صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه تشکل ها/

در آغاز سال 1402 ؛ « انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران » از تشکل های کنش گر در حوزه ی مطالبات معلمان و آموزش بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته به شرح زیر است .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

«برای از بین بردن این گونه موهومات هیچ چیز بهتر از آن نیست که چاپ بشود تا از اهمیت و اعتبار آن کاسته ، سستی آن را واضح و آشکار بنماید .

مخصوصا می بایستی هر کدام جداگانه تحقیق بشود زیرا نباید اشتباه کرد که این افکار پوسیده هیچ وقت خود به خود نابود نمی شوند » .

صادق هدایت

 

تاکنون سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش برنامه ی مشخصی را در حوزه عمومی منتشر نکرده تا بتوان به نقد آن پرداخت هر چند در این کشور با وجود تدوین برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت و اسناد و چشم اندازهای رنگارنگ و گوناگون باز هم گرفتار بحران ها و چالش های روز افزون هستیم و برخی اوقات امید به داشتن آینده ای بهتر متاسفانه رنگ می بازد .

مجلس شورای اسلامی ظاهرا برنامه ها را می بیند اما آن چه برای آنان مهم و تعیین کننده است همانا حرف شنوی وزیر آموزش و پرروش در عزل و نصب مدیرانی است که آن نمایندگان مد نظر دارند و بسیاری مواقع فلسفه وجودی معاون پارلمانی وزیر آموزش و پرورش هم برای همین گونه مسائل است که جریان ها مطابق نظر این نمایندگان پیش برود .

نمایندگانی که همیشه و همه جا ؛ آموزش و پرورش را به منزله « سازمان رای » نگریسته و البته بسیاری از معلمان هم با بر اساس اصل « تطابق منافع » این توقعات را به خوبی برطرف ساخته اند .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

در قضیه کنار رفتن « یوسف نوری » هم با وجود خط و نشان کشیدن های برخی از این نمایندگان کار خاصی انجام ندادند تا این که وزیر خودش استعفا کرد .

برخی هم می گویند که به یوسف نوری گفته شده باید استعفا کند . این دوستان خبره علم « سواد رسانه » از کجا و با استناد به کدامین سند و فرآیند شفاف متوجه شده اند که فرهنگیان از این اقدام رئیس جمهور استقبال کرده اند ؟

در بحث مربوط به رضا مراد صحرایی که به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش معرفی شده چند نکته قابل توجه هستند .

« ایرنا » خبرگزاری جمهوری اسلامی در خبری به تاریخ 17 فروردین این گونه می نویسد : ( این جا )

« روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در اطلاعیه ای به منظور آگاه‌ بخشی صحیح و مقابله با جریانات دروغ پرداز و فتنه انگیز؛ به برخی شبهه‌ها و پرسش‌ها در خصوص رضا مراد صحرایی، رییس دانشگاه فرهنگیان و سرپرست وزارت آموزش و پرورش پاسخ داد . »

 به پرتال دانشگاه فرهنگیان مراجعه کردم تا بلکه این اطلاعیه را ببینم اما چیزی نیافتم . اما اگر فلسفه روابط عمومی یک سازمان و یا دستگاه ، « آگاه بخشی » باشد دیگر استفاده از ادبیاتی مانند مقابله با جریانات دروغ پرداز و فتنه برانگیز دیگر به چه معناست ؟

آیا این طرز سخن گفتن و نوشتن قرار است مخاطبان را اقناع کند ؟

ایرنا در ادامه چنین می نویسد :

« در این روزها حتی پیش از استعفای وزیر آموزش و پرورش، معلمان در شبکه‌های اجتماعی انتظارات خود از وزیر آینده این وزارتخانه را عنوان کردند، بیشتر آنها خواستار فردی جوان، باسواد و باتجربه معلمی هستند تا با شناخت نسبت به این شغل پیگیر مطالبات آنها باشد، بنابراین در این روزها شاهد استقبال فرهنگیان از این اقدام رئیس جمهور بودیم که در این میان برخی سودجویان و شبکه‌های معاند در این خصوص شایعه پراکنی کردند که دانشگاه فرهنگیان در ادامه به این شایعات پاسخ داده است . »

این دوستان خبره علم « سواد رسانه » از کجا و با استناد به کدامین سند و فرآیند شفاف متوجه شده اند که فرهنگیان از این اقدام رئیس جمهور استقبال کرده اند ؟

درست است که هنوز جامعه ما در کلیت خود دچار « سندرم هیجان تغییر » است و کنار گذاشتن یوسف نوری هم در راستای مهندسی افکار عمومی و یا بهتر بگوییم فریب افکار عمومی پیاده شد اما پیچیدگی و گستردگی شبکه های اجتماعی و  حرکت تدریجی به سوی شیشه ای شدن اتاق های تصمیم گیری می طلبد که دولتمردان از افکار و ذهنیت های کلیشه ای قدیمی خود فاصله بگیرند و با جامعه گفت و شنود کنند .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

پیش تر هم  « صدای معلم » در گزارش های خود نوشت که یوسف نوری در وزارت خود نمره قبولی نمی گیرد و ضعیف عمل کرده است اما از کجا معلوم که گزینه بعدی مانند « رضا مراد صحرایی » که اکثریت معلمان شناخت چندانی از او ندارند و به ویژه آن کلیپ صوتی بیش از آن که معرف وجه تعلیم و تربیتی وی باشد بیش تر او را در نقش یک « سردار نظامی » و با نگرش پادگانی معرفی می کند ؛ عملکرد و کارنامه بهتری داشته باشد ؟

( صحرایی در مقام رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با دانشجو معلمان سعی می کند که شان و جایگاه این دانشگاه را بسیار فراتر از دانشگاه های دیگر نشان دهد . اما آیا واقعا چنین است ؟ دانشگاهی که در حال حاضر تنها جذابیت آن  برای برخی داوطلبان کنکور وجه اشتغال آن نه سطح علمی و حرفه ای آن . واقعا دانشگاهی که هنوز دستش در جیب دانشجو معلمان است و بودجه آن با اما و اگرهای بسیاری رو به روست ؛ چنین ادعاهایی پذیرفتنی است ؟ )

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

در ادامه چنین می خوانیم : وزیر شدن صحرایی و امثال او تحول خاصی را در گره فرو بسته تعلیم و تربیت ایران ایجاد نخواهد کرد جز آن که بر بی اعتمادی بیشتر معلمان بیفزاید و فضای امنیتی حال آن را بیش از پیش تشدید کند .

« برخی شایعه کرده‌اند که سرپرست جدید آموزش و پرورش، قبلا نیروی حراست دانشگاه علامه بوده است، براین اساس در پاسخ باید گفت رضا مراد صحرایی، هیچگاه نیروی حراست نبوده و عمده مسئولیت های وی، طبق رزومه اش معلمی و آموزشی بوده است. مسئول حراست دانشگاه علامه، فرامرز صحرایی بوده که هیچ نسبتی با رضامراد صحرایی ندارد . »

این که یک خبرگزاری رسمی حکومتی و روابط عمومی یک سازمان دولتی از « حراستی بودن » یک مقام تبری می جویند خود حامل پیام مهمی است و این که این نهاد یعنی حراست مورد اعتماد و مقبول بدنه ی آموزش و پرورش یعنی معلمان نیست .و متصف شدن فردی به همکاری با این نهاد ضمن آن که با ایفای نقش های آموزشی و تربیتی تعارض و تزاحم پیدا می کند یک نکته ی منفی در ارزیابی کارنامه ی یک فرد در افکار عمومی به شمار می آید .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

در فرهنگ سازمانی ایرانی برای ارزیابی هویت فردی و محتوای فکری آدم ها باید به انتخاب شان نگریست .

معمولا در هر سازمانی ، مسئول روابط عمومی توسط رئیس آن سازمان مشخص می شود .

روابط عمومی که منتقدان و مخالفان را دروغ پرداز و فتنه برانگیز می خواند همان چیزی است که در ذهنیت رئیس دستگاه ساری و جاری است .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

روابط عمومی که در طول مدت یک ساله ریاست دانشگاه فرهنگیان دو نشست خبری برگزار می کند و از مواجهه با رسانه های مستقل و منتقد هراس دارد و این که مبادا پرسشی توسط آن رسانه و معلم خبرنگار مطرح شود که فرد دارای مدرک دکتری زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، رتبه اول کنکور و فارغ‌التحصیل رتبه اول با معدل ۱۹.۴۸، مدرک کارشناسی ارشد زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی، رتبه ۳ کنکور سراسری و فارغ‌التحصیل با رتبه اول و معدل ۱۹.۱۰ و مدرک کارشناسی آموزشی زبان انگلیسی از دانشگاه رازی کرمانشاه، رتبه ۳۴ کنکور سراسری و فارغ‌التحصیل رتبه اول با معدل ۱۸.۷۴ است همچنین مولف ده ها کتاب و مقاله و دارای 15 سال سابقه ی تدریس و معلمی ؛ توانایی و یا شهامت پاسخ به آن را نداشته باشد باید که در صداقت و کارآمدی آن مقام شاغل شک کرد .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

پیش تر هم در گزارش صدای معلم بیان شد که نه یوسف نوری و نه صحرایی و ... در این وزارتخانه تصمیم گیر نیستند . ( این جا )

اتاق فکر و تصمیم گیر جای دیگری است .

کسی که به دنبال پیاده کردن « تربیت دینی » تمام عیار در حوزه آموزش و پرورش است و دغدغه اش مبارزه بی امان با جریان سکولاریسم است که البته پیش تر در صدای معلم به آن پرداخته شد . ( 1 )

وزیر شدن صحرایی و امثال او تحول خاصی را در گره فرو بسته تعلیم و تربیت ایران ایجاد نخواهد کرد جز آن که بر بی اعتمادی بیشتر معلمان بیفزاید و فضای امنیتی حال آن را بیش از پیش تشدید کند .

نقدی بر وزیر شدن رضا مراد صحرایی در آموزش و پرورش توسط علی پورسلیمان مدیر صدای معلم

( 1 )

* پرسش های مدیر صدای معلم از پژوهشگر اسلامی در تعلیم و تربیت: تربیت دینی و یا تربیت بر اساس آموزه های فلسفه صدرایی با فلسفه دیوئی چه نسبتی دارد ؟ آیا فکر نمی کنید یکی از دلایل ناکامی تربیت دینی در نظام آموزشی ایران همین ایرادی است که شما به جهان بینی علمی وارد کرده اید و آن نگرش سیستمی است ... علم الهدی : فلسفه تعلیم و تربیت ما هنوز دینی نشده است ، موزائیکی است از فلسفه سکولار با رفتارهای دینی ؛ دنیا تشنه است که تجربه های موفق در ایران را بشنود ( این جا )

* دکتر جمیله علم الهدی " در نشست تخصصی " نقش آموزه های فلسفه صدرایی در فرآیند تربیت و یادگیری " : برویم غربی بشویم بهتر است ! اما به روز باشیم ، آپدیت باشیم ؛ واقعا در گفت و گوهای جهانی می توانیم دست برتر را داشته باشیم ( این جا )

* دکتر جمیله علم الهدی " در نشست تخصصی " نقش آموزه های فلسفه صدرایی در فرآیند تربیت و یادگیری " : از انقلاب اسلامی به بعد که چهلمین سال آن را می گذرانیم سکولاریسم نه تنها ادامه پیدا کرد بلکه بسیار پیچیده تر ادامه پیدا کرد ! ( این جا )

آخرین پرسش صدای معلم خطاب به این پژوهشگر ایرانی در حوزه تعلیم و تربیت این بود :

" من معلم هستم و شما خود را پژوهشگر معرفی کردید .

یکی از خصوصیات مهم پژوهشگر ، نظم و در واقع دقیق بودن است .

شما حدود نیم ساعت با تاخیر در این نشست حضور پیدا کردید .

دلیل آن را توضیح دهید .

علم الهدی گفت علت این که دیر آمدم به خاطر این بود که رئیس سازمان پژوهش گفتند برویم خدمت شان و من مقصر نبودم .

صدای معلم در پاسخ گفت که شما هم مانند دیگران فرافکنی می کنید .

این استاد دانشگاه بابت تاخیراش از حاضران عذرخواهی هم نکرد .

در پایان این نشست ، صدای معلم از خانم علم الهدی با توجه به تاکیدی که در مورد موضوع " گفت و گو " در خلال بحث داشت درخواست کرد تا وقتی را برای گفت و گو با این رسانه اختصاص دهد اما ایشان این درخواست را رد کرد .

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

تنها چند روز پس از انتصاب به پست سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ، « رضا مراد صحرایی » که هنوز در مورد عملکرد نزدیک به یک ساله اش در سمت ریاست دانشگاه فرهنگیان شفاف سازی نشده و مورد نقد جدی قرار نگرفته است ؛ سرپرست اقدام به به برگزاری نشست با برخی « تشکل های فرهنگیان » گرفته است .

پرتال روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اسامی این تشکل ها را چنین اعلام کرده است : ( این جا )

« کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هم اندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور، کنگره معلمان انقلاب اسلامی » .

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

در این نشست ؛ تشکل هایی مانند سازمان معلمان ایران ، انجمن اسلامی معلمان ایران ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و کانون صنفی معلمان حضور ندارند .

با وجود آن که در پرتال وزارت آموزش و پرورش معمولا « گزارش تصویری » نشست ها منتشر می شوند اما ترجیح داده شده در نخستین نشست رسمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به همان یک عکس منضم در خبر بسنده شود . چند درصد از معلمان کف مدرسه این تشکل ها را می شناسند و به آن ها اعتماد دارند ؟

مطابق معمول از پرسش های مخاطبان خبری نیست و به نظر می رسد سرپرست در نقش یک « سخنران » نظرات و مطالبات خود را یک سویه بیان کرده است .

« مراد صحرایی » در ابتدا چنین می گوید :

« اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکل های فرهنگیان اختصاص داده ام، زیرا می دانم تشکل ها با کف مدرسه و معلمان ارتباط نزدیکی دارند . »

نخستین پرسش « صدای معلم » آن است که این تشکل ها واقعا چند درصد از معلمان و افکار عمومی فرهنگیان را نمایندگی می کنند ؟

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

آیا از شعار دادن خسته نشده اید ؟ چند درصد از معلمان کف مدرسه این تشکل ها را می شناسند و به آن ها اعتماد دارند ؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش می گوید : وقتی هنوز در این کشور ؛ « معلمی » حرفه ای تخصص محور به شمار نمی آید و نهادی برای ارزیابی صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های شغلی مانند « سازمان نظام معلمی » هنوز وجود ندارد سخن گفتن از شان و منزلت حرفه ای معلم بیش از یک شوخی و طنز تلخ چیز دیگری نخواهد بود .

« معلمی مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه ای است، نباید شان معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شان معلم مربوط به ماموریت معلم است، لذا نباید شان معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شان معلمان را حفظ و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شان معلم بدانیم . ». 

آیا در حال حاضر مشکل اصلی ، در شان و جایگاه معلم است و یا فهم دیگران ؟

واقعا جامعه چه برداشت و تصوری از جایگاه معلم دارد ؟

پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی ؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش که  معلمان را بیش تر در نقش « مامور » می داند تا در نقش راهبری جامعه ؛ به این پرسش راهبردی پاسخ دهد :

چرا هیچ مدرک و سندی در دست نیست که نشان دهد که معلمان در جامعه به عنوان یک «گروه مرجع» برای اقشار دیگر شناخته می شوند و یا شغل معلمی برای جوانان جذابیتی بیش از مشاغل دیگر دارد ؟

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

آقای مراد صحرایی باید بداند و بفهمد که دیگر وقت شعار دادن و حرف های کلی و قشنگ زدن گذشته و نظایر این قبیل حرف ها را پیشینیان و حتی زیباتر و شکیل تر از وی بیان کرده اند ؛ اما آیا گشایشی در وضعیت موجود حاصل شده است ؟

وقتی هنوز در این کشور ؛ « معلمی » حرفه ای تخصص محور به شمار نمی آید و نهادی برای ارزیابی صلاحیت های حرفه ای و شایستگی های شغلی مانند « سازمان نظام معلمی » هنوز وجود ندارد سخن گفتن از شان و منزلت حرفه ای معلم بیش از یک شوخی و طنز تلخ چیز دیگری نخواهد بود .

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم  سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری چنین اظهار نظر می کند :

« حکمرانی آموزش و پرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمی شود، حکمرانی با خرد جمعی به نتیجه می رسد. حکمرانی در آموزش و پروش بدون مشارکت معلمان و خانواده ها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمی رسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن راه حل ارایه شود، زیرا اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامه ای قابلیت اجرایی سازی پیدا نخواهد کرد . »

پرسش « صدای معلم » از سرپرست وزارت آموزش و پرورش آن است که نخست حکمرانی خوب را تعریف کند و توضیح دهد که شرایط لازم و کافی برای تحقق این نوع حکمرانی در حوزه آموزش چیست ؟

آقای مراد صحرایی از کدام « خرد جمعی » می گوید در حالی که آدم های هم فکر و مثل خودش را در یک « دور همی » جمع کرده و برای آنان سخنرانی می کند ؟

آیا از شعار دادن خسته نشده اید ؟

آقای مراد صحرایی واقعا چه برنامه ی شفاف و خرد بنیانی حداقل برای پر کردن « شکاف اداره و مدرسه و ستاد و صف » دارد ؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان چنین می گوید :

« تشکل ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش کمک کنند . »

واقعا آیا این تشکل ها برای اداره ی معمولی تشکل خودشان برنامه دارند چه برسد به آن که بخواهند برای آموزش و پرورش برنامه و محتوا تولید کنند ؟

صحرایی تصریح می کند: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نماییم که پیشرفت کشور را رقم می زند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مساله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مساله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

پیش تر هم بیان شد که از این حرف ها و شعارها قبلا بسیار شنیده ایم و بسیاری هم به آن ها اعتماد کردند .

آقای مراد صحرایی

هیچ می دانید که :

حقوق معلمان را برای نخستین بار فقط چند ساعت مانده به آغاز سال نو  و البته به صورت قسطی پرداخت کردند .

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

( یک فرهنگی به نشانه اعتراض در عدم پرداخت حقوق تا تاریخ ٢٩ اسفند در آموزش و پرورش کلاردشت را گِل گرفت )

 

آیا در سایر دستگاه های حاکمیتی و حتی نهادهای معمولی هم وضعیت چنین بود ؟ شما که دائما نهاد آموزش و پرورش و معلم را « ماموریت گرا » تصور می کنید ؟

شما آموزش و پرورش را هم سنگ و یا هم ردیف سایر نهادها و ارگان ها قرار دهید ؛ مساله اول کشور پیش کش !

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نخستین نشست سرپرست در وزارت آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان هم سو و هم فکر و پرسش های صدای معلم

منتشرشده در گفت و شنود

انتقاد از سخنان رضا مراد صحرایی در مورد تربیت معلمان و فضای دانشگاه فرهنگیان و تفکر دانشجو معلمان در صدای معلم

روزگار غریبی است برادر!
به‌نام خداوند جان و خرد

ای برادر تو همه اندیشه‌ای
مابقی خود استخوان و ریشه‌ای

آن‌چه بر زبان آقای صحرایی، سرپرست وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، در مقام رییس دانشگاه فرهنگیان و در گفت و گو با دانشجو معلمان استان سیستان و بلوچستان ( 1 ) جاری شده، حقیقتا غریب و حیرت انگیز است. او رسما و با تاکیدی که می‌خواهد برای احدی تردید باقی نگذارد، دانشجو معلمان را انذار می‌دهد که جوهر شهروندی را باید به فراموشی بسپارند!!!

مضمون سخنش این است که دیگران می‌توانند شهروند باشند، اما شهروندی صفت مناسبی برای معلم و دانشجومعلم نیست! از این مضمون می‌توان نتیجه گرفت که نزد او معلم باید شهامت و شجاعتی را که لازمه‌ی اصلاح‌ و تعالی جامعه است بوسیده و کنار بگذارد و با فریب خود و دیگران، سرگرم ایفای یک نقش مکانیکی و ماشینی بشود. نقشی که در آن با کارگردانی آقای صحرایی صرفا به مداحی و ثناگویی نظام اجتماعی می‌پردازد و تمام همتش را به‌کار می‌گیرد تا مسئولیت‌ پذیری اجتماعی را در خود بمیراند! وه که چه پندار سست‌بنیادی که، مع‌الاسف، با لعاب دین و آیین‌ و تربیت اراسته و عرضه می‌شود. و وای بر پرورش نسل آینده به‌ دست معلمانی که از اظهار عقیده عاجزند و از ترس نان ترجیح می‌دهند فقط سر خویش گیرند و گلیم خود از آب بیرون بکشند.

انتقاد از سخنان رضا مراد صحرایی در مورد تربیت معلمان و فضای دانشگاه فرهنگیان و تفکر دانشجو معلمان در صدای معلم

اگر از من بپرسند تو تفاوت میان معلم و غیر معلم را در چه می‌بینی؟ در پاسخ خواهم گفت درست برعکس. تفاوت در این است که معلم بنا به صفت معلمی باید نقش شهروندي خود را جدی‌تر گرفته و آگاهانه تر، دلسوزانه‌تر و فکورانه‌تر از دیگران به اجرای آن بپردازد. گرچه باور هم دارم که رسالت معلم رادیکالیزه کردن جو جامعه نیست.

جناب صحرایی به روایت رزومه، یک عنصر آکادمیک و دانشگاهی است و با طرح چنین باور و اندیشه‌ای ناخواسته بر این ویژگی خود قلم بطلان می‌کشد و صوری بودن آن را بر ملا می‌کند. چرا که چنین اظهاراتی از سوی یک آکادمسین زمانی که ردای یک مدیر دولتی را بر تن کرده است، پیش و بیش از آن‌که مخاطبان را از تفکر اصلاح‌گرانه منع کند، به عاری بودن از ویژگی جوهری دانشگاهی یا طلبه حق و حقیقت بودن شهادت می‌دهد.

انتقاد از سخنان رضا مراد صحرایی در مورد تربیت معلمان و فضای دانشگاه فرهنگیان و تفکر دانشجو معلمان در صدای معلم

به گمان من این تبیین از شخصیت و منش معلم شاهکاری از اندیشه‌ورزی پرابلماتیک است که با خود معجونی از ضد انسانی بودن، ضد اسلامی بودن و ضد توسعه بودن را یک‌جا دارد و از این جهت گوی سبقت را از هر نوع پریشان‌گویی درباره‌ی معلم به عنوان عامل کلیدی تربیت ربوده و شایسته دریافت بالاترین نشان است.

فاعتبروا یا اولی‌الالباب

( کانال مجمع فرهنگیان ایران اسلامی )

( 1 ) سخنان رضا مراد صحرایی در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان هرمزگان


انتقاد از سخنان رضا مراد صحرایی در مورد تربیت معلمان و فضای دانشگاه فرهنگیان و تفکر دانشجو معلمان در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

امروز 16فروردین ماه مصادف است با مرگ محمدعلی شاه در تبعید. کسی که مجلس ایران را به توپ بست.

تاریخ نشان داده کسانی که در مقابل مردم قرار گرفته اند عاقبت خوبی نداشته اند...

پرده اول:

نقل است که محمدعلى شاه وقتی مجلس اول را به توپ بست، پس از قلع و قمع مشروطه طلبان و کشتن فجیع میرزا جهانگیرخان و ملک المتکلمین در باغ شاه، با غرور و نخوت، بادی در بروت انداخته و موقع ناهار با تکبر گفته بود: آیا مشهدی باقر بقال وکیل (نماینده صنف بقالان در مجلس اول) اجازه می دهد شاه مملکت ناهار صرف کند یا خیر؟ سپس قهقهه خنده را از سر تمسخر سر داده بود...

روزگار بگذشت . قیام تبریز شروع شد سپس، مجاهدین شمال و جنوب تهران را فتح کردند و شاه متکبر که با تمام دریوزگی برای حفظ جانش گریخته و مجبور به تحصن در سفارت روسيه در زرگنده شده بود، در این زمان، حسین بیگ تبریزی به تمسخر فریاد زده بود:

«دیدی بالاخره مشهدی باقر بقال اجازه ناهار خوردن نمی دهد!»

نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

پرده دوم:

زمانی که دیکتاتور در روز جمعه، 16 ژوئيه، به سفارت روسیه پناهنده شد، عين‏ السلطنه در خاطرات خود می نویسد که شاه مغرور پشم هایش ریخته و در عرض یک ماه لاغر شده، غبغب اش تحليل رفته و آرزوی خودکشی می کرد:  «رفتيم زرگنده‏ و خدمت شاه ماضى. فرمودند مفسدين و مغرضين كار را به اينجا رسانيدند. چند مرتبه خواستم خودم را بكشم ...هيچ علامت نظام و سلطنتى در كلاه و سردارى نداشت. ريشش بلند شده بود. لاغر شده بود. غبغب بى ‏پير تحليل رفته بود. رنگش زرد شده بود»
( روزنامه خاطرات عين‏ السلطنه...ج‏4ص2697)»

البته سفیر روسیه هم هی مته به خشخاش می گذاشت که محمدعلی شاه در سفارت مزاحم کارش است و باید هرچه زودتر سفارت روسیه را تخلیه کند . «تا ديروز او را قبله عالم، سايه خدا مى‏ خوانديم. امروز بايد در خانه غيرى اين قسم نسبت به او اهانت كنيم اين است كه سفير روس مى‏ آيد به شاه پيغام داده‏ اند عمارت را خالى كرده يا در يكى از عمارات كوچك كه خالى است منزل ‏كنيد، يا چادر زده و جاى ديگر نزدیک سفارت كرايه كنيد»!
(همان منبع...ج‏4ص2761).

پرده سوم:
زمانی که پس از 56 روز اقامت در سفارت روسیه، بعد از تحویل عتیقه جات و طلاها (مقایسه شود تکرار تاریخ یعنی زمان تبعید رضاشاه و بحث گشتن جیبهای او...) مجبور به ترک ایران به مقصد اودسا در اوکراین شد، وقتِ ترک ایران، طرفداران معدودش که عادت به نظام استبدادی داشتند در جلوی کالسکه اش به خاک افتاده و گریه و زاری می کردند که پس از رفتن شما، ما از چه کسی باید اطاعت کنیم؟!

« ‏تمام جمعيت شمیرانى تا تجريش گریه می کردند که آقا شما می روید ؛ ما از چه کسی اطاعت کنیم ؟ همين‏ طور زنهاى شهر طهران اغلبى در امامزاده حسن و امامزاده معصوم جمع شده بودند. كالسكه شاه را كه مى ‏بينند صدا به گريه و شيون بلند مى‏ كنند...در اغلب خانه ‏ها زنها آش پشت پا براى شاه درست كردند...» (همان...ج‏4ص2820)

این مردم، گویی انترهایی بودند که لوطی شان مرده و بی زنجیر گشته بودند!

نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

پرده چهارم:

وقتی پس از دربه دری های بی شمار در بندر ساوونا در ایتالیا در 1304درگذشت، روزنامه حبل المتین در مورد مراسم تغسیل و تدفین اش در عباراتی طعنه آمیز در همان زمان چنین نوشته بود:

«در سان ریبوی ایتالیا، سدر و کافور هم برایش پیدا نشده بود، فقط روی تخته گذاشته با صابون عطری غسل دادند. غسال کی بود؟ یونس خان آبدار و یک نفر دیگر به نام اسماعیل طوپالی که ترک اسلامبولی است...دکتر روزلسکی، پنبه می گذاشت، روسی خان کفن می دوخت، دیگری دعای روسی می خواند....».

پرده پنجم:

پس از فرار محمدعلی شاه، بی نظمی و نا امنی های گسترده سراسر کشور را فرا گرفت حتی در پایتخت هم امنیت نبود! تهران میدان شرارت یک دسته اجامر و اوباش شد که به اسم بختیاری و مجاهد و سیلاخوری به جان و مال مردم افتادند.

معروف است شبی در بازار، شخص مسلّحی جلوی آدم کاسبی را گرفته، پرسیده بود طرفدارِ مشروطه‌ای یا مستبد؟ بیچاره چون در آن تاریکیِ نمی دانست طرف مقابل کیست، ترسید اگر بگوید مشروطه است مبادا یارو طرفدار استبداد باشد و اگر بگوید مستبد است، طرف شاید مجاهد مشروطه باشد...
گفت والله من جاکشم و عیال‌ بار و عبا را به سر کشیده فرار کرد...!

نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

نتیجه:

مشروطه خواهان فکر می کردند بزرگترین مشکل، محمدعلی شاه مستبد است و اگر او از بین رود همه چیز درست خواهد شد، اما محمدعلی شاه و چندین محمدعلی شاه دیگر از بین رفتند اوضاع بهتر نشد. چون، هر کدام از آن میلیونها مردمِ گرفتارِ جهل و عقب ماندگی، بالقوه یک محمدعلی شاه بودند و بقول میرزا آقاخان «در وجود هر ایرانی یک میرغضب وجود دارد...».

اما تنها با تربیت درازمدت و یک انقلاب فرهنگی، آن میرغضب محو خواهد شد...

جنازه محمدعلی شاه که از ایتالیا به کربلا منتقل شد.

نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

( کانال تاریخ تحلیلی ایران )


نگاهی به مرگ محمدعلی شاه در تبعید کسی که مجلس را به توپ بست

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به عملکرد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش  مقصران متکثر و قربانی شدن وزیر:

گرچه در بی‌کفایتی یوسف نوری و کابینه‌اش شک و شبهه‌ای نیست ولی ظاهرن در داستان رسوایی پرداخت‌های قطره‌ای و نارس حقوق‌های اسفند معلمان و عدم پرداخت معوقات رتبه‌های کذائی فعلی، سازمان برنامه‌ و بودجه نیز تا حد امکان موش دوانده و البته می‌دواند.

از منظری دیگر برخی معتقدند مقصران اصلی قربانی شدن یوسف نوری، باند جمیله علم‌ الهدی و حداد عادل هستند.

از طرفی غالب معلمان بر این باورند که فارغ از سوابق و رزومه‌کاری نامرتبط نوری با دستگاه تعلیم و تربیت، برخی از موضع‌گیری‌ها و سخنان نسنجیده ایشان(همانند مسمومیت دانش‌اموزان از بوی مستراح و...) به سان ادرار برادر حاتم طائی در چاه زمزم صرفا برای ثبت و ضبط بر تارک دستگاه پهن پیکر آموزش و پرورش قابل ارزیابی است.

امنیتی کردن فضای آموزش و‌ پرورش:

با روی کار آمدن دولت سیزدهم سایه سنگین فضای امنیتی لحظه به لحظه در فضاهای فرهنگی همانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها ،ارشاد اسلامی و... روزافزون و فزاینده شد .

برخورد با فعالان صنفی فرهنگیان و دانش‌آموزانِ معترض به مسمومیت‌ها و... نمونه‌ای بارز این مدعا بوده و این تنگنا بخشی از میراثِ نوری در آموزش و پرورش می‌باشد.

نگاهی به عملکرد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

جالب تر آن که در داستان غم‌انگیز و سریالی مسمومیت‌ها در ده‌ها شهر هنوز متهمین واقعی یا دستگیر نشده‌اند و یا به مردم معرفی نگشته‌اند. این مسمومیت‌ها باعث به تعطیلی کشیدن کامل مدارس در اسفندماه سال گذشته شده و مدارس دخترانه را با چالش جدی مواجهه نمود.

برباد رفتن مدارس خارج از کشور:

در دوره یوسف نوری و ریاست فیاضی بر مدارس خارج از کشور هزاران متر مربع از مدارس ایرانی واقع در امارات متحده عربی در اثر بی کفایتی مدیران بالادستی یکی پس از دیگری از مالکیت ایران خارج شده و عملا از حیز انتفاع ساقط گشتند.

« در اهمیت مدارس برباد رفته‌ای چون العین، همین بس که ارزش اسمی این مدارس برابر با کمبود بودجه رتبه بندی معلمان کشور است. یعنی با این حجم از ارزش مادی و سوای ارزش معنوی بسیار بالاتر آن این آقایان چنین سرمایه ای را به باد داده اند فقط چون در خارج از کشور است و جلو چشم نیست کسی دلش نمی سوزد و پیگیر نمی شود » .

نگاهی به عملکرد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

اشتباه روی اشتباه در رتبه‌بندی:

- اشتباهات معاون و مدیران مالی وزارت
- اشتباهات صدور احکام جدید
- اشتباهات ممیزی های رتبه بندی
- اشتباهات نرم افزاری صدور احکام
- اشتباهات محاسباتی معوقات و...

مجموعه اشتباهات و اشکالات باعث شده تا تفاوت فاحش پرداخت بین افرادی با شرایط یکسان به وجود آید.
یکی با دکترا و فوق لیسانس رتبه یک شده و دیگری رتبه پنج!؟
یکی یک میلیون معوقه بگیرد یکی ده میلیون !
یکی اعتراض کرده یکی دیگر مانند نگارنده هنوز نتیجه رتبه بندی‌اش را در سامانه نمی‌بیند.
واسفا به این مدیریت مالی و صدور احکام و ممیزی و رتبه بندی ! »

نگاهی به عملکرد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

گماشتگان نوری در استانها:

گماشتگان یوسف نوری در اکثر استان‌ها شبیه خود وی علیل و زوار در رفته‌ بوده و به قول بهروز پرنیان: « مشابهت‌های یوسف نوری با گماشتگان وی در مراکز استانها (خاصه استان فارس) مانند استفاده تا ریال آخر از مفاهیم معنوی همچون بسیج ،دفاع مقدس و ...، عدم توجه به مایه‌های علمی، تشبث جویی، تفویض قدرت سازمانی به مدیران بالادستی و حذف مردم از دایره قدرت و اعتبار نظام اسلامی می‌تواند دست مایه رییس جمهور برای اصلاح ساختارهای سازمانی واقع شود » .

البته این نوشتار شامل تمام مدیران کل نبوده و گاها استثنائاتی بین‌شان یافت می‌شود.

خانم جمیله علم‌الهدی وزیر شود

« صدای معلم » در گزارشی می نویسد : ( این جا )

« گفته می شود که در حال حاضر آموزش و پرورش را افرادی خارج از آن اداره می کنند که جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور در راس این مجموعه قرار دارد.

« صدای معلم » در جهت تحقق امر مهم شفاف سازی به رئیس دولت سیزدهم که دولتش را « همواره مردمی » می‌خواند پیشنهاد می‌کند تا ایشان را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند.

این امر ممکن است گشایشی در وضعیت آموزش و پرورش بحران زده ما ایجاد نکند اما از این جهت که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی یک زن( نه به علت شایستگی بلکه به خاطر وابستگی خانوادگی) وزیر آموزش و پرورش می‌شود می‌تواند بسیار حائز اهمیت بوده و از بسیاری مسائل و ابهامات ممکن است شفاف سازی نماید » .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به عملکرد یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش

منتشرشده در یادداشت

گروه گزارش/

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

یکشنبه بیست و یکم اسفند ؛ « صدای معلم » گزارشی را از مراسم بزرگداشت يكصد و يكمين سال تاسيس شوراي عالي آموزش و پرورش که با حضور برخی از اعضاي شورای عالی آموزش و پرورش ، مدیران ستادی و خبرنگاران در سالن اجتماعات دبیرستان شاهد شهدای هفتم تیر برگزار گردید را منتشر کرد . ( این جا )

در این نشست ،یوسف نوری وزیر ( مستعفی ) آموزش و پرورش هم حضور پیدا کرده و سخنرانی کرد . « صدای معلم » عملکرد یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش را  در این مدت ضعیف و غیر قابل دفاع ارزیابی می کند که حتی به برنامه های خودش هم چندان پای بند نبود اما گماردن افرادی چون رئیس دانشگاه فرهنگیان که خودش هم کارنامه و عملکرد بهتری از وزیر سابقش ندارد را به نوعی آدرس غلط و تاکتیکی برای خاموش کردن صدای اعتراض معلمان و حتا فریب افکار عمومی می داند .

« صدای معلم » در بخشی از این گزارش چنین نوشت :

« در ادامه ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به عنوان « سخنران » در جایگاه قرار گرفت و به برخی مسائل روز مانند مسمومیت های سریالی دانش آموزان در مدارس ، نقش رسانه ها در هدایت این گونه وقایع و نیز اغتشاشات چند ماهه اخیر  ، لزوم باز بودن مدارس تا پایان سال و... پرداخت اما هیچ گونه اشاره ای به بحث روز معلمان یعنی « رتبه بندی و اعتراضات فراگیر آنان نکرد .

با آن که ماده یک از آیین نامه ی داخلی شورای عالی آموزش و پرورش اشاره می کند که جلسات شورا به ریاست رئیس جمهور و در غیاب وی وزیر آموزش و پرورش  رسمیت می یابد اما یوسف نوری در مقام پرسشگر از عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش و نه پاسخ گو در برابر عملکرد آن ظاهر گردید .

یوسف نوری مطابق روال خویش بلافاصله پس از اتمام سخنرانی سالن را ترک کرد . »

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

فردای آن روز یعنی دوشنبه 22 اسفند ؛ « صدای معلم » در گزارشی با عنوان : آیا سرنوشت « محمود فرشیدی » به عنوان نخستین وزیر آموزش و پرورش در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که بزرگ ترین تجمعات اعتراضی معلمان در بهمن و اسفند سال 1385 و در زمان وزارت وی صورت گرفت نیز در انتظار « یوسف نوری » است؟ تهدید نمایندگان مجلس انقلابی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش را می توان جدی گرفت ؟ ( این جا ) منتشر کرد . این امر ممکن است گشایشی در وضعیت آموزش و پرورش بحران زده ما ایجاد نکند اما از این جهت که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی یک زن ( نه به علت شایستگی بلکه به خاطر وابستگی خانوادگی ) وزیر آموزش و پرورش می شود می تواند  بسیار حائز اهمیت بوده و از بسیاری مسائل و ابهامات ممکن است شفاف سازی نماید .

این رسانه مستقل و منتقد در حوزه ی عمومی آموزش ایران چنین نوشت : « رفتارها و سخنان نمایندگان مجلس فعلی در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش  در حالی که شفافیت در آن غایب است را خیلی نمی توان جدی گرفت و روی آن حسابی باز کرد اما سخنرانی یوسف نوری روز گذشته و به مناسبت بزرگداشت یکصدو یکمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش و ترک سریع این نشست در حالی که معاون امور مجلس رئیس جمهور در آن حضور داشت و سپس به ایراد سخن پرداخت می تواند نشانه ی یک علامت باشد .

آیا سرنوشت « محمود فرشیدی » به عنوان نخستین وزیر آموزش و پرورش در دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد که بزرگ ترین تجمعات اعتراضی معلمان در بهمن و اسفند سال 1385  و در زمان وزارت وی صورت گرفت نیز در انتظار یوسف نوری است ؟ »

و اکنون این پیش بینی « صدای معلم » به واقعیت پیوسته است .

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

قضایای پرداخت های شب عید به معلمان که در نوع خودش بی سابقه است و معلمان انتظار داشتند که مبالغ قابل توجهی دست آنان را بگیرد اما در کمال تعجب و ناباوری مشاهده کردند که دریافتی ماه اسفند آنان حتی از ماه های پیش هم کم تر بوده و این مساله موجب تشدید بیش از پیش نارضایتی فراگیر فرهنگیان گردید تا حدی که از میان جمعیت اکثرا محافظه کار و تقدیرگرای معلمان برای نخستین بار دو نفر در اداره آموزش و پرورش را « گِل » گرفته و آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند .

امروز دوشنبه چهاردهم فروردین و درست در نخستین روز از بازگشایی مدارس پس از نوروز خبر رسید که ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم با استعفای یوسف نوری موافقت کرده و البته در حکمی « رضا مراد صحرایی » رئیس فعلی دانشگاه فرهنگیان را به جای ایشان به عنوان سرپرست منصوب کرده است .

« صدای معلم » عملکرد یوسف نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش را  در این مدت ضعیف و غیر قابل دفاع ارزیابی می کند که حتی به برنامه های خودش هم چندان پای بند نبود اما گماردن افرادی چون رئیس دانشگاه فرهنگیان که خودش هم کارنامه و عملکرد بهتری از وزیر سابقش ندارد را به نوعی آدرس غلط و تاکتیکی برای خاموش کردن صدای اعتراض معلمان و حتا فریب افکار عمومی می داند .

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

{ روی کاغذ نوشته شده : این ساختمان ( اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ) به فروش می رسد جهت پرداخت حقوق معلمان }

 

 پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

گفته می شود که در حال حاضر آموزش و پرورش را افرادی خارج از آن اداره می کنند که جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور در راس این مجموعه قرار دارد .

« صدای معلم » در جهت تحقق امر مهم شفاف سازی به رئیس دولت سیزدهم که دولتش را « همواره مردمی » می خواند پیشنهاد می کند تا ایشان را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی کند .

این امر ممکن است گشایشی در وضعیت آموزش و پرورش بحران زده ما ایجاد نکند اما از این جهت که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی یک زن ( نه به علت شایستگی بلکه به خاطر وابستگی خانوادگی ) وزیر آموزش و پرورش می شود می تواند  بسیار حائز اهمیت بوده و از بسیاری مسائل و ابهامات ممکن است شفاف سازی نماید .

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

پایان گزارش/


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پیشنهاد صدای معلم به ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم برای معرفی جمیله علم الهدی به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس

منتشرشده در گفت و شنود

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

سال ۱۴۰۱ سالی پرحادثه برای آموزش و پرورش بود. اعتراضات نیمه دوم سال بیشتر از خیابان در مدارس جریان داشت. طرح رتبه‌بندی به بن‌بست بی‌پولی برخورد کرد و وضعیت آموزش و پرورش وخیم‌تر شد . عدم پرداخت کامل حقوق معلمان در پایان این سال نشان داد که بحران‌های آموزش و پروش عمیق‌تر شده و اراده لازم برای مدیریت بحران در حوزه وجود ندارد. در سال ۱۴۰۱ بی‌برنامگی و سردرگمی در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش زیر شعارها پنهان شدند. نهادهای رسمی و موثر نشان داده‌اند که به انتقادات نسبت به سند تحول بی‌توجهند و به جای رویکرد توسعه‌ محور به آموزش و تلاش برای تربیت شهروند در جهت رویکرد ایدئولوژی‌ محور و تربیت همفکر تلاش می‌کنند.

اعتراضات ۱۴۰۱: بیشتر معترضین نیمه دوم این سال را دانش آموزان تشکیل می‌دادند. با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اعتراضی وسیع‌تر از آنچه در خیابان دیده می‌شد، در بستر مدارس به ویژه دبیرستان‌های دخترانه جریان داشت. در اعتراضات فوق، دانش‌آموزانی که محصول نظام فرهنگی و آموزش و پرورش موجود هستند بر سیاست‌های رسمی شوریده و آن‌ها را نفی کردند. جدال بزرگی در عرصه مدرسه و کلاس شکل گرفت و نسل جدید، مهر شکست بر سیاست‌های ایدئولوژیک زدند. 

 جدالی که مسئولان فرهنگی و آموزش و پرورش ترجیح دادند که آن را نادیده گرفته و به جای فهم درست تحولات، فرافکنی کنند. نهاد آموزش و پرورش بدون توجه به واقعیت‌های موجود، همچنان بر اجرای سیاست‌های قبلی خود اصرار می‌کند. اعتراضات سال ۱۴۰۱ خللی در تصورات آموزش و پرورش رسمی کشور ایجاد نکرده و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

وضعیت وخیم آموزشی: سال ۱۴۰۱ دو گزارش از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و فرهنگستان علوم منشتر شد که شرایط وخیم آموزش را نشان می‌داد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ بیش از ۹۱۱ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ از تحصیل بازمانده‌اند و ۲۷۹ هزار دانش‌آموز نیز ترک تحصیل کرده‌اند. در بهترین شرایط ۷/۹۴ از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشته‌اند.  اعتراضات سال ۱۴۰۱ خللی در تصورات آموزش و پرورش رسمی کشور ایجاد نکرده و در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد.

گزارش فرهنگستان علوم نیز اعلام می‌کرد که حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال تحصیلات متوسطه دوم ندارند. براساس آخرین سرشماری عمومی (۱۳۹۵) ۵۶ درصد از جمعیت کشور فاقد تحصیلات کامل متوسطه بوده‌اند و نمرات آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی ۹۸- ۷ حدود ۶/۱۲ بوده است. هردو گزارش مزبور از کیفیت پایین آموزش و گریز دانش‌آموزان از ادامه تحصیل خبر می‌دهند.

رتبه‌بندی یا انگیزه‌کشی: رتبه‌بندی فرهنگیان مهم‌ترین خواسته معلمان در طول دهه نود بود و مطالبه گسترده بدنه معلمان نیز منجر به تصویب قانون رتبه‌بندی شد. در سال ۱۴۰۱ با تصویب آیین‌نامه رتبه‌بندی مقدمات اجرای قانون فوق آغاز شد. شاخص‌های مبهم رتبه‌بندی، روند غیر علمی و غیر عقلانی، فقدان زیرساخت‌ها و روش‌های مناسب برای سنجش عملکرد معلمان، پیشاپیش از شکست رتبه‌بندی خبر می‌دادند‌. وزارت آموزش و پرورش در میانه و پایان سال ۱۴۰۱ با صدور احکامی، کوشید تا قانون رتبه‌بندی را اجرا کند، ولی به دلیل عدم اجرای صحیح و ناهماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، موفق نشد که حقوق عادی معلمان را نیز در پایان سال پرداخت نماید. نتایج رتبه‌بندی نیز بیشتر به سرخوردگی بدنه معلمان و کشتن انگیزه‌های باقی مانده منجر شد.

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

توسعه یا ایدئولوژی: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ تصویب شد و از آن زمان به عنوان مهم‌ترین راهنمای برنامه‌ها و قوانین و مقررات آموزش و پرورش محسوب می‌شود. هدف سند فوق این است که دانش آموزان را به حیات طیبه برساند. سند تحول مطلوب مدافعان آموزش و پرورش ایدئولوژیک است که می‌خواهند دانش‌آموزان را بدون توجه به واقعیت‌ها و مناسبات اجتماعی و فرهنگی در طراز مطلوب خود تربیت نمایند.

سند فوق به دلیل بی‌توجهی به نهاد مدرسه و مشکلات آن و عدم درک صحیح از شرایط کشور نسبتی با توسعه ندارد. وزارت آموزش و پرورش کوشید درسال ۱۴۰۱ با تشکیل قرارگاه، گامی برای اجرایی شدن سند بردارد. نهادهای رسمی و موثر نشان داده‌اند که به انتقادات نسبت به سند تحول بی‌توجهند و به جای رویکرد توسعه‌ محور به آموزش و تلاش برای تربیت شهروند در جهت رویکرد ایدئولوژی‌ محور و تربیت همفکر تلاش می‌کنند.

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

وزارت آموزش و پرورش درحالی سال ۱۴۰۱ را به پایان برده که نیازی به فهم و درک تحولات و مناسبات اجتماعی و فرهنگی کشور و واقعیت‌های موجود احساس نمی‌کند. مسئولان آموزش و پرورش همان‌طور که سند تحول را الگوی مطلوب خود می‌دانند در برابر اعتراضات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نیز راهکاری جز فرافکنی نداشتند. وزارتخانه‌ای که برنامه‌ای برای بهبود شرایط وخیم آموزشی نداشته و با پیگیری رویکردی شعارگونه به مدرسه و آموزش، می‌کوشد با برجسته کردن سند تحول به دلجویی از یک جریان خاص بپردازد.

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

اجرای ناقص رتبه‌بندی و بی‌کفایتی در پرداخت حقوق معلمان نیز بر نارضایتی بدنه این قشر زحمتکش جامعه افزوده و زمینه اعتراضات معلمان در سال ۱۴۰۲ را فراهم کرده است.

بی‌برنامگی و سردرگمی، وزارت آموزش و پرورش را در سال ۱۴۰۱ به تعلیق برده بود و چشم انداز سال ۱۴۰۲ نیز ادامه همان تعلیق است. 

 ( امتداد )


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نگاهی به وضعیت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در سال 1401 و چشم انداز 1402 در صدای معلم

منتشرشده در یادداشت

الزامات مغفول در هم گرایی حداکثری میان معلمان چه هستند  در جامعه بزرگ و قریب به دو میلیون نفری فرهنگیان وجود تفاوت در سطح و نوع دغدغه ها قابل پذیرش است. به همین دلیل باید بیشتر به وجه مشترک ها دقت کرد و در آن بخش هم گرایی حداکثری داشت اما در دو صورت این امکان از بین می رود.

 اول: کم توجهی بسیاری از معلمان در حوزه شغلی به ارزش هایی چون انسانیت، علم، آزادی، عدالت، مسئولیت پذیری و بدتر از آن همراهی (ولو با وجود مخالفت در نظر) با ارزش های بنیادین و مسائل زیربنایی ایدئولوژیک و سیاسی تجویزی که مغایر و در تضاد با این ارزشهاست و در واقع سایر مشکلات و مسائل آموزش و پرورش و فرهنگیان فرع بر آن است. 

دوم: بی توجهی و عدم احساس مسئولیت نسبت به آسیب دیدگان و کسانی که در مسیر مطالبه گری جمعی متحمل هزینه شده اند اما حمایت لازم و کافی از آنها از سوی اکثریتی که پس از اعتراضات بطور نسبی از دستاوردها، منافع و امتیازات آن برخوردار شده اند‌ صورت نپذیرد ؛ به عنوان نمونه وقتی اسماعیل عبدی هفت سال در زندان است و حتی در فضای مجازی گروهی که برای حمایت از او تشکیل می‌شود پس از گذشت چندسال دو هزار عضو ندارد اما ظرف یک هفته برای اعتراض به رتبه بندی ابرگروه های صد و دویست هزار نفره تشکیل می‌شود. 

یا وقتی تعدادی دانش آموز در مقابل مدرسه یا در خیابان بازداشت می شوند و در مقابل سخن وزیر که « این دانش آموزان به دلیل مشکلات روانی و شخصیتی جهت بازپروری به نهاد دیگری بجز آموزش و پرورش سپرده شده اند » اغلب معلمان بدون کمترین احساس مسئولیت سکوت اختیار می کنند.

الزامات مغفول در هم گرایی حداکثری میان معلمان چه هستند

و یا دربرابر جنایت مسموم سازی دانش آموزان در مدارس هیچ واکنش اعتراضی نشان نمی‌دهند دیگر نمی‌شود یا دست کم من نمی توانم با این دسته از همکاران در اعتراضات معیشت محور صنفی همراهی کنم. 

پیروزی هر جنبشی به شدت وابسته به تحقق واقعی این شعار است و بدون آن تصور پیروزی خام خیالی است. باید همه با هم برای عینیت بخشیدن به این شعار تلاش کنیم

« یکی برای همه و همه برای یکی »

کانال ایران بهتر


الزامات مغفول در هم گرایی حداکثری میان معلمان چه هستند

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور