعور و احساس، زمینه ساز نقد این نظریه و در نهایت منسوخ شدن این نظریه گشت/ سال هاست که صحبت از تحول آموزش و به کارگیری روش های کارآمد در امر آموزش می شود ولی نکته ای که اصلا بدان توجه نشده و نمی شود رابطه ی معلم و شاگرد به عنوان رابطه ای دو سویه و انسانی است/ کیفیت آموزشی تنزل پیدا کرده ولی در عوض کمیت آموزش و تعداد مدارک تحصیلی بسیار زیاد شده است . هر شخصی که چند صباحی در آموزش و پرورش مشغول به کار شود بدون شک متوجه این امر خواهد شد/ توجه به کمیت به جای کیفیت مهمترین شاخصی است که روند مدیریت تیلوری در آموزش و پرورش را آشکار می سازد/ تیلوریسم به سطوح میانی و پایین دست آموزش و پرورش نیز رسوخ کرده و حتی مدیران ادارات و مدارس نیز بدون توجه به استعداد های فردی معلم و دانش آموز و نادیده گرفتن رابطه ی انسانی به عنوان اصل و اساس تحول و پیشرفت در امر آموزش ؛ بدون خارج شدن از اتاق مدیریتی خود و درگیر شدن با فضای واقعی کلاس و مدرسه از پشت میز مدیریت خود فرامین را بخشنامه و اعلام می کنند و ملاک هایشان نیز کاملا کمی و بر پایه ی شاخص های کمی است/ عدم توجه به سایر شاخص های دخیل در امر آموزش و عملکرد فردی معلم و دانش آموز در طول زمان آموزش از نمونه های بارز تحلیل مکانیکی و تک علتی به سبک تیلور است/ عدم توجه به معلم به عنوان عامل اصلی تحول و دیکته فرامین صادره از بالا و اجبار وی در عمل به چارچوب ارائه شده از سوی مدیران ؛ راه را بر هر گونه ابتکار و خلاقیت فردی می بندد/ متاسفانه علی رغم روش مدیریت تیلوری در آموزش و پرورش ، از این حربه ی تیلور جهت تشویق و ایجاد انگیزه در آموزش و پرورش استفاده نمی شود و هیچ تفاوت حقوقی بین معلمان وجود ندارد / عدم توجه به تشویق و پاداش مادی نشان دهنده ی نگرش مادی و ماشینی و نگاه ابزاری به انسان است/ بی توجهی به معیشت معلمان در دهه های اخیر را شاید بتوان مهمترین عامل افت آموزش و شکست روش های تحول در آموزش دانست/ معلم محوری در آموزش و پرورش به معنی توجه به معلم به عنوان موجودی انسانی و عامل تغییر از سوی مدیران ، زمینه ساز دانش آموز محوری و گسترش فرهنگ دمکراتیک و تعامل و ابتکار در کلاس بین دانش آموزان نیز خواهد شد/ هیچ تحول مثبتی در حوزه ی آموزش و پرورش به فرجام نخواهد رسید مگر این که ابتدا مشکلات معیشتی به عنوان یک نیاز پایه ای و اساسی حل شود و سپس به منظور ایجاد تحول بایست به جای تصمیم گیری از بالا ، اختیارات بیشتری به معلمان داده شود و به تصمیم گیری از پایین و تفاوت های فردی ، محیطی، فرهنگی و.... اعتماد و توجه بیشتری کرد
یکی از دغدغه های مهم دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش مفهومی شدن مطالب متنوع کتب درسی است و امروزه ما تا بدانجا پیش رفته ایم که این تغییر رویکرد را به عینه احساس می کنیم .
با نگاهی به تاریخچه آموزش و پرورش درمی یایبم که آنچه در گذشته می خواندیم حالت محفوظاتی داشته از حفظ کردن اشعار کتاب ادبیات گرفته تا معنی واژه ها و اینکه حافظ در قرن چندم هجری می زیسته و یا سعدی و.... درس ریاضی که می بایست جدول ضرب را حفظ کنیم و درس علوم عربی شیمی با آن جدول تناوبی اش خلاصه زیست و فیزیک و ....
همه محفوظات و بر مبنای همین محفوظات هم امتحان گرفته می شد.
اما با تغییر نظام آموزشی خصوصا رویکرد مدرسه محوری و دانش آموز محوری و مفهومی شدن کتب درسی در واقع نسلی را تربیت می کنیم که به مفهوم همه چیز به طور واقعی پی می برد .
با هم یک فلاش بک به گذشته می زنیم .
در روزهایی که من به مدرسه می رفتم شاید یادگیری مفهوم جزیره برایم سخت بود و همیشه مشکلم این بود خوب حفظ می کنم اما واقعا نمی دانستم چه می گویم .
سوال این بود:
" جزیره به کجا می گویند ؟ "
و من می نوشتم جزیره مکانی است که چهار طرفش آب باشد .
این را می نوشتم و نمره ام را هم می گرفتم .
اما همیشه این در ذهنم بود :
" چرا جزیره خیس نمی شود ؟ چرا زیر آب نمی رود ؟ اصلا مگر داریم همچنین جایی .... "
خلاصه و گذشت و گذشت و من همچنان محفوظاتی بار آمدم و محفوظاتی معلم شدم و محفوظاتی تدریس کردم و....
تا اینکه پس از سال ها و در راستای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش مدت هاست که یاد گرفته ام چگونه مطالب کتب درسی ام را تدریس کنم ؟
با اینکه دبیر هنر و ادبباتم اما امروز بعد از سال ها به مفهوم جزیره پی برد م . از جمع شدن آب ها در محیط مدرسه توانستم در درس هنر کمک بگیرم و از آب و انعکاس تصاویر در آب بگویم ...
اگر امروز من و دانش آموزانم از امکانات آموزشی بی بهره ایم ؛ اگر با اندک بارانی حیاط مدرسه مان پر آب می شود و یا سقف مدرسه ای خراب می شود ....
اگر وسایل سرمایشی و گرمایشی نداریم ؛ در عوض پی به مفهوم صبر و استقامت و سوختن و ساختن می بریم و خوب یاد می گیریم چگونه فرد مفیدی برای جامعه شویم؛ همان گونه که این جمله را بارها و بارها در پایان انشایمان می نوشتیم وقتی موضوع انشا این بود :
" در آینده می خواهید چه کاره شوید ؟ "
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نابودی پوشش گیاهی منطقه، کاهش بارندگی، گسترش بیابان و برداشت بی رویه از منابع آبی،خوزستان را به کانون بحران زیست محیطی تبدیل کرده و از سوئی عدم تخصیص اعتبار مالی مورد نیاز برای شناسایی کانون های گرد و غبار و پاکسازی محیط تنفسی شهروندان در سال های اخیر،به فاجعه ابعاد گسترده تری بخشیده است/ در دوره حکومت پیشین،زمانی که تب تدوین برنامه توسعه کشور بالا گرفته بود،جمعی از کارشناسان داخلی و خارجی با بررسی همه جانبه امکانات و توانمندی های کشور،راهکارهای مکتوب خود برای تحقق توسعه ملی ایران را روی میز مقامات وقت قرار دادند که محور آن دو پیشنهاد بود/ این پیشنهادات نه آن زمان و نه در این سال ها مورد توجه قرار نگرفت/ جمعیت کشور از مرز هشتاد میلیون نفر گذشت و منابع آبی کشور هم تحت عنوان استقلال کشور و خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی نابود شد/ طومار محیط زیست با فرهنگ غلط شهروندان و بی توجهی حاکمیت در هم پیچیده شد/ تعطیلی زندگی در خوزستان زنگ هشداری است برای مسئولان کشور تا در برابر این واقعیت تسلیم شوند که بحران آلودگی هوا و نابودی محیط زیست،موجودیت و ماندگاری ایران در جغرافیای جهانی را به مخاطره انداخته است/ بودجه های محدود و قطره چکانی و استفاده از رویکردهای سنتی مقابله با بحران،راهی برای برون رفت از این وضعیت،در برابر ما نمی گشاید/ با صدای رسا اعلام می کنیم که همه ما خوزستانی هستیم و همه جای ایران سرای من است